المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : رسالة شكر من الدكتور / نصر ابو الفتوح

وليد محمد
20-06-2007, 09:16 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف المرسلين
وبعد ،،،
الأخوة والأخوات طلبة وطالبات كلية الحقوق – جامعة المنصورة .

لا شك أن لغة الكلمات عاجزة عن التعبير عما في صدري من مشاعر الحب والشكر والامتنان لحضراتكم ويعلم الله سبحانه وتعالي كم كانت سعادتي غامرة وفرحتي رائعة ودهشتي كبيرة من نتيجة هذا الاستفتاء وحصولي على هذه الجائزة الغالية والتي أشهدكم جميعاً أنها عندي أكبر من رسالة الدكتوراه التي حصلت عليها من قبل .
وقد يتساءل البعض لماذا الفرحة الشديدة وعلام الدهشة وكيف تكون الجائزة أكبر من الدكتوراه .
اسمحوا لي أخواتي الأفاضل أن أوضح لماذا كل هذا :-

أولاً :- إن أنقي وأرقي وأغلي وأطهر علاقة في الوجود من وجهة نظري هى علاقة المودة الصادقة بين من يُلقي العلم ومن يتلقى العلم وعندما يشعر الإنسان بكل هذا الحب لا شك أن فرحة الدنيا كلها لا تسعه في هذه الحالة .

ثانياً :- هذه أول مرة أشرف بالتدريس فيها للطلاب في المحاضرات وأضع امتحانات وأقوم بالتصحيح ولعل البعض قد يتعجب من ذلك ولكن الحقيقة هي أنني شرفت بإعطاء مادة التمرينات العملية (السكشن) من قبل ، وهذا العام وهو عام 2007 هو أول عام أشرف بالتدريس فيه للطلاب في المحاضرات وعندما يمنحني أخواتي وأخوتي الطلبة والطالبات هذا الشرف الكبير لا شك أنه شرف ما بعده شرف ويمثل لي في ذات الوقت دافعاً كبيراً للإجادة ومحاولة الوصول إلى درجات أعلى من الإتقان في العمل .

ثالثاً :- عندما حصلت على الدكتوراه شعرت بفرحة كبيرة بالطبع ولكن الحصول على الدكتوراه مجرد قرينة بسيطة على أن الشخص صالح للتدريس في الجامعة ، بيد أن الملعب الرئيسي والميدان الحقيقي الذي يثبت فيه الشخص أنه أهلاً لهذه المهمة السامة هو المدرج والحكم الوحيد هو الطالب ، والحمد لله أنني نجحت في عدم دحض القرينة مؤقتاً وأسأل الله أن أستمر في هذا السلوك .

رابعاً :- لما عانق اسمي اسم أساتذتي الأفاضل وبصفة خاصة أستاذي الفاضل الأستاذ الدكتور/ مصطفي صقر وأبي الروحي ومعلمي الأول وقدوتي الأستاذ الدكتور/ محسن البيه شعرت بالفخر والاعتزاز لأن كتابه اسمي بجوار هؤلاء الأفاضل لهو خير لي من كل المزايا التي يحصل عليها الإنسان من أي منصب زائل . فالجلوس مع العلماء والتعلم منهم هو شرف في حد ذاته .

أخوتي وأخواتي الأحباء :-
إني في هذا اليوم أقدم باقة حب وورد وشكر لكل طالب في كلية الحقوق على هذا الحب الكبير وأسأل الله أن يجعل هذا الحب في ميزان حسناتكم جميعاً وأن يجعل هذا العلم خالصاً لوجهه الكريم وأن ينعم علينا جميعاً بنعمة التواضع وحب العلم والعلماء ولا يسعني في النهاية إلا أن أقول " اللهم اجعلني خيراً مما يظنون ، واغفر لي ما لا يعلمون " .

أخوكم المحب دائماً
د/ نصر أبو الفتوح

محمود زين
20-06-2007, 09:53 AM
طبعا احنا عاجزين عن الشكر لدكتور نصر لانه ابسط علينا بفضله بأمتحان جميل جدا جدا.
وبصرف النظر انا بحب الراجل ده جدا لانه بجد يستاهل كل حب وتقدير.

الهام
20-06-2007, 10:59 AM
جزاكم الله عنا كل خير
نعم المعلم حقا
اتشرفت بتدريس حضرتك لنا
عندما يجلس الطالب فى المحاضرة ليست محاضرة جافة وانما كانت مزيج من العلم والتربية فى نفس الوقت
اشكرك

احمد عمر المليجى
20-06-2007, 02:19 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

انا اشهد انا الدكتور نصر ابو الففوح قد قام بواجبه على اكمل واجه قد قام بدوره استازا لشرح الماده واب نحو توجيه لطلبه
انا فعلا مش عارف اشكرك ازاى والله انا اتمنى انا التقى بك لو مرة واحد بس للا سف انا فعلا اراك بس للا سف معرفش اكلمك لانك يكون حواليك جمهور من الطلبه حواليك
وانا اتمنى لك ان تزداد مكانه افضل وافضل
وكفايه ان يشهد عليك كل الفرقه بلا استثناء
ودعوة الامهات فى المنزل لك
ولو قلتلك انا متشكر هتبقى قليله جدا عليك
مع تحيات اخوك المخلص

yoya
20-06-2007, 02:51 PM
الدكتور نصر دكتور معناه وصفاته اسمى من اى معنى جميل مهما حاولنا نرد ليه الجميل مش هنقدر لان جميله ما يتقدر
وكفايه اوى ان الطلبه حبت مدنى تانيه الىكل الطلبهالى اخدته قالو انه صعب ده لواحده كفايه ده غير الاسياء الى اتعلمناها منه تفيدنا فى حياتنا اولها التواضع بجد لو لفيت القاموس العربى علشان ادور على احلى واكبر كلمة شكر مش هلاقى كلمه تساوى الى هو عمله معانا بجد اخ ونعم الاخ ربنا يوفقه ويارب يبقى معانا فى سنه3 ان شاء الله
وربنا يجازيه عننا خير باذن الله

