المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : [مكتب] الدكتور نصر ابو الفتوح - مدرس بقسم القانون المدني

نصر555
14-12-2008, 07:14 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

يشرفني ويسعدني ان أتلقي جميع استفسارات اعضاء المنتدي في شأن مواد القانون المدني التي يتم تدريسها بالكلية بداية من مادة المدخل للعلوم القانوية, ومروراً بمادة الاحوال الشخصية لغير المسلمين, ونظرية الالتزامات, وكذلك عقود البيع والايجار, وقانون العمل والتأمينات الاجتماعية, وانتهاءاً بالقانون الزراعي وحق الملكية والتأمينات العينية

ولا يقتصر الامر علي ماسبق وانما يمكن تلقي ايضاحات عن امور اخري قد تؤرق الطالب , وتكون مهمة بالنسبة له , ككيفية المذاكرة , والتقديرات وغيرها.

تنبيهات قبل الرد على الموضوع :-

1. الالتزام بـ قانون المنتدى الأساسي (http://www.f-law.net/law/index.php?page=law)
2.الالتزام بـ قانون منتدى أعضاء هيئة التدريس (http://www.f-law.net/law/announcement.php?f=112)
3. الردود على الموضوع لن تظهر إلا بعد موافقة المشرفين

د.محمد سادات
14-12-2008, 08:31 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
اسعدنا كلنا تواجدكم الكريم كأستاذ فاضل وأخ عزيز , ونتمني الا تحرمنا من عطائك المتواصل وتواجدك المستمر معنا, فلكم ستثرينا موضوعاتك وتعزنا افكارك, فلا تحرم طلابك من تواصلكم معهم.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

المستشار محي
14-12-2008, 09:12 PM
اهلا بحضرتك معانا دكتورينا العظيم
لقد تعملق المنتدي اليوم يوجود حضرتك
الكلام لا يعبر عن سعادتي بوجود حضرتك

عاشق القانون
14-12-2008, 09:15 PM
شرفت المنتدى يا اعظم دكتور فى كلية الحقوق حضرتك انا فى الفرقة الرابعة وحضرتك درست لنا القانون المدنى فى الفرقة الثانية وكانت اجمل سنة لما حضرتك درستلنا مدنى .

اّيات
14-12-2008, 09:26 PM
ده فعلا يوم تاريخى للمنتدى بدخول استاذنا واخونا الكبير الدكتور نصر ابو الفتوح
ومفيش اى كلام يعبر عن سعادتنا بوجود حضرتك معنا يا دكتور نصر
ده شرف لينا كلنا بجد
يارب فى تقدم وتفوق دائم
جزاك الله كل الخير

البريتور
14-12-2008, 09:33 PM
نورت المنتدي كله يادكتور نصر ....،

احمد الغمرى
14-12-2008, 09:36 PM
يا دكتورنا يا دكتورنا يا دكتورنا احببناك ..... دخلت فى قلوبنا من اول ما شوفنا

اهلا بالدكتور الجميل الدكتور نصر

انا بحب حضرتك جدا

وحضرتك تستاهل كل خير

واهلا بيك فى منتداك الجميل

بوسي المياح
14-12-2008, 09:50 PM
بجدالشرف لينا يا دكتور

الاستاذة
14-12-2008, 11:36 PM
فعلا ده يوم تاريخي والله يادكتور بجد...

