المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مجلس الدولة دفعة 2005 .

واحد من الناس
21-04-2007, 05:10 PM
ياريت يا جماعة اللى عنده اى معلومة عن
لماذا لم يتم اعلان اسماء المقبوليت فى الجريدة؟
وشكراااااااا

الدبلوماسى
21-04-2007, 06:00 PM
ياريس دفعة المجلس 2005 تم تعينهم ونزل الاعلان الخاص بها فى الاهرام يوم 18/3 تقريبا ولم يذكر بها اسماء وتم قبول 40 شخص وهى تعتبر نسبه عاليه

واحد من الناس
21-04-2007, 11:52 PM
ما انا عارف يا ريس بس انا بسال عن السبب؟
الاسمااااااااااااااااااااااااااااااااااااء فين

الدبلوماسى
22-04-2007, 01:03 PM
ياباشا انا سمعت ان فيه اتنين من ال40 واحد دول واخدين مقبول

واحد من الناس
22-04-2007, 02:56 PM
وانا سمعت انهم واخدين 12 ظابط
يعنى مكنش ليها لزوم يلغوا الكشف الطبى

واحد من الناس
22-04-2007, 03:03 PM
ازاى نعرف اسماء المقبولين ؟ وده حقنا
هل لازم نسافر القاهرة ومش هنعرف برده
لان الناس كان عندها عشم كبير ان يكون هناك انصاف ولكن .........................................

الدبلوماسى
22-04-2007, 05:09 PM
شوف ياباشا انا سالت كيفية ان تعرف اقل واحد من المعينين من حيث التقدير فقيل لى ان الاسماء عندما تعلن بالجرايد يتم ترتيب المعينين فى الاعلان من حيث التقدير فيكون اول اسم هو الاعلى تقديرا ويكون الاخير هو الاقل تقديرا

وبما ان لم يذكر الافراد فى اعلان التعين بمجلس الدوله دفعة 2005 فلا يمكنك معرفة الشخص الاقل تقديرا
الا اذا كان لسعاتك واحد مهم بالمجلس يتطيع ان يجلب لك المعلومات

ولعلم سياتك عندما ترفع قضيه فانك تطلب مساوتك بالاقل تقديرا منك وتقوم بذكر اسم سياته وتطلب من المحكمه اطلعها على التقدير الذى قبل به ذلك الشخص..
ربنا معاك وربنا يبدلك خيرا منها

رجل قانون
22-04-2007, 07:51 PM
ياجماعة لاصحة لما تنقولوه من ان من ضمن المعينين مقبول ولكن اقل واحد وهو رقم 40 فى القرار الجمهورى
جايب جيد انتم تفترون على بيت المشروعية هكذا هناك دفعتين احدهما عين فيها الاوائل والاخرى عين فيها ابناء المستشارين من الحاصلين على جيد على اقل فكاننا امام المتفوقين وامتداد المتفوقين اى متفوقى اليوم وابناء متفوقى امس والواقع ان تعيينهم بجيد احسن بكتير ان يتم تعينهم بمقبول مش كده ولا ايه
واليكم نص الاعلان الخاص بالمجلس للا علان عن الدفعه الموقوفة :-

مجلس الدولة يقبل طلبات التعيين لوظيفة مندوب مساعد

يعلن مجلس الدولة عن قبول طلبات تعيين عدد محدود من خريجي كليات الحقوق والشريعة والقانون والشرطة دفعة 2005 في وظيفة مندوب مساعد بمجلس الدولة، ويشترط فيمن يتقدم للتعيين في هذه الوظيفة، بالإضافة إلى الشروط العامة المنصوص عليها قانونا وهي الحصول على تقدير جيد تراكمي على الأقل، ألا يزيد عمر المتقدم عن 25 سنة في تاريخ آخر موعد لتقديم الطلبات، توافر الأهلية والصلاحية والكفاءة العلمية الفعلية لشغل تلك الوظيفة القضائية طبقا لما تقدره اللجنة المختصة بمجلس الدولة، وأن تثبت لياقته الطبية وفقا للتحاليل والفحص الطبي من الجهة الطبية المختصة التي يحددها مجلس الدولة .

