المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : النيابة العسكرية

saley_eg
05-10-2007, 07:08 PM
هذا الموضوع سوف نتناول فيه كل ما يخض النيابة العسكرية أو القضاء العسكرى منذ بداية إجراءات تقديم الأوراق وحتى القبول إن شاء الله

saley_eg
06-10-2007, 01:27 AM
إن شاء الله إنتظروا إعلان النيابة العسكرية منذ يوم 15 / 10 / 2007 إلى أخر الشهر
وهو نفس إعلان الأكاديمية الحربية اللى بتقبل جميع الكليات وجميع التخصصات بالشروط المطلوبة فى الإعلان إن شاء الله
وسوف أوافيكم بأى معلومة جديدة إن شاء الله فورا بمجرد علمى بها

صدام حسين
06-10-2007, 03:17 AM
كنت عاوز اعرف من فضلك الي جايب مقبول ممكن يقدم في النيابه العسكريه

saley_eg
06-10-2007, 03:48 AM
للأسف ياعزيزي صدام لا يمكن التقديم لك بمقبول إلا إذا كنت حاصل على شهادة رياضية توضح إنك حاصل على بطولة الجمهورية فى أى لعبة رياضية ومعتمدة من إتحاد اللعبة
هو ده الشرط الوحيد اللى لو اتحقق معاك تقدر تقدم وإنت جايب مقبول
والشرط ده للعلم بيكتبوه فى الإعلان اللى بينزل

s.e.m.s.e.m
06-10-2007, 06:27 AM
معلش عندى سؤال

ياترى الاعلان ان شاء الله لما ينزل هيطلبوا دفعة معينه ولا اى دفعه جاهزة

انا خريج شريعه وقانون 2007 بتقدير جيد جدا

محمد عبد الغفار
06-10-2007, 06:44 AM
معلش عندى سؤال

انا خريج شريعه وقانون 2007 بتقدير جيد جدا

الدفعة التى يتم طلبها هى الدفعة المتخرجة لهذا العام والدفعة السابقة لها مباشرة , أى أنها ستطلب من خريجى دفعة عام 2007 ودفعة العام السابق لها فقط وهى دفعة 2006 , أما دفعة 2005 فلا يحق لهم التقديم مالم تقرر وزراة الدفاع ومجلس إدارة الاكاديمية الحربية غير ذلك إن إرتئوا حاجتهم لعدد كبير ولكنى لا اتخيل أن دفعة 2007 ودفعة 2006 أعداد المتقدمين منهم هتكون قليلة بحيث يطلبوا سد العجز من خريجى دفعة 2005 , خصوصآ إن دفعة 2005 عند تقديمهم فى شهر أكتوبر 2005 وقبولهم فيما بعد فى الدفعة كان العدد المقبول فى ألأكاديمية الحربية ( القضاء العسكرى ) كانت وقتها من أكبر الدفعات التى تم قبول أعداد منها حيث بلغوا وقتها 50 فى القضاء العسكرى وحده وزادوا قليلآ.

s.e.m.s.e.m
06-10-2007, 07:19 AM
معلش سؤال كمان ؟؟؟؟؟؟

هل مطلوب شروط معينه فى المتقدم ولا الشهادة بس

يعنى مثلا فيه كشف طبى زى كلية شرطة كدا ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟

شكرااااااااااااااا

saley_eg
06-10-2007, 07:33 AM
هناك كشف قدرات ثم كشف طبى ثم رياضى ثم إختبار النفسى ثم كشف الهيئة
كأنك بتتقدم لكلية عسكرية بالضبط
بل ان كشوف الأكاديمية بتكون أدق بكثير وذلك لكثرة العدد

الدبلوماسى
06-10-2007, 01:25 PM
معلش سؤال كمان ؟؟؟؟؟؟

هل مطلوب شروط معينه فى المتقدم ولا الشهادة بس

يعنى مثلا فيه كشف طبى زى كلية شرطة كدا ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟

شكرااااااااااااااا

المتقدم الى الاكاديميه الحربيه يجب ان يجتاز الاختبارات الاتيه

لكى تدخل احد الكليات العسكرية يجب ان تكون لديك الرغبة فى ذلك
و القدرة على تحمل الحياة العسكرية و ظروفها و صعوباتها

اما عن الاختبارات

1- اختبار السمات الشخصية
مجموعة من الاسئلة النفسية و الاجتماعية لتحديد مدى لياقتك النفسية و ذلك
كبداية للاختبارات

2- الكشف الطبى

كل حاجة بيتم عليها كشف طبى بداية من الوزن و الطول حتى تحاليل الدم و الاشعة
على القلب و الصدر

كلك على بعضك هايكشفوا عليك

3- الاختبار الرياضى
مجموعة من التمارين الرياضية لمعرفة قدرتك البدينة

4- كشف الهيئة

فى النهاية بعد نجاحك فى كل الاختبارات السابقة
تدخل كشف الهئية و هو عبارة عن لجنة مشكلة من
مديرى الكليات العسكرية و كبار قادة القوات المسلحة

وفى العلم ان خريج الاكاديميه الحربيه هو احد افراد القوات المسلحه ويرتدى الزى العسكرى ويتخرج برتبة ملازم ثان

saley_eg
06-10-2007, 07:13 PM
المتقدم الى الاكاديميه الحربيه يجب ان يجتاز الاختبارات الاتيه

لكى تدخل احد الكليات العسكرية يجب ان تكون لديك الرغبة فى ذلك
و القدرة على تحمل الحياة العسكرية و ظروفها و صعوباتها

اما عن الاختبارات

1- اختبار السمات الشخصية
مجموعة من الاسئلة النفسية و الاجتماعية لتحديد مدى لياقتك النفسية و ذلك
كبداية للاختبارات

2- الكشف الطبى

كل حاجة بيتم عليها كشف طبى بداية من الوزن و الطول حتى تحاليل الدم و الاشعة
على القلب و الصدر

كلك على بعضك هايكشفوا عليك

3- الاختبار الرياضى
مجموعة من التمارين الرياضية لمعرفة قدرتك البدينة

4- كشف الهيئة

فى النهاية بعد نجاحك فى كل الاختبارات السابقة
تدخل كشف الهئية و هو عبارة عن لجنة مشكلة من
مديرى الكليات العسكرية و كبار قادة القوات المسلحة

وفى العلم ان خريج الاكاديميه الحربيه هو احد افراد القوات المسلحه ويرتدى الزى العسكرى ويتخرج برتبة ملازم ثان

تعليقا على كلامك يادبلوماسى اللى بتخرج من الأكاديمية بيتخرج برتبة ملازم أول وليس ملازم ثان

النائب العام المصرى
07-10-2007, 12:26 AM
طب هو لما هما هيدخلونا كل الاختبارات دى عشان فى الاخر ابقى ظابط طيب ما كنت قدمت من الثانوية العامة وخلصت من الاول بدل الدراسة 4 سنوات بالحقوق وتعب وجيد جدا وفى الاخر ابقى زى طالب الثانوية العامة طب يعملو اى امتياز بالنسبة لطلبة الجامعات بصراحة وده راى الخاص وحشة جداااا

الدبلوماسى
07-10-2007, 01:10 AM
طب هو لما هما هيدخلونا كل الاختبارات دى عشان فى الاخر ابقى ظابط طيب ما كنت قدمت من الثانوية العامة وخلصت من الاول بدل الدراسة 4 سنوات بالحقوق وتعب وجيد جدا وفى الاخر ابقى زى طالب الثانوية العامة طب يعملو اى امتياز بالنسبة لطلبة الجامعات بصراحة وده راى الخاص وحشة جداااا

هو مش بيكون ظابط عادى خريج الحقوق الذى يقبل فى الاكاديميه يتم تعينه بالقضاء العسكرى وبيجمع بين وظيفتين هما وكيل نيابه عسكريه وكمان ظابط لانه لازم بيكون عسكرى

ومده التدريب بالاكاديميه الحربيه ستة اشهر وتتعلم بها التعليم العسكرى

alsafty
07-10-2007, 03:04 AM
شكرا للافاده وربنا يوفق الجميع

محمد عبد الغفار
07-10-2007, 05:32 AM
تعليقا على كلامك يادبلوماسى اللى بتخرج من الأكاديمية بيتخرج برتبة ملازم أول وليس ملازم ثان

يا جماعة مش فارقة ملازم ثان أو ملازم أول , لأن الفرق مابينهم ليس جوهريآ ولا يهم أحد غير مرتدى الزى العسكرى لأنه بيفرق فى الرتبة والدرجة المالية فقط , فالملازم ثان يحمل دبورة واحدة والملازم أول يحمل دبورتين , وفى كل الاحوال يتخرج طالب الأكادمية الحربية شعبة القضاء العسكرى بمسمى وظيفى ( نائب أحكام عسكرية ).

saley_eg
11-10-2007, 03:59 AM
إنتظروا إعلان الأكاديمية ياجماعة فى الأسبوع بتاع العيد أو الأسبوع اللى بعده بالكتير

المستشار م ش
13-10-2007, 10:37 AM
افين المشاركات ياشباب عاوزين معلومات تفصيلية أكثر

المدعى العام العسكرى
13-10-2007, 10:56 PM
افين المشاركات ياشباب عاوزين معلومات تفصيلية أكثر

أظن كل حاجة موجوده بالتفصيل يامستشار

سامح سعد
14-10-2007, 01:02 AM
يا شباب انا سالت قاضى
قالى ان النيابه العامه او النيابات عامه لازم تقديرك اكبر من جيد
انما الاكاديميه الحربيه او الكليه الحربيه وتسمى الضباط المتخصصين ممكن مقبول يقدم
لان االلى بينجح فى الاكاديميه مش بيبقى نيابه عسكريه على طول بيسمى نائب احكام

ربنا يوفقكو

كيمو!!
14-10-2007, 12:28 PM
طيب ياجماعه.....
يعنى فى امل ولا ايه؟
بالنسبه للنيابه العسكريه شروطها وممكن نقبول ولا؟
والاكادميه الحربيه نظامها ايه وبرده مقبول برده وهل هايستنواا دور اكتوبر.؟ ارجو الرد منكوا

النجم الماسى
14-10-2007, 05:37 PM
ممكن تعرفونا ايه هى الاوراق المطلوبه بالتفصيل عند التقديم..علشان نقدر نجهزها قبل زحمة التقديمات لو سمحتم

الدبلوماسى
14-10-2007, 08:13 PM
ممكن تعرفونا ايه هى الاوراق المطلوبه بالتفصيل عند التقديم..علشان نقدر نجهزها قبل زحمة التقديمات لو سمحتم

عند نزول الاعلان الخاص بالاكاديميه الحربيه ستقوم بالتوجه الى مقر الاكاديميه وسحب الملف بعد دفع رسم خمسون جنيه تقريبا والملف سيكون به الاوراق المطلوبه تقديمها

واهمها على حسب الذاكرة

شهادة ميلاد كمبيوتر ولن يقبل المستخرج الرسمى منها

شهادة الليسانس

قيد عائلى

بيان حالة وظيفيه للوالد والوالده

فيش بصمات

اقرار ذمة ماليه

شكرا مع تحيات اشراف منتدى خريجين كلية الحقوق جامعة المنصورة

weka2010
15-10-2007, 07:45 AM
انا هقدم نيابه عسكريه دفعه2007 وكنت مقدم فى الكليه الحربيه وسقطت طول ممكن اعرف الطول المطلوب فى الاكاديميه الحربيه لخريجى الحقوق زى طول الكليه الحربيه ولا اقل! ارجو الرد ضرورى جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااا

بالنسبة للمجندين فى الجيش تجنيد اجبارى بيكون ليهم نفس الاختبارات اللى لغير المجندين فى تقديمات الاكاديمية الحربيةولا الاختبارات واحدة

فى سؤال تانى كمان هوا الطول المطلوب فى الاكاديمية الحربية بيكون كام بالظبط.............. وبالنسبة للكشف الرياضى هل بيكون فية قفزة الثقة ولا لا....الفقزة دى موجودة فى الاختبار الرياضى بتاع الكلية الحربية وهيا اجبارية واللى مش بيقفزها بيسقط والفقزةدى بتكون من ارتفاع 7.5 متر فى حمام السباحة يا جماعة بليز حد يقولى هيا موجودة فى اختبارات الاكاديمية ولا لا ولو موجودة بتكون اجبارية زى الكلية الحربية يعنى اللى مش بيقفزها بيسقط ولا لا .................................................. ....بليز حد يرد عليا

الدبلوماسى
15-10-2007, 09:39 PM
انا هقدم نيابه عسكريه دفعه2007 وكنت مقدم فى الكليه الحربيه وسقطت طول ممكن اعرف الطول المطلوب فى الاكاديميه الحربيه لخريجى الحقوق زى طول الكليه الحربيه ولا اقل! ارجو الرد ضرورى جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااا

بالنسبة للمجندين فى الجيش تجنيد اجبارى بيكون ليهم نفس الاختبارات اللى لغير المجندين فى تقديمات الاكاديمية الحربيةولا الاختبارات واحدة

فى سؤال تانى كمان هوا الطول المطلوب فى الاكاديمية الحربية بيكون كام بالظبط.............. وبالنسبة للكشف الرياضى هل بيكون فية قفزة الثقة ولا لا....الفقزة دى موجودة فى الاختبار الرياضى بتاع الكلية الحربية وهيا اجبارية واللى مش بيقفزها بيسقط والفقزةدى بتكون من ارتفاع 7.5 متر فى حمام السباحة يا جماعة بليز حد يقولى هيا موجودة فى اختبارات الاكاديمية ولا لا ولو موجودة بتكون اجبارية زى الكلية الحربية يعنى اللى مش بيقفزها بيسقط ولا لا .................................................. ....بليز حد يرد عليا

كشف الاكاديميه الحربيه هو نفس كشف الكلية الحربيه بنفس الطريقه وذلك لان المقبول بها سيصبح من رجال الجيش

المجند العادى وهو العسكرى بيكون الاختبار له لنفس اى شخص اخر
ولكن الامر يختلف مع ضابط الاحتياط لان ظابط الاحتياط يكون الكشف الطبى بالنسبه له امر سهل لانه قام بالكشف سابقا بقوميسيون الجيش

شكرا مع تحيات اشراف الخريجين بمنتدى كلية الحقوق جامعة المنصورة

rai_uno1
20-10-2007, 11:59 PM
للأسف ياعزيزي صدام لا يمكن التقديم لك بمقبول إلا إذا كنت حاصل على شهادة رياضية توضح إنك حاصل على بطولة الجمهورية فى أى لعبة رياضية ومعتمدة من إتحاد اللعبة
والشرط ده للعلم بيكتبوه فى الإعلان اللى بينزل

