المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لسهولة عمل الابحاث إقرأ هذا الموضوع

الاستاذة إسلام
08-11-2007, 04:48 AM
جميع الباحثين بالماجستير والدكتوراة وحتى الدبلومات يقومون بعمل أبحاث ويجدون صعوبة كبيرة فى إيجاد الكتب والاحكام الخاصة ببحثهم وحتى فى عمل الخطة واختيار الموضوع ولذلك فكرت بجعل هذا الموضوع عرض للأفكار والاقتراحات الخاصة بكتابة الابحاث والبحث عن الكتب والاحكام ومساعدة جميع الباحثين فى حل المشكلات التى تقابلهم بأبحاثهم وذلك سيتم كالتالى :

أولا : أطلب من كل الباحثين وضع عناوين أبحاثهم بالموضوع وعلى كل من يجد كتاب او حكم خاص ببحث احد الاعضاء وضعه بالموضوع او ارساله له

ثانيا : بالنسبة لمن يجد صعوبة فى اختيار موضوع للبحث يضع بالموضوع طبيعة الموضوع الذى يبحث عنه ونوعه ومدى قوة الموضوع الذى يريده وان كان هناك موضوعات معينة يفكر بها يعنى مثلا (عايز موضوع يكون بالقانون الجنائى - فى الاجراءت الجنائية - اما عن مدى قوته فيكون سهل مادته متوفرة قام به كثيرين أو صعب لم يقم به احد من قبل أو مادته قليلة أو وسط بين الاثنين ) وسنقوم مع الاعضاء باقتراح بعض الافكار والموضوعات له فى حدود ما طلبه

ثالثا:من اختار الموضوع ولكن يجد صعوبة بعمل الخطة يضع عنوان الموضوع وسنقوم بعرض عناوين وكتب تساعده فى وضع الخطة الخاصة بموضوعه وسنضع له بعض نماذج لخطط جاءت بموضوعه او قريبة منه او نقترح عليه خطوات محددة او خطة معينة

رابعا: من يجد صعوبة فى كتابة قائمة المراجع يضع بالموضوع عنوان بحثه وسنقوم مع الاعضاء بوضع اى كتب او احكام خاصة بموضوعة واماكنها وذلك كما ذكرنا من قبل ولكنى هنا وللسرعة فسأقوم بالبحث عن الكتب الخاصة بموضوعه ووضعها له بالموضوع او ارسالها له

خامسا: من لديه مشكلة او تقابله اى صعوبات فى بحثه يعرضها لنا بالموضوع وسنقوم بايجاد حل لها ان شاء الله والرد عليه وعلى الاعضاء ايضا الرد عليه اذا وجدوا حل لها مناسب وعملى

سادسا: من يريد اى مساعدة او لديه سؤال حول اى شىء خاص بالابحاث او اى استفسارخاص بها يضعه بالموضوع وسأرد عليه بأذن الل تعالى فى أقرب فرصة

وأرجو أن ينال هذا الموضوع رضاكم ويكون نافذة لمساعدة جميع الباحثين

الاستاذة إسلام
09-11-2007, 09:11 PM
وحتى أكون البادئة عنوان رسالتى هو جرائم الإعتداء على الموظف العام

فاصل
09-11-2007, 10:00 PM
عنوان البحث : مهام مجلس الدولة

الاستاذة إسلام
13-11-2007, 07:48 PM
وجدت لك بعض الكتب بجامعة المنصورة هذه اسمائها واماكنها

شرح قانون مجلس الدوله.
حسين درويش
الرقم العام رقم الاستدعاء الإتاحة الحالة الموقع
1) 2098 64 Vol No:1 متاح سليم القانون العام . قوانين
2) 2099 65 Vol No:1 متاح سليم القانون العام . قوانين

التعليق على نصوص قانون مجلس الدوله.
إبراهيم المنجى
1) 107503 785 Vol No:1 متاح سليم القانون العام . قوانين

موسوعة القرار الإدارى فى قضاء مجلس الدولة.
حمدى ياسين عكاشة
1) 20801/إ/م 88 Vol No:1 متاح سليم القانون العام . قرارات
2) 20801 352.033.ح م Vol No:1 متاح سليم القانون العام . قرارات

القانون الاداري : مجلس الدولة.
عثمان خليل
1) 2544 متاح سليم مكتبة الكتب العربية . قانون
2) 2279.1 348.ع ق متاح سليم مكتبة الكتب العربية . قانون
3) 2278 متاح سليم مكتبة الكتب العربية . قانون

قانون القضاء الإدارى.
حسين عثمان محمد عثمان
1) 23340 352.24.ح ق متاح سليم القانون العام . القضاء الإدارى
2) 23341 352.24.ح ق متاح سليم القانون العام . القضاء الإدارى

إجرارات التقاضى أمام مجلس الدولة.
أحمد سلامة بدر
1) 24125 342.06.ا ا متاح سليم القانون العام . القضاء الإدارى
2) 24126 342.06.ا ا متاح سليم القانون العام . القضاء الإدارى

التدابير الداخليه المنشورات - التعليمات الاداريه . التوجيهات تعريفها - تحديد طبيعتها ..قابليتها للطعن عليها .. دراسة تحليلية
وهيب عياد سلامه
1) 66785 617 Vol No:1 متاح سليم القانون العام . قوانين
2) 66786 618 Vol No:1 متاح سليم القانون العام . قوانين

واى مشكلة تقابلك بالبحث اخبرنا بها واى كتب اخرى واحكام سنجدها سنضعها بالموضوع

Zeinab_m
16-11-2007, 09:08 PM
السلام عليكم ورحمة الله ,

انا مشكلتى انى عارفه الموضوع و اولا مش لاقيه عنوان مناسب ,

و تانى مشكله انى مش عارفه لما أبدأ بكتابة الموضوع أرتبله عناوين و فصول ازاى ,

انا عايزه اتكلم عن جرائم الإنترنت و دبلومتى هى دبلومة علوم جنائيه ,

فى عنوان فى دماغى بس مش عارفه هو كويس ولا تقليدى

" دور القانون الجنائى فى مواجهة جرائم الإنترنت "

ياريت لو عندكوا مقترحات لى تشاركونى بيها ,

جزاكم الله خير .

الاستاذة إسلام
17-11-2007, 05:00 PM
اولا شكرا على مشاركتنا مشكلتك
ثانيا الموضوع ماشاء الله حلو قوى
ثالثا العنوان اللى انتى اختارتيه حلو بس هل هيقتصر البحث على الجانب الجنائى فقط دون اى جانب دولى او اى جانب قانونى اخر
رابعا انتى لازم تعملى خطة البحث اولا وهى اللى بناء عليها تتأكدى من اتجاهاتك فى كتابة الموضوع وبالتالى تلاقى العنوان المناسب اكتر ولعمل الخطة دورى فى الكتب اللى تناولت جرائم الانترنت وهى غالبا رسائل واقراى الفهرس وشوفى هما مقسمينه ازاى وابداى فى تجميع خطتك بناء على هذه الرسائل
بس نصيحة ما تكتبيش عنصر او فصل الا اما تبقى عارفة مكان المادة بتاعته يعنى الكتب اللى هتنقليه منها واكتبى كل بيانات الكتب اللى تلاقيها ومكانها فين اثناء عمل الخطة علشان لو حبيتى ترجعلها ما تتعبيش
فكرى وقررى واعلمينا بردك والمستجدات وان وقف قدامك اى حاجة او حبيتى تسألى فى حاجة انا موجودة فى المنتدى كل يوم ان شاء الله وهنمشى معاكى خطوة خطوة حتى تمام البحث باذن الله

Zeinab_m
17-11-2007, 07:48 PM
جزاكى الله خير على ردك و مساعدتك ,

و لكن انا غيرت فكرة البحث :)

إن شاء الله هاتبقى عن غسيل الأموال ,

لان جرائم الانترنت مستحدثه و قوانينها قليله جدا ,

و إن شاء الله هايبقى عنوانها " مدى الترابط بين غسيل الأموال و الإرهاب "

و ربنا يسهل ,

و إن شاء الله انتوا هاتبقوا اول ناس ألجائلهم لو حاجه وقفت معايا .

shahd
24-11-2007, 08:59 AM
انا بفكر أعمل بحث عن الإعدام أو الجريمة المستحيلة بس محتارة

الاستاذة إسلام
28-11-2007, 09:59 PM
شكرا على مشاركتك يا شهد واقترح عليكى انك تعملى البحث بالاعدام لكثرة الكتب والاحكام الخاصة به سواء العلمية او الشرعية واتساع مجال البحث به بعكس الجريمة المستحيلة

الاستاذة إسلام
29-11-2007, 02:18 AM
ردا على سؤال ورد لى هل هذا الموضوع قاصر على ابحاث او رسائل الماجستير والدكتوراة اجيب لابانه شامل لجميع الابحاث سواء للماجستير او للدبلومة او حتى الابحاث التى يطلبها الاساتذة بالكلية اثاء الدراسة فهو كبوابة لمعالجة جميع المشاكل التى تقابلك اثناء عمل البحث

s.e.m.s.e.m
01-12-2007, 02:01 AM
تمام اوى الموضوع ده

انا بعمل دبلومة قانون عام ومش عارف اختار الموضوع

ياريت اى حد يساعدنى

الاستاذة إسلام
01-12-2007, 01:54 PM
طب انت تفضل موضوع يكون فى مادة ايه وحجمه اد ايه يعنى عايز تعمله فى حدود كام صفحة وانا ارشحلك الجنائى وانا منتظرة الرد

ياسر حسن
01-12-2007, 03:21 PM
شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

s.e.m.s.e.m
02-12-2007, 12:35 AM
مينفعش اعمل اى موضوع فى الجنائى
لازم يكون فى الادارى او المالية العامة والتشريع الصريبى مثلا
لكن الجنائى ليه قسمه الخاص ومينفعش للدبلوم العام انه يعمل حاجه فى الجنائى
المفروض يكون من 80 الى 100 صفحة

محمدأبوالعز
02-12-2007, 07:53 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرعلى الموضع ما قراته فهو من أبسطها بس يحتاج الى من يأخذ خطوات عمليه فيه ولا يقتصر على الاخذ به فقط

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

محمدمنصورحرب
02-12-2007, 08:39 AM
استاذتى الكريمة .. اشكرك على المجهود الذى تقومين بة فى هذا الموضوع ... انا بأعمل بحث موضوعة
( الرشوة - كجريمة من الجرائم المضرة بالمصلحة العامة ) أو (كجريمة من جرئم ذوى الصفة ) وأطمع فى مساعدتك فى ابداء الرأى فى هذا العنوان والمساعدة فى شتى جوانبة ... ولكى منى جزيل الشكر

الاستاذة إسلام
02-12-2007, 01:53 PM
اولا مفيش حاجة اسمها ان علشان للجنائى دبلومة خاصة به يبقى ماينفعش تعمل فيه بحث لان من شروط بحث الدبلومة انه يكون فى اى مادة من مواد الدبلومة يعنى فى دبلومة القانون العام ينفع تعمل فى الجنائى او الدولى العام او المالية او الادارى
ثانيا لو عايز تختار بين الادارى والمالية يبقى الافضل الادارى لانه من وجهة نظرى اسهل وفيه كتب وموضوعات اكتر
زى موضوع عقد ال bot موضوع جميل جدا او الجزاءات التأديبية أو طاعة الرؤساء أو عن التفويض فى القانون الادارى
دى مواضيع سهلة وفى نفس الوقت فيها كتب كتير وقليلين اللى عملوا فيها أبحاث