تقدم الطلبات في الفترة من 16 / 8 / 2006 إلى 31 / 8 / 2006 بالأمانة العامة لمجلس الدولة 2 شارع عصام الدالي - الجيزة ولن يلتفت إلى الطلبات السابقة على هذا الإعلان، أو التي ترد بعد الميعاد أو غير المستوفية للشروط والمستندات اللازمة، كما لن يلتفت إلى أي تظلم ما لم يقدم طبقا للإجراءات والمواعيد والشروط المقررة قانونا للطعن في القرارات الإدارية مدعوما بما يؤيده من مستندات .

ارجوكم لاتتدعوا بالباطل امر غير موجود الاعلان صريح وليس فيه شىء من الابهام خالص.

واحد من الناس
22-04-2007, 08:21 PM
يا احمد بيه كل واحد له رايه فى هذه المسالة بالذات
ده رايك وانا بحترمه بس كمان انت لازم تحترم رايى
مش لازم تقول ان كل حاجة صريحة لما كل حاجة صريحة امال فين الغموض ؟
فين الاسماء المقبولين مش هو بردة لازم يكون هناك اسماء فى النتيجة اصل انت مش بتعين موظف فى التعليم
تانى حاجة فين متفوقين اليوم دول اه اللى جايبين التقدير الشعبى قصدك (جيد) هما دول المتفوقين فى نظرك
واضح ان سيادتك مسمعتش عن ال جيد جدا خاااالص ولا الاواثل
تالت حاجة اولاد متفوقين امس هما اللى بيحققوا العدالة بالمقياس بدليل انهم بيدخلو اولادهم فى مكان لا يستحقوه

رجل قانون
22-04-2007, 09:49 PM
احترم رايك جدا بس المفروض ان احنا ننظر للا علان بيقول ايه جيد تراكمى على الاقل
اما عن التقديرات فانا اعلمها بحق انا من الاوائل اصلا
اما عن الاعتراض على تعيين ابناء المستشارين منجيد فاقول اليس هذا اخف وطا ه من تعينهم بمقبول.
الاختلاف لا يفسد الحوار يا اخى ولكن انتم تدعون اشياء توهمون انها صحيحه الدفعه فعلا مفيش فيها مقبول
اما عن الاسماء فهذا مرجعه الى الصحافه
ولقد علقت فى مجلس الدولة الاسماء فى شهر 3 واسال فى ذلك للتاكد يعنى مفيش حاجه بيخبوها .

الدبلوماسى
22-04-2007, 11:42 PM
والله ياباشا انا ماقيل هو وجود افراد من الحاصلين على تقدير مقبول

واحد من الناس
23-04-2007, 02:44 AM
ما انا معاك يا باشا بس فى السنوات السابقة كانت الاسماء بتنزل فى الجرائد
بس دى اول مرة تحصل ان متنزلش الاسماء فى الجريدة
اما عن تعليق الاسماء فى المجلس فاعتقد ان كل الناس مش من القاهرة عشان يروحوا يشوفوا الاسماء

رجل قانون
23-04-2007, 05:59 AM
انا بقول الاعلان بيقول تقدير جيد تراكمى انتو عاوزين تقولوا ان المجلس الخاص اعلى سلطة فى مجلس الدولة بيخالف الا ئحه الداخليه بتاعة المجلس فى ضوء شروط هما وضعنها بمعرفتهم لا يا اخوانى وعموما انا بحترم الراى الاخر بس نتشاور ونقنع بعض.
من جهة اخرى لا وجود للمقبول فى المجلس الا فى الفتره ما بين دفعة 2002 الى 2005 اى 3 دفعات تكميلية عينت بمعرفة المستشار عبد الرحمن عزوز فى ظل رئاستة للمجلس .
اما عن ان جيد امر يخالف وفيه جيد جدا فبقول يا اخوانى اليس تعيين ابن المستشار الحاصل على جيد اخف وطاه من تعيين الحاصل على مقبول . الظاهره موجوده ولكن خفت وطأتها بحيت قصرت على الجيد اليس فى هذا بريق امل
يا اخوانى ما هو مكتوب لك عند ربك ستراه دع الخلق للخالق.

