23 ينويو 2014 د.رزق الريس - ينتهى فى 8/9
صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 26

الموضوع: وظائف معيدين كلية الحقوق جامعة المنصورة

Post Thanks / Like

وظائف معيدين كلية الحقوق جامعة المنصورة

Post Thanks / Like

سيء

يااستاذ ليه نزلته بس انا عارف الاعلان ده من يوم الجمعه بس اتضايقت لما عرفته لانه منتهى الظلم اللى ممكن تتخيله وعمر ماده اسمه عدل ابدا انهم يطلبوا ناس مش من كليتنا وكمان حد ممكن يقولى فين الطلبه اللى اللى طفحوا دم قلبهم 4 سنين فى الكليه واستحملوا قرفها وكمان قرف الماجيستير مش بالذمه دول لهم اولويه حسبى الله ونعم الوكيل

ربي أحبك ربي فاجــعل حبي لك بـقدر عطائـك لي و لن أستــطيع مع المعطي عطاء سبحانك ربي سبحانك ربى أرزقنى وأكرمنى وأغننى من فضلك بكل ما فى قلبى انت وحدك لا اله غيرك القادر على تصريف شئونى توكلت عليك يا رب السموات والارض و ما بينهما يا ربى يسر لــــــى كل ما فى قلبى

Post Thanks / Like
    انا فعلا زعلت زيك بالضبط لما قريت الاعلان لكن لما ركزت وجدت انه منتهى العدل مش الظلم انا فعلا دكتور محمود حسن حببنى فى الشريعة ودكتور ابو السعود لكن هقولك حاجة ان ك لو لاحطت كل دكاترة الشريعة عندنا خريجى شريعة وقانون جامعة الازهر وكذلك فى اى جامعة تانية محترمةزى القاهرة وعين شمس لان خريج الازهر لا يضاهيه خريج اتربية والتعليم فى تخصصه الى هو الشريعة يعنى مثلا احنا صحيح دارسين الاربع سنين شريعة لكن هل لو اتسالنا معلومات عامة دينية فى الفقه والتوحيد حتى وان كانت بسيطة هل كلنا هيجاوب اجابات متميزة احنا كل الى درسناه فى الشريعة مواريث واصول فقه و احوال شخصية اما هم متعمقين فى الشريعة انا بنت عمى كانت ازهلر والى احنا درسناه فى الاربع سنين هى كانت درسته فى اعدادى واكتر منه كمان وبتعمق وبعدين مش معقول يبقى الواحد معيد فى الشريعة او دكتور والاسئلة الدينية لايستطيع الاجابة عليها ولو اسئلة بسيطة من الطلاب ده حتى تبقى عيبة فى حقه فده منتهى العدل ان الى يدرس شريعة خريج الازهر لنهم اقدر واعلم منا بها الهم الا اذا تستوى معه خريج التربية والتعليم ووصل الى نفس منزلته زدرس كل العلوم الزهرية

Post Thanks / Like
    شعاع النور كلام حضرتك منطقى بس عدل اية دة اللى يحرم طالب جامعة المنصورة اللى بذل اقصى جهدة من التعيين فى الجامعة اللى اتخرج منها ويجيب حد من جامعةتانية وبعدين احنا بنذاكر اللى اللى بيقرر علينا يعنى لو قرروا علينا منهج الشريعة والقانون كنا هنذاكرة برضة ونتعمق فية دة مش ذنبنا انا شايفة ان الاعلان دة منتهى الظلم

Post Thanks / Like
    انا من وجهت نظرى انه كان ياخد الأوائل من دفعات كذا وكذا وكذا من جامعة المنصورة

وبعدين يتم الأشتراط على من قبل فى هذه الوظيفة ان يحصل على دبلوم متخصص فى الفقه الأسلامى أو دبلوم السياسات الشرعية

وبعدين بتوع الشريعة والقانون بيسيبو كليتهم ويجو يحضروا فى جامعات التربية والتعليم

دى كانت وجهت نظرى فى هذا الموضوع .. مع العلم احنا فى جامعة اسيوط قسم الشريعة يعين من جامعة الأزهر فرع أسيوط ولا يعين من كلية حقوق جامعة أسيوط

