المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : النيابة الادارية دفعة 2009

الصفحات : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

ابن حجر العسقلانى
16-01-2010, 06:06 PM
بعد التحية ,,,

تم اليوم الإعلان عن فتح باب التقديم للنيابة الإدارية دفعة 2009 فقط وإليكم نص الإعلان .

هيئة النيابة الإدارية تعلن :

عن مسابقة للتعين في وظيفة معاون نيابة إدارية من الحاصلين على ليسانس الحقوق والشريعة والقانون والشرطة من إحدى الجامعات المصرية دفعة 2009 الحاصلين على تقدير عام تراكمي جيد على الأقل مع تقديم شهادة بدرجات الطالب عن كل سنة من سنوات الدراسة واستيفاء كافة المستندات المبينة بملف التقديم .

- ويشترط ألا يزيد سن المتقدم عن 30 سنة في أول يناير 2010 .

- وقد تحددت الفترة من الثلاثاء الموافق26/1/2010حتى الثلاثاء الموافق 9/2/2010 لسحب وتقديم الملفات وذلك بالمقر الكائن 107 ش رمسيس بجوار جريدة الجمهورية _ القاهرة .

- وستعلن مواعيد كشوف الاختبار يومالأربعاء الموافق 24/2/2010 بالمقر المذكور .

- ولن يلتفت إلى الطلبات التي تقدمقبل أو بعد الميعاد المحدد بهذا الإعلان .

أحبكم في الله لا غير وأرجوا لكم كل خير .

بالله عليكم نسألكم الدعاءبظهر الغيب .

:hi::hi::hi:

أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ ؟؟

رجل النيابة
16-01-2010, 06:12 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

الاوراق الواجب تحضيرها لتقديمها مع ملف النيابه الاداريه

1- شهادة الليسانس ( الشهادة الموقته )

2- شهادة ببيان التقديرات على مدار السنوات الاربع ( بالنسبه لكليات الحقوق) او الخمس بالنسبه للشريعه

3- صحيفة الحاله الجنائيه للمتقدم فقط

4- صوره البطاقه الشخصيه للمتقدم ولوالد المتقدم

5- بيان حالة لوظيفة الوالد وبيان بالمرتب

6- صور لعقود الاملاك

7- عدد 6 صور

8- بيان الموقف من التجنيد للذكور وشهادة اداء الخدمه العامه للاناث

9- شهادة ميلاد للمتقدم

ويفضل سحب الملفات فى اؤل الايام لكى يكون هناك وقت كافى لملىء الملف
وبالنسبة لالاناث يفضل الذهاب مبكرا تجنبا للزحام الشديد فى مقر الهيئة

تلك هى اهم الاوراق المطلوبه للتقديم بملف النيابه الاداريه

صحيفة الحالة الجنائيه للوالد غير مطالب بها

وكل الشكر لادارة المنتدى
كما ذكر اخى القنصلى والدبلوماسى فى مشاركات سابقة
يفضل الذهاب فى الايام الاولى لكى يكون امامك متسع من الوقت لملىء الملف وبالنسبة لالاناث يفضل الذهاب مبكرا تجنبا لشدة الزحام الرهيب يوم سحب وتقديم الملفات
شهادة الموهل الليسانس ( الشهادة المؤقته او شهادة بيان التقديرات هى اصول يتم استخراجها من الجامعه التى تم التخرج منها

شهاده الاعفاء هى صوره والاصل يقدم عند التعين باذن الله تعالى
بالنسبه لشهادة اداء الخدمه العامه من المعروف انه لاتوجد خدمه عامه هى ورقه صوريه تستخرج من الشئون الاجتماعيه تقريبا

النيابه الاداريه تختلف عن النيابه العامه حيث ان التاريخ المحدد بالاعلان هو ميعاد سحب وتقديم على السواء فيمكنك سحب
الملف فى يوم وتقديمه فى نفس اليوم ان امكن

عشان تسحب الملف مش مطلوب منك شهادة درجات فقط صورة البطاقة والتقديم بيكون للى حاصل على جيد تراكمى فقط وغير مسموح للمقبول بالتقديم
شرط الجيد بالنسبة لمجموع السنوات الاربع مجتمعة وليس كل سنة منفردة

مكان السحب والتقديم هو 107 شارع رمسيس القاهرة

نسالكم الدعاء

0النائب العام0
16-01-2010, 09:11 PM
بالتوفيق ان شاء الله
والاحسن طبعا تبدا تحضر ورقك الناقص من دلوقتى بس انا ليا سؤال بالنسبه لبيان الحاله لوظيفه الوالد والمرتب
الى والده مش موظف يعملها ازاى ولا هى بتبقى ورقه مرفقه ولا ايه؟؟

aghib
16-01-2010, 09:47 PM
شكرا ليكم جدا ياجماعه على المجهود الجبار ده بجد ربنا يعينكم ويوفقكم فى حياتكم
1_انا كان ليا سؤال بعد اذن حضراتكم هل فى ملف هنملى فيه بيانات الاقارب للدرجه الرابعه زى النيابه العامه ولا لأ؟
2_وبالنسبه للعنوان ياريت حد يوصفهولنا بالتفصيل بالنسبه للى مش من القاهره
3_بيان وظيفة ومرتب الوالد؟هل هو نفس بتاع النيابه العامه؟بس الفرق انه موجه للاداريه؟
4_هل العنوان المذكور هو مقر النيابه الاداريه؟او اسم المكان ده ايه؟
واسف على اسئلتى اللى اعتقد ان يبدو على بعضها عدم العلم ولكن منكم نستفيد ولكم جزيل الشكر

besyans
16-01-2010, 09:56 PM
مرسى ل ابن حجر العسقلانى و رجل النيابه

ربنا يكرمكو ويفقنا جميعا ان شاء الله

ان كنت عايزة اعرف الاعلان نزل فى جرنال ايه

وبالنسبه للخدمه العامه انا قرات فى الجرنال من كام اسبوع

ان التقديم للخدمه العامه حيكون فى شهر 2 ازاى هاقدر اجيب

شهادة تأدية الخدمه العامه

الشبراوى
16-01-2010, 10:19 PM
لو سمحتم مفيش حد يعرف سعر الملف كام والوراق ايه اللى تكون معانا عند السحب

رجل النيابة
16-01-2010, 10:40 PM
بالتوفيق ان شاء الله
والاحسن طبعا تبدا تحضر ورقك الناقص من دلوقتى بس انا ليا سؤال بالنسبه لبيان الحاله لوظيفه الوالد والمرتب
الى والده مش موظف يعملها ازاى ولا هى بتبقى ورقه مرفقه ولا ايه؟؟

بيتقى ورقة مرفقة ولو والدك مش موظف مش مطلوبة منك ولو كان تاجر هتجيب ماثبت وخلاص

مرسى ل ابن حجر العسقلانى و رجل النيابه

ربنا يكرمكو ويفقنا جميعا ان شاء الله

ان كنت عايزة اعرف الاعلان نزل فى جرنال ايه

وبالنسبه للخدمه العامه انا قرات فى الجرنال من كام اسبوع

ان التقديم للخدمه العامه حيكون فى شهر 2 ازاى هاقدر اجيب

شهادة تأدية الخدمه العامه

احنا اخوة فى الله وربنا يؤافكم
الاعلان فى جريدة الاهرام ص8
بالنسبة للخدمة العامة لللاناث مش مشكلة ممكن حضرتك تجبيها يوم المقابلة او فى اى وقت بعد التقديم

شكرا ليكم جدا ياجماعه على المجهود الجبار ده بجد ربنا يعينكم ويوفقكم فى حياتكم
1_انا كان ليا سؤال بعد اذن حضراتكم هل فى ملف هنملى فيه بيانات الاقارب للدرجه الرابعه زى النيابه العامه ولا لأ؟
2_وبالنسبه للعنوان ياريت حد يوصفهولنا بالتفصيل بالنسبه للى مش من القاهره
3_بيان وظيفة ومرتب الوالد؟هل هو نفس بتاع النيابه العامه؟بس الفرق انه موجه للاداريه؟
4_هل العنوان المذكور هو مقر النيابه الاداريه؟او اسم المكان ده ايه؟
واسف على اسئلتى اللى اعتقد ان يبدو على بعضها عدم العلم ولكن منكم نستفيد ولكم جزيل الشكر

بالنسبة للسؤال الاؤل نعم نفس البيانات اللى فى ملف العامة لحد الاقارب من الدرجة 4
2_ للى مش من القاهرة مواصلاتك لو عايز تروح بالمترو حضرتك هتركب مترو من اى محطة وليكن مثلا من المؤسسة هتنزل محطة أحمد عرابى هتطلع من المترو هتلاقى جريدة الجمهورية أمامك وبجوارها مبنى اللى هتسحب منه الملف..

3_نفس نوع بيان الوظيفة بتاع العامة هتجيب شهادة من الارشيف بتاع المصلحة الحكومية اللى والدك شغال فيها ولو طلع على معاش هتجيب سركى المعاش بيان بالمعاش
4_لا ليس مقر الذى سوزف تمتحن بل بعد تقديم الملف لكل الناس وانتهاء الايام المحددة لسحب والتقديم سوف يتم تعليق جدول او ورقة لكل شخص يذهب فىى هذا التاريخ لمعرفة ميعاد امتحانة وجامعتة وهذا المكان 5 شارع ذكى _التوفيقيه_ امام سنترال رمسيس بس كلام دة بعد متقدموا ويتحددلكم فعلا ميعاد الامتحان لكل جامعة

لو سمحتم مفيش حد يعرف سعر الملف كام والوراق ايه اللى تكون معانا عند السحب

سعر الملف على ما اذكر 50جنية وصورة البطاقة

besyans
16-01-2010, 11:02 PM
مرسى على ردك يا رجل النيابه

بس هو انا لازم أأدى الخدمه العامه ولا هيه مجرد

ورقه الشئون الاجتماعيعه تعطيها لنا وخلاص بدون ان نؤدى الخدمه

ومنين بالظبط اجيب هذه الشهاده

eman_eman
17-01-2010, 01:14 AM
شكرا لمن قام بمدنا بهذة المعلومات ولكن عندى تساؤل وهو هل يشترط ان يقوم الطالب بسحب الملف بنفسة ام من الممكن ان يقوم احد اقاربة بهذا السحب ويكون لدية البطاقة ايضا ؟

الهاشمي 2011
17-01-2010, 01:55 AM
على أغلب ظني يجوز لأي شخص سحب الملف بصورة بطاقة المرشح وفي انتظار التأكيد من مشرفينا

رجل النيابة
17-01-2010, 02:04 AM
يجوز سحب الملف بصورة البطاقة ولكن يجب ان يعرف ماهى جامعتك وتقديرك ونسبتك كام بالظبط عشان بكتب كدة فى ملف وكشف عندة

aghib
17-01-2010, 03:08 AM
متشكر جدا على حسن التعاون وليا سؤال هام
ارجو من حضراتكم تشرحولنا ايه الخطوات اللى هنتبعها يعنى هنسحب الملف وهنملاه ونقدمه وياترى ايه اللى هيحصل بعد كده؟ارجو ايضاح لنا كافة الخطوات بالتفصيل ..الخطوه التاليه فالتى تليها وهكذا ولكم منا خالص الشكر وفائق الاحترام

esho88
17-01-2010, 04:20 AM
دة فعلا صحيح ان اى حد ممكن يسحب الملف لاى متقدم ولكن بشرط صورة البطافى بتاعت المتقدم ودة حصل قدامى فعلا وانا بسحب ملف النيابة العامة .وبالتوفيق للجميع ان شاء اللة

esho88
17-01-2010, 04:21 AM
صورة البطاقة

popu
17-01-2010, 04:29 AM
:ax-trhib-1-7-7:

اولا الف مبروك بمناسبة نزول الاعلان

ان شاء الله بتشتروا الملف من المقر الموضح فى الاعلان وهو بجانب جريدة الجمهورية بشارع رمسيس ,, ونصيحة الذهاب باكر لانه بيكون هناك تزاحم رهيب

سعر الملف 50 جنيه ,,, مطلوب فيه نفس البيانات المطلوبة فى ملف النيابة العامة ,, بعد تقديم الملف بتنتظر حتى يوم اعلان كشوف الاختبار وتذهب فى اليوم المحدد لمعرفة اليوم ورقم اللجنة ,, مع العلم انه بيكون هناك 4 لجان يوميا من التاسعة صباحا حتى الثانية ظهرا
المقابلات فى شارع ذكى امام سنترال رمسيس ,, 4 ش ذكى على ما اذكر الدور السابع وهو مبنى معروف

بتدخل يوم المقابلة 10 ثم 10 ,,, ويكون هناك سبع اعضاء يرئسهم رئيس الهيئة وبيوجهوا الاسئلة للمرشحين شفاهة

ثم تنتظر نزول التحريات لمن اجتازوا المقابلة

هذه صورة مبسطة ولو فى اى استفسارات ساحاول توضيحها
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

:s22:

adel_saleh98
17-01-2010, 10:34 AM
جزاكم الله كل خير.......................
ليه استفسار : هى النيابة الادارية طالبت السنة دى بدرى ولا انا غلطان
وامتى الميعاد المنتظر لظهور النتيجة (سنة زى كل الهيئات ولا اقل.........)

almotz
17-01-2010, 01:58 PM
اه اكيد النيابه الاداريه طلبت بدري شويه لانها كانت بتطلب في شهر 2 يعني هي بدري بتاع 20يوم فقط وده كويس من وحش علشان كله يخلص بدري بدري ..... اما مده ظهورها فتحتلف اذا كنت جيدا جدا واذا كنت جيد يعني الاول تظهر في خلال سنتين مثلا الا شهر او شهرين ... والجيد خلال سنتين او اكثر وخير دليل علي ذالك ان النيابه الاداريه 2007 جيد لم تكشف طبي حتي الان والمتوقه لهم ان شاء الله اخر شهر واحد والله اعلم ربنا يكرمهم ويكرمك ويكرمنا جميعا ان شاء الله الكريم ..... ويوفقك الله

امانه عليكم نسئلكم الدعاء بظهر الغيب

المختار
17-01-2010, 02:50 PM
الزميل حسن حمدى
انا شايف ان الحكايه متستاهلش خالص انك تقول كده
لازم تعرف ان اللى ربنا يسرهولك هوه اللى فيه الخير ليك
واذا كنت انته جايب مقبول مش معنى كده ان الابواب اتقفلت قدامك
بالعكس يا حسن المهم فى اى عمل تعمله انك تجتهد فيه وتراعى ضميرك
وانا شايف انك لو اشتغلت محامى واجتهدت هتكون احسن من ناس كتير
كفايه بس انك تجيب حق لواحد مظلوم فعلا انا شايف ان دى لواحدها كفيله ان ربنا
يغفرلك ويرضى عنك وهوه ده اللى المفروض اننا نسعى اليه فى الدنيا
اى نعم احنا لازم نجتهد بقدر المستطاع بس لازم اجتهادنا يكون الهدف منه رضا ربنا
وطالما ان الهدف واحد فى كل الاحوال وفى اى الاعمال يبقى احنا مش لازم نزعل
او نضايق خالص يابو على .....سلام

