المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : وزارة العدل - اعلان رقم ( 2 ) لسنة 2011 لشغل وظائف خالية بالمحاكم الإبتدائية

الصفحات : [1] 2

Mido658
07-09-2011, 03:38 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

إعلان عن وظائف خالية بالمحاكم الإبتدائية نشر بالأهرام بتاريخ 7/9/2011
---------------

وزارة العدل - اعلان رقم ( 2 ) لسنة 2011 لشغل وظائف خالية بالمحاكم الإبتدائية

صورة الإعلان .. في المرفقات ..

أو هنا .. اضغط على الرابط التالي لرؤية الإعلان

بالتوفيق للجميع إن شاء الله ..

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

احمد الطايفه
07-09-2011, 04:19 PM
صورة الاعلان

مسلم مجتهد
07-09-2011, 07:47 PM
جزاك الله خيرا

رجل النيابة
07-09-2011, 09:42 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
السيد الأستاذ المستشار / مساعد وزير العدل لشئون ادارة المحاكم بديوان وزارة العدل.

تحيه طيبه وبعد................................

مقدمه لسيادتكم : .................................................. ..........
الحاصل على : ................... دور : .............. عام : ................ جامعة ...........................
بمجموع : ................... من : ......................... بتقدير تركمى : ...................................

برجاء التكرم بالموافقه على تعيينى فى وظيفة امين سر بمحكمة ...........(اكتب اسم المحكمه التى تقيم بدائرتها)

وتفضلوا بقبول فائق الاحترام,,,,,,,,,,,,,,]

تحريرا فى : ..../...../2011

مقدمه

الاسم بالكامل : ..............................
التوقيع : ................................
محل الاقامه : .........................
رقم التلفون : ............................
رقم التلفون المحمول : ................

عمرو إبراهيم زيدان
07-09-2011, 11:19 PM
الف مبروك نزول الأعلان يا رجال القانون

محاولة اشرف القانونى
08-09-2011, 02:24 AM
:st:
بدايه انامدين بالشكر للاخوه الزملاء الاوفياء الذين دائمى الحرص على افادة زملائهم بالمعلومات وربنا يوفقنا جميعا يارب احنا بقالنا تلات سنوات بنقدم مين عارف يمكن رزقنا بعد الثوره ولكن العجيبب فى المسابقه دى انها لا محدده لا دفعه ولا تقدير ودا مش حلو عموما ربنا يكرم الجميع ونفرح كلنا انا هعمل الفيش وهقدموابقى نتواصل بالمعلومات وانتو وحشتو قوى وشكرا للاخ مجتهد وباقى الاخوه الزملاء والزميلات

sherif1481988
08-09-2011, 02:59 AM
السلام عليكم اخوانى يعنى نكتب على ظهر الجواب ايه بالضبط بالنص غير (((((((((الاعلان رقم 12 لسنة 2011)))) وكمان هل فى شكل معين للظرف اللى بيتبعت ولا اى ظرف متوسط الحجم عشان فى مصالح بتطلب ظرف معين اللى هو الاصفر الكبير
معلش والله الحاجات دى هامة بالنسبة لى ومحدش يسفه من الاسئلة ........

ممازى حسين
08-09-2011, 04:47 AM
شكرا ليك اخى الغالى

اخى الغالى ممكن حد يسال على النيابة العسكرية امتة انا دفعة 2011
عايز اعرف المواعيد يا ريت حد يتكرم ويفيدنى

النيابة العسكرية امتة يا اخوانى الغاليين بلله عليكم انا مش عارف المواعيد ارجو الرد سريعا

النيابة العسكرية امتة يا ناس

lily amar
08-09-2011, 08:29 AM
السلام عليكم
هل ممكن كتابه ماحصلنا عليه من دبلومات فى طلب الوظيفه المقدم الى وزير العدل بالاضافه الى تقدير الليسانس ولا يكفى الاخير فقط ؟

نهر الحياة
08-09-2011, 10:14 AM
سلامو عليكم 
لابد من تقديم صور شهادات الدبلومه  لان القبول بيكون للاعلى مؤهلا ثم الاعلى تقدير  يعنى الى حصل على دكتوراة افضل من ماجستر والماجستر افضل من دبلومه ودبلومه افضل من اليسانس بمفردة 
وفقنا الله جميعا للخير ان شاء الله 

sherif1481988
08-09-2011, 11:18 AM
النيابة العسكرية امتة يا اخوانى الغاليين بلله عليكم انا مش عارف المواعيد ارجو الرد سريعا
دفعة ضباط متخصصين اللى بتطلب طب وهندسة ومختلط(اللى منه تجارة وحقوق وحاجات تانية )
بتبقى فى حدود 18 او 21 اكتوبر من كل عام دى بتطلب حقوق
ودفعة استثنائية فىاخر شهر يناير بس دى فى الغالب مابتطلبش حقوق

أحمدأ
08-09-2011, 11:46 AM
النيابة العسكرية امتة يا ناس تابع من نص عشر لغاية 11

mrx10
08-09-2011, 04:46 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
السيد الأستاذ المستشار / مساعد وزير العدل لشئون ادارة المحاكم بديوان وزارة العدل.

تحيه طيبه وبعد................................

مقدمه لسيادتكم : .................................................. ..........
الحاصل على : ................... دور : .............. عام : ................ جامعة ...........................
بمجموع : ................... من : ......................... بتقدير تركمى : ...................................

برجاء التكرم بالموافقه على تعيينى فى وظيفة امين سر بمحكمة ...........(اكتب اسم المحكمه التى تقيم بدائرتها)

وتفضلوا بقبول فائق الاحترام,,,,,,,,,,,,,,]

تحريرا فى : ..../...../2011

مقدمه

الاسم بالكامل : ..............................
التوقيع : ................................
محل الاقامه : .........................
رقم التلفون : ............................
رقم التلفون المحمول : ................
السلام عليكم:

حضرتك ده مش اعلان عن وظيفة أمين سر ، ده إعلان عن وظيفة باحث ثالث قانون

محمود رفعت
08-09-2011, 04:50 PM
كل سنه وانتم طيبين وان شاء الله نكون جميعا من المقبولين؟هو بالنسبه للاعلان فى اختبارات ولا يكتفوا بالتقدير والمؤهلات العليا وهل فى عوامل اخرى بالنسبه للتعين ولا اهم حاجه التقدير

رجل النيابة
08-09-2011, 06:19 PM
السلام عليكم:

حضرتك ده مش اعلان عن وظيفة أمين سر ، ده إعلان عن وظيفة باحث ثالث قانون

حضرتك دى الصيغة التى تكتب مع اختلاف المسميات انت عاوز تكتب باحث اكتب وهذة الصيغة العامة لهذا الاعلان وانت وراحتك

muslima
09-09-2011, 12:57 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ممكن اعرف اخر ميعاد لتقديم أمتى؟؟

محمد 2009
09-09-2011, 01:50 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ممكن اعرف اخر ميعاد لتقديم أمتى؟؟
وعليكم السلام
مكتوب في الاعلان ترسل الطلبات بالبريد باسم السيد المستشار مساعد وزير العدل لشئون ادارة المحاكم علي العنوان التالي:-وزارة العدل - ميدان لاظوغلي بالقاهرة
مصحوبا بعلم الوصول خلال خمس عشر يوما (15) يوم من تاريخ نشر هذا الاعلان ،، ويكتب علي المظروف من الخارج الاعلان رقم2) لسنة 2011
وهذا لن يلتفت الي الطلبات الغير مستوفاة لجميع المستندات المنوه عنها او السابقة علي نشر هذا الاعلان او المرسلة بعد الموعد المحدد
وربنا يوفق الجميع

a7med 7elmy
09-09-2011, 03:36 AM
ياريت لو فيه توضيح اكتر عن الوظاايف دى ومرتبها كااااااااااااااام ومميزاتها ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

eldeeb98
09-09-2011, 07:28 AM
يعنى هو اختبار حاسب آلى فقط مافيش أختبارات تحريرية زى الإعلان اللى فات ولا أيه

رشدي حسان
09-09-2011, 10:15 AM
هما حددوا تقدير ولا لأ في بعض المواقع كاتبة تقدير
ولو الواحد مسافر في الخارج ايه الحل لعمل صحيفة الحالة الجنائية

الشاطر حسن
10-09-2011, 05:25 PM
السلام عليكم
هل ممكن كتابه ماحصلنا عليه من دبلومات فى طلب الوظيفه المقدم الى وزير العدل بالاضافه الى تقدير الليسانس ولا يكفى الاخير فقط ؟

سلامو عليكم
لابد من تقديم صور شهادات الدبلومه لان القبول بيكون للاعلى مؤهلا ثم الاعلى تقدير يعنى الى حصل على دكتوراة افضل من ماجستر والماجستر افضل من دبلومه ودبلومه افضل من اليسانس بمفردة
وفقنا الله جميعا للخير ان شاء الله

تنص المادة 18 من قانون نظام العاملين المدنيين بالدولة على أنه " ويكون التعيين في الوظائف التي تشغل بدون امتحان على الوجه الآتي:-
1- إذا كانت الشهادة الدراسية أحد الشروط الواجب توفرها فيمن يشغل الوظيفة فيكون التعيين طبقا للمؤهل الأعلى وعند التساوي في المؤهل تكون الأولوية للأعلى في مرتبة الحصول على الشهادة الدراسية فالأقدم تخرجا فالأكبر سناً.
ويقصد بالمؤهل الأعلى الذي حددته المادة ((( الماجستير والدكتوراه فقط ))) ولا يدخل في هذا المفهوم دبلومات الدراسات العليا حيث حدد قانون تنظيم الجامعات رقم 49 لسنة 1972 الدرجات العلمية بالنص الصريح درجة الماجستير ودرجة الدكتوراه فقط ، ولا يعتبر الدبلوم درجة علمية أعلى في هذا المفهوم باعتباره وسيلة للاستمرار في دراسة الماجستير أو الدكتوراه ولو أراد المشرع اعتباره درجة علمية أعلى من الليسانس أو البكالوريوس لنص على ذلك صراحة.
وعند التساوي في المؤهل الأعلى تكون الأولوية للأعلى في مرتبة الحصول على الشهادة الدراسية بحيث يفضل الحاصل على مرتبة ممتاز على الحاصل على مرتبة جيد جداً والحاصل على مرتبة جيد جداً على الحاصل على جيد ثم مقبول.
فإذا ما تساوى المرشحون في مرتبة النجاح بأن تساووا في مرتبة جيد فإنه في هذه الحالة يفضل في داخل هذه المرتبة الحاصل على أعلى نسبة مؤوية لمجموع الدرجات داخل هذه المرتبة وإلا ترتب على القول على غير ذلك والعودة إلى معيار الأقدم تخرجاً إهدار لمعيار مرتبة النجاح كلية بالنسبة لجميع الحاصلين على مرتبة واحدة وتعطيل هذا المعيار والعودة إلى معيار الأكبر سناً وعند التساوي على النحو السابق يفضل الأقدم تخرجاً فالأكبر سناً.
يراجع في ذلك المبادئ المستقرة للخدمة المدنية الصادرة عن الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة الطبعة المحدثة في سبتمبر 2006م الصفحة الخامسة

وفي حكم للمحكمة الإدارية العليا أن الدبلومات مهما تعددت لا يعتد بها ولا تعبر مسوغ للتعيين وانها وسيلة للاستمرار في دراسة الماجستير ليس إلا

sameh gbr
11-09-2011, 12:51 AM
السلامة عليكم
لو سمحتم يا جماعة بالنسبة للمؤهلات العليا مطلوب بيان درجات والا الشهادة المؤقتة

kahled15486
11-09-2011, 05:50 PM
السلام عليكم

ياجماعة انا سجلت فى المنتدى لانى بدور على شغل ..

اولا انا دبلوم فنى صناعى الكترونيات وكمبيوتر ... الاعلان مكتوب فية كلمة فنى .. بس مش عارف فنى اية .. وفى نفس الوقت من المؤهلات المطلوبة دبلوم الصناعى او الفنى .. انا جهزت كل الورق المطلوب وطلب ابداء الرغبة والدى كتبهولى .... والدى محامى على المعاش

كتبت الصيغة بالشكل دة

-------------------
السيد المستشار / مساعد وزير العدل لشئون المحاكم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

بالإشارة الى الأعـــلان رقم 2 لسنـــة 2011 المنشـــور بجريـــدة الاهـرام بتاريـخ 07/09/2011 بخصوص شغل الوظائف الخالية بالمحاكم الابتدائية
أتشرف بتقديم طلبى هذا لشغل الوظيفة المذكورة بعد .
وبياناتــى كالآتــى :
الاســم بالكامــل / .................
تاريــخ الميـــلاد / ........./......./...........
المؤهل الدراسى / .............................................. ( تخصص ...................... ) عام ................م .
الوظيفة المتقدم اليها / ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟
العنوان / ................................. كما فى البطاقة
التليفون / ..................... موبايل / ............. - .............

وتفضلو بقبول وافر التحية , , ,

مقدمة لسيادتكم
................................
---------------------------------
فى الاعلان مش مكتوب انى احدد الوظيفة ... وكمان انا اصلا معرفش اى حاجة عن الوظائف المكتوبة فى الاعلان او هية عبارة عن اية ... هل كلمة فنى مقصود بيها فنى فى التخصصات الصناعية زى الكهربا الكمبيوتر التكييف ولا مقصد بيها فنى فى اعمال ادارية زى فنى تجارى كدة ؟؟؟

انا لحد دلوقتى مسحت سطر الوظيفة من الورقة ولسة مطبعتهاش .... ياريت حد يساعدنى علشان هبعت الاوراق بكرة الصبح

الشاطر حسن
11-09-2011, 06:32 PM
السلام عليكم

ياجماعة انا سجلت فى المنتدى لانى بدور على شغل ..

اولا انا دبلوم فنى صناعى الكترونيات وكمبيوتر ... الاعلان مكتوب فية كلمة فنى .. بس مش عارف فنى اية .. وفى نفس الوقت من المؤهلات المطلوبة دبلوم الصناعى او الفنى .. انا جهزت كل الورق المطلوب وطلب ابداء الرغبة والدى كتبهولى .... والدى محامى على المعاش

كتبت الصيغة بالشكل دة

---------------------------------
فى الاعلان مش مكتوب انى احدد الوظيفة ... وكمان انا اصلا معرفش اى حاجة عن الوظائف المكتوبة فى الاعلان او هية عبارة عن اية ... هل كلمة فنى مقصود بيها فنى فى التخصصات الصناعية زى الكهربا الكمبيوتر التكييف ولا مقصد بيها فنى فى اعمال ادارية زى فنى تجارى كدة ؟؟؟

انا لحد دلوقتى مسحت سطر الوظيفة من الورقة ولسة مطبعتهاش .... ياريت حد يساعدنى علشان هبعت الاوراق بكرة الصبح

أكتب بأحد الوظائف الفنية المعلن عنها وخلاص

هشام المحامى
11-09-2011, 09:22 PM
ياجماعة هل لازم الجواب يتبعت بعلم وصول ولا لا؟ ولو بعتو بريد مستعجل مش هيقبلوه هناك فى مصر ولا هيقبلوه يارييت حد يجاوبنى ضرورى للأهمية

mrx10
12-09-2011, 12:52 AM
السلامة عليكم
لو سمحتم يا جماعة بالنسبة للمؤهلات العليا مطلوب بيان درجات والا الشهادة المؤقتة
الشهادة المؤقتة طالما مكتوب بها مجموع درجات الأربع سنوات كذا من كذا ، والنسبة المئوية..