حضرتك شرفتنا ونورت المنتدي..

smsma.net
14-12-2008, 11:59 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد التحية كل عام وانتم بخير
بالحق اقول نحن سعداء جدا لتسجيل حضرتك معنا بالموقع ونتمنى لكم وقت سعيد ومفيد
بالتوفيق دائما

mems
15-12-2008, 12:12 AM
اللى كنت بتمناه اتحقق اليوم .............. كنت بتمنى ان حضرتك تكون معانا على المنتدى واليوم الكلام ده اتحقق بجد اليوم ده تاريخى زى ما الزملاء قالوا نهنئ انفسنا يا جماعه نورت المنتدى يا دكتور نصر بجد انا سعيد جدا جدا بتواجدكم معنا

cogack
15-12-2008, 12:28 AM
بصراحه يادكتور نصر
كلنا فى غاية السعاده انك تكون معانا
وربنا يجزيك عنا كل خير

محمد رفعت أبوزيد
15-12-2008, 12:46 AM
أهلا ومرحبا بحضرتك يادتور نصر في المنتدي
الحقيقة انا لم يسعدني الحظ اني اتشرف بتدريس حضرتك ليا
بس اتذكر ان حضرتك القيت علينا محاضرة وحضرتك لسة بتمهد للحصول علي درجة الدكتوراة
وكانت قبل الدكتوراة باشهر قليلة في وجود د/ محسن البية وكانت تدور حول التعاقد عبر الانترنت
والتوقيع الالكتروني والحقيقة كانت محاضرة هااااااااااااايلة وكانت فوق الوصف اسلوب حضرتك في القاء المحاضرة رائع
واعتمادك علي الاسلوب الشعري في الالقاء يجعلتا نتذكر المحاضرة اينما بعدت المدة
علشان كدة انا حقيقي سعيد جداا بوجودك معانا في المنتدي
وبجد نورت المنتدي جداااااا
مع خالص تحياتي

SASO SASO
15-12-2008, 12:54 AM
حضرتك نورت المنتدى كله يا دكتور نصر و أكيد أى استفسار نحتاجه هنسأل حضرتك عليه

و عن جد أنا سعيدة جداً لإن حضرتك معانا ف المنتدى و بتتكلم معانا و بتتشاور كمان معانا

نورالصبايا
15-12-2008, 12:57 AM
ياااااااااااااااااااة اخيرا الحلم المرجو من الله تحقق؟
يادكتور نصر نحن سعداااااااااااااااااااااااااااء جدااااااااااااااااااااا
بان هناك منتدى يجمعنا مع سيادتكم واتيحت لنا فرصة التواصل المباشر مع سيادتكم وارجو ان يتسع صدرك لنا فانت خير القدوة وخير المثال
جزاك الله عنا كل خيرورفعك الى اعلى الدرجات

وكل عام وانت بخير

shadowfaxa
15-12-2008, 01:05 AM
منور يا دكتور نصر

yoya
15-12-2008, 03:15 AM
تحقق كل ماكنا نتمناه جميعا
وهو اشنراك حضرتك معنا
ده يوم غالى جدا على المنتدى يا دكتور
عن جد نورتنا جدا لاننا متاكدين
الافاده من حضرتك على المنتدى
كما نستفيد من حضرتك فى المدرج

حقوق المنصورة
15-12-2008, 09:34 PM
اتوجه بخالص كلمات الشكر والتقدير
لدكتورنا العظيم نصر ابو الفتوح
فى اتاحة الفرصة لنتواصل مع سيادته
ولسعيه الدائم على رقى منتدانا الجميل
شكرآ يا دكتورنا العظيم

وليد حمدى
16-12-2008, 12:33 AM
وهاقد هلة الانوار يامن تقيد حبك فى ينابيع الازهار
نهدى سيادتكم باقة من الورود والحب والتمنيات بالتقدم الدائم والمستمر

محمود الشاعر
16-12-2008, 09:04 PM
بجد شرفتنا والله
انا فى ال*ة الرابعة ولسة منسيتش مثال الخلف العام والخلف الخاص يا ترى حضرتك فاكره

نهى
16-12-2008, 09:24 PM
بجد فعلا دى شرف لينا وجودك معنا فى المنتدى يادكتور نصر
نورت المنتدى