دابليو
17-01-2010, 06:10 PM
هو عادى اللى يكون مقدم فى النيابة العامة ويقدم فى النيابة الادارية وهل تظهر النيابة الادارية فى 2011 ام 2012 ؟ و شكرااااااااااااااا

النائب العام المساعد
17-01-2010, 06:28 PM
أكيد طبعا يا دبليو المهم انك تكون تقديرك العام جيد وبكده يبقى ليك الحق انك تقدم فىجميع الهيئات القضائيه

hassaneen_123
18-01-2010, 01:23 PM
يا جماعة بالنسبة انا واخد شهادة اعفاء نهائى من الجيش بيعوز الاصل ولا الصورة وبعدين نقابة المحامين خدت الاصل ارجو الرد بسرعة

محمد 2009
18-01-2010, 01:42 PM
ان شاء الله بيعوز الصورة فقط وليس الاصل يا استاذ حسنين

حنان رزق
18-01-2010, 02:46 PM
السلام عليكم بنسبه للفيش الجنائى للوالد مطلوب ولا وكمان شهادة الخدمه العامه
مطلوبه وازاى بتعمل

hassaneen_123
18-01-2010, 04:09 PM
الاعلان نزل فى جريدة اية وامتى والصحفة كام ارجو الرد بسرعة ممكن

besyans
18-01-2010, 05:10 PM
الاعلان نزل فى جرنال الاهرام يم السبت صفحة 8

ونزل فى جريدة الاخبار امس ( الاحد ) بس مش فاكره صفحة كام

besyans
18-01-2010, 05:17 PM
انا كان ليه سؤال

ورقة بيان الوظيفة والراتب للوالد بتكون ورقه مطبوعة فى الملف وبنملا بياناتها

وتختم من الشغل

ولا اى ورقه الوالد يجبها من الشغل وخلاص

ارجو الرد وياريت حد يرد على سؤالى بالنسبه للخدمه العامة فى بداية الموضوع

المختار
18-01-2010, 05:31 PM
بيان الوظيفه عباره عن ورقه بتجيبها من المكان اللى والدك بيعمل فيه
زيها زى اى ورقه بيطلبها الموظف من جهة عمله وليست ورقه من اوراق الملف

فرعون القانون
18-01-2010, 08:07 PM
انا مليش نصيب معاكم فى التقديم بس بتمنى لكم ان ربنا يوفقكم جميعا ويقدملكم الى فيه الخير

الشبراوى
18-01-2010, 09:38 PM
هوه فيه مصاريف تانيه غير الملف

النائب محمود
19-01-2010, 02:01 AM
ردا على الاخ الشبراوى

لايوجد مصاريف اخرى غير الملف واعتقد انها 50جنية وصورة البطاقة وفقط

الشبراوى
19-01-2010, 11:38 AM
يعنى بالنسبه للفيش بياخد وقت مالوش علاقه بالسحب ولكن عند التقديم لازم بيكون معانا

محمد سطوحي111
19-01-2010, 02:13 PM
ارجو من ادارة الموقع نشر جداول تواريخ المقابلات الخاصه بالمجلس الاعلى لهيئة النيابة الادارية لدفعة2009 مع فائق الشكر

romansy12
19-01-2010, 03:14 PM
السلام عليم ورحمة الله وبركاتة .اولا احب اقولكم ان المنتدى ده وحشنى اوى اوى .لانه من احمل المنتدايات.
ثانيا انا كان ليا استفسار. هل المقصود من الاختبار الى كاتبين معادة فى الاعلان امتحان واسألة وكدة ام ماذا..
وياريت حد يوقلنا ايه هى الموضوعات الى بتيجى فيها الاسالة

besyans
19-01-2010, 08:38 PM
بالنسبة لسؤال شبراوى انا عرفت من المنتدى ان الملف ب 50 جنيه

بس فيه شهادة بيان التقديرات اللى بتطلع من الجامعة فى جامعة

جامعة عين شمس ب 75 جنيه

والفيش بيكون ب 6 جنيه

محمد 2009
20-01-2010, 08:31 AM
الدنيا ساعة اجعلها طاعة النفس طماعة علمها القناعة اكسب رضا ربك

hassaneen_123
20-01-2010, 03:18 PM
هل الاب بيعمل فيس ولا وممكن حد ينزل جول المواعيد او الكشوف ارجو الرد من الادارة

MeShOoO
20-01-2010, 05:04 PM
الاب ملوش فيش وان شاء الله تلاقي الجداول لما تنزل

النائب محمود
23-01-2010, 02:05 PM
ياجماعة انا كان لى استفسار هو بخصوص التحريات النيابة الادارية هل هى مثل العامة ولا اقل شوية يعنى ممكن لو عندك قريب فى منتمى لجماعة معينة درجة رابعة تعدى لان صديق لى قالى اسالى ياريت المشرفين يجاوبوا علينا

almotz
23-01-2010, 07:39 PM
التحريات الخاصه بالنيابه الاداريه هي هي التحريات الخاصه بالنيابه العامه هو يفرق هنها ان النيابه الاداريه لا يوجد فيها تحريات امن قومي اي مخابرات كما ان بالنسبه للدرجه الرابعه هو لا يركز عليها بدرجه كبيره ولكن لا اقول لك انه لاينظر اليها هو يوجد نظر اليها بس ممكن يتتلكك ليك وممكن تعدي عادي لانك خد بالك انك كتبها في الملف بتاعك وطالما كتبها يبقي بيتحري عنها .... كله بامر الله .... هو النافع وهو الضار .... لا تقلق اطلاقا بل دع الامر لمن بيده الامر

happy_amr
23-01-2010, 11:12 PM
أولا شكرا جدا ثانيا انا والدي مسافر خارج مصر في الحالة دى أجيب بيان لحالة الوظيفة منين و لو بيان الحالة ده لازم يتوثق من الخارجية فى هذه الحالة؟ ثالثا صور عقود الأملاك للمتقدم و الوالد ام للمتقدم بس؟ رابعا بالنسبة للمقابلة لاللى هتم هيبقي فيها أسئلة معينة؟ ولو في أسئلة ما هي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بنت من زمن فات
24-01-2010, 02:36 AM
طيب اذا كان الوالد متوفى يبقى موضوع البيان دة هيبقى ازااى ارجو التوضيح

safrota
24-01-2010, 05:02 AM
انا عايزه اعرف ممكن حد من دفعه قديمه يقدم بشرط ان السن لم يتعدى 30 سنه .
ممكن المشرف على المنتدى يرد عليا بس بسرعه

النائب العام المساعد
24-01-2010, 08:18 PM
للاسف لا يا سفروته مش ممكن لان الاعلان طالب دفعة 2009 جيد على سبيل الحصر والتحديد

law_man22
26-01-2010, 12:33 AM
طيب يا جماعه لو انا هنزل المظلات المفروض اركب المترو لحد فين؟ومحطات ايه
يعنى المكان ايه بالظبط واسم المبنى
يا ريت حد من اخوانا اللى قدموا قبل كده يقولى يقولى
وشكرا جزيلا

بنت من زمن فات
26-01-2010, 01:44 AM
انتى بتركبى لغاية رمسيس العنوان بالضبط 108 شارع رمسيس هو قدام جريدة الجمهورية هتوصلى بسهولة باذن اللة والتقليم ف المبنى النيابة الادارية نفسة

محمد عجيزة
26-01-2010, 01:53 AM
لو سمح السيد المشرف فى استفسار بسيط

انا احد اصدقائى خريج 2009ولكن معه الجنسيه العراقيه بمعنى ان والده عراقى ووالدته مصريه

هل ينفع يقدم ولا ايه؟

themaze
26-01-2010, 04:31 AM
هو فية مقابلة تفتيش بردو ولا اية النظام ؟

MeShOoO
26-01-2010, 05:08 AM
الاخ محمد عجيزة صديقك يقدم عادي ودي بتبقي سلطة تقديرية للمجلس الاعلي للنيابة الادارية لانه معاه جنسية مصرية طارئة وليست اصلية ولو ربنا كتبهاله هيدخل هيدخل وسبق تعيين حالات مشابهة لصديقك في دفعات سابقة في الهيئات القضائية وبالتوفيق

الاخ the maze لا يوجد مقابلة تفتيش في النيابة الادارية وانما هي مقابلة واحدة فقط امام المجلس الاعلي لهيئة النيابة الادارية الرئيس واقدم ستة من نوابه وبتكون عبارة عن اسئلة شفهية في القانون للمرشح ... بالتوفيق

bakka2010
26-01-2010, 10:07 AM
حضرتك هتركب لحد مبارك وبعدين هناك هتغير المترو بإذن الله لحد محطه عرابى اللى هيا اول او تانى محطه بعد مبارك . واول ماتخرج من بوابه المترو هتلاقى المبنى جنبك وبجواره مباشرة مبنى جريده الجمهوريه الزجاج الازرق الكبير . والسحب من الدور التانى من المبنى وهو مبنى قديم اوى .
ربنا يوصلك بالسلامه .

الشبراوى
26-01-2010, 01:51 PM
يا جماعه ايه اخبار سحب الملفات النهارده والنظام ايه طيب لو حد اتاخر شويه ويحب بعد يومين او تلاته عادى ولا ايه

aghib
26-01-2010, 09:50 PM
اليوم كان زحام شديد جدا والطابور كان من الدور التانى لحد طابور طويل فى الشارع
ياريت الناس تخلص ورقها بسرعه الاول وهوا نفس الورق اللى الاساتذه ذكروه هنا بس فى تعديل على أنهم طالبين 8 صور زى العامه
وبالنسبه للملف الخاص بالبينات هوا نفس ملف العامه مع اضافة صفحة خاصه ببيانات المعارف والاصدقاء وياريت حد من اصحاب الخبره يقولنا هنكتب ايه فى الصفحه دى؟وايه فايدتها
وبالنسبه للمقابله المشار اليها هتكون امتى تقريبا وايه اللى بيحصل فيها؟ومشابه لأيه بالنسبه لمقابلات النيابه العامه؟وهل يوجد مقابلات أخرى ولا دى المقابله الوحيده؟وماهى الخطوات القادمه على أية حال بعد تسليم الملف؟
بالنسبه للزحمه المهوله دى بتستمر لمدة كام يوم عشان نعرف ايه انسب يوم للتقديم؟؟
وبالنسبه لمعايير القبول هل هى نفس معايير النيابه العامه أم يوجد اختلاف هنا؟
ولكم جزيل الشكر

besyans
26-01-2010, 10:14 PM
فعلا اليوم كان زحام شديد جدا جدا

بليييز ياجماعه انا كنت سالت البنات حتعمل ايه فى ورقة الخدمه العامه

ومفيش حد رد

بليز حد يرد عليا

لازم البنات يأدو الخدمه العامه ولا لا

mrx10
27-01-2010, 12:06 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

-تم بحمد الله سحب ملف النيابة الإدارية اليوم . والأوراق المطلوب تقديمها داخل الملف هى:

1-طلب تعيين بإسم السيد الأستاذ المستشار/رئيس هيئة النيابة الإدارية.
2-شهادة التخرج المؤقتة مبينا بها مجموع الدرجات.
3-شهادة بتقدير سنوات الدراسة ، مبينا بها مجموع درجات كل سنة على حدة (شرط أساسى)
4-صحيفة الحالة الجنائية للمتقدم.
5-الموقف من التجنيد للذكور ، وشهادة تأدية الخدمة العامة للاناث أو الإعفاء منها.
6-صورة ضوئية من الرقم القومى للمتقدم.
7-صورة بطاقة الوالد.
8-عدد (8) صور حديثة للمتقدم. وكمان فى صورة هتوضع على وثيقة التعارف بالمرشح . يعنى المجموع 9 صور.
9-شهادة الميلاد أو مستخرج رسمى منها.
10-أية مستندات أخرى تؤيد صحة ماورد بالوثيقة ، خاصة المستندات المؤيدة للملكية والحيازة.
11-عدد (2) مظروف فارغ 25×20.

mrx10
27-01-2010, 12:26 AM
-معذرة ، لى بعض الإستفسارات بخصوص الأوراق. وهى:
1-فى ورقة وثيقة تعارف لمرشح عضو نيابة الإدارية ، التى توجد فى ظهر ورقة طلب التعيين . مطلوب فيها بيانات عن الأخوة والأخوات ، والأعمام والعمات ، والأخوال والخالات. ومتروك لكل منها ست خانات وهى لا تكفى مطلقا لذكر الجميع. خاصة فى الأعمام والعمات البالغ عددهم بالنسبة لى 9. فما هو الحل؟ هل اتجاهل ذكر بعضهم بإعتبار أن الجميع سيكون مذكور فى نموذج البيانات؟ ام ماذا؟ كذلك فى نفس الورقة مطلوب ذكر الأملاك ، ومتروك لها سطران ،وهو ليس بكاف أيضا. فما الحل؟ وما فائدة هذه اليبانات من الأساس طالما أنها ستذكر تفصيلا فى نموذج البيانات؟

2-بخصوص نوذج البيانات أو كراسة وثيقة التعارف:

أ- فى الإرشادات العامة مكتوب " توضيح إلمؤهل الدراسى الحاصل عليه الطالب وأى من الأقارب المثبتين بالوثيقة." فهل معنى ذلك أنه لو ذكرت طالبا بالمرحلة الجامعية ، سأقول أن مؤهله ثانوية عامة ؟ نظرا لأنه فصل المؤهل عن استمرارية الدراسة.

ب- الارشاد السابع يقول " عدم كتابة أولاد عم الوالد ، وأولاد عم الوالدة" ، ويوجد فى نهاية الوثيقة صفحة خاصة بالمعارف و الأصدقاء . فهل معنى الارشاد السابق أنه لا يكتب أولاد عم الوالد و أولاد عم الواردة حتى فى المعارف؟

ج- فى بيانات الأصدقاء والمعارف. هل أكتب أصدقاء ومعارفى الحقيقيين ، أم أن هذه الصفحة نوع من (المنظرة)؟

د- سؤال مهم: فى الصفحة فبل الأخيرة فيما يخص الأملاك والموارد المالية. مكتوب " ملحوظة: المقصود بملكية الأرض الزراعية هى الملكية الخالصة دون الملكية المشاع مع غيرهم وتخضع للتحرى." معنى ذلك أنه لو كان لى مقدار معين من الأرض الزراعية تقدر بكذا قيراط شائعة فى فدان مثلا ، معنى ذلك أننى يجب ألا أقوم بذكرهم. مع ملاحظة أن هذه الحصة من الأرض الزراعية حصة موروثة. وكل يعرف نصيبه . كل ما هنالك أنه لم يتم عمل قسمة ، إو فرز وتجنيب لهذه الحصة . فما العمل هنا؟

أرجو من الرد من السادة المشرفين أو السادة الأفاضل أصحاب الخبرة فى هذه النقاط. جزاكم الله عنا خير الجزاء.