لو سمحت استاذ سالي ايجي

للضرورة ارجو الرد بليزززززز

هل شرط ده اكيد وحضرتك متاكد منه لو جايب مقبول وحاصل علي بطولة الجمهورية في لعبة رياضية يحق لي التقدم

للاكاديمية الحربية

لوسمحتوا ارجو تاكيد المعلومة

في اقرب وقت وشكرا لاكبر منتدي في الوطن العربي

mahmoud hashish
21-10-2007, 01:11 AM
الف شكر على اهتمام اعضاء ومشرفين المنتدى بالموضوعات المفيدة والهامه

rai_uno1
21-10-2007, 06:08 PM
يا جماعة ياريت حد يرد عليه من المشرفين او العضو الذي تفضل وكتب هذا الموضوع

لو انا دفعة 2007 وجايب مقبول بس حاصل علي بطولة الجمهورية في الكاراتيه

يحق لي ان اقدم السنة دي في النيابة العسكرية يااااااااريت حد يرد عليه ويكون متاكد وشكراااااااااااااا

النجم الماسى
21-10-2007, 08:20 PM
يا جماعة ياريت حد يرد عليه من المشرفين او العضو الذي تفضل وكتب هذا الموضوع

لو انا دفعة 2007 وجايب مقبول بس حاصل علي بطولة الجمهورية في الكاراتيه

يحق لي ان اقدم السنة دي في النيابة العسكرية يااااااااريت حد يرد عليه ويكون متاكد وشكراااااااااااااا

نعم يحق لك التقديم لانك متفوق رياضيا وهذا من ضمن استثناءات الشروط الخاصة بالتقديم بالكلية الحربيه

الدبلوماسى
22-10-2007, 12:10 AM
اعزائى اعضاء منتدى كلية الحقوق جامعة المنصوره لما كان منتدى يهدف الى خدمة الخريجين من كليات الحقوق والشريعة والقانون فى كل بقاع مصر ولاجل ذلك فاانه يقوم بتقديم كل مايحقق ذلك الهدف النبيل

فاليكم مايلى

رقم خدمات الكلية الحربيه والذى من خلاله يستطيع اى عضو السؤال عما يدور فى خاطره من اسئله وسيجيبه ظابط من خلال التليفون عما يستفسر عنه

رقم خدمات الكلية الحربيه

26247815 /02

شـــكــرا
مع تــحــيات اشراف الخريجين بمنتدى الكليه

rai_uno1
22-10-2007, 04:39 AM
مشكور تسلم ايدك

بس انا اتصلت بالرقم قالي الرقم الذي طلبته غير موجود بالخدمة

وياريت نتاكد من الرقم

حد ياكد معلومة التفوق الرياضي والحصل علي بطولة الجمهورية مع المقبول وشكرا للجميع

الدبلوماسى
22-10-2007, 04:52 AM
مشكور تسلم ايدك

بس انا اتصلت بالرقم قالي الرقم الذي طلبته غير موجود بالخدمة

وياريت نتاكد من الرقم

حد ياكد معلومة التفوق الرياضي والحصل علي بطولة الجمهورية مع المقبول وشكرا للجميع

اولا انا بتاسف للاعضاء الكرام وبشكرهم على التنبيه

ثانيا : الرقم ده معايه من ايام التقديم وقد تم اضافة رقم 2 قبل الرقم فى معظم سنترلات مصر وهذا هو سبب عدم اعطاء جرس

ولذلك تم تعديل الرقم وتجربته ويستطيع الاعضاء الكرام التاكد والاستفسار عما يريدونه

شكرا
اشرف خريجين منتدى الكلية

الدبلوماسى
23-10-2007, 12:30 AM
عـــــــــــــــــــــــــــاجــــــــــــــــــــ ـــل

اعضاء المنتدى الكرام من دفعات 2007 و 2006 تم الاعلان عن فتح بــــــــــــــاب القــبـــول بالاكاديميه الحربيه طبقا لما جاء فى صحيفة الجمهوريه بتاريخ 23 / 10 2007

صدق المشير حسين طنطاوي القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربي علي قبول دفعة جديدة من خريجي الجامعات من الأطباء والمهندسين والمختلط من كليات العلوم والحقوق والتجارة وكلية الزراعة والتربية الرياضية واللغات "إنجليزي تركي روسي صيني" والعلاج الطبيعي "للجنسين" وعلوم الحواسب وتكنولوجيا المعلومات وإعلام "صحافة" وآداب علم نفس ذكور وسينما ومسرح.

مع تحيات اشراف الخريجين تابعونا وسنكون معكم خطوة بخطوة

الدبلوماسى
23-10-2007, 03:24 PM
ويتواصل منتدى الخريجين فى متابعة اخبار التقديم فى النيابه العسكريه

واليكم شروط التقديم بالاكاديميه الحربيه

قبول دفعة جديدة من خريجي الجامعات والمهنيين.. بالحربية

صدق المشير حسين طنطاوي القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربي علي قبول دفعة جديدة من خريجي الجامعات علي أن يتم فتح باب سحب ملفات القبول وتقديمها إلي المكتب الرئيسي بالكلية اعتبارا من اليوم وحتي يوم الخميس الموافق 29 نوفمبر 2007.

وستشمل الدفعات الجديدة خريجي الجامعات من الأطباء والمهندسين والمختلط من كليات العلوم "كيمياء خاصة وكيمياء مزدوجة وكيمياء هايدروبولوجي وكيمياء حيوية وفيزياء وبيولوجي وجولوجيا وعلوم طبيعية وفلك".
كما تشمل الدفعة المقبولة خريجي كليات الحقوق والتجارة "المحاسبة إدارة أعمال علي أن يكون حاصلاً علي الماجستير أو الدكتوراة" وكليات الزراعة والتربية الرياضية واللغات "إنجليزي وتركي وروسي وصيني" وعلاج طبيعي "ذكور وإناث".. وتشمل أيضا علوم الحواسب وتكنولوجيا المعلومات وإعلام "صحافة" وآداب علم نفس "ذكور" ويسمح للإناث المكلفات بالقوات المسلحة من دراسة تخصص علم نفس بالتقدم وسينما ومسرح.
وبالنسبة لدفعة الأطباء والتي تشمل تخصصات بكالوريوس "طب بشري ذكور طب أسنان ذكور طب بيطري ذكور وصيادلة ذكور وإناث المعهد العالي للتمريض إناث" والأطباء البشريين والصيادلة "ذكور وإناث" والبيطرين الحاصلين علي الدراسات العليا "الماجستير والدكتوراة".
كما يشترط لدفعة الأطباء "بشري أسنان" أن يكون قد أمضي فترة الامتياز للأطباء والتمريض العالي.
كما يشترط أن يكون سن المتقدم في أول يناير 2008 من الأطباء البشريين الحاصلين علي درجة البكالوريوس والأطباء البيطريين الحاصلين علي درجة الماجستير والدكتوراة لا تزيد علي 30 عاما والبيطريين والصيادلة ذكور وإناث الحاصلين علي درجة البكالوريوس علي 28 عاما ولا يزيد بالنسبة للأطباء البشريين الحاصلين علي درجة الماجستير والصيادلة ذكور وإناث الحاصلين علي درجة الدكتوراة عن 34 عاما والصيادلة ذكور وإناث الحاصلين علي درجة الماجستير عن 32 عاما ولا يزيد عن 38 عاما بالنسبة للأطباء البشريين الحاصلين علي درجة الدكتوراة ولا يزيد عن 26 عاما بالنسبة للمعهد العالي للتمريض "إناث".
تشمل دفعة المهنيين تخصصات "كهرباء قوي" حواسب "اتصالات الكترونيات وميكانيكا قوي وميكانيكا إنتاج وميكانيكا سيارات وهندسة بحرية بناء سفن وهندسة طيران .وهندسة نسيج وهندسة نووية وهندسة كهرباء دكتوراة".
ويشترط لدفعة المهندسين أن يكون المتقدم حاصلا علي المؤهل عام 2007 وما قبلها بشرط ألا يزيد السن في الأول من يناير عام 2008 علي 26 عاما وبالنسبة لتخصص هندسة كيمياء ألا يزيد السن عن 30 عاما للحاصلين علي الدكتوراة.
أما بالنسبة لتخصصات المختلط فيسمح بالتقدم للطلبة الحاصلين علي المؤهل عام2007 والسنة السابقة لها فقط بتقدير جيد فأعلي ويسمح للمتفوقين رياضيا بتقدير مقبول بشرط ألا يزيد سن المتقدم من تخصصات المختلط في الأول من يناير عام 2008 عن 26 عاما ويشترط لتخصص إدارة الأعمال الحاصلين علي درجة الماجستير أو الدكتوراة ألا يزيد السن عن 30 عاما أما تخصص علوم الفلك فيسمح بالتقدم للطلبة الحاصلين علي المؤهل عام 2007 وما قبلها حتي عام .2004

مع منتدى الخريجين ستجدنا معك نساندك حتى تصل الى ماتطمح باذن الله تعالى

مع تحيات اشراف الخريجين بمنتدى كلية الحقوق جامعة المنصورة

تابعونا مازال هناك المزيد

الدبلوماسى
23-10-2007, 03:29 PM
توضيحا لما سبق

سحب الملفات سيكون اعتبارا من 23 / 10 /2007 الى 29 /11 /2007

وذلك بمقر الكلية الحربية بمدينة نصر

الدفعات المطلوبه هى دفعة 2006 و2007 شرط الحصول على تقدير جيد ويسمح للمتفوقين رياضيا بتقدير مقبول بشرط ألا يزيد سن المتقدم من تخصصات المختلط في الأول من يناير عام 2008 عن 26 عاما

شكرا وسيتم اعلامكم بالجديد فور وروده الينا مباشرة تابعونا

rai_uno1
24-10-2007, 01:00 AM
الف شكر لكل القائمين علي هذا المنتدي الرائع

ويااااااااااااااااااارب يوفك كل اللذين لم يوفقوا

ويارب ربنا يكرم الجميع

الف شكرا

وياؤيت من السادة الاعضاء يوضحوا لنا لاني علمت ان اختبارات الاكاديمية بتكون زي اختبارات الكلية الحربية

ولكن النجاح فيها نسبتهتكون اقل يعني مثلا 50%

بمعني الاختبار الرياضي النجاح فيه من 50%

وكده يعني ونرجو المتابعة

s.e.m.s.e.m
24-10-2007, 03:22 AM
توضيحا لما سبق

سحب الملفات سيكون اعتبارا من 23 / 10 /2007 الى 29 /11 /2007

وذلك بمقر الكلية الحربية بمدينة نصر

الدفعات المطلوبه هى دفعة 2006 و2007 شرط الحصول على تقدير جيد ويسمح للمتفوقين رياضيا بتقدير مقبول بشرط ألا يزيد سن المتقدم من تخصصات المختلط في الأول من يناير عام 2008 عن 26 عاما

شكرا وسيتم اعلامكم بالجديد فور وروده الينا مباشرة تابعونا

استاذ دبلوماسى اشكرك بشدة على اهتمامك الرهيب باعضاء هذا المنتدى الموقر وعلى جهدك الرائع فى اعلان اى شىء يتعلق بمصلحة اى عضو من الاعضاء
وربنا يكرمك ويجعله فى ميزان حسناتك باذن الله

انا بس تعليقى الوحيد سحب الملفات من 23/10 الى 29/11
ولا حضرتك ممكن تكون غلطت ويكون الصح من 23/10 الى 29/10

ارجواااااااااا التوضيح

مرة اخرى انا عاجز عن شكرك بشدة

القنصلى
24-10-2007, 04:00 AM
المعاد من 23/10 حتى 29/11

بعد التاكد من مدير الكلية الحربية شخصيا تليفونيا

الخبر مكتوب غلط فى جريدة الجمهورية

وشكرا

weka2010
24-10-2007, 06:05 AM
انا بعد لذنك دى المرة التانيه الى اسال فيها نفس السوال انا طولى 167وعايز اقدم الاكاديميه الحربيه لانى مخلص حقوق وهيا فتحت وعايز اعرف هيا طالبه كام طول بعد اذنك ضرورى جدا الرد وعايز اعرفكمان فى الكشف الرياضى قفذة الثقه فى حمام السباحه اجباريه ذى الكليه الحربيه والجويه والكليات العسكريه ولا فى النيابه العسكريه اختياريه وارجو الرد ضرورررررررررررررررررررررررررررجدا علشان الحق اسحب الملف

الدبلوماسى
24-10-2007, 10:13 AM
الف شكر لكل القائمين علي هذا المنتدي الرائع

ويااااااااااااااااااارب يوفك كل اللذين لم يوفقوا

ويارب ربنا يكرم الجميع

الف شكرا

وياؤيت من السادة الاعضاء يوضحوا لنا لاني علمت ان اختبارات الاكاديمية بتكون زي اختبارات الكلية الحربية

ولكن النجاح فيها نسبتهتكون اقل يعني مثلا 50%

بمعني الاختبار الرياضي النجاح فيه من 50%

وكده يعني ونرجو المتابعة

اختبار الاكاديميه الحربيه يكون مثل اختبار التقديم فى الكلية بعد الحصول على الشهادة الثانوية فالاختبارات واحدة

الدبلوماسى
24-10-2007, 10:23 AM
استاذ دبلوماسى اشكرك بشدة على اهتمامك الرهيب باعضاء هذا المنتدى الموقر وعلى جهدك الرائع فى اعلان اى شىء يتعلق بمصلحة اى عضو من الاعضاء
وربنا يكرمك ويجعله فى ميزان حسناتك باذن الله

انا بس تعليقى الوحيد سحب الملفات من 23/10 الى 29/11
ولا حضرتك ممكن تكون غلطت ويكون الصح من 23/10 الى 29/10

ارجواااااااااا التوضيح

مرة اخرى انا عاجز عن شكرك بشدة

عزيزى العضو الفاضل سحب وتقديم الملفات سيكون خلال تلك المدة اى ان هذه المدة تشمل السحب والتقديم ايضا وعندما تقوم بسحب الملف سيقوم الظابط هناك بكتابة موعد تقديم الملف واذا لم تقدمه فى الميعاد يمكنك كتابة اقرار بااحضار باقى الاوراق الناقصه بالملف واذا كان النقص فى الاوراق كبير سيقوم بااستلامه منك مع ميعاد التخلفات والذى يكون فى الغالب فى الثلاث ايام الاخيره من هذه المده