الاستاذة إسلام
02-12-2007, 02:02 PM
أستاذ محمد شكرا على مشاركتك معانا فى الموضوع وعلى فكرة الموضوع حلو قوى
العنوان الاول افضل كتير -الرشوة كجريمة من الجرائم المضرة بالمصلحة العامة - لكن ممكن تححدلى انت هتعمل بحثك فى كل جرائم الرشوة ولا فى جريمة معينة منهم وعايز تدخل جزء شرعى أو مقارن ولا لا لان ده هيتطلب تغيير العنوان برضه وأطمن تماما انا معاك ان شاء الله وهساعدك فى البحث حتى تسلمه للدكتور وتجيب فيه امتياز ان شاء الله

محمدمنصورحرب
09-12-2007, 08:31 AM
أسف على التأخير .. وأشكرك على اهتمامك .. أما عن البحث فسيشمل ان شاء الله _ دراسة مقارنة حول موضوع الرشوة من حيث _ أسباب انتشارها كنبذة بسيطة وكذا كيفية التصدى لها وموقف الشريعة _ التعريف وانقسام الأراء حول اعتبارها جريمة واحدة أو جريمتين _ ومرتكبها _ وأركانها _ والشروع _ ومامدى تمتع المتهم بها بالمنع من العقاب ثم _ العقوبة المقررة ..كما يشتمل على بعض أحكام محكمة النقض ..وذلك مقارنة ببعض القوانين العربية واذا أمكن الايطالية أوغيرها ... ولكى منى جزيل الشكر كما أءمل فى توجيهك الرشيد فيما عزمت علية .. وشكرا

s.e.m.s.e.m
11-12-2007, 09:17 PM
شوفولى مراجع للموضوع ده

الاثار المترتبة من الانفاق العام فى تحقيق التنمية الاقتصادية مقارن بالنطم الاسلامية

دا موضوع البحث بتاعى فى القانون العام

الاستاذة إسلام
12-12-2007, 12:07 AM
شكرا أستاذ محمد بالنسبة لعنوان البحث فممكن يكون الرشوة كجريمة من الجرائم المضرة بالمصلحة العامة فى القانون المقارن أو الرشوة فى القوانين الوضعية المقارنة والشريعة الإسلامية أو جريمة الرشوة مابين الشريعة الاسلامية والقوانين الوضعية ولك كامل حرية الاختيار حسب العنوان اللى ترتاح له كمان ممكن انت تلاقى عناوين تانية افضل

s.e.m.s.e.m
14-12-2007, 12:36 AM
الموضوع بتاعى اتغير وبقى

دور النفقات العامة فى استغلال الموارد الطبيعية مقارن بالفكر الاسلامى

ياريت اى مراجع فى الماليه العامة

القنصلى
24-12-2007, 03:48 PM
انا داخل دبلومة حقوق انسان ومش عارف هل حد ممكن يساعدنى ويرشحلى مواضيع معينة

على فكرة دبلومة حقوق الانسان دى فى جامعة اسيوط عشان فى ناس هتقولى مش موجودة او ما سمعناش عنها

وشكرا للجميع مقدما

الاستاذة إسلام
27-12-2007, 04:53 PM
لا انا سمعت عنها واسفة على التاخير فى الرد ولكنى سابحث لك عن موضوعات ان شاء الله تتناسب ومجال دراستك بالدبلومة ولكن هل تريدها متصلة بالواقع اما مواضيع نظرية فقط

القنصلى
27-12-2007, 05:17 PM
انا عايز اقتراحات لمواضيع متصلة بالواقع واذا كان هناك مواضيع نظرية ممكن برضة

شكرا جزيلا على الرد وعارف انى بتعب حضرتك معايا

عاشق الطموح
28-12-2007, 07:18 AM
الاخت الفاضله اسلام0000000السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 0000000 شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية . هذا فعلا موضوع رائع ومجهود ليس بهين 00000وجعله الله فى ميزان حسناتك00000 وياريت واكون ممنون لو اعطيتينى ابحاث او كتب او معلومات عن تطور طرق فض المنازعات الادارية بالذات لانى تعبت كتير عشان اعمل فيها بحث من 30 ورقه مطلوب منى وخصوصا فى الدراسات المقارنه

الاستاذة إسلام
28-12-2007, 07:09 PM
بالنسبة لمواضيع فى حقوق الانسان اقترح عليك أحد المواضيع التالية اما ان تتكلم عن جرائم التعذيب بمصر او القبض التعسفى والاعتقالات وفى هذين الموضوعين يمكنك الاستعانة بمجموعة مقالات رائعة للدكتور الشافعى بشير بجريدة الوفد اما الموضوعات النظرية فيمكنك عمل موضوع عن منظمة حقوق الانسان ودورها كمان فيه جمعية او منظمة موجودة حديثا بمصر منذ 4 اعوام او 5 تقريبا ولكنى لا اتذكر اسمها وسابحث لك عنه يمكنك التحدث عنها او اتفاقيات حقوق الانسان ما لها وما عليها

القنصلى
29-12-2007, 06:25 PM
الف شكر استاذة اسلام على الافادة

السنهوري باشا
03-01-2008, 04:23 PM
عنوان رسالتي في الدبلومه (اثر التعديل الوارد بالماده 179 من الدستور علي الحقوق والحريات التي كفلها الدستور والاتفاقيات الدوليه)

الاستاذة إسلام
04-01-2008, 04:10 AM
انا متهيألى ان العنوان طويل قوى

lyse
05-01-2008, 05:43 PM
موضوع رسالتي للدكتوراه قــــــواعد الإجراءات أمام محكمة الجنايات -دراسة مقارنة-
مشكلتي أني اخترت عدة قوانين للمقارنة و هي تبعا القانون الجزائري،و القانون الفرنسي،و القانون المصري و القانون التونسي و القانون المغربي،لكن للأسف المعلومات النظرية المتعلقة بمحكمة الجنايات قليلة ،و لم أجد مواقع جيدة لتحميل الكتب المتعلقة بموضوعي أرجو المساعدة و شكرا مسبقا .

أحمدعباس
06-01-2008, 12:22 AM
ياجماعة اناعامل بحث عن انتهاك حقوق المدننيين اثناء النزاعات المسلحه في ظل الصراعات المعاصرة الي عنده مقال ولا معلومة يفيدني بيها وجزاكم الله خيرا

بسمة اجمل ايامى
09-01-2008, 01:56 AM
الكلام دة كلة جميل شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية . السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

semo
11-01-2008, 09:36 PM
ان عندى موضوع بس مش عارف ان كان تقليدى ولا اية مع العلم ان عندى رغبة فى عمل بحث غير تقليدى مهما واجهنى من صعوبات الموضوع الصورية كسبب للبطلان انا عندى خطة والحمد للة بس لو حد عندة اقتراحات او اضافات وفى موضوع تانى وهو فى تجزئة الصلح اى عقد الصلح مادة 556و 557 مدنى بس مش عارف اضع عنوان يتناول الموضوع

شكرا وجزاكم اللة خيرا ومز يدا من التعاون وربنا يوفقنا

مطلك علي
12-01-2008, 09:42 PM
بسم الله الرحمن الرحيم الدكتوره اسلامالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية . لقد اخترت رسالتي للماجستير في القانون التجاري ولكن لحد الان لم احدد العنوان الرجاء مساعدتي حيث اني اسكن الدنمارك ولا يوجد عندي مصادر كافيه في العربيه ارجوا توجيهي الى مكتبات يمكن ان اتصفح الكتب فيهاو شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية . طالب الماجستير مطلك علي

الجزائرية
13-01-2008, 12:00 AM
ابحث عن موضوع لرسالة

الحماية القانونية للقاضي وضماننزاهته

شكرا لكم

الاستاذة إسلام
15-01-2008, 03:30 AM
ابحث عن موضوع لرسالة

الحماية القانونية للقاضي وضماننزاهته

شكرا لكم

شكرا على مشاركتك بس حضرتك عايزة موضوع ولا عنوان للموضوع حددى طلبك انا مش فاهمة يا استاذة ممكن توضحيلى طلباتك

محمدمحمد
20-01-2008, 01:48 AM
السلام عليكم انا اعمل بحث فى موضوع " الشهادة فى القانون المدنى " فياريت من لدية اى معلومه او مرجع استطيع الاستفادة منه ان يخبرنى علية ولكم منى جزيل الشكر اخوكم فى الله محمد محمد

mostas
22-01-2008, 03:28 AM
لدي موضوع بحث (رسالة دكتوراة)وأحترت في وضع خطة البحث كيف أبدأ وتسلسل المباحث والموضوع هو(دور القاضي الداخلي في تطبيق الإتفاقيات الدولية) مع التركيز علي القضاء الإداري فلو أمكن هل أجد بعض المساعدة في وضع خطة البحث وتسلسلها ومصادر البحث التي يمكن الرجوع إليها مع خالص التقدير وجزيل الإحترام مستشار / ايمن السنبسي
بريدي هو :mo-stas@hotmail.com

Man of Law
24-01-2008, 06:56 PM
استاذه اسلام انا عجبني موضوعك جدا جدا جدا لأني فعلا محتاج حد يساعدني في عمل البحث اللي اصلا لسه معرفش هعمله في ايه
يا ريت تساعديني

منايا
29-01-2008, 01:52 AM
احب اشكر الاستاذة اسلام على هذا الموضوع لانة بمثابة نجدةللكل
وانا فى دبلومة عام واول مرة اعمل بحث وحاسة ان الحكاية دى صعبة اوى عموما انا حاولت وتوصلت اخيرا الى موضوع بس مش عارفة اذا كان يرتقى لموضوع بحث كويس ولا لا
عموما الموضوع "ضمانا ت المتهم فى محاكمة عادلة بين الفقة والقضاء"
انا حاسة صغير ومش حلو اتمنى من حضرتك انك تقولليلى رايك

علاء شعبان
03-02-2008, 02:29 AM
السلام عليكم ورحمة الله
شكرا على مساعدة الباحثين وكان الله فى عونك
مع ار تحياتى
المستشار علاء شعبان

الاستاذة إسلام
03-02-2008, 11:42 PM
استاذه اسلام انا عجبني موضوعك جدا جدا جدا لأني فعلا محتاج حد يساعدني في عمل البحث اللي اصلا لسه معرفش هعمله في ايه
يا ريت تساعديني
يشرفنى مساعدتك بس انت فى دبلومة ايه وعايز تعمل فى مادة ايه

الاستاذة إسلام
03-02-2008, 11:55 PM
احب اشكر الاستاذة اسلام على هذا الموضوع لانة بمثابة نجدةللكل
وانا فى دبلومة عام واول مرة اعمل بحث وحاسة ان الحكاية دى صعبة اوى عموما انا حاولت وتوصلت اخيرا الى موضوع بس مش عارفة اذا كان يرتقى لموضوع بحث كويس ولا لا
عموما الموضوع "ضمانا ت المتهم فى محاكمة عادلة بين الفقة والقضاء"
انا حاسة صغير ومش حلو اتمنى من حضرتك انك تقولليلى رايك