واحد من الناس
23-04-2007, 11:15 AM
يا احمد بيه طبعا كل شىء مكتوب عند الله وكل انسان لا ياخذ الا نصيبة المكتوب
بس انا بقول الكلام اللى احنا كنا بندرسة فى الكلية واللى المفروض شيوخ القضاة يطبقوه بالعدالة وهذا الكلام موجود فى مادة القانون الدستورى للفرقة الاولى
كان المفروض جميع الهيئات القضائية تفتح للامتياز وال جيد جدا كدفعة اساسية واذا كان هناك احتياج بعد ذلك يكون للجيد بس بالنسبة الاعلى حتى يستطيع كل فرد ان يعرف مجهوده ده هيوديه على فين
اما بالنسبة لتعيين اولاد المستشارين الحاصلين على جيد فهو ليس اخف وطأة من المقبول بالدرجة اللى سيادتك متصورها
ولكنى ارى انه سوف يكون هناك تغيير فيما يحدث من هذه التجاوزات التى تحدث فى الهيئات القضائية

الدبلوماسى
23-04-2007, 01:03 PM
طيب يااستاذ احمد اديك بتعترف ان فيه ناس حاصلين على مقبول دخلو المجلس فى فترة ما
يعنى لائحة المجلس اللى حضرتك بتتكلم عليها تمت مخالفتها وضرب عرض الحائط بها
فماذا يجعلك متاكد بعدم مخالفتها مرة اخرى!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

رجل قانون
23-04-2007, 02:12 PM
ياسيدى هما خدوا مقبول فعلا فى الوقت ده لانه استعاض عن فتح المجلس على دفعه واحده تاخد من جيد فيما فوق الى نظام اخر وهو فتح دفعه لل 10 الاوائل ثم فتح دفعه لبقية الدفعة بما فيهم المقبول والامر بالنسبة لدفعة 2005 لم يكن كذلك حيث تم فتحها على دفعتين الاولى للاوائل وعينت ثم الثانيه للباقى بما فيهم المقبول ولكن هذه الدفعه الغيت فى شهر 7 الماضى واعيد الاعلان عنها بشروط وهى ان يكون المتقدم من الحاصلين على جيد تراكمى على الاقل كمحاولة للتطبيق الامثل للا ئحه الداخليه يعنى يا سيدى اللى جايب مقبول ملوش حق التقديم لا تقبل اوراقه فى المكتب الفنى واذا كانت اوراقه لم تقبل فكيف عين انا لا اتكلم هباءا انا اتحدث عن واقع
حتى دفعة 2006 فيه روايتين فيها اما حتفتح دفعة واحدة من جيد فيما فوق واما تفتح دفعتين واحده للا وائل وواحده للباقى بس من جيد تراكمى على الاقل .ياريت يكون قصدى وصل
اما عن ان تعيين ولاد المستشارين من جيد وكونه اخف وطاه اه فعلا شوف كام واحد كان بيدخل فى التكميلية انا ما بقلش ان العمليه ورديه بس فيه امل انها تتحسن ولعل دفعة النيابة الادارية 2004 خير دليل على ذلك

واحد من الناس
23-04-2007, 05:17 PM
انا متاكد ان هيكون فيه تحسن فى السنوات القادمة ان شاء الله بدليل الادارية 2004
شكرا يا جماعة على متابعتكم وافادتكم
وارجوا الا يبخل احد باى معلومة يعلمها على اعضاء المنتدى

واحد من الناس
13-05-2007, 03:35 AM
شوفتوا يا جماعة؟
النيابة العامة نزلت الاسماء فى الجرائد وده اللى بيحصل كل سنة
اما مجلس الدولة فلم يتم توضيح اسماء اللذين تم اختيارهم
لمااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااذا؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولا هما مش عاوزين فضايح

الدبلوماسى
13-05-2007, 02:52 PM
يااستاذ واحد متسيب سعاتك من الاسماء يعنى هى حتعمل معاك ايه
لو عايز تشتكى وتارفع دعوى قضائيه بمجلس الدوله فالمحكمه ستطلب اوراق المعينيين لمعرفة هل هم اجدر منك فعلا ام
كان هناك سوء استعمال السلطه
ويدينا ويديك طولة العمر باذن الله00000000000