asma2
20-06-2007, 04:50 PM
شكرا استاذ وليد علي تلك الكلامات الصادقه

وبجد الدكتور نصر اثر في الدفعه كلها وكلنا بنحبه

والحب دا مش من فراغ دا نتيجه محبه الله له و اجتهاده في عمله

واتمني ان الدكتور نصر يدرسلنا العام القادم

m.salah
20-06-2007, 05:13 PM
اولا اشكر الدكتور نصر على الكلمات الرقيقه
وعلى حضوره وتمكنه فى المحاضرات لدرجه وضعته مع هؤلاء العظام
ولكن معظم الطلبه وخصوصا المتفوقين لم يشاركوا فى هذا الاستفتاء؟
مما اضاع حق اساتذه عظام
مثل الدكتور محسن والدكتور مصطفى
هذا لايعنى اننا نشكك فى كفاءه الدكتور نصر
فهو افضل من غير ولكن مقارنته بهؤلاء العمالقه ظلم له
فهو احد تلامذتهم
والمعيار الوحيد الذى يحكم الطلبه من خلاله على الدكتور
هو كم الملغى
وسهوله الامتحان
ومدى خفه الدم فى المحاضره
فهل هذه المعايير ترضيك استاذى الجليل نصر؟
ام المستوى العلمى وايصال المعلومه للطلاب..........وغير ذلك من المعايير التى لم يراعيها هذا الاستفتاء مما تجعله يتسم بعدم الموضوعيه
وقد يكون كالمراه المكبره
التى ينظر فيها الشخص للمراه فيرى نفسه بحجم اكبر
اناشد من قامر بعمل هذا الاستفتاء تفريعه الى معايير ودرجات حتى يتسم بالموضوعيه
وسؤال اكبر عدد من الطلبه من تقديرات مختلفه حتى تكون المراه مستويه ومعبره عن الصوره الحقيقيه
والدكتور نصر اخ كبير
درس لى كمعيد فى العام الماضى
ومدرس للتامينات فى هذا العام
اكن له كل احترام وتقدير وامل ان تصله رسالتى

محمد الخضرى
20-06-2007, 08:25 PM
والله العظيم انا منا عارف أبدأ الرسالة بأية
بس انا بشكر دكتور نصر
يا دكتور نصر بنحبك كتير لانك تعاملت معنا بدون فوارق , نجحت فى ان توصل المعلومة بهذا الأسلوب الجميل
واحب ان اقول ياريت لو تستمر على هذا الأسلوب فى الشرح على طول
مش عارف اشكرك اذاى بس ان المعيار ليس الاستفتاء فقط لأن حب الطلبة ليك فوق كل استفتاء
الدكتور الى نجح انة يدير المحاضرة بدون ملل هوة انت

بش انا زعلان من حضرتك جدا واظن كذلك الكثير من اعضاء المنتدى
والسبب هوة ان حضرتك بتدخل على المنتدى بأسم مستعار مبنعرفوش , وياريت تدخل بأسم حضرتك الحقيقى
عشان المنتدى بوجود حضرتك هيكون احسن بكتير
ونتمنى ان حضرتك تتواجد معانا كل يوم

تحياتى لحضرتك وكفاية دعوة اكثر من ثلاث الاف طالب ليك , دة غير دعوات اهلهم ان شاء الله لما تظهر النتيجة
ويارب يكتر حب الناس لحضرتك اكتر مبيحبوك
شكرا

الملك الحزين
20-06-2007, 09:48 PM
دكتور نصر احب اقول لحضرتك انك مثل اعلى مش ليا بس

بل لكل الطلبة فى كلية الحقوق وانى اتاثرت باسلوب حضرتك

فى عرض المعلومات وانى استفدت من حضرتك كتير مش فى العلم بس

والاخلاق كمان خوفت اوصفك بالقمر لاظلمك وخوفت اوصفك بالبحر ل الناس يغرقوا فى حبك

فطلبت من القلم انه يرسمك قال والله ما اقدر اخدمك سالته وايه السبب ؟؟؟؟؟؟؟؟ قال انى استطيع انى ارسم

قمر .. ارسم زهر .. ارسم شجر .. ...انما ما اقدر استطيع انى ارسم ملاك فى صورة بشر

الملك الحزين / محمد وجدى

sadking_19@yahoo.com

انجى
21-06-2007, 03:16 PM
انا بقى مش عرفة اوصف د نصر ازاى اقول حفيد الفراعنة ولا اقول القلب النابض فعلا مفيش قلب يعرف معنى التواضع و الرافة بالطلاب ويقدر مدى عبء المواد ومدى الصعوبات التى تواجة الطلبة من بعض اساتذة الجامعة المنتزع منهم رحمه البشر وهناك تحفظ لايقلل من قيمة حضرتك وهو عدم ذكر بلقاس كثيرا لان غوغاء المدرج يسيرون غضبنا في النهاية احب ان اوضح فضلك بعد الله لانك جعلتنى انظر لحقوق نظرة اخرى من اول مدخلتة لذلك اتمني من الله ان يجمعك بطلبة الفرقة الثانية وانت تدرس لنا التامينات واتمنى ان تكون رسالة يتحاكى عنها جميع البشر ليس فقط جامعه المنصورة ايضا العالم العربى والعالمى\ ملحوظة حب الطلبة له يكمن في شخصيته واخلاقه وليس العبرة بكم الملغي والدليل على ذلك حب الطلبة له قبل ان يدرس لنا وتعامله بمنهجيه وموضوعيه تامه فى السكشن\وشكرا للاخ العزيز دنصر

conan
23-06-2007, 12:28 AM
انا بشكر الدكتور نصر على كل شئ هو عمله معانا وعلى الكلمات الجميله دى وبدعو الله ان يزيد من حسناته وربنا يبارك فيه

محمود حجازى
23-06-2007, 01:56 AM
العفو دكتور.نصر ده واجب علينا احنا ان نشكر حضرتك وطبعا مهما عبرنا بكلمات عن مدى شكرنا لسدتك وحبنا لك لا نستطيع ان نعبر بما فى داخلنا من حب واحترام تجاه حضرتك وبصراحه كده بالنسبة لى مش شفت اسهل ولا امتع من مقرر مادة التامينات الاجتماعية اللى سيادتك درستها للفرقة الثالثة انجليزى وكذلك لزملائى من نفس الفرقة فى الشعبة العامة وبالفعل فهمنا واستوعبنا المبادىء الجوهرية للتامينات الاجتماعية اللى كتير من زملائنا بالجامعات الاخرى بيدرسوها وبالكاد قد يستوعبوا القليل منها .
فشكرا لسيادتك واتمنى من الله ان تدرسلى فى العام الدراسى الجديد القادم
داعيا الله لك بدوام التقدم والتوفيف.

