المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : النيابة العامة دفعة 2010

الصفحات : 1 2 3 4 [5] 6 7

سعد طاحون
21-09-2011, 05:58 PM
لو شمحتم ياشباب مفيش اخبار عن المقابلات فى النيابه العامه قالوا هيكلمونا والفتره طولت اوى

الاستاذ
21-09-2011, 08:37 PM
نصيحه اخويه ياريت ياشباب كل واحد فينا ميفضلش حاطط ايده علي خده ومستني العامه
لان لسه بدري علي خروج الدفعه الي النور وكمان مش مضمونه
ياريت كل واحد يبدا يشوفله حاجه ويعملها...
وربنا يوفق الجميع..

احمد خليفة
22-09-2011, 01:39 AM
انا بقول ان كل واحد فينا لازم يشوف مصلحتة ويدور على شغل تانى بجد لان السادة المستشارين مش حاسين بينا خالص ومش فى دماغهم التعينات الؤتى
وساعة مايفكروا فى التعين بيكون كل مستشار دخل الى هو عاوزة وكشف الاسماء بيكون طالع خالص مخلص
انا حسيت من كلام مكى امس ان ****** هتزيد اكتر واكتر بسبب المادة الى هو مقترحها لان كل مجلس ياتى هيضع المعاير والظوابط العامةوالمجردة والمعروفة لكل الناس (ووقت ساعتها ممكن المجلس يضع معيار بيقول لا تعين الا للاغنياء لا تعين الا لابناء المستشارين..............................) وهى معايير عامةوكلة بالقانون
ملحوظة:انا سمعت منة امس ان (الدرجات المقصودة )هى التى سوف يحصل عليها الطالب فى الامتحانات التى ستعقد لة وليس الدرجات الخاصة بالكلية
يعنى تعبنا وسهرنا هيروح فى الفاضى قسما باللة انا لو كنت اعرف كدة مكنتعش تعبت نفسى خالص فى مذاكرة .
ربنا يوفق الجميع

حماقي
22-09-2011, 02:06 AM
ياشباب دفعتنا لو بصوا فيها اساسا مش حيكون الابعد الانتخابات البرلمانية والسبب ان دفعتنا مصيرها متعلق بالقانون الجديد والقانون الجديد بالخلافات الموجودة فية مش حيطلع الا بعد الانتخابات البرلمانية دة من وجه نظرى

sadat 2010
22-09-2011, 04:23 AM
بالفعل ياجماعه الموضوع هيطول كتيييييييييييييييييييييير وحتى لو مش هيطول فمش مضمون نهائى حتى لو انت الاول على الدفعه

هما كمان شغالين فى الاكاديميه
يعنى دراسه ومصاريف ووجع قلب وسهر تانى وبعد كل دا اما الواحد ينجح او يسقط
وحتى لو نجت بعد التعب كله فمش مضمونه

ولسه كمان الاداريه تيمور بيه بدا فى دبلومه القضاء التاديبى وعاوز يجعلها شرط للتقديم او حتى على الاقل ترجح كفه المرشح فى التعين

وصدق الشاعر

وكم من زمان بكيت فيه ...... فلما صرت فى غيره بكيت عليه

ودا الخبر

عقدت اللجنة القضائية المشكلة من المستشار حسام الغريانى رئيس مجلس القضاء الأعلى اجتماعها، اليوم، لبحث مشروع إنشاء أكاديمية القضاء برئاسة المستشار سرى صيام رئيس مجلس القضاء الأعلى السابق، لوضع الهيكل العام للأكاديمية وذلك لتدريب من يرغبون فى شغل مناصب قضائية.
شكل المستشار حسام الغريانى لجنة قضائية برئاسة المستشار سرى صيام وعضوية كل من المستشارين على الصادق مساعد أول وزير العدل، وطه شاهين رئيس المكتب الفنى لمحكمة الاستئناف، وأحمد الحسينى رئيس المكتب الفنى بمحكمة النقض، ومحمد عيد سالم أمين عام مجلس القضاء الأعلى، وعلى مرسى رئيس نيابة النقض وممثل عن مجلس الدولة وممثل عن هيئة النيابة الإدارية وممثل عن هيئة قضايا الدولة، وأمينى اللجنة عصام فرج، وأحمد مصطفى أبو غيط المحامى العام بنيابة النقض، وذلك لبحث مشروع إنشاء أكاديمية القضاء.

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=497340&SecID=65

Amr RadwAn
22-09-2011, 03:41 PM
ملحوظة:انا سمعت منة امس ان (الدرجات المقصودة )هى التى سوف يحصل عليها الطالب فى الامتحانات التى ستعقد لة وليس الدرجات الخاصة بالكلية
يعنى تعبنا وسهرنا هيروح فى الفاضى قسما باللة انا لو كنت اعرف كدة مكنتعش تعبت نفسى خالص فى مذاكرة .
ربنا يوفق الجميع

ده اللى انا قلته قبل كده ,, لجنة مكى لا تعترف بالتقدير

ان قانون مكى كان هيعتمد كليا على المقابلة والتحريرى :banned2:,, بس حصل ضغط وتم التراجع عن الفكرة

واعلنوا فى المادة 116 " اجراءات تعيين المعاونين وضوابط اختيارهم "
وزى ما سمعنا ان الغريانى قال الامتحان هيبقى شفوى وفى المعلومات العامة !!

""" ولا يجوز تخطي صاحب الدرجات الأعلي لغيره """
الملحوظة هنا :- الدرجات الأعلى فى التقدير العام ؟؟
ام الدرجات الأعلى فى الاختبارات ,, سواء الشفوية او التحريرية او ايا كانت ؟؟

gamal amin
27-09-2011, 09:07 AM
ايه اخر التطورات يا جماعة

هانى12345
27-09-2011, 05:28 PM
يــعــنــي انــا بعــد ما تعـبــت في المذاكـــرة اربـع سنيــن كـل ده راح عـلي الفاضـي ومش معـترف بيـه زيي زي اللي جايب مقبـول وهنـرجع نذاكر مـن الاول طـيب الواحـد في الكلـية كان ممكـن يقـع في تـرم ويعـوض في التـرم التـاني عشـآن يعـرف يجيـب الجيـد جـدا انـمـآ افرض الواحد معرفـش يجاوب كويس في الامتحـآنات بتاعت النيآبة هيعمل اية // !

معاون نيابة جديد
27-09-2011, 06:33 PM
مشروع مكي اللي عاييز يعمل امتحان لكن الاتجاة ان مشروع الزند هو اللي هيتقبل علشان اغلب القضاة عايزيين مشروع الزند وبيقولوا امبارح علي cbc اني جيد القاهرة وعين شمس والاسكندرية هتفرق عن اي تقدير في الاقاليم نظرا لاختلاف درجة صعوبة الامتحان بين تلك الجامعات والاقاليم وقالوا ان اعداد الجيد و جيد جدا في الاقاليم مرتفعة مقارنة بتلك الجامعات

gamal amin
28-09-2011, 12:19 AM
مشروع مكي اللي عاييز يعمل امتحان لكن الاتجاة ان مشروع الزند هو اللي هيتقبل علشان اغلب القضاة عايزيين مشروع الزند وبيقولوا امبارح علي cbc اني جيد القاهرة وعين شمس والاسكندرية هتفرق عن اي تقدير في الاقاليم نظرا لاختلاف درجة صعوبة الامتحان بين تلك الجامعات والاقاليم وقالوا ان اعداد الجيد و جيد جدا في الاقاليم مرتفعة مقارنة بتلك الجامعات
مش كل الاقاليم سهلة وبعدين جيد وجيد جدا اية الى عددهم كبير فى الاقاليم انا فى جامعتى هم خمسة او ستة بس الى جايبين جيد جدا وبالكتير اوى سبعة وكل الى جايبين جيد جدا وجيد اول عن اخر خمسة وتسعين واحد بالزمة دى تبقى سهلة وفيها تقديرات مرتفعة مقارنة بالقاهرة وعين شمس دول جمبنا رحمة

حماقي
28-09-2011, 01:33 AM
بكرة الجمعية العمومية لمحمكة ا ستئناف القاهرة وعلي اساسها حتبين كل شيئ
حيث حيكون في الجمعية العديد من القضاة وعلي راسهم المستشار الزند معد مشروع قانون السلطة القضائية الذى اعدة النادى والمستشار زكريا عبد العزير المناصر لقانون المستشار مكي
وان شاء الله بكرة حنعرفكم الاحصل فيها وصلوا لاية

معاون نيابة جديد
28-09-2011, 01:40 AM
مش كل الاقاليم سهلة وبعدين جيد وجيد جدا اية الى عددهم كبير فى الاقاليم انا فى جامعتى هم خمسة او ستة بس الى جايبين جيد جدا وبالكتير اوى سبعة وكل الى جايبين جيد جدا وجيد اول عن اخر خمسة وتسعين واحد بالزمة دى تبقى سهلة وفيها تقديرات مرتفعة مقارنة بالقاهرة وعين شمس دول جمبنا رحمة
ياباشا انا حبيت اقول اللي اتقال مش اكثر بس انا جامعة القاهرة وعديت عليا سنة في الجامعة مشفتش الجيد جدا بس انا مقدرش احكم مين اصعب غير لما اذاكر وامتحن في اي جامعة اخري غير القاهرة علشان كدة بقول الله واعلم اذا كان الكلام دة صح او خطا
انا كنت اضافت جزئية والادارة حذفتها فللامانة في النقل يجب اضافتها
نفى المستشار أشرف زهران رئيس محكمة الاستئناف موافقة الجمعيات العمومية للمحاكم أو أندية القضاة بالأقاليم على مشروع قانون السلطة القضائية الذي أعدته لجنة المستشار أحمد الزند، مشيرا الى أنه حتى الآن لم يعقد أي ناد من أندية قضاة الأقاليم جمعية عمومية لمناقشة المشروع.وأوضح أن عموميات المحاكم عقدت في الإسكندرية وأسفرت عن أخذ قرار بالتأجيل لدراسة مشروعي قانوني الزند والمستشار أحمد مكي لتعديل مشروع قانون السلطة القضائية ،فى حين وافقت الجمعية العمومية للمحكمة الابتدائية بقنا وأسيوط والذي شهدت عرض مشروع الزند فقط وحجب فيها عرض مشروع قانون لجنة مكي ولذا صدرت توصية بالموافقة عليه.
من ناحية أخرى تبدأ لجنة المستشار أحمد مكي عرض مشروع القانون الذي أعدته في جلسات استماع بدار القضاء العالي بداية من الاثنين القادم، ومن المقرر أن تقوم اللجنه بإرسال المشروع للقضاة على منازلهم عقب انتهاء جلسات الاستماع للاطلاع على المشروع ودراسته .

gamal amin
28-09-2011, 10:18 AM
ياباشا انا حبيت اقول اللي اتقال مش اكثر بس انا جامعة القاهرة وعديت عليا سنة في الجامعة مشفتش الجيد جدا بس انا مقدرش احكم مين اصعب غير لما اذاكر وامتحن في اي جامعة اخري غير القاهرة علشان كدة بقول الله واعلم اذا كان الكلام دة صح او خطا
انا كنت اضافت جزئية والادارة حذفتها فللامانة في النقل يجب اضافتها
نفى المستشار أشرف زهران رئيس محكمة الاستئناف موافقة الجمعيات العمومية للمحاكم أو أندية القضاة بالأقاليم على مشروع قانون السلطة القضائية الذي أعدته لجنة المستشار أحمد الزند، مشيرا الى أنه حتى الآن لم يعقد أي ناد من أندية قضاة الأقاليم جمعية عمومية لمناقشة المشروع.وأوضح أن عموميات المحاكم عقدت في الإسكندرية وأسفرت عن أخذ قرار بالتأجيل لدراسة مشروعي قانوني الزند والمستشار أحمد مكي لتعديل مشروع قانون السلطة القضائية ،فى حين وافقت الجمعية العمومية للمحكمة الابتدائية بقنا وأسيوط والذي شهدت عرض مشروع الزند فقط وحجب فيها عرض مشروع قانون لجنة مكي ولذا صدرت توصية بالموافقة عليه.
من ناحية أخرى تبدأ لجنة المستشار أحمد مكي عرض مشروع القانون الذي أعدته في جلسات استماع بدار القضاء العالي بداية من الاثنين القادم، ومن المقرر أن تقوم اللجنه بإرسال المشروع للقضاة على منازلهم عقب انتهاء جلسات الاستماع للاطلاع على المشروع ودراسته .

والله يا باشا الواحد خلاص اعصابة باظت كل يوم يطلع خبر وتانى يوم يطلع نفى له حاجة تجنن بس انا متفائل خير وأن شاء الله يكون خير لينا كلنا باذن الله
معليش يا باشا انا اسلوبى كان رخم شوية بس الخبر استفزنى بجد { تقبل اعتذارى }

الــعـــمــدة
28-09-2011, 01:55 PM
وقال المستشار زكريا عبدالعزيز رئيس نادى القضاة السابق - في تصريحات خاصة لـ"الفتح"-، إن المستشار أحمد مكي -رئيس اللجنة المكلفة بإعداد قانون السلطة القضائية- انتهى من إعداد مشروع القانون، ومن المنتظر طباعته وتوزيعه على نوادي القضاة للوصول إلى الصيغة النهائية للقانون الذي سيتم إقراره في أقرب وقت ممكن.

وذكر أن نادي القضاة برئاسة المستشار أحمد الزند يرفض مشروع القانون الذي يعده مكي؛ لأنه يبحث عن مصالح بعض القضاة وليس مصالح الأمة كلها. فهو يعترض على المعايير التي وضعت في مشروع القانون الجديد في اختيار معاوني النيابة؛ لأن بعض قيادات نادي القضاة تسعى لتعيين أبنائها فى السلك القضائى، وبالتالى فهي تغلّب المصلحة الخاصة ومشاعر الأبوة على المصلحة العامة -حسب قوله-.

معاون نيابة جديد
28-09-2011, 07:57 PM
والله يا باشا الواحد خلاص اعصابة باظت كل يوم يطلع خبر وتانى يوم يطلع نفى له حاجة تجنن بس انا متفائل خير وأن شاء الله يكون خير لينا كلنا باذن الله
معليش يا باشا انا اسلوبى كان رخم شوية بس الخبر استفزنى بجد { تقبل اعتذارى }

ياباشا تحت امرك وكلنا لازم نراعي ظروف بعض

عمومية استئناف القاهرة تؤيد مشروع السلطة القضائية الذي أعده نادي القضاةتعليقات: 0 شارك بتعليقك (http://www.f-law.net/law/#Commenter)

آخر تحديث يوم الأربعاء 28 سبتمبر 2011 - 4:50 م ا بتوقيت القاهرة

http://www.f-law.net/uploadedimages/Sections/Egypt/Eg-Politics/original/267.jpg
المستشار أحمد الزندرئيس نادي قضاة مصر

القاهرة - أ ش أ أقرت الجمعية العمومية لمحكمة استئناف القاهرة برئاسة المستشار عبدالمعز إبراهيم توزيع دوائر العمل بين مستشاري المحكمة خلال العام القضائي الجديد 2011 / 2012 الذي سيبدأ اعتبارا من أول أكتوبر المقبل، تناولت الجمعية - خلال اجتماعها اليوم "الأربعاء"- استعراض مشروعي قانوني السلطة القضائية اللذين أعدهما نادي قضاة مصر والآخر الذي أعدته اللجنة المشكلة من جانب رئيس مجلس القضاء الأعلى.
وقررت الجمعية العمومية خلال استكمالها لأعمالها برئاسة أكبر الأعضاء سنا وهو المستشار عبدالمنعم السحيمي الموافقة بأغلبية ساحقة على مشروع قانون السلطة القضائية المعد بمعرفة نادي قضاة مصر برئاسة المستشار أحمد الزند وبمشاركة رؤساء أندية القضاة بالأقاليم لاسيما في ما يتعلق بمراعاة الأقدمية المطلقة في كافة شؤون القضاة وترقياتهم.
ودعت الجمعية إلى عدم مناقشة أمور القضاة خارج نطاق القضاة، خاصة وسائل الإعلام والصحف المختلفة، مؤكدين رفضهم للمقترح المعروض من أحد القيادات القضائية بتشكيل لجان استماع للقوى السياسية المختلفة للإدلاء برأيهم في شأن مشروع قانون السلطة القضائية رغم علمه بأنه شأن يخص القضاة وقانونهم، فضلا عن رفض جموع القضاة الاشتغال بالسياسة أو محاولات بعض الساسة للتدخل في شئونهم.
واستنكرت الجمعية ما يحدث من تدخل في شؤون القضاة والقضاء والقضايا المعروضة أمام المحاكم، ومحاولة التأثير عليها وتوجيهها على نحو يخالف قيم العدالة وحقوق المتقاضي. وطالبوا بسرعة إصدار مشروع قانون السلطة القضائية قبل إجراء انتخابات مجلسي الشعب والشورى حتى تتم الانتخابات بمعزل كامل عن تدخل أي سلطة من السلطات لاسيما وانها ستجري تحت إشراف قضائي كامل.

تابع المزيد من الشروق

gamal amin
29-09-2011, 12:27 PM
لو تم اعتماد قانون الزند اعتقد ان اخر واحد فى الكشف لو ابن مستشار هيبقى حظة اوفر من اول واحد فى الكشف لو مش ابن مستشار

حماقي
29-09-2011, 02:59 PM
لو تم اعتماد قانون الزند اعتقد ان اخر واحد فى الكشف لو ابن مستشار هيبقى حظة اوفر من اول واحد فى الكشف لو مش ابن مستشار
لاء طبعا ياسيدى الفاضل التعينات في 2010 سوف تقوم علي تحقيق المساواة بين المترشحين بغض النظر عن ان كان ذلك ابن قاضي العبرة حتكون للتقدير وحتكون لبراءة زمتك الجنائية ليك ولاسرتك لحد الدرجة الثانية

حماقي
29-09-2011, 03:06 PM
المستشار مكي في تصريحات له عن تعين معاوني القضاء الجدد علي قناة cbc
قال ان الاكادمية حيكون نظامها كاالاتي
1- حنخضع لمقابلات
2- حنخضح لاختبار وغالبا يقصد بية اختبار السبوعية
3- سوف يتم عمل تحريات علي المترشحين
4 - حيتم تصفية العدد الي 1000 فرضا لو المترشحين مثالا 5500
5- التصفيات نجحت 1000 دول حايخشوا الاكادمية ويتم الاختيار بين 1000 الوصلوا الاكادمية حسب تقديرة في الاكادمية الذى حصل علية

معاون نيابة جديد
29-09-2011, 03:43 PM
لاء طبعا ياسيدى الفاضل التعينات في 2010 سوف تقوم علي تحقيق المساواة بين المترشحين بغض النظر عن ان كان ذلك ابن قاضي العبرة حتكون للتقدير وحتكون لبراءة زمتك الجنائية ليك ولاسرتك لحد الدرجة الثانية
انا بصراحة بميل لقانون الزند
لكن مكي عل ما فهمت ان التقدير مالوش لزمة ودرجت في اكادمية القضاة هي التي سوف تحدد ايهما اصلح للتعيين وبيتهيالي كدة ممكن يبقي فيها لعب
والله واعلم وربنا ييسر ما هو اصلح للعباد

abo treaka
29-09-2011, 09:06 PM
زملائى الاعزاء
بخصوص الجدل القائم بين ما الافضل بين قانونى المستشار مكى والمستشار الزند احب فقط ان انوه انه ومنذ التحاقى بكلية الحقوق ولم اسمع تصريح من المستشار احمد الزند الا وكان ضد خريجى كلية الحقوق وخصوصا اوائلهم بإستثناء ابناء المستشارين منهم فكان يظهر لنا مدى الظلم الذى يتعرضون له فمنهم الكثيرون حاصلون على مقبول ولكن لم يتم تعينهم فى النيابة بسبب اشتراط تقدير الجيد وحمل على عاتقة هذه المهمة وهى المكافحة والقتال من اجل تعيينهم بشتى الطرق والوسائل مما كان يستفز المواطن فما بالنا نحن طلاب كلية الحقوق وكان تبريرة دائما ان ابن المستشار بتقديره المقبول الى جانب بيئته القضائية تنشى وكيل نيابة ممتاز وهنا اسأل اليس من الافضل ان تنشىء البيئة القضائية طالب كلية حقوق ممتاز ومن ثم يكون تعينة فى النيابة حق له وكأن العدل عند ممن يحملون هذه الامانة وهى العدالة فى اعناقهم وسيحاسبون عليها امام رب الارباب يوم القيامة هو احقية ابنه بتقديره الضعيف فى التعيين اذا ما قورن باخر تقديره جيد جدا فقط يعين لان والده مستشار هذا هو قمة العدل من القضاة.
اعتقد ان المستشار احمد الزند بمواقفة المعروفة والتى لم تتغير قبل وبعد الثورة والمعادية لاوائل كلية الحقوق لا يريد من مشروعه الا مصلحة خاصة به واهل طائفته من القضاة فليس المهم فى هذا المشروع هو تحقيق استقلال القضاء المصرى ولكن المهم حقا هو كسب القضاة الى صفه باللعب على وتر حساس جدا لهم الا وهو احقية ابن القاضى فى التعين بتقديره الضعيف وقد نجح فى ذلك بكل تأكيد .
ولعل تصريح المستشار الزند بخصوص اوائل كليات الحقوق والشريعة والقانون ووصفه لهم بالغوغاء وانه ونادى القضاة سيقفون ضد تعينهم فى النيابة العامة يمس كل من التحق بكلية الحقوق فكلية الحقوق لا تخرج غوغاء وانما تخرج رجل يعرف حقوقه وواجباته وبالتالى ذهب هؤلاء للاعتصام من اجل الحصول على حقهم اليس عار علينا ان نكون خريجى كلية الحقوق ونضيع حقوقنا ولا نطالب بها.
المستشار احمد الزند مشروعه ليس لنا وانما لفئة معينة اغلبنا ليس منها وبالتالى فانا اناصر قانون المستشار احمد مكى ليس لانه الافضل من كل الوجوه ولكن لان استهداف المصلحة الشخصية من ورائه ليست واضحة كمشروع المستشار الزند واتمنى ان نكون نحن خريجى كلية الحقوق دفعة 2010 اول من يطبق عليهم اجراءات شفافه وعادلة فى التعيين حتى ولو كان ذلك على حساب ابن قاض .
ولعل من زملائنا الكثير من يشغل الان مهنة المحاماة ويرى مدى تردى وكلاء النيابة وضعفهم وعدم فهمهم الجيد للقانون هذا ما وصلنا اليه تعين وكلاء النيابة بالوساطة والمحسوبية وهذا ما يدعو اليه المستشار الزند ليستمر لنرى هؤلاء الوكلاء الضعاف لتضيع الحقوق وتسقط العدالة اتمنى من كل شخص ان يقول الحقيقة ولا يحب نفسه اكثر من غيره فمن يغضب لأن فلان عين لانه اعلى منه فى التقدير مثلا هذا انسان حاقد سلمنى الله واياكم من الحقد وشروره.