شكرا جدا ، وآسف على الإطالة.

aghib
27-01-2010, 01:39 AM
< ردا على الاستاذه سفروته>
فى واحد كاتب فى موضوع نيابه اداريه قديم ان ليه صديق دفعه قديمه وقدم مع الدفعه الجديده
بس اللى الكل عارفه ان التقديم يقتصر على دفعة 2009
اللى عايز اقولهولك انك تنزلى تسألى احسن او تشوفى حد هينزل يسحب الملف ويسألك يمكن لو ينفع تبقى حاجه كويسه يعنى مش هتخسرى حاجه وربنا يوفقك ان شاء الله ويوفقنا جميعا للخير

محبة القانون
27-01-2010, 01:50 AM
هو انا المفروض اسحب بكرة ان شاء الله بس انا عندى مشكله هو انا تقديرى التراكمى جيد جدا هو مكتوب كده فى الشهاده المؤقته وكمان بيان الدرجات بس انا نسبة التقدير 79.6%يعنى اقل من 80%باربعة من عشرة ولما سالت فى الكليه قالولى هو النظام عندنا ان الكليه بتحط 7 درجات رافه للى مستعملهمش خلال الدراسه وكمان قالولى انتى الفرق بينك وبين جيد حدا حوالى درجتين فالدرجات دى مش بتنضاف للمجموع بيكون زى ماهو لكن بتنقل التقدير من جيد لجيد جدا فهل انا اكتب التقدير جيد ولا جيد جدا زى ما هو مكتوب بالشهاده وكمان انا تقديراتى كانت مقبول جيد جدا امتياز امتياز بس فى سنة اولى انا كنت شايلة مادة ونجحت فيها فهل دى بتاثر يعنى فى التعيين ولا طالما التراكمى كويس والتقديرات اللى بعد كدا مرتفعة جدا والحمد لله خلاص ارجو افادتى بسرعه ضرورى وشكرا جزيلا لاعضاء المنتدى والمشرفين عليه جميعا

فرعون القانون
27-01-2010, 04:13 AM
لازم تكتبى تقديرك المكتوب فى الشهادة وهو الجيد جدا
درجات الرافة دى بترفع المجموع الكلى اذا كان ينقصك على التقدير اقل من 7 درجات

وربنا يوفقك ويكرمك وتلحقى بالنيابة الادارية وتعوضى تعبك

الشبراوى
27-01-2010, 12:30 PM
ياجماعه بالنسبه للى لسه مسحبش هوه السحب بصوره البطاقه فقط وعادى اى حد يسحبلى والملف ب50جنيه فعلا

الشبراوى
27-01-2010, 12:32 PM
وهل الورق بياخد وقت كبير عبال مايتعمل ولا عادى بيخلص بسرعه وكمان يعنى اللى يتاخر شويه عن السحب فيها حاجه ولا ايه

h&y
27-01-2010, 04:57 PM
سؤال : هل يوجدمقابلة (تفتيش قضائي و اخري سباعية) مثل النيابة العامة ام هي مقابلة واحدة ؟.

medobobo
27-01-2010, 05:12 PM
النيابة الادارية غير النيابة العامة بتبقى مقابلة واحد فقط بتقابل اللجنة المكونة من رئيس الهيئة ونوابه

hassaneen_123
27-01-2010, 05:20 PM
هى امتى وهل فية مواعيدلتقديم الملف لكل زى النيابة العامة ولو فية ممكن حد ينزلة

حنان رزق
27-01-2010, 05:21 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لو سمحتوا ياجماعه بنسبه فى بعض الارقاب مش عارفين تواريخ ميلادهم نعمل ايه تانيا بنسبه لى ولده تاجر يثبت دة ازاى وكمان الارقاب والمعارف والاصدقاء ايه الحل فيها نكتب ايه

BRAVE_HEART1
27-01-2010, 06:43 PM
الى والده تاجر يقدم الشهادة الضريبية بتاعته

mrx10
27-01-2010, 07:05 PM
هل من مجيب؟

http://www.f-law.net/law/showpost.php?p=258706&postcount=54

precious
27-01-2010, 07:59 PM
انا مروحتش النهارده بس سمعت انه كان زحمه موت
وخايفه اروح اصلا من الزحمه والبهدله
ربنا يستر بقى,,,

ساره احمد
27-01-2010, 09:14 PM
بالنسبة للسحب فعلا بيكون بصورة البطاقة واى حدممكن يسحب بس ياريت ماتتاخروش علشلن تلحقوا تكملوا الورق والبيانات المطلوبة

besyans
28-01-2010, 01:35 AM
لو سمحتو يا جماعه

كنت عايزه اعرف من اللى سحبو الملفات ايه هيه محتويات الملف

لان انا سحبت الملف ومش موجود فيه الا الكراسه اللى هيه وثيقه

تعارف المرشح

وانا سمعت ان طلب التعيين اللى باسم رئيس النيابه الاداريه

بيكون مطبوع وبيجى مع الملف واحنا بنملا البينات فقط

لو سمحتو حد يرد عليا لانى عايزه اعرف كده الملف ناقص ولا لا

وازاى بيكتب الطلب ده

ولو الملف ناقص اعمل ايه

aghib
28-01-2010, 03:19 AM
الملف بيتكون من الكراسه وورقة طلب التعيين وهى عباره عن ورقه بيتكتب فيها بيانات عنك وبيانات الاقارب اللى فى الكراسه بس باختصار يعنى المطلوب الاسم الاول بس والمؤهل والوظيفه...منقول
الملف ستجديه يحتوى على ( وثيقة تعارف لمرشح نيابة إدارية ) ... وهى كراسة التى ستكتبى بها بيانات عائلتك كاملة ... وبداخلها ورقة من وجهين ... وجهة مكتوب عليه ( وثيقة تعارف لمرشح نيابة إدارية ... تملأ بمعرفة المرشح ) وهى ورقة بها بيانات عائلتك بشكل مختصر وليس بالتفصيل مثل الكراسة ... والوجه الأخر ورقة طلب التعيين حيث مكتوب بها ( السيد الأستاذ المستشار / رئيس هيئة النيابة الإدارية ) ....
إذا وجدتى الورقه ذو الوجهين ... فهو المطلوب ... أما إذا لم تجديها فالملف ناقص ..يعنى لو مش معاكى اعتقد انك ممكن تاخديها وانتى بتقدمى وتمليها وبعدين تقدمى او تصوريها من احد اصدقائك...

يعني اية موقفي من الخدمة العامة
من المفترض أن الإناث يجب أن يؤدوا الخدمه العامه وهى تكون برعاية كبار السن فى المؤسسات الخاصة بذلك وغيرها من الأمور التى بها مساعدة ومشاركة فى المجتمع .... على العموم موقفك من الخدمة العامة التى تطلبها النيابة الإدارية عبارة عن إفادة تأتى بها من التضامن الإجتماعى الموجود فى محافظتك ... يمكنك إستخراجها فى نفس الوقت ... ولايشترط أن تكونى أديتى الخدمة العامة ... فهى إفادة شكلية تستخرجينها منهم .... إذا لم تعرفى مكان التضامن الإجتماعى بمحافظتك أتصلى بـ140 وأسأليهم عن رقم التليفون أو العنوان ...

منقول للافاده

BRAVE_HEART1
28-01-2010, 06:44 AM
يستحسن البنات ما يروحوش..اى بنت تودى اخوها او اى ولد قريبها ..انما هى بنفسها ما تروحش..دى بهدلة هناك

المحامي العام المصري
28-01-2010, 07:10 AM
نصييييييييييييييييحه لكل البنات اللي هتسحب الملفات يستحسن مش هي اللي تسحبه عشان وقت السحب بيكون زحمه وبهدله جدا ممكن تاخد معاها اخوها يسحبلها

رجل النيابة
28-01-2010, 08:58 AM
الى والده تاجر يقدم الشهادة الضريبية بتاعته

يقم اى شيىء يثبت انة تاجر ويثبت جحم تجارتة ومممكن تودع صور من شهدة الضريبية عادى مفيش مشاكل

-معذرة ، لى بعض الإستفسارات بخصوص الأوراق. وهى:
1-فى ورقة وثيقة تعارف لمرشح عضو نيابة الإدارية ، التى توجد فى ظهر ورقة طلب التعيين . مطلوب فيها بيانات عن الأخوة والأخوات ، والأعمام والعمات ، والأخوال والخالات. ومتروك لكل منها ست خانات وهى لا تكفى مطلقا لذكر الجميع. خاصة فى الأعمام والعمات البالغ عددهم بالنسبة لى 9. فما هو الحل؟ هل اتجاهل ذكر بعضهم بإعتبار أن الجميع سيكون مذكور فى نموذج البيانات؟ ام ماذا؟ كذلك فى نفس الورقة مطلوب ذكر الأملاك ، ومتروك لها سطران ،وهو ليس بكاف أيضا. فما الحل؟ وما فائدة هذه اليبانات من الأساس طالما أنها ستذكر تفصيلا فى نموذج البيانات؟

2-بخصوص نوذج البيانات أو كراسة وثيقة التعارف:

أ- فى الإرشادات العامة مكتوب " توضيح إلمؤهل الدراسى الحاصل عليه الطالب وأى من الأقارب المثبتين بالوثيقة." فهل معنى ذلك أنه لو ذكرت طالبا بالمرحلة الجامعية ، سأقول أن مؤهله ثانوية عامة ؟ نظرا لأنه فصل المؤهل عن استمرارية الدراسة.

ب- الارشاد السابع يقول " عدم كتابة أولاد عم الوالد ، وأولاد عم الوالدة" ، ويوجد فى نهاية الوثيقة صفحة خاصة بالمعارف و الأصدقاء . فهل معنى الارشاد السابق أنه لا يكتب أولاد عم الوالد و أولاد عم الواردة حتى فى المعارف؟

ج- فى بيانات الأصدقاء والمعارف. هل أكتب أصدقاء ومعارفى الحقيقيين ، أم أن هذه الصفحة نوع من (المنظرة)؟

د- سؤال مهم: فى الصفحة فبل الأخيرة فيما يخص الأملاك والموارد المالية. مكتوب " ملحوظة: المقصود بملكية الأرض الزراعية هى الملكية الخالصة دون الملكية المشاع مع غيرهم وتخضع للتحرى." معنى ذلك أنه لو كان لى مقدار معين من الأرض الزراعية تقدر بكذا قيراط شائعة فى فدان مثلا ، معنى ذلك أننى يجب ألا أقوم بذكرهم. مع ملاحظة أن هذه الحصة من الأرض الزراعية حصة موروثة. وكل يعرف نصيبه . كل ما هنالك أنه لم يتم عمل قسمة ، إو فرز وتجنيب لهذه الحصة . فما العمل هنا؟

أرجو من الرد من السادة المشرفين أو السادة الأفاضل أصحاب الخبرة فى هذه النقاط. جزاكم الله عنا خير الجزاء.

شكرا جدا ، وآسف على الإطالة.

ا- لاء لو يوجد طالب بالمرحلة الجامعية تذكر انة بالمرحلة الجامعية وتذكر جامعتة ان امكن مع كر الفرقة لو وجدمكان لو مفيش مكان يبقى خلاص عادى بس اذكر الجامعة
2-المعارف لو عاوز نصحيتى متذكرهاش خالص لانك ان شاء الله لما تنجح فى مقابلة هينزل تحريات كمان على معارف دول فبكدة هتزود ناس ملهمش لازمة عندك خالص فتكتب فى صفحة المعارف لايوج فقط
3_ هنا تذكر ملكية الخاصة بيك فقطفى المكلية الزراعية وهى عدد القررايط وتودع صور ماثبت ذلك ان امكن اى صور منها

وهل الورق بياخد وقت كبير عبال مايتعمل ولا عادى بيخلص بسرعه وكمان يعنى اللى يتاخر شويه عن السحب فيها حاجه ولا ايه

الورق ممكن يخلص بسرعة على حسب البيانات لو موجودة عاك ولو كنت مقدم فى نيابة اعامة مش هياخد منك وق اطلاقا لانك اكيد هكون معاك لبيانات كلها مش هتحتاج تسئل عنها تانى

سؤال : هل يوجدمقابلة (تفتيش قضائي و اخري سباعية) مثل النيابة العامة ام هي مقابلة واحدة ؟.

النيابة الادارية لايوجد بها مقابلة تفتيش قضائى بل مقابة واحدة مع المجلس الخاص ن شءالله لما تعرفو ذلك فى مواعد المحددة لكل جامعة

طيب اذا كان الوالد متوفى يبقى موضوع البيان دة هيبقى ازااى ارجو التوضيح

اذا كان الوالد متوفى لو كان بيقبض معاش هتجيب بيان بالمعاش بتاعة وخص وغنى عن بيان الحالة
وان لم يكن يوجد مش مهم تذكر بيان الحالة فى هذة اللحظة
ومعذرة لعدمسرعة الرد وبالتويق ا شاء الله لكم جميعا

mrx10
28-01-2010, 02:34 PM
شكرا للمشرف المحترم رجل النيابة على الرد. ولكن يبقى التساؤل الأول مطروحا ، ألا وهو :
-فى ورقة وثيقة تعارف لمرشح عضو نيابة الإدارية ، التى توجد فى ظهر ورقة طلب التعيين . مطلوب فيها بيانات عن الأخوة والأخوات ، والأعمام والعمات ، والأخوال والخالات. ومتروك لكل منها ست خانات وهى لا تكفى مطلقا لذكر الجميع. خاصة فى الأعمام والعمات البالغ عددهم بالنسبة لى 9. فما هو الحل؟ هل اتجاهل ذكر بعضهم بإعتبار أن الجميع سيكون مذكور فى نموذج البيانات؟ ام ماذا؟ كذلك فى نفس الورقة مطلوب ذكر الأملاك ، ومتروك لها سطران ،وهو ليس بكاف أيضا. فما الحل؟ وما فائدة هذه اليبانات من الأساس طالما أنها ستذكر تفصيلا فى نموذج البيانات؟

besyans
28-01-2010, 03:06 PM
مرسي جدا جدا للرد

انا رحت النهرده المكان اللى سحبنا منه الملف وقالولى

اروح الامانه العامه فى شارع سيد درويش امام سنترال رمسيس

ورحت وادونى الورقه اللى ناقصه بسهوله جدا

اما بالنسبه للزحمه اللى كانت موجوده فى المقر اول يوم

فدى مش موجوده خالص والمكان فاضى جدا

بس يا ريت اللى يسحب الملف يتاكد ان موجود فيه كراسة

التعارف + ورقه مكتوب فيه طلب التعيين

بالنسبه لشهاده الخدمه العامه انا رحت مجمع التحرير الدور الخامس

غرفه 91 وطلبو صورة البطاقه وصورة المؤهل علشان يبصوا فيها بس

علشانيتاكدوا من البيانات وكتبت طلب الصيغه بتاعته موجوده عندهم

بعد كده اخدت شهادة اعفا وانا واقفه المضوع كله مش بياخد اكتر من

10دقائق

ربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله بالقبول

وبجد انا متشكرة جدا على تعاونكم معايا

رجل النيابة
28-01-2010, 04:30 PM
شكرا للمشرف المحترم رجل النيابة على الرد. ولكن يبقى التساؤل الأول مطروحا ، ألا وهو :
-فى ورقة وثيقة تعارف لمرشح عضو نيابة الإدارية ، التى توجد فى ظهر ورقة طلب التعيين . مطلوب فيها بيانات عن الأخوة والأخوات ، والأعمام والعمات ، والأخوال والخالات. ومتروك لكل منها ست خانات وهى لا تكفى مطلقا لذكر الجميع. خاصة فى الأعمام والعمات البالغ عددهم بالنسبة لى 9. فما هو الحل؟ هل اتجاهل ذكر بعضهم بإعتبار أن الجميع سيكون مذكور فى نموذج البيانات؟ ام ماذا؟ كذلك فى نفس الورقة مطلوب ذكر الأملاك ، ومتروك لها سطران ،وهو ليس بكاف أيضا. فما الحل؟ وما فائدة هذه اليبانات من الأساس طالما أنها ستذكر تفصيلا فى نموذج البيانات؟

