المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : [مكتب] د.محمد سادات - المدرس بقسم القانون المدني.

د.محمد سادات
31-10-2011, 12:45 AM
يسعدني أن أتلقى جميع استفسارات أعضاء المنتدي في مواد القانون المدني التي يتم تدريسها بالكلية بداية من مادة المدخل للعلوم القانوية, ومرورًا بمادة الاحوال الشخصية لغير المسلمين, ونظرية الالتزامات, وكذلك عقود البيع والايجار, وقانون العمل والتأمينات الاجتماعية, وانتهاءً بالقانون الزراعي وحق الملكية والتأمينات العينية

ولا يقتصر الامر علي ماسبق وانما يمكن تلقي ايضاحات عن أمور اخري قد تؤرق الطالب , وتكون مهمة بالنسبة له , ككيفية المذاكرة , والتقديرات وغيرها.

تنبيهات قبل الرد على الموضوع :-

1. الالتزام بـ قانون المنتدى الأساسي (http://www.f-law.net/law/index.php?page=law)
2.الالتزام بـ قانون منتدى أعضاء هيئة التدريس (http://www.f-law.net/law/announcement.php?f=112)
3. الردود على الموضوع لن تظهر إلا بعد موافقة المشرفين

http://www.f-law.net/les/second.gif مكتب الدكتورمحمد سادات حاصل على المركز الثاني كأفضل مكتب إلكتروني لعام 2010 http://www.f-law.net/les/second.gif

احمدع
31-10-2011, 01:50 AM
لو سمحت يا دكتور كان ليا استفسار عند حضرتك دلوقتى انا فى سنة رابعة وكان معايا مادتين دور تانى (اصول فقة - تجارى) وكان مكتوب فى التقدير دور اكتوبر وبعدها اكتشفت انها اتعدلت مع نفس الدرجات الموجودة قبل كدا بس مع تغيير التقدير وتكتب بدالة راسب ولة حق الاعادة فهل ممكن دة يكون خطاء مثلا لان النتيجة لسة مش ظهرت ولا معنى كدا مثلا لا قدر الله انى معايا مادة او اكتر وياريت اعرف بس امتى هعيد المواد الى سبق وزكرتها لسيادتك وشكرا :)

محمد الدميرى
31-10-2011, 05:06 AM
مكتب جميل جدا يا دكتور ومبروك على افتتاحه وجراء الله خيرا على المجهود الى بتعملوا معنا فى مادة الانجلو..... وشكرا

thebigstrikboss
01-11-2011, 05:09 PM
ازى حضرتك يادكتور بعد اذن حضرتك ارجوك يادكتور

تعرفنا امتى هتظهر نتيجه دور اكتوبر من فضلك يادكتور

وشكرا لحضرتك على سعه صدرك لنا

د.محمد سادات
01-11-2011, 05:58 PM
ازى حضرتك يادكتور بعد اذن حضرتك ارجوك يادكتور

تعرفنا امتى هتظهر نتيجه دور اكتوبر من فضلك يادكتور

وشكرا لحضرتك على سعه صدرك لنا
النتيجة بالفعل تم الانتهاء منها منذ حوالي يومين وهي الآن في مرحلة المراجعة النهائية تمهيدًا للاعلان في اي وقت لذا باذن الله ممكن تظهر غدًا او بعد غد

احمدع
02-11-2011, 02:24 PM
لو سمحت يا دكتور كان ليا استفسار عند حضرتك دلوقتى انا فى سنة رابعة وكان معايا مادتين دور تانى (اصول فقة - تجارى) وكان مكتوب فى التقدير دور اكتوبر وبعدها اكتشفت انها اتعدلت مع نفس الدرجات الموجودة قبل كدا بس مع تغيير التقدير وتكتب بدالة راسب ولة حق الاعادة فهل ممكن دة يكون خطاء مثلا لان النتيجة لسة مش ظهرت ولا معنى كدا مثلا لا قدر الله انى معايا مادة او اكتر وياريت اعرف بس امتى هعيد المواد الى سبق وزكرتها لسيادتك وشكرا