هايدي محمد
25-06-2007, 08:33 PM
بجد أنا مش حسيت الدكتور نصر مجرد أستاذ في الجامعة وبس ولكنه أخ لنا جميعا ولديه رأفة بالطالب وحتى كنت بشعر وانا في محضرته انه بيحس بالطلبة وكان رحيم معانا جدا وكمان انا كنت بحب احضر محضرته لانها كانت لذيذة وعمري ماشعرت فيها بالملل بجد بتمنى يدرسلنا في تالتة

emoo
25-06-2007, 10:21 PM
لا اقول الا جزاك الله خيرا يادكتور نصر علا كل ماقدمته لنا من تشجيع ودعم معنوي وكثر الله من امثالك واتمنا ان يحالفنا الحظ مره اخرى وتدرسناوعلا فكره دي رغبة كل الدفعةوفقك الله داءما ونتمنا ان نلتقيك السنه القادمه وانت تدرس لنا وشكرا

almasry
26-06-2007, 07:35 AM
انا بحمد ربنا يادكتور نصر على ان حضرتك اللى درستلنا المدنى واتمنى ان نلتقى فى السنين القادمه وربنا يجازيك كل خير

احمد عمر المليجى
27-06-2007, 02:04 AM
يارب يا اخ مصر يبقى على الفرق التلاته على طول
فعلا انا مش مجرد دكتور واستازا علم فانت مربى مثل الاب والاخ الكبير فانت شرحت المقررر علينا على اكمل وجه وشجعتنا على مزكرة بالحصول على جوائز
وعرفتنا ازاى نزاكر بالفقرة اللى انتا كنت بتعمله
وكلامك اللى زى العسل فعلا شكرا لك
انا فعلا عاجز عن الكلام

اسلام12
27-06-2007, 11:26 AM
الاستاذ الفاضل مع كل التقدير لعلماء القانون بالكليه الا ان سبب أختيارك في الاستفتاء مني ليس لمجرد الامتحان الجيد ولكن لانك شخصيه متزنه لا تدخل في معارك واهيه مع الطلبه لم تجعل الامتحان هو بمثابة المعركه التي بها اما الفائز الدكتور والخاسر الطالب واما العكس وانما جعلتنا نشعر باننا نتكامل نحن وسيادتكم للوصول لغايه اساسيه وهي التعلم من خلال الاسلوب الجيد في الشرح والمناقشه الفعاله وابداء الراي في بعض الاحيانولا يسعني هنا الا ان اقدم لك اسمي ايات الشكر والعرفان بالجميل سيدي واستاذي الدكتور نصر ابو الفتوح

bluehorse_s
27-06-2007, 06:48 PM
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاه والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام ...........طبعا انا كان من حسن حظى ان الاخ الدكتو ر نصر كان اول من درسلى فى سنه اولى ماده سكس ن فى مدخل القانون وكان نعم المشجع والمحفز بالاضافه الى الروح المرحه اللى كان بيضفيها على السكشن بجد دى اقل جايزة او تقدير ليك

bluehorse_s
27-06-2007, 06:55 PM
بس انا ليا رجاء بسيط عندك سيدى الفاضل ياريت تستمر منهجيتك على هذا النسك ومتغيركشى الماده زى بعض الناس ويفضل هوة ده اسلوبك لانه اسلوب بصراحه بيحسس الطالب انك مش مجرد دكتور بتلقنه كلام انتا حافظه وبس لا دا بيكون زى فاتح للشهيه ان الواحد يحب الماده ودى حاجه احنا اتعودنا عليها من اول ما بدانا اولى ابتدائى ان المدرس اللى نحبه نحب مادته ونتنافس فيها ونحقق فيها اعلى درجه وياريت كل الدكاتره زيك انتا والدكتور الفاضل رضا عبد السلام ..............................وشكرا

محمدعبدالرحيم
29-07-2007, 08:47 PM
ربنا يكرمك بالخير والحب دائما يادكتور نصر بفضلك بعد ربنا احنا اول دفعة في الكلية تكون كلها بتحب المدني بدون خوف .....علمتنا انك اخونا قبل ان تكون استاذنا .......والله من وراء القصد

بسمله
30-07-2007, 02:52 AM
انا لما احب اتكلم عن اخى العزيز ودكتورى الفاضل د/نصر
مش حتكلم عن امتحان ولا شرح
لكن اتكلم عن انسان محترم جدا وعارف ربنا كويس وبيراعى رضاه فى عمله
بجد لسانى يعجز عن الكلام
لكن قلبى لا يقف عن الدعاء له
اللهم اجزه خير وبارك له واجعله كما تحب وترضى

the-judge
30-07-2007, 03:02 AM
والله كل كلامكم ده وكتير عليه ما يكفى ولا يعبر عن حبنا للدكتور نصر لانه راجل بمعنى الكلمه وكفايه كلمه قالها فى المحاضره هى انه بيراعى فى تصحيح الورقه اهل الطالب وليس الطالب والله حصل
ربنا يكتر من امثاله

CRESPO
31-07-2007, 07:56 PM
شكرا استاذ وليد علي توصيلك لتلك الكلمات الصادقه التي كتبها دكتورنا المحبب