الصقر الذهبى
12-09-2011, 05:47 AM
لا زم الجواب يتبعت مصحوب بعلم الوصول والا لن يقبل طلبك

muslima
12-09-2011, 12:07 PM
ممكن اعرف هى اية المهام الى يقوم بيها باحث ثالث ؟؟؟؟؟؟؟

الشاطر حسن
12-09-2011, 01:26 PM
ياجماعة هل لازم الجواب يتبعت بعلم وصول ولا لا؟ ولو بعتو بريد مستعجل مش هيقبلوه هناك فى مصر ولا هيقبلوه يارييت حد يجاوبنى ضرورى للأهمية

لا فارق بين البريد المسجل والبريد السريع من حيث الحجية القانونية وكلاهما يؤدي الغرض الأهم والسبب من الشرط هو حتى لا يضيع الخطاب والمهم لا يرسل بريد عادي بل مسجل أو سريع حيث لا فارق من حيث التسجيل اللهم إلا من حيث السرعة حيث يصل البريد السريع في اليوم التالي مباشرة ويصل المسجل بعد ثلاثة أيام كما أن ثمن المسجل العادي 2 جنيه وثمن المسجل السريع حوالي 8 جنيه مصري وفي جميع الأحوال الخطاب السريع إن لم يصل فهو يرد إليك على عنوانك ويمكن الاستعلام عمن استلم الخطاب وهل استلم فعلاً أم لا من مكتب البريد بالإيصال الذي استلمته عند الإرسال

بودى2007
12-09-2011, 01:34 PM
لا زم الجواب يتبعت مصحوب بعلم الوصول والا لن يقبل طلبك

طيب انا لما رحت البريد قلتله فين المسجل بعلم الوصول قالى هنا قلتله اعلان وزارة العدل بعتنى شباك السريع الدولى اعمل ايه ابعت تانى على المسجل بعلم الوصل

مفيش حد هنا بعت قبل كده ونزل اسمه فى الاختبارات يفيدنا كان باعت بالسريع ولا مسجل بعلم الوصول

محمد فؤاد2010
12-09-2011, 01:36 PM
يااااااا جمااااااااااااااااعه2011 تعمل ايه ولسه المؤقته مطلعتش ولا حتي الجيش مثلا للنصف التاني

A7maD
12-09-2011, 06:15 PM
يا جماعه مكتوب فى الاعلان عايز بيان درجات ..يعنى فى كل ماده انا جايب كام ولا ايه ؟

شاهندة
12-09-2011, 06:21 PM
للاسف انا لسا شايفه الاعلان حالا :(
وعندى كم سؤال ارجو الرد الفورى عليهم ان امكن/دلؤتى مطلوب اصل صحيفه جنائيه حديثه ودى لوحدها بتاخد 15 يوم ع مابتخرج ياترى ف الحاله دى ينفع اقدم اصل صحيفه عملتها بتاريخ 6/1/2011؟؟؟ولا ف طريقه تانيه اطلعها بسرعه؟؟؟
كمان دلؤتى الخدمة العامة هستلمها الشهر الجاى انى قمت باداء الخدمة فهل يجوز ف الحاله دى اقدم مايفيد بانى اقوم بادائها؟؟
ولكم منى كل الشكر مقدما

law_man22
12-09-2011, 06:30 PM
وعندى كم سؤال ارجو الرد الفورى عليهم ان امكن/دلؤتى مطلوب اصل صحيفه جنائيه حديثه ودى لوحدها بتاخد 15 يوم ع مابتخرج ياترى ف الحاله دى ينفع اقدم اصل صحيفه عملتها بتاريخ 6/1/2011؟؟؟ولا ف طريقه تانيه اطلعها بسرعه؟؟؟
كمان دلؤتى الخدمة العامة هستلمها الشهر الجاى انى قمت باداء الخدمة فهل يجوز ف الحاله دى اقدم مايفيد بانى اقوم بادائها؟؟
ولكم منى كل الشكر مقدما

اولا بالنسبه للفيش فلازم فيش جدبد موجه لوزاره العدل ومش هيعتدوا بغير ذلك ..
الحل حضرتك تروحى اقرب مكان ليكى بيعمل فيش مستعجل وبيتاخد فى نفس اليوم او تانى يوم وهو حاليا منتشر فى المراكز او محافظتك

بالنسبه للخدمه العامه قدمى ما يفيد

الشاطر حسن
12-09-2011, 06:37 PM
اللهم يا عزيز يا جبار بحق كونك أنت الله الحق العدل الجبار القهار المتعال ذو الجلال والإكرام من شغل هذه الوظيفة بدون وجه حق واعتدى على حق من يحق له هذه الوظيفة اللهم لا تبارك له في ماله أو عياله أو في أهله وأجعلها وبالاً عليه يا رب العالمين

الصقر الذهبى
12-09-2011, 07:43 PM
يا جماعة لازم يكون الجواب مصحوب بعلم الوصول دة شرط اساسى ويا ريت محدش يجتهد عشان دة مستقبل ناس وانا بقول كدة عن واقع انا دفعة2006 وكنت مقدم فى المسابقة الى قبل الى فاتت انا وصحبى وانا بعت مصحوب بعلم الوصول وصحبى بعتو بريد سريع وصحبى دة استبعدوة باعتبار ان ورقة مش كامل ابعت ما نزل فى الاعلان

الاستاذ
12-09-2011, 08:40 PM
ولكم منى كل الشكر مقدما

الفيش الي عند حضرتك مش هينفع لان الفيش بيكون له مده وحضرتك عدتيها
حضرتك روحي اعملي فيش كمبيوتر (مستعجل) ومعاكي صوره البطاقه وبيتعمل ب15 جنيه باين وبيطلع ثاني يوم الظهر
وبالنسبه للخدمه العامه بتطلع حضرتك في نفس اليوم من مديريه الشئون الاجتماعيه..

Hala7
12-09-2011, 08:45 PM
طيب انا عايزه اسأل هو طلب الرغبة فى التعيين بيطبع على الكمبيوتر ولا بكتب بخط اليد؟:shifty:
ياريت حد يرد عليا ضرورى

mrx10
12-09-2011, 09:07 PM
أفضل على الكمبيوتر طبعا

Hala7
12-09-2011, 09:28 PM
شكراااااااااا على الرد وجزاكم الله خيرا:smile2:

هيما العوامرى
13-09-2011, 04:11 AM
ياجماعه المسابقه دى فيه اختبارات فى جامعه عين شمس اختبار تحريرى واختبارعملى بعد الاعلان عن اسماء المستوفى اوراقهم وكل اختبار ستعلن فيه الاسماء والمواعيد فى المحكمه التابع ليها المتقدم
وبالله التوفيق وربنا معاكم جميعا

ايمى روحى
13-09-2011, 10:12 PM
حضرتك دى الصيغة التى تكتب مع اختلاف المسميات انت عاوز تكتب باحث اكتب وهذة الصيغة العامة لهذا الاعلان وانت وراحتك

طب حضرتك انا مكنتش اعرف انها اسمها امين سر
انا كتبتها باحث قانون
فيها مشكلة لانى خلاص بعت المظروف

محاولة اشرف القانونى
14-09-2011, 12:31 AM
سلام عليكم اخوانى الشباب وحشتونى انا بعت اللنهارده الحمد لله الطلب وليا ثلاث تعليقات على اسئلة الاخوه الزملاء اولا الى بيسال على الارسال فدى بعلم الوصول ثانيا الى بيسال على اسم الوظيفه تكتب باحث او اى وظيفه مناسبه لموهلى او الوظيفه المعلن عنها ثالثاالىبيقول عن كيفية الاختبار دى بتبقى كشوف اسماء والسنه ال فاتت كان الامتحان فى كل بلد وحدها احناامتحنا فى جامعة اسيوط وبالتوفيق ليا وليكم ان شاء الله انا رابع مره اقدم واى خدمه

ايمى روحى
14-09-2011, 02:53 AM
سلام عليكم اخوانى الشباب وحشتونى انا بعت اللنهارده الحمد لله الطلب وليا ثلاث تعليقات على اسئلة الاخوه الزملاء اولا الى بيسال على الارسال فدى بعلم الوصول ثانيا الى بيسال على اسم الوظيفه تكتب باحث او اى وظيفه مناسبه لموهلى او الوظيفه المعلن عنها ثالثاالىبيقول عن كيفية الاختبار دى بتبقى كشوف اسماء والسنه ال فاتت كان الامتحان فى كل بلد وحدها احناامتحنا فى جامعة اسيوط وبالتوفيق ليا وليكم ان شاء الله انا رابع مره اقدم واى خدمه

يعنى كل محافظة هتمتحن لوحدها ولا كل جامعة
وماهو معيار الاختيار للاختبارات
لانى مقدمتش غير المستندات المطلوبة فقط

نهر الحياة
14-09-2011, 03:39 PM
سلامو عليكم 
ارجو منكم التكرم واخبارى باخر ميعاد للتقديم وياريت محدش يقولى 15 يوم من تاريخ الاعلان لانى مش متاكد تاريخه كان امتى  فلو حد يقدر يقولى لحد امتى ممكن اقدم يبقى الف شكر وجزاة الله كل خير

محمد 2009
14-09-2011, 03:43 PM
سلامو عليكم
ارجو منكم التكرم واخبارى باخر ميعاد للتقديم وياريت محدش يقولى 15 يوم من تاريخ الاعلان لانى مش متاكد تاريخه كان امتى فلو حد يقدر يقولى لحد امتى ممكن اقدم يبقى الف شكر وجزاة الله كل خير
وعليكم السلام
يا اخي نشر يوم 7-9-2011 في الاهرام
وبرضوا 15 يوم من تاريخ نشرالاعلان حضرتك
بالتوفيق للجميع باذن الله

شاهندة
14-09-2011, 04:36 PM
متشكرة جدا ع الرد وافادكم الله بس انا قدمت قبل كدا كابناء عاملين ومعايا رقم صادر وكدا ولما اخدتة وسالت عليه ف القاهرة لقيت اسمى موجود ياترى له لزمة التقديم تانى ف نفس الوزارة؟؟وسمعت ان ف مسابقه هتنزل تانيه قريب ياترى ماصحة هذا الكلام؟ ولو فعلا ياترى القريب دا يعنى امتى كدا؟؟ وشكــــــــــرا

رجل النيابة
14-09-2011, 05:58 PM
متشكرة جدا ع الرد وافادكم الله بس انا قدمت قبل كدا كابناء عاملين ومعايا رقم صادر وكدا ولما اخدتة وسالت عليه ف القاهرة لقيت اسمى موجود ياترى له لزمة التقديم تانى ف نفس الوزارة؟؟وسمعت ان ف مسابقه هتنزل تانيه قريب ياترى ماصحة هذا الكلام؟ ولو فعلا ياترى القريب دا يعنى امتى كدا؟؟ وشكــــــــــرا
طالما قدمتى كابناء عاملين وخد رقم خلاص ملوش لازمة التقديم تانى ولو نزلت مسابقة اخرى هتلاقيها على المنتدى باذن الله وبالتوفيق

mido_el awady
15-09-2011, 12:25 AM
يا جماعه ياريت حد من جامعه المنصورة يجاوبني / هل لازم شهاده بيان درجات ام ان الشهاده المؤقتة كفايه
ومعني ان مده الاعلان 15 يوم ان لو انا قدمت اخر يوم في الاعلان ينفع ولا ايه؟

عزوزتى
15-09-2011, 01:01 PM
يا ميدو لازم الشهادة المؤقتة وحاول تقدم دلوقتي اية المشكلة لسه اسبوع هيكون بريدك وصل في امان

mido_el awady
15-09-2011, 02:44 PM
المشكله ان انا قدمت علي شهادة بيان درجات وهياخد وقت علي اما يطلع اما لو المطلوب الشهاده المؤقتة بس فكدا يبقي مفيش اي مشاكل

الصقر الذهبى
15-09-2011, 03:59 PM
الاعلان واضح يا جماعة انة عايز شهادة موضح بيها مجموع الدرجات والتقدير مطلبش شهادة بدرجات كل سنة دراسية يعنى بيقولك متقدمش بالافادة قدم بالشهادة الموقتة لان كتوب فيها مجموع الدرجات ل4 سنوات والتقديرالعام ونسبتة لكن لو مش موجود فيها الكلام دة يبقى تقدم بيان درجات

Hala7
16-09-2011, 08:20 PM
ممكن حد يقولى وظيفة الباحث الثالث دى عبارة عن ايه او اختصاصه بيبقى ايه؟
وبياخد مرتب كام؟

islam saleh
17-09-2011, 07:52 AM
لو سمحتو ممكن رد سريع انا لسة عارف دلوقتى بالموضوع دة ولسة ماعملتش الفيش لو قدمت يوم التلات يعنى ينفع يعنى ولا اية

نهر الحياة
17-09-2011, 09:22 AM
سلامو عليكم 
ان شاء الله ينفع ايه المشكله 

هشام المحامى
17-09-2011, 07:10 PM
ياجماعه عندى كذا استفسار بخصوص الوظيفه دى ياريت اى حد قدم قبل كدا او اتوظف يجاوبنا جميعا عليه حتى تعم الفايده
1- بعد ما مدة الاعلان تخلص بيقعدو كام يوم ويفرزو الورق والاسماء تنزل المحاكم
2- نظام امتحان الكمبيوتر بيبقى عبارة عن ايه
3- انشاء الله الوظيفة دى بتبقى عباره عن ايه فى المحكمه وكام مرتبها ومميزاتها وكده

ياريت اى اخ او اخت يجاوبونا

MARWAA
17-09-2011, 10:12 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لو سمحتو ياجماعه حد يقولي لازم الخطاب يوصي عليه بعلم الوصول انا بعت الخطاب كان مسجل بس حد يرد عاليه علشان لو كان لازم بعلم الوصول الحق ابعت تاني وجزاكم الله كل خيررررررر

عمرو إبراهيم زيدان
17-09-2011, 11:52 PM
سلامو عليكم
ارجو منكم التكرم واخبارى باخر ميعاد للتقديم وياريت محدش يقولى 15 يوم من تاريخ الاعلان لانى مش متاكد تاريخه كان امتى فلو حد يقدر يقولى لحد امتى ممكن اقدم يبقى الف شكر وجزاة الله كل خير

أخر موعد الأربعاء يوم 21 /9 / 2011

وبالتوفيق للجميع

ayman2000
18-09-2011, 09:55 PM
السلام عليكم
ممكن ياجماعة حد يقولى يعنى ايه باحث ثالث قانون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ahmad231
18-09-2011, 11:26 PM
اين توجد مديريه الشئون الاجتماعيه؟؟وهل شهاده الخدمه العامه بتطلع علطول ؟؟؟

الاستاذ
18-09-2011, 11:31 PM

حضرتك بتسال عن مديريه الشئون الي في المنصوره ولا فين؟؟

وبتطلع وانتا واقف..

مصطفي سعود
18-09-2011, 11:32 PM

كل محافظة فيها مديرية شؤون اجتماعية يا ا. احمد على حسب انت محافظة ايه .. والشهادة بتطلع فى نفس اليوم وطبعا هى للبنات فقط
وعلى فكرة فى مكاتب البريد بيقولو ان اخر يوم للتقديم يوم الخميس 22/9 ..

eltraky
19-09-2011, 12:04 AM
هو فى فرق لما ارسل اوراقى على البريد المستعجل او البريد العادى

ahmad231
19-09-2011, 12:04 AM
انا عايز مديريه الشئون الاجتماعيه بمحافظه القاهره انا بسئل لاختي والف شكر .....

swxx
19-09-2011, 12:29 PM
السلام عليكم
ممكن ياجماعة حد يقولى يعنى ايه باحث ثالث قانون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الباحث القانوني هو مسؤول عن الأعمال القانونية في الدائرة مهما كانت،،

ابداء الرأي القانوني عن أي مسألة متعلقة بالعمل..
بحث الشكاوي والمشكلات المقدمة من الموظفين و
التواصل مع الدوائر الحكومية والقضاء في المسائل القانونية،،

بس بشكل عام هو مسمى وضيفي للموظف القانوني في قسم الشؤون القانونية.....

تامر على
20-09-2011, 04:04 AM
الباحث القانوني هو مسؤول عن الأعمال القانونية في الدائرة مهما كانت،،

ابداء الرأي القانوني عن أي مسألة متعلقة بالعمل..
بحث الشكاوي والمشكلات المقدمة من الموظفين و
التواصل مع الدوائر الحكومية والقضاء في المسائل القانونية،،

بس بشكل عام هو مسمى وضيفي للموظف القانوني في قسم الشؤون القانونية.....

