المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : دفعة المساعدين بالنيابة العامة

الصفحات : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

الشيماء زهران
21-06-2007, 03:14 AM
ياجماعة انا سمعت ان حتى لو دفعة المقبول اتلغت هيكون فى دفعة تانية اسمها دفعة مساعدين ...وهيا نفس عمل وكلاء النيابة وهيكون تقديرها مقبول برضة .......

الدبلوماسى
21-06-2007, 03:40 AM
صحيح استاذه الشيماء هناك فى القانون دفعة تسمى بدفعة المساعدين وهى دفعه يتم قبول المحامين المقيدين

بجدول الابتدائى بنقابة المحامين ويجب اخذ نسبة 25% تقريبا ان لم تخوننى ذاكرتى

ولكنها ليست بالعدد الكبير ولا تقارن بدفعات معاونى النيابات

الشيماء زهران
21-06-2007, 03:57 AM
مش دى المشكلة ا\دبلوماسى

المشكلة انها هتقتصر على مييييييييييييين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اتمنى ان حضرتك تكون فاهمنى

رجل قانون
21-06-2007, 04:35 AM
هناك فى القانون ما يسمى بدفعة المساعدين وهى تضم خريجى دفعات عده واخر دفعه فتحت كانت عام
1997
والواقع انها حتى لو لم تشترط تقدير فان الامر اصبح استثناء بسيط لان الاعداد التى تاخذ فى المساعدين قليله اذا ما قورنت باعداد الدفع التكميلية لبضع سنوات فبذلك حتى ولو وجد شيئا فاننا نعتبره فى حكم المغفور طالما اعملنا ماتطمئن اليه النفوس (شرط الجيد)فى القاعدة العريضه وهى الدفعات الاخرى الخاصة بالمعاونين .

rai_uno1
25-06-2007, 04:58 AM
ميرسي اووووووووووووي علي الخبر الجميل ده اوووووووووووووي بس ياريت اعرفتفاصي اكتر من الاستاذة شيماء

والاستاذرجل قانون بيه علشان ده مستقبلي اوووووووكي ميرسي اوووووي مستني الرد من سيادتكم

يا جماعة انا متشكر جداااااااا علي بريق الامل اللي سيادتكم اعطيتموه ليه بعلمي بانه فيه دفعة اسمها دفعة مساعدين

بس لو سمحت الاستاذة الشيماء زهران والاستاذرجل القانون بيه يوضحوا اكتر يعني ايه دفعة المساعدين وايه الفرق بينها وبين ال

اللي بيتعين في الدفعة الاساسية وشروطها وهتفتح كل سنة ولا بتفتح امتي واطون شاكرا لسيادتكم ولكم مني جزيل الشكر

الشيماء زهران
25-06-2007, 05:17 PM
يا جماعة انا متشكر جداااااااا علي بريق الامل اللي سيادتكم اعطيتموه ليه بعلمي بانه فيه دفعة اسمها دفعة مساعدين

بس لو سمحت الاستاذة الشيماء زهران والاستاذ احمد بيه يوضحوا اكتر يعني ايه دفعة المساعدين وايه الفرق بينها وبين ال

اللي بيتعين في الدفعة الاساسية وشروطها وهتفتح كل سنة ولا بتفتح امتي واطون شاكرا لسيادتكم ولكم مني جزيل الشكر

انا اسفة والله جداااا معنديش فكرة كافية عن الموضوع ده بس هحاول انشاء الله اعرف حاجة عن الموضوع ده وااقول لحضرتك....واعتقد ان ا\رجل قانون يقدر يساعد حضرتك حاليا.

rai_uno1
03-07-2007, 04:41 AM
لو سمحت يا احمد بيه عاوز جميع المعلومات عن هذه الدفعة لو سيادتكم تسمح وكل من يعلم عنها اخبار وما الفرق بينها وبين الدفعة الاساسية وشروطها ولكم جزيل الشكر

أحــمد عزت
04-07-2007, 03:28 PM
نعم رجاء نريد المزيد من التفاصيل حول هذا الأمر
جزاكم الله عنا خيراً

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاستاذ
16-07-2007, 12:38 PM
الف شكر علي المعلومات دي..

rai_uno1
24-07-2007, 04:40 AM
ياريت يا جماعة يكون فيه مشاركة في هذا الموضوع من اي عضو من الاعضاء

علشان بس نعرف اي حاجة عنه لو سمحتوا يا مشرفين المنتدي

عاوزين معلومات عن مساعدين الهيئات القضائية

ومشككوووووووووور للجميع علي الرد

الدبلوماسى
24-07-2007, 06:32 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

مساعدين الهئيات القضائيه

اولا : من لهم الحق فى التقدم لهذه الوظيفه

1- المحامين المشتغلين والمقيدين بالمحاكم الابتدائيه مدة سنة على الاقل

2- المعيدون بكليات الحقوق بالجامعات المصريه وان يكون قد امضى مدة ثلاث سنوات على الاقل

3- المشتغلون بالادارات القانونيه ومشتغلون بالمحاكم الابتدائيه مدة سنه على الاقل

4- ايضا يتم شغل هذه الوظيفه ايضاء بطريق الترقيه لمعاونو النائب العام

5- خريجى كليات الشرطه

ملاحظات : لايجوز ان تقل نسبة المحامين المعينين بهذه الوظيفه عن الربع

شروطها :

1 - عدم بلوغ السن المحدد والذى تعلنه الجهه القضائيه المعلنه عن الوظيفه .
2- الالتزام بمدة الاشتغال بالمحاماه والتى حددها القانون
3- اجتياز امتحان تحدده مجلس القضاء الاعلى
4- الشروط العامه الاخرى التى يتطلبها شغل مثل هذه الوظيفه

ميعادها :
هذه الوظيفه يتم الاعلان عنها داخل مقر محكمة النقض بالقاهره ( ويجب على الشخص السوال باستمرار والمتابعه

يلاحظ : ان دفعة المساعدين يكون اغلبها من معاونو النيابه المعينين وان الربع المحدد بقوة القانون للمحامين

اى ان وظيفة مساعد النائب العام للمحامى يكون ربع العدد المطلوب ولذلك فالعدد بالنسبه للمحامين يكون قليل للغايه

ارجو ان اكون قد اوضحت بشكل صحيح

وشكرا

rai_uno1
24-07-2007, 06:19 PM
شكر خاص للاستاذ الدبلوماسى علي الرد ومشكوررر

واختلاف الراي لايفسد للود قضية

ومشكوررررررررررررر

الشيماء زهران
06-08-2007, 09:12 PM
دفعات المساعدين خاصه باولاد المستشارين فقط الحاصلين على تقدير تراكمى مقبول

معتقدشى خالص...ياريت حضرتك تتأكد من الموضوع ده.

rai_uno1
07-08-2007, 06:06 PM
مشكورررررر تسلم ايدكم

علي المشاركات

بس ياريت اللي بيتكلم في موضوع يوضحة كويس اووووووووي

مش كلام وخلاص

يعني ايه دفعة المساعدين مقصورة علي ابناء المستشارين مع انها زي ما قال الاستاذ الدبلوماسى بيخدواا 25% من

بقوة القانون

ممكن اعرف اقرب احتمال تفتح وقتيه

يعني فيه امل تفتح السنة دي او السنة الجاية ولا ايه اللي بينظمها ؟؟؟؟؟؟؟؟

ومشكور للجميع الاستاذة شيماء رجل قانون و الدبلوماسى باشا حبيبي

ومشكووووووووووووووووووووور للجميع علي الرد

الدبلوماسى
07-08-2007, 08:58 PM
مشكورررررر تسلم ايدكم

علي المشاركات

بس ياريت اللي بيتكلم في موضوع يوضحة كويس اووووووووي

مش كلام وخلاص

يعني ايه دفعة المساعدين مقصورة علي ابناء المستشارين مع انها زي ما قال الاستاذ الدبلوماسى بيخدواا 25% من

بقوة القانون

ممكن اعرف اقرب احتمال تفتح وقتيه

يعني فيه امل تفتح السنة دي او السنة الجاية ولا ايه اللي بينظمها ؟؟؟؟؟؟؟؟

ومشكور للجميع الاستاذة شيماء رجل قانون بك و الدبلوماسى باشا حبيبي

ومشكووووووووووووووووووووور للجميع علي الرد

اشكرك اخى الكريم على كلامك الرقيق

بس انا عاوز اوضح مقصد الاستاذ وكيل النائب العام هو يقصد ان دفعة المساعدين يتنافس المستشارين لادخال اقاربهم واولادهم الذين لم يوفقو فى الدخول فى الدفعات الاساسيه ولذلك يكون نفوذ المستشارين اكبر فى هذه التعينات

ولكن ذلك لايمنع من دخول اى شخص سواء اكان ابن مستشار او لا
فالقانون لم يقتصر هذه المهنه على اولاد المستشارين وليكن فى العلم ان دفعة المساعدين تسمى دفعة المحامين لان اغلب المتقدمين فيها من المحامين وغالبا او نادرا ان صح التعبير لايقدم فيها اى من اعضاء التدريس بالجامعات المصريه

ولذلك فهى تقتصر على المحامين فى الغالب..

وشكرا

رجل قانون
07-08-2007, 09:42 PM
شكرا يا باشا على كلامك الرقيق سواء بالنسبه لى او بالنسبة لمصطفى بيه او للا خت الشيماء زهران لاهتمامها بالموضوع .

ولى تعليق ان دفعة المساعدين اخر دفعه فتحت كانت عام 1997 والمعتاد فيها ان تفتح لخمس دفعات اى الى خريجى 2002 فهل ياترى حتفتح لتسع سنين هذا ما ستسفر عنه الشهور القادمه.

واعتقد انها لاتفتح قبل تعيين دفعه 2006 .

rai_uno1
09-08-2007, 04:55 AM
تسلم يا دبلوماسى باشا ورجل القانون علي الرد والاهتمام

بجد انا بشكركم من قلبي بجد

وياريت يا بشاوات لو فيه اي حاجة كويسة للمقبول

تبلغوني

وشكرا جزيلا لسيادتكم

محمد الخضرى
10-08-2007, 04:33 PM
شكرا على الخبر الجميل دة
بس هل سوف تقتصر على الذكور فقط

رجل قانون
10-08-2007, 04:40 PM
بحسب الهيئة يعنى لو دفعه مساعدين فى النيابة العامة يبقى هتكون مقتصره على الذكور اما لو فى النيابة الاداريه فستكون للجنسين .

شريف مجدى
10-08-2007, 05:47 PM
مجهود اكثر من رائع

عاشق عمرو ذكى
11-08-2007, 12:57 AM
اخوانى سمعت انها ستفتح عند افتتاح اكادييمة القضاة

raneem010
14-08-2007, 09:50 AM
سؤال لاستاذ رجل قانون
ليه واحد صديقى خريج دفعه 2004 وكان بيتدرب فى مكتب محاماه واستخرج الكارنيه النقابه فى 2007هل له الحق فى التقديم فى دفعه المساعدين
شكرا على قراءه سؤالى
ونرجو الرد

رجل قانون
14-08-2007, 01:35 PM
سؤال لاستاذ رجل قانون
ليه واحد صديقى خريج دفعه 2004 وكان بيتدرب فى مكتب محاماه واستخرج الكارنيه النقابه فى 2007هل له الحق فى التقديم فى دفعه المساعدين
شكرا على قراءه سؤالى
ونرجو الرد

له الحق فى التقديم ان تطلبت دفعة المساعدين خريجى السنه المتخرج فيها حسب المطلوب فى دفعة المساعدين ذاتها .

عادل هاشم
14-08-2007, 01:40 PM
ودفعة المساعدين كيف يتم الاختيار فيها

rai_uno1
17-08-2007, 02:50 AM
مشكووووووووووور تسلم ايد بشواااات المنتدي الدبلوماسي ورجل القانون حبايبي

وياريت دايما معاه وعندهم الجديد

tvip2006
03-09-2007, 11:19 PM
انا سمعت انه فى دفعه مساعدين فى النيابه العامه هتتطلب شهر 10 القادم بس انا عاوز اعرف امتى تم طلب اخر دفعه مساعدين وان القانون بقول 25% من المساعدين محامين وليه الكلام دا متطبقش من زمان

رجل قانون
04-09-2007, 02:15 AM
انا سمعت انه فى دفعه مساعدين فى النيابه العامه هتتطلب شهر 10 القادم بس انا عاوز اعرف امتى تم طلب اخر دفعه مساعدين وان القانون بقول 25% من المساعدين محامين وليه الكلام دا متطبقش من زمان
أخر دفعة فتحت مساعدين كانت عام 1997 بالنسبة للمساعدين فى النيابة العامة .

كيمو!!
04-09-2007, 07:45 AM
بصواا ياجماعه انا الى عارفه انها دفعه بتفتح كل فين وفين وبعدين من اهم شروطها
ان يكون المتقدم ليها بقاله سنتين ع الاقل فى المحاماه او مقيد بها
وطبعاا مع الالتحريات السليمه والسمعه الطيبه....
بس فى هنا سوال محيرنى...؟؟؟؟
هى فعلا هتقتح ولا لا؟
اصل فى ناس بتقول هتفتح وناس بتقول ممكن وناس بتقول والله معرفش؟؟!!
ولعلمكواا الناس الى انا قصدى عليهم هما من وكلاء النيابه ومنروساء المحاكم ومن نواب النقض...!
وهذا ايضاا من الى سمعواا ومن الى سمعواامن الى سمعواا وهلما جره...
برده خلينا نشوف...!

الشيماء زهران
07-09-2007, 03:38 AM
بصواا ياجماعه انا الى عارفه انها دفعه بتفتح كل فين وفين وبعدين من اهم شروطها
ان يكون المتقدم ليها بقاله سنتين ع الاقل فى المحاماه او مقيد بها
وطبعاا مع الالتحريات السليمه والسمعه الطيبه....
بس فى هنا سوال محيرنى...؟؟؟؟
هى فعلا هتقتح ولا لا؟
اصل فى ناس بتقول هتفتح وناس بتقول ممكن وناس بتقول والله معرفش؟؟!!
ولعلمكواا الناس الى انا قصدى عليهم هما من وكلاء النيابه ومنروساء المحاكم ومن نواب النقض...!
وهذا ايضاا من الى سمعواا ومن الى سمعواامن الى سمعواا وهلما جره...
برده خلينا نشوف...!

انشاء اللله هتفتح اكيد ...وخصوصا ان الدفعة التكميلية اتلغت

وربنا يوفق الجميع يارب..

rai_uno1
07-09-2007, 05:44 PM
ربنا يوفقك.

وياريت نسمع اخبار حلوة قريب عن دفعة المساعدين

moh.kaleel
07-09-2007, 11:28 PM
:clapping:حقيقى يوجد دفعة مساعدين ولكن لم يتم الاعلان عنها منذ دفعة 97 والحقيقة انه حتى وإن تم الاعلان عنها فانها ستشمل أخر اربع او خمس دفعات من تاريخ الاعلان فيما عدا أخر دفعة لانه يلزم الا يترتب عليها أن يسبق المعينين فى هذه الدفعة زملائهم المعينين فى دفعة معاون نيابة كذلك فانها لن تشمل الحاصلين على تقدير مقبول وذلك لان النص وإن كان يحظر تعيين معاونى النيابة فذلك لانه ورد بقانون السلطة القضائية والدليل أن المنع أمتد ليشمل مجلس الدولة وباقى الهيئات الاخرى وبالتالى فالحظر يشمل العمل سواء فى القضاء(القضاء العام ومجلس الدولة)أو فى الهيئات القضائية(النيابة الادارية وقضايا الدولة)
ارجو الا أكون قد أخطئت ومعذرة فهذا على حد علمى
كفافى
]

دريم
09-09-2007, 10:11 PM
ان شاء اللة دفعة المساعدين هتطلب خصوصا بعد الغاء الدفعة التكميلية واهم شرط فيها انك تكون مقيد محامي ابتدائي
وان شاء اللة هتطلب مقبول عشان هي هتفتح لهم مخصوص بس امتي دا السؤال

عبده صقر
10-09-2007, 03:52 PM
السلام عليكم حبيت اوضح انى دفعة المساعدين عباره عن قبول عدد من الدفعات السابقة من خريجى الحقوق واول تعينهم على درجة مساعد نيابه وليس وكيل نيابه وعندى اخبار ان هناك اعلان عنهم فى شهر 11 القادم وبشرط الحصول على تقدير جيد
وشكرا

rai_uno1
10-09-2007, 05:33 PM
لو سمحتي يا استاذة

الشيماء زهران

تقول ايه رايك في الكلام ده

واحد يقول هتفتح في شهر 10 والتاني يقول هتفتح في شهر 11

ويقولوا هتشترط تقدير جيد

هو كل ما نشوف بارقة امل تيجي ناس تقفلها في وجهنا

ياريت تفيدنا ولكي مني جزيل الشكر

يا امورة المنتدي كله

رجل قانون
10-09-2007, 10:01 PM
أرجوا من الجميع عدم احداث بلبلة فى هذا الموضوع لان ارائكم لاتعدو ان تكون مجرد تكهنات لن تصل الى حد الواقع الملموس فليس معروف موعد فتح الدفعة وليس معروف اى شىء عنها ولكن المعلوم الوحيد هو اننا بصدد قرب فتح دفعة مساعدين وعلى الجميع الاستعداد لها وليس أثلرة البلبلة عنها .

والله الموفق.

كيمو!!
11-09-2007, 04:44 AM
بصواا ياجماعه احنا مش بصدد ولا حاجه هى مجرد اقاويل تحمل الشك ولاتحتمل اليقين عارفين ليه؟؟ لاننا اكيد فى مصر فى لحظه فوق وتانيه تحت........صح ولا ايه
احنا فعلا محتاجين حد من الساده اعضاء الهيئه القضائيه القدامى وليس ابناء امس فى القضاء.....؟
انا يقول رايه بخصوص هذا الموضوع لكى نضع حدااا للاقاويل....
ســــــــــــــلام

رجل قانون
11-09-2007, 03:03 PM
بصواا ياجماعه احنا مش بصدد ولا حاجه هى مجرد اقاويل تحمل الشك ولاتحتمل اليقين عارفين ليه؟؟ لاننا اكيد فى مصر فى لحظه فوق وتانيه تحت........صح ولا ايه
احنا فعلا محتاجين حد من الساده اعضاء الهيئه القضائيه القدامى وليس ابناء امس فى القضاء.....؟
انا يقول رايه بخصوص هذا الموضوع لكى نضع حدااا للاقاويل....
ســــــــــــــلام

ليس معنى اننا بصدد قرب فتح الدفعه ولكن من المتوقع حتفتح متى وشروطها ايه الله اعلم فننتظر احسن ولانتعب اعصابنا .

سلام

الشيماء زهران
12-09-2007, 02:39 AM
لو سمحتي يا استاذة

الشيماء زهران

تقول ايه رايك في الكلام ده

واحد يقول هتفتح في شهر 10 والتاني يقول هتفتح في شهر 11

ويقولوا هتشترط تقدير جيد

هو كل ما نشوف بارقة امل تيجي ناس تقفلها في وجهنا

ياريت تفيدنا ولكي مني جزيل الشكر

على حد معلوماتى والله مفيش اى اخبار خالص حتى الان عن موعد فتح التقدم

ثانيا بقى انه حلى حد معلوماتى برضة ان الدفعة دى اللى هيتاخد فيها اصحاب المقبول بس

ثالثا بقى وده الاهم عايزة الناس تطمن علشان بجد لو ليكوا نصيب فحاجة ربنا هيوفقكم انشاء الله انا اعرف ناس مكنتش متوقعة
خالص انها تدخل بسبب التقدير وان والها مش مستشار ولا حاجة ورغم كده دخلت يعنى فيه شوية امل

وربنا يوفقكم يارب

مهند
17-09-2007, 02:29 PM
السلام عليكم
الى الاستاذ رجل قانون
لوسمحت انا سمعت ان دفعه مساعدين النيابه العامه نزلت فى دار القضاء العالى مامدى صحه تلك المعلومه
وماهى شروطها
جزاك الله كل خير على قراءه الرساله
ونرجو الرد وشكرا

محمد صقر
17-09-2007, 02:47 PM
انتا مين قالك انو فى دفعة مساعدين فتحت يا مهند........وهل الخبر ده اكيد

مهند
18-09-2007, 04:52 AM
السلام عليكم
ياجماعه انا كنت سألت سؤال ان دفعه المساعدين نزلت فى دار القضاء العالى اللى عنده معلومه حول صحه تللك الخبر ياريت يبلغنا
شكرا على قراءه الرساله

الى محمد صقر
انا سمعت ان دفعه المساعدين نزلت وعايزين نتأكد نعمل ايه

مهند
19-09-2007, 06:28 PM
الى محمد صقر
وصلتنى من واحد مستشار نائب رئيس محكمه النقض بأن دفعه لم يعلن عنها حتى الان هما منتظرين نتيجه 2006حتى يتسنى ليهم اعلان دفعه المساعدين وان دفعه المساعدين سوف يعلن عنها فى الشهور القدمه ومستبعد ان تعلن فى شهر 10
وشكرا

البتانونى
20-09-2007, 12:58 AM
[بالفغل يا استا محمد صقر ان شاء الله دفعة المساعديين فى اول شهر 1 باذن الله ، بالفعل انا ذهبت اليوم الى دار القضاء و سألت واتاكدت انها فى اول شهر 1 وشكرا[/QUOTE]

أحمد الجمل
20-09-2007, 06:19 AM
تلاحظ لي من خلال الاطلاع على مشاركات الاعضاء في خصوص هذا الموضوع . انها لا تتعدى اما الدردشة السطحية او مجرد تناول لما يشاع حول هذه الدفعات .
لذلك فكرت أن اعرض لكم النظام القانوني لدفعة المساعدين .

دفعة المساعدين كغيرها من دفعات التعيين في النيابة العامة ، ليست أختراعا خاصا بمجلس القضاء الأعلى وانما يحكمها قانون السلطة القضائية .
والذي نص في الباب الثالث منه ، والذي يحمل عنوان " في النيابة العامة " في الفصل الأول ، والمعنون " في التعيين والترقية والأقدمية " . في المادة 116 على التالي :
يشترط فيمن يعين مساعدا بالنيابة العامة أن يكون مستكملا الشروط المبينة في المادة 38 على ألا تقل سنه عن
إحدى وعشرين سنة .
ويشترط فيمن يعين معاونا بالنيابة العامة أن يستكمل هذه الشروط على ألا تقل سنه عن تسع عشرة سنة .
ولا يجوز أن يعين احد مباشرة من غير معاوني النيابة في وظيفة مساعد إلا بعد تأدية امتحان تحدد شروطه
وأحكامه بقرار من وزير العدل بعد موافقة المجلس الأعلى للهيئات القضائية وبشرط أن يكون مقيدا بجدول
المشتغلين أمام المحاكم الابتدائية إن كان محاميا أو أن يكون قضى سنتين متواليتين مشتغلا بعمل قانوني إن كان
من النظراء .
فإذا كان من اجتاز الامتحان من أعضاء الإدارات القانونية بالحكومة أو الهيئات أو المؤسسات العامة أو الوحدات
الاقتصادية التابعة لها تنقل درجته عند تعيينه بالنيابة العامة باعتمادها المالي المدرج لها في ميزانية الجهة التي
كان يعمل بها إلى ميزانية وزارة العدل .

