المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : دفعة المساعدين بالنيابة العامة

الصفحات : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9

ahmed_307
29-12-2008, 01:06 PM
طب يا شهيد مرعي بعد اذن حضرتك ايه ايه اخر معلوماتك عن دفعه المساعدين

شعبان خلف
29-12-2008, 02:57 PM
ياجماعة انا عايز اعرف ايه الشروط بالنسبة لدفعة المساعدين

ahmed_307
29-12-2008, 03:44 PM
ارجو من الاستاذ شهيد مرعي اخبارنا باخر الاخبار لديه عن دفعه المساعدين وشكرا

صدام حسين
29-12-2008, 09:38 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انا دفعة 2007 وارجو من العضو الكريم شهيد مرعي لو يفيدني بخصوص اذا كان هناك بصيص من الامل بشان هذه الدفعة لو ربنا اراد ونزلت دفعة المساعدين هل هايكون لها نصيب ضمن هذه الدفعة لان اكيد هناك ابناء مستشارين ايضا من هذه الدفعة اقصد دفعة 2007وتقديرهم مقبول............ بس ياريت ارجوك تكون المعلومات علي قدر كبير من الصحة لان بسمع كتير عن شرط التقيد بالابتدائي وحضرتك بتنفيه ياريت يكون فعلا كده لان لسه لم اقيد ابتدائي وربنا يجزيك كل خير.. وشكرا

شهيد مرعى
30-12-2008, 04:12 PM
الأخ صدام حسين بالنسبه لدفعه 2007 ففى دفعه بالنسبه ليهم و خصوصا أن هناك أبن أحد مساعدين الوزير بدفعت 2007 و لكن هل هى مع دفعه 2006 أم لا فهذا أمر لا أستطيع معرفته و ذلك لكثره التكهنات على هذه الدفعه مع تصريحات المستشار مقبل شاكر و أعاده تكذيبها و لكن ل ذل سواء بالنسبه ل 2006 أو 2007 هيبان قرب الأنتخابات الخاصه بنادى القضاه

LAST MAN
30-12-2008, 04:15 PM
اعتقد انه لا يجوز لدفعة 2007 التقديم فى دفعة المساعدين وذلك لانه يشترط للتقديم فيها الحصول على كارنيه ابتدائى لنقابة المحامين ودفعة 2007 حتى الان ليس بامكانهم استخراج كارنيه ابتدائى

شهيد مرعى
30-12-2008, 04:22 PM
ahmed_307 لا توجد أخبار جديده بعد تصريحات المستشار مقبل شاكر فى الجرائد الرسميه و تكذيبها بعد ذلك فى جريده البديل و عند السؤال عن الدفعه يقول خلال هذا العام ولا يحدد لاى أحد ميعاد معين و لكن نحن ننتظر منه أصدارها فى فتره الأنتخابات و ذلك لأثبات حسن نيته تجاه المشروع الأنتخابى مع العلم أن هذه الدفعه و هذا موضوع مؤكد 100% ستحتوى على 200 من غير أبناء المستشارين و ذلك بعد حصر أبناء القضاه فى دفعه 2006 بلغ عددهم 70 فقط ..... أنتظرنا كثيرا لذلك لا مانع من الأنتظار قليلا لحين الأنتهاء من الأنتخابات

ahmed_307
30-12-2008, 09:24 PM
شكرا استاذ شهيد مرعي علي ردك وربنا يسهل

صدام حسين
30-12-2008, 09:38 PM
انا متشكر ليك جدا يا اخ شهيد علي المعلومات القيمة دي وربنا يطمنك بس هي هاتكون امتة انتخابات نادي القضاة.......وربنا يوفقنا جميعا يارب

شهيد مرعى
31-12-2008, 10:08 AM
الأخ الفاضل صدام حسين أنتخابات نادى قضاه مصر يوم الجمعه الموافق 13 /2 /2009

القاضى المصرى
02-01-2009, 11:16 PM
تم فتح موضوع دفعة المساعدين مره اخرى لكن يرجى من كل الساده الاعضاء البعد عن اى شائعات والتحدث باسلوب يليق بمنتدى قانونى وبخريجى كليات الحقوق واتمنى التوفيق لكم جميعا

ابن حجر العسقلانى
28-01-2009, 08:30 PM
بعد التحيه ,,,,
شكرا لكل مشرفى المنتدى و بخاصه النائب العام المصرى و القاضى المصرى , للأستجابه لطلب الأعضاء و عدم تفردهم بالقرار .
من الأخر جميع مشرفى المنتدى و الأعضاء ناس شيك و رجاله و مش عارف أقول ايه بس أنا بحبكم فى الله .

الأفــوكــــاتــــو
29-01-2009, 03:08 AM
نشكر السادة المشرفين على فتح الموضوع....................

زى ما كل الناس وجميع المصادر بتقول قرب الاعلان عن الدفعة وذلك من فترة كبيرة .... و مع كل التأكيدات على فتح دفعة المساعدين ......... هل بالفعل تم طبع الملفات الخاصة بدفعة المساعدين ...يعنى ابتدأت محكمة النقض فى تجهيز الملفات من طباعاتها وأعدادها ............ والمفروض يبقى حتى على الاقل الموظفين اللى فى البدرم بمحكمة النقض بيقوا عارفين ............

ومثال زى ما شوفنا ملفات دفعة 2008 قبل الاعلان عنها .................

يعنى لازم تكون فى بوادر لظهور واعلان الدفعة ......... وانا مش بشكك فى ظهورها او عدمة ..... لكن فى بوادر او علامات لفتحها لانة من فترة كبيرة بنقول هتفتح وجميع المصادر تؤكد على فتحها ولكن الى الآن لم تفتح او حتى علامات لظهورها لا توجد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

شهيد مرعى
29-01-2009, 03:54 AM
شكر خاص للساده مشرفين المنتدى على أعاده فتح الموضوع من جديد و أن شاء الله يكون لهذا المنتدى السبق فى الأعلان عن نزول دفعه المساعدين

ahmed_2009
30-01-2009, 03:02 AM
مفيش أى أخبار جديدة ياجماعة؟؟

حماده
30-01-2009, 03:16 AM
معلومه بنسبه تقترب الي 80% من الصحه

ان المساعدين هتفتح في شهر 5

لو حد اكدها يمكن ان تكون صحيحه بنسبه اكبر من ذلك

ابن حجر العسقلانى
30-01-2009, 04:57 AM
معلومه بنسبه تقترب الي 80% من الصحه

ان المساعدين هتفتح في شهر 5

لو حد اكدها يمكن ان تكون صحيحه بنسبه اكبر من ذلك
بعد التحيه ,,,,
الأكيد ان شاء الله ان دفعة المساعدين هتفتح ان شاء الله بس مش هتفتح قبل انتخابات نادى القضاه و هى 13/2 ( وهذا تصريح من مقبل شاكر فى نادى قضاة المنصوره ) .
و بعدين أنا سمعت من كذا واحد انها ممكن تفتح فى شهر 3 و سمعت أيضا انها ممكن تفتح فى شهر 5 .
بس أنا أعتقد و الله أعلم ان الدفعه دى لازم تفتح فى جو هادى جدا يعنى لازم ميكنش فى خلافات بين مجلس الدوله و مجلس القضاء لأن الصحافه بتفرح فى الحاجات دى , و لازم كمان ميكنش فى خلافات ايضا بين المستشارين اذا أراد الرئيس مد سن التقاعد بالنسبه للمستشارين .
بس الواضح ان مقبل شاكر ناوى يفتحها قبل ان يمشى دا طبعا اذا مشى و انا شايف ان فى دلائل كتير بتقول انه مش ماشى .
يعنى يا أستاد / حماده:hi: شهر 5 الحد الأقصى لفتح الدفعه .

النائب العام
30-01-2009, 03:28 PM
انا عندى سوال غريب جدا وهو هل نتيجة الانتخابات هتاثر على فتح الدفعة ديه فى ميعادها وعندى معلومة لابى حجر العسقلانى مقبل وباقى اعضاء المجلس مشين فى اخر 6 بنسبة كبيرة جدا وانا حصلت على المعلومة من مصادر قوية جدا هما حاولوا يطلبوا مد السن لكن الريس رفض بشدة وقال مش عايز كلام فى الموضوع ده تانى لان الموضوع بتاع المد اغضب معظم القضاة وايضا الراى العام والكل يعلم ان المد لقلة قليلة فقط وساعت لمل مدوا ل70 مقبل كان طالب 72 لكن الحكومة خلتها 70 فقط وكل الدول العربية مفيش اكثر من 70 فانا عايز اطمن الاعضاء ان انشاء الله لو مفيش مد مقبل مش هيتحكم لافى دفعة 2008 ولا المساعدين واللى هيتحكم فيهم المستشار عادل عبد الحميد وهو عكس تماما من اللى قاعد فهيكون فى انصاف ودفعة 2005 بداها فتحى خليفة وكان واخد وعد بالمد وكان بيحاول يتقرب من الحكومة ومتمدش له وكمل الدفعة مقبل

rai_uno1
30-01-2009, 05:05 PM
ارجو من السادة المشرفين والاعضاء الرد علي سؤالي بكل وضوح

انا دفعة 2007 تقدير مقبول

مسجل جدول عام من شهر 10 في 2007

لو فتحت دفعة المساعدين ممكن يكون فيه أمل ان اقدم فيها

وللادارة والسادة الاعضاء كل الشكر

المستشار سيف
30-01-2009, 05:53 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

يا أستاذ rai_uno1 قانون السلطة القضائية حدد من لهم الحق في التقدم لدفعة المساعدين هم المحامين المقيدين أبتدائي أو العاملون بعمل قانوني مناظر مدة لا تقل عن عامين فلو تم فتح دفعة المساعدين في شهر 2 أو شهر 5 كد أقصي كما قال الأعضاء فللأسف لن يحق لدفعة 2007 التقدم لها وعلي العموم كل هذا الكلام سابق لأوانه لان ميعاد الدفعة لم يحدد بعد وربنا يوفق الجميع

ابن حجر العسقلانى
30-01-2009, 07:38 PM
انا عندى سوال غريب جدا وهو هل نتيجة الانتخابات هتاثر على فتح الدفعة ديه فى ميعادها وعندى معلومة لابى حجر العسقلانى مقبل وباقى اعضاء المجلس مشين فى اخر 6 بنسبة كبيرة جدا وانا حصلت على المعلومة من مصادر قوية جدا هما حاولوا يطلبوا مد السن لكن الريس رفض بشدة وقال مش عايز كلام فى الموضوع ده تانى لان الموضوع بتاع المد اغضب معظم القضاة وايضا الراى العام والكل يعلم ان المد لقلة قليلة فقط وساعت لمل مدوا ل70 مقبل كان طالب 72 لكن الحكومة خلتها 70 فقط وكل الدول العربية مفيش اكثر من 70 فانا عايز اطمن الاعضاء ان انشاء الله لو مفيش مد مقبل مش هيتحكم لافى دفعة 2008 ولا المساعدين واللى هيتحكم فيهم المستشار عادل عبد الحميد وهو عكس تماما من اللى قاعد فهيكون فى انصاف ودفعة 2005 بداها فتحى خليفة وكان واخد وعد بالمد وكان بيحاول يتقرب من الحكومة ومتمدش له وكمل الدفعة مقبل
بعد التحيه ,,,,,
لك أخى الحبيب كل التقدير على الرد على و المشاركه الفعاله معى :hi:.
أولا : فتحى خليفه كان ممكن يتجددله من الرئيس بس هذا لم يحدث بسبب رفضه التام لتعيين المرأه فى النيابه العامه و اصراره على رأيه الصحيح _من وجه نظرى _ و جه بعده الحاج/ مقبل شاكر فتحها للمرأه على البحرى , فطبعا كان لازم يتمدله .
ثانيا : مقبل شاكر بيلعب الوقتى مع الحكومه عشان المد الراجل عامل معاهم شغل جامد أوى , الأن مفيش ولا رئيس لنادى القضاه معارض للحكومه أو حتى بيتكلم فى السياسه , و بعدين مين غير مقبل شاكر هيوافق وينفذ تعيين المرأه فى النيابه العامه .
أنا شايف يا سيادة النائب العام _و يارب أشوفك نائب عام فعلا بس متنسناش _ ان الموضوع لسى فيه كلام كتييييير أوى و مش هيبان دلوقتى , بس أنا عندى توقع 75% ان مقبل مش ماشى .:hi:

مهند
31-01-2009, 01:13 AM
السلام عليكم
هذا القسم من المنتدى تم فتحه لمناقشه اخر التطورات المستجده حول دفعه المساعدين اى مواضيع ميخصش موضوع المساعدين نرجو بعدم الحديث وذكر اسامى لها الاحترام الكامل اى حوارات اخرى فى اقسام اخرى للمنتدى زى استفسارات الخرجين
وربنا يوفق الجميع

medo2000
01-02-2009, 08:44 PM
يااااجماعه بلاش حد يغلط فى التانى....الموضوع اتفتح على وعد ان محدش يغلط فى حد
عايزين الكل يتكلم بحريه ولكن بدون تجاوزات ضد اى شخص...علشان كلنا قصدنا وهدفنا واحد..المصلحه العامه
واتمنى من المشرفيين الصبر على الاعضاء...علشان الكل على اعصابه ومخنوق...وياريت نعتبر اللى بيحصل ده
مشادات بتحصل بين الاخوه تحت سقف منزل واحد......وشكرااااا

النائب العام المصرى
01-02-2009, 11:11 PM
اتليه و أسكت انت ليك نفس تتكلم مش انت صاحب أكبر اشاعه على المنتدى اشاعة تظلمات 2005 و 2006
الناس اللى انت قصدك عليهم بتحلل الموقف عشان تعرف الدفعه دى هتفتح و ايه , بلاش شغل الطبل و التسأيف ده , و بعدين فين الشخصيات اللى ليها احترام دى .:angry::angry::angry::angry::angry::angry:
طبعا ده مكنش الوعد الى خدناه من حضراتكم وبالاخص ان الموضوع ده اتفتح تحت مسئوليتى الشخصية وبناء على رغباتكم ... ارجو من حضراتكم عدم تكرار هذة الالفاظ بالمنتدى.

شهيد مرعى
02-02-2009, 05:11 AM
بأسم أعضاء المنتدى بعتذر للأستاذ الفاضل النائب العام المصرى عما صدر من بعض الأعضاء

شهيد مرعى
02-02-2009, 05:13 AM
الزند: استقلال القضاء خط أحمر لا نسمح لأحد مهما كان أن يتجاوزه

كتب عبدالله العرينى ١/ ٢/ ٢٠٠٩قال المستشار أحمد الزند، المرشح على مقعد الرئيس فى انتخابات نادى القضاة المقرر إجراؤها فى ١٣ فبراير المقبل، إن استقلال القضاء خط أحمر «لا نسمح لأحد كائناً من كان فى البلد أن يتجاوزه»، موضحاً أن النادى يهتم بأمرين، هما ملاحظة القاضى فى حياته كلها وأن يؤدى له كامل الخدمات ومراعاة مصالحه، والثانى العمل على دعم استقلاله.
وأوضح الزند خلال لقائه أعضاء نادى قضاة الشرقية فى إطار جولاته الانتخابية مساء أمس الأول، أن خدمة القضاة تأتى بالحوار دون الشجار، وبفتح القنوات، لافتاً إلى أن الأولى بالتحاور معهم وإقامة علاقات هو المجلس الأعلى للقضاء، ووزارة العدل «دون طأطأة الرأس أو فقدان الهيبة أو الطلب بغير عزة وكرامة».
وتابع الزند: أن سماء العلاقات بين النادى ومجلس القضاء الأعلى والسلطة التشريعة الملبدة بالغيوم، على رأس أولوياته التى سيعمل على تصفيتها، وتنقية أجوائها، مطالباً المستشار ممدوح مرعى، وزير العدل، بعودة بدلات المنصة، والأعباء، وبدلات الأبحاث، والمراجع القانونية، موجهاً كلامه إلى مرعى: كنت متحمساً لبدل المنصة وأنت فى موقف الطالب والآن بِر الوعد فأنت فى موقع صاحب القرار».
وأعلن الزند أنه سيعمل على نقل تبعية التفتيش القضائى إلى مجلس القضاء الأعلى، وأضاف: مزامير داوود، وحجر رشيد، اكتشفوا طلاسمهما، إلا لائحة التفتيش القضائى التى لم يتم اكتشاف طلاسمها ولا يعرف من وضعها، مشدداً على ضرورة إدراج نص فى قانون السلطة القضائية، يؤكد أن النادى شأن القضاء ولا سلطان عليه إلا جمعيته العمومية، واصفاً إشراف السلطة التنفيذية على النادى بأنه «انتقام من استقلال القضاء».
وحول المادة التى أدرجت فى قانون السلطة القضائية عام ٢٠٠٦، التى تحظر التعيين فى النيابة العامة لمن حصل على تقدير مقبول، قال الزند: سامح الله من افترضها وأقرها لأنه معيب، فهو يخل بمبدأ تكافؤ الفرص والمساواة ولا يجوز الاعتماد على التقدير فى ظل المحنة التى يعانيها التعليم الآن، إلى جانب أنها حرمت أبناء الزملاء من التعيين، وتوفى بسببها زميلان بسكتة قلبية بسبب حرمان ابنيهما من التعيين.
وحمل الزند بعض وسائل الإعلام مسؤولية إذكاء نار الخلاف بين المتنافسين من القضاة وتصنيفهم إلى استقلالى وإصلاحى، متسائلاً: هل هناك احتلال ليكون استقلالاً؟ وهل هناك إفساد ليكون إصلاحاً؟

شهيد مرعى
02-02-2009, 05:16 AM
السطور الخامس و الرابع و الثالث من تحت

العداله00
02-02-2009, 11:42 PM
:hi:
طبعا ده مكنش الوعد الى خدناه من حضراتكم وبالاخص ان الموضوع ده اتفتح تحت مسئوليتى الشخصية وبناء على رغباتكم ... ارجو من حضراتكم عدم تكرار هذة الالفاظ بالمنتدى.
أنا أسف سيادة النائب العام المصرى , فل ؟:hi::hi::hi::hi::hi:
بس المشكله ان كان لازم يترد عليه , بس على العموم انا أسف ليك مره تانيه على المللء و لجميع الأعضاء المحترمين .:hi::hi::hi::hi::hi::hi::hi::hi::hi::hi::hi::hi:: hi::hi::hi:

السيف البتار
03-02-2009, 07:50 PM
السلام عليكم
اخوانى هل فيه امل فعلا ولو بسيط ان دفعة المساعدين تفتح ولا كلها امانى مستحيلة ولن يتم فتح اى دفعات باستثناء الدفعة الاساسية ؟

رجل القضاء
04-02-2009, 01:10 AM
السلام عليكم
اخوانى هل فيه امل فعلا ولو بسيط ان دفعة المساعدين تفتح ولا كلها امانى مستحيلة ولن يتم فتح اى دفعات باستثناء الدفعة الاساسية ؟

اخى الكريم لا يوجد مستحيل طالما توكلنا كان على الله وليس على بشر

الى الان لا يوجد ما يؤكد الاعلان عن هذه الدفعة انما لا احد يستطيع ان يجزم بعد فتحها من الممكن جدا ان نفاجا جميعا بالاعلان دون اى مقدمات او بشاير لذالك كل ما علينا هو الانتظار ومتابعة مصادرنا

وكان عندى اقتراح ارجو من السادة الاعضاء والمشرفين ان ينظرو اليه

طبعا الكل بيدخل المنتدى وبالاخص فى موضوع المساعدين عسى ان يجد جديد او مشاركة فيها معلومة جديدة الى ان يشاء الله ويكون الاعلان هو سيد المشاركات انشاء الله
لذالك ارجو ان تكون مشاركتنا فى حدود ضيقة جدا وليست للنقاش وانما تكون فى حدود ان من ياتى اليه معلومة من مصدر قوى فجزاه الله كل خير ان اتى بها الينا ووضعها فى مشاركة جديدة

خلاصة القول اتمنى ان تكون المشاركات للمعلومات فقط من مصادر مؤكده بحيث يكون المووضوع خالى من اى نقاش فقط لوضع معلومات جديدة بخصوص دفعة مساعدى النيابة

رجل القضاء
04-02-2009, 01:14 AM
دفعة مساعدى النيابة محل دراسة من المجلس من عام 2006 بعد تعيين دفعة 2005 خاصة لقبول عدد من دفعة 2006 والمسالة مسالة موافقة السيد وزير العدل ليس الا والى الان الله اعلم عما يجرى من جانبه وهل سوف يوافق ام الا انما احتمال كبير انه يوافق نظرا لكثرة الضغوط

على لسان السيد رئيس محاكم الاستئناف وعضو مجلس القضاء الاعلى /المستشار/عادل زكى اندراوس

الأفــوكــــاتــــو
04-02-2009, 04:05 AM
معلومة>>>>>>>>> السيد المستشار وزير العدل /////// ممدوح مرعى ... تم تعينة فى دفعة المساعدين .......................

