المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : وبمناسبة التعليم المفتوح(ايه لازمته)

بنت بورسعيد
18-04-2010, 11:51 PM
كلام استاذتنا الافاضل

مجرد تثقيف ومش عارفه ايه
ويكفى اننا قابلنا خيرة القوم من اساتذة القانون
اقول لكل استاذ فاضل
نحن لا ننكر المادة العلمية
ولكن ايه الفايدة منها ما لم تتطبق وهل رضينا بدستور صورى لكى بالتبعية نوافق على تعليم ايضا صورى
من حق المواطن الارتفاع بنفسه معيشيا سواء ماديا ام أدبيا
وهناك من يسألنا هل دخلنا التعليم المفتوح لكى نكون فى الهيئه القضائية

عجبا وما المانع اعطينى كل اختياراتى وانا حر بالاختيار
هل الثقافة يوضع لها اختبارات وووكمان مدفوعة
اثق بأنه هناك من سيربح المليون ولا يوجد من سيدفع المليون
عذرا رضينا بالهوان وظننا كلمة حقوق تغنى

( حذف الجزء )

واخيرا اكتشفت ما التعليم المفتوح سوى نوع اخر من الضرايب ولا تعود منه فائده على الغلابة

كريم المصرى
19-04-2010, 03:49 PM
اولا مرحبا ببورسعيد كلها وناسها الطيبين

احب اقولك ان الكلام اللى اتقال دة غير صحيح وانة لا اعتبار علية طالما لم يصدر من الجهة المختصة وزارة التعليم العالى ( حذف الجزء ) وبالنسبة للكلام المنسوب لمعالى الوزير احمد جمال الدين فهو غير صحيح فهو استاذ فاضل وجزء من التعليم المفتوح وانكر هذا الكلام ووجه شكوى ضد كاتب هذا الخبر .

اسالى نفسك سؤال
جامعة القاهرة من التسعينات شغالة ناس طلعوا دكاترة ناس طلعوا دراسات عليا
هل اليوم بعد كل تلك السنوات يعاد تقييم الشعبة ؟؟؟ كلام غير منطقى

اهم كلمة هقولهالك وصدقيها
بسؤالى المباشر عن موقفنا لوزارة التعليم العالى واحب انى ما اذكر كيف

ان الشهادة قانونية والطريق اماك للتعليم فلا تحاول ان تستمع الى تفاهات تجعل منك انسان مجرد من الارادة

ارجو من جميع الطلاب واولهم انتى
انك تستمرى فى التعليم وارمى التفاهات لوراء فنحن فى الاول والاخر ملايين ولسنا افراد قليلون.

كريم المصرى
19-04-2010, 03:57 PM
وكمان نسيت اقولك على حاجة فى موضوع اسمة مصيبة القيد فى نقابة المحامين ارجو انك تقرأيه كويس
لانك لو فضلتى انتى وغيرك بالاحباط دة هتلاقى فى الاخر انتى اللى اضحكتى على نفسك . هتلاقى الطريق مفتوح للشهادة لاكن للاسف بشروط غير متوافرة فيكى لانك مش اهتميتى وسمعتى كلام تافه.

دى نصيحة ياريت تقبليها . ذاكرى واحصلى على شروط القيد ثم فكرى بعد كدة هل معترف بها ام لا ؟؟؟ والا هتتصدمى .... تحياتى الى بور سعيد كلها البلد الحبيب

كريم المصرى
19-04-2010, 04:01 PM
( حذفت المشاركة )

بنت بورسعيد
19-04-2010, 07:10 PM
كل الردود ليك
بصراحة تعبت نفسك
ولكن شرط شهادة الثانوية العامة فى القيد انا قريتها
وكده كله اتمسح بأستيكة
ماااشى جايبة جيد
ووووووووبعدين يعاملونا بالعدل ولا يجب تطبيق قرارات على الدفعات القديمة بالفعل
ملايين ملايين
اكتر من ملايين الشعب اللى مش قادر يعمل حاجة فى اى حاجة
عذرا اثقلت عليك
ويسلم مرورك المشجع

كريم المصرى
20-04-2010, 05:25 AM
شرط الثانوية العامة دى حاجة غير قانونية وعشان لسة مفيش مضرور لحد دلوقتى اى خريج واحد يحمل ليسانس بعد الدبلوم
لان اول دفعة فى تالتة هتتخرج 2011

