المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسارات الأعضاء بخصوص دبلوم القانون الدولي 2010 / 2011

el-malek
18-10-2009, 04:50 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تحية طيبة وبعد ،،

إذا كانت لديك اي استفسارات متعلقة بدبلوم القانون الدولـــــي في جميع موادها أو أى طلب ، فضلا اضف رداً على هذا الموضوع وسوف تجد المساعدة من زملائك إن شاء الله .

تمنياتنا للجميع بالنجاح والتوفيق .........

number1
07-11-2010, 05:33 AM
لو سمحت كنت عايزة اعرف فى حد حضر محاضرات و الدكاترة بييجوا ولا لسة و بداوا ولا بعد نتيجة الدبلومات و ايه النظام لانى مش عارفة انزل دلوقت ولا بعد العيد
و شكرا

el-malek
07-11-2010, 02:28 PM
لو سمحت كنت عايزة اعرف فى حد حضر محاضرات و الدكاترة بييجوا ولا لسة و بداوا ولا بعد نتيجة الدبلومات و ايه النظام لانى مش عارفة انزل دلوقت ولا بعد العيد
و شكرا

جميع المحاضرات لجميع الأقسام بالدبلومات بدأت الدراسة بها من يوم 23 أكتوبر 2010
علي حسب الجدول المتبع والمعلن علي صفحات المنتدي بقسم الدبلومات .

number1
07-11-2010, 05:42 PM
شكرا طيب لو سمحت هى ايه الكتب الخاصة بكل ماده

noura_cute
22-11-2010, 01:19 AM
(http://www.f-law.net/law/member.php?16237-number1)Number1 (http://www.f-law.net/law/member.php?16237-number1)
بالنسبة للسؤال الاول : كل الدكاترة بيحضروا و فعلا بدأنا دراسة و على فكرة د.محمد عرفة و د.عبدالله الهوارى مهتمين بالحضور و الغياب و بيسجلوه فلازم على الاقل تحاول تحضر لهم
بالنسبة للسؤال الثانى : نزل كتاب د.رضا عبد السلام فى الدعم ب 80 جنيه
اما د.الشافعى بشير اللى فهمته منه ان كتابه موجود فى مكتبة الجلاء و ان فيه ملزمة هتنزل ان شاء الله و حاليا اخذنا مقاله له

number1
22-11-2010, 01:52 PM
شكرا جذيلا بالنسبة لدكتور محمد ابو زيد حضر ولا لسة و يا ريت مواعيد المحاضرات بعد التعديل
و شكرا

noura_cute
22-11-2010, 11:28 PM
اعتقد انه لسة محضرش بس هسأل بكرة ان شاء الله
المواعيد بعد التعديل
السبت : دولى خاص الساعة 3 فى المكتب غالبا ده على حسب العدد اللى حاضر
الحد : قانون دولى عام و منظمات الساعة 2:30 فى المكتب غالبا ده على حسب العدد اللى حاضر
الاثنين : قاعة بحث 3 و قانون بحار 5
الثلاثاء : العلاقات الدوليى فى الاسلام الساعة 5
الاربعاء : علاقات اقتصادية دولية الساعة 3

number1
27-11-2010, 05:25 PM
شكرا جدا على التعاون

zeynap hanem
24-12-2010, 07:31 AM
يا جمــــــــــــــــــــــــــــــاعة بليييييييز ساعدوني، عايزة اسأل اذا كان ينفع حد معاه بكالوريوس هندسة و يحضر دبلومة قانون دولي ؟!!

Cocadolly
24-12-2010, 04:35 PM
zeynap hanem (http://www.f-law.net/law/member.php/23536-zeynap-hanem) أحب أرحب بيكي الأول في منتدانا...
بس بالنسبه لتحضير الدبلومه لازم يكون من خريجي كليات الحقوق :

وحضرتك كده لازم الأول تجتازي 4 سنين الكليه اللي هم الليسانس وبعدين تبدأي تفكري في الدبلومه والموضوع سهل جدا..
ولو جيتي تقدمي للكليه ليكي خيارين..
الأول: يشترط فيه ان يكون فات على البكالوريوس بتاعك 5 سنوات ومنها تقدمي في نظام التعليم المفتوح في الكليه.
والأختيار .
التاني :انك تقدمي انتساب للكيه وصدقيني الموضوع مفيش اسهل منه.ولو لسه عندك استفسار تاني احنا في الخدمه

zeynap hanem
24-12-2010, 05:55 PM
ينهاااااااااار أبيض !! ، 4 سنين و كمان استني 5 بعد البكالوريوس، الصراحة انا مستعجلة و قلت يمكن ينفع اخده خلال سنة، عشان عايزة أقدم في السلك الدبلوماسي و أكون عندي وفرة كتير في المعلومات، طيب بعد إذنك ممكن تقوليلي مفيش طريقة تانية أزود بيها معلوماتي، و اخد حاجة تانية غير الدبلومة ؟ :((