ثم عاد واضاف في المادة 118 منه " بأنه لا يجوز أن تقل نسبة التعيين من المحامين المشتغلين بمهنة المحاماة عن الربع في وظيفة وكيل النائب العام وما دونها ."

وكانت المادة 38 من القانون قد نصت على أنه " يشترط فيمن يولى القضاء :
1- أن يكون متمتعا بجنسية جمهورية مصر العربية وكامل الأهلية المدنية . )
2- ألا تقل سنه عن ثلاثين سنة إذا كان التعيين بالمحاكم الابتدائية وعن ثمان وثلاثين سنة إذا كان التعيين بمحاكم الاستئناف وعن ثلاث وأربعين سنة إذا كان التعيين بمحكمة النقض .
3- أن يكون حاصلا على إجازة الحقوق من إحدى كليات الحقوق بجامعات جمهورية مصر العربية أو على شهادة )أجنبية معادلة لها وان ينجح في الحالة الأخيرة في امتحان المعادلة طبقا للقوانين واللوائح الخاصة بذلك .
4- ألا يكون قد حكم عليه من المحاكم أو مجالس التأديب لأمر مخل بالشرف ولو كان قد رد إليه اعتباره . )
5- أن يكون محمود السيرة حسن السمعة .

رجل قانون
20-09-2007, 10:20 AM
نتقدم بخالص الشكر والعرفان لسيادة المستشار أحمد الجمل لامداده لنا بخبرته الطويلة فى هذا المجال وحرصه دائما على افاده قسم الخريجين وفعلا هذا الموضوع ما وجد فيه لا يتعدى الدردشة وتعد مشاركة سيادة المستشار أول مشاركة موضوعية قانونية .فشكرا له وهنيئا لنا به .

مهند
20-09-2007, 11:52 AM
السلام عليكم
ياجماعه الدفعه المساعدين حتكون من دفعات سابقه وغالبا من دفعه 2003 الى دفعه 2006لكن مش حيشترط التقدير ومش لازم يكون مقيد فى النقابه المحامين العبره بالدفعه مش باى كلام تانى والكلام ده من مستشار نائب رئيس محكمه النقض وهوده اللى حصل 1997
وشكرا

الدبلوماسى
20-09-2007, 07:58 PM
السلام عليكم
ياجماعه الدفعه المساعدين حتكون من دفعات سابقه وغالبا من دفعه 2003 الى دفعه 2006لكن مش حيشترط التقدير ومش لازم يكون مقيد فى النقابه المحامين العبره بالدفعه مش باى كلام تانى والكلام ده من مستشار نائب رئيس محكمه النقض وهوده اللى حصل 1997
وشكرا

اولا الاعلان عن دفعة المساعدين لان يتم الاعلان عنها حتى يتبين موقف دفعة 2006 والعدد المحتمل ان ياخذ منها

ثانيا لو تم الاعلان عن دفعة المساعدين فمن المعروف ان من شروطها ان يكون الشخص مقيد بجدول الابتدائى بنقابة المحامين ودفعة 2006 لم يقيد احد بها بالابتدائى

وشكرا

tvip2006
21-09-2007, 02:17 AM
شكرا للاخ احمد الجمل على التناول الموضوعى واضافه الجزء الخاص بالقانون بس انا عاوز اقول حاجه اذا كان القانون يشترط الربع فى وظيفه وكيل النائب العام ومادونها ان يكون الربع من المحامين واخر دفعه مساعدين من المحامين سنه 97 يعنى فى الل 10 سنين دى لم يتم استفاء الشرط فى التعيين ولا ايه على العموم انا اللى قاللى انها فى شهر 10 مستشار فى النقض وقاللى ان لازم يكون التقدم مقيد ابتدائى على الاقل وعلى العموم سواء كانت فى شهر 1 او 10 او 11 هيا قربت وربنا يوفق الجميع وياريت يا جماعه لو حد عرف اى اخبار يقول وانا لو جاتلى اى اخبار جديده هاضفها على طولواريد ان ابلغ تحياتى لجميع من فى المنتدى وخاصه المشرفين ورمضان كريم

كيمو!!
27-09-2007, 07:14 PM
شكراااا لكل من ساهم فى هذا الموضوع بجديه تامه... وانا ايضا اكرر لم يتم حتى الان اى وضوح بالنسبه لموضوع هذه الدفعه وفعلا الى ان يتم موقف دفعه 2006 سوف هنا ننتظر القرار الذى لم ياخذ بعد......
ولانريد ا ن نسبق الاحداث....لسه بدرى جداااااااااااااا

tvip2006
30-09-2007, 12:00 AM
ياجماعه لو حد عنده معلومه عن المساعدين فى الهيئات القضائيه الاخرى (مجلس الدوله والنيابه الاداريه وقضايا الدوله ) ياريت يقول وهل ه>ه الهيئات هتطلب مساعدين قريبا ولا لا

رجل القضاء
30-09-2007, 04:21 AM
اظن انه لا يوجد ما يسمى بدفعة مساعدين بمجلس الدولة

مهند
30-09-2007, 02:14 PM
رد
مفيش دفعه مساعدين فى مجلس الدوله لكن فى دفعه اسمها مندوبين على درجه مساعدين كذلك ايضا فى هيئه قضايا الدوله مندوبين على درجه مساعدين
وشكرا

مهند
30-09-2007, 03:16 PM
ياجماعه انا سمعت التقديم فى النيابه حسب الدفعات المطلوبه ولا يشترط ان يكون محامى مقيد ابتدائى زى ماحصل فى دفعه المساعدين بتاعه 1997على سبيل المثال سيتم فتح الباب لكلا من خريجى الحقوق والشريعه والقانون وخريجى الشرطه والمعروف ان ظباط الشرطه ليس لهم الحق فى القيد فى النقابه الا مابعد الخروج ع المعاش فمن الواضح ان سوف يتم فتح الدفعه على اساس الدفعات السابقه المطلوبه وغالبا حتكون من دفعه 2002الى وا2005
الاولويه فى التعين على الحاصلين على دراسات عليا والبيئه الاجتماعيه
هذا الكلام من مصدر مسؤل

رجل القضاء
01-10-2007, 04:18 AM
انت متاكد استاذ مهند من هذا الخبر ام انه كالعادة ستطلب خمس دفعات فقط؟؟؟بمعنى انه بداية من 97الى 2002 ارجو الافادة ولكم جزيل الشكر ايضا اتمنى من اى عضو او مشرف يفيدنى فى شان التظلمات المقدمة من المستبعدين من دفعة 2005 التكميلية وهل سينظر فيها ام ان امر انتهى ولا قبول لاى تظلم بالله عليكم ارجو الافادة من مصدر موثوق منه
ولكم اخوانى جزيل الشكر ,,,,,

مهند
01-10-2007, 04:11 PM
الى الاستاذ اسامه التلمسانى
لاتقبل تظلمات الدفعه التكمليه لان فى حكم القانون المقبول اتلغى كما حدث مع دفعه 2004تكمليه وهذا من مصدر موثوق منه فى محكمه النقض
ثانيا وفى الشق الثانى من السؤال انا من المتوقع الدفعات المطلوبه فى المساعدين من 2002الى 2005وده ايضا من مصدر موثوق منه لحسابات خاصه لا يمكن الافصاح عنها
وشكرا

عاشق عمرو ذكى
01-10-2007, 08:58 PM
هل يمكن واحد متعينش فى دفعة المعاونين وجاب جيد

يقدم فى دفعة المساعدين

الدبلوماسى
01-10-2007, 09:11 PM
هل يمكن واحد متعينش فى دفعة المعاونين وجاب جيد

يقدم فى دفعة المساعدين

عدم التعيين فى دفعة المعاونين لا يمنع ابدا التقدم فى دفعة المساعدين مادام الشروط المطلوبه متوافره واهمها ان يكون مقيد بالنقابة وان يكون مقيد بالجدول الابتدائى بها

رجل القضاء
02-10-2007, 12:32 AM
شكرا لك استاذ مهند على ردك واهتمامك بسؤالى واتمنى ان يكون توقعك يكون واقع ويتم طلب الدفعات الى 2005 لكن اظن انه لو تم طلب هذه الدفعة لابد وان يكون خريجها مقيد ابتدائى بالنقابة لان هذا هو الشرط الوحيد الى تتطلبه القانون وترك باقى شروط المسابقة الى وزير العدل ومجلس القضاء الاعلى ولايجوز ان يكون غير مقيد ابتائى او على الاقل يجب ان يكون مارس اعمال نظيرة لمعاون النيابة لمدة سنتين على الاقل ارجو ان اكون اصبت وبالتوفيق يارب للكل خاصة الذين يلمهم احساس بالظلم ولم يكن لهم نصيب فى وظيفة معاون نيابة لاى سبب مبرر

رجل القضاء
03-10-2007, 12:26 AM
ايه يا جماعة محدش جاله خبر عن هذه الدفعة او اى معلومة ارجو الافادة والرد من فضلكم

مهند
03-10-2007, 11:24 AM
الاستاذ اسامه التلمسانى
دفعه المساعدين بتاعه 1997 ومتعين فيها اخويا مكنتش فيها شرط ان يكون مقيد ابتدائى لكن طلبوا بالدفعات فتوافرت فيه الشروط واتعين والعلم لاشىء بانه سوف يتم عمل دفعه مساعدين لاشخاص معينه لم يوفقوا فى النيابه وحتى الان لم يستخرجوا كارنيه والاشخاص دول انا عارفهم كويس ولذلك سيكون التعين حسب الدفعات المطلوبه وغالبا حتكون من 2002 الى 2005
وشكرا

رجل القضاء
04-10-2007, 12:00 AM
اتمنى ان يكون كلامك هو الاقرب للصواب بس انا اعتقد من خلال اطلاعى لمادة القانون التى تحكم تعيبن مساعدى النيابة العامة من غير معاونين النيابة وبالاخص الذين تجرى لهم مسابقة لتعينهم هو شرط ان يكون مقيدا ابتدائى بالنقابة
او ان يكون امضى العمل سنتين متتواليتين فى مؤسسات او هيئات قانونية ثم يحدد وزير العدل ومجلس القضاء باقى شروط المسابقة ....
بالطبع اتمنى ان كلامك هو الذى يحدث لكن اظن ايضا اننا امام نص لا يحتمل تاويل ولا تفسير
لذلك اتمنى من اى مشرف او عضو لديه ما يفيد ان يطلعنا بما هو اكيد بخصوص القيد بالابتدائى والدفعات التى سوف يتم طلبها ارجو الافادة

الدبلوماسى
04-10-2007, 12:08 AM
اتمنى ان يكون كلامك هو الاقرب للصواب بس انا اعتقد من خلال اطلاعى لمادة القانون التى تحكم تعيبن مساعدى النيابة العامة من غير معاونين النيابة وبالاخص الذين تجرى لهم مسابقة لتعينهم هو شرط ان يكون مقيدا ابتدائى بالنقابة
او ان يكون امضى العمل سنتين متتواليتين فى مؤسسات او هيئات قانونية ثم يحدد وزير العدل ومجلس القضاء باقى شروط المسابقة ....
بالطبع اتمنى ان كلامك هو الذى يحدث لكن اظن ايضا اننا امام نص لا يحتمل تاويل ولا تفسير
لذلك اتمنى من اى مشرف او عضو لديه ما يفيد ان يطلعنا بما هو اكيد بخصوص القيد بالابتدائى والدفعات التى سوف يتم طلبها ارجو الافادة

انا ياجماعه مش عارف الاختلاف فى ايه بالظبط الموضوع يحتوى على الشروط التى يجب توافرها فى المرشح لوظيفة مساعد بالنيابة العامه وهو ان يكون مقيد بالنقابه بالجدول الابتدائى اى يكون قد مضى على تخرجه واستخراجه لكارنيه النقابه اكثر من عامين وطبعا المشتغل بالمصالح الحكوميه بالادارات القانونيه بها لابد ان يكون مقيد بالنقابه ايضا
فموضوع القيد بالجدول الابتدائى بنقابه المحامين امر مفروغ منه

ويبقى باقى الشروط والتى تعتبر اساسيه
وهى موجوده بالصفحة الثانيه بالموضوع

بسم الله الرحمن الرحيم

مساعدين الهئيات القضائيه

2- المعيدون بكليات الحقوق بالجامعات المصريه وان يكون قد امضى مدة ثلاث سنوات على الاقل

شروطها :

4- الشروط العامه الاخرى التى يتطلبها شغل مثل هذه الوظيفه ( مثل حسن السيره والسمعه للمتقدم والا يكون قد حكم عليه بعقوبه مخله بالشرف )

ميعادها :
هذه الوظيفه يتم الاعلان عنها داخل مقر محكمة النقض بالقاهره ( ويجب على الشخص السوال باستمرار والمتابعه

يلاحظ : ان دفعة المساعدين يكون اغلبها من معاونو النيابه المعينين وان الربع المحدد بقوة القانون للمحامين

اى ان وظيفة مساعد النائب العام للمحامى يكون ربع العدد المطلوب ولذلك فالعدد بالنسبه للمحامين يكون قليل للغايه

وشكرا

رجل القضاء
04-10-2007, 12:23 AM
تمام شرط القيد ابتدائى لكن الاستاذ مهند نفى هذا الشرط باعتبار ما رواه عن دفعة 97 مع اخو حضرته على حد قوله
السؤال استاذ ديلوماسى هل هناك تقييد بعدد الدفع ام لا؟
وهل هناك بشاير عن قرب فتحها والاعلان عنها ام الامر امامه وقت ام انها ممكن تفتح سرا بدون علم الكافة؟؟؟؟؟ولك الشكر اخى الفاضل

رجل القضاء
06-10-2007, 04:07 AM
ايه يا جماعة مفيش اى اخبار عن هذه الدفعة جديدة لديكم؟انا شايف انكم مهتمين فقط بدفعة 2006 ولا يوجد اى اهتمام بهذه الدفعة انا قلقت كتير واحترت من صحة او خطا خبر سمعته من مستشار بالنقض وهو ان وزارة العدل سوف تعلن قريب عن قبول مساعدين نيابة من خريجى دفعة 2000 الى 2005 وان هذه الدفعة مطلوبة خصيصا لناس معينة والواسطة كلمتها هيا العليا نظرا لقلة العدد المطلوب (وهذا اثسم بالله على حد قول مستشار بالهيئة) ولعد احداث بلبلة بين الاعضاء ترددت ان اكتب هذا الخبر لكنى لم اجد اى جديد منكم فارجو التاكد من المشرفين او الاعضاء الافادة بصحة هذا الخبر من عدمه واملى فقيكم جميعا ان تبادرو من الرد الشافى الوافى ارجو يا اعضاء ويا مشرفين ولكم جزيل الشكر ولعله خير للجميع باذن الله تعالى

مهند
06-10-2007, 09:16 PM
الى الاستاذ الدبلوماسى
من مصدر موثوق منه وهو مستشار نائب رئيس محكمه النقض بان القانون بان يلزم بتعين عدد معين من المحامين فى القضاء والنيابه العامه لايلزمنا بتعيين محامين فى اى دفعه وان تعيين اعضاء النيابه والقضاه وفقا لشروط مجلس القضاء الاعلى فقط ليس شىء اخر وحول مطالبه البعض بتعيين اخونا المحامين فتم رفضه خوفا من علاقه القاضى الذى كان محامى بزميله المحامين اثناء سير الدعوى مما قد يفقد المصدقيه
وللعلم انا ان هيئه قضايا الدوله ايضا حتطلب دفعه من المندوبيين على درجه مساعدين
وشكرا

الىالاستاذ اسامه التلمسانى
كلامك ده مظبوط فعلا انا الدفعات المطلوبه من المساعدين هى بالفعل للعدد معين لم يوفق قبل كده من ابناء المستشارين وخصوصا فى عهد المستشار الرئيس السابق لمحكمه النقض ولذلك سوف يتم تعين ابناء المستشارين وعدد اخر من الوسائط الجامده جدا والكلام ده والله من مصدر مهم جدا وسيبك اى كلام تانى
وشكرا

الدبلوماسى
06-10-2007, 09:31 PM
الى الاستاذ الدبلوماسى
من مصدر موثوق منه وهو مستشار نائب رئيس محكمه النقض بان القانون بان يلزم بتعين عدد معين من المحامين فى القضاء والنيابه العامه لايلزمنا بتعيين محامين فى اى دفعه وان تعيين اعضاء النيابه والقضاه وفقا لشروط مجلس القضاء الاعلى فقط ليس شىء اخر وحول مطالبه البعض بتعيين اخونا المحامين فتم رفضه خوفا من علاقه القاضى الذى كان محامى بزميله المحامين اثناء سير الدعوى مما قد يفقد المصدقيه
وللعلم انا ان هيئه قضايا الدوله ايضا حتطلب دفعه من المندوبيين على درجه مساعدين

وشكرا

الاستاذ العزيز مهند

كلامى مصدره قانون السلطة القضائيه وليس لى اى دخل فى شان تطبيقه او عدم تطبيقه فعليا من جانب مجلس القضاء

ولكن اذا لم ياخذ مجلس القضاء المساعدين من المحامين فمن اين ياخذهم اذن ولم تفتح هذه الدفعة اذن

مهند
06-10-2007, 09:43 PM
الاستاذ الكريم الدبلوماسى
الاعلان اللى حينزل حيطلب فيه من دفعه 2000الى دفع 2005ومن خريجى الحقوق والشريعه والقانون والشرطه وحضرتك طبعا عارف محظور على ظباط الشرطه استخراج كارنيه النقابه وهما فى العمل فلو الدفعه نزلت بالتالى لم يقدم فيها احد من الشرطه ولذلك حيكون من الدفعات اللى ذكرتها دون تنويه عن شرط انا يكون مقيد فى نقابه المحامي
وشكرا

الدبلوماسى
06-10-2007, 09:55 PM
الاستاذ الكريم الدبلوماسى
الاعلان اللى حينزل حيطلب فيه من دفعه 2000الى دفع 2005ومن خريجى الحقوق والشريعه والقانون والشرطه وحضرتك طبعا عارف محظور على ظباط الشرطه استخراج كارنيه النقابه وهما فى العمل فلو الدفعه نزلت بالتالى لم يقدم فيها احد من الشرطه ولذلك حيكون من الدفعات اللى ذكرتها دون تنويه عن شرط انا يكون مقيد فى نقابه المحامي
وشكرا

اولا استاذ مهند انا بشكرك جدا لان اسلوبك جميل فى الحوار

انا كنت عاوز اوضح حاجه بس لحضرتك

انا مقولتش ان الدفعة مقتصره على المحامين فقط ولو رجعت الى مشاركاتى الالى فى هذا الموضوع ستجد انى ذكرت ان من يستطيع التقديم فى هذه الوظيف

الميعدون فى الجامعات والذين امضو مدة ثلاث سنوات على الاقل

ومن المعروف ان الاشتغال بالجامعه بالنسبه للمعيد والاشتغال بالشرطه بالنسبة لخريج كلية الشرطه هو من قبيل العمل المماثل لمهنة المحاماه

ولكن لمن لايشتغل بالجامعة معيدا او بالشرطه

فلابد ان يكون مقيد بالجدول الابتدائى بالنقابه كذلك المشتغلون بالادارات القانونيه بالمصالح الحكوميه فلابد ان يكون مقيد بالنقابه لان الادارات القانونيه لا تعين الا من كان مقيد بالنقابه

وعلى سبيل المثال هناك بعض من رجال القضاء يقومون بالاشتغال بالمحاماه بعد خروجهم على المعاش او لاى سبب اخر

ولم يكونو قد استخرجو كارنيه النقابه وعندما يستخرجون كارنيه النقابه يتم حساب مدة اشتغالهم بالقضاء ويتم وضعهم بالجدول المحدد لهم بالنقابه اذا كانو استئناف او بالنقض

وذلك منصوص عليه بقانون المحاماه

واخير فقد احببت التوضيح ان من عليهم التقيد بالقيد بالنقابه هى فئة المحامين والمشتغلين بالادارات القانونيه

شكرا

مع تحيات اشراف الخريجين بمنتدى المنصورة

مهند
06-10-2007, 10:04 PM
الاستاذ العزيز الدبلوماسى
علينا ان لا نسبق الاحداث وانا سوف اجرى اتصال تلفيونيا بمستشار نائب رئيس محكمه النقض زميل والدى فى العمل لان والدى لاسف منتدب حاليا فى الكويت وتاكد من صحه الكلام لانهم بالطبع ادرى منا بما يحدث ونتمنى لكل التوفيق للاعضاء والمحترمين المشرفين على المنتدى
وشكرا

karimsamy90
06-10-2007, 10:11 PM
الشرط الخاص لدفعه المساعدين ان يكون في عمل مناظر للعمل القضائي سواء شرطه او محامي او معيد في الجامعه

مهند
06-10-2007, 10:19 PM
الى الاستاذ الدبلوماسى
لاشكر على واجب لان ده هو اسلوب رجال القانون المحترمين اللى زيك واللى زى وكل من ينتمون لهذا الصرح العظيم
وشكرا

رجل القضاء
06-10-2007, 10:42 PM
الف شكر استاذ مهند لاهتمامك بالرد على رسالتى وواضح من تاكيدك للكلام اللى انا سمعته انه بالفعل سوف يطلبون العد المطلوب من الدفعات ولناس معينة طبعا لو كان ربنا كتبلهم نصيب واتمنى التوفيق للجميع ومرة تانية مرسى اوى لردك واهتمامك وده بيعكس احترامك لزملاءك بالمنتدى

رجل القضاء
09-10-2007, 12:46 AM
السلام عليكم
اه يا جماعة مفيش اخبار عن حد ولا اعضاء ولا مشرفين؟ولا زى ما فى ناس بتقول هيا مجرد اشاعة بتطلع كل سنة بطلب دفعة مساعدين وفى الاخر على مفيش احترت والله وانا عارف انى بوهم نفسى بس هعمل ايه ربنا يعلم اد ايه كان حلم حياتى انى اكون وكيل نيابة عشان كده بتعلق باى شىء وعشمى فى ربنا كبير اااوى
الغريب انى كنت دفعة 2005 تكميلية وجالى والله العظيم امن قومى فى البيت وبعدها بيومين جالى تحريات وفى نفس يوم تحرياتى قبل حتى ما تخلص بعتو طبى لصديق لى حاولت اعقلها وافهم ايه اللبس اللى حصل الى الان مش عارف ازاى قبلونى فى مقابلة السابعية ويرجعو يرفضو وميختارونيش زى ناس كتير اتظلمت
عشان كده املى فى ربنا انه فعلا يكون هناك دفعة مساعدين واملى فيكم باى خبر سواء ياتى بامل جديد او يجعلنى انسى الامر تماما عشان اترحم من كل الحيرة والقلق والاحباط اللى انا فيه ومش قادر اخرج منه اسف على الاطالة بس انا كنت بفضفض لاخوانى الاعضاء المحترمين وبالله عليكم منتظر اى رد يفيد ولكم منى جزيل الشكر

مهند
09-10-2007, 01:28 AM
السلام عليكم
ياجماعه انا وصلنى معلومات اكيده انا بعد العيد حيجلس المجلس الاعلى لقضاء لوضع الشروط الازمه لدفعه المساعدين وفى شهر واحد حيعلنوا عنها
وشكرا

رجل قانون
09-10-2007, 02:00 AM
ازيكم يا شباب يارب تكونوا دايما بخير وكل سنة وانتو طيبين ياريت يا شباب متفكروش كتير فى دفعة المساعدين الان وتترقبوا انها حتفتح قريب كل ما تفكروا فيه ان تتمنوا ان يكون لكم حظ فيها لان اى ادعادء بمعرفة وقت فتحها عار من الصحة حتى لو انا نفسى اللى قلته لانى لست المنوط بى الاعلان عن الدفعه مجلس القضاء الاعلى هو الاوحد باعضائة السبعه هو الذى يحدد ولا اعتقد ان موعد فتحها سيكون معلوم لا حد فلا تفكروا فيها الان وكانه قد فرب موعد فتحها اتركوا الامر لله ولو فعلا فتحت فولوا انها فتحت ولا داعى للتحدث دائما والادعاء بالالمام بكل شىء فى اى شىء وتذكروا ان من قال لا اعم فقد افتى .