بالنسبة للبيانات عن الاخوة والاخوات والاعمام والعمات والخالات لو فرض ان الصفحة او المربعات لاتكفى (صور هذة الاوراق وهى فاضية بنفس مساحة وخليهم صورتين واكتب كل الاسماء كاملة مكملة انا بفكرك اهة اكتب كل الاعمام العمات والاخوال والخالات فى صفحيتن وحدة اللى هى الاصل وثاينة اللى انت مصورها بنفس الشكل او ممكن تقسم المربعات بالقلم الرصاص الى نصفين وتكتب فيه عمين بدل عم واحد ) ا هة قدامك حلين براحتك انت

بالنسة لللاملاك لو لم تكفى المساحة المعروضة ممكن تكتب تحت فى اخر الصفحةخالص فى اخر صفحة فى ملف وتكتب فوقها تابع الاملاك وعادى مفيهاش مشاكل بس تكون كتبها بخط كويس وظبطها هذا بالنسبة لذكر الاملاك فى ملف

ام فى نوذج اللى فى ورقتين تذكر لاملاك باختصار شديد يعنى اقل اختصار مع كل التفهيم ان امكن

وبالتوفيق ان اء الله

happy_amr
28-01-2010, 04:39 PM
أنا والدي بيشتغل خارج مصر ممكن أعرف بيان الوظيفة و المرتب لازم يتختموا من الخارجية؟ و بالنسبة للأملاك هي ملكية شائعة بيني وبين اخواتي في عقارات ( ورث) أكتبها في الملف؟ وبالنسبة للمقابلة امتي و ماهي الأسئلة اللي في المقابلة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ أرجو الرد

happy_amr
28-01-2010, 04:46 PM
أنا والدتي متوفية و والدي متزوج هل أكتب زوجة أبي في المعارف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عبدالعزيز موسى
28-01-2010, 05:56 PM
هاي
محدش عرف ايام التقديمات لكل جامعة ؟؟؟

محبة القانون
28-01-2010, 07:38 PM
يا جماعة بيان المرتب والحالة الوظيفية للاب مش مطلوب ولا مطلوب يعنى هما مطلبوش البيان ده صراحة فى الملف نجيبه احتياطيا ولا لا

وكمان عندى سؤال اخر لو فى اخ غير شقيق من ام اخرى اكتبه واكتب جنبه غير شقيق ولا مكتبهوش وكمان الاخ دا عنده 3سنوات بس اعمل خط فى المهنه والمؤهل ولا اكتب عمره

ولو انا باسمى وديعة فى البنك اكتبها ولا لا

واخيرا لو عندى عم وعمة اخوات والدى من الام اكتبهم واكتب جنبهم من الام ولا اكتفى بغير اشقاء

وخلاص
وشكرا جزيلا

besyans
28-01-2010, 08:27 PM
sarahmosa

بالنسبه لميعاد التقديم هما لم يحددوا ميعاد لكل جامعة

والميعاد كان محدد في الاعلان من يوم 26/1 الى يوم 9/ 2 للسحب والتقديم

يعنى كل الجامعات ممكن تقدم الملف خلال الفتره دى

انتى لو خلصتى ورقك وكتبتى الملف روحى قدميه

mrx10
28-01-2010, 09:53 PM
- السلام عليكم بالنسبة للعضوة محبة القانون:

1- بيان الحالة الوظيفية للأب والمرتب غير مطلوب صراحة ، ولكن مكتوب فى آخر بند -رقم 11- من الأوراق المطلوبة "أية مستندات أخرى تؤيد صحة ماورد بالوثيقة ، خاصة المستندات المؤيدة للملكية."

وبالتالى فلا مانع من أن تأتى ببيان الحالة الوظيفية للأب ومرتبه ، بإعتباره إثبات لما أوردته بالوثيقة بخصوص وظيفة الوالد ودخله.

2- بالنسبة للأخ غير الشقيق ، اللى انت هتعمليه هو الصح . " اكتبه واكتب جنبه غير شقيق"

3- اكتبى الوديعة اللى فى البنك فى ممتلكاتك ، وهاتى بها إفادة من البنك.

4- من الأم أو غير أشقاء ، كلاهما صحيح.

- وأسأل الله أن يوفقنا جميعا إلى ما يحب ويرضى ، وما هو خير لنا.

phantom™
29-01-2010, 02:13 AM
لو سمحتوا مطلوب ضمن البيانات في الاقرار اللي في اول ورقة تليفون ومحمول للاقارب هل ممكن اكتب تليفون البيت فيها ورقم موبايل والدي مثلا ولا لازم حد تاني

MARCO 219
29-01-2010, 06:34 AM
يا جماعة ارجو الرد بسرعة بجد ..... الناس اللى سحبت ملف النيابة الادارية بتقول ان الملف مش مختوم عليه ختم انك لازم يبقى تقديرك التراكمى جيد على عكس النيابة العامة كانت مختومة ختم واضح ولازم تجيب جيد انما الادارية مش مختومة اصلا بالختم ده يعنى كده محدش ممكن ياخد باله فا هل بقى ممكن الناس اللى جايبة مقبول تقدم ؟؟؟؟؟؟؟ ارجو الرد ضرورى وبسرعة

البدويهى
29-01-2010, 11:12 AM
قولا واحدا لا يجوز لاى متقدم لاى هيئه قضائيه ان يقل تقديره التراكمى عن جيد سواءلم ينص عليه فى الاعلان او لم يختم الملف

حنان رزق
29-01-2010, 04:32 PM
السلام عليكم لو سمحتوا يا جماعه فى ناس بتقول ان فى شرط خفى للقبول فى النيابه الاداريه انها لاتبقل اقل70% هل دة صحيح ولا لا

لو سمحتوا فى سوال تانى انا مش عارفه اجيب تواريخ ميلاد اقارب ليا اعمل ايه وكمان انا ولدى ليها اكثر من محل تجارى وفى محلين هو شريك فيهم اعمل ايه وايه لى يتقدم رحضه المحل ولا الشهادة الضربيبه ارجو الرد
وشكرا على الجهد المبذول من الاعضاء والمشرفين فى المنتدى

king of darkness
30-01-2010, 01:02 AM
بالنسبه للفيش
هل ممكن وانا بقدم الملق اخد صوره من الوصل
ولا لازم الفيش
لان الفيش هيتاخر 15 يوم
ياريت الرد

medobobo
30-01-2010, 02:24 AM
الفيش ممكن عادى متقدمهوش مع الملف ويوم المقابلة فى موظف هيسائل فى حد عاوز يضيف حاجة للملف ممكن سعاتها عادى جدا تديالوا الفيش بدون اى مشكلة

رجل النيابة
30-01-2010, 04:37 PM
نرجوعدم التكلم فى كلام سابق لاوانة لانة ليس هناك مجال لحديث عنة لان يشباب انتو الان فى فترة كتابة الملف والمقابلات الشخصية وفقط ليس هناك اى مبرر لهذة الاحاديث الجانبية حتى لاتخرجومن التركيز المهم للاسئة و المقابلات وكتابة الملف فنرجو ان تكون الاسلئة فيما يخص ذلك على الاقل فى هذة الفترة وسوف تحزف اى مشاركة فيما دون ذلك وبالتوفيق ان شاء لله

mrx10
30-01-2010, 06:02 PM
السلام عليكم:

أنا أعتذر عن تكرار هذا السؤال ، ولكن سبق أن ذكرت أنه لوالدى عدد من القراريط الزراعية ولكنها شائعة . نظرا لأنها أموال موروثة ، ويخص والدى من هذا الميراث حصة معينة. وهناك ملحوظة فى ورقة الممتلكات تقول انه يقصد بملكية الأرض الزراعية ، الملكية الخالصة وليست المشاع مع غيرهم . هل معنى ذللك أننى لن أستطيع أن اذكر تللك الحصة فى الممتلكات بإاعتبار أنها حصة شائعة؟ مع ملاحظة أن بطاقة الحيازة الزراعية تصدر شاملة لكل المساحة مثلا فدان أو أكثر . وليس لدى أى اثبات على ملكية هذه الحصة بشكل منفرد . كل ما أستطيع فعله هنا هو اثباتها كحصة شائعة كأموال موروثة . وهو ما تم التنبيه فى الملف على عدم ذكر الملكية المشاع.فما الحل؟

ولكم كل الشكر والتقدير.

h&y
30-01-2010, 06:53 PM
يا جماعة حد يعرف :
1- يتم بنسبة كام ولاد و كام بنات يتم تعينهم في الدفعة ؟
2- هل يتم التعيين فعلا بعد3 سنوات ؟

eman_eman
30-01-2010, 07:24 PM
هل فعلا الطالب الذى عاد سنة أولى فرصتة ضعيفة فى القبول با الرغم من انة تقديرة التراكمى جيد ؟ ارجو الرد سريعا

عضو مجلس الدولة
30-01-2010, 10:27 PM
لأ عادي طالما تقديره جيد والتحريات تمام مفيش أدنى مشكلة للمرشح

محبة القانون
30-01-2010, 10:30 PM
بعد اذنكو لو سمحتو لو والدتى متوفية من 20سنه وليها اقارب كتير من بلدان مختلفة ومش عارفه اوصل غير لاربعة بس من حوالى 10هل ده غلط ولا عادى واعمل ايه فى الناس اللى مش عارفة اجيبها دى وكمان انا عندى مصوغات دهبيه ثمنها حوالى 30الف جنيه اكتبهم فى ممتلكاتى ولا مش مهم

محبة القانون
30-01-2010, 10:35 PM
هل لو انا والدتى متوفية من20سنة وليها اقارب فى بلدان متفرقة وموصلتش غير لحوالى اربعة من عشرة دا غلط ولا اعمل ايه

abdoooo
30-01-2010, 11:22 PM
اهلا ع كل الناس الحلوة اللى فالمنتدى

ممكن اعرف مم تتكون الهيئة المسئولة عن التعيين فى النيابة الاداريةواسماء السادة المستشارين ان امكن
وهل من الممكن ادراج مجوهرات الام ضمن املاك الام وهل يجب اثبات ذلك بفاتورة حيث ان العديد من المجوهرات غير مثبتة بفواتير فهل اقوم بادراجهم ام لا
لكم جزيل الشكر والامتنان

القاضية بدين الله
31-01-2010, 04:47 PM
لو سمحت انا اعمامى وعماتى 7
ممكن ابقى ازود رقم 7 اوكتب اخر عم ليا لانهم متركمين لحد رقم 6 بس
ولو ليا قرايب مخطوبين اكتب انهم مخطوبين عادى والااكتب اعذب
وهل ممكن اسيب مسافة بين القرايب وبعضهم لو كان العدد قليل عشان اكفى انى اكتب المؤهل والوظيفة بوضوح ارجو الرد

medobobo
31-01-2010, 05:43 PM
اى بينات زيادة ممكن تكتبيها فى ورقة خارجة وتضفيها للملف عادى جدا وتكتبى فى الملحوظات فى اخر صفحة انك ضفتى ورقة عشان كذا وبالتوفيق انشاء الله

النائب العام المساعد
01-02-2010, 05:22 PM
بالنسبه لوثيقة التعارف اللى فى ظهر طلب التعيين فيها خانه للاملاك هل المقصود املاك المرشح نفسه ام اسرته ام ماذا وفى مكان لصوره ندبسها ولا لأ

حنان رزق
01-02-2010, 05:22 PM
السلام عليكم وحمه الله وبركاته انا قدمت الملف النهادرة واخدت ورقه وقالى تعالى شوفى اسمك يوم25/2 هل ممكن فعلا الاسم ان عدم القبول يكون فى الاولكده ولا لا وكمان انا عاوزة اسال مفيش حد جاوب ان فى فعلا شرط خفى للقبول لحد70% فعلا ولم يتم قول لى اقل لو سمحتوا تشرفوا بلاجابه على الاسئله دى

gzal
01-02-2010, 05:29 PM
الميعاد المحدد مجرد تنظيم للمتقدمين تمهيدا لاختبارهم ولا يتم استبعاد احد الا بعد الاختبارات

بالنسبه للاملاك تكتب املاك المرشح واملاك الوالد واملاك الوالده مع توضيح الملكيه بالظبط

النائب العام المساعد
01-02-2010, 05:44 PM
بالنسبه لوثيقة التعارف اللى فى ظهر طلب التعيين فيها خانه للاملاك هل المقصود املاك المرشح نفسه ام اسرته ام ماذا وفى مكان لصوره ندبسها ولا لأ ارجو الرد من احد المشرفين

النائب العام المساعد
01-02-2010, 05:48 PM
المظروفين اللى مطلوبين دول موجودين فى الملف ولا احنا اللى بنجبهم لان الملف بتاعى مفيهوش مظاريف

الشبراوى
01-02-2010, 09:31 PM
لو سمحتم ياجماعه ينفع حد يقدم لحد عادى زى السحب ولا مينفعش ارجو الافاده قصدى تقديم الملف

محبة القانون
01-02-2010, 11:06 PM
لو سمحتو جاوبونى لو انا ليا اقارب كتير يعنى 10خالات واخوال ومش عارفة اجيب غير حوالى 4 اعمل ايه والدتى ماتت والصلة منقطعة من 20 سنة ولو مفيش مثلا عمات هل اسيب الصفحه فاضية ولا اكتب عليها لا يوجد عمات

mrx10
02-02-2010, 12:10 AM
- السلام عليكم :

ردا على تساؤلات الأخوة الأعضاء:

1- بالنسبة للعضو spider_man : الأملاك المقصودة فى ورقة التعارف هى ذات الأملاك التى ذكرتها فى كراسة وثيقة التعارف ، بس بإيجاز . يعنى حاول تكتب أملاك والدك ووالدتك وأملاكك -لو يوجد- بايجاز من دون إخلال.