المعاد من 23/10 حتى 29/11

بعد التاكد من مدير الكلية الحربية شخصيا تليفونيا

الخبر مكتوب غلط فى جريدة الجمهورية

وشكرا

الاستاذ بيبو الكنج الخبر بمنتدى الخريجين مكتوب به الميعاد صحيح ويمكن للاعضاء مراجعته وشكرا على تنبيهك للاعضاء
واشراف المنتدى ياتى بالخبر من اكثر من جهة حتى يتم التاكد وكما ذكرنا ان هذه المدة هى مدة السحب والتقديم معا

انا بعد لذنك دى المرة التانيه الى اسال فيها نفس السوال انا طولى 167وعايز اقدم الاكاديميه الحربيه لانى مخلص حقوق وهيا فتحت وعايز اعرف هيا طالبه كام طول بعد اذنك ضرورى جدا الرد وعايز اعرفكمان فى الكشف الرياضى قفذة الثقه فى حمام السباحه اجباريه ذى الكليه الحربيه والجويه والكليات العسكريه ولا فى النيابه العسكريه اختياريه وارجو الرد ضرورررررررررررررررررررررررررررجدا علشان الحق اسحب الملف

الكشف الطبى بالنسبة للتقديم فى الاكاديميه يكون بنفس المعاير فى الكشف بالكليه الحربيه وسيتم احضار الشروط المطلوبة فى المتقدم حتى يقبل طبيا

weka2010
24-10-2007, 11:22 AM
شكرااا جدا على اهتمامك وردك علينا وربنا يجعلة فى ميزان حسناتك ان شاء اللة ............... انا ليا بس استفسار تانى انا اخويا خريج دفعة 2007 ومسافر يوم السبت الجيش وعايز يسحب ملف للتقديم ممكن اسحب انا ملف لية ولا لازم هوا يسحبة بنفسة ارجو الرد ضرورى لان اخر يوم فى اجازتة بكرة .......ارجو الرد ضرورى حضرتك مردتش عليا فى استفسارىوهوا الطول المطلوب فى الاكاديمية الحربية كام بالظبط ارجو الرد ضرورى ...

الدبلوماسى
24-10-2007, 12:05 PM
شكرااا جدا على اهتمامك وردك علينا وربنا يجعلة فى ميزان حسناتك ان شاء اللة ............... انا ليا بس استفسار تانى انا اخويا خريج دفعة 2007 ومسافر يوم السبت الجيش وعايز يسحب ملف للتقديم ممكن اسحب انا ملف لية ولا لازم هوا يسحبة بنفسة ارجو الرد ضرورى لان اخر يوم فى اجازتة بكرة .......ارجو الرد ضرورى حضرتك مردتش عليا فى استفسارىوهوا الطول المطلوب فى الاكاديمية الحربية كام بالظبط ارجو الرد ضرورى ...

يجوز لك سحب الملف لك او لاى شخص بس يكون معاك صورة البطاقه لمن تريد سحب له الملف

بخصوص الطول انا على مااتذكر ان الطول المطلوب هو 170 سم وعرض الصدر 80 سم بس حتاكد لك من تلك المعلومه وسيتم ابلاغك بها

weka2010
25-10-2007, 12:20 AM

rai_uno1
25-10-2007, 01:05 AM
مشكور الدبلوماسي علي المجهود الخطير

بس انا دفعة 2007 ورحت اليوم سحبت الملف

مش ينفع اي حد يسحب الملف الا صاحب الشأن لانه في تصوير كارت كبير و12 صورة 4في6

طب مش هتتصورها بدل اخوك

اكيد ده نظام جديد السنة دي

وطبعا شكر خاص للدبلوماسي مني له لجهوده الواضحة في المنتدي وكل المشرفين بلا استثناء

ahmedazawy
25-10-2007, 01:14 AM
انا مش فاهم هل الاعلان نزل فعلا ام لسة منزلش ولو نزل ياريت تخبرنى بتاريخ نزول الاعلان وفى اى جريدة

رجل قانون
25-10-2007, 01:57 AM
الاعلان نزل يوم 23/10/2007 فى الجرائد الرسمية والسحب والتقديم حتى 29/11/2007 الكلام واضح ولايحتمل اى تاويل .

الدبلوماسى
25-10-2007, 04:01 AM

استاذى العزيز الطول المطلوب هو 170 سم وقفزة الثقة شرط ضرورى للنجاح الفرق بين كشف الاكاديميه والكلية الحربية ان التساهل ياتى لبعض التخصصات كالهندسة والطب وغيرهما حيث يقبل الدخول بالنظارة الطبية بشرط ان لايقل النظر بشكل كبير

اما نصيحتى لك انك لاتضيع تلك الفرصه وانك تطرق كل الابواب حتى لو كان باب الامل بها ضعيف ولا تياس فمن يعلم ربما تكةن رياح النجاح تجاهك فى هذا الوقت

ويمكنك التفكير حيث مازال امامك مده كبيرة لسحب الملف وتقديمه

ويمكنك الاستفسار عن اى معلومات برقم خدمات الكلية الحربية والموجود بهذا الموضوع

مشكور الدبلوماسي علي المجهود الخطير

بس انا دفعة 2007 ورحت اليوم سحبت الملف

مش ينفع اي حد يسحب الملف الا صاحب الشأن لانه في تصوير كارت كبير و12 صورة 4في6

طب مش هتتصورها بدل اخوك

اكيد ده نظام جديد السنة دي

وطبعا شكر خاص للدبلوماسي مني له لجهوده الواضحة في المنتدي وكل المشرفين بلا استثناء

لاشكر على واجب استاذى الفاضل

بخصوص سحب الملف انا السنة اللى فاتت سحبت الملف لواحد صاحبى بس يشترط ان يكون لديك صورة البطاقة الشخصية

مش عارف النظام السنه دى فى تجديد ولا لا

انا مش فاهم هل الاعلان نزل فعلا ام لسة منزلش ولو نزل ياريت تخبرنى بتاريخ نزول الاعلان وفى اى جريدة

ياباشا الاعلان نزل ويمكنك التوجه لمقر الكلية الحربية بمدينة نصر وسحب الملف

والاعلان نزل بجريدة الجمهورية والاهرام

ahmedazawy
25-10-2007, 03:11 PM
ماذا يعنى الايزيد السن فى اول يناير عن 26 سنة؟فى الاعلان
هل اقل من 26سنة؟ ام اقل من 27 سنة؟ علمأ بانى ساتم 27 سنة فى 20يناير2008
فهل شرط السن ينطبق عليا ام لا ؟ ارجو الإفادة للضرورة وشكرا

رجل قانون
25-10-2007, 06:47 PM
ماذا يعنى الايزيد السن فى اول يناير عن 26 سنة؟فى الاعلان
هل اقل من 26سنة؟ ام اقل من 27 سنة؟ علمأ بانى ساتم 27 سنة فى 20يناير2008
فهل شرط السن ينطبق عليا ام لا ؟ ارجو الإفادة للضرورة وشكرا

معنى ذلك ان من كان سنه يزيد عن 26 سنه فى يناير 2008م لايحق له التقديم وبالتالى لاينطبق هذا الشرط عليك للتقديم.

mado
25-10-2007, 08:19 PM
حضرتك بتقول ان الطول المطلوب فى الاكاديمية 170 وعرض الصدر 80 ...............انا عايز اعرف حضرتك جبت الكلام دة منين وعلى اى اساس بتقول لان عمر الاكاديمية الحربية ما وصل الطول المطلوب ل 170 سنتى ابدا ولا حتى فى الكلية الحربية ياريت تتاكد من معلوماتك قبل ما تكتبها وتقلنا مصدرها اية

على فكرة كلام المشارك بخصوص سحب الملف صح ........لازم الواحد يسحب الملف بنفسة لانة هيتصور والكلام دة موجود فى تقديمات الكلية الحربية بردة ......بالنسبة لفقزة الثقة اللى فى واحد من الاعضاء بيسئل عليها وحضرتك بتقولة هيا شرط ضرورى للنجاح ....مممكن اعرف منين حضرتك جبت الكلام دة واية مصدر

رجل قانون
26-10-2007, 01:01 AM
اى استفسار عن مسائل الطول او العرض او قفزة الثقه او الخوض فى هذه الامور يمكنك الاستعلام عنه بنفسك حتى تكون على تاكد تام ولاتدعى بانه خلاف الواقع واستعلامك يكون عن طريق رقم خدمات الكلية الحربية وهو
26247815 /02
مهمتنا فى القسم هى ذكر الاعلان والتحدث عن شروطه وتناول الاجراءات معكم اجراء اجراء انتهاءا بالتعيين ولايجوز ان نختلف فى أمور يمكن لأى شخص بسهوله معرفتها وهانحن قد سهلنا عليكم المهمه للا ستفسار .

الدبلوماسى
26-10-2007, 04:10 PM
حضرتك بتقول ان الطول المطلوب فى الاكاديمية 170 وعرض الصدر 80 ...............انا عايز اعرف حضرتك جبت الكلام دة منين وعلى اى اساس بتقول لان عمر الاكاديمية الحربية ما وصل الطول المطلوب ل 170 سنتى ابدا ولا حتى فى الكلية الحربية ياريت تتاكد من معلوماتك قبل ما تكتبها وتقلنا مصدرها اية

على فكرة كلام المشارك بخصوص سحب الملف صح ........لازم الواحد يسحب الملف بنفسة لانة هيتصور والكلام دة موجود فى تقديمات الكلية الحربية بردة ......بالنسبة لفقزة الثقة اللى فى واحد من الاعضاء بيسئل عليها وحضرتك بتقولة هيا شرط ضرورى للنجاح ....مممكن اعرف منين حضرتك جبت الكلام دة واية مصدر

ياباشا كما قال لك الزميل رجل القانون رقم الاكاديميه الحربيه يمكنك التاكد ومعرفة اى معلومات بخصوص الطول والعرض .

بخصوص سحب الملف يمكن سحب الملف لاخر بشرط ان يكون معك البطاقة .
قفزة الثقة موجوده فى الاكاديميه الحربيه ولا سيادتك فاكر انك حتقدم على كارنيه نادى الصيد عشان كده حتعملها اختيارى

ياجماعة انت مقدم على كلية عسكرية يعنى حتكون فرد بالقوات المسلحة مش فرد مدنى وبتاخد دراسة عسكريه مش معقول حنقول الكشف الطبى مختلف عن الكليه عشان احنا دفعة تخصص ولكن هناك مرونه لبعض التخصصات مثل الطب والهندسه فى الكشف الطبى بمعنى ان النظر بيكون اقل من التقديم فى الكلية بعد الشهادة الثانويه

انا ياجماعه جبت لكم رقم الخدمات بالكلية الحربيه وموضوع النيابه العسكريه والرقم موضوع حصرى غير موجود بمنتديات اخرى يعنى احنا بنقول لكم خدو المعلومة من مصدرها
تستطيع الاتصال بهم والاستفسار وافادة زملائك

وياباشا بدل التشكيك فى المعلومات تستطيع الاتصال وابلاغنا ولو فى حاجه غلط نحن نلتزم بعرضها بالمنتدى

شكرا

الدبلوماسى
26-10-2007, 04:18 PM
شروط عامة للمتقدمين وهي‏:

أن يكون الطالب مصري الجنسية ومن أبوين يتمتعان بهذه الجنسية من غير طريق التجنس وألا يكون الطالب وأبواه يحملون جنسيات أخري وألا يكون قد استقال أو فصل تأديبيا أو لعدم اللياقة الطبية أو عدم الصلاحية من احدي الكليات أو المعاهد أو المدارس العسكرية‏,‏ وأن يكون حسن السير والسلوك والسمعة‏,‏ وألا يكون قد صدر ضده أو أحد أقاربه حتي الدرجة الرابعة‏,‏ حكم قضائي في أي جريمة خاصة الجرائم المخلة بالشرف‏,‏ وأن يجتاز الاختبارات التي يحددها مكتب التنسيق للكليات والمعاهد العسكرية وفقا للمستويات المقررة‏,‏ وأن يجتاز جميع الفحوص والتحاليل الطبية المقررة طبقا لضوابط المجلس الطبي العسكري‏,‏ وأن يجتاز الاختبار الشخصي كشف الهيئة وفقا لتقييم لجنة الاختبار وألا يكون قد أعفي من الخدمة العسكرية لعدم اللياقة الطبية ويسمح للضباط الاحتياط والمكلفين وأفراد القوات المسلحة الموجودين بالخدمة حاليا بالتقدم بنفس الشروط

منح الخريج شهادة اتمام الدراسة العسكرية ومدة الدراسة من‏6‏ الي‏7‏ أشهر بالكلية الحربية لجميع التخصصات‏.‏

الاختبارات التى يمر بها المتقدم بالاكاديمية الحربية

المواد الدراسية التى ياخذها طالب الاكاديمية طوال الستة اشهر

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اخر تحديث للموضوع بتاريخ 1/1/2008

totitoti
27-10-2007, 06:07 PM
ممكن أستفسار عن خريجى كلية الحقوق حاصلين على الماجستير أو الدكتوراة يجوز لهم التقدم إلى الأكاديمية ولكم جزيل الشكر

رجل قانون
27-10-2007, 06:50 PM
ممكن أستفسار عن خريجى كلية الحقوق حاصلين على الماجستير أو الدكتوراة يجوز لهم التقدم إلى الأكاديمية ولكم جزيل الشكر

التقديم مرتبط بماهو وارد فى الاعلان وعاده مايكون للخريج التقدم مرتين (سنه تخرجه- السنه التى تليها ) فالتقديم مرتبط بما هو وارد فى الاعلان وقد حددها بخريجى 2007 والسنه الى تسبقها وهى 2006.

elhussieny
27-10-2007, 08:32 PM
ويتواصل منتدى الخريجين فى متابعة اخبار التقديم فى النيابه العسكريه

واليكم شروط التقديم بالاكاديميه الحربيه

قبول دفعة جديدة من خريجي الجامعات والمهنيين.. بالحربية

صدق المشير حسين طنطاوي القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربي علي قبول دفعة جديدة من خريجي الجامعات علي أن يتم فتح باب سحب ملفات القبول وتقديمها إلي المكتب الرئيسي بالكلية اعتبارا من اليوم وحتي يوم الخميس الموافق 29 نوفمبر 2007.