بالتوفيق ياشباب.

مهند
09-10-2007, 02:14 AM
السلام عليكم
موضوع المساعدين ده حقيقه مش وهم كلام موثوق منه ومتقلقش ولو ليك نصيب فيها حتخده وربنا يوفقك ويوفق الجميع
شكرا

صدام حسين
10-10-2007, 11:09 PM
اشكرك اخى الكريم على كلامك الرقيق

بس انا عاوز اوضح مقصد الاستاذ وكيل النائب العام هو يقصد ان دفعة المساعدين يتنافس المستشارين لادخال اقاربهم واولادهم الذين لم يوفقو فى الدخول فى الدفعات الاساسيه ولذلك يكون نفوذ المستشارين اكبر فى هذه التعينات

ولكن ذلك لايمنع من دخول اى شخص سواء اكان ابن مستشار او لا
فالقانون لم يقتصر هذه المهنه على اولاد المستشارين وليكن فى العلم ان دفعة المساعدين تسمى دفعة المحامين لان اغلب المتقدمين فيها من المحامين وغالبا او نادرا ان صح التعبير لايقدم فيها اى من اعضاء التدريس بالجامعات المصريه

ولذلك فهى تقتصر على المحامين فى الغالب..

وشكرا

لو سمحتوا ياجماعه انا كنت عاوز اعرف هل يجوز لخريج دفعة 2007 تقدير مقبول انه يقدم في دفعة المساعدين الي مفترض انها هاتنزل في يناير ارجو الافاده من فضلكم وان شاكر جدا جدا

الدبلوماسى
10-10-2007, 11:35 PM
لو سمحتوا ياجماعه انا كنت عاوز اعرف هل يجوز لخريج دفعة 2007 تقدير مقبول انه يقدم في دفعة المساعدين الي مفترض انها هاتنزل في يناير ارجو الافاده من فضلكم وان شاكر جدا جدا

اخى الكريم لو تم فتح دفعة المساعدين فمن المستبعد ان يطلب بها دفعة 2006 فما بالك بدفعة 2007 لان القانون ينص ان المساعد لابد ان يكون مقيد بالمحاكم الابتدائية

فكيف يمكن لخريج 2007 ان يكون مساعدا فى حين ان دفعة المعاونين 2006 لم تخرج للنور بعد

عزيزى العضو لو تم الاعلان عن دفعة المساعدين فمن المتوقع ان تكون لغاية دفعة 2005 فقط ويخرج منها دفعة 2006 و2007

شكرا
مع تحيات اشراف الخريجين بمنتدى المنصورة

كيمو!!
14-10-2007, 11:59 AM
طيب ياجماعه..........
هل بعد ذللك ممكن تفتح تانى للدفع التاليه ولا خلاص....؟
انتوا عارفين كويس جداااااااا
ان احنا اكتر ناس اتظلمت(2006_2007)
الدفعتين دول ارجو الرد عليا بالتفصيل! وشاكرين لكل من يرد عليا بالافاده الصحيحه... وهناك سوال اخر...
هل يجوز لموظف فى المحكمه التقديم وهو مار عليه سنتين فى نقابه العاملين بوزاره العدل؟؟؟
طبعا حاصل على الليسانس الحقوق!!

الدبلوماسى
20-10-2007, 11:46 PM
طيب ياجماعه..........
هل بعد ذللك ممكن تفتح تانى للدفع التاليه ولا خلاص....؟
انتوا عارفين كويس جداااااااا
ان احنا اكتر ناس اتظلمت(2006_2007)
الدفعتين دول ارجو الرد عليا بالتفصيل! وشاكرين لكل من يرد عليا بالافاده الصحيحه... وهناك سوال اخر...
هل يجوز لموظف فى المحكمه التقديم وهو مار عليه سنتين فى نقابه العاملين بوزاره العدل؟؟؟
طبعا حاصل على الليسانس الحقوق!!

دفعة المساعدين يتم فتحها عندما يوجد عجز بالمساعدين بالنيابات وليس فتحها الزاميا على مجلس القضاء فهى يتم الاعلان عنها عند الحاجه لذلك
ولكن اذا تم فتح دفعة مساعدين اخرى سيكون بها الدفعات التى انتهت لها اخر دفعة مساعدين تم الاعلان عنها

الموظف الغير عامل بالادارات القانونيه والغير مشتغل بالمحاماه او الادارات القانونيه بالمصالح والهئيات والوزارات لاينطبق عليه الشروط الا اذا كان

محامى مقيد بالجدول الابتدائى بالمحاكم الابتدائيه وبنقابة المحامين

المشتغلون بالادارات القانونيه ومشتغلون بالمحاكم الابتدائيه مدة سنه على الاقل

اما شهادة الليسانس وحدها فيتم التعين بها بوظيفة المعاون فقط ولذلك لايشترط توافر خبره او التقيد بالنقابة لانهم ياخذون تدريب مكثف فى فترة تعينهم معاونين اما المساعد فيكون مؤهل للتحقيق فى قضايا كامله ولذلك فشرط الخبره مطلوب

مع تحيات اشراف الخريجين بمنتدى كلية الحقوق جامعة المنصورة

tvip2006
23-10-2007, 12:11 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اود ان اوجه الشكر لجميع الاخوه بالمنتدى وخاصه المشرفين
ان شاء الله دفعه المساعدين قربت بس عاوزه متابعه فى مجلس القضاء الاعلى وانا سمعت انالعدد محدود والواسطه هتبقى فيه جامده اما بالنسبه للشروط فالشرط اللى انا متاكد منه انه لازم يكون مقيد ابتدائى سنه على الاقل او يكون فى وظيفه مناظره لمده سنتين تقريبا على لالقل وعلى العموم احنا نستنى لما تنزل حاجه رسمى
اما بالنسبه للزميل اللى بيقوا ان دفعه 2006 و2007 اتظلمت اما احنا نعمل ايه دفعه 2004 اللى امتحنا واترشحنا قبل صدور قانون الجيد وبالفعل بعض الزملاء حصلوا على دبلوم فى القانون واتلغت دفعتنا خاصه النيابه الاداريه
وعندى استفسار اخير خاص بالمساعدين القانون صريح فى اشتراط الربع من المحامين فى وظيفه مساعد نيابه وبالرغم من ذلم لم يتم تطبيقه من المجلس الاعلى للقضاء وتمسكوا بشرط الجيد بحجه انه نص قناونى صريح فهل تعينن المساعدين السابقين بدون استيفاء شرط الربع قانونى
وبالنسبه للزميل الىى بيقول ان المحامين ميتعينوش عشان الحساسيه بينهم وبين زملائهم اللى فضلوا محمامين او العلاقه بينهم فى ناس كتير اشتغلوا بالمحاماه قبل مايتعينوا معاون نيابه
واخيرا شكرا لجميع الزملاء وكل عام وانتم بخير

الدبلوماسى
24-10-2007, 10:47 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اود ان اوجه الشكر لجميع الاخوه بالمنتدى وخاصه المشرفين
ان شاء الله دفعه المساعدين قربت بس عاوزه متابعه فى مجلس القضاء الاعلى
وعندى استفسار اخير خاص بالمساعدين القانون صريح فى اشتراط الربع من المحامين فى وظيفه مساعد نيابه وبالرغم من ذلم لم يتم تطبيقه من المجلس الاعلى للقضاء وتمسكوا بشرط الجيد بحجه انه نص قناونى صريح فهل تعينن المساعدين السابقين بدون استيفاء شرط الربع قانونى
وبالنسبه للزميل الىى بيقول ان المحامين ميتعينوش عشان الحساسيه بينهم وبين زملائهم اللى فضلوا محمامين او العلاقه بينهم فى ناس كتير اشتغلوا بالمحاماه قبل مايتعينوا معاون نيابه
واخيرا شكرا لجميع الزملاء وكل عام وانتم بخير

عزيزى العضو الفاضل شكر لك على كلامك الرقيق والجميل والمنتدى نشيط بفضل اعضاءه قبل المشرفين القائمين عليه

بخصوص استفسار سيادتك دفعة المساعدية هى دفعة استثنائيه يتم فتحا كلما دعت الحاجه الى ذلك بمعنى عند وجود عجز بالمساعدين يتم فتح تلك الدفعة

اما المعاونين الذين يتم تعينهم فيتم ترقياتهم مباشرة دون انتظار اعلان او التقدم لمسابقه

بخصوص الربع فالربع شرط متوافر بالفعل فعندما تفتح دفعة المساعدين يقدم بها المحامين والمشتغلين بالادارات القانونيه المتنوعه بالمصالح والشركات والهئيات و المعيدين بالجامعات وضباط الشرطه وبالتالى فان اغلب المتقدمين بها هم محامين وبالتالى فان اغلب الدفعة تكون منهم .

مع تحيات اشراف الخريجين بمنتدى الكلية
WIDTH=550 HEIGHT=170

رجل قانون
26-10-2007, 12:48 AM
رساله الى المترددين على قسم الخريجين بمنتدانا الموقر يمتنع على اى عضو الخوض فى الحديث عن شروط دفعة المساعدين او الدفعات التى ستفتح لها او الادعاء بمعرفة اناس ذا ت ثقل قالوا له انها كذا منعا من احداث بلبلة واثارة شائعات نحن فى غنى عنها فمنتدانا ليس كغيره من المنتديات التى تحب الخوض فى امور غير واضحه والتحدث فيها وكانها واضحه وضوح الشمس الموضوع لايجوز التحدث فيه الا عن ما نسمعه عن موعد فتحها وكل مشاركة احتوت على موعد هو بمثابة تكهن ستحذف.

وكل خروج عن ذلك يعرض العضو للمخالفات تمهيدا لايقاف عضويته نهائيا

رجل القضاء
29-10-2007, 11:36 PM
النهاردة كنت فى دار القضاء العالى وخاصة فى مكتب مستشار بالتفتيش القضائى وهو معرفة على المستوى الشخصى وبسؤالى اليه عن دفعة المساعدين الراجل بكل صراحة ساعدنى ووجهنى الى مستشار بالامانة العامة وكان الرد منه مبهم وغير ملم باى معلومة حقيقية اى فقط انه مفيش شروع بالاعلان عن اى دفعة هذه الايام اصلا وانها اشاعة كل عام بعد تعيين كل دفعة اصلية ولو العمل محتاج وكلاء نيابة قلى بالفظ كده..عندك دفعة 2006 و2007 ولما ميلقوش العناصر المهم واللى ممكن تترقى من معاونين دفعة 2005 اكيد هيطلبو دفعة مساعدين والله المستعان
اسف انى ااقول خبر زى ده وانا اول واحد حقيقى حزين واتمنى انه يكون كدب او رغبة المتشار انهيدارى عن نوايا المجلس باعتبارها اسرار شغل ويااااارب يكون فى دفعة فعلا ويطلع كلام خاطىء ..اتمنى من اى عضو لديه معلومة حقيقية او مكذبة لما سمعته ان يبلغنى ويبلغ كل الاعضاء وكذالك المشرفين

مهند
30-10-2007, 05:01 AM
الى الاستاذ التلمسانى
اى حد فى الامانه العامه مش حيديك خير قاطع علشان ميحملش نفسه المسؤليه وان شاء الرحمن حتفتح دفعه المساعدين فى شهر يناير وبعدين ده كل شىء نصيب بلاش تاخد المواضيع ع اعصابك لان لو ليك نصيب فى حاجه حتخده
وربنا يوفق الجميع
وشكرا

النائب العام المصرى
31-10-2007, 01:39 AM
على فكرة الدفعات هتتطلب وبكثرة السنوات الجية دى الموضوع ببساطة ان النيابة اتئفلت فى وش كل المقبول ومن المعلوم ان ابناء المستشارين مفيش حاجة بتتئفل امامهم عشان كدة الدفعات دى هتتفتح ولكن ستكون مخصوصة لابناء المستشارين وكام واحد كدة زيادة عليهم لاضفاء صفة الشفافية والنزاهة على الدفعة...............

رجل القضاء
31-10-2007, 02:06 AM
طب يا جماعة طالما انتم واثقين انها هتتطلب محدش عنده معلومة اكيدة عن اى ميعاد يا استاذ مهند او سولكا؟او اى عضو فاضل

مهند
01-11-2007, 06:28 AM
انا شخصيا سالت الناس اللى اعرفهم وسالت كمان فى دار القضاء العالى اجمعو على شهر يناير
وربنا يوفق

رجل القضاء
05-11-2007, 07:34 PM
الله يطمنك يا استاذ مهند ويارب يكون فعلا فى دفعة هتتطلب ويكون نصيبنا فى الخير يارب لينا كلنا

دريم
09-11-2007, 12:18 AM
يا جماعة المهم هو الشرط اللازم للدفعة دي مش الميعاد انا سألت قالوا ان الشرط هو كارنية ابتدائي بالنسبة لنا وضباط الشرطة والمعيدين وكمان المشتغين بعمل مناظر وانا سمعت ان دفعة 1997 طلبت مساعدين بالماجستير فهل الماجستير بيغني عن الكارنية الابتدائي
ايضا قالو انها هتفتح كل سنتين يعني لغاية 2007-2006 كمان وبعد كدة هتتلغي وشكراااااااااااااااا

مهند
09-11-2007, 04:05 AM
الى دريم
ممكن اعرف انت سالت مين وياريت تتاكد انه حيشترط كارنيه النقابه ولا لاء لانى اعتقد انه ميشترطش
وشكرا

الى دريم
ابن عمتى اتعين فى دفعه 1997ومكنش معاه كارنيه نقابه ولا كان حاصل ع ماجستير وكانت دفعه مساعدين
وشكرا

رجل القضاء
09-11-2007, 06:35 PM
الى الاستاذ دريم
كلام حضرتك فى الشق الخاص بضرورة ان يكون المرشح مقيد ابتدائيا بنقابة المحامين فهو صحيح مائة بالمائة لسبب بسيط جدا وهو شرط نص عليه القانون وليس لائحة يمكن للمجلس تغييرها او يتنازل عنها فقد اوجب القانون شرط القيد ابتدائى والعمل بالمحاماة مدة سنتين على الاقل او ما يناظرها وهذا هو شرط اساسى واولى ثم بعد ذلك يضع وزير العدل مع المجلس باقى شروط المسابقة

بالنسبة انهم سوف يطلبو دفعتين الى ان يصلو الى 2007 فهذا كلام لا اساس له من الصحة ابدا فنحن الان امام دفعة مساعدين لا نعلم متى سوف تتطلب ولا حتى نعرف ما هذه الدفعات التى سوف يطلبونها فنحن من 97 الى الان لم يتم تحديد اى دفعة مساعدين فما بالك بدفعة 2007؟؟اللهم الا لو طلبت بعد ذالك وخد بالك ان رئيس المجلس الحالى واغلب اعضائه لم يستمرو بالعمل اكثر من سنتين نظرا لسن تقعادهم القانونى فحتى لو كان هناك خطة بطلب كل هذه الدفعات على مدار الاعوام القادمة ليس جازما تنفيذها لاحتمال تغيير اعضاء المجلس

بالنسبة لااستاذ مهند
ارجو ان اكون وضحت للك فى السابق مدى اهمية شرط القيد ابتدائى بالنقابة كشرط لدفعة المساعدين بنص القانون كذلك لم يكن هناك فى دفعة 97 مساعدين نيابةمن خريجى الحقوق لم يحصلو على كارنيه ابتدائى ابداااا وتعيين ابن عمك بدون هذا الشرط غير جازم بصحته وخاصة انك سبق وادليت بمعلومة ان الذى تم تعيينه هو اخو حضرتك وهذا هو نص كلامك فى مشاركة سابقة هو كان كالاتى,,,,,(((دفعه المساعدين بتاعه 1997 ومتعين فيها اخويا مكنتش فيها شرط ان يكون مقيد ابتدائى لكن طلبوا بالدفعات فتوافرت فيه الشروط واتعين والعلم لاشىء بانه سوف يتم عمل دفعه مساعدين لاشخاص... )))فهل هو ابن عمك ام اخو حضرتك الذى تم تعيينه فى 97 بدون كارنيه ابتدائى؟؟وعلى اى حال انا شخصيا سوف اكون مستفيد جدا لو كان كلامك هذا صحيح واتمنى بحق ان تثبت الايام صحة كلامك وانهم فعلا بصدد الاعلان عن دفعة مساعدين وكمان من غير كارنيه ابتدائى وسوف اكون اول واحد اشهد للك بصحة كلامك واعتذر للك عن تكذيبك ان ثبتت الايام هذا لاننى بحق سوف اكون مستفيد بهذه المعلومات وللكم منى جميعا جزيل الشكر ,,,,

سؤال اخر ومعتاد منى لالااسف للسادة الاعضاء الكرام والمشرفين الافاضل,,,هل هناك معلومة مؤكدة عن اى ميعاد فتح طلب هذه الدفعة؟؟او هناك فعلا شروع حقيقى بالاعلان عن هذه الدفعة؟؟بالله عليكم ارجو الرد واتمنى التوفيق للجميع

مهند
10-11-2007, 03:32 AM
السلام عيكم
ياجماعه انا سمعت ان هيئه قضايا الدوله حتنزل دفعه مندوبين بدرجه مساعدين بس امتى معرفش لو حد عنده معلومات يبلغنا

والله الاتنين اتعينوا واحد فى قضايا الدوله والتانى فى النيابه العامه ومكنش فيه شرط بتاع الكارنيه والقيد فى الجدول لان الاتني مستخرجوش الكارنيه اصلا ودول اقرب الناس ليه مش محتاجه كلام وبكره الايام تثبت لان حرجع واقول الناس المعموله علشان خاطرهم الدفعه ديه معملوش لحد الان الكارنيه بتاع النقابه وقعدين فى البيت مستنين الدفعه وده كلام اكيد
وشكرا

الدبلوماسى
10-11-2007, 04:17 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

قام المشرف الفاضل رجل قانون بالتنبيه بعدم الخوض فى شروط دفعة المساعدين

رساله الى المترددين على قسم الخريجين بمنتدانا الموقر يمتنع على اى عضو الخوض فى الحديث عن شروط دفعة المساعدين او الدفعات التى ستفتح لها او الادعاء بمعرفة اناس ذا ت ثقل قالوا له انها كذا منعا من احداث بلبلة واثارة شائعات نحن فى غنى عنها فمنتدانا ليس كغيره من المنتديات التى تحب الخوض فى امور غير واضحه والتحدث فيها وكانها واضحه وضوح الشمس الموضوع لايجوز التحدث فيه الا عن ما نسمعه عن موعد فتحها وكل مشاركة احتوت على موعد هو بمثابة تكهن ستحذف.

وكل خروج عن ذلك يعرض العضو للمخالفات تمهيدا لايقاف عضويته نهائيا

ولما كان هذا بمثابة التحذير وتم خرق ما تم التنبيه عليه واصبح الموضوع مجالا للاخذ والرد فى مسائل فرعيه لا تمس جوهر الموضوع فى شى

فسوف يتم اغلاق الموضوع لحين ثبوت شى رسمى بشان دفعة المساعدين واذا نما الى علم احد الافراد بانه تم فتح دفعة المساعدين فيقوم باابلاغ احد مشرفى القسم وسيتم فتح الموضوع متى تبين صحة وجود الاعلان

وشكرا لكم
اشراف الخريجين بمنتدى الكلية

الدبلوماسى
13-11-2007, 01:53 PM
تم فتح الموضوع مرة اخرى بعد طلبت الاعضاء الافاضل والذى يكن لهم المنتدى كل احترام وحتى تعم الفائدة ولكن يرجى الالتزام بالتعليمات وعدم الخوض فى حديث غير مجدى وحديث قد يتعلق بشروط التقديم فى هذه المسابقه والذى تكفل قانون السلطه القضائيه بوضعه والاشارة اليها فلذلك يرجى عدم الحديث فى تلك الشروط تاركين الامر للاعلان عند نزوله
اما مايمكنك الاشارة اليه فى مشاركاتكم هو العلم بوجود الاعلان من عدمه ..