شكرا على مشاركتك معانا بس انت ليه بتقول ان موضوعك صغير بالعكس انا حاسة انه كبير وفيه كلام كتير مش فى كتب الاجراءات الجنائية بس لا فى كتب حقوق الانسان كمان وفيه احكام كتير وممكن تخليه يشمل مرحلتى التحقيق والمحاكمة وهو موضوع مهم جدا جدا

الاستاذة إسلام
04-02-2008, 12:17 AM
ياجماعة اناعامل بحث عن انتهاك حقوق المدننيين اثناء النزاعات المسلحه في ظل الصراعات المعاصرة الي عنده مقال ولا معلومة يفيدني بيها وجزاكم الله خيرا
اسفة على تاخر الرد ولكن افضل مقالات عن حقوق الانسان هى مقالات الدكتور الشافعى بشير وهو ينشرها غالبا بجريدة الوفد فحاول البحث عنها واطلب من الاعضاء اللى درسلهم الكتور الشافعى انهم لوعندهم مقالات خاصة بموضوعك يضعوها بالموضوع او يرسلوها لك

Man of Law
10-02-2008, 02:33 AM
انا في دبلومة القانون العام
و عاوز اعمل بحث في الاداري

medomango
11-02-2008, 01:33 PM
لو ممكن تسعدوني انا عايز اعمل بحث في الظروف المشددة لجريمة القتل ( سبق الاصرار والترصد ) و مش لاقي اي كتب في الموضوع دة

الاستاذة إسلام
12-02-2008, 06:00 AM
لو ممكن تسعدوني انا عايز اعمل بحث في الظروف المشددة لجريمة القتل ( سبق الاصرار والترصد ) و مش لاقي اي كتب في الموضوع دة
ازاى مش لاقى كتب انت فى جامعة ايه لو فى المنصورة فالمكتبة فيها كتب كتير عن القتل والظروف المشددة كمان عموما كل كتب قانون العقوبات الخاص بتكلم عن القتل والظروف المشددة لو انت فى جامعة المنصورة ابعتلى وانا اكتبلك عناوين الكتب

medomango
13-02-2008, 12:39 PM
للاسف انا في جامعة طنطا ومش لاقي اي كتاب عن الظروف المشددة بس ممكن تديني اسماء كتب وانا حشوفها في المكتبات او ممكن اروح جامعة المنصورة

مقبل
13-03-2008, 05:58 AM
الاستاذة اسلام
لك منا ألف شكر على جهودك الواضحة لمرتادي هذا الصرح العظيم ، وسؤالي أنا حاصل على دبلوم الدراسات العليا في القانون من معهد البحوث والدراسات العربية بالقاهرة ومدته سنتان ، ففي حالة رغبتي مواصلة الدراسة بجامعة المنصورة لابد من عمل رسالة ماجستير أو الحصول على دبلوم آخر ومن ثم دخول برنامج الدكتوراه أم أن سنتين الدبلوم تحتسب ماجستير . أرجو الإفاده ولكم جزيل الشكر،،،،،،،،،،،،،

مقبل
18-03-2008, 06:07 PM
الاستاذة اسلام

ولازلت بانتظار الرد .... مع الشكر

blackoff
18-03-2008, 11:31 PM
جزاك الله خيرا على هذا الموضوع القيم وأرغب في عمل بحث سهل قام به أحد من قبل هنا في مصر عن حماية الحريات غي مواجهة نظم المعلومات حيث أنني طالب دبلومة بجامعة طنطا

مقبل
28-03-2008, 05:59 PM
للرفع للأهمية متأملا الرد من الزملاء وبالأخص الاستاذة اسلام بأقرب فرصة ممكنة

الاستاذة إسلام
04-04-2008, 12:01 AM
الاستاذة اسلام
لك منا ألف شكر على جهودك الواضحة لمرتادي هذا الصرح العظيم ، وسؤالي أنا حاصل على دبلوم الدراسات العليا في القانون من معهد البحوث والدراسات العربية بالقاهرة ومدته سنتان ، ففي حالة رغبتي مواصلة الدراسة بجامعة المنصورة لابد من عمل رسالة ماجستير أو الحصول على دبلوم آخر ومن ثم دخول برنامج الدكتوراه أم أن سنتين الدبلوم تحتسب ماجستير . أرجو الإفاده ولكم جزيل الشكر،،،،،،،،،،،،،

اسفة على التأخر فى الرد ولكن النت كان فاصل عندى ولكنى حاولت معرفة اجابة سؤالك ولكنى لم استطع واتوجه معك بالسؤال الى المراقبين فهم اكثر علما منى بهذه التفاصيل الادارية والتنظيمية بالجامعة

فتحي
20-04-2008, 08:27 PM
تحياتي انا باحث احضر للماجستير شريعة وقانون حول التعاقد بالات التصال الحديثة و الاشكالات المطروحة حاصة في مجلس العقد و تطبيقاتها في الصرف و البيع والزواج ارجو المساعدة

هشام منصان
25-04-2008, 01:58 AM
موضوع جميل برغم انه موجز جدا

مطلك علي
15-05-2008, 01:13 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .
موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .
كيف حالك إن شاء الله دائما بخير ؟
استاذتنا العزيزه اني احاول ان اكتب رساله ماجستير في القانون البحري و لكني اجد صعوبه كبيره في لا يجاد العنوان وكذلك في الحصول على المصادر ارجوا مساعدتي علما ان مواطن دنماركي من اصل عراقي واحب ان يكون لي اصدقاء في القانون مع جزيل الشكر وانتظر ردكم الكريم بفارغ الصبر
تحيات فريد من الدنمارك

الأمين العام
15-05-2008, 01:06 PM
أحب أشكر اولا الأستاذة إسلام على الفكرة الرائعة وبالنسبة للبحث عايز أعمل بحث عن حقوق اللإنسان فى مادة القانون الدولى العام!!!
تقبلى تحياتى

larbisouf
22-05-2008, 07:25 PM
موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

yossof1990
31-05-2008, 03:46 PM
تحية ملؤها التقدير والاحترام للاستاذة اسلام وأشكرك على تفاعلك الجميل والرائع مع جميع الباحثين والطلاب
وطلبي من حضرتك
هل توجد مراجع متخصصة في تأسيس الشركات التجارية غير الشروحات العامة للشركات
وكذلك اجراءات التأسيس
والافصاح عن المعلومات في سوق رأس المال
مع العلم بأني باحث في مرحلة الدكتوراه بجامعة عين شمس
مع خالص شكري وتقديري لك

alrem
08-06-2008, 02:07 PM
هاى

انا بحضر رسالة ماجستير في مادة تاريخ القانون وكنت طلبت قبل ذلك اى كتب عن تاريخ مصر الفرعونية لكن للاسف ماحدش سأل فيا
وياريت فترة عصر الانتقال الاول
فياريت تساعدوني في الموضوع ده وياريت بسرعة عشان ابدأ في كتابة الرسالة علي فكرة انا جمعت حوالي 40 مرجع وكنت عايزة اعرف اذا كان هذا العدد من المراجع كافي لرسالة الماجستير ام لا ؟ وان كان هناك علاقة بين تقييم الرسالة وعدد المراجع ؟ وشكرا جزيلا وارجو الرد في اسرع وقت لو امكن لحسن انا مزنوقة جدا جدا جدا جدا جدااااااااااااااااااا

محمد الهابط
25-06-2008, 04:27 AM
انا عاوز موضوع فى القانون الدولى و ياريت يكون تحديدا فى منظمة التجارة العالمية او اى موضوع يكون صعب جدا جدا

محمد الهابط
25-06-2008, 04:56 AM
انا عاوز اعرف الوقت المناسب اللى الاقى فية زوار غيرى!!!!!!!!!!!!!!!

متابع
01-07-2008, 06:01 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحيه طيبه لكل اعضاء المنتدى الرائع
انا عندى مشكله بتمنى من الساده الحضور مساعدتى فيها
انا حاليا بصدد االتحضير لرساله دكتوراه فى القانون العام
انا اخترت ثلاث موضوعات لتكون محلا لببحث
واتمنى ان يقترح احد عليا خطه البحث او ايجاد مراجع لتلك الموضوعات
وهى
الموضوع الاول تفعيل دور الاحزاب السياسيه فى المشاركه السياسيه
الموضوع الثانى
الفساد الادارى اسبابه انواعه اثاره وطرق مواجهته من وجهه نظر المدانين بممارسته
الموضو ع الثالث حقوق الانسان العالميه بالمقارنه بالدساتير العربيه
اتمنى ان من يجد مراجع لتلك الموضوعات ان يواصلنى على الاميل الخاص بيا ولكم جزيل الشكر
محمد

مصطفى السياف
15-07-2008, 01:23 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
بحييكى أستاذة اسلام على موضوع الاكثر من رائع وجزالكى الله خيرا , وتحية للاخوة الاعضاء ,
لكن الموضوع الان من وجهة نظرى أصبح صعب الاستفادة منة لان كل الاخوة الاعضاء معتمدين اعتماد كلى على الاستاذة اسلام وهى طبعا جزاها الله خيرا لم تسطيع الرد على كل اسئلة الاعضاء نظرا لضخامتها , فأرجوا كافة الاعضاء بما فيهم انا مساعدة بعضنا البعض , والعضو الذى يسطيع مساعدة الاخر برد او بحث لا يبخل ,
بالنسبة لموضوع الاستاذ تابع
بخصوص موضوعاتك المقترحة بشان دكتوراة القانون العام فية رسائل دكتوراة كثيرة متعلقة بالاحزاب السياسية فى كليات الحقوق عين شمس , وانشاء الله هحاول اجبلك عوانهم بالظبط,
بالنسبة لموضوع الفساد الادارى من وجهة نظرى موضوع قديم وكبيروشائع واتكتب فية كتير جدا ,
بالنسبة لموضوع حقوق الانسان موضوع ايضا منتشر واتعمل فية رسائل كتير ,
فعشان متضيعش وقتك يا اخى دور فى موضوعات تكون جديدة نوعا ما متكنش استهلكت الافكار , ولازم تدور فى المكتبات قبل ما تقدم على موضوع وتضيع فى وقتك عشان بعد كدة يترفض فى لجنة بحث الخطة فى الكلية لان ممكن يكون اتعمل فية رسائل بنفس العنوان او نفس المضمون والله الموفق

بالنسبة لطلبى لو سمحت محتاج اى رسائل عملية متعلقة بمبدأ المواطنة او كتب وشكرا جزيلا للاخوة الاعضاء