وستشمل الدفعات الجديدة خريجي الجامعات من الأطباء والمهندسين والمختلط من كليات العلوم "كيمياء خاصة وكيمياء مزدوجة وكيمياء هايدروبولوجي وكيمياء حيوية وفيزياء وبيولوجي وجولوجيا وعلوم طبيعية وفلك".
كما تشمل الدفعة المقبولة خريجي كليات الحقوق والتجارة "المحاسبة إدارة أعمال علي أن يكون حاصلاً علي الماجستير أو الدكتوراة" وكليات الزراعة والتربية الرياضية واللغات "إنجليزي وتركي وروسي وصيني" وعلاج طبيعي "ذكور وإناث".. وتشمل أيضا علوم الحواسب وتكنولوجيا المعلومات وإعلام "صحافة" وآداب علم نفس "ذكور" ويسمح للإناث المكلفات بالقوات المسلحة من دراسة تخصص علم نفس بالتقدم وسينما ومسرح.
وبالنسبة لدفعة الأطباء والتي تشمل تخصصات بكالوريوس "طب بشري ذكور طب أسنان ذكور طب بيطري ذكور وصيادلة ذكور وإناث المعهد العالي للتمريض إناث" والأطباء البشريين والصيادلة "ذكور وإناث" والبيطرين الحاصلين علي الدراسات العليا "الماجستير والدكتوراة".
كما يشترط لدفعة الأطباء "بشري أسنان" أن يكون قد أمضي فترة الامتياز للأطباء والتمريض العالي.
كما يشترط أن يكون سن المتقدم في أول يناير 2008 من الأطباء البشريين الحاصلين علي درجة البكالوريوس والأطباء البيطريين الحاصلين علي درجة الماجستير والدكتوراة لا تزيد علي 30 عاما والبيطريين والصيادلة ذكور وإناث الحاصلين علي درجة البكالوريوس علي 28 عاما ولا يزيد بالنسبة للأطباء البشريين الحاصلين علي درجة الماجستير والصيادلة ذكور وإناث الحاصلين علي درجة الدكتوراة عن 34 عاما والصيادلة ذكور وإناث الحاصلين علي درجة الماجستير عن 32 عاما ولا يزيد عن 38 عاما بالنسبة للأطباء البشريين الحاصلين علي درجة الدكتوراة ولا يزيد عن 26 عاما بالنسبة للمعهد العالي للتمريض "إناث".
تشمل دفعة المهنيين تخصصات "كهرباء قوي" حواسب "اتصالات الكترونيات وميكانيكا قوي وميكانيكا إنتاج وميكانيكا سيارات وهندسة بحرية بناء سفن وهندسة طيران .وهندسة نسيج وهندسة نووية وهندسة كهرباء دكتوراة".
ويشترط لدفعة المهندسين أن يكون المتقدم حاصلا علي المؤهل عام 2007 وما قبلها بشرط ألا يزيد السن في الأول من يناير عام 2008 علي 26 عاما وبالنسبة لتخصص هندسة كيمياء ألا يزيد السن عن 30 عاما للحاصلين علي الدكتوراة.
أما بالنسبة لتخصصات المختلط فيسمح بالتقدم للطلبة الحاصلين علي المؤهل عام2007 والسنة السابقة لها فقط بتقدير جيد فأعلي ويسمح للمتفوقين رياضيا بتقدير مقبول بشرط ألا يزيد سن المتقدم من تخصصات المختلط في الأول من يناير عام 2008 عن 26 عاما ويشترط لتخصص إدارة الأعمال الحاصلين علي درجة الماجستير أو الدكتوراة ألا يزيد السن عن 30 عاما أما تخصص علوم الفلك فيسمح بالتقدم للطلبة الحاصلين علي المؤهل عام 2007 وما قبلها حتي عام .2004

مع منتدى الخريجين ستجدنا معك نساندك حتى تصل الى ماتطمح باذن الله تعالى

تابعونا مازال هناك المزيد
انا عاوز اعرف حاجة انا الجايب مقبول فى تجارة يقدم ولا لا
واية هو التفوق الرياضى

رجل قانون
27-10-2007, 08:38 PM
انا عاوز اعرف حاجة انا الجايب مقبول فى تجارة يقدم ولا لا
واية هو التفوق الرياضى

لايحق له التقديم الحاصل على تقدير تراكمى مقبول فى تجاره بالنظر الى المشترط فى الاعلان.

التفوق الرياضى : ان تكون حاصل على بطولات فى احد الالعاب الرياضيه ومعك شهادات تفيد ذلك . ممايجعل لك ميزه التقدم ومساواتك بالحاصلين على جيد فاعلى لتميزك الرياضى .

rai_uno1
28-10-2007, 09:09 PM
تسلم ايدك
والله فعلا منتدي بحق رائع

بس ياريت معلومات اكتر عن شهادة التفوق الرياضي

وهل ممكن حد يقولي اعملها ازاي

ومشكوووووووور للجميع

amirzaki78
30-10-2007, 03:16 AM
السلام عليكم
انا حاصل على ماجستير ادارة عامة من الاكاديمية العربية ولكن الشهادة حستلمها شهر 1 2008
وسنى لم يتجاوز 30
هل يجوز التقديم علما بان شرط التقديم ماجستير ادارة اعمال علما بان كلا الماجستير واحد ليس بينهم ادنى اختلاف

amirzaki78
30-10-2007, 03:29 AM
لسلام عليكم
انا حاصل على ماجستير ادارة عامة من الاكاديمية العربية ولكن الشهادة حستلمها شهر 1 2008
وسنى لم يتجاوز 30
هل يجوز التقديم علما بان شرط التقديم ماجستير ادارة اعمال علما بان كلا الماجستير واحد ليس بينهم ادنى اختلاف[

amirzaki78
30-10-2007, 03:31 AM
لسلام عليكم
وسنى لم يتجاوز 30
هل يجوز التقديم علما بان شرط التقديم ماجستير ادارة اعمال علما بان كلا الماجستير واحد ليس بينهم ادنى اختلاف

الدبلوماسى
30-10-2007, 09:43 AM
لسلام عليكم
وسنى لم يتجاوز 30

قم بااحضار ورقه من الاكاديميه مفادها انك مقيد بالماجستير وانك قد نجحت وفى انتظار الشهادة الداله لان بنهاية مدة التقديم لان تستطيع استكمال الاوراق ولكن طوال مدة التقديم تستطيع استكمالا الاوراق

علما بان اخر مده للسحب والتقديم هو 29 / 11 / 2007

وللتاكد يمكنك الاستفسار عن طريق الاتصال بخدمات الكلية الحربية والرقم موجود بالصفحة الثالثة من هذا الموضوع

شكرا
وتحيات اشراف خريجين منتدى حقوق المنصورة

amirzaki78
31-10-2007, 01:11 AM
السلام عليكم ورحمة الله

شكرا على اهتمام سيادتكم بالامر ولكن عندى استفسارات

1- هل هناك مشكلة فى ان الاكاديمية الحربية حددت ماجستير ادارة اعمال اوانا ماجستير ادارة عامة

2- هل يمكحن سحب الملف من اماكن مخصصة فى اسكندرية ولا لازم السفر للاكاديمية الحربية فى مصر

3- هل ممكن تليفون الموبايل للاستاذ الفاضل جزاه الله خيرا الذى يقوم بالاجابة على اسئلتى؟

4- سؤال لصديق لى معاه ماجستير ادارة اعمال من جامعة فى امريكا هل يجوز له التقديم

وشكرا لسيادتكم

محمود البرغوثي
31-10-2007, 03:47 PM
النيابه العسكريه نزل اعلانها ولا لسه

سامى الجمل
31-10-2007, 08:57 PM
كان عندى سؤال يا اخى العزيز هل موضوع البصر له تاثير علىموضوع التقديم يعنى اللى لبسين نظاره ملهومش نيابه عسكريهوهيرسبوا فى الكشف الطبى وفيما يتعلق بالقبول فى الاكادميه انا اسمع ان الواحد لو قبل فيها بتنعدم فرصته فى دخول النيابه العامه لانه بيكون مقؤءيدفى صفوف القوات المسلحه والسؤال كمان نتيجه النيابه العامه بتظهر الاول هى ومجلس الددوله ولا النيابه العسكريه وهل فى تاثير على دخولهم فى حاجه القبلوفى الاكادميه الحربيه وشكرا اخى العزيز

الدبلوماسى
01-11-2007, 01:02 AM
السلام عليكم ورحمة الله

شكرا على اهتمام سيادتكم بالامر ولكن عندى استفسارات

1- هل هناك مشكلة فى ان الاكاديمية الحربية حددت ماجستير ادارة اعمال اوانا ماجستير ادارة عامة

2- هل يمكحن سحب الملف من اماكن مخصصة فى اسكندرية ولا لازم السفر للاكاديمية الحربية فى مصر

3- هل ممكن تليفون الموبايل للاستاذ الفاضل جزاه الله خيرا الذى يقوم بالاجابة على اسئلتى؟

4- سؤال لصديق لى معاه ماجستير ادارة اعمال من جامعة فى امريكا هل يجوز له التقديم

وشكرا لسيادتكم

1- قام الاعلان بتحديد التخصص المطلوب له الحصول على درجة الماجستير حتى يتم القبول وهو ادارة اعمال ويمكنك الاستفسار عن طريق الاتصال برقم خدمات الكلية الحربيه والسوال عن هذا الاستفسار والرقم موجود فى الصفحة الثالثة من هذا الموضوع

2- سحب الملفات يكون بمقر الكلية الحربية بمدينة نصر ولا يوجد مكان اخر لسحب الملف ويجب عليك السفر للقاهرة لسحب الملف

3- اعتقد ان تليفون خدمات الكلية الحربية والموجود بالصفحة الثالثه يغنى عن اى رقم لاى عضو

4- الماجستير هو درجة علميه والاعلان لم يحدد شرط حصول الماجستير من جامعة مصرية وبالتالى فالشرط متوفر بحق صاحبك ويستطيع التقديم

واخيرا يرجى الرجوع الى الرقم الموجود فى الصفحة الثالثة بالموضوع واخذ اجابة استفسارات سيادتكم بصفة رسميه .

يراعى قراءة قانون منتدى الخريجين قبل المشاركة

قـــانـــــون مــنــتــدى الــخــريجــين (http://www.f-law.net/law/announcement.php?f=115)

الدبلوماسى
01-11-2007, 01:05 AM
النيابه العسكريه نزل اعلانها ولا لسه

ياباشا الاعلان تم الاعلان عنه فى يوم 23 /10 2007 والموجود بالصفحة الرابعة من هذا الموضوع

الدبلوماسى
01-11-2007, 01:15 AM
كان عندى سؤال يا اخى العزيز هل موضوع البصر له تاثير علىموضوع التقديم يعنى اللى لبسين نظاره ملهومش نيابه عسكريهوهيرسبوا فى الكشف الطبى وفيما يتعلق بالقبول فى الاكادميه انا اسمع ان الواحد لو قبل فيها بتنعدم فرصته فى دخول النيابه العامه لانه بيكون مقؤءيدفى صفوف القوات المسلحه والسؤال كمان نتيجه النيابه العامه بتظهر الاول هى ومجلس الددوله ولا النيابه العسكريه وهل فى تاثير على دخولهم فى حاجه القبلوفى الاكادميه الحربيه وشكرا اخى العزيز

موضوع البصر يتم تخفيف الكشف بالنسبة لبعض التخصصات فى دفعات التخصص والمختلط وهناك من يدخل بنظارة شرط الا يقل نظره عن المحدد لان هولا الضباط يعملون فى مجال تخصصهم وليس فى مجال عسكرى بحت

دخول النيابة العسكريه لايمنع او يقطع فرصتك فى التقدم بالنيابه العسكريه وهناك الكثير من الحالات التى دخلو فيها الاكاديميه واصبحو ضباط ثم تم تعينهم بالنيابات والهئيات القضائيه

نتيجة الاكاديميه العسكريه تكون اسرع من الهئيات القضائيه بل ان دراسة الستة اشهر بالاكاديميه سوف تنتهى قبل ظهور نتيجة النيابه العامه ومجلس الدولة وذلك بالنسبة لدفعة 2007

ملحوظه :

عند قبولك بالنيابه العسكرية ثم قبولك باحد الجهات القضائيه فاذا كنت تريد ترك الاكاديميه وقبول الوظيفة الجديدة بالهئيات القضائيه فيجب عليك دفع مبلغ محدد سالفا نظير ماقدمته الاكاديميه للطالب اثناء تواجده بالاكاديميه.

zendo
01-11-2007, 03:10 AM
تسام يا غالي بس انا كنت عايز اعرف التفوق الرياضي بيكون بطولة جمهوريا ولا ينفع بطوله محليه يعني محافظات

[QUOTE=saley_eg;34805]للأسف ياعزيزي صدام لا يمكن التقديم لك بمقبول إلا إذا كنت حاصل على شهادة رياضية توضح إنك حاصل على بطولة الجمهورية فى أى لعبة رياضية ومعتمدة من إتحاد اللعبة
والشرط ده للعلم بيكتبوه فى الإعلان تسلم يا غالي بس انت متاكد ان البطوله لازم تكون جمهوريه يعني مينفعش محليه اصل ان كنت احسب تفوق رياضي بس يعني اي بطوله

سامى الجمل
01-11-2007, 07:21 PM
يعنى انا لو قبلت ومذهبتش الى الاكادمية لمده ال6 شهور هل فى هذه الحاله بيكون مفروض عليا انى مع ذلك ادفع المبلغ ده للاكادميه الحربيه مع انى مرحتش اصلا لما قبلت يعنى معنى كده انى بكون مقيد على ذمة القوات المسلحه المصريه ولازم ادفع المبلغ ده لو مش عايز استكمل الدرايسه بالاكادميه بمجرد ظهور النيجه وقبولى فى الاكادميه انا اسف يا دبلوماسى بس بجد محتاجين اجابتك

الدبلوماسى
02-11-2007, 01:03 AM
يعنى انا لو قبلت ومذهبتش الى الاكادمية لمده ال6 شهور هل فى هذه الحاله بيكون مفروض عليا انى مع ذلك ادفع المبلغ ده للاكادميه الحربيه مع انى مرحتش اصلا لما قبلت يعنى معنى كده انى بكون مقيد على ذمة القوات المسلحه المصريه ولازم ادفع المبلغ ده لو مش عايز استكمل الدرايسه بالاكادميه بمجرد ظهور النيجه وقبولى فى الاكادميه انا اسف يا دبلوماسى بس بجد محتاجين اجابتك

استاذى الفاضل دفع المصروفات تلك هى عند تقديم استقالتك بعد دخولك الاكاديميه فاذا قدمت الاستقالة وارادت الذهاب للنيابه العامه فيجب عليك دفع المبلغ فالمبلغ يكون حق الاكاديميه فيما قامت بصرفه عليك طوال مدة الستة اشهر او المده التى كنت فيها بالاكاديميه على فرض انك استقلت قبل تخرجك قبل مدة الستة اشهر
والاستقاله لابد ان تكون مسببه .

