المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : قضية التخطي في التعيين امام الادارية العليا (2)

الصفحات : [1] 2

محمد 2009
16-03-2012, 04:11 PM
السلام عليكم
تم فتح هذا الموضوع الجديد الخاص بقضية التخطي في التعيين امام الادارية العليا ،، وغلق الموضوع الاصلي لكثرة المشاركات به
ولتخفيف الضغط علي المنتدي ولعدم حدوث توقف للمنتدي ان شاء الله
وستكون المتابعة والمشاركة ان شاء الله في هذا الموضوع...
وفقكم الله جميعا ،،
وان شاء الله تصدر احكام تفرحكم جميعا باذن الله العلي القدير
ادارة الخريجين

عمرو إبراهيم زيدان
16-03-2012, 05:22 PM
يا جماعة ان شاء الله فيه احكام هتصدر بكره ياريت الى يعرف حاجه يقولها ....... والى عنده احكام يقوم بنشرها

mismail3
17-03-2012, 09:02 PM
يا جماعه حد يعرف اتعاب الاستاذ \محمود الطوخى فى قضية التخطى فى التعيين كام لان واحد معرفة عايز يكلمه ويعمله توكيل فبيسال على الاتعاب بتاعته عشان سمع انها غالية حبتين ياريت لو حد عنده معلومه يقول

علاءالامير
18-03-2012, 01:48 AM
يا جماعه حد يعرف اتعاب الاستاذ \محمود الطوخى فى قضية التخطى فى التعيين كام لان واحد معرفة عايز يكلمه ويعمله توكيل فبيسال على الاتعاب بتاعته عشان سمع انها غالية حبتين ياريت لو حد عنده معلومه يقول

المحامى مستودع لأسرار موكله بداية من قبول الوكالة إتفاقاً أو تفضلاً ، ومن ثم الأتعاب ليست بالأمر العسير معرفتها ولكن بالطريقة التى حددها سيدها على النحو المتبع دون إفشاء ............ وشكراً

محمد فتحى حمدى
18-03-2012, 01:59 AM
حد يفدنا بالاحكام الجديدة اللى نزلت ياريت لو سمحتوا

mismail3
18-03-2012, 03:47 AM
المحامى مستودع لأسرار موكله بداية من قبول الوكالة إتفاقاً أو تفضلاً ، ومن ثم الأتعاب ليست بالأمر العسير معرفتها ولكن بالطريقة التى حددها سيدها على النحو المتبع دون إفشاء ............ وشكراً

الموضوع ليس سرا او حكرا لآحد ده مجرد واحد بيسألنى فقلتله هاسالك حضرتك عندك معلومة وحابب تقولها خير وبركة يبقى حضرتك افد الراجل اللى بيسانى عندك ومش عايز وبتعتبرها سر من اسرار الوكالة يبقى كتر خيرك برده

ehabxp10
20-03-2012, 05:26 AM
فيه محام فى المنصورة ممتاز فى القضايا اللى من النوع ده واسمه محمود ياسين
0105673960
اعتقد كمان اتعابه مش عالية اوى زى غيره وعلى فكره كله بالاتفاق

المعتصم بالله
20-03-2012, 03:45 PM
استفسار انا دفعة 2005 وقدمت مجلس الدولة وقتها وامتحنت وحصلت على امتياز فى المقابلة 9 من 10 لدجة ان المجلس هنانى على الاجابة لاسئلة لم يجب عنها احد فى الدفعة نهائيااااااا 0 واكدوا لى التعيين 00 والحمد لله 000 ولكن ارادة ربنا فوق كل شى والسبب لى اقارب من الدرجة الرابعة تحرياتهم الجنائية سيئة جدااااااا فاستبعدنى المجلس لذلك السبب 0 ولم اقدم تظلم ولم ارفع دعوى علشان كان ممعيش فلوس وقتها خالص 0000 وقامت الثورة وتم قصر التحريا على الدرجة الثانية فقط 0000
السؤال ///// مافيش اى محاولة ايا كانت لمحاولة اعادة حقى مستغلا نجاحى بامتياز فى القابلة وتلاشى السبب فى عدم التعيين من قصر التحريات على الدرجة الثانية

المعتصم بالله
20-03-2012, 03:47 PM
التمس الاجابة ممن لدية الخبرة والراى وشكرااااااااا

seal2012
21-03-2012, 05:43 PM
يا جماعه انا ملاحظ ان الناس كلها بتتكلم على التظلمات وقضايا التخطي ف التعيين الخاصه بكل الهيئات القضائيه ما عدا النيابه العامه .. يا ترى ايه السبب ؟؟؟؟؟؟؟؟

شبراوى
22-03-2012, 12:34 AM
اخى فى الله المعتصم اولا انتى عرفت منين انك ناجح وواخد 9 من 10 فى المقابله او هل انتى معك دليل رسمى على هذا الكلام ثانيا ميعاد الطعن شكلا مدتته 60 يوم من صدور القرار ده ردى على اد معلوماتى انا حبيت ارد عليك لنك اكيد مظلوم ذى ناس كتير مظلومه فى البلد ده هنعمل ايه بس بنحبها بردو

المعتصم بالله
22-03-2012, 10:53 PM
ايوه شوفت محضر المقابلة واتأكدت منة

ehabxp10
23-03-2012, 04:48 AM
السلام عليكم ورحمة الله
انا دفعة 2005 ورفعة قضية على النيابة الادارية وجاء تقرير المفوضين فى صالحى والحمد الله منذ عام مضى والان وبعد تحديد جلسة اريد ان اخذ تصريح من المحكمة بالحصول على التحريات حيث انه بالفعل كان نزلى وقتها تحريات ولكن سوالى
هو التصريح ده هيكون للمديريه التابع لها حيث اننى من الدقهلية
ولا من المباحث الجنائية
ولا من مكتب الامن فى وزارة العدل

وهل اخى طلب التصريح من اول جلسة موضوعية ولا استنى لما اشوف الجهة الادارية هتعمل ايه

وهل من الممكن ان يكون نزلى تحريات ولا استطيع ان احصل على ما يفيد ذلك بمعنى اصح ملاقيش اى شئ يثبت وجود التحريات

الرجااء سرعة مساعدتى حيث ان الجلسه فى شهر 4-2012 وانا عاوز اركز علشان اشتغل صح

مستنى اراء الجميع

الأفــوكــــاتــــو
23-03-2012, 05:04 AM
اخى العزيز اطلب فى الجلسة القادمة التصريح بأستخراج التحريات من مكتب الامن بوزارة العدل .. فالقاضى من تلقاء نفسة سيعطى لك تصريح بأستخراج التحريات من وزارة العدل ونتيجة التحريات ..دية بتبقى من الجهة الادارية المطعون ضدها ......... يعنى بتأخذ التصريح وبتجيب ان حضرتك نزلك تحريات من مكتب الامن بوزارة العدل ثم تذهب للجهة الادارية اللى حضرتك طاعن ضدها بنفس التصريح وتجيب نتيجة تحرياتك ......... وبالتوفيق .......

seal2012
23-03-2012, 05:57 AM
يا جماعه محدش رد عليا .. سؤالي هو ليه كل الكلام ف المنتدي عن قضايا التخطي خاص بكل الهيئات القضائيه ما عدا النيابه العامه ؟؟؟؟
انا مش شايف خالص حد رافع قضيه بخصوص تخطيه في التعيين في النيابه العامه ؟؟؟ ايه السبب

محمد 2009
24-03-2012, 05:21 AM
المشير طنطاوى يوافق على ترقية مستشار بهيئة قضايا الدولة
و تنفيذ احكام قضائية لقضاة بمجلس الدولة و رد أقدمية 7 مندوبيين مساعدين

وافق المشير طنطاوى على طلب وزير العدل بترقية السيد سعيد السيد احمد الى درجة مستشار أ بهيئة قضايا الدولة.

وبحسب نص القرار الذى تنفرد الفجر بنشرة فان ترتيب اقدمية المستشار السيد سعيد سوف تكون تاليا للدكتور اشرف لبيب المستشار بالهيئة وسابقا للمستشار المساعد امجد شوقى ،وكلاهما مستشاريين مساعديين فئة ((ب))بهيئة قضايا الدولة.

-كما وافق المشير محمد حسين طنطاوى رئيس المجلس الاعلى للقوات المسلحة على طلب وزير العدل بتنفيذ حكميين قضائيين من المحكمة الادارية العليا بتعيين قضاة جدد بمجلس الدولة،وذلك بعد موافقة المجلس الخاص لمجلس الدولة.

وبحسب القرارات الثلاثة والتى تنفرد الفجر بنشرهم فان القرار الاول شمل تعيين حمدى مصطفى رضوان مندوبا بمجلس الدولة،والقرار الثانى بتعيين احمد زكريا احمد متولى مستشار مساعد((أ ))بمجلس الدولة.

-كما وافق المشير محمد حسين طنطاوى رئيس المجلس الاعلى للقوات المسلحة على رد اقدمية 7 مندوبيين بمجلس الدولة وذلك بناء على حكم قضائى نهائى من المحكمة الادارية العليا ،وموافقة المجلس الخاص بمجلس الدولة.

وبحسب نص قرار المشير والذى يصدر رسميا يوم الاحد القادم برقم 144 لسنة 2012 وحصلت الفجر على نسخة منة تنفرد بنشرها فان المندوبيين السبعة هم (( نادر جاويش،عماد عبد الرؤوف، محمود سليم،محمود حسين،حامد جابر،محمد بيومى ،عبد الله على))

جريدة الفجر
موقع قاضي اونلاين

http://www.elfagr.org/images/stories/Archive/February/A.she7ata/2/mosheer-1.jpg

http://www.elfagr.org/images/stories/Archive/February/A.she7ata/2/mosheer-1.jpg

http://www.elfagr.org/images/stories/Archive/February/A.she7ata/2/mosheer-3.jpg

amralaraby
24-03-2012, 06:37 PM
ياجماعة ارجو الرد من الاخوة الافاضل انا يوجد عندى خطأ فى عريضة الدعوى يتمثل فى اننى حاصل على مجموع درجات 631 من 800 والنسبة 78.8 لكن الخطأ ان انا كتبت النسبة 79 هل ذلك يؤثر ام لا .................................................. ...... ارجو الرد ضرورى .

مانشى
27-03-2012, 11:55 PM
السلام عليكم
انتا عايز اسال سؤال هو ينفع ارفع القضية دى علما بانى دفعة 2006 ولا فات الميعاد

amh
27-03-2012, 11:56 PM
لا تقلق يا استاذ عمرو لأنك أولاً نسبتك 78.9 بالتقريب وكونك كتبتها 79فهذا لا يعد خطأ بين تختلط معه الحقائق
وأيضاً لا تنسى انك اودعت مع صحيفة الدعوى بيان درجات به النسبة بالضبط وكذلك شهادة مؤقته وهما المصدرين الذين يعتد بهما القضاء وليس صحيفة الدعوى كأدلة إثبات لصحة دعواك
لا تقلق وبالتوفيق إن شاء الله
وابقى طمنا عليك

amralaraby
28-03-2012, 04:34 AM
شكرا جزيلا صديقى العزيز ( amh) افادك الله واكرمك ووفقك لما فيه الخير .............................. عندى استفسار اخر دوقتى انا من ال20 الاوائل على الدفعة ترتيبى الثامن عشر لكن رقمى فى الكشف 30 بالتالى لم يتم تعيينى فى مشروع تعيين ال20 الاوائل لانهم اعتبرونى مش من ال20 بالرغم من ان اسمى كان على موقع اكاديمية البحث العلمى ويوجد معى كشف من الكلية لكن الكلية قامت بعمل كشوف جديدة من 2003 الى 2010 يحتوى الكشف على 20 اسم فقط وبالتالى انا مش منهم المهم فى ذلك ان الكلية لم تعترف بالكشف القديم فما الحل ........................... وشكرا جزيلا لك .

حقاني
29-03-2012, 12:47 AM
التمس الاجابة ممن لدية الخبرة والراى وشكرااااااااا

إلى الأخ الكريم المعتصم بالله :

قرار تخطيك في التعيين لاشك أنه قرار باطل إذا كان قد ارتكن في استبعادك إلى نتيجة تحريات الأقارب من الدرجة الرابعة، لكن نظراً لفوات المواعيد فإن الطعن على هذا القرار بدعوى الإلغاء سيكون مآله الحكم بعدم قبول الدعوى شكلاً لرفعها بعد الميعاد،وما هو متاح لحضرتك فقط في هذه الحالة هو إقامة دعوى تعويض وهي من دعاوى الاستحقاق التي لاتسقط إلا بمضي خمسة عشر سنة إعمالاً لأحكام التقادم الطويل (وهذا حقك لا تفرط فيه أنت أو غيرك ممن تعرض للاستبعاد بغير سبب قانوني ليكون رادعاً لتلك الجهات حتى لا تستمرئ هذا الظلم توقياً لدعاوى التعويض التي ستنهال عليها والتي لن تكون لها طاقة على مواجهتها)
وإليك مبدأ المحكمة الإدارية العليا ( دائرة منازعات أعضاء الهيئات القضائية ) الذي يؤكد ذلك:
تعيين - نيابة إدارية - تعويض " دعوى التعويض لاتسقط إلا بمضي خمسة عشر عاماً - الحكم بعدم قبول طلب الإلغاء شكلاً لاينفي حق الطاعن في طلب التعويض لوتحققت ضوابطه وشروطه ( أي الخطأ والضرر وعلاقة السببية) " فقضت المحكمة بتعويض الطاعن بمبلغ عشرة آلاف جنيهاً.
- راجع الطعن رقم 4166 لسنة 52 ق عليا - الدائرة الثانية - جلسة 4 - 7 - 2010 بكتاب قواعد تعيين أعضاء الهيئات القضائية ومنازعاتهم أمام المحكمتين الدستورية والإدارية العليا في عشر سنوات 2000 - 2010 للمستشار/ حاتم جمال الصياد - طبعة 2011 مبدأ رقم 86 صفحة 446 :452.

والله ولي التوفيق ...

حقاني
29-03-2012, 01:45 AM
يا جماعه محدش رد عليا .. سؤالي هو ليه كل الكلام ف المنتدي عن قضايا التخطي خاص بكل الهيئات القضائيه ما عدا النيابه العامه ؟؟؟؟
انا مش شايف خالص حد رافع قضيه بخصوص تخطيه في التعيين في النيابه العامه ؟؟؟ ايه السبب

أود أولاً للرد على هذا السؤال توضيح أن هذه الصفحة مخصصة لقضية التخطي في التعيين أمام المحكمة الإدارية العليا وهذه المحكمة تختص فقط بمنازعات أعضاء كل من مجلس الدولة وهيئة قضايا الدولة وهيئة النيابة الإدارية بحسب قوانين تلك الجهات بالإضافة إلى المنازعات التي تمس مراكزهم القانونية كالمنازعات التي تقام من غير هؤلاء الأعضاء في قرارات التعيين الصادرة من تلك الجهات.
وثانياً لأن الطعن في قرارات التخطي في التعيين بالنيابة العامة تختص به الدوائر المدنية المختصة بالاستئناف والنقض بحسب قانون السلطة القضائية. والمعروف أن تلك المحاكم لا تصدر أبداً أحكاماً بإلغاء قرارات التخطي في التعيين بوظيفة معاون نيابة عامة بحجة السلطة التقديرية للمجلس الأعلى للقضاء في التعيين بعكس المحكمة الإدارية العليا التي تصدر بعض من تلك الأحكام!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! لذلك فإن إصلاح جهات القضاء ومنحها الاستقلال الحقيقي أصبح ضرورة قومية.

النجم الماسى
02-04-2012, 07:26 AM
إلى الأخ الكريم المعتصم بالله :

قرار تخطيك في التعيين لاشك أنه قرار باطل إذا كان قد ارتكن في استبعادك إلى نتيجة تحريات الأقارب من الدرجة الرابعة، لكن نظراً لفوات المواعيد فإن الطعن على هذا القرار بدعوى الإلغاء سيكون مآله الحكم بعدم قبول الدعوى شكلاً لرفعها بعد الميعاد،وما هو متاح لحضرتك فقط في هذه الحالة هو إقامة دعوى تعويض وهي من دعاوى الاستحقاق التي لاتسقط إلا بمضي خمسة عشر سنة إعمالاً لأحكام التقادم الطويل (وهذا حقك لا تفرط فيه أنت أو غيرك ممن تعرض للاستبعاد بغير سبب قانوني ليكون رادعاً لتلك الجهات حتى لا تستمرئ هذا الظلم توقياً لدعاوى التعويض التي ستنهال عليها والتي لن تكون لها طاقة على مواجهتها)
وإليك مبدأ المحكمة الإدارية العليا ( دائرة منازعات أعضاء الهيئات القضائية ) الذي يؤكد ذلك:
تعيين - نيابة إدارية - تعويض " دعوى التعويض لاتسقط إلا بمضي خمسة عشر عاماً - الحكم بعدم قبول طلب الإلغاء شكلاً لاينفي حق الطاعن في طلب التعويض لوتحققت ضوابطه وشروطه ( أي الخطأ والضرر وعلاقة السببية) " فقضت المحكمة بتعويض الطاعن بمبلغ عشرة آلاف جنيهاً.
- راجع الطعن رقم 4166 لسنة 52 ق عليا - الدائرة الثانية - جلسة 4 - 7 - 2010 بكتاب قواعد تعيين أعضاء الهيئات القضائية ومنازعاتهم أمام المحكمتين الدستورية والإدارية العليا في عشر سنوات 2000 - 2010 للمستشار/ حاتم جمال الصياد - طبعة 2011 مبدأ رقم 86 صفحة 446 :452.

والله ولي التوفيق ...

ممكن صيغة دعوى التعويض

المعتصم بالله
04-04-2012, 10:09 PM
فى البداية شكراااا جزيلااااااا للاستاذ حقانى غلى اهتمامة واعتناءة بالرد على سؤالى00000 مش عارف اقولك اه يا اخى والله 00 شكرااا00معلش باة هنطقل عليك كمان شوية صغيرين كدة اصلى ما بشتغلش فى المحاماة 00ممكن صيغة دعوى تعويض000 وكيفية واجراءات رفعها معلش بالتفصيل جدااااا مش بقولك هاتعبك شوية 00شكراااااااا00

medobobo
06-04-2012, 11:34 AM
هل احد قام بتقديم التصريح من المحكمة بالاستخراج التحريات الى النيابه الاداريه ؟ ياترى بيحصل ايه ؟ وهل يتم تقديم التصريح للنيابة الاداريه ولا وزارة العدل ؟

amh
06-04-2012, 07:37 PM
الى الاستاذ \ ميدو بوبو
حضرتك بتطلب التصريح من المفوض أو المستشار حسب قضيتك فى المفوضين ولا فى الموضوع وهو بيصرحلك
ومعنى التصريح انه بيوافق ويكتب يصرح له بكذا وبعدين انت يوم الاحد بتتوجه للأستاذ محمد حسن السكرتير بتاع المفوضين ( قلنا لو انت فى المفوضين أما فى الموضوع مش عارف الحقيقة السكرتير مين ) وبتاخد التصريح منه هو بيكتبهولك وبيقدرلك رسم بتدفعه وبعدين بتاخد التصريح وتتوجه به الى مكتب الامن بوزارة العدل فى لاظوغلى أظن الدور العاشر ( إسأل على البوابة تحت ) وبيقولك احنا هنتصل بحضرتك لما التقرير يجهز وبالفعل بيتصلوا بيك وبتروح تاخد التقرير بتاع التحريات ( وطبعاً تقرير التحريات ليس نتيجة ما توصلت اليه التحريات ولكن فقط ما يفيد طلب الهيئة إجراء تحريات عنك من عدمه وبالتواريخ ) وبتقدمه فى جلستك عادي جداً

لكن نصيحة من أخ :- أطلب مع التصريح باستخراج ما يفيد اجراء تحريات التصريح باستخراج شهادة بيان درجات لأحد من شملهم القرار من دفعتك من نفس كليتك ابحث عن واحد ممن شملهم القرار من دفعتك يكون جايب أقل منك ( مهم جداً وهيأيد موقفك بشكل كبير جداً )

medobobo
06-04-2012, 08:38 PM
[QUOTE=amh;466911]الى الاستاذ \ ميدو بوبو
حضرتك بتطلب التصريح من المفوض أو المستشار حسب قضيتك فى المفوضين ولا فى الموضوع وهو بيصرحلك
ومعنى التصريح انه بيوافق ويكتب يصرح له بكذا وبعدين انت يوم الاحد بتتوجه للأستاذ محمد حسن السكرتير بتاع المفوضين ( قلنا لو انت فى المفوضين أما فى الموضوع مش عارف الحقيقة السكرتير مين ) وبتاخد التصريح منه هو بيكتبهولك وبيقدرلك رسم بتدفعه وبعدين بتاخد التصريح وتتوجه به الى مكتب الامن بوزارة العدل فى لاظوغلى أظن الدور العاشر ( إسأل على البوابة تحت ) وبيقولك احنا هنتصل بحضرتك لما التقرير يجهز وبالفعل بيتصلوا بيك وبتروح تاخد التقرير بتاع التحريات ( وطبعاً تقرير التحريات ليس نتيجة ما توصلت اليه التحريات ولكن فقط ما يفيد طلب الهيئة إجراء تحريات عنك من عدمه وبالتواريخ ) وبتقدمه فى جلستك عادي جداً

لكن نصيحة من أخ :- أطلب مع التصريح باستخراج ما يفيد اجراء تحريات التصريح باستخراج شهادة بيان درجات لأحد من شملهم القرار من دفعتك من نفس كليتك ابحث عن واحد ممن شملهم القرار من دفعتك يكون جايب أقل منك ( مهم جداً وهيأيد موقفك بشكل كبير جداً )
شكرا استاذى الفاضل على سرعة الرد ولكن اود ان اطلعك على الوضع الان وهو كالاتالى :
انا فى الموضوع الان وطلبت بالفعل استخارج مايفيد نزول تحريات عليا وبالفعل ذهبت للسكرتير الموضوع السيد عشماوى وكتبالى التصريح ورحت بيه لوزارة العدل ومرضيش المسؤل هناك يطالعالى الافاده بحجة ان التصريح غير مكتوب فيه من وزارة العدل ، فتوجهت للنيابة الاداريه واخدى منى التصريح واعطونى رقم وارد وقالولى احنا هنبعت للمحكمة بقى انتى كده دورك انتهى ، وبالمناقشه مع الموظف المسؤال افاد بانه مبيبعتش حاجة عشان عرفه ان فى احكام كتير بتتاخد بناء على التحريات .
السؤال بقى ازاى دلوقتى اجيب تصريح موجه لوزارة العدل عشان اكيد هتفدنى بوجود تحريات من عدمه ؟

عمرو إبراهيم زيدان
07-04-2012, 12:20 AM
يعنى لو مش مكتوب فى التصريح وزارة العدل مبيدوش افادة خالص

يا جماعة ماذا يكتب فى التصريح باستخراج افادة بنزول تحريات

Abofathy
07-04-2012, 01:24 AM
السلام عليكم
انا عندي اول جلسة للتخطي في التعيين امام المفوضين بمجلس الدولة
عايز اعرف انا هطلب ايه في اول جلسة بالضبط ؟

عمرو إبراهيم زيدان
07-04-2012, 01:01 PM
يا جماعة فيه أحكام هتصدر النهارده يا ريت الى يعرف حاجة يقولنا

medobobo
07-04-2012, 11:47 PM
السلام عليكم
انا عندي اول جلسة للتخطي في التعيين امام المفوضين بمجلس الدولة
عايز اعرف انا هطلب ايه في اول جلسة بالضبط ؟

حضرتك هتطلب التصريح باستخراج شهاده لمن هم دونك اى الاقل منك بالتقدير و الزام الهيئة باحضار محضر المقابلة الشخصيه و التصريح باستخراج بيان بالتحريات التى اجريت عليك

كريم سيف الدين
08-04-2012, 12:19 PM
fالسلام عليكم ليا استفسار بسيط انا رافه قضية ضد وزارة الخارجية من مايو 2010 واخدت احقية من المفوضين وبدات جلسات الموضوع من 11/12/2011 الي 2/11/2012 الي 4/7/2012 كل دي تاجيلات لان الجهة الادارية رافضة تقدم اي مستند واهم مستند المحكمة مصرة عليه هو بيان مقارني للدرجات طيب انا ذنبي ايه فالقاضي رئيس المحكمة ياسر بيه يوسف رئيس المحكمة الادارية للرئاسة المرة الاخير دي الها الي 7/7/2012 مع تغريم مدير ادارة الشئون القانونية 200 جنيه هل قضيتي هايتم ترحيلها الي السنة القضائية الجديدة او كما يقول المحامي محمود الطوخي انه سمع المدعي الذ سبقه بان قضيته المؤجلة لنفس الاجل سيكون الحكم فيها بجلسة شهر تسعة افيدونا افادكم الله واسف علي الاطالة القضية خاصة بتخطي تعيين دبلوماسيين

الأفــوكــــاتــــو
09-04-2012, 01:46 AM
شوف اخى العزيز القضية بتعتك اتأجلت لــ 7/7/2012 ودة اخر اجل اذا لم يتم ارسال هذا المستند .... والحكم هتصدرة هذة الدائرة لانها هى اللى تداولت بها الجلساتاذا مجابوش المستند .....