د.محمد سادات
03-11-2011, 12:15 PM
لو سمحت يا دكتور كان ليا استفسار عند حضرتك دلوقتى انا فى سنة رابعة وكان معايا مادتين دور تانى (اصول فقة - تجارى) وكان مكتوب فى التقدير دور اكتوبر وبعدها اكتشفت انها اتعدلت مع نفس الدرجات الموجودة قبل كدا بس مع تغيير التقدير وتكتب بدالة راسب ولة حق الاعادة فهل ممكن دة يكون خطاء مثلا لان النتيجة لسة مش ظهرت ولا معنى كدا مثلا لا قدر الله انى معايا مادة او اكتر وياريت اعرف بس امتى هعيد المواد الى سبق وزكرتها لسيادتك وشكرا
لا استطيع ان اجزم بمسألة النجاح من عدمها ولكن لو لا قدر الله لو رسبت على مادة او اكتر سوف تمتحنها مع الطلاب المستجدين في العام القادم باذن الله يعنى لو معاك مادة اصول الفقه هتمتحنها في الترم الاول في شهر يناير ولو معاك التجاري هتمتحنها في الترم الثاني باذن الله

Elham Ibrahim
20-11-2011, 10:26 PM
لو سمحت يادكتور انا عاوزة استفسر عن مسابقة المحكمة الصورية انا قدمت الأستمارة بس أعرف منين الطالبة اللي تم اختيارهم في المسابقة ؟

بوسى وبس
23-11-2011, 04:15 AM
لوسمحت يادكتور ممكن اسال حضرتك سؤال انا كنت عايز اسال اية هيا المواد الصعبة ف الترم الاول سنة تانية واية المواد السهلة وشكرا

M-K
26-12-2011, 10:13 PM
Dr.Mohamed

I'm really glad that you did teach me in my first year in law school, this is only because you're really a great doctor that will make whatever it takes to make us understand the subject "Anglo-American Law".

I have a request, i wanna know what is my degree in "Anglo-American law" paper as i got a (2.5) in the whole Civil law exam and i am pretty sure i have to get more than that, so i wanna know where is the mistake (in which branch), so would you pls tell me my degree in the "Anglo-American law" paper in the mid-term exam?
My name is Mohamed Khaled. And I'm grateful, thank you very much, you really add alot and alot to our University and specially or College.

د.محمد سادات
28-12-2011, 02:32 PM
Dr.Mohamed

I'm really glad that you did teach me in my first year in law school, this is only because you're really a great doctor that will make whatever it takes to make us understand the subject "Anglo-American Law".

I have a request, i wanna know what is my degree in "Anglo-American law" paper as i got a (2.5) in the whole Civil law exam and i am pretty sure i have to get more than that, so i wanna know where is the mistake (in which branch), so would you pls tell me my degree in the "Anglo-American law" paper in the mid-term exam?
My name is Mohamed Khaled. And I'm grateful, thank you very much, you really add alot and alot to our University and specially or College.

I'm sorry for that points you had, but really when I correct any students' exams, me and any other doctor couldn't know personalities of students because there were no names in the papers during correction, it is completely secret. But you can request a reviewing of sum your points, may be error occurred during calculation.

M-K
28-12-2011, 07:12 PM
د.محمد أنا متأسف تاني بس ممكن حضرتك تقوللي أعمل اية؟ ولا أروح لشئون الطلبة؟؟؟ و هل ممكن اني أسال كل دكتور على درجتي في الفرع ولا لأ أنا أقصد اني أعرف مبدأيا نتيجة كل فرع فأقدر أعرف الغلط في أي فرع حتى أتمكن من معرفة أي دكتور علي التوجة لأسئلة عن درجتي....
و لحضرنك جزيل الشكر و الأحترام و شكرا

د.محمد سادات
29-12-2011, 10:50 PM
د.محمد أنا متأسف تاني بس ممكن حضرتك تقوللي أعمل اية؟ ولا أروح لشئون الطلبة؟؟؟ و هل ممكن اني أسال كل دكتور على درجتي في الفرع ولا لأ أنا أقصد اني أعرف مبدأيا نتيجة كل فرع فأقدر أعرف الغلط في أي فرع حتى أتمكن من معرفة أي دكتور علي التوجة لأسئلة عن درجتي....
و لحضرنك جزيل الشكر و الأحترام و شكرا
عند التصحيح لا يعلم المصحح شخصية الطالب صاحب الكراسة حيث يتم رفع الاسماء عن الكراسات, لذا فإن أي دكتور لا يستطيع أن يعلم الدرجة التي اعطاها لطالب معين, لذا فالحل الوحيد هو تقديم تظلم لانه قد يكون هناك خطأ في جمع الدرجات أو أن هناك جزء من سؤال لم يصحح