مصطفى السياف
15-07-2008, 11:41 PM
بالنسبة لطلب الاخ متابع بخصوص الابحاث المتعلقة بالاحزاب السياسية:
اولا : الاحزاب السياسية والانظمة السياسية والقضاء الدستورى (دراسة مقارنة ) د/ محمد عبد العال السنارى
ثانيا الاحزاب السياسية والحريات العامة (دراسة تأصليلة تحليلية مقارنة) د/ حسن البدراوى
ثالثا الاحزاب السياسية ودورها فى أنظمة الحكم المعاصر د/ نعمان الخطيب
رابعا: الاحزاب السياسية فكر ومضمون د/ السيد خليل هيكل
خامسا: الاحزاب السياسية فى العالم المعاصر د/ نبيلة عبد الحليم كامل
سادساالاحزاب السياسية فى مصر د/ يونان لبيب رزق
سابعا: الحماية القضائية لحرية تأسيس وآداء الاحزاب السياسية (دراسة مقارنة) د/ رجب حسن عبد الكريم (رسالة دكتوراة)
وكل المواضيع واكثر منها موجودة فى مكتبة الحقوق جامعة القاهرة وعين شمس
ولكن نصيحة اخى دور لمؤلفات دكتور نبيلة عبد الحليم كامل لانها متخصصة فى موضوع الاحزاب السياسية ,

نبيلة
07-08-2008, 04:30 PM
مرحبا هل يمكن مساعدتي في اختيار خطة لموضوع البحث وهو تنفيذ الاحكام القضائية ضد الادارة وشكرا جزيلا

محمدأبوالعز
09-08-2008, 10:53 AM
هلا
أرجو أن تحددى أفكارك لكى اشارك معكى بما يمكننى فى بحثك
حددى ماذا تريدين وماذا تطرحين على اساس ذلك سيتم المشاركة بيننا
أختصارا للوقت والمجهود
لكى منى خاص لتوفيق
محمد الشهاوى
medo630@yahoo.com

صلاح منصور الوصيف
26-08-2008, 04:29 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
أريد عمل بحث دكتوراة في القانون البحري و ارجوا اقتراح بعض المواضيع الصعبة والتي لم يقم بها احد من قبل وبارك الله فيك ... لك مني أجمل تحية ولكل المشاركين.

الوشى
26-11-2008, 03:45 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :93:

الوشى
26-11-2008, 03:49 AM
انا طالبة قانون جنائى مرحلة اعداد الرسالة الماجستير ابحت عن موضوع قيم ومهم الرجاء الاهتمام

الوشى
26-11-2008, 03:51 AM
هل من مجيب ياعالم ردو السلام

الوشى
26-11-2008, 03:57 AM

أحمد نجم الدين
31-12-2008, 02:01 AM
أشكرك إستاذه أنا طالب ماجستير إدارة أعمال سنه أولى وأتمنى أن تعينيني في بعض المراجع إذا أمكن بريدي هو ah_najm2003 ياهو أكون شاكر

كويتي مبتسم
07-01-2009, 02:23 PM
السلام عليكم
لي صديق يدرس في فرنسا ماجستير (جنائي) وقد قام بتسجيل الموضوع التالي:
حقوق المحكوم علية(المتهم) بعد المحاكمة
وطلب مني ان كانت هناك رسائل او ابحاث تطرقت لهذا الموضوع وفعلا وجدت رسالة وبحث بالسعودية ولكنهم يتطرقون لهذا المبحث من الناحية الشرعية والاسلامية.
فهل اجد احدا منكم يساعدني وصديقي بهذا الموضوع ....
اشكركم وبارك الله بكم

سلمى الغيطى
12-01-2009, 10:38 PM
السلام عليكم
حصلت على الماجستير فى مايو2008 و اشتغلت دكتوراه بعد ما غيرت موضوعين وعملت الخطه وبيعدلها المشرف لكن فوجئت بكلام عن اشتراط جيد فى احد الدبلومين.ده فى طنطا
عايزه اشوف صحه الكلام ده
ولو كان صح اعمل ايه هل بعد التعب ده ييجى قرار جامعه ينسف الحلم
ولسه هدور على جامعه تانيه ودكتور جديد مشرف وموضوع
ارجو مساعدتى بالنصيحه لانى مشتته التفكير والذهن وما صدقت الاقى منتدى الاقى فيه من يشاركنى الاحباطات

سؤال احر هل من يبقى للاعاده فى سنه رابعه حقوق لانه معه مواد 6 يمتحن ال6 مواد ولا المواد كلها على الرغم من ان درجات تلك المواد 9 لكن لم ترفعها الكليه
ارجو الافاده وجزاكم الله خيرا

سلمى الغيطى
17-01-2009, 09:53 PM
لماذا تعرضون المساعده وانتم لاتقراو الرسائل ولا تتابعو الاعضاء

kassem1
10-02-2009, 07:29 AM
انا بعمل دبلومة فى القانون العام بس جامعة بنى سويف وعايز اعملها فى القانون الادارى والموضوع سهل أرجو الافادة والمساعدة

safsafina
10-02-2009, 02:53 PM
انا عايز اكتب في جريمة الزنا او النصب بس محتار وللاسف انا مش عارف اعمل خطة البحث انا متلخبط ارجو الاهتمام او المساعدة مع ايضاح المراجع اللي هكتب منها
وشكـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــرا

الاستاذة إسلام
13-02-2009, 10:55 PM
انا بعمل دبلومة فى القانون العام بس جامعة بنى سويف وعايز اعملها فى القانون الادارى والموضوع سهل أرجو الافادة والمساعدة
اسفة على التاخير فى الرد
انا على فكرة سبق ودخلت دبلومة عام فى بنى سويف بس مقدرتش اكمل بسبب السفر
وانصحك انك تحاولى تعملى البحث فى القانون الجنائى مع د. حسن ربيع لو تقدرى وتعمليه فى اى موضوع صغير زى الاستجواب او التقادم او القتل الرحيم
ولو مصرة على الادارى فاعمليه فى الاستقالة او الاجازات او دور العمدة كموظف او من هم فى حكم الموظف العام
عموما فى بنى سويف بالنسبة للابحاث ميزة مهمة جدا وهى انهم بيحبوا الابحاث قليلة الحجم اى ان الموضوع كلما قل حجمه وكان اقوى واهم كلما كان افضل

الاستاذة إسلام
13-02-2009, 10:59 PM
انا عايز اكتب في جريمة الزنا او النصب بس محتار وللاسف انا مش عارف اعمل خطة البحث انا متلخبط ارجو الاهتمام او المساعدة مع ايضاح المراجع اللي هكتب منها
وشكـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــرا
هو النصب افض ومراجعه اكتر من الزنا الا اذا كنت فى دبلومة شريعة فهنا يكون الزنا افضل لانه مراجعه الشرعية كثيرة اكتر من كتب الجنائى
انت عايز مراجع فى ايه بالظبط وانت منين

mikano
18-02-2009, 03:28 AM
السلام عيكم ورحة الله
تحياتى لجميع مشرفى المنتدى والى صاحبة هدا الموضوع
انا اختارت عنوان البحت باسم (المساواة اساس من اسس الحكم) دراسة مقارنة بين الشريعة والقانون الوضعى
اية رايكم فى العنوان ؟ وانا مش عارف اقسمة لفصول ومباحت ممكن الافادة وشكراااااا

كويتي مبتسم
18-02-2009, 02:30 PM
السلام عليكم
لي صديق يدرس في فرنسا ماجستير (جنائي) وقد قام بتسجيل الموضوع التالي:
حقوق المحكوم بعد المحاكمة
وطلب مني ان كانت هناك رسائل او ابحاث تطرقت لهذا الموضوع وفعلا وجدت رسالة وبحث بالسعودية ولكنهم يتطرقون لهذا المبحث من الناحية الشرعية والاسلامية.
فهل اجد احدا منكم يساعدني وصديقي بهذا الموضوع ....
اشكركم وبارك الله بكم

ملاحظة يا أحبائي المحكوم غير المحكوم علية
والمطلوب : حقوق المحكوم بعد المحاكمة

mikano
18-02-2009, 07:36 PM
السلام عيكم ورحة الله
انا اختارت عنوان البحت باسم (المساواة اساس من اسس الحكم) دراسة مقارنة بين الشريعة والقانون الوضعى

احمد واصل
19-02-2009, 11:56 PM
[
بسم الله الرحمن الرحيم
[/align]انا بشكر فى البداية كل من ساهم فى مساعدة الاخرين لا يبتغى من وراء هذه المساعدة الا رضا الله عز وجل ادعو الله ان يجعل هذا الجهد فى ميزان حسناتهم
وانا كان ليى سوال متعلق بعمل الابحاث
انا بعمل بحث فى موضوع التحكيم والموضوع دة مفيش فيه مؤلفات معروفة او موجودة وانا معرفهاش لذلك انا برجو من حضراتكم اشادى بهذه المؤلفات ؟ كما انى اتقبل النصائح من حضراتكم بخصوص هذا الموضوع فلا تحرمونى من نصائحكم ؟
وجزاكم الله خيرا زميلك احمد واصل

احمد واصل
20-02-2009, 12:05 AM
ارجو ان يكون الافادة فى موضوع التحكيم فى اقرب وقت لان البحث يحتاج الى وقت كبير واريد ان ابدا فيه هذا الاسبوع. وانا اخشى انى بتثاقل عليكم
ولكنى اشكركم كثيرا على كل حال. وجزاكم الله خيرا

kassem1
20-02-2009, 08:23 PM
شكرا يا أستاذه إسلام على الإهتمام بالرد انا اللى كنت عاوز اعمل دبلومه قانون عام فى بنى سويف . انا فعلا هاعملها إدارى بس انا محتاج اعرف منك معلومات اكتر من كده يعنى اعمل خطة الدبلومة نفسها أزاى وكام صفحه ونظامها وكده . ياريت تدينى نموذج للخطة وأسف لتعبك وأزعاجك

forlan
21-02-2009, 03:03 PM
شكررا جذاك الله كل خير

يوسف يوسف يوسف
25-02-2009, 08:34 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

ربنا يبارك فيكم يارب ويجزيكم كل خير
ارجو من سبق وقام بعمل رسالة دكتوراه او من لديه خبرة ان يفيدنا فانا فى اشد الحيرة فلا اعرف كيف اختار موضوع المهم ان يكون الموضوع فى قانون المرافعات فارجو من الاخوة الاعضاء ان يساعدونى فى اختيار موضوع سهل ومليىء بالداتا data حتى لايكون عبىء على فى ايجاد المعلومات المهم ان يكون الموضوع فى قانون المرافعات اشكركم شكرا جزيلا

الاستاذة إسلام
13-03-2009, 12:15 PM
السلام عيكم ورحة الله

هو العنوان ما شاء الله فعلا جميل جدا وواضح انه هيبقى موضوع حلو قوى فقسمه لفصول افضل ولكن تاكد اولا من حجم المادة لديك فاذا كانت قليلة الحجم فقسمه لمباحث واذا كانت كثيرة ومصادرك للبحث متوفرة قسمه لفصول
والراى الفاصل هنا هو للدكتور المشرف على البحث فقم باستشارت اولا وقبل كتابة اى شىء

الاستاذة إسلام
13-03-2009, 12:18 PM
شكرا يا أستاذه إسلام على الإهتمام بالرد انا اللى كنت عاوز اعمل دبلومه قانون عام فى بنى سويف . انا فعلا هاعملها إدارى بس انا محتاج اعرف منك معلومات اكتر من كده يعنى اعمل خطة الدبلومة نفسها أزاى وكام صفحه ونظامها وكده . ياريت تدينى نموذج للخطة وأسف لتعبك وأزعاجك

راجع موضوع طريقة كتابة الابحاث وساقوم بوضع بعض الخطط قريبا ان شاء الله لكنها لن تكون للنقل ولكن كنماذج لكم

Thinder
19-03-2009, 09:53 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

أنا دبلومة علوم جنائية في كلية الحقوق جامعة الأسكندرية

ومش عارفة أختار ايه للبحث وكنت عاوزة مجموعة موضوعات أختار منها

من فضلك أستاذة اسلام أرجو الرد بسرعة الله يخليكي.