gamal amin
29-09-2011, 09:28 PM
لاء طبعا ياسيدى الفاضل التعينات في 2010 سوف تقوم علي تحقيق المساواة بين المترشحين بغض النظر عن ان كان ذلك ابن قاضي العبرة حتكون للتقدير وحتكون لبراءة زمتك الجنائية ليك ولاسرتك لحد الدرجة الثانية ياريت يكون كلام حضرتك صح يا استاذ حماقى ويكون التقدير هو المعيار بس لو القضاة قبلو قانون يتيح لطالب حاصل على مقبول انه يتقدم هل دة يعتبر مؤشر ان التقدير هو المعيار ؟كمان فى حاجة عاوز الفت نظر حضرتكم ليها وارجو الا ابدو فيها متناقضا مع نفسى لكن بصراحة انا ادنهشت لما عرفتها انا ليا صديق ليا حاصل على تقدير جيد واقل منى فى النسبة المؤية كمان ولكن للامانة هو طالب ممتاز وكنت بتعجب ازاى مبيجبش تقدير كبير الطالب دة طلبتة جامعة السربون الفرنسية بالاسم وارسلت لية للدراسة لديها حتى حصولة على درجة الدكتوراة وكمان توفير فرصة ليه للعمل فى التدريس هناك وفضلتة على مئات من اوائل كليات الحقوق الى جايبين جيد جداً وامتياز دة خلانى اتسائل عن حاجتين لية جامعة السربون اختارت دة بالذات مع انه مش من المتفوقين بمفهومنا والسؤال التانى هو لو طبقنا معيار التقدير هل الطالب الى ارسلت لة السربون الفرنسية هيكون ضمن المعينين ولا تقديرة مش هيسعفة ؟؟؟؟؟

المستشار مكي في تصريحات له عن تعين معاوني القضاء الجدد علي قناة cbc
قال ان الاكادمية حيكون نظامها كاالاتي
1- حنخضع لمقابلات
2- حنخضح لاختبار وغالبا يقصد بية اختبار السبوعية
3- سوف يتم عمل تحريات علي المترشحين
4 - حيتم تصفية العدد الي 1000 فرضا لو المترشحين مثالا 5500
5- التصفيات نجحت 1000 دول حايخشوا الاكادمية ويتم الاختيار بين 1000 الوصلوا الاكادمية حسب تقديرة في الاكادمية الذى حصل علية
يا استاذ حماقى هو يقصد ايه بمقابلات التفتيش وبس ولا هيخلو فى مقابلات تانية وكمان السباعية دى يقصد بيها الاختبارات ولا ممكن تدخل تحت بند المقابلات ويكون الاختبارات دى مقصود بيها التحريرى وبعدين لو دة النظام يبقى ممكن كل الى يوصلو للاكادمية يوصلو بالكوسة

نونو2009
29-09-2011, 10:55 PM
زملائى الاعزاء
بخصوص الجدل القائم بين ما الافضل بين قانونى المستشار مكى والمستشار الزند احب فقط ان انوه انه ومنذ التحاقى بكلية الحقوق ولم اسمع تصريح من المستشار احمد الزند الا وكان ضد خريجى كلية الحقوق وخصوصا اوائلهم بإستثناء ابناء المستشارين منهم فكان يظهر لنا مدى الظلم الذى يتعرضون له فمنهم الكثيرون حاصلون على مقبول ولكن لم يتم تعينهم فى النيابة بسبب اشتراط تقدير الجيد وحمل على عاتقة هذه المهمة وهى المكافحة والقتال من اجل تعيينهم بشتى الطرق والوسائل مما كان يستفز المواطن فما بالنا نحن طلاب كلية الحقوق وكان تبريرة دائما ان ابن المستشار بتقديره المقبول الى جانب بيئته القضائية تنشى وكيل نيابة ممتاز وهنا اسأل اليس من الافضل ان تنشىء البيئة القضائية طالب كلية حقوق ممتاز ومن ثم يكون تعينة فى النيابة حق له وكأن العدل عند ممن يحملون هذه الامانة وهى العدالة فى اعناقهم وسيحاسبون عليها امام رب الارباب يوم القيامة هو احقية ابنه بتقديره الضعيف فى التعيين اذا ما قورن باخر تقديره جيد جدا فقط يعين لان والده مستشار هذا هو قمة العدل من القضاة.
اعتقد ان المستشار احمد الزند بمواقفة المعروفة والتى لم تتغير قبل وبعد الثورة والمعادية لاوائل كلية الحقوق لا يريد من مشروعه الا مصلحة خاصة به واهل طائفته من القضاة فليس المهم فى هذا المشروع هو تحقيق استقلال القضاء المصرى ولكن المهم حقا هو كسب القضاة الى صفه باللعب على وتر حساس جدا لهم الا وهو احقية ابن القاضى فى التعين بتقديره الضعيف وقد نجح فى ذلك بكل تأكيد .
ولعل تصريح المستشار الزند بخصوص اوائل كليات الحقوق والشريعة والقانون ووصفه لهم بالغوغاء وانه ونادى القضاة سيقفون ضد تعينهم فى النيابة العامة يمس كل من التحق بكلية الحقوق فكلية الحقوق لا تخرج غوغاء وانما تخرج رجل يعرف حقوقه وواجباته وبالتالى ذهب هؤلاء للاعتصام من اجل الحصول على حقهم اليس عار علينا ان نكون خريجى كلية الحقوق ونضيع حقوقنا ولا نطالب بها.
المستشار احمد الزند مشروعه ليس لنا وانما لفئة معينة اغلبنا ليس منها وبالتالى فانا اناصر قانون المستشار احمد مكى ليس لانه الافضل من كل الوجوه ولكن لان استهداف المصلحة الشخصية من ورائه ليست واضحة كمشروع المستشار الزند واتمنى ان نكون نحن خريجى كلية الحقوق دفعة 2010 اول من يطبق عليهم اجراءات شفافه وعادلة فى التعيين حتى ولو كان ذلك على حساب ابن قاض .
ولعل من زملائنا الكثير من يشغل الان مهنة المحاماة ويرى مدى تردى وكلاء النيابة وضعفهم وعدم فهمهم الجيد للقانون هذا ما وصلنا اليه تعين وكلاء النيابة بالوساطة والمحسوبية وهذا ما يدعو اليه المستشار الزند ليستمر لنرى هؤلاء الوكلاء الضعاف لتضيع الحقوق وتسقط العدالة اتمنى من كل شخص ان يقول الحقيقة ولا يحب نفسه اكثر من غيره فمن يغضب لأن فلان عين لانه اعلى منه فى التقدير مثلا هذا انسان حاقد سلمنى الله واياكم من الحقد وشروره.
اولا مفيش حد بيتعين بمقبول من دفعة 2006 حتى الان ثانيا ليس معنى ان يكون المترشح ابن مستشار يبقى داخل نيابة دفعة 2009 هناك ابناء مستشارين انا اعرفهم منزلهمش كشف طبى وهناك ابناء مستشارين نزلهم كشف طبى ثالثا الذين يقولون انهم اوائل كلية الحقوق ويتظاهرون كل شوية اغلبهم من دفعات سابقة وعدد قليل من 2009 وهم ليسوا اوائل وتنطبق عليهم الشروط حتة لو اوائل لان هناك شروط اخرى غير التقدير يجب توافرها وكلهم على بعض ميكملوش 20 شخص رابعا انتة دفعة 2010 مش هتفهم معنى الكلام دة غير لما دفعتكم تظهر خامسا مشروع احمد مكى يلغى الاقدمية التى تعتبر اهم مبدا فى القضاء يعنى انتة متقبلش ان واحد احدث منك يبقى رئيسك فى العمل سادسا لما يكون هناك احد مظلوم ويريد ان ياخذ حقة يسلك الطرق القانونية التى نص عليها القانون خاصتا انة دارس قانون ولكن الى شفتة الى دول ناس كذابين كل شوية يقعدوا يشتموا فى رموز القضاء الذين يريدون الانتساب الية ويبتكرون الاشاعات والاكاذيب التى غرضها اثارت الراى العام منها ان دفعة 2009 دخلت بمقبول علشان اولاد مستشارين فى حين ان المقبول اتلغى من 2006 ومنها ان الاوائل لم يقبلوا فى حين ان جامعة مثل اسيوط اخدوا العشرة الاوائل واخيرا ربنا يوفقكم دفعة 2010

abo treaka
30-09-2011, 07:44 PM
اولا مفيش حد بيتعين بمقبول من دفعة 2006 حتى الان ثانيا ليس معنى ان يكون المترشح ابن مستشار يبقى داخل نيابة دفعة 2009 هناك ابناء مستشارين انا اعرفهم منزلهمش كشف طبى وهناك ابناء مستشارين نزلهم كشف طبى ثالثا الذين يقولون انهم اوائل كلية الحقوق ويتظاهرون كل شوية اغلبهم من دفعات سابقة وعدد قليل من 2009 وهم ليسوا اوائل وتنطبق عليهم الشروط حتة لو اوائل لان هناك شروط اخرى غير التقدير يجب توافرها وكلهم على بعض ميكملوش 20 شخص رابعا انتة دفعة 2010 مش هتفهم معنى الكلام دة غير لما دفعتكم تظهر خامسا مشروع احمد مكى يلغى الاقدمية التى تعتبر اهم مبدا فى القضاء يعنى انتة متقبلش ان واحد احدث منك يبقى رئيسك فى العمل سادسا لما يكون هناك احد مظلوم ويريد ان ياخذ حقة يسلك الطرق القانونية التى نص عليها القانون خاصتا انة دارس قانون ولكن الى شفتة الى دول ناس كذابين كل شوية يقعدوا يشتموا فى رموز القضاء الذين يريدون الانتساب الية ويبتكرون الاشاعات والاكاذيب التى غرضها اثارت الراى العام منها ان دفعة 2009 دخلت بمقبول علشان اولاد مستشارين فى حين ان المقبول اتلغى من 2006 ومنها ان الاوائل لم يقبلوا فى حين ان جامعة مثل اسيوط اخدوا العشرة الاوائل واخيرا ربنا يوفقكم دفعة 2010
اولا احب من حضرتك تقرأ مشاركتى جيدا فانا لم اقل انه تم تعيين ابناء المستشارين الحاصلين على مقبول ولكن قلت ان المستشار الزند كان يرى فى عدم تعيين ابناء المستشارين من الحاصلين على مقبول ظلم فادح بل وقرر انه سوف يرفع دعوى بعدم الدستورية من اجل تعينهم فى سلك القضاء اتمنى ان اكون وضحت النقطة دى بالنسبة ليك .
ثانيا وبخصوص موضوع الاوائل فالامر واحد يا اخى دفعة 2009 او غيرها المهم فى الموضوع هل هؤلاء الطلبة ظلموا ام لا وبعدين حضرتك بتقولى شروط تانية يجب توافرها زى ايه مثلا هتقولى المظهر اعتقد انم مفيش شخص هيروح مقابل نيابة دون ان يهتم بمظهره اشد الاهتمام وقد رايت ذلك بعينى فى مقابلة مجلس الدولة 2010 جميع الزملاء كانوا ما شاء الله ذات مظهر ممتاز ومحترم هتقولى الوسط الاجتماعى هقولك الشعب المصرى اكتر من نصفه تحت خط الفقر يبقى الى فوق خط الفقر قد ايه والثرى قد ايه فبلاش تقولى مستوى اجتماعى والا بتكون كده بتحدد الوظيفة وبتفصلها على ناس بعينهم ومن كلام حضرتك واضح انك واحد منهم هتقولى لازم تكون التحريات كويسه هقولك اكيد بس تقدر تقولى اشمعنا الاوائل هما بس تحرياتهم وحشة والباقى لا ده شىء غير معقول وغير مفهوم وغير منصف هتقولى لازم ينجح فى المقابلة هقولك لو ده معيار حقيقى تبقى مصيبة انه يتم تعين فرد لانه جاوب سؤال فى دقيقة ونرمى بقى اربع سنين دراسة فى سلة المهملات والاغرب دائما انك تجد اصحاب التقديرات لا تتوافر فيهم الشروط الاخرى غير التقدير اما من كانت تقديراتهم اقل فالشروط متوافرة ويستحق عليها التعيين لو كان ذلك عدلا من وجهة نظرك فهذا شانك ولكننى اراه الظلم بعينه .
ثالثا عيب عليك ان تنعتنى بعدم الفهم فانت لست السنهورى باشا وما تعرفه انت اعرف اضعافة لاننى اعرف الحق وهو اكثر من الظلم .
رابعا وبخصوص الترقية بالاقدمية اعتقد ان الكفاءة يجب ان تكون المعيار فى كل شىء فلو ان فردا علم انه حين ياتى السن القانوينة سوف يتم ترقيته تلاقئيا سوف يتقاعص فى عمله اما العكس ان كانت الترقية بمدى كفاءة الفرد فلن يتقاعص احد فى عمله وسوف يجتهد الكل من اجل الترقية ولا شك ا ن فى ذلك خيرا للجميع .
رابعا كيف تقول انه من ظلم عليه باتخاذ الاجراءات القانونية اللازمة خصوصا وانه رجل قانون هل تعلم كم شخص سبل الطريق القانونى ولم يحصل على شىء ام انك لا تعيش فى دنيانا هم اشخاص محترمون استطاعوا بكدهم وعرقهم الحصول على تقدير املين فى الله سبحانه وتعالى ان يوفقهم فى التعيين باحدى الهيئات القضائية فليس لهم اب فى القضاء حتى يستندوا عليه فى شغل الوظيفة بتقدير اقل .
وهنا اسألك اخى الفاضل لم لم تجاوب على سؤالى هذا اليس من الافضل ان تنشىء البيئة القضائية طالب كلية حقوق ممتاز ومن ثم يستحق التعين فى النيابة وبجداره؟
واسالك هل لو كنت احد الطلاب الحاصلين على تقدير مرتفع ثم لم تعين فى احدى الهيئات القضائية هل كنت ستشعر بالظلم ام انك كنت لترضى لان هذا هو العدل؟

الــعـــمــدة
30-09-2011, 08:18 PM
اولا احب من حضرتك تقرأ مشاركتى جيدا فانا لم اقل انه تم تعيين ابناء المستشارين الحاصلين على مقبول ولكن قلت ان المستشار الزند كان يرى فى عدم تعيين ابناء المستشارين من الحاصلين على مقبول ظلم فادح بل وقرر انه سوف يرفع دعوى بعدم الدستورية من اجل تعينهم فى سلك القضاء اتمنى ان اكون وضحت النقطة دى بالنسبة ليك .
ثانيا وبخصوص موضوع الاوائل فالامر واحد يا اخى دفعة 2009 او غيرها المهم فى الموضوع هل هؤلاء الطلبة ظلموا ام لا وبعدين حضرتك بتقولى شروط تانية يجب توافرها زى ايه مثلا هتقولى المظهر اعتقد انم مفيش شخص هيروح مقابل نيابة دون ان يهتم بمظهره اشد الاهتمام وقد رايت ذلك بعينى فى مقابلة مجلس الدولة 2010 جميع الزملاء كانوا ما شاء الله ذات مظهر ممتاز ومحترم هتقولى الوسط الاجتماعى هقولك الشعب المصرى اكتر من نصفه تحت خط الفقر يبقى الى فوق خط الفقر قد ايه والثرى قد ايه فبلاش تقولى مستوى اجتماعى والا بتكون كده بتحدد الوظيفة وبتفصلها على ناس بعينهم ومن كلام حضرتك واضح انك واحد منهم هتقولى لازم تكون التحريات كويسه هقولك اكيد بس تقدر تقولى اشمعنا الاوائل هما بس تحرياتهم وحشة والباقى لا ده شىء غير معقول وغير مفهوم وغير منصف هتقولى لازم ينجح فى المقابلة هقولك لو ده معيار حقيقى تبقى مصيبة انه يتم تعين فرد لانه جاوب سؤال فى دقيقة ونرمى بقى اربع سنين دراسة فى سلة المهملات والاغرب دائما انك تجد اصحاب التقديرات لا تتوافر فيهم الشروط الاخرى غير التقدير اما من كانت تقديراتهم اقل فالشروط متوافرة ويستحق عليها التعيين لو كان ذلك عدلا من وجهة نظرك فهذا شانك ولكننى اراه الظلم بعينه .
ثالثا عيب عليك ان تنعتنى بعدم الفهم فانت لست السنهورى باشا وما تعرفه انت اعرف اضعافة لاننى اعرف الحق وهو اكثر من الظلم .
رابعا وبخصوص الترقية بالاقدمية اعتقد ان الكفاءة يجب ان تكون المعيار فى كل شىء فلو ان فردا علم انه حين ياتى السن القانوينة سوف يتم ترقيته تلاقئيا سوف يتقاعص فى عمله اما العكس ان كانت الترقية بمدى كفاءة الفرد فلن يتقاعص احد فى عمله وسوف يجتهد الكل من اجل الترقية ولا شك ا ن فى ذلك خيرا للجميع .
رابعا كيف تقول انه من ظلم عليه باتخاذ الاجراءات القانونية اللازمة خصوصا وانه رجل قانون هل تعلم كم شخص سبل الطريق القانونى ولم يحصل على شىء ام انك لا تعيش فى دنيانا هم اشخاص محترمون استطاعوا بكدهم وعرقهم الحصول على تقدير املين فى الله سبحانه وتعالى ان يوفقهم فى التعيين باحدى الهيئات القضائية فليس لهم اب فى القضاء حتى يستندوا عليه فى شغل الوظيفة بتقدير اقل .
وهنا اسألك اخى الفاضل لم لم تجاوب على سؤالى هذا اليس من الافضل ان تنشىء البيئة القضائية طالب كلية حقوق ممتاز ومن ثم يستحق التعين فى النيابة وبجداره؟
واسالك هل لو كنت احد الطلاب الحاصلين على تقدير مرتفع ثم لم تعين فى احدى الهيئات القضائية هل كنت ستشعر بالظلم ام انك كنت لترضى لان هذا هو العدل؟
متفق مع كلام حضرتك مليون في المية و ع فكرة انا مش مع اعتصام دفعه 2009 ولا حاجة بس اكيد فيه نسبة كبيرة منهم اتعرضوا لظلم فاحش وكل مانريده تطبيق معايير جادة دون فرق بين ابن وزير او غفير
بارك الله فيك ياأخي.. مشاركة متميزة ... وطرحت أسئلة عديدة نتمني ان نجد لها اجابات ..
قال النبي - صلى الله عليه وسلم - : يقول الله تعالى : أنا عند ظن عبدي بي ، طبعا مشروع المستشار مكي نسبيا أفضل ..

gamal amin
30-09-2011, 09:20 PM
معاك حق فى كل كلمة قلتها وخصوصاً التساؤل بتاع البيئة القضائية وعلى فكرة انا مش من الاوائل ولا حاجة انا يادوب رقم 25 لكن بجد لو خدو بالترتيب وبالعدل مش هزعل ابداً لو مكنش ليا نصيب لكن بجد حاجةمش كويسة انهم يسيبو واحد جاب تقدير لحساب واحد يادوب جايب 65 عشان مسنود

abo treaka
30-09-2011, 10:15 PM
معاك حق فى كل كلمة قلتها وخصوصاً التساؤل بتاع البيئة القضائية وعلى فكرة انا مش من الاوائل ولا حاجة انا يادوب رقم 25 لكن بجد لو خدو بالترتيب وبالعدل مش هزعل ابداً لو مكنش ليا نصيب لكن بجد حاجةمش كويسة انهم يسيبو واحد جاب تقدير لحساب واحد يادوب جايب 65 عشان مسنود
وعلى فكرة انا كمان تقريبا زى حضرك بس بقول الى المفروض يحصل واللى لو حصل ومفيش نصيب ولم اعين اككون راضى بالنتيجة لان من تم تعينة يستحق اما اذا تم تعين من هو اقل منى تقديرا لسبب خارجى وليس موضوعى فاكيد هذا كل الظلم وشكرا ليك والاخ الفاضل العمدة على المشاركة الموضوعية .

حماقي
02-10-2011, 01:38 AM
انا عايز اسئلكم سؤال
لية التركيز علي العامة مع ان المجلس نزل دفعتين مع بعض وقامت مظاهرات من الزملاء في دفعة 2009 ولم يحصل شئ واتعينوا
مبتفكروش لية في النيابة الادارية ولا قضايا الدولة زملائنا الافي 2009 مابيتظهروش عندهم لية ولا التركيز بس قاصر علي العامة دون غيرها من الهيئات الاخرى وعلي فكرة الاوائل بيتاخدوا وحصل كدا في المجلس اما في النيابة بيتاخدوا بردة البيتالش هو الاتحرياتة معيبة بجريمة جنائية
انا وجهة نظرى كل واحد لية نصيب في حاجة حتجيلة حتي ولو كان من الشارع لان كل دة مكتوب عند الله سبحانة وتعالي ومحدش حياخد اكتر من نصيبة فسيبوا كل حاجة علي الله

ارجوكم دعوا الصفحة لاخبار الخاصة بمقابلات النيابة فقط حتي لاتتعرض للحذف

Amr RadwAn
02-10-2011, 01:48 AM
انا عايز اسئلكم سؤال
لية التركيز علي العامة مع ان المجلس نزل دفعتين مع بعض وقامت مظاهرات من الزملاء في دفعة 2009 ولم يحصل شئ واتعينوا
مبتفكروش لية في النيابة الادارية ولا قضايا الدولة زملائنا الافي 2009 مابيتظهروش عندهم لية ولا التركيز بس قاصر علي العامة دون غيرها من الهيئات الاخرى وعلي فكرة الاوائل بيتاخدوا وحصل كدا في المجلس اما في النيابة بيتاخدوا بردة البيتالش هو الاتحرياتة معيبة بجريمة جنائية
انا وجهة نظرى كل واحد لية نصيب في حاجة حتجيلة حتي ولو كان من الشارع لان كل دة مكتوب عند الله سبحانة وتعالي ومحدش حياخد اكتر من نصيبة فسيبوا كل حاجة علي الله

نفس اللى جه فى بالى امبارح ,, مجلس الدولة 2008 و2009 و2010 " دفعتنا " و " بعد الثورة "
أخد بعض الاوائل و كل اولاد مستشارين " مجلس الدولة " حتى لو جايبين 65

:shifty:

الإمبراطور 2010
02-10-2011, 06:52 AM

احنا قلنا الكلام دة قبل كدة يا حماقى بيه
المفروض نركز موضوعنا على اى جديد خاص بدفعتنا
مش نقعد نتكلم كلام لاهيقدم ولا هيئخر فى شئ
اى حد عندة اى معلومات او استفسار عن الدفعه يقولها
غير كدة الافضل عدم الخروج عن الموضوع
وبالتوفيق

gamal amin
02-10-2011, 07:54 AM
طيب ايه اخر التطورات يا جماعه

راحلون الى الله
02-10-2011, 12:07 PM
طيب دلوقتى انا عاوز اعرف امتى هيكون فى مواعيد للنيابه العامه دفعه 2010 ولا لسا بردو مؤجله

الاستاذ
02-10-2011, 12:52 PM
بنسبه 99.99% لن يكون هناك اي اجراء جديد في الدفعه الا بعد حدوث امرين

1- تعين دفعه 2009.
2- الانتهاء من قانون السلطه القضائيه.