كريم سيف الدين
09-04-2012, 02:53 AM
شكرا اخي الافوكاتو العزيز علي سرعة الرد وربنا يوفققك يعني الاجل الثالث ده اخر اجل اصله اجل طويل اكثر من 3 شهور هل تعلم شئ عن رئيس الدائرة ياسر بيه يوسف رئيس المحكمة الادارية للرئاسة من ناحية اصدار احكام تخطي تعيين وشكرا

نهر الحياة
13-04-2012, 01:08 AM
سلامو عليكم  لو سمحتم انا دفعه 2010 والحمد لله كن ال 8 فى مقابلتى فى المجلس بس كان تقديرى جيد ولكن الان تم تعديل تقديرى الى جيد جدا بناء على حكم قضائى  كانت دعوة اعادة تصحيح  عايز اتظلم من القرار هو  فرصتى فى التظلم لحد امتى عايز اعرف تاريخ ممكن  وكمان فى واحد فى جامعت فى القرار  جايب 65 فى الميه هل دة يساعدنى بس انا مكنش نزلى تحريات وكمان  عايز اعرف هى الدرجه التالته فى التحريات دة الى هو مين بالظبط يعنى لو حد يعرف مين الدرجه الاولى ومين التانيه ومين التالته وشكرا 

tomcruies_egy
14-04-2012, 03:02 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا دفعة 2001 وطاعن على قرار النيابة الادارية رقم 200 لسنة 2004 والتقرير في صالحي لنكول الجهة الادارية عن تقديم محضر المقابلة الشخصبة
وأمام محكمة الموضوع لم تقدم الجهة الادارية الى الان محضر المقابلة الشخصية .. ولكني بالجلسة الأخيرة طلبت التصريح بإفادة نزول التحريات من عدمه وأخذت التصريح وتوجهت لوزارة العدل وكانت الصدمة الكبرى جاء نص الإفادة كالاتي :-
{ تبين أن المذكور لم يرشح نيابة إدارية بل رشح مجلس دولة وتم عمل التحريات اللازمة عن المذكور وأرصل الرد للجهة الطالبة }
ماذا أفعل الان .. هل امتنع عن تقديم الافادة وأتمسك بإلإستمرار في إلزام الجهة الادارية بتقديم محضر المقابلة الشخصية الذي لم يقدم حتى الأن ؟
وهل أنا أخطأت بأستخرج هذه الافادة ولم أظل متمسكاً بتقديم محضر المقابلة الشخصي .. ؟
ماذا أفعل أفادكم الله

ehabxp10
14-04-2012, 10:24 PM
السلام عليكم ورحمة الله بعد التحية
انا طعنى على النيابه الادارية دفعة 2005 فى حين انى كنت متاكد بنزول تحريات لىولكن المفاجاءة عندما ذهبت للتاكد من مكتب الامن علمت ان التحريات اللى نزلت لى فى مجلس الدولة وفى هيئة قضايا الدولة فقط دلوقتىمالعمل فى جلسة الموضوع انا خايف القاضى يلزمنى من تلقاء نفسه باستخراج التحريات العمل ايه لان زى ما احنا عارفين ان عبئ الاثبات على الهيئة ولكن احنا بنجيب التحريات علشان نقصر الطريق

هل فعلا ممكن يلزمنى ويصرح لى باستخراج التحريات من تلقاء نفسه ام لا
ولو عمل كدهالحل هيكو ن ايه ارجو الرد فى اسرع وقت

mimo5769952
15-04-2012, 01:35 AM
ياشباب لو سمحتوا انا دفعة 2008 جيد 70% وعايز اعرف من رقم كام فى القرار متعين نسبته اقل من 70% وجامعته ايه ضرورى علشان عندى جلسه ضرورى ياشباب لو سمحتوا

ehabxp10
15-04-2012, 06:58 PM
ياشباب لو سمحتوا انا دفعة 2008 جيد 70% وعايز اعرف من رقم كام فى القرار متعين نسبته اقل من 70% وجامعته ايه ضرورى علشان عندى جلسه ضرورى ياشباب لو سمحتوا

اخى الفاضل مش لازم تجيب شهادات الناس اللى اقل منك فضلا يمكنك ذكر اسماء من هم اقل منك
والقاضى عليه التسليم بذلك ومن يعترض يقع على عاتقه عبئ الاثبات

moh_
16-04-2012, 10:36 PM
السلام عليكم الأخوة الأعزاء انا كان اول جلسه في الموضوع يوم 14/4/2012 وكان التقرير اعطاني احقيه نظرا لنكول الجهة الأداريه عن تقديم المحضر للمقابلة الشخصيه وفي اول جلسه للموضوع قدم ممثل الجهة الأداريه محضر المقابله وتقديري فيه متوسط وانا رافع علي مجلس الدولة وعرفت ان هناك احكاما صدرت لبعض الأشخاص بالأحقيه مع انهم تقدير المقابله متوسط فهل لديكم علم بهذه الأحكام وشكرا لمساعدتكم

pebo
18-04-2012, 06:35 PM
انا عايز اتظلم من قرار مجلس الدوله2010 ومش عارف اعمل ايه ارجو من الساده المشرفين والاعضاء يفيدونى ولهم جزيل الشكر

زهرة الصبار
18-04-2012, 09:52 PM
التظلم يكون عن طريق انك تكتب طلب باى صيغه وممكن تجيب الصيغه من اول  صفحه  من هذة الصفحات الخاصه بالتظلمات وبتروح لسكرتاريه رئيس المجلس فى الدور التاسه  بتقدم الطلب وتاخد رقم وارد وبعدها تنزل الدور السابع لجنه فض منازعات ويكون معاك صورة شهادة التخرج وصورة البطاقه عشان حيحددولك جلسه بتروح فى معاد الجلسه    ورقه بيكتب فيها مستشار كدة وبعديها بيومين تلاته يقولولك تعالى استلم الطلب  المهم خلاصه القول ان لجنه فض المنازعات ديه حتديك عدم اختصاص كل دى اجراءات شكليه لرفع قضيه وخلى بالك اخر معاد للتظلم 1/5/2012 ان شاء الله بالله عليك اسالك الدعاء

pebo
19-04-2012, 03:54 PM
انا عايز اتظلم من قرار مجلس الدوله2010 فالصيغه التاليه تفى بالغرض
السيد الأستاذ المستشار رئيس مجلس الدوله ......تحية طيبه وبعد

مقدمه لسيادتكم ....

أعرض الأتي :

حيث أنني حاصل علي....دفعه... من كلية ...جامعة... وحاصل علي تقدير.... وتقدمت بطلب التعيين في وظيفة ...وتقدمت للاختبارات
وحيث أنه صدر القرار الجمهوري بتاريخ... بتعيين الدفعه الحاصلين علي تقدير ...ولم يشملني هذا القرار
وحيث أن تقديري أعلي من بعض اللذين شملهم القرار وعلي سبيل المثال .... لذلك
فانني أتظلم من هذ القرار بطلب تعييني في ظيفة... ووضع أقدميتي حسب تقديري بين المعينين

وتفضلوا بقبول فائق الاحترام

مقدمه

moh_
19-04-2012, 06:15 PM
الأخ العزيز amh مش عارف ارسلك علي الخاص الرجاء ارسال الميل الخاص بحضرتك علي الخاص وفقك الله

حقاني
20-04-2012, 01:56 AM
انا عايز اتظلم من قرار مجلس الدوله2010 فالصيغه التاليه تفى بالغرض
السيد الأستاذ المستشار رئيس مجلس الدوله ......تحية طيبه وبعد

مقدمه لسيادتكم ....

أعرض الأتي :

حيث أنني حاصل علي....دفعه... من كلية ...جامعة... وحاصل علي تقدير.... وتقدمت بطلب التعيين في وظيفة ...وتقدمت للاختبارات
وحيث أنه صدر القرار الجمهوري بتاريخ... بتعيين الدفعه الحاصلين علي تقدير ...ولم يشملني هذا القرار
وحيث أن تقديري أعلي من بعض اللذين شملهم القرار وعلي سبيل المثال .... لذلك
فانني أتظلم من هذ القرار بطلب تعييني في ظيفة... ووضع أقدميتي حسب تقديري بين المعينين

وتفضلوا بقبول فائق الاحترام

مقدمه

أخي العزيز هذا النوع من القضايا لا يتطلب المشرع بشأنه اللجوء إلى لجان فض المنازعات، فيتم التظلم من القرار خلال ستين يوماً من تاريخ نشر القرار الجمهوري بالجريدة الرسمية ويحق لك رفع الدعوى بعد مرور ستين يوماً على تقديم التظلم دون الرد عليه( ودائماً لا يتم الرد على تلك التظلمات) أو خلال ستين يوماً من تاريخ الرد برفض التظلم.وصيغة التظلم التي عرضتها مناسبة وممكن تحذف منها عبارة (وعلي سبيل المثال ....) لأن ذلك المثال قد لا يكون متيسراً لديك الآن.
وبالتوفيق إن شاء الله ...

احمد الطرابيلى
20-04-2012, 07:02 PM
ارجو الرد من الاخوة اللى عندهم خبرة فى هذا الموضوع

انا قدمت طلب للجنة فض المنازعات بخصوص التخطى فى التعيين دفعة نيابة عامة 2009
وهارفع دعوى امام دايرة طلبات رجال القضاء فارجو منكم صيغة الدعوى

وخاصة مقدمة الصيغة
يعنى اكتب

بناء على طلب ..........
ضد كل من
1/
2/
3/
الموضوع .........................
ولا دا غلط واتقدم بشكرى لجميع المشاركين فى المنتدى على معلوماتهم وجزاكم الله خير الجزاء

eldeeb98
21-04-2012, 09:13 AM
يا جماعة هو لازم أعرف حد يكون أقل منى فى المجموع حتى أرسل تظلم وكذلك حتى أرفع دعوى تخطى فى التعيين وشكراً .

حقاني
21-04-2012, 06:14 PM
يا جماعة هو لازم أعرف حد يكون أقل منى فى المجموع حتى أرسل تظلم وكذلك حتى أرفع دعوى تخطى فى التعيين وشكراً .

بالنسبة للتظلم هذا غير ضروري لأنه غالباً ما يتم تجاهل هذه التظلمات، أما بالنسبة للدعوى فهو سند قانوني هام للتدليل على الإخلال بقاعدة المساواة في تقلد الوظائف العامة.

حقاني
21-04-2012, 06:20 PM
ارجو الرد من الاخوة اللى عندهم خبرة فى هذا الموضوع

انا قدمت طلب للجنة فض المنازعات بخصوص التخطى فى التعيين دفعة نيابة عامة 2009
وهارفع دعوى امام دايرة طلبات رجال القضاء فارجو منكم صيغة الدعوى

وخاصة مقدمة الصيغة
يعنى اكتب

بناء على طلب ..........
ضد كل من
1/
2/
3/
الموضوع .........................
ولا دا غلط واتقدم بشكرى لجميع المشاركين فى المنتدى على معلوماتهم وجزاكم الله خير الجزاء

هذه الصيغة تصلح لإقامة الدعوى، ونكرر عدم اشتراط المشرع اللجوء إلى لجان التوفيق بالنسبة لهذه المنازعات باعتبار أنها من المنازعات التي تفردها القوانين بأنظمة خاصة وفقاً للمادة الرابعة من القانون رقم 7 لسنة 2000 بشأن إنشاء لجان التوفيق

pebo
22-04-2012, 10:02 PM
انا عايز العنوان بتاع مجلس الدوله عشان هبعت تظلم من قرار التعيين

محمد2007
23-04-2012, 11:59 PM
استفسار عاجل ............... هوة ياجماعة شرط السن ضرورى لما يكون الواخد رافع قضية وربنا يكرمة ويكسبها ساعتها ممكن السن يبقى عائق فى التعيين ارجو الرد وشكرا

amh
25-04-2012, 02:17 AM
رداً على الاستاذ محمد 2007
حضرتك السن ليس شرطاً وقت صدور الحكم لأن الحكم حينما يصدر يطبق بأثر رجعى من وقت صدور القرار
ولكن إذا كان سن حضرتك وقت صدور القرار متخطى السن المطلوب ففى هذه الحالة سترفض الدعوى أصلاً ولن تحصل على الاحقية لإنتفاء شرط من شروط التعيين

mamynzozo
02-05-2012, 07:11 AM

قمت برفع دعوى ضد هيئه النيابه الاداريه وتم حجزها للحكم ثم تم تاجيلها اسبوعين للحكم ايضا. وفجئت انه تم تاجيلها وعودتها للجلسات لتاكد من تقديم التظلم فى ميعاده علما بانى تقدمت بالتظلم فى ميعاده اريد تفسيير لموقف المحكمه لماذا هذا الطلب بعد حجز الدعوى للحكم والجلسه القادمه فى منتصف شهر 6 هل يوجد امل لحجزها للحكم فى السنه القضائيه الحاليه

ehabxp10
08-05-2012, 02:33 AM
السلام عليكم ورحمة الله بعد التحية
انا طعنى على النيابه الادارية دفعة 2005 فى حين انى كنت متاكد بنزول تحريات لىولكن المفاجاءة عندما ذهبت للتاكد من مكتب الامن علمت ان التحريات اللى نزلت لى فى مجلس الدولة وفى هيئة قضايا الدولة فقط دلوقتىمالعمل فى جلسة الموضوع انا خايف القاضى يلزمنى من تلقاء نفسه باستخراج التحريات العمل ايه لان زى ما احنا عارفين ان عبئ الاثبات على الهيئة ولكن احنا بنجيب التحريات علشان نقصر الطريق

هل فعلا ممكن يلزمنى ويصرح لى باستخراج التحريات من تلقاء نفسه ام لا
ولو عمل كدهالحل هيكو ن ايه ارجو الرد فى اسرع وقت

عمرو إبراهيم زيدان
25-05-2012, 07:30 PM
ايه يا جماعة الإخبار مفيش جديد عن الأحكام ولا ايه

samirmatter
26-05-2012, 11:33 PM
سؤال بعد اذنكم ياجماعه انا حصلت على حكم ضد قضايا الدوله واعلنت بالصيغه التنفيذيه وعرفت ان من اجراءات التنفيذ اجراء التحريات عنى فياريت اعرف منكم هوه ده اجراء روتينى ولا ممكن يستبعدوا حد عشان التحريات خصوصا ان الجهه اصلا كانت مستبعدانى فى الاصل عشان التحريات ياريت حد يفيدنى بالله عليكم ؟

amh
02-06-2012, 04:21 AM
رداً على الاستاذ سمير مطر

اسمع كلامى جيداً من فضلك

فى البداية حكم المحكمة واجب النفاذ " وأسأل الله لك التوفيق"
ولكن
هذا النفاذ مشروط بتوافر شروط التعيين التى نص عليها القانون والتى هى واجبت التوافر فى المرشح بعد نزول اسمه فى قرار التعيين حيث اننا نطعن على القرار نفسه وما تضمنه وما غفله
وهذا شرط واحد فقط وهو اللياقة الصحية واجتياز الكشف الطبى ........... كيف ذلك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شوف يا سيدي
نحن عندما نرفع ادعائنا امام المحكمة نطلب فى نهايته
"بقبول الطعن شكلاً وفى الموضوع بالغاء قرار رئيس الجمهورية فيما تضمنه من تخطى الطاعن فى التعيين مع ما يترتب على ذلك من أثار " وعلى هذا الاساس يصدر الحكم فى حال الاحقية بنفس هذا المنطوق السابق
فما معنى هذا المنطوق إذاً ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
معناه ان المحكمة حكمت بإدراج اسم الطاعن ضمن الاسماء المدرجة سلفاً بقرار التعيين وصيرورته كأحدهم " وتلك هى أحد الاثار المترتبة على الحكم " فأصبح مثله مثلهم من ترقيات واجبة " الاقدمية " وحق فى الفروق المالية الى غير ذلك من أثار
ولا شك ان كل تلك الامور انما هى امور لاحقة على اجراء التحريات فالأصل ان المحكمة لن تحكم الا اذا كانت تحريات الطاعن سليمة
< وكيف لها ان تعرف ؟؟؟؟؟؟ >
ان ذلك يقع عبء الدفع به على جهة الادارة المطعون ضدها فإن فعلت فعليها ان تثبت وان اثبتت فلن تحكم المحكمة بالاحقية .
فما القول اذا ادعت الادارة بأمر ما تراه مانعاً من التعيين ثم ارتأت المحكمة انه لايصح كعيب مانع من التعيين فطرحته وحكمت بالاحقية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ {كما فى حالتك تلك}
ففى هذه الحالة يعد الحكم بالاحقية مبطلاً لهذا العيب المزعوم كمانعٍ من التعيين ولا يصح الاستبعاد على اساسه مرة اخرى
وعليه فقرار استبعاد حضرتك من البداية لم تقره المحكمه ، وحكمت بالاحقية لعدم وجاهة وصلاحية هذا العيب فى نظرها كمانع من التعيين ولذا فلا يصح الرجوع الى التحريات القديمة ولا يحول دونك والتعيين سوى الكشف الطبى وثبوت انك لائق طبياً < أسأل الله لك ذلك > ويتم الاكتفاء بالتحريات القديمة كسند وشرط من شروط التعيين لا سيما وقد نقتها المحكمة من تلك الشائبة المزعومة اذ طرحتها ولم تلق لها بالاً ............. فقر عيناً فلن تُجرَ لك تحريات مرة اخرى حيث ان اقرانك فى القرار المطعون عليه لم تجر لهم تلك التحريات بعد التعيين وصدور اسماؤهم فى القرار وانت قد صرت واحداً منهم لأن الحكم له اثر رجعي
ورجاء ان ترسل لى نص الحكم الخاص بك ربما استطعت مساعدتك أكثر وكذلك مصدرك الذى امدك بتلك المعلومة < أقصد مدى وقوفه على الامر >
سائلاً الله عز وجل ان يوفقنا وإياك وان ينفع بنا وبك
وأرجوا ان أكون قد أفدتك

رجاء من الاخوة الافاضل ان تمدونا بأخر أخبار الاحكام

الأفــوكــــاتــــو
02-06-2012, 05:12 AM
استاذ / سمير ... سبب استبعادك السابق من التعيين تم ابطالة بحكم المحكمة لانة لايجدر ان يكون سببآ قويآ لاستبعادك ......... ومع اجراء التحريات الجديدة حتى لو ظل هذا السبب قائم فأنة لايكون مانع من التعيين ......لان المحكمة ابطلتة ..........وياريت تنزل لنا الحكم على المنتدى علشان الكل يستفيد ... والله الموفق

amh
02-06-2012, 04:44 PM
السلام عليكم ورحمة الله
اليوم بفضل الله كانت أول جلسة لى فى الموضوع
واتأجلت ليوم 10/11/2012 للإطلاع وتقديم اصل محضر المقابلة الشخصية
ولكن صرح القاضى بشئ غريب شوية صرح " باستخراج ما اسفرت عنه التحريات " والغريب أننى لم اطلب التصريح بهذا الامر حيث ان عبء اثباته يقع على جهة الادارة
مع العلم اننى تقدمت اثناء نظر الدعوى فى المفوضين بما يثبت اجراء تحريات عنى من قبل الادارة
واخبرت القاضى بذلك فقال اريد النتيجة
والسؤال لماذا يطلب القاضى نتيجة التحريات من تلقاء نفسه رغم ان الادارة لم تدفع بعيب فى التحريات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هل لتقصير الطريق على الادارة وعدم السماح لها بالمماطلة وتعليق القضية على هذا الامر أم ماذا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أرجوا من الاخوة الكرام التعليق على هذا الامر
وارجوا من الاخوة الذين سبق لهم خوض الادعاء فى محكمة الموضوع ان يخبرونا بما حدث معهم وهل هذا الامر طبيعي ام ماذا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
:tulips: شاكراً لكم الاهتمام :tulips:

الأفــوكــــاتــــو
03-06-2012, 05:24 AM
فأتجاة الدائرة اصبح التعويل كثيرآ على نتيجة التحريات ...... وحتى لاتماطل جهة الادارة ........ ولكن اريد ان اسأل هل القاضى اعطى التصريح بأستخراج نتيجة التحريات من الجهة المطعون ضدها ام من الامن العام ام من وزارة العدل ؟؟

ahmed_2011
03-06-2012, 07:17 AM
يا جماعة لازم اروح للمفوضين ولا ارفع الدعوى على طول ارجوو الافاده وعاوز اعرف ايه اهميتها وبتاخد وقت قد ايه عقبال مبتنزل جلسه