برهامى
23-03-2009, 06:09 PM
خذى عندك :
- سلطات مأمور الضبط القضائى فى حالة الاستعجال والضرورة الإجرائية .
- حقوق وضمانات المتهم فى مرحلة التحقيق .
- حدود المساس بالجسم البشرى للاستخلاص الأدلة ( التفتيش ) .
- جريمة إفشاء السر ( من الموظف - الطبيب ) .
- التعسف فى استخدام السلطة .
- مدى تطبيق قواعد الحد الأنى فى معاملة السجناء .
- حجية التسجيلات الصوتية - الصورة الفوتوغرافية - تسجيل المحادثات التلفونية.
- ضمانات الحبس الاحتياطى .
- أثر التحريض غير المتبوع بأثر فى جرائم أمن الدولة .
- مشروعية استخلاص الأدلة الفنية من جسم الإنسان .
- حجية الاعتراف وشروطه .
- مدى دستورية المادة 398 ع ( عن المعارضة فى الأحكام الغيابية فى الجنح بمعرفة المتهم)
- مدى جواز تفتيش الحاسب الآلى الشخصى .
شدى حيلك وبلاش دلع وأدخلى فى المذاكرة وخلصى البحث بسرعة، ربنا يوفقك .
عميد .خبير.د/ برهامى أبوبكر عزمى
خبير الأدلة الجنائية ، دكتوربمعهد تدريب الشرطة بالدوحة

Thinder
01-04-2009, 02:09 PM
thanxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

بس أنا عاوزة مواضيع مميزة ونادرة ممكن؟؟؟

تامر الشريف
03-04-2009, 04:37 PM
انا بعمل دبلومه فى القانون الخاص والموضوع هو : فكرة القانون الطبيعى ( القانون والقيم والاخلاق )
انشاء الله تساعدونى وجزاكم الله خيرآ

shatiri
07-04-2009, 02:27 AM
اريد كتب في بحثي للدكتوراه وعنوانها (الرقابة القضائية على الجزاءات الادارية العامة)
وأقصد بالجزاءات الادارية العامة التي لا تعلق بها بالعقود الادارية ولا بالموظفين
ارجو الدلالة على كتب أو رسائل وبحوث في الموضوع غير كتاب د/ محمد باهي أبويونس

الاستاذة إسلام
07-04-2009, 02:54 AM
اريد كتب في بحثي للدكتوراه وعنوانها (الرقابة القضائية على الجزاءات الادارية العامة)
وأقصد بالجزاءات الادارية العامة التي لا تعلق بها بالعقود الادارية ولا بالموظفين
ارجو الدلالة على كتب أو رسائل وبحوث في الموضوع غير كتاب د/ محمد باهي أبويونس

ساحاول البحث لك ان شاء الله وارجو من جميع الباحثين من يستطيع توفير مراجع له ان يقوم بوضعها بالموضوع او ارسالها له ان شاء الله

الاستاذة إسلام
07-04-2009, 03:04 AM
thanxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

بس أنا عاوزة مواضيع مميزة ونادرة ممكن؟؟؟

اخت الفاضلة اسفة على تاخيرى بالرد عليكى وشكرا لجميع الباحثين الذين قاموا بمساعدتك والرد عليك
ولكن انتى عايزة بحث لدبلومة وبحث الدبلومة ليس بشرط ان يكون نادر ومميز كمان مفيش حاجة اسمها بحث مميز وغير مميز المهم انتى هتعملى البحث ازاى يعنى انت ممكن من موضوع كتب فيه الف واحد تعمل بحث يتناوله باسلوب وشرح يجعله مميز جدا وممكن بحث محدش عمل فيه ولا حتى كتاب ولكنك ما تقدرش تعمل منه البحث اللى يعرضه باسلوب مناسب فاهم حاجة طريقتك لجمع مادة البحث وطريقتك واسلوبك بعرضها هو ده اللى بيفرق بين البحث المميز وغير المميز
ونصيحتى ببحث الدبلومة اختارى موضوع تتوفر المادة الخاصة به فى متناول يدك حتى لا تبذلى جهد كبير ووقت فى البحث عن مراجع له وحتى توفرى وقت لمذاكرة باقى المواد

Thinder
08-04-2009, 02:31 PM
شكرا.كلام منطقي جدا

طيب ممكن تقوليلي ازاي أجيب الموضوع من علي النت أو لو ليه مراجع أجيبها ازاي؟؟

أنا محتاسة جدا والدكتور عاوز خطة البحث يوم السبت وكل لما أكتب الموضوع علي جوجل بيطلعلي حاجات برة الموضوع خالص.الله يخليكم ساعدوني بسرعة أنا عمري ماعملت بحث...

الهام نجم
09-04-2009, 06:56 PM
انابعمل بحث عن اسباب رفع العقوبهفى القانون مقارنة بالشريعه(الاكراه_صغر السن_الجنون)ارجوا ان تدلونى عن اسماء مراجع وازاى اجيبها من النت ولكم خالص الشكر.

صدام حسين
11-04-2009, 05:42 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا ياحماعة كنت عاوز استفسر عن بحث انا بعملة وهو سهل عن القتل العمد لكن للاسق انا عملت البحث ده وخلصتة من غير ما اكتب المراجع وللعلم المراحع هي 3 كتب بس للدكتور احمد شوقي وللدكتور غنام وللدكتور احمد زاهر فا مش عارف اعمل ايه .... فاهل ممكن ارجع تاني للكتب دي واحاول اكتب الفقرات وتحتها اسماء الدكاترة ولا اعمل ايه ارجو الافادة من فضلكم لان ماعتش فاضل وقت ....وبالتوفيق للجميع وشكرا

الاستاذة إسلام
17-04-2009, 07:13 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا ياحماعة كنت عاوز استفسر عن بحث انا بعملة وهو سهل عن القتل العمد لكن للاسق انا عملت البحث ده وخلصتة من غير ما اكتب المراجع وللعلم المراحع هي 3 كتب بس للدكتور احمد شوقي وللدكتور غنام وللدكتور احمد زاهر فا مش عارف اعمل ايه .... فاهل ممكن ارجع تاني للكتب دي واحاول اكتب الفقرات وتحتها اسماء الدكاترة ولا اعمل ايه ارجو الافادة من فضلكم لان ماعتش فاضل وقت ....وبالتوفيق للجميع وشكرا

لازم ترجع وتكتب المراجع بالبحث كل فقرة اخدتها منين كمان لو ده بحث الدبلومة الرئيسى يبقى لازم تزود المراجع شوية يعنى على الاقل 10 مراجع وده ممكن تضيفهم من غير ما تزود بالكاتبة لان غالبية الكلام بالموضوع ده بيكون شبه مكرر لاتحادهم فى شروطه وعقوبته وغير ذلك

الاستاذة إسلام
17-04-2009, 07:22 AM
شكرا.كلام منطقي جدا

طيب ممكن تقوليلي ازاي أجيب الموضوع من علي النت أو لو ليه مراجع أجيبها ازاي؟؟

أنا محتاسة جدا والدكتور عاوز خطة البحث يوم السبت وكل لما أكتب الموضوع علي جوجل بيطلعلي حاجات برة الموضوع خالص.الله يخليكم ساعدوني بسرعة أنا عمري ماعملت بحث...

راجعى الرابط ده به مواقع ستفيدك كثيرا وانصحك بموقع مكتبة جامعة المنصورة

مواقع مفيدة للباحثين (http://www.f-law.net/law/showthread.php?t=7189)

الأمين العام
03-05-2009, 02:40 PM
السلام عليكم وحمة الله وبركاته
مجهودك رائع يا أستاذة والله بارك الله فيك
أنا المفوض اعمل بحث فى القانون الدولى العام ( حقوق الأنسان ) للاسف مش قادر أختار موضوع معين أبدأ فيه فياريت اى حد يشو عليا بموضوع يكون جيد قوى بس يكون ليه طبعا مراجع و كتب يمكن الرجوع إليها

شكرأ

wahiba
11-05-2009, 03:01 PM
انا محتارة في اختيار عنوان للبحت في مادة العقود الادارية .ساعدني من فضلك .جزاك الله خيرا

الاستاذة إسلام
12-05-2009, 02:29 PM
السلام عليكم وحمة الله وبركاته
مجهودك رائع يا أستاذة والله بارك الله فيك
أنا المفوض اعمل بحث فى القانون الدولى العام ( حقوق الأنسان ) للاسف مش قادر أختار موضوع معين أبدأ فيه فياريت اى حد يشو عليا بموضوع يكون جيد قوى بس يكون ليه طبعا مراجع و كتب يمكن الرجوع إليها

شكرأ

هو احسن موضوع فى عدد المراجع

التعذيب

اما الموضوع المفضل عندى هو الحبس التعسفى وهو قوى جدا من وجهة نظرى

الاستاذة إسلام
12-05-2009, 02:30 PM
انا محتارة في اختيار عنوان للبحت في مادة العقود الادارية .ساعدني من فضلك .جزاك الله خيرا

عايز عنوان للبحث ولا موضوع للبحث حدد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

محمد الشواف
15-05-2009, 05:55 PM
انا عايز اعرف نظام دراسة دبلوم العلوم الجنائية فى جامعة المنصورة مثلا الاساتذه ومواعيد الدراسه والابحاث وجزاكم الله خيرا

محمد الشواف
18-05-2009, 04:31 AM
لو سمحت انا عايز رد على الموضوع بتاعى للاهمية

totah
25-05-2009, 11:41 PM
لم اجد معلومات كافيه عن استخدام العرق في البصمة الوراثية اتمنى تساعدوني

فاتن العمر
28-05-2009, 05:20 PM
السلام عليكم
من فضلكم أريد مساعدة بخصوص رسالة ماجستير موضوعها عزل الوكيل وقد وجدت صعوبة في إيجاد معلومات مفصلة تتعلق بالموضوع كما أرجو مساعدتي في خطة الموضوع إن أمكن
وشكرا مسبق

Lawyer4HR
22-07-2009, 11:50 AM
السلام عليكم

صحيح اني لم ابتديء بالدراسات العليا ولكن أحب التخصص بالقانون الجنائي
ولأنني أحب علم النفس كثيرا احب ان اربط بين القانون الجنائي و علم النفس
يعني مثلا سيكولوجية الحدث المنحرف و تشريع العقوبه المناسبه لاصلاحه
او سيكلوجية المجرم و الباعث للجريمه ،،،، الافكار كثيره و ان شاءالله نبتدي الدراسات العليا بعد التوكل على الرحمن سبحانه.
شكرا على الموضوع والله يوفق الجميع.

al omda
26-07-2009, 08:41 PM
أنا اسمى أحمد العمدة ، الحمد لله النتيجة بتاعت دبلوم القانون العام ظهرت امبارح بالليل والسنة اللى فاتت أنا أخذت دبلوم الفقه الإسلامى من كلية الحقوق جامعة أسيوط ، يعنى كده والحمد لله أنا معايا ماجستير دلوقتى ، وناوى أحضر الماجستير ، وأنا ثقافتى الدينية ممتازة والحمد لله وعندى خبرة كويسة فى عمل الأبحاث الدينية نظرا لنشأتى ، فهل أعمل رسالة الدكتوراه دراسة مقارنة بين القانون والشريعة ولا لأ ، وهل هناك فرق بين الرسالة العادية والرسالة المقارنة من الناحية العملية

kanary1010
13-08-2009, 12:32 PM
السلام عليكم

بأختصار انا موظف فى احد المحاكم فى مصر ومطلوب منى بحث فى القوانين الاجرائية

(قوانين الاحوال الشخصية والاسرة) قانون رقم 1 لسنة 2000 - قانون رقم10 لسنة 2004

علما ان تخصصى ليس فى القانون ولكن ها هى الدنيا فأنا اعمل فى مجال الحاسب الالى ولكن بسبب

هذا البحث سيتم نقلى الى أسواء اماكن فى المحكمة وهى الحفظ الجنائى وانا اعمل حاليا فى محكمة

الاسرة ارجوكم ساعدونى ان امكنكم بأى بحوث شبية او مراجع ..........ولكم كل الشكر

qanon
25-08-2009, 11:58 AM
سلام عليكم

كل عام وانتم ابخير

انا طالب كويتي مقيد دبلوم علوم ادارية جامعة بني سويف

وانا بصدد اعداد رسالة الماجستير بالقانون الادراي واتمنى مساعدتكم لى باختيار موضوع الرسالة واى شى اذا ممكن واللى يرغب بالتواصل معاى على المسنجر اكون شاكرا له

qanon_q8@hotmail.com

وشكرا مقدما على التواصل

سعد أبو العينين
13-10-2009, 02:34 AM
السلام عليكم لوسمحتو ياجماعة لوممكن تساعدونى فى مراجع لهذا البحث ومكان تواجدها وهوبعنوان عمليات التجميل بين الحظروالاباحة وشكرا سعد

el-malek
13-10-2009, 03:47 AM
انا عاوز ابتدي بإذن الله في البحث بتاعي بس متشتت كده ومش عارف اركز علي موضوع معين
ياريت لو اي حد بالمساعدة كده يضع افكار بحثية في دبلوم القانون الجنائي ( مجرد عناوين )
عشان البحث مش بيخلص من يوم وليلة ونبتدي فيه بمشيئة الله .

زمااالكاوى
05-11-2009, 09:11 PM
لوسمحتم حديساعدنى اناهعمل بحث فى القانون الجنائى عن جرائم هتك العرض وعايزه عنوان مناسب وهل فيه مراجع كتيره ولا لا

لحسن برج
09-11-2009, 10:20 PM
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته .
جزاك الله أخي الفاضل عنا كل خير ، وبعد :
أنا بصدد تحضير رسالة ماجستير بعتوات : العقبات أمام حظر التعذيب في القانون الدولي المعاصر
ارتأيت تقسيم الموضوع إلى فصلين ، فصل أول تناولت فيه العقبات القانونية وهي : ـ الظروف الاستثنائية ، التحفظ ، إشكالية عدم وجود تعريف موحد للتعذيب ، وعقبات أخرى على مستوى القانون الجنائي الدولي .
الفصل الثاني : يتعلق بالعقبات العملية والسياسية ، وهي ــ السيادة ، غياب التعاون الدولي ، الضمانات الدبلوماسية ، تطور أساليب التعذيب .
أنا في حاجة ماسة للمراجع من كتب ومقالات ........ من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته.

***kapoo***
10-11-2009, 03:35 AM
لوسمحتم حديساعدنى اناهعمل بحث فى القانون الجنائى عن جرائم هتك العرض وعايزه عنوان مناسب وهل فيه مراجع كتيره ولا لا
انزل مكتبة الكليه وهتلاقى ان شاء الله مراجع كتير لجميع الاستاذه

القاضية بدين الله
16-11-2009, 07:33 PM
لو سمحتوا انا دبلومة القانون العامة فى جامعة طنطا
وعندى استفسار على البحث الى المفروض ابدا فية
هو يشترط انوا يكون موضوعة موجودة فى مادة من المواد
يعنى مثلا انا لو هاعمل بحث فى القانون الادارى فلازم يكون موضوع البحث موجود فى الكتاب وهادرسة
والا مش لازم كدا وانى اكتب فى اى موضوع فى القانون الادارى
اروجوكم حد يرد عليا لان الدكتور مش هايدينا غير بعد العيد وكدا هايعدى وقت كبير وانا متحمسة لموضوع معين
http://www.f-law.net/law/images/techron/misc/progress.gif http://www.f-law.net/law/images/techron/buttons/edit.gif (http://www.f-law.net/law/editpost.php?do=editpost&p=236749)

hamadafahmy1
21-11-2009, 06:42 PM
بصدق شكرا على الموضوع
ان شاء الله ان عامل بحث عن آثار العقود الادارية

مستشارمدحت
30-11-2009, 11:47 AM
انا عامل موضوعة يا اخوانى فى التعذير فى التتشريع الاسلامى اللى عنده مراجع مقترحات اكون شاكر جدا ليه وانا الان باعمل الخطة وربنا يجعله فى موازين حسناتكم

farsco_2009
11-12-2009, 03:24 AM
المساعده الذي اطلبها من الاخوة المختصين هي مساعدتي في اعداد الخطة في موضوع رسائلة الماجستيرالذي هي بعنوان(التعددية الحزبية في التنظيم الدستوري اليمني_ دراسة مقارنة) ارجوالسرعه لان الوقت ينفذ

نبضة قلب
19-12-2009, 08:01 PM
والله يا اخي محتاجة مجموعة من المصادر لحتى اعنمل بحث في اهلية المنظمات في ابرام العقود والاتفاقيات الدولية

huuuda
25-12-2009, 02:00 AM
السلام عيكم
اريد ان اقدم رساله دكتوراه في مجال التحكيم و الان احاول قراءاه بعض الكتب في هذا المجال و لكن لم اختار الموضوع الذي ساكتب فيه فبرجاء المساعده في اقتراح بعض المواضيع و شكرا

موضوعي
13-01-2010, 02:46 AM
انا بصدد إعداد خطة لرسالة دكتوراة بعنوان( الرقابة على القضاء ) ، آمل المساعدة،،

hossa666
17-01-2010, 03:52 PM
بحثى عن القائد الادارى الناجح هل من مساعد؟

hossa666
19-01-2010, 11:40 PM
متشكر على المساعده الفعاله اللى وجدتها هنا الف شكر يا شباب وبالتوفيق؟

crazylawyer
02-02-2010, 06:40 AM
"جريمة اختلاس المال العام وآاليات مكافحتها في ظل القانون الوطني واتفاقية الامم المتحدة لمكافحة الفسادلعام 2003"
اتمنى اي حد يساعدني باي شرح او مرجع للاتفاقية.

أم جهينة
14-02-2010, 01:15 PM
الأستاذة إسلام ، الأخوات و الإخوة الأعضاء يشرفني كثيرا أن أنضم لهذا الصرح العلمي القيم .
أنا طالبة ماجستير تخصص القانون الجنائي الدولي ، وأود إن شاء الله دراسة موضوع - حل المنازاعات الدولية سلميا في ظل منظمة الأمم المتحدة - فممكن إقتراحات حول خطة الموضوع ، وهل هناك مراجع بما فيها رسائل الماجستير و الدكتوراه التي تناولت هذه القضية .
وهذا الموضوع المختار لم يعرض بعد على المجلس العلمي ، فقد يقبله كما قد يرفضه و في الحالة الثانية أنا مطالبة بموضوع بديل ، هل لي بمواضيع أخرى تقترحونها مع العلم أنني أرغب في دراسة أي موضوع متعلق بمنظمة الأمم المتحدة وجازاكم الله كل خير و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

أم جهينة
14-02-2010, 01:16 PM
الأستاذة إسلام ، الأخوات و الإخوة الأعضاء يشرفني كثيرا أن أنضم لهذا الصرح العلمي القيم .
أنا طالبة ماجستير تخصص القانون الجنائي الدولي ، وأود إن شاء الله دراسة موضوع - حل المنازاعات الدولية سلميا في ظل منظمة الأمم المتحدة - فممكن إقتراحات حول خطة الموضوع ، وهل هناك مراجع بما فيها رسائل الماجستير و الدكتوراه التي تناولت هذه القضية .
وهذا الموضوع المختار لم يعرض بعد على المجلس العلمي ، فقد يقبله كما قد يرفضها و في الحالة الثانية أنا مطالبة بموضوع بديل ، هل لي بمواضيع أخرى تقترحونها مع العلم أنني أرغب في دراسة أي موضوع متعلق بمنظمة الأمم المتحدة وجازاكم الله كل خير و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

ESLAM SALAH
27-02-2010, 07:03 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركلته يا استاذة اسلام
ارجوا المساعدة انا طالب فى كليه الحقوق الفرقه الثالثه واود عمل كتاب فى القانون هل يحق لى عمل هذا ام بعد التخرج من الكليه أرجوا المساعدة واسف على الازعاج وشكرا:mo1:

احمدمحمدطلعت
12-04-2010, 09:40 PM
انامقيد بدبلومة العلوم الإدارية ولكني اريد خطة البحث للدبلومة وعده مواضيع لكي اختارمنها واستطيغ الحاق بالوقت المحدد لتقديم البحث

abdellah ahmed
04-05-2010, 08:02 PM
السلام عليكم ياسيدتي أريد فقط أن أسألك : هل هذا الموضوع هو فقط للمشاركين في المنتدى من مصر أم لكل مسجل لديكم وأنا واحد منهم لكن أنا من الجزائر أنا طالب فرع قانون دولي عام أحضر رسالةماجستير حول التحفظات على معاهدات حقوق الانسان ، وعندي مشكلة كبيرة بالمراجع لذلك أرجو منك أن تفيديني ببعض المراجع والتي أنا في حاجة إليها وهي : * التحفظ التفسيري في المعاهدات الدولية (محمود محمد متولي أحمد لعام 1992 بالقاهرة * الرقابة الدولية على تطبيق العهد الدولي الخاص بالحقوق المدنية والسياسية (محمد عبد الرحيم لعام 20032 * التحفظات على المعاهدات الدولية في القانون الدولي العام والشريعة الاسلامية ، محمود عبد الغني 1986 هذه الكتب أنا في حاجة ماسة لها لذلك أرجو كل من يمكن أن يساعدني فليفدني بهم وبارك الله فيكم **** لا تقولوا هذا جزائري لا نساعده ، فنحن إخوة في الدين ****

abdellah ahmed
04-05-2010, 09:33 PM
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
أنا عبد الله من الجزائر ، أحضر رسالة ماجستير حول التحفظات على معاهدات حقوق الانسان ، والمشكلة تكمن في ندرة المراجع في هذا الموضوع ، ولم أعثر على بعضها هنا في الجزائر إلا أنها موجودة في مصر منها : " التحفظات على المعاهدات الدولية في القانون الدولي العام والشريعة الاسلامية "للدكتور محمود عبد الغني ، "والتحفظ التفسيري" للدكتور محمود محمد متولي أحمد ، وكذلك كتاب صنظام الشكاوى الفردية لحماية حقوق الانسان في إطار الامم المتحدة " لأحمد عبد الوهاب عبد الواحد الاكوع , كتاب الرقابة الدولية على تطبيق العهد الدولي للحقوق المدنية والسياسية للدكتور محمد عبد الرحيم " .... لذلك أطلب منك المساعدة في ايجاد هذه المراجع ولو صفحات قليلة منها ولك مني كل الشكر والتقدير