مع احترامى للكلام الجميل ده وهو فعلا ده التعريف الصحيح لباحث قانونى . بس فى الاول وفى الاخر المحكمه ووزارة العدل عموما لا تاخذ بتلك المسميات .. هناك انت موظف وكل ماتتميز به انك مؤهل عالى .. ولكن الوظيفه اداريه بحته تشمل جميع الخريجين

عمرو إبراهيم زيدان
20-09-2011, 11:11 AM
غدا الأربعاء اخر موعد لمسابقة وزارة العدل

ياريت الناس تشهل شويه قبل فوات الأوان

20-09-2011, 01:38 PM
رحت أغلب مكاتب البريد وقالوا ان الوزارة قفلت علم الوصول ومفيش غير البريد السريع ... وانا اضطريت انى ابعت الجواب على البريد السريع امبارح .......... ياترى ايه الظروف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عبد الوهاب محمد
20-09-2011, 04:55 PM
انا لسه باعت النهاردة

engman
20-09-2011, 07:05 PM
انا برضو روحت النهاردا وبعت الخطاب بعلم الوصول

:tulips:

amralaraby
20-09-2011, 10:58 PM
السلام عيكم جميعا .................... ليه استفسار وهو انا بعت الجواب بالبريد مصحوبا بعلم الوصول من حوال 10 ايام ولكن علم الوصول لم يصل الى ............ هل يكفى ارسال الجواب ولا لابد من علم الوصول ........................... وشكرا .

ايمى روحى
21-09-2011, 01:15 AM
السلام عيكم جميعا .................... ليه استفسار وهو انا بعت الجواب بالبريد مصحوبا بعلم الوصول من حوال 10 ايام ولكن علم الوصول لم يصل الى ............ هل يكفى ارسال الجواب ولا لابد من علم الوصول ........................... وشكرا .

الى اعرفة وع حسب علمى ان علم الوصول دة يعنى الورقة الى بتاخدوها من مكتب البريد تفيد انك بعت الجواب

والله اعلم ويارب حد يفيدك

الصبر جميييل
21-09-2011, 01:41 AM
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته
طب يا جماعه اللي يقدم بكرة ان شاء الله يوصل و لا هو لازم يعني يبعت قبل يوم 22 سبتمبر يعنى انا هبعت بكرة ان شاااء الله يوم 21 فيها مشكله و لازم قبل 22 عشان يوصل الوزراة و كمان هل الطلب لازم يكون مطبوع و لا ممكن كتابته
ارجو الايضاح و شكرا و التوفيق للجميع

مصطفي سعود
21-09-2011, 01:43 AM
الى اعرفة وع حسب علمى ان علم الوصول دة يعنى الورقة الى بتاخدوها من مكتب البريد تفيد انك بعت الجواب

والله اعلم ويارب حد يفيدك

ده صحيح .. طالما اخدت الورقة من مكتب البريد يبقى علم الوصول قد تم فعلا وكانك الورق قد وصل للمكان المرسل اليه بالفعل

ايمى روحى
21-09-2011, 05:08 AM
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته
طب يا جماعه اللي يقدم بكرة ان شاء الله يوصل و لا هو لازم يعني يبعت قبل يوم 22 سبتمبر يعنى انا هبعت بكرة ان شاااء الله يوم 21 فيها مشكله و لازم قبل 22 عشان يوصل الوزراة و كمان هل الطلب لازم يكون مطبوع و لا ممكن كتابته
ارجو الايضاح و شكرا و التوفيق للجميع

الى عرفة ان مفروض يتبعت قبلها ب3 ايام لانة بيوصل ف 3 ايام

بس ع العموم ابعتى ورزقك ع الى خلقك
وربنا يصلح الاحوال

ahme sala
21-09-2011, 12:24 PM
سؤال انا لسية ما طلعتش الكرنية ينفع لو الواحد ربنا كرمة فى الوظيفة يطلع الكرنية بعد استلام الوظيفة

محاولة اشرف القانونى
21-09-2011, 04:25 PM
الاستغفار والتوبة

قال تعالى ((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّاراً * يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَاراً * وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَاراً)). قال النبي صلى الله عليه وسلم (ثم من أكثر الاستغفار جعل الله له من كل هم فرجا ومن كل ضيق مخرجا ورزقه من حيث لا يحتسب) المستدرك على الصحيحين وقال هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه وحشتونى حبيت افكركم باهم اسباب الرزق هو الاستغفار بعد حولى عشرين يوم من دلوقتى هتنزل جداول الاسامى ومواعيد الامتحانات بتبقى تحريرى حاسب الى واسئله فى التخصص بتاعك حقوق تجاره حاسب وعلم نفس وخدمه وبعدها بحول عشرين يوم برضه كشف الاسماء بتاعت الناجحين والله الموفق الامتحان سهل جدا جدا جدا العبره بالتقدير التراكمى ونتيجة الامتحان والله الموفق اخوكم اشرف وتحية كبيره لشخص عزيز عليا هو عارف نفسه

الصقر الذهبى
24-09-2011, 04:16 PM
يا ريت يا جماعة الاخوة الزملاء القانونيين يقولولنا طبيعة الاسئلة الى اتسالوها فى المسابقات الى فاتت وجزاكم الله خير

محمد 2009
26-09-2011, 01:12 AM
700 درجة خالية بالمحاكم الابتدائية
صرح المستشار محمد منيع مساعد وزير العدل لشئون المحاكم بأن الوزارة وفرت 700 درجة خالية بالمحاكم الابتدائية منها 550 حاملي المؤهلات العليا و150 للمؤهلات المتوسطة وفوق المتوسطة.
قال إنه يجري حالياً فرز كافة الطلبات التي قدمها المتسابقون عن طريق البريد لتنقيتها ومطابقتها علي شروط المسابقة. أضاف أنه سيتم الاعلان بالمحاكم الابتدائية عن جميع المرشحين الذين تنطبق عليهم شروط المسابقة لاجراء اختبارات شفوية وتحريرية في الحاسب الآلي خلال 3 أشهر.
أوضح أن المسابقة تتم بشفافية عالية ولا مجال للوساطة أو المحسوبية في التعيين بالمحاكم. وأكد مساعد الوزير أن المسابقة الفنية التي تم الاعلان عنها في يناير الماضي قد تم إلغاؤها لعدم اكتمال الأعداد المطلوبة للتعيين في المحاكم الابتدائية بحلوان والاسكندرية وجنوب سيناء والبحر الأحمر والأقصر وكان عددها 400 درجة فقط.
جريدة الجمهورية

الصبر جميييل
27-09-2011, 02:04 AM
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
هى النتيجه هتبان امتى يا جماعه او التصفيه امتى يعنى بعد قد ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عمرو إبراهيم زيدان
27-09-2011, 11:17 AM
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
هى النتيجه هتبان امتى يا جماعه او التصفيه امتى يعنى بعد قد ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

واضح من المقال أنها خلال الثلاثة شهور القادمة

حاليا فى الوزارة قائمون باعمال الفرز

محمد 2009
27-09-2011, 05:54 PM
العدل " فرز طلبات التعيين بالمحاكم أول اكتوبر والاولوية لابناء العاملين

قال المستشار محمد منيع، مساعد وزير العدل لشئون المحاكم، أن الوزارة تلقت آلاف الطلبات من حاملى المؤهلات العليا والمتوسطة، منذ الإعلان عن مسابقة شغل الوظائف عن طريق التعيين، وفقاً لأحكام القانون رقم 47 لسنة 1978 بنظام العاملين المدنيين بالدولة، مشيرا إلى أن فحص الطلبات سيبدأ فى الأول من أكتوبر المقبل، وتعلن النتيجة فور الانتهاء من عمليات الفحص.

وأضاف المستشار منيع، سيتم فحص الطلبات بشكل دقيق وعادل، والأولوية ستكون لأبناء العاملين، يليهم من تنطبق عليهم شروط الوظيفة دون أى وساطة أو محسوبية فى التعيين

وتابع الوزارة طلبت تعيين (550 شخصاً) لشغل وظيفة باحث ثالث تنمية إدارية، وباحث ثالث قانون، وباحث ثالث نفس، وباحث ثالث اجتماعى، وباحث ثالث تمويل ومحاسبة، بالأقسام المدنية وأقسام المحضرين بالمحاكم الابتدائية من الحاصلين على ليسانس الحقوق وبكالوريوس التجارة قسم المحاسبة وبكالوريوس خدمة اجتماعية وليسانس آداب قسم علم النفس.

وطلبت الوزارة أيضًا تعيين عدد (150 شخصاً) لشغل وظيفة، كاتب رابع، ومحضر رابع، وفنى رابع، بالأقسام المدنية وأقسام المحضرين، من الحاصلين على المؤهلات المتوسطة، وهى دبلوم ثانوى تجارى ودبلوم فنى تجارى شعبة قانون وشعبة سكرتارية ودبلوم ثانوى صناعى ودبلوم فنى صناعى.
اليوم السابع (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=500980&SecID=97&IssueID=0)

عمرو إبراهيم زيدان
27-09-2011, 06:08 PM
هذه الرواية متضاربة مع رواية الجمهورية حيث انه لم يكن فى التصريح ما يفيد تعيين ابناء العاملين

حيث انه كان هناك منشور صدر قبل صدور هذا الأعلان يفيد بتعيين ابناء عاملين ووضع شروط خاصة

محمد 2009
27-09-2011, 06:44 PM
هذه الرواية متضاربة مع رواية الجمهورية حيث انه لم يكن فى التصريح ما يفيد تعيين ابناء العاملين

حيث انه كان هناك منشور صدر قبل صدور هذا الأعلان يفيد بتعيين ابناء عاملين ووضع شروط خاصة
اهلا بيك اخي الفاضل
لا نعلم صحة الخبر من عدمه
حيث كان هناك تصريح بالفعل في جريدة الجمهورية وموجود في الموضوع
وهناك ايضا هذا التصريح في اليوم السابع اليوم وما علينا هو متابعة الاخبار الخاصة بالوظيفة فقط
ولكي تستفسر عن هذا الخبر الموجود باليوم السابع... عليك مراسلة موقع اليوم السابع ،، لانه من الممكن ان يكون تصريح اخر للسيد المستشار مساعد وزير العدل لشئون المحاكم
وشكرا
وربنا يوفق الجميع

عمرو إبراهيم زيدان
29-09-2011, 10:36 AM
على فكرة عملت من شئون العاملين بمحكمة أسيوط الإبتدائية ان منشور ابناء العاملين قد تم ارساله الى المحاكم

قبل نزول الأعلان ووضع شروط خاصة لتعيين ابناء العاملين .. وهذا يدل على ان ابناء العاملين لن يكون لهم الأولوية

فى التعيين وان الجميع متساون فى الفرص .. شكرا للجميع

amralaraby
29-09-2011, 08:42 PM
"العدل" تشكل لجنة من 10 قضاة لفرز 100 ألف طلب لشغل 700 وظيفة
قيِّم هذا المقال

1 (http://www.kadyonline.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=12163:%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D9%84-%D8%AA%D8%B4%D9%83%D9%84-%D9%84%D8%AC%D9%86%D8%A9-%D9%85%D9%86-10-%D9%82%D8%B6%D8%A7%D8%A9-%D9%84%D9%81%D8%B1%D8%B2-100-%D8%A3%D9%84%D9%81-%D8%B7%D9%84%D8%A8-%D9%84%D8%B4%D8%BA%D9%84-700-%D9%88%D8%B8%D9%8A%D9%81%D8%A9&Itemid=458#)
2 (http://www.kadyonline.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=12163:%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D9%84-%D8%AA%D8%B4%D9%83%D9%84-%D9%84%D8%AC%D9%86%D8%A9-%D9%85%D9%86-10-%D9%82%D8%B6%D8%A7%D8%A9-%D9%84%D9%81%D8%B1%D8%B2-100-%D8%A3%D9%84%D9%81-%D8%B7%D9%84%D8%A8-%D9%84%D8%B4%D8%BA%D9%84-700-%D9%88%D8%B8%D9%8A%D9%81%D8%A9&Itemid=458#)
3 (http://www.kadyonline.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=12163:%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D9%84-%D8%AA%D8%B4%D9%83%D9%84-%D9%84%D8%AC%D9%86%D8%A9-%D9%85%D9%86-10-%D9%82%D8%B6%D8%A7%D8%A9-%D9%84%D9%81%D8%B1%D8%B2-100-%D8%A3%D9%84%D9%81-%D8%B7%D9%84%D8%A8-%D9%84%D8%B4%D8%BA%D9%84-700-%D9%88%D8%B8%D9%8A%D9%81%D8%A9&Itemid=458#)
4 (http://www.kadyonline.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=12163:%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D9%84-%D8%AA%D8%B4%D9%83%D9%84-%D9%84%D8%AC%D9%86%D8%A9-%D9%85%D9%86-10-%D9%82%D8%B6%D8%A7%D8%A9-%D9%84%D9%81%D8%B1%D8%B2-100-%D8%A3%D9%84%D9%81-%D8%B7%D9%84%D8%A8-%D9%84%D8%B4%D8%BA%D9%84-700-%D9%88%D8%B8%D9%8A%D9%81%D8%A9&Itemid=458#)
5 (http://www.kadyonline.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=12163:%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D9%84-%D8%AA%D8%B4%D9%83%D9%84-%D9%84%D8%AC%D9%86%D8%A9-%D9%85%D9%86-10-%D9%82%D8%B6%D8%A7%D8%A9-%D9%84%D9%81%D8%B1%D8%B2-100-%D8%A3%D9%84%D9%81-%D8%B7%D9%84%D8%A8-%D9%84%D8%B4%D8%BA%D9%84-700-%D9%88%D8%B8%D9%8A%D9%81%D8%A9&Itemid=458#)

(0 تقييمات)

حجم الخط http://www.kadyonline.com/components/com_k2/images/system/blank.gif (http://www.kadyonline.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=12163:%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D9%84-%D8%AA%D8%B4%D9%83%D9%84-%D9%84%D8%AC%D9%86%D8%A9-%D9%85%D9%86-10-%D9%82%D8%B6%D8%A7%D8%A9-%D9%84%D9%81%D8%B1%D8%B2-100-%D8%A3%D9%84%D9%81-%D8%B7%D9%84%D8%A8-%D9%84%D8%B4%D8%BA%D9%84-700-%D9%88%D8%B8%D9%8A%D9%81%D8%A9&Itemid=458#)http://www.kadyonline.com/components/com_k2/images/system/blank.gif (http://www.kadyonline.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=12163:%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D9%84-%D8%AA%D8%B4%D9%83%D9%84-%D9%84%D8%AC%D9%86%D8%A9-%D9%85%D9%86-10-%D9%82%D8%B6%D8%A7%D8%A9-%D9%84%D9%81%D8%B1%D8%B2-100-%D8%A3%D9%84%D9%81-%D8%B7%D9%84%D8%A8-%D9%84%D8%B4%D8%BA%D9%84-700-%D9%88%D8%B8%D9%8A%D9%81%D8%A9&Itemid=458#)

http://www.kadyonline.com/media/k2/items/cache/6ca5032a7de0e60188567c0e1a4adc3e_L.jpg (http://www.kadyonline.com/media/k2/items/cache/6ca5032a7de0e60188567c0e1a4adc3e_XL.jpg)

Share (http://www.kadyonline.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=12163:%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D9%84-%D8%AA%D8%B4%D9%83%D9%84-%D9%84%D8%AC%D9%86%D8%A9-%D9%85%D9%86-10-%D9%82%D8%B6%D8%A7%D8%A9-%D9%84%D9%81%D8%B1%D8%B2-100-%D8%A3%D9%84%D9%81-%D8%B7%D9%84%D8%A8-%D9%84%D8%B4%D8%BA%D9%84-700-%D9%88%D8%B8%D9%8A%D9%81%D8%A9&Itemid=458)
0 (http://www.google.com/buzz/post)
شكل المستشار محمد منيع، مساعد وزير العدل لشئون المحاكم، لجنة قضائية مكونة من 10 مستشارين لفحص وفرز طلبات الوظائف التى أعلنت عنها الوزارة مؤخراً، حسب الإعلان رقم 2 لسنة 2011، حيث تبدأ اللجنة فرز الطلبات اعتباراً من غد السبت، دون تحديد موعد الانتهاء من الفرز.

وقال منيع، فى تصريحات خاصة لـ "اليوم السابع"، عدد المتقدمين، حتى الآن، تجاوز الـ 100 ألف، رغم أن عدد الوظائف المطلوبة 700 فقط، وهو ما يطيل أمد عملية الفرز لاختيار الفائزين بتلك الوظائف.

وأضاف مساعد وزير العدل، اللجنة وضعت عدداً من الخطوات لاختيار المتقدمين للوظائف بسبب التزاحم على المسابقة، حيث سيتم تعيين 550 شخصاً من الحاصلين على الموهلات العليا، على أساس التفوق العلمى، حيث يبدأ بالحاصلين على درجة الماجستير أو دبلومة علمية، ثم من الحاصلين على درجة امتياز فى الكليات التى حددتها المسابقة، يليهم الحاصلين على درجة جيد جدا، وأخيراً درجة جيد، وفور انتهاء الفرز وإعلان النتيجة، سيتم إرسال خطابات إلى الفائزين لتحديد موعد إجراء اختبارات لهم فى الحاسب الآلى.