ضياء عنان
05-06-2012, 12:09 AM
السلام عليكم كان ليه استفسار بخصوص قضيتى فى التخطى هى أخدت فى تقرير المفوضين رفض لان المحامى استشهد بحد من جامعه غير جامعتى لاختلاف المستوى التعليمى بين الجامعات لكن المحامى الا ماسك القضيه فى اول جلسه موضوع لم يطلب من المحكمه استخراج تصريح بدرجات من اهم اقل منى من نفس جامعتى وطلب تصريح باستخراج افاده التحريات هل اخطأ المحامى لانه لم يتطرق لسبب الرفض المذكور فى تقرير المفوضين ؟وهل يمكن ان تحكم المحكمه بالرفض بناء على تقرير المفوضين ولا المبدأ بتاع نفس الجامعه المحكمه مبتخدش بيه ولو المحكمه اخذت بيه وحكمت بالرفض ايه الحل؟

amh
05-06-2012, 06:44 PM
يا جماعة لازم اروح للمفوضين ولا ارفع الدعوى على طول ارجوو الافاده وعاوز اعرف ايه اهميتها وبتاخد وقت قد ايه عقبال مبتنزل جلسه

انا بصراحة يا استاذ احمد مش فاهم حضرتك تقصد ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يعنى ايه لازم تروح مفوضين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ويعنى ايه ترفع الدعوى على طول ؟؟؟؟؟؟؟؟ وازاى ده يحصل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وايه هيا اللى بتسأل عن اهميتها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سؤال هل حضرتك معاك محامى ولا لأ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أقولك حاجة نشرح الموضوع من البداية احسن .
صلى على النبى ( اللهم صلى على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم )

فى البداية حضرتك بعد صدور القرار تعمل الخطوات الاتية :-
1. تتقدم بتظلم من القرار الصادر باسم رئيس هيئة .............. ( حسب الجهة ) وذلك خلال مدة الستين يوماً والتى تبدأ من تاريخ صدور القرار ونشره فى الجريدة الرسمية
2. بعد تقديم التظلم تنتظر مدة الستين يوم اللازمة للرد على التظلم
3. اذا لم يتم الرد من قبل الجهة المتظلم اليها يحق لك رفع دعوى خلال ستين يوماً فقط
4. ترفع الدعوى بالمحكمة الادارية العليا الدائرة الثانية مفوضين وهى المختصة بالنزاعات المتعلقة بالهيئات القضائية ( الا اذا كنت بتتظلم من قرار تعين النيابة العامة فان جهة الاختصاص فى هذه الحالة هى محكمة النقض دائرة النزاعات القضائية بدار القضاء العالى وليس المحكمة الادارية العليا )
5. يتم رفع الدعوى بمجرد ايداع صحيفة الدعوى بدائرة المفوضين( ولابد ان يتم هذا الاجراء بواسطة محامى نقض وضع اسمه وخاتمة على الصحيفة وليس التقديم نفسه حيث يحق للطاعن نفسه ان يباشر جميع اجراءات الدعوى بنفسه) ويتم تحديد جلسة لها حسب الدور ولكن لابد من الالحاح فى هذه النقطة حيث ان هناك محسوبيات ووساطة كما رأيت
6. بعد تحديد جلسة يتم تداول الجلسات تباعاً فى المفوضين ( واسمها مرحلة التحضير وهى شرط لازم لدخول الدعوى محكمة الموضوع على حد علمى )
7. بعد صدور تقرير المفوض يتم نقل الدعوى لمحكمة الموضوع وتحديد جلسة لنظرها من قاضى الموضوع وهنا بقى الانتظار الطويل المر فلابد أن تتدخل ايضاً وتقدم طلب استعجال نظر الدعوى ( دا لو العملية طولت يعنى )

أي استفسار اخوك فى الخدمة
وأسأل الله لك التوفيق

amh
05-06-2012, 07:04 PM
السلام عليكم كان ليه استفسار بخصوص قضيتى فى التخطى هى أخدت فى تقرير المفوضين رفض لان المحامى استشهد بحد من جامعه غير جامعتى لاختلاف المستوى التعليمى بين الجامعات لكن المحامى الا ماسك القضيه فى اول جلسه موضوع لم يطلب من المحكمه استخراج تصريح بدرجات من اهم اقل منى من نفس جامعتى وطلب تصريح باستخراج افاده التحريات هل اخطأ المحامى لانه لم يتطرق لسبب الرفض المذكور فى تقرير المفوضين ؟وهل يمكن ان تحكم المحكمه بالرفض بناء على تقرير المفوضين ولا المبدأ بتاع نفس الجامعه المحكمه مبتخدش بيه ولو المحكمه اخذت بيه وحكمت بالرفض ايه الحل؟

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم اخى الفاضل

فى البداية رداً على سؤال حضرتك ............. انا شايف ان المحامى اخطأ ..........ولكن ........ هذا الخطأ يمكن تداركه ...... ازاى ؟؟؟؟؟ شوف ياسيدي

انا فهمت من كلام حضرتك ان هناك من هم من نفس جامعتك من شملهم قرار التعيين وهم اقل منك فى التقدير ولكن المحامى لم يستشهد بهم ......وهذا بالطبع خطأ ............ليه ؟؟؟؟؟ لأننا لما بنرفع القضية غالباً لا نعلم ما هو توجه المحكمة ....... والقضاء الادارى فى تلك المسائل قضاء توجهات ورؤى ..... لذلك نحن نسعى لأن نكون مستعدين بكافة المستندات التى تؤكد أحقيتنا وجدارتنا بأن يحكم لنا أياً كانت توجهات الدائرة ( أنا مثلاً المفوض سألنى فى الجلسة قلى فى خد من نفس جامعتك اتعيين فى هذا القرار قلتله نعم قلى هديك تصريح ........... ) المهم اننا نستغل كل مستند ومعلومة ممكن تؤكد احقيتنا
طيب هل ممكن نتدارك هذا الخطأ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طبعاً بسيطة ولكن شوية وقت .............. كل الموضوع المحامى المحترم هيطلب تصريح أخر باستخراج شهادات لمن شلهم القرار من نفس جامعتك وهم أقل منك فى التقدير............. خاصة ان رفض المفوض بنى على هذا الامر وممكن جداً يكون ده نفس رأى قاضى الموضوع ............... وبكده تجيب صورة التحريات و شهادات زملاؤك وتقصر الطريق على نفسك وتتفادى اى امر غير محسوب وبكده تكون عملت كل اللى ربنا قدرك عليه
وربنا يوفقك بأمر الله

مصر ام الدنيا
07-06-2012, 09:16 PM
يجماعه انا دلوقتى عايز اقدم تظلم على عدم قبولى فى النيابة العامة ولم اقدم طوال الفترة السابقة لسفرى فما افعل الان؟؟؟
ياترى فى فرصة انى اقدم تظلم ولا خلاص كدة ياريت حد يجاوبنى عشان اطمن

mamynzozo
12-06-2012, 05:27 AM
كنت بسال ياجماعه وياريت حد يرد عليا ازاى اثبت انى قدمت التظلم مع العلم انى قدمت التظلم فى ميعاده ولكن للاسف لم اقم بارساله بجواب مرسل بعلم الوصول لكن قدمته فى هيئة النيابه الاداريه مباشرتا ومعى رقم الوارد وايضا حصلت على احقيه فى المفوضين وتم حجز الدعوى للحكم اتفاجئت بعودتها تانى للجلسات عشان تتاكد المحكمه من تقديم التظلم وطبعا محامى الدوله ماصدق وبيقول ان مافيش تظلم ارجو الرد والمساعده وشكرا

جمعه مصطفي
13-06-2012, 08:13 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهاتمني ان يكون الجميع بخيروممكن حد يعرفني هل الدائرة لحالية ها تتغير ولا لا

moham
16-06-2012, 08:37 AM
ياجماعةانا جالي محضر المقابله بتاعي مجرد مكتوب فيه الاسماء ومتعلم علي كل الي في الكشف غير لائق ده معناها اني منجحتش في المقابله بس هما مش اصول يكتبوا سبب ليه اناغيرلائق وهل في محضرمقابله هيتقدم تاني ويكون زاكرين فيه السبب اوالدرجات الي حصلت عليها في المقابله مع العلم اني منزلش ليه تحريات مجلس برجاءالرد علي تسالي هذا وماذاافعل وشكرا

moh_
24-06-2012, 10:27 PM
الأصدقاء الأعزاء رجاء خاص انا علمت ان هناك من تم تعينهم وتقدير مقابلتهم متوسط وان هناك احكام بذلك ارجو الأفاده لأن تقرير المفوضين طلع احقيه للنكول وقام محام الدوله بتقديم محضر المقابله بتقدير متوسط الرجااااااء الرد للأهميه وشاكر حسن تعاونكم

عمرو إبراهيم زيدان
26-06-2012, 12:58 AM
يا جماعة أنا التقرير بتاع المفوضين بتاعى طالع من شهر 5 عام 2011 ولغاية دلوقتى ماتحدليش جلسة أعمل ايه

amh
26-06-2012, 03:54 AM
يا جماعة أنا التقرير بتاع المفوضين بتاعى طالع من شهر 5 عام 2011 ولغاية دلوقتى ماتحدليش جلسة أعمل ايه

ومش هيتحددلك طول ما انت قاعد منتظر وخلاص
لازم تروح تقدم طلب تحديد جلسة فى محكمة الموضوع عند الاستاذ \ سيد عشماوى
وحاول تتفاهم معاه وتقله انها من زمان ولازم تتابع باستمرار لأنه هيهملها اكيد زى ما عمل معانا كلنا لكن حاول تتفاهم معاه

محمد2007
28-06-2012, 02:43 AM
استفسار عاجل
هية القضية بتاخد كام جلسة تقريبا فى محكمة الموضوع وبين كل جلسة وجلسة قد اية تقريبا ولو التقرير طلع باحقية فى التعيين دة يخلى الحكم فى صالحنا بنسة كام باذن الله
وشكرا

moham
28-06-2012, 07:57 AM
ياجماعةانا جالي محضر المقابله بتاعي مجرد مكتوب فيه الاسماء ومتعلم علي كل الي في الكشف غير لائق ده معناها اني منجحتش في المقابله بس هما مش اصول يكتبوا سبب ليه اناغيرلائق وهل في محضرمقابله هيتقدم تاني ويكون زاكرين فيه السبب اوالدرجات الي حصلت عليها في المقابله مع العلم اني منزلش ليه تحريات مجلس برجاءالرد علي تسالي هذا وماذاافعل وشكرا

ياجماعه عايز حد يرد علي سؤالي هل هيتم تقديم محضرمقابله تاني عند جلسة الموضوع ويكون كاتب فيه درجاتي الي انا حصلت عليها في المقابله ولا لا لان في ناس بتقول انها حصلت علي تقدير متوسط اما انافالتقرير بتاعي مكتوب فيه فقط اني غير لائق انا عايز افهم برجاء الرد علي بسرعه عشان الجلسه الي جيه هل احجزها للتقرير ولا اعمل ايه برجاء شرح الموقف بالنسبه لحالتي وشكرا واسف علي الاطاله

ehabxp10
30-06-2012, 01:14 AM

ربنا يسامحنى فى اللى هاقوله لكن هو ده واقع الحال عندنا فى مصر روح لسكرتير الجلسه واديله اللى فيه النصيب بطريقه حلوة وقضيتك هتنزل خلال اسبوعين تلاته بالكتير

zakaa
30-06-2012, 01:55 PM
ياجماعه ارجوكو ياريت اللي عارف حد اقل من 70 %في قرار الاداريه دفعة2008 جامعة الزقازيق يقولي ضروري

zakaa
30-06-2012, 01:57 PM
وايه رايكوا في الاستاذ حسام الطوخي وهل القضيه بتطول عنده ولا ومتوسط المده في القضيه ايه.......وهل الدائره دي هاتتغير ولالا......اسف علي الاطاله

mira_mar2001
30-06-2012, 08:04 PM
ممكن حد يرشحلي محامي كويس للقضيه وهل لابد اعرف حد من جامعتي اقل في التقدير اتعين والا يكون فيه اقل مني وخلاص مش لازم من جامعتي؟ وهل التظلم افضل يكون مسجل بعلم الوصول والا مش فارقه واسلمه في الهيئه وخلاص؟
والتظلم بيبقي في الامانه العامه والا في مكان أخر؟

اسفه علي الاطاله وارجو سرعة الرد

قاضى المشروعية
01-07-2012, 01:11 AM
ومش هيتحددلك طول ما انت قاعد منتظر وخلاص
لازم تروح تقدم طلب تحديد جلسة فى محكمة الموضوع عند الاستاذ \ سيد عشماوى
وحاول تتفاهم معاه وتقله انها من زمان ولازم تتابع باستمرار لأنه هيهملها اكيد زى ما عمل معانا كلنا لكن حاول تتفاهم معاه

ماهى صيغة طلب تحديد جلسة فى محكمة الموضوع ؟؟؟؟؟ ولك جزيل الشكر اخى العزيز

amh
01-07-2012, 04:38 AM
الى السيد / قاضى المشروعية
لا يوجد صيغة معينة للطلب فهو مجرد طلب للإعلام بأن امد القضية قد طال بدون وجود اسباب
على العموم .............. شوف سيدي
1. الطلب بيكون باسم مدير المحكمة وليس القاضى المنظور امامه القضية ( هذه هى اهم نقطة خلى بالك منها )
2 . لا يشترط صيغة معينة للطلب فقط اى صيغة تبين بها رقم القضية وموعد حجز القضية للتقرير وتاريخ صدور التقرير وانك بترجوا السماح بتحديد جلسة فى محكمة الموضوع لنظر موضوع القضية للفصل فيها وتبين ان التأخير فى تحديد جلسة لنظر الموضوع قد اصابك منه ضرر مادى ومعنوى ( والحتة الاخيرة دى لو كنت قدمت طلب قبل كده ولم يتم الاستجابة لك )

بس ياسيدي ................ وبالتوفيق ان شاء الله

amh
01-07-2012, 05:08 AM
ممكن حد يرشحلي محامي كويس للقضيه وهل لابد اعرف حد من جامعتي اقل في التقدير اتعين والا يكون فيه اقل مني وخلاص مش لازم من جامعتي؟ وهل التظلم افضل يكون مسجل بعلم الوصول والا مش فارقه واسلمه في الهيئه وخلاص؟
والتظلم بيبقي في الامانه العامه والا في مكان أخر؟

اسفه علي الاطاله وارجو سرعة الرد

يا جماعة الخير
انا شايف ناس كتير بتسأل عن محامين عايزين يرفعو معاهم القضية وطالبين ترشيحات
يا جماعة الموضوع ابسط مما تتخيلوا وليس بهذا التعقيد ولا يحتاج لمحامين كبار ولا حاجة
كل الموضوع انك بتحتاج محامى نقض فى البداية يرفعاهالك وخلاص وبعد كده انت ممكن تباشرها بنفسك وعلى فكرة انت بتهتم اكتر من المحامى
انا شخصياً عملت كده حتى تقرير الطعن انا اللى كتبته لنفسي والحمد لله باشرتها بنفسى وبتوفيق ربنا اخدت احقية فى المفوضين وساعدنى فى كده الماجستير اللى حصلت عليه بفضل الله كان منصب بشكل كبير على القضاء والقانون الادارى
وبالنسبة للأخوة اللى بيسألوا على الاستاذ حسام الطوخى
دا يبقى ابن الاستاذ محمود الطوخى المحامى والاستاذ محمود كان مستشار فى المجلس سابقاً وعلى حد علمى انه خرج صلاحية وهم متفرغون تقريباً لهذه القضايا فقط ( لارتفاع اتعابها طبعاً ) المهم انهم بيبالغ فى الاتعاب جداً لدرجة انك عشان تقابل الاستاذ محمود بس عشان تعرض عليه القضية بتدفع 200 جنيه عشان بس تقابله وممكن ميرضاش ياخد القضية منك كمان وبعدين لو وافق يقولك السكرتير بتاعه على المبلغ اللى هتتفاجئ بيه وبتدفع نصه مقدم والنص التانى عند الحكم وبيطلب فلوس تانى للتنفيذ وشغلانة كلها فلوس فلوس وبس والقضية والله مش مستاهلة كل ده انا روحتله سنة 2010 طلب منى 8000 جنيه ( ثمانية الاف النصف والنصف ) غير مبلغ التنفيذ وطبعاً
على العموم انا فى الخدمة اى حد محتاج يرفع القضية يكلمنى على الخاص هسأله شوية اسئلة وأقوله يحضرلى شوية ورق معين وانا اكتبله التقرير بنفسي ونرفعها سوا
وبالتوفيق ان شاء الله

محمدالمتوكل على الله
01-07-2012, 06:56 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لوسمحتوا يااخوانا لوحديعرف قرار النيابه الاداريه2008 يشتمل على تعيينات اقل من% 70.5جامعة الازهر ياريت يبلغنا جزاكم الله خير

salsabil84
01-07-2012, 07:34 PM
انا عضوه جديده هنا ممكن هسال سؤال انا دفعه 2006ورفعت قضيه ضد النيابه الاداريه لتخطينى فى التعين وتقديرى جيد جدا ومفيش اى مشكله فى التحريات
الحمدلله اخدت حكم باحقيتى فى التعين المفروض ان الحكم خلاص واجب النفاذ صح ولاهيحصل اى مشاكل تانى والمفروض انى اتعين ع طول
ولو ممكن لو حد اخد حكم ممكن اتواصل معاه ونعرف ايه هى الاجراءات اللى المفروض تتعمل

zoom_261
02-07-2012, 09:54 PM
ألف مبروك ليك يااستاذة وربنا يكملها بالخير وانا اخدت حكم وماضى فى الاجراءات وكشفنا طبى وكلها ايام ونستلم ان شاء الرحمن وان شاء الله مش هيحصل مشاكل حضرتك بس هتسلمى الحكم بالصيغية التنفيذية فى هيئة قضايا الدولة على يد محضر وتسلم صورة الحكم للامانة العامة وتقيده فى دفتر وارد الامانة وتاخدى رقم وبعدها هيتصلوا بحضرتك وهتعملى الوثيقة وهينزل تحريات لسه زملائنا لينا 35 كاتبوا الوثيقة وانا تحت امر حضرتك فى اى شئ وايميلى نفس اسم الاكونت بتاعى

salsabil84
02-07-2012, 09:55 PM
الله يبارك فى حضرتك والف مبروك وان شاء الله تستلم قريب
لو ممكن انا بعت ايميلى لحضرتك

محمد2007
02-07-2012, 10:32 PM
استفسار عاجل
هية القضية بتاخد كام جلسة تقريبا فى محكمة الموضوع وبين كل جلسة وجلسة قد اية تقريبا ولو التقرير طلع باحقية فى التعيين دة يخلى الحكم فى صالحنا بنسة كام باذن الله
وشكرا

أرجوووووووو الرد من اهل الخبرة

الأفــوكــــاتــــو
03-07-2012, 04:48 AM
القضية بتأخذ حوالى ثلاثة او اربعة سنوات او اكثر من ذلك ....... وكل قضية وليها ظروفها ....بس نصيحة حاول متعلقش امل على القضية انت ارفعها وامشى فى طريقك ومستقبلك ... واذا جاتت خير وبركة ولو رفضت يبقى دا نصيب ... لانك لو فضلت معلق املك عليها ومعملتش شئ وقعدت مستنى ممكن متجيش ويبقى ضيعت سنين من عمرك وهتندم على هذة السنين اللى ضاعت لانك كنت حاطط امل عليها ....انا مش بأحبطك .. لان كل دايرة بتضع مبدأ وبتمشى علية وكل شوية بيتغير هذا المبدأ ..يعنى مفيش معيار ثابت .. دا يمكن الدائرة مبتثبتش على مبدأ واحد تمشى علية .. وربنا يوفقك

mira_mar2001
03-07-2012, 06:05 AM
وهل لابد اعرف حد من جامعتي اقل في التقدير اتعين والا يكون فيه اقل مني وخلاص مش لازم من جامعتي؟ وهل التظلم افضل يكون مسجل بعلم الوصول والا مش فارقه واسلمه في الهيئه ؟
والتظلم بيبقي في الامانه العامه والا في مكان أخر؟ وممكن العنوان بالظبط الي ابعت عليه التظلم بتاع النيابه الاداريه

وبالنسبه للسن لو عدي سن المحدد في الاعلان بتاع الوظيفه مع الوضع في الاعتبار ان الاعلان اشترط السن وقت التقدم لشغل الوظيفه..
شكرا وارجو سرعة الرد من الساده الافاضل

zoom_261
03-07-2012, 01:24 PM
ممكن حضرتك تستندى لاى زميل معين دون الاشتراط انتمائه لجامعتك حضرتك ولكن يفضل ان يكون الزميل يكون من جامعتك وبالنسبة للتظلم يفضل انه يكون مسجل بعلم الوصول أو على يد محضر وطبعا بيكون موجه لنائب رئيس هيئة النيابة الادراية امينها لعام لكن لابد من الالتزام بالسن المحددة فى الاعلان لان حضرتك لمابترفع طعن بيبقا من المستندات الاعلان عن المسابقة المطعون عليها وكذلك هيكون رد الجهة الادراية على حضرتك انه لم يتوافر شرط فى الاعلان وانك سنك متجاوز السن المحددة فىالاعلان وعامة امشى فى الاجراءات وربنا يكرمك

mira_mar2001
03-07-2012, 06:59 PM
ممكن حضرتك تستندى لاى زميل معين دون الاشتراط انتمائه لجامعتك حضرتك ولكن يفضل ان يكون الزميل يكون من جامعتك وبالنسبة للتظلم يفضل انه يكون مسجل بعلم الوصول أو على يد محضر وطبعا بيكون موجه لنائب رئيس هيئة النيابة الادراية امينها لعام لكن لابد من الالتزام بالسن المحددة فى الاعلان لان حضرتك لمابترفع طعن بيبقا من المستندات الاعلان عن المسابقة المطعون عليها وكذلك هيكون رد الجهة الادراية على حضرتك انه لم يتوافر شرط فى الاعلان وانك سنك متجاوز السن المحددة فىالاعلان وعامة امشى فى الاجراءات وربنا يكرمك

طب حضرتك ممكن تقولي العنوان بالظبط الي ابعت عليه الجواب وصفة الشخص الي يستلمه

وهل لابد ان اذكر في التظلم اسماء للمعينين الاقل مني والا الاسماء دي بتبقي في القضيه؟

ايه اجراءات التظلم علي يد محضر

amh
04-07-2012, 07:38 PM
التظلم بيكون باسم السيد المستشار / رئيس هيئة النيابة الإدارية بصفته
والعنوان هو مقر النيابة الإدارية بالقاهرة وعنوانها 5 أ شارع ذكى التوفيقية مبنى النيابة الإدارية أمام سنترال رمسيس
لابد من ذكر اسماء ممن شملهم القرار ممن هم أقل منك فى التقدير لأن هذا هو جوهر قضية التخطى

بالنسبة للأخ اللى بيسأل عن اسماء من جامعة الازهر ممن شملهم القرار
( انا من جامعة الازهر وان شاء الله لو عرفت حد منهم هقولك ولكن لا تدخر جهد فى البحث الوقت مش طويل )
بالتوفيق للجميع وربنا معاكم

نهر الحياة
06-07-2012, 05:29 PM
سلامو عليكم 
ارجو الرد ضرورى انا دفعه 2010   عملت تظلم على قرار مجلس الدوله الصادر فى 1/3 /2012 عملت التظلم بتاريخ 14/4  وعملت لجنه فض منازعات بتاريخ 18/4 ولسه مرفعتش قضيه هل ممكن ارفع دلوقتى ولا كدة المعاد فات بالله عليكم الرد من حد يكون متاكد

mismail3
06-07-2012, 08:41 PM
انا اعرف واحدة من اللى اخدوا احكام برده و وبعتولها عشان تكتب وثيقة التعارف وفعلا هما 35 شخص لما سالتها ياترى الاجراءات بعد كده ايه عشان ابلغها تبقى متابعة

amh
07-07-2012, 02:49 AM
سلامو عليكم
ارجو الرد ضرورى انا دفعه 2010 عملت تظلم على قرار مجلس الدوله الصادر فى 1/3 /2012 عملت التظلم بتاريخ 14/4 وعملت لجنه فض منازعات بتاريخ 18/4 ولسه مرفعتش قضيه هل ممكن ارفع دلوقتى ولا كدة المعاد فات بالله عليكم الرد من حد يكون متاكد
بسم الله الرحمن الرحيم
يا جماعة ................. الى كل اعضاء المنتدى الكرام اللى رافعين قضية تخطى .................... اسمعوا بارك الله فيكم عشان فى كثير منا بيقع فى هذا الامر

وهو موضوع فض المنازعات
دا امر بيعطلك على الفاضى صحيح هو بيقطع مدة الانتظار ولكن ليه تعطل نفسك
شوفوا يا جماعة ------------- ربنا يبارك فى الجميع
لجنة فض المنازعات يحكمها القانون رقم 7 لسنة 2000م
وهذا القانون به استثناء وهو استثناء المنازعات الخاصة بالهيئات القضائية من الخضوع لأحكامه .......... يعنى كل واحد بيرفع قضية ليس شرطاً ان يلجأ اولاًَ للجنة فض المنازعات ولكن بعد فترة الستين يوم من تاريخ تقديم التظلم يرفع القضية على طول وميعطلش نفسه وممكن كمان يرفع القضية قبل نهاية الستين يوم بتوع انتظار الرد على التظلم ...............خلاص اتفقنا
اما بالنسبة للأخت الكريمة / نهر الحياة

عندى سؤال واحد بس
ما هو القرار الذى انتهت له لجنة فض المنازعات ومتى صدر التاريخ مهم جداً جداً لكى استطيع الرد على حضرتك
وممكن حضرتك ترسلى على الرسائل الخاصة فى اى وقت عشان بيجيلى اميل بيها لأن الغالب مبكونش موجود على المنتدى

:tulips:وبأمر الله يا جماعة ستكون هناك مفاجأة ستظهر قريباً على المنتدى :tulips:
:tulips:سائلاً الله عز وجل ان يوفق الجميع الى كل خير يدرك فى الدنيا والاخرة :tulips:

avvocato
07-07-2012, 03:12 AM
ممكن حد يقولي ايه هي الشروط المناسبة للإلتحاق بالهيئات القضائية ؟ من فضلكم ياريت بالتوضيح عشان انا سمعت كلام كتير ومش عارف حاجه , علما بأنني هتخرج السنه القادمة 2013 وتقديراتي في الجيد مرتفع .