د.محمد سادات
02-01-2012, 12:33 AM
عند التصحيح لا يعلم المصحح شخصية الطالب صاحب الكراسة حيث يتم رفع الاسماء عن الكراسات, لذا فإن أي دكتور لا يستطيع أن يعلم الدرجة التي اعطاها لطالب معين, لذا فالحل الوحيد هو تقديم تظلم لانه قد يكون هناك خطأ في جمع الدرجات أو أن هناك جزء من سؤال لم يصحح

This me
04-03-2012, 03:58 PM
دكتور لو سمحت
نتيجه الفرقه الثالثه من المتوقع انها تظهر امتى
وما نسبه النجاح فى ماده القانون التجارى

شكرا لحضرتك

smsma.net
13-03-2012, 04:36 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ما اخبار نتيجة الفرقة الرابعة يا دكتور

د.محمد سادات
14-03-2012, 05:55 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ما اخبار نتيجة الفرقة الرابعة يا دكتور

لا تزال هناك بعض المواد تصحح

TRIPLEH
15-03-2012, 07:44 PM
السلام عليكم
استاذى العزيز اسال الله ان تكون فى تمام الصحه
انا كان ليا استفسار فى مساله الاحوال الشخصيه
لو فى دعوه وكانت القيمه مختلفه عما كانت فى صحيفه الدعوى بالنقصان او الزياده
يعنى مكتوب فى الدعوى مثلا 50 الف وفى القيمه 60 او العكس
لو عاوز ادفع هنا الدعوى هيبقى الدفع ايه وتاصيله
وشكرا

احمد محمد محمد
16-03-2012, 01:49 AM
عندى سؤال يا دكتور محمد هل يجوز للموظفة فى قضايا الدولة اخذ اجازات رعاية طفل وتجديدها حتى بلوغ طفلها 18 عاما مع دفعها التامينات والمعاشات ومدي سلطة الهيئة فى الموافقة على الاجازة

Moly_Cam5
16-03-2012, 02:32 PM
ازيك يا دكتور ..
عندى سوال بخصوص الدورات لتدريب محكمين والدورات دى كتير بنلاقيها وكان فية دورة وساعات بيبقا فيها دكاترة كبار ومعروفين
وانا فاكر ان حضرتك قلت فى رد على السوال دة قبل كدة انها بتبقا هدفها مالى وبس !
طب امتا اعرف ان دى ليها قيمة فعلا وغيرها ملهاش ؟

معالي الباشا
16-03-2012, 03:44 PM
ممكن تقولنا يادكتور بعد اذن حضرتك امتحانات التيرم التاني هتبقي تقريبا مابين امته لامته تقريبا
عشان فيه اقاويل بتقول ان الامتحانات هتبقي بدري عشان انتخابات الرئاسه ؟!!!!!

يقين
16-03-2012, 09:12 PM
دكتور، هل تعرف كتاب تناول فيه الكتاب مسألة التوثيق الإلكتروني دراسة مقارنة أم لا؟ هل لديك كتاب من تأليفك حول هذه المسألة وشكراً جزيلا
اتمنى أن تحدد ليّ أسماء كتب أو مؤلفات تتناول هذه المسألة
وأنا في انتظار رد من سعادتك

الكابتن هيما
18-03-2012, 07:46 AM
السلام عليكم
لو سمحت يادكتور مفيش أخبار عن نتيجة الترم الأول خاصة الفرقة التالتة وكمان امتحانات أخر العام هتكون امته وشكرا

البيه
18-03-2012, 11:55 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
السيد الدكتور /محمد السادات
تحيه طيبة ... وبعد
انا طالب فى الفرقه الرابعة
اعرض على معاليك الاتى :
حيث ان هيئه الاصلاح الزراعى قد استولت على مساحة 13 فدان -مكان المساحة- من الخاضع حامد شاكر بالقانون رقم 50لسنه 19960وحيث ان الخاضع يمتلك مساحة 26 فدان بنفس الحوض وموضح ذلك بالصحائف العقاريه الا ان الاصلاح الرزاعى قام بمحضر قسمه مهايأه زراعيه على الارض المملوكه لنا والمسجله بنفس الصحيفه انا لا سال سيادتك على الحتم انما على سبيل الرجاء
السؤال اذن الخاضع حامد شاكر كان يمتلك 64 فدان وبعد صدور القانون وقبل الاستيلاء من جانب الهيئة المذكورة -حيث ان هناك مساحه زمانيه بين صدور القانون وبين حصول الاستيلاء -قام ببيع مساحة من ارضه حوالى 20 فدان حتى لايقع تحت سطوة القانون من حيث نزع الزائد على الحد الاقصى ومن ثم يصبح المالك حامد شاكر يمتلك اقل من الحد الاقصى المقرر قانونا و المساحة المشراه من الاخير تم تسجيلها فى الشهر العقارى فهل من حقنا رفع دعوى على الاصلاح الزراعى على اننا مسجليين ارضنا فى الشهر العقارى
وان هناك مساحه اخرى عند المالك باعها لاخرين ولم يسجلوا والا فما الفارق بين العقد المسجل وغير المسجل
نرجو الافادة اكرمك الله