ودفعة المساعدين تحايل على القانون ليس الا ..... مع ان القانون معترف بها وهى فى نصوصة ... وذلك بعد الغاء المقبول ...والقصد من فتحها هو دخول ابناء المستشارين ذو التقدير المقبول ...................

هام جدا
04-02-2009, 09:12 AM
السلام عليكم

انباء وتوقعات كبيرة جدا بالاعلان عن دفعة مساعدي نياية خلال الاسبوع القادم ان شاء الله

القاضى المصرى
04-02-2009, 04:49 PM
تم نشر خبر اليوم بتاريخ 4/2/2009 بعنوان شاكر : نبحث تعيين المحامين فى القضاء وتحدث مصدر قضائى عن دفعة المساعدين

صورة الخبر من الجريده
http://www.s4it.net/AllAboutNews/022009/04022009/p62-011-04022009.jpg

kzakza
04-02-2009, 06:51 PM
الف شكر ليك يا معالي الباشا

بس معلش هو الخبر في جريدة ايه؟

السيف البتار
04-02-2009, 08:06 PM
معلومة>>>>>>>>> السيد المستشار وزير العدل /////// ممدوح مرعى ... تم تعينة فى دفعة المساعدين .......................

ودفعة المساعدين تحايل على القانون ليس الا ..... مع ان القانون معترف بها وهى فى نصوصة ... وذلك بعد الغاء المقبول ...والقصد من فتحها هو دخول ابناء المستشارين ذو التقدير المقبول ...................

يااخى لسنا بصدد مناقشة شرعية الدفعة ام لا والدفعة شرعية مادام القانون اعترف بها ؛ مثلها مثل اى دفعة
واظن لا يضير احد فتح الدفعة مرة اخرى بالعكس ستفتح المجال اكثر للراغبين فى العمل السلك القضائى

وارجو من كل اخ لديه معلومات اكثر ويقينية عن هذا الدفعة ان ينفعنا بها ونسأل الله ان تفتح عما قريب

جزاك الله خيرا يااخى

السيف البتار
04-02-2009, 08:10 PM
تم نشر خبر اليوم بتاريخ 4/2/2009 بعنوان شاكر : نبحث تعيين المحامين فى القضاء وتحدث مصدر قضائى عن دفعة المساعدين

صورة الخبر من الجريده
http://www.s4it.net/allaboutnews/022009/04022009/p62-011-04022009.jpg

جزاك الله خيرا على الخبر المهم

medo2000
04-02-2009, 09:01 PM
الخبر لا يؤكد على فتح دفعه المساعدين...فى الوقت الحالى على الاقل....بالعكس الخبر يحمل تناقض واضح فى الاراء...فان كان يدل على شىء فهو يدل على اختلاف شيوخ القضاه مع بعضهم البعض وايضااا مع الوزير
شاكر يفكر...مساعد الوزير واقرب شخص للوزير ينفى...امين عام مجلس القضاء ينفى هو الاخر....مصدر اخر يؤكد

من الواضح ان محدش يعرف حاجه وان فى بينهم اختلاف كبير....والايام القادمه هى اللى ستثبت مدى صحه وجود
دفعه مساعدين ام لاااااا

wael888
05-02-2009, 03:23 AM
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
يا جماعه انا سمعت من صديق لي من المعينين 2007 ان له صديق قال له انه سوف يعين من خلال قرار جمهوري يضم 17 واحد عن قريب .......و الله اعلم ان كان تظلمات او لا وهذا ماوصل الي ......و الله اعلم.ولا اعرف غير هذا. ارجو منكم التاكد من هذا الخبر.,واقسم لكم ان غرضي ليس ترويج الاشاعات.

الأفــوكــــاتــــو
05-02-2009, 04:54 AM
يااخى لسنا بصدد مناقشة شرعية الدفعة ام لا والدفعة شرعية مادام القانون اعترف بها ؛ مثلها مثل اى دفعة
واظن لا يضير احد فتح الدفعة مرة اخرى بالعكس ستفتح المجال اكثر للراغبين فى العمل السلك القضائى

وارجو من كل اخ لديه معلومات اكثر ويقينية عن هذا الدفعة ان ينفعنا بها ونسأل الله ان تفتح عما قريب

جزاك الله خيرا يااخى

اخى العزيز انا كنت برد على اخ فاضل وليس مناقشة فى شرعية الدفعة ............ وللعلم لم يتم فتح دفعة المساعدين ........................ وان كنت اتمنى فتحها لان ليس من العدل عدم تقديم الحاصلين على مقبول فى الهيئات القضائية لانهم مثلنا وحاصلين على كلية حقوق مش كلية تانية يعنى مثلنا فى كل حاجة ......... والتقدير ليس المقياس للتفوق والالمام بالقانون ..........والحياة العملية غير الدراسة تمامآ

السيف البتار
05-02-2009, 03:48 PM
اخى الفاضل الافوكاتو جزاك الله خيرا على ردك المهذب ؛
حسب علمى المتواضع ان دفعة المساعدين فتحت اخر مرة فى عام 1997
وقد اخبرنى بذلك احد القضاة من الذين تم قبولهم فبها وتختلف عن الدفعات العادية بوجود امتحان تحريرى كان يومها فى جامعة القاهرة ......
عموما نتمنى لنا جميعا ان تفتح من جديد بدلا من ان يأتوا ببعض النساء !! والرجال من العاملين فى النيابة الادارية وقضايا الدولة حسب ما قيل لسد العجز !!!!!!! وكأن خريجى الحقوق جميعا قد نفذوا واشتغلوا جميعا ولذلك يبحثون فى الهيئات الاخرى لسد العجز !!!!

عموما واضح ان الدفعة محل بحث شديد من تصريحات القضاة المتضاربة

السيف البتار
05-02-2009, 03:51 PM
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
يا جماعه انا سمعت من صديق لي من المعينين 2007 ان له صديق قال له انه سوف يعين من خلال قرار جمهوري يضم 17 واحد عن قريب .......و الله اعلم ان كان تظلمات او لا وهذا ماوصل الي ......و الله اعلم.ولا اعرف غير هذا. ارجو منكم التاكد من هذا الخبر.,واقسم لكم ان غرضي ليس ترويج الاشاعات.

اظن ان هذا ليس صحيح كيف سيصدر قرار جمهورى من اجل 17 واحد !!!
غالبا هذا ان حدث فليس له علاقة بدفعة المساعدين

الأفــوكــــاتــــو
06-02-2009, 04:23 AM
اخى الفاضل الافوكاتو جزاك الله خيرا على ردك المهذب ؛
حسب علمى المتواضع ان دفعة المساعدين فتحت اخر مرة فى عام 1997
وقد اخبرنى بذلك احد القضاة من الذين تم قبولهم فبها وتختلف عن الدفعات العادية بوجود امتحان تحريرى كان يومها فى جامعة القاهرة ......
عموما نتمنى لنا جميعا ان تفتح من جديد بدلا من ان يأتوا ببعض النساء !! والرجال من العاملين فى النيابة الادارية وقضايا الدولة حسب ما قيل لسد العجز !!!!!!! وكأن خريجى الحقوق جميعا قد نفذوا واشتغلوا جميعا ولذلك يبحثون فى الهيئات الاخرى لسد العجز !!!!

عموما واضح ان الدفعة محل بحث شديد من تصريحات القضاة المتضاربة

اولا :: لا شكر على واجب ....... بل انا الذى اشكرك على ردك ... ولك منى كل التقدير والاحترام....

ثانيآ :: بالفعل اخر مرة فتحت بها دفعة المساعدين 1997 .......وانة من الصعب قبول اى شحص عادى لانها مقايس الاختيار بتبقى اصعب وبتبقى لابناء المستشارين والمسئولين فى الدولة يعنى بيفضلوهم على غيرهم العاديين .............

ثالثا :: اتمنى فتحها .... وان يعيدوا النظر فى اختيار اعضاء النيابة الادارية وهيئة قضاياالدولة للعمل كقضاة ....... وان يزودوا اختيار المعاونين ويفتحوا المساعدين لسد العجز ................. وعلى رايك كأن خريجى حقوق كلهم متعينين ................واللة الموفق :hi::hi:

مهند
06-02-2009, 04:55 AM
السلام عليكم
دفعه المساعدين فى على وشك فعلا فتحها لكن عندى معلومات بتقول ان كل الهيئات القضائيه على وشك ايضا فتحها فى قضايا الدوله ومجلس الدوله عن دفعه مندوبين والنيابه الاداريه عن دفعه مساعدين لضغوط مستشارين كبار جدا لتعيين ابنائهم لكن الكل منتظر ان تبدأ النيابه العامه بهذه الخطوه
ربنا يوفق الجميع

رجل القضاء
06-02-2009, 05:22 AM
ياررب يسمع منك يا استاذ مهند ويلبى طلبنا ويقضى حاجتنا وقريبا نرى الاعلان عن هذه الدفعة عسى ان تكون سبب فى تحقيق حلمنا وامل فى ان ينول كل منا هدفه ومناه عن قريب اللهم امين يارب العالمين

شهيد مرعى
06-02-2009, 10:51 AM
الأستاذ الفاضل الأفوكاتو شكرا على تمنيك لفتح الدفعه لتكون فرصه للحاصلين على تقدير مقبول أنهم يقدمو فى النيابه لأن التقدير ليس مقياس فى العمل .... و لكن أحب أن أوضح لحضرتك أن الدفعه دى مش لولاد المستشارين زى ما بتقول ما هو ألا سبب لفتح الدفعه فقط لكن لو ربنا أراد و الدفعه فتحت هيتاخد ضعف أبناء المستشارين من خارج السلك القضائى و دا أمر مؤكد و خصوصا فى ظل أهتمام الصحافه فى الفتره الأخيره بتعينات النيابه عموما.....

شهيد مرعى
06-02-2009, 10:56 AM
و أحب أوضح حاجه تانيه أولويه أبناء العاملين موجوده فى كل الوظائف الحكوميه و غير الحكوميه شركات الكهرباء المياه المحافظه المحكمه ..........الخ بس أحنا كدا الشعب المصرى

الأفــوكــــاتــــو
06-02-2009, 09:31 PM
بالفعل يا استاذ // شهيد مرعى ........... وانا معك فى الرأى ..... بس طبعآ بتبقى الأولوية ليهم ............

وان كنت اتمنى ان يفتح النيابة العامة كل عام دفعة مخصوصة لابناء القضاة والمستشارين يعنى زى ابناء العاملين فى اى مصلحة ...... وتفتح دفعة ايضا لغير ابناء القضاة........... تفادينا للتفاضل بيننا وبينهم لان معيار المفاضلة بتبقى فى صالحهم........ وحتى لاتحدث اى ضجة مثل كل عام فى التعيينات ويقولوا اخذوا ابناء المستشارين ................. ومش بس فى العامة كمان فى باقى الهيئات.....................

ومهما حصل حتى لو تم اختيار اعضاء النيابة بالدقة والشفافية .. حيقولوا فى تجاوزات

ahmed_307
06-02-2009, 10:53 PM
ربنا يسهل عندي معلومات انها قربت يارب سهل
وسلامي وشكري للجميع ............................... السلام عليكم

ابن حجر العسقلانى
06-02-2009, 11:56 PM
و أحب أوضح حاجه تانيه أولويه أبناء العاملين موجوده فى كل الوظائف الحكوميه و غير الحكوميه شركات الكهرباء المياه المحافظه المحكمه ..........الخ بس أحنا كدا الشعب المصرى
:ohmy::ohmy::ohmy::ohmy::ohmy::ohmy: بعد التحيه,,,
أولا:كل الأسف و الحزن أن يصدر هذا الكلام من أحد خريجى كلية الحقوق .
ثانيا : هذه الأولويه المزعومه التى تتحدث عنها يا أخ / مرعى غير دستوريه و غير قانونيه , و لو كانت غير ذلك لوضعها أصحاب قرار التعيين من أى جهه فى الأعلان عن أى مسابقه .
ثالثا : و نحن نطالب بالعدل فى جميع المرافق و ليس فى تولى القضاء فقط .
رابعا : و لو أفترضنا مثلا هذه الأولويه فلابد أن تظهر حين تساوى الكفاءات يعنى مثلا مينفعش يكون واحد جايب مثلا 70.1% و مش ابن مستشار و يخدوا واحد ابن مستشار و أقل منه فى التقدير حتى و لو جايب 70% مش دى العدل اللى بيتقال عليه و لا ايه
خامسا :يا أخ/مرعى مش كفايه اللى انت قولته جاى فى الأخر مستغرب أوى و بتقول " بس احنا كده الشعب المصرى " :ohmy: .
أرجوا الا تحذف هذه المشاركه فهذا تعبير عن وجهة النظر الصحيحه و المنضبطه قانونيا بل دستوريا , و ليس بها أى كلام خارج عن النص أو المألوف .

ahmed_307
07-02-2009, 04:34 AM
ارجو الا يتحول الحور لمناقشت فرعيه بعد اذنكو استاذ ابي حجر ده نظام الدوله احنا مش هنعدل نركز في الي احنا فيه بعد اذنكو

السيف البتار
07-02-2009, 04:38 AM
اخوانى نرجوا عدم الدخول فى مشاحنات جانبية لا تسمن ولا تغني
لا ادرى لماذا يضير البعض فتح دفعة المساعدين !!!!
فالدفعة الاساسية فتحت وتم قبول من كتب الله له ذلك سواء من ابناء المستشارين او من غيرهم وشاهدنا جميعا العديد من غير ابناء المستشارين ممن تم قبولهم والعديد من ابناء المستشارين لم يقبلوا ايضا
فالقضية فى النهاية مسالة رزق من عند الله ولن يأخذ احد رزق او عمل غيره
وكما قال المصطفى صلى الله عليه وسلم (( واعلم أن الأمة لو اجتمعت عَلَى أن ينفعوك بشيء لم ينفعوك إلا بشيء قد كتبه اللَّه لك، وإن اجتمعوا عَلَى أن يضروك بشيء لم يضروك إلا بشيء قد كتبه اللَّه عليك،
رفعت الأقلام وجفت الصحف ))

وقال الحسن البصرى : علمت أن رزقى لا يأخذه غيرى فاطمأن قلبى ...؛ ، وعلمت أن عملى لا يقوم به غيرى فاشتغلت به وحدى

كل ما نريده نحن الراغبين فى هذه الدفعة ان تتاح لنا الفرصة ليس الا كبقية خريجى الحقوق فى التقديم والمحاولة وفى النهاية الرزق من عند الله

اخوانى ارجو ان نركز مشاركاتنا فى الفترة القادمة على المعلومات الصحيحة وكل ما يفيد الراغبين فى هذه الدفعة
بعيدا عن المشاحنات الجانبية والتحد ث عن شرعية الدفعة او لا او التقدير اوابناء المستشارين وهذه المسائل التى قتلت نقاشا وبحثا ولا طائل من ورائها حتى نستفيد ولا يغلق الموضوع

شهيد مرعى
07-02-2009, 05:59 AM
يا أستاذ أبى حجر أنا مش معترض على كلامك بس أنا ضد أن أولاد المستشارين هى الشماعه اللى بيتعلق عليها كل حاجه ... و لك منى كل أحترام

شهيد مرعى
07-02-2009, 06:01 AM
المستشار أحمد الزند كان فى المنصوره اليوم و أكد فى المؤتمر أن دفعه المساعدين سوف تفتح فى الفتره بين 20 /2 و 15/3 و المجلس يضع هذا الموضوع نصب أعينه .....

ملحوظه : المستشار أحمد الزند المرشح لمنصب رئيس نادى القضاه (جبهه الحكومه )

ابن حجر العسقلانى
07-02-2009, 06:14 AM
اخوانى نرجوا عدم الدخول فى مشاحنات جانبية لا تسمن ولا تغني
لا ادرى لماذا يضير البعض فتح دفعة المساعدين !!!!
فالدفعة الاساسية فتحت وتم قبول من كتب الله له ذلك سواء من ابناء المستشارين او من غيرهم وشاهدنا جميعا العديد من غير ابناء المستشارين ممن تم قبولهم والعديد من ابناء المستشارين لم يقبلوا ايضا
فالقضية فى النهاية مسالة رزق من عند الله ولن يأخذ احد رزق او عمل غيره
وكما قال المصطفى صلى الله عليه وسلم (( واعلم أن الأمة لو اجتمعت عَلَى أن ينفعوك بشيء لم ينفعوك إلا بشيء قد كتبه اللَّه لك، وإن اجتمعوا عَلَى أن يضروك بشيء لم يضروك إلا بشيء قد كتبه اللَّه عليك،
رفعت الأقلام وجفت الصحف ))

وقال الحسن البصرى : علمت أن رزقى لا يأخذه غيرى فاطمأن قلبى ...؛ ، وعلمت أن عملى لا يقوم به غيرى فاشتغلت به وحدى

كل ما نريده نحن الراغبين فى هذه الدفعة ان تتاح لنا الفرصة ليس الا كبقية خريجى الحقوق فى التقديم والمحاولة وفى النهاية الرزق من عند الله

اخوانى ارجو ان نركز مشاركاتنا فى الفترة القادمة على المعلومات الصحيحة وكل ما يفيد الراغبين فى هذه الدفعة
بعيدا عن المشاحنات الجانبية والتحد ث عن شرعية الدفعة او لا او التقدير اوابناء المستشارين وهذه المسائل التى قتلت نقاشا وبحثا ولا طائل من ورائها حتى نستفيد ولا يغلق الموضوع

بعد التحيه أخوانى و أحبائى ,,,
أولا: أقسم بالله أنى لست ضد فتح دفعة المساعدين بل بالعكس أنا نفسى تفتح دلوقتى حالا مش بكره الصبح و هذا لعدة أسباب 1) ان أنا أصحابى كتير مقدموش و أرى فى أعينهم الحزن و أتمنى لهم و لكم التوفيق , 2) أنى هذه المره واثق أن الله عز و جل لن يخزلنى و سوف أفكركم بهذه المشاركه يوم اعلان القرار ان شاء الله .
ثانيا: أما بالنسبه لشرعيه الدفعه فهى بالتأكيد شرعيه طالما نص عليها القانون .
ثالثا: و مشاركتى السابقه لأنى أحب أن أقول الحق و أحب أن أدافع عنه حتى و ان كان هذا ليس من مصلحتى .
رابعا: أنا من أنصار عدم تقديم المقبول بل و الجيد أيضا هذا بالرغم انى حاصل على جيد :secret:, و لكن ليحدث هذا لابد من مرحله انتقاليه مش من يوم و ليله نلاقى المقبول مش ينفع يقدم, و لازم تعديل بعض الأفكار .
خامسا: ندخل فى الجد ان شاء الله الدفعه تفتح قبل انتهاء شهر مارس , و ستكون الأولويه للسن الصغير يعنى دفعة 2006 , و أبناء المستشارين ميعدوش 170 ولا ايه يا أخ/ شهيد مرعى , و الدفعه ان شاء الله عددها هيعدى 350 عضو :hi:.