ولكم جزيل الشكر .

mismail3
07-07-2012, 03:21 AM
عندى سؤال واحد بس
ما هو القرار الذى انتهت له لجنة فض المنازعات ومتى صدر التاريخ مهم جداً جداً لكى استطيع الرد على حضرتك
وممكن حضرتك ترسلى على الرسائل الخاصة فى اى وقت عشان بيجيلى اميل بيها لأن الغالب مبكونش موجود على المنتدى

:tulips:وبأمر الله يا جماعة ستكون هناك مفاجأة ستظهر قريباً على المنتدى :tulips:
:tulips:سائلاً الله عز وجل ان يوفق الجميع الى كل خير يدرك فى الدنيا والاخرة :tulips:

الحكم رقمه 7946 لسنة 49 ق.ع جلسة 14\5\2006" ده بيستثنى القضايا التى ترفع على الهيئات القضائية من اللجوءللجنة فض المنازعات
طالما حضرت اتظلمت بتاريخ 14\4 فحضرتك ليك 120 من تاريخ التظلم 60 يوم لرد جهة الادارة و60 يوم لرفع الدعوى واللجوء للمحكمة وبالتالى فلا داعى من اللجوء للجنة ولو حضرتك لجأت ارفع الدعوى وارفق الايصال الدال على التقدم للجنة ضمن الاوراق لو حضرتك قلقان بس ما تقلقش من موضوع اللجنة ده خالص

amh
07-07-2012, 03:56 AM
الحكم رقمه 7946 لسنة 49 ق.ع جلسة 14\5\2006" ده بيستثنى القضايا التى ترفع على الهيئات القضائية من اللجوءللجنة فض المنازعات
طالما حضرت اتظلمت بتاريخ 14\4 فحضرتك ليك 120 من تاريخ التظلم 60 يوم لرد جهة الادارة و60 يوم لرفع الدعوى واللجوء للمحكمة وبالتالى فلا داعى من اللجوء للجنة ولو حضرتك لجأت ارفع الدعوى وارفق الايصال الدال على التقدم للجنة ضمن الاوراق لو حضرتك قلقان بس ما تقلقش من موضوع اللجنة ده خالص

توضيح فقط
الموضوع من الاصل ليس خاصاً بي بل هو خاص بالاخت الكريمة نهر الحياة
انا فقط كنت برد عليها
ودا نص تعليقى
اما بالنسبة للأخت الكريمة / نهر الحياة

عندى سؤال واحد بس

اما بالنسبة لموضوع لجنة فض المنازعات فالامر مش محتاج لحكم قضائي لأن هذا الاستثناء امر ورد فى القانون نفسه فلا حاجة لحكم لإثباته
اما بالنسبة للأخت نهر الحياة مرة اخرى
ففى الغالب هيكون قرار اللجنة هو عدم الاختصاص
وأياً ما كان فهو بالفعل يمكنك رفع الدعوى حتى بدون تقديم الايصال لأنك لازلتى فى مدة رفع الدعوى
لأنك تقدمتى بالتظلم فى 14\ 4 مدة الرد انتهت 15 \ 6 ويتم احتساب مدة جديدة لرفع الدعوى تنتهى يوم 14\ 8 فبادرى برفع الدعوى ولن تحتاجى حتى للإيصال الخاص باللجنة الا اذا رفعتى الدعوة بعد يوم 14\ 8
واسف فقد خانتنى قراءتى للتواريخ
وبالتوفيق بأمر الله

كريم سيف الدين
07-07-2012, 05:57 PM
السلام عليكم والله ياخوة انا مش عارف عامل ايه مع رئيس محكمة الرئاسة /ياسر بيه يوسف انا رافع دعوي دعوي تخطي تعيين ضد وزارة الخارجية واخدت احقية من المفوضين في 22/5/2011 ومن تلك اللحظة في محكمة الموضوع والقضية ببتاجل لحين تقديم الجهة الادارية بيان درجات اخر المعينيين طيب الجهة الادارية مابتردش انا اعمل ايه النهارده في الجلسه يقولي هي برضه الجهة الادارية ماردتش ؟ وكرر نفس الغرامة 200 جنية لمدير ادارة الشئون القانونية زي الجلسة اللي فاتت طيب هو ليه ماغرمش الجهة الادارية من الاول ومش حرام عليه يوديني ال 22/9/2011 وبعد كدة تروح سنة قضائية جديدة وتبدا من الاول مش عارف اعمل ايه

الأفــوكــــاتــــو
09-07-2012, 08:33 PM
اخى العزيز // كريم .... انت الجلسة القادمة حاول تتمسك بطلباتك واحجز القضية للحكم .. وقول للريس ان عدم رد الجهة الادارية او عدم تقديمها للمستندات بمثابة نكول وهذا يفسر لصالح المدعى ..... لانها تكررت فى اكثر من جلسة

وهناك طريقة اخرى .. ممكن انك لو عارف اخر المعيينين جامعتة وكلية ..تأخذ تصريح من المحكمة وانت اللى تجيب بيان درجاتة ...

baka_2010
09-07-2012, 09:09 PM
استفسار
هل لوتم رفع قضيه للتخطى فى التعيين فى هيئة قضائيه معينه
ثم جاء تعيينى فى هيئه قضائيه اخرى ثم حكم لصالحى فى القضيه
هل من الممكن تنفيذ الحكم وتركى للهيئه القضائيه التى اعمل بها والذهاب للهيئه القضائية التى صدر الحكم لصالحى فيها
ارجوكم الافاده

الأفــوكــــاتــــو
10-07-2012, 02:44 AM
عادى لايوجد مانع اخى العزيز // bake .. فى ان تذهب فى الهيئة القضائية التى حكم لصالحك فيها .....

baka_2010
10-07-2012, 03:21 AM
شكرا اخى الافوكاتو على الاجابه على سؤالى
وربنا يوفقك

mohamed nasr
10-07-2012, 05:50 AM
طاب الشخص اذا ربنا اكرمه وكسب القضيه ومعلوم انها بتاخد وقت طويل وممكن سنه يتجاوز30سنه فهل تجاوزه سن 30بعد اخذه حكم يعوق تعينه واستلامه العمل ام لا ؟

amh
10-07-2012, 07:06 AM
رداً على الاستاذ mohamed nasr
الاجابة باختصار شديد لأ اى ليس هناك مانع
حضرتك السن ليس شرطاً وقت صدور الحكم لأن الحكم حينما يصدر يطبق بأثر رجعى من وقت صدور القرار
ولكن إذا كان سن حضرتك وقت صدور القرار متخطى السن المطلوب ففى هذه الحالة سترفض الدعوى أصلاً ولن تحصل على الاحقية لإنتفاء شرط من شروط التعيين

الورود البيضاء
10-07-2012, 03:57 PM
طاب الشخص اذا ربنا اكرمه وكسب القضيه ومعلوم انها بتاخد وقت طويل وممكن سنه يتجاوز30سنه فهل تجاوزه سن 30بعد اخذه حكم يعوق تعينه واستلامه العمل ام لا ؟

وقت طويل لدرجة ان ممكن نتجاوز سن الثلاثين ليه هى فى المعتاد بتاخد كام سنة ؟

khaled22
10-07-2012, 04:10 PM
ارجو الرد ضرورى انا دفعه 2010 عملت تظلم على قرار مجلس الدوله الصادر فى 1/3 /2012 عملت التظلم بتاريخ 14/4 وعملت لجنه فض منازعات بتاريخ 18/4 ولسه مرفعتش قضيه هل ممكن ارفع دلوقتى ولا كدة المعاد فات بالله عليكم الرد من حد يكون متاكد
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
يااخ نهر الحياة حضرتك قدمت التظلم بعد اليعاد والتظلم وجوبي
حضرتك بتقول ان القرار صدر في 3-1 - 2012
وعملت التظلم بتاريخ 14- 4 وبالتالي فات 60 يوم وهي المده المحدده للطعن وبالتالي قضيتك رفض شكلي

الورود البيضاء
10-07-2012, 04:22 PM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
يااخ نهر الحياة حضرتك قدمت التظلم بعد اليعاد والتظلم وجوبي
حضرتك بتقول ان القرار صدر في 3-1 - 2012
وعملت التظلم بتاريخ 14- 4 وبالتالي فات 60 يوم وهي المده المحدده للطعن وبالتالي قضيتك رفض شكلي

ياجماعة الاستاذ نهر الحياة بيقول ان القرار صدر فى 1/3/2012 يعنى مارس مش يناير ,وعمل التظلم 14/4 /2012 يعنى خلال الستين يوم يبقى كده مفيش مشاكل

m1191
10-07-2012, 10:45 PM
يااساتذه انا دفعه 2008 وعايز ارفع قضيه تخطى على قرار التعيين فى النيابه الاداريه .... ياريت يااهل الخبره تفيدونى اعمل ايه
وهل لازم يكون حد اقل منى من جامعتى ولا عادى اى جامعه ....وايه هى المده اللى ممكن تستغرقها الدعوى ... ايه الحاجات اللى بيها ممكن اقصر المده
ياريت كل اللى عنده خبره فى حاجه ما يبخلش عليا
شكرا

نهر الحياة
11-07-2012, 04:49 PM
بص يا باشا اولا سلامو عليكم 
ثانيا اول حاجه تروح تعمل تظلم فى هيئه النيابه الاداريه وبعد كدة تطلع على وزارة العدل الدور السابع او التاسع تقريبا يكون معاك شهادة التخرج وصورة منها وصور البطاقه حتعمل لجنه فض منازعات وان شاء الله خير وحاول تشوف محامى وركز فى المواعيد

m1191
11-07-2012, 11:48 PM
انا رحت عملت تظلم فى الهيئه ... بس عرفت ان ممثل قضايا الدوله بيدفع ببطلان الدعوه من الناحيه الشكليه لعدم حدوث تظلم .... رحت اعمل تظلم بالبريد الموظف ادانى كعب بانى بعت للهيئه بس رفض يكتب ان اللى اتبعت ده تظلم وقالى مليش دعوه بالمحتوى .......... سؤالى لاصحاب الخبره .. ازاى اثبت فى المحكمه انى فعلا قدمت تظلم ؟؟؟؟؟

dr.vip.r
14-07-2012, 09:35 PM
يا جماعة برجاء الافادة
هل يجب التقيد بمضي ال 60 يوم من تاريخ تقديم التظلم وبعدها فض منازعات ورفع الدعوى أم أنه لا يؤثر عمل طلب فض منازعات خلال مدة ال 60 يوم الخاصة بالتظلم؟؟؟
وهل هناك اتجاهات داخل المحكمة بخصوص هذه الجزئية؟؟؟

amh
16-07-2012, 01:03 AM
بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله سيدنا محمدٍ النبى وعلى اله وصحبه وسلم

الاخوة اعضاء المنتدى الكرام ممن لهم تساؤلات عدة فى هذا الموضوع
اسمحوا لى ان اجيب على بعض هذه التساؤلات

بعد النظر فى جميع الاسئلة تقريباً وجدت ان هذه الاسئلة تدور فى فلك ثلاث نقاط وهى ما سأتعرض له الان بالشرح المبسط
( ولمن أراد التفصيل او اى استفسار اخر فليكن على الخاص )

النقطة الاولى :- مسألة المواعيد

باختصار شديد بمجرد صدور القرار يمنح المضرور 3* 60 يوماً بمعنى
أ. 60 يوم لعمل تظلم من القرار وهو وجوبى قبل رفع الدعوى
ب . 60 يوم ننتظر فيها الرد على التظلم من قبل الجهة المتظلم من قرارها وهذه المدة ليس شرطاً التقيد بها ( بمعنى اننى استطيع ان ارفع الدعوى بمجرد تقديم التظلم وليس شرطاً أن انتظر انتهاء مدة ال60 يوم )
ج . 60 يوم لرفع الدعوى ويتم احتساب هذه المدة بمجرد انتهاء مدة ال60 يوماً المحددة للرد على التظلم ( اى انك لديك 120 يوماً لرفع دعوى من تاريخ تقديم التظلم )
وعلى هذا نكون وفينا جانب المواعيد حقه

النقطة الثانية :- فض المنازعات

مسألة فض المنازعات نوهنا مراراً وتكراراً ان القانون المنظم لعمل لجان فض المنازعات (القانون رقم 7 لسنة 2000م) استثنى المنازعات المتعلقة بالهيئات القضائية من الخضوع لأحكامه وعليه فليس هناك ثمة داعٍ لعمل فض المنازعات قبل رفع الدعوى ومن يفعل ذلك فلا يفعل اى شيء سوى تعطيل نفسه فقط

النقطة الثالثة :- اثبات التظلم

سأخبركم بحل جيد جداً لهذا الامر حينما اراى كم لايك لهذا البوست
لكل من تقدم بتظلم وعايز يعرف ازاى يحصن التظلم بتاعه ويثبت اثناء نظر الدعوى انه تقدم به بالفعل

يبعتلى على الخاص ويقيم المشاركة عشان اعرف انا ماشي كويس وبتستفادوا من مشاركتى ولا ابطل وموجعش دماغكم

اللهم بلغنا رمضان ............ واجعلنا فيه من الصالحين المصلحين
لاتنسونا من صالح دعائكم فى رمضان
اوصيك بالاجتهاد فى رمضان القادم فإنه فرصة منحت لك
ربما لاتتاح لك مرة اخرى فاغتنمها

moham
16-07-2012, 04:37 PM
الي عايزيثبت انه عمل تظلم يطلب من القاضي تصريح الي سكرتيرمجلس الدوله بانه يديله شهاده انه عمل تظلم بيقوم السكرتير باعطائك شهاده من الدفتر بانك عملت تظلم

amh
16-07-2012, 11:52 PM
الي عايزيثبت انه عمل تظلم يطلب من القاضي تصريح الي سكرتيرمجلس الدوله بانه يديله شهاده انه عمل تظلم بيقوم السكرتير باعطائك شهاده من الدفتر بانك عملت تظلم

لكن مع احترامى يا استاذ moham (http://f-law.net/law/member.php?26717-moham) دا هيكون فى اول جلسة طبعاً واللى حضرتك متعرفش ميعادها امتى ..... فماذا لو انك بعد الحصول على التصريح وجدت ان النتيجة انك لم تتقدم بتظلم اصلاً فما العمل اذاً ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ سيحكم القاضى فى الجلسة التالية بعدم قبول الطعن شكلاً
وممكن ان يكون ذلك بعد فوات مواعيد الطعن .............. وساعتها لن تستطيع التقدم بالتظلم لفوات مدة الستين يوم
فلابد من ايجاد طريقة تثبت بها قيامك بالتظلم حتى لو انكرت جهة الادارة

mira_mar2001
17-07-2012, 02:04 AM
لكن مع احترامى يا استاذ moham (http://f-law.net/law/member.php?26717-moham) دا هيكون فى اول جلسة طبعاً واللى حضرتك متعرفش ميعادها امتى ..... فماذا لو انك بعد الحصول على التصريح وجدت ان النتيجة انك لم تتقدم بتظلم اصلاً فما العمل اذاً ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ سيحكم القاضى فى الجلسة التالية بعدم قبول الطعن شكلاً
وممكن ان يكون ذلك بعد فوات مواعيد الطعن .............. وساعتها لن تستطيع التقدم بالتظلم لفوات مدة الستين يوم

يعني الوصل بتاع الخطاب المسجل مش كافي لاثبات التظلم ؟؟

moham
17-07-2012, 12:49 PM
ازاي يعني وهومثبت في دفترحكومي يعني مايقدرش انه يتلاعب فيه وانا عن نفسي شايف اثبات الموظف لرقم تظلمي بعيني واقدامي وبعدين حضرتك بتقول افرض يعني انت مش متاكد من كلامك اما انا فمتاكد من كلامي انه صح وجرب وشوف ولو طلعت انا غلط هاعتذرلك ادام الناس الي في المنتدي كلهم جرب وشوف

m1191
17-07-2012, 04:48 PM
فعلا مساله اثبات تظلمى .. مساله مهمه جدا ... لانه حصل مع بعض الناس اللى رفعت قضيه ان ممثل قضايا الدوله دفع ببطلان الدعوى شكلا لعدم حصول تظلم ....يبقى الحل ايه ؟؟؟؟

amh
19-07-2012, 01:44 AM
ازاي يعني وهومثبت في دفترحكومي يعني مايقدرش انه يتلاعب فيه وانا عن نفسي شايف اثبات الموظف لرقم تظلمي بعيني واقدامي وبعدين حضرتك بتقول افرض يعني انت مش متاكد من كلامك اما انا فمتاكد من كلامي انه صح وجرب وشوف ولو طلعت انا غلط هاعتذرلك ادام الناس الي في المنتدي كلهم جرب وشوف

استاذ moham
أولاً :- حضرتك زعلان ليه كده هو انا صدر منى حاجة غلط لا سمح الله
ثانياً :- واضح من كلام حضرتك انك فهمتنا غلط لأنك بتتكلم فى حاجة غير اللى احنا بنتكلم فيها خالص احنا بنقول ان هناك من يذهب لتقديم التظلم الخاص به فيفاجأ بأنهم يأخذوا منه التظلم وهو بره ويرجعله الفراش أو الموظف بعد شوية برقم قيد التظلم ونيجي بعد كده نفاجأ بدفع محام الدولة بعدم قبول الدعوى شكلاً لعدم تقديم تظلم ( تمام كده يا سيدي )
وعليه تكون حالة حضرتك خارج نطاق الموضوع اصلاً لأن حضرتك بتقول انك شوفت الموظف وهو بيقيد التظلم بتاعك فى دفتر القيد خلاص يبقى كده خلصت ولا يلزمك ترسله بقى ببريد مستعجل ولا حتى تطلب تصريح من القاضى باستخراج اثبات تقديم التظلم لأنه كما تفضلت حضرتك لا يستطيع ان يعبث بالدفاتر او يقدم ما يخالفها ( هذا هو الكلام باختصار ) ولا اعتذار يا استاذى ولا حاجة
احنا بنتناقش وعايزين نوصل للصواب انا حتى مش من دفعتكم خالص انا دفعة 2007 بس حبيت اتشارك معكم ولو بأقل القليل من اللى اتعلمناه من تجربتنا
ومش مجرد انى رديت على مشاركة حضرتك انى ادعى اننى وحدى على صواب ولكن هو كما قلت سابقاً هو مجرد نقاش لتبادل المعلومات بغية ادراك الصواب
أرجوا ان يكون قد زال اللبس فى المسألة
وكل عام حضراتك جميعاً بألف خير

amh
19-07-2012, 02:12 AM
الى الاستاذة mira_mar2001 (http://f-law.net/law/member.php?38596-mira_mar2001)

يعني الوصل بتاع الخطاب المسجل مش كافي لاثبات التظلم ؟؟

الحقيقة موضوع الخطاب المسجل انا معرفش الايصال ده بيكون مكتوب فيه ايه
لكن تصورى انه هيكون مكتوب فيه مجرد ميعاد ارسال المظروف ( مظروف مغلق ) لا يعلم ما بداخله
بمعنى ان حضرتك ستحصلى على ايصال يفيد ارسالك لجهة كذا ........... ظرف مغلق وزنه كذا ولا يوجد بالايصال ما يفيد ان ما بداخل المظروف تظلم محتواه كذا كذا ............... تمام
وكذلك من اين لك برقم تظلمك الذى سيقيد به فى الدفاتر كيف ستعرفينه وكذلك تاريخ قيد التظلم بالدفتر من اين لك معرفته لأنه ضرورى ان تذكرى فى عريضة الدعوى انك قد قمت بتقديم تظلم بتاريخ ................ وقيد برقم ..................... تمام
فأنا أرى ان مسألة البريد المستعجل دى لا تصلح
( وهذا مجرد رأى لو حضرتك عندك معلومات اخرى عكس ما ذكرت ياريت تفيدي اصدقائك لأن هذا مدى معلوماتى بالامر)

hosam_87
19-07-2012, 11:12 AM
أنا مش فاهم والله يا أستاذ/AMHحضرتك قاعد ترد على فلان وفلان ومش بتديني معرفتك او خبرتك في الموضوع او رايك ياريت تقول بوضوح yزاي الواحد يحصن تظلمه ياريت تكتب هنا علشان الناس تستفيد مش فاهم إنتو عماليين تختلفو وتتخانقو وخلاص إللي عنده معلومة يقولها علشان ربنا يكرمه ويجزيه خير وإللي فاضيلنا مايوجعش دماغنا ويعلقنا

hosam_87
19-07-2012, 11:18 AM

ماهي الطريقة ؟؟؟؟؟

skuleofdie
19-07-2012, 05:44 PM
السلام عليكم
عندي استفسار برجاء الاجابة عليه
انا كنت عايز اعرف اسامي الناس اللي جايبيين اقل من 69 نيابة ادارية 2008 ؟
وهل في حد اقل من 69 جامعة بني سويف؟
وياريت اللي عنده اجابتي ومش عايز يكتبها ع العام يبعتها ع الخاص اسف للاطاله