هيبقى فى مضرور هيبقى فى محكمة قضاء ادارى يقدر ياخد بيها حكم سورى اقصد ملايين يقدروا يقفلوا المحاكم وياخدوا نفس الحكم
لانة بيحط شروط على مزاج اهلة ومفيش شخص واحد يقدر يواجهة الا من هو مضرور من ذلك
" وعلى المتضرر اللجوء الى القضاء " وهو من ذى مصلحة

ارجو انك تقتنعى بالكلام دة لانة قانونى وانا متاكد منه وتذاكرى وتجيبى تقدير عشان الجيد بيتحسب عن اجمالى الاربع سنين مع بعض

واخيرا انا عمرى ما اكون تعبان طالما بنشر حق وعدل وحرية
وتحياتى الى بورسعيد

كريم المصرى
20-04-2010, 05:39 AM
الا صحيح انا برحب بيكى قبل كل شئ لاكن انتى بتيجى من بورسعيد ولا ساكنة قريب اعتقد صعب قوى رغم انى مقدرش انسى بورسعيد وفى سنة كام معانا تانية ولا اكبر مننا ياعم محدش قدك بقى .. تحياتى بورسعيد

sherif mohamed
20-04-2010, 09:37 PM
الكلام دة صح اذا كان المسمى الذى نحصل علية ليسانس حقوق انما المسمى للمؤهل الذى سوف نحصل علية ليسانس علوم قانونية فكيف اذا سوف تسجل فى نقابة المحامين ارجو ان تفيقوا دة وهم صحونا علية

بنت بورسعيد
20-04-2010, 11:42 PM
الا صحيح انا برحب بيكى قبل كل شئ لاكن انتى بتيجى من بورسعيد ولا ساكنة قريب اعتقد صعب قوى رغم انى مقدرش انسى بورسعيد وفى سنة كام معانا تانية ولا اكبر مننا ياعم محدش قدك بقى .. تحياتى بورسعيد

اشكرك جددا
شوف بقى لما احضر من بورسعيد
كل اسبوع مرتين واسافر فى نفس اليوم بعد المحاضرات
وفى الاخر يحصل كل ده
ربنا يسامحهم:pray:

بنت بورسعيد
20-04-2010, 11:46 PM
الكلام دة صح اذا كان المسمى الذى نحصل علية ليسانس حقوق انما المسمى للمؤهل الذى سوف نحصل علية ليسانس علوم قانونية فكيف اذا سوف تسجل فى نقابة المحامين ارجو ان تفيقوا دة وهم صحونا علية

اظن ان فيه كليات حقوق اخرى تعليم مفتوح
عندها بياخد شهادة ليسانس حقوق
والمفروض أسوة بيهم يتغير مسمى الشهادة
لان ده حقنا زينا زيهم والمادة العلمية برأى الدكاترة اكبر فى المنصورة كمان
يعنى نحن أولى بكلمة ليسانس:patch_ordi:

mkh_vip
21-04-2010, 10:40 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

الاساتذة الاعضاء الكرام
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا اتفق معكم في طرح الموضوع من البداية ولكن أن يكون في إساءة لأي شخص فأنا غير متفق معكم فيه ومضطر إني الغي الجزء ده لان منتدى التعليم المفتوح منتدى خاص بمحاضرات وقضايا التعليم المفتوح ولكن بدون اي شعارات سياسية او الهتاف ضد اشخاص او لصالح اشخاص اي لا نحن مع او ضد أحد لانه في المقام الاول هذا منتدى تعليمي وارجو ان كان لديكم اي رأي سياسي ان تطرحوه في مكانه سواء داخل او خارج المنتدى عذراً على الإطالة

شكراً وتحياتي

كريم المصرى
21-04-2010, 02:21 PM
ربنا يقويكى يا بنت بورسعيد على مشوار السفر دة لاكن المسمى ان شاء الله هيتغير لما برضة ان شاء الله ننضم احنا والانتساب هتبقى قواعدنا ومسمانا واحد ... وتحياتى بنت بورسعيد فقط

كريم المصرى
21-04-2010, 02:25 PM
اما بالنسبة لسيادة المراقب اظاهر انة رجع مخصوص بعد ابلاغة عن الكلمة بتاعة سرور وساب الباقى كلة من الاشخاص الغير معروفين بالضرورة فى
اما انا معاك انة لابد من الاشراف

لاكن انا اعرف انة فى مراقبين غيرك بالاسم بس وفى سابع نومة وانت فى السعودية اكيد مشغول اعتقد بايظة برة وجوة ! !