وتابع، بالنسبة لحملة المؤهلات المتوسطة من الدبلومات، سيتم تعيين 150 شخصاً عن طريق الدرجات التى حصلوا عليها، دون خضوعهم لأى اختبارات، مشدداً "عملية الفرز ستكون بمنتهى الشفافية والأمانة والعدالة، لكل المتقدمين دون تدخل أى شخص فى الاختيارات"، مدللاً برفض الوزارة استلام المظاريف من المتقدمين باليد، والاكتفاء بالمظاريف المرسلة بالبريد المستعجل المصحوب بعلم الوصول تأكيدا للنزاهة فى عملية الفرز.

الجدير بالذكر، أن وزارة العدل أعلنت عن مسابقة لشغل الوظائف عن طريق التعيين وفقا لأحكام القانون رقم 47 لسنة 1978 بنظام العاملين المدنيين بالدولة، حيث طلبت تعيين (550 شخصا) لشغل وظيفة باحث ثالث تنمية إدارية وباحث ثالث قانون وباحث ثالث نفس وباحث ثالث اجتماعى وباحث ثالث تمويل، ومحاسبة بالأقسام المدنية وأقسام المحضرين بالمحاكم الابتدائية من الحاصلين على المؤهلات، وهى من الحاصلين على ليسانس الحقوق وبكالوريوس التجارة قسم المحاسبة وبكالوريوس خدمة اجتماعية وليسانس آداب قسم علم النفس.

كما طلبت الوزارة تعيين عدد (150 شخصا) لشغل وظيفة كاتب رابع ومحضر رابع وفنى رابع بالأقسام المدنية وأقسام المحضرين من الحاصلين على المؤهلات المتوسطة، وهى دبلوم ثانوى تجارى ودبلوم فنى تجارى شعبة قانون وشعبة سكرتارية ودبلوم ثانوى صناعى ودبلوم فنى صناعى.اليوم السابع

ان شاء الله خير .................................................. ... لكل مجتهد نصيب .

محاولة اشرف القانونى
29-09-2011, 08:45 PM
على فكره الكلا صح قبل الاعلان دا كل فيه تقديم طلبات خاص بابناء العاملين فى المحكمه
لكن دا شى ودا شى تانى خالص ولم يوضع فى الطلبات المطلوبه فى المسابقه الى نزل بيها اعلان رسمى اى شى يفيد انى ابناء العاملين ليهم اولويه دا حتى مطلب مستند يفيد انى ولي امره بالمحكمه ام لا علشان كدا دا للكل والاولوليه كالعاده ماجستير ودبلومه وتقديرات .........
الارزاق بيد الله طبعااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااا

ايمى روحى
30-09-2011, 02:04 AM
هل لو تم الترشيح لشغل الوظيفة
يتعارض مع وجود الكارنيةالنقابة

swxx
30-09-2011, 03:03 AM
هل لو تم الترشيح لشغل الوظيفة
يتعارض مع وجود الكارنيةالنقابة

يتم اخطار النقابة ان تم تعيينك فى احدى الوظائف الحكوميه ويتم شطب اسمك من النقابة

ايمى روحى
30-09-2011, 04:00 AM
يتم اخطار النقابة ان تم تعيينك فى احدى الوظائف الحكوميه ويتم شطب اسمك من النقابة

يعنى الافضل معملش الكارنية دلوقتى استنى شوية
ولا اعملة وبعدين يتشطب عادى

محمد مجدى011
02-10-2011, 02:49 AM
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته : لو سمحت يإستاذ عمرو المسابقة ديه ثالث سنه أقدم فيها ومره نزلونى علشان الكمبيوتر ومره نزلو الأسامى بدون أختبار ولم يقدر لى بالتعيين مع العلم أنه تم تعيين من هم أقل منى فى التقدير كما أننى أكرمنى الله ووفقنى فى الحصول على الماجستير بتقدير من كلية الحقوق - جامعة عين شمس ، ومنا الله على بالحصول على شهادة فى الكمبيوتر
مش عارف أقولك أيه الحمد لله كل شئ نصيب ( قل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا ) بس الواحد بيزعل على الظلم فإنى قدمت فى أكثر من 20 وظيفه وفى الأخر يقولو "أبناء عاملين " كلمة ما أنزل الله بها من سلطان كلمة تحمل الظلم وعدم العداله ، العداله التى نبحث عنها ولا حول ولا قوة إلا بالله
أسأل الله أن يرزقنى وغيرى ممن تعرضوا للظلم وكانوا ضحية لشبح المحسوبية الصبر وأن يجيرنا فى مصيبتنا وأن يخلف لنا خير منها ولا نقول إلا ما يرضى ربنا إنا لله وإنا إليه راجعون

7obel3mr
02-10-2011, 09:41 PM
ممكن ياجماعة لو سمحتم تفيدونى لانى حاسة انى تايهة انا قدمت والحمد لله بس عايزة اعرف اتابع بقى فى المحكمة الى انا تابعة ليها ولا اية لانى اخاف ربنا يكتبلى وانا مكونش اعرف ياري لو سمحتم حد يفيدنىىىىىىى:smile2::smile2::smile2::smile2:

هيما العوامرى
03-10-2011, 01:30 PM
ياجماعه باذن الله الاسماء هتنزل فى المحكمه الابتدائيه التابع ليها المتقدم خلال الايام القادمه

صدام حسين
03-10-2011, 02:51 PM
طيب ياريت ياجماعة ال يكون عارف الاسئلة يقولها ال جت قبل كده في المسابقه دي امثله يعني ويكون مشكور جدا سواء في اختبارات الحاسب او اهم حاجه اسئلة حقوق

swxx
03-10-2011, 03:20 PM
يا جماعه انا سمعت ان محكمة الاسرة نزلت اعلان مطلوب 20 مؤهل عالى و20 مؤهل متوسط روحت علشان اسأل فعلا قالولى دا الاعلان خلص الاسبوع اللى فات والاعلان ده كان غير اعلان المحكمة خالص وطبعا هتلاقى الاعلان نزل كام يوم واتشال بحيث تبقى المسألة روتينيه مش اكتر ويبقى الحال كما هوه عليه والله الواحد زهق من الحوارت اللى البلد فيها دى المهم يارب فوقنا جميعا ووفق اخوانى المسلمين فى كل مكان

العمرى بن الصياد
03-10-2011, 03:37 PM
ممكن الاسماء اللى هتنزل فى المحكمة ممكن الاعضاء ينزلوها فى المنتدى حتى لو كل محافظة لوحديا هل دة ممكن

هيما العوامرى
04-10-2011, 02:55 PM
من الصعب ياخى العمرى لان الاسماء بتبقى فى منشور من للوزاراه للمحكمه الابتدائيه ومن الصعب كتابته اوتصوريه ورفعه للمنتدى الغالى
وشكرا وربنا يوفقنا جميعا

HABIBA FOR LAW
05-10-2011, 01:48 PM
ياريت الابلاغ فور صدور النتيجة وشكرا

المستشار الاول
05-10-2011, 02:11 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
النهاردة انا روحت سالت فى مكتب مير المستشار رئيس المحكمه اللى انا تابع لها قال لى ان لسه مفيش اسامى اتبعت لهم وقال لى تابع معانا اسال كل اسبوع عشان متسقطش
انا تبع محكمه الاسكندريه الابتدائيه
والله الموفق

العمرى بن الصياد
05-10-2011, 02:23 PM
هل العدد المطلوب زاد بعد ما وصل العدد الى700بيقولو كد مش متاكدهل حد عندة علم بهذا

الصقر الذهبى
07-10-2011, 01:42 AM
ياريت يا جماعة الاسماء لما تنزل تبلغونا ع المنتدى وشكرا

أوشو ناصر
07-10-2011, 03:24 AM
ربنا يكرمنا كلنا كدا ياااااااااااااااااااااااااااااااااااارب
وبجد الاولية تكون لليهم الحق مش الوسايط

عبدالعزيز محمدي
07-10-2011, 08:18 PM
يا جماعة محدش يعرف الاختبار المنوه عنه في الاعلان حيكون في اية

العمرى بن الصياد
09-10-2011, 12:15 AM
يارب ازح الغمة واكرمنا يارب لم يبقى فى قوس الصبر منزع وانت الرجائ لنا جميعا فيارب لاتخيب رجائنا

الصبر جميييل
10-10-2011, 01:41 AM
ربنا يوفقنا جميعا الامتحان على حسب ما هم بيحددو الامتحان بتاع المرة اللى فاتت كان معلومات عامه و التخصص بتاعك لوا نت حقوق او تجارة او تربيه ايا مؤهلك و تخصصك بالاضافه للحاسب الالي
و بصراحه كان الامتحان سلطه سلطه و غش زي ما تقول قول و طبعا و بلا ادنى شك الموال بتاع كل مسابقه هو هو
بالتفصيل امتحان اللى انا ككنت فيه ان اكمل مش فيه صح و لا غلط
ربنا يوفقنا جميعا ياريت لو نزل اي اسماء يا جماعه تقولو لينا

عبدالعزيز محمدي
17-10-2011, 07:56 PM
اية يا جماعة مفيش اي اخبار جديد عن المسابقة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اية الصحراء دي.. :)

طارق كريم
18-10-2011, 04:17 AM
يا جماعة لو سمحتوا اللى ساكن فى مدينة المنصورة يتابع الكشوف هتنزل امتى فى محكمة المنصورة اللى امام الاستاد ويعرفنا على طول اول ما تنزل وهذا ليس جديد على منتدنا الرائع ولكم جزيل الشكر

هيما العوامرى
18-10-2011, 11:28 AM
ياجماعه لسه الفرز شغال وعند الانتهاء سيتم الاعلان عن نتيجه من استوفى اوراقهم:patch_ordi:

طارق كريم
19-10-2011, 02:19 AM
شكرا يا استاذ هيما جزاكم الله خيرا

محمد مجدى011
25-10-2011, 03:55 AM
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا كنت فى الوزارة الأسبوع اللى فات وذهبت لمكتب مساعد وزير العدل لشئون المحاكم ولقيتهم بيفرزو فى الورق المقدم من المتسابقسن
وكانوا مستشارين كتير وسئلت النتيجة أمتى قال لى أحد المستشارين هتكون إن شاء الله فى أخر شهر10 أو أوئل الشهر القادم 11 والله الموفق

Heron bird
25-10-2011, 05:18 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..
دا جزء من مقال كان عن المسابقه وذكر فيه كالاتى :-
قال إنه يجري حالياً فرز كافة الطلبات التي قدمها المتسابقون عن طريق البريد لتنقيتها ومطابقتها علي شروط المسابقة. أضاف أنه سيتم الاعلان بالمحاكم الابتدائية عن جميع المرشحين الذين تنطبق عليهم شروط المسابقة لاجراء اختبارات شفوية وتحريرية في الحاسب الآلي خلال 3 أشهر.

معنى كده ان الامتحان هيكون حاسب الى شفوى وتحريرى فقط .. ولا ايه ؟؟
وجزاكم الله كل خير

الشاطر حسن
25-10-2011, 11:04 PM
الإعلان قال كدة صراحة

العمرى بن الصياد
26-10-2011, 05:16 PM
فى رايى

اعتقدان الامر اوشك على النهاية لانى الفترةالمتاحة لتسجيل طلبات الترشح للمجلسين الشعب والشورى انتهت فغالبا قريب جدا سوف ترسل الاسماء
الى محاكمها ادعو اللة ان يوفق الجميع اللهم اصلح نوايانا واشف صدورنا من الغل والحقد والضغينة واجعلنا محبين محبوبين

اجمل عيون
27-10-2011, 04:40 AM
ياريت اللى يلاقى الاسماء اعلن عنها يعرفنا وجزاكم الله خير

ابن سمير فهمى
03-11-2011, 10:06 PM
ياريت يا جماعة لما الاسماء تنزل تعرفونا وجزاكم الله خيرا

الإمبراطور 2010
11-11-2011, 02:00 AM
ياريت اللى يلاقى الاسماء اعلن عنها يعرفنا وجزاكم الله خير

ياريت يا جماعة لما الاسماء تنزل تعرفونا وجزاكم الله خيرا

يا شباب الاسماء نزلت فى الوزارة
ولسه منزلتش فى المحاكم واللى قالى الكلام دة واحد بيشتغل فى الوزارة اللى فى لاظوغلى
فاى حد فى القاهرة ينزل ويتاكد وربنا يوفقكم جميعا
ودعواتكم لينا
تحياتى .

7obel3mr
14-11-2011, 12:48 PM
طب ياجماعة قدام الاسماء اد اية عشان تنزل فى المحاكم؟؟

محمود كفتة
14-11-2011, 02:09 PM
السلام عليكم ازيكم عاملين اية هل الاسماء نزلت بالفعل ولا لا

الإمبراطور 2010
14-11-2011, 11:36 PM
يا جماعه ان لما قولت ان الاسماء نزلت فى الوزارة كانت عن طريق واحد صاحبى قريبه شغال فى الوزارة
قلتله انت متاكد ان الاسماء نزلت قالى اة علشان كدة
انا قولت فى المشاركه السابقه اى حد من القاهرة ينزل ويتاكد لانى انا مشفتهاش بنفسى
وانا اساسا مش مقدم فى المسابقه دى يعنى مليش مصلحه خالص
والخلاصه وانا بنتكلم مع صاحبى جات سيرة تعينات المحاكم وقالى الكلام اللى انا قولتهلكم
وانا قولت ابلغكم بيها على المنتدى
وربنا يوفق الجميع.

moon3000
15-11-2011, 02:05 AM
يا جماعه ان لما قولت ان الاسماء نزلت فى الوزارة كانت عن طريق واحد صاحبى قريبه شغال فى الوزارة
قلتله انت متاكد ان الاسماء نزلت قالى اة علشان كدة
انا قولت فى المشاركه السابقه اى حد من القاهرة ينزل ويتاكد لانى انا مشفتهاش بنفسى
وانا اساسا مش مقدم فى المسابقه دى يعنى مليش مصلحه خالص
والخلاصه وانا بنتكلم مع صاحبى جات سيرة تعينات المحاكم وقالى الكلام اللى انا قولتهلكم
وانا قولت ابلغكم بيها على المنتدى
وربنا يوفق الجميع.