كريم المصري..
07-02-2009, 11:24 PM
السلام عليكم ورحمه الله ..
لو سمحتم انا كان ليا استفسار ان شاء الله ربنا يسهل والدفعه تفتح قريب باذن الله بس كنت عايز اعرف هو ممكن يكون سحب الملف بالكارنيه الابتدائي و لا عادي بالبطاقه.

kzakza
08-02-2009, 03:23 AM
السلام عليكم ورحمه الله ..
لو سمحتم انا كان ليا استفسار ان شاء الله ربنا يسهل والدفعه تفتح قريب باذن الله بس كنت عايز اعرف هو ممكن يكون سحب الملف بالكارنيه الابتدائي و لا عادي بالبطاقه.

في الحالتين لازم البطاقه

بس عموما مفيش كارنيهات لغاية الانتخابات ما تخلص (نقابة المحامين)

بس ممكن عشان تثبت انك ابتدائي بتطلع شهاده بتتكلف حوالي 20.40 بالظبط من النقابه العامه

تطلع الدور التاني في السجلات هيديلك استماره هتملاها وتقدمها وتستلم الشهاده بعد فتره بسيطه

وربنا يوفق الجميع

الأفــوكــــاتــــو
08-02-2009, 04:29 PM
طلب ازاى هم هيتحققوا من ان هذا الشخص مسجل ابتدائى............. لو سحبوا بالبطاقة.....................

وهل فى هذا التقديم ممكن يحصل تجاوزات ويقدموا بعض الاشخاص على اساس انهم ابتدائى او ممكن النقابة تطلع لهم كارنيهات ابتدائى يعنى كدة وكدة ......................... زى ماحصل فى بعض تجاوزات دفعة 2007 وقدما بمقبول...............

يعنى الحكاية ممكن يحصل فيها لعب ولا لاة .............................

م\حسن حامد
08-02-2009, 04:37 PM
اتنمى ان تكون فيها مبادءالعادلة

كريم المصري..
08-02-2009, 09:41 PM
شكرا ليك يا kzakza علي اهتمامك وردك وربنا يوفق الجميع .

الأستاذ صح
09-02-2009, 05:10 PM
يا جماعة الدفعة مش هتفتح الا متعدى فترة مفترضة لاعتبار دفعة 2007 بقو ابتدائى لانها اخر دفعة اتعين منها ناس واول دفعة بدون دفعة تكميلى ( وفكروا فيها) يعنى على الاقل شهر اغسطس وهذا اجتهاد شخصى

عاشق عمرو ذكى
09-02-2009, 05:14 PM
انتظروا الانتخابات ونشوفوا ايه اللى حيحصل وقل لن يصبنا الا ماكتب الله لنا

محمد 2005
09-02-2009, 08:33 PM
يا جماعة الدفعة مش هتفتح الا متعدى فترة مفترضة لاعتبار دفعة 2007 بقو ابتدائى لانها اخر دفعة اتعين منها ناس واول دفعة بدون دفعة تكميلى ( وفكروا فيها) يعنى على الاقل شهر اغسطس وهذا اجتهاد شخصى

أخر دفعة تكميلية اتعينت كانت دفعة 2005 واول دفعة أتعينت بدون دفعة تكميلية هى دفعة 2006

وفى ناس من دفعة 2006 قيدو أبتدائى

kzakza
10-02-2009, 02:45 AM
شكرا ليك يا kzakza علي اهتمامك وردك وربنا يوفق الجميع .

العفو يا باشا انا تحت امرك وربنا يوفقنا جميعا

مقلد
10-02-2009, 04:01 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عضو جديد منضم لهذا المنتدى وسعيد بانضمامى ليه وانا حاصل على:
1_ ليسانس الحقوق جامعة بيروت بتقدير مقبول (64.21%) عام2006
2 _حاصل على درجة الماجستير فى القانون عام 2008
3_منتظم فى تسجيل رسالة الدكتوراه
ومع ذلك حاسس ان كل ده ملوش لازمه لان وزير العدل مقتنع بان اللى جايب مقبول دا انسان فاشل ومستحيل انه ينجح ويكون ليه دور فى المجتمع مع العلم انه عارف ان نظام التعليم فى الجامعات مختلف تماما فى اسلوب الكتب والدراسه والتصحيح والتقديرات و غيره......
_اللى عايز اعرفه ايه اللى وارد فى الائحه التنفيذيه فى القانون ده هل بتعمم شرط الجيد على كافة التعينات فى الهيئات القضائيه سواء معاون او مساعد ولا ايه علشان نعرف بس....
_الحاجه التانيه انه من الغريب ان مقبل شاكر وكتير من القضاه بيقولوا ان دا موضوع فى عين الاعتبار معنى كده ان فى مناقشه على الاقل دارت فى المجلس ومع ذلك نلاقى امين عام المجلس بيقول ان دى شائعات ومفيش حاجه اتقالت داخل المجلس عن الكلام ده ..........
......نصدق مين......

so 2006
10-02-2009, 04:13 AM
اخى العزيز

اولا اهلا بيك ونتمنا لك كل خير وربنا يوفقك ثانيا شرط الجيد لدرجه المعاون فقط اما المساعد فلا يشترط تقدير الجيد نص القانون واضح انه لا يجوز تعين احد فى وظيفة معاون نيابه الا بتقدير جيد على الاقل ربنا يوفقك ويكون ليك نصيب فى اى شى .

المستشار سيف
10-02-2009, 04:18 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

أولا اهلا بيك يا أستاذ مقلد عضو جديد معانا هنا في بيتك
ثانيا بالنسبة للشق الاول من السؤال سوف ازيد علي كلام العضو الفاضل So 2006 القانون لايعم شرط الجيد بل القانون يشترط في من يتقدم لمسابقة مساعد نيابة ان يكون مسجل في نقابة المحامين أبتدائي أو يعمل عمل قانوني مناظر لمدة عامين علي الاقل أما الشق الثاني فكل ما لدينا هنا هو الصبر عسي أن يجل الله لنا مخرجا مما نحن فيه والسلام ختام

مقلد
10-02-2009, 04:50 AM
اتقدم مشكورا لمن افادنى بالرد
ولكن يااخوتى انا عارف ان القانون اشترط الجيد على درجة معاون وما يماثل هذه الدرجه فى الهيئات القضائيه الاخرى يعنى ذلك ان هذا الشرط لايسرى على تعيينات اخرى تفوق هذه الدرجه
طيب سؤال ؟؟؟؟؟؟؟
ليه السيد وزير العدل بيشترط الحصول على جيد فى تعيين بعض اعضاء هيئة النيابة الاداريه و هيئة قضايا الدوله فى وظيفة قاضى بالسلطة القضائيه يعنى قاضى عادى تابع لمجلس القضاء العادى؟
ارجوا الاجابه فورا ..............
شاكر لحضراتكم
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هام جدا
11-02-2009, 04:32 AM
ان شاء الله عند فوز المستشار احمد الزند بانتخابات نادي القضاة الجمعة المقبل

سيتم الاعلان عن فتح دفعة مساعدي نيابة في الفترة بين 20 فبراير الي 1 مارس ان شاء الله

MمحمدM
11-02-2009, 07:58 AM
ان شاء الله سيكون الاعلان عن دفعة المساعدين قريب جدا

وان شاء الله خير يا حلمي

صدام حسين
11-02-2009, 03:15 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انا بشكر كل الاعضاء علي المجهود الرائع ده والدؤب وربنا يوفق الجميع ان شاء الله ويكون خير وتنزل فعلا مسابقةمساعدين النيابةالعامة بس كان ليا استفسار لو اي عضو فاضل يكون عنده افادة ويقولي انا دفعة 2007 فاهل ممكن تشملها المسابقة ولا هاتكون للدفعات ال قبلها بس .......... وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

الأستاذ صح
11-02-2009, 03:38 PM
يا أستاذ محمد 2005 أول دفعة طبق عليها قانون شرط الجيد والغاء الدفعة التكميلية هى دفعة 2007 ومش ممكن هيتجاوزوها فى دفعة المساعدين الا اذا كانت دفعة ملاكى لابناء القضاه واعلنوا عنها اعلان داخلى مثلا

المهم مينفعش يتجاوزو 2007 و 2007 واضح من الاول اها دفعة منحوسة

محمد 2005
11-02-2009, 04:53 PM
أستاذ صح تأكد كويس أخر دفعة تكميلية تم قبولها فى النيابة العامة دفعة 2005 وممكن أى حد من المشرفين يأكدلك الكلام ده

أما بالنسبة لأستفسار أستاذ صدام فا متهيألى ما يقدروش يتجاوزو شرط القيد الأبتدائى لان ده نص مادة فى القانون وصريح وماينفعش يتجاوزو

المستشار سيف
11-02-2009, 07:31 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

يا أستاذه لقد سار الجدل بينكم في الفترة الاخيرة حول ما هي الدفعة التي كان بها أخر دفعة تكميلية وتضاربت الاراء وأردت التدخل لأنهاء هذا الجدل أن أخر دفعة كان بها دفعة تكميلية هي دفعة 2005 وأول دفعة كانت الدفعة التكميلية ملغاه فيها هي دفعة 2006 وبكده الأمور وضحت بمعني أن دفعة 2007 هي الدفعة الثانية التي لا يوجد بها دفعة تكميلية أما عن دفعة المساعدين فأذا تم فتحها الأن فللأسف لن يتثني لدفعة 2007 التقدم إليها لعدم قيدهم إبتدائي حتي الأن أو لم يمر عليهم عامين علي الأقل بعد التخرج والله الموفق للجميع

عاشق عمرو ذكى
11-02-2009, 08:03 PM
اعتقد ان فى حالة فوز المستشار الزند سوف يعود المقبول لانه من احد النقاط التى تعهد بها فى حالة فوزه بالانتخابات

alkingwr
11-02-2009, 08:03 PM
انا عايز اعرف ازاى يبقى التقديم لوظيفة المعاون بالنيابة العامة من تقدير جيد و التقديم لوظيفة المساعد بانيابة من تقدير مقبول علما بان رتبة المساعد اعلى من رتبة المعاون

عاشق عمرو ذكى
11-02-2009, 08:05 PM
ياباشا لانك بتعقد تعمل محامى عامان فالخبرة تكفى التقدير

السيف البتار
11-02-2009, 08:21 PM
ده القانون

يشترط فيمن يعين مساعدا بالنيابة العامة أن يكون مستكملا الشروط المبينة في المادة 38 على ألا تقل سنه عن
إحدى وعشرين سنة .
ويشترط فيمن يعين معاونا بالنيابة العامة أن يستكمل هذه الشروط على ألا تقل سنه عن تسع عشرة سنة .
ولا يجوز أن يعين احد مباشرة من غير معاوني النيابة في وظيفة مساعد إلا بعد تأدية امتحان تحدد شروطه
وأحكامه بقرار من وزير العدل بعد موافقة المجلس الأعلى للهيئات القضائية وبشرط أن يكون مقيدا بجدول
المشتغلين أمام المحاكم الابتدائية إن كان محاميا أو أن يكون قضى سنتين متواليتين مشتغلا بعمل قانوني إن كان
من النظراء .
فإذا كان من اجتاز الامتحان من أعضاء الإدارات القانونية بالحكومة أو الهيئات أو المؤسسات العامة أو الوحدات
الاقتصادية التابعة لها تنقل درجته عند تعيينه بالنيابة العامة باعتمادها المالي المدرج لها في ميزانية الجهة التي
كان يعمل بها إلى ميزانية وزارة العدل .

ثم عاد واضاف في المادة 118 منه " بأنه لا يجوز أن تقل نسبة التعيين من المحامين المشتغلين بمهنة المحاماة عن الربع في وظيفة وكيل النائب العام وما دونها ."

وكانت المادة 38 من القانون قد نصت على أنه " يشترط فيمن يولى القضاء :
1- أن يكون متمتعا بجنسية جمهورية مصر العربية وكامل الأهلية المدنية . )
2- ألا تقل سنه عن ثلاثين سنة إذا كان التعيين بالمحاكم الابتدائية وعن ثمان وثلاثين سنة إذا كان التعيين بمحاكم الاستئناف وعن ثلاث وأربعين سنة إذا كان التعيين بمحكمة النقض .
3- أن يكون حاصلا على إجازة الحقوق من إحدى كليات الحقوق بجامعات جمهورية مصر العربية أو على شهادة )أجنبية معادلة لها وان ينجح في الحالة الأخيرة في امتحان المعادلة طبقا للقوانين واللوائح الخاصة بذلك .
4- ألا يكون قد حكم عليه من المحاكم أو مجالس التأديب لأمر مخل بالشرف ولو كان قد رد إليه اعتباره . )
5- أن يكون محمود السيرة حسن السمعة .

معنى كده انها لو فتحت على هاتاخد 2006 فقط
عموما انا دفعة 2007 وشكلها كده مفيش امل خالص لدفعة 2007 الا لو تم تاجيل الدفعة حتى نهاية هذه العام
او ممكن الدفعة تشترط شروط اخرى تتيح لدفعة 2007 التقديم ..الله اعلم

ربنا يستر ويوفق الجميع

السيف البتار
11-02-2009, 08:26 PM
لكن فى مشاركة للاخ مهند فى اول الموضوع

دفعه المساعدين بتاعه 1997 ومتعين فيها اخويا مكنتش فيها شرط ان يكون مقيد ابتدائى لكن طلبوا بالدفعات فتوافرت فيه الشروط واتعين والعلم لاشىء بانه سوف يتم عمل دفعه مساعدين لاشخاص معينه لم يوفقوا فى النيابه وحتى الان لم يستخرجوا كارنيه والاشخاص دول انا عارفهم كويس ولذلك سيكون التعين حسب الدفعات المطلوبه وغالبا حتكون من 2002 الى 2005
وشكرا

معنى كده حسب كلام الاخ مهند انها ممكن تطلب بالدفعات وتطلب دفعة 2006 و 2007 ايضا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المستشار سيف
11-02-2009, 08:27 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

يا أستاذ alkingwr القانون لم يقيد التقدم في النيابة او اي هيئة قضائية أخري بتقدير جيد سوي درجة معاون نيابة وما يعادلها في الهيئات الاخري ولم يذكر درجة المساعدين في هذا القيد أذن تبقي تلك الدفعة حرة من هذا القيد وللمجلس تركها كما هي أو تقيدها كما يشاء والله الموفق للجميع

أما الأستاذ عاشق عمر زكي فكلام حضرتك عن عودة المقبول يؤسفني أن أخبرك أنه عاري تماما من الصحة أذا كان يخص دفعات المعاونين لان هذا قانون أما أذا كان لدفعات المساعدين فهذا من الممكن حدوثة كما ذكرت سلفا بل هو الأصل والله أعلي وأعلم وربنا يوفق الجميع
(http://www.f-law.net/law/member.php?u=1944)

عاشق عمرو ذكى
12-02-2009, 02:59 AM
الاستاذ المستشار سيف انا اقصد ان اذا وفق الله المستشار احمد الزند فى الانتخابات فانه تعهد بانه سيدفع وزارة العدل لتعديل قانون الجيد

وعودة المقبول مرة اخرى عن طريق التقدم بتعديل القانون فى مجلس الشعب (وهو جائزا فلايوجد مايمنع ذلك ) وتسطيع ان تطلع على ذلك فى برنامج المستشار الانتخابى المكتوب

محمد 2005
12-02-2009, 03:15 AM
الأخ العزيز السيف البتار دفعة المساعدين لو فتحت هتاخد على أقل تقدير دفعتى 2005 و2006 لانهم أقرب دفعتين تنطبق عليهم الشروط وانا اعرف ناس من 2006 لسا هيقيدو ابتدائى الشهور القادمة وليس انها سوف تأخذ 2006 فقط وتقبلو مرورى

احمد الزملكاوى
12-02-2009, 03:40 AM
يجماعه لو سمحتو ا ياااريت حد يجيب عن الطلب ده طلبة انتساب موجه ليهم الكلام ده ولا خريجى انتظام فقط

كريم المصري..
12-02-2009, 06:49 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
انا كان ليا طلب ممكن اي فرد من الساده المشرفين يقولنا ايه ظروف الامتحان اللي بيتعمل في دفعه المساعدين وبيبقي في فتره قبل الامتحان ده للمذاكره ولا لأ؟ وايه هي المراجع اللي ممكن الواحد يعتمد عليها ؟ وجزاكم الله كل خير

السيف البتار
12-02-2009, 07:07 AM
الأخ العزيز السيف البتار دفعة المساعدين لو فتحت هتاخد على أقل تقدير دفعتى 2005 و2006 لانهم أقرب دفعتين تنطبق عليهم الشروط وانا اعرف ناس من 2006 لسا هيقيدو ابتدائى الشهور القادمة وليس انها سوف تأخذ 2006 فقط وتقبلو مرورى

اخى محمد دفعة 2006 اكيد ان شاء الله وربنا يوفق خريجى هذه الدفعة ممن لم يقدموا من قبل
اما دفعة 2005 فكان فيها دفعة تكميلية فلماذا ياخذوا منها ؟
واذا تم ذلك فلباقى الدفعات من 1997 (اخر دفعة مساعدين فتحت) وحتى الان حق التقديم ايضا !!! واظن هذا مستبعد جدا

كل مااقوله انه من الممكن ان يطلبوا بالدفعات كما قال احد الاخوة انه تم ذلك فى دفعة 1997 والله اعلم

ربنا يوفق الجميع

السيف البتار
12-02-2009, 07:09 AM
يجماعه لو سمحتو ا ياااريت حد يجيب عن الطلب ده طلبة انتساب موجه ليهم الكلام ده ولا خريجى انتظام فقط

اخى الفاضل لا فرق بين الانتساب او انتظام عند التقديم
الكلام موجه لجميع االخريجين

مهند
13-02-2009, 03:19 AM
السلام عليكم
دفعه المساعدين لو فتحة هتاخد من 2002 الى 2006 وبالتالى مستحيل هتاخد 2007 لان الناس اللى لسه متعينين متوزعوش وهيتعينوا ع درجه معاونبن العقل والمنطق ازاى بتوع 2007 هيتعينوا مساعدين

محمد 2005
13-02-2009, 05:09 AM
كلام منطقى وصحيح يا أخ مهند

وياريت ياجماعة أى حد عندو أخبار من مصادر موثوق من مصداقيتها يمدنا بيها حتى يكون المنتدى صاحب السبق فى الأعلان عن هذه الدفعة وشروطها

جناب الكومانده المهم
13-02-2009, 02:01 PM
السلام عليكم....
ترددت كثيرا قبل المشاركه
لكن ..
احد اصدقائى له قريب رئيس احد محاكم الاستئناف
وعده بنزول دفعه المساعدين منذ ثلاث سنوات
ليت احد الاعضاء او المشرفين او المراقبين
لديه معلومات صحيحه عن نزولها من عدمه
حتى لانضع امالا على سراب
ارجو الرد
تحياتى.....