تحيات اشراف الخريجين بمنتدى المنصورة

واحد ميت
02-11-2007, 01:47 PM
انا عرفت ان اعلان الكلية الحربية مش تبع النيابة العسكرية خالص
لان الواحد هياخد دورة 5 شهور وبعدها حسب التخصص
وحقوق ليها شغل قانونى او ادارى
ياري حد يوضحلى

تانى حاجه الاعلان مكتوب عليه خريجى حقوق طيب خريجى شريعه وقانون كده بره يعنى ولا ضمن حقوق
ياريت حد يوضحلى

الدبلوماسى
03-11-2007, 03:17 PM
انا عرفت ان اعلان الكلية الحربية مش تبع النيابة العسكرية خالص
لان الواحد هياخد دورة 5 شهور وبعدها حسب التخصص
وحقوق ليها شغل قانونى او ادارى
ياري حد يوضحلى

تانى حاجه الاعلان مكتوب عليه خريجى حقوق طيب خريجى شريعه وقانون كده بره يعنى ولا ضمن حقوق
ياريت حد يوضحلى

عزيزى هناك مايسمى القضاء العسكرى وهو يستمد مايطلبه من اعضاء النيابة العسكريه من خريجى الاكاديميه الحربيه لانها المنوطه بااخراجهم وتوزيعهم ولكن القضاء العسكرى لايقبل مدنين مباشره لتوليتهم مهمة القضاء العسكرى

فالاكاديميه ماهى الا طريق موصل الى القضاء العسكرى

الاعلان يقصد كل حاصل على ليسانس قانون سواء من كليات الحقوق وكليات الشريعه والقانون

وفى ضوء ذكر البيانات يذكر ان من تم قبولهم بالاكاديميه فى دفعة 2006 هم 21 فردا منهم 9 اشخاص من كليات الشريعه والقانون وذلك على مستوى الجمهوريه

شكرا
وتحيات اشراف الخريجين بمنتدى الكلية

يراعى قراءة قانون منتدى الخريجين قبل المشاركة

قـــانـــــون مــنــتــدى الــخــريجــين (http://www.f-law.net/law/announcement.php?f=115)

احمد غانم
03-11-2007, 03:24 PM
انا حاصل على تقدير مقبول حقوق
فهل لدى الحق فى سحب ملف الاكاديمية الحربية

ماندو1
03-11-2007, 07:32 PM
ما هو مكان سحب ملف الاكاديميه الحربيه

رجل قانون
03-11-2007, 08:57 PM
الحاصل على تقدير مقبول حقوق لايحق له التقديم لان شرط الحصول على جيد شرط للتقديم الا اذا كنت حاصل على شهادة تفوق رياضى .

مكان السحب : بمقر الكلية الحربية بمدينة نصر

rai_uno1
04-11-2007, 06:12 PM
يا جماعة لو سمحتواااااا
عاوزين توضيح يعني ايه تفوق رياضي

وبيتعمل ازاي وازاي احصل عليه وشكراااااااااا للجميع

وهل ال 21 اللي تم اختيارهم هما من دفعة 2006 هما حقوق وشريعة وقانون

ولا اللي اتقبل في الاكاديمية كلها

سمير فوزى محمد على
05-11-2007, 01:02 AM
لو سمحتهو الى متخرج 2006 2007 بتقدير مقبول وقدم على دبلومة علوم ادارية او قانون دولى وجاب تقدير ممكن يقدم فى النيابة العامة او الادارية او العسكريه وارجو الرض
مع الرض هل هاتفرق ان كان خريج دور اول او دور تانى فى سنة التخرج

الدبلوماسى
05-11-2007, 08:26 AM
لو سمحتهو الى متخرج 2006 2007 بتقدير مقبول وقدم على دبلومة علوم ادارية او قانون دولى وجاب تقدير ممكن يقدم فى النيابة العامة او الادارية او العسكريه وارجو الرد
مع الرض هل هاتفرق ان كان خريج دور اول او دور تانى فى سنة التخرج

النيابة العسكريه لاتقبل تقدير المقبول الا اذا حصل على مايفيد انه متفوق رياضى وحاصل على احد الشهادات الرسمسه فى اى لعبه تدل على ذلك كبطولة جمهوريه او لمحافظه فى لعبه من الالعاب

ولاتغنى الدبلومه خاصا ان دفعة 2007 امامهم سنه للحصول عليها فهى حتى لو كانت تفيد وذلك فرضا سيكون تم تحديد من سيكون بداخل الاكاديميه وسيكون انهاء مدة السته اشهر وتخرج

وكذلك النيابه العامه وغيرها من الهئيات القضائيه فهى تتعامل مع شهادة الليسانس وليس مع شهادة معادله وليس مع اى شهادة ليسانس بل الشهادة الخاصه بالدفعة المطلوبه فقط

شكرا
اشراف الخريجين بمنتدى الكلية

shorta2007
07-11-2007, 06:19 PM
انا بشكركم بس بطلب طلب ارجو الرد علية بسرعة جدا لاهمية السؤال وياريت اللى يعرف ميبخلش بمعلوماتة انا كنت طالب فى كلية الشرطة لمدة سنتين وقدمت استقالتى هل يجوز لى التقديم فى وظيفة نائب الاحكام على فكرة انا مخلص حقوق . ياريت الرد من القائمين على المنتدى وشكرا

رجل قانون
08-11-2007, 02:22 AM
انا بشكركم بس بطلب طلب ارجو الرد علية بسرعة جدا لاهمية السؤال وياريت اللى يعرف ميبخلش بمعلوماتة انا كنت طالب فى كلية الشرطة لمدة سنتين وقدمت استقالتى هل يجوز لى التقديم فى وظيفة نائب الاحكام على فكرة انا مخلص حقوق . ياريت الرد من القائمين على المنتدى وشكرا
يجوز لك التقدم طبعا طالما توافرت فيك الشروط العامة لهذا ا لمنصب وما هو المانع فانت خريج حقوق توافرات فيك الشروط فلا يمنعك شىء .

omar adel
10-11-2007, 01:27 AM
فيما يخص لا يجوز التقدم لمن اعفي من الخدمة العسكرية لعدم اللياقة الطبية طيب ماهو ممكن واحد سمين ويعفي من اداء الخدمة العسكرية ولكنه يخس هل من الممكن ان يتقدم؟؟؟وايه هو موقفه؟؟؟؟؟؟

سيدF
11-11-2007, 11:52 PM
ازاى اعمل شهادة نفوق رياضى

ماندو1
12-11-2007, 12:23 AM
هو امتى التقديم واقدم ازاى ارجوا الردعلى*************************************]شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

amin313
15-11-2007, 06:50 PM
انا سمعت ان اخر دفعة اتعينت فى النيابة العسكرية كان عددهم 6 فقط دفعت 2006
هل الكلام دة صحيح ؟؟؟؟؟؟؟؟

weka2010
21-11-2007, 05:00 PM
السلامو عليكم ممكن اسال حضرتك سوال اثناء فترةالدراسه بالاكاديميه الحربيه لخريجى الحقوق بيقبض مرتب ملازم ولا مش بيقبض وهل المرتب 2000 جنيه زى الى بيقبل فى النيابه العامه اول تعيين ولا اقل وياريت تقلىالمرتب كام بالضبط علشان اعرف وهقبض اثناء 6 شهور ولا لا وبتخرج بعد 6شهور برتبه ملازم اول ولا ملازم تانى ارجو سرعه الردعليا للضرورة واشكركم على هذا الموقع المتميز........................

الدبلوماسى
21-11-2007, 10:41 PM
ازاى اعمل شهادة نفوق رياضى

شهادة التفوق يحصل عليها الشخص عند دخوله فى احد البطولات الرسميه وحصوله على مديليه او شهادة تقدير

هو امتى التقديم واقدم ازاى ارجوا الردعلى*************************************]شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

تم التنويه عن التقديم فى الصفحات السابقه واخر ميعاد هو 29 / 11 / 2007

انا سمعت ان اخر دفعة اتعينت فى النيابة العسكرية كان عددهم 6 فقط دفعت 2006
هل الكلام دة صحيح ؟؟؟؟؟؟؟؟

اخر دفعه تم تعين 21 فر منهم 9 من كليات الازهر( شريعة وقانون )

السلامو عليكم ممكن اسال حضرتك سوال اثناء فترةالدراسه بالاكاديميه الحربيه لخريجى الحقوق بيقبض مرتب ملازم ولا مش بيقبض وهل المرتب 2000 جنيه زى الى بيقبل فى النيابه العامه اول تعيين ولا اقل وياريت تقلىالمرتب كام بالضبط علشان اعرف وهقبض اثناء 6 شهور ولا لا وبتخرج بعد 6شهور برتبه ملازم اول ولا ملازم تانى ارجو سرعه الردعليا للضرورة واشكركم على هذا الموقع المتميز........................

موضوع المرتب لايوجد لدى علم به تحديدا ولكن مبلغ 2000 جنيه الذى تتحدث عنه كبير جدا فى العسكريه ولااظن ان المعين يحصل عليه كما ان الظابط له امتيازات اخرى تجعل مرتبه يقل عن ماذكرته

فيما يخص لا يجوز التقدم لمن اعفي من الخدمة العسكرية لعدم اللياقة الطبية طيب ماهو ممكن واحد سمين ويعفي من اداء الخدمة العسكرية ولكنه يخس هل من الممكن ان يتقدم؟؟؟وايه هو موقفه؟؟؟؟؟؟

ياباشا القميسيون الطبى عندما يخرج شخص وزن بيكون وزنه كبير جدا مش اللى زايد عن وزنه 2 كيلو يبقى خلاص ده بيكون مفهوش امل
والكشف الطبى لقميسيون الجيش هو شهادة رسميه بعدم لائقة الشخص ليكون عسكرى فى الاساس فكيف يكون ظابط

شكرا وتحياتى وتحيات اشراف الخريجين

weka2010
22-11-2007, 03:01 AM
حضرتك تفضلت وجاوبت على نصف السوال من غير متقراءةكله اناعايز اعرف المرتب كام دة جاوبت عليه انك متعرفش ممكن تحددلى فى حدود كام.........وثانيا&هل اثناء السته اشهر بقبض مرتب ولا مبقبضش ..... معلش اقرا الرساله كلها علشانترد عليا بوضوح وحاول بعد اذنك تعرف المرتب فى حدود كام تقريبا

رجل قانون
22-11-2007, 03:34 AM
شكرا للمشرف المتألق دائما الدبلوماسى على حرصة على الاعضاء دائما فى حين أن بعضهم يسجل ليعرف معلومه ولا يفيد المنتدى فى شىء بل يجعل تسجيله للا ستفاده فقط ولكن على النقيض الاخر هناك اعضا بارزين اخرين يتفاعلون مع الموضوعات ويفيدوا ويستفيدوا نسال الله ان يكون الجميع كهؤلاء.

بالنسبة للعضو weka2010 فيما يتعلق بسؤالك فانه سابق لاوانه حينما يقدر لك القبول ستعلم بنفسك المرتب وما الى ذلك دورنا ليس التكلم عن الماديات ولكن افادتكم بمجريات الامور واذا كنت تريد التبين على وجه الاستعجال عن امر من الامور امامك رقم تليفون خدمات الكليه الحربيه بامكانك الاستفسار بنفسك عن ما تريد معرفته .

amin313
22-11-2007, 04:08 AM
الف شكرا للمشرف المتميز جدا دبلوماسى
على سعة صدرة واجابتة على كل الاسئلة

ahmed_2009
24-11-2007, 08:30 PM
لو سمحت

ممكن حد يقولنا بتفصيل كدا الاختبار بتاع اللياقة دا يبقا أيه بالظبط؟؟؟؟

رجل قانون
24-11-2007, 11:39 PM
(تنبيه هام غير مسموح بالرد عليه )

أود إطلاع الاعضاء الكرام على تنبيه ادارى حتى لا يلومن اى خارج عن الحدود اللا ئقه فى الحديث الا نفسه .

أولا دور المشرف فى اى منتدى فى المقام الاول هو الترحيب بالاعضاء وممارسة مهامه الاشرافية فى استئصال المشاركات لبعض الاعضاء ممن ليس لديهم اما وعى بمكانه المنتدى او انهم يسجلون لغض امر فاذا قضى ولو مدبرين او انهم يحسبون ان المنتدى مجال للشات او التعارف ولا يرون ان المشاركة اذا ما تضمنت فى فحواها افاده كانت للمنتدى زيادة والا لم تتعدى امر الفوضاويه .

فليعلم الجميع وانتم اخوانى فى المقام الاول لكن الملتزمين منكم المتفاعلين المحاوين الجادين المنتقد يعجبنى اما من يحب الاستفاده فحسب فهو كالعدم سواء مهمتنا الافاده والاستفاده .فالعضو الذى يقتصر دوره على مجرد الاستفاده ثم يفر مدبرا فهو بالنسبه للمنتدى نكره لن يترك بصمه فيه تحسب له وسط هذا الجو الاخوى القانونى ومن الاعضاء من يظن اننا كمشرفين مقصرين فى اداء واجبنا فى الرد على الاستفسارات وغيرها نحن مهمتنا رقابية واذا كنا قد وسعنا من دائرة ذلكفلحبنا لكم فلا يخرج احد عن حدوده نحن لا نريد ان نكون مشرفيتن تقليدين فى ذلك القسم الحيوى عصب المنتدى وزهرته فيه قضاه الغد ومحاميه وغيرهم من اصحاب التخصص الواحد ونحن فى هذه الايام نقوم بعمل حصر للا عضاء المشاغبه التى تخرج عن المواضيع تمهيدا لاخطارهم بذاك وايقاف عضويتهم فى القريب العاجل اذا لم يثبت تغير ملحوظ فى مشاركتهم ولاقص لكم بعض المشاركات التى كانت عرضه للحذف من نجده يقوم بالقاء السلام ثم الانصراف مريدا فى ذلك قلب الموضوع الى شات ومن هذا ايضا من يجد موضوع فيسال فى داخله عن امر يتعلق بموضوع اخر ليصل بذلك الى الاخلال بالتنظيم الذى سهرنا عليه الكثير نحن واعضاء عاهدونا على التعاون البناء .
نأمل مراعاة قانون المنتدى لانه سيفعل حرفيا من الان ويحظر اى خروج عن الموضوع او اى مشاركة لاتحوى افاده ويحظر ايضا الرد على هذه الرسالة التى اكتبها فهذا تنبيه ادارى غير قابل للرد عليه وكل رد عليه سيكون عرضه للحذف ومخالفه للقرارات المستمره للقسم .