وبجد الدكتور نصر اثر في الدفعه كلها وكلنا بنحبه

والحب دا مش من فراغ دا نتيجه محبه الله له و اجتهاده في عمله

واتمني ان الدكتور نصر يدرسلنا العام القادم

وأحيك وليد...........وشكرا دكتور نصر

اسامه
04-08-2007, 02:30 PM
شكرا يادكتور نصر على الكلمات المعبره وانا شخصيا اشكرك بالنيابه عن جميع طلاب الفرقه التانيه على جمال وسسهوله الامتحانو
الامتحان وبساطته وندعو الله ان يجزيك عن ذلك خيرا

FEDO DEDO
04-08-2007, 04:54 PM
والله انا مش قادر اقول كلام يعبر عن ما بداخلى تجاه هذا الدكتور العظيم وانا شخصيا احببت هذه الماده بسهوله شرحه وبلاغته وفصاحته فهو ليس بمجرد معلم فهو اخ وصديق ينصحنا الى ما هو خير لنا والحمد لله واتمنى ان يدرس لنا هذه الماده فى كل السنين القادمه باذن الله

مى محمد
09-08-2007, 11:57 PM
شكرا لحضرتك يا دكتور نصر وتاكد ان قلبنا بيكن ليك الحب والاحترام والتقدير

ليورا
11-08-2007, 06:31 AM
شكرا ليك دكتور نصر وارجو لة نجاحا مبهرا

:hi: :hi: :hi: :hi: :hi:

بسمة الحقوق
19-08-2007, 03:22 AM
تسلم يادكتور نصر على كلامك الاكثر من رائع ده ومن فضل الله على عبده الصالح الذي يحبه هو حب الاخرين له وحضرتك ماشاءالله بدون حسد تتمتع بقدر كبير من حب الناس ربنا يزيدك من حبهم ويوفقك في حياتك

بسمة الحقوق

sandra adam
23-10-2007, 07:15 AM
شكرا ليك يادكتور على كل ماقدمتة لطلابك من علم حضرتك مثال للاستاذ الجاد المثقف والحمد للة لاننا شرفنا بتلقى العلم من حضرتك

امانى احمد
26-12-2007, 01:20 AM
شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... يا دكتور نصر على هذة الكلمات الرقيقة وهذا التعبير الجميل ونرجو من سيادتك تواجدك معنا ليعم الفائدة على كل اعضاء المنتدى

المليجى
23-01-2008, 03:08 AM
بجد الواحد مش عارف يقول ايه على شرح دكتورنا العظيم وطريقته بالفهم ويبسطه
بجد تسلم لنا وانا كان نفسى تكون علينا السنه دى بس للاسف محصلش نصيب
عشان انت فعلا اللى خلتنى احب ماده قانون المدنى

واحدمن الناس
07-02-2008, 09:06 PM
انا بشكر حضرتك يادكتور نصر لانك بجدمثلى الاعلى فى الكلية نظرا لطبيعة الشرح المبسطةوالقائك للمحاضرة وهذا ادى الى حبى للمادة المدنى واستطعت اجيب تقدير فيهاالحمد الله موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

حبيبه المصرى
07-03-2008, 12:40 PM
انا حبيبه المصرى بجد انا مبسوطه ان الدكتور نصرحسن ابوالفتو ح فريد
حصل من خلال الاستفتاء على افضل دكتور مش لانه بيسهل على الطلبه فى الامتحانات وبس زى ما بيقول بعض الاعضاء ولكنه حصل عليها لانه بجد لديه القدره على توصيل المعلومه بطريه بسيطه فلا ينسها طالب العلم ويكفى ان الكتور نصر علمنا وانا فى سنه تانيه حقوق كيفيه استخرج حكم نقض من موسوعه الاحكام دون تعقيد ودا بيساعدنى وانا بعمل البحث فى الدبلومه حاليا وبجد كل مطلع حكم من الموسوعه بدعى للدكتور نصر لان مش كل الطلبه بيعرفوا يطلوا الاحكام
شكرا دكتور نصر ودائما للامام

نورالصبايا
20-04-2008, 07:21 PM
بصراحة ونعم الاخلاق ونعم الادب
وجزاة الله عنا خير الجزاء هذا الدكتور العظيم (نصــــــر ابـــــــو الفتـــــــــوح)الذى يبعث فينا الامل ويبث فينا النجاح
وبجد ناس كتير جدا تتمنى تبقى زية واصبح مثلنا الاعلى كلنا يارب يعينة
بصراحة هو طلب منا تقيم وواللللله ناس كتير من كتر اعجابها بيه مش عملت التقيم لانة ممكن يعتبر كلامهم كلام انشا او تبير
لكن بجد والله فعلا لاول مرة الكلام الحلو يكون نابع من القلب لانة فعلا دكتور عظييييييييييم وخـــــــــــــــــالــــــــــى حقا من العيوب
ومهما كتبت مش هقدر اوصف اعجابى الشديد بهذا العلامة النابغة الممتاز
اعانة الله ووفقة وجعلة ف اعلى المراتب وانعم علية بجنة الخلد ان شاء اللله

نورالصبايا
20-04-2008, 07:42 PM
شكرا جزيلا دكتور نصر بجد على مجهوداتك الرائعة وااله فعلا فعلا انت بقيت مثل اعلى ومشرف ليا ولكتيييييير جدا من الطلبة
بس ارجوك بجد ياريت يادكتور حضرتك تعرفنا اسمك المستعار او حتى تشترك باسمك لان بجد نفسنا كلنا نتعامل معاك ونسالك اسئلة كتير
وهذا رجاء منى لكن لحضرتك مطلق الحيرية اولا واخيرا
ويارب يوفقك يادكتور ويجعلك ف جنة الخلد ان شاء الله