القانونية2010
16-12-2008, 10:34 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
مرحبا بك أستاذى الفاضل ومعلمى الجليل د/نصر أبو الفتوح فقد أسعدنى كثيرا حينما طالعت خبر فتح مكتب حضرتك على المنتدى
فأنا على يقين تام من كم الاستفادة التى سوف تعود على المنتدى واعضائه من تواجد حضرتك معنا

لانى تتلمذت على يد سيادتكم فى سيكشن القانون المدنى كما شرفت بتدريس حضرتك لنا مادة التأمينات الاجتماعية
فنحن نهنى أنفسنا على تواجد حضرتك معنا على المنتدى
وأرجو من الله ان أجد فى يوم من الايام لكل عضو هيئة تدريس مكتبه الخاص به على المنتدى فذلك يعزز كثيرا التواصل بين اعضاء هيئة التدريس والطلبة بل والقانونيين عموما

وأخيرا وفق الله سيادتكم لما تحبه وترضاه

الهام
16-12-2008, 10:35 PM
اهلا بحضرتك نورت المنتدى
بجد انا سعيدة جدا بوجود حضرتك معنا على المنتدى

حبيبة
16-12-2008, 11:48 PM
معلمي واستاذي وقدوتي ومثلي الاعلي
لك مني ومن جميع زملائي الحب والاحترام والتقدير
لا اجد من الكلام ما يوفيك حقق
فقدرك لا يعبر عنة مجرد كلامات

حقا اريد ان انحي اليك احترام وتقدير
جزاك الله عنا خير الجزاء و وفقق الله لما حبة ويرضاةوينفعك بعلمك في الدنيا والاخرة..........................
:withlove::ax-trhib-1-5-2:

karim septan
17-12-2008, 01:24 AM
مبروك لينا انضمام حضرتك .. بجد المنتدى زاده نور بوجود حضرتك معانا

انا الان في الفرقة الرابعة واتشرفت ان حضرتك درست لي في الفرقة الثانية بجد اسلوب محاضراتك جميل جدا بتخلي الطالب منتبه مع حضرتك لحد اخر ثانية بالمحاضرة .. وكان جميع الطلاب سعداء بحضرتك وبشرحك وامتحانك

وانا سعيد بتواجدك باستمرا مع الدكتور محسن في محاضرات الملكية للفرقة الرابعة من اول التيرم وكنت اتسال دائما لماذا حضرتك تكون متواجد مع الدكتور محسن في محاضراتنا ولماذا تسجل المحاضرات ..؟

وبصراحة كل الطلاب بيحبوك جدا ..

:m20(32):

NORHESHAM
17-12-2008, 11:25 PM
ياريت اقدر اتواصل مع الدكتور نصر للاهميه انا محتاجه للاستشارته فى امر هام فكيف اصل له

ahmad adel
18-12-2008, 12:23 PM
احنا بجد سعداء بوجود حضرتك معنا يادكتور نصر ،وديما في نجاح ان شاء الله

elhoutonline
18-12-2008, 11:36 PM
السلام عليكم ورحمة الله

اصابعي حائره فوق الكي بورد ماذا اكتب وبماذا ارد

انا لا استطيع ان ارحب بك و انا الضيف عندك

فانت مصباح المنتدى ووجودك يملؤنا ضياء

اني لا اجيد تنميق الحديث
لاكني وجدت في قلبي سعادة كبيره عندما علمت بتشريفك
الدائم في منتداك

وجزاك الله عن جميع طلبة كلية الحقوق خير الجزاء

والسلام عليكم

amrelghazi
01-01-2009, 05:31 AM
الي أعز أخ وأعظم دكتور
أشكرك علي كل ما بذلتة لنا من مجهودات
فقد تميزت في الاقاء المشوق لنظرية الالتزامات
منذ أن كان معيدا ومرورا بالدكتوراه كل الشكر لك ونتمنى المزيد

ahmed*saif
15-02-2009, 08:07 PM
اهلا بالدكتور العظيم الكبير القدر نورة المنتدى يادكتور نصر وربنا يعطيك العافيه ويخليك لينا بجد احنا بنحبك
موت لأن الطلبه بتعتبرك كأخ كبير ليها