واحد من الناس
13-05-2007, 04:57 PM
هههههههههههه ربنا يدينا جميعا طول العمر
ربنا يسامحهم بقى ع الظلم ده اللى بيعملوه فى الناس
وهوريكم الدليل............................................ .......
أنصفها مجلس الدولة
تعيين متفوقة علميا بالنيابة الإدارية وإلغاء قرار تخطيها

كتب ـ حسام الجداوي‏:‏
أنصف مجلس الدولة احدي المتفوقات بتعيينها في وظيفة معاون نيابة وألزم هيئة النيابة الادارية بالتنفيذ نظرا لتفوقها حيث حصلت علي ليسانس الحقوق بتقدير جيد جدا مع مرتبة الشرف‏,‏ والدكتوراه في القانون بتقدير جيد جدا مع مرتبة الشرف والتوصية بتبادل الرسالة مع الجامعات الأخري مع طبعها علي نفقة الجامعة‏.‏

هذا الانجاز وتحقيق العدالة جاء في اطار المقارنة بين هذه المتفوقة وقبول هيئة النيابة الادارية تعيين احدي المتقدمات لشغل وظيفة وكيل نيابة ادارية بالرغم من حصولها علي الليسانس بعد‏15‏ عاما من الدراسة بكلية الحقوق‏,‏ لكونها ابنة أحد رؤساء الهيئات القضائية والمطعون علي تعيينها‏.‏ وقضت المحكمة الادارية العليا برئاسة المستشار عبد الباري شكري وعضوية محمود صبحي العطار‏,‏ والسعيد جاهين‏,‏ ومحمد الشيخ‏,‏ وحسونة توفيق وسمير عبد الملاك وأحمد منصور نواب رئيس المجلس بالغاء قرار تخطي احدي المتقدمات لوظيفة وكيل نيابة حاصلة علي تقدير جيد جدا من كشف المقبولين للوظيفة من دفعات‏1990‏ حتي‏1995‏ لأن القرار باستبعادها غير قائم علي أسباب صحيحة ومشوب باساءة استعمال السلطة وتلك مخالفة صارخة لثبوت حسن سمعتها وتمتعها بالصلاحية والأهلية‏.‏ وقد رفضت المحكمة حجة هيئة النيابة الادارية بأن التعيين لديها هو من الأمور التي ترخص فيها الادارة بمقتضي سلطتها التقديرية الواسعة في اختيار أفضل من يتولي وظيفة وكيل نيابة بغير معقب من القضاء علي كيفية ممارسة المجلس الأعلي للهيئة في المفاضلة بين المتقدمين للترشيح للوظيفة‏.‏ إلا اذا راعت توافر الكفاءة العلمية لافساح المجال لتعيين المتفوقين علميا الي جانب الصفات والقدرات الخاصة المؤهلة للمتقدم لممارسة العمل القضائي‏.‏ ودحضت المحكمة الادعاء بأن المفاضلة التي تتم عبر المقابلة الشخصية التي تجريها الهيئة تطبقا لحكم دائرة توحيد المباديء ـ بمجلس الدولة ـ فذلك في عين الحق خطأ عظيم يجعل حكم دائرة توحيد المباديء كلمة حق وسدت لباطل بهدف تحويل السلطة التقديرية الي سلطة تحكمية تدعم الظلم وترسخ المحسوبية‏.‏

نعم للحق
21-06-2007, 02:47 AM
انا والله زعلان جدن جدن جدن جدن يعنى انا دلوئتى ازاى هبئى انسان سوى بعد ما ادخل مقابلة مجلس الدوله والسيد رئيس مجلس الدوله يقولى انت اجابتك كويسه وبعد كده ياخد واحد قاعد جنبى ومجوبش ويخدنيش
هتئولو تحريات هئلكو تحرياتى عامله زى الورقه البيضه وانا عارف انا بقول اى
طيب سؤال؟
دلوئتى لو حد عاوز يرفع دعوى فين الاسماء الى هيستشهد بيها متعلقه فين دى لا فى جرايد وسافرت القاهره ورحت المجلس قالولى ده تعيين الموظفين مبتتعلنش عشان التكويس الى فيها فنتيجتو انتو هتتعلن . لو حد عندو اجابه يبئى يرد