اّيات
20-04-2008, 09:22 PM
بجد يا امل عند الدكتور العظيم والاخ الاكبر (نصر ابو الفتوح ) فالكلام يعجز عن التعبير ولا يكن هناك ما يوفى هذا الرجل جزء من حقه
لكن لا نملك الا الدعاء له بالتوفيق والنجاح والتقدم المستمر ومزيد من رضا الله وحبه الذى ينعكس عليه بهذا الحب من البشر

mems
21-04-2008, 08:52 AM
الدكتور نصر كل يوم بيثبتلنا انه انسان محترم ومتفتح كتير يا رب الناس كلها تكون كده صدقونى بقت سهله جدا انك تقدر تتواصل مع الدكتور بتاعك تخيل كده ان الدكتور مصطفى سيد صقر موجود معانا على المنتدى هو كمان ؟

سينشى
26-04-2008, 10:09 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

دكتورى واستاذى الفاضل نصر

انا لم احضر لك اى محاضرة الا المحاضرة النهائية

لكن يكفينى ما خرجت بها من نصائحك

وبلاغتك العظيمة التى تمنين ان املك ربعها فقط

احبك فى الله

سينشى

نورالصبايا
24-05-2008, 01:51 PM
بصراحة وبكل بساطة مما نتكلم عن الدكتور العظيييييييييم اللى بجد بقى مثل اعلى لناس كتير مفيش اى كلام مهما كان مترتب وجميل انة يوصل مدى اعجابى بالشخصية الهايلة دى بجد اول سنة يدينى انا ف الفرقة التانية انتظام بس والله بجد ونعم التواضع والاخلاق انا همتحنلة مدنى بعد بكرة بس والله راحة وانا مطمنة ان دكتور زى دة بيدينا ...
خلاصة القول انا لا املك سوى الدعاء للدكتور نصر الجميل
ياااااااااااااااااااارب على مراتبة وزيدة علم وابعد عنة عيون الحاقدين والحاسدين
وجزااااااااااااااة الله خيرا على مايفعلة معنا من مجهود

مــــارينــجــو
27-05-2008, 11:35 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

شكرا دكتور نصر ليك على مشاركتك مع اخونك بالمنتدا وانا اشد المعجبين بحضرتك

على فكرة ليا الشرف بانى اكون من اوئل الفرق الى حضرتك درستلهم عندما كنت حضرتك مع الدكتور الجميل

محسن البية فى احوال الشخصية للفرقة التانية

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

n_medo
08-06-2008, 09:48 PM
فعلا الدكتور نصر يستاهل كل خير
انا من اشد الناس اعابا باخلاقه اللى مالهاش مثيل وفصاحته

وعلى فكرة يلجماعة الدكتور نصر كان السبب الاساسى لدخولى كلية الحقوق لان هو اللى حببنى فى الكلية ديه

وانا بتمنا من ربنا ان يوفقنى واقى زيه

ويار يكرمه ويوفقه

mr.eltair
19-07-2008, 08:31 PM
ربنا يخليك يا دكتور

حضرتك فعلا نعم القائد والقدوة الحسنة

جزاك الله خيراااا وزادك علما وهداية

ان شاء الله حضرتك تشوف ردي عليك

تلميذك سيد مصري بالكويت

mems
05-09-2008, 02:05 AM
بجد يا دكتور نصر انا واحد من الناس كنت على وشك انى اسيب الكليه لولا انت يا كبير والله انا فعلا اتعملت منك الكثير والكثير تصدقنى لو قولت لحضرتك انى اكون شاكر جدا لو اشتغلت معاك ولو اعملك قهوه وشاى .................. بجد شكرا ليك فعلا كليه حقوق المنصوره لو كل دكاترتها زى حضرتك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المستشار محي
09-09-2008, 10:44 PM
رغم ان سعادته لم يدرس لي بس من كلام زمايلي انه دكتور اسطورة
اتمني ان انال شرف تدريسه ليا السنه القادمه ان شاء الله

TI2
19-09-2008, 09:10 AM
على فكرة من كلام اصحابى على الدكتور
اشتقت اوى انى احضر محاضرة لهذا الشخص لبعظيم

ريهام
19-09-2008, 09:43 PM
بقولكم الصراحة الدكتور نصر شخصية ممتازة جداااااااااا ومتواضعة جداااااااااااا
وكلام الدنيا الجميل كله لايكفى لشخصية مثل الدكتور نصر

ربنا يطول فى عمره يارب

mems
29-09-2008, 12:59 PM
طب ايه رأيك يا شاهنده اننا بدال ما نعمل اسم الموضوع كده نخليه رابطه محبى الدكتور نصر انا مش قادر اعبر بجد عن حبى لهذا الرجل الا انى اقدر اقول فعلا ( الدنيا لسه بخير )
mems

m_elngar
04-10-2008, 06:05 PM
أنا بحــــــــــــب " د/ نصر أبو الفتوح "
وجزاك الله خير الجزاء ونفع بك
وانا عايز اشكرك على " شخصيت حضرتك المتواضعة الرقراقة العذبة البريئة والحنونة "

نورالصبايا
04-11-2008, 12:46 AM
http://www2.0zz0.com/2008/08/20/22/453363642.gif (http://forum.3ash8.com/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.0zz0.com)

ميرفت احمد
08-11-2008, 07:26 AM
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
ألف مبروك .. لقد سعدت بهذا الخبر الا وهو اختيار الدكتور بل الخ الحبيب للطلبه افضل دكتور
على فكرة احب اقول ان دكتور الماده هو اللى ممكن يحببك فو ماده اوفى الكليه كلها اوحتى فى حياتك زى ناس كتير كده...... ولكن الدكتور نصر حببنى فى المانى ككل والله العظيم حببنى فى النجاح شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية . اخوكم المحب دائما احـمـد الــــنــــجـــار

نورالصبايا
08-11-2008, 12:42 PM

golden shadow
08-11-2008, 01:17 PM
دكتور نصر يستاهل كل خير رجل قمة فى الاحترام والعلم
وفكرة رابطة محبى الدكتور نصر فكرة عظيمة
وياريت ندعى لدكتور نصر ربنا يوفقة ويكون رئيس قسم المدنى
ياررررررررررررررررررررب

انجى محمد علي
19-11-2008, 06:00 PM
والله عاجزين عن الشكر ليك يدكتور بجد احنا بنحبك اوىىىىىىىىىى ويرب يجازيك عننا خير واللي بتعمله معانا يبقي في ميزان حسناتك

