المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اى استفسارات بخصوص الشعبة ونظام الدراسة بها "للرد عليها من قبل المشرف والأعضاء"

not4sale
14-09-2007, 02:22 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هذا الموضوع مخصص لاى استفسار عن الشعبة عموما وعن نظام الدراسة بها ونظام الامتحانات والمصاريف وما الى ذلك

وبالنسبة للاستفسار الخاص بفرقة معينة كمواعيد المحاضرات او استفسار خاص بمنهج يرجى وضعه فى منتدى الفرقة الخاص بها ليسهل على اى عضو آخر او زائر الوصول اليها

على المصرى
15-09-2007, 12:38 AM
السلام عليكم
أنا خريج دفعة 2006 شعبة عربى وأريد الالتحاق بشعبة اللغة الا نجليزية فماذ افعل ؟ وما هو المطلوب؟
أرجو الرد بسرعة.
وشكررررررا

not4sale
15-09-2007, 09:06 PM
استاذ على المصري
حضرتك تتقدم بورقك لشؤون الطلبة عشان تتقدم بطلب الالتحاق بنظام الانتساب بالكلية
وبعد ما باذن الله يقبلوك بتقدم طلب الالتحاق بالشعبة, وبتدفع المصاريف وبتدرس فى الشعبة

وبصراحة انا بقلك الكلام ده عن تجربة لشخص اعرفه, كان فى آداب وانتسب الى الكلية ودرس فى شعبة لنجليزى, بس اطلب من حضرتك بس تنتظر منى رسالة خاصة بكره او بعده بالكتير باذن الله اكون اتاكدت لحضرتك من شؤوون الطلبة بالظبط الورق المطلوب ايه وهل ليك مواد بتتعفى منها ولا لا

وبالتوفيق باذن الله

not4sale
16-09-2007, 03:53 PM
انا اسف جدا
انا سألت فى الكلية النهاردة وعرفت ان اى خريج اى كلية تانية غير حقوق هو بس اللى له الحق فى الانتساب للكلية بشهادة الكلية التانية
انما خريج حقوق فللاسف يا استاذ على ماينفعش تقدم ورقك فى حقوق للمرة التانية سواء شعبة او غير شعبة, وحتى لو فى جاماعات تانية
لانه ليسانس حقوق واحد اللى انت بتاخده

الثعلب العربى
18-09-2007, 05:01 PM
شكرا على الموضوع الهام دا وشكرا ليك يا عثمان على مجهودك وفعلا الموضوع مهم وفى ناس كتير كانت عاوزة تعرف الاجابة لكن للاسف لازم يكون من كلية تانية ومينفعش يكون عربى .

not4sale
18-09-2007, 06:57 PM
شكرا للتعقيب يا محمود

احمد على احمد على
03-10-2007, 09:34 PM
انا عندى سؤال بس هل لشعبة انجليزى امتيازات للعمل فى القطاع الخاص او العام بمعنى انهم مطلوبين للعمل
وشكر ليكم

not4sale
04-10-2007, 03:20 PM
والله يا استاذ احمد بالنسبة لمجالات العمل امام خريجين حقوق فهى واحدة, اللى بيفرق بس هو اللغة اللى طالب الشعبة بيدرس بيها, يعنى مستوى الدراسة بيفرق,. بس هى نفس الشهادة: ليسانس حقوق
وزى ما حضرتك عارف ان معرفة لغة اجنبية واتقانها شىء مطلوب واساسي فى اى متقدم لوظيفة, فطبعا الطالب اللى بيدرس بلغة اجنبية هايبقى له فرص افضل فى الحصول على الوظيفة من الطالب اللى بيدرس عربى, وكمان بيبقى له فرص افضل فى السفر للخارج او لدول عربية او فى العمل فى شركات اجنبية مثلا
وطبعا الطالب اللى بيدرس بلغة اجنبية (زى الانجليزى او الفرنساوى) هايبقى له الافضلية فى الوظيفة عن الطالب اللى بيدرس عربى , حتى لو اخد كورس لغة , لان طبعا كورس لغة مدته شهر عمره ما هايبقى فى مستوى الدراسة باللغة نفسها لمدة اربع سنين