لسبب بسيط جدا وهو ان لو كان في نيه لدي المجلي لبدء في الدفعه قبل هذان الامرين كان بدا بالفعل .

معاون نيابة جديد
02-10-2011, 03:44 PM
بنسبه 99.99% لن يكون هناك اي اجراء جديد في الدفعه الا بعد حدوث امرين

1- تعين دفعه 2009.
2- الانتهاء من قانون السلطه القضائيه.

لسبب بسيط جدا وهو ان لو كان في نيه لدي المجلي لبدء في الدفعه قبل هذان الامرين كان بدا بالفعل .

كلام حضرتك مظبوط بس هو فعلا دفعتنا ممكن تضم علي دفعة 2011 ولا دية اشاعة وخاصة ان دفعتنا يعتبر لسة متعملش فيها حاجة

الاستاذ
02-10-2011, 06:41 PM
كلام حضرتك مظبوط بس هو فعلا دفعتنا ممكن تضم علي دفعة 2011 ولا دية اشاعة وخاصة ان دفعتنا يعتبر لسة متعملش فيها حاجة

اشاعه........

احمد خليفة
03-10-2011, 01:20 AM
انا لااعتقد انهم ممكن يفتحوا باب التعين لدفعة 2011 وعندهم دفعتين لابد من البت فى امرهم اولا ولو حصل وتم فتح باب التعين فعلا لدفعة 2011 يبقى !!!!!!!!!!!!!!!.

Mohamed81
03-10-2011, 03:27 PM
من لسان احد القضاة
ليس هناك اي علاقه بين القانون الجديد و بين الدفعه
ممكن تكون اسباب التأخير هي دفعه 2009
لكن القانون اصلا ملوش علاقه بينا
و الله اعلم

الاستاذ
03-10-2011, 04:57 PM
من لسان احد القضاة
ليس هناك اي علاقه بين القانون الجديد و بين الدفعه
ممكن تكون اسباب التأخير هي دفعه 2009
لكن القانون اصلا ملوش علاقه بينا
و الله اعلم

مع احترامي لكلام حضرتك لكنه غير منطقي بالمره
ازاي القانون ملوش علاقه بينا في حين ان احد مواد القانون بتظم التعين في الهيئات القضائيه
وخاصه ان القانون سيطبق باثر فوري مباشر علي كل الدفعات التي لم تعين
فاذا بداءت الاجراءات وقبل التعين بايام صدر القانون الجديد ينظم التعين بطريقه مختلفه عن التي مرت بها الدفعه سيتم اعاده الدفعه..

ومعلومه لا يوجد احد لديه اي معلومات عن دفعتنا مهما كان منصبه في الدوله..

النائب العام المصرى
03-10-2011, 05:15 PM
لوحة الاعلانات القديمة وضعت مرة اخرى والتى نشر عليها اعلان دفعتنا بعد ان كانت اتشالت من بعد الثورة ...... ياااااااارب يكون خير لينا وللدفعة التى لا يعرف عنها اى شئ الا الله

gamal amin
03-10-2011, 05:20 PM
من لسان احد القضاة ليس هناك اي علاقه بين القانون الجديد و بين الدفعهممكن تكون اسباب التأخير هي دفعه 2009 لكن القانون اصلا ملوش علاقه بينا و الله اعلم لو بسبب دفعة 2009 فاهنا لسة معملناش حاجة اصلاً وقدمنا مشوار طويل يعنى ممكن يستأنفو المقابلات بتاعتنا عادى و2009 تخلص وقت ما تخلص

الإمبراطور 2010
03-10-2011, 11:01 PM
لوحة الاعلانات القديمة وضعت مرة اخرى والتى نشر عليها اعلان دفعتنا بعد ان كانت اتشالت من بعد الثورة ...... ياااااااارب يكون خير لينا وللدفعة التى لا يعرف عنها اى شئ الا الله

لوحه الاعلانات دى بتبقى للاعلانات بيتاعت النيابه وكمان بيتعلق فيها اسماء المعينين فى النيابه كل عام
ممكن تكون اتعلقت تانى علشان يحطو اسماء المعينين من دفعه 2009
ويا جماعه مفيش حاجه هتتعمل فى دفعتنا قبل تعيين دفعه 2009
يعنى بعد تعيين دفعه 2009 ان شاء الله ساعتها ابقو فكرو فى دفعتنا .

معاون نيابة جديد
04-10-2011, 03:19 AM
الجمعية العمومية لنادي القضاة المستشار احمد الزند لما جة يتكلم عن شروط التعيين في النيابة قال وبخصوص الجدل حول تعيين دفعة 2010 واللي مش مصدق يدخل علي موقع نادي القضاة وهيلاقي الفيديو

بس للحق ممكن يكونوا غيروا رايهم الله واعلم

الإمبراطور 2010
04-10-2011, 03:39 AM
الجمعية العمومية لنادي القضاة المستشار احمد الزند لما جة يتكلم عن شروط التعيين في النيابة قال وبخصوص الجدل حول تعيين دفعة 2010 واللي مش مصدق يدخل علي موقع نادي القضاة وهيلاقي الفيديو

بس للحق ممكن يكونوا غيروا رايهم الله واعلم

طيب بخصوص الجدل حول تعيين دفعه 2010 ايه اللى قاله
حضرتك مش موضح او انهى جزء الخاص بدفعتنا اللى قال فى كدة

معاون نيابة جديد
04-10-2011, 04:01 AM
طيب بخصوص الجدل حول تعيين دفعه 2010 ايه اللى قاله
حضرتك مش موضح او انهى جزء الخاص بدفعتنا اللى قال فى كدة

في الجزء الرابع

دفعة 2009 قربت وانشاء الله خلال شهر 10 بس الكلام دة من واحد صحبي معانا في الدفعة ووالدة مستشار بس انا شاكك في الخبر علشان كدة مكنتش ناوي اقولة بس اقولتة بعد كلام زميلنا والله واعلم

abo treaka
04-10-2011, 05:40 PM
في الجزء الرابع

دفعة 2009 قربت وانشاء الله خلال شهر 10 بس الكلام دة من واحد صحبي معانا في الدفعة ووالدة مستشار بس انا شاكك في الخبر علشان كدة مكنتش ناوي اقولة بس اقولتة بعد كلام زميلنا والله واعلم
يعنى حضرتك تقصد انه بعد الانتهاء من دفعة 2009 سوف يتم استئناف اجراءات دفعة 2010

معاون نيابة جديد
04-10-2011, 08:54 PM
يعنى حضرتك تقصد انه بعد الانتهاء من دفعة 2009 سوف يتم استئناف اجراءات دفعة 2010

مش عارف بس لما سالتة قالي ان هناك اتجاة بانتظار عرض المشروع علي مجلس الشعب بس لو المشروع هيتاخر ممكن يطبقوة علي الدفعة اللي بعدينا ويستئنافوا اجرائتنا من الاخر الوضع مش واضح لحد دلوقتي

احمد خليفة
04-10-2011, 11:51 PM
انا سمعت كلام المستشار الزند فىالجزء الرابع الخاص بالتعين وبصراحة لم يقل شيئا عن التوريث وقال ;لم نغير فى الشروط ونترك الصلاحية الكاملة للمجلس الاعلى فى الاختيار من المرشحين ;وقال ايضا اذ ليس من المعقول ان اعقد امتحان لطالب حصل على امتياز ولظروف ما لم يبجح فى الامتحان وبالتالى يرسب ومن ثم نترك الامر لمجلس القضاء الاعلى فى الاختيار

Mohamed81
05-10-2011, 03:16 AM
انا مش فاهم اصلا يعني ايه علاقتنا بالقانون او علاقتنا بدفعه 2009
ما يبدأوا حتى التفتيش القضائي و بعد كده نشوف هنمحتن و لا تبقى سباعيه زي الاول

الخوف ان الموضوع يطول مع دخول الانتخابات البرلمانيه و القضاه و رؤوساء النيابه اللي هيشرفوا عليها

gamal amin
05-10-2011, 10:11 AM
انا سمعت كلام المستشار الزند فىالجزء الرابع الخاص بالتعين وبصراحة لم يقل شيئا عن التوريث وقال ;لم نغير فى الشروط ونترك الصلاحية الكاملة للمجلس الاعلى فى الاختيار من المرشحين ;وقال ايضا اذ ليس من المعقول ان اعقد امتحان لطالب حصل على امتياز ولظروف ما لم يبجح فى الامتحان وبالتالى يرسب ومن ثم نترك الامر لمجلس القضاء الاعلى فى الاختيار

هو الى نشر على لسانة فى اكتر من جريدة انه قال عار على القضاة الى بيعارضو تعيين ابناء المستشارين وان ازاى نسمح بأن ابناء المستشارين يشتغلو فى المحاماة لان دة هيؤدى الى ان المحامى يترافع امام والدة ودة هيبقى سبب لرد القاضى وكمان قال ابنى اليوم هو ابنك غداً
" الراجل ناقص علية يقول الابن الاكبر للقاضى يرث اباه شرعاً "
بس بصراحة هو معاة حق فى حتة الطالب الحاصل على امتياز دى لازم يكون فى الية تحفظ للطالب الى جاب تقدير حقة خصوصا فى الجامعات المعروفة ان التقديرات العالية فيها صعبة زى القاهرة وعين شمس واسكندرية صعب اوى واحد يجيب امتياز بالكوسة الا اذا كان على الاقل يستاهل جيد جداً ممكن مثلاً يحطو نسبة مئوية على التقدير ونسبة تانية على الامتحان ونسبة على المقابلات كدة يعنى

معاون نيابة جديد
05-10-2011, 04:29 PM
http://www.youtube.com/watch?v=aL0dqzVwFuE&feature=player_embedded#!
حوار الزند امبارح

محمد ايمن
05-10-2011, 05:21 PM
انا عايز اعرف هما بيتكلموا على تقدير بالكوسه ازاي ؟؟؟؟؟؟ احنا عندنا فى حقوق القاهرة الاول جايب 82.5 و اغلبية الاوائل من اسر بسيطة يعنى ميعرفوش وسطة ولا حاجة و الدليل ان جزء كبير منهم مش بيتعين فى الهيئات القضائية , و كمان بنت العميد فى حقوق القاهرة طالعة بمادة تخلف فى رابعة السنة الى فاتت و جايبة مقبول طب ازاى كوسه فى التقديررررررررررررررررررر
و بالنسبة لموضوع الامتحان ده من وجهة نظرى انه سوف يودى لمزيد من توريث القضاء لانه هيكون تحت اشراف الهيئة القضائية نفسها و على فكره فى امتحان فى كلية الشرطة للمتقدمين اسمه امتحان القدرات ده مش بيتصحح اصلا ده ليس الا وسيلة لاستبعاد الطلاب الى اهليهم مؤهلاتهم ضعيفة و مستواهم المادى ضعيف , فياريت الامتحان ده ميكنش زى امتحان القدرات

محمود الافندى
05-10-2011, 10:40 PM
اولا اقول حاجه مش هترضى الجميع اللى يطالب بالتقدير مش من حقه لانه وافق انه يكون التقديم من جيد فاعلى انت عايز حقك يبقى تطالب بنظام التعيين كما فى الكليات بالنسبه للمعيدين مش الناس تقدم كلها جيد وعيره ومصاريف وتعب وفى الاخر بالتقدير معنى كلامى انه لازم يكون فى نسبه من الجيد انه من حق الجيد انه يطالب بحقه اذا كانت السبب الاول والاخير هو التقدير لان الكلام من زمان انه التقدير اخر حاجه وانه ينظر اليه فى التصفيه الاخيره وبس واكون صريح معاكم هنا تيجى دور الوسطه

احمد خليفة
05-10-2011, 11:54 PM
اسمحلى يااستاذ محمود ان اختلف معاك فيما قولتة ( لابد وان يكون لكل مجتهد نصيب ) فمن حصل على تقدير اعلى من اخر فمن حقة التعين
انا اعلم ان الامر لايخلو باى حال من الاحوال من الواسطة لكن انا عندى يقين ان نسبة المعين بالواسطة ستقل عما كان علية الامر قبل الثورة

معاون نيابة جديد
06-10-2011, 10:07 AM
اسمحلى يااستاذ محمود ان اختلف معاك فيما قولتة ( لابد وان يكون لكل مجتهد نصيب ) فمن حصل على تقدير اعلى من اخر فمن حقة التعين
انا اعلم ان الامر لايخلو باى حال من الاحوال من الواسطة لكن انا عندى يقين ان نسبة المعين بالواسطة ستقل عما كان علية الامر قبل الثورة

انا موافق ان الاعلي هو اللي يكون اولي بالتعيين بس من نفس الجامعة يعني مينفعش نساوي واحد جايب 74 في المية بجامعة القاهرة او عين شمس او الاسكندرية بواحد جايب 78 في المية بجامعة الاقاليم ولو عاييزين الحق يبقي يتاخد من كل جامعة نسبة من التعيين وبترتيب الدرجات كدة يبقي موافقيين و الا كنا دخلنا جامعة في الاقاليم وبلاش تعب مش معني كدة ان جامعات الاقاليم اللي جاب تقدير متعبش بس تعب عن تعب يفرق وكلامي ياريت محدش يزعل منة

الأفــوكــــاتــــو
06-10-2011, 01:22 PM
فعلآ المقترح الصيحيح او الافضل للجميع انة يتم الاختيار لكل جامعة على حدة وبالترتيب ولا يجوز تخطى الاعلى مجموعآ ألا اذا كان هناك سبب :

السبب الاول :: وهو وجود قضايا على المرشح او الاسرة الصغير مثل قضايا المخدرات والسرقة والسلاح والنصب والقتل يعنى قضايا كبيرة وتكون صادرة فيها بأحكام نهائية .

السبب الثانى :: وهو انتماء المرشح او الاسرة الصغيرة الى اى حزب سياسى لان عضو الهيئة القضائية لايجوز انتمائة لاى حزب او ميولة لاى تيار من التيارات سواء حزب حاكم أو غيرة لان انتمائة لاى حزب سيفسد مرفق القضاء وسيكون نتيجة ما علية الآن القضاء من انقسام تيار مستقل وتيار الحكومة وتيار مبارك وتيار امن الدولة وتيار الحزب الوطنى .... ويقتصر هذا السبب على المرشح واسرتة الصغيرة غير مدون اساميهم بأى حزب فقط يعنى اسمة مش موجود او مش مستخرج استمارة عضوية لاى حزب يبقى كدة هو فى السليم .. علشان منقولش ان التحريات هتظلم حد ..ويبقى الفيصل لية عضوية فى اى حزب يبقى لية انتماء ملهوش عضوية يبقى برائة ...لانة من المفترض ان يكون مستقل بمنأى عن السياسة او يعبر عن أرائة بدون ان يكون لة انتماء ... ونحن الآن ننادى بأستقلال القضاء...

ويبقى بكدة مافيش غير السببين دولة اللى ممكن يأثروا على المرشح الاعلى تقديرآ ... ويبقى التعيين بترتيب المجموع لكل جامعة على حدة اذا كان فى سبب من السببين يبقى يخرج من القائمة ويدخل اللى وراة على طول فى الترتيب ...... حتى لو كان فقير او ابن فلاح او ابن موظف بسيط

ahmed_2011
06-10-2011, 03:00 PM
ياجماعة مفيش حد عنده معلومات هل سيتم تطبيق نظام الاكاديميه على دفعتنا ام لا وخاصتنا ان فيه تصريح لغريانى فى الشروق ::أوضح رئيس مجلس القضاء أنه يرفض تعديل النص الخاص بمركز الدراسات القضائية، بسبب وجود كثير من الملاحظات حول المركز، وأنه يرغب فى تأجيلها الآن لأنه بصدد الإعداد لإنشاء أكاديمية للقضاة، على أن يتولى المستشار سرى صيام إعداد مشروعها وتكون مهمتها اختبار من يريد الالتحاق بالعمل القضائى لمنع التجاوزات أو المجاملات فى تعيينات النيابة العامة.

gamal amin
06-10-2011, 05:35 PM
الاقرب الى العدل فعلاً انهم يختارو بالتقدير والترتيب على الدفعة وكل جامعة يكون ليها نسبة معينة لكن هيكون فى سؤال منطقى هل كل الجامعات هتبقى متساوية وطبعاً الاجابة زى ما قال الاعضاء قبل كدة هى لا فهيكون فى سؤال تانى هو ايه معيار اختلاف النسبة الى هتتحدد لكل جامعة كمان هتظهر مشكلة تانية هى الناس الى فى اخر الكشوف هيقولو امال قلتلنا نقدم من الاول لية وكلن انا عن نفسى مقتنع جداً بفكرة الاختيار بالترتيب على الجامعة ولكن بشرط هو عدالة توزيع النسب بين الجامعات ومعاملة كليات الازهر ككليات منفصلة مش كجامعة واحدة لان حرام فعلا يتعاملو كجامعة واحدة لان دة ظلم ليهم
بغير الشروط دى أعتقد أن المساوة فى الظلم عدل الكل يخضع لختبار وياخد بالترتيب النهائى

ahmed_2011
06-10-2011, 05:54 PM
المشكله ان الغريانى مصمم على الدراسه فى الاكاديميه معنى كده ان الدفعة حتتاخر على الاقل 6شهور

gamal amin
06-10-2011, 06:04 PM
بس تيجى على 6 شهور أنا اتوقع اكتر من كدة لو أصر الغريانى على الدراسة بالاكادمية ومكتفوش بمجرد امتحان

ahmed_2011
06-10-2011, 06:37 PM
والله ياباشا اكثر من ذلك..........هو يعتبر ذلك من انجازاته هة الاكاديميه وتعديل السلطة القضائيه .................

معاون نيابة جديد
06-10-2011, 07:02 PM
انا مش معترض علي الاختبار علشان كدة هيبقي معيار واحد لكل المتقدميين ولكن ارفض ان اتساوي باي جامعة اخري لو تم تحديد نسب متساوية لكل الجامعات

المليجى البرنس
26-10-2011, 07:32 AM
منتصر الزيات وسامح عاشور عطلوا القانون عشان خاطر انتخابات نقيب المحامين :angry:
يا رب ما يكسبوها هما الاتنين :pray:

3 سيناريوهات :-

الأول :-ان يتم اصدار القانون بعد الاتفاق مع المحامين والغاء المواد المختلف عليها :victory:

الثانى :-ان يتم تأجيل اصدار القانون حتى انتخاب البرلمان وبالتالى ننتظر عدة شهور :nono:

الثالث :-ان يتم تأجيل اصدار القانون حتى انتخاب البرلمان ودفعتنا تمشى حسب القانون القديم :thumbsup:

وفى كل الحوال احنا اللى مضـــــــــــــــرورين واخوانا فى دفعة 2009 ومحدش حــــــــــاســـــــــــــــــــس بــــنــــــــــــــــــــا:smashfreak:

Mohamed81
26-10-2011, 07:12 PM
و هل تأجيل القانون و لا حتى صدوره له علاقه باستكمال التفتيش على الاقل
انا مش عارف فيه ايه

Amr RadwAn
27-10-2011, 02:52 AM
هتستفاد ايه لو كملت التفتيش واعدت بعدها 7 شهور تستنى القانون مثلاً !! ده مشكلة شبيهة بالدستور أولاً أم الانتخابات أولاً :sleep_1:

Mohamed81
30-10-2011, 02:44 PM
هتستفاد ايه لو كملت التفتيش واعدت بعدها 7 شهور تستنى القانون مثلاً !! ده مشكلة شبيهة بالدستور أولاً أم الانتخابات أولاً :sleep_1:

خلاص خلينا قاعدين

Mohamed81
28-11-2011, 03:54 AM
هل من الممكن الغاء الدفعه ؟؟؟

الاستاذ
28-11-2011, 03:59 PM
هل من الممكن الغاء الدفعه ؟؟؟

هيلغي ايه ياباشا
هو اصلا فيه اجراءحصل علشان يتلغي
مافيش في ادينا اننا ندعي..

Mohamed81
28-11-2011, 04:21 PM
اقصد الغاء الاعلان و نزول اعلان جديد مثلا

النائب العام المصرى
28-11-2011, 04:21 PM
اصبر وما صبرك الا بالله
ولا يوجد شئ اسمه الغاء الدفعة هى ممكن تتأخر الى ابعد من ذلك ولكن الغاء مينفعش

معاون نيابة جديد
29-11-2011, 07:11 PM
محدش عندوا فكرة او سمع كلام عن ميعاد استئناف المقابلات او حتي توقع عن الميعاد

الاستاذ
29-11-2011, 07:18 PM
محدش عندوا فكرة او سمع كلام عن ميعاد استئناف المقابلات او حتي توقع عن الميعاد

في الغالب لن يحدث اي جديد قبل تعين 2009
والوضع كده شكله ان المستشار الغرياني مش ناوي يطلعها في عهده..