وتمنياتى لكم بالتوفيق والخير دائما.......

tvip2006
14-11-2007, 12:42 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا وفى بادئ الامر اريد ان اشكر الاخ العزيز الدبلوماسى لاستجابته واعاده الموضوع للتفعيل وانا معه فى انه لا يجب على اى عضو ان يتكهن بميعاد او شروط دفعه المساعدين بدون ان يكون حاصل على المعلومه من مصدر رسمى مؤكد والى ان يحدث ذلك و فى رايى المتواضع من الممكن التحدث عن الشروط الوراده فى القانون الفعلى للسلطه القضائيه بحيث يكون حديث قانونى للتعلم والمعرفه وابداء الراى فقط وليس تكهن بخصوص دفعه المساعدين المثار بشانها الجدل ومره اخرى شكرا للاخوه المشرفين والاعضاء مع اطيب تمنباتى للمنتدى والاعضاء جميعا بالنجاح والتوفيق

رجل القضاء
14-11-2007, 02:52 AM
شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية . اخى الفاضل الدبلوماسى وعاجز بحق عن تبيان مدى احترامى وتوقيرى لهذا المنتدى الرائع سواء لحضراتكم كمشرفين او كاعضاء يشاركون ويمدون بعضهم بعض بمعلومات وخدمات مفيدة لنا جميعا واتمنى من الله عز وجل ان تكون المشاركات التالية مفيدة الى ان يصدر اعلان بطلب دفعة مساعدين جديدة للنيابة العامة وساعتها نناقش ونمد بعضنا بكل ما هو مفيد لنا جميعا ودون حدوث اى خلل مرة اخرة او غلق الموضوع والتوفيق لنا جميعا ياااااااااارب

رجل القضاء
14-11-2007, 03:01 AM
كبداية منى بناء على راى العضو الفاضل الذى اقترح مناقشة القانون وترحيبى بهذه الفكرة الرائعة احب ان اوجه نقطة بخصوص هذا القانون انه لم يشترط تقدير جيد او مقبول كما هو مقنن بخصوص تعيين معاون النيابة,,,ومنتظر اراء ومعلومات من باقى الاعضاء الافاضل حول هذا القانون

ايضا اود ان انوه عن اخر ما توصلت اليه معلوماتى المتواضعة بخصوص هذه الدفعة المنتظر الاعلان عنها انه الى الان على حد علم مكتب تعيينات النيابة العامة وموظفيه لا يوجد اى خبر او تعليمات بالاعلان عن هذه الدفعة الى الان من خلال خبراتهم بالعمل بهذا المكتب قالو لى لو كان هناك دفعة مساعدين فانها لم تكون قبل شهر واحد من العام المقبل انشاء الله ونحن فى انتظار شهر واحد الى ان يحدث الله امر كان مفعولا,,,,,,

رجل القضاء
14-11-2007, 03:29 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا احب اعبر عن مدى امنياتى للسادة الزملاء خريجى دفعة 2006 ويارب الكل يفرح وينول غرضه وتحقيق حلمه وينول شرف وظيفة وكيل النائب العام

ثانيا اوجه عناية السادة الزملاء خريجى دفعة 2005 الذين لم يصبهم الحظ فى تعييناتها وقامو بتقديم تظلمات الى مجلس القضاء الاعلى بانه من المتوقع بناء على مصادر داخل المجلس فى حسبان المجلس بنظر هذه التظلمات فى حدود شهر 12 قبل ان ينشر قرار تعيين دفعة 2006 ولو هناك من تم قبول تظلمه فسوف يؤدى اليمين مع دفعة 2006 ويكون مع قرار تعيين هذه الدفعة ايضا احب اوضح بان هذا الكلام من مصدر فى مجلس القضاء الا انه لا يتعدى مجرد الدردشة وليس به اى صفة رسمية اعلن عنها المجلس لذللك اتمنى لمن يهمهم الامر ان يحاولو يتاكدو من هذه المعلومة لافادة الجميع وبالتوفيق يااااارب

مهند
15-11-2007, 02:54 PM
السلام عليكم
انا ياجماعه لسه جاى من دار القضاء العالى وسالت عن المساعدين واكدو بردو على شهر يناير
وربنا يوفق الجميع

رجل قانون
15-11-2007, 03:28 PM
تنبيه ادارى المنتدى غير مسئول عما يدعيه بعض الاعضاء من معرفتهم بموعد فتح دفعة المساعدين او غيره فهذا لايعدو ان يكون نقل عن صاحبه يحتمل الصواب أو الخطأ.

رجل القضاء
15-11-2007, 09:58 PM
نعلم رجل قانون انه لا يوجد اى ميعاد صدر من اى مصدر رسمى من مجلس القضاء الاعلى او وزارة العدل
وشكرا لك اخى مهند على متابعتك لهذا الموضوع وندعو الله ان يكون بشرة خير يارب لينا كلنا

tvip2006
17-11-2007, 01:00 AM
السلا عليكم ورحمه الله وبركاته
اود ان اشكر الاسلوب الراقى للاخوه الاعضاء فى هذا المتدى العظيم والذى ازداد احتراما لاعضائه ومشرفيه كل يوم وكل مشاركه فيه واشكر مره ارى السيد الفاضل مشرف المنتدى
اما بالنسبه للاخ العزيز التلمسانى فى بادئ الامر اود ا اشكر سيادته عن قيامه بطرح موضوع القانون عاوز اقول بخصوص شرط الجيد بالنسبه للمساعدين فعلا لم يشترط القانون شرط الجيد للمساعدين وحدد القانون شروط معينه لتعيين المساعدين منها كما نعرف جميعا شرط العمل المناظر او القيد بنقابه المحامين ابتدائى بس القانون ترك الباب مفتوحا للمجلس الاعلى للقضاء ليضيف شروط اخرى ومن الممكن انه يشترط فى حاله طلب دفعه مساعدين انه يشترط الجيد وانا متابع وفى انتظار اراء الساده الاعضاء ولو عند اى من الاعضاء معلومه او طرح فنحن نسعد بذلك
اما بالنسبه للاخ العزيز مهند كنت عاوز اقوله انت سالت فين بالضبط عند الاستاذ / عبد الجليل فى الامانه العامه ولا فى التعينات ومين بالضبط اللى قالك الكلام ده
واخيرا اود ان اعرفاراء الاعضاء واقتراحتهم بخوص اكاديميه القضاء ولو حد عنده معلومه بخصوص هذه الاكادميه ياريت يقدمها من اجل زياده المعرفه
واخيرا ادعو لهذا المنتدى بالتوفيق والعلو ولكل الاعضاء بالتوفيق والنجاح
وانا عندى استفسار للاستاذ المشرف ليه المشاركات بتاعتى جنب اسمى فيه زى لمبه خضرا ؟؟؟
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

مهند
17-11-2007, 03:17 AM
السلام عليكم
الى الاستاذ vip
لعلم بشىء انا والدى مستشار نائب رئيس هيئه قضائيه وزمايله بياكدو انها قريبا جدا وغالبا حتنزل فى يناير ولكن كنت فى المركز الطبى لاعضاء الهيئات القضائيه فى وسط البلد وعديت بالمره علشان اسأل وروحت مكتب التعينات معاونو النيابه وردعليا وقال من المنتظر تنزل فى شهر يناير
وشكرا

رجل القضاء
17-11-2007, 09:51 PM
الى السيد الاستاذ /tvib
بالفعل ترك المشرع للمجلس الاعلى للقضاء ووزير العدل الحق فى النص على باقى شروط مسابقة التعيين فى وظيفة مساعد نيابة عامة الا انه لم يحدث ابدا فى سنة من السنين واشترط المجلس شرط التقدير والمتعارف عليه ان الشروط التى يتطلبها المجلس لا تخرج عن حد معين للسن واالجنسية والوضع الاجتماعى والتحريات اللازمة الخالية من اى شبهة
اما وبعد ان تم تقنين شرط الجيد فهذا فقط لتعيين معاون النيابة وحقا من الجائز ان يطلب المجلس هذا الشرط اسوة بما تطلبه القانون فى تعيين معاون النيابة الا انه احتمال ضئيل جدا نظرا لظروف معينة بهذه الدفعة وايضا لاختلاف الوضع فى تعيين المساعد عنه فى تعيين المعاون وكما ذكرت حضرتك انه ستفسر الايام القادمة عن هذا الشرط ان كان هناك شروع ونية حقيقة لدى المجلس بطلب دفعة مسادعدين

بخصوص اكادمية القضاء حقيقة الامر ليس لدى معلومات كافية عنها ارجو من حضرتك وحضرات السادة الاعضاء والمشرفين التفضل باعطاء اى معلومات عنها ان كان لديهم اى شىء بخصوص هذا الموضوع ولكم منى جزيل الشكر

رجل القضاء
18-11-2007, 01:05 AM
ثانيا اوجه عناية السادة الزملاء خريجى دفعة 2005 الذين لم يصبهم الحظ فى تعييناتها وقامو بتقديم تظلمات الى مجلس القضاء الاعلى بانه من المتوقع بناء على مصادر داخل المجلس فى حسبان المجلس بنظر هذه التظلمات فى حدود شهر 12 قبل ان ينشر قرار تعيين دفعة 2006 ولو هناك من تم قبول تظلمه فسوف يؤدى اليمين مع دفعة 2006 ويكون مع قرار تعيين هذه الدفعة ايضا احب اوضح بان هذا الكلام من مصدر فى مجلس القضاء الا انه لا يتعدى مجرد الدردشة وليس به اى صفة رسمية اعلن عنها المجلس لذللك اتمنى لمن يهمهم الامر ان يحاولو يتاكدو من هذه المعلومة لافادة الجميع وبالتوفيق يااااارب

سبق وان نوهت بهذا الكلام بخصوص موضوع التظلمات هنا ولم ارى اى رد او معلومة من اى احد من السادة الاعضاء الافاضل ارجو الاهتمام والمشاركة فى البحث عن صحة هذا الكلام من عدمه ولكم جميعا جزيل الشكر

كيمو!!
18-11-2007, 04:41 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طب يا جماعه عندى استفسار........؟
التظلمات دى هتشمل دفعه المقبول 2005 ولا القرار هطبع عليهم.....
وبالنسبه ياجماعه لدفعه المساعدين لسه والله مافيش حتى اى اشاره ليها ولا حتى نيه ........
الا بعد تعيين دفعه 2006 اساسى....
وبعدين ياجماعه اعقولها ازاى هيفتحوا مساعدين قبل ماالدفعه الاساسيه 2006 تاخد معاون وفى برده حاجه اسمها الدرجات القضا

دريم
18-11-2007, 11:54 PM
يا ريت نعرف من الاخ مهند وصل لاية بخصوص الكارنية الابتدائي ويا تري فعلا اخوم وابن عمتة قدموا من غيرة

رجل القضاء
19-11-2007, 12:23 AM
الى الاستاذ كيمو فى الجقيقة مسالة تظلمات 2005 تكميلية والنظر فيها هى محل شك بل نظر التظلمات من الاصل سواء تكميلى او اساسى فهى محل شك وكما سبق وذكرت انها معلومة لاتتعدى مجرد الدردشة من كلام مسئول بالمجلس ولم تصدر باى صفة رسمية وبخصوص تظلمات 2005 تكميلى فهناك قولاان
راى يقول بانها لا تنظر وذلك تطبيقا لشرط الجيد المتبع فى تعيين اى معاون نيابة بعد صدور هذا القانون وحقيقة الامر هذا الراى الاقرب للصواب

وراى اخر يقول انه لو تم نظر تظلمات دفعة 2005 فسوف يتم نظرها بغض النظر عن التقدير باعتبار ان هذه الدفعة قد شملها قرار تعيين معاونين نيابة منها قبل صدور القانون فلا يطبق عيها باثر رجعى الا انه راى ليس براجح عن ما قبله ولكن كل شىء بالتاكيد وارد
بخصوص المساعدين بالطبع وبالمنطق من الصعب ان يكون هناك اى اعلان عنها خلال هذه الايام وخاصة قبل تعيين معاونين 2006 التى لم تكشف طبى حتى الى الان وعلى ارجح الاحتمالات انه لو هناك فى اجندة اعمال المجلس ونيته بطلب دفعة مساعدين نيابة فلن تكون قبل شهر واحد والله الموفق لجميع

السؤال هنا لجميع اعضاء المنتدى لمن عنده علم يقينى بحق هو ليس عن ميعاد الدفعة سواء شهر واحد او غيره انما هل هناك نية حقيقة بداخل اعضاء المجلس عن الاعلان عن مسابقة دفعة مساعدين؟؟ام اننا الى الان نناقش مجرد تكهنات وتوقعات وامنيات نحاول انها تكون حقيقة؟؟؟ارجو من السادة الافاضل فقط لمن عنده علم حقيقى من مصدر موثوق منه الاجابة وبالتوفيق للجميع انشاء الله

دريم
20-11-2007, 02:25 AM
المستشار مقبل شاكر لم يتطرق لموضوع دفعة المساعدين الا مرتين
اولا في جريدة الاهرام المسائي منذ5 اشهر تقريبا وفي سؤال عن هذة الدفعة اجاب بأن هذة الدفعة لم يتم الغائها كما ان المجلس سوف يطرح هذة المسابقة عند الحاجة
ثانيا في جامعة القاهرة منذ حوالي شهر كان المستشار مقبل شاكر هناك في ندوة وحين سألة البعض عن هذة الدفعة اجاب بأنها ليست لابناء المستشارين فقط بل للجميع وعند الحاجة
شكرا

http://www.al-karama.com/index.php?id=2315
مأساة

برغم اجتيازهم لجميع الاختبارات المقررة، وحصولهم علي تقديرات تتراوح بين «جيد جدا، جيد».. علمت «الكرامة» أن مجلس القضاء الأعلي قام باستبعاد 18 متقدما للنيابة العامة من أبناء المستشارين المساندين لنادي قضاة مصر، المجلس استبعد ابنين لأحد هؤلاء لسبب وارد في التحريات كان نصه: «لوحظ أنهما يصليان الفجر حاضرا في المسجد» !!

مجلس القضاء الأعلي كان قد أعلن قبل أيام قليلة عن تعيين 412 معاونا بالنيابة العامة من دفعتي 2005 الأساسية والتكميلية، انقسموا إلي 317 معاونا بالدفعة الأولي، و145 بالثانية، وذلك قبل ثلاثة أيام من إقرار التعديل الجديد لقانون السلطة القضائية.. الذي اشترط حصول المتقدمين للنيابة العامة علي تقدير «جيد».
الغريب أن إعلان الدفعتين الأهلية والتكميلية تم في وقت واحد وهو الأمر غير المسبوق في تاريخ النيابة العامة من حيث الفارق الزمني بين التقدم لكلتا الدفعتين والذي يصل إلي نحو عام، ومن ثم كان المتوقع أن يكون هذا الفاصل الزمني بين إعلان النتيجة في الحالتين معا!!
مصادر قضائية وقانونية عللت الأمر بأن مجلس القضاء الأعلي تحايل علي القانون من أجل تمرير الدفعة التكميلية من الحاصلين علي تقدير «مقبول»، ومن أجل ذلك تم استبعاد العشرات من الحاصلين علي تقديرات «جيد، جيدا جدا» برغم اجتيازهم مرحلة التحريات والاختبارات، ونجاحهم في الإجابات القانونية أمام المجلس!!، فيما كان الكشف الطبي علي من وقع عليهم الاختيار صوريا ليتمكن المجلس من إنهاء جميع الإجراءات وسرعة اعتماد النتيجة قبل صدور موافقة البرلمان علي قانون السلطة القضائية الجديد.
مصادر قضائية أخري أكدت عدم اعتماد النتيجة حتي بعد صدور القانون ومن ثم كان اعتمادها بتاريخ سابق حتي يمكن تمريرها.
وهو الأمر الذي دعا كثيرا من المستبعدين إلي التساؤل عن السبب في قبول 135 متقدما للدفعة التكميلية، من الحاصلين علي تقدير «مقبول»، رغم توافر عشرات المتقدمين، ومنهم أبناء مستشارين حاليين وسابقين من الحاصلين علي تقدير «جيد جيدا» و«جيد»، إذا كان المجلس قد وافق علي شرط التقدير في القانون المعدل لإصلاح حال القضاء؟
وهو ما أجاب عنه مصدر قضائي، بأنه يهدف إلي تمرير أكبر عدد ممكن من أبناء المستشارين «المرضي» عنهم خلال هذه الدفعة والسابقة، ومن بينهم حسام الدين نجل المستشار محمود صديق برهام صاحب القضية الشهيرة أثناء الانتخابات الأخيرة.
مصدر قضائي بمجلس القضاء الأعلي أكد سعي الهيئات القضائية المختلفة ومنها المجلس للحصول علي حكم قضائي بأن لها مطلق الحرية في اختيار أعضائها دون قيد أو شرط بهدف غلق باب التظلم نهائيا أمام المستبعدين.
وهو ما يتفق مع ما نشرته «الكرامة» في عدد سابق، عن رفض مجلس القضاء الأعلي جميع تظلمات المستبعدين من النيابة العامة، والذي بدأ تطبيقه علي دفعة 2004.
وحذر من خطورته المستشار هشام جنينة سكرتير عام نادي القضاة، لأنه سيؤدي لضياع حقوق المظلومين ممن تم استبعادهم نتيجة خطأ ما ورد سواء في التحريات أو استثمارات البيانات.
البعض أكد أنه لم يمكن ممكنا أن تفوت الحكومة والنظام هذه الفرصة دون التنكيل بنادي قضاة مصر، والوقيعة بينه وبين القضاة تحت مزاعم عدة، منها أنه كان موافقا علي هذا التعديل.
وبدأ بعض أعضاء مجلس القضاء الأعلي، وبعض رؤساء المحاكم الابتدائية في الترويج لذلك، بينما يعلم الجميع أن النادي كان رافضا لهذا التعديل بما تضمنه من مد السن، وفتح باب الإعارات دون قيد أو شرط، ومناشدته رئيس الجمهورية أكثر من مرة لسحبه قبل إقراره.
مصدر قضائي كشف أن المستشار ممدوح مرعي وزير العدل ساوم مجلس القضاء الأعلي علي تمرير هذه المادة، في مقابل مد السن لهم. بعد تيقنه أن قانون إنشاء الأكاديمية القضائية، والذي ينص علي اشتراط التقدير «جيد» في المتقدمين للنيابة العامة، لن يمرر الآن!! وهو ما وصفه المصدر بأن المجلس «باع» القضاة من أجل مد السن وينفي ما تدعيه الحكومة بأن المد يهدف للحفاظ علي الخبرات والكفاءات القضائية.
فيما السبب الحقيقي وراء هذه المادة، كما أكدته المعلومات التي حصلت عليها «الكرامة» هو ما قام به مجلس القضاء الأعلي خلال الـ 6 سنوات الماضية، التي شارك فيها معظم أعضاء المجلس الحاليين، حيث تم تعيين ما يزيد علي 1000 معاون نيابة بتقدير «مقبول»، بينما نصيب أبناء المستشارين من هذه التعيينات لم يتعد الـ 90 درجة.
ونذكر علي سبيل المثال الدفعة 2001 والتي تم تعيين 244 عضوا جيدا بالنيابة العامة بتقدير «مقبول»، لأول مرة في تاريخ القضاء، وهي الدفعة التي عين فيها نجل المستشار مقبل شاكر رئيس محكمة النقض ومجلس القضاء الأعلي بتقدير «مقبول» أيضا. ولم يتجاوز عدد المقبولين من أبناء المستشارين الـ 30 عضوا فقط، بينما قدمت باقي الدرجات ترضية لأبناء السياسيين وأقاربهم.

من المعروف ان المستشار مقبل شاكر ضد فكرة تظلمات النيابة العامة
فضلا علي ان المستشار عبد المجيد محمود ضد فكرة دفعة المساعدين منذ ان كان النائب العام المساعد

رجل القضاء
20-11-2007, 03:43 AM
لك الشكر استاذ كيمو على معلوماتك لنا بس ليا تعليق على نقطتين ارجو ان تفيدنى فيهم
اولا فيما يتعلق بالجزء الخاص بالمستشار النائب العام وقولك انه رافض فكرة دفعة المساعدين بناء على ايه قلت كده؟؟؟

بالنسبة للندوة التى كان فيها المستشار مقبل شاكر من شهر لم ياتى باى معلومة غير اللى انت قلتهم؟

ايضا معنى كلامك انهم لم ينظرو التظلمات؟؟؟؟ولك جزيل الشكر اخ كيمو

asdzxc310013
20-11-2007, 04:11 AM
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا دفعة 2002 يعنى ممكن يكون فيه امل ويطلبوا مساعدين ولا نسبة طلبها ضعيفه شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

رجل القضاء
20-11-2007, 08:24 PM
الى حد معلوماتى المتواضعة انه الى الان نسبة طلب دفعة مساعدين نيابة ضعيفة وربما لم تكن فى الحسبان وسبق ان قلت ذلك فى مشاركة سابقة ولكن جاء من الاعضاء من يجدد الامل ويؤكد بان هناك فى الايام القادمة دفعة مساعدين وانا واحد من الناس اتمنى ذلك وانما عندما اتكلم مع عدد من المسئولين الى الان لم اخذ اى خبر عنها وكلها احتمالات وتكهنات وااسف ان ااقول ذلك فكفانا التعلق بامال خائبة واحتمالية لانه حتى لو هناك دفعة مساعدين على الفرض الجدلى فسوف يكون العدد قليل جدا جدا وبالتالى سيحكم اختيار المرشحين قيود صعبة للغاية وعلى راسها اسف ان اقول المحسوبيات والوسلئط فقط لمن تتوافر فيه الصلاحية الكاملة وانا كنت من اول الناس الذين دب فيهم الامل بالتقدم لهذه الوظيفة وانتظرت دفعة المساعدين بل وسالت عنها مرارا وتكرارا والنتيجة التى توصلت اليها الى الان هى انه لا يوجد فى حسبان المجلس اى نية لطلب هذه الدفهة اللهم ان حدث جديد ودعت الحاجة عندهم لطلب هذه الدفعة فى الشهور القادمة

دريم
21-11-2007, 12:55 AM
الامل موجود واللة العظيم انت تعرف مين الناس اللي منتظرة الدفعة دي ناس اولاد ناس مهمة جدا غير كدة ان فرصة الاعلان عن دفعة المساعدين كبيرة جدا والكلام عن انها مطلبتش من زمان كلام مردود علية انتوا طبعا عارفين لية والايام هتثيت الكلام دة بس ان شاء اللة مش هتطلب قبل شهر 10
شكرا

مهند
21-11-2007, 07:42 PM
السلام عليكم
الى الاستاذ دريم
فعلا اخويا وابن عمتى اتعينوا فى دفعه المساعدين ولم يستخرجو الكارنيه واعتقد بعد كده مفيش كلام دفعه المساعدين دفعه استنائيه للمجلس الاعلى الحق الوحيد فى وضع الشروط المطلوبه فى من يشغلو تلك الوظيفه
ومازلنا منتظرين ولحد نزول الاعلان علينا نتظر وان لا نتكهن بشىء اخر
وشكرا

رجل القضاء
22-11-2007, 01:24 AM
منتظرين انشاء الله اى اعلان ولعله يكون خير لنا جميعا وبالتاكيد يا دريم مش هيكون قبل شهر واحد على الاقل بعد اعلان دفعة 2006 وتوزيعهم على النيابات المختلفة والله ولى والتوفيق لكل من يامل فى التشرف بهذه الوظيفة ياااااارب

دريم
23-11-2007, 03:19 AM
كلام من داخل المجلس ان دفعة المساعدين هتفتح مرة في عهد المجلس الحالي والذي تنتهي مدة رئيسة يوليو 2009 واحتمال كبير السنة الحالية والشرط الوحيد هو الكارنية الابتدائي والا يزيد السن عن 30 سنة وسوف يعقد امتحان تحريري (يقال انة في جامعة القاهرة) للمتقدمين وربنا يوفق الجميع

محمدمنصورحرب
23-11-2007, 06:24 AM
اخوانى الكرام هناك خبر ان شاءالله اكيد بنسبة 99% وهو ان فية دفعة مساعدين ستطلب فى شهلر مارس ولعلها تكون بارقة أمل للجميع ان شاء الله 00
ملاحظة هامة 00 السبب فى طلب هذة الدفعة هو عدم قبول بعض من أبناء المستشارين خاصة فى دفعة 2005 والتى كان بها ابن د/ مجدى شهاب شقيق سيادة الوزير مجدى شهاب والذى تم رفضة طبيا بقرار من النائب العام شخصيا لتعاطية المخدرات وهو بتقدير مقبول 00 ورب ضرة نافعة ان شاء الله 00 تمنياتى للجميع بالتوفيق

رجل القضاء
24-11-2007, 12:15 AM
شكرا لك اخى محمد منصور واخى دريم على معلوماتكم ولكن لى ملاحظة اتمنى ان توسعو صدوركم لى

ماهو مصدركم؟؟؟بمعنى هلى هذا الكلام جازم وحقيقى؟ولا مجرد راى مستشار بداخل المجلس ان كان مصدر هذا الكلام لديكم مستشار من اعضاء المجلس يعنى فعلا فى نية حقيقية لدى المجلس بطلب هذه الدفعة ؟اتمنى الافادة لو تكرمتم ولكم منى جزيل الشكر

دريم
24-11-2007, 02:28 AM
واللة الكلام الي انا بقولة مصدرة مستشار كبير من داخل التفتيش القضائي لة احد الاقارب من ضمن الدفعة التكميلية 2005 (من ضمن المستبعدين ال 35 )والذي قام بالاتصال بأثنين من داخل المجلس فأكدوا لة هذا الكلام
فضلا عن ذلك ان كل رئيس للمجلس القضاء الاعلي عادة ما سوف يطلب دفعة للمساعدين
كلام الاستاذ محمد منصور عن نجل الاستاذ الدكتور مجدي شهاب شقيق سيادة الوزير مفيد شهاب هو صحيح تماما
السبب في عدم فتح دفعة من المساعدين منذ زمن هو تمديد فترة رئيس النقض السابق اما بعد انتهاء مدتة ومجئ المستشار مقبل شاكر ان شاء اللة سوف يتم عن فتح دفعة المساعدين مرة اخري خاصة انها لاتتقيد بالتقدير (بعد الغاء الدفعات الاستثنائية)
هناك عدد ال 35 من دفعة 2005 في الحسبان ويتردد ان هناك اخرون من دفعة 2002 تحديدا واللة اعلم
سمعنا عن كثير من المواعيد بشأن هذة الدفعة (يناير ومارس مثلا) ولكن في رأيي انها ليس قبل اكتوبر القادم واللة اعلم
شكرا

رجل قانون
24-11-2007, 11:42 PM
(تنبيه هام غير مسموح بالرد عليه )

أود إطلاع الاعضاء الكرام على تنبيه ادارى حتى لا يلومن اى خارج عن الحدود اللا ئقه فى الحديث الا نفسه .