مجدى محمود
16-05-2010, 01:32 PM
أنا بحث رساله الدكتوراة الخاصة بى موضوعة ( الحماية الجنائية للنقل الجوى ) أرجو مساعدتى فى تجميع المادة العلمية حيث أننى أعانى بشدة من قله المراجع والكتب لأن معظم الكتب تتناول الموضوع من الناحية التجارية فقط وليس من الناحية الجنائية أوالدولية
وشكرآ

أم جهينة
04-07-2010, 06:48 PM
أرجو مساعدتي في الموضوع التالي " مبدأ عدم الإفلات من العقاب أمام القضاء الوطني و الدولي "
- الإطار العام للمبدأ من حيث مفهومه ، أهدافه ، أسسه ، أهميته ، التأصيل القانوني و الفلسفي للمبدأ .
- تحديد القضاء الدولي .
- ماهي الخطة المثلى لمعالجة الموضوع .
- هل ممكن تزويدي بعناوين المراجع التي تتناول المبدأ بالدراسة و التحليلي ؟
أرجو أن مساعدتي في الموضوع لأنني أواجه مشكل النقص في المراجع خاصة فيما يخص الإطار العام للمبدأ وشكرا لكم و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

فلوسي
25-07-2010, 03:14 AM
أخي أو أختي أحسن عنوان له>ا البحث هو الجرائم الواقعة علي النظام المعلوماتي وهناك ما يعرف أيضا الجرائم باستخدام النظام المعلوماتي 00 النظام المعلوماتي يدخل ضمنه مصطلح الأنترنات00

أم جهينة
18-08-2010, 02:19 PM
الأستاذة إسلام و الإخوة و الأخوات المشرفين على المنتدى الغالي و الإخوة و الأخوات الأعضاء الكرام .
يشرفني أن أهنئكم بحلول الشهر الفضيل شهررمضان المبارك أعاده الله علينا وعليكم بمزيد من الطاعة و التقوى .
أرجو مساعدتي في الموضوع الذي طرحته و أتمنى الإهتمام منكم من فضلكم ، كما إسمحوا لي بتقديم ملاحظة بسيطة متمثلة في أن المواضيع التي تطرح إما أن تطول المدة للرد عليها أو لا يرد عليها ، بالمقارنة بما كان عليه الأمر عند البداية ، حيث كانت الأستاذة إسلام ترد على التساؤلات في مدة قياسية وأجوبة شافية .
أتمنى أن تعود تلك الهمة العالية ، فما أعظم أن يكون الإنسان في خدمة العلم وطالبيه .
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

Nabil-00
19-08-2010, 09:27 PM
السلام عليكم و رحمة الله، مبروك علينا و عليكم رمضان ، ارجو المساعدة في ان يقترح علي الاساتذة الكرام موضوعا في نطاق "ماستر العلاقات الدولية" ، و ان يعالج ان تفضلتم اشكالية ذات مستوى جيد و كما لا يخفى عليكم فالمراجع هي التي تجعل البحث غنيا او فقيرا، و شكرا جزيلا لكم،

manajer
08-09-2010, 08:49 PM
ممكن تزويدي بكتب أو رسائل ماجيستير أو دكتوراه حول الضريبة العقارية
شكرا جزيلا

علي الدليمي
08-10-2010, 05:22 PM
السلام عليكم
الاستاذة اسلام : مشرفة القسم
ارجو المساعدة في اختيار موضوع بحث لرسالة ماجستير في القانون العام ( القانون الاداري ) علما اني افضل احد المواضيع التالية
1- الوظيفة العامة :
2- الادارة العامة الالكترونية
وجزاكم الله خيرا

ام رائد
02-11-2010, 08:35 PM
الاستاذة المحترمة اسلام ارجو مساعدتي في الحصول على رسالة دكتوراه تتعلق بالقانون الدستوري عنوانها "مسئولية رئيس الدولة : دراسة مقارنة : (النظام الفرنسى- النظام المصرى- النظام الاسلامى) / مقدمة من عزة مصطفى حسنى عبد المجيد " والله حاولت الحصول عليها ولكن دون جدوى اسأل الله القدير ان يجعل جهدك معي في ميزان حسانتك وشكرا مسبقا .
هذا هو ايميلي : rosabbs@gmail.com (rosabbs@gmail.com)
او افادتي بايميل او العنوان البريدي للدكتورة عزة مصطفى حسني عبد المجيدوشكرا.

يحيى اغا
01-12-2010, 01:21 AM
موضوع ممتاز
بارك الله فيك ايتها المشرفه الغاليه
الرجاء مساعدتى فى معرفة شروط التسجيل للدكتوراه بجامعة المنصورة
و هل ممكن ترشحى لى بعض اسماء الاساتذة الافاضل اللى ممكن احضر معه رسالة الدكتوراة علما بانى افضل تحضرها فى العقوبات التأديبيه
و جزاك الله خيرا

نجلاء اقدير
05-12-2010, 03:31 PM
السلام عليكم انا نجلاء عضوة جديدة وارجو منكم المساعدة انا اخدت دبلومه في القانون الدولي بس وقفت على الرسالة وعندي مشكلة في البداية انا اخترت موضوع العلاقات الدولية في مجال الاستثمار بس مش عارفة ابدا واعمل خطة للبحث ياريت تساعدوني
ولكم الشكر الجزيل
والسلام عليكنم ورحمة الله وبركاته

meslmat
09-12-2010, 04:42 AM
انا لله وانا اليه راجعون

ى

gege.m
24-12-2010, 07:10 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا قدمت ع دبلومه قانون جنائى ومحتاره اوووووى ف اختيار موضوع البحث ياريت لو حد يقدر يساعدنى ويقترح عليا موضوع ممكن استخدمه ويكون موضوع بحثى

يحي العدل
03-02-2011, 05:36 PM
انا عايزة بحوث عن سلطة القاضي المدني في البحث عن دليل

احمد الشوربجي
19-03-2011, 10:33 PM
انا عامل بحث في جرائم الكمبيوتر والأنترنت

في مبحث بقي محتاج المساعدة فيه بعنوان
اجراءات الدعوي الجنائيه في حاله التزوير ألمعلوماتي

ناجي علي
20-03-2011, 11:51 PM
اني طالب ماجستير قانون عام اريد مساعدتكم في ارسال رسالة ماجستير بعنوان(الضمانات القانونية لحق الانسان في الامن والحياة في الدستورين اليمني والسوداني دراسة مفارنة)للباحث وهبان عبدالله غالب الحاج من جامعة النيلين المحترمة كلية الدراسات العليا قسم القانون العام لسنة 2006 ولكم كل التقدير والاحترام الكبير وهذا ايميلي najiali21@yahoo.com وهذا رقم موبايلي 009647702973999 وباي طريقة تختارونها لاني بامس الحاجة اليها

ahmed_601905
19-04-2011, 02:19 AM
ارجوا المساعدة في اعداد خطة البحث في القانون الولي الخاص
بعنوان
ثورة 25يناير واثرها علي ممتلكات الاجانب

ارجو مساعدتي في عمل الخطة ضروري
وكمان معرفة المراجع الرئيسية في ذلك
احمد فوزي
0107635850

جمعه مصطفي
11-05-2011, 07:20 PM
السلم عليكم ورحمة الله وبركاته
واشكركم علي المجهود الرائع
عنوان رسالتي
اثار ممارسة اضراب العمال علي عقد العمل الفردي والجماعي
اتمني مساعدتي بأسماء مراجع ومواقع علي النت يوجد بيها كتب متاحه بلغه العربيه او الاجنبيه

احمد العط
24-05-2011, 08:22 AM
كل الاحترام لكم ايها الزملاء القائمين بالاعمال في هذه الصفحة فاتمنى من الله التوفيق لكم ولكل من يرغب في التعلم وتطوير ملكته من العلم لينفع به اهله وبلده وليكن له ثمرة ليلقى وجه ربه بما ينتفع به
اما بخصوص المساعدة المقدمة من قبل الاخوة لكل من يريد المساعدة أنا بالفعل بحاجة منكم بسماعدتي في أطروحة الدكتوراه التي احاول انجازها في موضوع ((إستقلالية القضاء وحمايته لحقوق الانسان في الوطن العربي)) فأنا اعلم مدى التعقيد الذي يعتري هذا الموضوع بحكم الترابط الكبير لإشكالاته القانونية في شتى المجالات فيا حبذا أن تساعدوني إما في مواضيع وأطروحات قريبة من هذا الموضوع أو فهارس كتب للاستفادة من التصاميم الجاهزة التي ستغني الدراسة بما هو مفيد ونشكر لكم حسن تعاونكم مرة أخرى

SHOXAN
28-09-2011, 02:18 AM
مرحبا استاذة,انا طالبة ماجستير اواجه مشكلة في الحصول على المصادر حول القانون الواجب التطبيق على عقود الاستهلاك وخاصة المصادر الفرنسية و ترجمتها,اشكركم اذا ساعدتوني .

الطفلة
29-09-2011, 03:02 PM
ممكن اعرف شروط الالتحاق بالماجستير ايا

لحسن برج
07-10-2011, 11:22 AM
من من الإخوة بإمكانه أن يدلني على مراجع في القانون الدولي ... موضوع حقوق الأقليات في القانون الدولي المعاصر

medogame
17-11-2011, 12:08 AM
رجوا المساعدة في اعداد خطة البحث في الادارة الالكترونيه وتاثيرها علي العمل
برجاء المساعده في الخطه والكتب التي ارجع لها ولكم جزيل الشكر

الــعـــمــدة
19-11-2011, 04:17 AM
موضوع رائع
جزاك الله كل خير

justice
27-01-2012, 06:50 PM
انا كنت بسأل على حاجة مهمة,بالنسبة لهذه المقالات او اوراق العمل او التقارير,ماهو ترتيب ذكر بيااناتها ؟يعنى مثلا:اسم الكاتب,عنوان المقال,اسم المجلة او الجريدة,سنة النشر,رقم العدد,تاريخ النشر,بلد النشر,الصفحة,هذا المقال متاح على الموقع التالى...., هل هذا الترتيب صحيح؟وعند الاشارة اليه فى قائمة المراجع هل يذكر الموقع ضمن بيانات ذكره بالعربى؟ام اذكرالمواقع فى قائمة منفردة؟مع العلم بانى مقسماهم مراجع عامة ومراجع خاصة فقط؟/

justice
27-01-2012, 06:51 PM
دة بالنسبة للى اخدته من النت

justice
27-01-2012, 06:52 PM
ياريت لو حد موجود يرد سريعا

صدام حسين
30-01-2012, 03:02 PM
من فضلكم ياجماعة ال بيحضر دكتوراة يعرفني ايه هي الاجراءات ال تتبع علشان اكمل دكتوراة انا الحمدلله معايا ماجستير في القانون اخدت دبلوم جنائي وبعده دبلوم قانون عام فاكنت عاوز اعرف اعمل ايه بالظبط ياريت من فضلكم يعني مثلا بالنسبة للتخصص اعمل في الجنائي ولا القانون العام وايه ال يفيدني وكمان بالنسبة للغة وانا عرفت ان فيه منح كتير نزلت تبع الجامعة بس طبعا اللغة بتشكل عائق شوية فاياريت اي عضو فاضل يكون عنده معلومات يقينية او بيعمل الدكتوراة يقولي واكون شاكر ليه جدا....وشكرا جزيلا

mahyta
04-02-2012, 04:51 PM
لو سمحتوا انا عايزه موضوع بحث في ماده الجنائي او الاداري وياريت يكون متوافر ليه مراجع وميكونش اتعمل كتير

طالبة جامعيه
21-02-2012, 09:44 PM
السسلآم عليككم ورحمة الله وبركاتة ..