وبالنسبة للمظروفين 25×20 فأنت اللى بتشتريهم من المكتية .

2- بالنسبة للعضو law_man22 : لو لخبط جامد فى الملف ، فروح تانى وقول للموظف إن الملف باظ منك وعاوز تسحب واحد غيره ، بس أظن انك لازم تنبهه لكده ، علشان حضرتك خدت رقم على الملف بتاعك وانت بتسحب ، فتشوف إذا كان هيديك نفس الرقم ، ولا هيغيره ، ولا ايه. ( أنا مش متأكد من الكلام ده ، بس أظن انه صح. ولو فيه حد من الأعضاء متأكد من الموضوع ده ياريت يفيدك . بس حاول متتأخرش علشان تلحق تكتب الملف ، ويبقى صور نسخ فاضية واكتب فيها الأول وبعدين انقل فى الملف الأصلى تلافياً للأخطاء.

3-بالنسبة للعضوة محبة القانون : حضرتك اكتبى كل اللى انت عرفاه ، يعنى اكتبى بيانات ال4 خالات كاملة ، والباقين أكتبى اساميهم وتواريخ ميلادهم على الأقل ، ولو مش عارفة التاريخ بالضبط أظن يكفى السنة ، وحاولى تسألى خالاتك اللى أنتى على اتصال بيهم عن الباقين.

وبالسبة لموضوع العمات ، أكتبى فى الصفحة لايوجد بعرض الصفحة.

- أسال الله أن يوفقنى واياكم إلى ما يحب ويرضى.

ساره احمد
02-02-2010, 04:15 PM
لوسمحتوا حد يجاوبنى من المشرفين ع المنتدى فى وثيقة التعارف فى الاخوات طالبين الاسم الاول فقط وانا كتبت اسم واسم باباهل ده فى غلط ولا عادى

mrx10
02-02-2010, 05:45 PM
- ردا على العضوة سارة : المفروض انك تكتبى الاسم الأول فقط ، مثلا هالة / منى/....إلخ . وتقدرى تصححى الاسم وتشيلى اسم والدك بالكوريكتور ، ومفيش فى ده أى مشاكل.

خير ان شاء الله
02-02-2010, 06:26 PM
لا تقلقى ياسار ة فهذا عادى جدا ولا تقلقى وعقبال مانباركلك على التعيين
بالتوفيق للجميع

رجل النيابة
02-02-2010, 06:36 PM
شكر من ادارة المنتدى للعضو mrx10 والاستاذ خير ان شاء الله ومجهود كويس على الافادة لزملائكم وننتظر المزيد وان شاء الله
و فور اقتراب موعد المقابلات الشخصية للنيابة الادارية سوف نخصص لكم موضوع خاص باللاسئلة واجابتها باذن الله تعالى لا تقلقو وبالتوفيق للكل باذن الله

فوفا هلال
02-02-2010, 07:42 PM
:my:هاى يا جماعة ربنا مع الجميع ويوفقنا كلنا يارب ومحدش يزعل ان ما كنتش من :my:
نصيبه لا احد يعلم الخير الا الله بالتوفيق ان شاء الله للجميع

انا كان عندى استفسار لازم كل واحد من الاقارب نكتب مؤهله بالتفصيل ومهنته بالتفصيل ومكان العمل ولا عادى مش شرط تفصيل قوى

ثانيا محل تسليم الملف هو فى نفس المكان اللى سحبناه منه

medobobo
02-02-2010, 07:53 PM
بالنسبة لسؤال الخت فوفا هلال تكتبى المؤهل و المؤهل مش محتاج تفصيل يعنى والوظيفة مش لازم تفصيل التفصيل يعنى موظف بكذا او مدير بكذا مش هتفرق كتير يعنى بس خدى بالك الى بتكتبيه بتقارن بما يكتب فى التحريات يعنى لازم تكون كل حاجة حقيقية ومفهاش اختلاف عشان متعملش اى مشاكل فى التحريات .
مكان الاستلام هو مكان التسليم وبالتوفيق

mrx10
02-02-2010, 07:58 PM
- السلام عليكم :

بالنسبة للعضوة فوفا هلال :

- بالنسبة للمهنة والمؤهل ، فخير الأمور الوسط ، يعنى مثلا تقولى مهندس بشركة كذا ، وخلاص ومش لازم شركة كذا بالعاشر من رمضان مثلا ، أو مدرس بمدرس كذا ، أو طبيب بمستشفى كذا ، أ, مدير عام بكذا ...إلخ . يعنى دون إطالة أو اخلال. بس بلاش ، مدرس أو طبيب أو مهندس كدا بس ، إلا لو كنتى متعرفيش أكتر من كده.

أما الؤهل ، فمعتقدش انه فيه تفصيل ، أنتى بتقولى ليسانس الحقوق ، بكالوريوس الطب ، بكالوريوس الهندسة ، بكالوريوس تجارة ......وهكذا ، ولو فى حد حاصل على درجة علمية بعد كده اذكريها كمان ، زى الماجيستير أو الدكتورارة.

- وإن شاء الله مكان تسليم الملف هو نفسه مكان سحبه.

وبالتوفيق للجميع إن شاء الله.

ساره احمد
02-02-2010, 10:37 PM
ياجماعة انا مضايقه جدا وارجو المحترم المشرف ع المنتدى يجاوبنى بسرعه انا غاط وكتبت رقم البطاقه مكان محل الاقامه عادى ممكن امسحها بالكروكتيور ولا فيها مشكلة وليا استفسار اخر بالنسبة لمحل الاقامه اكتب الذى فى البطاقه ولاالمكان الحالى الذى انتقالنا اليه الجديد وبالنسبه للمتوفى اكتب بجواره متوفى معلش طولت عليكوا بس ارجو الرد السريع ولكم كل الاحترام

خير ان شاء الله
02-02-2010, 11:34 PM
عادى ياسارة ولا تقلقى خالص امسحيها بالكوركتر ومتقلقيش
تقبلى مرورى
وياريت

medobobo
03-02-2010, 12:14 AM
المتوفى يكتب فى مكانه عادى خالص يعنى لو كان فى الاعمام يكتب مع الاعمام الخلان الخالات هكذا ولو فى اى بينات عنه تعرفيها اكتبيها برده وفى الاخر كده جنبه اكتبى متوفى بخط واضح

precious
03-02-2010, 01:56 AM
سؤال لو سمحتو
هو انا لما اروح اقدم ا لملف هيتأكدو من الورق انه كامل
وان البيانات كامله فى نفس اليوم,,؟؟؟ولا لاء
ولو فى بيان او ورقه ناقصه انا هاعرف ازاى؟

معلش سؤال كمان
فى صفحه الاصدقاء والمعارف لازم نملاها ولا مش ضرورى؟
وبالتوفيق للجميع يارب

medobobo
03-02-2010, 02:45 AM
الموظف المختص بيراجع الورق وبيبقى عينه على ورق معين مثل الفيش والصور والشهدات وهكذا ....
بالنسبة للمعارف والاصدقاء ده امر اختيارى ممكن تكتبه وممكن لا مش هيفرق معاك فى حاجة ولا هيضر وبالتوفيق انشاء الله

حنان رزق
03-02-2010, 03:56 PM
السلام عليكم هو فى حد اقدم ورقه ممكن اى حد يروح فى المعياد ممكن ما ليش اسمه نزل فى المقابله

حنان رزق
03-02-2010, 04:00 PM
فى فعلا شرط خفى للقبول فى النيابه الاداريه بحد ادنى 70% هل هذا صحيح ولا لا؟ارجو الافادة

medobobo
03-02-2010, 05:53 PM
لا تقلقى يا اخت حنان كل الناس هتعمل مقابلة وهتلقى اسمك باذن الله فى الميعاد المحدد .

بالنسبة للشرط الخفى مفياش حاجة اسمها شرط خفى لكن عن تجربة اولاد المستشاريين مقبوليين دون النظر لى تقدير حتى لو كان اقل من 70 الناس العادية نسبة قبولهم ضئيلة جدا جدا حتى لو بوسطة كبيرة وده كده تقريبا زى ما بيقولوا بيعقوبى الواحد عشان مش ابن مستشار بس كل شى ممكن يحصل بمعنى يمكن ربنا يكتب للى جايب اقل من 70ومش ابن مستشار وده كله نصيب .
نصيحتى ان تعزز من موقفك بعمل الدبلومات والماجستير لعى وعشى ان يقوى مركزك , وفى النهاية كل شئ نصيب وبالتوفيق للجميع

h&y
03-02-2010, 05:57 PM
سؤال هام : هل لوقدمت الملف و معاه كل الاوراق معادا الموقف من التجنيد في مشكلة ؟و هل يجوز اني اقدمهيوم المقابلة ؟

فوفا هلال
03-02-2010, 06:23 PM
هاى يا جماعة ممكن استفسار فى صفحة الاصدقاء والمعارف ممكن اكتب معارف عيلتنا مش اصدقائى يعنى اصحاب العيلة او من الاقارب ولكم جزيل الشكر

البدويهى
03-02-2010, 06:33 PM
الافضل ان تكتبى فى خانه المعارف مستشارين فى النيابه الاداريه او شخصيات اصحاب مناصب عاليه

الأمين العام
03-02-2010, 06:33 PM
هاى يا جماعة ممكن استفسار فى صفحة الاصدقاء والمعارف ممكن اكتب معارف عيلتنا مش اصدقائى يعنى اصحاب العيلة او من الاقارب ولكم جزيل الشكر

السلام عليكم
ممكن جدا وايه المشكلة اى حد عايزة حضرتك تكتبيه اكتبيه لا يوجد ادنى مشكلة

law_man22
04-02-2010, 12:05 AM
اكيد يا شباب ان اخر يوم لتقديم الملف يوم الثلاثاء؟
انا لسه مقدمتش وهقدمه يوم الاحد ان شاء الله عاوز بس اطمن انا كده اتاخرت ولا ايه؟

hossa666
04-02-2010, 12:25 AM
طيب هل يجب اسلم الملف بنفسى ولا ممكن اى حد يقدمه؟

المختار
04-02-2010, 12:55 AM
ممكن اى حد يقدم الملف
الموضوع سهل جدا ومفيش اى تعقيدات

mrx10
04-02-2010, 01:17 AM
إن شاء الله آخر يوم لتقديم الملف هو يوم الثلاثاء 9-2-2010.

النائب العام المساعد
04-02-2010, 06:26 PM
الى العضو أبودبوس لايعلم الغيب الا الله وقل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا مينفعش حضرتك تقول مفيش حد هيتعين اقل من كذا او اكتر فى ناس ممكن تتعين ولو جايبه 65 % وفى ناس ممكن متتعينش ولو جايبه امتياز ودى مش حكاية واسطه ولا اولاد مستشارين دى حكاية نصيب وقدر مكتوب لحضرتك حتى قبل انت ما تتولد فياريت بعد كده يكون فى تفاؤل عدم الخوض فى امور لسنا متاكدين منها

محبة القانون
04-02-2010, 07:02 PM
يا جماعة ارجو الرد ضرورى انا حاسه انى ضعت انا تقديرى جيد جدا تراكمى وده مذكور فى الشهادات بتاعتى لكن انا نسبتى 79.5%فانا قدمت ملفى النهارده وفجاة لقيت واحد بيكلمنى من النيابة الادارية بيقولى هاتى شهاده من الجامعة بانك واخدة 3درجات رافة علشان يرفعوكى ل80%والا لحد يوم 9/2لو مجبتيهاش هنزلك لجيد قولولى اعمل ايه يا جماعة انا كده ضعت ولا الجامعة هتوافق تعطينى الشهادة دى

النائب العام المساعد
04-02-2010, 07:21 PM
يعنى ايه ينزلك جيد تاكدى باذن الله انك من المقبولين سواء بجيد جدا او بنسبة 79.5% لانهم فى الاداريه بيرتبوا فترتيبك يعتبر من الاوائل فى الحالتين فاطمئنى حتى لو مقدرتيش تجيبى الشهاده دى من الكليه وبعدين هما كتبوها جيد جدا مش انتى اللى كتباها يبقى كده انتى اخذتى الرأفه ضمنا

law_man22
04-02-2010, 07:29 PM
الاخت محبه القانون

انتى متاكده من الكلام ده؟

انا تقديرى 79.23% (( جيد جدا))
وده اللى مكتوبلى فى الشهاده وقدمتها للنيابه العامه ومحدش علق لانى فعلا جيد جدا
انا اه شفت ناس طلبوا منهم شهاده انهم اترفعوا لجيد يعنى 64% واترفع جيد ودى ليها مبررها انه لولا الرفع ملهوش حق التقديم لكن احنا لينا الحق فى الحالتين بالرفع او من غيره

معنى كده انى لازم قبل ما اروح اودى الملف اجيب الشهاده اللى بتقولى عليها؟
ولو الكلام ده مظبوط يا جماعه يا ريت تعرفونى اجيبها منين من الكليه وهتطلع فى اد ايه لان الوقت قريب جدا من هنا لحد يوم التلات انا هودى الملف بتاعى يوم الاحد ان شاء الله فلو الشهاده دى ضرورى انا كده لازم اجيبها يوم السبت وتكون هتطلع فى نفس اليوم

يا ريت يا جماعه اى حد يفيدنا علشان الكلام ده عملى قلق فعلا

ساره احمد
04-02-2010, 09:12 PM
بالنسبة الاعضاء اللى قدموا الملف صفحة الاصدقاء والمعارف والاحكام هنتركها ولا نقول لايوجد استفسار تانى لوسمحتو ا صفحة الاخوة فى المؤهل والوظيفة الكلام ضغير جدا عادى ولالاء لو سمحتوا ارجو الرد السريع

mrx10
04-02-2010, 09:47 PM
- السلام عليكم:

- أولا بالنسبة للأخوة والأخوات اللى بيتكلموا على درجات الرأفة وموضوع الجيد جدا:
هو الكلام ده غريب شوية . لأن المفروض الشهادة المؤقتة بتطلع ومكتوب فيها التقدير التراكمى ، ومجموع الدرجات بالأرقام . يعنى مثلا يكتب التقدير التراكمى جيد جدا ، بمجموع كذا ... من 800 . والمفروض برده ان كذا كدى تكون نسبتها من 80 % فيما فوق ، وهذا سواء بالنسبة للى جاب 80 % بدون رأفة أو رفع فى الحدود القانونية للرأفة.