أولا دور المشرف فى اى منتدى فى المقام الاول هو الترحيب بالاعضاء وممارسة مهامه الاشرافية فى استئصال المشاركات لبعض الاعضاء ممن ليس لديهم اما وعى بمكانه المنتدى او انهم يسجلون لغض امر فاذا قضى ولو مدبرين او انهم يحسبون ان المنتدى مجال للشات او التعارف ولا يرون ان المشاركة اذا ما تضمنت فى فحواها افاده كانت للمنتدى زيادة والا لم تتعدى امر الفوضاويه .

فليعلم الجميع وانتم اخوانى فى المقام الاول لكن الملتزمين منكم المتفاعلين المحاوين الجادين المنتقد يعجبنى اما من يحب الاستفاده فحسب فهو كالعدم سواء مهمتنا الافاده والاستفاده .فالعضو الذى يقتصر دوره على مجرد الاستفاده ثم يفر مدبرا فهو بالنسبه للمنتدى نكره لن يترك بصمه فيه تحسب له وسط هذا الجو الاخوى القانونى ومن الاعضاء من يظن اننا كمشرفين مقصرين فى اداء واجبنا فى الرد على الاستفسارات وغيرها نحن مهمتنا رقابية واذا كنا قد وسعنا من دائرة ذلكفلحبنا لكم فلا يخرج احد عن حدوده نحن لا نريد ان نكون مشرفيتن تقليدين فى ذلك القسم الحيوى عصب المنتدى وزهرته فيه قضاه الغد ومحاميه وغيرهم من اصحاب التخصص الواحد ونحن فى هذه الايام نقوم بعمل حصر للا عضاء المشاغبه التى تخرج عن المواضيع تمهيدا لاخطارهم بذاك وايقاف عضويتهم فى القريب العاجل اذا لم يثبت تغير ملحوظ فى مشاركتهم ولاقص لكم بعض المشاركات التى كانت عرضه للحذف من نجده يقوم بالقاء السلام ثم الانصراف مريدا فى ذلك قلب الموضوع الى شات ومن هذا ايضا من يجد موضوع فيسال فى داخله عن امر يتعلق بموضوع اخر ليصل بذلك الى الاخلال بالتنظيم الذى سهرنا عليه الكثير نحن واعضاء عاهدونا على التعاون البناء .
نأمل مراعاة قانون المنتدى لانه سيفعل حرفيا من الان ويحظر اى خروج عن الموضوع او اى مشاركة لاتحوى افاده ويحظر ايضا الرد على هذه الرسالة التى اكتبها فهذا تنبيه ادارى غير قابل للرد عليه وكل رد عليه سيكون عرضه للحذف ومخالفه للقرارات المستمره للقسم .

دريم
28-11-2007, 02:35 AM
يا جماعة انا واحد صاحبي من دفعة 2005 واخوة مستشار ولم يشأ اللة ان يكون ضمن المقبولين في هذة الدفعة ابلغني انة من المرجح ان المجلس سوف يختار من التظلمات بعض الاشخاص واللة اعلم

ahmed_307
28-11-2007, 02:49 AM
المشكله بقي مع الدفعه الجديده ولي بعدها ولي قبلها
وشكرا للموقع الجامد ده وكل القائمين عليه

محمدمنصورحرب
28-11-2007, 05:33 AM
يا جماعة انا واحد صاحبي من دفعة 2005 واخوة مستشار ولم يشأ اللة ان يكون ضمن المقبولين في هذة الدفعة ابلغني انة من المرجح ان المجلس سوف يختار من التظلمات بعض الاشخاص واللة اعلم

السلام عليكم -- والله يا أستاذ / دريم أبا عندى أخبار أكيدة بان تظلمات 2005سيتم تعيين البعض منها ولكنى فقدت الثقة فى جميع المسئولين --- وياريت يكون الكلام دة صحيح .... وشكرا:warning:

ahmed_307
28-11-2007, 06:09 AM
طب يا محمد منصور متعرفش بحثها هيكون امتي ........ باذن وامر الله

كيمو!!
28-11-2007, 04:21 PM
ازيكواا يا زملائى الاعزاء
انا بس عندى استفسار بسيط بس لو سمحتواا الرد يكون الى حد ما بناء علىمعلومات جيده ومصدر قوى وموثوق؟؟
دفعه 2007 ممكن يبقوا يفتحولهم برده مساعدين ولا هاتقتصر على 2006وماقبلها... فقط وبعد كده حيلنى باءه...
ارجو الرد منكم................
سلام ختام

عاشق عمرو ذكى
28-11-2007, 08:25 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

شكرا ياشباب على هذا التفاعل الرائع

وتحيه لاخ المتميز دريم وربنا يوفق الجميع

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

رجل القضاء
28-11-2007, 10:09 PM
اخوانى الكرام يوجد بالفعل اراء داخل المجلس باحتمالية نظر تظلمات دفعة 2005 وباالارجح 2005 اساسى اما التكميلية فهى محل شك نظرا لصدور قانون الجيد ووسبق وان كنت من اول من اشار الى موضوع هذه التظلمات ويرجع ذلك الى مصدر من محكمة النقض واكرر للمرة المليون حتى لا اكون سبب فى احداث بلبلة ان هذه المعلومة كانت على سيبل الدردشة والكلام ولم تصدر باى صفة رسمية لذلك فنحن لا نزال امام تكهنات وتوقعات نرجو من الله سبحانه وتعالى ان تصل الى واقع وحقيقة وينظر المجلس هذه التظلمات خاصة وانى اعلم بكل تاكيد ان كثير من هذه الدفعة احس بالظلم والقهر بسبب استبعاده من المقبولين من هذه الدفعة الغريبة ومن باب العلم بانه لو بالفعل تم نظر هذه التظلمات فانه سوف يتم مع تعيين دفعة 2006 والبت فيها بحيث ان من يقبل تظلمه سوف يؤدى اليمين مع هذه الدفعة وارجو منكم اخوانى ان نسعى فى السؤال عن هذا الموضوع وايضا موضوع المساعدين ونساعد بعضا البعض فى الوصول لمعلومات حقيقية انشاء الله ولكم منى جزيل الشكر,,,,

رجل القضاء
28-11-2007, 10:13 PM
ازيكواا يا زملائى الاعزاء
انا بس عندى استفسار بسيط بس لو سمحتواا الرد يكون الى حد ما بناء علىمعلومات جيده ومصدر قوى وموثوق؟؟
دفعه 2007 ممكن يبقوا يفتحولهم برده مساعدين ولا هاتقتصر على 2006وماقبلها... فقط وبعد كده حيلنى باءه...
ارجو الرد منكم................
سلام ختام
بالتاكيد اولا الاعلان عن دفعة المساعدين ولو كان هناك اعلان قادم فى الايام القادمة فانه سيكون محتمل من دفعة 97 الى 2005 نظرا لانه من الصعب الاعلان عن دفعة لم يعين فيها معاونين نيابة اصلا فكيف يتسنى وان يطلبو منها مساعدين نيابة؟؟
لذلك ارجو منك ان لا تقلق بشان دفة المساعدين لانه على ارجح الاحتمالات انها لا تتعدى دفعة 2005
الى الاخ كيمو من باب العلم انه ليس

عاشق عمرو ذكى
29-11-2007, 12:39 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

اسامة باشا سؤال كيمو تهيئلى يقصد هل لو فتحت المساعدين

ستفتح دائما يعنى لوفتحت 2006 حتفتح 2007 و2008

يعنى توقعاتك ياباشا

رجل القضاء
29-11-2007, 01:45 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

اسامة باشا سؤال كيمو تهيئلى يقصد هل لو فتحت المساعدين

ستفتح دائما يعنى لوفتحت 2006 حتفتح 2007 و2008

يعنى توقعاتك ياباشا

استاذ عاشق نحن لم ندرى ماذا ستفسر عنه الايام القادمة بخصوص اى دفعة مساعدين وكلها مجرد توقعات بان هناك دفعة مساعدين مزمع طلبها فى الايام القادمة فما بالك بدفع المساعدين بعد 2005؟؟؟ده شىء فى علم الغيب لا يدرى به الا الله سبحانه وتعالى ولا حتى اعضاء مجلس القضاء الاعلى الحاليين لان هذا المجلس غلب اعضائه سوف يتقاعدون بعد سنة تقريبا لذلك ليس فى امكانى او امكان اى حد ان يتوقع ما اذا كان هناك دفعات مساعدين فى القريب فما بالك بدفة مساعدين تضم 2007؟؟؟

ahmed_307
29-11-2007, 02:10 AM
اعتقد يا استاذ اسامه التلمساني ان الظلم جاء علي الدفعه التكمليه اكثر بكثير من الاساسيه

دريم
29-11-2007, 02:23 AM
غريبة جدا من القائلين بوجود ظلم للدفعة التكميلية 2005 مش كفاية ان العدد كلة المفروض يكون لاصحاب التقديرات
اود اعرف من الاستاذ اسامة كان من ضمن الدفعة التكميلية ام الاساسية
بداية الاكلام عن دفعة المساعدين كان علي اساس انها سوف تطلب 3 مرات كل سنتين مرة (واللة العظيم الكلام من اشخاص في الهيئة) لتشمل كل اصحاب التقدير(مقبول)وبعد ذلك سوف تلغي وتكون دفعة واحدة فقط (جيـــــــد)
المهم علي اي حال هو المبادرة باستخراج الكارنية فورا وارجوا من الذي يصلة اي اخبار عن تظلمات 2005 المبادرة وكتابتها في هذا المنتدي لأهميةهذا الموضوع
شكرا اخوكم دريـــــــــــــــــــــــــــــم

الدبلوماسى
29-11-2007, 02:45 AM
الاعضاء الافاضل بخصوص موضوع فتح الدفعة لاصحاب التقدير الجيد فمن المعروف ان دفعة المساعدين تتعامل مع المشتغلين بالمحاماه والمعيدين بالجامعات والمشتغلين بالادارات القانونيه والمشتغلين بالشرطه وبالتالى فهى تتعامل مع فترة الاشتغال بتلك المهن وليس بشهادة الليسانس كما فى دفعات المعاونين كما ان قانون الجيد لم يلغى نص هذه الماده من قانون السلطه القضائيه وهى موجوده حتى الان بالقانون

وليس امامنا سوى الانتظار لمعرفه الشروط هذا اذا ماكانت المزعم حول فتح هذه الدفعة صحيح

تلك واحده

بخصوص الذين سوف يقبلون بهذه الدفعات كما ذكرنا انها تفتح للمحامين المقيدين بالجدول الابتدائى بالنقابه

والمعيدون بالجامعات المصريه بكليات الحقوق

والمشتغلون بالادارات القانونيه ( والذى لا يلزمهم استخراجهم لكارنيه النقابه )

وكذلك ضباط الشرطه

ومن غير المعقول اذا تم الاعلان عن الدفعة فى هذه الاوانه ان يتم فتحها لخريجى 2006 ومابعدها فكيف يعقل ان تكون دفعة المعاونين من ذات الدفعات لم تعين ويعين شخص فى دفعة المساعدين قبلهم فهذا كلام يجافى العقل والمنطق

شكرا

رجل القضاء
29-11-2007, 02:49 AM
استاذ دريم انا لم اقل ان الظلم وقع على دفعة 2005 التكملية انما ذكرت ان هناك كثيرا شعرو بالظلم والقهر وارجو ان تقرا جيدا قبل ان تعلق وبالمناسبة انا قلت ان تظلمات 2005 تكميلى غير متوقع النظر فيها نظرا لشرط الجيد وانا حاصل على تقدير مقبول من غير احراج,,,والظلم احسسته لاننى كنت من بين من نزل لهم امن قومى باسكندرية وعديت هذه المرحلة وبالظبع اشفق على من حصل على جيد وتم استبعاده من غير اسباب منطقية
وعموما نحن هنا ليس فى مجال للنقاش والجدال حول من فينا احس بالظلم والكلام على شرط التقدير انما بس احب اوضح نقطة لسيادتك بان التقدير هو مجرد شرط من ضمن شروط اخرى كثيرة والاحساس بالظلم عندما تتوافر فيك كل الشروط التى طلبتها المسابقة ورغم كل ذالك يتم استبعادك وبعد ترشيح المجلس نفسه للمتقدم ووصوله لمرحلة الامن القومى
واسف مرة تانية خروجى عن قواعد المنتدى سواء لالااعضاء او المشرفين بحديثى عن موضوع خارج عن صلب موضوعنا الاساسى وهو دفعة المساعدين ,,,,بالنسبة لموضوع التظلمات استاذ دريم احب ااقولك ان افضل شىء ان الايام دى تتابع بمكتب التعيينات بالنيابة العامة هذا الموضوع لانه لو هينظر يبقى اكيد الايام القادمة مع تعيين دفعة 2006

عاشق عمرو ذكى
29-11-2007, 04:34 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

شكرا اسامه باشا على جميل ردك

ويارب يوفقك الجميع لان الجميع اتظلم وده معروف زى مااكد استاذ دريم

ونحن فى انتظار اى معلومات وشكرا لمشرفى المنتدى لاثرائهم المنتدى بمعلومات رائعة

وحرية المناقشة

دمتم فى رعاية الله

ahmed_307
30-11-2007, 08:27 AM
ويارب يوفقك الجميع لان الجميع اتظلم وده معروف زى مااكد استاذ دريم (عاشق عمرو ذكى )

دفعه جيد لم تظلم حيث ان الدفعه اخدت وقتها كامل ولم يحدث مثل ما حدث مع التكمليه تم تعينها في خمس ايام فقط
والحمد الله علي كل شئ وندعو الله ان يفرجها علينا جميعها
وارجوا من الذي يصلة اي اخبار عن تظلمات 2005 المبادرة وكتابتها في هذا المنتدي لأهميةهذا الموضوع

رجل القضاء
01-12-2007, 03:16 AM
يا جماعة انا على حد علمى ان التظلمات لو هتنظر يبقى الكلام ده هيكون فى شهر 12 وبعد البت فى التظلمات ان كان هناك من تم قبول تظلمه فسوف يرسلون اليه لاتمام اجراءات تعيينه بحيث يكون حلف يمينه مع من تم قبوله من دفعة 2006
وللعلم نظر التظلم يكون عبارة عن اعادة االنظر فى امر المرشح سواء من محضر الجلسة التى اجرى فيها مقابلته الشخصية مع المجلس وايضا النظر فى تحرياته ربما يكون هناك سهو او خطاء جاء اثناء اجراءها بمعنى ادق هو اعادة نظر فقط لملف المرشح ليس الا وبالطبع لم يكن هناك مقابلات او اعجة تحريات او اى اجراء جديد او اى كلام من هذا القبيل ومن ثم نجد ان هناك صعوبة بالغة لقبول اى تظلم اللهم الا اذا كان هناك خطاء مادى فى تحريات المرشح او اى شىء اخر من القبيل وبالطبع لا اخفى عليكم اخوانى ان ان كان هناك توصية كبيرة فبكل تاكيد ستكون محل نظر وبالتوفيق لكل من عنده امل فى الله انشاء الله

دريم
01-12-2007, 03:20 AM
اناأسف ياجماعة انا خلاص راح من عندي التفاؤل تماما انا قصتي لو احكيها ممكن تكون قصة مأساوية انا كنت قريب جدا من جميع الهيئات القضائية والحمد للة تقدير التخرج كبيرالي حد ما بس نعمل كل مااقرب من هيئة معينة يحصل حاجة غريبة بعيد عني تماما واستبعد منها مع العلم ان اغلبية افراد العائلة ينتمون الي قضاء مصر الشامخ بأنواعة المختلفة بس هنعمل اية (اللة عليم حكيم)
وصلني اخبار ان حتي التظلمات (كانت الامل الكبير بالنسبة لي) لن ينظر فيها (جيد ومقبول)
وهكذا هيئة بعد هيئة والامل بيضيع واية بالبطيء وذنبي اية مش عارف
حتي النيابة الادارية تم اشتراط شرط 75%كشرط لالتحاقي بها رغم حصولي علي مايقرب من هذا التقدير ولكن يقترب ان يضيع الامل ايضا في هذة الهيئة
اما مجلس الدولة فحكايتة معايا حكاية لها العجب مش هقول غير انها وصلت معايا اني اقسمت بأغلظ الايمان عدم الالتحاق بهذة الهيئة العريقة بعد ماكانت في متناول اليد لاسباب دفعتني لذلك لا يعلمها الا اللة
اما دفعة المساعدين فأنا لااحب التعلق بأمل يكاد يكون مستحيل(برغم صدق تأكيداتي السابقة بخصوص هذة الدفعة)ولكن من يتعلق بهذة الدفعة سوف يتمسك بأمل ضعيف جدا حيث انها لم تعلن منذ اكثر من 10 سنوات
وكل ما يتملكني اليأس من الاتحاق حتي بأحدي هذة الهيئات كنت امني نفسي دائما بأن الامل ما زال موجودا
لذلك قررت قرارا (اخيرا) بانني لن اتابع اية اخبار او معلومات عن هيئة قضائية بعد الان فضلا عن انني قررت عدم مشاركتي في هذا المنتدي بعد ذلك رغم الايام الجميلة الذي قضيتها فية منذ انشائة منذ البداية ورغم صعوبة هذا الفراق ولكني اتمني كل الخير والتوفيق لجميع القائمين علي هذا المنتدي (الذي احدث ضجة صارخة في المسائل المتعلقة بالطريق القانوني لطالب الحقوق الصغير حتي ان امتهانة مهنة سواء كانت قضائية او غير ذلك)
وما احوج طالب القانون في هذا الوقت للامداد بالمعلومات الكافية نظرا لحالة التوتر التي تتملك كل طالب يتخرج من هذة الكلية العظيمة والبحث عن المسابقات المختلفة فلا سبيل لذلك الا هذا المنتدي العريق والجميل الذي كافح مبتدؤوة حتي يصل لهذة المكانة
اخيرا اسف لن تجدوا لي مشاركات بعد الان (وهذا واللة العظيم حاولت تأجيلة مرارا وتكرارا )ولكن شعرت بالتعب الشديد من جراء متابعة المعلومات عن الهيئات القضائية المختلفة
وفوضت امري للة وحدة يكتب لي الخير اينما كان ثم يرضني بة ثم اقول: لاالة الا أنت سبحانك اني كنت من الظالمين
اخـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوكم للأبد دريم

رجل القضاء
01-12-2007, 03:25 AM
من باب العلم يا جماعة انا ملاحظ اننا تركنا موضوعنا الاساسى وهو النظام القانونى لدفعة المساعدين ولم ناتى باى اخبار او اى مناقشة حول هذا الموضوع وركزنا فقط فى موضوع التظلمات ولو انى ارى ان من له رغبة وامل فى التعيين بالنيابة العامة بعد ان لم يصادفه الحظ فى دفعته انه من الممكن ان يجد ضالته فى دفعة مساعدين نيابة عامة اكثر منه فى موضوع التظلمات وذلك نظرا لصعوبة قبول موضوع التظلمات هذا خاصة انه يقال ان المستشار مقبل شاكر يرفض هذه الفكرة وغير مرحب بها الا فى اضييق الحدود لذلك اخوانى الكرام ارجو ان لا ننسى موضوع المساعدين ونمد بعضنا باى معلومة حقيقية عن هذا الموضوع انشاء الله بسؤالنا عنه وبنشاط اكثر منا سواء للمستشار على علم حقيقى او فى مكتب التعينات فى محكمة النقض,,, ولكم منى جميعا جزيل الشكر...