ماجستير فى القانون الخاص

تحياتى للجميع .. المجتهد المصرى .. عمرو إبراهيم زيدان

محـــــــــــــــــام

أولها كفاح .. وآخرها نجاح .. ويبقى الحلم مستمراً .. ويبقى الأمل مدامت الحياة

اللهم أرزقنا حبك .. وحب من أحبك .. وحب كل عمل يقربنا اليك

Post Thanks / Like
    ياباشا كفايه انهم بيمتحنوا فى القراءن شفوى وتحريرى كل سنة لمدة خمس سنين وعندهم نظام المواد الممتدة طول السنة يعنى تصور حضرتك لما تتمتحن فى الترم الاول خمس مواد والترم الثانى 8 مواد والمشكلة عندهم فى المواد الشرعية الايتضيع الدرجات اما القانون بالنسبة ليهم مواد تميز ولما بيحضرو دراسات عليا بيرحوا كليات الحقوق لانها اسهل ونظامهم الادارى والتعامل ومكان الجامعة كلها ظروف لاى طالب يتميز شوف عدد طلاب الشريعة والقانون فى الدراسات العليا واحكم والله انتو فى نعمة ما عارفين قيمتها انا بقول ده لانى شريعة وقانون وحاصل على ماجستير من جامعة المنصور وياريت يكون كلامى غير مضايق ده

Post Thanks / Like
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel22 مشاهدة المشاركة
    ياباشا كفايه انهم بيمتحنوا فى القراءن شفوى وتحريرى كل سنة لمدة خمس سنين وعندهم نظام المواد الممتدة طول السنة يعنى تصور حضرتك لما تتمتحن فى الترم الاول خمس مواد والترم الثانى 8 مواد والمشكلة عندهم فى المواد الشرعية الايتضيع الدرجات اما القانون بالنسبة ليهم مواد تميز ولما بيحضرو دراسات عليا بيرحوا كليات الحقوق لانها اسهل ونظامهم الادارى والتعامل ومكان الجامعة كلها ظروف لاى طالب يتميز شوف عدد طلاب الشريعة والقانون فى الدراسات العليا واحكم والله انتو فى نعمة ما عارفين قيمتها انا بقول ده لانى شريعة وقانون وحاصل على ماجستير من جامعة المنصور وياريت يكون كلامى غير مضايق ده
    تمام كلامك ياباشا انك وضحت بعض نقاط الاختلاف وجيبت الخلاصة
    يعنى فى مواد زى أصول الفقة و الفقة المذهبى والفقة المقارن دى بتدرس طوال الخمس سنوات على التوالى وليست تدرس عام واحد فقط و القرآن شئ أساسى ايضاً

Post Thanks / Like
    أوافق أخي عادل الرأي

اعلم أن ما أصابك لم يكن ليخطئك وما أخطئك لم يكن ليصيبك

Post Thanks / Like
    تمام كلام الاخوة بتوع الشريعه والقانون بس انا مختلف معاكم فى وجهة النظر بسبب بسيط عارفين واللهى انكم اصعب بكتير من عندنا بس فى المقابل مجال عملكم اوسع بكتير جدا جدا مننا منكم الخطيب منكم الامام والمحامى وليكم اولويه كبيره فى تعيينات وزارة الاوقاف ده غير تعيينكم فى كليتكم وبالتالى مش من العدل انكم تيجوا تتعينوا عندنا ثم هو لو خدوا مننا معيد شريعه وقانون مش لسه هايحضر وهايدرس تخصصه وهايحفظ قران واشياء هاتنفعه دنيا واخره وبعدين كلنا نتمنى كنا نكون ازهر من صغرنا بكفايه حفظكم للقران الكريم بعدين كلنا فى مركب واحده وكلنا مظلومين و اتنمالكم التوفيق
    ملحوظة/
    الاختلاف فى الراى لايفسد للحب والاخوة

Post Thanks / Like
    شكرا لسيادتك على هزا الخبر ويارب يكون فى ميزان حسناتك بس
    ليا استفسار هى النتيجه بتاعة التعيين دى هتظهر امتى وهل ليا الحق فى استرداد الاوراق
    ولو سبتها هناك ممكن يبعتولى فى مسابقات تانيه والا ايه ولكم جزيل الشكر

صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات