المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل خريجى كليات الحقوق التعليم المفتوح يستطيعون ان يلتحقوا بالهيئات القضائية ؟

alkingwr
23-08-2009, 05:20 AM
انا لاحظت ان فية ناس بتسال السؤال دة كتير وهو هل خريجى كليات الحقوق التعليم المفتوح يستطيعون ان يلتحقوا بالهيئات القضائية (نيابة عامة -نيابة ادارية-قضايا الدولة-مجلس الدولة)ام ان هذه الهيئات قاصرة فقط على خريجى الجامعات الرسمية؟

ودة اجابتة من الدكتور محمد السادات

حتى اليوم لا يمكن لهم التقديم في الهيئات القضائية ولا حتى نقابة المحامين

سمسم دودو
12-11-2009, 03:16 AM
لية مش لين الحق

رجل النيابة
12-11-2009, 10:11 PM
اذا كان مستوفى الشروط الى بتنزل فى الاعلان يكون لة الحق فى التقديم مثل الاتى ودة كان خاص بدفعة 2008
لايجوز ان يزيد السن عن 30سنه ميلادية .
يشترط ان يقدم الطالب عند التقديم شهادة بدرجاته فى سنوات الدراسه والا لن يقبل طلبه
الدفعة المطلوبة خريجى عام 2008 فقط بتقدير عام جيد تراكمى على الاقل .
فحضرتك لو الاعلان نازل بكدة وفى دفعتك ليك الحق فى التقديم لو مستوفى الشروط والله اعلم

MDSTAR
24-11-2009, 04:55 AM
اخواني الاعزاء رجاء الرد بسرعه جدااااااااا
هل يجوز لمن يعمل بوظيفه [ امين شرطة بوزارة الداخلية وحاصل علي ليسانس الحقوق بتقدير عام جيد ] ان يتقدم للالتحاق بالنيابة العامة ؟ وهل هذه الوظيفه تمنعه او تعرقل عملية التقدم ؟!!!!!!!!!!

وشكرا لكم جداااااا

alkingwr
17-01-2010, 06:43 PM
على ما اذكر ان امناء الشرطة الحاصلين على ليسانس حقوق بيبقوا ضباط شرطة ومن حق ضباط الشرطة التقديم فى الهيئات القضائية

m_s_n21
21-01-2010, 01:28 AM
طبعا ممكن تقدم فى الهيئات القضائيه اذا استوفت الشروط اللى الأخ رجل النيابه قال عليها
وانا ابن خالتى اخد كليه علوم ودخل حقوق تعليم مفتوح وهو الوقتى رئيس نيابه فى الزقازيق
انجح بس انت وجيب تقدير وانت تدخل فى اى حاجه وربنا يوفقك

محمد ترك
15-02-2010, 10:58 PM
عايز اعرف بس هل يجوز لخريج التعليم المفتوح القيد بنقابة المحامين
ارجو سرعة الافاده

amrmohamad
11-05-2010, 08:20 PM
عايز اعرف بس هل يجوز لخريج التعليم المفتوح القيد بنقابة المحامين
ارجو سرعة الافاده

واللـــه العظــــــــــيم انا كنت فى نقــــابـة المحــامــين بـتـاريخ 11/5/2010 وكانت الاجابة من الموظف المختص يــــجــــــــــــــــــوز التسجيل فقط للثانوية العامة ودة كلام اكيد وبالنسبة للدبلومات لسة مافيش اجابة على السؤال دة علشان مفيش تعليمات بذلك

phantom™
12-05-2010, 11:56 PM
طبعا ممكن تقدم فى الهيئات القضائيه اذا استوفت الشروط اللى الأخ رجل النيابه قال عليها
وانا ابن خالتى اخد كليه علوم ودخل حقوق تعليم مفتوح وهو الوقتى رئيس نيابه فى الزقازيق
انجح بس انت وجيب تقدير وانت تدخل فى اى حاجه وربنا يوفقك

النظام اللي حضرتك بتتكلم عنه دا مش التعليم المفتوح
ابن خالتك دخل حقوق انتساب عادي جدا وربنا كرمه وحول انتظام عشان جاب جيد في التقدير واتخرج قدم في النيابة وربنا وفقه
ثم ان معنى ان ابن خالتك حاليا رئيس نيابة انه متخرج من مدة كبيرة والتعليم المفتوح لسة بادئ من كام سنة
اخر حاجة والقول الفصل بناء على كلام د/ محمد سادات انه لا يجوز حتى الوقت الخالي لخريجي شعبة التعليم المفتوح التقديم للوظائف القضائية

محام حر
27-08-2010, 07:10 AM
وهل من يعمل كأمين شرطة بوزارة الداخلية لا يعلم أن تهديد الآخرين على الانترنت جريمة يعاقب عليها القانون وتمنعه اذا ماحكم عليه فيها بعقوبة جنائية عن أن يلتحق بالنيابة العامة أو بغيرها :)

الإمبراطور 2010
31-10-2010, 07:35 PM
اخواني الاعزاء رجاء الرد بسرعه جدااااااااا
هل يجوز لمن يعمل بوظيفه [ امين شرطة بوزارة الداخلية وحاصل علي ليسانس الحقوق بتقدير عام جيد ] ان يتقدم للالتحاق بالنيابة العامة ؟ وهل هذه الوظيفه تمنعه او تعرقل عملية التقدم ؟!!!!!!!!!!

وشكرا لكم جداااااا

ينفع سيادتك بس ميكنش عدى 30 سنة وراجع شروط التقدم للنيابة

سعيد رضوان
14-03-2012, 06:47 PM
حبييي قلبي الاخ بتاع الشرطة صعب شوية موضوع النيابة ام نبسبة للترقيات الضباط طبعااااااااااا بس الاكاديمية بتخد الدفعات القديمة ثم الحديثة وربنا يسهل علينا كلناااااااااااااا