وياريت اكن قدرت افيدك

xman_1020
09-10-2007, 02:50 PM
انا فى الفرقه الاولى انتساب و جبت فى الثانويه العامه درجه الانجليزى اعلى من الفرنساوى بس انا مش عارف هم هيدونى انجليزى او فرنساوى لانه فى الترم التانى و انا اصلا مش عايز اخد فرنساوى

لو هم ادونى فرنساوى ينفع اغير و اخليها انجليزى

ارجو الافاده

احمد على احمد على
09-10-2007, 09:26 PM
الانجليزى او الفرنساوى اختيارى ياxman بمعنى انه ملوش علاقه بدرجتك فى من المادتين فى الثانويه العاميه ارجو انى اكون افدتك واتاكد برده

الكندي
03-12-2007, 11:00 AM
السلام عليكم،

أنا طالب بكالريوس اقتصاد في كندا و التخرج -إن شاء الله- في 2008. أنوي دراسة القانون الإقتصادي مع شريعة اسلامية ورأيت برنامج جامعة المنصورة متميز عن باقي جامعات مصر. هل أستطيع الإنتساب في أقرب فرصة في برنامج ليسانس حقوق بلغة أجنية علماً بأني أعتبر طالب وافد؟ أفيدوني بالتفاصيل ولكم دعواتي :)

محمود حجازى
03-12-2007, 02:08 PM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أولا اهلا بيك معانا عضو فى منتدى كلية الحقوق _جامعة المنصورة.

بالنسبة للانتساب لكلية الحقوق فلك الحق فى الانتساب للشعبة العامة(العربى) فقط حيث ان نظام الانتساب متوفر فى الشعبة العامة اما الشعبة الاجنبية فغير مطبق فيها نظام الانتساب حتى الان حيث تنص اللائحة التنظيمية للشعبة الاجنبية على حضور الطالب على 70% من عدد ساعات الدراسة ومن تقل نسبة حضوره عن تلك النسبة يحرم من دخول الامتحان فى بعض المواد او فى المواد كلها .
لذلك لا تستطيع الانتساب لبرنامج الدراسة بالشعبة الاجنبية .

واهلا بك مرة اخرى فى منتدى كلية الحقوق جامعة لمنصورة ونتمنى ان نرى مشاركاتك .

goodguy4u
17-12-2007, 07:18 PM
انا من الاسماعيلية وطالب في جامعة الزقازيق في كلية الحقوق في شعبة اللغة الانجليزية بس انا حاسس ان مستوى الدراسة عندنا مش زي الدراسة عندكم ممكن حد يكلمني ويدردش معايا بخصوص الموضوع ده

محمود حجازى
17-12-2007, 08:35 PM
انا من الاسماعيلية وطالب في جامعة الزقازيق في كلية الحقوق في شعبة اللغة الانجليزية بس انا حاسس ان مستوى الدراسة عندنا مش زي الدراسة عندكم ممكن حد يكلمني ويدردش معايا بخصوص الموضوع ده

اهلا بك معنا فى منتدى كلية الحقوق جامعة المنصورة.
اولا انا لا اعرف حال الدراسه فى كليتكم حتى اقارن .
ثانيا: المجال هنا لا يسمح للدردشة فهذا الموضوع مخصص للاستفسارات فقط فاذا كان عند حضرتك استفسار محدد ممكن تقوله وسنحاول الاجابة عليه باذن الله .

واهلا بك مرة اخرى ونتمنى ان نرى مشاركاتك وان تتطلع على قانون المنتدى الاساسى (http://www.f-law.net/law/index.php?page=law) وبعد ذلك تتطلع على قانون المشاركة فى شعبة اللغة الانجليزية (http://www.f-law.net/law/announcement.php?f=122)

not4sale
17-12-2007, 10:22 PM
بعد اذن اخى محمود حجازى
اولا كل عام وانتم بخير
ثانيا:

السلام عليكم،

أنا طالب بكالريوس اقتصاد في كندا و التخرج -إن شاء الله- في 2008. أنوي دراسة القانون الإقتصادي مع شريعة اسلامية ورأيت برنامج جامعة المنصورة متميز عن باقي جامعات مصر. هل أستطيع الإنتساب في أقرب فرصة في برنامج ليسانس حقوق بلغة أجنية علماً بأني أعتبر طالب وافد؟ أفيدوني بالتفاصيل ولكم دعواتي

على قدر علمى الفرصة امامك للاتحاق بالشعبة سواء فرنسى او انجليزي, انا شخصيا اعرف ناس اخدوا شهادات من جامعات تانية فى مصر وبره, والتحقوا بالشعبة, المانع الوحيد للالتحاق بالشعبة هو ان تكون حاصلا على ليسانس حقوق من كلية الحقوق جامعة المنصورة, سواء عربى او انجليزي, انا كنت سالت لناس كتير قبل كده والرد ده كنت دايما بسمعه
اما بالنسبة لموضوع الحضور, فده نظامداخلى بالشعبة , لحث الطلاب على الحضور والاستفادة قدر الامكان

--------------------------------------------------------------------------------

اهلا بيك
هو طبعا المنتدى مش مجال للدردشة, بس لو انت تحب, ابعتلى ايميلك فى رسالة خاصة وربنا يقدرنى واقدر افيدك على الايميل

وكل عام وانتم بخير

SILENT
17-12-2007, 10:34 PM
بعد اذن اخى محمود حجازى
اولا كل عام وانتم بخير
ثانيا:

على قدر علمى الفرصة امامك للاتحاق بالشعبة سواء فرنسى او انجليزي, انا شخصيا اعرف ناس اخدوا شهادات من جامعات تانية فى مصر وبره, والتحقوا بالشعبة, المانع الوحيد للالتحاق بالشعبة هو ان تكون حاصلا على ليسانس حقوق من كلية الحقوق جامعة المنصورة, سواء عربى او انجليزي, انا كنت سالت لناس كتير قبل كده والرد ده كنت دايما بسمعه
اما بالنسبة لموضوع الحضور, فده نظامداخلى بالشعبة , لحث الطلاب على الحضور والاستفادة قدر الامكان

--------------------------------------------------------------------------------

اهلا بيك
هو طبعا المنتدى مش مجال للدردشة, بس لو انت تحب, ابعتلى ايميلك فى رسالة خاصة وربنا يقدرنى واقدر افيدك على الايميل

وكل عام وانتم بخير
شكرا للافادة

not4sale
20-12-2007, 02:06 PM
الشكر لله
وتحت امر اى عضو فى استفسار او طلب

alafifi
19-01-2008, 07:54 AM
http://www.7ammil.com/data/visitors/2007/10/20/7ammil_144_d21175b721.gif
واللة انا شايف ان ليسانس واحد يكفى والشاطر يدور على دبلومة
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

mozamodi2010
08-08-2008, 04:33 PM
السلام عليكم انا طالب في ثانوية عامة وجبت 89 % السنة دى ونسقت وجتلى كلية حقوق جامعة اسيوط لانى من اسيوط وكنت عايز اعرف لو عايز اخش شعبة الانجليزى اعمل ايه مع العلم انى جبت في الانجليزية 44.5 وكمان مفيش قسم انجليزى عندنا في اسيوط فسوالى هل ينفع احول جامعه المنصورة او عين شمس ؟؟؟
ارجو ان تفيدنى باى معلومة بس بسرعه لانى مفيش وقت

عبدالله النجدى
09-08-2008, 12:43 AM
هلا فيكن بريد اعرف شو هو المجموع اللى بياهلنى للدراسه بالشعبه