معاون نيابة جديد
29-11-2011, 10:42 PM
لية هو الغرياني قاعد لحد امتي

النائب العام المصرى
30-11-2011, 12:12 AM
المستشار حسام الغريانى قاعد الى نهاية السنة القضائية اللى هتنتهى فى 30/6/2012

gamal amin
30-11-2011, 11:22 AM
ياااااااااااااااااااااااااااارب عجل لنا بكرمك يا ارحم الراحمين

Eslam Crispino
01-12-2011, 01:33 PM
بعيدا عن الظلم اللى بيحصل و المجلس اللى حرم حوالى 300 طالب من المتميزين على مستوى جامعات الجمهوريه كلها و تعيين اشباه طلبه حاصلين على مقبول و جيد و طلبه متميزين عددهم 4 او 5 فى كل جامعه .. الناس دى فاكرانا اننا حراميه او شوارعيه ولا ايه بالظبط

لى صديق مقدم فى الجهاز المركزى للمحاسبات و فضل وراهم فى التظلمات ومظاهرات و على الفيس بوك عمل جروب و جاب الفساد كله و فى كل حاجة لحد ما المسؤولين ريحوا دماغهم من وجع الدماغ ده و نتيجته بانت النهارده و اتعين و هو خريج دفعه 2008 على فكره .. و الجهاز اكثر فسادا من المجلس و النيابه العامه

مش عايز كلام عن ان ده مش وقته و البلد فى حالة انتخابات و القضاه مشرفين دلوقتى عليها و كش عارف ايه و الكلام ده

لو هيحطولنا مندوب يقابلنا و يشوف تظلماتنا كلها الى هتبقى باجتماع منظم مش بورق روتينى هيكون افضل لنا من اننا كلنا عارفين اننا مظلومين و ساكتين

و اللى ساكت عن الحق شيطان اهبل و اخرس

ياريت الاقى حد يشجعنى على ده بدل الظلم اللى انا حاسس بيه ده و انا جايب جيد جدا مع مرتبه الشرف 85 % و مش انا لوحدى فى ناس جايبين جيد و جيد جدا غيرى كتير احق بالتعيين من اللى نزلهم التحريات و النيابه واقفه لحد دلوقتى بسبب دفعه مظلومع قبلنا برضو

كفانا ضحك على الزقون بجد معادش فيه دفعه لا تانيه ولا دفعه تالته ولا الغريانى بيشوف حاجة ارحمونا الانتخابات حاجة و المجلس و النيابه حاجة تانيه خالص

اقسم بالله انا ما قصدى اقوم الدنيا او اخد رقابه من المنتدى بس انا هنقل الموضوع ه قسم النيابه و ياريت من الاشراف يسيبه بعد اذن الاشراف .. كفايه بقى حرام دفعه 2009 و 2010 داخلين على 3 سنين من غير شغل

لازم مظاهره او تصعيد الامور فى وجه هؤلاء الظلمه الفاسدين

كلنا فرحنا بالثورة .. بس الثورة بالنسبه ليهم كانت مفيده اكتر مننا

بلا حسام الغريانى بلا مجلس الدوله

يا اما يشوفوا حل فى المجلس و يمشوا العجله اللى واقفه دى .. يا اما حسام االعريانى اللى موقف 2009 عشان يعيدها من الاول و لسه معملش اى حاجة يتصرف بقى كفايه

الاستاذ
01-12-2011, 03:42 PM
بعيدا عن الظلم اللى بيحصل و المجلس اللى حرم حوالى 300 طالب من المتميزين على مستوى جامعات الجمهوريه كلها و تعيين اشباه طلبه حاصلين على مقبول و جيد و طلبه متميزين عددهم 4 او 5 فى كل جامعه .. الناس دى فاكرانا اننا حراميه او شوارعيه ولا ايه بالظبط

لى صديق مقدم فى الجهاز المركزى للمحاسبات و فضل وراهم فى التظلمات ومظاهرات و على الفيس بوك عمل جروب و جاب الفساد كله و فى كل حاجة لحد ما المسؤولين ريحوا دماغهم من وجع الدماغ ده و نتيجته بانت النهارده و اتعين و هو خريج دفعه 2008 على فكره .. و الجهاز اكثر فسادا من المجلس و النيابه العامه

مش عايز كلام عن ان ده مش وقته و البلد فى حالة انتخابات و القضاه مشرفين دلوقتى عليها و كش عارف ايه و الكلام ده

لو هيحطولنا مندوب يقابلنا و يشوف تظلماتنا كلها الى هتبقى باجتماع منظم مش بورق روتينى هيكون افضل لنا من اننا كلنا عارفين اننا مظلومين و ساكتين

و اللى ساكت عن الحق شيطان اهبل و اخرس

ياريت الاقى حد يشجعنى على ده بدل الظلم اللى انا حاسس بيه ده و انا جايب جيد جدا مع مرتبه الشرف 85 % و مش انا لوحدى فى ناس جايبين جيد و جيد جدا غيرى كتير احق بالتعيين من اللى نزلهم التحريات و النيابه واقفه لحد دلوقتى بسبب دفعه مظلومع قبلنا برضو

كفانا ضحك على الزقون بجد معادش فيه دفعه لا تانيه ولا دفعه تالته ولا الغريانى بيشوف حاجة ارحمونا الانتخابات حاجة و المجلس و النيابه حاجة تانيه خالص

اقسم بالله انا ما قصدى اقوم الدنيا او اخد رقابه من المنتدى بس انا هنقل الموضوع ه قسم النيابه و ياريت من الاشراف يسيبه بعد اذن الاشراف .. كفايه بقى حرام دفعه 2009 و 2010 داخلين على 3 سنين من غير شغل

لازم مظاهره او تصعيد الامور فى وجه هؤلاء الظلمه الفاسدين

كلنا فرحنا بالثورة .. بس الثورة بالنسبه ليهم كانت مفيده اكتر مننا

بلا حسام الغريانى بلا مجلس الدوله

يا اما يشوفوا حل فى المجلس و يمشوا العجله اللى واقفه دى .. يا اما حسام االعريانى اللى موقف 2009 عشان يعيدها من الاول و لسه معملش اى حاجة يتصرف بقى كفايه

هو حضرتك دفعه 2010؟
وجامعه ايه؟
وحضرتك بتكلم عن مجلس الدوله ولا النيابه علشان اقدر افيدك!

Eslam Crispino
01-12-2011, 04:18 PM
2010 يا باشا بتكلم عن المجلس و الظلم اللى حصل فى نزول التحريات على عدد قليل جدا

و النيابه العامه عن الغريانى اللى بيحاول ميصدرش اى قرار عن الدفع اللى قبلنا تجنبا للمصادمات

لازم تصعيد الامور بجد فى دى و فى دى

الاقصرى
01-12-2011, 10:03 PM
الى الاستاذ المحترم / اسلام eslam crispo
تحية طيبة وبعد
اول:ا احب اطمنك انه انشاء الله مش حيضيع حقك هدر وعمر تعبك مايروح هدر واننا فى ظروف البلد وانه فى خلال ستة شهور سيتم انتخاب رئيس جمهورية سيتغير الوضع للاحسن طالما نتيجة المجلس لم تظهر وان المجلس العسكرى من الواضح انه لايريد صدام مع احد

ثانيا: كلنا نعيش نفس الماساة اهدار حق الحاصلين على تقديرات مرتفعة وبخاصة الجيد جدا
ثالاثا: احب اسالك هو حضرتك خريج جامعة ايه ومين اللى اتخطى حضرتك فى التحريات وتقديرهم

وشكرا ليك وربنا معانا كلنا

محمد 2009
02-12-2011, 04:30 PM
جامعة الأزهر تبدأ فى تعيين أوائل الخريجين من دفعات 2002 حتى 2010

بدأت جامعة الأزهر برئاسة د. أسامة العبد رئيس الجامعة فى اتخاذ إجراءات تعيين أوائل الخريجين من دفعات 2002 وحتى 2010 كأعضاء بهيئات التدريس بمختلف كليات الجامعة تنفيذًا لقرار رئيس مجلس الوزراء ووفق الضوابط والقواعد التى أقرها رئيس جامعة الأزهر د.أسامة العبد مع التيسير فى الإجراءات للانتهاء من تعيينهم.

وأوضح الأمين العام لجامعة الأزهر محمود شعيب اليوم الجمعة، أن إدارة الجامعة تعد حالياً مشروع قرار تعيين أوائل الخريجين بكلية اللغات والترجمة من هذه الدفعات بعد استكمال الكلية لكافة البيانات الخاصة بهؤلاء الخريجين وإرسالها لإدارة الجامعة والتى تقوم بإرسال مشروع قرار التعيين إلى مجلس الوزراء لاستصدار قرار التعيين من رئيس المجلس باعتباره المختص بشئون الأزهر لتكون اللغات والترجمة الكلية الأولى التى يبدأ بها تنفيذ قرار رئيس مجلس الوزراء بتعين أوائل خريجى الأزهر.

وشدد أمين عام جامعة الأزهر، على أن إدارة الجامعة ستقوم تباعا بإرسال مشروعات قرارات تعيين باقى أوائل الخريجين فور تلقيها مستنداتهم من كلياتهم بعد مراجعتها وفق الضوابط التى وافق عليها مجلس الوزراء ومجلس الجامعة للتعيين وبعد التأكد من ترتيب الأوائل على مستوى كل قسم وشعبة ضمانا لحقوق الجميع.

وأشار شعيب إلى التزام الجامعة بتعيين كل أوائل الخريجين من هذه الدفعات وعدم تقاعسها عن ذلك، مناشدا الأوائل التحلى بالصبر، موضحاً أن الجهاز المركزى للتنظيم والإدارة ووزارة المالية وافقا على تدبير 6333 درجة ممولة لهؤلاء الأوائل من تلك الدفعات، وأن قواعد تعيين أوائل خريجى الأزهر من دفعات 2002 إلى 2010 تضمنت إلغاء شرط الفصل من الدراسات العليا الخاص بتعيين أوائل الخريجين، وأخذ الملفات من الأول والثانى من كل قسم وشعبة طبقاً للأقسام التى يعين عليها أعضاء هيئة التدريس، واستبعاد الأوائل الذين يثبت رسوبهم فى إحدى سنوات الدراسة أو لديهم محاضر غش تحقيقاً للعدالة بين الجميع.
اليوم السابع

Eslam Crispino
03-12-2011, 01:42 PM
الى الاستاذ المحترم / اسلام eslam crispo
تحية طيبة وبعد
اول:ا احب اطمنك انه انشاء الله مش حيضيع حقك هدر وعمر تعبك مايروح هدر واننا فى ظروف البلد وانه فى خلال ستة شهور سيتم انتخاب رئيس جمهورية سيتغير الوضع للاحسن طالما نتيجة المجلس لم تظهر وان المجلس العسكرى من الواضح انه لايريد صدام مع احد

ثانيا: كلنا نعيش نفس الماساة اهدار حق الحاصلين على تقديرات مرتفعة وبخاصة الجيد جدا
ثالاثا: احب اسالك هو حضرتك خريج جامعة ايه ومين اللى اتخطى حضرتك فى التحريات وتقديرهم

وشكرا ليك وربنا معانا كلنا

انا خريج جامعه المنصورة شعبه .. و تم نزول التحريات لتعين اول 4 اوائل + واحد جايب جيد بس واسطته كبيرة لا داعى لذكرها .. فى مجلس الدوله

اما النيابه .. فحسام الغريانى لا تعليق عليه بصراحه !! و حرام لما نستنى 6 شهور و ياعالم الاولويه ستكون دمج 2009 و 2010 مع بعض ام 2009 و بعدها 2010 !!

الاستاذ
04-12-2011, 12:50 AM
انا خريج جامعه المنصورة شعبه .. و تم نزول التحريات لتعين اول 4 اوائل + واحد جايب جيد بس واسطته كبيرة لا داعى لذكرها .. فى مجلس الدوله

هذا الكلام غير صحيح بالمره ياباشا
جامعه المنصوره نزل ليها 11 اسم وكلهم حاصلين علي امتياز و جيد جدا مع مرتبه الشرف باستثناء رقم 11 فهو حاصل علي جيد جدا.
والعدد 6 عربي و5 اتجليزي والخامس ده الي حاصل علي جيد جدا الي حضرتك بتقول عليه جيد.
وانا شايف الكشف بعيني
اكيد الي وصل لحضرتك المعلومه وصلها لحضرتك غلط...

gamal amin
04-12-2011, 10:58 AM
هذا الكلام غير صحيح بالمره ياباشا
جامعه المنصوره نزل ليها 11 اسم وكلهم حاصلين علي امتياز و جيد جدا مع مرتبه الشرف باستثناء رقم 11 فهو حاصل علي جيد جدا.
والعدد 6 عربي و5 اتجليزي والخامس ده الي حاصل علي جيد جدا الي حضرتك بتقول عليه جيد.
وانا شايف الكشف بعيني
اكيد الي وصل لحضرتك المعلومه وصلها لحضرتك غلط...
بسم الله ما شاء الله انتو عندكم حد بيجيب امتياز
وعموما يا شباب مفيش حاجة هتحصل غير لما تخرج دفعة 2009 وان شاء الله 2009 مش هتتاخر عن ينايربالكتير

الاستاذ
04-12-2011, 01:16 PM
بسم الله ما شاء الله انتو عندكم حد بيجيب امتياز

لا ده في الشعبه بس
لكن عربي جيد جدا..

وعموما يا شباب مفيش حاجة هتحصل غير لما تخرج دفعة 2009 وان شاء الله 2009 مش هتتاخر عن ينايربالكتير

بس يارب يكون يناير 2012..

Eslam Crispino
05-12-2011, 01:31 PM
بص يا باشا هقول لحضرتك على حاجة .. و الله العظيم اللى انا متأكد منه ان التحريات زى ما حضرتك قلت بالنسبه للشعبه انها نزلت لاول اربعه امتياز وواحد جاب جيد انا عارفه بالاسم لان والده هذه الايام حاجة حلوة اوى ما شاء الله ربنا فتحها عليه جدا :)

على فكره راجل محترم مش بسخر منه ابدا :)

حقه على فكره انه طالما جاب جيد يتعين انا مقلتش حاجة .. بس النتيجه كانت معروفه سلفا .. مكانش ليها اى لازمه بقى اننا نروح من 8 الصبح لحد 12 الظهر عشان نفضل واقفين 10 ثوانى بالظبط و النتيجه كانت معروفه .. انا معاك ان دى سياسه التعيين فى الهيئات القضائيه و ان ده بيحصل فى النيابه و المجلس و الاداريه و كله ان المقابله الشخصيه مش بيبقى عليها عامل مهم ... كل شويه حد يقول فيه دفعه تانيه للتحريات .. و واحد يقول لا مفيش و تالت يقول بعد العيد .. تفتكر دى لو هيئه محترمه او حد حاسس بينا منهم مش هيطلع بيان رسمى يطمن الناس عشان تشوف مستقبلها !!

ما علينا يا باشا سواء كان جاب جيد او جيد جدا الموضوع مش كده .. الموضوع هو شوف كام واحد فى الشعبه 250 .. 274 .. 300 ا مهما كان عددهم شوف اللى نزلهم تحريات كام ...!!

شووف عدد الدفعه عربى كام و شوف اللى نزلهم تحريات كام 10 !! 11 !! حتى 12 !! يا سيدى الفاضل قول حتى 20

دى سياسه اه على عينى وراسى بس سياسه خاظئه ظالمه وزى ما تقول قول .. لازم وقفه معاهم الناس دى .. لو ليهم اولاد فى نفس المحنه اللى احنا فيها مش هيأخروا دفعتين لحد دلوقتى لازم وقفه معاهم

بالنسبه لحسام بيه الغريانى اللى زيه زى عصام شرف لا بيهش ولا بينش اقسملك بالله و احلفلك على المصحف و اعمل لحضرتك اللى تقول عليه انه لا شاف ورقه تظلم من حد من 2009 ولا هيراجع بنفسه الاوراق بتاعتهم ولا كل اللى اتقالهم ده

الراجل جاتله تعليمات زى ما قال الاقصرى هنا انه مش عايز صدام مع حد المجلس العسكرى الايام دى بالذات .. عدى يا عم ايامك الى فاضله على خير و فكك من المشاكل .. عشان كده الطلبه الثائرين من دفعه 2009 محدش هيعمل ليهم حاجة الغريانى مدته هتخلص فى 6/2012 و بقول لحضرتك من دلوقتى مش هيعملهم حاجة لا هو ولا المجلس العسكرى ولا اى حد من اعضاء المجلس الاعلى للهيئات القضائيه كلها تجنبا للمشاكل و الصدامات معهم :)

يبقى ايه الحل ؟؟

الحل وقفه مع الناس دى .. فيه دفعه 2008 و 2009 نفس المعناه بتاعتنا بالظبط اللى مقدمين فى الجهاز المركزى للمحاسبات و حصل معاهم نفس الموضوع تعنت و اختيار ظالم للطلبه الغير جديرين بالتعيين و ابناء عاملين فاشلين فى الجهاز .. فضلوا ورا حقهم و رفعوا لافتات وعملوا وقفات احتجاجيه و عملوا حتى صفحه على الفيس بوك .. و نادوا و تعبوا و عملوا اللى متعملش .. جودت الملط جه فجأه و مشى .. و فقدوا الامل تماما .. بس بعضهم فضل برضوا وراهم لحد ما جت الرئيسه الجديده اسمها منيرة على ما اذكر و شافت ورقهم و قعدت معاهم و طلعلهم قرار التعيين لمتظلمين من يوم 1 ديسمبر الجارى و لمده 15 يوم كامله للتعيين :)

فضلوا يزنوا عليهم لحد ا اخدوا حقهم .. ما ضاع حق وراءه مطالب سيدى الفاضل

انما ناس تروح من 8 الصبح و كان فيه ناس جايه من الصعيد فى قطار 2 باليل و سامعهم بنفسى لحد 12 الضهر عشان فى الاخر المجلس الفاشل الظالم ياخدوا 5 ولا 6 من كل جامعه يا سيدى حتى 10 ولا 20 من كل جامعه هتقولى سياسه هقولك سياسه فاشله لازم تتشال ... بجد حرام يعنى سيبك من معاناتهم اللى مكنتش حاسس بيها قدهم لانى مقيم فى القاهره .. بس فكر فيها بجد هتتعبك اوى ان الناس دى ظلمه و مينفعش السكوت عليهم لا هما و لا حسام الغريانى و لا المجلس الاعلى للقضاء ولا النائب العام

2009 و 2010 !! الى الان لم يتم تعيينهم و بجد متقوليش البلد فى فتره انتخابات و الاشراف القضائى عليها و الجو ده .. الناس دى عمرها ما هتنجزنا غير بالضغط عليهم صدقنى

لازم حل :)

Nights Talker
05-12-2011, 01:46 PM
بص يا باشا هقول لحضرتك على حاجة .. و الله العظيم اللى انا متأكد منه ان التحريات زى ما حضرتك قلت بالنسبه للشعبه انها نزلت لاول اربعه امتياز وواحد جاب جيد انا عارفه بالاسم لان والده هذه الايام حاجة حلوة اوى ما شاء الله ربنا فتحها عليه جدا :)

على فكره راجل محترم مش بسخر منه ابدا :)

حقه على فكره انه طالما جاب جيد يتعين انا مقلتش حاجة .. بس النتيجه كانت معروفه سلفا .. مكانش ليها اى لازمه بقى اننا نروح من 8 الصبح لحد 12 الظهر عشان نفضل واقفين 10 ثوانى بالظبط و النتيجه كانت معروفه .. انا معاك ان دى سياسه التعيين فى الهيئات القضائيه و ان ده بيحصل فى النيابه و المجلس و الاداريه و كله ان المقابله الشخصيه مش بيبقى عليها عامل مهم ... كل شويه حد يقول فيه دفعه تانيه للتحريات .. و واحد يقول لا مفيش و تالت يقول بعد العيد .. تفتكر دى لو هيئه محترمه او حد حاسس بينا منهم مش هيطلع بيان رسمى يطمن الناس عشان تشوف مستقبلها !!

ما علينا يا باشا سواء كان جاب جيد او جيد جدا الموضوع مش كده .. الموضوع هو شوف كام واحد فى الشعبه 250 .. 274 .. 300 ا مهما كان عددهم شوف اللى نزلهم تحريات كام ...!!

شووف عدد الدفعه عربى كام و شوف اللى نزلهم تحريات كام 10 !! 11 !! حتى 12 !! يا سيدى الفاضل قول حتى 20

دى سياسه اه على عينى وراسى بس سياسه خاظئه ظالمه وزى ما تقول قول .. لازم وقفه معاهم الناس دى .. لو ليهم اولاد فى نفس المحنه اللى احنا فيها مش هيأخروا دفعتين لحد دلوقتى لازم وقفه معاهم

بالنسبه لحسام بيه الغريانى اللى زيه زى عصام شرف لا بيهش ولا بينش اقسملك بالله و احلفلك على المصحف و اعمل لحضرتك اللى تقول عليه انه لا شاف ورقه تظلم من حد من 2009 ولا هيراجع بنفسه الاوراق بتاعتهم ولا كل اللى اتقالهم ده

الراجل جاتله تعليمات زى ما قال الاقصرى هنا انه مش عايز صدام مع حد المجلس العسكرى الايام دى بالذات .. عدى يا عم ايامك الى فاضله على خير و فكك من المشاكل .. عشان كده الطلبه الثائرين من دفعه 2009 محدش هيعمل ليهم حاجة الغريانى مدته هتخلص فى 6/2012 و بقول لحضرتك من دلوقتى مش هيعملهم حاجة لا هو ولا المجلس العسكرى ولا اى حد من اعضاء المجلس الاعلى للهيئات القضائيه كلها تجنبا للمشاكل و الصدامات معهم :)

يبقى ايه الحل ؟؟

الحل وقفه مع الناس دى .. فيه دفعه 2008 و 2009 نفس المعناه بتاعتنا بالظبط اللى مقدمين فى الجهاز المركزى للمحاسبات و حصل معاهم نفس الموضوع تعنت و اختيار ظالم للطلبه الغير جديرين بالتعيين و ابناء عاملين فاشلين فى الجهاز .. فضلوا ورا حقهم و رفعوا لافتات وعملوا وقفات احتجاجيه و عملوا حتى صفحه على الفيس بوك .. و نادوا و تعبوا و عملوا اللى متعملش .. جودت الملط جه فجأه و مشى .. و فقدوا الامل تماما .. بس بعضهم فضل برضوا وراهم لحد ما جت الرئيسه الجديده اسمها منيرة على ما اذكر و شافت ورقهم و قعدت معاهم و طلعلهم قرار التعيين لمتظلمين من يوم 1 ديسمبر الجارى و لمده 15 يوم كامله للتعيين :)

فضلوا يزنوا عليهم لحد ا اخدوا حقهم .. ما ضاع حق وراءه مطالب سيدى الفاضل

انما ناس تروح من 8 الصبح و كان فيه ناس جايه من الصعيد فى قطار 2 باليل و سامعهم بنفسى لحد 12 الضهر عشان فى الاخر المجلس الفاشل الظالم ياخدوا 5 ولا 6 من كل جامعه يا سيدى حتى 10 ولا 20 من كل جامعه هتقولى سياسه هقولك سياسه فاشله لازم تتشال ... بجد حرام يعنى سيبك من معاناتهم اللى مكنتش حاسس بيها قدهم لانى مقيم فى القاهره .. بس فكر فيها بجد هتتعبك اوى ان الناس دى ظلمه و مينفعش السكوت عليهم لا هما و لا حسام الغريانى و لا المجلس الاعلى للقضاء ولا النائب العام

2009 و 2010 !! الى الان لم يتم تعيينهم ولا النيابه الاداريه فتحت ابوابها بسبب التحقيق مع ظالم فاشل سادى اسمه تيمور .. ما فيه 500 رئيس يجيبوه و يشوف الناس اللى من 2008 متعينوش لسه فى الاداريه ... و بجد متقوليش البلد فى فتره انتخابات و الاشراف القضائى عليها و الجو ده .. الناس دى عمرها ما هتنجزنا غير بالضغط عليهم صدقنى

لازم حل :)
الراجل ده جاب من الأخر . هى فعلا مش هتيجى غير كده. انت راجل جــــــــــدع

ahmed_2011
05-12-2011, 02:12 PM
الواحد مش عارف ايه اللى يحصل لو الغريانى مش عارف يخذ قرار سواء فى2009و2010

حماقي
05-12-2011, 02:56 PM
في معلومات عرفتها ان المستشار حسام الغلياني لديه نيه انه ينظر في 2009 فقط ويرجئ 2010 لرئيس المجلس الاعلي للقضاء الجديد دى معلومات وصلتني امبارح وحتاكد انهاردة من مدى صحتها من عدمه

gamal amin
05-12-2011, 03:15 PM
هههههههههههههههههههه اهنا كدة هنعاصر 3 رؤساء نقض والله اهنا هندخل التاريخ يا رجالة من حقنا نفتخر بالموضع دة بس فعلاً هو دة الاقرب للمنطق هيخرج دفعة 2009 ويقول مليش دعوة بيها دة الى عملها سرى بية صيام ويسيب 2010 للرئيس الى هييجى بعده وأهنا ادينا مستنيين من سرى لحسام للى هييجى بعد حسام

الاستاذ
05-12-2011, 10:01 PM
بص يا باشا هقول لحضرتك على حاجة .. و الله العظيم اللى انا متأكد منه ان التحريات زى ما حضرتك قلت بالنسبه للشعبه انها نزلت لاول اربعه امتياز وواحد جاب جيد انا عارفه بالاسم لان والده هذه الايام حاجة حلوة اوى ما شاء الله ربنا فتحها عليه جدا

على فكره راجل محترم مش بسخر منه ابدا

ياباشا والله انا شايف الكشف بعيني وعارف اسم الشخص الي بتكلم عنه وعارف ابوه بيشغل منصب ايه بالظبط وعارف كمان دوره ايه بعد الثوره بخصوص مبارك
اعتقد كده حضرتك اتاكدت اني عارف كويس انا بتكلم عن مين
انا معرفش الزميل الي حضرتك بتكلم عنه شخصيا ومعرفتش غير لما شفت اسمه وتقديره و لكن واجب علي ارفع هذا القول غير الصحيح عنه بانه حاصل علي جيد
وانا شايف بعيني الكشف وهو حاصل علي جيد جدا بنسبه 81.5%.