بنت بورسعيد
22-04-2010, 12:10 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

الاساتذة الاعضاء الكرام
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا اتفق معكم في طرح الموضوع من البداية ولكن أن يكون في إساءة لأي شخص فأنا غير متفق معكم فيه ومضطر إني الغي الجزء ده لان منتدى التعليم المفتوح منتدى خاص بمحاضرات وقضايا التعليم المفتوح ولكن بدون اي شعارات سياسية او الهتاف ضد اشخاص او لصالح اشخاص اي لا نحن مع او ضد أحد لانه في المقام الاول هذا منتدى تعليمي وارجو ان كان لديكم اي رأي سياسي ان تطرحوه في مكانه سواء داخل او خارج المنتدى عذراً على الإطالة

شكراً وتحياتي

ربنا يقوى سعادتك
وهو حرام انى انقل قصيدة لشاعر زى احمد فؤاد نجم
موجودة فى كل مكان ولا تكون مفكرنا سعادتك محتلين ولا ايه
واظنها ليست خارجة او بها اى لفظ خارج
الا ما دام سعادتك لا تقبل رأى الاخرين
ومصيبه تكون خايف السعودية ترحل من فيها ممن يخالف الرأى أسوة بالكويت
ياللا حسبنا االله ونعم الوكيل
ما دام فينا ومنا من يرضى بكتم الصوت فلا أمل ننتظره
أه نسيت اقول لسعادتك
العالم اصبح قرية صغيرة
ولا فاكر الناس مغمضمين
ولا كلهم لهم نفس رأيك فلا يحق لهم المخالفة

الدكتور محمود لطفى
22-04-2010, 03:35 PM
اليوم نسمع أن الوزير قد أخذ قرارا بإلغاء الإنتساب من الجامعات وهذا يعنى أمرين الأول وهو اته سيأخذ الاعداد كلها ويجعلهم منتظمين وإما هيقعدهم فى البيت وهنا وبأيدينا ننشر الجهل فى المجتمع ونجعل من المجتمع أنصاف أو أرباع متعلمين والكارثة أننا سمعنا البعض ينادى بعدم مساواة ليسانس الحقوق بنظام التعليم المفتوح بنظيره العادى, وهنا أقول لمن يجلسون فى الأبراج العالية والعاجية حتى نسوا حتى إعمال العقول فى المسألة, إن التعليم المفتوح هو أفضل أنواع التعليم على الإطلاق لأن من يدخله يكون مختارا وليس مضطرا له بالتنسيق فينهل صاحبه من العلم بإستفاضه حتى ولو بجهده الشخصى دون تلقى محاضرات, ويجب أن لا نضحك على بعضنا البعض وهل يتلقى ما تعترفون بهم تعليما حقيقيا من الأساتذة فى المحاضرات وعدد من تجده حاضرا من نسب المقيدين على ذمته, فأرجوكم حسنوا التعليم ولا تهدموه.

الدكتـــــــور: محمود محمد لطفي محمود صالح
العـــــــــنوان :60 ش أبويونس/ منشية خضر/ بجوار مسجد الرحمة / المحلة الكبرى / جمهورية مصر العربية
الهاتف الجوال 0103321575
المهنة : دكتوراه القانون المدنى ومحامى حر .
عضو الجمعية المصرية للإقتصاد السياسى والإحصاء والتشريع
عضو إتحاد المحامين العرب
أبحاثى ومؤلفاتى القانونية:-
1- المسئولية التقصيرية فى الحراسة.
2- مدخل القانون بين النظرية والحق.
3- مصادر وأحكام الإلنزام.
4- مصنفات الملكية الفكرية بين الماضى والمعاصره.
5- المعلوماتية وإنعكاساتها على الملكية الفكرية للمصنفات الرقمية : دراسة مقارنه0
mahmoudalkabani@gmail.com
mahmoudalkabani@yahoo.com (mahmoudalkabani@yahoo.com)
mahmoudalkabani@msn.com (mahmoudalkabani@msn.com)

الدكتور محمود لطفى
23-04-2010, 01:02 AM
حققوا شرف تحصيل العلم فهو المستقبل

العلم نور ولو كان من خشب والجهل عار ولو كان من ذهب
ولاتحسبن المجد تمر أنت آكله لن تبلغن المجد حتى تلعق الصبر
والعلم يبنى بيتا لاعماد له والجهل يهدم بيت المجد والكرم

ما قصدته من الأبيات السابقة أحببت أن أقول لمن يدرس فى التعليم المفتوح أنتم أفضل الطلبة لأنكم مختارين لما تدرسونه ويكفيكم شرفا أنكم إنتصرتم على أنفسكم لتكابدوا وتخترقوا مشاق العلم وبعد حصولكم على مؤهلكم سيكون أمامكم مساحات واسعة فى إعادة صياغة مستقبلكم إن شاء الله وربنا يوفقكم جميعا المهم النظر للأمام وليس للخلف.