جزاك الله خيرا:smile2:

العمرى بن الصياد
16-11-2011, 10:28 AM
جزاك اللة خير

ا:tulips:

mrx10
20-11-2011, 12:02 AM
جزاك اللة خير

ا:tulips:

لفظ الجلالة يكتب هذا يا أخى " الله"

هشام المحامى
20-11-2011, 10:46 AM
ياجماعه انا قبل العيد ذهبت لوزارة العدل وصعدت للدور 14 ووجدت اوضه مليانه شلايت جوابات ومكتوب عليها البريد المصرى اقصد ان لسه قدامهم وقت عشان يخلصو فرز الجوابات دى كلها فى النهاية ماتقلقوش كل اللى له رزق وسببو الوظيفة دى هيجيلو بأذن الله ومحدش يقول لقد هرمنا من اجل نزول الاسماء (إن مع العسر يسرا)

shebl said
26-11-2011, 03:34 AM
يا جماعة محدش يعرف الاسماء نزلت ولا لسه ؟ ارجوا الرد بسرعة

هيما العوامرى
27-11-2011, 11:59 AM
الصبر من عندك يارب
اللهم اجعلنا من الصابرين
وكله بثوابه والعاقبه للمتقين

الصقر الذهبى
04-12-2011, 05:02 PM
يا جماعة هى الظيفة دى فيها كشف طبى ولو فيها كشف طبى طبيعتو اية ارجو الرد وجزاكم الله خير

الصبر جميييل
08-12-2011, 12:50 AM
ايه يا جماعه هي الاسماء نزلت و لا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ياريت حد يطمنا الاسماء نزلت و لا ايه

الصقر الذهبى
10-12-2011, 07:51 PM
ياريت يا جماعة حد من القاهرة يسال فى الوزارة

رجل النيابة
12-12-2011, 08:28 PM
نرجو التاكد من الوزارة نتيجة وظائف وزارة العدل اختيار 700 من بين 250 الف طلب للتعيين بالمحاكماللجنة المكلفة بفحص طلبات التعين بالمحاكم الابتدائيةانتهت من فحص 160 الف طلب من بين الطلبات المقدمةوفقا للاعلان رقم 2 لسنة2011 والمنشور فى الصحف القوميةسوف تنتهى عملية الفرز فى شهر يناير 2012ونتيجة وظائف وزارة العدل مطلع فبراير 2012وظائف جريدة الشروق الاثنين 12 ديسمبر 2011اعلان نتيجة وظائف وزارة العدلhttp://www12.0zz0.com/2011/12/12/16/258924545.jpg (http://www.0zz0.com)

بقول يا رب
13-12-2011, 07:56 PM
نتيجة وظائف وزارة العدل مطلع فبراير القادم

http://www.kadyonline.com/media/k2/items/cache/f940bb9691424e56053674b7b182f841_L.jpg (http://www.kadyonline.com/media/k2/items/cache/f940bb9691424e56053674b7b182f841_XL.jpg)
قال المستشار محمد منيع مساعد وزير العدل لشئون المحاكم إن اللجنة المكلفة بفحص طلبات التعيين بالمحاكم الابتدائية انتهت من فحص 160 ألف طلب من بين الطلبات التي تقدم بها الخريجون وفقاً للإعلان رقم 2 لسنة 2011 و المنشور في الصحف القومية . و أضاف منيع ان اجمالي طلبات الراغبين في التعيين بالمحاكم و التي وصلت إلى مقر ديوان عان الوزارة بلاظوغلي بلغت 250 ألف طلب تقريباً سيتم اختيار 700 منها لشغل الوظائف الخالية بالمحاكم الابتدائية . و أشار إلى ان اللجنة القضائية المشكلة لفرز الطلبات مكونة من 10 مستشارين و بدأت عملها مطلع أكتوبر الماضي و من المنتظر أن تنتهي من عمليات فرز الطلبات في غضون شهري ديسمبر ويناير على ان يتم الإعلان عن نتيجة المسابقة مطلع فبراير المقبل . و كانت وزارة العدل قد أعلنت عن مسابقة لشغل الوظائف عن طريق التعيين وفقاً لأحكام القانون رقم 47 لسنة 1978نظام العاملين المدنيين بالدولة . الشروق

7obel3mr
16-12-2011, 11:28 AM
ربنا يكرم وكل الى بيتمناة يارب يجيلة الشغل دة وتسلموا على المجهود الى عاملينة معانا

amralaraby
22-12-2011, 12:53 AM
مفيش جديد ياجماعة ؟

المليجى البرنس
27-12-2011, 06:31 PM
مسابقة الطب الشرعى تم الاتصال بالناجحين امس الموافق 26/12/2011 واللى حصل لهم نصيب هما(8) منهم واحد زميلى من اوائل تجارة المنصورة....وشكرا..

رجل النيابة
27-12-2011, 07:48 PM
مسابقة الطب الشرعى تم الاتصال بالناجحين امس الموافق 26/12/2011 واللى حصل لهم نصيب هما(8) منهم واحد زميلى من اوائل تجارة المنصورة....وشكرا..

الاسماء التى تم تعيينها على فى مسابقة الطب الشرعى http://www.f-law.net/law/showthread.php/55641-اعلان-مصلحة-الطب-الشرعى-رقم-4-لسنة2011?p=451279#post451279

mzrzahran
28-12-2011, 07:12 PM
جماعة انا اتصلت بوزارة العدل من يومين وقالولى اسأل فى المحاكم بعد الانتخابات ماتخلص علطول , حد عنده اي معلومات تانية , انا لسه جديد هنا وتابعت تعليقاتكم , بس انا تخصصي مختلف , انا حاسبات ومعلومات , وده تخصص كان مطلوب فى الاعلان بس انا ملاحظ ان ماحدش اخد باله منه خالص , ياريت لو حد يعرف حاجه يبلغ بيها علطول , وربنا يوفق الجميع انشاء الله دى بيانات الوزارة :وزارة العدل السيد المستشار عادل عبد الحميد عبد الله العنوان ميدان لاظوغلى - مبنى وزارة العدل تليفون 27922263 فاكس 27958103 البريد الإلكترونى info@moj.gov.eg موقع الوزارة http://www.moj.gov.eg

ايمى روحى
06-01-2012, 08:27 PM
هل من جديد

هيما العوامرى
08-01-2012, 04:47 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شباب انا سمعت خبر الله اعلم مدى صدقه سمعت انى المسابقه سيتم الاختيار فيهاعن بناء على التقدير والاقدميه دون اختبارات فى الحاسب الالى اولامتحنات التى كانت تعقد قبل ظهور النتيجه

الملكة
11-01-2012, 05:11 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شباب انا سمعت خبر الله اعلم مدى صدقه سمعت انى المسابقه سيتم الاختيار فيهاعن بناء على التقدير والاقدميه دون اختبارات فى الحاسب الالى اولامتحنات التى كانت تعقد قبل ظهور النتيجه

ياريت فعلا المعلومة دى تطلع صحيحة ويختاروا على أساس التقدير لكن الامتحانات اللى كانوا بيبعملوها كانت مهزلة وكانت امتحانات صورية بس لكن اللى كانوا بياخدوه كان الواسطة بس يعنى الامتحانات دى ماكانش ليها اى لازمة

عماد عادل المحامى
12-01-2012, 05:03 PM
الخبر صحيح بالنسبة للمؤهلات المتوسطة اما بالنسبة للمؤهلات العليا ففى امتحان كالعادة وربنا يوفق الجميع

7obel3mr
12-01-2012, 06:36 PM
يارب كل الخير للى قدم فى الوظيفة دى وان شاء الله ربنا يبعت الخير:wa::wa::wa::wa:

ahmed99
14-01-2012, 01:51 PM
ربنا يوفق الجميع

طارق كريم
18-01-2012, 11:05 PM
امييييييييييييييييييين

المستشار الاول
29-01-2012, 06:26 PM
ماذا بعد طول هذا الانتظار الواحد تعب من كتر الانتظار لكل حاجة فى البلد دى

هيما العوامرى
01-02-2012, 03:09 AM
الحقوا ياجماعه اتصلت بالوزاره النهارده وسالت عن المسابقه رد على واحد شديد اللهجه وقال فى سخريه معاك شهر تانى وقفل على طول والله دا الى حصل وخلاص الواحد مبقاش فيه دم بسبب المسابقات لان الدم اتحرق من 2007 دفعتى الى الان وانا تعبت من كتر المسابقات مفيش حل او جديد ممكن الواحد يطمئن وعلى العموم كل حاجه من عند الله وعسى ان تحبوا شيئا وهو شر لكم

بنت من زمن فات
01-02-2012, 03:15 AM
مش كانوا قالوا ع اوائل شهر 2كوسوها ولا اية

ايمى روحى
01-02-2012, 03:06 PM
ياجماعة امبارح جة فى جريدة الاخبار
انهم لسة قدامهم شوية لان المستشرين
كانوا مندوبين للانتخابات ودة الى عطلهم
وكثرة المتقدمين ايضا دى معطالهم

وربنا يوفقنا جميعا

محمد قنديل2011
13-02-2012, 01:00 AM
ايه الاخبار يا جماعه مفيش اى جديد؟

الصقر الذهبى
13-02-2012, 11:58 PM
ياريت يا جماعى اى حد يفيدنا فى الموضوع

هيما العوامرى
18-02-2012, 06:36 PM
ياجماعه خبر والحمد لله موثوق منه نتيجه المسابقه ستعلن يوم/28 /2 بالمحاكم الابتدائيه للمحافظات وبالله التوفيق اللهم وفق الجميع لماتحبه وترضاه

الحصان الاسود
18-02-2012, 08:14 PM
هل النتيجة النهائية ام اسماء الذين سيخوضوا الامتحانات

الصقر الذهبى
18-02-2012, 10:21 PM
اكيد طبعا اسماء المستوفين الشروط الذين سيتم تحديد موعد امتحان لهم

يارب تكون المعلومة صحيحة

هيما العوامرى
19-02-2012, 02:21 PM
اسماء الذين استوفوا الشروط ولهم حق دخول الاختبار النظرى وستعلن النيجه يوم 2/28 يالمحاكم الابتدائيه

محمد قنديل2011
20-02-2012, 04:21 AM
الحمد لله
هل سيعقد امتحان عملى زى كل سنة ولا هيكتفوا بالنظرى؟

جهاد السيد
20-02-2012, 01:34 PM
ما هي طبيعة الاسئلة

هيما العوامرى
20-02-2012, 01:48 PM
سيعقد امتحان نظرى وعملى
وفيه خبر مش عارف صح ولا سمعت ان فيه اضراب عام على جميع المحاكم يوم 28 / 2 / للمطالبه بزياده رواتب العاملين فهل ممكن ده ياثر على ظهور النتيجه
ربنا يوفق الجميع

7obel3mr
20-02-2012, 02:27 PM
يعنى هيا ضاقت بيهم عايزين يعملوا اعتصام يوم 28/2 عموما ربنا يقدم الى فية الخير ويرزق الكل بالخير ياااااااااارب

mzrzahran
21-02-2012, 04:09 PM
بجد انا مش فاهم , بتصل بالوزارة حالا , كان الرد لسه يا فندم لسه , طب على اخر الشهر , لسه يا فندم لسه , يعني امتى , اسأل كمان شهريين لسه , حاجه تجن فعلا , ليييه كده

ahmed abdel aziz
27-02-2012, 06:08 PM
بكرة 28-2 ياشباب
ياريت الى يشوف الأسماء فى المحاكم يبلغنا ولكم جزيل الشكر .............

محمد مجدى011
28-02-2012, 03:43 AM
السلام عليكم ورحمة الله
ياجماعة أنا كنت فى وزارة العدل وسألت وقالوا لى ان المسابقة لسه شويه ولسه فى ورق لم يفرز لان القضاه كانوا فى أنتخابات

جهاد السيد
28-02-2012, 02:52 PM
أنا كونت أنهاردة في المحكمة وسالتههم وقوليلي لسه بدري ياريت أي حد يذكر معلومة يكون متأكد منها نظرا لمصدقية المنتدي وشكررررررررررررررررررررررررررررررررررررا

ahmed abdel aziz
28-02-2012, 04:10 PM
اسماء الذين استوفوا الشروط ولهم حق دخول الاختبار النظرى وستعلن النيجه يوم 2/28 يالمحاكم الابتدائيه

نرجو من السيد العضو التحرى قبل إذاعة الإشاعات على المنتدى وشكراا:smashfreak:................

جهاد السيد
28-02-2012, 07:18 PM
نرجو من السيد العضو التحرى قبل إزاعة الإشاعات على المنتدى وشكراا:smashfreak:................

فعلنا حضرتك عندك حق

وياريت أي حد يذكر المعلومة يقولنا مصدرها

الحصان الاسود
03-03-2012, 12:58 AM
صادر في جريدة الاخبار يوم 1مارس ان السيد مساعد وزير العدل لشؤن المحاكم رغبة منه في استجابة طلبات العاملين في المحاكم المطالبين بزيادة الرواتب ققر زيادة مرتباتهم في سبيل عدم تعيين اي احد هذا العام مما يعني ان المسابقة اتلغت والله اعلم

7obel3mr
03-03-2012, 02:19 PM
ياجماعة دة الخبر الى شوفتة قولت اجيبو هنا للعلم بالشىء

7obel3mr
03-03-2012, 03:38 PM
انا والله جة فى بالى كدة ياجهاد مدام كل حاجة فى البلد هنا بالاعتصامات والتظاهرات بتجيب نتيجة والله انا لو اسمى مكنشى جة مكنتش هزعل على الاقل غيرى هيبقى يستاهل عنى وياخد المكان لكن كدة حرام بجد لا والسؤال الاكبر يعنى الامكان الفارغة الى كانوا عايزين ناس ليها هيعملوا فيها اية هيدو شغلها للناس الى هيزيدو فلوس دول؟؟. حسبى الله ونعم الوكيل

ابن بطوطة
03-03-2012, 04:05 PM
والله ياجماعة الواحد زهق من البلد دى وكل حاجة فيها لان اصحاب القرارات فى البلد دى مش حاسين قد اية الواحد بيبقى محتاج للوظيفة لانهم بالفعل ناس متعينة وبالهم مرتاح من الناحية دى فضلا عن الموظفين اللى اتعينوا وبيعملوا اضراب ومش حاسين انهم احسن من غيرهم حسبنا الله ونعم الوكيل

محمد قنديل2011
04-03-2012, 08:39 AM
فى جرنال الاخبار صرح مساعد وزير العدل لشئون المحاكم أنه لا يوجد وظائف بالمحاكم خلال السنة الحالية 2012 وسوف يتم تزويد العاملين الموجودين بالمحاكم مرتباتهم ومساواتهم بديوان وزارة العدل نتيجة للاضرابات التى يقومون

الخبر مدون فى جريدة الاخبار ص3 بتاريخ 1-3-2012
يعنى ايه يا جماعة الاعلان كأن لم يكن ارجو التوضيح.....

هشام المحامى
04-03-2012, 11:39 AM
ياجماعه أنا رأيي أنهم مش هيعينو اى حد السنادى يعنى مش هينزلو اعلات جديد لسنة 2012 احنا من 2011 وبعدين مافيش فى وظيفة باحث حد مؤقت قبل كدا وانا اتصلت بالوزاره قالو لسه فى جوابات بتتفرز يعنى شغالين عليها وياريت الكل يتصل ويسأل عن التصريحات دى ولو عرف حاجه يكتبلنا وشكر

ahreif
04-03-2012, 11:59 AM
كلامك صح يا أستاذ هشام أنا لسه متصل بالوزارة وقالت أنهم بيفرزوا الجوابات لحد الأن وأمامها شهر
يعني ممكن مش هيعينوا حد في اعلانات 2012 أما 2011 ان شاء الله يتم التعين
والله أعلم

7obel3mr
04-03-2012, 05:34 PM
ياااااااااااارب ياجماعة يبقى فى خير ويبقى الى فهمناة غلط وان شاء الله الى بيتمناها تبقى لية يارب سواء ان كنت انا او غيرى ربنا يوفق الجميع لما تحبة وترضاة امين يارب العالمين

mahmoud333401
06-03-2012, 05:32 PM
انا ياشباب اتصلت بيهم وقالولى انهم هيبعتو للناس الى ناجحين بس علشان يتم امتحانتهم
على اساس يتم اختيار الطلاب لاداء الامتحان وممكن مايبعتليش؟

يوسف محمد محمد
06-03-2012, 10:27 PM
بيقولو يجماعه فى الوزارة لسه بيفرزوا وقدامهم لايقل عن شهر يعنى على اوائل خمسه والله اعلم حاولت ااقابل مستشار وكان عنيف جدا فى كلامه معايا

ابن بطوطة
10-03-2012, 02:59 PM
اية يا جماعة الصحرة دى مفيش جديد

محمود شفيق
12-03-2012, 05:01 PM
إلى كل من تقدم لشغل هذه الوظيفة عليه التوجه بطلب إلى أعضاء مجلس الشعب بدائرته حتي يقوموا بالإتصال بمساعد وزير العدل لشئون المحاكم حتي نعرف هل ستظهر أم تم إلغائها وإذا لم يتم إلغائها فعليهم القيام بإعلامنا بموعد ظهورها وهذا هو واجبهم إتجاهنا وإذا لم يتم هذا في وقت محدد فعلينا الإتفاق على وقت محدد بيننا للقيام بالتوجه إلى مجلس الشعب للمطالبه بأبسط حقوقنا والله الموفق والمستعان

هيما العوامرى
13-03-2012, 02:35 PM
والله كلام جميل خالص ولكن هل من منفذ

محمد قنديل2011
15-03-2012, 04:11 AM
الفرز خلص والنتيجة متوقفة على توقيع مساعد وزير العدل لشئون المحاكم ولكن السؤال هو هل عندهم الجراءة على اخراجها ولا لاء ؟

جهاد السيد
15-03-2012, 01:44 PM
هل هذا الكلام أكيد وتم الاختيار علي أساس ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

mahmoud333401
15-03-2012, 08:27 PM
الفرز خلص والنتيجة متوقفة على توقيع مساعد وزير العدل لشئون المحاكم ولكن السؤال هو هل عندهم الجراءة على اخراجها ولا لاء ؟انت جبت المعلومه دى من اين انا اتصلت اليوم على التعينات فى وزاره العدل وقالو لى النتيجه الاولى اول شهر خمسه نرجو التأكد من معلوماتك او تقولنا مصدررك

محمد قنديل2011
15-03-2012, 10:53 PM
حضرتك اى حد بيتصل بيهم بيّقولوله بعد شهر ومش بيحددوا شهر بعينه ذى ما حضرتك قولت وانا معاى ثلاث اصدقاء اتصلوا بوزارة العدل برده واتقلهم بعد شهر والشهر الى ده بيقولوا عليه من شهر واحد ومع ذلك الشهر مش بيخلص ولكن المعلومة المؤكده ومن ديوان وزارة العدل ان الفرز خلص ودى معلومة مؤكده ولكن امتى هتظهر النتيجة ربنا يرحمنا برحمته بقى وتقبلوا تحياتى ...