علي الدين
21-07-2012, 03:27 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته رمضان كريم على جميع أعضاء وزائري هذا المنتدى الرائع
أحب أن أوضح لسيادتكم ما حدث معي حيث صدر تقرير السيد المفوض المحترم ضدي بعدم القبول الشكلي ورفض موضوعاً
1- عدم قبول شكلي لأن سيادته رأى أني رفعت الطعن بعد الميعاد فهو يرى أن اللجوء للجان التوفيق إجراء واقف للميعاد وليس إجراء قاطع وهذا صحيح إلا أن دائرةى توحيد المبادئ بالمحكمة الإدارية العلياوضعت استثناءً على هذا الأمر وهو أن الطعن على القرارات النهائية بالتعيين في الهيئات القضائية يعتبر اللجوء فيها للجنة التوفيق إجراء قاطع لميعاد الطعن بالإلغاء وليس إجراء واقف - بحسبان أنه بمثابة لجوء لجهة غير مختصة فيقطع الميعاد -ومن ثم يننفتح للطاعن ميعادا كاملا وهو 60 يوما من تاريخ صدور التوصية، ولكن واضح إن معالي السيد المستشار مفوض الدولة لا يعترف بهذا الذي أرسته دائرة توحيد المبادئ والذي يأتي في صالح الطرف الضعيف ضد جهة الإدارة والصراحة أنا لا أعلم كيف يفكر هذا المستشار.
2- أنا شخص حاصل على تقديرات سنوية على التوالي جيد جيد جيد جدا جيد جدا بتقدير ترتكمي جيد (مرتفع) العاشر على الكلية شعبة عامة والعشرين على الدفعة، من أوائل كلية الحقوق جامعة الاسكندرية وقد أكرمني الله بالحصول على درجة الماجستير من ذات الكلية وقد قدمت أمام السيد المستشار كل ما يفيد ذلك إلا أن سشيادته كتب في التقرير أن الطاعن حاصل على تقدير جيد ولم يكتب كل هذه الأمور السابق ذكرها رغم سردها في الصحيفة والمذكرة الختامية...فكيف افسر ذلك والفرض أن هذا التقرير سوف يصل لمحكمة الموضوع وقد تكتفي به ولا تنظر للشهادات المقدمة في ملف الدعوى.
3- أنا عدلت طلباتي في مذكرة بالطلبات الختامية والتي سلمت صورة منها لنائب الدولة ورغم ذلك لم أجد إشارة لهذا التعديل في التقرير واعتمد فقط على صحيفة افتتاح الدعوى....
4-أرسلت التظلم بخطاب مسجل بعلم الوصول برقم كذا من مكتب بريد اسكندرية بتاريخ كذا وقد ورد إلى الجهة القضائية وقيد بدفاترها برقم كذا بتاريخ كذا، ورغم أن أحكام الإدارية العليا تقضي بأن العبرة في التظلمات التي ترسل بخطاب بعلم الوصول هو بتاريخ ورودها إلى الجهة المتظلم أمامها وليس العبرة بتاريخ الإرسال من مكتب البريد إلا أن سيادة المستشار أخذ بالعكس بدون ذكر أي حكم أو سند إعتمد عليه في هذا الأمر ...
5- سيادته ذاكر في صدر التقرير أن الطاعن أودع الصحيفة قلم الكتاب في 8/ 11 / 2011 وفي ذكر الوقائع ذكر سيادته أن الطاعن اودع الصحيفة قلم الكتاب 8/ 3/ 2011، أعتقد أن من اسند إليه مهمة الفصل في منازعات الناس يجب أن يكون حريصا في ذكر الوقائع ويراجع التقرير تفاديا للأخطاء المادية.
6- دفعت بأني أجتزت المقابلة الشخصية بدليل نزول تحريات لي وذكرت في المذكرة -التي لم تقرأ- الاحكام التي صدرت من الإدارية العليا التي قضت بأن طلب التحريات قرينة قاطعة -وفي أحدها دليل دامغ - على اجتياز المقابلة ، ولم تقدم الدولة مذكرة ترد فيها على ذلك ولكن السيد المستشار المفوض اعتد بمحضر المقابلة الشخصية الحاصل فيه على 4 درجات من عشرة مش عارف ازاي الدرجات هذه حصلت عليها وأنا من أوائل حقوق الاسكندرية وقد اجتزت مقابلة النيابة الإدارية قبلهان ومعالي المستشار لم يأخذ بهذه الأحكام التي في صالح الطرف الضعيف وأخذ جانب الدولة الطرف القوي التي تستطيع عمل ملايين المحاضر وليس محضر واحد فكأن الخصم أصبح من حقه أن يصطنع دليلاً لنفسه وتأخذ به المحكمة ....
7- سيادته تكلم طوال التقرير عن السلطة التقديرية للجهة القضائية في اختيار المرشحين لتولي ولاية القضاء وأنهم شيوخ القضاء ولديهم الخبرة على معرفة حيدة ونزاهة وتعفف المرشح خلال هذه المقابلة ، فما قيمة التفوق في الكلية مع وجود مثل هذه اللجان والتي يسير على رأيها ىالقضاء ويعتد بتقديرها.
8- القرار الجمهوري فيه 154 عضوا أكثر من 80 منهم أقل مني في الدرجات ومن كليتي تم تعيين 8 وذكرت أن 7 منهم أقل مني في الدرجات وقدمت إفادات بالتخطي ولم تنكر الدولة ذلك÷، لكن سيادة المستشار ذكر في التقرير أن بعض من شملهم القرار أقل من الطاعن في الدرجات، ....فأكثر من نصف الأعضاء أقل مني فاستعاض سيادته عن ذلك بكلمة بعض.

9- في نهاية التقرير قال سيادته أنه رغم ما تنطق به الأوراق من التأهيل العلمي للطاعن إلا أن الكفاءة العلمية ليست هي المعيار الوحيد للمفاضلة وإنما يتعين توافر عناصر ومعايير أخرى تتعلق بالأهلية والقدرة على تولي هذا المنصب ،وتلك المعايير مما تختص لجنة المقابلة- وحدها- بتحديدها عند المقابلة ومن ثم فلا يسوغ التطرق إلى المفاضلة بين المرشحين في درجات التخرج إلا بين من اجتاز منهم المقابلة بنجاح وإذ لم يجتز الطاعن المقابلة فلا يقبل منه الدفع بإجراء المفاضلة بينه وبين المتقدمين الذين اجتازوا المقابلة دونه...

guory22
21-07-2012, 04:39 AM
بعد اذنكم يا جماعة ، انا شغال فى مكتب استشاري شركات ومفيش ليا اى احتكاك بالمحاكم من وقت ما اتخرجت
ارجوكم تقولوا ليا اعمل ايه بالضبط واعمل العريضة ازاي و اعلنها فين واروح فين او حد يتطوع وجزاه الله خيراً ويرسل ليا على الخاص
وايه الاحكام والمبادئ اللى أأيد بها دعوتي
عريضه بنصها واعدلها على حالتي وياريت يوضح ليا ايه المستندات اللى ارفقها و اطلع فين واروح وادفع فين
يعني ياريت يشرح ليا كل الامور لأن ان شاء الله همشي فيها لوحدي وربنا يعمل اللي فيه الخير ان شاء الله
وآسف على ازعاجكم ، وشاكر جداً لمساعدتكم حتي لو على الخاص يكون فى أخ مشي فى الاجراءات دي لوحده واتحكم فيها يقولي اعمل ايه ومستعد ادفع له اتعاب خدمته
جزاكم الله خيراً.

amh
21-07-2012, 07:41 AM
أنا مش فاهم والله يا أستاذ/AMHحضرتك قاعد ترد على فلان وفلان ومش بتديني معرفتك او خبرتك في الموضوع او رايك ياريت تقول بوضوح yزاي الواحد يحصن تظلمه ياريت تكتب هنا علشان الناس تستفيد مش فاهم إنتو عماليين تختلفو وتتخانقو وخلاص إللي عنده معلومة يقولها علشان ربنا يكرمه ويجزيه خير وإللي فاضيلنا مايوجعش دماغنا ويعلقنا

انا اسف جداً يا جماعة لم اتمكن من الدخول على المنتدى اليومين اللى فاتوا بسبب فصل النت
وكذلك كنت بتشاور مع احد الزملاء بشأن الموضوع اللى كنت وعدتكم بيه وهو كيفية تحصين تظلمك من الدفع بعدم تقديمه
ولكن للأسف فى اول دخول لى للمنتدى عشان اكتب الطريقة فوجئت بالتعليق الخاص بالاستاذ حسام 87
انا بس حابب اقول انى لم ادخر اى معلومة اعرفها وراجع حضرتك يا استاذ حسام جميع تعليقاتى وايضاً مشاركاتى من أول التقديم الى التعيين ورفع الدعاوى وستعلم هل انا ابخل بمعلومة ام لا
اما موضوع انى برد على فلان وفلان فأعتقد ان المنتديات اصلاً وجدت لتبادل الاراء والنقاش وليس للتسليم بكل ما يكتب وموضوع الاختلاف فى الاراء فهذا امر وارد وطبيعي جداً اما موضوع نتخانق ده مش عارف حضرتك جبته منين بصراحة انا اعتقد ان كلامى كله كان بهدوء شديد ولم اجرح اى احد فى المنتدى نهائياً بأى كلمة
وللعلم انا مش من دفعتكم كما بينت سابقاً ولكن أحببت فقط أن اشاركم الرأى
وعلى العموم انا اسف للجميع اذا كنت حقاً وجعت دماغكم حقيقي اسف واعتبرونى من اللحظة منسحب من الموضوع عشان محدش يزعل منى ولتبقى علاقتنا علاقة محبة لا يعكر صفوها سوء اسلوبى فى عرض المعلومة

وعلى العموم انا اسف مرة اخرى لكل اعضاء موضوع 2008
وأسأل الله التوفيق للجميع وان يوفقكم جميعاً الى ما فيه الخير فى الدنيا والاخرة

نهر الحياة
21-07-2012, 07:37 PM
سلامو عليك يا جماعه بالله عليكم حد يرد عليا انا  دفعه 2010 صدر قرار مجلس الدوله  بتاريخ 1/3/2012  ثم تظلمت من القرار بتاريخ 14/4/2012  وعملت لجنه فض منازعات بجلسه  18/4/2012  ورفعت القضيه تقريبا يوم 10 /7 /2012  فى محامى بيقول كدة تترفض شكلا لانى رفعت بعد الميعاد على اساس ان المعاد 60 يوم من تاريخ  لجنه الفض  وناس تقول لا دة 120 يوم من تاريخ تقديم التظلم  الى هو 14/4/2012  يعنى انا كان ليا  لحد 14/8/2012 يعنى 120يوم انا عايز اعرف الصح فين بالله عليكوا

نهر الحياة
21-07-2012, 07:40 PM
معذرة  سلامو عليكم 

mohamed nasr
21-07-2012, 08:52 PM
كنت عايز اعرف اخر الاسماء المعينه في هيئة قضايا الدوله 2008واللي هما اكيد جايبين جيد عشان اقدم تظلم لاني جايب جيد جدامع مرتبه الشرف ولم اعين والاسماء مش بتفتح عندي فياريت لوحد يساعدني ويذكر اخر اسماء في الكشف لانهم اكيد جايبين جيد

علي الدين
22-07-2012, 12:53 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهإلى الأستاذ نهر الحياة اللجوء إلى لجنة فض المنازعات هو لجوء لجهة غير مختصة ، ومن ناحية أخرى فاللجوء إليها يكوةن بعد مرور 0 6يوما من ورود التظلم إلى الجهة الإدارية المتظلم أمامها وليس قبل ذلك كما فعلت حضرتك، لكل ذلك فحضرتك تحسب بعد مرور 60 يوما من ورود التظلم إلى الجهة الإدارية 60 يوما أخرى يكون لحضرتك أن تلجأ خلالها إلى المحكمة برفع الطعن أي أن ميعاد اللجوء إلى المحكمة هو 120 يوما من ورود التظلم إلى الجهة الإدارية والذي يتنتهي في حالتك هذه في 12/ 8/ 2012،والله أعلى وأعلم.

نهر الحياة
22-07-2012, 01:01 AM
سلامو عليكم
شكرا لرد حضرتك استاذ على دين  يا رب يكون الكلام مظبوط حزعل اوى لو لا قدر الله المعاد فات مش حضرتك ان شاء الله متاكد

علي الدين
22-07-2012, 02:35 AM
الشكر لله تعالى ، والله يا أستاذ نهر الحياه أنا واثق من محكمة الموضوع ، لكن بالنسبة لتقرير مفوض الدولة فقد رأيت تقريراً غريباً من السيد المستشار الجليل مفوض الدولة لم يطبق فيه أحكاماً صادرة من دائرة توحيد المبادئ وكانت في صالح رافعي مثل هذه الدعاوى، فالمشكلة إن قاضي قد يكون حاصل على مقبول أو جيد بصعوبة يفصل في قضية شخص من أوائل كليته ويحدد هل هو له أحقية في التعيين من عدمه، رغم أن سيادته نفسه ليس لديه ... للفصل في مثل هذه القضايا.....

mimo5769952
01-08-2012, 04:32 AM
ياشباب عايز اعرف اخر خمسة اسماء فى قرار مجلس الدوله دفعة 2008 تقديرهم وجامعتهم ضرورى بعد اذنكم للاهميه القصوى ومن رقم كام فى القرار جايب تحت 70%

mimo5769952
02-08-2012, 01:01 AM
ياشباب عايز اعرف اخر خمسة اسماء فى قرار مجلس الدوله دفعة 2008 تقديرهم وجامعتهم ضرورى بعد اذنكم للاهميه القصوى ومن رقم كام فى القرار جايب تحت 70%
ارجو الرد ضرورى من مشرفى المنتدى

نهر الحياة
02-08-2012, 01:07 AM
سلامو عليكم
استاذى الفاضل انا بعتلك رساله خاصه قلتلك على اخر اسم  اول الى قبل الاخير تقريبا فى القرار وهو دة الى انا اعرفه بس
وربنا يوفقك

حقاني
02-08-2012, 03:40 AM
إلى الأستاذ/ علي الدين

أقدم لحضرتك المبدأ القضائي الذي يدحض الرأي الصادر عن هيئة مفوضي الدولة في قضيتك و يؤكد خطأ هذا التقرير ويجعل المحكمة تلتفت عنه ولا تأخذ بمقتضاه وتقضي لصالحك بقبول الطعن شكلاً:

لجان توفيق ـ منازعات الهيئات القضائية لا تتطلب اللجوء إلى لجان التوفيق المنشأة بالقانون رقم 7 لسنة 2000 ـ تقديم الطلب إلى لجنة التوفيق يقطع ميعاد دعوى الإلغاء بحسبانه قدم إلى جهة غير مختصة فينفتح به ميعاداً جديداً للطعن بالإلغاء يبدأ من تاريخ صدور التوصية. (أنظر الطعن رقم 7946 لسنة 49 ق . عليا ـ الدائرة السابعة ـ جلسة 14/5/2006م - بكتاب قواعد تعيين أعضاء الهيئات القضائية للمستشار/ حاتم جمال الصياد طبعة 2011- مبدأ رقم 202 صفحة 1054).

مع خالص التوفيق ..

علي الدين
02-08-2012, 07:23 PM
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
السيد المحترم / حقاني شكراً جزيلا لحضرتك وجزاكم الله خيراً، وربنا يكتب لنا الخير جميعاً.

mismail3
03-08-2012, 01:03 AM
صدور قرار رئيس الجمهورية رقم 80 لسنة 2012 بتعيين 18 معاون نيابة ادارية من الحاصلين على احكام بتعيينهم الف مبروك للمعينين وعقبال الباقيين ان شاء الله

mimo5769952
03-08-2012, 02:53 AM
سلامو عليكم
استاذى الفاضل انا بعتلك رساله خاصه قلتلك على اخر اسم اول الى قبل الاخير تقريبا فى القرار وهو دة الى انا اعرفه بس
وربنا يوفقك
الف شكر على ردك بس ياريت لو ممكن تقولى من رقم كام فى القراراقل من 70 %

القاضية
04-08-2012, 04:15 AM
عاوزة اسال على محامى كويس فى قضايا التخطى يكون فى المنصورة ورقم تلفونه لو حد يعرف محمود الطوخى كويس ولا ايه والاتعاب بتكون فى حدود كام

mohamed nasr
04-08-2012, 06:20 AM
الحقيقه انا اعرف بس هو في محافظة الجيزه لو عايزاه انا تحت امر حضرتك ابعتيلي رساله علي الخاص وانا هبعتلك عنوانه وتليفونه

iam sad
05-08-2012, 07:38 PM
السلام عليكم
استفسار برجاء الرد عليه للاهية القصوى التوكيل للمحامى بيبقة عام ولا خاص لان المحامى طلب منى توكيل عام نظرا للقدرةعلى تخليص جميع الاوراق المطلوبة بدونى مثلا تصريح التحريات بيان درجات الاعضاء الاقل تقديرا كدا يعنى . ثانيا الغريبة قلى انة مش هيرفع لجان فض منازعات خالص وهيرفع القضية ع طول فهل دة يصح ولا اية

baka_2010
05-08-2012, 08:16 PM
هل يوجد احد اخذ احكام بالتعين فى النيابة العامه .......ارجو الافاده

شبراوى
05-08-2012, 08:36 PM
السلام عليكم احب ان اعرفك ان دوائر مجلس الدوله هو وحده الذى كان له اختصاصات الطعن على عدم التعين بما فيهم النيابه العامه ثم الجمعيه العموميه لمحكمه النقض سحبت اختصاص المجلس بالنسبه للنيابه العامه ولم يعين احد فى النيابه العامه بحكم قضائى ان لدى زميل محامى رافع قضيه من سنه 79 الى الان لم ياخذ حكم كله رفض وده كلام متاكد منه وكل عام وانتم بخير

حقاني
06-08-2012, 12:41 AM
السلام عليكم
استفسار برجاء الرد عليه للاهية القصوى التوكيل للمحامى بيبقة عام ولا خاص لان المحامى طلب منى توكيل عام نظرا للقدرةعلى تخليص جميع الاوراق المطلوبة بدونى مثلا تصريح التحريات بيان درجات الاعضاء الاقل تقديرا كدا يعنى . ثانيا الغريبة قلى انة مش هيرفع لجان فض منازعات خالص وهيرفع القضية ع طول فهل دة يصح ولا اية

السلام عليكم:

طلب المحامي بعمل توكيل عام قضايا سليم، وكذلك هو محق في رفع الطعن مباشرة وعدم اللجوء إلى لجان فض المنازعات لأنها غير مختصة بمثل هذا النوع من القضايا.
وتأكيداً لذلك استقرت مبادئ المحكمة الإدارية العليا على أن : منازعات الهيئات القضائية لا تتطلب اللجوء إلى لجان التوفيق المنشأة بالقانون رقم 7 لسنة 2000 ـ تقديم الطلب إلى لجنة التوفيق يقطع ميعاد دعوى الإلغاء بحسبانه قدم إلى جهة غير مختصةفينفتح به ميعاداً جديداً للطعن بالإلغاء يبدأ من تاريخ صدور التوصية.
أنظر (الطعن رقم 7946 لسنة 49 ق . عليا ـ الدائرة السابعة ـ جلسة 14/5/2006م) منشور بكتاب قواعد تعيين أعضاء الهيئات القضائية ومنازعاتهم في عشر سنوات 2000 :2010 تأليف المستشار/ حاتم جمال الصياد مبدأ رقم 202 صفحة 1054 طبعة 2011.

iam sad
06-08-2012, 01:08 AM
السلام عليكم:

طلب المحامي بعمل توكيل عام قضايا سليم، وكذلك هو محق في رفع الطعن مباشرة وعدم اللجوء إلى لجان فض المنازعات لأنها غير مختصة بمثل هذا النوع من القضايا.
وتأكيداً لذلك استقرت مبادئ المحكمة الإدارية العليا على أن : منازعات الهيئات القضائية لا تتطلب اللجوء إلى لجان التوفيق المنشأة بالقانون رقم 7 لسنة 2000 ـ تقديم الطلب إلى لجنة التوفيق يقطع ميعاد دعوى الإلغاء بحسبانه قدم إلى جهة غير مختصةفينفتح به ميعاداً جديداً للطعن بالإلغاء يبدأ من تاريخ صدور التوصية.
أنظر (الطعن رقم 7946 لسنة 49 ق . عليا ـ الدائرة السابعة ـ جلسة 14/5/2006م) منشور بكتاب قواعد تعيين أعضاء الهيئات القضائية ومنازعاتهم في عشر سنوات 2000 :2010 تأليف المستشار/ حاتم جمال الصياد مبدأ رقم 202 صفحة 1054 طبعة 2011.
شكرا اخى الكريم وليوفقك الله فيما يحب ويرضى .