اوؤيدك في هذا الكلام فعلا حرام في المجلس يكون التعين لا يتجاوز 5% من المتقدمين
مفروض الاعداد المقبوله تتناسب مع الاعداد المتقدمه..

في معلومات عرفتها ان المستشار حسام الغلياني لديه نيه انه ينظر في 2009 فقط ويرجئ 2010 لرئيس المجلس الاعلي للقضاء الجديد دى معلومات وصلتني امبارح وحتاكد انهاردة من مدى صحتها من عدمه

محدش في مصر خالص يعرف اي اخبار عن دفعه 2010

معاون نيابة جديد
06-12-2011, 12:24 AM
هو ممكن مين يجي بعد المستشار حسام الغرياني

الإمبراطور 2010
06-12-2011, 12:44 PM
هو ممكن مين يجي بعد المستشار حسام الغرياني

انا عارفه بس مش متاكد قوى
يعنى صعب حاجه تبان دلوقت ومش مهم مين اللى يمسك المهم اللى يمسك ينجز
وبعدين دة لسه 6 او 7 شهور على ما المستشار حسام الغريانى يطلع على المعاش
يعنى ممكن الفترة دى على الاقل نعمل فيها حتى المقابلات دة اذا فكر انه يعملها:showoff:
وانا سألت نائب نقض ومستشار فى التفتيش عن اى اخبار عن الدفعه قالولى لما دفعه 2009 تتعين الاول.

معاون نيابة جديد
07-12-2011, 01:23 AM
انا عارفه بس مش متاكد قوى
يعنى صعب حاجه تبان دلوقت ومش مهم مين اللى يمسك المهم اللى يمسك ينجز
وبعدين دة لسه 6 او 7 شهور على ما المستشار حسام الغريانى يطلع على المعاش
يعنى ممكن الفترة دى على الاقل نعمل فيها حتى المقابلات دة اذا فكر انه يعملها:showoff:
وانا سألت نائب نقض ومستشار فى التفتيش عن اى اخبار عن الدفعه قالولى لما دفعه 2009 تتعين الاول.
طيب قولنا مين يا امبراطور ثانيا ان حاسس اني مفيش امل لحد شهر 6 وربنا يخيب ظني ولا اية رايي حضرتك

الإمبراطور 2010
07-12-2011, 01:49 PM
طيب قولنا مين يا امبراطور ثانيا ان حاسس اني مفيش امل لحد شهر 6 وربنا يخيب ظني ولا اية رايي حضرتك

وضحتلك اللى انت عاوزة فى رساله خاصه
اما اذا كان فى امل او مفيش والله ياباشا دة بيعتمد زى ما قولت على اللى فى ايده القرار وملهاش علاقه لا بانتخابات
ولا باى حاجه بتحصل فى البلد لوعاوز يخلص اى دفعه هيخلصها لو عاوز
اما اننا هنتستنا لحد شهر 6 ان شاء الله اتنمى اننا مننتظرش الفترة د كلها بس اذا دفعه 2009 اتعينت
ممكن بعديها نقول انهم هيبتدو يفكرو فى 2010
ووالله صدقنى مفيش حد عندة معلومه مؤكدة عن دفعتنا حتى المستشاريين .
وربنا ييسر لينا الامور .

الاستاذ
07-12-2011, 03:53 PM
وضحتلك اللى انت عاوزة فى رساله خاصه
اما اذا كان فى امل او مفيش والله ياباشا دة بيعتمد زى ما قولت على اللى فى ايده القرار وملهاش علاقه لا بانتخابات
ولا باى حاجه بتحصل فى البلد لوعاوز يخلص اى دفعه هيخلصها لو عاوز
اما اننا هنتستنا لحد شهر 6 ان شاء الله اتنمى اننا مننتظرش الفترة د كلها بس اذا دفعه 2009 اتعينت
ممكن بعديها نقول انهم هيبتدو يفكرو فى 2010
ووالله صدقنى مفيش حد عندة معلومه مؤكدة عن دفعتنا حتى المستشاريين .
وربنا ييسر لينا الامور .

انا بؤكد كلام زميل العزيز مصطفي ان محدش عنده اي معلومات عن الدفعه حتي اعضاء مجلس القضاء الاعلي
وكل ما في ايدينا هو الدعاء..

معاون نيابة جديد
11-12-2011, 05:04 AM
شكرا ليك يا استاذ مصطفي والاستاذ الاستاذ نائب المشرف العام بس في خبر عن انشاء اكاديمية القضاة فهل دة ممكن يطبق علينا ولا اية رايكم
http://www3.youm7.com/News.asp?NewsID=549643&SecID=65&IssueID=168

gamal amin
11-12-2011, 10:25 AM
ربنا ييسر بس هو اهنا لسة هنستنى الاكدمية وبعدين دول بقالهم سنة بيقولو فى اقرب فرصة

Eslam Crispino
11-12-2011, 12:37 PM
شباب . حابب اوضح حاجة .. انه اللى معطل تعيين دفعه 2009 لحد دلوقتى عدد الطلبه المتظلمين من قرار التعيين ... بيقولوا ان فيه ناس نزلهم تحريات مقبول و جيد و فيه فيهم جايبين جيد جدا و جيد متعينوش ... من مصادر موثوقه .. ان معظم هؤلاء الطلبه اجتماعيا مش ولا بد ... انا مش بقول كلام من دماغى انا بقول كلام من مصادر محترمه ... كل واحد فينا مصاحب ييجى 4 او 5 من دفعه 2009 و لو ليه حد جايب مقبول و نزله تحريات يقول ... و لو ليه واحد صاحبه جايب جيد جدا وجيد و منزلوش تحريات يقول .. بس يوضح بصراحه اجتماعيا مستوى هذا الصاحب ايه ... عشان لو فعلا كده يبقى من حق مجلس القضاء الاعلى يبت فى الامر

انا بصراحه اشك ان يكون ممن شملهم قرار التعيين فى دفعه 2009 و الذى تم ايقافه مرة اخرى ان يكون من بين هؤلاء الطلبه اشخاص حاصلين على مقبول و تم نزول اسماءهم فى الكشف و جيد جدا و جيد منزلوش ....

شباب المشكله ان الغريانى فى موقف لا يحسد عليه بجد ... خايف يعمل اى حاجة و يهيج عليه الناس من جديد

الدنيا هاديه الايام دى .. لو واحد فيكو يعرف حد جاب تقدير و منزلش فى الكشف يقول .. عشان كده فعلا يبقى ظلم كبير اوى ...

انا عن نفسى بقولوكوا من دلوقتى اطمنوا ... مفيش حاجة هتتعمل فى شهر يناير الجاى ده ... 2009 مش هتتيعن فى شهر يناير ولا حاجة اطمنوا و متعيشوش على اعصابكو ووهم ..ز و احنا السبب بسكوتنا المبالغ فيه ده ... اغلب الظن ان دفعه 2009 هتتيعن فى شهر 6 بعد ما الغريانى يمشى .. او الرئيس الجديد للجمهوريه ييجى ... و بعدين هو ليه كل الناس مطمنه اوى كده ان الرئيس الجديد سواء رئيس جمهوريه او رئيس مجلس القضاء الاعلى هتهدى الدنيا من بعده .. ما ممكن يحصل مشاكل و ممكن المجلس العسكرى ميسلمش السلطه و تدخل البلد تانى فى حوارات ولا ليها اى لازمه بقى و ساعتها انسوا التعيين خالص لا 2012 ولا 2013

يا شباب ارجوكم لازم نعمل حاجة ؟.. اكيد 500 طالب من خيرة طلبه الحقوق لو فكروا شويه هيحاولوا يلاقوا حل .. بدل السكوت ده !

هو مش الزند و مكى دلوقتى بقوا انا و اخويا على ابن عمى و انا و ابن عمى على الغريب !! طب ايه .. قانون السلطه القضائيه لسه هيتعرض على مجلس الشعب يا جدعان ,,!! انتوا بتتكلموا ازاى ... و لسه المرحله التالته هتخلص فى يناير و النتايج بتاعه القوائم بتبقى بعد 45 يوم .. يعنى دخلنا فى شهر 2 و اول اجتماع للمجلس شوفوا هيبقى امتى و انتخابات الشورى و تجهيز البلد لرئاسه الجمهوريه لو المجلس العسكرى صدق فى كلامه .. مصدقش يبقى فيه كلام تانى خالص ... انتوا عايشين فين بس يا جماعه

الواحد حاسس بمعاناه مع ناس فاسدين و ناس منفضين ولا فى دماغهم اى حاجة ... 2009 ايه اللى هتتطلع فى يناير دى .. اذا كان الغريانى بيه وعد و منفذش ولا لسه شاف اى ورق من الكشوفات بتاعه 2009 !!

بلاش بقى جو ان فيه مشروع انشاء اكاديميه و بلاش جو المحامين و القضاه و بلاش جو المحاكم مقفوله ... فيه 5000 قاضى على مستوى الجمهوريه يعملنا حتى التفتيش القضائى و يشوف 2009

بس ارجع و اقولكوا العيب مش عليهم و الله العيب على اللى ساكت عن حقه

الإمبراطور 2010
11-12-2011, 04:07 PM
شكرا ليك يا استاذ مصطفي والاستاذ الاستاذ نائب المشرف العام بس في خبر عن انشاء اكاديمية القضاة فهل دة ممكن يطبق علينا ولا اية رايكم
http://www3.youm7.com/News.asp?NewsID=549643&SecID=65&IssueID=168

كلام جرايد
دفعتنا هيطبق عليها مثل باقى الدفعات السابقه
والكلام دة مكن يحصل فى حاله الغاء الدفعه فقط ودة شئ مستبعد لان فى
جامعات عملت مقابلات التفتيش القضائى .

hamo hema
12-12-2011, 11:42 AM
جماعه لو سمحت انا دفعه 2011 ودماغى حتشت هو ما فيش اخبار عن نزول الاعلان انا على حسب الى قراته ان 2009 لسه متعينتش انا ده الى فهمته واتمنى ان يطلع غلط لانه لو صح يبقى تهريج ومعنى كده ان دفعتى حتعين على 2017 يريت حد متابع يفهمنى ويقولى ايه الوضع ويقولى ارووح اسال فين ويوصفلى العنوان مع الاخذ فى الاعتبار انى لسه متخرج مابقليش 3شهور يعنى لسه ورور وانا من اسكندريه مش القاهره وياريت محدش ينقل مشاركتى لقسم الاستفثارات من الساده المشريفين لانى اكيد الى فى قسم الاستفثارات زيهم زى بلله عليكم الى يجاوب يبقى فاهم ويارب توفيقك ونصرك للجميع

الاستاذ
12-12-2011, 12:00 PM
جماعه لو سمحت انا دفعه 2011 ودماغى حتشت هو ما فيش اخبار عن نزول الاعلان انا على حسب الى قراته ان 2009 لسه متعينتش انا ده الى فهمته واتمنى ان يطلع غلط لانه لو صح يبقى تهريج ومعنى كده ان دفعتى حتعين على 2017 يريت حد متابع يفهمنى ويقولى ايه الوضع ويقولى ارووح اسال فين ويوصفلى العنوان مع الاخذ فى الاعتبار انى لسه متخرج مابقليش 3شهور يعنى لسه ورور وانا من اسكندريه مش القاهره وياريت محدش ينقل مشاركتى لقسم الاستفثارات من الساده المشريفين لانى اكيد الى فى قسم الاستفثارات زيهم زى بلله عليكم الى يجاوب يبقى فاهم ويارب توفيقك ونصرك للجميع

فعلا ياباشا لسه 2009 متعينتش
وكمان 2010 معملتش اي مقابله من الي بتسبق التعين
والمشكله ان مافيش كمان امل ان خلال الكام شهر الجاين اي دفعه تتحرك
ربنا معاكم ومعا..

hamo hema
12-12-2011, 08:44 PM
معلش انا الى يهمنى تتوقع معاليك نزول اعلان دفعه 2011 امتى المفروض اعلان 2010 نزل فى 14 ديسمبر احنا بقى امتى اصل مش معقوله بسب ظروف البلد يعطلعو 3 دفعات

الاستاذ
12-12-2011, 11:07 PM
معلش انا الى يهمنى تتوقع معاليك نزول اعلان دفعه 2011 امتى المفروض اعلان 2010 نزل فى 14 ديسمبر احنا بقى امتى اصل مش معقوله بسب ظروف البلد يعطلعو 3 دفعات

اعتقد هيكون علي اواخر السنه القادمه..

mido_50050
15-12-2011, 01:13 PM
يا جماعة ال بيحصل معانا احنا ودفعة 2009 دا حرام واستهتار بمستقبل ناس كتير انا مثلا والله جالى اكتئاب لأن كان فى كذا فرصه اسافر بره مصر وبمرتب كويس جدا بس طبعا مقدرتش عشان الاختبارات وبعدين هو فى اي؟؟؟ دفعة 2009 واقفه على النتيجه ودفعة 2010 لسه اختبارات ودفعة 2011 لسه الاعلان منزلش اساسا ودفعة 2012 فاضل كام شهر وتتخرج يعنى اربع دفعات المفروض هايشتغلوا فيها السنة دى طيب ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وبعدين لو كانت النيابه بتاخد فى السنه 500 عضو مثلا يبأه كدا فى عجر تقريب 2000 عضو فى النيابه وطبعا ظروف البلد عامله ضغط رهيب فى الشغل على الساده الوكلاء واعضاء النيابه يبأه مفيش حل غير انهم يكملوا حتى دفعة 2009 وبلاش احنا بس نحس ان فى امل وبعدين انا عندى رأى ان كان ممكن 2009 متعيينين دلوقت وبرده كان ممكن 2010 بنعمل اختبارات او كشف طبى بس هى الاعتراضات ال حصلت وانا بقول ان كل واحد يرضى بنصيبه واكيد فى الاحسن انما ال جايب تقدير عالى ومدخلش يبأه يسلك الطريق القانونى والتظلمات وبلاش موضوع الاعتراضات والاعتصامات ال معملتش حاجه غير انها وقفت كل حاجه اساسا وانا بتأسف لو كلامى هايزعل حد عشان دا مجرد رأى بسيط منى انا بس مش اكتر................شكرا

Mohamed81
16-12-2011, 04:04 PM
كل اللي بيتكلم مع المستشار الغرياني عن دفعه 2009 بيقولهم ما تقلقوش بس سيبوني اشتغل في هدوء
منتظرين يا معالي الوزير

ahmed_2011
18-12-2011, 09:13 PM
كل اللي بيتكلم مع المستشار الغرياني عن دفعه 2009 بيقولهم ما تقلقوش بس سيبوني اشتغل في هدوء
منتظرين يا معالي الوزير

يارب سهل يارب العالمين لدفعة 2009 وبعدين2010

gamal amin
18-12-2011, 09:27 PM
زى النهاردة سحبنا الملف من دار القضاء العالى
كل سنة وانتو طيبين يا شباب وزى اليومين دول نكون فى مكاتبنا بأذن الله :st:

راحلون الى الله
19-12-2011, 12:56 PM
با مر الله ربنا يسهل ..........

محمول
19-12-2011, 05:11 PM
السلام عليكم لو سمحتم كنت عاوز أعرف مقابلات التفتيش القضائى جامعة المنوفية هتبقى امتى ولا الموضوع لسة شوية " النيابة العامة "......... وكنت عاوز أسأل عن الناس اللى عملت مقابلة التفتيش قبل الثورة نزلهم تحريات ولا لسة .......... أرجو الإفادة جزاكم الله خير

hamo hema
19-12-2011, 08:33 PM
جماعه الناس بتقول انها زى انهارده سحبت الملف لدفعه 2010 طيب احنا الاعلان لسه منزلش دفعه 2011 مافيش اخبار ولا هو نزل والواحد مش عارف انا متابع من دفعه 2006 كانت هى دى ايامها انا تعبت ومش عارف اهبب ايه انا والمصحف كرهت الثوره دى ايام حسنى مبارك على الاقل كان فى نظام وكنت البلد ماشيه والله انا مش من بتوع احنا اسفين ياريس بس انا تعبان ومش عارف اعمل ايه اسافر القاهره اسال طيب اعمل ايه حد فاهم بلله عليكم يقالى اعمل ايه ده حتى الموقته والله لسه ما طلعتش والله انا تعبان وعلى اعصابى طيب فهمونى كده 3 دفعات وافقين يعنى ماشى 2009 وافقه على التعين بس 2010 لسه معملتش مقابلات طيب ايه وضعهم حيبقو معانا ولا حيبقو هما السنادى واحنا ياخرونا زيهم سنه ولا ده فى علم الله افهم ابوس ايديكم

الإمبراطور 2010
19-12-2011, 10:48 PM
السلام عليكم لو سمحتم كنت عاوز أعرف مقابلات التفتيش القضائى جامعة المنوفية هتبقى امتى ولا الموضوع لسة شوية " النيابة العامة "......... وكنت عاوز أسأل عن الناس اللى عملت مقابلة التفتيش قبل الثورة نزلهم تحريات ولا لسة .......... أرجو الإفادة جزاكم الله خير

المقابلات لسه شويه عليها اما اللى عملو مقابلات تفتيش قضائى اكيد منزلهمش تحريات
لان التحريات دى بتبقى بعد انتهاء جميع المقابلات من تفتيش قضائى ثم اللجنه السباعيه
واذا سيادتك ربنا وفقك ونجحت فى اللجنه السباعيه بينزلك تحريات
وبتنزل التحريات لكل الجامعات فى اوقات قريبه من بعضها.

جماعه الناس بتقول انها زى انهارده سحبت الملف لدفعه 2010 طيب احنا الاعلان لسه منزلش دفعه 2011 مافيش اخبار ولا هو نزل والواحد مش عارف انا متابع من دفعه 2006 كانت هى دى ايامها انا تعبت ومش عارف اهبب ايه انا والمصحف كرهت الثوره دى ايام حسنى مبارك على الاقل كان فى نظام وكنت البلد ماشيه والله انا مش من بتوع احنا اسفين ياريس بس انا تعبان ومش عارف اعمل ايه اسافر القاهره اسال طيب اعمل ايه حد فاهم بلله عليكم يقالى اعمل ايه ده حتى الموقته والله لسه ما طلعتش والله انا تعبان وعلى اعصابى طيب فهمونى كده 3 دفعات وافقين يعنى ماشى 2009 وافقه على التعين بس 2010 لسه معملتش مقابلات طيب ايه وضعهم حيبقو معانا ولا حيبقو هما السنادى واحنا ياخرونا زيهم سنه ولا ده فى علم الله افهم ابوس ايديكم

يا فندم ربنا ييسر الامور لينا جمعيا ولسه اعلان دفعه 2011 منزلش ومش محتاج انك تسافر
لان الاعلان بينزل فى الجرايد وتابع فى المنتدى وهتلاقى هنا باذن الله بمجرد نزوله
وطبعا سبب تاخير نزول الاعلان هو الثورة والاحداث اللى بتمر بيها البلد والدفعات السابقه المعطله الى الان .

Mohamed81
25-12-2011, 02:06 AM
انا اتممت ال 30 امبارح الحمدلله
و طبعا ضاع عليا فرصه التقديم في النيابه الاداريه و قضايا الدوله
ربنا يعوضني في النيابه العامه بقى
يا رب البلد تروق ده اهم من مليون تعيين

الإمبراطور 2010
25-12-2011, 03:59 AM
انا اتممت ال 30 امبارح الحمدلله
و طبعا ضاع عليا فرصه التقديم في النيابه الاداريه و قضايا الدوله
ربنا يعوضني في النيابه العامه بقى
يا رب البلد تروق ده اهم من مليون تعيين

يا باشا صدقنى محدش عارف الخير فين ؟؟
اهم حاجه الرضا باللى مقسمولك
وربنا يوفقنا وكل واحد يحقق ما يتمناه .

وكيل نيابه 1
25-12-2011, 01:06 PM
هل استخراج كارنية نقابة المحامين يؤثر عليا فى تقديمى فى الهيئات القضائية (كالنيابة العامة ومجلس الدوله وغيرها......)

محمد 2009
25-12-2011, 01:53 PM
هل استخراج كارنية نقابة المحامين يؤثر عليا فى تقديمى فى الهيئات القضائية (كالنيابة العامة ومجلس الدوله وغيرها......)
مفيش اي تاثير اخي الفاضل ان شاء الله
بالتوفيق

معاون نيابة جديد
27-12-2011, 05:40 AM
لو اتاخرت في استخراج الكارنية يؤثر علي في العمل كمحامي او من ناحية تانية سنة استخراج الكارنية بتفرق

AnyOne
28-12-2011, 08:34 AM
لو اتاخرت في استخراج الكارنية يؤثر علي في العمل كمحامي او من ناحية تانية سنة استخراج الكارنية بتفرق
بدون الكارنيه لن تعمل محاميا ....
يمكنك ان تستخرج الكارنيه في اي سنه تريدها حتى ولو بعد 10000000 سنه .
ولكن يفضل استخراجة سريعاً لـ 3 اسباب :
1ـ حتى يكون لك هوية في المجتمع .
2ـ حتى لا تضيع وقتا كي تصبح محامي ابتدائي اذا لا قدر الله لم تقبل في الهيئات القضائية . ( لازم تفضل محامي جدول عام لمدة سنتين عشان تقيد ابتدائي ) .
3ـ كل يوم النقابة بترفع سعر الدخول وممكن والله اعلم احتمال تصعب الشروط ويلزموك بالدراسة في اكاديمية تبع نقابة المحامين .
بالتوفيق،،،،

الإمبراطور 2010
01-01-2012, 07:01 AM
يا رب سنه 2012 تكون سنه تعيينا ان شاء الله فى النيابه
وربنا يجعل لنا نصيب فيها .

gamal amin
01-01-2012, 10:19 AM
يا رب سنه 2012 تكون سنه تعيينا ان شاء الله فى النيابه
وربنا يجعل لنا نصيب فيها .