أنآ أجد صعوبةة في ايجاد البحث ..
العنوان هو ( آيآت الحج دراسةة تحليليه )

وأيضآ خطةة البحث ,,!
لآأعرف كيف الطريقه الاعداد ..؟

الله يجزآكك خير أتمنى الأفأده ..
ووشكرآ ..

امير الحقوق
10-03-2012, 10:06 AM
صباح الخير ..

في البداية اود ان اشكركم على هذا الموضوع الرائع والمميز

انا ارغب في موضوع لبحث الماجستير في قانون المرافعات

ولكم خالص شكري مقدما

sword11186
31-03-2012, 03:51 PM
أرجو المساعدة في وضع مخطط بحث لرسالة ماجستير في القانون الدستوري

هانى12345
07-04-2012, 12:51 AM
أرجو المساعدة في وضع مخطط بحث عن الاحتبــآس الحــرآري ..وجزاكـم اللـه خيــرـرآ

vb_engineer
20-05-2012, 12:17 PM
اقوي افكار الماجستير والدكتوراة
تصميم اقو ي المواقع
تصميم وتنفيذ مشاريع وتحليلات وتوثيق للمشاريع
تنفيذ وتصميم برامج جاهزة حسب رغبة العميل
برنامج جوجل ايرث
برنامج خرائط المعلومات gprs
برنامج اعادة تصنيع المخلفات
مشروع تحليل الحمض النووي
برنامج مراقبة اللصوص
برنامج الربوت الالي
موقع ادارةمستشفي اون لاين- مشورع الاختبارات والتعليم الاليكتروني
مشروع الكاميرا الذكية- مشروع موقع تواصل اجتماعي
مشروع الانذار الخفي- مشروع الاوامر للربووت
مشروع تخرج فندقي- مشروع تخرج ويب اوتيل- مشروع محاكاة الطبيعة بالجافا- مشروع تخرج اندرويد للجوال-
مشاريع الويب المختلفية والديناميكية- مشاريع الويب الاستاتيكية
مشروع عملاق لشركة مقاولات عملاقة
مشروع تواصل اون لاين
مشروع جي بي ارس اس لمدينة او مكان
مشاريع التعليمية الحديثة
..
برنامج الجرد الحديث
مشاريع الذكاء الصناعي
برنامج الحمض النووي للاشخاص وتحليلات الدم

المشاريع منفذة باحدث لغات لبرمجة
والمصممين المحترفين للصفحات الديناميكية
..المشاريع التلقيدية وتطويرها ايضا
مواقع اسلامية وتعارف وشراء وتسوق
برامج مخازن ومحلات وجوالات وانظمة تجارية ومدارس وهيئات ومؤسسات

تنفيذ وعمل مقدمة اولية عنه
للاطلاع علي بريدالهوتميل
مهندس احمد علي
vb_engineer
vb_engineer@hotmail.com
00201068929590
لدينا افكار عظيمة لمن يريداقوي المشاريع والبرامج
والحصول علي تقديرات ممتازة في المشروع
وملفات شرح لك لمشروع علي حدة
مع الرسومات التدفقية والمخططات الهيكيلية للبروجكت والاكواد والمراجع
المتابعه والتنفيذ يتم علي اجزاء تعليمية
اغلب الافكار تنفذ بازن الله
اي اقتراح ايضا
اقتراحات - استفسارات- تنفيذ,افكار
>>>

Site administration Hospital Online - project tests and e-learning
Smart camera project - a project social networking site
Project alarm daemon - Draft orders for Rboot
Graduation Project hotel - Graduation Project Web Otel - Java project simulation of nature - Graduation Project Android Mobile -
Different web projects and dynamic - static Web projects
Giant project for a giant construction company
Project continues online
Mapping project information for the city or place
Educational projects of modern
..
Inventory program to talk
Artificial intelligence projects
Program for DNA analyzes of blood and people

Projects implemented with the latest programming languages ??to
And professional designers of dynamic pages
Altgaydah .. and development projects also
Islamic sites and dating, buying and shopping
Software stores and shops Phones, commercial systems, schools, organizations and institutions

Implementation and initial introduction to his work
For Bredalhoutmal
Engineer Ahmed Ali
vb_engineer
vb_engineer@hotmail.com
00201068929590
We have great ideas for those who want the strongest projects and programs
And getting excellent ratings in the project
And files for you to explain the project separately
With graphics and charts of the projects and structural codes and references
Follow-up and implementation are the parts of the educational
Most of the ideas implemented, God willing,
Any proposal also
Suggestions - inquiries - Implementation, idea

ramy wasel
08-06-2012, 12:13 AM
اريد مساعده فى بحث عن جريمه حيازه سلاح بدون ترخيص

رجاء الصائغ
04-07-2012, 12:07 AM
السلام عليكم لو سمحت اريد العدد السابع عشر من مجلة روح القوانين عندي بحث للدكتورة نبيلة اسماعيل رسلان احتاج اليه انا بحثي عن تعويض الاضرار البيئية.... والله لايضيع اجر من احسن عملا

رجاء الصائغ
04-07-2012, 12:12 AM
السلام عليكم
انا بكتب بحث في تعويض الاضرار البيئية اريد العدد السابع عشر من مجلة روح القوانين هنالك بحث للدكتورة نبيلة اسماعيل رسلان احتاج اليه بشدة والله لايضيع اجر من احسن عملا

رجاء الصائغ
04-07-2012, 12:19 AM
السلام عليكم لو سمحت اريد العدد السابع عشر من مجلة روح القوانين عندي بحث للدكتورة نبيلة اسماعيل رسلان احتاج اليه انا بحثي عن تعويض الاضرار البيئية.... والله لايضيع اجر من احسن عملا

شيماء عصمت
12-08-2012, 04:16 AM
انا عايزه اختار موضوع للدكتوراه بس عايزه الموضوع يكون جديد بس للاسف مش عارفه ازاى اختاره كمان مافيش اى افكار عندى و كمان مش عايزه اروح للدكتور من غير ما اكون محضره حاجه .. ده غير انى مش بعرف اتعامل فى المكتبه ؟ مش عارفه اختار الموضوع ازاى هو غالبا هيكون فى القانون الادارى لانى كنت عامله دبلومه عام و ادارى ... المشكله عندى مش فى الخطه و لا انى اكتب الوضوع المشكله فى اختيار الموضوع نفسه ؟

maha48
25-08-2012, 01:20 AM
السلام عليكم أنا مها من سوريا عندي مشكلة في اختيار موضوع البحث أنا اختصاصي قانون اداري و محتارة جدا بفكر في التحكيم في العقود الادارية بس مترددة ممكن مساعدة و شكرا لكم سلفا

ثائر مصري
28-08-2012, 06:19 AM
dfhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhdf

ثائر مصري
28-08-2012, 06:21 AM
الأخت من سوريا انا وجدت رساله دكتوراه بهذا الاسم في كليه حقوق اسكندريه

flower horn
04-12-2012, 01:04 AM
انا عاوزة اسجل دكتوراه بس مش عارفة لسه اختار الموضوع اختصاصى العلوم الاداية

محمدأبوالعز
04-12-2012, 09:58 AM
السلام عليكم
زميلتى الفاضلة
flower horn (http://www.f-law.net/law/member.php?62760-flower-horn)
http://www.f-law.net/law/images/f-law/statusicon/user-offline.png اختيار الموضوع يتوقف على اتمام التام بالعلوم الادارية يعنى ممكن من خلال قرائتك تختارى موضوع مثل التحقيق مع الموظف العام او ضمانات التحقيق مع الموظف العام . وهكذا تعرضيه على المشرف الا هيشتغل معاكى وتبدئ مسيرتك والله الموفق

محمدأبوالعز
04-12-2012, 10:00 AM
السلام عليكم أنا مها من سوريا عندي مشكلة في اختيار موضوع البحث أنا اختصاصي قانون اداري و محتارة جدا بفكر في التحكيم في العقود الادارية بس مترددة ممكن مساعدة و شكرا لكم سلفا
ده يتوقف على قرئتك والموضيع كتيره وكمان ممكن المشرف يقترح موضوع هو يرى انه الافضل فالامر بينك وبين المشرف

wissam
10-12-2012, 06:37 AM
السلام عليكم
أنا موضوع رساسلتي للماجستير حافز الاهلاك المعجل في التشريع الضريبي ( من وجهة نظر قانونية ) و لازلت أعاني من قلة المراجع بل عدمها
اذا أمكن المساعدة وشكراً

يوسف الهواري
18-12-2012, 01:36 AM
دور القانون الدولي في مكافحة الهجرة غير الشرعية يا ريت اي كتب خاصة بالموضع انا مش لاقي كتير

رضوان الله
29-12-2012, 09:37 AM
السلام عليكم كنت لسة حاصل على الماجستير (قانون عام ) من فترة قريبه . وكنت عاوز اسأل اى فروع القانون العام افضل فى سوق العمل سواء فى مصر او الخارج او بالجامعات علما بأن ميولى ادارى وجنائى افيدوووووووووووووووووووووووووووووووونى اكرمكم الله

albosh
07-02-2013, 03:30 PM
طلب مساعدة.... في وضع مقترح للدكتوراه في موضوع(الضرر الموجب للتطليق) والدراسة ستكون فقهية قانونية وما عليه العمل في القضاء

legendm5
08-02-2013, 11:43 PM
أنا نفسي اعمل دكتوراه فى القانون الادارى بس عايز اخرج عن نطاق القرارات الاداريه وكل مايتعلق بالقرار الادارى لانى حاسس ان الكلام فى الموضوع ده كتير اوى وتم بحثه باستفاضه

legendm5
08-02-2013, 11:46 PM
الموضوع ده بجح شيق جحا وجميل بس هل انتى ملمه بقواعد وقانون التحكيم فى هذا الفرع وبالتوفيق إن شاء اﻷه

احمدالمهدى0
01-03-2013, 11:37 AM
عاوز كتب ومراجع عن التنظيم القانونى للتوقيع الالكترونى وحجيته فالاثبات