mamdouh kaml
20-03-2012, 04:21 PM
اشكركم والسؤال عن التوكيل الموثق لصرف المعاش المبكر شروط التوكيل والسؤال هل هو محدد بمده فى قونين المعاشات ؟ مع وافر الشكر

Asmaa Ebrahim
22-03-2012, 02:06 PM
لو سمحت يا دكتور عايزين نعرف نتيجة الفرقه الرابعه متوقع ظهورها امتى؟؟؟؟؟؟؟

صدام حسين
25-03-2012, 12:25 AM
السلام عليكم .....كل سنة وحضرتك طيب يادكتور وجزاك الله كل خير علي هذا العمل الجميل الرائع ...انا كنت عاوز استفسر من سيادتكم عن هذا الموضوع الذي يؤرقني جدا وارجو من سيادتكم التكرم والتفضل بإفادتي انا خريج 2008 ومسجل في النقابة وبقيت محامي ابتدائي ولكن انا لم امارس مهنة المحاماة ولكن مع ذلك حصلت علي دبلومتين في الدراسات العليا من حقوق المنصورة في القانون الجنائي والاخري في القانون العام الا انه اريد ان اكمل درجة الدكتوراة في القانون الجنائي ولكن لا اعرف كيف اكمل مع احد اساتذتنا الكرام في القانون الجنائي وكيف اختار موضوع الرسالة وكل مايتعلق بالدكتوراة وهل ازا قدر الله وحصلت علي الدكتوراة بتقدير جيد او جيد جداهل ممكن ان اعمل في احد الجامعات المصرية لان هذا الامر يشغلني جدا حيث انا هناك البعض الذي حصل علي الدكتوراة ومازال يبحث عن عمل ارجو الافادة من سيادتكم .......ولكم جزيل الشكر

noga2005
26-03-2012, 02:38 PM
لو سمحت يا دكتور تطمنا على نتيجه الفرقه التالته ان حاسه ان فى تكتم شديد و مفيش لى حد بيقول اى اخبار ياريت تطمنا و لك جزيل الشكر و العرفان

محمد2004
31-03-2012, 01:25 PM
سيادة الدكتور محمد السادات .. الموقر
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أحيط سعادتكم أني تقدم بخطة بحث للدكتوراة و جاري استيفاء إجراءاتها إن شاء الله و ألتمس تفضلكم بالإفادة عن شرط اللغة الإنجليزية فأنا أتقنها و لله الحمد فهل يكتفى باحتياز شهادة التوفل و التي تعقد برامجها في بعض الكليات المصرية أم أن هناك امتحان بالكلية .. شاكرا حسن تجاوبكم .. تلميذكم محمد

زهرة الجميلة
02-04-2012, 11:55 PM
السلام عليكم دكتور لو سمحت اريد مساعدتك في موضوع؟
انا طالبة ماجستير قانون خاص كلية الحقوق جامعة دمشق وعلى انا بصدد البحث عن عنوان لرسالتي ويتوجب علي البحث في موضوع اصيل غير مطروح من قبل فارجو من سيادتك افادتي في هذا المجال واعطائي عناوين لمواضيع غير مطروحة من قبل كعنوان لرسالتي ولك جزيل الشكر

نونا
04-04-2012, 12:06 AM
رجاءا أنا حابه أعرف أي معلومه ضروري عن نتيجة الفرقه الثالثه انتساب لان احنا خلاص قربنا ع امتحانات الترم الثاني ولسه النتيجه ماظهرتش وده يقلق جدا رجاءا الرد ولحضرتك جزيل الشكر ع المجهود؟