الشمس
06-08-2012, 05:40 AM
1-هل المعتاد فى تقديم التظلمات من قبل المتظلمين تنفيذ التظلم بإنذار على يد محضر أم بجواب مسجل بعلم الوصول؟
2-وياريت أعرف الشباب دفعة 2008 هل حد قدم التظلم عن طريق المحضرين؟
3-خاصة الناس اللى توجهت للمحامين ما رأى المحاميين فى ذالك؟
4-واذا تم التظلم بجواب مسجل بعلم الوصول هل يتم التوجهه للهيئة لمعرفة رقم التظلم وتاريخ وروده لها؟واذا كان يلزم ذالك فهل هذا اجراء جوهرى ويتم بعد ارسال تظلم بكام يوم؟
5-هل يلزم كتابة أسماء المستشهد بهم والأقل منى مجموعاً من نفس جامعتى ولا ممكن أكتب اخر ثلاث أو أربع أسماء فى القرار وفى الدعوى تبقى تفرج؟
مع جزيل الشكر

كريم سيف الدين
08-08-2012, 07:53 PM
السلام عليكم انا رافع قضية تخطي تعيين في السلك الدبلوماسي ضد وزارة الخارجية واخدت احقية تعيين في المفوضين اما في الموضوع المحكمة اجلت الجلسات كل مرة مع تغريم الجهة الادارية 200 جنيه كل مرة لعدم تقديم بيان مقارني بيني وبين اخر المدعين . المهم رئيس المحكمة اداني تصريح اجيب صورة رسمية من بيان الدرجات فوجئت بيان درجات اقل مايقال عنه انه مزور . الورق اتختم وانا واقف معمول بالكمبيوتر طيب انا امتحنت تحريري بجامعة القاهرة فين اصول الدرجات اللي قدموهالي من واقع امتحاناتي في جامعة القاهرة . الحاجة التانية الشخص اللي هو اخر المعينين استحالة يجيب درجات اعلي من اولا ده خريج معهد اخباراليوم بمصروفات اصغر مني باربع سنوات اما انا ليسانس اداب انجليزي نجحت اربع مرات في الخارجية اما هو اول مرة اكبرمنه سنا اعلي منه مؤهلا حاصل علي 2 دبلوم اقدم منه تخرجا كل ده طبقا للمادة 7 من قانون 45 لسنة 1982 وتديلة بالقانون 69 لسنة 2009 والقانون 47 لسنة 1978 انا اطلب ابه من المحكمة الجلية الجاية عشان اكشف زيف الصورة الرسمية اللي قدمتها الجهة الادارية

الأفــوكــــاتــــو
09-08-2012, 05:15 AM
اية هو بالضبط اللى اتقدم لك او اللى جبتة بيان درجات مين ؟؟ ام طلع بيان الدرجات اعلى منك ؟؟

كريم سيف الدين
09-08-2012, 10:14 AM
جلسات محكمة الموضوع الخاصة بي تم تاجيلها 6 جلسات لحين تقديم الجهة الادارية بيان درجات مقارني بيني وبين اخر المعينيين وبيان اخر خاص بنتائج جميع الاختبارات (التحريري+ الشفوي+ الحاسب ) التي خضتها بيني وبين اخر المعينين. المحكمة اعطتني تصريح فرحت الوزارة فاعطوني بيانين احدهما اجمالي والاخر تفصيلي لكن ماحطوش اختبار القدرات . الشخص الاخر الاعلي مني في الدرجات خريج معهد اخبار اليوم بمصروفات وانا خريج اداب انجليزي - فرنسي هو اصغر مني بثلاث سنوات انا اعلي منه مؤهلا فانا حاص علي 2 دبلوما انا اجتزت عدد 4 مسابقات لامتحانات وزارة الخارجية هو اجتازها لمرة واحدة المرة التي طعنت عليها . فبالله عليكم كيف لشخص مثل ذلك الشخص ان يحصل علي درجات اعلي مني . كمان البيانين اتختموا وانا واقف طيب فين المستندات الاصلية التي ترجع الي عام 2010 التي اخذوا منها تلك النتائج . اين اوراق امتحاناتي التي امتحنتها التي تشرف عليها جامعة القاهرة .هل اعطوني تلك الورقة لان رئيس المحكمة طلب صورة رسمية . انا عايز التزييف الفاضح ده . فساطلب من المحكمة بيان درجات جميع الامتحانات مرفقة باوراق الامتحانات الاصلية . هاطلب من جامعة القاهرة بيان باعلي 48 متسابق لان اخر 6 ابناء سفراء تمت اضافتهم اي انهم اقل الحاصلين علي درجات . هاطلب كمان شهادات الميلا والتخرج لبيان الاعلي مؤهلا والكبر سنا والاقدم تخرجا لان دسي شروط التعيين المذكورة في المادة 7 من قانون السلك . المهم اللي انا عايو اعرفه الاعلان الخاص بامتحانات السلك الدبلوماسي ينص علي امتحانات من غير درجات فيصح بعد كدة انهم يحطوا درجات من دمغاهم . يعني امتحان التمثيل التجاري شقيق التمثيل الدبلوماسي غير اعلانه بعد صدور تعديل القانون اللي هم الاتنين خاضعين له ليصبح امتحان التمثيل التجاري في الاعلان الوزاري ب 1000 درجة اما الخارجية مافيش فازاي يخالف الاعلان القانون والاعلان نفسه في مقدمة مكتوب يتم التعيين حسب الترتيب النهائي للدرجات وماذكرش الدرجات . ازاي يحطوا درجات غير مذكورة . المهم ان في 2 زملاء اخرين اخدوا احقية من المفوضين . زميل في التمثيل التجاري اتحكم لصالحة واتعين

الأفــوكــــاتــــو
10-08-2012, 12:09 AM
شوف الجلسة اللى جاية حاول فهم القاضى الكلام اللى بتقولة .. انك دخلت امتحانات الخارجية اربعة مرات وانك اكبر سنآ واقدم تخرجآ لان دة قانون السلك الدبلوماسى يتم تعيين الاكبر سنآ ومؤهلآ واقدم تخرجآ ........ وخذ تصريح من المحكمة بالمستندات وطلع شهادات ميلاد الاقل منك ودرجاتهم .... وحاول فهم القاضى ....علشان تقدر تحجزها للحكم وتأخذ احقية بأذن الله

mohamed nasr
10-08-2012, 06:09 AM
في حالة حل هيئة قضايا الدولة وتحويلها الي نيابة مدنيه...هل دا ممكن يوثر علي من ياخذ حكم باحقيته في التعيين مستقبلا فيقال له مثلا ان الهيئة تم حلها

ماتسيبشي حقق
12-08-2012, 04:19 PM
السلام عليكم كل عام وانتم بخير لو سمحتم انا رافع قضيت تخطي في التعين مجلس دوله دفعة ٢٠٠٨ وعندي جلسه مفوضين في شهر ٩ والمفوض طلب مني بيان درجات لناس اقل مني وانا حاصل علي ٧٨٪ ارجوا من الساده المحترمين لو حد يعرف ناس اقل مني اتعينت في مجلس الدوله دفعة ٢٠٠٨ ارجوا سرعة الرد

ماتسيبشي حقق
12-08-2012, 04:21 PM
السلام عليكم كل عام وانتم بخير لو سمحتم انا رافع قضيت تخطي في التعين مجلس دوله دفعة 2008 وعندي جلسه مفوضين في شهر 9 والمفوض طلب مني بيان درجات لناس اقل مني وانا حاصل علي 78٪ ارجوا من الساده المحترمين لو حد يعرف ناس اقل مني اتعينت في مجلس الدوله دفعة 2008 ارجوا سرعة الرد

محامى 2010
13-08-2012, 04:41 AM
السلام عليكم كل عام وانتم بخير لو سمحتم انا رافع قضيت تخطي في التعين مجلس دوله دفعة 2008 وعندي جلسه مفوضين في شهر 9 والمفوض طلب مني بيان درجات لناس اقل مني وانا حاصل علي 78٪ ارجوا من الساده المحترمين لو حد يعرف ناس اقل مني اتعينت في مجلس الدوله دفعة 2008 ارجوا سرعة الرداخر تلاتة في قرارمجلس الدولة2008 -كريم عبدالله عمارة حقوق القاهرة 65%-والاتنين اللي تحته برضو65%حقوق طنطاهما الاتنين وربنا يوفقك

13-08-2012, 07:43 AM
كل سنة وانتوا طيبين
حد عنده معلومات الدائرة الحالية هتمشى وتيجى غيرها ولا هتكمل السنة الجاية كمان ؟؟؟
ياريت اللى عنده معلومة يقولنا

ماتسيبشي حقق
13-08-2012, 02:03 PM
متشكرللاخ الفاضل والعضو المحترم محامي ٢٠١٠ علي سرعة الرد والتعاون معنا وادعوا له بدوام الصحه والعافيه

قاضى المشروعية
14-08-2012, 12:03 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته رمضان كريم على جميع أعضاء وزائري هذا المنتدى الرائع
أحب أن أوضح لسيادتكم ما حدث معي حيث صدر تقرير السيد المفوض المحترم ضدي بعدم القبول الشكلي ورفض موضوعاً
1- عدم قبول شكلي لأن سيادته رأى أني رفعت الطعن بعد الميعاد فهو يرى أن اللجوء للجان التوفيق إجراء واقف للميعاد وليس إجراء قاطع وهذا صحيح إلا أن دائرةى توحيد المبادئ بالمحكمة الإدارية العلياوضعت استثناءً على هذا الأمر وهو أن الطعن على القرارات النهائية بالتعيين في الهيئات القضائية يعتبر اللجوء فيها للجنة التوفيق إجراء قاطع لميعاد الطعن بالإلغاء وليس إجراء واقف - بحسبان أنه بمثابة لجوء لجهة غير مختصة فيقطع الميعاد -ومن ثم يننفتح للطاعن ميعادا كاملا وهو 60 يوما من تاريخ صدور التوصية، ولكن واضح إن معالي السيد المستشار مفوض الدولة لا يعترف بهذا الذي أرسته دائرة توحيد المبادئ والذي يأتي في صالح الطرف الضعيف ضد جهة الإدارة والصراحة أنا لا أعلم كيف يفكر هذا المستشار.
2- أنا شخص حاصل على تقديرات سنوية على التوالي جيد جيد جيد جدا جيد جدا بتقدير ترتكمي جيد (مرتفع) العاشر على الكلية شعبة عامة والعشرين على الدفعة، من أوائل كلية الحقوق جامعة الاسكندرية وقد أكرمني الله بالحصول على درجة الماجستير من ذات الكلية وقد قدمت أمام السيد المستشار كل ما يفيد ذلك إلا أن سشيادته كتب في التقرير أن الطاعن حاصل على تقدير جيد ولم يكتب كل هذه الأمور السابق ذكرها رغم سردها في الصحيفة والمذكرة الختامية...فكيف افسر ذلك والفرض أن هذا التقرير سوف يصل لمحكمة الموضوع وقد تكتفي به ولا تنظر للشهادات المقدمة في ملف الدعوى.
3- أنا عدلت طلباتي في مذكرة بالطلبات الختامية والتي سلمت صورة منها لنائب الدولة ورغم ذلك لم أجد إشارة لهذا التعديل في التقرير واعتمد فقط على صحيفة افتتاح الدعوى....
4-أرسلت التظلم بخطاب مسجل بعلم الوصول برقم كذا من مكتب بريد اسكندرية بتاريخ كذا وقد ورد إلى الجهة القضائية وقيد بدفاترها برقم كذا بتاريخ كذا، ورغم أن أحكام الإدارية العليا تقضي بأن العبرة في التظلمات التي ترسل بخطاب بعلم الوصول هو بتاريخ ورودها إلى الجهة المتظلم أمامها وليس العبرة بتاريخ الإرسال من مكتب البريد إلا أن سيادة المستشار أخذ بالعكس بدون ذكر أي حكم أو سند إعتمد عليه في هذا الأمر ...
5- سيادته ذاكر في صدر التقرير أن الطاعن أودع الصحيفة قلم الكتاب في 8/ 11 / 2011 وفي ذكر الوقائع ذكر سيادته أن الطاعن اودع الصحيفة قلم الكتاب 8/ 3/ 2011، أعتقد أن من اسند إليه مهمة الفصل في منازعات الناس يجب أن يكون حريصا في ذكر الوقائع ويراجع التقرير تفاديا للأخطاء المادية.
6- دفعت بأني أجتزت المقابلة الشخصية بدليل نزول تحريات لي وذكرت في المذكرة -التي لم تقرأ- الاحكام التي صدرت من الإدارية العليا التي قضت بأن طلب التحريات قرينة قاطعة -وفي أحدها دليل دامغ - على اجتياز المقابلة ، ولم تقدم الدولة مذكرة ترد فيها على ذلك ولكن السيد المستشار المفوض اعتد بمحضر المقابلة الشخصية الحاصل فيه على 4 درجات من عشرة مش عارف ازاي الدرجات هذه حصلت عليها وأنا من أوائل حقوق الاسكندرية وقد اجتزت مقابلة النيابة الإدارية قبلهان ومعالي المستشار لم يأخذ بهذه الأحكام التي في صالح الطرف الضعيف وأخذ جانب الدولة الطرف القوي التي تستطيع عمل ملايين المحاضر وليس محضر واحد فكأن الخصم أصبح من حقه أن يصطنع دليلاً لنفسه وتأخذ به المحكمة ....
7- سيادته تكلم طوال التقرير عن السلطة التقديرية للجهة القضائية في اختيار المرشحين لتولي ولاية القضاء وأنهم شيوخ القضاء ولديهم الخبرة على معرفة حيدة ونزاهة وتعفف المرشح خلال هذه المقابلة ، فما قيمة التفوق في الكلية مع وجود مثل هذه اللجان والتي يسير على رأيها ىالقضاء ويعتد بتقديرها.
8- القرار الجمهوري فيه 154 عضوا أكثر من 80 منهم أقل مني في الدرجات ومن كليتي تم تعيين 8 وذكرت أن 7 منهم أقل مني في الدرجات وقدمت إفادات بالتخطي ولم تنكر الدولة ذلك÷، لكن سيادة المستشار ذكر في التقرير أن بعض من شملهم القرار أقل من الطاعن في الدرجات، ....فأكثر من نصف الأعضاء أقل مني فاستعاض سيادته عن ذلك بكلمة بعض.

9- في نهاية التقرير قال سيادته أنه رغم ما تنطق به الأوراق من التأهيل العلمي للطاعن إلا أن الكفاءة العلمية ليست هي المعيار الوحيد للمفاضلة وإنما يتعين توافر عناصر ومعايير أخرى تتعلق بالأهلية والقدرة على تولي هذا المنصب ،وتلك المعايير مما تختص لجنة المقابلة- وحدها- بتحديدها عند المقابلة ومن ثم فلا يسوغ التطرق إلى المفاضلة بين المرشحين في درجات التخرج إلا بين من اجتاز منهم المقابلة بنجاح وإذ لم يجتز الطاعن المقابلة فلا يقبل منه الدفع بإجراء المفاضلة بينه وبين المتقدمين الذين اجتازوا المقابلة دونه...

استاذ على الدين هل حضرتك دفعة 2008 وطاعن على قرار مجلس الدولة 2008 ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟ رجاء الرد للاهمية قد استفيد انا وانت اخى العزيز

عمرو إبراهيم زيدان
19-08-2012, 06:41 PM
طلب تحديد الجلسة يكتب بأسم رئيس المحكمة الإدارية العليا أم رئيس الدائرة الثانية موضوع

الرجاء الرد للأهمية

max vee
20-08-2012, 02:32 AM

أسأل الله سبحانه وتعالي أن يكرمك ويوفقك الي ما فيه الخير ، وأن يوفقك الي ما تريد ، وبالنسبة للي عمله معاك المفوض فيكفيك القول حسبي الله ونعم الوكيل

23-08-2012, 08:22 AM
كل سنة وانتوا طيبين
حد عنده معلومات الدائرة الحالية هتمشى وتيجى غيرها ولا هتكمل السنة الجاية كمان ؟؟؟
ياريت اللى عنده معلومة يقولنا

طب محدش عنده معلومة ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حقاني
24-08-2012, 01:44 AM
طب محدش عنده معلومة ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رئيس الدائرة اتنقل وبقى رئيس إدارة التفتيش بالمجلس، وأكيد الرئيس الجديد سيكون له اتجاه جديد نتعشم أن يكون أكثر عدالة من سابقه.

حقاني
24-08-2012, 02:25 AM
في حالة حل هيئة قضايا الدولة وتحويلها الي نيابة مدنيه...هل دا ممكن يوثر علي من ياخذ حكم باحقيته في التعيين مستقبلا فيقال له مثلا ان الهيئة تم حلها

الأستاذ / محمد نصر ... هذا السؤال ذكي وينم عن تمتعكم بالفطنة والرؤية الموضوعية للمستقبل - وإلى حضرتك هذه الإجابة المتواضعة.
إذا حدث وتم تحويل هيئة قضايا الدولة إلى نيابة مدنية أو نقل تبعيتها القانونية إلى شخص معنوى جديد فإن مركزك القانوني سيكون مرتبط ارتباطاً وثيقاً بهذا التحول، وعليك حينها القيام بإجراء تصحيح لشكل الدعوى باختصام الممثل القانوني للنيابة المدنية سواء كان النائب العام أو رئيس مجلس القضاء الأعلى بحسب الأحوال، مع تعديل طلباتك الختامية إلى طلب إلغاء القرار الجمهورى المتضمن تخطيك في التعيين بوظيفة مندوب مساعد بهيئة قضايا الدولة مع ما يترتب على ذلك من آثار أهمها تعيينك بوظيفة معاون نيابة بالنيابة المدنية التي آلت إليها هيئة قضايا الدولة والمعادلة لدرجة مندوب مساعد.

ومن أحدث الأمثلة العملية لتلك المسألة القانونية هي حالة التقسيم الجديد للمحافظات - كما حدث في محافظة القاهرة بنقل تبعية بعض أحيائها كحلوان ومدينة القاهرة الجديدة إلى محافظة جديدة تم إنشائها هي محافظة حلوان، فحينها تم تعديل شكل الدعاوى المتعلقة بتلك المناطق والتي سبق إقامتها ضد محافظ القاهرة ( وسواء كانت منازعات وظيفية أو منازعات أفراد) وذلك باختصام محافظ حلوان الذي أصبح هو صاحب الصفة القانونية في تلك القضايا باعتباره الممثل القانوني لمحافظة حلوان وليس محافظ القاهرة الذي زالت عنه تلك الصفة.
مع خالص تحياتي ..

لله الامر
24-08-2012, 04:45 AM
يا جماعة عايز اعرف ايه نظام التحريات فى القضية ....... يعنى فى التحريات هياخدوا لحد الدرجة كام فى القضية ....... ارجو الرد للاهمية

mohamed nasr
25-08-2012, 03:34 AM
الأستاذ / محمد نصر ... هذا السؤال ذكي وينم عن تمتعكم بالفطنة والرؤية الموضوعية للمستقبل - وإلى حضرتك هذه الإجابة المتواضعة.
إذا حدث وتم تحويل هيئة قضايا الدولة إلى نيابة مدنية أو نقل تبعيتها القانونية إلى شخص معنوى جديد فإن مركزك القانوني سيكون مرتبط ارتباطاً وثيقاً بهذا التحول، وعليك حينها القيام بإجراء تصحيح لشكل الدعوى باختصام الممثل القانوني للنيابة المدنية سواء كان النائب العام أو رئيس مجلس القضاء الأعلى بحسب الأحوال، مع تعديل طلباتك الختامية إلى طلب إلغاء القرار الجمهورى المتضمن تخطيك في التعيين بوظيفة مندوب مساعد بهيئة قضايا الدولة مع ما يترتب على ذلك من آثار أهمها تعيينك بوظيفة معاون نيابة بالنيابة المدنية التي آلت إليها هيئة قضايا الدولة والمعادلة لدرجة مندوب مساعد.

ومن أحدث الأمثلة العملية لتلك المسألة القانونية هي حالة التقسيم الجديد للمحافظات - كما حدث في محافظة القاهرة بنقل تبعية بعض أحيائها كحلوان ومدينة القاهرة الجديدة إلى محافظة جديدة تم إنشائها هي محافظة حلوان، فحينها تم تعديل شكل الدعاوى المتعلقة بتلك المناطق والتي سبق إقامتها ضد محافظ القاهرة ( وسواء كانت منازعات وظيفية أو منازعات أفراد) وذلك باختصام محافظ حلوان الذي أصبح هو صاحب الصفة القانونية في تلك القضايا باعتباره الممثل القانوني لمحافظة حلوان وليس محافظ القاهرة الذي زالت عنه تلك الصفة.
مع خالص تحياتي ..

شاكر ليك جدا سيدي الفاضل علي اجابتك لسؤالي وتوضيحك الرائع وجزاك الله الجزاء الاوفي...

حقاني
25-08-2012, 08:33 PM
يا جماعة عايز اعرف ايه نظام التحريات فى القضية ....... يعنى فى التحريات هياخدوا لحد الدرجة كام فى القضية ....... ارجو الرد للاهمية

بالنسبة للتحريات :
القاعدة العامة التي استقرت عليها المحكمة الإدارية العليا هي وجوب أن تقتصر التحريات على الأقارب حتى الدرجة الثانية فقط أي داخل نطاق الأسرة الصغيرة الأب والأم والأخوات ومن أمثلة المبادئ القضائية الدالة على ذلك المبدأ الآتي:-

تعيين - قضايا الدولة - شرط حسن السمعة.
لايؤاخذ الإنسان على صلته بذويه إلا ما ينعكس منها على سلوكه - صدور حكم بالحبس على زوج الأخت في جنحة ضرب لا يفقد المرشح للتعيين شرط حسن السمعة - زوج الأخت لا يدخل في نطاق الأسرة الصغيرة - إلغاء قرار التخطي في التعيين.
منشور بكتاب قواعد تعيين أعضاء الهيئات القضائية ومنازعاتهم أمام المحكمتين الدستورية والإدارية العليا في عشر سنوات 2000-2010 إعداد المستشار / حاتم جمال الصياد صفحة 526 مبدأ رقم 99
(الطعن رقم 36336 لسنة 54 ق.عليا ـ الدائرة الثانية ـ جلسة 19/12/2009م).
(الطعن رقم 18844 لسنة 53 ق عليا ـ الدائرة السابعة ـ جلسة 5/7/2009م). (الطعن رقم 12624 لسنة 52ق عليا ـ الدائرة السابعة ـ جلسة 25/1/2009م) .