KOKOSH
16-02-2009, 12:23 AM
لا اريد ان ابدي مجاملة مزايد فيها لكن اقسم بمن خلقني انني سعدت كثيرا عندما علمت ان سيادتك سوف تدرس لنا هذا الترم ايضا مادة التاْمينات الاجتماعية

تحكيم2009
19-02-2009, 01:18 PM
لى سؤال عند سيادتك
أود أن أتعلم كيف أنظر الى النص القانونى - أى نص - وأخرج منه الحكم الخاص به وكيف يمكن لى أن اقوم بالربط بين هذا النص وما يتعلق به من النصوص الاخرى وأن أقارنه بها بإختصار أنظر الى النص وأعطى عنه تحليلا كاملا ؟
وتفضلوا بقبول فائق الاحترام ووافر التحيه والاخلاص,,,

medo_star16
01-03-2009, 02:36 PM
جعلك الله يا دكتور نصر زخرا لنا وجعلك الله من عباده المرحومين لا من عبادك المحرومين

KOKOSH
02-03-2009, 09:21 PM
السلام عليكم لوسمحت انا ظروفي ماتسمحش انياجيب الكتب الوقتي ولا اجي الجامعة وانا مرعوبة جدا من الترم دا ومش عارفة اعمل اية ممكن حضرتك تقولي انا بعتبر حضرتك اخ كبير ليا وبحترمك جدا

مي صديق
23-03-2009, 05:49 PM
بسم الله الرحمن الرحيم انا من الفرقة الرابعة وسعيدة ان حضرتك بتدرس لنا السنة دي بس ياريت يادكتور متصعبهاش علينا ونعدي السنة دي

جدار الصمت
26-03-2009, 05:53 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
انا لم احضر لحضرتك كثيرا بس فعلا انا من اشد المعجبين بشخصية حضرتك وذوق حضرتك واسلوب حضرتك فى تبسيط الامور
وتقبل منى فائق التقدير والاحترام

قلوب ثائره
26-03-2009, 03:15 PM
أريد أن أشكر سيادتك على هذه المجهودات العظيمه معنا لتجعل منا أصحاب مناصب عاليه وأقول عن نفسى أننى حين دخلت كلية الحقوق وأنا كنت أدعو الله أن الدكتور /نصر يدرس لنا وهذا بسبب ما كنت أسمعه عن سيادتك من أستاذى العظيم /صلاح شفيع الذى أفخر أنه أيضا كان يدرس لى مثل ما أنا أفخر بذلك الآن لأنك قمت بالتدريس لنا هذا التيرم أيضا وجزاك الله عنا كل خير.

.
أريد أن أشكر سيادتك على هذه المجهودات العظيمه معنا لتجعل منا أصحاب مناصب عاليه وأقول عن نفسى أننى حين دخلت كلية الحقوق وأنا كنت أدعو الله أن الدكتور /نصر يدرس لنا وهذا بسبب ما كنت أسمعه عن سيادتك من أستاذى العظيم /صلاح شفيع الذى أفخر أنه أيضا كان يدرس لى مثل ما أنا أفخر بذلك الآن لأنك قمت بالتدريس لنا هذا التيرم أيضا وجزاك الله عنا كل خير

.

