المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محاضرات اللغة الانجليزية مهم جدا

محمد احمد عبد الله
20-03-2012, 12:01 PM
صفحة 197
الجزء الثالث حقوق الانسان
صفحة 198
أساسيات حقوق الانسان
مقدمة introduction
تعتبر حقوق الانسان أساسية للبشرية.تلك الحقوق التى تكون لكل بشرى بمقتضى الكرامة الإنسانية ولذلك فهى تكون لكل الناس وفى كل مكان.
وتكمن الفكرة الاساسية لحقوق الانسان فى إقرار (إعتراف) الافراد للحاجة الى الدفاع عن كرامة كل فرد

صفحة 200
واقعيا,تغطى حقوق الإنسان الأنشطة الإنسانية المختلفة , مثل حرية التعبير والاجتماع السلمى وحرية تكوين الاتحادات وعدم
التعذيب وهى تشمل الحقوق الاقتصادية والاجتماعية.مثل الحق فى مستوى معيشى ملائم. الصحة الجيدة والتعليم

بعض الحقوق تكون للافراد والتى تسمى حقوق فردية مثل الحق فى محاكمـة عادلة .بعض الحقوق الاخرى تكون لمجموعات
من الافراد معا . والتى تسمى حقوق جماعية مثل الحق فى بيئة صحية . ومن المقبول على نطاق واسع انة انتهاك حقوق
الانسان فى اى مكان هو انتهاك لها فى كل مكان هو تحقير ( تنزيل من درجة الانسانية ) فى كل مكان

وفهم حقوق الانسان يعتبر أساسيا كيف أنها تؤثر فى حياتنا اليومية وللاعتراف بمسئولياتنا نحو موازنة تلك الحقوق مع
حقوق الاخرين. علاوة على ذلك يعتبر فهم حقوق الانسان مهم لتحديد العلاقة بين الافراد وكيانات القوى وخاصة
الدولة . وهى أيضا جزء مهم فى تحديد مكانة كل فرد لقيمة الجماعة ككل كأعضاء فى المجتمع العالمى
للجنس البشرى.

صفحة 201
تعريف حقوق الانسان definition of human

على الرغم من عدم وجود تعريف عام متفق علية لحقوق الانسان لان قبول الافراد او(المجتمعات) لحقوق الانسان يتطور
دائما الا ان هناك فهم عام لما يقصد لهذا المصطلح .

بوجة عام , انها تلك الحقوق المتعلقة بالقيم التى تحيى عليها المجتمعات . تلك القيم لها جذورها من الاديان
العالمية المختلفة والفلسفات المختلفة على مر العصور . تلك القيم تختلف فى التفاصيل ولكن الافكار الاساسية
تكون واحدة تقريبا كمفاهيم العدالة والكرامة الانسانية تعتبر فى قلب تلك القيم

صفحة 202

علاوة على ذلك قد تكون وضعت بعض الحقوق عليها فى القانون والتى ترتبط هذة الحقوق الى ماهو شرعى . إذا كان لديك
الحق القانونى فى شىء ما قد تكون قادر للدفاع عنة فى المحكمة
ومع ذلك فى كثير من الحالات لا يغطى على وجود حقوق للقانون وهنا تقوم هذة الحقوق على إحساس الشعوب
ما هو منصف او عادل نتيجة لذلك تلك الحقوق حقوق أخلاقية

الحقوق الانسانية هى أكثر الحقوق للجنس البشرى . وقد عرفت الامم المتحدة حقوق الانسان . أنها تلك الحقوق المتأصلة
بالفطرة والغريزة وبدونها لا نستطيع ان نحيا معا كبشر
....................................

محمد فرج
لو الطريقة أعجبتكم ممكن ننزل باقى المحاضرات
ولو فى اى تعديل او اى ملاحظة فمرحبا
وطلب ارجو تقيم الموضوع الى فى الرابط التالى
http://www.facebook.com/pages/%D8%AB%D9%88%D8%B1%D8%A9-%D8%B9%D9%84%D9%89-%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%81%D8%B3/161349860616228?sk=app_10339498918

mido Elking
20-03-2012, 10:01 PM
حلو النظام دة بس فى محاضرات جديدة معملتهاش ليه

n3rafawy
21-03-2012, 01:39 AM
مرسى ليك يامحمد تسلم ايدك وشكرا على تعبك والطريقة جامدة بس ياريت تكمل جميلك وتقولى القسم دا بتاع انهى دكتور

محمد احمد عبد الله
21-03-2012, 08:49 AM
هههههه دا انجليزى وانا كتبت الترجمة بتاعتة بس (د.وليد)

n3rafawy
22-03-2012, 12:13 AM
واللة انا مش جينيس للدرجة دى ما انا عارفة ان دا انجليزى ودا ترجمتة انا كنت بسال انهى دكتور علشان فى دكتورين بيدو المادة وانا محضرتش ولا مرة محاضرة انجليزى فامكنتش عارفة دابتاع دكتور سيد عبد الخاق ولا دكتور نصر البهنساوى ومعلش هو مين دكتور وليد اللى بيدى انجليزى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

amola star
22-03-2012, 12:56 AM
نظام ممتاز وجزاك الله خيرا عليه بس ياريت تقولنا زى الاخ ما سال دا للدكتور مين؟؟

محمد احمد عبد الله
22-03-2012, 09:50 AM
دا الدكتور نصر البهنساوى الجزء الخاص بتاع حقوق الانسان صفحة 197 انتظااااااااام

hamada ashraf
22-03-2012, 03:45 PM
يا جماعة انا زميل لكم ولكن فى الفرقة الرابعة وشايل مادتين من تالتة تجارى ومرافعات وياريت المساعدة لانى معرفش اى حاجة خالص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

محمد احمد عبد الله
23-03-2012, 09:26 AM
محمد يااشرف للاسف التجارى والمرافعات امتحناهم فى الترم الاول

نونا
29-03-2012, 05:38 AM
يا جماعة انا زميل لكم ولكن فى الفرقة الرابعة وشايل مادتين من تالتة تجارى ومرافعات وياريت المساعدة لانى معرفش اى حاجة خالص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نصيحه مني ذاكر امتحان انتساب وانتظام للمادتين دول مش هيخرج عنهم امتحان التخلف ان شاء الله وبالنجاح والتوفيق .

محمودالسعيد
04-04-2012, 08:57 AM
يعنى الدكنور قلى دول مهمين ,,,