الدكتور عادل عـامر
20-11-2008, 03:08 PM
احمد إليكم الله لا اله إلا هو واصلي واسلم علي سيدنا محمد وعلي اله وصحبه ومن تمسك بشريعته إلي يوم الدين وارفع إليك تحيه الإسلام فالسلام عليكم ورحمه الله وبركاته إن فطرة الإنسان لن تنتفع من شرع وعدالة السماء إلا إذا كان مصدرا بأسم الله ومخاطبا أعماق النفس المفطورة علي الصلة بالحق والعدل والله وان الله لايغني في الناس شيئا إن كان بعيدا عن مراعاة هذا السر الدفين في صياغته وعدله وفي فطرة الناس علية كما قال الله تعالي ( كذلك يضرب الله الحق والباطل وأما الزبد فيذهب جفاء وأما ماينفع الناس فيمكث في الأرض ) صدق الله العظيم

ونود أن نقول لسيادتكم :- لا يتحقق النجاح إلا بثلاث تحديد الهدف بدقة واحتمال المشاق والمكارة والاستهانة بالعوائق والأخطار إلي حد معقول 0

الدكتور / عادل عامر

- **** صاحب مدونة عادل عامر** علي مكتوب *****

AAA6666. maktoobblog.com) WWW. )

2-***** وكذلك مدونة الدكتور عادل عامر**علي جيران *****

www.aaa6666.jeeran.com (http://www.aaa6666.jeeran.com/)

3- مدونة الدكتور عادل عامر** علي بلوج **

****http://aaa6666.blogspot.com

4- الدكتور عادل عامر** علي تدوينه

http://www.tadwena.com/rss.php?wAAA6666

5- مدونة الدكتور عادل عامر ** علي البوابة

http://blogs.albawaba.com/adel_amer (http://blogs.albawaba.com/adel_amer)

6- مدونة الدكتور عادل عامر ** علي أصول **

http://blogs.o9ool.com/bl/blog.php?blogUserIDAAA6666

والايميلات :- AAA6666@maktoob.com

AAA6666_2003@yahoo.com

AAA6666_50@msn.com

AAA6666_2004@hotmail.com

AAA6666@gawab.com
شكرا ويرجي التواصل عبر المسنجر ِAAA6666_50@msn.com
AAA6666_2003@yahoo.com
وهذاني موقعي
http://aaa6666.blogspot.com/
http://aaa6666.jeeran.com/

magice heart
28-11-2008, 02:46 AM
الاستاذ الدكتور
نصر ابو الفتوح انت مش بس تستاهل افضل دكتور جامعة المنصورة
انت تستاهل افضل دكتور في جامعات مصر كلها
مع افضل تمنياتي لك بدوام النجاح والتفوق

حكايات الزمان
28-11-2008, 02:50 PM
مش عارفه اقول ايه اكتر من اللي قالوه بس بجد انت اعظم دكتور فعلا ع مستوي الكليات وعمرنا ماهنلاقي دكتور نفهم منه زي حضرتك كده في تبسيط المعلومه وادب حضرتك واخلاقك وربنا يخليك لينا يارب وتفضل معانا لاخر سنه ف دراستنا وبجد والله العظيم انا مش لاقيه كلام اقوله اعبر بيه عن اللي جوايا وعن حبي الشديد لحضرتك ولماده حضرتك ومحاضرات حضرتك وشكرا

hamo120
07-12-2008, 08:59 PM
انا اتمنى ان اقول لك يادكتورنا العظيم اني والله يشهد على كلامي اشعر بالحزن في ثلاث مواطن اولهما حينما اقترب من نهاية العام الدراسي فاحزن على عدم رؤيتك هذه الفترة القادمة وثانيهما اشعر بالحزن لاني لم اتشرف بتدريسك لي قبل هذا العام وثالثهما حينما اتذكر باني قد اقتربت من النهاية في دراستي في الكلية لاني لا اتصور ان اجد استاذا افخر بان يعلمني اقدر منك

المحكمه
12-12-2008, 09:03 PM
انت اعظم دكتور وشكرا

مهتمة
14-12-2008, 02:21 AM
ارسل باقة ورود معطرة بالنجاح ومزيلة بالامتنان ومليئة بالعرفان لاستاذى الدكتور نصر ابو الفتوح على مجهوداته لتبسيط القانون المدنى فى محاضراته واذكر ويشرفنى ان اول محاضرة حضرتها فى الفرقة الاولى كانت له ولابيه اروحى استاذنا الدكتور محسن البيه وادعو له بالتوفيق دائما عملا وعلما واسال الله ان يوفقه لما يحبه ويرضاه

cogack
18-12-2008, 01:32 AM
انا والله مش عارف اقول ايه
بصراحه : انت اخ محترم جدا ويارب تكون بأعلى المراتب دائما

ahmedhelmy
25-12-2008, 07:23 PM
بسم الله الرحمن الرحيم الأستاذ الفاضل السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أسأل الله لك الاخلاص فى القول والعمل والسر والعلن بارك الله فيك وزادك علما وتواضعا وحبا فى قلوب الطلاب علمّت العلم وأتقنت العمل نفعنا الله بعلمك ونصائحك وختم الله لك بخير ورزقك بالسعاده فى الدنيا والنعيم فى الاخره والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

reem_19
05-01-2009, 05:25 AM
ربنا يكرمك دايما يارب ويحبب فيك الخلق اكتر واكتر ويفرحك بكل خير زى محضرتك بتفرح قلوب الطلبه وانت دكتور فاضل واحسن دكتور فىتاريخ كليه حقوق المنصوره