المستشار سيف
13-02-2009, 03:17 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

يا أستاذ جناب الكومانده المهم ما نستطتيع أن نخبرك به الأن أن الكثير من الأقاويل صدرت علي لسان الكثير من المستشارين بفتح تلك الدفعة ولكن القرار ليس بأيديهم فأصحاب القرار هو المعنيين بقول متي سوف تفتح هذه الدفعه وكل ما يقال هي تكهنات والأيام القليلة القادمة سوف تتضح الصورة لنا أذا كانت هناك دفعة مساعدين من عدمه والله الموفق للجميع

جناب الكومانده المهم
13-02-2009, 05:11 PM
السلام عليكم
شكرا يا مستشار سيف للتوضيح
ونسال الله ان يكون القادم خيرا
تحياتى.....

m_gamal
13-02-2009, 07:25 PM
يا جماعة ايه اخر اخبار الانتخابات

mohamed abd elrahman
13-02-2009, 10:05 PM

يا شباب ارجوا منكم لو حد منكم عنده اخبار عن انتخابات نادى القضاه وايه الى حصل فيها

ولو فيه جديد عن دفعة المساعدين او شروطها يقولنا

وحزاكم الله خيرا

رجل القضاء
14-02-2009, 01:57 AM
الى الان ليس هناك اى اعلان او حتى تصريح رسمى من مسئول فى المجلس عن هذه الدفعة بالعكس كل ما قيل فى الصحافة ايضا هو اجتهادات من الصحفى كاتب الموضوع ويرجع السيد الامين العام ينكرها ومساعد وزير العدل كما جاء من فترة فى البديل وعلى اى حال ان كان مقدر ان يعلن المجلس ووزارة العدل عن قبول مساعدى نيابة فاتمنى ان يعلم الاعضاء جيد ان هذه الدفعة سوف تكون معركة شرسة جداااااا بين ما سوف يتقدم اليها سواء من اولاد مستشارين او زويهم او مسئولين الفائز فيها اولا طبعا اللى قدر لله له ان يفوز ولكن الاقوى سلطة هو من يفوز فى تلك المعركة الشرسة واالحامية وليست بالسهلة او الهينة ااقول لنفسى ولكم هذا الكلام لكى لا اتمسك بامل ربما يكو ن زائف

والله ولى التوفيق

m_gamal
14-02-2009, 02:16 AM
المستشار الزندى فاز يا جماعة ودة يدى أمل كبير فى إعلان دفعة المساعدين أو قبول دفعة تظلمات

MمحمدM
14-02-2009, 02:25 AM
خبر هام بالنسبة للسادة القائلين بتعلق دفعة 2007 بالانتخابات
الزند يفوز برئاسة نادى القضاة
http://www.youm7.com/images/NewsPics/large/small2200913221155.jpg

الزند حسم مقعد نادى القضاة لصالحه

أسفر فرز صناديق الاقتراع فى انتخابات نادى القضاة عن حصول المستشار أحمد الزند على 329 صوتاً، ليفوز بذلك على منافسه المستشار هشام جنينه.

شهدت الانتخابات حضور أعضاء مجلس القضاء الأعلى، وعلى رأسهم المستشار صلاح البرجى النائب الأول لرئيس محكمة النقض والمستشار محمد عيد سالم الأمين العام لمجلس القضاء والمستشار أسامة عطاوية مساعد وزير العدل لشئون المتابعة والإنجاز ومركز المعلومات القضائى، الذى أكد أنه حضر الانتخابات بصفته قاضياً وليس بصفته مساعد وزير العدل، فضلاً عن حضور أعضاء المكتب الفنى للوزير والتفتيش القضائى ورؤساء المحاكم الابتدائية والمحامين العموم

mohamed abd elrahman
14-02-2009, 03:10 AM
يا جماعه احنا عارفين انه الى حد الان لا يوجد اعلان رسمى لدفعة المساعين

ولكن ما فيش حد منكم عنده اى اخبار غير رسميه تتردد حول الاعلان عن الدفعة ولا لا

يعنى لو فيه حد فيكم يعرف اخبار من داخل مجلس القضاء مثلاً

وجزاكم الله خيرا

مقلد
14-02-2009, 04:37 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..........
الف مبروك للنجح
واتمنى ان يكون الكلام صح ويتم الاعلان عن الدفعه وحسب كلام زميل فى المنتدى معانا انه سمع ان الهيئات كلها هتفتح لو فتحت النيابة العامه والله ياريت
وانا املى فى الله كبير والحمد الله ........
اللهم انى فوضت امرى اليك وتوكلت عليك ومن يفوض امره اليك ويتوكل عليك و يحسن الظن بك لا يخيب امله ورجائه
اللهم حقق لنا امالناوارشدنا اللى مافيه الخير لنا ......
قولوا امين

عاشق عمرو ذكى
14-02-2009, 06:06 PM
باذن الله عودة المقبول فقد تعهد بذلك مستشارنا الجليل أحمد الزند

رجل القضاء
14-02-2009, 08:37 PM
باذن الله عودة المقبول فقد تعهد بذلك مستشارنا الجليل أحمد الزند

وما علاقة المقبول او الجيد بدفعة المساعدين محل موضوعنا ونقاشنا؟؟

ياسادة يا اخوانى يا زملائى بالله عليكم دعونا فى متابعة الاعلان عن دفعة المساعدين دون التطرق لامور محلها مواضيع اخرى الواحد بيدخل المنتدى ويفتح الموضوع عشمان يلاقى اى جديد سواء من جرايد ولا من مصدر موثوق منه لااى عضو فاضل هنا

الأفــوكــــاتــــو
14-02-2009, 10:02 PM
الزند . رئيسآ لنادى لمجلس ادارة القضاة . وليس عضوآ فى المجلس الاعلى للقضاء ...........
ويمكن هو من المؤيدين لفتح الدفعة ولكن ليس صاحب قرار ..... وهناك مستشارين كبار مؤيدين وعاوزنها تفتح .... ولكن اصحاب القرار مختلفين على فتحها ....................... واللة الموفق

رجل القضاء
15-02-2009, 12:02 AM
الزند . رئيسآ لنادى لمجلس ادارة القضاة . وليس عضوآ فى المجلس الاعلى للقضاء ...........
ويمكن هو من المؤيدين لفتح الدفعة ولكن ليس صاحب قرار ..... وهناك مستشارين كبار مؤيدين وعاوزنها تفتح .... ولكن اصحاب القرار مختلفين على فتحها ....................... واللة الموفق

كلامك عين العقل ويصادف المنطق اخى الكريم قلت والله اللى كنت عاوز ااقوله وحقيقى كنت مستغرب جدا من الاخوة الاعضاء اللى معلقين كل املهم فى فتح الدفعة اوو فى قبول التظلمات على فوز الزند وانتهاء الانتخابات فى حين ان هذه الانتخابات لا تعنى لنا شيئا قبول التظلم او فتح المساعدين هذا امر معنى بمجلس القضاء الاعلى ووزارة العدل فقط ليس غيرهما

نادى القضاة كل هدفه تحقيق مصالح القضاة وخدماتهم وفتح دفعة المساعدين لا كانت بايد زكريا عبد العزيز ولا هتبقى باشارة واوامر الزند

محمد 2005
15-02-2009, 12:15 AM
عموما ربنا يجعل المستشار الزند سبب فى فتح دفعة المساعدين وربنا يوفقنا جميعا

انشاء الله

MمحمدM
15-02-2009, 03:33 AM
يا جماعة اطمئنوا ان شاء الله المساعدين هيعلن عنها قريبا جدا والكل في النقض بيتكلم في هذا الموضوع

ويا عالم بكره فيه ايه ولا ايه يا حلمي؟

سندريلاجنا55555
15-02-2009, 03:54 AM
السلام على من اتبع الهدى

مقلد
15-02-2009, 07:33 AM
يااخوتى ؟؟؟
اولا: من كام يوم كان فى مناقشه فى مجلس السعب بخصوص زيادة الرسوم القضائيه واعترض احمد عز عليها وقال لوزير العدل بالحرف(مش ده اللى كنا متفقين عليه)يعنى مفهوم الكلام ان كل اللى حصل ده ضغط على المستشارين اللى كانوا مؤيدين للحصل فى انتخابات 2005 واللى سبب اضطراب فى الوسيط السياسى فى البلد والقانون اشترط الجيد على المعاونين يعنى مخلاش الشرط ده على كافة الدرجات فى الهيئات القضائيه يعنى بمعنى اصح سابوا مجال لفتح دفعة المساعدين والمندوبين .......
ثانيا: قيام وزير العدل بتجميد تعيين اعضاء النيابة الاداريه وهيئة قضايا الدوله فى وظيفة قاضى فى السلطه القضائيه والتى اعلن عنها مسبقا دا الى حد ما بياكد على ان فى بصيص امل يدل على انه ناوى يوافق على دفعة المساعدين والمندوبين...........
وهناك العديد من الاحداث التى تدل على ذالك
ودى كانت وجهة نظرى التى استنتجتها من الاحداث التى وقعت ........ اعتذر عن الاطاله
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

القاضى المصرى
15-02-2009, 04:45 PM
شاكر يزور النادى بعد قطيعة ٧ سنوات وقضاة هتفوا «صوت الحق ينادى مقبل عاد للنادى»

١٥/ ٢/ ٢٠٠٩ كان مشهدا مفاجئا لجميع القضاة حضور المستشار مقبل شاكر، رئيس محكمة النقض، رئيس مجلس القضاء الأعلى، إلى مقر نادى القضاة بعد قطيعة متعمدة من جانبه للنادى الذى ترأسه لمدة ١١ عاما، قبل أن يخسر مقعده لصالح المستشار زكريا عبدالعزيز الذى ترأس النادى لمدة دورتين ٦ سنوات.
مقبل شاكر (٦٩ عاما) دخل النادى متأبطا ذراع الرئيس المنتخب لنادى القضاة المستشار أحمد الزند، الذى استقبله خارج أبواب النادى فور علمه بحضوره المفاجئ، ثم توجه رئيس محكمة النقض ومعه الزند وأنصاره مباشرة إلى الحديقة الخلفية للنادى، شاكر جلس فى الحديقة لمدة ساعة تقريبا، دخن خلالهما سيجارتين ثم سجل حديثا مقتضبا للتليفزيون المصرى، وأثناء ذلك ظل بعض القضاة يهتفون لشاكر قائلين «صوت الحق يقول وينادى.. مقبل شاكر رجع النادى»،
كما علا صوت أحد القضاة قائلا إن »تاريخا جديدا يصنع للقضاء بدخول مقبل بيه النادى«، وأشار آخر إلى أن الغمة انزاحت من النادى. وبمجرد جلوس مقبل شاكر فى الحديقة وبجواره الزند، التف حوله عدد كبير من القضاة الذين وجدوها فرصة لسؤاله عن المزايا المادية والحوافز والبدلات التى سيقرر صرفها لهم كما سألوه عن تعيينات النيابة العامة،
وقال شاكر: هناك مزايا عديدة سيحصل عليها القضاة فى الفترة المقبلة، وسيتم صرف بدل الإنجاز أو بدل المنصة فورا، مشيرا إلى أنه سيدعم مجلس الإدارة المنتخب وسيعود الدعم مرة أخرى إلى النادى، وشدد على أن التعيينات بالنيابة العامة يجب أن تكون بتقدير جيد كما هو معمول حاليا طبقا للقانون.

مقلد
15-02-2009, 07:13 PM
:cry:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
على ما اعتقد ان الموضوع كده انتهى وان لو فى مساعدين هتقتقصر على اللى حاصلين على تقدير جيد فقط اما بالنسبه للحاصلين على تقدير مقبول واللى اتفاجؤا بالقانون بعد ما اتخرجوا بسنه فدول كانوا كبش الفدى لصراع قائم بين طرفين فانا من راى اننا ندور على اى عمل وننسى الليسانس ده ولو ينفع نبيعه ياريت حد يقولى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مقلد
15-02-2009, 07:24 PM
وعود الزند بتتحقق من تانى يوم ليه فى رئاسة النادى وهو الماديات لكن موضوع التقدير طلعة هوجة انتخابات وراحة لحالها واهو مولد وانفض............

ahmed_307
15-02-2009, 07:38 PM
وشدد على أن التعيينات بالنيابة العامة يجب أن تكون بتقدير جيد كما هو معمول حاليا طبقا للقانون.
اعتقد انه بيرد علي الصحافه ال اتهمته بتعين ناس في المقبول

شهيد مرعى
15-02-2009, 07:56 PM
يا جماعه فى مستشارين كتير سألو المستشار مقبل شاكر يوم الأنتخابات و أكدلهم أن فى دفعه و قريب جدا حتى كان فى صحفيه واقفه طلب منها عدم النشر

مقلد
15-02-2009, 09:53 PM
والله انا اتمنى بجد ان يكون كلامى كله غلط وكل اللى عايز اقوله انهم يدو فرصه لناس اتخرجت واتصدمت بقانون صدر بعد ما اتخرجوا بسنه ولا صدر وهما بيمتحنوا ولا الناس اللى كانت منتظره قرار التعيين بس والقانون حرمهم منه كل دى حجات تخلى الواحد كل ميتقدم خطوه لقدام يحس انه معملش حاجه ويرجع للنقطه اللى عندها وقف ومعرفش يتحرك من بعدها انا اتمنى انهم يبصوا لينا من وجهة نظر تانيه وهى (اننا اتظلمنا)بالقانون اللى اطبق على ناس عرفوا شروط تطبيقه بعد ما اتخرجوا .........
متهقلى ان دا لا يتقبله عقل ولا منطق ....... اعتذر عن الاطاله

محمد 2005
16-02-2009, 12:07 AM
ياجماعة كان لازم يقول كده لان كان هناك صحفيين كتير جدا وبعدين لو كان قال غير كده كانت الدنيا قامت وماقعدتش عليه وخصوصاان الى نشر الخبر جريدة مستقلة ومابتسبش حاجه وانتو طبعا فاهمين

محمد رفعت أبوزيد
16-02-2009, 02:03 AM
لية تعليق بسيط
مقبل شاكر بية لما اتكلم علي شرط الجيد للتعين
كان يقصد الدفعة الاصلية
اما دفعة المساعدين فدي بتبقي دفعة استثنائية
والشرط فيها للخبرة القانونية والقيد الابتدائي وليس للتقدير اطلاقا علي حد علمي واكيد هوة مذكرش عن المساعدين حاجة لان بصراحة محدش سألة عنها سؤال صريح اللي سأل واضح من سؤالة انة كان بيتكلم عن الدفعة الاساسية
وشكرا جزيلا

حاتم أبو النجا
16-02-2009, 02:48 AM
أنا عضو جديد لكن متابع المنتدى من زمان جدا و أحب أكد كلام الأستاذ محمد رفعت أبو زيد بخصوص كلام المستشار مقبل شاكر ( ورد فى بعض الصحف ضمن برنامج المستشار أحمد الزند أنه يحاول ألغاء شرط الجيد ) ولذلك تقدم أحد الصحفين بسؤال المستشار مقبل شاكر عندما ذهب للنادى لتقديم التهنئه للمستشار أحمد الزند عن تعينات النيابه فأجاب عن عدم تغير نص القانون ....

قاهر المجلس الاعلى
16-02-2009, 10:33 AM
كلام نهائى وبالدليل دفعة المساعدين فنيتوااااااااااااااااااااااااااا
http://www.s4it.net/AllAboutNews/022009/04022009/p62-011-04022009.jpg

ahmed_307
16-02-2009, 09:00 PM
ياجماعه الي الناس تهدي شويه احنا مش هناقش جيد احسن ومقبول احسن ملناش دعوه بالكلام ده

ياجماعه كل شئ قسمه ونصيب وانا عن نفسي جالي معلومات انها في امل انها تفتح الشهر ده باذن الله

جناب الكومانده المهم
16-02-2009, 09:21 PM
السلام عليكم
وصلت لى معلومات من مصدر ثقه
ان دفعه المساعدين ستفتح بعد تعيين 2007 مباشرة
ليت احد الساده الاعضاء او المراقبين او المشرفين
يؤكد او ينفى هذه المعلومه ويكون واثق من معلومته
ارجو الاهتمام
تحياتى.....

رجل القضاء
16-02-2009, 09:46 PM
اخوانى الكرام

دفعة المساعدين فاتحة انشاء الله والمجلس بحثها بعد بالفعل ومن زمان مش الايام دى بس من وقت الاعلان عن دفعة 2006 وموافق عليها لامور كثيرة وسبب تعطليها معارضة السيد وزير العدل ومساعديه انما هتعلن هتعلن انشاء الله هذا على لسان مستشار نقله من على لسان المستشار عادل زكى اندرواس وسبب اقتراح فتح هذه الدفعة امور كثيرة

1-لا شك ارضاء مستشارين كثريين وناس مهمة فى الدولة

2-وجود عجز حقيقى فى القضاة ووكلاء النائب العام لدرجة ان هناك قاض فرد يراس اكثر من دايرة جنح فى اسبوع واحد وهذ عبا كبير لا يخفى على احد

3-على لسان المستشار عادل اندراوس انه فعلا المجلس بيبقى عارف جيدا ان هناك كثرين مرشحين من دفعات سابقة تنطبق عليهم جميع الشروط ولم يعينو وذالك بسبب انهم محكموين بميزانية وعدد معين لا يجب ان يتعدوه وبالتالى بيبقى فيه افضلية لاقصى مما تتخيل

موضوع الجيد والمقبول

مفيش تعيين معاون نيابة بتقدير مقبول فى ظل القانون الحالى انما اللى عرفته وفهمته فى المساعدين انه يشترط الكارنيه الابتدائى وهيتطلب شهادة من النقابة بكده وصورة من الكارنيه والامتحان سوف يكون تحريرى وشفوى ومهم جدا المام المرشح بثقافة قانونية واسعة لان تعيينه بيكون اخطر من تعيين معاون النيابة لانه من حقه مثلا ان يحقق فى قضية كاملة دون ندب او قرار من رئيسه وعرفت ان هيكون المقابلات مش هينة وسهلة

هذا ما عرفته واشهد الله على نفسى بصحته

المساعدين هتفتح السبب فى تاخيرها معارضة الوزير الشروط مش بيدرسها المجلس ولا حاجة كل الامر معارضة الوزير الصعبة وفى ضغوط وصلت لذروتها عليه وانشاء الله سوف يحصلو على موافقته قريبا ومقبل شاكر نفسه محدد ميعاد لها امبارح قبل بكرة بس موافقة الوزير يحصل عليها كله مستنيها ومحدش عارف ميعاد معين الى الان

ياريت بقى نترك اى تكهنات وتوقعات و نقاش يعرضنا لانتقادات بعضنا البعض ودعونا ندعو الله ان ياتى بامرنا خيرا ويحنن قلب معالى الوزير علينا وعلى كل الخريجين ويوافق ,,,

المستشار سيف
17-02-2009, 06:40 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

:banned:تحذير إداري:banned:

أن هذا الموضوع مخصص لدفعة المساعدين بالنيابة العامة وكل مايخصها من معلومات أو أستفسارات وما هي شروط التقدم لها وما هي المعوقات التي تقف في طريق صدورها فأرجو من السادة الأعضاء عدم الحديث عن من له الأحقيه في التقديم هل هو الحاصل علي مقبول أم جيد فهذا ليس من شأننا فالقانون لم يقيد هذا الدفعة بشرط الجيد فلا فائدة من الحديث عن هذا الشرط وأرجو منكم أيضا التحلي بروح رجل القانون الذي يسمع رأي الأخر بصدر رحب دون أن يتزمر منه لأنه مخالف لرأيه والتحدث بأسلوب لائق دون تجريح بأحد وكلنا هنا رجال قانون أرجو أن نكون علي حق هذه الكلمة بكل معانيها ومن يخالف ذلك سوف أطر أسفا إلي حذف مشاركته علي الفور وأيضا أي مشاركة لا تخص هذه الدفعة سوف تحذف أو يتم نقلها للموضوع المخصص لها وأذا أستلزم الأمر تحذير العضو عما بدر منه من مخالفة وأدعوا الله أن يوفقنا جميعا لما يحبه ويرضاه

mohamed abd elrahman
17-02-2009, 08:49 AM
الاخ المستشار سيف ارجوا منك فتح موضوع عن اخبار ومتابعة باقى الهيئات القضائيه لاخبار ومعلومات عن فتحها لدفعات مندوبين او مساعدين فى اى هيئات قضائيه اخرى
بما اننا من اصحاب المقبول ومن متابعى اى بصيص من الامل

ام اننا يمكن الحديث عن هذا الموضوع الهام فى هذا الباب وهو عن الساعدين؟
ارجوا منك الرد
وجزاك الله خيرا

المستشار سيف
17-02-2009, 08:04 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

يا أستاذ mohamed abd elrahman الحديث الأن عن فتح دفعة مندوبين أو مساعدين في أي هيئة أخري فهو من قبيل التكهنات التي لا تقترب إلي الواقع بأي سبيل من السبل حتي دفعة المساعدين بالنيابة العامة يعتبر الكلام عنها تكهنات هي الأخري رغم أنها هي الأقرب إلي أرض الواقع وحيز التنفيذ فلا تقلق وتأكد أنه عند وصول أي معلومات مؤكده لنا عن فتح دفعات أخري علي غرار دفعة المساعدين بأي هيئة قضائية أخري سوف تعرض عليكم علي الفور والله الموفق للجميع