العـــــــــنوان :60 ش أبويونس/ منشية خضر/ بجوار مسجد الرحمة / المحلة الكبرى / جمهورية مصر العربية
الهاتف الجوال 0103321575
المهنة : دكتوراه القانون المدنى ومحامى حر .
عضو إتحاد المحامين العرب
1- المسئولية التقصيرية فى الحراسة.
2- مدخل القانون بين النظرية والحق.
3- مصادر وأحكام الإلنزام.
4- مصنفات الملكية الفكرية بين الماضى والمعاصره.
5- المعلوماتية وإنعكاساتها على الملكية الفكرية للمصنفات الرقمية : دراسة مقارنه0
mahmoudalkabani@gmail.com

كريم المصرى
25-04-2010, 08:43 AM
مرحبا بك يا دكتور المنتدى منور بيك وكلامك مقنع ودة الصح وان شاء الله معالى الوزير هانى هلال شايف حاجات ايجابية هتحصل ان شاء الله وبطمن كل الناس وتحياتى لبنت بورسعيد .. اما بالنسبة للادارة احب اعرفك بنفسى يا سيادة المشرف انا قبل ما اكون طالب فالحمدلله محقق شرعى لجرائم المعلومات وحاصل على شهادة chfi ومصصم مواقع لو تحب اعمل للكلية منتدى خاص غير دة نروح علية نتكلم براحتنا ونقفل دة انا موافق عادى لانى لا اقبل التهديد ؟؟؟ تحياتى لك

كريم المصرى
25-04-2010, 08:51 AM
يا جماعة دة منتدى جميل للكلية برضة انا عامل لينا قسم خاص علية لحين انى اصمم منتدى كامل خاص بينا وتحياتى http://www.mansuni.com/vb/forumdisplay.php?f=162

كريم المصرى
25-04-2010, 09:06 AM
يا ترى يا سيادة المراقب عضويتى هتقف امتى .. لان دة اكيد هيبقى رد فعلك على كلامى ..ولاكن ابتسم عند الهزيمة وتواضع عند النصر

كريم المصرى
25-04-2010, 09:08 AM
املين فى مجتمع ديمقراطى يحكمة الدستور والقانون والحريات العامة

mkh_vip
25-04-2010, 10:08 AM
الاساتذة / كريم المصري / وبنت بورسعيد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وبعد
اولاً احب ارحب بكم اخوة اعزاء وان الخلاف لا يفسد للود قضية
ثانياً كل ما احب أن اقوله وقولته سابقاً ان الجزء الخاص بمنتدى التعليم المفتوح منتدى تعليمي بحت ولكن أن نضع قضايا تخص التعليم المفتوح بصفة عامة فهذا جائز ومتاح للجميع وأكيد من الديمقراطية أن تطرح مواضيعك بقوانين المكان الذي تضعه فيه وطالما انت في البداية وافقت على شروط المنتدى فهذا ميثاق شرف بينك وبين المنتدى على أن لاتتعدى على قوانينه وانت وانا وغيرنا كثيرون ندرس في كلية الحقوق للمحافظة على القوانين اما اننا ندرس الحقوق لأخذ الصالح لنا ونرمي غير الصالح بعيد عنا
الأعضاء الكرام
انا لست من كوكب تاني انا واحد بسيط اضطرته ظروف البلد للسفر فمعنى ذلك اني لست متفق معكم في وجهة نظركم انا متفق معكم تماماً في كل كلمة كتبتموها ولكن كما قولت هذا ليس مكانها
والاخت بنت بورسعيد تقول ان العالم قرية صغيرة ومش مغمضين شعر الشاعر الكبير نجم قرأته من قبل 7 سنوات ولكن ايه فائدة شعر مثل هذا في منتدى تعليمي
والاخ كريم كان بيشجع حضرتك وان تصبري وسعادة الدكتور محمود لطفي كلامه كله تشجيع ممكن تقولوا على ماذا ؟؟؟
اقول انا الصبر على قواعد ولوائح وقوانين وضعت ليست في صالحنا ويكفينا أننا في الطريق الصحيح استاذ كريم المصري استاذة بنت بورسعيد اذا كنتم تريدون مجتمع صحيح غير مريض فلابد منا أن نلتزم بقوانينه كما هي وكما رضينا أن ندرسها وكما وافقنا عليها
والاخ كريم انا رافع طلب لوضعك في الاشراف فليس هذا مجال وقف عضويات أو خلافه لانه واضح من مدخلاتك ومدخلات بنت بوسعيد أنكم أناس تحبون الدستور والقوانين فلنبدأ بقوانين المنتدى حتى نستيطع أن نتعايش مع قوانين البلد
تحياتي للجميع ويارب تكون وجهة نظري وصلت مع العلم أن كل ما كتب من قبل وما تم حذفه ممكن يكون صح من وجهة نظر ناس وغير صحيح من وجهة نظر ناس اخرى