عبد الرحمن محمد
28-11-2007, 01:32 AM
لوسمحت ممكن اسال سؤال؟
النظر المقبول فى النيابة العسكرية ببيقى من مينص كام؟
والطول المقبول من كام؟
وهل بيدققوا عى الفلات فوت؟
وانا اسف تعبتك معايا:hi:

ياجماعة خلوا بالكم
اخر ميعاد لسحب ملفات النيابة العسكرية هو بعد غد

هل النيابةالعسكرية بتطلب كل سنة ولاممكن فى سنة من السنين ميطلبوش؟

لك منى جزيل الشكر
انا حبيتك فى الله
لانك مهتم ومتابع اهتمامات الاعضاء الجدد مثلى
علشان كدة انا اريد نصيحتك فى امر ما وهو كالاتى؛
اناخريج 2007وعندى فلات فوت:flood2:
اقدم فى النيابة العسكرية هذه السنة ؟
ام انتظر للسنة القادمة علشان اكون عالجت الفلات فوت؟
الخلاصة : هل الذى يرفض فى سنة من السنين لانه غير لائق طبى بيتجنبوه بشكل غير مباشر اذا قدم مرة اخرى ؟

الدبلوماسى
29-11-2007, 03:38 AM
لوسمحت ممكن اسال سؤال؟
النظر المقبول فى النيابة العسكرية ببيقى من مينص كام؟
والطول المقبول من كام؟
وهل بيدققوا عى الفلات فوت؟
وانا اسف تعبتك معايا:hi:

ياجماعة خلوا بالكم
اخر ميعاد لسحب ملفات النيابة العسكرية هو بعد غد

هل النيابةالعسكرية بتطلب كل سنة ولاممكن فى سنة من السنين ميطلبوش؟

لك منى جزيل الشكر
انا حبيتك فى الله
لانك مهتم ومتابع اهتمامات الاعضاء الجدد مثلى
علشان كدة انا اريد نصيحتك فى امر ما وهو كالاتى؛
اناخريج 2007وعندى فلات فوت:flood2:
اقدم فى النيابة العسكرية هذه السنة ؟
ام انتظر للسنة القادمة علشان اكون عالجت الفلات فوت؟
الخلاصة : هل الذى يرفض فى سنة من السنين لانه غير لائق طبى بيتجنبوه بشكل غير مباشر اذا قدم مرة اخرى ؟

الاكاديميه الحربيه تطلب كل عام ماتحتاجه فقط من الكليات وليس من الضرورى ان تطلب خريجى كليات الحقوق كل عام فهناك سنوات لم تطلب فيها كليات الحقوق وبعض الكليات الاخرى

بخصوص التقديم فكلما قدمت مع دفعتك كلما كان ذلك افضل

بخصوص الكشف الطبى فليس لى اى معلومه بخصوص هذا الشان

بخصو التقديم فى العام التالى فمادام لك فرصة التقديم فتقديمك السابق لااثر له حتى لو كنت خرجت طبى لانك ستمر بنفس المراحل مرة اخرى

شكرا وارجو اكون قد افادت ولو بشى قليل

تحياتى

عبد الرحمن محمد
29-11-2007, 12:44 PM
(وتوكل على الحى الذى لايموت)
انا سمعت نصيحتك و توكلت على الله وقدمت
ولو لى نصيب فيها هدخلها:yes:

rai_uno1
29-11-2007, 02:00 PM
يا جماعة ياريت اي حد قدم بتفوق رياضي

وعدي من السمات يرد عليه بليز

weka2010
01-12-2007, 05:02 PM
بعد السلام انا كنت سالتك قبل كدة على الطول المطلوب قد ايه فى الاكاديميه وقلتلك اتاكد وانتا رديت عليا وقلتلى الطول المطلوب 170 دة كلامك وقلتلك تانى عمر الطول المطلوب فى الجيش مكان 170 قلتلى انا متاكد من كدة وبنائا على كلامك انا مردتش اسحب الملف وبالصدفه وانا رايح مع اخويا يسحب الملف ولقيت عميد خارج فسالته قلى الطول المطلوب 165 رحت دخلت سحبت الملف وسالت تانى جوة واكدولى انه 165 علشان كدة بطلب من حضرتك تسال اى شخص دخل الكشف الطبى نتاكد منه تانى وعن صعوبه الكشف الطبى زىالكليه الحربيه ولا اخف درجه بعداذنك ارجو السوال والرد عليا لانى عندى طبى يوم 9\12 ارجو الرد للضرورة وشكراااااااااااااااااااااااااااا لسعه صدرك

عبد الرحمن محمد
01-12-2007, 05:27 PM
الكشف الطبى فى ناس كتير اخبرونى انه مش دقيق زى الكلية الحربية
لانهم عاملين حسابهم ان خريجين الجامعات مطحونين واكل عليهم الزمن وشرب

ahmed_2009
02-12-2007, 12:55 AM
لو سمحت

ممكن حد يقولنا بتفصيل كدا الاختبار بتاع اللياقة دا جوا أيه بالظبط؟؟؟؟

rai_uno1
02-12-2007, 05:08 AM
يا جماعة انا قدمت بتفوق رياضي واتقبل

وللاسف نزلت في السمات

الحمدلله علي كل شي وربنا يفوق الجميع ان شاء الله

الدبلوماسى
02-12-2007, 06:19 AM
بعد السلام انا كنت سالتك قبل كدة على الطول المطلوب قد ايه فى الاكاديميه وقلتلك اتاكد وانتا رديت عليا وقلتلى الطول المطلوب 170 دة كلامك وقلتلك تانى عمر الطول المطلوب فى الجيش مكان 170 قلتلى انا متاكد من كدة وبنائا على كلامك انا مردتش اسحب الملف وبالصدفه وانا رايح مع اخويا يسحب الملف ولقيت عميد خارج فسالته قلى الطول المطلوب 165 رحت دخلت سحبت الملف وسالت تانى جوة واكدولى انه 165 علشان كدة بطلب من حضرتك تسال اى شخص دخل الكشف الطبى نتاكد منه تانى وعن صعوبه الكشف الطبى زىالكليه الحربيه ولا اخف درجه بعداذنك ارجو السوال والرد عليا لانى عندى طبى يوم 9\12 ارجو الرد للضرورة وشكراااااااااااااااااااااااااااا لسعه صدرك

فى البدايه اخى الكريم قام الزميل رجل القانون بالرد عليك بالاتى وكذلك نصحناك بطرق جميع الابواب

اى استفسار عن مسائل الطول او العرض او قفزة الثقه او الخوض فى هذه الامور يمكنك الاستعلام عنه بنفسك حتى تكون على تاكد تام ولاتدعى بانه خلاف الواقع واستعلامك يكون عن طريق رقم خدمات الكلية الحربية وهو
26247815 /02
مهمتنا فى القسم هى ذكر الاعلان والتحدث عن شروطه وتناول الاجراءات معكم اجراء اجراء انتهاءا بالتعيين ولايجوز ان نختلف فى أمور يمكن لأى شخص بسهوله معرفتها وهانحن قد سهلنا عليكم المهمه للا ستفسار .

وعشان خاطر سعادتك انا سوف اقوم بالاتصال شخصيا برقم الخدمات وكذلك اعرف احد الاشخاص من كلية التجارة قام بسحب الملف وسوف اتاكد منه غدا بمشئية الله وساقوم باابلاغ سيادتك

ودعاؤنا لك بكل توفيق

محمدأبوالعز
02-12-2007, 07:44 AM
السلام عليكم هل يشترط التقدير فى التقديم أم لا
وهل أخرميعاد لسحب الملف هو
اليوم
أرجو الرد

القنصلى
02-12-2007, 08:28 AM
السلام عليكم هل يشترط التقدير فى التقديم أم لا
وهل أخرميعاد لسحب الملف هو
اليوم
أرجو الرد

استاذ محمد أبو العز شرط التقديم أن تكون حاصل على تقدير تراكمى جيد أما اذا كنت حاصل على تقدير مقبول فيجب عليك ان يكون لديك شهادة تفوق رياضى معتمدة من اتحاد اللعبة ولو رجعت فى المشاركات هتلاقى الاجابة على السؤال ده
اما بخصوص المواعيد فأخر معاد للسحب كان يوم 29/11 واخر ميعاد للتقديم يوم 6/12

weka2010
02-12-2007, 09:27 PM
كيف حالك إن شاء الله دائما بخير ؟ انا بجد اسف جدا لانى تاعبك معايا بس انا بثق فى كلامك جداا وبحب اعرف رايك بتفائل بيه معلش علشان انا الطبى يوم الحد احب اعرف من صاحبك اى ظروف الكشف الطبى صعب زى الكليه الحربيه ولا سهل لانى سمعت ان الكشفالطبى ابسط شويه من كشفالكليه الحربيه والطول كام بس يكون متاكد ودخله فى الطبى وربنا يخليك لينا دايما وتجاوبلنا على كل شى وعلى فكرة انا اتصلت كتير برقم الكليه زى مقلت بس مفيش حد بيرد ولو رد بيقولى الرقم غلط ارجو الرد ضرورى جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااا

القنصلى
04-12-2007, 04:55 AM
تنبيه هام

الى جميع الاعضاء رجاء عدم التكرار فى كتابة المشاركات فيكفى كتابة المشاركة مرة واحدة والا سيتم حذف المشاركة المكررة وتعريض صاحبها لتوجيه مخالفة فى حالة تكرار ذلك الامر

weka2010
06-12-2007, 03:19 PM
بعد السلام حضرتك بتقول انى بتكلم بطريقه غير لايقه لا انا ابو الزوق كله بعد اذنك ثانيا انا عايز افيدك بمعلومه بدل متظلمو حد انا لما سالتك الطول المطلوب كام قلتلى 170 قلتلك عمر الطول مكان 170 قلتلى انا متاكد وبالصدفه وانا رايح مع زميلى يقدم وانا مردتش اقدم لان طولى 167 وانامستنيه برة لقيته طالعلى منجوة وبيلى تعاله قدم الطول المطلوب 165 لسا سالك عليه وفعلا دخلت اسحب الملف وسالت الضابط قلى الطول المطلوب فى الاكاديميه 165 علشان كدة حبيت اعرفك انك كنت غلطان وانك كنت متاكد انه 170 بس علشان كدة لازم تراعى الدقه تماما فى المعلومه قبل متقولها والا قول الله اعلم مش عيب كلن متقولش كلام على الكليه وهو مينطبقش على الاكاديميه غير لما تسال وشكرااااا يا قنصلى باشا لان دة مستقبلى مش بالساهل تقول كلام غير صحصح لانى بثق جدا فى كلامكم:deal:

ahmed_2009
06-12-2007, 04:50 PM
لو سمحت ياأحلا أعضاء سؤال ضغير لو سمحت

أنا معايا ليسانس حقوق بتقدير مقبول
ومعايا شهادة رياضية تثبت أن أنا بطل محافظة الدقهلية فى الاسكواش

هل هذه الشهادة الرياضية تنفع فى التقديم ولا متنفعش

أرجو الرد

weka2010
06-12-2007, 06:16 PM
يا اخ احمد باب الكليه قفل يوم 6\12 دة باب التسليم فلو مسحبتش الملف وسلمته قبل اليوم دة مش هينفع تقدم خلاص لان سحب الملفات باباها اتقفل والتسليم كمان بابه اتقفل لو معك ملف وربنا يوفقك....... اخوك على

ahmed_2009
06-12-2007, 09:44 PM
يا اخ احمد باب الكليه قفل يوم 6\12 دة باب التسليم فلو مسحبتش الملف وسلمته قبل اليوم دة مش هينفع تقدم خلاص لان سحب الملفات باباها اتقفل والتسليم كمان بابه اتقفل لو معك ملف وربنا يوفقك....... اخوك على

لا أنا حقدم فى الدفعة ألى حتتطلب بعد كدا بس كنت عايز أسئل هل الشهادة الرياضية ألا أنا حاصل عليها تنفع ولا متنفعش؟؟؟

القنصلى
07-12-2007, 06:44 PM
بعد السلام حضرتك بتقول انى بتكلم بطريقه غير لايقه لا انا ابو الزوق كله بعد اذنك ثانيا انا عايز افيدك بمعلومه بدل متظلمو حد انا لما سالتك الطول المطلوب كام قلتلى 170 قلتلك عمر الطول مكان 170 قلتلى انا متاكد وبالصدفه وانا رايح مع زميلى يقدم وانا مردتش اقدم لان طولى 167 وانامستنيه برة لقيته طالعلى منجوة وبيلى تعاله قدم الطول المطلوب 165 لسا سالك عليه وفعلا دخلت اسحب الملف وسالت الضابط قلى الطول المطلوب فى الاكاديميه 165 علشان كدة حبيت اعرفك انك كنت غلطان وانك كنت متاكد انه 170 بس علشان كدة لازم تراعى الدقه تماما فى المعلومه قبل متقولها والا قول الله اعلم مش عيب كلن متقولش كلام على الكليه وهو مينطبقش على الاكاديميه غير لما تسال وشكرااااا يا قنصلى باشا لان دة مستقبلى مش بالساهل تقول كلام غير صحصح لانى بثق جدا فى كلامكم:deal:

هناك أناسا يسجلون لغرض الاستفسار عن أمر ثم لا تخرج مشاركاتهم عن ذلك الامر مع تكرار السؤال عنه:

لقد سالت مرار وتكرارا عن هذا السؤال واجاب عليك احد الساده المشرفين بانه 170سم ثم نوه القسم فى مشاركة لاحقة انه ليس متاكد من هذا لعدم التخصص فمهتنا الافادة فيما يتعلق بنزول الالعلان اما عن فنياته فيمكنك السؤالعنها عبر رقم خدمات الكلية الحربية وقد قال احد السادة المشرفين لك ما نصه :

26247815 /02

وقد كان ذلك من فتره بعيده كان هناك وقت كاف جدا لسحب الملف بعدها بكثير فأنت ما كلفت نفسك بالاتصال وتريد ان ترمى بالعائق علينا .