ابن بطوطة
16-03-2012, 12:27 AM
حضرتك اى حد بيتصل بيهم بيّقولوله بعد شهر ومش بيحددوا شهر بعينه ذى ما حضرتك قولت وانا معاى ثلاث اصدقاء اتصلوا بوزارة العدل برده واتقلهم بعد شهر والشهر الى ده بيقولوا عليه من شهر واحد ومع ذلك الشهر مش بيخلص ولكن المعلومة المؤكده ومن ديوان وزارة العدل ان الفرز خلص ودى معلومة مؤكده ولكن امتى هتظهر النتيجة ربنا يرحمنا برحمته بقى وتقبلوا تحياتى ...انا يا جماعة اتصلت بالوزارة من يومين ورد عليا واحد وقالى النتيجة هتظهر يا اول اربعة يا اما فى نصف اربعة وياريت ياجماعة نبقى نشيطين اليومين دول بحيث اننا نعرف ونعرف الجديد اول بأول وفى الاخر اللى بيريدة ربنا هو اللى بيكون ومحدش يعرف النصيب فين

صدام حسين
16-03-2012, 11:21 PM
ممكن ياجماعة لو سمحتوا حد يجيبلي رقم الوزارة

محمد قنديل2011
17-03-2012, 01:09 AM
الارقام: 27946912 - 27946866 - 27922263
والمواعيد من 8 : 1.30
ياريت الكل يتصل خلينا نزهقهم لعلهم يظهروا النتيجة ويرحمونا.......

محمود كفتة
18-03-2012, 10:03 PM
هل صحيح الكلام دة صحيح ولا ايه ياجماعة

قرر مجلس القضاء الأعلي في اجتماعه أمس* ‬برئاسة المستشار حسام الغرياني رئيس محكمة النقض الاستجابة لكل المطالب المشروعة والعادلة للعاملين بالمحاكم والنيابات*.. ‬مع رفض أي تعطيل لدور العدالة والمحاكم وحقوق المواطنين ورفض سياسة لي الذراع وفرض الأمر الواقع*.. ‬وتحقيق كل المطالب المشروعة وبحثها بعد عودة الجميع للعمل وانتظام كل الجلسات في كل المحاكم*.‬
وأكد المجلس الموافقة علي زيادة رواتب كل العاملين بالمحاكم والنيابات ومساواة مرتباتهم بنفس مرتبات العاملين في ديوان عام وزارة العدل*.. ‬ودعم صندوق الرعاية الصحية للعاملين بمبلغ* ٣ ‬ملايين جنيه للاستجابة لعلاج الحالات الصحية بشكل لائق للعاملين،* ‬ومنع تعيين أي موظفين جدد هذا العام والاستعانة بالدرجات الخالية طوال العام لتثبيت العاملين المؤقتين عليها*.. ‬وتكليف موظفي المحاكم والنيابة بالعمل في لجان الانتخابات القادمة سواء اللجان العامة أو الفرعية والفرز في انتخابات الرئاسة والاستفتاء القادمة*.‬
وكان وزير العدل المستشار عادل عبدالحميد قد وافق علي طلب مجلس القضاء الأعلي بتوفير الدعم المالي للميزانية بما يسمح بالاستجابة للمطالب المشروعة كما استقبل الوزير الأمين العام للنقابة العامة للعاملين بالنيابات والمحاكم*.. ‬وأكد ان جميع العاملين يجب ان يكونوا علي قدر المسئولية وعند حسن ظن وثقة أبناء الشعب وهم يؤدون رسالتهم في خدمة العدالة إلي جانب القضاء*.

من جريدة الأخبار الصفحة الأولى عدد 29/02/2012
رابط المصدر
http://dar.akhbarelyom.org.eg/issuse/detailze.asp?mag=&field=news&id=66639
منقول من منتدى اخر

محمد قنديل2011
18-03-2012, 11:20 PM
ده الى قولته لحضراتكم ان سبب عدم ظهور النتيجة ليس الفرز ولكن عدم القدرة على مواجهة سياسة لى الذراع

ابن بطوطة
20-03-2012, 02:26 AM
ان شاء الله خير

محمود شفيق
23-03-2012, 12:48 AM
لا أستطيع قول شئ إلا قولي لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم

فتحي حسين
23-03-2012, 12:27 PM
اخواني هو مفيش جديد في اعلان النتيجه

A7maD
24-03-2012, 06:53 PM
لو سمحت يا جماعه كنت عايز استفسر عن وظيفة الباحث القانونى دى هى طبيعة الشغل عباره عن ايه بالظبط يعنى ادارى عادى وهى مجرد مسمى فقط عشان خريج حقوق وياريت لو حد يعرف مرتباتهم فى اول التعيين كام والنتيجه امتى
ولكم جزيل الشكر

فتحي حسين
25-03-2012, 03:30 PM
يا جماعة انا اتصلت بالوزارة النهارده الصبح و قالولي ان نتيجة المسابقة هاتكون في شهر مايو
يارب ارزقنا من الطيبات

7obel3mr
26-03-2012, 11:39 PM
لا الة الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

فتحي حسين
28-03-2012, 12:20 PM
ايه يا اخوانا الصحرا دي طب حد يرد ع الراجل اللي بيسأل فوق ده

mahmoud333401
28-03-2012, 01:21 PM
انا والله ماعرفش يعنى ايه باحث قانون انا قدمت فيها وخلاص بس يارب تيجى بس
اهى حاجه تلم الواحد
وتقبل مرورى

فتحي حسين
28-03-2012, 03:06 PM
اخواني الاعزاء بالمنتدي العزيز
خبر ان شاء الله اكيييييييييييييييد من مكتب مساعد زير العدل لشئون المحاكم بخصوص المسابقة النتيجة هاتظهر اواخر شهر ابريل وهما لسه شغالين فيها وان المسابقة لم تلغي

تفائلوا بالخير تجدوه

اللهم صبرا جميلا
اصبروا و صابروا

مستشارمدحت
29-03-2012, 09:44 AM
الله المستعان استغفر الله استغفر الله استغفر الله ...

الصقر الذهبى
29-03-2012, 10:41 PM
السلام عليكم الوظيفة يا جماعة هى باحث ثالث قانون دة المسمى الوظيفى لكن انت بتتوزع على اى عمل ادارى يعنى موظف صادر او وارد او امين سر او جدول لكن المسمى الوظيفى لك هو باحث قانون يمكن فى المستقبل تكون رئيس قلم او امين عام اما المرتبات هى بتبدأ من 1500 ج اما عن المسابقة فلا اعلم هل هى الغيت بالفعل ام لا وربنا يوفق الجميع

A7maD
30-03-2012, 05:57 AM
السلام عليكم الوظيفة يا جماعة هى باحث ثالث قانون دة المسمى الوظيفى لكن انت بتتوزع على اى عمل ادارى يعنى موظف صادر او وارد او امين سر او جدول لكن المسمى الوظيفى لك هو باحث قانون يمكن فى المستقبل تكون رئيس قلم او امين عام اما المرتبات هى بتبدأ من 1500 ج اما عن المسابقة فلا اعلم هل هى الغيت بالفعل ام لا وربنا يوفق الجميع

الله عليك يا صقر فينك من زمان يا باشا ..بس معلش عندى استفسار كده فى واحد قالى ممكن تتوزع تبقى سكرتير جلسه وحسب معرفت ان سكرتير الجلسه ده اللى بيد جمب القاضى يكتب ويثبت وحاجات كده هل فعلا الكلام ده صح عشان انا اعتقد ان ده مؤهل متوسط لأن بجد لا يليق بخريج حقوق خالص ؟!!
واسف ع الاطاله

فتحي حسين
30-03-2012, 01:44 PM
الله عليك يا صقر فينك من زمان يا باشا ..بس معلش عندى استفسار كده فى واحد قالى ممكن تتوزع تبقى سكرتير جلسه وحسب معرفت ان سكرتير الجلسه ده اللى بيد جمب القاضى يكتب ويثبت وحاجات كده هل فعلا الكلام ده صح عشان انا اعتقد ان ده مؤهل متوسط لأن بجد لا يليق بخريج حقوق خالص ؟!!
واسف ع الاطاله

لا علي ما اعتقد و الله اعلم ان سكرتير الجلسة (كاتب الجلسة) بيبقي مؤهل متوسط اما المؤهلات العليا بيكون له مكتب و كمبيوتر وكده
بس اللي انا عايز اتأكد منه موضوع المرتب فعلا بيبدأ من 1500 جنيه

A7maD
30-03-2012, 07:13 PM
لا علي ما اعتقد و الله اعلم ان سكرتير الجلسة (كاتب الجلسة) بيبقي مؤهل متوسط اما المؤهلات العليا بيكون له مكتب و كمبيوتر وكده
بس اللي انا عايز اتأكد منه موضوع المرتب فعلا بيبدأ من 1500 جنيه

والله يافتحى بيه انا بؤل كده برضه ...وفعلا عايزين نتاكد من موضوع المرتبات ده يا جماعه اللى عنده اى معلومه مؤكده ياريت يفيدنا

صابروراضي
31-03-2012, 02:38 AM
اخواني الاعزاء بالمنتدي العزيز خبر ان شاء الله اكيييييييييييييييد من مكتب مساعد زير العدل لشئون المحاكم بخصوص المسابقة النتيجة هاتظهر اواخر شهر ابريل وهما لسه شغالين فيها وان المسابقة لم تلغي تفائلوا بالخير تجدوه اللهم صبرا جميلا اصبروا و صابروا ياريت والله بس مستحيل طبعا لان المقابلات لسه ما اتعملتش

فتحي حسين
31-03-2012, 12:19 PM
ياريت والله بس مستحيل طبعا لان المقابلات لسه ما اتعملتش

اخي مافيش مقابلات اللي هايحصل انهم هايختاروا ناس من اللي قدمت في المسابقة ممن انطبقت عليهم الشروط الناس دي هايعملوا لها اختبار في الكمبيوتر وبعد كده هايختارو الناس اللي هاتجيب اعلي درجات بالاعداد المطلوبه بكل محمكمة

mt770
01-04-2012, 11:10 PM
ممكن أعرف هل تم نزول الأسماء ؟

محمد قنديل2011
04-04-2012, 01:49 AM
ممكن أعرف هل تم نزول الأسماء ؟

مفيش اسماء نزلت يا فندم ونحن فى انتظار ظهور النتيجة...

فتحي حسين
04-04-2012, 12:00 PM
ان شاء الله النتيجه هاتظهر في اواخر شهر ابريل واوائل مايو بإذن الله

ابن بطوطة
06-04-2012, 07:01 PM
ا
ان شاء الله النتيجه هاتظهر في اواخر شهر ابريل واوائل مايو بإذن الله

انا ايضا اتصلت بيهم وقالوا لى نفس الكلام والله المستعان

فتحي حسين
09-04-2012, 11:59 AM
الله المستعان

محمد قنديل2011
14-04-2012, 03:43 AM
http://im17.gulfup.com/2012-04-14/1334360302581.jpg (http://www.gulfup.com/show/X4t9k84orm4)

هذه معلومة من اخ على الفيس بك حبيت انقلها ليكم وللأمانة هذه المعلومة لم تتأكد بعد الا انه يأكد انها صحيحة وانه حصل عليها من قريب له مستشار فى النقض ...
(ربنا يكرمنا من فضله)

محمد قنديل2011
14-04-2012, 07:33 PM
http://im12.gulfup.com/2012-04-14/1334417239741.jpg (http://www.gulfup.com/show/X1184z2ruy50cm)
وهذه متابعة للخبر الذى قمت بنشرة

محمد مجدى011
15-04-2012, 01:42 AM
أخوانى وأخواتى الأعزاء أنا كنت فى الوزارة يوم الأربعاء الماضى وتوجهت إلى مكتب مساعد وزير العدل لشئون المحاكم وشئون العاملين بالوزارة وحينما سئلت على المسابقة كلهم كان جوابهم واحد المسابقة لم تلغى وإن شاء الله النتيجة هتظهر أواخر الشهر الحالى أبريل أو أوائل شهر مايو كأقصى وقت وحينما توجهت لمكتب شئون العاملين المركزية التى ترسل أسماء المستوفين للمحاكم بالمحافظات وجدت ملفات مكتوب عليها من الخارج المتقدمين من محافظة ولم تظهر أسم المحافظة لان الملفات كتيير ولما سألت الموظفة المختصة قالت خلاص فى النهايات أن شاء الله أواخر أبريل وحينما توجهت لمكتب احد القائمين بالفرز وجدت بعض الملفات يعنى ياجماعة فى محافظات خالصنه والأخرى لسه أو عينين اوراقها فى مكاتب مساعدى الوزير .

احمد السيد شكر
15-04-2012, 09:20 PM
جزاك الله خيرا

فتحي حسين
17-04-2012, 12:04 PM
أخوانى وأخواتى الأعزاء أنا كنت فى الوزارة يوم الأربعاء الماضى وتوجهت إلى مكتب مساعد وزير العدل لشئون المحاكم وشئون العاملين بالوزارة وحينما سئلت على المسابقة كلهم كان جوابهم واحد المسابقة لم تلغى وإن شاء الله النتيجة هتظهر أواخر الشهر الحالى أبريل أو أوائل شهر مايو كأقصى وقت وحينما توجهت لمكتب شئون العاملين المركزية التى ترسل أسماء المستوفين للمحاكم بالمحافظات وجدت ملفات مكتوب عليها من الخارج المتقدمين من محافظة ولم تظهر أسم المحافظة لان الملفات كتيير ولما سألت الموظفة المختصة قالت خلاص فى النهايات أن شاء الله أواخر أبريل وحينما توجهت لمكتب احد القائمين بالفرز وجدت بعض الملفات يعنى ياجماعة فى محافظات خالصنه والأخرى لسه أو عينين اوراقها فى مكاتب مساعدى الوزير .

جزاك الله خيرا استاذ محمد مجدي و جعله الله في ميزان حسناتك
انا اتصلت بالوزارة يوم الاحد و قالتي موظفة نفس الكلام تقريبا و قالتلي ان الموظفين لسه شغالين في الفرز و بيمشوا كل يوم الساعة 10 مساءا كل يوم عشان يخلصوا الفرز اعانهم الله و اكرمنا جميعا ووفقنا لما يحب و يرضي

صدام حسين
19-04-2012, 11:15 PM
ياجماعة ارجوكم ارجو اي حد يوضحلي المسألة دي انا كنت وديت ورقي كله علشان المسابقه دي عن طريق البوسطة كامل كله بس ما كانش فيهم شهادة icdl فاهل كده ممكن يستبعدوني ولا هو المفروض العبرة بالاختبار وهما اصلا ماوضحوش ان لازم يكون معايا الشهاده او ارسلها مع باقي الاوراق ال هي المؤهل يعني وباقي الاوراق.......ارجوكم حد يوضحلي الموضوع ده

ابن بطوطة
19-04-2012, 11:29 PM
ياجماعة ارجوكم ارجو اي حد يوضحلي المسألة دي انا كنت وديت ورقي كله علشان المسابقه دي عن طريق البوسطة كامل كله بس ما كانش فيهم شهادة icdl فاهل كده ممكن يستبعدوني ولا هو المفروض العبرة بالاختبار وهما اصلا ماوضحوش ان لازم يكون معايا الشهاده او ارسلها مع باقي الاوراق ال هي المؤهل يعني وباقي الاوراق.......ارجوكم حد يوضحلي الموضوع ده

لا يا اخى هو كانت طلباتهم محددة من الاوراق وربنا المستعان

mahmoud333401
19-04-2012, 11:29 PM
ياباشا على ماينزل اسمك فى كشف الاختبارات ابقى هات الورق اللى انت عايز تضيفه وانت رايح تمتحن
انا كمان ساأرفق ورق الدبلومه اللى انا ختها معايا ان شاء الله

صدام حسين
20-04-2012, 01:23 PM
متشكر ليكم جدا ياجماعة وربنا يوفقنا جميعا في الوظيفة دي

الصقر الذهبى
23-04-2012, 11:05 PM
ياريت يا جماعة نركز على ميعاد نزول الاعلان المفروض انة خلاص اصبح وشيك على الظهور وربنا يوفقنا جميعا

7obel3mr
26-04-2012, 05:10 PM
يااااااااااااااااااارب ياهادى

محمد قنديل2011
26-04-2012, 09:30 PM
لعل شهر خمسة يكون خير علينا جميعا وياريت المنتدى ينشط من جديد واى حد عنده اى معلومه ميبخلش علينا بيها
وربنا يكرم الجميع...