رجل القضاء
17-02-2009, 11:29 PM
يا جماعة بالله عليكم بلاش المناقشات الغريبة دى وجيد ومقبول وضعيف جدا كل ده كلام لا يهم ولا ياتى باى ثمار ولا تعاون مفيد بينا احنا مش فى مجلس شعب ولا شورى اظن ان ده منتدى رجال قانون يعنى اكثر ناس منظمة فى كلامها ومحددة فى مواضيعها مش ثرثرة بلا فائدة

الواحد بيدخل هذا المنتدى المعهود له من سنين على حصرياته وقمة التعاون بين اعضاءه عسى ان يجد اى معلومة او بصيص معلومة حتى حول هذه الدفعة المفروض كل واحد فينا يسال ويستفسر ويجرى على اى معلومة وياتى بها الينا يمكن حد ياخد المعلومة وياكدها من مصدر تانى وهكذا يكون التعاون مش ادخل الاقى مناقشات غريبة جدا ولا ترقى لاى مستوى وكاننا فى منتدى ترفيهى

للعلم مكتب كل من المستشارين مقبل شاكر وصلاح البرجى وعادل زكى اندراوس يستقبل يوميا عدد من المستشارين الكبار لبحث مسالة عدم تعيين ابنائهم يعنى بالعربى عن المساعدين والكل بيخرج بوعود بس واقفة برده على موافقة السيد ممدوح مرعى وزير العدل

دى ناس بتجرى وبتسال وبتستفسر واحنا هنا بكل سهولة وقلة وعى مننا (واذكر نفسى اولكم عشان محدش يزعل منى )قاعدين نقول مقبول وجيد وكلام ملوش اى فايدة

اسعو يا جماعة واسئلو ودورو على اى جديد خصوصا فى وزارة العدل وتانى بقول ادعو ربنا يهدى ويحنن قلب وزير العدل على هذه الدفعة

mohamed abd elrahman
18-02-2009, 12:31 AM
يا جماعة بالله عليكم بلاش المناقشات الغريبة دى وجيد ومقبول وضعيف جدا كل ده كلام لا يهم ولا ياتى باى ثمار ولا تعاون مفيد بينا احنا مش فى مجلس شعب ولا شورى اظن ان ده منتدى رجال قانون يعنى اكثر ناس منظمة فى كلامها ومحددة فى مواضيعها مش ثرثرة بلا فائدة

الواحد بيدخل هذا المنتدى المعهود له من سنين على حصرياته وقمة التعاون بين اعضاءه عسى ان يجد اى معلومة او بصيص معلومة حتى حول هذه الدفعة المفروض كل واحد فينا يسال ويستفسر ويجرى على اى معلومة وياتى بها الينا يمكن حد ياخد المعلومة وياكدها من مصدر تانى وهكذا يكون التعاون مش ادخل الاقى مناقشات غريبة جدا ولا ترقى لاى مستوى وكاننا فى منتدى ترفيهى

للعلم مكتب كل من المستشارين مقبل شاكر وصلاح البرجى وعادل زكى اندراوس يستقبل يوميا عدد من المستشارين الكبار لبحث مسالة عدم تعيين ابنائهم يعنى بالعربى عن المساعدين والكل بيخرج بوعود بس واقفة برده على موافقة السيد ممدوح مرعى وزير العدل

دى ناس بتجرى وبتسال وبتستفسر واحنا هنا بكل سهولة وقلة وعى مننا (واذكر نفسى اولكم عشان محدش يزعل منى )قاعدين نقول مقبول وجيد وكلام ملوش اى فايدة

اسعو يا جماعة واسئلو ودورو على اى جديد خصوصا فى وزارة العدل وتانى بقول ادعو ربنا يهدى ويحنن قلب وزير العدل على هذه الدفعة

انا معاك يا استاذ رجل القضاء فى كل كلمة قلتها
احنا لازم فعلا نسأل بكل الطرق الممكنه حسب كل واحد ما يعرف يسأل عنها
واى واحد يوصل لمعلومه ولو حتى مش متأكد منها يقولها واحنا نتعاون كلنا مع بعضنا للتأكد منها ونشرها
احييك على رأيك
وجزاك الله خيراً

مقلد
19-02-2009, 06:54 AM
ايه يا اخوانى مفيش اخبار جديده ولا ايه
معلش ياجماعه الاخوه اللى اتكلموا من قبل وكانوا بيقولوا ان فى كلام مؤكد من قبل مقبل شاكر وغيره وغيره من اعضاء المجلس وان الزند قال انه هساعد فى موضوع فتح المساعدين بل الاكتر من كده انه قال انها هتفتح من 20/2 الى 15/3 ودا بناءا على كلام زميل فى المنتدى وفى ناس تانى بتقول ان مقبل شاكر اكد على فتح دفعة المساعدين فى نادى القضاه فى الشرقيه كله ده ومفيش اى بوادر... ربنا ييسر انشاء الله............

اللهم اننا قد فوضنا امورنا اليك وتوكلنا عليك ومن يفوض امره اليك ويتوكل عليك ويحسن الظن بك لا يخيب امله ورجائه

و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

mohamed abd elrahman
20-02-2009, 04:19 AM
مالكم ياشباب نمتوا ليه
مافيش اخبار جديدة ولا ايه
مش كنتوا بتقولوا انه فيه اخبار حلوه هنسمعها بعد انتحابات نادى القضاه

قاهر المجلس الاعلى
20-02-2009, 09:45 AM
اقسم بالله اكتر من مستشار من محكمة النقض اكدوا ان دفعة المساعدين لن تفتح اطلاقا لان النيابة العامة بها اكتر 600مساعد وليسوا بحاجة الى زيادة العدد وان ماتردد على لسان الزند انما هو دعاية انتخابية وانا الوزير اعترض بشدة على تعين المقبول فى المساعدين وقال على جثتى ودا كلام اكيد وسوف تؤكد الايام القادمة وان دفعة المساعدين اشاعة اشاعة اشاعة

السيف البتار
20-02-2009, 03:58 PM
اقسم بالله اكتر من مستشار من محكمة النقض اكدوا ان دفعة المساعدين لن تفتح اطلاقا لان النيابة العامة بها اكتر 600مساعد وليسوا بحاجة الى زيادة العدد وان ماتردد على لسان الزند انما هو دعاية انتخابية وانا الوزير اعترض بشدة على تعين المقبول فى المساعدين وقال على جثتى ودا كلام اكيد وسوف تؤكد الايام القادمة وان دفعة المساعدين اشاعة اشاعة اشاعة

انا متفق معاك فى ده ويارب اكون غلط
الكلام كان كتير جدا قبل الانتخابات عن دفعة المساعدين
وبعد الانتخابات مفيش اى كلام
امبارح فى تصريحين للمستشارين مقبل شاكر والزند ومفيش اى كلام عن الدفعة

المستشار مقبل شاكر الان فى جنيف للتحضير لاولى رالى للسيدات فى المنطقة تحت رعاية السيدة الاولى !

.................................................. ...................................
المصرى اليوم

مقبل شاكر: إرادة القضاة صحّحت أوضاع ناديهم.. والدولة لم تتدخل فى الانتخابات

19 .2 .2009
أكد المستشار مقبل شاكر، رئيس مجلس القضاء الأعلى، رئيس محكمة النقض، أن الدولة لم تتدخل بأى شكل فى انتخابات نادى القضاة، وأن إرادة قضاة مصر صححت وضع النادى.

وقال شاكر فى تصريحات صحفية بمطار القاهرة، قبل سفره إلى سويسرا أمس، «إن الذين ينتقدون نتائج الانتخابات الأخيرة هم الذين أعدوا لجنة الإشراف عليها، ونحن نتعجب من الأمر، فإذا نجحوا قالوا إن الانتخابات ديمقراطية، وإذا فشلوا قالوا إن سبب التراجع والفشل هو التدخل الحكومى».

وقال إن إرادة القضاة أكدت أن قضاء مصر مستقل، حيث احتشد ١٥ ألف قاض لتغيير وتصحيح النادى بعد أن كان عدد المشاركين فى أى انتخابات سابقة للنادى لا يتجاوز الـ ٧٠٠ فقط، وأكد مقبل شاكر أن من ينشد الفصل بين السياسات والقضاء هو الأكثر حرصاً على استقلال السلطة القضائية.

على جانب آخر، يشارك المستشار مقبل شاكر بصفته رئيساً لنادى السيارات المصرى، خلال زيارته لجنيف فى الجمعية العمومية للاتحاد الدولى للدراجات النارية، ويجرى مباحثات مع مسؤولى الاتحاد الدولى حول الإعداد لأول رالى بالمنطقة للسيدات سيقام العام المقبل تحت رعاية السيدة سوزان مبارك، وستشارك فيه ٣٠٠ سيدة من مختلف دول العالم لنشر مبادئ السلام.

mohamed abd elrahman
20-02-2009, 06:39 PM
دى حرية تفكير ورأى
وهذا لن يغير من الحيقه الى كلنا ارفنها
وياريت تقولى وجهة نظرك وليه حذفتها

المستشار سيف
20-02-2009, 06:55 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

يا أستاذي الفاضل mohamed abd elrahman ألم أخبركم من قبل أن أي مشاركة سوف تكون خارج موضوع المساعدين سوف يتم حذفها علي الفور فهل مشاركتك تضمنت أي معلومة أو أي أستفسار عن الدفعة أو حتي تكهن أو رد علي نقاش يخص الدفعة الأجابة لا أذن فقد أطررت أسفا وحذفت مشاركتك فتقبل تحياتي وربنا يوفقك

mohamed abd elrahman
20-02-2009, 06:56 PM
وعلى فكره المستشار الزند وعد باعاده العلاقات المنقطعه بين النادى وباقى الجهات فى الدوله
يعنى نصبر على الراجل ده لان والله اعلم ان شاء الله ناوى يعمل تغيير بجد سواء لاوضاع القضاه او احوالهم التانيه ومن ضمنها راحة بالهم على مستقبل اولادهم....وده طبعاً من شأنه ان يوفر لهم بال هادىء لمباشره اعبائهم الوظيفيه.بالنسبه للمستشارين اولياء امور المقبول...هههههههه

لانه موقف دفعة المساعدين فيه كلام كتير وجاد عن فتحها بين مستشارين كبار فى النقض
وده لمعارضة الوزير والنائب العام على حد ما وصل لى

رجل القضاء
20-02-2009, 07:23 PM
على اى اساس الاخ الفاضل بياكد ان ادفعة اشاة وانها بعيدة المنال وباى منطق هذا الاحباط لزملاؤك؟

ال600 مساعد دول هيترقو اصلا عدد غير كافى مرفق النيابة العامة والقضاء عموما به عجز لا يخفى على المواطن البسيط حتى

والمفروض اننا نتفال خاصة بعد عودة المصالحة بين الوزير والمجلس ونادى القضاة ده يخلينا نتمسك بالدعاء لله ويعطينا الامل فى موافقة الوزير انشاء الله عن قريب

اخوانى الكرام

ليا صديق هو قاضى الان عين فى دفعة مساعدين نيابة بعد تخرجه والعمل فى المحاماة حوالى 7 سنوات سنة 97 وكان ساعتها الظروف وحال الوضع فى القضاء اصعب من حال هذه الايام و لا يبشر باى تعينات ولكن ارادة الله كانت فوق كل ظرف وحال واتعلنت الدفعة وعين بها عدد كان كبير بالمقارنة لاعداد المعينين فى النيابة العامة فى هذا الوقت

دعونا نتفال ونتمسك باملنا وهدفنا انشاء الله ربنا قادر يهدى الوزير واى معارض لهذه الدفعة قولو يارب بس وقريبا انشاء الله سوف يلغى هذا الموضوع وندخل فى نقاش الدفعة نفسها وورقها المطلوب ومقابلاتها بعد الاعلان عنها انشاء الله وباذنه

ابن حجر العسقلانى
20-02-2009, 07:42 PM
بعد التحيه ,,,,
أولا كده النيابه العاامه فيها تقريبا 1000 مساعد نيابه و هم 548 بتوع دفعة 2006 و تقريبا 412 بتوع 2005 اللى هيكونوا وكلاء نيابه فى شهر خمسه .
ثانيا مادام أن أول معلومه فى المشاركه غير صحيحه بالتالى فان المشاركه كلها ان شاء الله غير صحيحه .
ثالثا و على السريع كده ان شاء الله الدفعه هتفتح سواء من 20/2 الى 15/3 زى ما قال الزند أو فى شهر مايو أو حتى فى أخر العام المهم ان شاء الله هتفتح , فاسألوا الله التوفيق لما يحب و يرضى :hi:

كلام كبير
20-02-2009, 08:56 PM
أين العضو شهيد مرعى فهو دائما صاحب الأخبار الجديده فى هذا الموضوع .
برجاء افادتنا بالجديد

ahmed_307
20-02-2009, 10:29 PM
ياجدعان سياده المستشار الذند وهو هنا قال الدفعه دي هتفخ من 20.2 الي 20.3

عاشق عمرو ذكى
21-02-2009, 03:32 AM
سورى ياشباب انا مش عارف جبتم الميعاد ده منين واحمد بيه الزند متكلمش عن المساعدين بل اتكلم عن عودة المقبول

وده مقالة منقوله تؤيد كلامى «حوار لا شجار، نادى القضاة بيت القضاة وحدهم» شعارات رفعها المستشار أحمد الزند منذ بدء حملته الانتخابية ورددها فور فوزه برئاسة نادى قضاة مصر والتى عبر فيها عن توجه مختلف تماما عن مجلس إدارة النادى السابق برئاسة المستشار زكريا عبد العزيز، والذى اشتهر عهده بالاشتباكات نحو الاستقلال مع عدد من مؤسسات الدولة وعلى رأسهم وزارة العدل فى عهد الوزير ممدوح مرعى بالإضافة إلى العلاقة المتوترة مع مجلس القضاء الأعلى برئاسة المستشار مقبل شاكر.

فوز الزند يعطى مؤشرا قويا عن العلاقة القوية والتجانس الذى سيحدث بين النادى وبين وزارة العدل ومجلس القضاء الأعلى الذى سانده بكل قوته فى تلك الانتخابات وحشد له العديد من الأصوات فى نوادى الأقاليم التى انشقت على سياسات عبد العزيز، ورأت فيها أن من حق القاضى التعبير عن رأيه فى القضايا العامة ولكن بدون الانخراط فى الأحزاب والحركات السياسية.

الزند وأنصاره يرون أنه لا يصح مطلقا للقاضى الحديث فى السياسة لأن من شأن ذلك التأثير عليه، ومن هنا يرفضون الوقفات الاحتجاجية التى لم يعد لها مكان فى النادى، وأكبر دليل على هذا الموقف هو الصيحات التى أطلقها بعض أنصار الزند خلال فرحتهم بفوز مرشحهم حيث قال بعض القضاة «طردنا الإخوان وكفاية» فى إشارة منهم لرفض دخول النادى فى معارك سياسية، وهو الأمر الذى نفاه عبد العزيز كثيرا حيث كان يردد دائما أن البعض يعتبر حديث القضاة عن بعض القوانين مثل قانون السلطة القضائية حديثا فى السياسة رغم أنه من صميم حقوق القضاة، ونتيجة لمساندة مقبل شاكر للزند فالبعض يتوقع أن تختلف سياسات النادى بشكل جذرى فيتحول إلى ناد اجتماعى خدمى من الدرجة الأولى، خاصة أن الزند استخدم الجانب الخدمى كسلاح له فى دعايته الانتخابية ولعل مجىء شاكر إلى النادى فور إعلان النتيجة وتأكيده لجموع القضاة بأن مجلس القضاء سيعمل على تحسين مرتبات القضاة يعد أول خطوة يخطوها الزند فيما وعد به, كما يعد مؤشرا على تحسن علاقة النادى مع مؤسسات الدولة. وهو ما أكده الزند نفسه فى تصريح لليوم السابع عقب فوزه قائلاً: «ليس لنا معارك مع أحد سنسعى للحوار للحصول على مطالبنا. نحن نحتاج إلى خدمات لأعضاء النادى ولن نحصل عليها إلا بالحوار».

ولعل أهم الخدمات التى وعد بها الزند ناخبيه هى زيادة البدلات إلى حوالى 50 % واستحداث بدل جديد يسمى بدل منصة، بالإضافة إلى الحصول على بدلات الأبحاث وتوفير مكتبة قانونية بالنادى تضم كتبا لجميع المؤلفين بالإضافة إلى الارتفاع بمكافآت نهاية الخدمة إلى 500 ألف جنيه وزيادة 10 % كل سنة حتى تتناسب مع ارتفاع الأسعار. وعلى الرغم من فوز قائمة الزند بأغلبية فى عضوية المجلس حيث فازوا ب 10 مقاعد، إلا أن فوز أربعة مرشحين من قائمة المستشار هشام جنينة سكرتير عام النادى السابق- يعتبرهم البعض من أقوى الأعضاء الذين لا يستهان بهم وبقدراتهم، وهم المستشار أشرف زهران وأشرف عليوة وخالد قراعة وكمال عشيش- يعتبره البعض «الوتد» الذى سيعتمد عليه تيار الاستقلال للتواجد داخل المجلس الحالى وإن كان البعض يرى أن جميع الفائزين يهمهم مصلحة القضاة وهو ما عبر عنه المستشار زهران بقوله: «أعتقد أن مطالب المستشار الزند هى ذات مطالب مجموعة الاستقلال ومن المهم تنفيذ هذه المطالب» أجندة الزند تحتوى على مواقف مختلفة تماما عن التى كان يتبناها النادى سابقا منها تعديل قانون السلطة القضائية حيث يرى الزند إن تعديل هذا القانون يجب أن يتم بالطريقة التى تسمح بالتعيين فى النيابة العامة بعيدا عن شرط الجيد. ومن جانبه أكد المستشار عادل الشوربجى نائب رئيس محكمة النقض أن علاقة النادى بشتى المؤسسات ستتحدد خلال الفترة القادمة والتى ستكون مختلفة تماما عن ذى قبل، ومنها علاقته بوزارة العدل ومجلس القضاء ووزارة الداخلية بالإضافة إلى علاقة القضاة بالمحامين وبالصحفيين.

وأضاف قائلاً: إن الفترة القادمة ستشهد تغييرا كبيرا فى سياسة وتوجهات النادى حيث ستعود الطيور المهاجرة من رجال القضاء مرة أخرى لبيتهم الذى تركوه منذ سنوات طويلة. مؤكدا أن النادى لن يصبح مقصورا على فئة دون غيرها ولن يصبح لأحزاب المعارضة أو لأصحاب الرؤى المعارضة مكان. وأضاف قائلاً: «كفانا زعامات وبطولات وعداءات فالعلاقات ستعود مع جميع المؤسسات ولابد أن تكون العلاقة طيبة بوزارة العدل وبمجلس القضاء الاعلى». بينما كان رد المستشار فؤاد راشد، رئيس لجنة تقصى الحقائق بالمجلس السابق، هو أن المجلس السابق قام بتسليم الراية للزملاء الذين اختارتهم الجمعية العمومية لكى يحققوا وعودهم فى خدمة القضاة وأضاف قائلاً: «أتمنى كل الخير لجميع القضاة خاصة أنه لا توجد بيننا خصومات ولكن ما هو موجود بيننا مجرد اختلاف فى الرؤى».