و شكرااا جزيلااااا، و جزاكم الله كل خير و ثانكس ع الترحيب :))

wessam saleh
07-01-2011, 04:36 PM
لو سمحتوا ممكن حد يقولي ايه الكتب الي نزلت في القانون الدولي وموجوده فين

noura_cute
07-01-2011, 09:00 PM
الكتب الموجودة حتى الان :
كتاب د. رضا عبد السلام ب 80 جنيه فى الدعم + ملزمة فيها توضيح للرسوم البيانيه الموجودة فى الكتاب
كتاب د. الشافعى بشير ب 45 جنيه فى مكتبة الجلاء ( على فكرة فيه مقالات د.شافعى بيوزعها محاضرة بمحاضرة و بيطلب مننا ارفاقها بالمكان المناسب فى الكتاب )
كتاب د.محمد عرفة ب 60 جنيه مع عامل المكتب

محمود حماد
07-03-2011, 08:03 PM
شكرا لجميع الاعضاء الافاضل على اجاباتهم لجميع الاستفسارات , فى الحقيقة انا لظروف عملى فى الخارج مقدرش احضر محاضرات نهائى والى انا فهمته ان فى 3 كتب نزلت للدكاترة / الشافعى بشير و رضا عبالسلام ومحمد عرفه
1/ فياترى ممكن اعرف اسامى الكتب عشان ارسل احد اصدقائى يشتريها ليا ويبعتهالى
و2/اعتقد ان لسة فى كتب تانية منزلتش فلما تنزل ياريت حد يقول عليها فى المنتدى
3/وهل من الممكن اخ كريم من الطلبة الى بيحضروا ينزل مقالات الدكتور شافعى فى المنتدى او اديه الايميل بتاعى يبعتهالى عشان اقدر اقرأها واكون شاكر جدا لتعاونه
4/وطلب اخير المهم والملغى لجميع المواد
اسف على التطويل وكثرة الطلبات

محمود حماد
13-03-2011, 07:23 PM
الاخ المراقب العام بعد التحية اردت ان اكون على تواصل معكم حيث اننى بالخارج ولا استطيع الحضور لمحاضرات الدبلومة كما اننى اردت ان اكون على علم بما هو مهم وبما هو ملغى والكتب وكل مايتعلق بما هو جديد بالدبلومة
واكون شاكرا لك على سعة صدرك وتواصلك معى وان اردت اعطيك الايميل الخاص بى ]
رجاءاً الاهتمام برسالتى هذه ولك جزيل الشكر
بسم الله الرحمن الرحيم

[/color]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته[/size][/font][/center]

تحية طيبة وبعد ،،

إذا كانت لديك اي استفسارات متعلقة بدبلوم القانون الدولـــــي في جميع موادها أو أى طلب ، فضلا اضف رداً على هذا الموضوع وسوف تجد المساعدة من زملائك إن شاء الله .

تمنياتنا للجميع بالنجاح والتوفيق .........
[/QUOTE]

المليجى البرنس
21-12-2011, 03:40 AM
هيا دبلومة القانون الدولى ياجماعة بتتقدم فى الخارجية؟؟؟

sandra sandy
27-05-2013, 06:27 PM
لو سمحتوا عايزة جميع الإمتحانات السابقة فى مادة القانون الدولى العام والمنظمات الدولية

سعاد اسعد
24-10-2013, 08:19 PM
السلام عليكم/ ياجماعه انا لسه هقدم ع دبلومه ومحتاره بين القانون الدولى وبين الجنائى وسمعت عن حاجه اسمها دبلومه عامه وبصراحه انا جديده خالص ف الموضوع ولسه مش فاهمه حاجه ياريت حد يفهمنى الدبومه العامه عباره عن ايه وياترى مجلات الدولى احسن ولا الجنائى انا عارفه انه اسئلتى متضاربه بس ياريت الاقى اجابه وشكرا

محمد عمر
26-10-2013, 04:07 AM
" دبلوم القانون العام "
فموادها كالآتي :
1- دولي عام .
2- عقوبات عام .
3-فلسفه القانون .
4- قانون إداري .
5- قانون دستوري .
6-قاعه البحث
................
دى مواد الدبلومه العامه ..ونصيحه شخصيه .. تيداى بالدبلوم العام او خاص .. ثم تحددى تخصصك
اما بالنسبه بالمقارنه بين الدولى والجنائى فدا بيكون حسب .. المجال الى هتشتغلى فيه ..
...........
اذا احتاجتى اى معلومات اخرى عن الدبلوم العام ممكن حضرتك تدخلى قسم الدبلوم العام .. وتستفسرى وهيكون ان شاء الله فيه اجابه لاى اسئله