فأرجو الاطمئنان وبالتوفيق بإذن الله

احمدالمهدى0
26-08-2012, 03:53 AM
مشرفين المنتدى لو سمحتو عاوز اسال فى حاجه خارجه شويه عن مضمون الصفحه واتمنى حد يرد عليا .. فى اخبار ان تظلمات دفعة 2009 نيابه عامه انتهت وموجوده بالوزاره لامضائها مامدى صحة الخبر وياريت لو فى اخبار جديده بخصوص الموضوع نعرفها وجزاكم الله خير

العدل الحق القانون
27-08-2012, 01:43 AM
طيب لو ام المرشح كان صدر ضدها حكم بشهر مع الايقاف والمصاريف فى قضية تبديد لصالح التأمينات الاجتماعيه هل هذا له تأثير لو رفعت دعوى تخطى وكان فيه قضايا اخرى بس منها اللى اتحفظت ادارى ومنها اللى تم التصالح فيها بالنسبه للمرشح والوالد ارجو الافاده

العدل الحق القانون
27-08-2012, 01:45 AM
عايز اعرف حد من اللى اتعين فى دفعة 2008 نيابة اداريه جايب اقل من 69% جامعة الازهر وارجو الافاده

عادل هيبه
28-08-2012, 12:55 AM
الأستاذ الكريم
السلام عليكم
بالإشارة إلى الموضوع الخاص بتحويل هيئة قضايا الدولة إلى نيابة مدنية ، وبعد تصحيح شكل الدعوى وإتخاذ كافة الإجراءات
هل يظل الإختصاص منعقد لمجلس الدولة ، أو سيكون الإختصاص في هذه الحالة إلى محكمة النقض طبقاً لقانون السلطة القضائية .
آمل الإفادة وشكراً

حقاني
30-08-2012, 01:01 AM
الأستاذ الكريم
السلام عليكم
بالإشارة إلى الموضوع الخاص بتحويل هيئة قضايا الدولة إلى نيابة مدنية ، وبعد تصحيح شكل الدعوى وإتخاذ كافة الإجراءات
هل يظل الإختصاص منعقد لمجلس الدولة ، أو سيكون الإختصاص في هذه الحالة إلى محكمة النقض طبقاً لقانون السلطة القضائية .
آمل الإفادة وشكراً

الأخ الكريم/ الأستاذ عادل هيبه
نفيدكم بأن الإجابة السابقة كانت تتعلق بمدى أثر تحول هيئة قضايا الدولة إلى نيابة مدنية على المركز القانوني الذي اكتسبه رافعي قضايا التخطي في التعيين بهيئة قضايا الدولة، وما يستلزمه القانون لسلامة السير في نظر تلك القضايا تفادياً للقضاء بعدم قبولها، هذا من ناحية.
ومن ناحية أخرى ورداً على سؤالكم المتعلق بمسألة الاختصاص والذي جاء إثراء لهذا الموضوع بغير قصد ممن هو عالم بإجابته ..، نفيد بأنه بالطبع سيترتب على ذلك أن تخرج تلك القضايا ولائياً عن الاختصاص المنعقد لمجلس الدولة بنظرها، بل وسيتعين معه على مجلس الدولة إحالة تلك القضايا بحالتها وبغير مصاريف إلى محكمة النقض بقوة الدستور إذا تضمنت نصوصه هذا التحول أو بقوة القانون إذا ترك له تقرير ذلك التحول، نظراً لكون تلك القضايا ستغدو مساسة بالمركز القانوني لأعضاء السلطة القضائية والتي تختص محكمة النقض وفقاً للقانون رقم 46 لسنة 1972 بنظر المنازعات الخاصة بالقرارات الإدارية النهائية المتعلقة بأي شأن من شئونهم.
مع خالص تحياتي ،،،،

التوفيق يارب
30-08-2012, 04:23 AM
استاذ حقاني انا اختلف مع حضرتك وقد تكون حضرتك لم تخطأ وقد اكون انا المخطيء ولكننا نتجاذب اطراف الحديث
اولا :- انا لا اعتقد انه لا صحة حول تعديل الطلبات حيث أن القانون لا يطبق بأثر رجعي وتظل القضي بحالتها لانه في حالة صدور حكم من المحكمة فيقضي هذا الحكم بإتبارك احد المعيني من وقت صدور القرار اي انك تعين بأثر رجعي من وقت ان كانت هي هيئة قضايا الدولة وثانيا بخصوص احالة الدعوى فأعتقد ايضا ان المحكمة انطلاقا من حديثي حول النقطة السابقة فإن المحكمة تكمل النظر في الدعاوى المرفوعة امامها حيث انها رفعت في ظل القانون المطبق وقت رفعها // ولكنها لن تقبل الدعاوى اللاحقة علي صدور القانون بإحالة الهيئة الي نيابة ادارية ... واتمني الا أكون قد ازعجتك ولكن يا محلي النقاش في القانون والاستفادة

لله الامر
30-08-2012, 08:02 AM
شكرا يا استاذ حقانى على الرد .... بالفعل كانت احكام المحكمة الادارية العليا بتقتصر التحريات على الاب والام والاخوات فقط
لكن لأسف انا كنت مع الاستاذ حسام الطوخى وقالى انه السنة دى بس رئيس الدايرة الحالى دخل الاعمام والاخوال والجد فى التحريات بس الحمد لله هو قالى ان الحكم يعتبر باطل لانه خالف المبادىء اللى استقرت عليها احكام المحكمة الادارية العليا ... ودخل فى موضوع دائرة توحيد المبادىء وكده .... وربنا ييسر والامور تمشى طبيعية وياخد كل صاحب حق حقه ......

عادل هيبه
30-08-2012, 11:51 PM
الاخ الكريم / الأستاذ حقاني
بعد التحية
بداية أشكركم على ردكم الكريم والذي ينم عن علمكم ، أما بخصوص إحالة الدعوى إلى محكمة النقض ، أعتقد أن هذا الأمر فيه تفسير وقد أكون مخطئ فيه وهو أنه في هذه الحالة يمكن تطبيق نظرية عدم المساس بالمراكز القانونية السابقة على صدور قرار إلغاء الهيئة ، وأن الدعوى المنظورة امام مجلس الدولة تظل إلى أن يتم الفصل فيها ، وينطبق قانون السلطة القضائية بالنسبة للإختصاص على التعينات التي تتم بعد تطبيق النظام القضائي الجديد ، إذا كان هذا صحيح .
شاكر ومقدر
وتقبل تحياتي

M.NASER
01-09-2012, 05:19 PM
لو سمحتم عايز صيغه اللجوء لفض المنازعات

عمرو إبراهيم زيدان
04-09-2012, 06:53 PM
مفيش جديد يا جماعة ولا ايه

سنووايت تويو
09-09-2012, 01:49 AM
لو سمحتم عايز صيغه اللجوء لفض المنازعات
اهلا بك اخى الفاضل
دى الصيغة
السيد الأستاذ المستشار / رئيسلجنة التوفيق بوزارة العدل

تحية طيبة وبعد ،

مقدمة لسيادتكم /

..................(تكتب اسمك )...........

وعنوانه /

..............................(عنوانك )........................ ضد هيئة /

....(اسم الهيئة )............ويمثلها المستشار :......(اسم الرئيس)..............

وعنوانه /.................(عنوان الهيئة).................................

الموضوع والطلباتحيث أنني تقدمت لشغل درجة ............ وقد استوفيت كافةالشروط المطلوبة حيث أنني حاصلة على ليسانس (حقوق- شريعة وقانون ) دفعة ........ دور....... – جامعة ..... بمجموعدرجات...... من ....... بتقدير تراكمي....... وبنسبة مئوية ...... وعدد سنوات الدراسة........,كما أنني اجتزت المقابلة المقررة لذلك وتم إجراء التحريات اللازمة والتي لم تسفر عن تقصير في تحرياتي أو عائلتي وقد فوجئت بصدور القرار الجمهوري رقم .....لسنة ...... والمنشور في جريدة ......بتاريخ .......متخطياً أحقيتي في التعيين حيثتم تعيين من هم اقل منى في التقدير والمستوى الاجتماعي والعلمي والأمني وذلك علىمستوى الجامعات المصرية .ولقد تقدمت بتظلم إلى الجهة المذكورة قيد في دفتر واردالتظلمات برقم ....... وكان ذلك بتاريخ ....... وذلك للنظر في أمري وإيجاد حل لمشكلتي ولكن للأسف لم يرد على تظلميإلى الآن . وحيث أننا نرغب التوفيقفي المنازعة المذكورة بمعرفة لجنتكم الموقرة فإننا نتقدم بهذا الطلب للسير في الإجراءاتالمقررة لإصدار التوصيات اللازمة لإنهاء موضوع النزاع على نحو ما ذكر بالطلب .

وتفضلوا بقبول جزيل الشكر ووافر الاحترام .

مقدمة لسيادتكم

الاسم / ....................

المؤهل / ...........................

العنوان / ........................................

ت/ .................................................. ..

عمرو إبراهيم زيدان
11-09-2012, 12:15 PM
يا جماعة فى واحد زميلى رافع قضية تخطى فى التعيين على هيئة قضايا الدولة
والهيئة قدمت ضده صورة طبق الأصل من محضر المقابلة الشخصية وقدمت عدم موافقة أمن الدولة على التعيين
فهل هو هيحتاج التصريح باستخراج افادة من مكتب الأمن بنزول التحريات

محمد2007
19-09-2012, 10:49 PM
هوة ياجماعة القضية بتاخد كام جلسة بعد تقرير المفوضين

M.NASER
20-09-2012, 04:11 AM
اهلا بك اخى الفاضل
دى الصيغة
السيد الأستاذ المستشار / رئيسلجنة التوفيق بوزارة العدل

تحية طيبة وبعد ،

مقدمة لسيادتكم /

..................(تكتب اسمك )...........

وعنوانه /

..............................(عنوانك )........................

ضد هيئة /

....(اسم الهيئة )............ويمثلها المستشار :......(اسم الرئيس)..............

وعنوانه /.................(عنوان الهيئة).................................

الموضوع والطلبات

حيث أنني تقدمت لشغل درجة ............ وقد استوفيت كافةالشروط المطلوبة حيث أنني حاصلة على ليسانس (حقوق- شريعة وقانون ) دفعة ........ دور....... – جامعة ..... بمجموعدرجات...... من ....... بتقدير تراكمي....... وبنسبة مئوية ...... وعدد سنوات الدراسة........,كما أنني اجتزت المقابلة المقررة لذلك وتم إجراء التحريات اللازمة والتي لم تسفر عن تقصير في تحرياتي أو عائلتي وقد فوجئت بصدور القرار الجمهوري رقم .....لسنة ...... والمنشور في جريدة ......بتاريخ .......متخطياً أحقيتي في التعيين حيثتم تعيين من هم اقل منى في التقدير والمستوى الاجتماعي والعلمي والأمني وذلك علىمستوى الجامعات المصرية .ولقد تقدمت بتظلم إلى الجهة المذكورة قيد في دفتر واردالتظلمات برقم ....... وكان ذلك بتاريخ ....... وذلك للنظر في أمري وإيجاد حل لمشكلتي ولكن للأسف لم يرد على تظلميإلى الآن . وحيث أننا نرغب التوفيقفي المنازعة المذكورة بمعرفة لجنتكم الموقرة فإننا نتقدم بهذا الطلب للسير في الإجراءاتالمقررة لإصدار التوصيات اللازمة لإنهاء موضوع النزاع على نحو ما ذكر بالطلب .

وتفضلوا بقبول جزيل الشكر ووافر الاحترام .

مقدمة لسيادتكم

الاسم / ....................

المؤهل / ...........................

العنوان / ........................................

ت/ .................................................. ..

جزاكى الله خيرا

mimo5769952
22-09-2012, 11:32 PM
اسماء اعضاء الدايره الجدد لو سمحتوا واتجاهتهم

mohamedawadala
23-09-2012, 02:01 AM
الدائرة الثانية والخاصة بنظرالمنازعات الخاصة بأعضاء مجلس الدولة وهيئة قضايا الدولة وهيئة النيابة الإدارية وطلبات التعويض المرتبطة بها بالإضافة إلى نظر الطعون الخاصة بالعاملين المدنيين بالدولة التى لاتدخل فى نطاق أيا من القضايا الأخرى لدوائر المحكمة وتضم هذه الدائرة كلا من المستشارين محمد عبد الحميد مسعود وأحمد عبد التواب محمد مرسى وأحمد عبد الحميد حسن والسيد إبراهيم الزغبى وصلاح شندى عزيز وأحمد محفوظ محمد القاضى وكامل سليمان محمد سليمان ومحمود شعبان حسين نواب رئيس مجلس الدولة

كريم سيف الدين
23-09-2012, 05:38 PM
السلام عليكم فس قضيتي تخطي تعيين ضد وزارة الخارجية في السلك الدبلوماسي فوجئت في الجلسة رقم 6 موضوعي التي يتم تاجيلها من جلسة لاخري لعدم تقديم الجهة الادارية بيان مقارني بيني وبين اخر المعينيين انه بعد تقديم الجهة الادارية البيان عن طريقي طلبي تصريح من المحكمة اقوم بتقديمة للجهة الادارية بنفسي وبعد تقديمي ذلك البيان للمحكمة اامس ارفقته بطلب للمحكمة ان اريد الحصول علي المستندات الاصل لذللك البيان الذي هو صورة رسمية وطالبت بتقديم مستندات الاصل من واقع اوراق امتحاناتي الاصلية ومن واقع محضر المقابلة الشخصية ومن واقع اصلي اخطار جامعة القاهرة وزارة الخارجية باسماء الناجحين كنت اتوقع منرئيس المحكمة الادرية لرئاسة الجمهورية ان يجعل الجلسة القادمة جلسة عادية لحين تقديم الجهة الادارية تلك المستندات ولكن فوجئت بان تكون الجلسة قادمة نطق بالحكم هل هذا في صالحي خصوصا ان القاضي امتنع عن ان يصدر حكم لصالحي من شهر 5/2011 الي الان علي الرغم من عدم حضور اي ممثل من هيئة قضايا الدولة او وزارة الخارجية حتي تلك الصورة الرسمية احضرتها انا بعد الحاح علي رئيس المحكمة وبعد عدة مرات ذهاب الي الوزارة هل استشعر القاضي بصحىة المستند المقدم علما بان متفبرك لان الوزارة امتنعت عن تقديمة طوال اكثر من عامين علاوة اصلا انه لايوجد درجات في الخارجية للامتحانات مخالفة للقانون السلك الدبلوماسي مادة 7 اللي وضع الدرجات في قمة المفاضلة بين المعيينين ولا الاعلان الوزاري للمسابقة خلا من ذكر اي درجات يعني مستند الخارجية اي كلام مش عارف اقدم طلب باعادتها للمرافعة مش عارف برغم ان الجميع بيقول ان القضية كدة في صالحك لانه لو كانت عكس كدة كان القاضي جعل الجلسة القادمة جلسة عادية لحين تقديم الجهة الادارية المستندات التي طلبتها

العدل الحق القانون
23-09-2012, 07:23 PM
الدائرة الثانية والخاصة بنظرالمنازعات الخاصة بأعضاء مجلس الدولة وهيئة قضايا الدولة وهيئة النيابة الإدارية وطلبات التعويض المرتبطة بها بالإضافة إلى نظر الطعون الخاصة بالعاملين المدنيين بالدولة التى لاتدخل فى نطاق أيا من القضايا الأخرى لدوائر المحكمة وتضم هذه الدائرة كلا من المستشارين محمد عبد الحميد مسعود وأحمد عبد التواب محمد مرسى وأحمد عبد الحميد حسن والسيد إبراهيم الزغبى وصلاح شندى عزيز وأحمد محفوظ محمد القاضى وكامل سليمان محمد سليمان ومحمود شعبان حسين نواب رئيس مجلس الدولة

طيب وايه هو اتجاه هذة الدائرة والمبادئ اللى هتمشى عليها نرجو الافاده والدائرة دى ههتقعد كام سنه

24-09-2012, 12:15 AM
ياشباب الخير هل فعلا مجدى العجاتى هو رئيس الدائرة ف السنة القضائية القادمة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

M.NASER
24-09-2012, 01:42 AM
ياجماعه لو سمحتم حد صدرله تقرير من دفعه 2008 مجلس الدوله

shereen ebrahem
24-09-2012, 04:42 PM
لو سمحتوا حد يعرف ناس اتعينت فى هيئة قضايا الدولة 2008 تقديرها 65 % وجامعتها ايه؟ يا ريت اللى يعرف يكون متاكد من النسبة والجامعة وشكرا لحضراتكم

iam sad
24-09-2012, 10:34 PM
برجاء من السادة الافاضل اللذين سبق وقد حصلوا على احكام قضائية بالتعيين سواء فى الادارية او قضايا الدولة ان يذكرون لنا المحامين اللذين حصلوا ع هذة الاحكام بعد فضل وارادة الخالق ويفضل من يعلم اسماء وارقام محامين غير الاستاذ محمود الطوخى وذلك لمزيد من مساعدة اخوانهم اللذين فى اشد الاحتياج الى محامى جدير بان يقوم برفع مثل هذة القضايا ا ولهم جزيل الشكر وبالتوفيق فى الحياة الجديدة وارجوا ان يتذكروا مثل هذة الايام سابقا .

m1191
28-09-2012, 12:56 PM
لو سمحتو ياشباب انا محتاج ضرورى صيغه عريضه الدعوى اللى هرفع بيها قضيه التخطى فى الاداريه العليا .. وايه الاجراءات اللى اعملها ... وايه اللى اعمله عشان القضيه ماتطولش........... دعواتكم ليا

ehab_1
28-09-2012, 09:23 PM
السلام عليكم

اكتشفت امس و بالصدفة البحتة ان تقريري اتكتب و خرج من المفوضين من 8 شهور و المحامي بتاعي كان نايم في العسل و يقولي بنحاول نحركه و انت كمان حاول من ناحيتك. المهم التقرير تمام و خد قبول و يمكن من احسن التقارير الي قرأتها. فضل من ربي سبحانه و تعالي. و بحاول دلوقتي أنزلها جلسة.
أول جلسة للدايرة الجديدة يوم 13/10/2012 ان شاء الله الدائره هتنعقد كل سبت اعتقد في القاعة 12 .
يا ريت لو حد متحدد له جلسة في اكتوبر يعرفنا الدنيا فيها اية مع المستشار مسعود؟ كمان لو كان فيه حد حاجز للحكم يا ريت يعرفنا ؟
بالنسبة لموضوع نتيجة التحريات - يا ريت لو حد عنده معلومة بخصوص الموضوع ده عشان سمعت كلام كتييير فيه ؟
انا طاعن على 2007 نيابة ادارية

MoHaMeD 2006
29-09-2012, 02:57 AM
سؤال ياجماعة لو سمحتم ... هل ممكن حد خريج دفعة 2006 ينضم لأى قضية مرفوعة ضد قضايا الدولة او الادارية الآن؟؟؟

m1191
29-09-2012, 11:30 AM
السلام عليكم

اكتشفت امس و بالصدفة البحتة ان تقريري اتكتب و خرج من المفوضين من 8 شهور و المحامي بتاعي كان نايم في العسل و يقولي بنحاول نحركه و انت كمان حاول من ناحيتك. المهم التقرير تمام و خد قبول و يمكن من احسن التقارير الي قرأتها. فضل من ربي سبحانه و تعالي. و بحاول دلوقتي أنزلها جلسة.
أول جلسة للدايرة الجديدة يوم 13/10/2012 ان شاء الله الدائره هتنعقد كل سبت اعتقد في القاعة 12 .
يا ريت لو حد متحدد له جلسة في اكتوبر يعرفنا الدنيا فيها اية مع المستشار مسعود؟ كمان لو كان فيه حد حاجز للحكم يا ريت يعرفنا ؟
بالنسبة لموضوع نتيجة التحريات - يا ريت لو حد عنده معلومة بخصوص الموضوع ده عشان سمعت كلام كتييير فيه ؟
انا طاعن على 2007 نيابة ادارية
مبروك ايهاب باشا وان شاء الله ربنا يتممها على خير ويصدر الحكم ليك بالتعيين ان شاء الله ........ بس ياريت تساعدنى بانك تعرفنى ايه الاجراءات اللى اعملها وياريت لو ترفعلى صوره من العريضه وايه الطلبات اللى طلبتها فى المفوضين

ماتسيبشي حقق
30-09-2012, 12:37 PM
السلام عليكم في حد يعرف اخر اثنين في قرار التعين دفعة ٢٠٠٧ مجلس دوله جامعة ايه لاني رافع دعوي تخطي منذ ثلاث سنوات ويتم تاجيلها لنفس السبب ارجوا المساعده ضروري ضروري. ان الله في عون العبد مادام العبد في عون اخيه

ماتسيبشي حقق
30-09-2012, 12:41 PM
السلام عليكم في حد يعرف اخر اثنين في قرار التعين دفعة 2007 مجلس دوله جامعة ايه لاني رافع دعوي تخطي منذ ثلاث سنوات ويتم تاجيلها لنفس السبب ارجوا المساعده ضروري ضروري. ان الله في عون العبد مادام العبد في عون اخيه

ehab_1
01-10-2012, 12:50 AM
اخي الكريم m1191
كل المعلومات اللي انت محتاجها موجودة في صفحات المنتدي ده ( الجزء الأول ) و انصحك بالرجوع اليها عشان فيها اجابة لكل سؤال هيجي علي بالك .
مطلبتش حاجة من المفوضين غير اللي في عريضة الدعوي : القبول الشكلي و في الموضوع الغاء القرار الجمهوري و مساواتي بزملائي و التعويض المادي عن الضرر.
و التقرير رد علي كل النقط دي لصالحي لكن مجابشي سيرة المساواة بزملائي لانها موضوع قضية تانية لو ربي أراد .

m1191
01-10-2012, 04:08 PM
شكرا استاذ ايهاب ... بس ياريت لو ينفع ترفعلى صوره من عريضه الدعوى ... بالتوفيق ان شاء الله

محمد2007
01-10-2012, 09:11 PM
السلام عليكم في حد يعرف اخر اثنين في قرار التعين دفعة ٢٠٠٧ مجلس دوله جامعة ايه لاني رافع دعوي تخطي منذ ثلاث سنوات ويتم تاجيلها لنفس السبب ارجوا المساعده ضروري ضروري. ان الله في عون العبد مادام العبد في عون اخيه
فيهم واحد جامعة عين شمس والتانى جامعة الزقازيق....وربنايوفقك

احمد ابراهيم زيدان
02-10-2012, 10:09 AM
السلام عليكم
انا كنت عاوز اعرف عنوان مكتب المحامى محمود الضوخى للاهميه يا ريت اللى يعرف عنوان المكتب او تليفون المكتب يقولى للاهميه

ماتسيبشي حقق
02-10-2012, 02:03 PM
متشكر جداً للاخ الكريم والعضو الفاضل محمد٢٠٠٧ علي الاهتمام وسرعة الرد وربنا يجازيك خير ويبارك فيك

khaled22
02-10-2012, 07:35 PM
142 شارع محمد فريد محطة محمد نجيب في المترو
العمل في المكتب من الساعه 5 مساء الي الساعه 8 مساء فقط

khaled22
02-10-2012, 07:38 PM
0223901060 وده رقم تليفون مكتبه الانصال في الوقت اللي مكتوب سابقا وربنا يوفق

احمد ابراهيم زيدان
03-10-2012, 04:45 AM
شكرا استاذ خالد على الاهتمام وسرعه الرد

كريم سيف الدين
03-10-2012, 09:13 AM
علي فكرة انا رافع محمود الطوخي هو حلو لكن نظرا لكبر سنة محتاج منك متابعة كبيرة لقضينك لانة اللي بيحرك المكتب محامي اسمة حسني ومحامية صغيرة ماعرفش اسمها

احمد ابراهيم زيدان
04-10-2012, 08:37 AM
علي فكرة انا رافع محمود الطوخي هو حلو لكن نظرا لكبر سنة محتاج منك متابعة كبيرة لقضينك لانة اللي بيحرك المكتب محامي اسمة حسني ومحامية صغيرة ماعرفش اسمها

هل الاتعاب عاليه جدا زى ما بسمع يا استاذ كريم اصل انا سبق وقرأت ان اتعابه 8 الاف جنيه مش عارف الكلام دا صحيح ولا ايه فيا ريت تفدنى

كريم سيف الدين
07-10-2012, 12:22 PM
هل الاتعاب عاليه جدا زى ما بسمع يا استاذ كريم اصل انا سبق وقرأت ان اتعابه 8 الاف جنيه مش عارف الكلام دا صحيح ولا ايه فيا ريت تفدنى
حسب القضية انا قضيتي في الخارجية 8000 جنية فعلا و 400 مصاريف ادارية لكن النيابة العامة والادارية مابتزيدش عن 4000 جنية وسال برضة