ironman
27-03-2009, 11:00 PM
استاذي الفاضل الدكتور نصر
لو سمحت كنت عاوز حضرتك تفيدني في موضوع
انا حاليا في الفرقه الرابعة بس كنت سنتين في الفرقة الثانيه
واحتمال يبقى معايه ماده في السنه الحاليه دور تاني
وكنت عاوز اسال حضرتك هل ينفع اني اعمل دبلومه او اتنين حسب المطلوب
وبعدين اكمل واعمل ماجستير
وارجو من حضرتك الرد والاهتمام لاني فعلا جاد في سؤالي
ويمكن يكون السبب الرئيسي اني عاوز اعوض والدي ووالدتي عن التعب والحزن اللي سببته لهم
ارجو اني مكنش طولت على حضرتك
وفي النهايه لكم جزيل الشكر

farah noor
29-03-2009, 08:41 PM
أود ان اعبر عن شكرى الخاص لأستاذى الفاضل الدكتور نصر...عما تعلمناه منه طوال هذه السنه من تواضع ..وحريه فى الرأى...وصبر..وتحمل المسئوليه...... وغيرها من كل الصفات الحميدة شكرا جذيلا لاخى وأستاذى الفاضل دكتور نصر

احمد الزملكاوى
30-03-2009, 10:06 PM
لا اريد ان ابدي مجاملة مزايد فيها لكن اقسم بمن خلقني انني سعدت كثيرا عندما علمت ان سيادتك سوف تدرس لنا هذا الترم ايضا مادة التاْمينات الاجتماعية
بسم الله الرحمن الرحيم
اقسم بالله انا اتمنى من كل قلبى انه الدكتور العظيم نصر يدرسلنا قانون زراعى وقانون دولى خاص وتجارى وتنفيذ جبرى يااااريت والله دا الواحد بيخرج من المحاضره مشااااء الله مش محتاج انه يزاكرها فى البيت

abowadee
01-04-2009, 05:58 PM
اود ان استفسر من سيادتكم
درجاتى هى 9 &8&8&7&14
هل هناك امل فى ان اتجاوز الترم الثانى بدون مواد
وهل يجوز ان تكون النتيجة بدون دور ثانى؟

ارجو الرد

اكون شاكر لسيادتكم

الاء2008
08-04-2009, 10:23 PM
انا طالبة بكلية الهندسة الفرقه الاعداديه وانا بحترم دكتور نصر وبحبه جداااااااا وبستمتع بمحاضراته كتير انا بحسد طلبة حقوق على الدكتور الاكتر من رائع دا ربنا يخليهولكوا ولينا احنا كمان

el-malek
10-04-2009, 05:55 PM
لا أستطيع أن أقول لك غير ... ربنا يبارك فيك وفي صحتك ويوفقك في دنيتك وآخرتك
و أحب أن أطلق عليك اسم ( رجل العلم والإحترام )

Bosy_CaT
18-11-2009, 12:57 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اناعضوه جديده فى المنتدى وبجد فخوره جدا ان حضرتك معانابجد ونعم الاخ والصديق والمعلم ويارب يخليك لينا دايما يادكتوربجد المنتدى مشرف بيك

ahmed*saif
18-11-2009, 02:10 AM
السلام عليكم
استاذنا الفاضل الدكتور نصر/
انا ليا صديق يعمل مع محامى فى السعودية وهوا حاصل على كلية الحقوق جامعة المنصوره
ماذا يفعل لكى يكون محامى فى المملكه العربيه السعودية
هل يجوز له الألتحاق لكلية الشريعه فى المملكه
أرجو منك النصيحة والرد على استفسارى
وتقبل وافر احترامى

ابن حجر العسقلانى
27-01-2010, 05:05 PM
بعد التحية ,,,,
لى سؤال فى قمة الأهمية بالنسبة لى وهو :
- متى تطبق القواعد العامة للإثبات المدنية والتجارية أمام القضاء الإدارى وبخاصة قواعد الإثبات التى نص عليها القانون رقم 25 لسنه 1968 ؟ وما هى نصوص المادة التى تحكم تلك المسألة ؟ مع ذكر المعايير والضوابط التى تنظم تطبيق أحكام الإثبات المدنية والتجارية على القانون الإدارى أو أمام القضاء الإدارى ؟

ولكم جزيل الشكر على الرد الوافى .