وده اللى بيحصل عندنا فى جامعة طنطا. يعنى النتيجة بعد ما بتظهر فى كنترول سنة رابعة ، ببتحول على كنترول آخر اسمه كنترول التراكمى ، علشان يشوفوا لو حد محتاج 8 درجات فيما أقل علشان يتغير تقديره من مقبول إلى جيد أو من جيد إلى جيد جدا. وبيتكتب فى الشهادة النسبة بعد الرفع .

قد يختلف الأمر بالنسبة للى حصل على درجات الرأفة عن طريق رفع قضية. لكن لو حصلتم على درجات الرأفة من الكلية مباشرة فمفروض ان تقديركم هو جيد جدا ، ونسبتكم هى النسبة بعد الرفع وهى 80%.

انا معرفش الأمر قد يختلف من جامعة لأخرى.

لكن هو بيان الدرجات عندكم مكتوب فيه التقدير ايه؟

وعلى العموم ، مشوار صغير لحد شئون الخريجيين فى الكلية بتاعتكم مش مشكلة تقدروا تسألوا عن الموضوع ده براحتكم.

ولا داعى للقلق. خير إن شاء الله . وربنا يوفقنا جميعا.

-ثانيا : بالنسبة للأستاذة سارة: فحضرتك فى صفحة الأحكام أكتبى لايوجد.
وفى صفحة المعارف ، لو مفيش حد من معارف وأصدقاء أسرتك فى مراكز مرموقة يبقى اكتبى لا يوجد وخلاص.

لأن ده - حسب قول بعض الأعضاء - من البيانات الاضافية ومش هتأثر أوى إن شاء الله.

-بالنسبة للخط الصغير فمش مشكلة ، المهم يكون مقروء. يعنى مش منمنم أوى لدرجة تخلية يصيب اللى بيقرأه بضعف النظر.

ربنا معانا جميعا.

محبة القانون
04-02-2010, 11:49 PM
انا عارفة الكلام اللى حضرتك بتقوله دا وكمان انا مكتوبلى فى شهادة الدرجات والمؤقته جيد جدا فازاى بقى ينزلولى التقدير لجيد كحدا يبقو بيلعبوا فى الشهادة وانا كدا اشتكى ولا اعمل ايه يا جماعة بليز اللى يعرف حاجة يعرفهالى ضرورى

ساره احمد
05-02-2010, 12:06 AM
طيب عايزه اعرف الكروكتير خطر ولا لاء وايضاالشخبطة هى بسيطه بس انا خايفه وقلقانه جدا معلش بسال كتير بس ارجو الرد السريع لانى عاوزه اسلم الملف

فوفا هلال
05-02-2010, 12:28 AM
يا سارة ما تقلقيش انا كمان مستخدمة الكوريكتور وده عادى ما تقلقيش منه توكلى على الله

ساره احمد
05-02-2010, 12:34 AM
شكرا يافوفا ممكن اعرف قدمتى الورق ولالاء ولوقدمتيه ممكن تقوللى اللى استلمه منك علق على حاجة ممكن اعرف انتى جامعة ايه

mrx10
05-02-2010, 12:43 AM
-لا لا خوف من الكوريكتور أو الشخبطة البسيطة.

ويا جماعة هونوا على نفسكوا ، الموضوع مش عاوز قلق . قلوا بسم الله ، وخلوها على الله.

شكرا....

فوفا هلال
05-02-2010, 12:48 AM
لا انا لسة مقدمتوش والله يا سارة وانا جامعة الزقازيق انا احتمال ان شاء الله ااقدمه السبت

phantom™
05-02-2010, 12:22 PM
لو سمحتوا انا لما سلمت الورق الموظف اعترض على الشهادة المؤقتة وطلب مني اجيب نسخة تانية فلو سمحتوا كنت عاوز اعرف النسخة الجديدة دي هسلمها فين وازااااااااااي

mrx10
05-02-2010, 02:39 PM
السلام عليكم:

- اعتقد انك هتسلمها لنفس الموظف ، ومعاك لحد يوم الثلاثاء.

بالتوفيق إن شاء الله.

precious
05-02-2010, 04:07 PM
يا جماعه لو سمحتو سؤال ضرورى
انا مش معايا بيان الدرجات,,وروحت عشان اجيبه من الجامعه
الموظفه اللى هناك قالتلى يظهر بعد اسبوع ,, بس انا عارفه درجات الاربع سنين ومش معايا البيان نفسه,,, اعمل ايه

law_man22
05-02-2010, 04:58 PM
لا طبعا بيخرج تانى يوم او تالت يوم من التقديم عليه
اكيد الموظفه كانت مستعجله وبتقول اى كلام
روح تانى يوم السبت وقولها انا عاوزه بكره علشان اقدم للنيابه وده مفيهوش تاخير
وقولها كل الناس عملته فى يومين
انا عن نفسى عملته وخدته تانى يوم بالظبط
ولو اعترضت روح لوكيل الكليه لشئون الطلاب وممكن هو يطلعهالك فى نفس اليوم على الساعه 1
بس روح انت الصبح الساعه 9 علشان تلحق تخلص

eman_eman
05-02-2010, 05:57 PM
انا ليا استفسار فى صورة تساؤلين :
1 . هل جريمة الهروب من الجيش تعوق من التعيين فى النيابة ( الدرجة الرابعة )؟
2 . هل جريمة الاتجار فى العملة تعوق التعيين ايضأ ( الدرجة الثالثة )؟

esho88
05-02-2010, 08:56 PM
phantom™ (http://www.f-law.net/law/member.php?u=2473) http://www.f-law.net/law/images/techron/statusicon/user_offline.gif

لو سمحتوا انا لما سلمت الورق الموظف اعترض على الشهادة المؤقتة وطلب مني اجيب نسخة تانية فلو سمحتوا كنت عاوز اعرف النسخة الجديدة دي هسلمها فين وازااااااااااي

لو سمحت اية حكاية الشهادة المؤقتة دى اللى ماخدهاش منك .ياريت توضح الموضوع دة لو سمحت .هم عملو فى الكلية شهادة تخرج جديدة معنى كدة القديمة اللى هى الزرقا ماينفعش نقدم بيها ولا اية ؟؟؟

h&y
05-02-2010, 11:41 PM
لوسمحتم اية الاوراق الي لازم اقدمها و انا بقدم الملف ؟ هل الشهادة و البيان فقط ولا لازم كلووو ؟؟؟

esho88
05-02-2010, 11:53 PM
كل الاوراق طبعا .والاوراق دى مكتوبة فى الملف .

law_man22
06-02-2010, 01:42 AM
بالنسبه للاخ فانتوم حضرتك هتقدمها لنفس الشخص اللى قدمتله الملف

themaze
06-02-2010, 03:21 AM
دلواتى يا جماعة الفيش بتاعى لسة مجاش واحتمال يجي بعد يوم 9 المحدد لتسليم الاوراق وعلى حد علمى

لايوجد مقابلة تفتيش فى النيابة الادارية حتى يمكن التصرف فى الفيش واحضارة ف اية العمل ؟؟؟

النائب العام المساعد
06-02-2010, 03:34 AM
انت هتروح تقدم الملف عادى وهيمضيك اقرار انك تجيبه بس لازم تجيبه قبل يوم 24/2/2010 لان ده هو اليوم اللى الكشوف هتتعلق فيه واللى منها هنعرف ميعاد المقابله

phantom™
06-02-2010, 05:21 PM
بالنسبة للاخت اللي بتسال عن اللي حصل معايا
انا كنت بقدم ومعايا الشهادة المؤقتة الجديدة فا هي طالعة من غير ما يكون فيها المجموع الاجمالي للدرجات اللي هو 780 فا الموظف ما رضيش انه ياخدها (دا رغم ان موجود فيها النسبة المئوية ليا اللي هي مهمة بالنسبة ليهم وكمان بيان الدرجات مفصل فيه المجموع انما نقول بقا ايه كل واحد عاجبه عقله ) وخلاني اكتب اقرار اني هجيب شهادة مؤقتة مبين فيها المجموع دا خلال 15 يوم

precious
06-02-2010, 05:28 PM
على فكره الفيش بيطلع تانى يوم
يعنى فى خلال 24 ساعه ده المستعجل او 48 ساعه بالكتير وده العادى
وربنا معاك

ساره احمد
06-02-2010, 06:09 PM
بالنسبة اذا كانت ماما تمللك حيوانات ولكن لم تدر ايراد اكتبها ولالاء وكذللك الذهب على اساس انها منقولات وصفحة الاحكام اكتب لايوجد ولا اسيبها فاضيه ارجو الرد سريعا لانى مسافره بكره وصفحة الملاحظات اكتب فيها ايه

ماما تملك حيوانات اكتبها ولا لاء لكن لم تدر ربح وكذلك الذهب اكتبه ولا لاء وبالنسبة لصفحة الاحكام اكتب لايوجد ولا اسيبها فاضية وايضا صفحة الملاحظات اكتب فيها ايه

بالنسبة اذا كانت ماما تمللك حيوانات ولكن لم تدر ايراد اكتبها ولالاء وكذللك الذهب على اساس انها منقولات وصفحة الاحكام اكتب لايوجد ولا اسيبها فاضيه ارجو الرد سريعا لانى مسافره بكره وصفحة الملاحظات اكتب فيها ايه :pray::pray:

MeShOoO
06-02-2010, 07:09 PM
لا يا سارة متكتبيش الحيوانات دي خالص لانها مش هتفيدك وخصوصا انها لاتدر دخل وبالنسبة للذهب اذا كان قيمته كبيرة فعادي ممكن تكتبيه لكن لازم ترفقي الفواتير بتاعته ولو مفيش فواتير متكتبيهوش وصفحة الاحكام سيبيها فاضية والملاحظات دي لو عندك اي ملاحظة عاوزه تكتبيها مثلا زي انك ضفتي صفحات لنوذج البيانات او كتبتي حاجه مكان حاجه وهكذا وبالتوفيق

ساره احمد
06-02-2010, 10:41 PM
طيب ياجماعة لومش عارفه تاريخ ميلاد جدى ابو ماما اسيبه ولااكتب اى تاريخ لان مش عارفه تاريخ ميلاده وبالنسبه لمكان تسليم الملف هومكانالسحب ولا ايه لوسمحتوا ارجو الرد سريعا لانى مسافرة بكره الصبح

عضو هيئة قضائية
06-02-2010, 10:57 PM
ممكن تكتبي تاريخ الجد بالتقريب حتى لو اقتصر على سنة الميلاد دون الشهر او السنة واعتقد ان ذلك سهل

Mr-Ahmed
06-02-2010, 11:26 PM
السلام عليكم
أنا عايز أسأل هل هناك الدفعة التكميلية
ولا لأ
والمقبول ظروفه اية
لي حق انه يقدم ولا لاء
وامته

ولكم جزيل الشكر

عضو هيئة قضائية
06-02-2010, 11:39 PM
لا يوجد دفعة تكميلية لانها طالبة الجيد والجيد جدا مع بعض وبكل اسف لا يوجد دفعة للمقبول لان القانون اشترط حد ادنى جيد

حنان رزق
07-02-2010, 04:10 PM
السلام عليكم انا فى مشكله انا نسيت اكتب فى طلب التعيين تحريرا فى يوم ايه
وكمان سبيت صفحه فاضيه بنات الاخوات انا معنديش المفروض كنت كتبت لايوجد حد يطمنى انا بموت من القلق وخايفه

mrx10
08-02-2010, 12:42 AM
* بالنسبة للعضوة حنان :
- خير إن شاء الله ، لا داعى للقلق. تاريخ التحرير أكيد مش بيان جوهرى يعنى ، ومش مهم. ماهو معروف أنت مقدمه مع دفعة 2009 . ومفيش داعى للقلق.

- وأيضا بالنسبة لموضوع الصفحة الفاضية ، فهى تسااوى لا يوجد. يعنى تسيبيها فاضية أو تكتبى لا يوجد أو تعملى خط بالطول أو بالعرض كله واحد.

وبالتوفيق للجميع إن شاء الله.

الهاشمي 2011
08-02-2010, 02:29 AM
نصيحة من أخوكم أي واحد او واحدة رايح يسلم الملف بكرة أو بعده يروح بدري لأن احنا اتبهدلنا النهارده والعدد أكيد هيبقى كتير أوي لأن هما آخر يومين للتسليم وكمان أهم حاجة متنسوش تصوروا وثيق التعارف صورتين والظرفين مقاس 25*20 وتكتبوا عليها بيانتكم وربنا معانا جميعا

النائب محمود
08-02-2010, 02:55 AM
السلام عليكم ياشباب هو التقديم حتى يوم الثلاثاء ان شاء اللة وبا النسبة لى الفيش لسة مطلعش

لو ممكن حد يوصف لى الطريق الى بنعمل فية الفيشات ياجماعة ياريت لانهم بيقولوا بيطلع فى القاهرة فى يوم وشكرا لكم جميعا يارريت رد من سكان القاهرة ياجماعة

phantom™
08-02-2010, 05:18 AM
بالنسبة للاستاذ اللي بيسال عن طريق عمل الفيشات في القاهرة فا هو كالتالي
انت هتركب المتر وتنزل محطة انور السادات هتطبع من الباب اللي قدام المجمع (مجمع التحرير) هتمشي في الشارع اللي بين المجمع والجامعة الامريكية اول حودة على الشمال هتدخل فيها هتلاقي فيها وانت ماشي قاعة محاضرات للجامعة الامريكية و بعدها مسرح ليسيه الحرية هتفضل ماشي لحد ما توصل لحد مبني وزارة الداخلية
مصلحة الالة الدنائية هتلاقيها في الشارع دا اسال اي عسكري مرور واقف هيشاور لك عليها
ويستحسن انك تروح بدري وتاخد معاك فيش تجيبه من اي قسم شرطة في القاهرة لانهم في المصلحة بيبعتوا الكل الصبح على الاقسام يجيبوا
اما بالنسبة لاستلام الفيش فا انت بتستلمه تاني يوم

mido6666_2010
09-02-2010, 08:08 AM
الي النائب محمود مش لازم تتطلع الفيش روح سلم الملف من غيره والموظف هيمضيك اقرار انك تبقى تسلمه بعدين

MickyMan
09-02-2010, 08:16 PM
ممكن حد يوضح أمتحاناتها أمتى ؟ وتاريخ 24/2 دة لازم أروح بنفسى ولا ممكن حد غيرى يروح
أية الخطوة اللى بعد تقديم الملف؟

النائب العام المساعد
10-02-2010, 03:06 AM
اولا : المقابله مش قبل شهرين من اليوم :drinks_pepsi:
ثانيا : 24/2/2010 فى اليوم ده هتتعلق بمقر الهيئه (المكان اللى انت سحبت منه المظروف )الكشوف اللى فيها اسماء كل من تقدم لشغل وظيفة معاون نيابه اداريه دفعة 2009 والكشوفات دى هتدور هتلاقى فيها اسمك وتاريخ مقابلتك وجامعتك ورقم اللجنه بتاعت حضرتك
ثالثا : ممكن أى شخص تثق فيه يروح بدالك بس يتأكد من التاريخ ورقم اللجنه كل الحكايه انه هيشوف اسمك وبس ويعرف تاريخ مقابلتك يا باشا
الخطوه الجايه انك تبدأ تذاكر الاسئله اللى على المنتدى يعنى هتسلى نفسك كده