بنت بورسعيد
25-04-2010, 06:26 PM
الاساتذة / كريم المصري / وبنت بورسعيد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وبعد
اولاً احب ارحب بكم اخوة اعزاء وان الخلاف لا يفسد للود قضية
ثانياً كل ما احب أن اقوله وقولته سابقاً ان الجزء الخاص بمنتدى التعليم المفتوح منتدى تعليمي بحت ولكن أن نضع قضايا تخص التعليم المفتوح بصفة عامة فهذا جائز ومتاح للجميع وأكيد من الديمقراطية أن تطرح مواضيعك بقوانين المكان الذي تضعه فيه وطالما انت في البداية وافقت على شروط المنتدى فهذا ميثاق شرف بينك وبين المنتدى على أن لاتتعدى على قوانينه وانت وانا وغيرنا كثيرون ندرس في كلية الحقوق للمحافظة على القوانين اما اننا ندرس الحقوق لأخذ الصالح لنا ونرمي غير الصالح بعيد عنا
الأعضاء الكرام
انا لست من كوكب تاني انا واحد بسيط اضطرته ظروف البلد للسفر فمعنى ذلك اني لست متفق معكم في وجهة نظركم انا متفق معكم تماماً في كل كلمة كتبتموها ولكن كما قولت هذا ليس مكانها
والاخت بنت بورسعيد تقول ان العالم قرية صغيرة ومش مغمضين شعر الشاعر الكبير نجم قرأته من قبل 7 سنوات ولكن ايه فائدة شعر مثل هذا في منتدى تعليمي
والاخ كريم كان بيشجع حضرتك وان تصبري وسعادة الدكتور محمود لطفي كلامه كله تشجيع ممكن تقولوا على ماذا ؟؟؟
اقول انا الصبر على قواعد ولوائح وقوانين وضعت ليست في صالحنا ويكفينا أننا في الطريق الصحيح استاذ كريم المصري استاذة بنت بورسعيد اذا كنتم تريدون مجتمع صحيح غير مريض فلابد منا أن نلتزم بقوانينه كما هي وكما رضينا أن ندرسها وكما وافقنا عليها
والاخ كريم انا رافع طلب لوضعك في الاشراف فليس هذا مجال وقف عضويات أو خلافه لانه واضح من مدخلاتك ومدخلات بنت بوسعيد أنكم أناس تحبون الدستور والقوانين فلنبدأ بقوانين المنتدى حتى نستيطع أن نتعايش مع قوانين البلد
تحياتي للجميع ويارب تكون وجهة نظري وصلت مع العلم أن كل ما كتب من قبل وما تم حذفه ممكن يكون صح من وجهة نظر ناس وغير صحيح من وجهة نظر ناس اخرى

العجيب فى الموضوع والمضضحك فى نفس الوقت
استاذنا المراقب
وممكن يكون د ه سبب سخطى اللى فات بجد
ان كلمات توقيعك خلتنى انجح بتقدير جيد الترم الاول وبدون حضور وبمذاكرة لوحدى فى شهر
فلم اتوقع هذه المصادرة ممن له مثل هذا التوقيع
ومادام الرأى غير خارج
او غير مناف للدستور فلما حذفه
ولو قصيدة منشورة بعلم الدولة وموجودة منذ زمن وكما اشرت أنت ولم يحاكم صاحبها
فلما ايضا تم حذفها
من حرصنا على القوانين هنا نحرص ايضا على الحريات التى كفلتها هذه القوانين

استاذنا الدكتور لطفى سعدت بمشاركتك جدا
وارجو من الله ان يوفقنا جميعا ويزيل عنا مثل هذه العقبات

كرررررررررررريم
خلافنا ليس معناه ترك المكان
وليس ايضا تشكيك فى قدراتك فرحم الله أمرئ عرف قدر نفسه
وقدراتك انت اعلم بها
ربنا يوفقك