محمودى
05-03-2010, 10:23 PM
عزيزى الاستاذ المبجل :
د/ نصر
أود فى البداية أن أقدم لك نفسى :
محمود صلاح
ماجستير فى علم الاجتماع السياسى من جامعة عين شمس 2008 اعمل مدرس علم نفس واجتماع .
شعرت من دراستى فى علم الاجتماع بأهمية دور القانون فى تنظيم السلوك الاجتماعى فى ظل تراجع الادوار التقليدية وغير الرسمية ، كما ان الظواهر التى نكشف عنها فى علم الاجتماع مثل العنف الاسرى ، التبعية السياسية والاقتصادية ، وضعف الشبكات المكونة لرأس المال الاجتماعى ........إلخ كل هذه الموضوعات وغيرها لن تجد يدا فاعلة فى مواجهتها من غير دراية واعية بموقف القانون منها ، بل وتغيير وجهة نظر المشرع من خلال إضافة الرؤية السوسيولوجية فى تصورات المشرع ، ولم اكتشف هذه الفكرة إلا بعد ان ضاعت سنوات طويلة من عمرى خلف حلم أن أكون استاذا جامعيا فقد كان هذا حلمى منذ طفولتى المبكرة ، ونما لدى هذا الحلم عندما كنت اشاهد مسلسل الايام التى تحكى السيرة الذاتية لطه حسين وقام بتمثيل هذا الدور باقتدار احمد ذكى .
وكانت كل حياتى بين ارفف المكتبات ومطالعة الكتب واستنشاق رائحتها التى سببت لى حساسية فى صدرى ، ولم اتوان إلى هذه اللحظة ، وهأنذا ابلغ 32 عام وارغب ان ادرس القانون ، واترك مشروعى للدكتوراة .
سيدى ان حلم دراسة القانون يراودنى ولا يريد شيطانى ان يغادرنى ابدا فى الحاحه على للشروع فيه .
ولدى عدد من التساؤلات باعتباركم شغلتم العديد من المناصب الادارية وعلى دراية واضحة بكثير من سياسات التعليم :
هل اذا اراد الله تعالى واتجهت الى دراسة القانون - انتساب عادى - وتفوقت ، خاصة بعد
نضج تفكيرى وتكامل استعداداتى بما يفوق الطالب المبتدء ، هل يمكن تعيينى معيد فى هذه السن ؟
هل يحق لى اذا اراد الله وان تفوقت ان يكون لى الحق فى التقدم لشغل احدى الوظائف القضائية فى هذه السن ؟
او ليس الدستور المصرى منح كافة المواطنين الحق فى التقدم الى كافة الفرص - فى حدود مؤهلاتهم وتميزهم - بغض النظر عن السن او معايير اخرى تميز بينهم ؟ وهل اذا تقدمت الى المحكمة الدستورية العليا لانقاذى من شرط السن ، يجوز لى ان اشغل وظيفة جامعية فى كلية الحقوق - بعد حصولى على تقدير متميز - او الى الهيئات القضائية ؟
ارجوك العون

محمودى
09-03-2010, 08:04 PM
هل ممكن يا دكتور نصر ترد على استفسارى لو سمحت
محمود صلاح

hadeer mostafa
26-03-2010, 08:06 PM
من فضلك يا دكتور نتيجه سنه تانيه حقوق هتظهر امته