أكررها هذا القسم للا فادة ولا داعى لا ى خروج عن ذلك والا استحق العضو الخارج ايقاف العضويه وقد اعطيتك انذار للخروج عن الحد اللا ئق وكان من الممكن ان اوقف عضويتك ولكن وددت اولا اخبارك بكامل التفاصيل ثم ان بقيت على نفس المنوال استحققت الايقاف بلا رجعة فيه

rai_uno1
10-12-2007, 03:28 PM
شكرا خاص لرجل قانون وجميع المشرفين في هذا المنتدي الرائع

وكما وضح قبل ذلك رجل قانون ان هذا القسم يخص مواعيد التقديم وما يليها من كشوفات وليس فنيات النيابة العسكرية

ولابد من شكرهم من القلب علي المجهود الجبار اللي بذلوه لتوفير المعلومة لنا ولا ان ندخل معهم في مناقشات بلا جدوي

وشكرا لجميع اعضاء المنتدي علي المعلومات المقدمة من سيادتهم

النجم الماسى
23-12-2007, 05:54 AM
انا محصليش نصيب وعاوز اسحب الملف اللى انا سلمته للكليه الحربيه لانى محتاج الاوراق اللى فيه.فما هى اجراءات سحب الملف .وميعاده لو تكرمتم

على حسانين
23-12-2007, 10:19 AM
يا جماعه انا سامع ان النيابه العسكريه ممكن تفتح فى شهر 3 تانى لو حد عنده معلومات يا ريت يجاوبنى لو سمحتو منتظر الرد

كيمو!!
04-01-2008, 02:54 AM
على مااعتقد انها بتفتح مره واحده فى العام وتفتح للدفعه السابقه والحاليه.......

weka2010
04-01-2008, 02:58 PM
انا لسا جاييلى تحريات دلوقتى من يومين مش المفروض ان التحريات بتيجى قبل الهيئه انا لسا نزلالى التحريات وعلى وجه السرعه عايز اعرف اى الحل ازاى تحريات تنزل بعد الهيئه طول عمرى اسمع ان التحريات بتنزل قبل الهيئه معلش وحياة ربنا متنفضش وترد عليا اى الحل وهياالنتيجه ظهرت ولا لسا هتظهر معلش رد عليا ضرورى جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا واى حدتنزله تحريات يبقا عدى هيئه ولا التحرياتبتنزل امتا بالضبط ولا فى ناس تحرياتها نزلت غلط لانى اعرف ناس نزلت طبى ونزلتلها تحريات ممكن افهم اى الحكايه بالضبط

ماندو1
04-01-2008, 04:08 PM
شكراااااااااااااااااااااااااا على هذه الافاده وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

weka2010
07-01-2008, 11:44 PM
انا لسا جاييلى تحريات دلوقتى من يومين مش المفروض ان التحريات بتيجى قبل الهيئه انا لسا نزلالى التحريات وعلى وجه السرعه عايز اعرف اى الحل ازاى تحريات تنزل بعد الهيئه طول عمرى اسمع ان التحريات بتنزل قبل الهيئه معلش وحياة ربنا متنفضش وترد عليا اى الحل وهياالنتيجه ظهرت ولا لسا هتظهر معلش رد عليا ضرورى جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا واى حدتنزله تحريات يبقا عدى هيئه ولا التحرياتبتنزل امتا بالضبط ولا فى ناس تحرياتها نزلت غلط لانى اعرف ناس نزلت طبى ونزلتلها تحريات ممكن افهم اى الحكايه بالضبط لو سمحت ترد على رسالتى انا سالت نفس السوال من اسبوعين مش كدة يعنى لو مش عارف قول ولو عارف رد انا مش هاخد من وقتك كتير لو سمحححححححححححححححححححححححححححححححححححححححححححححححح حححححححححححححححححححححححححححححححححححححححت

omar salah
20-01-2008, 12:41 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
النتجية ظهرت ولا لسة ارجو الرد بسرعة
شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

mado
22-01-2008, 06:40 AM
لا لسة مش ظهرت

الدبلوماسى
23-01-2008, 12:25 AM
غدا باذن الله تعالى سيتم الاعلان عن نتيجة الجامعيين المتقدمين للاكاديميه الحربيه بمقر الكليه الحربيه

هذا ماورد بشريط الاخبار بالتلفزيون المصرى

محمد بوند
25-01-2008, 10:10 PM
نتيجة النيابة العسكرية ظهرت يا جماعة انا كنت هناك يوم الثلاثاء22 يناير 2008 وكانت النتيجة كويسة لحد ما
أخدوا من حقوق 18 واحد وتربية رياضية 7 و طب واحد و صيدلة واحد و4 بنات و تجارة مش متأكد من العدد بس حوالي 10 والهندسة من كل قسم واحد او إتنين وبالنسبة لسحب الورق ممكن تسحب الورق بصورة البطاقة او الكارنية او بطاقة التردد المهم أي حاجة عليها صورتك ... وسألت علي الدفعة التانية قالوا إنها في اول فبراير سحب الملفات .....

الدبلوماسى
25-01-2008, 10:15 PM
نتيجة النيابة العسكرية ظهرت يا جماعة انا كنت هناك يوم الثلاثاء22 يناير 2008 وكانت النتيجة كويسة لحد ما
أخدوا من حقوق 18 واحد وتربية رياضية 7 و طب واحد و صيدلة واحد و4 بنات و تجارة مش متأكد من العدد بس حوالي 10 والهندسة من كل قسم واحد او إتنين وبالنسبة لسحب الورق ممكن تسحب الورق بصورة البطاقة او الكارنية او بطاقة التردد المهم أي حاجة عليها صورتك ... وسألت علي الدفعة التانية قالوا إنها في اول فبراير سحب الملفات .....

شكرا للاستاذ محمد على الافاده الجميله وتمنياتى ان يكون خرج من منتدنا اشخاص من 18 شخص المقبولين

semo
01-02-2008, 08:56 PM
ورد بشريط الاخبار بالتليفزيون عن قبول دفعة جديدةمن خريجى الجامعات للالتحاق بالكلية الحربية ويبدا سحب الملفات ابتداء من السبت شكرا

الدبلوماسى
01-02-2008, 10:21 PM
ورد بشريط الاخبار بالتليفزيون عن قبول دفعة جديدةمن خريجى الجامعات للالتحاق بالكلية الحربية ويبدا سحب الملفات ابتداء من السبت شكرا

نعم ورد الخبر بالتلفزيون والصحف ولكن لم يتم ذكر كليات الحقوق من ضمن الاعلان

ونص الاعلان كما جاء بالصحف مايلى

دفعة جديدة بالكلية الحربية من خريجي الطب والهندسة والعلوم
صدق المشير حسين طنطاوي القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربي علي قبول دفعة جديدة من خريجي الجامعات من الأطباء والمهندسين والمختلط من كليات العلوم "كيمياء - حيوية - طبيعة - فلك" وعلوم الحواسب وتكنولوجيا المعلومات وتجارة محاسبة والعلاج الطبيعي "ذكور" واللغات "روسي - صيني - تركي" وسينما ومسرح وإعلام "قسم صحافة".
تشمل دفعة الأطباء تخصصات بكالوريوس - "بشري - أسنان - بيطري - صيادلة ذكور" والأطباء البشريين والصيادلة "ذكور" والبيطريين الحاصلين علي الدراسات العليا "الماجستير والدكتوراة".. يشترط لدفعة الأطباء أن يكون المتقدم حاصلاً علي المؤهل عام 2007 والسنوات السابقة لها بتقدير جيد فاعلي للأطباء "بشري - أسنان - بيطري" أمضي فترة الامتياز للأطباء. وتقدير مقبول فأعلي للصيادلة ذكور. والطلبة الذين سينهون فترة الامتياز فبراير .2008
كما يشترط ألا تزيد سن المتقدم في أول مايو 2008 من الأطباء البشريين الحاصلين علي درجة البكالوريوس والأطباء البيطريين الحاصلين علي درجة الماجستير والدكتوراة علي "30" سنة والبيطريين والصيادلة ذكور الحاصلين علي درجة البكالوريوس علي "28" سنة ولا تزيد بالنسبة للأطباء البشريين الحاصلين علي درجة الماجستير والصيادلة ذكور الحاصلين علي درجة الدكتوراة علي "34" سنة والصيادلة ذكور الحاصلين علي درجة الماجستير علي "32" سنة ولا تزيد علي "38" سنة بالنسبة للأطباء البشريين الحاصلين علي درجة الدكتوراة.
تضم دفعة المهندسين تخصصات "كهرباء قوي - حواسب - ميكانيكا سيارات - هندسة بحرية "بناء سفن" - ميكانيكا قوي - هندسة نسيج - هندسة نووية - هندسة طيران - هندسة كيمياء "دكتوراة"" وألا تزيد السن في أول مايو 2008 علي 26 سنة وأن يكون قد أمضي فترة الامتياز للعلاج الطبيعي اما تخصص فلك فيسمح بالتقدم للطلبة الحاصلين علي المؤهل عام 2007م وما قبلها حتي عام 2004م.
تتراوح مدة الدراسة من "6-7" شهور بالكلية الحربية لجميع التخصصات ويمنح الخريج شهادة اتمام الدراسة العسكرية.
يتم فتح باب سحب ملفات القبول وتقديمها إلي المكتب الرئيسي بالكلية الحربية اعتباراً من غد السبت وحتي الخميس 28 فبراير.

نقلا عن جريدة الجمهوريه

وحتى يتم التاكد يرجى من الاعضاء المقيمين بالقرب من مقر الكليه بمدينة نصر التوجه هناك والتاكد حول مااذا كانت كليات الحقوق من ضمن المطلوبين اما انها كما ورد بالاعلان فقط

rai_uno1
02-02-2008, 02:20 AM
شكرا خاص للمشرفين علي امدادنا بهذه المعلومات القيمة وياريب يوفق الجميع

ونرجة التاكد هل مطلوب كليات الحقوق ام لا وشكرا للجميع

محمدأبوالعز
02-02-2008, 11:17 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ارجو التأكد من صحة هذه البيانات

المستشار ممدوح
05-02-2008, 02:21 PM
اعتقد اخوانى فى الله ان الاعلان واضح وصريح ولا يحتمل اى غموض او لبس اى ان الاعلان لم يطلب احد من خريجى الحقوق او الشريعة والقانون.......... وهونوا على انفسكم يا رجال

المدعى العام العسكرى
07-02-2008, 09:03 PM
جرت العادة دائما على عدم طلب كلية الحقوق فى هذه الدفعة الإستثنائية للأكاديمية
لا تعلقوا نفسكم بأوهام
وشكرا

gomgom001
08-02-2008, 08:39 PM
بح خلاص
مش هيطلبوا حقوق

العميد
11-02-2008, 04:57 AM
اخى فى الله
المدعى العام العسكرى
لاصحه لكلامك انه جرت العاده على عدم طلب الحقوق فى هذه الدفعه
انا كنت مقدم السنه الماضيه فى هذه الدفعه
ولكن كل سنه يكون لها ظرفها

المدعى العام العسكرى
13-02-2008, 08:27 PM
أخى العزيز العميد
متزعلش منى
كلامك غير صحيح بالمرة
فى السنة الماضية لم يتم طلب حقوق الا فى دفعة شهر 10 فقط لأنى كنت مقدم فيها ومتابع ولما حبيت اقدم تانى فى الدفعة الإستثنائية اللى كانت فى شهر 2 اللى فات 2007 وكانت نفس الدفعة اللى فاتحة دلوقتى لم تطلب اى من خريجى الحقوق او الشريعة والقانون ، وأنا ذهبت بنفسى للكلية الحربية وإطلعت على الإعلان والشروط بلوحة الإعلانات الموضح بها كل شىء بالتفصيل امام الكلية الحربية
غير اننى سألت فى مكتب الإستعلامات الخاص بهم
وشكرا

boshey
13-02-2008, 11:54 PM
ممكن اسأل عن شئ انا عاوز اعرف طريقه حساب درجات الارابه بالنسبه للنيابه العسكريه ممكن الرد

أمير أحمد يوسف
25-03-2008, 10:39 PM
بيطلبوا ذكور بس ولا الاتنين .وشكرا

الظل اللامع
26-03-2008, 01:04 AM
ممكن من سؤال
انا دلوقتي خريج 2007 ودخلت الجيش ثلاث سنوات ظابط احطياطي ممكن ادخل النيابه العسكريه
متشكر جداااا علي المجهود المبذول ده

عاشق عمرو ذكى
29-04-2008, 04:14 AM
بصوا ياشباب اخويا كان مقدم وكان جايب مقبول ومكنش معاه شهادة تفوق رياضى وقبلوه ولكنه

طلع فى الكشف الطبى

منعا للقيل والقال

عاشق عمرو ذكى
29-04-2008, 04:18 AM
مش عارف اتغيرت دلوقتى ولا لا الكلام ده من اكتر من سنتان

أميرة في حقوق
06-05-2008, 06:39 PM

اولا تقبلوا تحياتي طلاب وطالبات وخريجي وخريجات كلية حقوق جامعه المنصورة

أنا زميلتكم من جامعه القاهرة

الحقيقة كنت ابحث عن شروط القبول في الأكاديمية الحربية فوجدتها عندكم ولكم جزيل الشكر على هذه الافادة الرائعة

ولكن عندي بعض من الاسئلة أتمنى أن يجيبني أحد عليه وله جزيل الشكر

أولا : هل يتم قبول خريجي كلية الحقوق كل عام في الأكاديمية الحربية ؟

ثانيا : وهو الأهم / هل يتم قبول خريجات كلية الحقوق ؟ في النيابة العسكرية الأكاديمية الحربية

ثالثا : قرأت قرار وزير الدفاع في شروط قبول دفعات جديدة في الاكاديمية الحربية لعام ولكن لم يذكر فيها خريجي كلية الحقوق لماذا ؟

رابعا ولكنه ليس سؤال

زوج اختي تخرج من كلية الحقوق بتقدير مقبول وتم قبوله في الاكاديمية الحربية فتعين نائب أحكام ثن نائب عسكري بالجيش

وهذا لمن يسأل عن شرط التقدير في القبول

انتظر ردودكم وافادتكم ولكم جزيل الشكر

وشكرا على هذا الموضوع الرائع

أميرة في حقوق
07-05-2008, 04:43 PM
الحقيقة انا مش عارفة ازاي ممكن اقدر اساعدكم هنا في المنتدى