عبدالله النجدى
09-08-2008, 12:49 AM
ياجماعه شوز المجموع اللى بياهلنى للدراسه بالشعبه

carcora
09-08-2008, 06:52 PM
هل كل الدراسة فى شعبة الانجليزى ياللغة الإنجليزية؟

not4sale
11-08-2008, 10:25 PM
اولا اسف على الغياب فترة لظروف السفر

ثانيا بالنسبة للاخ عبد الله النجدى: المجموع اللى بياهلك للدراسة بالشعبة هو نفسة المجموع اللى بياهلك للدراسة بكلية الحقوق(حسب تنسيق الثانوية العامة يعنى) وعلى حسب درجاتك فى اللغة الانجليزية بالثانوية العامة, ولو ان الشرط الثانى ده معدش مهم اوى زى الاول ,ودرجة الانجلش بتتحدد برضه على حسب الاعداد المتقدمة والاعداد المطلوبة , لما بيكتفوا او محدش يتقدم خلاص بيعلنوا اقل درجة انجليزي اتقبلت, ولتفاصيل اكتر ممكن تراجع موظفين الشعبة فى الموضوع ده

اما بقى بالنسبة لكركورة, فلا مش كلها باللغة الانجليزية, فى مواد بتبقى كلها انجليزي زى الاقتاصد والمالية العامة والمنظمات الدولية , وفى مواد كلها عربى زى تاريخ القانون وزى الشريعة الاسلامية , وفى مواد بتنقسم لقسمين, واحد باللغة الاجنبية(انجليزي او فرنسي) والقسم التانى باللغة العربية, زى القانون الادارى او زى القانون التجارى
وبالنسبة للغة الاجنبية ناس كتير بتخاف تدخل الشعبة عشان اللغة تبقى صعبة
بس هى فى اول اسبوعين بس لحد ما الطالب يتعود انه يدرس باللغة الاجنبية , وبعد كده الموضوع عادى جدا واللغة سهلة مش صعبة ابدا

Moon_Soul
12-08-2008, 12:58 AM
معلش انا حابة اضيف حاجه بسيطة وهيا ان الدراسه في الشعبة سواء انجلش او فرونساوي بتكون مش اقل من نسبة 60% من المواد باللغه الاحنبية والباقي بيدرس باللغه العربيه......وبيتعتبر حقوق المنصورة من الكليات اللي ملتزمة بالنسبة دي علي عكس جامعات تانية زي الاسكندريه فأغلب دراستهم عربي

mozamodi2010
12-08-2008, 08:19 PM
السلام عليكم انا طالب في ثانوية عامة وجبت 89 % السنة دى ونسقت وجتلى كلية حقوق جامعة اسيوط لانى من اسيوط وكنت عايز اعرف لو عايز اخش شعبة الانجليزى اعمل ايه مع العلم انى جبت في الانجليزية 44.5 وكمان مفيش قسم انجليزى عندنا في اسيوط فسوالى هل ينفع احول جامعه المنصورة او عين شمس ؟؟؟
ارجو ان تفيدنى باى معلومة بس بسرعه لانى مفيش وقت ارجو ان اى حد يقولى اعمل وبسرعه لو سمحت

not4sale
14-08-2008, 03:56 PM
ارجو ان تفيدنى باى معلومة بس بسرعه لانى مفيش وقت ارجو ان اى حد يقولى اعمل وبسرعه لو سمحت

لو مجموعك مش جايب حقوق المنصورة او عين شمس او القاهرة او طنطا او الزقازيق, او اى حقوق تانية فيها شعبة , مينفعش انك تدخل, لو دخلت حقوق اسيوط شعبة عامة وحبيت تحول بتحول شعبة عامة برضه, اما بالنسبة لامكانية انك تحول من شعبة عامة لشعبة لغة انجليزية فاعتقد لو حولت هتبدا من سنة اولى تانى

ولو عايز تفاصيل اكتر عن موضوع التحويل بين اجلامعت روح شؤون الطلاب بجامعتك وهما هيدلوك, بس بسرعة عشان باب التحويل بيتقفل بدرى بدرى

ابوجويفل
04-09-2008, 10:46 PM
انا داخل سنة اولى حقوق لغة عربية اريد ان التحق بشعبة اللغة الاجنبية .....ماذا افعل.........وماهو مجموع درجات اللغة الاجنبية المطلوب لكى التحق بالشعبة الاجنبية
من فضلك ارجوالرد السريع.......وشكرا جزيلا