واحد من الناس
23-06-2007, 05:10 PM
امال انا اثرت الوضوع ده ليه يا استاذنا
دى مهزلة

نعم للحق
25-06-2007, 08:35 PM
مهزله لا دى مش مهزله ده حرااااام حرررررررررام حررررررررام لان ربنا حرم الظلم على نفسه وانا نفسى ان يادة الرئيس حسنى مبارك يتدخل زى ما فخامة الرئيس تدخل فى نتيجتنا الاولنيه وتم الغاء النتيجه واعادتها يتدخل سيادته لان الرئيس لما يدخل فى حاجه بصراحه بيدى لكل واحد حقه واستشهد بالقاضى محمد جاد المنزلاوى الى سيادة الرئيس امر بعلاجه والبنت الى فصلوها عشان كتبت موضوع تعبير الريس امر باعادة قيضها فانا نفسى ان سيادة الريس يتدخل بشان موضوع التعيينات وخاصه ان الموضوع ده يهم طبقات كتير من الشعب وان الريس لو ادخل هينحاز انحياز كامل لذوى التقديرات العاليه والكفاءات وادعو من الله عز وجل ان يرفع الظلم عن اى مظلوم ويرجع الحقوق لصحابها لاان انا دلوئتى وغيرى لما هنتظلم ومش عارفين ناخد حقنا ازاى هنشتغل محامين ناخد حقوق الناس واحنا مش عارفين ناخد حقنا

واحد من الناس
26-06-2007, 06:08 AM
اؤيد دعوتك

الاستاذ
17-07-2007, 12:36 AM
الف شكر علي الموضوع الجميل ده....

واحد من الناس
06-08-2007, 02:06 AM
وادينا مستنيين

saley_eg
10-08-2007, 09:23 AM
دولة الظلم ساعة ودولة الحق ألف ساعة

واحد من الناس
10-08-2007, 09:49 PM
الف شكر ع المجهود
وننتظر باقى الاسماء

رجل قانون
18-09-2007, 04:51 PM
قرار جمهورى بتعيين 41مندوب مساعد بمجلس الدولة من خريجى 2005الدفعة التكميلية .

1.أحمد محمد عمرو محمد سامي،
2.محمد أحمد هاشم محمد عبدالله،
3.أحمد حافظ أحمد عباس،
4.محمد عمر محمد علي القماري،
5.حجاج كامل حجاج عمار،
6.أحمد ماهر عبداللاه رشوان،
7.نادر أحمد الصادق محمد حسين،
8.ممدوح رمضان عطية السيد،
9.شادي حمدي محمد أمين الوكيل،
10.محمد يسري هاشم الشيخ،
11.جان صبحي جرجس اسحق،
12.باسل أسامة محمود محرم،
13.أحمد حسن صالح محمد،
14.أسامة توفيق الشحات السيد،
15.أحمد محمد حنفي مصطفي،
16.محمود أحمد لطفي أحمد عبدالله،
17.محمد ابراهيم محمد الطنطاوي نور،
18.أحمد السيد محمد محمد الأبهل،
19.عبدالمنعم أحمد عبدالمنعم اسماعيل،
20.محمد ممدوح السيد عبدالرحمن مقلد،
21.علاء الدين حسين هاشم صبرة،
22.محمد حسين محمد عبدالمجيد بركات،
23.إسلام محمد سمير محروس،
24.مصطفي محمد علي مصطفي الفقي،
25.حازم محمد فايز محمود عبدالحليم،
26.رامي السيد المنسي السيد،
27.محمد بخيت محمد محمد اسماعيل،
28.عمرو عباس اسماعيل الجوهري،
29.محمد عبدالهادي محمد عشري،
30.كريم أحمد محمد طه رجب،
31.كريم منتصر عبدالمتين ابراهيم،
32.محمد صبحي كامل عبدالعزيز تاج الدين،
33.ابراهيم محمد نبيل نادي الطيب،
34.مروان محمد منير أحمد صالح،
35.معتز فؤاد محمد بيومي المليجي،
36.محمد أحمد عبدالحميد عبود،
37.محمود ابراهيم أبو العزم،
38.هيثم محمد محمود بسيوني منيسي،
39.أحمد سيد عبدالله سلطان،
40.أدهم محمد مصطفي درويش،
41.أحمد علي فؤاد الخادم،
وتعتبر هذه الدفعة هى الدفعة التى كانت موقوفة واعيد مقابلاتها فى ضوء شروط موضوعية جديده استحدثها سيادة المستشار السيد نوفل وتتمثل فى الحصول على جيد تراكمى على الاقل بالاضافة الى عدم تعدى سن المتقدم عن 25 سنه فى اخر موعد للتقديم والذى كان اخر شهر أغسطس 2006وهذه الدفعة اعيد الاعلان عنها بعد التصريح بالغائها فى منتصف شهر أغسطس الماضى وصدر قرار جمهورى بشانها فى شهر مارس 2007.