كريم المصرى
25-04-2010, 07:42 PM
تحياتى لكم جميعا يا حضرات وانا ما عمرى فرضت نفسى على احد ولا عمرى اتحديت احد بخبرة عندى اقل او اكثر كانت لاكن انا بحب اقول رأى ورأى صريح رأى اعتقد انة غير مخالف للدستور والقوانين بأستثناء حتى حسن النية لاكن عندما اعمل فى سبيل ذلك امام تلك التعقيدات يبقى اعمالا لعدم فرضى على الناس انى احاول اعمل واكتب فى مكان اخر دة كان وجهة نظرى لان سيادة المراقب بس وقتة مشغول وربنا يكون فى عونة .. تحياتى للمراقب ولبنت بورسعيد وللدكتور محمود لطفى

mkh_vip
26-04-2010, 12:07 PM
الاعضاء الكرام وخصوصا كريم المصري / بنت بورسعيد

السلام عليكم
انا لم اصادر الموضوع كل ما تم مصادرته هو جزء رأيته في تجريح لشخصيات عامة لا تربطني بهم أية صله غير انهم شخصيات عامة
ويمكن تقتنعوا هذه المادة من ضمن قوانين المنتدى
الفصل الثالث
مادة 45 : يحظر على كل عضو التجريح أو التطاول على السادة أعضاء هيئة التدريس أو أعضاء الهيئات القضائية أو أعضاء النقابات الفرعية أو أعضاء السلطة العامة في الدولة أو أعضاء إدارة المنتدى .

ومع ذلك انا لست متعسف في استعمال ما لدي من صلاحيات بدليل ان الموضوع بأكمله موجود لدي
وسوف اعرضه على الادارة بأكمله وهي صاحبة القرار في النهاية اذا قالت الادارة هذا ليس مخالف لقوانين المنتدى سيتم اعادة كل شيئ الى ما كان عليه مع الاعتذار عن الخطأ
ودليل اخر برجاء الدخول على هذا الرابط
http://www.f-law.net/law/showthread.php?t=24161
هذا الموضوع فكرتي فليس انادي بشيئ واعمل عكسه
اما بالنسبة للكلام في التوقيع للعضوه بنت بورسعيد هذا كلامي نابع من تجربتي واحببت ان يكون سبب في نجاح تجربة احد اخر او تهوين المصاعب عليه هذا ما اردته من الكلام في التوقيع والحمد الله انك استفدتي منه فما العجيب والمضحك في هذا المضحك والعجيب أن اكتب شيئ نابع من داخلي وأن التزم بقانون مكان او منتدى انا منتمي له المنتدى قدم لي الكثير تعارف على اعضاء افاضل التواصل مع اعضاء هيئة التدريس استفاد منه في مذاكرتي ( لا يذهب ذهنكم لبعيد ) العمل تطوعي بحت فالاستفادة من المنتدى كبيرة فلابد من الالتزام بكافة قوانينه التي في صالحي والتي ليست في صالحي والتي من المؤكد أن تكون في صالح آخرين

واذا لم ترغبوا الانتظار حتى ارسل الموضوع للإدارة ويتم الرد علي من قبلهم
يوجد محكمة المنتدى الالكترونية على هذا الرابط
http://www.f-law.net/law/forumdisplay.php?f=182
تستطيعوا وضع شكوتكم

تحياتي

بنت بورسعيد
29-04-2010, 09:45 AM
الاعضاء الكرام وخصوصا كريم المصري / بنت بورسعيد

السلام عليكم
انا لم اصادر الموضوع كل ما تم مصادرته هو جزء رأيته في تجريح لشخصيات عامة لا تربطني بهم أية صله غير انهم شخصيات عامة
ويمكن تقتنعوا هذه المادة من ضمن قوانين المنتدى
الفصل الثالث
مادة 45 : يحظر على كل عضو التجريح أو التطاول على السادة أعضاء هيئة التدريس أو أعضاء الهيئات القضائية أو أعضاء النقابات الفرعية أو أعضاء السلطة العامة في الدولة أو أعضاء إدارة المنتدى .

ومع ذلك انا لست متعسف في استعمال ما لدي من صلاحيات بدليل ان الموضوع بأكمله موجود لدي
وسوف اعرضه على الادارة بأكمله وهي صاحبة القرار في النهاية اذا قالت الادارة هذا ليس مخالف لقوانين المنتدى سيتم اعادة كل شيئ الى ما كان عليه مع الاعتذار عن الخطأ
ودليل اخر برجاء الدخول على هذا الرابط
http://www.f-law.net/law/showthread.php?t=24161
هذا الموضوع فكرتي فليس انادي بشيئ واعمل عكسه
اما بالنسبة للكلام في التوقيع للعضوه بنت بورسعيد هذا كلامي نابع من تجربتي واحببت ان يكون سبب في نجاح تجربة احد اخر او تهوين المصاعب عليه هذا ما اردته من الكلام في التوقيع والحمد الله انك استفدتي منه فما العجيب والمضحك في هذا المضحك والعجيب أن اكتب شيئ نابع من داخلي وأن التزم بقانون مكان او منتدى انا منتمي له المنتدى قدم لي الكثير تعارف على اعضاء افاضل التواصل مع اعضاء هيئة التدريس استفاد منه في مذاكرتي ( لا يذهب ذهنكم لبعيد ) العمل تطوعي بحت فالاستفادة من المنتدى كبيرة فلابد من الالتزام بكافة قوانينه التي في صالحي والتي ليست في صالحي والتي من المؤكد أن تكون في صالح آخرين