ابن بطوطة
27-04-2012, 07:36 PM
لعل شهر خمسة يكون خير علينا جميعا وياريت المنتدى ينشط من جديد واى حد عنده اى معلومه ميبخلش علينا بيها
وربنا يكرم الجميع...

ان شاء الله خير ياشباب

doba
27-04-2012, 09:47 PM
والله يافتحى بيه انا بؤل كده برضه ...وفعلا عايزين نتاكد من موضوع المرتبات ده يا جماعه اللى عنده اى معلومه مؤكده ياريت يفيدنا

انا كنت من اللى اتعينوا فى المسابقه وزارة العدل لسنه 2010
اولا بعد ما بيتم الفرز بيتم اعلان النتيجه على مستوى المحاكم كل محافظه على حدا والوزاره بتنزل اعلان فى الجرنال ان الاسماء نزلت فى المحاكم
وارجو ان الناس متعتمدش على ان الوزاره هتتصل بيهم او هيبعتلهم جوابات لان ده مش بيحصل لازم تبقى متابع عن طريق المنتديات والمواقع
ثانيا الاسماء اللى بتنزل بتكون اللى ورقها مستوفى كل اللى كانت موجوده فى الاعلان ومفيش ولا شرط ناقص لان فى ناس بتقدم كعب صحيفه الحاله الجنائيه
وده ورقهم بيترفض لان من شروط التقديم انهم عايزين اصل صحيفه الحاله الجنائيه
ثالثا الاسماء اللى بتنزل بيحددوا لهم معاد لدخول الامتحان
( الامتحان بيكون مكون من اربع اجزاء جزء عن الكمبيوتر وبيكون اغلبه فى جزء it وجزء للغه وجزء فى التخصص بتاع كل تخرج وجزء فى المعلومات )
بعد ما الامتحان ما بيخلص النتيجه بتبان والاسماء اللى بتنزل هى اللى بتستلم الشغل فوراااااااااااااااااااااااااااااا
اما بخصوص باحث قانونى ده بيكون المسمى الوظيفى فقط لا غير
اما بخصوص المرتب فالدفعه بتاعتنا لما اتعينت اتعينا على مبلغ 750 جنيه بدون مميز وبدل علاج لمده سته شهور
بعد السته شهور اللى هما فتره التدريب بيزيد المرتب وبيكون حوالى 1400 وده طبعا بيفرق من اللى استلم قبل السنه الماليه الجديده والسنه الماليه الجديده
ونصيحه منى وعن تجربه استلام الشغل هيكون يوم 30 / 6 لان 1 / 7 بتبدئ سنه ماليه جديده يعنى بتضيع عليك درجه ماليه كامله فلازم تروحوا تستلموا يوم 30 /6
ولازم وانت رايح يبقى معاك كل ورقك صوره شهاده الميلاد وصوره البطاقه وصوره شهاده التخرج وكعب العمل
كعب العمل ده بيجى من مكتب العمل بتاع كل بلد وبتطلع بسهوله جدااااااااااااااااا
وبيتم استلام العمل بعد حلف اليمين قدام القاضى
وربنا يوفق الجميييييييييييييييييييييييييييييييييييع

وانا موجوده لاى استفسار او سؤال

mahmoud333401
28-04-2012, 09:43 AM
اولا بعد ما بيتم الفرز بيتم اعلان النتيجه على مستوى المحاكم كل محافظه على حدا والوزاره بتنزل اعلان فى الجرنال ان الاسماء نزلت فى المحاكم
وارجو ان الناس متعتمدش على ان الوزاره هتتصل بيهم او هيبعتلهم جوابات لان ده مش بيحصل لازم تبقى متابع عن طريق المنتديات والمواقع
ثانيا الاسماء اللى بتنزل بتكون اللى ورقها مستوفى كل اللى كانت موجوده فى الاعلان ومفيش ولا شرط ناقص لان فى ناس بتقدم كعب صحيفه الحاله الجنائيه
( الامتحان بيكون مكون من اربع اجزاء جزء عن الكمبيوتر وبيكون اغلبه فى جزء it وجزء للغه وجزء فى التخصص بتاع كل تخرج وجزء فى المعلومات )
بعد ما الامتحان ما بيخلص النتيجه بتبان والاسماء اللى بتنزل هى اللى بتستلم الشغل فوراااااااااااااااااااااااااااااا
اما بخصوص المرتب فالدفعه بتاعتنا لما اتعينت اتعينا على مبلغ 750 جنيه بدون مميز وبدل علاج لمده سته شهور
بعد السته شهور اللى هما فتره التدريب بيزيد المرتب وبيكون حوالى 1400 وده طبعا بيفرق من اللى استلم قبل السنه الماليه الجديده والسنه الماليه الجديده
ونصيحه منى وعن تجربه استلام الشغل هيكون يوم 30 / 6 لان 1 / 7 بتبدئ سنه ماليه جديده يعنى بتضيع عليك درجه ماليه كامله فلازم تروحوا تستلموا يوم 30 /6
ولازم وانت رايح يبقى معاك كل ورقك صوره شهاده الميلاد وصوره البطاقه وصوره شهاده التخرج وكعب العمل

طب ياباشا طبيعه الشغل ايه
متعبه يعنى ولا بتعمل ايه
وشكراااااااااااا

فتحي حسين
28-04-2012, 01:11 PM

و الله ربنا يبشرك بالخير و يجعله في ميزان حسناتك يا اختنا العزيزة و ادعي لنا ان ربنا يكرمنا بالتعيين

صدام حسين
28-04-2012, 01:20 PM
طب ياجماعة الامتحان بيبقا شكله ازاي يعني بالنسبة للحاسب هايبقا الامتحان صعب ولا ايه والاسئلة الخاصة بتاع التخصص يعني حقوق مثلا بتبقا ايه تحديدا جنائي ولا مدني ولا اداري

محمد قنديل2011
28-04-2012, 05:38 PM
طب يا اخت doba معندكيش اى معلومة عن ميعاد ظهور النتيجة....
وبارك الله فيكى على معلوماتك القيمة...

doba
28-04-2012, 07:00 PM
طب ياباشا طبيعه الشغل ايه
متعبه يعنى ولا بتعمل ايه
وشكراااااااااااا

السلام عليكم
مواعيد العمل من 8,30 حتى 1,30
والعمل مش متعب خالص انت بالعكس او على حسب ما تتوزع
يعنى فى اقلام ضغط الشغل فيها بيكون كتير ودائم
وفى اقلام بيكون فى المتوسط والعادى
والافضل انك تخلص شغلك اول باول
لانك فجاه تلاقى المستشار بيمر وتحس انك متلخبط

doba
28-04-2012, 07:03 PM
طب ياجماعة الامتحان بيبقا شكله ازاي يعني بالنسبة للحاسب هايبقا الامتحان صعب ولا ايه والاسئلة الخاصة بتاع التخصص يعني حقوق مثلا بتبقا ايه تحديدا جنائي ولا مدني ولا اداري

الامتحان بيكون محتاج انك تركز ومش تسمع كلام حد
امتحان الكمبوتر فى المسابقه بتاعتنا كانت اغلب الاسئله فى الكابلات
اما بخصوص التخصص حاول تبقى ملم بكل حاجه يعنى جنائى ومدنى وادارى
ونصيحه منى ان شاء الله اللى اسمه هينزل ويدخل الامتحان مش يسمع لاجابات الناس اللى بتراقب عليه لانهم بيغششوا غلط
لانهم موظفيين من المحاكم مش دكاتره او اساتذه

doba
28-04-2012, 07:06 PM
طب يا اخت doba معندكيش اى معلومة عن ميعاد ظهور النتيجة....
وبارك الله فيكى على معلوماتك القيمة...

انا متابعه زيكم بالظبط بس هى لازم تبان الايام دى لان لازم اول يوم تعيين يكون يوم 30 / 6 زى ما قولت فوق
علشان 1 / 7 بدايه سنه ماليه جديده
وده نفس المعاد اللى بانت فيه النتيجه بتاعتنا
وان شاء الله اول ما الاسماء تنزل فى المحاكم هبلغكم

doba
28-04-2012, 07:08 PM
و الله ربنا يبشرك بالخير و يجعله في ميزان حسناتك يا اختنا العزيزة و ادعي لنا ان ربنا يكرمنا بالتعيين

ربنا يكرمكم ومش يضيع تعب حد ابدااااااااااااا

صدام حسين
28-04-2012, 08:34 PM
متشكرين جدا استاذه dobaبس بالنسبة للكمبيوتر انا مافيش معايا شهادة icdlيعني مش اوي في الكمبيوتر بس اعرف الوورد وحاجات بسيطة اعمل ايه في الايام الجايه لو اسمي نزل ان شاء الله اخد دورة كمبيوتر مكثفة............ وشكرا جزيلا علي الاهتمام والرد

الصقر الذهبى
28-04-2012, 10:22 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ممكن سوال للاخت دوبا هل الامتحان هو الى بيفرق ولا مش شرط الاجابة فى الامتحان طالما جايب تقدير وحاصل على دراسات عليا ارجو الرد وجزاكم الله خير

doba
28-04-2012, 11:52 PM
متشكرين جدا استاذه dobaبس بالنسبة للكمبيوتر انا مافيش معايا شهادة icdlيعني مش اوي في الكمبيوتر بس اعرف الوورد وحاجات بسيطة اعمل ايه في الايام الجايه لو اسمي نزل ان شاء الله اخد دورة كمبيوتر مكثفة............ وشكرا جزيلا علي الاهتمام والرد

لا مفيش داعى تاخد دوره لان مفيش وقت
بس انت ممكن تبحث فى جوجل عن اسئله امتحان مسابقه وزارة العدل هتلاقى نماذج كتيييييييييييييييييييييييييييييييير جدا
وكمان حاول تاخد فكره عن it فى دوره icdl
وبالتوفيق ان شاء الرحمن
كمان ممكن اسالت امتحان مسابقه 2010 تختلف عن الامتحان ده
كمان ممكن مش يبقى فى امتحان خالص
حسب ما الوزاره تحدد وتشوف

doba
28-04-2012, 11:55 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ممكن سوال للاخت دوبا هل الامتحان هو الى بيفرق ولا مش شرط الاجابة فى الامتحان طالما جايب تقدير وحاصل على دراسات عليا ارجو الرد وجزاكم الله خير

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

طبعا اول حاجه الدراسات العليا والدبلومات والتقدير مع الورق الكامل
مع الاجابه على الامتحان
يعنى كل نقطه بتوصل للتانيه

صدام حسين
29-04-2012, 12:47 AM
متشكر ليكي جدا جدا وجزاكي الله كل خير عن هذ العمل

7obel3mr
29-04-2012, 12:46 PM
لا مفيش داعى تاخد دوره لان مفيش وقت
بس انت ممكن تبحث فى جوجل عن اسئله امتحان مسابقه وزارة العدل هتلاقى نماذج كتيييييييييييييييييييييييييييييييير جدا
وكمان حاول تاخد فكره عن it فى دوره icdl
وبالتوفيق ان شاء الرحمن
كمان ممكن اسالت امتحان مسابقه 2010 تختلف عن الامتحان ده
كمان ممكن مش يبقى فى امتحان خالص
حسب ما الوزاره تحدد وتشوف

معلشى ياجميل هنتعبك فى الاسئلة شويا انا دورت على نماذج للامتحانات موش لقيت حاجة ممكن لو تكرمتى تبعتيلى لنك اشوف بس الامتحانات شكلها اية واسفة لانى بتقل عليكى وجعلة الله فى ميزان حسناتك

doba
29-04-2012, 06:34 PM
معلشى ياجميل هنتعبك فى الاسئلة شويا انا دورت على نماذج للامتحانات موش لقيت حاجة ممكن لو تكرمتى تبعتيلى لنك اشوف بس الامتحانات شكلها اية واسفة لانى بتقل عليكى وجعلة الله فى ميزان حسناتك

النموذج مش بينزل كامل وبالنص هى بتكون عباره عن مجموعه اسئله مجمعه ودى بعض اللينكات

http://www.mqassim.com/vb/t49208.html

http://dvd4arab.maktoob.com/f112/1705774.html

http://www.*********.net/vb/showthread.php?t=26363

الصقر الذهبى
29-04-2012, 10:36 PM
شكرا للاخت دوبا على سرعة الرد والاهتمام جزاكى الله خير وجعلة فى ميزان حسناتك سوال اخير بس هو انتى كان معاكى وسطة لما اتعينتى والمسابقة دى هتبقى نزيهة بجد ولا وسايط ولكى جزيل الشكر والرجاء من السادة الاعضاء المتابعة بميعاد نزول الاسماء بالمحاكم لانة لا يوجد لى مصدر معلومات غير هذا المنتدى وفقكم الل الى ما فية الخير

فتحي حسين
30-04-2012, 12:28 PM
النموذج مش بينزل كامل وبالنص هى بتكون عباره عن مجموعه اسئله مجمعه ودى بعض اللينكات

http://www.mqassim.com/vb/t49208.html

http://dvd4arab.maktoob.com/f112/1705774.html

http://www.*********.net/vb/showthread.php?t=26363

جزاك الله الف الف الف خير علي ما قدمتيه لنا يا اختنا العزيزه جعله الله في ميزان حسناتك و تجدي الخير في حياتك

فتحي حسين
30-04-2012, 12:35 PM
الي اصدقائي في المنتدي ده نموذج من الاسئلة اللي ممكن تيجي في اختبار الحاسب الالي للي ان شاء الله هيلاقي اسمه نزل للا ختبار

- أى مما يلى يعتبر مثالاً للأجهزة:

أ- قواعد البيانات ب- نظم التشغيل.

ج- جداول البيانات د- القلم الضوئى

2- أى جهاز مما يلى ينقل التعليمات من المستخدم إلى الحاسب:

أ- الطابعة ب- الشاشة.

ج- لوحة المفاتيح د- السماعات.

3- أى من الأجهزة التالية له تأثير على أداء الحاسب فى معالجة البيانات:

أ- سرعة الطابعة ب- حجم الشاشة.

ج- سرعة وحدة المعالجة المركزية د- قوة السماعات.

4- البت BIT هو:

أ- صفر ب- 1 أو 2

ج- أثنين د- صفر أو واحد

5- حدد جهاز الإدخال مما يلى:

أ- الشاشة الحساسة لللمس ب- الطابعة.

ج- الشاشة الـ LCD د- السماعات.

6- حدد جهاز الإخراج مما يلى:

أ- الشاشة الحساسة لللمس ب- الطابعة.

ج- الشاشة الـ LCD د- جميع ما سبق.

7- ماذا يحدث عند الضغط على أيقونة احد البرامج التطبيقية لتشغيله:

أ- يتم أخذ نسخة منه من جهاز التخزين الدائم ووضعها فى الروم ب- يتم أخذ نسخة منه من جهاز التخزين الدائم ووضعها فى الرام

ج- يتم أخذ نسخة منه من جهاز التخزين الدائم ووضعها فى الروم بيوس د- لا يحدث شئ.

8- أى من وسائط التخزين التالية يمتلك أكبر سعة تخزينية:

أ- القرص المرن Floppy Disk ب- القرص المدمج CD Rom.

ج- القرص الصلب Hard Disk د- قرص الـ DVD.

9- أى من العبارات التالية يعتبر صحيحا عن تهيئة القرص الصلب Hard Disk Formatting:

أ- التهيئة تمنع الكتابة على القرص الصلب مرة أخرى. ب- التهيئة تحفظ جميع البيانات.