نونو2009
10-02-2010, 08:09 PM
ممكن يجماعة حد ينزل جداول الجان لما نزل

عضو مجلس الدولة
11-02-2010, 12:59 AM
ان شاء الله لما الجداول تنزل هنحاول نجيبها وتبقي في المتناول

النائب العام المساعد
11-02-2010, 02:44 AM
ممكن يجماعة حد ينزل جداول الجان لما نزل
الموضوع ده صعب جدا لأن هناك بيكون واقف ظابط وامين شرطه ومش بيسمحوا لحد بكده واعتقد انك لو جامعة القاهره او الاسكندريه تحاول تروح اول او تانى يوم بالكتير لان ايام المقلبله بتبدأ بعد تعليق الكشوف بحوالى اسبوع وبيبداو بجامعة القاهره وممكن حد زميلك بشوف لك اسمك ده أفضل

phantom™
11-02-2010, 03:24 PM
ايام المقلبله بتبدأ بعد تعليق الكشوف بحوالى اسبوع

على حد علمي المقابلة بتبقى في شهر 4 او 5
لو سمحتوا حد من السادة المشرفين الافاضل يصحح المعلومة دي لو فيها غلط ويقولوا الصحيح

عضو مجلس الدولة
11-02-2010, 06:03 PM
مقابلة 2008 كانت ف شهر 5
واعتقد ان مقابلات 2009 هتكون في الميعاد ده

النائب العام المساعد
11-02-2010, 06:38 PM
مقابلات دفعة 2008 كانت بدايتها 5/4/2009 وده كان أول يوم لجامعة القاهره بس ده كان بعد اعلان الكشوفات بحوالى عشرة أيام لانه تم تعليقها فى 24/3/2009 يبقى السنه دى ممكن تبقى المقابلات بدرى زى ما الاعلان نزل بدرى عشلن كده انا قلت جامعة القاهره والاسكندريه يحاولو يروحوا فى اول او تانى يوم عشان يلحقوا يظبطوا امورهم

mohamed_ps
11-02-2010, 07:46 PM
السلام عليكم ...
انا قدمت الورق ناقص الفيش و كتبت اقرار باني هجيبو بعد 15 يوم ..الان الفيش جاهز ممكن اسلمو امتي ؟؟؟
شكرا للاعضاء الافاضل والكرام

النائب العام المساعد
11-02-2010, 07:51 PM
السلام عليكم ...
انا قدمت الورق ناقص الفيش و كتبت اقرار باني هجيبو بعد 15 يوم ..الان الفيش جاهز ممكن اسلمو امتي ؟؟؟
شكرا للاعضاء الافاضل والكرام
الافضل ان تذهب يوم السبت علطول للمكان اللى سلمت فيه الملف وتقول للموظف انا ورقى كان ناقص الفيش وانك ماضى اقرار بكده هيستلمه منك ويحطه فى ملفك

MeShOoO
12-02-2010, 12:23 AM
يا جماعة الخير كل واحد اتحددله يوم يروح فيه علشان يشوف اسمه في الكشوف وجامعته وتاريخ مقابلته يروح في اليوم ده ويحاول بقدر الامكان يجيب صورة من الكشوف دي علشان يبقي الكل علي علم بيها وانا مع رأي سبيدر بيه مان ان المقابلة بتاع الادارية هتكون بدري السنه دي لان الاعلان كان بدري ولا يوجد ما يستدعي تأخير المقابلات والله ولي التوفيق

precious
12-02-2010, 12:26 AM
اولا شكرا جدا وجزاكم الله خيرا جميعا
تانى حاجه انا روحت قدمت الملف والموظف قالى اجى يوم 27 ان شاء الله,,,
يعنى مثلا انا لو قبلت هلاقى اسمى ولو مقبلتش مش هلاقيه؟؟
وان شاء الله لو قبلت هما اللى هيحددو ميعاد المقابله
يعنى هعرفها وانا هناك ولا هيتصلو يبلغونا

عضو مجلس الدولة
12-02-2010, 12:38 AM
زميلي العزيز كل من يقدم الملف اكيد بيلاقي اسمه
لأن الكل بيعمل المقابلة
لما هتروح هتلاقي اسمك ان شاء الله
تعرف انك اتقبلت بنسبة كبيرة بنزول التحريات

HaTeM JannaT
13-02-2010, 03:32 AM
سؤال يا جماعه

هو كل الناس اللى قدمت الملفات هينزل أسمها فى الكشوف

ولا فيه ناس بتترفض مبدئيا

ومش بينزل اسمها فى الكشوف ؟؟

النائب العام المساعد
13-02-2010, 04:48 AM
[QUOTE=HaTeM JannaT;264858]سؤال يا جماعه

هو كل الناس اللى قدمت الملفات هينزل أسمها فى الكشوف

ولا فيه ناس بتترفض مبدئيا

ومش بينزل اسمها فى الكشوف ؟؟[/QUOT
الناس اللى قدمت كلها لازم تلاقى اسمها فى الكشف ويستحسن قراءة للمشاركات السابقه وانت أكيد كنت هتعرف الرد وهو فى المشاركه السلبقه لمشاركتك

احمد بدو
15-02-2010, 02:46 PM
لو سمحت عاوز اعرف ايةنوع الاسئلة التى ستتوجة اليتا اثناء المقابلة ويرد الرد سريع و شكرا

حب الحياة
15-02-2010, 05:52 PM
الاسئلة يا استاذ احمد بتكون فى الادارى و المدنى كثيرا و ممكن لو حد من زملائك فى اليوم اللى قابلك يعرفلك الاسئلة الى اتسئلت لانها بتتكرر و شكراااااااااااااا

احمد ماهر
15-02-2010, 06:55 PM
الاسئلة يااستاذ احمد زى ماقال العضو الفاضل بتكون فى الادارى والمدنى والغالب ادارى لكن لو كنت عارف السؤال جاوب بثقه وكان مافيش حد قدامك لان المستشارين عارفين مين ذو الشخصية ومن المهزوز لكن لو ماكنتش عارف باسلوب لطيف معالى المستشار انا باعتذر عن الاجابة لانى مش متذكرها وشكرا لمعاليك لكن اهم حاجة الثقة يااحمد وربنا يوفقك

النائب العام المساعد
17-02-2010, 02:00 AM
لو سمحت عاوز اعرف ايةنوع الاسئلة التى ستتوجة اليتا اثناء المقابلة ويرد الرد سريع و شكرا
الاسئله يا أستاذ أحمد غالبا ما تكون فى الادارى وممكن مدنى بس ده بنسبه ضئيله جدا وبيسأل فى الجنائى فى الباب الخاص بجرائم المال العام (الاختلاس-الرشوه -الغدر -الاستيلاء -التربح) الموضوع بسيط يا جماعه اهم شىء التركيز والثقه فى النفس

قاضية الغد
18-02-2010, 03:12 AM
ممكن يا جماعة حد يحددلنا مواضيع الادارى والمدنى والجنائى بالتفصيل المذل

القاضية بدين الله
18-02-2010, 06:04 AM
فى موضوع كامل للاسئلة .....ادخلى بس لخريجين 2009 وانت هاتلاقى الموضوعات الى هاتذكريها

محبة القانون
19-02-2010, 05:54 AM
يا جماعة هى نتيجة جيد جدا فى النيابة الادارية بتظهر قبل الجيد ولا ايه وادعولى بالقبول يارب انا جايبة جيد جدا ويارب يوفقنا جميعا لما يحب ويرضى

MeShOoO
19-02-2010, 10:24 AM
يا جماعة هى نتيجة جيد جدا فى النيابة الادارية بتظهر قبل الجيد ولا ايه وادعولى بالقبول يارب انا جايبة جيد جدا ويارب يوفقنا جميعا لما يحب ويرضى

ايوه بتظهر فبلها لان النيابة الادارية حركتين :

حركة الجيد جدا ودي بتظهر الاول
حركة الجيد ودي بتظهر بعدها بحوالي شهرين او تلاته

وبالتوفيق لينا جميعا بأمر الله

محمدطوخى عبد الرازق
19-02-2010, 09:49 PM
حد يعرف يوم 25ايه اللى بيحصل بالظيط وهل فى ناس ممكن متتقبلش
فى اليوم ده

precious
20-02-2010, 12:46 AM
السلام عليكم,,
هو انا لما اروح اشوف اسمى فى الجدول
الامتحان بيبقى بعد قد ايه من يومها ؟؟
اسبوع مثلا ولا اكتر ولا اقل؟؟
ارجو الافاده لانى خايفه جدا من الاسئله دى

النائب العام المساعد
20-02-2010, 02:08 AM
السلام عليكم,,
هو انا لما اروح اشوف اسمى فى الجدول
الامتحان بيبقى بعد قد ايه من يومها ؟؟
اسبوع مثلا ولا اكتر ولا اقل؟؟
ارجو الافاده لانى خايفه جدا من الاسئله دى
ولا تقلقى ولا حاجه حتى لو افترضنا انك جامعة القاهره اللى بتكون مقابلتها فى البدايه هيكون فى عندك عشرة أيام أو أكثر ولن تقل عن عشرة أيام تقدرى تجهزى نفسك فيهم وتكونى مستعده
ونصيحه من أخ انك تبدأى من دلوقتى تذاكرى الأسئله اللى على المنتدى عشان تدخلى المقابله وانتى واثقه من نفسك وعندك معلومات كويسه

حد يعرف يوم 25ايه اللى بيحصل بالظيط وهل فى ناس ممكن متتقبلش
فى اليوم ده
يا أستاذ محمد احنا ذكرنا مرارا وتكرارا ان الناس اللى قدمت كلها بينزل أسماءها فى الكشوفات وكلها بتعمل المقابله بعد المقابله ان شاء الله يتحدد مين ينزل له تحريات ومين لأ وده لسه بدرى عليه

محبة القانون
20-02-2010, 05:16 PM
هو يوم الاربعاء هتكزن الاسماء نزلت ولا ايه لان هما قالولنا واحنا بنقدم قالولنانسال بعد يوم25 ويوم 25 يوم الخميس ارجوكم حد يقولنا هى الكشوف هتتعلق امتى

MeShOoO
20-02-2010, 05:58 PM
بداية تعليق الكشوف سيكون يوم الاربعاء 24-2 ولكن انتي هتذهبي في اليوم اللي اتحدد ليكي
منعا للتزاحم وحتي يكون الكشف الخاص بجامعتك اتعلق فعلا وبالتوفيق للجميع

ada
21-02-2010, 05:08 AM
ممكن أعرف التحريات بتنزل بعد المقابلة أمتى بالظبط ......وهل التحريات واحدة للنيابة العامة والأدارية

MeShOoO
21-02-2010, 02:20 PM
الاخ ada التحريا بتنزل بعد المقابلة الشخصية بحوالي 3 اسابيع ل شهر
ولو ربنا وفقك في العامة والادارية الهيئة اللي بينزلها تحريات الاول التانية بتاخد منها تحرياتها بشرط ان يكون بينهم مدة زمنية لا تزيد عن 6 اشهر تقريبا يعني لو نزلك تحريات للادارية الاول العامة تاخد تحريات الادارية والعكس
وربنا يوفقنا جميعا لما فيه الخير لينا

حنان رزق
21-02-2010, 05:56 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يعنى الكشوف الاسماء هى لى هتنزل ولا هيكون مكتوب جامعه القاهرة مثلا يوم كذا ولا بالاسماء وكمان بحضوص ان اسماء الجيد جدا هتنزل الاول وبعدين الجيد
طيب ممكن يتم استعبد الجيد وياخدوا بس الجيد جدا

MeShOoO
21-02-2010, 06:12 PM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

يا اخت حنان الكشف بيبقي فيه اسم المرشح وقدامه الجامعة وتاريخ المقابلة وزمن المقابلة ورقم اللجنة

وبالنسبة للاستبعاد مفيش حاجه اسمها يستبعدوا الجيد الاستبعاد ده بيكون لمن لا تتوافر فيهم شروط الاعلان

زي واحد تقديره مقبول مثلا - واحد دفعة 2008 مثلا - واحد سعودي الجنسية مثلا - واحد سنه اكبر من 30 سنة مثلا

لكن غير كده مفيش استبعاد وكله هينزل اسمه في الكشوف وكله هيعمل المقابلة الشخصية ان شاء الله وبعد المقابلة يبدأ بقي الاستبعاد اللي انتي تقصديه

ارجو ان يكون وجهة نظري وصلتك وبالتوفيق ليكي ولينا جميعا بأمر الله

محبة القانون
21-02-2010, 10:05 PM
يعنى ايه اسماء جيد جدا بتنزل قبل الجيد يعنى دول ليهم ايام والتانيين ايام ولا كلو بينزل مع بعضو وهل الجيد ليهم ايام امتحان والجيد جدا ايام

عادل حمد
21-02-2010, 10:38 PM
الاسماء بتنزل علي حسب التقدير بس البيحصل ياجماعه هتشفو بعينكم هتدخلو علي 7 اعضاء هتلقيهم بياكلو شكولاته وبسكوت وكبار في السن بس ناس بجد محترمه جدا جدا الهيبقا في الاول زي كده هيتسال كتير وده حظه حلو لان العين بتبقا عليه اكتر ولو جاوب هينزله تحريات وده الجد بقا لانك كده بقيت مرشح وكيل نيابه يعني انت اتقبلت في المقابله وهما وافقو عليك وعلي ملفك وعلي كل حاجه معتش غير الحاله الامنيه بس لو طلعت كويسه يبقا خير بس شفلكم زقه بعد التحريات وخدو بالكم ممكن واحد جايب جيد جدا مينزلوش تحريات او واحد جيد مثلا75 والتاني 66 ال66 ممكن ينزله عن 75 لانه بيتم الاختيار علي معيار شخصيه وقوه شخصيه في المقابله والمظهر طبعا اهم شرط المظهر ياجماعه وثبات الاعصاب ربنا يكرمك بالتحريات علشان تتطمنو خدو بالكم هتعيشو اصعب ايام واحالها في نفس الوقت يارب ياكريم اكرمنا بالتعين يارحم الرحمين وكيل نيابه ادريه يارب العالمين ادعولي

احمد ماهر
21-02-2010, 10:40 PM
كل الاسماء بتنزل مع بعضها لكن الترتيب حسب التقدير وايضاترتيب الدخول فى المقابلة بالتقدير عامة واحنا فى المقابلة دفعه 2008 كان كلة مع بعض لكن الترتيب كما قلت بالتقدير يعن الامتياز ونصف الجيد جدا كان فى يوم والنصف الاخر من الجيد جدا والجيد كان فى اليوم التالى هذا ماحدث معنا 2008