Moon_Soul
05-09-2008, 02:27 PM
حضرتك هتروح لمكتب الشعبة في الدور الرابع في مبني الكلية وتقولهم انك عايز تحول للشعبة وهما هيقولولك علي المطلوب .....اما بالنسبة لدرجة الانجليزي فده بيكون علي حسب عدد المتقدمينللشعبة لو كان العدد اكتر من المطلوب فبيتم الاختيار بناء علي الدرجات...وكلما سارعت في تقديم ورقك كان افضل....بالتوفيق ان شاء الله

thebutterfly
22-09-2008, 06:39 AM
لو سمحت انا فى الفرقه الاولى عربى ممكن احول انجلش الايام دى بعد ما الدراسه بدات ولو هينفع ممكن اسال على المصاريف وكدا انا انتساب موجه

peladona
08-07-2009, 03:39 PM
انا عايزة اعرف نتيجة سنة تالتة حقوق انجليزى هتظهر امتى؟؟؟؟؟؟؟؟

المستشار محي
09-07-2009, 06:32 AM
انا عايزة اعرف نتيجة سنة تالتة حقوق انجليزى هتظهر امتى؟؟؟؟؟؟؟؟
من المعروف ان نتايج الانجليزي بتبان بدري ونتيجه الفرقه الاولي انجليزي بان بالفعل الاسبوع ده فمن الممكن انها تكون الاسبوع القادم
او الي بعده علي اقصي تقدير

mandoos
16-07-2009, 03:57 PM
ممكن بعد اذنكم حد يفدنى متطلبا ت الكليه ايه من حيث مجموع وكل حاجه ومستقبلها وكده يعنى وايه يميزها عن غيرها وهى ولا تجارة انجليزى وده ايميلى لو حد ينفع يدردش معايا شويه
تم حذف الاميل بواسطه الاداره

باسم قاسم
18-07-2009, 03:18 PM
شكرا يا شباب

rayy2
20-07-2009, 05:37 PM
لو سمحت انا عايز اعرف معلومات عن كلية حقوق انجليزى انا جايب 83و5 وعلمى رياضة ومش عارف اروح فين غير حقوق انجليزى وياريت تفيدنى لانى ضايع وهيا فكل اللجامعات ولا فى جامعة القاهرة بس انا من سوهاج

المستشار محي
22-07-2009, 01:39 AM
لو سمحت انا عايز اعرف معلومات عن كلية حقوق انجليزى انا جايب 83و5 وعلمى رياضة ومش عارف اروح فين غير حقوق انجليزى وياريت تفيدنى لانى ضايع وهيا فكل اللجامعات ولا فى جامعة القاهرة بس انا من سوهاج

حضرتك ايه المعلومات الي انت عاوزها علي سبيل التحديد علشان اقدر اساعدك.؟

mohamed nabil
30-08-2009, 10:19 AM
هنا محمد انا جايب السنة دى 87.8% بس فى الانجليزى 37.5 هل هيقبلونى فى الشعبة وعايز اتعرف على مجال العمل بعد التخرج و هل فرصة العمل متوفرة

احمد على احمد على
01-09-2009, 12:31 AM
اهلا بيك يااستاذ محمد
انا خريج حقوق انجليزى 2007 وانا اعتقد ان مفيش اى مميزات للدراسة بحقوق انجليزى غير انك بتبقى متميز فى اللغة او انك معاك ليسانس انجليزى مش اكتر لكن بنخلص كليتك وهتيجى فى الاخر هتلاقى نفسك قدامك النيابة العامة والادارية والوظايف التانية الى فى القطاع العام وانتا كحقوق انجليزى ملكش اى ميزة عن خريج عربى فى القبول فى وظيفة من دول الدراسة ممتعة وجميلة لكن سوق العمل مش طالب حقوق او حتى حقوق انجليزى لو دخلت تجارة عربى افضلك من حقوق انجليزى ولو تجارة انجليزى افضل بكتير لان خريجين تجارة مطلوبين اكتر من حقوق وفرصها افضل الحالة الوحيدة الى ممكن تفكر ساعتها انك تدخل حقوق لو والدك مستشار مثلا او له علاقات فى السلك القانونى او القضائى
ولو فكرت احسن هتلاقى ان معهد مساحة افضل يكتير من تجارة وحقوق بما انك كنت رياضيات سنتين دراسة مصاريف بسيطة وفرص العمل داخل مصر وخارجها كتيرة جدا ودراسة سهلة جدا وكمان ممكن تكمل هندسة مساحة بعد المعهد اسال على المعهد ده هوا فى الجيزة واسيوط فقط تقريبا
وربنا يوفقك