ج- التهيئة تعد القرص الصلب وتهيئه للاستخدام بعد ذلك. د- جميع ما سبق.

10- أى مما يلى يعد برنامج نظام تشغيل:

أ- Access ب- Internet Explorer

ج- Windows د- Excel

11- يمكن استخدام الوسائط المتعددة Multimediaفي:

أ- إنشاء فهرس الكتروني ب- تسجيل الوقت أثناء الاجتماع.

ج- زيادة سرعة عمل المعالج Processor . د- ليس اى مما سبق

12- قاعدة البيانات هى أنسب تطبيق يستخدم لـ:

أ- حساب وتخزين تفاصيل خطة الميزانية ب- إنشاء وتخزين تفاصيل عرض تقديمى للمبيعات متعدد الوسائط.

ج- إنشاء وتخزين تفاصيل رسالة عامة. د- تخزين تفاصيل السجلات للطلاب بالكلية.

13- أى مما يلى يمثل الترتيب القياسى لتسلسل إنشاء التطبيقات:

أ- تحليل، تصميم، برمجة، اختبار ب- تحليل، برمجة، اختبار، تصميم.

ج- اختبار، برمجة، تصميم، تحليل. د- اختبار، تحليل، برمجة، تصميم.

14- توصيل أجهزة الحواسيب معاً فى شبكة يعنى:

أ- استطاعة المستخدم المشاركة فى الملفات والموارد والطابعات ب- عدم الحاجة لاستخدام الطابعات.

ج- أن تصبح أجهزة الحواسيب أكثر أمناً واستقرارا وأسهل فى الاستخدام. د- عدم الحاجة للرسائل الإلكترونية.

15- أى من الخيارات التالية أفضل وصف للشبكة الخارجية:

أ- هى مجموعة شبكات متصلة ممتدة حول أرجاء العالم. ب- شبكة مصممة لمعالجة معلومات الشركة

ج- شبكة خاصة من الحواسيب لشركة تتضمن مستخدمين محددين من خارج الشركة. د- جميع ما سبق

16- أى مما يلى يستخدم للبحث عن صفحات الويب فى الشبكة العنكبوتية:

أ- تطبيق محاسبة ب- محرك بحث.

ج- البريد الإلكترونى د- قاعدة بيانات.

17- تتكون الشبكة العنكبوتية العالمية WWW من:

أ- بريد آلى ونقل الملفات ب- بريد آلى ومزود برامج التطبيق.

ج- بريد آلى ومزود خدمة الشبكة العنكبوتية. د- بريد آلى ومزود خدمة الشبكة العنكبوتية ونقل الملفات.

18- يرمز بــ ADSL إلى:

أ- خط الإشتراك الرقمى غير المتماثل ب- خط الاشتراك الرقمى غير التزامنى .

ج- الخط الرقمى المحاكى للنظير. د- جهاز الخط المماثل غير المتناسق.

19- أى المهام التالية لا يستطيع الحاسوب أداءها:

أ- تنسيق الملفات ب- تأليف المقالات الصحفية.

ج- تحرير الصور د- العمليات الحسابية.

20-ISDN اختصار لـ:

أ- Integrated Services Digital Net card ب- Integrated Services Digital Network

ج- Integrate Server Digital Net card د- Integrate Server Digital Network

21- يقاس حجم الشاشة:

أ- قطرياً ب- عمودياً

ج- بعرض الشاشة د- بالارتفاع

22- رتب الوحدات التالية ترتيبا تصاعديا:

أ- بت- بايت-كيلو بايت-ميجا بايت-تيرا بايت-جيجا بايت ب- بت-بايت-كيلو بايت-ميجا بايت- جيجا بايت-تيرا بايت

ج- بت-بايت-ميجا بايت-كيلو بايت-جيجا بايت-تيرا بايت د- بايت-بت-ميجا بايت-كيلو بايت-جيجا بايت-تيرا بايت

23- أى مما يلى يعتبر خطأ فيما يتعلق بالأمور البنكية عبر الشبكة العنكبوتية:

أ- طلب استعلام عن حالة الرصيد ب- عرض معلومات رصيد حسابك.

ج- السحب النقدى د-نقل الأموال بين أرصدة الحسابات.

24- ما أهم ميزة لإرسال رسالة بالبريد الإلكترونى بدلاً من البريد العادى:

أ- عدم احتواء الملفات على فيروسات. ب- يمكن نقل الملفات ليلاً..

ج- أمكانية الإرسال إلى أى مكان بالعالم. د- وصول الملفات فى اللحظة نفسها تقريباً التى ترسل فيها.

25- الاسم الذى يطلق على عملية استخدام الشبكة العنكبوتية فى بيع السلع هو:

أ- التجارة الإلكترونية ب- الرسائل الإلكترونية.

ج- نقل البيانات إلكترونياً. د- إصدار الحركة الإلكترونية.

26- أى مما يلى يعد من مخاطر الحاسوب:

أ- عدم استخدام شاشة للتوقف ب- فتح عدد كبير جداً من التطبيقات.

ج- معدل قليل لتحديث الشاشة د- أسلاك كهرباء مكشوفة وغير أمنة.

27- توصف وحدة النظامCenter Processing Unit (CPU) على أنها:

أ- التحكم في حركة مؤشر الماوس على الشاشة ب- عمل مسح ضوئي للصور والرسوم على جهاز الكمبيوتر

ج- تحتوي بداخلها على وحدة المعالجة المركزية د- تسمح للبيانات بالنسخ على الورق

28- أحد مساوئ استخدام المستندات الإلكترونية هو:

أ- البحث عن المستندات سريعاً ب- حفظها فى أماكن تخزين مادية.

ج- المسح بطريق الخطأ د- سهولة الحفظ والأرشفة.

29- أى مما يلى يعد طريقة جيدة لحفظ أمن المعلومات:

أ- تنفيذ إجراءات لنشر بيانات الشركة. ب- استخدام برنامج معالجة النصوص.

ج- التأكد من الحفاظ على بيانات الشركة حديثة دائماً. د- إعطاء الموظفين حق الدخول لبيانات الشركة كل حسب مهامه.

30- أى مما يلى يعتبر من أنواع فيروسات الحاسوب:

أ- الإقلاع Boot. ب- الملف File.

ج- حصان طروادة Trojan. د- ماكرو Micro.

31- كارت الشاشة VIGA يحسن أداء الحاسب الألي وذلك بإظهار محتويات الشاشه بشكل أسرع:

أ-صح ب- خطأ

32- وحدة قياس سرعة القرص الصلب هي:

أ-جيجا بيت ب- ميجا هرتز

ج- ميللى ثانية د- بت

33- يمكن استخدام الوسائط المتعددة Multimediaفي:

أ- إنشاء فهرس الكتروني ب- تسجيل الوقت أثناء الاجتماع.

ج- زيادة سرعة عمل المعالج Processor . د- ليس اى مما سبق

34- أى مما يلى قد يؤدى لانتشار فيروسات الحاسوب:

أ- استخدام حاسوب مستقل لطباعة رسالة ب- استخدام واجهة المستخدم الرسومية GUI.

ج- استخدام برامج قد تم فحصها من الفيروسات . د- استخدام أقراص مرنة من مصادر غير معروفة لتبادل البيانات بين الحاسبات.

35- أين يمكنك إيجاد رخصة المنتج لبرنامج ما بشكل عام:

أ- قائمة تعليمات ب- قائمة تحرير.

ج- قائمة عرض. د- قائمة حقوق الطبع والنسخ.

36- ما هو المقصود بالفيروس ؟

أ- برنامج يقوم بتشغيل البرامج على جهاز الكمبيوتر ب- برنامج تخريبي يدمر ملفات الكمبيوتر.

ج- جهاز يقوم لأغراض تخريب قطع الكمبيوتر. د- جميع ما سبق

37- ما هو المصدر الأقوى لنقل الفيروسات لجهاز الحاسوب:

أ-الانترنت ب- القرص المدمج CD Rom.

ج- البريد الإلكترونى. د- جميع ما سبق

38- استخدام الموظفين للانترنت دون رقابة قد يؤدي إلى :

أ- الإصابة بالفيروس واختراق الأنظمة ب- تشويه سمعة الشركة وانتهاك حقوق المؤلف.

ج- ضياع الوقت. د- جميع ما سبق

39- تستخدم أجهزة الكمبيوتر الشخصية في:

أ- المنازل فقط. ب- الشركات الكبرى.

ج- المكاتب. د- المنازل والمكاتب.

40- تسمي عملية تحويل البيانات إلى رموز خاصة لكي لا يتمكن أحد من قراءتها بدون أن يكون لديه جهاز فك الرموز الملائم:

أ- إخفاء البيانات ب- إخفاء وإرسال البيانات

ج- تشفير البيانات د- تجميد البيانات

41- ما هي تحذيرات الفيروسات الكاذبة:

أ- إرسال رسائل كاذبة من الانترنت تحتوي على نصائح ضرورية وخطوات لفحص الجهاز وإزالة الفيروسات

ب- برنامج يعمل على إرسال رسائل لبرامج الكمبيوتر لتقوم بتنفيذ خطوات تعمل على تخريب نفسها.

ج- رسالة تحتوي على معلومات مفيدة لأغراض إزالة الفيروسات من جهاز الكمبيوتر.

د- لا شيء مما ذكر

42- تساعد الأجهزة الأخرى المرتبطة بجهاز الكمبيوتر على :

أ- إدخال البيانات. ب- تهيئة البيانات.

ج- إخراج البيانات. د- إدخال وإخراج البيانات.

43- أفضل طريقة لتحديث برنامج مكافحة الفيروس:

أ- القيام بذلك يدوياً وحسب الجدول الزمني. ب- استخدام التحديث التلقائي.

ج- انتظار التحديث من الشركة المزودة د- لا شيء مما ذكر.

44- الكمبيوتر الدقيق:

أ- كمبيوتر شخصي مكتبي. ب- كمبيوتر مركزي كبير.

ج- كمبيوتر شبكة اتصالات. د- كمبيوتر مركزي صغير.

45- العناصر التالية ضرورية حتى يؤدي الكمبيوتر المهام المرجوة منه:

أ- الكمبيوتر والبريد الإلكتروني والطباعة. ب- المكونات المادية والبرامج والمستخدم.

ج- الكمبيوتر والشاشة والمستخدم. د- شبكة الاتصال والمستخدم والطابعة.

46- من مكونات جهاز الكمبيوتر ما يلي :

أ- الشاشة والطابعة والقرص الصلب والماسح الضوئي. ب- المعالج والطابعة والشاشة والقرص الصلب

ج- المعالج ووحدات التخزين والإدخال والإحراج وبطاقات اتصال د- وحدات التخزين والإخراج وبطاقات الاتصال والشاشة.

47- عندما تتأكد من أن جهازك مصاب ببرنامج فيروس ماذا تعمل:

أ- نقوم بإغلاق جهاز الكمبيوتر. ب- الاتصال بقسم دعم الكمبيوتر

ج- الاتصال بصديق د- متابعة العمل بحذر.

48- يطلق المصطلح LAN على:

أ- الشبكة المحلية. ب- الشبكة الواسعة.

ج- الشبكة المتداخلة. د- الشبكة العالمية.

49- ليس هناك فروق واضحة بين الانترنت والانترانت:

أ- صح ب- خطأ

50- يستخدم برنامج الـ Power Point فى:

أ- عمل الجداول. ب- كتابة المذكرات.

ج- الاتصال

doba
30-04-2012, 04:04 PM
شكرا للاخت دوبا على سرعة الرد والاهتمام جزاكى الله خير وجعلة فى ميزان حسناتك سوال اخير بس هو انتى كان معاكى وسطة لما اتعينتى والمسابقة دى هتبقى نزيهة بجد ولا وسايط ولكى جزيل الشكر والرجاء من السادة الاعضاء المتابعة بميعاد نزول الاسماء بالمحاكم لانة لا يوجد لى مصدر معلومات غير هذا المنتدى وفقكم الل الى ما فية الخير

لا شكر على واجب
لا والله انا مكنش معايا واسطه ولا زمايلى احنا كنا 33 اللى نجحوا فى الامتحان واتعينوا وكلنا معانا دراسات عليا
ناس معاها ماجستير وناس معاها دبلومات ودورات واوائل على الدفعه

لكن احنا لاحظنا ان فى الوقت اللى اتعينا فيه اتعيين معانا حوالى 5 بجوابات مباشره من مكتب الوزير
يعنى تعيين بتاشيره من الوزيرر يعنى واسطه
والتعيين تم فى الوقت ده علشان تبان انها رسميه

الصقر الذهبى
30-04-2012, 10:41 PM
جزاكى الله خير يا اخت دوبا على الاهتمام شكرا جزيلا

7obel3mr
01-05-2012, 05:34 PM
طيب انا معايا دبلومة تربوى بس مش وديت الشهادة بتاعتها لانها كانت لسة موش طلعت فيها مشكلة؟؟

ابن بطوطة
02-05-2012, 07:36 PM
يا جماعة انا النهاردة اتصلت بوزارة العدل بسأل يعنى على امتى كدة هتظهر الاسماء اللى رد عليا قال لى اسأل كمان شهر انا مش عارف بصراحة هو الشهر دة مبيخلصشى ابدا

الصقر الذهبى
02-05-2012, 11:12 PM
مهو لو فاضل شهر كمان يبقو بيشتغلونا لان التعين لازم يتم قبل نهاية شهر 6 يعنى المفروض تكون الاسماء نزلت وامتحنا وظهرت نتيجة الامتحان قبل شهر 6 باين عليها اتلغت بالفعل ربنا يستر

الصقر الذهبى
02-05-2012, 11:15 PM
ياريت يا جماعة حد من الاعضاء يوضج لنا حقيقة الامر

الصقر الذهبى
02-05-2012, 11:37 PM
هما كانو عيزين يعنو ابناءا لعاملين وعينوهم خلاص لكن باقى الشعب يتحرق بجاز

الصقر الذهبى
02-05-2012, 11:43 PM
يعنى كل مننتظر وميعاد النتيجة يقرب يطلعو علينا بخير يهبطلنا منهم لله

ابن بطوطة
03-05-2012, 01:23 AM
والله غالب على امرة ولكن اكثر الناس لايعلمون

صدام حسين
03-05-2012, 01:31 AM
انا سألت ياجماعة وزارة العدل وقالولي بالحرف الواحد في شهر 7 وهانبعتلكم الجوابات علي البيت وكان الرد مقتضضب جدا

هشام المحامى
03-05-2012, 02:55 AM
بسم الله الرحمن الرحيم ياجماعه أنا أطلب منكم اليوم بإذن الله كل واحد فينا يتصل على الوزارة ويشوف رد الموظف ايه ويقولنا قالولو ايه ويكتب لنا هنا ورقم الوزارة أهو0227922263 وإن شاء الله خير هى بإذن الله الاسماء تنزل خلال نص خمسه بالكتير, ولازم الاسماء تنزل وبعد كدا يعملو امتحان وبعد كدا يختارو دا الخطوات المعروفه للمسابقه دى. مفيش حاجه اسمها هنبعت جوابات تعيين . واطمنو بإذن الله خير يــــــــــــــــــــــــارب

محمد قنديل2011
03-05-2012, 05:51 AM
انا سألت ياجماعة وزارة العدل وقالولي بالحرف الواحد في شهر 7 وهانبعتلكم الجوابات علي البيت وكان الرد مقتضضب جدا

لو الامر زى ما حضرتك بتقول يبقى مفيش امتحان وان التعيين على طول

محمد قنديل2011
03-05-2012, 05:59 AM
مهو لو فاضل شهر كمان يبقو بيشتغلونا لان التعين لازم يتم قبل نهاية شهر 6 يعنى المفروض تكون الاسماء نزلت وامتحنا وظهرت نتيجة الامتحان قبل شهر 6 باين عليها اتلغت بالفعل ربنا يستر
كلام حضرتك صحيح وبعدين حكاية الشهر دى بنسمعها من شهر واحد والناس بتصدق وانا كنت اعرف ناس فى وزارة العدل واكدوا لى ان النتيجة فى أواخر شهر 2 قبل حدوث مظاهرات موظفى المحاكم ومن بعد المظاهرات كل ما حد يسأل عن النتيجة يقولوا بعد شهر مش عارف كام شهر وكام اتصال وكام انتظار ربنا يرحمنا برحمته..