MeShOoO
22-02-2010, 02:06 AM
النائب محمود سلمه عادي يوم 28 يا باشا ومفيش مشكلة في التأخير ان شاء الله واي ورق ناقص ممكن تقدمه في موعد اقصاه يوم المقابلة الشخصية

وربنا يوفقنا جميعا بأمر الله

النائب العام المساعد
22-02-2010, 02:10 AM
العضو الفاضل عادل الحمد والعضو المحترم أحمد ماهر أرجو منكم عدم التحدث بأى شأن خلاف الموضوع المطروح بالمنتدى وهو النيابه الاداريه دفعة 2009 وليس 2008 انتم تتحدثون عن التحريات لدفعة 2008 وهذه المشاركات موضعها هو النيابه الاداريه دفعة 2008 فنرجو منكم وضع كل مشاركه فى المكان المخصص لها لعدم تشتيت الاعضاء
وشكرا على المساهمه فى المنتدى والاجابه على استفسارات الاخوه الأعضاء

النائب العام المساعد
22-02-2010, 02:15 AM
السلام عليكم

لو سمحت ياجماعة ممكن حد يقولى انا الفيش بتاعى مضيت انى احضرة خلال 15 يوم لكن انا هروح يوم 28 علشان الاسماءهتنزل دة معادى يوم ممكن اودى الفيش يومة بس هيكون عدى ال15 يوم28 ولا عادى
لو الفيش موجود معاك يبقى الأفضل انك تقدمه بكره أما لو مش موجود يبقى أول ما تستلمه أو تحاول تطلع فيش مستعجل من العباسيه بيطلع فى نفس اليوم

النائب العام المساعد
22-02-2010, 06:19 PM
السلام عليكم
معالى النائب العام شكرا على الرد لكن انا معايا الفيش لكن انت عارف المشوار مقرف
انا بسال لو ممكن اقدمة يوم ما اشوف اسمى فى الكشزف ولا هيكون فية مشكلة ارجو الرد من سيادتك
قدمه يوم 28 ان شاء الله مفيش أى مشكله انا كنت بقوللك تروح من دلوقتى عشان حكاية الاقرار انت بتقول انك ماضى اقرار انك هتسلم الفيش خلال 15 يوم وكنت خايف انهم ممكن يتلككوا بس أنا سألت ناس من الدفعات السابقه وقالوا عادى هيستلموه منك طالما لم تجاوز ميعاد المقابله الشخصيه

محمود عرفا
23-02-2010, 01:36 PM
السلام عليكم ممكن تنزلوا جداوال الامتحانات لاننا فى الصعيد والمسافة بعيدة جدا

aghib
23-02-2010, 06:38 PM
ياجماعه انا الميعاد بتاعى بكره 24
لو حد معاده 24 ومش هيقدر ينزل ممكن يبعتلى بياناته الشخصيه(الاسم والجامعه)فى رساله خاصه وانا اشوفها بنفسى وابلغكو بكره ان شاء الله

0النائب العام0
24-02-2010, 03:13 AM
لو سمحتم انا مش الى رحت سلمت الملف والى سلمه مايعرفش الميعاد تعليق الكشوف
انا جامعة طنطا
ارجو الافاده بسرعه لو سمحتم

aghib
24-02-2010, 04:11 AM
اللى سلمه بيستلم ورقه مختومه وعليها معاد تعليق الكشف واسم حضرتك

0النائب العام0
24-02-2010, 04:25 AM
الورقه مكتوب فيها تاريخ التسليم ورقم الف والختم واسمى بس

aghib
24-02-2010, 08:37 AM
هتلاقى التاريخ فى ضهر الورقه

محمود عرفا
24-02-2010, 02:31 PM
ممكن تشوفلى يوم مقابلتى اية بعد اذنك انا قالى الموظف تعالى يوم 24

محمود عرفا
24-02-2010, 02:32 PM
انا جامعة الشريعة والقانون اسيوط

الهاشمي 2011
24-02-2010, 05:00 PM
انا كان معادي النهارده ومرحتش في مشكلة

0النائب العام0
24-02-2010, 05:51 PM
ياخ aghib الورقه مش مكتوب على ضهرها حاجه

Ayman Hashem
24-02-2010, 06:35 PM
مفيش مشكله خالص
وكمان ممكن اي حد يعرفهالك عشان حكايه الميعاد دي ملهاش لزمه لان كله متعلق وكل جامعه ليها معاد

حنان رزق
24-02-2010, 06:52 PM
ياجماعه انا ميعادى بكره ومكتوب فى الورقه يوم 25 حد راح النهادرة يقولنا ايه لى حصل وكان فى زحمه ولا لا

الشبراوى
24-02-2010, 07:11 PM
يا جماعه هوه كل الكشوفات نزلت النهاره ولا يوم 24 بس الى نزل ومواعيد المقابله هتبدا من يوم ايه

Ayman Hashem
24-02-2010, 07:17 PM
انا رحت انهارده يا جماعه وكان فيه طابور بره المبني بتاع النيابه بس بعد شويه سمحوا للكل يدخل وبقي الطابور جوه علي السلم وكان فيه زحمه بس مش أوي
والاسامي متعلقه وحكايه الميعاد ملهاش اهميه عشان كله كان متعلق انهارده
وممكن اي حد يجيبها لأي حد
وبالنسبه لكلية الشريعه والقانون القاهره المعاد بتاعها يوم 23/5 للجيد جدا ويوم 24/5 للجيد

mostafa _
24-02-2010, 07:52 PM
عادى ممكن تروح فى اى يوم كل الكشوف متعلقة بس هو كان مديك تاريخ تروح فيه علشان الزحمة والنهاردة مكنش زحمة اوى اما البنات مكنش ليهم طابور كانوا بيخشوا على طول وانا جامعة عين شمس امتحانى يوم 17/3 واول يوم فى عين شمس يوم 16/3 وواحد صحبى 22/3 .

maxman456
24-02-2010, 08:44 PM
ياجماعه انا جامعة اسيوط وتقديري 70 حد يجيبلنا الكشوف لاني بمتحن وصعب اني اسافر
اسمي مصطفى محمود احمد

محبة القانون
24-02-2010, 10:24 PM
جيد جدا جامعة المنصورة يوم ايه لو يمحتوا للى راح النهارده

aghib
25-02-2010, 12:45 AM
انا جبت مواعيد لناس وممكن افيد بنسبة معينه فى حكاية مواعيد الجامعات
فى جامعة طنطا اخر يوم 12-4 ومعايا 11-4 واعتقد بتبتدى من 8 -4
فى الزقازيق 28-3 ومش عارف البدايه والنهايه
الاسكندريه البدايه 21-4
شريعه وقانون طنطا
الاثنين 24-5
اسيوط الاحد 16-5

aghib
25-02-2010, 05:41 AM
وبالنسبه لمواعيد الامتحان المفروض انهم مقسمينها 5 لجان ابتداءا من الساعه 9 وكل لجنه معادها ساعه
بس الموظفين هناك معلقين ورقه ان المعاد 9 للكل بغض النظر عن اللجنه
يعنى كلنا ان شاء الله هنروح فى اليوم بتاعنا الساعه 9 صباحا حسب قولهم واللى يتأخر مايقلقش اطلاقا لأن من كلامهم برضو ان اللى بيتأخر بيدخل عادى
وياريت اللى يجيب يومه يكتبه هنا برضو وايام اللى يعرفهم عشان الكل يستفيد
انا كان نفسى اجيب كل الجامعات بس عشان اجيب الاسماء دى كانت العمليه صعبه لان الموظفين عايزين يمشو الناس بسرعه عشان الزحام واعتقد فيما بعد تكون العمليه أخف شويه

amr bobo
25-02-2010, 02:45 PM
مسلء الفل يا جماعة مفيش اخبار عن مواعيد جامعة بنى سويف

عبدالعزيز موسى
25-02-2010, 04:11 PM
في حد ميعادة يوم 2 يونيو؟
يا ريت حد يرفع المواعيد

mahmoud hashish
25-02-2010, 04:19 PM
جامعة اسيوط تبدأ من يوم 10 / 5 / 2010

EverHope
25-02-2010, 04:23 PM
جامعة المنصورة بليز يا جماعة و متقسمين على اي اساس
أنا سمعت إنها يوم 13/4 و 14/4
بس على اي اساس التقسيم ده؟؟؟؟؟؟؟

عبدالعزيز موسى
25-02-2010, 04:23 PM
انا بسال عن واحدة اسمها منة الله احمد حسن عبالرازق لو حد من القاهرة يتاكدلنا من ميعادها

القاضية بدين الله
25-02-2010, 04:33 PM
انا جامعة طنطا وميعادى 6/4 ان شاء الله
ونسبتى 78.2

عضو مجلس الدولة
25-02-2010, 04:52 PM
شكرا للزميلة ايمان خاطر علي تعاونها
وياريت كل اللي عرف ميعاد مقابلته يكتب هو جامعة ايه ويوم كام

الشبراوى
25-02-2010, 06:44 PM
لو سمحتو حد ممكن يشوف الاسم نهى معاطى البرلسى جامعه المنصوره لان فيه ظروف ومتعرفش تسافر

precious
25-02-2010, 07:10 PM
طيب محدش عين شمس يا جماعه ولا ايه
انا عين شمس ولسه هاروح يوم السبت عشان اعرف
بس الورقه مش مكتوب فيها ميعاد الموظف هو اللى قالى تعالى يوم 27 كده صح ولا ايه,,

mostafa _
25-02-2010, 08:06 PM
انا من جامعة عين شمس وامتحانى يوم 17/3 وممكن تروح فى اى وقت كل الاسماء متعلقة هو قلك بس تعالى يوم 27 علشان الزحام

EverHope
25-02-2010, 10:19 PM
بالنسبة لبنات جامعة المنصورة
75%فيما فوق دي مقابلتها 13/4 بإذن الله
أقل من كدة مقابلتها 14/4 بإذن الله
و بالتوفيق للجميع إن شاء الله

قاضية الغد
25-02-2010, 10:27 PM
يا جماعة ممكن حد يشوفلى الاسم دة منار احمد مصطفى موسى جامعة بنى سويف

القاضية بدين الله
26-02-2010, 12:34 AM
لو سمحتوا هو اية اول جامعة هايكون ليها مقابلة ؟ وامتى بالظبط

النائب العام المساعد
26-02-2010, 01:46 AM
لو سمحتوا هو اية اول جامعة هايكون ليها مقابلة ؟ وامتى بالظبط
أول جامعه هى القاهره وبعدها عين شمس
بالنسبه للمواعيد انا مسافر يوم السبت وهحاول اجيب معظم مواعيد الجامعات المختلفه
ولى رجاء من الأعضاء الكرام اللى راح وعرف تاريخ مقابلته ومقابلة أى حد كمان يدخل ويكتب تارخ المقابله واسم الجامعه والتقدير لتعم الفائده للجميع

abdoooo
26-02-2010, 02:43 AM
أنا رحت انهاردة والدنيا رايقة خالص وميعاد مقابلتى الاربعاء القادم 3\3 جامعة القاهرة
وواحد صاحبى جامعة بنى سويف 28\4 وايضا 3\5

HaTeM JannaT
26-02-2010, 02:51 AM
انا كنت هناك النهارده

الساعه 12

جامعتى عين شمس

مقابلتى

21/3

0النائب العام0
26-02-2010, 03:05 AM
لو سمحتم هو الافضل ان احنا نراجع كتب الادارى عشان المقابلات ولا ممكن الاسئله الموجوده على المنتدى تكفى
انا عارف ان ده ممكن مايكونش مكانه بس ممكن حد يجاوبنى

وسؤالى ده ممكن يكون عشان النيابه الاداره اللجنه هى الى بتسال بعكس العامه السؤال بيكون مكتوب

MALDINI3
26-02-2010, 04:44 AM
هو اللوحه بيبقي مكتوب فيها الميعاد بس ؟
ولا رقم اللجنه و ايه كمان
وهل رقم اللجنه ده ضروري؟

golden
26-02-2010, 02:04 PM
ياريت ياجماعه اللى يعرف ميعاد جامعه المنصورة (بنين) تقدير 65% الى 70%
يقول اصل فى ظروف تمنعنى انى اروح القاهره
ارجـــــــــــــــــــو الرد ضرورى

EverHope
26-02-2010, 08:28 PM
انا عارفة انه مش وقته ولا مكانه يا جماعة
بس عاوزة اعرف هو كل الجيد جدا بينزلهم تحريات ولا ايه
وهو ممكن يستبعدوا الجيد جدا من التعينات؟؟
حد يطمني بالله عليكم
الواحد اعصابه تعبت

ada
26-02-2010, 09:08 PM
السلام عليكم .....
شكرا على المجهود الرائع المبدول من قبل المنتدى
وعندى سؤال متى بتنزل التحريات أدا ربنا وفقنى فى المقابلة
وهل بتنزل لكل جامعة تنهى المقابلات أم بتنزل بعد انتهاء مقابلة كل الجامعات
ولكم خالص شكرى وتقديرى لكم

h&y
27-02-2010, 12:25 AM
سؤال هام جدااااااااا :

انا مقدم ( نيابة عامة - و ادارية) وانا اولوياتي في (العامة) , انا سمعت الي بيقبل في (الادارية) مش بيقبل في (العامة ) , فما صحة هذا الكلام ؟؟؟ و هل ممكن اقبل في الاتنين و لو دة حصل انا الي بختار ولا اية الي بيحصل ارجو الرد سريعا يا اخواني الكرام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عبدالله الحارثي
27-02-2010, 12:53 AM
ياجماعه حد يعرف ميعاد شريعه وقانون القاهره
انا تقديري جيد جدا 82.7

golden
27-02-2010, 02:21 AM
بالنسبه للاخ h&y نتيجه النيابه العامه بتظهر بعد سنه...ـــــ
اما الاداريه بعد سنتين.........ــــــــــ
ولايوجد تاثير اصلا لقبولك فى احدى الهيئات القضائيه على الاخرى
بس ان شاء الله اما ربنا يوفقك فى العامه انته من نفسك ان شاء الله هتسحب ملفك من الاداريه علشان تسيب فرص لغيرك

وبعدين مفيش حد عارف الخيـــــــــــــر فيـــــــــــــن

mido6666_2010
27-02-2010, 07:32 AM
انا اسكندرية وتقديري 74% وميعادي يوم 21/4

amr bobo
27-02-2010, 01:03 PM
انا جامعة بنى سويف وتقديرى 70% وميعادى 3مايو وفى ناس 4 وفى ناس تانى خمسة مايو

golden
27-02-2010, 03:07 PM
تقدير 65%المنصوره ـــــــــــــــــــــ يوم 20/4