الدبلوماسى
18-09-2007, 07:44 PM
الف شكر لك استاذ رجل القانون على الافاده المتميزه ولكن لى رجاء ان تضع المشاركه بدون برواز لانه لايظهر ببعض المتصفحات

والف مبروك للمعينين

وشكرا وجزاك الله خيرا

محمد عبد الغفار
30-09-2007, 02:04 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أحب أشكر اولآ أخى العزيز رجل قانون لقيامه بضع القرار وأسماء الأعضاء اللذين تم تعيينهم بالدفعة.
ولى تعليق بسيط فقط ردآ على مشاركات بعض الاخوة الأفاضل منهم من قال بأن تلك الدفعة إشتملت على خريجين حاصلين على تقدير مقبول وما إلى ذلك:
دفعة 2005 بمجلس الدولة التكميلية تلك التى وضع اخى رجل قانون أسماء المعينين فيها , لم تشتمل على أى عضو حاصل على تقدير مقبول , بل ان الحاصلين على تقدير مقبول تم منعهم من التقديم من الأساس عند قبول ملفات التقدم, ولم تشتمل تلك الدفعة أيضآ إلا على 12 عضو من الأعضاء اللذين كانوا تم إختيارهم من قبل فى الدفعة الملغاة , أى أنها لم يكن بها أسماء من المقبولين فى الدفعة التى تم إلغائها إلا فقط 12 عضوآ , بمعنى ان الباقيين قد تم إختيارهم من جديد, وكثير من الإخوة الزملاء اللذين لم يتم إختيارهم فى الدفعة الجديدة قد إلتحقوا فيما بعد بالنيابة العامة ولكنهم لم يلتحقوا بالمجلس , ولم يتم إختيارهم فى الدفعة الجديدة.

مجلس الدولة ليس به أى ظلم لأى متقدم , الظلم الحقيقى للى عايز يشوفه فى النيابة العامة وفى تقديمها وتعييناتها وفى النيابة الإدارية وفى تعيناتها .

واحد من الناس
01-10-2007, 04:43 AM
شكرا يا رجل قانون على الافادة

القنصلى
24-10-2007, 05:43 PM
لوفى زميل مقدم طعن قدام الاداريه العليا وعايز اسماء حد يطعن عليهم انا معايا تلت اسماء من جامعة واحدة جامعة الزقازيق هما طبعا موجودين فى القرار بس عشان اسهل عليكم

1_حازم محمد فايز محمود عبد الحليم جيد 70.8%

2_ابراهيم محمد نبيل نادى الطيب جيد 67.3%

3_أسامة توفيق الشحات السيد جيد 77.1%

وشكرا

النائب العام المصرى
26-10-2007, 04:15 PM
على فكرة لو الاسم رقم 2 اللى هو ابراهيم فعلا جايب التقدير ده يبقى كل الاسماء اللى تحتية جايبين مجموع اقل منه لان الاسماء بتتكتب الاكبر مجموعا فالاقل وهذا مجرد راىفليسعى مقدم الطعن فى معرفة الجامعات التى بينتمون لها

القنصلى
26-10-2007, 05:00 PM
ايوه فعلا القرار الجمهورى طبعا بيكون مرتب بالدرجات واللى تحت ابراهيم نادى الطيب فى القرار اقل منه طبعا

التلاتة دول من جامعة الزقازيق

معلومة مش شرط ان يكون معاك فى نفس الجامعة