واذا لم ترغبوا الانتظار حتى ارسل الموضوع للإدارة ويتم الرد علي من قبلهم
يوجد محكمة المنتدى الالكترونية على هذا الرابط
http://www.f-law.net/law/forumdisplay.php?f=182
تستطيعوا وضع شكوتكم

تحياتي

وشكرا للرد المميز
ونحن لسنا فى مجال شكوى
فهى أراء
ولا نتفق فيها وحسب

كررررررررررررررريم
لما الانسحاب
مكانك هنا مميزززز

الدكتور محمود لطفى
29-04-2010, 06:55 PM
الإخوه الأحباء القائمين على الموقع الشكر موصول لسيادتكم مع أطيب التحية والحب وإسمحوا لى بإقتراح مهم وهو جعل صورة الشخص المشارك تكون بدلا من الصورة الرمزية وذلك شىء فى غاية الأهمية ليتعرف كل منا على بعضنا البعض وبالله التوفيق.
العـــــــــنوان : 60 ش أبويونس/ منشية خضر/ بجوار مسجد الرحمة / المحلة الكبرى / جمهورية مصر العربية
الهاتف الجوال 0103321575
دكتوراه القانون المدنى ومحامى حر .
عضو إتحاد المحامين العرب
خبير القضايا المعلوماتية
1-المسئولية التقصيرية فى الحراسة.
2-مدخل القانون بين النظرية والحق.
3-مصادر وأحكام الإلنزام.
4-مصنفات الملكية الفكرية بين الماضى والمعاصره.
5-المعلوماتية وإنعكاساتها على الملكية الفكرية للمصنفات الرقمية : دراسة مقارنه0
mahmoudalkabani@gmail.com (mahmoudalkabani@gmail.com)

كريم المصرى
29-04-2010, 08:19 PM
تحياتى لكم جميعا
وانا عدت يا بنت بور سعيد من مشوار سفر لاسرائيل لاكنىى اليوم هنا ولا ولم انسحب فنحن يد واحدة فى مواجهة الباطل

اما بالنسبة لسيادة المراقب
انا مش بعلق على الموضوع اللى انت حذفتة بعينة انا بعلق ان حضرتك واخدت بالك من موضوعنا وسبت الباقى فى مواضيع اخرى مش هتصدق لو قلتلك جولتى هنا وصلت الى كل مواضيع المنتدى وقرأت اراء واخبار وتفاصيل يمكن مش انت السبب لاكن انا بطلب منك انك تصحى المراقبين اللى نايمين فى العسل ياخدوا بالهم .. اعمالا لبمدا حرية الرأى والمساواة يا سيادة المراقب .. اليس من حقك المساواة فى طرح الاراء .. ؟؟

تحياتى للدكتور محمود لطفى الذى شرفنا بتسجيلة وكلامة معنا وكمان

بنت بورسعيد انا معاكى مش همشى

وشكرا لكم جميعا

mkh_vip
30-04-2010, 07:44 PM
اولا بحب أرحب بسيادة الدكتور الذي ينورنا دائما بأرائه وحضوره الدائم معنا شكراً لسيادتكم
أتمنى من حضرتك لو في حاجة خاصة بمنتدى التعليم المفتوح انك تقولي عليها ويكون لي الحق أن لم يُتخذ إجراء انك تفعل ما تشاء
اما اذا كان في منتدى آخر فهذا ليس ذنبي وأنا اكون في المنتدى الآخر عضو مثل أي عضو ليس له من الصلحيات غير التعليق واضافة موضوع جديد مثل اي عضو في المنتدى اي صفة المراقب لا تكون إلا على منتدى التعليم المفتوح
ونحن في منتدى التعليم المفتوح نجتهد لأننا متطوعين للعمل بالمنتدى ليس أكتر من ذلك فنتعاون جميعا كل واحد منا في موقعه ونتطور من المكان الي بنتجمع فيه يعني أنا بحاول على قدر جهدي ومعرفتي في الفرقة الثالثة ونتمى من الزملاء في الفرق الاولى والثانية أن يفعلوا شيئ صدقني لو حدث ذلك ستعم الفائدة على الجميع ولابد من العذر لأي أحد سواء في منتدانا أو أي منتدى آخر داخل المنتدى عموماً لأن اوقات يكون لديه اشغال أو مذاكرة
فتحياتي للجميع ولك بصفة خاصة ويسعدنا وجدوك وارائك وان تكون فعال داخل فرقتك
تحياتي مرة آخر لكم جميعاً