اللهم امين

Mohamed81
01-01-2012, 09:55 PM
يا رب
ده انا قدمت و اتجوزت و خلفت و لسه مفيش جديد :)
ربنا يجعلها سنه سعيده على الجميع باذن الله

mahmoud eltayeb
02-01-2012, 04:36 AM
[امين يارب

النائب العام المصرى
03-01-2012, 07:07 PM
رجاء خاص الى الجميع ... لا تتوقفوا عن الدعاء الى الله ولا تيأسوا ابدا من رحمة الله وان شاء الله الخير قادم

gamal amin
03-01-2012, 10:56 PM
يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب انت عالم بينا وملناش غيرك يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااارب قرب البعيد
اللهم قدر لنا الخير حيث كان ثم رضنا به

serenaty
14-01-2012, 06:05 PM
يا مسهل يا رب
ربنا يوفق الجميع

mido_50050
16-01-2012, 09:33 PM
يا جماعه انا زى الايام دى من سنه كان عندى تفتيش
نفسى بجد حد يعبرنا ويقولنا اى حاجه عن دفعتنا حتى لو ميعاد بعيد بس على الاقل نعرف

Mohamed81
16-01-2012, 11:15 PM
اعتقد انه مش هيبقى فيه جديد قبل الرئيس الجديد

ahmed_2011
16-01-2012, 11:28 PM
[]اعتقد انه مش هيبقى فيه جديد قبل الرئيس الجديد

سياتك عندك توقع مين الرئيس القادم مع العلم ان الغريانى اخره 30/6/2012
اى السنه القضائيه

ahmed_2011
17-01-2012, 12:58 AM
انا اقصد رئيس جمهوريه

ياباشا الغريانى مش عاوز يمشى فى الاجراءات بكره 17/1 انا كملنت سنه على التفتيش .الغريانى مهتم ب2009 واحنا مع الرئيس الجديد لنقض . هل عند خضرتك توقع مين هو ..والغريانى عاوز يطبق الاكاديميه على دافعتنا كما قال أحمد مكى مع منى الشاذلى فى العاشره مساءاا.

Mohamed81
17-01-2012, 07:07 PM
ياباشا الغريانى مش عاوز يمشى فى الاجراءات بكره 17/1 انا كملنت سنه على التفتيش .الغريانى مهتم ب2009 واحنا مع الرئيس الجديد لنقض . هل عند خضرتك توقع مين هو ..والغريانى عاوز يطبق الاكاديميه على دافعتنا كما قال أحمد مكى مع منى الشاذلى فى العاشره مساءاا.

معنديش اي معلومات بصراحه

النائب العام المصرى
19-01-2012, 04:12 PM
لا استبعد حدوث جديد فى بحر شهر من الأن خصوصا بعد اختفاء ملفات دفعة 2009 من ارشيف التعيينات دون اى معلومات مؤكدة من الموظفين ... ربنا يسهل

Mohamed81
19-01-2012, 07:00 PM
يا رب يكون فيه اي تحرك
نعمل حتى مقابله التفتيش و يقولولنا خلاص كده
اي حاجه تبلل ريقنا

gamal amin
19-01-2012, 07:39 PM
خير ان شاء الله يا شباب
معليش يا جماعة انا كنت عاوز أضيف شهادة الدبلومة هيقبلوها ولا لا

ahmed_2011
19-01-2012, 07:50 PM
[]خير ان شاء الله يا شباب
معليش يا جماعة انا كنت عاوز أضيف شهادة الدبلومة هيقبلوها ولا لا[/

ياباشا الف مبروك على الدبلومه الاولى عقبال التانيه ان شاء الله ............. النيابه العامه كويسين حيخدوها منك علدول ان شاء الله فى نفس الغرفه اللى سحب منها الملفات فى البدروم اسئل فين

الإمبراطور 2010
19-01-2012, 08:23 PM
[]اعتقد انه مش هيبقى فيه جديد قبل الرئيس الجديد

سياتك عندك توقع مين الرئيس القادم للنقض مع العلم ان الغريانى اخره 30/6/2012
اى السنه القضائيه

رئيس النقض القادم هو المستشار محمد ممتاز متولى .

لا استبعد حدوث جديد فى بحر شهر من الأن خصوصا بعد اختفاء ملفات دفعة 2009 من ارشيف التعيينات دون اى معلومات مؤكدة من الموظفين ... ربنا يسهل

يارب يا اسلام باشا يبقى فى جديد الايام القادمه .

المليجى البرنس
20-01-2012, 12:58 AM
السادة الزملاء ...
على مسئوليتى الشخصية..
.
.
اختفاء دفعة النيابة العامة 2009 من ارشيف التعيينات تفسيره انه تم الانتهاء من الدفعة نهائيا وتم الاستقرار على السادة المعاونين الجدد وفى كل الجامعات العشرة الاوائل فى الكشوف مقبولين على الاقل وهناك بعض الجامعات مثل المنصورة بها الخمس عشر الاوائل وهناك القاهرة وعين وشمس والاسكندرية بها العشرون الاوائل وهو ما يشبه نظام التكليف... بالاضافة بالطبع الى من تم تعيينه من الجيد .. والدفة موقعة من السادة الشيوخ اعضاء مجلس القضاء الاعلى وهى ما زالت الى الان فى محكمة النقض وان شاء الله سيحمل شهر (2) كل ما هو جديد ...
وبالطبع ده ممكن يعطينا بريق امل فى ان المجلس الحالى يخلصلنا ع الاقل التفتيش كلنا ..

أبن الإخوان
20-01-2012, 08:43 PM
طيب ودفعة 2010 ؟
اكيد مش قبل شهر ستة يبدأو مقابلات تفتش

النائب العام المصرى
23-01-2012, 04:54 PM
لا تقنطوا من رحمة الله
والله الخير هايجى لو اتبشرنا به

Mohamed81
24-01-2012, 02:31 PM
ان الله مع الصابرين
الاهم من النيابه و من الدنيا كلها
ان مصر ترجع

max vee
25-01-2012, 10:27 PM
يا جماعة كل واحد من دفعة 2010 يروح يشوف حاجة يشتغلها لأن شكل الموضوع هيطول اكتر من كدة شوية وأدعوا ربنا أن موضوع الاكاديمية دا ما ينطبقش علينا احنا دفعة 2010 لاننا كبرنا في السن وكمان احنا تجاوزنا الموضوع دا لان ناس كتير من المتقدمين معاهم دبلومات وشهادات اخري كمان الاكاديمية تقعدنا سنتين في الهوا كدا ولا احنا طايلين حاجة وعموما لازم الواحد يبقي مؤمن بالقدر جدا وأن شاء الله ربنا يوفقنا للي فيه الخير قريب بأذن الله وعلي الله يتوكل المؤمنون والحمد لله رب العلمين

عن أبى العباس عبدالله بن عباس رضى الله عنهماقال كنت خلف النبى صلى الله عليه وسلم يوماً فقال
"ياغلام إنى أعلمك كلمات :أحفظ الله يحفظك أحفظ الله تجده تجاهك إذا سألت فسأل الله إذا أستعنت فاستعن
بالله واعلم أن الأمة لو أجتمعت على أن ينفعوك بشئ لم ينفعوك إلا بشئ قد كتبه الله لك وإن أجتمعواعلى
أن يضروك بشئ لن يضروك إلابشئ قد كتبه الله عليك رفعت الأقلام وجفت الصحف
وفى روايه لأحمد
أحفظ الله تجده أمامك تعرف إلى الله فى الرخاء يعرفك فى الشده
وأعلم أن النصرمع الصبر وأن الفرج مع الكرب وأن مع العسريسراً
ماأعظم هذا الحديث فوالله إن المجاهد فى أرض المعركه
يستشعرهذا الحديث ومن أكرمه الله وأمتثل أوامرالله وأجتنب
نواهيه فسوف يثبته الله عندمايلتقى الجمعان عندما تزل
قدم بعدثبوتها والعياذ بالله
وقد أستشعرت قول النبى صلى الله عليه وسلم
وإن أجتمعواعلى أن يضروك بشئ لن يضروك إلا بشئ قد كتبه الله
عليك

hamo hema
26-01-2012, 12:59 AM
طيب معاليك تتوقع الموضوع يطول لحد امتى وايه السيناريو المتوقع لدفعه 2011 الدفعه الى حتى مش عايزين يعبروها باعلان وهو سوال يعنى هما ليه مواقفين الدنيا

law_man22
26-01-2012, 08:40 PM
السلام عليكم
تم حذف المشاركات الخارجه عن الموضوع
هذا الموضوع يتعلق فقط بالمعلومات عن دفعه 2010 نيابه عامه وما يتعلق بها
وليس مكان للجدال فى من الافضل ومن يستحق وغيرها من النقاشات التى تحيد بالموضوع عن هدفه
برحاء الالتزام بالموضوع
نتمنى للجميع التوفيق

max vee
26-01-2012, 11:28 PM
يا استاذ ما تقلقش اللي له رزق في حتة ايا كنت هيا ايه هيروحله وهياخدو اهم حاجة البني ادم يبقي مؤمن ،اللي انا اعرفه ان 2009 خلصوها وان شاء الله القرار يعتمد قريب لانها خلصانه ومعتمده من مجلس القضاء الاعلي بس لسه موجودة في محكمة النقض ونأمل ان يصدر القرار قريبا باذن الله ربنا يكرمهم جميعا ، وبعدها باذن الله يشتغله في 2010 وبعدين يبصو ل 2011 ربنا يكرم الجميع بس انا لو منك اروح اشوفلي شغلانه لان الموضوع هياخد وقت وما تقلقش فيه الف سكة تعرف منها ان الاعلان نزل ومش هيفوتك باذن الله بس انتا قول يا رب

ahmed_2011
27-01-2012, 10:08 PM
يا استاذ ما تقلقش اللي له رزق في حتة ايا كنت هيا ايه هيروحله وهياخدو اهم حاجة البني ادم يبقي مؤمن ،اللي انا اعرفه ان 2009 خلصوها وان شاء الله القرار يعتمد قريب لانها خلصانه ومعتمده من مجلس القضاء الاعلي بس لسه موجودة في محكمة النقض ونأمل ان يصدر القرار قريبا باذن الله ربنا يكرمهم جميعا ، وبعدها باذن الله يشتغله في 2010 وبعدين يبصو ل 2011 ربنا يكرم الجمي
ع بس انا لو منك اروح اشوفلي شغلانه لان الموضوع هياخد وقت وما تقلقش فيه الف سكة تعرف منها ان الاعلان نزل ومش هيفوتك باذن الله بس انتا قول يا رب

لو سمحت حد عنده معلومات موكده عن تطبيق الاكايميه على 2010 اصل البلتاجى فى مجلس الشعب قل مهتمين جدا بقانون السلطه القضائية

الكبير قوى قوى
29-01-2012, 07:30 PM
لو سمحت حد عنده معلومات موكده عن تطبيق الاكايميه على 2010 اصل البلتاجى فى مجلس الشعب قل مهتمين جدا بقانون السلطه القضائيةمن ناحيه ان مجلس الشعب يصدر قانون السلطه القضائيه فده اكيد خلال الايام اللى جايه بس الشئ اللى هيفرق هى الصيغه بتاعه القانون ودى اللى هيستقر عليها شيوخ القضاه والمجلس الاعلى للقضاء وبناء على الصيغه اللى هيستقروا عليها هيتحدد اذا كان فيه اكاديميه ولا لأ , اما من ناحيه تطبيقها على 2010 ولا لأ فده اكيد لانها ستطبق على الدفعات التى لم يتم تعيينها بعد

MrMax
04-02-2012, 05:47 PM
ما تقلقوش يا جماعة ان مع العسر يسر ان شاء الله دفعة 2010 يحددو جدول مقابلاتها قريبا جدا واول ما يجيلي هنشرة هنا باذن الله

النائب العام المصرى
05-02-2012, 03:40 PM
كلمة سأقولها لكم جميعا ولتعلموها
السبب فى ايقاف اجراءات تعيين النيابة العامة بعد مشيئة الله هو شخص واحد بس حسام بك الغريانى
لن اقول سوى حسبى الله ونعم الوكيل فى ضعف شخصيته الامر الذى سندفع تمنه نحن من اعمارنا
كل يوم يقعد معاه مستشارين ومستشارين ووصلت انهم هيتحايلوا عليه وهو مصمم انه ميخدش اى اجراء خوفا من المظاهرات
كل ما نقول هتتعدل تحصل مصيبة تانى فى البلد
ربنا يسترها ويسهلها

ahmed_2011
05-02-2012, 05:24 PM
[quote=النائب العام المصرى;456908]كلمة سأقولها لكم جميعا ولتعلموها
السبب فى ايقاف اجراءات تعيين النيابة العامة بعد مشيئة الله هو شخص واحد بس حسام بك الغريانى
لن اقول سوى حسبى الله ونعم الوكيل فى ضعف شخصيته الامر الذى سندفع تمنه نحن من اعمارنا
كل يوم يقعد معاه مستشارين ومستشارين ووصلت انهم هيتحايلوا عليه وهو مصمم انه ميخدش اى اجراء خوفا من المظاهرات

تعقيبا على كلام حضرتك ............المظاهرات فى كل حتة والمظاهرات لازم بس هو ده الواقع.والايادى المرتجفه لا تصنع قرار ...كل واحد اسمه مش فى الدفعة حيعمل مظاهرات ... وهو السبب فى فكره الاكاديمية اللى الدراسة فيها 18 شهرا فى الهواء؟ ربنا يسهل ان شاء الله

المليجى البرنس
05-02-2012, 05:52 PM
[QUOTE=النائب العام المصرى;456908]كلمة سأقولها لكم جميعا ولتعلموها

كلام حضرتك مظبوط جدا ياسعادة النائب ولدى معلومات مؤكدة اقول مؤكدة ومؤكدة الى ابعد الحدود ان دفعة 2009 منتهية تماما وتم اضافة من 35 الى 55 اسم اليها وهى الان بمحكمة النقض وشيخ الشيوخ ليست لديه الجرأة فى ان يخرجها الى الان !!!!!
ولكن ما المانع فى استكمال مقابلات التفتيش فقط حتى نشعر بأن هناك مسابقة لدفعتنا او حتى مجرد شعور بوضعنا فى الحسبان ! وهى مقابلة غير مؤثرة على الاطلاق فى مسار الدفعة وغير جوهرية فلماذا لا يتم تحديد جدولا لاستكمالها ...
فانى اخشى ما أخشاها وان يتم ضم دفعتى 2010 و 2011 !!:smashfreak:

max vee
05-02-2012, 11:38 PM
[quote=النائب العام المصرى;456908]كلمة سأقولها لكم جميعا ولتعلموها

كلام حضرتك مظبوط جدا ياسعادة النائب ولدى معلومات مؤكدة اقول مؤكدة ومؤكدة الى ابعد الحدود ان دفعة 2009 منتهية تماما وتم اضافة من 35 الى 55 اسم اليها وهى الان بمحكمة النقض وشيخ الشيوخ ليست لديه الجرأة فى ان يخرجها الى الان !!!!!
ولكن ما المانع فى استكمال مقابلات التفتيش فقط حتى نشعر بأن هناك مسابقة لدفعتنا او حتى مجرد شعور بوضعنا فى الحسبان ! وهى مقابلة غير مؤثرة على الاطلاق فى مسار الدفعة وغير جوهرية فلماذا لا يتم تحديد جدولا لاستكمالها ...
فانى اخشى ما أخشاها وان يتم ضم دفعتى 2010 و 2011 !!:smashfreak:

كلام حضراتكم مضبوط الي حد كبير جدا والواقع يقول ويؤيد ذلك ولكن اذا كان يخشي من التظاهر فاننا سننتظر شهور لا يعلمها الا الله وحدة كمان حرام اووي اللي بيحصل ده يعني ينفع احنا معلقين في الهوا كدا لا صابيبن كدا ولا كدا ولا اي حاجة خالص
لو يبدأو مقابلة التفتيش حتي اوي يقولولنا اي حاجة يريحونا بيها وكمان الواحد عاوز الموضوع دا يحسم لان الواحد قدامه فرصة كويسة للسفر برة وكمان الخوف من التظاهر لا خوف منه طالما اتبعت قواعد شفافه ونزيهة عند الاختيار من حيث المجموع والتقدير والوضع الاجتماعي لمتقدم وكمان الواحد قلقان اووي من الجماعة بتوع دفعة 2011 اللي طلعولنا في البخت دوول قال ايه كانت ناقصهم اووي القلق كل القلق انهم ينضمو لنا اصل لو كدا يبقي كلنا كدا برة من دلوقتي والحمد لله رب العالمين

max vee
07-02-2012, 06:35 PM
يا حضرات هل سوف يتم اتباع النظام العادي علي دفعة2010 ام سوف يتم تطبيق نظام الاكاديمية عليها لمدة 18 شهراًَ ؟؟؟

الاستاذ
07-02-2012, 08:49 PM
في معلومه انهم كلموا انهارده الاول والثاني علي حقوق انجليزي(المنصوره) وحددوا ليهم مقابله التفتيش بكره الساعه 9

دي معلومه عندي وياريت اعرف لو حد عنده معلومه تؤيد او تنفي او تفسر الكلام ده

المليجى البرنس
07-02-2012, 09:13 PM
في معلومه انهم كلموا انهارده الاول والثاني علي حقوق انجليزي(المنصوره) وحددوا ليهم مقابله التفتيش بكره الساعه 9

دي معلومه عندي وياريت اعرف لو حد عنده معلومه تؤيد او تنفي او تفسر الكلام ده

من الجااااااااائز انهم دفعة 2009 !!!

الاستاذ
07-02-2012, 09:28 PM
من الجااااااااائز انهم دفعة 2009 !!!

لا ياباشا دول دفعه 2010...
انا بصراحه مش فاهم ايه بيحصل
وبكره ان شاء الله هقلكم ايه حصل معاهم هناك
بس ياريت يبقي في تعاون شويه في الموضوع ده من الجميع...

max vee
07-02-2012, 10:30 PM
لا ياباشا دول دفعه 2010...
انا بصراحه مش فاهم ايه بيحصل
وبكره ان شاء الله هقلكم ايه حصل معاهم هناك
بس ياريت يبقي في تعاون شويه في الموضوع ده من الجميع...

شوف انا كنت سمعت الكلام دا من فترة انهم بيعملوا مقابلات لبعض الناس زي ما تقول كدا في السر يعني من2010 ، وانتا كمان جاي تقول علي المعلومة دي النهاردة اذا يبقي الكلام مضبوط الي حد ما وكمان اللي معقد الدنيا التعتيم ده بس عامة وبحسن نية ممكن يكونو من 2009 ودا جايز الله اعلم بس انا بوجه عام متفق معاك واما تعرف تفاصيل قول ياريت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:secret:

الاستاذ
07-02-2012, 11:08 PM
شوف انا كنت سمعت الكلام دا من فترة انهم بيعملوا مقابلات لبعض الناس زي ما تقول كدا في السر يعني من2010 ، وانتا كمان جاي تقول علي المعلومة دي النهاردة اذا يبقي الكلام مضبوط الي حد ما وكمان اللي معقد الدنيا التعتيم ده بس عامة وبحسن نية ممكن يكونو من 2009 ودا جايز الله اعلم بس انا بوجه عام متفق معاك واما تعرف تفاصيل قول ياريت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:secret:

ياباشا والله 2010
انا كلمت الناس الي اتصلوا بيها بنفسي واكدولي الكلام
وبكره هحاول اعرف ايه حصل معاهم
وكمان ان شاء الله هكلم حد في التفتيش وافهم ايه القصه

المليجى البرنس
08-02-2012, 12:48 AM
طيب يمكن عشان هيلغوا مقابلة التفتيش نهــــــــــــــــــــــــــائيـــــــــــــا فى دفعتنا وبيتصلوا بالناس اللى ورقها ناقص فقط !!! وبعد كده ندخل ع السباعية مباشرة ....

الــعـــمــدة
08-02-2012, 03:52 AM
ياجمااااااااعة خبر حصري لمنتدي كلية حقوق
تم التأكد وفعلا جاري استئناف مقابلة التفتيش لدفعة 2010
ربنا يوفقكم ان شاء الله

الإمبراطور 2010
08-02-2012, 04:29 AM
ياجمااااااااعة خبر حصري لمنتدي كلية حقوق
تم التأكد وفعلا جاري استئناف مقابلة التفتيش لدفعة 2010
ربنا يوفقكم ان شاء الله

شكرا على الخبر يا عمده بارك الله فيك
وبمشيئه الله انهارده هأكدلكم الخبر.

gamal amin
08-02-2012, 10:55 AM
خير يا شباب ياريت حد يبلغنا ايه الى تم مع الناس الى هتعمل المقابلة النهاردة

thelord7410
08-02-2012, 11:06 AM
الترتيب في مقابلات التفتيش يبدأ لجامعة أسيوط لأن موعد مقابلتنا الملغية كان يوم 29 يناير 2011 وبالتالى فالدور علينا ....فهل يا جماعة حد عنده أخبار عن حد من جامعة أسيوط تم الإتصال به ؟ وهل التفتيش القضائي سيلتزم بنفس الترتيب الذي كانت ستتم به المقابلات سااااااااااااابقااا أم أنه من الممكن ان يكون هناك تعديل في مواعيد مقابلات الكليات المختلفة ...

السلام عليكم 2010
08-02-2012, 01:34 PM
حصريا
تم اليوم مقابله الحاصلين على تقدير امتياز من جامعه المنصوره
وحدد يوم الاثنين القادم موعدا للمقابله اللجنه السباعيه لهم
وجارى الاتصال باوائل الجامعات حسب ترتيب التقدير
وكانت مقابله التفتيش عاديه حيث سئولوا فى بيانات الملف والدراسات العليا فقط

thelord7410
08-02-2012, 02:20 PM
سباعية ؟؟؟؟!!!!! سباعية إزززااي يعنى وهما لسه معملوش التفتيش لباقى الكليات ؟؟ ثم سباعية إيه ؟ ولمين ؟ وإزاي ؟ حد يجاوب يا جماعة إيه الوضع ده ؟

الاستاذ
08-02-2012, 03:03 PM
سباعية ؟؟؟؟!!!!! سباعية إزززااي يعنى وهما لسه معملوش التفتيش لباقى الكليات ؟؟ ثم سباعية إيه ؟ ولمين ؟ وإزاي ؟ حد يجاوب يا جماعة إيه الوضع ده ؟

لسه ياباشا مش عارفين ايه الي بيحصل بالظبط
احنا بنحاول ننقل ليكم المعلومات المؤكده الي بتجلنا
ومش عايزين نقول اي استنتجات شخصيه دلوقتي
والمؤكد ان كل الحاصلين علي امتياز علي مستوي الجمهوريه تم عمل مقابله التفتيش ليهم انهارده ومقابله اللجنه السباعيه لهم يوم الاثنين القادم...

السلام عليكم 2010
08-02-2012, 03:05 PM
يا باشا ده الى حصل اليوم

max vee
08-02-2012, 03:09 PM
ايه يا جماعة محدش يعرف اية تفاصيل اكتر من ذلك ياريت تقولولنا؟؟؟

الاستاذ
08-02-2012, 03:14 PM
حصريا : اليوم تستمر الاتصالات بالحاصلين علي جيد جدا (بالترتيب)

gamal amin
08-02-2012, 03:33 PM
يا جماعة حد يفهمنا هو ايه الي بيحصل بالظبط

الاستاذ
08-02-2012, 03:35 PM
يا جماعة حد يفهمنا هو ايه الي بيحصل بالظبط

محدش عنده معلومات
لان الموضوع اول مره يحصل
ومش هيبان في ايه غير لما الاتصالات تخلص خالص...