mohamed nabil
01-09-2009, 04:01 AM
شكرا على الافادة

angello.1st
18-09-2009, 07:58 PM
ممكن حد لو سمحت يقوللي اخد كورسات في ايه؟؟؟

.-.3atef.-.
14-10-2009, 01:54 PM
لو سمحت يا جماعة الميد تيرم هيكون امتا؟

الــعـــمــدة
14-10-2009, 03:04 PM
.-.3atef.-. لو سمحت يا جماعة الميد تيرم هيكون امتا؟

سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لم يتم تحديد ميعاد الميد التيرم للشعبه بعد .:zahn:

3bady
28-03-2010, 08:05 PM
انا عندى استفسار انا عاوز احول من عربي لانجليزى بس انا بقالى سنة في عربي
هل لو حولت ارجع ابدا من سنة اولى تانى ولا اكمل علي تانية علطول
ياريت حد بس يقولى لانى محتار وينفع فعلا احول بعد المدة دى في الكلية

المستشار محي
28-03-2010, 11:53 PM

اعتقد ان انت لو حولت انجليزي
تبقي تبدا من سنه اولي تاني والله اعلم
بس لتأكد اكتر حضرتك ممكن تسال حد من الشئون

3bady
29-03-2010, 08:46 AM
شكرا مستشار محى

xman_1020
20-06-2010, 07:16 PM
انا كمان عاوز اعرف ؟؟؟

hema1994
30-07-2012, 11:43 AM
الاول احب اقلكم كل سنه وانتم طيبين بصراحه انا طالب مساعدتكم انا دلوقتي خلصت ثانوي عام وجبت 80% وكنت عاوز ادخل كليه حقوق لان بصراحه نفسي اكون وكيل نياابه .. بس لما اطلعت علي كليه حقوق لقيت فيها شعبه فرنساوي وانجليزي وبصراحه انا بحب الفرنساوي اكتر من الانجليزي فاانا كان ليا كاام سوال حول الموضوع ده من شروط الالتحاق بالشعبه اجتياز المقابله الشخصيه ..والاختبار التكميلي فانا عاوز اعرف هو عباره عن ايه الاختبار ايه وياتري لازم اذاكر عشان اجتازه ولا لا ....ثانيا .....المقابله الشخصيه عباره عن ايه.... واخر سوال دلوقتي اللي في شعبه اللغه الفرنسيه بيدرسوا بالفرنسي بس ولا بالعربي لان السنتين اللي درست فيهم فرنساوي اكيد مش حياهلوني اني ادرس قانون بالفرنساوي لاني لا اجيد الفرنسيه تمام ياريت حد يفدني لاني قلقان بصراحه خايف ادخلها والاقي المنهج كله فرنساوي وانا لا اتقن اللغه انا سالت في ناس جوبتني ان في دورات وكده بس انا مفهمتش بردو ارجوكوا عاوز اجابات تفصيليه وياتري ممكن ادخل منها وكيل نيابه ولازم تقديرات بردو اقصد امتياز ..ومعلش صدعتكم معايا .............؟ .....................................ارجوا الرد في اسرع وقت ممكن واسف علي الاطاله .

hema1994
30-07-2012, 11:46 AM
ارجو الرد سريعا

emoka
01-08-2012, 02:26 AM
هى كل المواد بالانجليزى؟؟؟؟؟

Menna94
10-08-2012, 05:25 PM
لو سمحتوا يا جماعة ممكن اعرف الانتساب فيه شعبة انجليزي و شعبة فرنساوي زي الانتظام ولا لأ؟

ahmad shrif
29-08-2012, 01:04 PM
الف شكر .....

رودى طه
15-02-2015, 06:50 AM
مشكوووووووووووووووووووووووووور