محدش فاهم حاجه
05-01-2009, 11:36 AM
من الاخر الدكتور نصر ده انا اعتيره اخ كبير قبل ان يكون دكتور جامعة وفعلا نفسى اشوف كل الدكاتره تعمل اللى الدكتور نصر بيعمله ياجماعة الدكتور نصر ده قيمته كبيره قوى عندى وده مش من فراغ هوه فعلاً كده

dr_mody
06-01-2009, 01:22 PM
اولا انا احب اشكرالدكتور نصر ابو الفتوح لانه بجد دكتور ميه ميه وانا حاسس ان بعد كده ان هما هيدونا فى الجامعه كتب لشرح السيره الزاتيه للدكتور نصر ابو الفتوح لانه بجد اسطوره الجيل القادم كفايه بس اسلوبه مع الطلبه انا بس احب اقوله بجد ربنا يوفثك ويعلى مكانتك كمان وكمان ان شاء الله

amrelghazi
09-01-2009, 06:45 AM
ان فاقد الشيء لا يعطية

وانت لم تفقد الاخلاص فقد علمته لنا
وانت لم تفقد الحب فقد اعطيتة لنا
وانت لن تفقد العلم فقد سقيتة لنا
وانت لم تعرف الكبر فقد تواضعت لمن علمك
وانت لن تخرج من قلوبنا فقد تربعت فية

فهنيئا لك لما ستجده قادما تجاهك من حكمة وعلما وحبا من الجميع .......

reem_19
21-01-2009, 09:59 AM
شكرا لاحسن واعظم دكتور فى تاريخ حقوق ويارب يكتر من امثالك وانت مثال للدكتور والاخ والاب الفاضل ربنا يكرمك يارب ويجزيك عنا وعن كل الى بيحبوك خير

elhoutonline
21-01-2009, 11:07 PM
اتقدم بخالص الشكر لرب العزه على النعم الكثيره التي انعم بها علينا
واهمها في هذا العام هي
الدكتور نصر ابو الفتوح حبيبي و استاذي واخي الكبير :hi:
مهما حاولت ان ابحث عن تعبيرات فلن اجد ما يصف ما بداخلي لك من حب وتقدير
ويكفيني ان يعلم ربي بما لك عندي حتى يدخره لك عنده
اتمنى من الله ان يوفقك الى ما يحبه ويرضاه
وليس بوسعي ان اشكر ما قدمته لنا من معلومات جما وطرق في تثبيت المعلومات
الى ان اتمنى من الله ان يجعله في ميزان حسناتك
و ان يجزيك عنا كل الخيرات

DiGa
22-01-2009, 02:44 PM
مهما قلنا واتكلمنا عن الدكنو نصر والى انا بعتبرة اخويا الكبير بجد مش هنوفية حقة يا جمااعة وانا بقترح ان احنا واجب علينا اننا نكرم الدكتور نصر

محمود الصديق
12-02-2009, 11:06 PM
بالاحمر لون الدم الذى يجرى فى عروقى وباللة العظيم انى لاحبك كثيرا ياخى د/ نصر أبو الفتوح الاكثر تواضعا والذى تعلمت منك الكثير جدا والذى احبك كل اخوتك طلاب الكلية

مستشارك القانوني
14-02-2009, 12:13 AM
انا لسه لم اتشرف بتدريس حضرتك لي ولكني تشرفت بان ألقيت علينا افتتاحيات لبعض مُحاضرات الدكتور مُحسن البيه
وبجد انت دكتور جميل دا في كل شئ اخلاقيا ً وعلميا ً ومهاريا ً وعقلياً وانا باذن الله سوف اتشرف بتدرس حضرتك لى في هذا التيرم ماده التامينات الاجتماعيه

The Gladiator
19-02-2009, 12:46 PM
اسال الله العظيم رب العرش العظيم ان يجزيك عنا خيرا وان يرفعك الى اعلى درجات العلم
وشكرا لسيادتك على ما تفعله معنا من مجهود عظيم

منى على احمد
27-03-2009, 05:35 AM
انا بشكر الدكتور نصر ابو الفتوح على كلامه الرقيق
وانا بكتب قصائد ولما كنت بحضر محاضراته كنت بستمتع جدا فعلا د.نصر غير طعم التدريس ف حياتنا
حقا حضرتك نعم الدكتور والاستاذ والمعلم
وتستحق ان يقال لك
((قف للمعلم وفه التبجيلا........كاد المعلم أن يكون رسولا))
وان اول من اقف لسيادتكم احتراما وتقديرا وتبجيلا لك
الحمد لله انه وهبنا دكتور مثلك ذاد الله من امثالك وذادك علما ودينا ونفع بك الأمه
شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ...

احمد الزملكاوى
29-03-2009, 02:32 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا فى البدايه اقول انى مش بحب احضر محاضرات ولاكن زميل ليا وهذا الزميل ايضا مش بيحضر فا انا استغربت انه بقى ينزل الجامعه ويحضر فا قلتله يعنى مش عويدك قولى ايه غير عويدك والله بنفس الرد كده قلى فى دكتور رجعلى ثقتى فى نفسى تانى وثقتى فى الكليه وكمان الماده اللى بكرها وبستصعبها وهى مادة المدنى بقيت احبها فا انا استغربت قلت احضر انا كمان وحقا والله العظيم دكتور وليس دكتور فقط فهو ابا لنا وجزاه كل خير الدكتور نصر ابو الفتوح بجد انا مش عارف اوصل اعجابى باسلوب حضرتك مع الطلبه بس يارب يوصل من كلامى ده والسلام عليكم ورحمة الله

Guitara
02-04-2009, 07:39 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

الدكتور نصر ده من الاخر أحلى دكتور فى جامعات مصر ومش هييجى زيه خالص والله ودى حاجه انا واثق منها كويس يكفى ان محاضرته تتمنى انها تكون 10 ساعات والله لو 10 ساعات مش هنمل خالص . عكس طبعا اساتذة كتير يكرهوك فى المادة ويكرهوك فى اليوم الى حضرت فيه اتحدى اى واحد بيفهم حاجة من دكاترة كتير عندنا .

دكتور نصر :- لك منى ارق تحية .