السيف البتار
21-02-2009, 07:04 PM
[145810]

سورى ياشباب انا مش عارف جبتم الميعاد ده منين واحمد بيه الزند متكلمش عن المساعدين بل اتكلم عن عودة المقبول

[/QUOT

عودة المقبول او الدفعة التكميلية سيأخذ وقت طويل جدا لن يقل عن سنة او اكثر

معنى ذلك ان احنا ننتظر حتى يتقدم اعضاء مجلس الشعب بمشروع قانون بعودة المقبول (وهذا مستبعد جدا )
ثم ننتظر حتى يقبل المجلس مناقشته
واذا قبل مناقشته
ننتظر حتى يوافق اعضاء المجلس عليه
وياإما يتم الموافقة عليه يااما لا

يااااااااه ده حوار كبير اوى

الظاهر حتى الان ان كل ما قيل قبل الاتنخابات كان دعاية انتخابية ليس الا
والدليل على ذلك ان وزارة العدل بدأت إجراءات تعيين دفعة جديدة مختلطة (http://www.f-law.net/law/showthread.php?t=345&page=13) من بين أعضاء وعضوات هيئتي النيابة الإدارية وقضايا الدولة في المحاكم لسد العجز !!!!
وأعلن المستشار أحمد الزند، الذي فاز بمنصب رئيس النادي مسئوليته عن صدور هذا القرار !!!

والله العظيم اللى بيحصل ده ظلم وافتراء
يعنى اعضاء عاملين فى هيئات قضائية اخرى لا ينقصهم شىء يتم تعيينهم لسد العجز !!!

وخريجى الحقوق بالالاف بلا عمل

حسبي الله و نعم الوكيل !

رجل القضاء
21-02-2009, 08:14 PM
موضوع قبول الدفعة المختلطة من قضايا الدولة والادارية بناء على طلب وزير العدل ده فى حد ذاته بشرى على فكرة ازاااى؟

موافقة مجلس القضاء على كده وعدم معارضة نادى القضاة بمجلسه الحالى على عكس المجلس السابق يبشر بصفاء العلاقة بوزير العدل التى من الممكن ان تتطور الى تمرير ه دفعة المساعدين والموافقة عليها يا جماعة دى سياسة بينهم ليس الا تكاد تكون لعبة احنا لسنا على دراية بها

انما هذكر لكم مثال لمثل هذه الاتفاقات يمكن تقتنعو اكتر

وقت تعديل قانون المقبول الى شرط الجيد لتعيين معاون نيابة هل مجلس القضاء وافق بسهولة؟
لا ساعتها كان رفع سن المعاش للقاضى مقابل صدور قانون الجيد والوزير حط زيادة السن امام قانون الجيد وبالفعل حدث ما حدث اعيد واكرر نفس الامر بيحصل

تعيين دفعة مختلطة من هيتى النيابة الادارية وقضايا الدولة بناء على رغبة الوزير سوف تمرر ويوافق عليها بدون معارضة من مجلس القضاء ولا النادى مقابل موافقته على دفعة المساعدين ابشرو يا جماعة واحسبوها بعقل وغدا ليس ببعيد

على حسانين
21-02-2009, 08:19 PM
والله مش عارف فعلا ده كلام حقيقى ولا كلام او دعايه للانتخابات
على العموم ربنا كبير واكيد حيجى الوقت الا نعرف فيه مين صادق ومين يدعى الصدق
الله موفق كل شاب يشاهد هذا الموضوع
بالتوفيق يا شباب

كلام كبير
21-02-2009, 08:59 PM
موضوع قبول الدفعة المختلطة من قضايا الدولة والادارية بناء على طلب وزير العدل ده فى حد ذاته بشرى على فكرة ازاااى؟

موافقة مجلس القضاء على كده وعدم معارضة نادى القضاة بمجلسه الحالى على عكس المجلس السابق يبشر بصفاء العلاقة بوزير العدل التى من الممكن ان تتطور الى تمرير ه دفعة المساعدين والموافقة عليها يا جماعة دى سياسة بينهم ليس الا تكاد تكون لعبة احنا لسنا على دراية بها

انما هذكر لكم مثال لمثل هذه الاتفاقات يمكن تقتنعو اكتر

وقت تعديل قانون المقبول الى شرط الجيد لتعيين معاون نيابة هل مجلس القضاء وافق بسهولة؟
لا ساعتها كان رفع سن المعاش للقاضى مقابل صدور قانون الجيد والوزير حط زيادة السن امام قانون الجيد وبالفعل حدث ما حدث اعيد واكرر نفس الامر بيحصل

تعيين دفعة مختلطة من هيتى النيابة الادارية وقضايا الدولة بناء على رغبة الوزير سوف تمرر ويوافق عليها بدون معارضة من مجلس القضاء ولا النادى مقابل موافقته على دفعة المساعدين ابشرو يا جماعة واحسبوها بعقل وغدا ليس ببعيد
الكلام دا واقعى و أنا موافق عليه و كلام يتوزن بالدهب.
بس أنا ياشباب قرأت فى المصرى اليوم ان موضوع التعيينات من الهيئه و الاداريه فى القضاء العادى تم اغلاقه .

رجل القضاء
21-02-2009, 09:15 PM
لا يا سيدى الفاضل هو سبق وان تم تجميده قبل الانتخابات كنوع من التهدئة للقضاة انما جاءت الينا الصحف لتؤكد ان حوالى 200 عضو وعضوة من النيابة الادارية سوف يلتحقون بمركز الدراسات القضائية كتمهيد لتعيينهم فى القضاء العادى

mohamed abd elrahman
21-02-2009, 10:19 PM
كلام رجل القضاء منطقى وممكن فعلاً
بس على ما اعتقد انه لوتفتكروا ساعة انتخابات مجلس الشعب الى فاتت وحصل الى حصل فيها والاعتصامات فى النادى والى كلنا عارفنها
فكانت قرصة الودن هى قانون شرط الجيد
وعلى فكره اغلب القضاه والمستشارين البارزين فى الاعتصامات طلعوا اعارات لدول عربيه

فيمكن المستشار الزند عاوز يعيد العلاقات الطيبه بين القضاه والمستشارين ممثلين فى النادى وبين الجهات الاخرى فى الحكومه والى من خلالها عودة المقبول عن طريق دفعة المساعدين والى ممكن ان تتطور فيما بعد الى ما كان العمل عليه قبل صدرور قانون شرط الجيد وذلك عن طريق قانون اخر من مجلش الشعب.....وده طبعاً بعد ما نكون سمن على عسل...ههههههه

السياسه بحرها واسع ومش ظاهر

القنصلى
21-02-2009, 10:33 PM
لم يتم اغلاقه والدفعة ماشية فى اجراءاتها وهيبداوا دورة تدريبية بعد كام يوم كمان تفرغ كامل

عاشق عمرو ذكى
22-02-2009, 03:47 AM
اعتقد ياشباب بهذا ان الدفعة المساعدين سراب

ahmed_2009
22-02-2009, 05:36 AM
يعنى كدا مفيش مساعدين ياريت حد متأكد يرد؟؟

MمحمدM
22-02-2009, 08:01 AM
ان شاء الله هتفتح قريب وربنا يكرم الجميع

ابن حجر العسقلانى
22-02-2009, 11:17 AM
ان شاء الله هتفتح قريب وربنا يكرم الجميع
بعد التحيه,,,,,
ان شاء الله :clapping::clapping:, يا أخوانى بشروا و لا تنفروا .

قاهر المجلس
22-02-2009, 11:32 AM
اولا احنا داخلين على شهر 3
ثانيا/المجلس مشغول فى مقابلات دفعة 2008وتحرياتها
ثالثا/ودا الاهم مقبل شاكر ماشى فى 6وهو 4من اعضاء المجلس يعنى هيقابل الدفعة دى ومش هيعين لحد هنا تمام
رابعا/الدفعة لسه مافتحتش لحد دلوقتى ومفيش سبب تاخير كنتم انتم برضوا بتقولوا بعد انتخابات نادى القضاه واظن الانتخابات خلصت من زمان ايه الامعطلهم
خامسا/امته الدفعة دى هتقدم وامته هتقابل وامته هتتعمل التحريات وامته هتتعين
ملحوظة الدفعة دى تختلف عن التكملية لانى المساعدين بتعوز رفع الدرجات من وزارة المالية
سادسا/لو حد وعد بحاجة دعاية انتخابية
سابعا/سيدنا مقبل شاكر خدع الجميع لانه لو عنده النية ماكنش اخد 2معاونين نيابة من دفعة 2006فى دفعة 2007وعينهم مع المساعدين والاتنين 1و2 فى القرار
حتى لو كدا هيفتح الدفعة ومش هيعينها ةدا مش هيحصل من قبل مقبل شاكر
كمان حاجة الوزير نفسه اغلق الباب عليهم بطلب دفعة من القضاه من هيئة قضايا الدولة والادارية بتقدير جيد وهما وقفوا له فيها فهوا هيقف لهم فى دفعة المساعدين
اخيرا/لوفيه نيه فى الدفعة دى ماكانت فتحت ل2005الا حمضوا بره بقالهم 4سنين وماتقولوش هياخد2006و2005مع بعض غير مبرر طبعا
والاخ الا بيقول بعد اسابيع قليلة بعد انتخابات نقابة المحاماه هو برضوا الا كان بيقول بعد انتخابات نادى القضاه دلوقتى نصدق مين ها؟الاشاعات ولا المنطق وياخبر بفلوس بكرا يبقى_____
مايمكن بعد انتحابات نادى مجلس الدولة ماهى الايام دى ايه رايكهم؟
ربنا يصلح حالكم جميعا وسيبوها لله والله العظيم المحامى الناجح افضل من 500قاض ومعاون نيابة مع احترامى للجميع ودا الواقع الا احنا فيه
مع حبى وتمنياتى للجميع بالخير

mohamed abd elrahman
22-02-2009, 04:39 PM

يا شباب ممكن يكون كلام الناس الى بتقول ان دفعة المساعدين مش هتفتح وانها اشاعات يكون كلام منطقى من ناحية العقل البشرى.

واحنا فعلاً متواكلين ومتكاسلين ولازم نسعى فى مجالات عمل اخرى ولو فتحت الدفعه نبقى نقدم فيها بس المهم اننا ما نضيعش وقتنا فى حاجه لسه مش متأكدين منها.

ولكن

تذكروا دائماً ان الله على كل شى قدير وربنا وحده هو الى بيده مقاليد السماوات والارض وان ربنا قادر انه يفتح لنا ابواب التقديم فى هذه الدفعه اذا شاء

خلوا ايمانكم برينا كبير وادعوا ربنا بالى فيه الخير واحسنوا الظن بالله

فلله وحده طلاقة القدره فلا نقيس بمقاييس العقل البشرى بالنسبه لقدرة الله
بشروا ولا تنفروا واحسنوا الظن بالله
وجزاكم الله خيراً

رجل القضاء
23-02-2009, 12:08 AM
انشاء الله خير يا جماعة وفيه امل كبير والله وناس كتير بتاكد ليا عن حقيقة الدفعة دى ومنهم مستشارين وكل كام يوم عند مقبل شاكر عشان تعيين اولادهم ربنا كبير يا جماعة

يا مولانا يا مجيب من يدعوك لا يخيب توسلنا بالحبيب تقضى حاجتنا قريب اللهم امين يارب العالمين

شهيد مرعى
24-02-2009, 02:36 AM
يا جماعه أيه أنتو عاوزين الأنتخابات تخلص تانى يوم يقولو تعالو أسحبو الملفات طبعا لا ... ثانيا المستشار أحمد الزند لحد دلوقتى لسه معملش غير أجتماع واحد وزع فيه الأختصاصات كوكيل و وكيل ثان و أمين صندوق و لم يتطرق لأى شى من البرنامج ... ثالثا و دا الأهم المستشار مقبل شاكر فى ألبانيا لتنظيم حضور 300 سيده لنادى السيارات تحت رعايه السيده سوزان مبارك ..... أن شاء الله خير و قريب بأذن الله

so 2006
24-02-2009, 02:54 AM
المستشار مقبل شاكر رجع مصر وموجود ويارب يكرمكم جميعا وتفتح دفعه المساعدين ان شاء الله خير ربنا معاكم ويوفقكم

Super magic
24-02-2009, 03:31 AM
ألف شكر يا مان بس هوا أكيد رجع أصل انا عندي معلومات إن لسا مرجعش

MمحمدM
24-02-2009, 04:50 AM
المستشار مقبل رجع مصر فعلا

بس اعتقد الصحف قالت انه في جينيف

وليد الشرقاوى
25-02-2009, 03:15 PM
اية اخر اخبار عن دفعة المساعين

Aeae
25-02-2009, 04:29 PM
هو المستشار مقبل شاكر فى مصر ولا فى سويسرا

عاشق عمرو ذكى
25-02-2009, 06:39 PM
لسه فى سويسرا ياشباب عندما يرجع الصحف سوف تقول

MمحمدM
26-02-2009, 12:27 AM
والله لو الصحف قالت غدا او بعد غد انه رجع يبقي لهدف عنده لكنه موجووووووووووود

مقلد
26-02-2009, 08:52 PM
ايه ياشباب مفيش اخبار ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟
ياريت ياشباب تسعوا فى الموضوع ده على قد متقدروا وانا سامع اخبار بتقول انها باذن الله هتفتح وربنا كريم بالعباد

so 2006
26-02-2009, 09:40 PM
ايه ياشباب مفيش اخبار ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟
ياريت ياشباب تسعوا فى الموضوع ده على قد متقدروا وانا سامع اخبار بتقول انها باذن الله هتفتح وربنا كريم بالعباد

سيدى الفاضل الى الان لايوجد مايئكد على فتح تلك الدفعه ان شاء الله هيلاقو حل للناس الى انتم عرفينهم لكن لا يوجد مايئكد على فتح مساعدين لسه وان كان فى امل لفتحها فلسه بدرى انا مش بقول كده عشان احبطكم ولكن لاتوجد معلومه اكيده وكل ميقوله المستشارين تكهن مع احترامى لهم جميعا وان شاء الله اى معلومه اكيده سوف نذكرها عليكم باذن الله ربنا يوفقكم جميعا .

MمحمدM
26-02-2009, 09:55 PM
للاسف ان المستشار مقبل نفسه نفي والوزير والنائب العام رافضين والزند لم يذكر عنها شيئ في برنامجه ومع ذلك ننتظرها كانها واقع!!!!!!!!!!

مقلد
27-02-2009, 12:58 AM
للاسف ان المستشار مقبل نفسه نفي والوزير والنائب العام رافضين والزند لم يذكر عنها شيئ في برنامجه ومع ذلك ننتظرها كانها واقع!!!!!!!!!!

حضرتك متاكد من الخبر ده ياريت تاكده علشان نعرف بس وشكرااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

MمحمدM
27-02-2009, 02:23 AM
مقبل بيه نفي علي الهواء في برنامج ورفض الوزير والنائب العام مفروغ منه والزند لم يتحدث عنها كل ما هناك اعتقاد من المستشارين بناءا علي كلام انهم سيرضونهم بعد الانتخابات ليس الا ونتمني جميعا من الله ان تفتح في اقرب فرصة ممكنه لكنها ليست واقعا

MمحمدM
27-02-2009, 03:03 AM
لا يحزن احد بسبب كلامي ولا اقصد ان احبط احدا لكنه للاسف هو الواقع ونتمناه ان يتغير والله ولي ذلك وهو القادر عليه

mohamed abd elrahman
27-02-2009, 03:56 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ (55)
وَلاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ (56)...سورة الاعراف.

بسم الله الرحمن الرحيم
أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاء الأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلا مَّا تَذَكَّرُونَ (62)...سورة النمل.

بسم الله الرحمن الرحيم
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ (60)...سورة غافر.

بسم الله الرحمن الرحيم
فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ (14)...سورة غافر.

يا شباب اذا اغلقت كل الابواب امامنا فباب الله والدعاء مازال مفتوح.

عاشق عمرو ذكى
27-02-2009, 04:44 PM
كلام استاذ محمد صحيح الزند لم يتحدث الا فى عودة المقبول فقط

قاهر المجلس
27-02-2009, 06:48 PM
كلام محمد صحيح جملة وتفصيلا

قاهر المجلس
27-02-2009, 06:50 PM
اولا احنا داخلين على شهر 3
ثانيا/المجلس مشغول فى مقابلات دفعة 2008وتحرياتها
ثالثا/ودا الاهم مقبل شاكر ماشى فى 6وهو 4من اعضاء المجلس يعنى هيقابل الدفعة دى ومش هيعين لحد هنا تمام
رابعا/الدفعة لسه مافتحتش لحد دلوقتى ومفيش سبب تاخير كنتم انتم برضوا بتقولوا بعد انتخابات نادى القضاه واظن الانتخابات خلصت من زمان ايه الامعطلهم
خامسا/امته الدفعة دى هتقدم وامته هتقابل وامته هتتعمل التحريات وامته هتتعين
ملحوظة الدفعة دى تختلف عن التكملية لانى المساعدين بتعوز رفع الدرجات من وزارة المالية
سادسا/لو حد وعد بحاجة دعاية انتخابية
سابعا/سيدنا مقبل شاكر خدع الجميع لانه لو عنده النية ماكنش اخد 2معاونين نيابة من دفعة 2006فى دفعة 2007وعينهم مع المساعدين والاتنين 1و2 فى القرار
حتى لو كدا هيفتح الدفعة ومش هيعينها ةدا مش هيحصل من قبل مقبل شاكر
كمان حاجة الوزير نفسه اغلق الباب عليهم بطلب دفعة من القضاه من هيئة قضايا الدولة والادارية بتقدير جيد وهما وقفوا له فيها فهوا هيقف لهم فى دفعة المساعدين
اخيرا/لوفيه نيه فى الدفعة دى ماكانت فتحت ل2005الا حمضوا بره بقالهم 4سنين وماتقولوش هياخد2006و2005مع بعض غير مبرر طبعا
والاخ الا بيقول بعد اسابيع قليلة بعد انتخابات نقابة المحاماه هو برضوا الا كان بيقول بعد انتخابات نادى القضاه دلوقتى نصدق مين ها؟الاشاعات ولا المنطق وياخبر بفلوس بكرا يبقى_____
مايمكن بعد انتحابات نادى مجلس الدولة ماهى الايام دى ايه رايكهم؟
ربنا يصلح حالكم جميعا وسيبوها لله والله العظيم المحامى الناجح افضل من 500قاض ومعاون نيابة مع احترامى للجميع ودا الواقع الا احنا فيه
مع حبى وتمنياتى للجميع بالخير

mohamed abd elrahman
27-02-2009, 08:40 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
يَا بَنِيَّ اذْهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلاَ تَيْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ (87)...سورة يوسف

يا شباب لا تقنطوا من رحمة الله ربنا قادر على كل شىء.

الحاكم العسكرى العام
27-02-2009, 09:03 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

دفعه المساعدين ستفتح لا محاله بدليل العدد القليل جدا الذى قبل فى النيابه العامه دفعه 2007 مقارنه بالدرجات الماليه التى حصلت عليها النيابه العامه لتلك الدفعه ومقارنه بالدفعات السابقه وخاصه 2006
وبعدين لما المستشار الزند يوعد بارجاع المقبول فهو يقصد احد امرين او كلاهما : اما اقرار الاكاديميه القضائيه واما فتح دفعه مساعدين واعتقد ان الاخيره اقرب للواقع الان بدليل ما ذكرت فى اول مشاركتى
اما القول بان المستشار الزند ليس رئيس مجلس القضاء الاعلى وليس فى يده فعل شئ فلا يخفى على احد انه ليس من مصلحه الحكومه ان تعادى القضاه ( المجلس والنادى ) ولا من مصلحه القضاه ان يعادوا الحكومه خصوصا بعد تجربه النادى القديمه العظيمه والشريفه .. بغض النظر عن كوننا فى صف من الا ان هذا هو الواقع
شكرا

هام جدا
28-02-2009, 03:11 AM
ان شاء الله دفعة المساعدين سوف تعلن خلال الايام القادمة

MمحمدM
28-02-2009, 04:37 AM
نتمني جميعا ذلك

ابن حجر العسقلانى
28-02-2009, 05:09 AM
ان شاء الله دفعة المساعدين سوف تعلن خلال الايام القادمة
بعد التحيه ,,,,
ان شاء الله , ان شاء الله , ان شاء الله ,
لم ينتهى شهر مارس و تكون الدفعه فتحت .