هنا ابراهيم
23-10-2010, 10:00 PM
السلام عليكم
سلام مخصوص لصحبتى بنت بورسعيد ,احب اقولك ان انتى استلمتى الكتب
حاولى تذاكرى علشان تعوضى اللى فات وخليكى متفائله شويه ,احنا مستنين
سنه رابعه2011 وهنشوف هما هيعملوا ايه :wa::wa::wa: واشوفك على خير ان شاء الله:st::wa::wa::wa:

شرف عامر
02-12-2010, 11:11 PM
السلام عليكم ورحمه الله

لفت نظرى اسم هذا الموضوع جدا ولكن فوجئت بردود غريبه ومناقشات خارج الموضوع الحقيقى

اولا وجدت نفسى معكم قبل 25 سنه وانا عمر 13 اسال نفسى لماذ اتعلم وانا من اسره متوسطه واهل استطيع ان اخدم المجتمع فى هذه الظروف

هل انا اريد ان اخد شهادة طيب ليه علشان الجيش ولا المكانه الاجتماعيه والا ايه بالضبط

فى النهايه كان املى ان اصبح محاسب ولم يتحقق ليس لاننى بليد وعندما اردت ان ادخل العليم المفتوح كنت اود دخول كليه التجارة

ولكن عندما وجدت نفسى مثل الاطرش فى الزفه ولا اعلم عن قانون بلادى شىْ اتجهت الى كليه الحقوق

وهذ ليس معناه اننى سوف اصبح قاضى او محامى مشهور او هذا حلمى

اذ انا انعلم من اجل التعليم حتى لا اضرب على 00

ثم يجب ان يكون عند المر ثقه بالله ثم فى نفسه

والتعليم كله خير فعلماء لمسلمون كانوا يدرسون فى اكثر من مجال تعليمى

بل وضعو فيه مصنفات فكان الواحد يدرس الشريعه دى امر مفروغ منه بجان الطب والفلك حتى المواد الفلسفيه درسوها وردوا عليها

الخلاصه

يجب ان نتعلم ليس بغرض الشهادة او المكان او الهيئه

ليس المهم الشهاده بقدر الفهم والاستعاب

الشهاده ماهى الا امر تنظيمى لمعرقه قدرات الاشخاص وتوجيهم الى المكان الصحيح

واكبر مثال على ذالك اعلم كثير من النا س الذين يقومون بالعمليات الحسابيه احسن واسرع من الاله الحاسبه

بل ان هناك اناس كثيرين لم يدخلوا مدارس ويقومون بفض المنازعات وخاصه فى القرى والتى تعجز المحاكم عن فضها

بنت بورسعيد
25-07-2011, 08:28 PM
آمال ايه معني الحرية وبالنسبة للأستاذ عامر ليس معني الثقافة ترك الحقوق لمجرد الاستزاداة من التثقيف حقي معاملة المثل دخلتها باختياري لمحبتها فلن اترك نتفه من حقي لهذا الحب بل للكلية ان تكرم رواد التعليم المفتوح لاختيارهم وليس لاجبار بمجموع

بنت بورسعيد
25-07-2011, 09:06 PM
آمال ايه معني الحرية وبالنسبة للأستاذ عامر ليس معني الثقافة ترك الحقوق لمجرد الاستزاداة من التثقيف حقي معاملة المثل دخلتها باختياري لمحبتها فلن اترك نتفه من حقي لهذا الحب بل للكلية ان تكرم رواد التعليم المفتوح لاختيارهم وليس لاجبار بمجموع

الاميرزد
19-11-2011, 10:26 PM
التعليم المفتوح فتح بوابة الامل امام ناس كتير وانا منهم ومع تغير المسمى من ليسانسعلوم قانونية الى ليسانس الحقوق وقبول النقابة لنا ولغى شرط الثانوية العامة وان المهم حصولنا على اليسانس فتح مليون بوابة امل وخير لنا ومشكور كريم والبورسعيدية

ahmad shrif
29-08-2012, 03:01 PM
متابع باهتمام