Guitara
02-04-2009, 07:42 PM
بسم الله الدكتور نصر مافيش قبله ولا بعده بس مش عاوزين كلام كتير

احمد يسرى
29-04-2009, 10:02 PM
اولا انا لقبت وسط زملائى واصدقائى بعاشق الدكتور نصر لدرجة انى بصراحة هما كانو مش بيحضروقولى جميع المحاضرات ولكن والله كنت انسحب من مجلسهم واذهب لكى استمع لدكترنا العضيم ولكن من السهل ان الواحد يجيب المهم فى اى محاضرة ولكن حضورى للدكتور نصر كان ليس لمعرفة مهم او ملغى ولاكن لدرجت اعجابى الشديد لة واعتبار هوة مثلى الاعلى لى فى هذة الكلية الرائعة والى انا بفتخر ان اكون طالب من طلابها وانا كنت بتابع الدكتور نصر من ايام ماكن بيعطينا الفقرة الاعلانية مع الدكتور العظيم الدكتور محسن البية وانا اعجاب بيتزايد لدرجة ان اسلوب الدكتور نصر فى كلامة وحوارة طبع على اسلوبى فى الكلام من غير ما اشعر انا بالفعل انا فخور انى طالب من طلاب دكترنا العظيم دكتور نصر ابو الفتوح وانة فعلا اتعلمت منة الكثير ليس فقط فى الحياة القانونية والابحار فى عالم القانون ولكن فى جميع وشتى مناحى الحياة من تواضع وسلكيات عظيمة تعلمتها على يد هذا الدكتور وانة بئسلوبة فى الكلام حسيت انة اخويا الكبير ليس طالب واستاذ وانة اذال الفروقات الشاسعة الى كانت بتكون بين الطالب والاستاذة وانا بدعو من الله انا يجمعنى كلنا على خير يا رب وشكرا

الصقر الجارح
01-05-2009, 05:03 PM
جزا الله عنا الدكتور نصر أبو الفتوح خير الجزاء ورفع قدره فى الدنيا والأخرة وزاده علماً

عبدالله حامد
05-06-2009, 11:09 PM
قد يظن البعض أن طلابك جاملوك بطيب الحديث والإطراء لأنهم مازالوا طلابك وأنهم يتلمسون منك درجات عالية أو مصلحة فانية ، ولكني وقد بعد الزمان والمكان وبعدما تخرجت بسنوات وأمسيت من أبناء الغربة والترحال ، فإني أصدقك الله وبلسان الحال أقول : إن كنا شهداء الله في أرضه فإني أشهد لك أنك كنت نعم المعلم والقدوة وأنك أديت وما قصرت ، وكأن الحبيب المصطفى ( ص ) كان قدوتك ، فجزاك الله عنا خير الجزاء وثبت على طريق الحق والرشاد والتوفيق خطاك إنه نعم المولى ونعم القدير . ( من علمني حرفاً دنت له فضلاً ) وقد أثقلت علي بالفضل يامعلمي العزيز الغالي وفقك الله .

الاميرة العالية
17-06-2009, 10:03 PM
السلام عليكم...
بدايتا: اود ان اشكر دكتورنا الفاضل/نصر ابو الفتوح
على كل مايبذله معنا من مجهودات عظيمه.
ثانيا:اطلب من الله ان يجعلنى متفوقه وناجحه مثلك.
ثالثا:اتمنى ان تكون معلمى دائماحتى وبعد ان اتخرج من الكليه.
رابعا:اطلب من حضرات المشرفين على المنتدى ان يخبرونى بكيفيه التواصل مع دكتورنا الفاضل.
رجاءا فى اسرع وقت ممكن لاهميه الموضوع
ومراعاة من حضراتكم لضيق الوقت.
واخيرا....
ادعوا الله عز وجل ان يوفقنا جميعا الى ما يحبه ويرضاه.

الطامعه بالفردوس
27-06-2009, 07:53 PM
الدكتور نصر بجد بحبه جدا جدا جدا وبفهم اوى فى محاضراته انا وانا فالامتحان قعدت اعيط مش مصدقه سهوله الامتحان وروعته بجد بجد بجد احلى امتحان امتحنته فى حياتى وبجد ساعدنا كتير بعد الامتحان حاولت اوصل لحضرته علشان اشكرة بس ما امكنش
بجد يا دكتور نصر انت اخ لينا ومثل اعلى لى انا شخصيا
ربنا يبارك فى حضرتك يارب اللهم امين وتفضل تعطى علما وخلقا لكل اللى حواليك

قلوب ثائره
26-07-2009, 12:51 PM
أشكرسيادتك يادكتور / نصر على الإمتحان الرائع وأعتذر بمجىء هذا الشكر جاء متأخرآ
أود أن أسأل سيادتك عن أخبار النتيجه للفرقه الثالثه ومتى ستظهر بعد هذا التأخر الكبير

محمد الخضرى
01-08-2009, 10:06 PM
بصراحة انا مش عارف اقول لحضرتك اية
لأن صعب جدا ونادرا ان احنا نجد انسان محترم زيك
انا جزء كبير من شخصيتى ومعلوماتى التى تعلمتها كانت بفضلك وتحت يدك وانا طالب من طلاب حضرتك

ناني
02-08-2009, 04:34 AM
جزاك الله خيرا يادكتور
ولك كل الاحترام والتقدير
وحضرتك مثالنا الاعلي وقدوه لينا

themaze
08-07-2010, 04:18 AM
ربنا يكرمك يا دكتور نصر يااااااااااارب

والله اسال ان يعطيك المزيد لما تعلمتة منك داخل النطاق الدراسى وخارجة

نيمو محمود
01-12-2010, 05:40 AM
انا مش عارفه اوصل انا قد ايه بحترم الدكتور ده وبحبه اوووووووووووووى لأنه بجد مثال للتواضع والأخلاق الرفيعه انا دلوقت اتخرجت وكنت دفعة 2010 بس نفسى ارجع الكليه عشان اشكر حضرتك لأنى بجد بحب حضرتك جدا وبدعيلك كتير وعمرى ما هانساك يا دكتور ابدا واتعلمت منك كتير وبتوصل المعلومه كويس ومادتك كانت احلى ماده عندنا وعلكول كنا بنذاكر معاك اول بأول لأنك كنت بتخلينا نحب الماده اوى