رجل القضاء
04-12-2007, 04:03 PM
السلام عليكم ورحمة الله,,,,,
وصلنى من ناس من المكتب الفنى للنائب العام الاتى

اولا ..انه من المحتمل ان يتم النظر فى تظلمات 2005 جيد ومقبول وايضا يتم قبول التظلم اذا كان هناك خطاء مادى فقط لا غير سواء فى تحريات المرشح او احد اقاربه ليس الا ذالك

ثانيا ..هذا المسئول من المكتب الفنى اقسم لى بالله العظيم بانه ليس عنده اى علم بموضوع دفعة المساعدين وليس فى حسبان المجلس حاليا ولا هناك اى اقتراحات داخل المجلس حاليا بطلب مساعدين نيابة

انا قلت ابلغ اللى وصلنى ومعنديش اى تعليق بصراحة الواحد يومين يتعلق بامل وفى الاخر تطلع مجرد اوهام ياريت يا جماعة اللى يقدر يسال من مصدر موثوق او اى خبر صحيح ميبخلش علينا

محمدمنصورحرب
05-12-2007, 04:59 AM
أخى الكريم أسامة .. أنا عندى أخبار مؤكدة بنسبة 100% ان هايتم قبول بعض تظلمات 2005 وذلك من مصدر مسؤل فى المكتب الفنى للمجلس الأعلى ولكن رغم تأكدى من ذلك الا اننى أطلب من السادة الأعضاء أن لا :hi:يهتموا بذلك الخبر ويبنوا امالا على ذلك لأنه وان صدق هذا القول فسيكون ذلك فى اضيق الحدود وطبعا كلنا فاهمين .. وشكرا

كيمو!!
06-12-2007, 06:20 AM
انا فعلا كان قصدى انها لو فتحت ممكن تتفتح تانى بعد كده ان شاء الله
فهمتونى....... الى عندوا اى رد وجيه وصريه ليس بناء عن اقتراحات واشاعات فارجوا منه الرد...؟
وبرده انا مع ان احنا حاطين امل على حاجه لسه لم توضع فى ذهن الهيئه من الاساس(المجلس) طبعاا انتوا فاهمينى طبعاا فلا نعلق امل من هواء احنا نعمل الى علينا وخلاصص كا ستخراج كارنيه النقابه او العمل فى اى جهه وربنا يوفق الجميع....
سلامى ليكواا جميعاا

رجل القضاء
06-12-2007, 06:16 PM
استاذ كيمو ارجو ان تنسى موضوع دفعات مساعدين سوف تقتح فهذا فى علم الغيب واى حد يبلغك بانها سوف تفتح باستمرار تاكد انه يتوقع ويفتى من عندياته مش اكتر لانه ليس بمعلوم متى سوف تفتح اى دفعة مساعدين قادمة حتى فما بالك بدفعات متتالية ارجو كام قلت حضرتك ان تهتم وتسارع باستخراج الكارنيه وتفكر فى العمل بالمحاماة او اى جهة اخرى وربنا يوفقك يارب وسيب موضوع النيابة ده والمساعدين لحين ان يريد الله وبالتوفيق يارب

رجل القضاء
11-12-2007, 11:58 PM
ايه يا جماعة مفيش اى اخبار عن الدفعة دى؟؟انا مش شايف اى مشاركات من فترة فى الموضوع ده
اتمنى حد يرد بشىء وافى

الصقر
12-12-2007, 09:19 PM
بسم الله الرحمن الرحيم و الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين اولا بالنسبه لموضوع تظلمات دفعه 2005 انا معنديش فكره بيها بس اللى اقدر اقوله وده المتاكد فيه ان شاء الله قوى ان مفيش دفعه اتعينت الا كان بعد التعيين تظلمات بالنسبه للناس اللى ما قبلوش وكمان التظلمات دى مش بتترك هباء لابد الرد عليها وتعيين بعض المتظلمين فى الدفعه التى تليها وده من رائى الخاص لان مينفعش انهم يتعينوا كده من غير دفعه كامله والله اعلم شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية . موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

هانى حسن
13-12-2007, 12:59 AM
يا جماعه السام عليكم ورحمها الله وبركاته انا اخوكم فى الله هانى حسن واود ان اسال عن . دفعه 2006 مقبول هل يحق لها التقديم فى النيابه العامه بعد صدور شرط الجيد؟ ولو ممكن يكون يها الحق هل حد يعرف ممكن يكون امتى؟

feshoo_gold
13-12-2007, 01:52 AM
ياجماعة انا زملكم هشام خريج دفعة 2006 تقدير مقبول وكان عندي امل اني اقدم في النيابة وبعدن بعد متخرجت بسنه نزل قانون ينص علي ان يكن التعين في النيابة او الهيئات القضائية للحاصلين علي تقدير جيد علي الاقل ؟؟؟؟؟
وااللي انا عاوز اعرفة انه هذاالقانون يطبق علي 2006 ولالايطبق .
يقول البعض ان هذه الدفعة لايطبق عليها هذا القانون و البعض يقول يطبق والبعض الاخر مش عارف حاجه زي الناس اللي شغالين في دار القضاء العالي .
وهل ممكن نطعن في القانون الصادر اما لمحاكم ؟بسالغريب اللي الوظفين اللي في دار القضاء العالي بيقولوا انه منزلش لسه ومفيش حاجة رمية جتلهم بكده.
معلش انا طولت عليكم شويه بس ياريت الاقي حد يرد عليا بكلام يكون هونفسه متأكد منه

عاشق عمرو ذكى
13-12-2007, 05:10 PM
احسنلكم والله تطعنوا على هذا القانون لانه غير دستورى

ويحرم خريجى القانون من حق دستورى وهو التقدم للعمل

رجل القضاء
13-12-2007, 09:22 PM
يا جماعة انا شايف اننا تتطرقنا لمواصيع ومناقشات ليس بها اى علااقة بموضوعنا

نحن ليس امام شرط الجيد وتطبيقه على دفعة 2006 وما بعدها هذا الموضوع يخص فقط دفعة المساعدين بالنيابة العامة المنوه والمترقب صدورها قريبا باذن الله لو فى نصيب وايضا تظلمات 2005 فقط لا غير

ومن باب العلم احب اعرف الناس اللى بتسال انه لا هناك مجال للخوض فى حديث شرط الجيد وتعيين اى خريج بوظيفة معاون نيابة باى هيئة قضائية بتقدير تراكمى مقبول اللهم الا اذا لو صدر قانون جديد يسمح بذالك ارجو ان اكون وضحت

وارجو ايضا ان نعود لموضوعنا ومترقبين لاى خبر يفيد ويكون يقينى بخصوص هذه الدفعة انشاء الله واتمنى من جميع الاعضاء الذين يخصهم هذا الموضوع وايضا السادة المشرفين الاهتمام منكم ولكم جميعا جزيل الشكر

مهند
14-12-2007, 04:28 AM
السلام عليكم
احب اوضح حاجه لاخوه الكرام تظلمات دفعه 2005مقبول لم ولن ينظر فيها كماحدث مع دفعه 2004 تكمليه اللى ممكن ينظرفيها 2005اساسيه ده اولا
ثانيا بالنسبه لموضوع المساعدين غالبا ان شاء الله من مصدر موثوق جدا حتكون اما فى يناير او مارس بس اكيد حتطلب
والعدد اللى حتعينوا المفروض عدد كبير جدا لان الاعداد الناس المعموله علشان خاطرهم الدفعه كتير مش قليل ولازم فى نفس الوقت يخدوا عدد من الخارج لاضفاء الشرعيه
وشكرا

رجل القضاء
14-12-2007, 05:34 PM
شكرا استاذ مهند على امدادك لنا بالامل على اعلان هذه الدفعة ويارب يكون خير للكل وانشاء الله فى انتظار شهر واحد او بمعنى ادق فى انتظار اعلان نتيجة 2006 ربما يكون موعد اعلان دفعة المساعدين بعد اعلان نتيجة هذه الدفعة انشاء الله واتمنى المتابعة من الكل لافادة بعضنا وافادة الكل انشاء الله يارب

رجل القضاء
20-12-2007, 01:51 AM
الاول كل سنة وانتم طيبين ودايما بالخير متجمعين انشاء الله وكل واحد حقق امله وحلمه

ثانيا اسف انى ابلغكم معلومة لسه عرفها حالا من عضو من اعضاء المجلس السبعة وهو ان جميع التظلمات بت فيها بالرفض ولا قبول لاى تظلم ده الخبر الوحش وطبعا الكل كان متوقعه

ثانيا وده المهم انه فعلا هناك دفعة مساعدين موجود بخطة المجلس الاعلان عنها فى 2008 وده اكيد اكيد اكيد وكل الحكاية فقط مسالة وقت وانهاء دفعة 2006 والله يا جماعة على لسان عضو من السبعة بتوع المجلس والله الموفق للجميع يارب ارجو باه يا جماعة المتابعة مننا كلنا لدفعة المساعدين باعتبار انه مؤكد الاعلان عنها العام القادم انشاء الله وعدم التكاسل ونكون انششاء الله اول ناس بالمنتدى هنا حاطين خبر الاعلان عنها

ملحوظة مهمة سالت بالنسبة اعلانها بالجرائد الرسمية او فى الخفى والاجابة هو انه مش معروف لحد دالوقتى ودى مسالة مش تهم بس هناك بالفعل وبكل تاكيد دفعة مساعدين قادمة فى ذهن المجلس واعضائه الاعلان عن طلبها وبالاخص هناك مستشارين معينن منتظرين طل هذه الدفعة وخاصة من خريجى 2005
بالله عليكم ارجو الاهتمام والمتابعة مننا كلنا وتنشيط الموضوع ده وانشاء الله يكون خير لكل المنتدى ولكل من يهمه ويخصه موضوع المساعدين وكل سنة وانتم طيبين

عاشق عمرو ذكى
22-12-2007, 02:11 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

استاذ اسامه هل تعقتد ان دفعة المساعدين سوف تفتح دائما ام فى 2008 وخلاص

ثانيا ممكن يااسامة باشا توافينا باى معلومات متوفرة عندك عن العدد اللى ممكن يتقبل

Naderman
22-12-2007, 03:12 AM
شكرا على المعلومات المهمة

الدبلوماسى
22-12-2007, 04:16 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

استاذ اسامه هل تعقتد ان دفعة المساعدين سوف تفتح دائما ام فى 2008 وخلاص

ثانيا ممكن يااسامة باشا توافينا باى معلومات متوفرة عندك عن العدد اللى ممكن يتقبل

استاذنا العزيز فى البداية بخصوص دفعة المساعدين فهى حتى الان مازالت فى حكم الغيب فلا يستطيع احد الجزم بالميعاد المحدد لظهور الاعلان الخاص بها لانها دفعة استثنائيه وبالتالى فكل مايتم ذكره هو من قبيل ما يسمع به كما انها لم يتم نزول اعلان خاص بها منذ عام 1997 اى انها دفعة غير مرتبة بجدول زمنى معين حتى يتم التكهن به او حتى يستطيع اى شخص يفتى بهذا الشان تلك مسائل فنيه لايعلم بها مستشارين كبار فى المكانه

كما ان العديد لايمكن لاى شخص ان يحدده لك فما بالك ان العديد الخاص بدفعات النيابه العامه الدوريه والتى ينزل اعلانها كل عام لااحد يستطيع حصره فمابالك بدفعة لم يتم الاعلان عنها او وجود سوابق لها قريبه للدلاله على اعدادها

عزيزى العضو الفاضل تلك مسائل من الفنيات التى لايستطيع اى شخص باافادتك بها فى الوقت الرهن خاصا مع عدم ظهور الاعلان حتى الان وبالتالى فلن اسمح بان يقوم الاعضاء بالرد على هذا الموضوع لانه سيكون محل شك مما يهز مكانة ومصداقية المنتدى الذى عرف بمصداقية اخباره . لذا وجب التنبيه وشكرا

يرجى على الجميع عدم الخوض فى مسائل فنيه لاعلاقه لها بالموضوع فالموضوع الان خاص بالحديث حول نزول الاعلان من عدمه ثم نتقل بعد ذلك لموضوع العدد فى ضوء ماتكشف عنه المقابلات والاعداد

شكرا

رجل القضاء
22-12-2007, 04:41 AM
كلامك تمام اوى استاذ دبلوماسى ولا يوجد به اى شك فنحن بالفعل لازالنا فى مجرد تكهنات واحتمالات بخصوص الاعلان فقط عن طلب دفعة مساعدين نيابة عامة لا اكثر ولا اقل بخصوص اسئلة الاعضاء الافاضل الموجهة ليا احب اوضح انى لامستشار ولا من اعضاء المجلس ولا لى اى علااقة على الاطلاق باى خبر يقينى او اى معلومة من هذا القبيل انا زى اى واحد فيكم بحاول اعرف عن ميعاد او معلومة بخصوص هذا الموضوع وبسعى لذالك بقدر استطاعتى المتواضعة وذالك بالسؤال من مصادر تقدر تفيد فى هذا الخصوص فقط مش اكتر من ذالك
لذالك استحالة يكون فى امكانى ان اعلم عن العدد المطلوب او كون انها سوف تتطلب باستمرار من عدمه كل ما هنالك انى مثل اى عضو دخل هذا المنتدى واحترم اعضائه ووثق فى معلوماته فبحاول استفيد ولعل ااقدر اافيد باى معلومة احصل عليها

فبرجاء مثلما قال استاذ دبلوماسى عدم الخوض فى اسئلة وتفاصيل ليس لها اى فائدة وليس لها اجابة والافضل ان نتعاون معا فى المحاولة عن ايجاد اى معلومة يقينية وحقيقية من مصادر موثوق منها وليس تخمينات مننا لعله يكون خير لينا كلنا

والحوار الان فقط عن ترقب الاعلان عن دفعة مساعدين نيابة وان اراد الله وتم الاعلان بالفعل وانشاء الله يحصل ونكون اول ناس هنا فى هذا المنتدى العظيم عارفين بعد كده نتكلم فى باقى التفاصيل بس الاول ربنا يكرم ونساعد بعضنا بجد ونسال ونسعى ويارب يكون خير للكل واسف لالااطالة ولكم منى جميعا جزيل الشكر

عاشق عمرو ذكى
23-12-2007, 12:57 AM
الدبلوماسى انا قلت لاستاذ اسامه هل تعتقد يعنى الامر لا يخرج مجرد الدردشة الودية

وتبادل الافكار والاراء

وفاذا قلت هل ان دفعة المساعدين سوف تفتح دائما ام فى 2008 وخلاص ؟

هنا يمكن لك ان تقول لى ذلك فانا لم اطالب استاذ اسامه بان يقول لى ذلك بل ارى ارائه واسمعها

حبيبت فقط اقول رأيى ووفقم الله والامر لايخرج من تبادل الاراء

وفى اعتقادى ان المنتدى ليس الا لتبادل الاراء والتجارب والافكار والا كان غير ذلك مجرد نشرة دورية تصدر

ليس لاعضاء اهمية

رجل القضاء
23-12-2007, 02:17 AM
الدبلوماسى انا قلت لاستاذ اسامه هل تعتقد يعنى الامر لا يخرج مجرد الدردشة الودية

وتبادل الافكار والاراء

وفاذا قلت هل ان دفعة المساعدين سوف تفتح دائما ام فى 2008 وخلاص ؟

هنا يمكن لك ان تقول لى ذلك فانا لم اطالب استاذ اسامه بان يقول لى ذلك بل ارى ارائه واسمعها

حبيبت فقط اقول رأيى ووفقم الله والامر لايخرج من تبادل الاراء

وفى اعتقادى ان المنتدى ليس الا لتبادل الاراء والتجارب والافكار والا كان غير ذلك مجرد نشرة دورية تصدر

ليس لاعضاء اهمية

رفقا استاذ عاشق ومن غير عصبية ولا حاجة محدش علق على اسئلة حضرتك ابدا واحنا هنا بالفعل اخوات من غير اى حد يلوم على حد او كلام من كده واستاذ دبلوماسى اكيد لم يقصدك على وجه الخصوص وانما فقط يقصد المحافظة مننا جميعا على شكل المنتدى بشكل يحافظ على مظهر المنتدى ووقاره وثقة الناس فيه مش اكتر
لذالك اتمنى من حضرتك ومن جميع السادة الاعضاء عدم الخوض فى امور لا مكان لها هنا بالمنتدى وترك موضوعنا الاساسى والدخول فى دردشة او كلام من هذا القبيل
ياريت بجد من كل الاعضاء اننا نهتم بهذا الموضوع وخاصة المشرفين ياريت بالله عليكم

على حسانين
23-12-2007, 10:23 AM
شكرا يا استاذ اسامه على المعلومات دى ويارب تكون اكيده يعنى

دريم
24-12-2007, 06:12 PM
يا جماعة فية اخبار ان تظلمات 2005 هتظهر مع 2006 مقبول او جيد ياريت الي عندة معلومات يمدنا بيها

احمدعلى نصر
24-12-2007, 07:12 PM
احمد على نصر ابن على نصر عضو مجلس الشعب انا والله بتكلم جد موضوع دفعه المساعدين ده فعلا حقيقى لما فى يناير لما فى شهر مارس دا كلام اكيد واللى عايز يكلمنى دا رقمى ******يحظر وضع ارقام هواتف خاصة

رجل القضاء
24-12-2007, 08:54 PM
احمد على نصر ابن على نصر عضو مجلس الشعب انا والله بتكلم جد موضوع دفعه المساعدين ده فعلا حقيقى لما فى يناير لما فى شهر مارس دا كلام اكيد واللى عايز يكلمنى دا رقمى ******يحظر وضع ارقام هواتف خاصة

انشاء الله كلامك مظبوط خاصة بعد تاكيد اغلب المسئولين لهذه المعلومة وايضا بعد سؤال اغلب الا عضاء هنا لعدد من المستشارين المقربين لهم ويارب يكون قريب واقع ونكون بالفعل بصدد دفعة مساعدين وندخل فى مناقشة الدفعة واسلوب اختباراتها نفسها ويكون التوفيق حليفا لكل من يتمنى ان ينول شرف هذا الزظيفة ويكون اهلا لها ولعله يارب يكون خير للجميع

ملحوظة هامة

نحن الان بصدد انهاء دفعة 2006 خاصة بعد توقيع الكشف الطبى عليهم والف مبروك لكل من كان له نصيب وكشف طبى وانشاء الله يكونو كلهم من ضمن المعنين فى القرار الجمهورى الذى سيصدر بمشيئة الله تعالى بتعيين هذه الدفعة

لذالك وطبقا لااغلب الاراء ان دفعة المساعدين سوف يتم الافصاح عن الاعلان عنها بعد الانتهاء من اعلان هذه الدفعة لذالك اتمنى الاهتمام من الاعضاء وخاصة المشرفين الكرام الاهتمام اكثر بمتابعة هذه الدفعة وانشاء اللله منتظر ذالك منكم جميعا كما عودنا هذا المنتدى العظيم على سبقه فى اخبارنا بالمعلومات ومصداقيته فيها ولكم جزيل الشكر

رجل القضاء
24-12-2007, 08:59 PM
يا جماعة فية اخبار ان تظلمات 2005 هتظهر مع 2006 مقبول او جيد ياريت الي عندة معلومات يمدنا بيها

الى الان لم يتم قبول اى تظلم مقدم من المستبعدين من دفعة 2005سواء جيد او مقبول ولم يتم توقيع اى كشف طبى الا على خريج 2006 فقط والامل لخريج دفعة 2005 لم يوجد الا لو هناك بالفعل انشاء الله دفعة مساعدين

دريم
24-12-2007, 11:04 PM
ياريت الناس الي دفعة 2006 تقدير مقبول يشاركوا معانا لان الدفعة دي مبقتش دفعة عادية لانها مرتبطة ارتباط كلي بدفعة المساعدين وموضوع الكارنية الابتدائي (شرط اساسي للتقديم في دفعة المساعدين) ومن المعروف ان كل دفعة 2006 لم يقيدوا ابتدائي حتي نهاية العام القادم فأتمني من المنتدي الاهتمام اكثر بموضوع المساعدين وشروطة ومواعيدها علي الاقل من الناحية التقديرية واراء المستشارين في ذلك وطبعا دفعة 2006 قريبين جدا من الموضوع دة خاصة اصحاب التقدير مقبول
اخوكم دريــــــــــــــــــم

الدبلوماسى
24-12-2007, 11:13 PM
ياريت الناس الي دفعة 2006 تقدير مقبول يشاركوا معانا لان الدفعة دي مبقتش دفعة عادية لانها مرتبطة ارتباط كلي بدفعة المساعدين وموضوع الكارنية الابتدائي (شرط اساسي للتقديم في دفعة المساعدين) ومن المعروف ان كل دفعة 2006 لم يقيدوا ابتدائي حتي نهاية العام القادم فأتمني من المنتدي الاهتمام اكثر بموضوع المساعدين وشروطة ومواعيدها علي الاقل من الناحية التقديرية واراء المستشارين في ذلك وطبعا دفعة 2006 قريبين جدا من الموضوع دة خاصة اصحاب التقدير مقبول
اخوكم دريــــــــــــــــــم

الاستاذ الفاضل دريم على مااعتقد ان المنتدى قائم بكل ماعلية تجاه موضوع دفعة المساعدين خاصا كما ذكرت انها دفعة استثنائيه اى انها لاتتوفر بشانها المعلومات التى تتوافر بالدفعات الاساسية والتى تكون كل عام

فاذا كان لديك اقتراح بشان تنشيط الموضوع فقم بمراسلتنا ونحن نتمنى ان نتعاون فيما يفيد مصلحة الاعضاء

اما بخصوص الشروط الللازمه للتقديم بدفعة المساعدين فتم ذكرها ببداية الموضوع كذلك الشرط الخاص بالقيد بالجدول الابتدائى هو امر مفروغ منه

فكيف يعقل ان يعين دفعة 2006 معاونين ويكون لهم زملاء اعلى منهم فى المرتبه بدرجة مندوب مساعد

كما ان المندوب المساعد يجب ان تكون له من الخبره الكافيه التى تجعله يحقق فى قضية بالكامل اما المعاون فلا يستطيع التحقيق بقضية بمفرده طبقا لقانون الاجراءات الجنائيه والذى يعتبر المعاون هو فى فترة اختبار

يرجى من السادة الاعضاء الحديث فى صلب الموضوع بشان نزول الاعلان او موعده والا كانت المشاركات عرضه للحذف واغلاق الموضوع

شكرا

دريم
24-12-2007, 11:28 PM
تنبية
اذا تم الاعلان عن دفعة مساعدين مثلا في شهر 7 القادم (عبارة عن امتحان تحريري غالبا ما يكون في جامعة القاهرة ) فأن الاعلان عنها يكون عادة بعد 6 اشهر وعند صدور نتيجة هذة الدفعة يصدر قرارا جمهوريا بترقية جميع من هم في درجة معاون الي درجة مساعد
فلا يوجد مجال بعدم منطقية هنا لان الكل بيتساوي في الدرجة ويرقي كل الاعضاء السابقين الي درجة مساعد حتي ولو لم يصلوا اليها بعد

الدبلوماسى
24-12-2007, 11:39 PM
تنبية
اذا تم الاعلان عن دفعة مساعدين مثلا في شهر 7 القادم (عبارة عن امتحان تحريري غالبا ما يكون في جامعة القاهرة ) فأن الاعلان عنها يكون عادة بعد 6 اشهر وعند صدور نتيجة هذة الدفعة يصدر قرارا جمهوريا بترقية جميع من هم في درجة معاون الي درجة مساعد
فلا يوجد مجال بعدم منطقية هنا لان الكل بيتساوي في الدرجة ويرقي كل الاعضاء السابقين الي درجة مساعد حتي ولو لم يصلوا اليها بعد

يعنى حضرتك مره تقول الدفعة سيتم الاعلان عنها فى يناير ومره اخرى فى مارس والان اصبحت فى شهر 7

شهر 7 سيكون هناك المقيدين من دفعة 2006 فى النقابه قد امضو سنتين وبالتالى يحق لهم التقدم للمسابقه عند نزولها

كما ان هذا الشرط يطبق لحظة صدور اعلان التقديم وليس لحظه صدور القرار مثله كشرط السن فى التقديم

كما ان صدور قرار بترقية المعاونين لدرجة مساعد كما تقول لابد ان يكون قد امضى بدرجة معاون مدة عام على الاقل فكيف يتم الترقيه ولم يمضو عام بدرجة معاون

ارجو عدم الخوض فى حديث يفتح مجلا للجدل والاكتفاء بمتابعة ميعاد نزول الاعلان

ahmed_307
25-12-2007, 12:08 AM
اخر معلومه وصلتني ان حتي الان لم تبحث التظلمات 2005 ولم يجتمع المجلس حتي الان لبحثها