محمد النينو
08-02-2012, 03:40 PM
يعنى هيختاروا عدد معين للاختبارات

gamal amin
08-02-2012, 03:41 PM
طب معلي يا استاذ محمد هى الاتصالات في جامعة المنصورة بس ولا في كل الجامعات

الاستاذ
08-02-2012, 03:45 PM
طب معلي يا استاذ محمد هى الاتصالات في جامعة المنصورة بس ولا في كل الجامعات

لا كل الجامعات...

ابراهيم حلمي
08-02-2012, 04:27 PM
محدش هنا جامعه بنها ياجامعه عشان نعرف ميعادنا امتي

وياريت ياجماعه حد ينزلنا الاسئله عشان نذاكرها بقي لان المقابله الشخصيه شكلها قربت جداااا

الاستاذ
08-02-2012, 04:29 PM
محدش هنا جامعه بنها ياجامعه عشان نعرف ميعادنا امتي

مش مساله حضرتك ميعادك ايه
المهم انهم يتصلوا بحضرتك
لان لازم يكلموك شخصيا حتي لو كلموا حد من جامعتك...

ابراهيم حلمي
08-02-2012, 04:33 PM
انا فاهم حضرتك بس اكيد هيتصلو مثلا ال جايب جيد من جامعه بنها واكيد هيكونو مع بعض

المليجى البرنس
08-02-2012, 05:14 PM
انا فاهم حضرتك بس اكيد هيتصلو مثلا ال جايب جيد من جامعه بنها واكيد هيكونو مع بعض

انا بنها جيد جدا ومحدش كلمنى ومفيش حد فى بنها جايب امتياز ..

ابراهيم حلمي
08-02-2012, 05:22 PM
يبقي لسه يا مليجي ماهي جامعه جامعه وكمان بيقول بتوع المنصوره المقابله بتاعتهم الاتنين ال جاي يبقي ربنا يتولانا برحمته بقي

الاستاذ
08-02-2012, 05:28 PM
يبقي لسه يا مليجي ماهي جامعه جامعه وكمان بيقول بتوع المنصوره المقابله بتاعتهم الاتنين ال جاي يبقي ربنا يتولانا برحمته بقي

مش بتوع المنصوره
كل الي جيبين امتياز علي مستوي الجمهوريه يوم الاثنين..
الاتصال بالتقدير بغض النظر عن الجامعه..

morad550
08-02-2012, 05:36 PM
مش بتوع المنصوره
كل الي جيبين امتياز علي مستوي الجمهوريه يوم الاثنين..
الاتصال بالتقدير بغض النظر عن الجامعه..

اتصال لمقابلة التفتيش ولا السباعية ؟

المليجى البرنس
08-02-2012, 05:38 PM

لا ياباشا النهاردة كان فيه ناس من شريعة دمنهور ومن شريعة طنطا ويبدو كده انى تم ترتيب كافة المتقدمين بناءا على تقديراتهم ونسبتهم المئوية بغض النظر عن جامعتهم ولعل ذلك مؤشر الى امر يبدو لى حسن لكافة المتقدمين مرضى لجميع الاطراف ..

الاستاذ
08-02-2012, 05:43 PM
اتصال لمقابلة التفتيش ولا السباعية ؟

تفتيش
ولما راحوا ادوهم معاد السباعيه..

إسلام محمود
08-02-2012, 05:56 PM
حد يا جماعه عندوا أخبار عن جامعة عين شمس؟؟؟؟؟؟؟

mido_50050
08-02-2012, 06:29 PM
يا جماعه هو الكلام دا حقيقى ؟؟؟؟؟ محدش اتصل بحد فى اسيوط مع اننا الدور علينا فى التفتيش طيب ازاى؟؟؟ ولا بتوع الامتياز ها يتعينوا مع 2009 واساسا محدش فى اسيوط امتياز

النائب العام المصرى
08-02-2012, 07:17 PM
اولا مبروك يا جماعة على عودة حركة دفعتنا وربنا يتمملنا على خير
ثانيا ارجوكم يا جماعة بلاش يكون فى اشاعات احنا لسا فى اول الطريق وعايزين اللى يقول معلومة يكون متأكد منها ولو بنسبة بسيطة .
بالنسبة للمقابلات فعلا تم استئناف مقابلات التفتيش القضائى لدفعة 2010
لم تراعى اى تقديرات فى الاتصال وكان عشوائى جدا من مختلف الجامعات ومختلف التقديرات
لم يتم تحديد اى مقابلات سباعية لأحد وكل ما هنالك انه يوميا سيتم الاتصال عشوائيا بالبعض وتانى يوم هيعملوا المقابلة ويروحوا زى ما حصل انهاردة كدة
أخر حاجة اقدر اقولها انهم بيتصلوا بخمسين واحد كل يوم وان ان شاء الله العدد هيزيد ليصل الى مية وخمسين بأذن الله بعد ما تخلص الانتخابات لأنشغال كثير من المحامين العموم فى الانتخابات وعند اكتمالهم وعودتهم من الانتخابات سيكتمل العدد اليومى ليصل الى 150
ربنا يوفق الجميع

الإمبراطور 2010
08-02-2012, 07:24 PM
لم يتم تحديد اى مقابلات سباعية لأحد وكل ما هنالك انه يوميا سيتم الاتصال عشوائيا بالبعض وتانى يوم هيعملوا المقابلة ويروحوا زى ما حصل انهاردة كدة
أخر حاجة اقدر اقولها انهم بيتصلوا بخمسين واحد كل يوم وان ان شاء الله العدد هيزيد ليصل الى مية وخمسين بأذن الله بعد ما تخلص الانتخابات لأنشغال كثير من المحامين العموم فى الانتخابات وعند اكتمالهم وعودتهم من الانتخابات سيكتمل العدد اليومى ليصل الى 150
ربنا يوفق الجميع

ياباشا فى ناس بتقول انها اتحدد لها سباعيه
ويا ريت اى حد يتصلو بيه يبلغنا ودة لسه اول يوم اتصال
يعنى هيتصلو بجميع المرشحيين تباعا
بس يا ريت اللى حد يكلمه يبلغنا ويقول هو جامعه ايه ؟

إسلام محمود
08-02-2012, 07:30 PM
اولا مبروك يا جماعة على عودة حركة دفعتنا وربنا يتمملنا على خير
ثانيا ارجوكم يا جماعة بلاش يكون فى اشاعات احنا لسا فى اول الطريق وعايزين اللى يقول معلومة يكون متأكد منها ولو بنسبة بسيطة .
بالنسبة للمقابلات فعلا تم استئناف مقابلات التفتيش القضائى لدفعة 2010
لم تراعى اى تقديرات فى الاتصال وكان عشوائى جدا من مختلف الجامعات ومختلف التقديرات

يا باشا المعلومات دي مؤكده بنسبة كام% ؟ وياريت حد يتأكد من موضوع السباعيه لأن أول مكان أذاع خبر مقابلات التفتيش أكد علي تحديد يوم الأثنين كميعاد لمقابلة السباعيه لتقدير الأمتياز

السلام عليكم 2010
08-02-2012, 07:41 PM
حصريا
تم اليوم مقابله الحاصلين على تقدير امتياز من جامعه المنصوره
وحدد يوم الاثنين القادم موعدا للمقابله اللجنه السباعيه لهم
وجارى الاتصال باوائل الجامعات حسب ترتيب التقدير
وكانت مقابله التفتيش عاديه حيث سئولوا فى بيانات الملف والدراسات العليا فقط
زى ما سبق انى زكرت تم تحديد الاثنين موعد مقابله اللجنه السباعيه لمن اجرى مقابله التفتيش القضائى اليوم

إسلام محمود
08-02-2012, 07:50 PM
زى ما سبق انى زكرت تم تحديد الاثنين موعد مقابله اللجنه السباعيه لمن اجرى مقابله التفتيش القضائى اليوم

شكرا يا باشا علي التوضيح بس أنا عندي إستفسار
أولا: جامعة عين شمس كلها خلصت مقابلات يوم 24/1/2012
طب هل معني ذلك أنهم متحددلهمش ميعاد للسباعيه لسه
ولا معنا كلام حضرتك أن كل الأمتياز هيعملوا مقابلات يوم الأثنين من كل الجامعات ياريت توضح النقطه دي بعد أذنك

ahmed_2011
08-02-2012, 09:36 PM
انا جامعة ايسكندريه جيد احنا خلصنا التفتيش 17\1 مش اخباررررررررررررررر

السلام عليكم 2010
08-02-2012, 11:08 PM

شكرا يا باشا علي التوضيح بس أنا عندي إستفسار
أولا: جامعة عين شمس كلها خلصت مقابلات يوم 24/1/2012
طب هل معني ذلك أنهم متحددلهمش ميعاد للسباعيه لسه
ولا معنا كلام حضرتك أن كل الأمتياز هيعملوا مقابلات يوم الأثنين من كل الجامعات ياريت توضح النقطه دي بعد أذنك
الحقيقه يا باشا محدش يعرف اى حاجه
ولا احنا اصلا عارفين الامور ماشيه ازاى لحد دلوقتى
معلوماتى ان فى ناس جيد جدا هيعملو مقابلات بكره
والايام القليله القادمه هتكشف عن كل حاجه ان شاء الله

max vee
08-02-2012, 11:52 PM
صح يا حضرات هما شغالين في المقابلات فعلا وربنا يوفق الجميع يا رب وربنا معانا بس اللي يعرف تفاصيل يكتبها هنا

AnyOne
09-02-2012, 06:56 AM
بالفعل يا رجاله الاتصالات شغالة الايام دي وبتم بشكل عشوائي جداااااا دون النظر لتقدير او جامعة .
موفقين كلنا يارب ...

معاون نيابة جديد
09-02-2012, 07:49 AM
مفيش اخبار عن اللجنة السباعية لجامعة القاهرة

elkady787
09-02-2012, 09:12 AM
وتتم الاتصالات بالمتقدمين بصورة عشوائية وبلا ترتيب للجامعات او التقديرات او المحافظات
شكر موصول دائما للسادة المشرفين على المجهود
لكن انا سمعت إنها بالتقديرفهل عند حضراتكم معلومة إنهم إتصلوا بحد جيد؟؟؟؟

ahmed_2011
09-02-2012, 02:17 PM
بالفعل يا رجاله الاتصالات شغالة الايام دي وبتم بشكل عشوائي جداااااا دون النظر لتقدير او جامعة .
موفقين كلنا يارب ...

يا جماعة انا مش فاهم حاجة المقابلات اللى بتم تفتيش ولا سباعيه ارجو الرد

wait me
09-02-2012, 02:30 PM
يا شباب ممكن حد يقولنا رقم دار القضاء العالى بحيث اننا نتصل عليهم ونعرف المقابلات بتتم على اساس ايه؟ تقدير ولا جامعة ولا ايه بالظبط

ahmed_2011
09-02-2012, 02:46 PM
يا شباب ممكن حد يقولنا رقم دار القضاء العالى بحيث اننا نتصل عليهم ونعرف المقابلات بتتم على اساس ايه؟ تقدير ولا جامعة ولا ايه بالظبط

02244859101

wait me
09-02-2012, 03:16 PM
مش بيردوا على الرقم ده طيب مفيش حد اتعمل معاه مقابلات يقولنا ايه اللى حصل

mohamedkhafaga
09-02-2012, 05:35 PM
ياجماعة ياريت حد يرد عليا
انا جامعة اسيوط وعملت مقابلتى يوم 24 يناير 2011
ودلوقتى استجدت حاجة بالاضافة للدبلومة اللى خدتها وعايز اضيف الورقتين دوول بعد اسبوعين ان شاء الله اكون خلصت امتحانات
ينفع انى ارفقها عادى والمقابلات شغالة ولا هيبقوا مشغولين ولا اايه الحل

النائب العام المصرى
09-02-2012, 10:39 PM
انا مصمم على عدم تحديد مقابلات للجنة السباعية لأى حد وعلى استعداد لمواجهة اى حد يقول كدة لأن الكلام دا عارى تماما عن الصحة والمجلس لم يتفق نهائيا على ميعاد للجنة سباعية

mohamed essam2
09-02-2012, 10:45 PM
الناس الى عملت التفتيش اية وضعوهم وانا يا شباب عزلت الى السويس عاوز اغير عنوانى اعمل اية
ملحوظة الصورة من الصفحة الرسمية للنيابة العامة

max vee
09-02-2012, 11:00 PM
الناس الى عملت التفتيش اية وضعوهم وانا يا شباب عزلت الى السويس عاوز اغير عنوانى اعمل اية
ملحوظة الصورة من الصفحة الرسمية للنيابة العامة
عادي ياباشا لنا تروح مقابلة التفتيش اطلب من المستشار يغيرلك العنوان ويضيفلك كل الشهادات اللي انتا عاوزها وربنا يوفق الجميع بس ياريت يا جماعة اي حد يتصلو بيه او يروح يقولنا ضروري

mohamed essam2
09-02-2012, 11:07 PM
عادي ياباشا لنا تروح مقابلة التفتيش اطلب من المستشار يغيرلك العنوان ويضيفلك كل الشهادات اللي انتا عاوزها وربنا يوفق الجميع بس ياريت يا جماعة اي حد يتصلو بيه او يروح يقولنا ضروري
انا عملت مقابلة التفتيش من زمان انا جامعة عين شمس مينفعش اغير البينات

احمد الطايفه
09-02-2012, 11:16 PM
يا جماعة بخصوص الناس الى جايبة جيد هيبقى مصيرهم اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

احمد الطايفه
09-02-2012, 11:18 PM
يا جماعة هل فى اتجاة لتعين الاوائل فقط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واقصاء الجيد ولا انا بخرف

AnyOne
09-02-2012, 11:27 PM
اييييييييييه يا جدعان .
ايه الكلام ده !!!!! امتياز بس وترتيب ع الدفة ..... يعني ايه ؟ وابو جيد يولع في نفسه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يعني صبر سنة كاملة وفي الاخر نولع في نفسينا !!!!!!!
استغفر الله العظيم يارب
هل في نية فعلا للاخذ بالتقديرات في دفعة 2010 ؟

الاستاذ
09-02-2012, 11:32 PM
يا جماعه نهدء شويه مافيش لسه حاجه واضحه
كل الي حصل اليومين دول

1- اتصلوا بكل الحاصلين علي امتياز علي مستوي الجمهوريه.
2- الاتصال بمن هم حاصلين علي تقدير جيد جدا من جامعه الزقازيق وعملوا المقابله انهارده ومتحددش ليهم معاد السباعيه.

ومافيش اي حد عنده معلومات خالص
بس المؤكد استمرار الاتصالات بس لكل ام لجيد جدا فقط
ده هيبان قريب اوي اوي اوي...
بس ان شاء الله هتكون للكل والاتصالات بالتقديرات الاول من باب التنظيم...

max vee
09-02-2012, 11:59 PM
اييييييييييه يا جدعان .
ايه الكلام ده !!!!! امتياز بس وترتيب ع الدفة ..... يعني ايه ؟ وابو جيد يولع في نفسه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يعني صبر سنة كاملة وفي الاخر نولع في نفسينا !!!!!!!
استغفر الله العظيم يارب
هل في نية فعلا للاخذ بالتقديرات في دفعة 2010 ؟
يعني ايه يستبعدو اللي جايبين جيد وهل هو ده تكافؤ الفرص وهل دا عدل وكمان عيال القضاة معظمهم جايبين جيد كمان ياريت يبقي فيه عدل علي الكل يعني ما استبعدش ولاد الناس العاديين اللي جايبين جيد وارجع اخد ولاد القضاة بجيد هو دا الكلام :shock::shock::shock:

المليجى البرنس
10-02-2012, 12:01 AM
الايام ستثبت صحه الكلام
وعلي العموم شوف الرابط ده
http://www.facebook.com/El.Niaba?sk=app_4949752878#!/photo.php?fbid=339684246063124&set=a.208112469220303.55739.208013105896906&type=1&theater (http://www.facebook.com/El.Niaba?sk=app_4949752878#%21/photo.php?fbid=339684246063124&set=a.208112469220303.55739.208013105896906&type=1&theater)
يمكن تغير رايك..

اؤكد معلومة (الاستاذ ) وبالفعل السيناريو كان كالاتى ..... وهذه المعلومات جائت بعد ان استفسرت وسئلت اكثر من مصدر ..
...منذ اسبوع تم الانتهاء من دفعة 2009 باضافة قرابة 82 معاون من المتقدمين بالتظلم
.... تم وضع الكشوفات بعد توقيعها واعتماده من شيوخ مجلس القضاء فى الامانة العامة بمحكمة النقض لتأخذ مسارها الطبيعى فى الخروج الى النور
.... بدأت الاتصالات يوم التلاتاء عصرا وكانت بالحاصلين على تقدير امتياز ومنهم 4 من المنصورة واول دمنهور شريعة وطنطا شريعة والتلاتة الاوائل على بنى سويف
انتهت مقابلة التفتيش لهم طبيعية جدا يوم الاربعاء ثم وقعوا على ميعاد المقابلة يوم الاتنين المقبل
.... الاربعاء عصرا تم الاتصال بجيد جدا الزقازيق وهذا متأكد منه وقيل لى طنطا ولكن لم اتأكد من طنطا ولكن غالبا ايضا كانت معهم وانهوا مقابلة التفتيش اليوم ثم
قيل لهم بالنص انتظروا الاتصال بكم لتحديد ميعاد للسباعية دون اعطائهم ميعاد معين ..

كل هذا الكلام مؤكد بنسبة مليون المية ولا مجال للتشكيك مع احترامى لكل الاراء وحرصى على مصداقية المنتدى
ولــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــكــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن
حسام بيه الغريانى لديه رحلة لا اعلم ترفيهية ام رسمية الى قطر يوم 16 / 2 ولم اتأكد من هذه المعلومة ولا اعلم ان سافر فمتى سيعــــــــــــود !!!!!!!!!

ahmed_2011
10-02-2012, 12:14 AM
اؤكد معلومة (الاستاذ ) وبالفعل السيناريو كان كالاتى ..... وهذه المعلومات جائت بعد ان استفسرت وسئلت اكثر من مصدر ..
...منذ اسبوع تم الانتهاء من دفعة 2009 باضافة قرابة 82 معاون من المتقدمين بالتظلم
.... تم وضع الكشوفات بعد توقيعها واعتماده من شيوخ مجلس القضاء فى الامانة العامة بمحكمة النقض لتأخذ مسارها الطبيعى فى الخروج الى النور
.... بدأت الاتصالات يوم التلاتاء عصرا وكانت بالحاصلين على تقدير امتياز ومنهم 4 من المنصورة واول دمنهور شريعة وطنطا شريعة والتلاتة الاوائل على بنى سويف
انتهت مقابلة التفتيش لهم طبيعية جدا يوم الاربعاء ثم وقعوا على ميعاد المقابلة يوم الاتنين المقبل
.... الاربعاء عصرا تم الاتصال بجيد جدا الزقازيق وهذا متأكد منه وقيل لى طنطا ولكن لم اتأكد من طنطا ولكن غالبا ايضا كانت معهم وانهوا مقابلة التفتيش اليوم ثم
قيل لهم بالنص انتظروا الاتصال بكم لتحديد ميعاد للسباعية دون اعطائهم ميعاد معين ..

كل هذا الكلام مؤكد بنسبة مليون المية ولا مجال للتشكيك مع احترامى لكل الاراء وحرصى على مصداقية المنتدى
ولــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــكــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن
حسام بيه الغريانى لديه رحلة لا اعلم ترفيهية ام رسمية الى قطر يوم 16 / 2 ولم اتأكد من هذه المعلومة ولا اعلم ان سافر فمتى سيعــــــــــــود !!!!!!!!!

الكلام ده صحيح ......2009 ان شاء الله الاسبوع اللى جاى وانا متفق مع الاستاذ فى الكلام اللى قاله ............ حسبى الله ونعم الوكيل هو ده اللى احنا اخدنه من الثوره واحد عامل قانون السلطة القضائية والاكاديميه الدراسة 18 شهر على مزاجة ............. اللى عاملين القانون ده يشوفوا عيالهم دخول اذايه

راحلون الى الله
10-02-2012, 01:02 AM
السلام عليكم
سؤال ايه العمل لو كان رقم الفون اتغير او مش شغال ؟

Amr RadwAn
10-02-2012, 01:57 AM
الايام ستثبت صحه الكلام
وعلي العموم شوف الرابط ده
http://www.facebook.com/El.Niaba?sk=app_4949752878#!/photo.php?fbid=339684246063124&set=a.208112469220303.55739.208013105896906&type=1&theater
يمكن تغير رايك..

يا محمد بيه انا مصدقك وواثق فى معلوماتك :) .. بس الصفحة ده مضروبة والبيان ده مضروب

الصفحة الرسمية الوحيدة للنيابة العامة هى صفحة
(صفحة تواصل النيابة العامة مع اسر الشهداء والمصابين والشهود)
وفيها 120 ألف مشترك

الصفحة ده مضروبة وانا عرفت مين صاحبها .. وواثق من معلوماتك 100 %

الإمبراطور 2010
10-02-2012, 03:39 AM
يا محمد بيه انا مصدقك وواثق فى معلوماتك :) .

تمام عمرو بيه كلامك مظبوط والاستاذ نائب المشرف العام
اول من قال معلومه الاتصال بالاوائل لمقابله التفتيش القضائى ويشكر على هذا المجهود
واتمنى اى حد يتصلوة بيه يبلغنا علشان نعرف الدنيا ماشيه ازاى وتعم الفائده على الجميع
وبالتوفيق .

الكبير قوى قوى
10-02-2012, 01:14 PM
[quote=المليجى البرنس;457652]اؤكد معلومة (الاستاذ ) وبالفعل السيناريو كان كالاتى ..... وهذه المعلومات جائت بعد ان استفسرت وسئلت اكثر من مصدر ..

شكرا جزيلا مليجى بيه على متابعه ومشاركات سعادتك ولكن ياريت يكون فيه متابعه منك لميعاد السباعيه للحاصلين على جيد جدا اللى انهوا مقابلات التفتيش القضائى العام الماضى
وهل ممكن تكون مقابلات السباعيه للحاصلين على جيد جدا وانهوا مقابله التفتيش العام الماضى , قبل من هم حاصلين على جيد جدا ولكن لم يتم لهم مقابله التفتيش القضائى حتى الان ؟؟

الاستاذ
10-02-2012, 01:37 PM
يا محمد بيه انا مصدقك وواثق فى معلوماتك :) .. بس الصفحة ده مضروبة والبيان ده مضروب

الصفحة الرسمية الوحيدة للنيابة العامة هى صفحة
(صفحة تواصل النيابة العامة مع اسر الشهداء والمصابين والشهود)
وفيها 120 ألف مشترك

الصفحة ده مضروبة وانا عرفت مين صاحبها .. وواثق من معلوماتك 100 %

منا عرفت كده برده ياعمرو
بس اي ما كان المعلومه المكتوبه فيه صحيحه

وياريت ياجماعه كلنا نتكاتف والي يتصلوا بيه يذكر جامعته وتقديره...