محمد 2005
28-02-2009, 06:49 PM
والله فى أخبار بتقول انها هتفتح فى الفترة مابين 10 و15 مارس يارب تكون صحيحة

والخبر ده مصدره ناس من المجلس

blond_heart
28-02-2009, 07:35 PM
فعلا دى معلومة صحيحة

ahmed_2009
28-02-2009, 07:58 PM
يعنى ياجماعة كلام أكيد فى دفعة مساعدين ولا لا؟

مقلد
28-02-2009, 09:18 PM
اتمنى ان تكون الاخبار دى صحيحه ويكون فى امل لينا اننا ناخد فرصه زينا زى غيرنا واللى ليه نصيب فى شئ هيخده وكل ده رزق مكتوب وربنا يكرمنا جميعااااااا انشاء الله

ahmed_307
28-02-2009, 11:31 PM
ياجماعه انا انا عندي مصدرين صديق ليا اخوه مستشار في وزاره العدل بيقول ان الي وصله انها في خلال الاسبوعين الجاين وانا اعرف مستشاء فيالتفتيش

قالي انه في ناس معارضه وفي ناس وموافقه بس في ضغوط قويه علي الناس المعارضه علشان يوافقو بس الكلام ده قالو ليا من اسبوعين

القمر
01-03-2009, 04:05 AM
السلام عليكم
انا عايز اقول حاجه لكل الناس اللى مستنيه دفعه المساعدين
1-القصه دى قصه ارزاق ربنا موزعها على عبيده وكل واحد رزقه مكتوبله فى النيابه او فى اى حاجه تانيه ربنا مقدرهاله
2-الحاجه التانيه عايز اقول لكم ان ربنا بيحط كل واحد فى مكان معين ربنا ليه حكمه لا يعلمها الا العليم الحكيم يعنى اللى مكنش ليه نصيب فى النيابه اكيد ده الخير ليه يعنى يمكن كان يبقى وكيل نيابه وتتلبسله مصيبه ويطلع منها بفضيحه او يدخل وميتوفقش فى شغله ويتعب او اى سبب تانى الله اعلم الخير فين يا رجاله وكل دابه على الارض ربنا كتبلها رزقها محدش يقلق
3-اخر حاجه عايز اقولها لو انها كلمه تقيله عليا............. لو مفيش نيابه مش هنموت
لازم تنحرك ونسعى نشوف اى مجال شغل مش نفضل قعدين مستنيين دفعه المساعدين

ده كده تواكل مش توكل لازم نتحركوكل حاجه متعبه فى الاول وليها مشاكلها بس نحاول بدل الانتظار
وبالتوفيق للجميع وربنا يكرم الجميع
السلااااااااااام عليكم

السيف البتار
01-03-2009, 04:50 AM
السلام عليكم
انا عايز اقول حاجه لكل الناس اللى مستنيه دفعه المساعدين
1-القصه دى قصه ارزاق ربنا موزعها على عبيده وكل واحد رزقه مكتوبله فى النيابه او فى اى حاجه تانيه ربنا مقدرهاله
2-الحاجه التانيه عايز اقول لكم ان ربنا بيحط كل واحد فى مكان معين ربنا ليه حكمه لا يعلمها الا العليم الحكيم يعنى اللى مكنش ليه نصيب فى النيابه اكيد ده الخير ليه يعنى يمكن كان يبقى وكيل نيابه وتتلبسله مصيبه ويطلع منها بفضيحه او يدخل وميتوفقش فى شغله ويتعب او اى سبب تانى الله اعلم الخير فين يا رجاله وكل دابه على الارض ربنا كتبلها رزقها محدش يقلق
3-اخر حاجه عايز اقولها لو انها كلمه تقيله عليا............. لو مفيش نيابه مش هنموت
لازم تنحرك ونسعى نشوف اى مجال شغل مش نفضل قعدين مستنيين دفعه المساعدين

ده كده تواكل مش توكل لازم نتحركوكل حاجه متعبه فى الاول وليها مشاكلها بس نحاول بدل الانتظار
وبالتوفيق للجميع وربنا يكرم الجميع
السلااااااااااام عليكم

كلام سليم 100 %
جزاك الله خيرا
وربنا يسهل ويوفقنا جميعا

هام جدا
01-03-2009, 09:26 AM
والله ممكن ولية لا مقبل ويعملها

توقعات عن طلب دفعتي مساعدين متتابعتين الاولي خلال شهر مارس ان شاء الله شرطيها ان يكون المتقدم حاصل علي تقدير جيد ومقيد ابتدائيا وبهذا لن يتقدم اليها خريجي 2006 مقبول الاخري نهاية العام الحالي بأذن الله لن تتقيد بتقدير معين فقط القيد ابتدائيا -يتاح ل2006 مقبول التقديم -

أراء كثيرة داخل المجلس ولم يستقر حتي الان علي رأي معين

بسم الله الرحمن الرحيم
فانظر إلى آثار رحمة الله كيف يحيي الأرض بعد موتها إن ذلك لمحيي الموتى وهو على كل شيء قدير

صدق الله العظيم

ادعوا الله مخلصين لة الدين دعوة صادقة تفرج كروب المسلمين جميعا

الحاكم العسكرى العام
01-03-2009, 04:35 PM
فى معلومه سمعتها امبارح حبيت اقلهالكم وهى
ان وزير العدل بعد انتخابات النادى قال للمستشارين هعملكم اللى انتم عاوزينوا ووعدهم انه هيمهد الطريق لفتح دفعه مساعدين شهر 7 القادم
هذا ما سمعته

abdouafifi
01-03-2009, 09:32 PM
السلام عليكم
انا وصلتنى اخبار جديده بخصوص النيابه العامه من يومين قبلت احد الاشخاص إلا احد اقاربهمستشار كبير جدا وهو ينظر اهم القضايا المطروح على الساحه والمحظور النشر فيها قال ليا ان بعد اسبوعين ها ينزل منشور اواعلان عن فتح دفعه مساعدين نيابه عامه
الخبر داه حبيت ان اقوله لساده الموجدين على المنتدى وربنا يكرم الجميع

ahmed nour el din
02-03-2009, 03:32 AM
ربنا يكرم الكل و يوفق الجميع .

دريم
02-03-2009, 03:38 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

نتمني جميعا صدق وعود المستشار مقبل شاكر بفتح دفعة مساعدي نيابة خلال الايام القادمة

ووصل الي علمي ان المجلس اجتمع بخصوص هذة الدفعة ولكن لن يصل لشئ حتي الان

يقال ان الوزير يريد ان يكون له سيطرة علي هذة الدفعة بجانب المجلس ويقال ايضا ان الوزير

اشترط تقدير عام جيد علي الاقل للتقديم فيها وهو ما اخر خروج هذة الدفعة للنور حتي الان

ومازالت المفاوضات دائرة بين وزارة العدل والمجلس

السيف البتار
02-03-2009, 04:25 AM

نتمني جميعا صدق وعود المستشار مقبل شاكر بفتح دفعة مساعدي نيابة خلال الايام القادمة

يقال ان الوزير يريد ان يكون له سيطرة علي هذة الدفعة بجانب المجلس ويقال ايضا ان الوزير

اشترط تقدير عام جيد علي الاقل للتقديم فيها وهو ما اخر خروج هذة الدفعة للنور حتي الان

انا عايز افهم لو اشترط تقدير جيد على الاقل يبقى ايه لازمتها اساسا !!!!

رجل مجلس الدولة
02-03-2009, 04:48 AM

استاذ دريم مافيش مساعدين ومافيش تظلمات وللأسف هى دى الحقيقة

مهند
02-03-2009, 05:23 AM
السلام عليكم
لدى معلومات بتاكد من نزول دفعه المساعدين قريبا وبدون تقدير لان الغرض من نزول الدفعه هو تعيين ابناء المستشارين وبعض ابناء السياسين والاخرين الحاصلين على تقدير مقبول فاذا الدفعه بتقدير جيد فما هى جدوها
والمعلومه الاخيره ان الدفعه هتفتح من 2002 الى 2006 واؤكد المعلومه اللى كنت نوهت عنها قبل ذالك بجرد
اعلان النيابه عن هذه الدفعه سوف تفتح فى بقيه الهيئات الاخرى بناء على مصادر مؤكده جدا
ناسف لاطاله
ونتمنى من الله التوفيق لنا جميعا

عاشق عمرو ذكى
02-03-2009, 09:55 AM
بالتوفيق ياجماعة ونحن منتظرين وماعلينا غير الدعاء

linuxtux
02-03-2009, 03:39 PM
يا جماعة ازاي يشترط جيد والقانون لم ينص علي هذا ، ونحن رجال قانون ونعلم ان قرار وزير العدل بفتح دفعة المساعدين هو مجرد قرار وهو في مرتبة اقل من القانون فلا يخصص الخاص ( الأدنى مرتبة ) العام ، ولو ده حدث يبقي القرار محل للطعن عليه والغاءة. الا اذا كان مجرد قرار تنظيمي بحيث يكون قبول جميع الاوراق سواء مقبول او جيد ويصدر قرار التعيين علي دفعتين مثلما يحدث بالنيابة الادارية

mohamed abd elrahman
02-03-2009, 04:05 PM
يا شباب هل ممكن يكون لخريجى دفعة 2007 التقديم فى دفعة المساعدين ان شاء الله لما تفتح
علماً بانه من اول شهر ديسمبر القادم هجدد الكارنيه ابتدائى؟

لان فى ناس بيقولوا ان شرط الكارنيه الابتدائى هيكون وقت التعيين مش وقت التقديم
ارجوا الافاده

رجل القضاء
02-03-2009, 07:24 PM
يا شباب هل ممكن يكون لخريجى دفعة 2007 التقديم فى دفعة المساعدين ان شاء الله لما تفتح
علماً بانه من اول شهر ديسمبر القادم هجدد الكارنيه ابتدائى؟

لان فى ناس بيقولوا ان شرط الكارنيه الابتدائى هيكون وقت التعيين مش وقت التقديم
ارجوا الافاده

اخى الفاضل لا يستطيع احد جابة سيادتك وذالك لعدم نزول الاعلان الى الان حيث سوف يتضح لنا من مطالعته الدفعات المطلوبة وهل 2007 سوف تكون من بين الدفعات ام لا وهل شرط اللقيد ابتدائى وقت التعيين ام اوقت الاعلان ...الخ من بين الشروط انما الى الان اجابة على سؤالك سوف تكون مجرد راى يحتمل الصواب او الخطا دعنا ننتظر وندعو المولى ان يعجل بهذه الدفعة المنتظرة كثيرا ونرى باعيننا شروطها وكل ظروفها دون اراء ولا توقعات

سعد الدالى
02-03-2009, 09:24 PM
الساده الاعضاء - للاسف - لاتوجد دفعه مساعدين وكل مايقال مجرد وعود

M_omara
02-03-2009, 09:26 PM
ما هي مصادر الخبر ؟؟؟؟

محمد 2005
02-03-2009, 09:33 PM
ياري حضرتك تقول مصدر الخبر

ابن حجر العسقلانى
02-03-2009, 10:01 PM
الساده الاعضاء - للاسف - لاتوجد دفعه مساعدين وكل مايقال مجرد وعود
بعد التحيه,,,,
للأسف فى دفعة مساعدين ان شاء الله .
ان شاء الله , ان شاء الله, ان شاء الله , لم ينتهى شهر مارس الجارى ءالا و هتكون الدفعه فتحت .
خير يا بشوات , و موفقون ان شاء الله :hi::hi::hi::hi:

جناب الكومانده المهم
02-03-2009, 10:09 PM
السلام عليكم
ارجو من استاذ سعد الدالى توضيح عما اذا كان راى واستنتاج ام معلومه
حيث كما اكد الساده الاعضاء قبل نهايه شهر مارس ستتضح الامور
سواء دفعه المساعدين او التظلمات او الاضافات لدفعه2007
وان شاء الله خير
تحياتى.....

كريم المصري..
02-03-2009, 10:28 PM
يا جماعه ياريت ميكنش الكلام كده وخلاص تقدير ايه اللي بتتكلمو فيه في دفعه المساعدين في نص قانوني صريح ان الدفعه دي مش بتشترط التقدير يعني لا الوزير ولا غيره يقدر يشترط غير كده الا لو حصل تعديل في القانون عن طريق مجلس الشعب واحنا عارفين ان الدفعه دي هتتفتح عشان ولاد المستشارين اللي مش اتعينو عشان المقبول والمستشارين دول بعد انتخابات النادي لما كلمو الوزير ولادنا و التعيين قالهم بالنص متخفوش هيتعينو يقصد المساعدين اسف للاطاله بس كان لازم اوضح النقطه دي والسلام عليكم ورحمه الله

رجل القضاء
02-03-2009, 11:01 PM
بعد التحيه,,,,
للأسف فى دفعة مساعدين ان شاء الله .
ان شاء الله , ان شاء الله, ان شاء الله , لم ينتهى شهر مارس الجارى ءالا و هتكون الدفعه فتحت .
خير يا بشوات , و موفقون ان شاء الله :hi::hi::hi::hi:

شكرا اخى الفاضل وانشاء الله خير

يا مولانا يا مجيب من يدعوك لا يخيب توسلنا بالحبيب تقضى حاجتنا قريب

محمد سعيد السيد
02-03-2009, 11:57 PM
المساعدين هى درجة من درجات السلم الوظيفى بالنيابة العامة
فالدفعة التى تعين فى البداية تسمى دفعة المعاونين
ثم ترقى إلى مساعدين ثم إلى وكلاء ثم إلى مديرين نيابة ثم إلى رؤساء نيابة ثم إلى رؤساء نيابات ثم إلى محامين عامين ثم إلى نائب عام مساعد ثم فى النهاية ألى نائب عام

مهند
03-03-2009, 01:40 AM
السلام عليكم
ياجماعه مستحيل تدخل دفعه 2007 لان زملائهم لسه يادوبك متوزعين ع النيابه بدرجه معاونين ازاى هما هيتعينو وفيهم بمقبول على زملائهم الحاصلين على جيد وجيدجدا مفيش اى حد تطرق تماما لهذا الامر من الناس المهمه اخر
الدفعات هتكون من 2002 الى 2006

عاشق عمرو ذكى
03-03-2009, 01:43 AM
ياجماعة يعمى مفيش قاضى فى المنتدى ينوبه ثواب ويحسم ذلك الجدل ويقول معلومة تحسم او رأى فهو يعتبر داخل المطبخ

MمحمدM
03-03-2009, 02:19 AM
السلام عليكم
ياجماعه مستحيل تدخل دفعه 2007 لان زملائهم لسه يادوبك متوزعين ع النيابه بدرجه معاونين ازاى هما هيتعينو وفيهم بمقبول على زملائهم الحاصلين على جيد وجيدجدا مفيش اى حد تطرق تماما لهذا الامر من الناس المهمه اخر
الدفعات هتكون من 2002 الى 2006

فعلا استاذ مهند كلام سليم ومنطقي جدا ونتمني ان يتم الاتفاق بين سيادة الوزير والمجلس علي فتحها في القريب العاجل رحمة برجال القانون المحترمين

محمد 2005
03-03-2009, 02:31 AM
أدعو جميع الزملاء الأفاضل الى الصبر وتوحيد الدعاء عسى الله ان يكرمنا جميعا انشاء الله

شمس الزناتى
03-03-2009, 08:17 AM
ان شاء الله فيه مساعدين وقربت جدا انا مشترك فى المنتدى جديد عشان ابلغكم والله الموفق للجميع الكلام اكييييييييييييد

دريم
03-03-2009, 08:49 AM

اقوى فترة للاعلان عن دفعة مساعدي نيابة هي شهر مارس ان شاء الله حسب كلام معظم مستشاري النقض

بل هناك بعض المستشارين طلبوا من ذويهم تحضير اوراقهم الخاصة للتقديم في هذة الدفعة ان شاء الله

يارب لا تشمت فينا عدوا ولا حاسدا

ahmed_307
03-03-2009, 10:20 AM
يارب ياخ دريم والله ربنا اعلم متتخيلش مشاركه في وقتها ياريت متغبش عن المنتدي تاني والف شكر ليك

شمس الزناتى
03-03-2009, 10:22 AM
الكلام صحيح والخبر مؤكد دفعة المساعدين قربت وكله يجهز ورقه وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

شمس الزناتى
03-03-2009, 10:24 AM
كل شىء بخصوص هزه الدفعه اتحدد ومش فاضل غير انزاله فى اعلان فى دار القضاء العالى وده قريب اوووووووووووووى وبالتوفيق للجميع

عاشق عمرو ذكى
03-03-2009, 11:32 AM
مفيش قاضى فى المنتدى ينوبه ثواب ويحسم ذلك الجدل ويقول معلومة تحسم او رأى فهو يعتبر داخل المطبخ

مُسـلم
03-03-2009, 11:59 AM
بالتوفيق للجميع إن شاء الله

M_omara
03-03-2009, 12:11 PM
الاستاذ مهند انا الكلام الذي تردد امامي عن هذه الدفعة انها سوف تشمل دفعة 2007 و ذلك لان اجراءات التعين تتم في عام تقريبا وبهذا فان المعاونين الذي تم تعينهم يكونوا قد حصلوا علي هذه الدرجة ( مساعد نيابة ) و بذلك لا يكون هناك تخطي بين الاعضاء وذلك علي مستوي علمي .........

ahmed_307
03-03-2009, 03:10 PM
ياسيدي الفاضل محدش ضد انها تفتح لدفعه 2007 ياسيدي ياريت تفتح بس تفتح وخلاص

بس العقل بيقول صعب وكل شء جايز وربنا يكرمك ويكرمنا يارب

شمس الزناتى
03-03-2009, 04:12 PM
المساعدين اتحدد لها ميعاد هزا الشهر والكلام اكيييييييييييييييد وبالتوفيق للجميع

MمحمدM
03-03-2009, 04:25 PM
بارك الله فيك ونتمني ذلك وبالتوفيق جميعا

Aeae
03-03-2009, 05:41 PM
بالتوفيق للجميع يا شباب

الحاكم العسكرى العام
03-03-2009, 06:03 PM
يارب يكون كلامكم صح وتفتح الشهر ده لانى سمعت انها هتفتح فى شهر 7
على العموم ياريت لو اى حد بيعدى على دار القضاء العالى ينزل المكان اللى سحبنا منه الملفات ويشوف الدنيا فيها ايه

M_omara
03-03-2009, 06:04 PM
يا سادة انا خارج هذه الدفعة بكل المقايس و لكني اشارك من أجل الزملاء ليس إلا ...... انا أن شاء الله الدفعة القادمة 2009

MمحمدM
03-03-2009, 06:48 PM
الاستاذ مهند انا الكلام الذي تردد امامي عن هذه الدفعة انها سوف تشمل دفعة 2007 و ذلك لان اجراءات التعين تتم في عام تقريبا وبهذا فان المعاونين الذي تم تعينهم يكونوا قد حصلوا علي هذه الدرجة ( مساعد نيابة ) و بذلك لا يكون هناك تخطي بين الاعضاء وذلك علي مستوي علمي .........