دريم
25-12-2007, 12:30 AM
انا مقلتش ابدا ان الدفعة هتعلن شهر يناير او مارس دا كلام بيرددوا اعضاء في المنتدي
انا بقول مثلا في شهر 7 محددش كنت اريد اوصل معلومة
ان ممكن 2006 و2005 يكونوا مازالوا معاونين ويطلب دفعة مساعدين ويقدم فيها 2006 مقبول
2006 لايوجد احد منهم قيد ابتدائي حتي الان
شكرا اخوكم
دريـــــــــــــــــــــم

مهند
25-12-2007, 12:54 AM
انتو بردوا لسه مصممين على موضوع الكارنيه وانا بقول مش حيشترط الكارنيه والايام بنا
وشكرا

الدبلوماسى
25-12-2007, 01:11 AM
انتو بردوا لسه مصممين على موضوع الكارنيه وانا بقول مش حيشترط الكارنيه والايام بنا
وشكرا

والله ياباشا احنا مش مصممين على احنا بنقول اللى موجود بقانون السلطه القضائيه وممكن حضرتك ترجع ليه وحتلاقى الشروط دى موجوده

والتقيد بالابتدائى شرط لمن لايعمل بالهئيات القانونيه بالمصالح الحكوميه والمعيدين وظباط الشرطه

التقيد بالابتدائى هو شرط لمن يعمل بالمحاماه اما شخص لا يعمل فى مثل هذه المصالح ولم يستخرج كارنيه وليس معه الا شهادة الليسانس فلا يقبل تقديمه

وحضرتك تقول ماتريد ولكن نصوص القوانين قاطعة الدلالة

شكرا

رجل القضاء
25-12-2007, 02:00 AM
يا جماعة سواء كان هناك شرط القيد ابتدائى عند طلب دفعة المساعدين الذى نص عليه القانون او لم يشترط فليس محل نقاش من الاصل كل همنا الان هو متابعة الاعلان عن هذه الدقعة وبالتاكيد الاعلان سوف يسمح لنا بمعرفة الشروط التطلبة للتقدم بهذه الوظيفة
لذالك اتمنى ان يكون موضوعنا وتركيزنا ومتابعتنا فقط لميعاد الاعلان عن هذه الدفعة وبالتوفيق للكل انشاء الله

هيئة قضائية
25-12-2007, 02:04 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
يرجى من الساده الزائرين موافتنا بأية معلومات قد تكون متاحة لديهم عن دفعة مساعدين النيابة العامة
خالص تحياتى

رجل القضاء
26-12-2007, 10:42 PM
ايه يا جماعة محدش جاله اخبار بخصوص هذه الدفعة المنتظرة؟؟خاصة ان المجلس على قرب انتهاءه من اعلان دفعة 2006 ياريت يا جماعة المتابعة والسؤال واوجه التماسى الى السادة المشرفين على وجه الخصوص ان كان فى استاطعتهم السؤال عن هذه الدفعة خاصة ان الايام دى بينتهو من اجراءات تعيين معاونى نيابة لدفعة 2006 ارجو الرد والافادة من فضلكم

الدبلوماسى
15-01-2008, 08:37 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

تم اعادة فتح موضوع دفعة المساعدين عسا ان يكون هناك اخبار بعد تعين دفعة 2006 فيرجى من الساده الاعضاء الالتزام الشديد بقانون المنتدى والبعد تماما عن مايخرج عن صلب الموضوع او الحديث فى شروط الدفعة فكل مانريده الان هو الحديث حول نزول الاعلان وعند نزول الاعلان نستطيع الحديث عن الشروط اللازمه فى المتقدم فدعونا لانسبق الاحداث

واخيرا اوكد واشدد على مراعاة قانون المنتدى فالموضوع كلما كان اكثر تنظيما ومشاركاته فعاله كلما قام بااثرا المنتدى واعضاؤه

وادارة المنتدى لن تتهاون مع من يخالف التنبيه

شكرا والله الموافق

رجل القضاء
15-01-2008, 09:41 PM
اوجه الشكر من اعماق قلبى لمشرفى هذا المنتدى الرائع الاستاذ دبلوماسى والاستاذ رجل قانون على هذا الاهتمام وبحق احترمتم زوار واعضاء المنتدى فنلتم احترامنا جميعا واتمنى من باقى السادة الاعضاء مشاركت فعالة لهم وانشاءالله خبر الاعلان عن هذه الدفعة سوف يكون متصدر صفحات هذا المنتدى الرائع هنا قبل اى منشور اخر ومنتظرين مشاركات الاعضاء الافاضل

ahmed_2009
16-01-2008, 12:13 AM
ممكن حد يقولنا هى دفعت المساعدين ألى فتحت قبل كدا فى سنه 98 دى فتحت فى شهر كام أيميها؟؟؟

الصقر
16-01-2008, 02:45 AM
ياريت اللى يعرف اى خبر عن دفعه المساعدين ومشتملاتها ياريت يقول على طول وياريت اعرف رد لسؤالى اللى جاى هل الدفعه دى هتنزل اعلاناتها فى الجرائد الرسميه ولا دى هتبقى فى الوزاره ولا ايه؟

رجل القضاء
16-01-2008, 09:41 PM
الى الان لم توج اى اخبار سوى توقعات وتكهنات تحتمل الصواب والخطا

واخر ما وصل لى شخصيا من الامانة العامة للمجلس انه لا توجد اى تعليمات بالاعلان عن دفعة مساعدين نيابة والمجلس الان اعلن عن دفعة معاونين 2007 فقط لاغير

المدعى العام العسكرى
17-01-2008, 05:17 AM
ياجماعة ياريت أى حد عنده معلومة عن دفعة المساعدين يقول وإيه نظامها وياترى ايه إجرائتها وإختبارتها وبتقعد قد ايه لحد ما نتيجتها تظهر

وشكرا جزيلا

blond_heart
17-01-2008, 04:34 PM
يا جماعة انا جاتلى اخبار اكيدة من مجلس القضاء انه تم الامضاء على الميزانية للعام القادم2009 و ان فيها بند للمساعدين

المدعى العام العسكرى
17-01-2008, 05:37 PM
ممكن توضيح أكتر لو سمحت

العام القادم يعنى 2009 ولا تقصد 2008

وممكن تفتح على إمتى يعنى

وبتقعد قد ايه على ما نتيجتها تبان

كيمو!!
17-01-2008, 06:06 PM
السلام عليكم
احنا ياجماعه قدام طبعا دفعتين وهما 2006_2007 صح وبتالى لازم نعقلها ازاى اى انه( ماينفعش تفتح اى دفعه مساعدين الا بعد اخذ درجه مساعد ع الاقل لدفعه 2006 صح وبعدين نبقى نتكلم ده اولا وانتم طبعاا حضراتكم عارفين ليه بمعنى انه لايجوز اخذ درجه مساعد قبل زميله فى دفعته الاساسى وكذللك ع دفعه 2007) تمام
وايه ياجماعه حكايه البنات الى المحاميات الى هتفتح ليهم ارجو التحقق من الاخبار قبل اصدارها
سلامى ليكواااا جميعااا:clapping:

كيمو!!
17-01-2008, 06:11 PM
وخلينا برده عقلانين شويه لسه مافيش اى بصيص من النور حوالين موضوع( المساعدين) صح ولا قرار صادر من جهه او مصدر موثوق منه الا انها كلها عباره عن تكهنات واشاعات وكلام يمكن يكون صادر من مستشارين كبار بس مش باديهم حاجه الا هذا الكلام والوعود من الوزاره.......!

blond_heart
17-01-2008, 06:16 PM
اؤيد رايك و الله يا كيمو و نأمل خيرا ان شاء الله

ahmed_2009
17-01-2008, 06:45 PM
السلام عليكم
احنا ياجماعه قدام طبعا دفعتين وهما 2006_2007 صح وبتالى لازم نعقلها ازاى اى انه( ماينفعش تفتح اى دفعه مساعدين الا بعد اخذ درجه مساعد ع الاقل لدفعه 2006 صح وبعدين نبقى نتكلم ده اولا وانتم طبعاا حضراتكم عارفين ليه بمعنى انه لايجوز اخذ درجه مساعد قبل زميله فى دفعته الاساسى وكذللك ع دفعه 2007) تمام
وايه ياجماعه حكايه البنات الى المحاميات الى هتفتح ليهم ارجو التحقق من الاخبار قبل اصدارها
سلامى ليكواااا جميعااا:clapping:

ليس لازم أن يكون معاونين دفعة 2006 أن يكون وصلو لدرجه مساعد عشان يدخلو خريج 2006 دفعة المساعدين

لان القانون بيشترط أن يكون المرشح لمنصب مساعد نيابه أن يكون محامى أبتدائى
وخريج دفعة 2006 حيكونو محامين أبتدائين فى نهاية سنه 2008

يعنى أكيد أكيد لو فتحت دفعة المساعدين سنه 2009 حيطلب فيها خريجين 2006

manshy201012345
17-01-2008, 10:35 PM
هى دفعه المساعدين للمحامين بس يعنى لو واحد مش محامى مايقدمش فيها

feshoo_gold
18-01-2008, 05:13 AM
السلام عليكم
انا بسأل نفس السؤال اللي زميلي سئله هو لازم المتقدم
لدفعة المساعدين يكون محامي وعلي ومقيد في النقابه ابتدائي ؟؟
طب لو انا بشتغل باحث قانوني في جه حكوميه وذلك منذ التخرج وعلي الرغم من ذلك
انني مقيد بالنقابه جدول عام وسوف احول ابتدائي في اخر 2008 لاني خريج دفعه 2006
هل يحق لي ان اقدم في هذه الدفعه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ارجو الاهتمام والرد:director:

ahmed_2009
18-01-2008, 08:21 PM
السلام عليكم
انا بسأل نفس السؤال اللي زميلي سئله هو لازم المتقدم
لدفعة المساعدين يكون محامي وعلي ومقيد في النقابه ابتدائي ؟؟
طب لو انا بشتغل باحث قانوني في جه حكوميه وذلك منذ التخرج وعلي الرغم من ذلك
انني مقيد بالنقابه جدول عام وسوف احول ابتدائي في اخر 2008 لاني خريج دفعه 2006
هل يحق لي ان اقدم في هذه الدفعه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ارجو الاهتمام والرد:director:

طبعا تقدر تقدم أول ماتتحول من جدول عام الى أبتدائى

ahmed_2009
18-01-2008, 08:28 PM
هى دفعه المساعدين للمحامين بس يعنى لو واحد مش محامى مايقدمش فيها

ياباشا الناس ألى من حقها تقدم هما المحامى الابتدائى ومعاونى النيابة العامة وظباط الشرطة

بس القانون بيفرض أن لازم يكون ريع الدفعة ألى حتتعين تكون من المحامين

يعنى لازم تكون محامى مسجل ابتدائى عشان تعرف تقدم

احمد محامي
21-01-2008, 11:45 PM
ياريت حد يبلغنا عندما ينزل الاعلان لانه في الغالب ينزل في المقر فقط

رجل القضاء
22-01-2008, 01:43 AM
اخوانا الافاضل السادة اعضاء المنتدى الموقر والسادة المشرفين ولكل من يهتم بموضوع دفعة المساعدين وعن الاعلان عنها احب اوضح نقطة مهمة ليكم وليا انا كمان

موضوع دفعة المساعدين الى الان احنا اللى فقط كخريجين نتحدث عنه ولا مجال للحديث عنه ابدا رسميا والى الان كلنا بنسال معارفنا واصدقائنا من مستشارين ووموظفين بمجلس القضاء والامانة العامة للمجلس والاجابة غالبا انها بتكون مفيش اى حاجة لحد دالوقتى عن موضوع مساعدين النيابة رسمية
وانا واحد من الناس عملتلها حساب كبير اوى وعلقت امل ان يتعلن عنها بس واضح انه مفيش اى بشاير عن الاعلان عنها على الاقل الايام دى خاصة انى اخر مرة سالت واحد معرفة قالى بالحرف الواحد ان كل سنة تتطلع اشاعة ان فى دفعة مساعدين هتتطلب ويطلع فى الاخر الموضوع على مفيش

اسف انى بقول كده وانا اول واحد اتمنى الاعلان عنها بس لقيت نفسى ولقيتكم مكبرين الموضوع اوى وكانها دفعة معاونين عادية لابد وحتما انها تتطلب ونسينا ان دى دفعة استثنائية بتتطلب كل حين وحين وبجد اتمنى ان يتعلن عنها فى ااقرب فرصة بس الى الان ارجو من سيادتكم اننا منتعلقش بامل على الفاضى ونسيبها لله واول ما يتعلن عنها نبدا نناقش موضوعها ونساعد بعضنا ونتكاتف
اسف انى طولت عليسكم وياريت من عنده اى تعليق يقول ولكم جزيل الشكر

محمدمنصورحرب
22-01-2008, 01:24 PM
اخوانى الأعزاء .. فية خبر سمعتة من أحد المستشارين بدرجة رئيس استئناف وهو .. ان احتمال العدول عن فكرة طلب دفعة مساعدين والبت فى تظلمات 2003 و 2004 و 2005 وتخصيص دفعة خاصة لهم والكلام دة غير مؤكد ولكنة يدور فى الوسط القضائى ... والله أعلم

كيمو!!
23-01-2008, 04:26 AM
صح ياجماعه الكلام ده
الى هو حتى الان لا تودجد بشاير عن دفعه المساعدين ولا حتى نيه لهاا..... ده من الواقع
ممكن اقولكم حاجده ممكن كلنا نستند اليها عارفين هى ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هى ان الى تم تعينه من دفعه 2006 مايكفى للنيابات ليه؟؟؟
لو لاحظنا اندفعه 2005 اساسى (مش متذكر كام بالضبط) بس هماربعمائه وكام وخمسين....وطبعاا التكميلى (مائه وتمانيه وخمسين) يعنى خمسائه وحاجه والى الطلب واتاخد من 2006 هو مايعدل الدفعتين الاساسى والتكميلى فى 2005
يعنى ياجدماعه من الاخر هما خدوا الى عاوزينهم خلاص ومافيش اى درجات شاغره للمساعدين...... وصلت المعلومه.... يعنى دفعه المساعدين بتتطلب لما يحتاجه الى درجدات شاغره فى الوزاره العدل.....

دى حقيقه ياجماعه
اظن فهمتواا الى انا اقصده لو فى اى معلومه ردواااا عليا

رجل القضاء
23-01-2008, 09:16 PM
اخوانى الأعزاء .. فية خبر سمعتة من أحد المستشارين بدرجة رئيس استئناف وهو .. ان احتمال العدول عن فكرة طلب دفعة مساعدين والبت فى تظلمات 2003 و 2004 و 2005 وتخصيص دفعة خاصة لهم والكلام دة غير مؤكد ولكنة يدور فى الوسط القضائى ... والله أعلم

استاذ محمد انا دايما عندى ثقة فى اخبارك ومعلوماتك والمنتدى يشهد لك بذالك ويشهد بمصداقيته وحرصك على افادتنا باى معلومة تفيدنا لديك وحضرتك قلت ان هذا الكلام غير مؤكد بس برده يستنبط منه ان المجلس لازال فى حسبانه تعيين مرشحين من هذه الدفع سواء 2003او 2004 او 2005 سواء باه بدفعة مساعدين او بالكلام اللى حضرتك قلته اللى هو قبول تظلمات وكده معنى كده اكيد لسه هناك نظر فى تعيين خريجين من دفعات ما قبل 2006 او ممن تم استباعدهم؟؟؟ارجوك تفيدنى واسف انى تقلت عليك بس ده من عشمى فى رجولة وشهامة حضرتك اللى ثبتها مشاركاتك فى المنتدى وفى انتظارك ياريس

محمدمنصورحرب
24-01-2008, 04:04 AM
يا أسامة بية واله العظيم اللى انا متأكد منة انة لا زال هناك نية مؤكدة لدى المجلس لارضاء بعض الشخصيات التى تم استبعاد أبنأهم وزويهم من بعض الدفعات السابقة خاصة 2005 تكميلى وحضرتك فاهمنى طبعا .. ولكن الكيفية هى مالا نستطيع الجزم بة حتى الأن .. ولكن ما يهمنا فى الأمر كلة ان الأمل ما زال موجود .. ولا تيأس من رحمة الله الذى يقول للشىء كن فيكون .. والله أعلم
:clapping: :clapping: :clapping:

دريم
24-01-2008, 04:41 AM
ياريت التركيز بقي في موضوعنا الاساسي في اخبار جامدة جدا ان في دفعة مساعدين ه8تطلب قريب جدااااااااا
ولابد من الكارنية الابتدائي او الماجستير من دفعة 98 الي 2005 ياريت التركيز بقي

ahmed_307
24-01-2008, 08:09 AM
طب بعد اذنكو لو جاري استخراج الكارنيه الابتدائي وفتحت الدفعه باذن المولي تعالي الوضع يكون ايه ارجو الرد

hadad
24-01-2008, 11:36 AM
ياجماعه اكتبوا ازاي الواحد يقدر يغير من كارنيه جدول عام لكارنيه ابتدائي علشان الناس كلها تعمل كده
دا رقم واحد
الشئ الثاني هوه التركيز علي ميعاد فتح الدفعه علشان الناس كلها تقدم ياريت ياجماعه نكون حريصين شوية
شكرا لكم

العزازي
24-01-2008, 03:58 PM
السلام عليكم انا عرفت امس من احد المصادر الموثوقه 100% ان سيادة وزير العدل كان معارض قبول دفعة مساعدين لكن لكثرة الضغوط من ابناء المستشارين و السياسيين استطاع رئيس مجلس القضاء الاعلى اقناع الوزير بدفعة المساعدين و على كل حال لسه ميعادها مش واضح بشكل قاطع و ربنا يكرم الجميع ::: تحياتي

Hossam
25-01-2008, 03:25 AM
مساء الفل ياباشا المفروض ان تطلع كارنيةالجدول العام الاول بس وبعد كدة لازم يمر على الكارنية مدة سنتين وبعد كدةتقدر تغيرة للابتدائى

hadad
25-01-2008, 03:55 AM
اوكيه اانا مثلا قضيت دلوقتي السنتين جدول عام
وخلاص المفروض اطلع الكارنيه الابتدائي المفروض ياجماعه تكتبوا ازاي نحول من جدول عام لابتدائي مثلا البطاقه الضريبيه بتصدر ازاي اية الشروط الواجب توافرها وهكذا
من فضلكم

رجل القضاء
25-01-2008, 09:41 PM
اوكيه اانا مثلا قضيت دلوقتي السنتين جدول عام
وخلاص المفروض اطلع الكارنيه الابتدائي المفروض ياجماعه تكتبوا ازاي نحول من جدول عام لابتدائي مثلا البطاقه الضريبيه بتصدر ازاي اية الشروط الواجب توافرها وهكذا
من فضلكم

اخى الفاضل المفترض ان هناك موضوع خاص بكارنيه نقابة المحامين هنا فى المنتدى لو تفضلت حضرتك والقيت نظرة هناك تقدر تجد الاجابة عن استفسارك وانا كتبت الاجابة لاستفسار حضرتك هناك تقدر تمر عليها لو حبيت

اخوانا الافاضل ياريت لا نخرج عن صلب موضوعنا الاساسى وهو الاعلان عن دفعة مساعدين نيابة عامة واى فرعيات ارجو من السادة المشرفين حذفها او نقلها الى مكانها الطبيعى
وفى انتظار الجديد انشاء الله عن الاعلان عن هذه الدفعة

هاني صلاح
25-01-2008, 10:50 PM
الاخوه الاعزاء اعضاء المنتدي الموقر الموضوع ده بكل بساطه هو الشغل الشاغل لكل واحد فينا لم يحالفه الحظ في التعين في دفعته وانا شخصيا كنت مهتم جدا بدفعة المساعدين حتي اوائل العام الماضي 2007 وكنت علي اتصال دائم باحد نائبي رئيس محكمة النقض والذي هو بدوره احد اعضاء المجلس الاعلي للقضاء والذي كان يؤكد لي دائما بان هناك مجرد اقتراح بطلب الدفعه المذكوره و هذا الاقتراح لم ياخذ الصفه الرسمية بعد وكان الاقتراح ان يتم الطلب من دفعة 1997 وهي اخر دفعه تم تعين مساعدين منها وحتي دفعة 2004 هذا بكل امانة ما لدي من اخبار عن هذا الموضوع والله ادعو ان يحقق امانينا جميعا

ahmed_307
27-01-2008, 11:06 AM
ياجماعه في معلومه عندي اريد التاكد منها هل سيكون هناك امتحان تحريري في تلك الدفعه

blond_heart
27-01-2008, 04:33 PM
ايوة فعلا هايكون هناك امتحان تحريرى و هايكون مقره فى جامعة القاهرة

محمدأبوالعز
27-01-2008, 06:28 PM
بالله اريد الميعاد ومتى وكيف التقديم فى هذه الدفعه
بالله ارجو المساعد
لمن لديه اى معلومات

ahmed_307
24-11-2008, 04:24 PM
طب المساعدين امتي ياجماعه محدش يعرف باذن الله

العزه لله
24-11-2008, 10:32 PM
طب المساعدين امتي ياجماعه محدش يعرف باذن الله
بسم الله الرحمن الرحيم.
دفعة المساعدين كان عليها مشاكل كتيره بس بفضل الله وافق عليها الوزير لأنه كان هو المعارض الوحيد لها :clapping:.
و هتفتح ان شاء الله أول 2009 يعنى مش هيعدى شهر مارس و هى لسه مفتحتش والكلام دا أكيد عن موضوع التظلمات.
و كل الكلام دا مرهون بأمر الله و موافقته قبل موافقة أى حد بل موافقته وحدها دون غيرها.
العزه لله وحده:hi:

عمر خليفه
25-11-2008, 02:43 AM
لو سمحتم ايه شروط التقديم فى دفعة المساعدين جزاكم الله خيرا

القاضى المصرى
25-11-2008, 02:57 AM
لو سمحتم ايه شروط التقديم فى دفعة المساعدين جزاكم الله خيرا

بسم الله الرحمن الرحيم
مساعدين الهئيات القضائيه

5- خريجى كليات الشرطه

شروطها :

4- الشروط العامه الاخرى التى يتطلبها شغل مثل هذه الوظيفه

ميعادها :

وشكرا

النائب العام المصرى
25-11-2008, 06:50 AM
السلام عليكم..

لقد تم فتح موضوع دفعة المساعدين من جديد وارجو من الاعضاء كتابة كل ما يخص بالمساعدين فى الموضوع المخصص والتزام الهدوء والاسلوب اللائق فى الحوار بين الاعضاء لكى يوفقنا الله وتتم هذة الدفعة على خير باذن الله.

الــعـــمــدة
25-11-2008, 07:35 AM
السلام عليكم..

لقد تم فتح موضوع دفعة المساعدين من جديد وارجو من الاعضاء كتابة كل ما يخص بالمساعدين فى الموضوع المخصص والتزام الهدوء والاسلوب اللائق فى الحوار بين الاعضاء لكى يوفقنا الله وتتم هذة الدفعة على خير باذن الله .