احمد ابراهيم زيدان
07-10-2012, 06:09 PM
حسب القضية انا قضيتي في الخارجية 8000 جنية فعلا و 400 مصاريف ادارية لكن النيابة العامة والادارية مابتزيدش عن 4000 جنية وسال برضة

شكرا يا استاذ كريم على الرد

m1191
10-10-2012, 08:31 PM
هو لازم يكون اللى اقل منى من نفس جامعتى ؟؟؟ كمان لو انا معرفش اللى اقل منى فى التقدير دول من جامعه ايه وتقديرهم كام بالظبط .. دى اعرفها ازاى ؟؟؟؟؟؟؟

عمرو إبراهيم زيدان
12-10-2012, 05:31 PM
غدا اولى جلسات الدائرة الثانية موضوع .. لنظر قضايا التخطى فى التعيين

amh
14-10-2012, 01:01 AM
استاذ عمرو ابراهيم زيدان
أرجو من سيادتك موافتنا بالاخبار الخاصة بهذه الدائرة تباعاً
واتجاه هذه الدائرة
ولسيادتكم جزيل الشكر

قاضى المشروعية
17-10-2012, 11:40 PM
يا جماعه انا انا رافع طعن تخطى وعاير ارفع دعوى تعويض ومش عارف التفاصيل التعويض بيكوم كام فى حاله كسبت دعوى التخطى ؟ وايه الاجراءات رفع دعوى التعويض ؟ وامام محكمه اية ؟ وبتاخد كام وقت لصدور الحكم؟

amh
19-10-2012, 02:48 AM
يا جماعة لو سمحتوا ممكن اسماء اعضاء الدائرة الجديدة

ehab_1
19-10-2012, 11:35 PM
الدائرة الثانية

الخاصة بنظرالمنازعات الخاصة بأعضاء مجلس الدولة وهيئة قضايا الدولة وهيئة النيابة الإدارية وطلبات التعويض المرتبطة بها بالإضافة إلى نظر الطعون الخاصة بالعاملين المدنيين بالدولة التى لاتدخل فى نطاق أيا من القضايا الأخرى لدوائر المحكمة وتضم هذه الدائرة كلا من :المستشارين

محمد عبد الحميد مسعود

أحمد عبد التواب محمد مرسى

أحمد عبد الحميد حسن

السيد إبراهيم الزغبى

صلاح شندى عزيز

أحمد محفوظ محمد القاضى

كامل سليمان محمد سليمان

محمود شعبان حسين

m1191
20-10-2012, 02:40 PM
ياريت ياشباب نساعد بعضنا ... اللى يعرف حد اقل منه فى التقدير واسمه فى القرار 2008 .. يعرفنا اسمه وجامعته وتقديره عشان نقدر نرفع القضيه صح ... شكرا

amh
21-10-2012, 12:22 AM
الدائرة الثانية

الخاصة بنظرالمنازعات الخاصة بأعضاء مجلس الدولة وهيئة قضايا الدولة وهيئة النيابة الإدارية وطلبات التعويض المرتبطة بها بالإضافة إلى نظر الطعون الخاصة بالعاملين المدنيين بالدولة التى لاتدخل فى نطاق أيا من القضايا الأخرى لدوائر المحكمة وتضم هذه الدائرة كلا من :المستشارين

محمد عبد الحميد مسعود

أحمد عبد التواب محمد مرسى

أحمد عبد الحميد حسن

السيد إبراهيم الزغبى

صلاح شندى عزيز

أحمد محفوظ محمد القاضى

كامل سليمان محمد سليمان

محمود شعبان حسين

الف شكر يا استاذ ايهاب على الرد
وكل عام وانت بخير
ويارب بناركلك قريب على حكم الاحقية

ehab_1
21-10-2012, 01:13 AM
انا تحت امرك يا باشا . ربنا يكرمنا جميعا
يا ريت يا جماعة لو حد عنده اخبار عن اللي حصل في جلسة امبارح؟!!

m1191
22-10-2012, 09:42 PM
سمعت ان الدايره دى بتهتم اوى بنتيجه التحريات .. نرجو التاكد

ehab_1
23-10-2012, 12:10 AM
الدائرة السابقة في نهاية العام القضائي كانت بتهتم بنتيجة التحريات
لكن اجيب نتيجة التحريات منين؟؟!!!!!

wehad03
23-10-2012, 01:33 AM
الدائرة السابقة في نهاية العام القضائي كانت بتهتم بنتيجة التحريات
لكن اجيب نتيجة التحريات منين؟؟!!!!!التحريات لحد الدرجة الكام ومين اللي عليه اثبات التحريات المدعي ولا قضايا الدولة

m1191
23-10-2012, 02:23 AM
التحريات لحد الدرجة الكام ومين اللي عليه اثبات التحريات المدعي ولا قضايا الدولة
لو انت متاكد من تحرياتك .. اطلبها انت لانها هتكون فى صالحك لسببين
1_ انك بيها بتثبت انك نجحت فى المقابله
2 _ بتثبت ان حالتك الاجتماعيه تمام ولا يوجد مانع
...
تعرفها ازاى دى ممكن من الوزاره بس ممكن تكون صعبه شويه

wehad03
23-10-2012, 07:38 AM
لو انت متاكد من تحرياتك .. اطلبها انت لانها هتكون فى صالحك لسببين
1_ انك بيها بتثبت انك نجحت فى المقابله
2 _ بتثبت ان حالتك الاجتماعيه تمام ولا يوجد مانع
...
تعرفها ازاى دى ممكن من الوزاره بس ممكن تكون صعبه شويه
أنا متأكدة منها لحد الدرجة التالتة بس الرابعة عندي فيها مشاكل وماذا بشأن اقتصار التحريات علي الدرجة الأولي والتانية. وايه أهمية تقرير المفوضين في الحالة دي

mimo5769952
23-10-2012, 09:53 PM
ياشباب انا كان عندى جلسة مفوضين النهارده واتقدملى محضر المقابله عباره عن مجموعة من الاسماء متعلم عليهم كلهم بعلامة اكس وخلاص فيكون ردى عليهم بايه مع العلم انى منزليش تحريات ومجموعى 71%وده كله فى قضية تخطى فى التعين فى مجلس الدوله
ا رجوكم الرد على ضرورى

قاضى المشروعية
23-10-2012, 11:48 PM
يا جماعه انا رافع طعن تخطى وعايز ارفع دعوى تعويض دلوقتى اية المحكمة المختصة وايه الورق المطلوب و هل لازم اكون واخد حكم احقيه فى التخطى اصلى عايز ارفع دعوى التعويض دلوقتى ولسه ما اخدتش حكم فى التخطى ؟ والتعويض بيبقى كام عادة لو اتحكم يعنى؟ ياريت لو حد يعرف التفاصيل دى يقولى وجزاكم الله خير

abas0abas
23-10-2012, 11:54 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جميعا
كل عام ووحضراتكم بخير تقبل الله منا ومنكم
طلب من السادة المحترمين القائمين علي الصفحة وأعضاء المنتدي الموقر
أنا عايز أعرف جامعات حد من المعنيين بالقرار رقم ٢٠٠ لسنة ٢٠٠٤ الخاص بتعيين النيابة الادارية بدفعات ٩٩و ٢٠٠٠ تكميلي و٢٠٠١ أصلي جامعة عين شمس أو أي جامعة آخري ربنا يبارك فيكم
ياريت دفعة ٢٠٠٠ وياريت جامعة عين شمس إن أمكن
غير الاسماء الآتية الخطيب محمد ونرمين نبيل ورشا عادل عبدالحميد
أرجوا أن أجد طلبي لدي اخوتي وأساتذتي الأفاضل القائمين علي الصفحة وأعضاء المنتدي
جزاكم الله خيرا
أنا شاكر لكم جدا

abas0abas
24-10-2012, 12:02 AM
يكون من جامعة عين شمس بتقدير مقبول دفعة ٢٠٠٠ التكميلية بالقرار رقم ٢٠٠ لسنة ٢٠٠٤

محامى 2010
24-10-2012, 04:43 AM
معلش يا جماعه انا كان ليا استفسار هام ارجومن حدمنكم يكون عنده خبرة ومعلومة موكده انه يجاوبني عليه-هوا انا لما هاجي ارفع الدعوى بتاعتي هاختصم فيها رئيس المجلس العسكري اللي هوا اصدرالقرار ولا رئيس الجمهوريه؟

الورود البيضاء
24-10-2012, 10:26 AM
المفروض زى مادرسنا يكون المجلس العسكرى لانه مصدر القرار .......وهسال لحضرتك ,زمايلى اللى رفعوا الدعوى فعلا .......

mimo5769952
24-10-2012, 11:26 AM
[QUOTE=mimo5769952;486608]
ياشباب انا كان عندى جلسة مفوضين النهارده واتقدملى محضر المقابله عباره عن مجموعة من الاسماء متعلم عليهم كلهم بعلامة اكس وخلاص فيكون ردى عليهم بايه مع العلم انى منزليش تحريات ومجموعى 71%وده كله فى قضية تخطى فى التعين فى مجلس الدوله
ا رجوكم الرد على ضرورى

ارجوكم سرعة الرد على ياشباب

mimo5769952
30-10-2012, 12:38 AM
انا عايز اعرف جامعة كل من
1- دينا عبد الله على سالم قنديل رقم 200
2- محمد جمال صادق فرج جعفر عياد رقم 205
3- محمد مجدى يوسف حسن فرج البنا رقم 216

وياريت لو حد من جامعة طنطا اقل من 70% ضرورى فى قرار النيابة الادارية دفعة 2008

محامى 2010
30-10-2012, 04:20 AM
الاخيرعين شمس

zoom_261
30-10-2012, 03:47 PM
ممكن تخاتصم رئيس الجمهورية ورئيس المجلس العسكرى مفيش اى مشاكل

m1191
01-11-2012, 09:04 PM
هو انا عشان ارفع الدعوى لازم اعمل توكيل لمحامى نقض ؟؟؟؟؟؟؟.... انا عايز ارفعها انا واكمل فيها فهل لازم اعمل توكيل ولا كفايه اشوف محامى من هناك يمضى عليها وخلاص؟

zoom_261
02-11-2012, 01:08 AM
اعمل توكيل لمحامى نفض ولما تروح هناك هتلاقى محامى اسمو الاستاذ حامد محمد على هيمضى على العريضة وتعطيله مبلغ زهيد لان الوكالة مفترضة بين محامين النقض

m1191
02-11-2012, 03:29 PM
اعمل توكيل لمحامى نفض ولما تروح هناك هتلاقى محامى اسمو الاستاذ حامد محمد على هيمضى على العريضة وتعطيله مبلغ زهيد لان الوكالة مفترضة بين محامين النقض
شكرا ياباشا على ردك واهتمامك .... يعنى كده لازم اعمل توكيل لمحامى نقض

nada atef
03-11-2012, 03:33 AM
ممكن اعرف اخر ميعاد لرفع دعوى التخطى فى التعيين علشان اعرف هل من حقى ارفعها دلوقتى ولا لاء

m1191
03-11-2012, 02:05 PM
ممكن اعرف اخر ميعاد لرفع دعوى التخطى فى التعيين علشان اعرف هل من حقى ارفعها دلوقتى ولا لاء
حضرتك عملتى تظلم .. بتستنى 60 يوم بعد ال 60 الاولى ليكى 60 يوم تانيين ترفعى فيهم الدعوى او تلجاى لفض المنازعات

m1191
03-11-2012, 02:07 PM
ياشباب انا عايز ارفع دعوى تخطى فى قضايا الدوله 2008 .. وللاسف معرفش اى حد فى القرار اقل منى فى التقدير ... ياريت تساعدونى ...انا تقديرى جيد 74.14%
جزاكم الله خير

nada atef
03-11-2012, 02:48 PM
شكرا لاهتمام حضرتك بالرد على سؤالى

العدل الحق القانون
03-11-2012, 08:07 PM
فيه استفسار بسيط يا جماعة 1-انا رفعت دعوى قضائية بس المحامى فى تقرير الطعن لم يطلب قبول الطعن شكلا وانما قال فى اخر تقرير الطعن ولهذة الاسباب يلتمس الطاعن الحكم بالغاء القرار المطعون عليه .................الخ ولم يقول يلتمس الطاعن اولا بقبول الطعن شكلا وفلى الموضوع بالالغاء هل هذا يؤثر على القضيه ؟؟؟؟؟ 2-انا معملتش فض منازعات هل هذا ضرورى ام اجراء روتينى

3omar_2011
03-11-2012, 11:30 PM
من فضلكم ياجماعه لو حد يعرف تقديرات او جامعات دفعه 2008 نيابة الاداريه ل.
208- جهاد محمد عبد الكريم عبده غريب
209-يارا بهاء الدين يحيى احمد امين زهدى
210=يارا محمد حسينى عبد الوهاب عنبه
211= جليله احمد عبد العزيز عبد الحميد قتلان
212-ميسره عبد المجيد عبد الحميد سالم البرادعى

3omar_2011
04-11-2012, 01:51 AM
لو سمحتو لو تقدرو تقيدونى بمكان تعيين الاعضاء
208- جهاد محمد عبد الكريم عبده غريب
209-يارا بهاء الدين يحيى احمد امين زهدى
210=يارا محمد حسينى عبد الوهاب عنبه
211= جليله احمد عبد العزيز عبد الحميد قتلان
212-ميسره عبد المجيد عبد الحميد سالم البرادعى

او جامعتهم وتقديرهم...ارجو الرد لو سمحتو......وجزاكم الله عنا كل خير

mimo5769952
04-11-2012, 11:27 PM
انا عايز اعرف جامعة كل من
1- دينا عبد الله على سالم قنديل رقم 200
2- محمد جمال صادق فرج جعفر عياد رقم 205
3- محمد مجدى يوسف حسن فرج البنا رقم 216

وياريت لو حد من جامعة طنطا اقل من 70% ضرورى فى قرار النيابة الادارية دفعة 2008

ياريت لو حد يجاوبنى على سؤالى

ايمن محمود
06-11-2012, 02:52 AM
انا قدمت تظلم فى النيابة الادارية دفعة 2007 فى الميعاد ولكن لم ارفع قضية هل ينفع ارفعها الان ارجو التوضيح من اصحاب الخبرات

m1191
08-11-2012, 09:58 AM
انا قدمت تظلم فى النيابة الادارية دفعة 2007 فى الميعاد ولكن لم ارفع قضية هل ينفع ارفعها الان ارجو التوضيح من اصحاب الخبرات
الشروط الشكليه لرفع دعوى التخطى هى .. انك تقدم تظلم خلال 60 يوم من صدورالقرار ... بعد الستين يوم ليك ستين يوم تانيين ترفع فيهم الدعوى .. لو رفعت الدعوى بعد فوات هذه المده تاخذ الدعوى للاسف رفض شكلى ......... هذا ما اعلمه ممكن يكون حد تانى عنده طريقه استثنائيه احنا ما نعرفهاش . لكن الطبيعى هو اللى انا قولته ....ربنا يعوضك خير

ahmed_k56
10-11-2012, 12:41 PM
ممكن ترفع دعوى تعويض

قاضى المشروعية
11-11-2012, 01:22 AM
[QUOTE=ahmed_k56;487717]ممكن ترفع دعوى تعويض[/
لو سمحت يا استاذى التعويض بيبقى غالبا كام واية اجراءات الدعوى دى وقدام اى محكمة

m1191
11-11-2012, 10:03 PM
ياشباب ياريت تساعدونى ... اخر واحد فى قرار تعيين هيئه قضايا الدوله 2008 جايب كام وجامعه ايه ؟؟؟

عمرو إبراهيم زيدان
12-11-2012, 12:58 PM
أولـــــــــــــــــــــــــى أحكـــــــــــــــــــــــام الدائـــــــــــــــــــــرة الحالـــــــــــــــــــية يوم 24/11/2012م

m1191
12-11-2012, 08:38 PM
أولـــــــــــــــــــــــــى أحكـــــــــــــــــــــــام الدائـــــــــــــــــــــرة الحالـــــــــــــــــــية يوم 24/11/2012م
لحقت .... دى قضيه مين ودفعه كام

كريم سيف الدين
15-11-2012, 04:20 PM
مالفرق بين صورة رسمية من بيان الدرجات وبين صورة طبق الاصل منه

حقاني
15-11-2012, 05:42 PM
[QUOTE=mimo5769952;486608]
ا رجوكم الرد على ضرورى

ارجوكم سرعة الرد على ياشباب

إليك مبدأ المحكمة الإدارية العليا المتضمن الرد على محضر المقابلة المقدم في قضيتكم
تعيين ـ هيئات قضائية ـ إذا توافر في المرشحين شرط الأهلية بعناصره ـ بغض النظر عن مستوياته ودرجاته - يكون من المتعين الرجوع إلي المؤهلات العلمية عند المفاضلة بينهم بحسبانه الأصل الذي لايجوز المساس به عند التعيين تحقيقاً لمبدأ المساواة أمام الوظائف العامة. حيث استلزمت المحكمة في قضائها بيان العناصر القانونية والموضوعية للمقابلة الشخصية أساس استخلاص أهلية المرشحين للوظيفة القضائية ـ الاكتفاء بوضع علامة (×) أمام الطاعن أو بمنحه درجات ضعيفة في المقابلة دون ذكر أسباب محددة يحمل عليها قرار عدم اجتيازه المقابلة فإن ذلك يصم القرار المتضمن تعيين من هم دونه في الدرجة العلمية أو في مرتبة درجة الليسانس بعدم المشروعية ـ إلغاء قرار التخطي في التعيين.
(الطعن رقم 8013 لسنة 49 ق عليا ـ الدائرة السابعة ـ جلسة 10/6/2007م).(وعلى ذات الأسس جيد جداً مع مرتبة الشرف ـ تعيين بالنيابة إدارية ـ الطعن رقم 660/51 ق عليا ـ الدائرة السابعة ـ جلسة 2/9/2007م).( وكذلك جيد جداً ـ تعيين بمجلس الدولة ـ الطعن رقم 13656 لسنة 49 ق عليا، والطعن رقم 7214/52 ق.عليا ـ الدائرة السابعة ـ جلسة 2/9/2007م - بكتاب قواعد تعيين أعضاء الهيئات القضائية ومنازعاتهم أمام المحكمتين الدستورية والإدارية العليا في عشر سنوات 2000 : 2010 للمستشار/ حاتم جمال الصياد - طبعة 2011 - مبدأ رقم 82 ).

وأتمنى لك التوفيق ...

حقاني
15-11-2012, 05:58 PM
فيه استفسار بسيط يا جماعة 1-انا رفعت دعوى قضائية بس المحامى فى تقرير الطعن لم يطلب قبول الطعن شكلا وانما قال فى اخر تقرير الطعن ولهذة الاسباب يلتمس الطاعن الحكم بالغاء القرار المطعون عليه .................الخ ولم يقول يلتمس الطاعن اولا بقبول الطعن شكلا وفلى الموضوع بالالغاء هل هذا يؤثر على القضيه ؟؟؟؟؟ 2-انا معملتش فض منازعات هل هذا ضرورى ام اجراء روتينى

أخي العزيز

بشأن طلب قبول الطعن شكلاً - نفيدكم بأن مسألة الشكل تبحثها المحكمة من تلقاء نفسها قبل تطرقها لموضوع الطعن لتعلقها بالنظام العام ودون حاجة إلى ذكره صراحة بعريضة الطعن، ومع ذلك يمكن لك في أو جلسة مرافعة أمام المحكمة إثبات أي طلب جديد لم تتضمنه عريضة الطعن عند إقامته في البداية وذلك بمحضر الجلسة في مواجهة وحضور المستشار الحاضر عن الدولة، أو بطلب التصريح من المحكمة بتعديل شكل الطعن بإضافة طلب جديد أو بتعديل الطلبات التي تضمنتها عريضته بالطريقة المعتادة لرفع الدعوى أي بعريضة موقعة من محام نقض تعلنها بهية قضايا الدولة تتضمن الطلبات الجديدة وتسلم صورتها المعلنة للمحكمة في الجلسة المحددة.

وبالنسبة للجوء إلى لجنة فض المنازعات فلم يشترط المشرع ذلك بالنسبة لمنازعات الهيئات القضائية وإليك المبدأ المحكمة الإدارية العليا المؤكد لذلك

- منازعات الهيئات القضائية لا تتطلب اللجوء إلى لجان التوفيق المنشأة بالقانون رقم 7 لسنة 2000 ـ تقديم الطلب إلى لجنة التوفيق يقطع ميعاد دعوى الإلغاء بحسبانه قدم إلى جهة غير مختصة فينفتح به ميعاداً جديداً للطعن بالإلغاء يبدأ من تاريخ صدور التوصية.

مع خالص التحية

حقاني
15-11-2012, 06:22 PM
[quote=ahmed_k56;487717]ممكن ترفع دعوى تعويض[/
لو سمحت يا استاذى التعويض بيبقى غالبا كام واية اجراءات الدعوى دى وقدام اى محكمة

نظراً لفوات المواعيد القانونيه لرفع الدعوى فليس امامك سوى دعوى التعويض
فإن الطعن على هذا القرار بدعوى الإلغاء سيكون مآله الحكم بعدم قبول الدعوى شكلاً لرفعها بعد الميعاد،وما هو متاح لحضرتك فقط في هذه الحالة هو إقامة دعوى تعويض وهي من دعاوى الاستحقاق التي لاتسقط إلا بمضي خمسة عشر سنة إعمالاً لأحكام التقادم الطويل (وهذا حقك لا تفرط فيه أنت أو غيرك ممن تعرض للاستبعاد بغير سبب قانوني ليكون رادعاً لتلك الجهات حتى لا تستمرئ هذا الظلم توقياً لدعاوى التعويض التي ستنهال عليها والتي لن تكون لها طاقة على مواجهتها)

مع ملاحظة أن ذلك مرتبط بإثبات أنه كان لك أحقية في التعيين حتى يقوم ركن الخطأ في جانب جهة الإدارة وذلك عن طريق بيان أن القرار تضمن تعيين من هو دونكم في الدرجة العلمية أو أنه قد شاب من كان بيئته بها مثالب أو إثبات أن التعيين كان تكريسأ لمبدأ التوريث في القضاء ( تعيين أبناء وأقارب المستشارين)، كما أنه يمكن أن يزيد مبلغ التعويض بحسب اتجاه كل دائرة وظروف وملابسات كل نزاع ومدى الضرر الأدبي والمادي الذي لحق بكم.

وننوه إلى أن المحكمة المختصة هي ذات المحكمة المختصة بالطعون المتعلقة بالتعيينات بالهيئات القضائية، ولا تنسى اللجوء إلى لجنة التوفيق المختصة لأن الأمر هنا يتعلق بدعوى تعويض وليس بدعوى إلغاء قرار تعيين بالهيئات القضائية.
وما ضاع حق وراءه مطالب وخالص أمنياتي لكم بالتوفيق....