النائب العام المصرى
10-02-2012, 03:45 PM
تمام .... الخبر دا لو رسمى كان هيبقى له شكل تانى خالص وعلى الاقل هيحددوا الدفعة او كان هينزل على لوحة الاعلانات فى دار القضاء مش بالطريقة دى
بالنسبة لمعلومة اللجنة السباعية سنرى ويوم الاتنين ليس بعيدا وانا اتمنى الاجراءات تمشى بسرعة واتمنى الخير لينا كلنا وربنا يوفقنا
وياريت فعلا اللى يتصلوا به يعرفنا لأن دا خير وان شاء الله هيقعد له
التقدير والجامعة والنسبة دا مهم اوى يا جماعة

ahmed_2011
10-02-2012, 03:49 PM
تمام .... الخبر دا لو رسمى كان هيبقى له شكل تانى خالص وعلى الاقل هيحددوا الدفعة او كان هينزل على لوحة الاعلانات فى دار القضاء مش بالطريقة دى
بالنسبة لمعلومة اللجنة السباعية سنرى ويوم الاتنين ليس بعيدا وانا اتمنى الاجراءات تمشى بسرعة واتمنى الخير لينا كلنا وربنا يوفقنا
وياريت فعلا اللى يتصلوا به يعرفنا لأن دا خير وان شاء الله هيقعد له
التقدير والجامعة والنسبة دا مهم اوى يا جماعة

يعنى حضرتك ان الخبر ده غير صحيح

النائب العام المصرى
10-02-2012, 03:54 PM
ايوة يا باشا لآ ارى اى صحة فى الخبر واللجنة السباعية عشان تتشكل بيكون ليها اجراءات تانية
او يكون لدفعتنا سيناريو تانى خاااالص لم نراه من قبل وفى ذلك بلاء من ربكم عظيم
لأننا مع كل مرحلة سنعيش على اعصابنا عشان مشوفناش الاجراءات دى قبل كدة وسنموت فى اليوم الف مرة
ربنا يسترها

الاستاذ
10-02-2012, 04:05 PM
ايوة يا باشا لآ ارى اى صحة فى الخبر واللجنة السباعية عشان تتشكل بيكون ليها اجراءات تانية
او يكون لدفعتنا سيناريو تانى خاااالص لم نراه من قبل وفى ذلك بلاء من ربكم عظيم
لأننا مع كل مرحلة سنعيش على اعصابنا عشان مشوفناش الاجراءات دى قبل كدة وسنموت فى اليوم الف مرة
ربنا يسترها

طيب ياريت ياباشا تقولنا ايه مصدرك في نفي الخبر...
مع العلم انك قلت ان الاتصالات عشوائي وهذا ما لم يحدث بالامس واول امس..

محمد 2009
10-02-2012, 05:20 PM
وفى السماء رزقكم وما توعدون .... ولو اجتمعوا على ان ينفعوك بشى لن ينفعوك بشى الا قد كتبه الله لك يا جماعه كل واحد ميشغلش باله والله لو كل واحد معاه وزير العدل نفسه

عمره ما هياخد رزق غيره

والحمد لله ان فى حركه فى الدفعه

واتمنى من كل قلبى اشوف دفعة 2009 متعينة علشان اخوايا و حبيب قلبى محمد 2009
وان شاء الله اكيد هيكون كل التركيز علينا
وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

اللهم لا اريد منصبااا و يكفينى رضاك فان رضاك الخير كله

الله يكرمك يا احمد بيه ويوفقك ان شاء الله
انت راجل محترم وتستاهل كل خير
-اما بخصوص الاعضاء اللي بيقولوا هل ممكن يعينوا الاوائل فقط ويستبعدوا الحاصلين علي جيد اقولك .. اطمئن محدش يقولك الكلام ده خالص ما حصلش قبل كده ولا هيحصل الوقتي ولا هيحصل بعد كده
كلام هراء ولا اساس له من الصحة والاصل هو تقدير تراكمي جيد علي الاقل واي دفعة بتتعين النسبة الاكبر منها بيكونوا من الحاصلين علي تقدير جيد كمان
يمكن بس ماشين بالترتيب مش اكتر ..
- محدش يسمع لاي كلام ومحدش يسمع لاي استنتاجات واراء شخصية ..
واحب اقتبس من مشاركة احمد بيه (وفى السماء رزقكم وما توعدون) .... ولو اجتمعوا على ان ينفعوك بشى لن ينفعوك بشى الا قد كتبه الله لك يا جماعه كل واحد ميشغلش باله والله لو كل واحد معاه وزير العدل نفسه
وربنا يكرم الجميع ان شاء الله

mohamedkhafaga
10-02-2012, 05:48 PM
ياجماعة هو محدش ليه بيرد عالسؤال ده اللى اتسال اكتر من مرة
اللى عمل مقابلة التفتيش وعايز يعدل بيان يقدر يعدله الايام الجاية دى ولا مش فاضيين لنا ؟
وركزوا فى الكلمة عملنا مقابلة التفتيش والله مش عايزين بقى حد يرد ويقول عدلها فى مقابلة التفتيش لاننا عملنااااااااااااااااااااااها

راحلون الى الله
10-02-2012, 05:55 PM
طيب مهو انا بسال عشان اعرف ازاى هيوصلنى معاد مقابله التفتيش ؟
من غير امكان الاتصال بسبب تغير الرقم او فقدانه خالص

حماقي
10-02-2012, 06:00 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
معلش لعدم تواصلي معكم الفترة السابقة
بالنسبة لمقابلات التفيش والسبعية
مقسمة علي حسب التقديرات بدية بالامتياذ يلية الجيد جدا ثم الجيد
كما تم تقسيم الجيد جدا في المقبلات علس اساس كل جامعة علي حدى مع العلم كل الجامعات التي عملت المقبلة قبل 25 يناير سوف يتم الاتصال بهم علي حسب ترتيب التقديرات لعمل السبعية
وكذلك الجيد سوف يتم الاتصال بهم بعد الانتهاء من تقدير الجيد جدا
المصدر احد اعضاء مستشارى التفيش القضائي ومستشار ذو صلة بالمجلس الاعلي للقضاء

طيب مهو انا بسال عشان اعرف ازاى هيوصلنى معاد مقابله التفتيش ؟
من غير امكان الاتصال بسبب تغير الرقم او فقدانه خالص

حضرتك لو رقم تليفونك فقد حيتصلوا بيك علي تليفون المنزل والعكس او موبيل احد اقاربك
ومكن تعرف من انك تشوف حد زيك في التقدير من نفس الجامعة
او تروح هناك التفيش وتخترهم برقم تليفونك الجديد

الكبير قوى قوى
10-02-2012, 06:16 PM
لو سمحتوا حد من الحاصلين على جيد جدا وعملوا تفتيش قضائى العام الماضى اتصلوا بيه ع السباعيه ,وايه هو المعاد المتوقع للسباعيه للحاصلين على جيد جدا ؟
ارجو الاهتمام والرد

ياريت حد يفيدنا باجابه عن استفسارى
هو ينفع ازاكر اسئله السنين اللى فاتت بس ولا لازم ازاكر الجنائى والاجراءات كلها وده استعدادا للسباعيه اللى لسه معرفش معادها ​

النائب العام المصرى
10-02-2012, 06:54 PM
طيب ياريت ياباشا تقولنا ايه مصدرك في نفي الخبر...
مع العلم انك قلت ان الاتصالات عشوائي وهذا ما لم يحدث بالامس واول امس..

مين اللى قال لسيادتك ان الاتصال مكنش عشوائى؟؟؟ الاتصال لم يكن لجامعة بعينها ... وفى ناس جيدجدا كانوا مع الامتياز يبقى فين عدم العشوائية وهل هو دا اللى بيحصل كل عام؟؟؟؟
وبعدين كونهم لسا متصلوش بحد من الجيد وارد جدا واحيانا كان بيحصل فى الكشف الطبى بتاع السنين اللى فاتت انهم يتصلوا اول يوم بالاعلى تقديرا ثم بالباقى تباعا وايضا كان يسمى الاتصال فى هذة الحالة عشوائى. دى حاجة
الحاجة التانية انا بنفيها بمصادر عقلية و فى المشاركة اللى سيادتك عامل فيها اقتباس كان منى جواز ان يكون هناك سباعية ولكن سيكون ذلك خارج التوقعات وستكون الدفعة كلها باجراءات جديدة وغريبة واكدت خوفى من ذلك وقولت ان يوم الاتنين ليس بعيدا
الحاجة الاخيرة احب افكرك يا باشا انى من جامعة انهت التفتيش القضائى من عام كامل ولم يتطرق لها بشكل او بأخر حتى الان وكل ما احاول ان اتوصل له لا يكون من تجربة لى او من زملاء حتى عاشوا التجربة وانه سيكون لدى الاقاليم الافضل الى ان يقوموا باستدعائنا نحن جامعتى القاهرة او عين شمس .

الاستاذ
10-02-2012, 09:14 PM
مين اللى قال لسيادتك ان الاتصال مكنش عشوائى؟؟؟ الاتصال لم يكن لجامعة بعينها ... وفى ناس جيدجدا كانوا مع الامتياز يبقى فين عدم العشوائية وهل هو دا اللى بيحصل كل عام؟؟؟؟
وبعدين كونهم لسا متصلوش بحد من الجيد وارد جدا واحيانا كان بيحصل فى الكشف الطبى بتاع السنين اللى فاتت انهم يتصلوا اول يوم بالاعلى تقديرا ثم بالباقى تباعا وايضا كان يسمى الاتصال فى هذة الحالة عشوائى. دى حاجة
الحاجة التانية انا بنفيها بمصادر عقلية و فى المشاركة اللى سيادتك عامل فيها اقتباس كان منى جواز ان يكون هناك سباعية ولكن سيكون ذلك خارج التوقعات وستكون الدفعة كلها باجراءات جديدة وغريبة واكدت خوفى من ذلك وقولت ان يوم الاتنين ليس بعيدا
الحاجة الاخيرة احب افكرك يا باشا انى من جامعة انهت التفتيش القضائى من عام كامل ولم يتطرق لها بشكل او بأخر حتى الان وكل ما احاول ان اتوصل له لا يكون من تجربة لى او من زملاء حتى عاشوا التجربة وانه سيكون لدى الاقاليم الافضل الى ان يقوموا باستدعائنا نحن جامعتى القاهرة او عين شمس .

تمام ياباشا
بس الي قلته كان مصدر حد جايب امتياز جامعه المنصوره وعمل المقابله
وعلي كلا ربنا يوفق الجميع...

gamal amin
10-02-2012, 09:50 PM
طيب معليش يا جماعة هم الي جايبين امتياز وجيد جداً في دفعتنا علي مستوى الجمهورية عددهم كام ؟؟؟؟؟

رجل النيابة
10-02-2012, 10:09 PM
السلام عليكم هذا ما وصلنى من بخصوص اللجنة السباعية الخاصة بدفعتكم ومن صفحة النيابة العامة حصريا بالتوفيق للجميع

http://www5.0zz0.com/2012/02/10/18/666837522.jpg (http://www.0zz0.com)

Amr RadwAn
10-02-2012, 10:26 PM
السلام عليكم هذا ما وصلنى من بخصوص اللجنة السباعية الخاصة بدفعتكم ومن صفحة النيابة العامة حصريا بالتوفيق للجميع

http://www5.0zz0.com/2012/02/10/18/666837522.jpg (http://www.0zz0.com)

الصفحة مش رسمية والبيان مش رسمى " فوتوشوب " والخبر مصدره المنتدى ..
منقول عن الأستاذ " نائب المشرف العام " .. أول واحد قال الخبر هنا

الصفحة الوحيدة الرسمية للنيابة العامة هى

https://www.facebook.com/twasol.niaba (https://www.facebook.com/twasol.niaba)

بالتوفيق ;)

Mohamed81
11-02-2012, 01:05 AM
زمايلي اوائل جامعه طنطا من اصحاب تقدير الجيد جدا
تم عمل مقابل التفتيش بالامس
و لم يتم تحديد ميعاد للسباعيه
و قيل لهم
هنتصل عليكم
عقبالنا احنا كمان
بقينا نستنى مقابله التفتيش كانتظارنا للتحريات
دفعه الانتظار

الاستاذ
11-02-2012, 02:56 AM
زمايلي اوائل جامعه طنطا من اصحاب تقدير الجيد جدا
تم عمل مقابل التفتيش بالامس
و لم يتم تحديد ميعاد للسباعيه
و قيل لهم
هنتصل عليكم
عقبالنا احنا كمان
بقينا نستنى مقابله التفتيش كانتظارنا للتحريات
دفعه الانتظار

طيب تمام
يبقي امبارح كان موجود الزقازيق وطنطا جيد جدا
واعتقد بكره هيكون فيه اسيوط جيد جدا بس مش متاكد
وهنعرف باذن الله الاتصالات بكره هتكون باي جامعه وهنعرفكم ان شاء الله
وده يدل انهم ماشين بشكل منظم حيث يتم الاتصال باصحاب الجيد جدا من كل جامعه علي حدي
واعتقد عند الانتهاء من كل الجامعات سيتم تحديد مقابله الجيد جدا من كل الجامعات زي الامتياز كده...

الاستاذ
11-02-2012, 11:39 AM
حصريا : تم الاتصال اليوم بالحاصلين علي جيد جدا جامعه المنصوره لعمل مقابلته التفتيش جدا بمجلس القضاء العالي الساعه 9 صباحا..

Amr RadwAn
11-02-2012, 11:42 AM
حصريا : تم الاتصال اليوم بالحاصلين علي جيد جدا جامعه المنصوره لعمل مقابلته التفتيش جدا بمجلس القضاء العالي الساعه 9 صباحا..
أشهد بذلك ;)

الإمبراطور 2010
11-02-2012, 12:37 PM
حصريا : تم الاتصال اليوم بالحاصلين علي جيد جدا جامعه المنصوره لعمل مقابلته التفتيش غدا بدار القضاء العالي الساعه 9 صباحا..

متابعة متميزة يا سيادة النائب
وعايزيين نتاكد فى ناس تم تحديد مقابلات السباعية لهم ولا هى مقابلات تفتيش فقط
وهما بيتصلو على الموبايل ولا الارضى
وبالتوفيق للجميع .

السلام عليكم 2010
11-02-2012, 12:47 PM
الاتصال على الموبايل والارضى
اليوم كان الاتصال بجيد جدا المنصورة
ربنا ييسر الامور

Amr RadwAn
11-02-2012, 12:50 PM
متابعة متميزة يا سيادة النائب
وعايزيين نتاكد فى ناس تم تحديد مقابلات السباعية لهم ولا هى مقابلات تفتيش فقط
وهما بيتصلو على الموبايل ولا الارضى
وبالتوفيق للجميع .

الموبايل .. وأكيد اذا تعذر الوصول للمُرشح على الموبايل ..
هيبقى على تليفون البيت او الوالد او الوالدة :)

السباعية حتى الآن للامتياز ..
وعلى ما أظن لن تُحدد سباعية للجيد جداً الا بعد الانتهاء من مقابلة الحاصلين على جيد جداً كلهم

وبعدها هيبدأ التفتيش للجيد وبعدها السباعية ..

والأيام الجاية هتوضح الأمور أكتر و أكتر :)

الإمبراطور 2010
11-02-2012, 01:01 PM
الموبايل .. وأكيد اذا تعذر الوصول للمُرشح على الموبايل ..
هيبقى على تليفون البيت او الوالد او الوالدة :)

السباعية حتى الآن للامتياز ..
وعلى ما أظن لن تُحدد سباعية للجيد جداً الا بعد الانتهاء من مقابلة الحاصلين على جيد جداً كلهم

وبعدها هيبدأ التفتيش للجيد وبعدها السباعية ..

والأيام الجاية هتوضح الأمور أكتر و أكتر :)

تمام ياعمرو بيه وبالتوفيق للجميع
موفقين باذن الله .

طيب معليش يا جماعة هم الي جايبين امتياز وجيد جداً في دفعتنا علي مستوى الجمهورية عددهم كام ؟؟؟؟؟

امتياز حوالى 25 واحد على مستوى الجمهوريه بدون جامعات الازهر
اما جيد جدا بصراحه مش عارف بس عددهم كبير .

الاستاذ
11-02-2012, 01:34 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

تلخيص ما حدث في الايام الماضيه

1- يوم الثلاثاء 2012/2/7 تم الاتصال بالحاصلين علي تقدير امتياز علي مستوي الجمهوريه وتم تحديد ميعاد مقابله التفتيش لهم في اليوم التالي.

2- يوم الاربعاء 2012/2/8 تم تحديد يوم الاثنين 2012/2/13 مقابله اللجنه السباعيه للحاصلين علي تقدير امتياز.

3- يوم الاربعاء 2012/2/8 تم الاتصال بالحاصلين علي تقدير جيد جدا جامعه الزقازيق وتم تحديد مقابله التفتيش لهم في اليوم التالي.

4- يوم الخميس2012/2/9 تم الاتصال بالحاصلين علي تقدير جيد جدا جامعه اسيوط وتم تحديد مقابله التفتيش لهم يوم السبت.

5- يوم السبت 2012/2/10 تم الاتصال بالحاصلين علي تقدير جيد جدا جامعه المنصوره وتم تحديد مقابله التفتيش لهم يوم الاحد.

6- الاكيد انه سيتم الاتصال بكل الحاصلين علي تقدير جيد جدا في كل الجامعات ويتم تحديد ميعاد مقابله التفتيش لهم في اليوم التالي للاتصال.

7- لم يتم حتي الان تحديد مقابله اللجنه السباعيه للحاصلين علي تقدير جيد جدا..

وبالتوفيق للجميع،،،

تنويه هام : بالنسبه للزملاء الذين تم الاتصال بهم اليوم من جامعه المنصوره ان يحضروا معهم غدا اي اوراق يودوا ارفاقه بالملف كشهادات دبلومه وخلافه

النائب العام المصرى
11-02-2012, 03:26 PM
تمام ... وانا اؤكد أن المقابلات اليوم كانت لجيد جدا جامعة اسيوط والمصدر تواجدى هناك اثناء انعقاد المقابلات .. ربنا يوفق الجميع

bon bon
11-02-2012, 04:07 PM
الحاصلين ع جيد مرتفع متي سوف يتم تحديد ميعاد لهم؟؟؟؟؟؟

Mohamed81
11-02-2012, 04:24 PM
فيه كلام ان اوائل 2010 يتعينوا مع 2009
و فيه كلام اخر ان الاوائل هيطلعوا في دفعه استثنائيه
و الجيد يبقى له دفعه تانيه

مقدرش اأكد المعلومه دي بس يعني حبيت اقولكم اللي بيوصلني

Amr RadwAn
11-02-2012, 04:46 PM
فيه كلام ان اوائل 2010 يتعينوا مع 2009
و فيه كلام اخر ان الاوائل هيطلعوا في دفعه استثنائيه
و الجيد يبقى له دفعه تانيه

مقدرش اأكد المعلومه دي بس يعني حبيت اقولكم اللي بيوصلني

أظن كلها اشاعات وتحليلات واجتهادات شخصية

وان شاء الله مش هتحقق .. لان الأمور وضحت ان هما ماشيين بالترتيب حسب التقدير

الاستاذ
11-02-2012, 05:15 PM
الحاصلين ع جيد مرتفع متي سوف يتم تحديد ميعاد لهم؟؟؟؟؟؟

اعتقد سيكون ذلك بعد الانتهاء من مقابلات التفتيش للحاصلين علي تقدير جيد جدا..

الكبير قوى قوى
11-02-2012, 05:47 PM
مقابله السباعيه للحاصلين على جيد جدا تقريبا هتكون امتى .....ميعاد تقريبى يعنى ؟؟

الاستاذ
11-02-2012, 06:21 PM
مقابله السباعيه للحاصلين على جيد جدا تقريبا هتكون امتى .....ميعاد تقريبى يعنى ؟؟

استحاله حد يقدر يجزملك بميعاد
وخصوصا اننا لسه مش عارفين هتكون سباعيه الجيد جدا لوحدهم ولا معاهم الجيد
بس لو وحدهم المقابله اكيد الشهر ده ان شاء الله
لو معي الجيد يبقي الشهر الجاي ان شاء الله..

الكبير قوى قوى
11-02-2012, 06:47 PM
الف شكر ليك يا استاذ ع المساعده
طيب لو حبينا نزاكر من دلوئتى نزاكر الجنائى والاجراءات ولا نزاكر الاسئله الموجوده ع المنتدى فقط
والف شكر لسعادتك مره تانيه

الاستاذ
11-02-2012, 06:48 PM
الف شكر ليك يا استاذ ع المساعده
طيب لو حبينا نزاكر من دلوئتى نزاكر الجنائى والاجراءات ولا نزاكر الاسئله الموجوده ع المنتدى فقط
والف شكر لسعادتك مره تانيه

ابدء بالاسئله دي
ولما تخلصها زود برحتك
بس ابداء بالاسئله دي وان شاء الله مش هيخرج عنها الاسئله...

الكبير قوى قوى
11-02-2012, 06:55 PM
الف شكر لسيادتك وربنا يكرمن بالتعيين جميعا ان شاء الله

madmoda
11-02-2012, 08:02 PM
طب لو سمحتوا ياجماعة مقابلات التفتيش بالنسبة للى جايبين جيد جامعة الممنصورةهتبقى على امتى كدة والسباعية بتبقى بعد اد اية

AnyOne
11-02-2012, 09:59 PM
طب لو سمحتوا ياجماعة مقابلات التفتيش بالنسبة للى جايبين جيد جامعة الممنصورةهتبقى على امتى كدة والسباعية بتبقى بعد اد اية

والله اقدر افيدك طبقاً لاستقراء الاوضاع بانه لن يتم عمل السباعية للمنصورة الا بعد الانتهاء من تفتيش جيد جدا على مستوى الجمهورية وطالما كانت هنك مقابلات تفتيش بتتم حاليا للجيد جدا دون النظر الى سباعية الامتياز يبقى اكيد سيتم استكمال مقابلات التفتيش لجيد بعد الانتهاء مباشرة من جيد جدا دون النظر لسباعية الجيد جدا
يعنى احتمال كبير الاسبوع القادم .
هذا تخمين فحسب ...
ربنا يوفقنا

ahmed shahat
12-02-2012, 01:11 PM
طيب لو سمحت انا كنت عاوز أعرف مقابلات التفتيش القضائى بتكون لجميع اللى قدموا الملفات ولا بتكون للى وقع عليهم الإختيار أو أصحاب تقدير الإمتياز والجيد جدا فقط ؟؟؟

الاستاذ
12-02-2012, 04:45 PM
طيب لو سمحت انا كنت عاوز أعرف مقابلات التفتيش القضائى بتكون لجميع اللى قدموا الملفات ولا بتكون للى وقع عليهم الإختيار أو أصحاب تقدير الإمتياز والجيد جدا فقط ؟؟؟

للجميع ان شاء الله...

max vee
12-02-2012, 04:59 PM
محدش عارف يا حضرات ايه الجامعات عملت التفتيش وايه اللي فاضلة ما عملتش مقابلة تفتيش قضائي أرجو الرد للضرورة وما هي اعلي الجامعات عددا في التعيين من الخريجين منها