بالتوفيق للجميع إن شاء الله مع ارق تحياتى
العمدة

ahmed_307
25-11-2008, 08:27 PM
الف شكر علي فتح موضوع دفعه المساعدين

feshoo_gold
26-11-2008, 04:44 AM
الف شكر علي فتح موضوع دفعة المساعدين وياريت ميتقفلش حتي يتم الاعلان عنها
وتنتهي باظهار نتيجة هذه الدفعة

karimsamy90
26-11-2008, 03:16 PM
السلام عليكم..

لقد تم فتح موضوع دفعة المساعدين من جديد وارجو من الاعضاء كتابة كل ما يخص بالمساعدين فى الموضوع المخصص والتزام الهدوء والاسلوب اللائق فى الحوار بين الاعضاء لكى يوفقنا الله وتتم هذة الدفعة على خير باذن الله.هل ظهرت معلومات حجيده توكد قرب طلب دفعه المساعدين لكي يتم فتح هزا الموضوع؟

ahmed_307
26-11-2008, 04:41 PM
karimsamy90انا برده كنت هسال السوال ده هل هنا معلومات جديده توكد قرب فتحها

القاضى المصرى
26-11-2008, 04:49 PM
تنبيه

اخوانى اعضاء المنتدى الافاضل لا يوجد اى معلومات ولا حاجه عن قرب فتح دفعة المساعدين لذلك يرجى الهدوء وعدم كتابة اى مشاركات الا اذا وجد اعلان عن دفعة المساعدين واول ما ينزل اهلان هيكون على الموضوع لذلك ارجو من حضراتكم مره تانيه عدم كتابة اى مشاركات غير جديه لحين نزول الاعلان حتى لا نضطر لغلق الموضوع مرة اخرى

weka2010
26-11-2008, 07:00 PM
ياااريت توضحو حكايه الطلبات المطلوبه لو فتحت بالزات ان معزمهم من معاونو النيابه ازاى والبعض قليل من المحامينمش فاهم قصدكم يعنى ايه والعدد المطلوب تقريبا بيكون كااااااااام

رجل القضاء
27-11-2008, 02:16 AM
اخى الفاضل النائب العام والاخوة الاعضاء اسمحو لى ان اوضح مضمون مادة القانون التى تحكم مسابقة التتعين فى وظيفة معاون نيابة لرفع اللبس عند البعض عن هذه الدفعة

تنص المادة 116 من الفصل الاول من الباب الثالث من قانون السلطة القضائية

لا يجوز ان يعين احد مباشرة من غير معاونى النيابة فى وظيفة مساعد نيابة الا بعد تادية امتحان تحدد شروطه واحكامه بقرار من وزير العدل بعد موافقة المجلس الاعلى للهيئات القضائية وبشرط ان يكون مقيدا بجدول المحامين المشتغلين امام المحاكم الابتدائية ان كان محاميا او ان يكون قد قضى سنتين متواليتين ان كان من النظراء

يفهم من ذالك النص انه يتقدم لهذه الوظيفة ((وظيفة مساعد نيابة))من هم محامون مقيدون ابتدائى او من النظراء اما معاون النيابة فليس له اى علاقة بهذه المسابقة اذ انه يرقى بطبيعة الحال من وظيفة معاون الى مساعد ثم وكيل ...الخ
ومن ثم لا دخل لمعاونى النيابة بهذه المسابقة وبالتالى اغلب المعينون فيها من المحامين

نقطة ثانية
مادة 118 من ذات القانون
لا يجوز ان تقل نسبة التعيين من المحامين المشتغلين بمهنة المحاماة عن الربع فى وظيفة وكيل النائب العام وما دونها

هذا هو النص الذى يحكم نسبة المحامين فى التعيين بوظيفة وكيل النائب العام او دونها اى مساعد النيابة وان كان انه غير معمول به لاكثر من 10 سنين واعتقد انه سوف يستمر عدم العمل به

كل هذا ليس له اى علاقة على الاطلاق بمعاونو النيابة اذ انهم يعينون مباشرة الى وظيفة مساعد بطريق الترقية ولا دخل لهم بمسابقة مساعدين نيابة

ارجو ان اكون وفقت فى التوضيح لعل فيه فائدة واسف على الاطالة,,,

weka2010
27-11-2008, 06:44 PM
مرسى جدااااااا لرجل القضاء المحترم على التوضيح لان الكلام الى قلته بخصوص عدم تقدم معاونو النيابه قلهولى واحد صديقى امس لما سالته قلى اول مرة اسمع منك الكلام دة
ثانيا.بخصوص ان الربع على الاقل محامين طيب هو فى حد غير المحامين اصلا ليه الحق فى التعيين اى النظار الى قلت عليها معرفش معناها

يااااااااااااااااااريت توضحلنا بالتفصيل اكتر
وفعلا احتمال 90%تنزل دفعه مساعدين لحد سنه 2005 دة زميلى والدة نائب نقض وقلى والله اعلم بس هتنزل على كلامه قريبا لان فى ولاد 3 وزراء كانو فى حقوق بيروت وتقديرهم مقبول مع زميلى فى الكليه ومساعد اول وزير بردو ابنه مقبول غير مستشارين كتير دة على حد كلام صديقى ووالدة نائب نقض كبير وواصل جدااااااا
بس ياااريت توضحلنا موضوع المحاماة الربع بس يبقا مين الباقى واى النظار دول
واسف جدااا لو كنت طولت عليكم

القاضى المصرى
27-11-2008, 07:41 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

انتم وقعتم فى لبس اخوانى الاعزاء لذلك ساقوم بتوضيح هذه النقاط

احنا مش بنقول ان معاونى النيابه لهم الحق فى التقديم فى دفعة المساعدين اطلاقا احنا بنقول انهم لهم الحق فى شغل وظيفة مساعد نيابه عن طريق الترقيه

اولا: من له الحق قانونا ان يكون مساعد بالنيابه العامه؟

الاجابه :
الذين لهم الحق فئتين هم :

الفئه الاولى : ويتم تعينهم عن طريق الترقيه وهم :

معاونى النيابه العامه وذلك عندما يتم ترقيتهم الى وظيفة مساعد نيابه.

الفئه الثانيه : ويتم تعيينهم عن طريق التقدم لدفعة المساعدين وهم :

المحامين المقيدين ابتدائى المشتغلين والمقيدين بالمحاكم الابتدائيه مدة سنة على الاقل والمعيدون بكليات الحقوق بالجامعات المصريه وان يكون قد امضى مدة ثلاث سنوات على الاقل والمشتغلون بالادارات القانونيه والمشتغلون بالمحاكم الابتدائيه مدة سنه على الاقل و خريجى كليات الشرطه و ذلك فى حالة تقدهم لمسابقة المساعدين واجتياز الاختبارات التى تعلن عنها محكمة النقض.

ثانيا ما المقصود بان نسبة المحامين الذين يتم تعينهم فى وظيفة مساعد نيابه هى الربع؟

المقصود بذلك ان لو افترضنا مثلا ان وظيفة مساعد نيابه عايزة 100 فرد هذا العام
فيتم تعين ثلاث ارباع العدد المطلوب وهو 75 شخص من معاونى النيابه عن طريق الترقيه.

ويتم تعين الربع الباقى من المحامين اى 25 فرد ودول طبعا هيدخلوا عن طريق مسابقة المساعدين.

وهذا هو التفسير الصحيح لقانون السلطة القضائيه
فغندما ذكر نسبة الربع للمحامين لم يقصد ان ان ربع محامين مصر يتعينوا فى وظيفة مساعد نيابه والا يبقى هيعينوا مليون واحد ولا حاجه.

ارجو قراءة المشاركه بتعتى جيدا وانا تحت امركم فى اى استفسار

رجل القضاء
27-11-2008, 07:59 PM
اخى الكريم النظراء الذين يحق لهم التقدم لمسابقة المساعدين هو من قضى سنتين متواليتين مشتغلا بعمل قانونى على سبيل المثال عضو من اعضاء الادرات القانونية بالجحكومة او الهيئات او المؤسسات العامة او الوحدات الاقتصادية ....الخ متى قضى سنتين متواليتين

بالنسبة للخلاف حول موضوع نسبة الربع من المحامين

احب اوضح نقطة جايز تكون غايبة عننا وهو ان المادة 118 من قانون السلطة القضائية لما اتكلمت عن نسبة تعين المحامين لم تخص تعيين مساعد النيابة وانما ذكرت فى التعيين فى وظيفة وكيل النائب العام وما دونها وللعلم هو نص غير معمول به

واؤيد كلام السيد القاضى المصرى بانه لا علاقة بتعيين معاونو النيابة عن طريق مسابقة المساعدين اذ انهم يعينو بطريق الترقية والمسابقة تخص فقط المحامين المقيدين ابتدائى او نظرائهم ونتاجا لذالك تكون نتيجة التعيين فى وظيفة مساعد النيابة بطريق المسابقة اغلبها ان لم يكن كلها من المحامين

اما عن اجمالى مساعدين النيابة سواء بطريق الترقية او بالمسابقة فلا يجب ان يقل عن الربع ارجو ان اكون قد افدت ووفقت فى التوضيح

على ابوعلى
30-11-2008, 06:44 AM
انااعرف ولاد مستشارين تم رفضهم من قبل مجلس القضاء من دفعة 2004و2005 ولم يستخرجوا كارنيه النقابة حت وقتنا الحالى ومستنين دفعة المساعدين طب ازاى يقدموا فيها واعتقد انهم لو اخدو تظلمات مش هيكون هناك مساعدين مجرد راى متواضع جدا جدا جدا امااذاكان السبب ولاد المستشارين الحاصلين عاى مقبول من دفعة 2006 واغلبه لم يقيدوا فى النقابة حتى الان فما بالك بشرط الابتدائى حيث ان القانون صدر فى 7-5-2007 اى بعد التخرج بسنة اى انهم لم يكن فى اذهانهم القانون عشان كده لم يستخراجوا الكارنيه الابعد صدور القانون وعلى فرض ذللك فانهم لنيسجلوا الابتدائى الافى شهر 5-2009 ايه الحل واسف جدا على الطالة

ahmed_307
30-11-2008, 07:41 AM
طب ينفع حد يجيب شهاده مثلا من شركه خاصه انه عمل بالاداره القانونيه لها مده سنتين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من غير مايكون عمل الكارنيه الابتدائي

ahmed00700
08-12-2008, 04:34 PM
هل يجوز لمعاون النيابة الادارية التقدم فى دفعة المساعدين النيابة العامة ؟

karimsamy90
08-12-2008, 05:13 PM
نعم يجوز لهم ذلك

الأفــوكــــاتــــو
10-12-2008, 06:16 PM
هل هناك جديد عن فتح دفعة المساعدين فى اول السنة الجديدة 2009 ؟؟؟؟

blond_heart
12-12-2008, 02:10 AM
شكرا على اعادة فتح الموضوع و بالتوفيق للأعضاء

على عليوة
13-12-2008, 02:10 PM
متى سيتم فتح هذة الدفعة؟

هام جدا
13-12-2008, 03:11 PM
السلام عليكم

ان شاء الله خلال شهر هتنزل الدفعة بس ياريت الحرص لانها مش هتنزل في الجرايد هتنزل في محكمة النقض بس

alfateh
13-12-2008, 10:00 PM
هل سيتمكن خريجي دفعة 2007 من التقديم لهذه الدفعة ام لا ؟

على حسانين
16-12-2008, 03:44 PM
اعتقد ان دفعه 2007 مش حتقدر تقدم فى هذه الدفعه وذلك بسبب شرط السنتين بتوع الجدول العام فى نقابه المحامين الا يقدر يقدم هى :secret:دفعه 2006 وانته نازل كده بس دفعه 2007 لسلها سنه او اقل
ارجو من الله ان اكون قد وصلت معلومع صغيره لحضرتك

alfateh
16-12-2008, 06:20 PM
اشكرك يا استاذ علي على الافادة , بس افهم من كده انه لازم انه يكون المرشح مقيد ابتدائي في النقابة مش بس معاه الكارنيه؟؟؟

blond_heart
16-12-2008, 10:18 PM
يا جماعة لازم اللى يقدم يكون مأيد ابتدائى و عموما قريب هاينزل الاعلان و هانشوف الشروط ايه بالضبط

النائب العام المصرى
17-12-2008, 01:40 PM
اشكرك يا استاذ علي على الافادة , بس افهم من كده انه لازم انه يكون المرشح مقيد ابتدائي في النقابة مش بس معاه الكارنيه؟؟؟

يا جماعة لازم اللى يقدم يكون مأيد ابتدائى و عموما قريب هاينزل الاعلان و هانشوف الشروط ايه بالضبط
الكلام واضح يا جماعة ومش محتاج تفسير فمن شروط التقدم لهذة الوظيفة انك تكون مسجل ابتدائى وده اهم شروط مسابقة المساعدين وهى لسه مفتحتش وهتفتح باذن الله فى العام الجديد.

صدام حسين
18-12-2008, 12:38 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يا جماعة هل الكلام ده مؤكد وصحيح بخصوص نزول دفعة المساعدين بالنيابة العامة ياريت لو فيه اي عضو متاكد بشكل يقيني وموضوعي اقصد ان يكون مثلا علي اتصال باي حد من المسؤلين سواء في محكمة النقض او يعرف حد من المستشارين في مجلس القضاء الاعلي لان لو الخبر ده من الناس دي فعلا ما فيش ادني شك في صحته ....... معذرة لان بنسمع كتير كل سنة عن ان الدفعة دي خلاص هاتنزل ارجو من السيد العضو النائب العام المصري الافادة بهذا الموضوع وجزاك الله كل خير مع العلم انا دفعة 2007

النائب العام المصرى
18-12-2008, 05:23 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يا جماعة هل الكلام ده مؤكد وصحيح بخصوص نزول دفعة المساعدين بالنيابة العامة ياريت لو فيه اي عضو متاكد بشكل يقيني وموضوعي اقصد ان يكون مثلا علي اتصال باي حد من المسؤلين سواء في محكمة النقض او يعرف حد من المستشارين في مجلس القضاء الاعلي لان لو الخبر ده من الناس دي فعلا ما فيش ادني شك في صحته ....... معذرة لان بنسمع كتير كل سنة عن ان الدفعة دي خلاص هاتنزل ارجو من السيد العضو النائب العام المصري الافادة بهذا الموضوع وجزاك الله كل خير مع العلم انا دفعة 2007
والله انا جاتلى اخبار انها هتفتح فى شهر فبراير القادم بس صحتها 50% مش اكتر والموضوع اتفتح لغاية ما نشوف الامل ده لاننا عارفين ان الاعضاء عاوزين اى بصيص من الامل وعشان كدة احنا سايبين الموضوع لغاية ما نعرف الحقيقة ولو تبين كذب الخبر ده هيغلق الموضوع ولن يفتح الا بعد نزول الاعلان فعليا فى الوقت الصحيح .

صدام حسين
18-12-2008, 08:40 PM
متشكر جدا ليك النائب العام المصري علي الافادة وربنا يسهل ويكون الخبر ده صحيح وتنزل دفعة المساعدين دي وبالتوفيق ان شاء الله للجميع..................شكرا

ahmed_2009
24-12-2008, 01:43 AM
مفيش أى خبر جديد عن دفعة المساعدين؟؟؟؟

hadad
24-12-2008, 12:13 PM
ياجماعه انا وصلني اخبار بتقول ان الدفعه دي فتحت النهاردة ياريت لو فيه حد قريب من دار القضاء يروح ويسال لينا كده هل الدفعه فتحت فعلا احسن الكل قلقان هنا وشكرا

karimsamy90
24-12-2008, 04:06 PM
مصدر قضائي:«المجلس الأعلي» يعلن قبول دفعة مساعدي نيابة لتعيين أبناء المستشارين..وشاكر ينفي http://www.elbadeel.net/templates/alzaama/images/printButton.png (http://www.elbadeel.net/index2.php?option=com_content&task=view&id=40321&pop=1&page=0&Itemid=1) http://www.elbadeel.net/templates/alzaama/images/emailButton.png (http://www.elbadeel.net/index2.php?option=com_content&task=emailform&id=40321&itemid=1) 24/12/2008 الدفعة تشمل تعيين المستبعدين من 2000 إلي 2006.. وعدد المطلوبين يتعدي 400
كتبت: شيماء المنسي
كشف مصدر قضائي مطلع بمجلس القضاء الأعلي، عن اعتزام المجلس الإعلان عن دفعة من مساعدي النيابة العامة، تشمل المستبعدين من تعيينات النيابة العامة في الفترة من عام 2000 وحتي 2006، مشيرًا إلي أنه من المقرر الإعلان عن هذه الدفعة في الفترة بين نهاية ديسمبر الجاري ومنتصف يناير القادم.
وأرجع المصدر - الذي فضل عدم ذكر اسمه - القرار إلي رغبة المجلس في تعيين أبناء المستشارين المستبعدين من التعيينات السابقة، والحاصلين علي تقدير «مقبول» بما يجعلهم غير مستحقين للتعيين، لافتًا إلي أن المجلس لم يطلب دفعة مساعدي نيابة عامة، التي تعد أعلي من درجة معاوني النيابة العامة منذ عام 1998.
وأشار المصدر إلي تعدي عدد المطلوبين للتعيين بهذه الدفعة الـ 400، قائلاً: إن القرار يتفق مع تصريحات المستشار مقبل شاكر، رئيس محكمة النقض، رئيس مجلس القضاء الأعلي، التي أدلي بها قبل أيام في نادي قضاة الشرقية حول حله مشكلة تعيين أبناء القضاة خلال شهور، وتقدمه بمذكرة إلي الرئيس لحل المشكلة.
ووصف المصدر الإجراء بأنه «توريث للقضاء» وحرمان خريجي الحقوق من التعيين، وقال إن رئيس النقض صرح بأن الأولوية الكبري لتعيين أبناء القضاة بحكم الأحقية كان معمولاً به منذ عام 1986، متناسيا ما يردده عن الشفافية وعدم وجود واسطة.
من جانبه، قال المستشار محمد عيد سالم، أمين عام مجلس القضاء الأعلي، إن «الإعلان عن دفعة جديدة من معاوني النيابة العامة سيتم خلال أسابيع، وقرار بتعيين دفعة 2007 سيتم خلال شهر، نافيا علمه بالإعلان عن دفعة من المساعدين قائلاً لـ«البديل»: «يسأل في ذلك المستشار مقبل شاكر!».
وفي اتصال هاتفي نفي المستشار مقبل شاكر، الذي اتضح أنه خارج البلاد، ذلك قائلاً: «لا توجد أخبار زي كده».
وفي سياق متصل، رفضت الأمانة العامة بمجلس القضاء الأعلي تنفيذ قرار المستشار ماجد جبران، الرئيس بمحكمة استئناف القاهرة، بضم محضر المقابلة الشخصية في اختبارات النيابة العامة لخريج الحقوق، محمد جمال سليم، أحد المستبعدين من تعيينات النيابة العامة، دفعة 2006، والذي يعد الأول الذي يحكم له بهذا الحكم. وقال خريج الحقوق لـ«البديل»: إنه بصدد تحرير محضر شرطة لإثبات امتناع جهة إدارية عن

ahmed_2009
24-12-2008, 05:42 PM
يعنى الدفعة حتفتح قريبا ولا المجلس لغى فكرة فتحها من الاساس؟؟؟؟؟؟؟؟ياريت حد يوضح لنا ضرورى

a_elbanna147
25-12-2008, 02:45 AM
هي دفعه مساعدين النيابه فاتحت ولا ليسه ولا هو كلام ارجوكم الرد ودفعه 2006 حتعمل ايه عشان كرنيه الابتدائي عشان هو ليسه ماطلعش ارجووووووووووووا الرد من فضلكم

a_elbanna147
25-12-2008, 12:50 PM
نااعرف ولاد مستشارين تم رفضهم من قبل مجلس القضاء من دفعة 2004و2005 ولم يستخرجوا كارنيه النقابة حت وقتنا الحالى ومستنين دفعة المساعدين طب ازاى يقدموا فيها واعتقد انهم لو اخدو تظلمات مش هيكون هناك مساعدين مجرد راى متواضع جدا جدا جدا امااذاكان السبب ولاد المستشارين الحاصلين عاى مقبول من دفعة 2006 واغلبه لم يقيدوا فى النقابة حتى الان فما بالك بشرط الابتدائى حيث ان القانون صدر فى 7-5-2007 اى بعد التخرج بسنة اى انهم لم يكن فى اذهانهم القانون عشان كده لم يستخراجوا الكارنيه الابعد صدور القانون وعلى فرض ذللك فانهم لنيسجلوا الابتدائى الافى شهر 5-2009 ايه الحل واسف جدا على الطالة

شهيد مرعى
28-12-2008, 08:55 AM
يا جماعه أن شاء الله يصدق المستشار مقبل شاكر و يفتح دفعه المساعدين بعد أو قبل أنتخابات نادى القضاه الأنتخابات يوم 13/2 و ده الى حد علمى بس المره دى الأخبار كويسه و مبشره بالخير

شهيد مرعى
28-12-2008, 08:59 AM
أما بالنسبه لموضوع الكارنيه الأبتدائى أحب أطمنكو أن مفيش أبن مستشار واحد مطلع الكارنيه الأبتدائى و أن أخر دفعه مساعدين فتحت سنه 1998 تطلبت مده من التخرج وليس شرط التقيد أبتدائى نصبر و أن شاء الله الخير ينال الجميع أبناء مستشارين و غير أبناء مستشارين

MoHaMeD 2006
28-12-2008, 05:54 PM
أما بالنسبه لموضوع الكارنيه الأبتدائى أحب أطمنكو أن مفيش أبن مستشار واحد مطلع الكارنيه الأبتدائى و أن أخر دفعه مساعدين فتحت سنه 1998 تطلبت مده من التخرج وليس شرط التقيد أبتدائى نصبر و أن شاء الله الخير ينال الجميع أبناء مستشارين و غير أبناء مستشارين

ياباشا اللى انت بتتكلم فيه ده نص قانونى قاطع غير قابل للجدال ، ويشترط ان يكون المتقدم لدفعة المساعدين مستخرجا للكارنيه الابتدائى ، او عمل بعمل قانونى فى احدى الهيئات او المصالح الحكومية لمدة سنتين على الاقل ، واى حد يقول انه ممكن الاستغناء عن هذا الشرط يبقى كلامه خاطىء 100% ، ولن يسمح ابدا للتقدم الا بتوافر احدى الشرطين السابقين.

شهيد مرعى
29-12-2008, 06:18 AM
يا باشا أنا والدى مستشار و خريج 2006 و مش هكمل أبتدائى قبل شهر 10 الجاى و كل أبناء المستشارين فى المنصوره و بعض اللى فى المحافظات عارفهم كويس و عارف مطلعين كارنيهم امته بس هى دى وجهه نظرى ثانيا أنا اعرف ناس دلوقتى قضاه فى أخر دفعه مساعدين الشرط بتاع أبتدائى دا مكنش موجود