اذا في بايدي حاجة اعملها ممكن اعملهالكم بدون شك اكيد بس ايه هي؟

ع العموم انا مبسوطة جدا بمنتداكم الرائع وجزاكم الله كل خير

wesam abd el-megeed
08-05-2008, 02:39 AM
هاي انا خريجة تربية نوعية قسم تكنولوجيا التعليم سنة2007 ونفسي اقدم في اكاديمية القوات المسلحة او الشرطة ينفع ولا ايه ارجو الرد سريعا

محمدمحمد
18-05-2008, 12:01 AM
انا خريج 2006 وان شاء الله سأحصل على الماجستير هذا العام وتقدمت الى النيابة العسكرية مرتين سنة التخرج والسنة التى تليها فهل من الممكن ان اعاود التقديم مرة اخرى هذا العام بالماجستير ارجوا الافادة ممن يقدر عليها ؟ وشكرا

الكويتى
20-05-2008, 10:53 PM
النيابه العسكريه لا تقبل الاناث وبالنسبه للاخ اللى عمل ماجستير وبيسال ينفع يقدم تانى ولا لا احب ااكدلك انه لا يجوز لاى شخص من خريجى دفعة 2006 حتى ولو كان حاصل على الدكتوراة ان يتقدم للالتحاق بالاكاديميه بعد مرور عامين من تخرجه اى عام 2006-2007 وعام 2007- 2008

memo200545
31-05-2008, 06:52 PM
ممكن من سؤال
انا دلوقتي خريج 2007 ودخلت الجيش ثلاث سنوات ظابط احطياطي ممكن ادخل النيابه العسكريه
متشكر جداااا علي المجهود المبذول ده
بالطبع ممكن تقدم وانت فى الجيش واذا اتقبلت بتدخل الاكاديمية وبتسيب الجيش العادي لانك بتكون فى خدمة البلد بردة وانا اعرف ناس كانت فى الجيش وقدمت ... وارجو ان اكون افدتك

العبد لله
23-06-2008, 01:48 AM
انا حاصل على ليسانس حقوق بتقدير مقبول وحاصل على شهادة تفوق رياضى على مستوى المحافظه هل استطيع التقديم فى دفعة 2008 يعنى التفوق الرياضى مطلوب فى دفعة 2008 ولا لأ
ارجو الرد بسرعه وشكرااا

dero
23-06-2008, 03:09 AM
ياعبدو .....لازم شهادة التفوق الرياضى تكون على مستو الجمهورية ...... بس ممكن تروح الاكاديمية تشوفهم ممكن تنفع هذة الشهادة على مستوى المحافظة وتحاول معاهم لما تقدم فيها ......

memo200545
25-06-2008, 11:58 AM
ياعبدو .....لازم شهادة التفوق الرياضى تكون على مستو الجمهورية ...... بس ممكن تروح الاكاديمية تشوفهم ممكن تنفع هذة الشهادة على مستوى المحافظة وتحاول معاهم لما تقدم فيها ......
تاكيداً لكلام اخونا ديرو فان هذا الكلام صحيح 100% انهم بيحتاجوا شهادة التفوق الرياضي على مستوي الجمهورية بس محدش يعرف اية حال الدفعة اللى جاية يمكن يقبلوها شهادة التفوق على مستوي المحافظة....... واخيراً اقول ربنـــــا موجـــــود....

العبد لله
27-06-2008, 02:46 AM
هل التفوق الرياضى مطلوب فى دفعة 2008 اصل انا سمعت ان التفوق الرياضى مش بيطلب كل سنه ياريت حد يعرفنى بس التفوق الرياضى مطلوب السنه دى ولا لأ؟
ارجو الرد بسرعه عشان خاطرى معلش

memo200545
02-07-2008, 02:48 PM
هل التفوق الرياضى مطلوب فى دفعة 2008 اصل انا سمعت ان التفوق الرياضى مش بيطلب كل سنه ياريت حد يعرفنى بس التفوق الرياضى مطلوب السنه دى ولا لأ؟
ارجو الرد بسرعه عشان خاطرى معلش
هو التقديم اساسا نزل هو لسة بينزل فى اكتوبر ثم ان شرط الجيد لازم فى كل الهيئات القضائية فلما بيقبلوا الحاصلين على مقبول فلازم يكون فية حاجة تعوض التقدير فبيطلبوة شهادة تفوق ... واخيرا ارجو ان اكون افدتك
كن مطمئناً جداً جداً ولا تفكر فى الأمر كثيراً بل دع الأمر لمن بيدة الأمر ( من اقوال رجل الصلاة والمعجزات)

الفارس المصرى
01-08-2008, 03:17 AM
انا خريج حقوق دفعة 2007 وجايب جيد هل يحق ليا ان اقدم مع دفعة 2008 اصل انا عما كنت مقدم مع دفعتى اللى هيا 2007 كان ينفع لدفعة 2006 يقدموا فهل هيبقى نفس النظام مع دفعة 2008 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أرجو الافادة..........................

القنصل المصرى
02-08-2008, 02:15 AM
يا جماعة هى النيابة العسكرية هى التقديم فى الكلية الحربية ولا لا
لو كدة هى فتحت السنة دى باب القبول ولا لسة

القناص المصري
04-08-2008, 11:15 PM

مشكووووووووووووووووووور جداً
دبلوماسي
علي المجهود الجبار جزاك الله كل خير
انا عضو جديد هنا و استفدت كتير جداً من موضوعك ومشاركاتك
اخوك
محمد المصري
الفرقة الثالثة حقوق عين شمس
الحمد لله تقديري العام جيد وحلم حياتي النيابة العسكرية بس مفيش واسطه
الله الموفق

محمدأبوالعز
05-08-2008, 10:28 AM
السلام عليكم
أرجو التكرم بموافاتى لمن لديه اى معلومات عن هذه السنة 2008
أنا خريخ 2007 هل لى التقدممع الدفعة الحالية
أرجو المساعدة ولو بأى معلومة متى وكيف التقدم
شكرا

المستشار
12-08-2008, 02:42 AM
لو سمحتم يا جماعه هو فعلا فى فى الكليه الحربيه التقدم للاكادميه الحربيه تحت مسمى دفعه الطلاب الجامعيين ودى خلاف النيابه العسكريه ارجو الرد السريع ولو موجودة هى متاحه الوقتى

القنصل المصرى
22-08-2008, 05:49 PM
ارجو الافادة هو التقديم فى الاكاديمية الحربية يلزم ان يكون حده البصر 6/9 ام لا

القاضى المصرى
22-08-2008, 10:00 PM

النيابة العسكرية والاكاديمية يجب ان يكون الشخص سليم مائة فى المائة والكشف الطبى دقيق جدا مثل كشف الكلية الحربية والشرطة وغيرها من الكليات العسكرية اما بالنسبة للنظر بالنسبة للضباط المتخصصين كظابط طبيب ..... الخ اعتقد فية استثناء لموضوع النظر حتى درجة معينة

hazemweka
23-08-2008, 09:00 AM

ب النسبة للنظر لا ينظر اليه فى دفعة الظباط المتخصصين يعنى ممكن تبقى بنضارة عادى

محمد علم الدين
10-09-2008, 11:22 AM
يشكركم علي المعلومات دي وربنا يوفق الجميع ان شاء الله

karimmasry
14-09-2008, 07:05 AM
ياجماعه امتى الكليه الحربيه هتطلب دفعه 2008 لوظيفه النيابه العسكريه

ارجو رد

sakr_adel2003
20-09-2008, 12:14 AM
معلش عندى سؤال

انا خريج شريعه وقانون 2007 بتقدير جيد جدا وانا كمان خريج شريعة وقانون دفعة 2007 تفهنا الاشراف اتمنى اى حد يقولى على التقديم فى النيابة العسكرية اية المطلوب فية والاعلان عنة بيكون فين وفى اى جريدة ةاسمى عادل الشحات لو حد يعرفنى

karimmasry
28-09-2008, 05:13 AM
ياجماعه امتى الكليه الحربيه هتطلب دفعه 2008 لوظيفه النيابه العسكريه

ارجو رد

شادي محيي الدين
28-09-2008, 07:20 AM
تقريبا في اخر شهر 10 والله اعلم

karimmasry
29-09-2008, 05:57 AM
دفعه 2007 طلبت فى 23\10
هل دفعه 2008 ستكون فى نفس المعاد ؟

وهل من الممكن ان لا تطلب الكليه الحربيه دفعه 2008 من خرجين حقوق ولا حتما لابد من الطلب دفعه حقوق ؟

وبالنسبه للشهادة التفوق الرياضى الحاصلين على تقدير تراكمى مقبول هل الشهادة المطلوبه تفوق على مستوى المحافظه ام الجمهوريه ؟

ارجو الرد

النائب العام المصرى
29-09-2008, 06:33 AM
دفعه 2007 طلبت فى 23\10
هل دفعه 2008 ستكون فى نفس المعاد ؟

وهل من الممكن ان لا تطلب الكليه الحربيه دفعه 2008 من خرجين حقوق ولا حتما لابد من الطلب دفعه حقوق ؟

وبالنسبه للشهادة التفوق الرياضى الحاصلين على تقدير تراكمى مقبول هل الشهادة المطلوبه تفوق على مستوى المحافظه ام الجمهوريه ؟

ارجو الرد
السلام عليكم

ميعاد الاعلان لا يمكن علمه ولا يجوز التكهن به اما بخصوص الاستفسار الثانى فمن المؤكد ان النيابة العسكرية هى لطلبة الحقوق وما يعادلها فقط دون غيرهم من باقى الكليات .

karimmasry
30-09-2008, 07:33 AM
اولا اشكرك لسرعه الرد

لكن حضرتك مفهمتش قصدى

انا قصدى يعنى ممكن متطلبش السنه دى هذه الوظيفه لعدم احتيايجها لهم

ولا لابد من كل سنه دفعه جديدة

والسؤال التانى

بالنسبه للتفوق الرياضى هل على مستوى الجمهوريه ام المحافظه؟

المستشار ممدوح
30-09-2008, 03:09 PM
اولا اشكرك لسرعه الرد

لكن حضرتك مفهمتش قصدى

انا قصدى يعنى ممكن متطلبش السنه دى هذه الوظيفه لعدم احتيايجها لهم

ولا لابد من كل سنه دفعه جديدة

والسؤال التانى

بالنسبه للتفوق الرياضى هل على مستوى الجمهوريه ام المحافظه؟

سيدى الفاضل اطمئن النيابه العسكريه ( نائب احكام عسكريه ) تطلب كل عام فلا داعى للقلق سيدى الفاضل وللعلم للمتقدم ان يقدم مرتين فى العام الدراسى المتخرج فيه والعام الذى يليه ...

اما بالنسبه لشهاده التفوق الرياضى فتطلب على مستوى الجمهوريه وليس على مستوى المحافظة لان الاساس سيدى الفاضل تقدير جيد ولكن تلك الشهاده تشفع لصاحبها للتقديم بتقدير مقبول ...

شكرا لك

رجل النيابة
30-09-2008, 03:43 PM
كلام منطقى بس ممكن يكون معادها امتة لدفعة 2008 بعد اذن حضرتك

النائب العام المصرى
30-09-2008, 04:52 PM
كلام منطقى بس ممكن يكون معادها امتة لدفعة 2008 بعد اذن حضرتك

من الصعب اخى الكريم التكهن بمواعيد نزول الاعلانات او معرفتها قبل صدورها وباذن الله فور صدور الاعلان المخصص ستجده على المنتدى فى موضوع مخصص ايضا للدفعة الجديدة فكن متابعا .

القاضى المصرى
30-09-2008, 07:21 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

بالنسبه للاخ اللى بيسأل عن ميعاد فتح دفعة النيابه العسكريه هى غالبا هتفتح لدفعة 2007 و 2008 فى شهر 10 او اول شهر 11 ان شاء الله ودة المعهود دائما فى كل عام لكن من الممكن ان تتاخر قليلا او تكون بدرى قليلا لكن ان شاء الله تكون فى نفس الميعاد اللى ذكرته

رجل النيابة
30-09-2008, 08:48 PM
مكشورين جدا لسرعة الرد ويارب يجعلنا منهم

ويكون فى ميزان حسناتكم وكل عام وانتم بخير:thinking::thinking:

karimmasry
01-10-2008, 09:44 AM
شاكر لسرعه الرد

بس ياريت لما الاعلان تنزل تخبرونا

ولكم جزيل الشكر

academy007
04-10-2008, 03:54 PM
هى شهاده التفوق الرياضى لابد انا يكون مشترك فى نادى حاليا ويلعب تحت اسمه... اوالشهاده موجوده من قبل ذلك

karimmasry
07-10-2008, 05:50 PM
ايه ياجماعه الناس لسه مأجزة ولا ايه العيد خلص محدش قال اخبار عن الاعلان فتح قبول الدفعه الجديدة

كيمو!!
09-10-2008, 09:31 PM
طيب ايه اخبار النظارات معانا مع تقدير مقبول مع دفعه 2007...............؟؟؟
اظن معادله صعبه

karimmasry
14-10-2008, 03:28 AM
ياجماعه انا سمعت ان دفعه 2008 هتكون من مقبول هل الكلام دة حقيقى ولا اشاعات؟

سؤال تانى

هل التفوق الرياضى لابد من ان يكون على مستوى الجمهوريه ولا ممكن على مستوى محافظه القاهرة مثلا؟

واحنا فى شهر 10

فاين الاعلان ولما ينزل هينزل فى انهر جريدة

ارجو الرد لو سمحتوة

الأمين العام
16-10-2008, 02:23 AM
لسه مفيش أخبار ياجماعة عن ميعاد فتح باب التقديم

شادي محيي الدين
24-10-2008, 06:05 PM
متى ستفتح النيابه العسكريه؟

weka2010
24-10-2008, 08:17 PM
ممكن نعرف النيابه العسكريه هتفتح يوم ايه بالضبط وهل النيابه العسكريه بعد مبقيت مستقله ولها مزانيه خاصه هيكون ليا اجتماع مجلس اعلى للنيابه العسكريه وتختلف نظام التقديمات وتكوت زى العامه والاداريه ولا هتكون زى مهيا سمات وطبى ورياضى وهيئه ياااااااااااااااااااااااااااااااريت المشرفين عن طريق علاقاتهم يعرفولنا لما تفتح هتكون نظامها ايه
ويااااريت الى يرد يكون سال مش بيجتهد من نفسه ياااااااااااااااااااااريت