moatazgoal
05-04-2010, 03:26 PM
قام والدى ببيع شقة فى عقار يمتلكه بالتقسيط و يتبقى قسطين من إجمالى الثمن بقيمة 50.000 جنيه
و كما نص العقد فإن بيانات الشقة فى العقد كالأتى
"شقة سكنية بالدور الثانى فوق الأرضى البالغ جملة مساحتها 230م2 قابلة للزيادة أو العجز و الموضحة حدودها و أبعادها و معالمها بالرسومات الهسية المرفقة بالعقد و الموقع عليها من الطرفين و التى تعتبر جزءا لا يتجزأ منه و مكملة له "
و عليه فقد تم بيع الشقة بمساحة إجمالية و ليست مساحة صافية
أن الاتفاق تم على مقدار المبيع و ثمنه جملة دون تفصيل لثمن وحدة قياسه
كذلك تم البيع تحت العجز و الزيادة ...
" يشمل هذا البيع حصة تعادل نصيب الوحدة المبيعة فى الأرض و فى الأجزاء المشتركة و المعدة للإستعمال المشترك كالمداخل و الممرات .. و غيرها "
و قد تم تحرير هذا العقد فى 10/8/2007 "
و تم تحرير محضر إستلام بتاريخ 25/4/2008
و تم التأكيد على أنه
" تم معاينة الشقة المعاينة التامة النافية للجهالة "
و فى 28/3/2010 فوجئنا بالأتى
إنذار من المشترى مرفق به كشف تحديد وحدة عقارية من المساحة
بيانات كشف تحديد المساحة:
فيه المسطح 192.27 م2
بيانات الأجزاء المشتركة مدخل جراج 78.75م2 , منور 11.05م2 , فضاء 118.08م2 , مدخل سلم 14.38 , السلم 14.75
و أما موضوع الإنذار فكما يلى:-
1- بخصوص مساحة الشقة و ثمنها :أنه تقدم بطلب صحة و نفاذ عقد البيع و تبين من كشف التحديد أن مسطح إجمالى الشقة 192.27م2 ....... و مما سبق يتضح أن هناك فرق بمساحة الشقة المذكورة فى العقد بمساحة 37.73م2 بالناقص
و أن المنذر إليه له فى ذمته مبلغ 50.000 جنيه و من ثم يكون الباقى له مبلغ 7366 و ذلك بعد خصم قيمة النقص فى المساحة ....

المطلوب الأن
المساحة المذكورة فى العقد هى مساحة إجمالية ... و كشف تحديد المساحة المساحة المذكورة فيه هى المساحة الصافية و ذلك بعد السؤال فى مأمورية مساحة مغايرة للتى تم فيه عمل طلب الشهر أن مساحة المسطح هى المساحة الصافية بدون المنور أو السلم أو مداخل الجراج أو الفراغات
أٍرجو معرفة هل بهذا الوضع هل للمشترى الحق فى الرجوع علي والدى بالفارق فى المساحة و بالتالى لا يتحمل و لو متر واحد فى السلم و المنور و الأجزاء المشتركة
مبينا ما يمكن أن أستند إليه من تشريعات أو أعراف و كيفية الرد على هذا الإنذار
و لكم منا كل الشكر

مسعد حامد
01-08-2010, 10:19 AM
لو سمحت يا دكتور نصر انا جايب التقديـر التراكمى مقبول النسبة التراكمية 63.72% مافيش امل انى اترفع لحد 65 على اساس انى اكون جايب الجيد ممكن يادكتور ولا ارجو الافادة مع العلم انى محتاج ان يكون تقديري 65 % ياريت يادكتور تقدر تساعدنى فى الموضوع دة واحنا كلنا بنعتبرك كأخ كبير لنا

ولوئه
22-08-2010, 10:23 PM
نورتنا يادكتور واسعتنا بتسجيلك في المنتدي

البروف
15-10-2010, 10:02 PM
لو سمحت يا دكتور
فى البداية وقبل اى سؤال فى القانون المدنى
احب حضرتك تنصحنى اعمل ايه وانا فى سنة تانية (لان المواد تقيلة اوى اوى )
وشــــــــــــــــــــــــــــكرا.

smsma.net
23-12-2010, 02:58 AM
زوار هذا المكتب الكرام

http://up.haridy.org/storage/makateb.gif (http://www.f-law.net/law/showthread.php/47333)

للترشيح اضغط على الصورة السابقة