استاذ m-omaraانا سألت بالفعل وقيل لي لن تشمل 2007 لان سيؤخذ منهم تظلمات اولا
وثانيا لان العبرة بوقت التقديم وليس بوقت انتهاء الاجراءات

وبالفعل كلام الحاكم العسكري ان شاء الله هتكون في يونيو او يوليو ودا اقرب كلام

محمد 2005
03-03-2009, 07:06 PM
والله ياجماعة بجد فى مستشار كبير فى النقض قال انها هتنزل خلال هذا الشهر

يارب يكون كلامه صحيح

تقبلو مرورى

zoom_261
03-03-2009, 07:09 PM
السلام عليكم انا من دفعة 2006 وعملت كارنية الابتدائى من ايام ومعايا ماجستير اية الاوراق المطلوبة عشان نحضر ليها

النائب العام
03-03-2009, 07:17 PM
للاسف يا شباب اليكم الحقيقة انا كنت فى مكتب احمد بيه الزند امبارح وكان فيه مجموعة من المستشارين موجودين علشان تعيين ابناؤهم وكان نقاش على اعلى مستوى انا مسالتش ولكن سمعت الكلام احمد بيه معاه مجموعة تظلمات 2007 فقط وهيتوجه بيها ارئيس الجمهورية فى الوقت المناسب اتسوية امر ابناء المستشارين اللى متخدوش وكان هناك اباء متقدمين من 2005 استبعدوا لاسباب لا استطيع الافصاح عنها وليس من بينها التقدير لانهم جيد دول ايضا سيتم الكلام عنهم اما المساعدين بالفعل الوزير رافض تماما والنائب علشان مش عايزين محامين والكلام تردد وحتى فى الجرايد سابقا وما تردد ان مقبل بيه نفى اى اى وعود متعلقة بالمساعدين وتردد ان هناك اضافات اى بعض التظلمات قبلت من 2006 ولكنها ابناء مستشارين واكثرمن 10 ده للناس الى بتقول مفيش تظلمات من 2006 هذه معلوماتى من مصادرها المذكورة امامكم 2007 اكرر تظلماتها مع احمد بيه الزند والتظلمات ديه الى متوصى عليها

master of law
03-03-2009, 07:30 PM
السلام عليكم انا من دفعة 2006 وعملت كارنية الابتدائى من ايام ومعايا ماجستير اية الاوراق المطلوبة عشان نحضر ليها

برافو علي يا zoom انا كمان عملت زيك بالظبط ربنا يوفقك و يوفق الجميع ،
بص يا جميل نفس ورق التقديم العادي لأى هيئة قضائية :
الشهادة المؤقتة ( أصل ) .
شهادة الميلاد المميكنة ( أصل ) .
فيش جنائي جديم موجه الي وزارة العدل أو النيابة العامة .
و صورة من الأملاك إن وجدت أو كشف حساب بنكي مثلاً .
و الباقي بأه تلاقية مطلوب منك في الملف لما ينزل و تشترية بإذن الله ،
و ارفق شهادة الماجستير بالمرة أكيد هتنفع بس مش ليها أولوية أوى زي الحالة الإجتماعية و المادية و الأهم من كل ده التحريات يا جميل و هي حالياً قاصرة علي الوالدين و الإخوة و الشخص المتقدم للوظيفة طبعاً طبقاً لحكم المحكمة الإدارية العليا الصادر منذ أشهر ...
تحياتي لك من القلب و لكآفة المشاركين مع خالص حبي و تقديري للقائمين علي الموقع الرائع و بصفة خاصة زملائي الأعزاء منتظري دفعة المساعدين ، و تمنياتي لهم بالتوفيق ؛

MمحمدM
03-03-2009, 07:33 PM
للاسف يا شباب اليكم الحقيقة انا كنت فى مكتب احمد بيه الزند امبارح وكان فيه مجموعة من المستشارين موجودين علشان تعيين ابناؤهم وكان نقاش على اعلى مستوى انا مسالتش ولكن سمعت الكلام احمد بيه معاه مجموعة تظلمات 2007 فقط وهيتوجه بيها ارئيس الجمهورية فى الوقت المناسب اتسوية امر ابناء المستشارين اللى متخدوش وكان هناك اباء متقدمين من 2005 استبعدوا لاسباب لا استطيع الافصاح عنها وليس من بينها التقدير لانهم جيد دول ايضا سيتم الكلام عنهم اما المساعدين بالفعل الوزير رافض تماما والنائب علشان مش عايزين محامين والكلام تردد وحتى فى الجرايد سابقا وما تردد ان مقبل بيه نفى اى اى وعود متعلقة بالمساعدين وتردد ان هناك اضافات اى بعض التظلمات قبلت من 2006 ولكنها ابناء مستشارين واكثرمن 10 ده للناس الى بتقول مفيش تظلمات من 2006 هذه معلوماتى من مصادرها المذكورة امامكم 2007 اكرر تظلماتها مع احمد بيه الزند والتظلمات ديه الى متوصى عليها

الاستاذ النائب العام ما قلته هو الحق كاملا وستجد والمشرفين والاعضاء ان غالبية ما ذكرته حضرتك قلته ولم احدده علي اي لسان ولك كل التقدير علي صراحتك وان شاء الله يكون في امل في شهر 6او 7 كما يتردد والله ولي ذلك وهو القادر عليه

محمد 2005
03-03-2009, 11:43 PM
مدام الموضوع كده والناس مش عايزين محامين انا بقترح مجرد أقتراح على السادة الزملاء الأفاضل من اول خريجى 2004 وحتى 2006 ان نبعث برقية للسيد رئيس الجمهورية بصفته الرئيس الأعلى لمجلس القضاء ونطلب منه تفعيل المادة الخاصه بتعيين المحامين والقانونيين فى وظفية مساعد نيابة من قانون السلطة القضائية وده أقتراح حتى لانترك أنفسنا للأجتهاداة وحرق الأعصاب وان نحصل على حقنا بأيدينا لان هذه المادة حق لنا وأرجو التفاعل من السادة الزملاء وتقبلو مرورى

جناب الكومانده المهم
04-03-2009, 01:07 AM
السلام عليكم
لقد طال الوقت ونحن فى انتظار دفعه المساعدين
وتم تحديد اكثر من ميعاد لها ؛ ولكن شيئا لم يحدث
ونظرا لتاكيد البعض بقربها ونفى البعض الاخر لها
لذلك.. ارجو من الساده الاعضاء الانتظار حتى نزول الاعلان
وهذا هو الفيصل
بدلا من الاجتهادات والاراء
حيث ان كل من يؤكد او ينفى له مصدره
وبالتالى ننتظر ماتسفر عنه الايام القادمه
ولعله خير
تحياتى للجميع.....

القاضى المصرى
04-03-2009, 01:26 AM
تنبيه ادارى

نرجو عدم تكرار المشاركات لان هذا ليس شات ويجب ان تحتوى كل مشاركه على معلومه جديده او مفيده والا ليس هناك داعى لكتابتها نرجو الالتزام حتى لايفقد الموضوع هدفه ويتم اغلاقه

MمحمدM
04-03-2009, 03:47 AM

اقوى فترة للاعلان عن دفعة مساعدي نيابة هي شهر مارس ان شاء الله حسب كلام معظم مستشاري النقض

بل هناك بعض المستشارين طلبوا من ذويهم تحضير اوراقهم الخاصة للتقديم في هذة الدفعة ان شاء الله

يارب لا تشمت فينا عدوا ولا حاسدا (ايه دا يا دريم؟؟؟؟)

استاذ m-omaraانا سألت بالفعل وقيل لي لن تشمل 2007 لان سيؤخذ منهم تظلمات اولا
وثانيا لان العبرة بوقت التقديم وليس بوقت انتهاء الاجراءات

وبالفعل كلام الحاكم العسكري ان شاء الله هتكون في يونيو او يوليو ودا اقرب كلام

تم التأكد ثانية من وجود اقاويل كثيرة بالنقض عن المساعدين (وهو ما اشيع مؤخرا)لكن في الوزارة الرد:(مش دلوقت خالص)
وان شاء الله يتم الاتفاق بين الوزارة والمجلس بمساعدة المستشار احمد الزند قريبا
شاكر تدخلكم حضرة الــقــاضي المصري

ابن حجر العسقلانى
04-03-2009, 05:46 AM
بعد التحيه و بدون تكرار ,,,,,
تأكدت من مصدر موثوق منه أنه فى هذا الشهر الكريم شهر مارس هتفتح دفعة المساعدين
, و مع السؤال كان بالمره السؤال عن فى أمل فى التظلمات فقال مفيش حاجه من الكلام ده دلوقتى .
شكرا للقاضى المصرى على الاداره الجيده للمنتدى

ابن حجر العسقلانى
04-03-2009, 06:04 AM
القضاء;148320]شكرا اخى الفاضل وانشاء الله خير

يا مولانا يا مجيب من يدعوك لا يخيب توسلنا بالحبيب تقضى حاجتنا قريب[/quote]
بعد التحيه,,,,
يا ريت يا جماعه نبطل الحلف أو الرجاء بغير الله و أسماؤه فهذا لا يجوز شرعا ( فلا يجوز أن نقول - و النبى - توسلنا بالحبيب ) و مثل ذلك .
فقد قال المصطفى صلى الله عليه و سلم " الحلف بغير الله شرك , و كفارتها لا ءاله ءالا الله " أو كما قال المصطفى :hi::hi::hi:

محمد 2005
05-03-2009, 04:08 AM
الأخ الفاضل أبى حجر العسقلانى هل مصدر حضرتك موثوق منه

وهل هذا كلام نهائى لان بصراحة الموضوع ده اتلعب بأعصابنا كتير جدا فيها وخلانا كلنا عايشين على الأمل

فأرجو من حضرتك وجميع الزملاء الافاضل احضار معلومات أكيده بخصوص هذه الدفعة ومشكورين على مجهودكم فى احضار الأخبار ويارب خير لنا جميعا أنشاء الله

ابن حجر العسقلانى
05-03-2009, 05:18 AM
الأخ الفاضل أبى حجر العسقلانى هل مصدر حضرتك موثوق منه

وهل هذا كلام نهائى لان بصراحة الموضوع ده اتلعب بأعصابنا كتير جدا فيها وخلانا كلنا عايشين على الأمل

فأرجو من حضرتك وجميع الزملاء الافاضل احضار معلومات أكيده بخصوص هذه الدفعة ومشكورين على مجهودكم فى احضار الأخبار ويارب خير لنا جميعا أنشاء الله
بعد التحيه,,,,
و الله يا أخى الحبيب الكلام دا من كذا مصدر ,
و قولت من فتره ان سلاح مجلس القضاء لمد السن هو موضوع دفعة المساعدين عشان المستشارين ميعترضوش و ميعملوش قلق .
يعنى يا أخى الفاضل متتعبش أعصابك نهائى حتى لو طلع الكلام غلط و مفتحتش فى هذا الشهر , ان شاء الله ان شاء الله ان شاء الله مش هيمر شهر مايو و هتكون فتحت , لأن فى معلومه و الله من واحد مستشار قال ان الدفعه تمت الموافقه عليها دون رجعه و تم اقناع المعارضين و لولا الحرج لقلت لك اسم هذا المستشار و كان وقتها كل الناس هتصدق ان الدفعه تم الموافقه عليها .
علينا جميعا الدعاء و ان شاء الله خير , لأن أنا بكون حزين جدا :cry: حينما أشعر أن أحد أخوانى قلقان أو أعصابه تعبانه خير ان شاء الله و خير كتييير كمان فهذا ظننا بالملك الكريم الرحيم المجيب .:hi::hi::hi::hi:

ahmed_2009
05-03-2009, 04:32 PM
شكر خاص لاخويا أبى حجر العسقلانى (http://www.f-law.net/law/member.php?u=36473) على أخبار الجميلة وبأذن الله كلامك يتحقق فى الواقع

عاشق عمرو ذكى
06-03-2009, 04:38 AM
نريد قاضى يحسم هذا الخلاف

ninotofi
06-03-2009, 04:14 PM
هل يجوز الاعضاء مجلس الدولة المندوبين المساعدين التقدم لعذه الدفعة

كيمو!!
06-03-2009, 05:18 PM
ارجو الرد عليا........................
هل لو فتخت هذه الدفعه سوف تشمل 2007؟ ام لا
شكراااااااااااااااااااااااااااا

بالنسبه للدرجات الشاغره فى دفعه 2007 الى تم تعينهم................زز كانت ياجماعه عشان الدفعه المختلطه من النيابه الاداريه وقضايا الدوله.............. اظن واضح
مش عشانا لاسف................ وبدليل انت لو جمعت الاعداد هتلاقى مجملهم العدد بتاع زمان الله يرحم زمان............(فاروق بك سىف النصر) وزير العدل السابق الذى لا تنساه الاجيال.......................
شكراااا

شمس الزناتى
06-03-2009, 05:26 PM
ما تقلقش مافيش اساسا مساعدين لا2006ولا لا2007كلها اشاعات وتكهنات تفتقد للصحه وللمصدر السليم وشكرا

انت عارف كده كويس ياكيمو ان مافيش مساعدين وان الخبر لم يؤكد بطريقه رسميه من مسؤال فى وزارة العدل او من مجلس القضاء الاعلى

ارجو من الاخوه فى المنتدى والمشرفين عدم التعلق على دفعة المساعدين الا باخبار مؤكده نظرا لما نحن فيه من تواتر اعصاب يعنى الى يقول الخبر يكون متاكد من مصدره او يزكر هزا المصدر للحفاظ على المصدقيه وشكرااااااااااااااااااااااااااااا

so 2006
06-03-2009, 07:37 PM
هل يجوز الاعضاء مجلس الدولة المندوبين المساعدين التقدم لعذه الدفعة
يا باشا انته لو جالك مجلس الدوله تحمد ربنا هو لازم تحمده علطول طبعا بس المجلس معروف من ارقى الهيئات القضائيه واعلاهم الناس كلها بتسب العامه وتروح المجلس وئنته عايز تروح العامه على العموم ربنا يوفقك ولو فتحت وطلبت الدفعه بتعتك من حقك اننته تقدم .

المستشار سيف
06-03-2009, 08:39 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

يا أستاذ ninotofi فعلا من حق المندوبون المساعدين في مجلس الدولة التقدم في هذا المسابقة وأيضا وكلاء النيابة الإدارية و والمنوبين المساعدين بهيئة قضايا الدولة التقدم لهذة الدفعة متي أنطبقت عليهم الشروط التي سوف تصدر مع قرار أعلان الدفعة والله الموفق للجميع

ninotofi
06-03-2009, 10:32 PM
شكرا استاذ سيف و استاذ so 2006 على الرد و الله يوفق الجميع لما فيه الصلاح و لكن استفسار لماذا يتهافت الجميع غلى المجلس و يتركون العامة و الف الف شكككررررررر

مهند
07-03-2009, 04:54 AM
السلام عليكم
اود ان اوضح معلومه ان درجه المندوب المساعد توازى درجه معاون نيابه عامه وادارايه ومندوب مساعد فى هيئه قضايا الدوله الامل الوحيد لديك ان تطلب دفعه المساعدين اذا اعلنت ان تعلن
عن دفعتك فى هذا الوقت لك حق التقديم دون النظر لدرجتك فى الهيئه القضائيه التى تتبعها
اخيرا انا بالفعل اؤيد كلام الاستاذ ابوحجر العسقلانى لان المصادر بتؤكد بالفعل عن اعلان دفعه المساعدين قريبا
معلومه على الهامش الموضوع موضوع مد السن موجود فى الادراج سوف يظهر فى الوقت المناسب حسب ايضا معلومات مؤكده
واتمنى من الله ان يوفقنا جميعا

ابن حجر العسقلانى
07-03-2009, 09:02 AM
السلام عليكم
اود ان اوضح معلومه ان درجه المندوب المساعد توازى درجه معاون نيابه عامه وادارايه ومندوب مساعد فى هيئه قضايا الدوله الامل الوحيد لديك ان تطلب دفعه المساعدين اذا اعلنت ان تعلن
عن دفعتك فى هذا الوقت لك حق التقديم دون النظر لدرجتك فى الهيئه القضائيه التى تتبعها
اخيرا انا بالفعل اؤيد كلام الاستاذ ابوحجر العسقلانى لان المصادر بتؤكد بالفعل عن اعلان دفعه المساعدين قريبا
معلومه على الهامش الموضوع موضوع مد السن موجود فى الادراج سوف يظهر فى الوقت المناسب حسب ايضا معلومات مؤكده
واتمنى من الله ان يوفقنا جميعا

بعد التحيه ,,,,
لك منى كل التحيه أخى الفاضل / مهند , و نسأل الله العلى القدير أن يوفقنا لما يحب و يرضى و ألا يعاملنا بذنوبنا و أن يمن علينا بفتح هذه الدفعه و يكتب لأخواننا و لنا التوفيق .
خير يا بشوات هانت .:hi::hi::hi::hi:

مهند
07-03-2009, 05:35 PM
ياسيدى الفاضل مستحيل ان يكون نصيب لدفعه 2007 فى دفعه المساعدين لو اعلن عنها
لاسباب ذكرنها قبل ذالك فى مشاركتنا السابقه
ونتمنى من الله التوفيق للجميع

القمر
07-03-2009, 10:56 PM
ربنا بيحط كل واحد فينا فى المكان اللى يتوفق فيه ادام ملناش نيابه يبقى اكيد ربنا عارف ان مش هنتوفق فى المكان ده يمكن نخش النار ده واحد فى الجنه واتنين فى النار يمكن منعرفش نتعامل مع ظروف هذه المهنه

ابن حجر العسقلانى
08-03-2009, 09:26 AM
السلام عليكم
رجو الأيضاح من زملائى هل المطلوب من أى دفعه 2008 ولا 2007 ؟ وأمتى الأعلان هينزل
ارجو المساعدة والأيضاح
على العلم انى خريخ 2007 هل لى التقدم بها ومسجل محامى ابتدائى منذ التخرج
وجزى الله كل الخير من يفيدنى بمعلومة

بعد التحيه ,,,,,
أولا :ازاى حضرتك مسجل ابتدائى و خريج 2007 ؟, بالقليل حضرتك تكون ابتدائى فى شهر 8 .
ثانيا : احنا قولنا من قبل ان موضوع دفعة المساعدين تم الموافقه عليه ان شاء الله , و لم يبقى الا وضع اللمسات الأخيره للدفعه , و من هذه اللمسات هل يكون الشرط القيد الأبتدائى أم يكون بتحديد السنوات التى تقوم بالتقديم و هى من 2002 الى 2006 مثل ما حدث فى أخر دفعة مساعدين عام 1997 .
و بالتالى فلا يستطيع أحد الأن الأجابه عن سؤالك الا حين صدور الاعلان ان شاء الله .:hi::hi::hi::hi:

مقلد
08-03-2009, 02:16 PM
شمس الزناتى[/size];149124]ما تقلقش مافيش اساسا مساعدين لا2006ولا لا2007كلها اشاعات وتكهنات تفتقد للصحه وللمصدر السليم وشكرا

انت عارف كده كويس ياكيمو ان مافيش مساعدين وان الخبر لم يؤكد بطريقه رسميه من مسؤال فى وزارة العدل او من مجلس القضاء الاعلى

ارجو من الاخوه فى المنتدى والمشرفين عدم التعلق على دفعة المساعدين الا باخبار مؤكده نظرا لما نحن فيه من تواتر اعصاب يعنى الى يقول الخبر يكون متاكد من مصدره او يزكر هزا المصدر للحفاظ على المصدقيه وشكرااااااااااااااااااااااااااااا
سيدى الفاضل مع احترامى لمعلوماتك وما ورد منها فى الصفحات(46 و 47) وارجوا من الساده الاعضاء الرجوع اليها تختلف تماما عما ذكرته فى هذا الخبر
ياترى بقى المعلومات دى مؤكده من قبلك ولا اجتهادات

وليد الشرقاوى
08-03-2009, 02:24 PM
اخر الاخبار

جناب الكومانده المهم
08-03-2009, 05:27 PM
السلام عليكم
الساده اعضاء المنتدى الكرام
كل عام وحضراتكم بخير

بمناسبه المولد النبوى الشريف

ابن حجر العسقلانى
08-03-2009, 06:30 PM
سيدى الفاضل مع احترامى لمعلوماتك وما ورد منها فى الصفحات(46 و 47) وارجوا من الساده الاعضاء الرجوع اليها تختلف تماما عما ذكرته فى هذا الخبر
ياترى بقى المعلومات دى مؤكده من قبلك ولا اجتهادات
بعد التحيه ,,,,,,
أحييك أستاذى الفاضل / مقلد:hi::hi::hi: على قوة ملاحظتك الدقيقه جدا , بالفعل كلامك صحيح .
نرجو منك أستاذ / شمس الزناتى أن تستبشر خير , و على العموم خير ان شاء الله .:hi::hi:

محمد 2005
08-03-2009, 07:58 PM
خير ان شاء الله