المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : (منتدى الخريجين ) : استفسارات للرد عليها من قبل المشرف والأعضاء

الصفحات : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

رجل قانون
19-04-2007, 06:13 AM
هذا يتعلق بالاستفسارات التى تثور فى ذهن بعض الاعضاء عن بعض الموضوعات التى تهم الخريجين وقد خصصتها بموضوع بمفردها حتى يتسنى للجميع المشاركة ومنعا من تكرار اسئلة قد سئلت للمشرف من قبل وبذلك يتسنى للجميع الاطلاع على الاسئله فان كان لديه اى استفسار اخر فليعرضه علينا ونتحاور فيه جميعا مشرف واعضاء كى نصل فى النهايه لا جابة للا ستفسار او حل لمشكلة الزميل أو الزميلة فى جو من الديمقراطية . فى انتظار استفسارات الأعضاء.

gomgom001
27-04-2007, 02:27 AM
عندي سؤال محيرني جدا
اولا انا من جامعه الاسكندريه وخلصت اكيد السباعيه في النيابه العامه
المهم-----------------------
المشكله انا عرفت ومتاكد تمام ان التحريات نزلت لكن للسف نزلت علي ثلث العد اللي قدم فقط واللي عمل اختبار السباعيه
فهل ده طبيعي؟
وايه مصير الناس اللي منزلهاش تحريات؟
وهل اللي نزله تحريات معناه انه فرصته اكبر؟
وشكرا جزيلا------------------------------------------------------

رجل قانون
27-04-2007, 05:49 AM
يا عزيزى السباعية هى نهاية المطاف فى النيابة العامة ومن بعدها يبدا الفراق فاذا ما رشحت من قبل اللجنه انك صالح كنت اجتزت اول مرحلة التى اذا ما انضمت اليها التحريات السليمه الخاليه من اى شوائب كنت من المرشحين للكشف طبى ومن ثم تكون ممن شملهم القرار الجمهورى وطبعا السباعيه مش هتختار كل الدفعه ولكن عدد فى ذهنها محدد على ضوء الدرجات الشاغرة لديها ولاشك انه سيزيد بعد الغاء التكميلية .
وبالتالى اللى منزلوش تحريات يكون من حقه فور انتهاء الدفعه وصدور قرار بها الطعن على تخطيه ومحاولة النظر فى سبب الاستبعاد.
شكرا وربنا يوفق الجميع .

gomgom001
27-04-2007, 01:43 PM
شكرا جزيلا لك

WADEM
03-05-2007, 06:14 PM
انا عايز استفسر من حضرتك على حاجة انا ولدى محامى عام فى محكمة النقض ومتوفىوكان على علاقة طيبة بمقبل بية شاكر وانا لسة مخلص حقوق دفعة 2006 وجايب مقبول ومش عارف اية مصيرى هل فية دفعة تكميلية ولا لا يا ريت تفدنى فى اسرع وقت

عبد الله
03-05-2007, 06:58 PM
جزاك الله خيرا يا رجل قانون والمشاركين معك على مجهودكم الجميل

وراجو من حضرتك زيادة وتفعيل اسئلة النيابة العامة

والادارية وهيئة قضايا الدولة فى اسرع وقت ممكن

حتى يتسنى لنا تهيئة انفسنا والاستعداد لها وجزاك الله خيرا

الدبلوماسى
03-05-2007, 09:30 PM
طلب من مشرفين امنتدى وادارته

الرجاء زيادة فعالية التنسيق بالمنتدى هى جميله خالص بس نريد المزيد

وشكرا...

رجل قانون
03-05-2007, 09:39 PM
الدفعة التكميلية الغيت وسوف يفعل الغاءها بصدور القانون من مجلس الشعب القاضى بجعل التقديم فى الهيئات القضائية جيد وربنا يكرم الجميع .

رجل قانون
03-05-2007, 09:53 PM
بالنسبة للا ستفسار من العضو البارز مصطفى الطالب فيه برفع خدمة التنسيق فهذا على جدول الاعمال ولكن نحن الان فى فترة اعادة للمنتدى ومحاولة لاعادة كافه المواضيع وفى طريقنا للقمة والجوده وربنا معانا وجهودكم بقه معانا .

الدبلوماسى
03-05-2007, 10:30 PM
الف شكر ليك رجل قانون على اهتمامك بالرد ومزيد من الازدهار لقسم الخريجين باذن الله تعالى

الدبلوماسى
16-05-2007, 12:21 PM
ايه ياجماعة محدش يعرف حاجه عن اعلان الشهر العقارى اللى نزل من فتره كبيره ومحدش سمع حاجه تانى عنه
انا ناس اعرفهم ان مفيش حد اتعين لسه
اريد تاكيد او نفى للموضوع ده000000000

ميخائيل
09-06-2007, 05:04 AM
انا خريج دفعة اكتوبر2005 حقوق المنصورة ومقيم بالقاهرة حد من الزملة يعرف شهادة التخرج الاصلية جهزت ام لا

محب مشاري راشد
09-06-2007, 04:02 PM
زي منتم عارفين ان النيابة العامة السنادي محصلش فيها مقابلة المحامي العام........

السؤال دلوقتي التحريات يمر عليها كافة المتقدمين للنيابة ولا الي عدوا السباعية فقط

ارجوا الاجابة................

وفي الختام ربنا يوفق الجميع للخير..........

اخوكم محب مشاري راشد

رجل قانون
09-06-2007, 08:23 PM
السلام عليكم
الجواب هو ان التحريات فى النيابة العامة لا تنزل الا لمن تخطوا السباعية فحسب.
واما عن استفسار الشهادة الاصلية فانى ادعوا الاعضاء سرعة الرد عليها من خريجى الكلية عام 2005
شكرا .

حندق حندق
12-06-2007, 10:57 PM
يا جماعه والله لو ممكن حد يقول لنا هل في كلام علي دفعه المقبول نيابه عامه 2006 وهل هينزل لها تقديمات ولا لا علشان والله كده حرام لان المفروض واللي احنا درسناه ان القانون مبيطبقش بأثر رجعي يعني دفعه 2006 مظلومه بدون اي سبب الصح ان هما كانو يقولوا واحنا لسه في الكليه انما كده ظلم المهم اخواني اللي حاصليين علي مقبول 2006 ممكن نتحد يد واحده ونقوم بجمع اخر المعلومات عن دفعتنا هل هتفتح لنا ولا لا لاني انا سامع كلام كويس في طعون اما محكمه الدستوريه بعدم سريان القانون علي دفعه 2006 تكميلي فياريت لو حد يعرف حاجه يقول في المنتدي واحب انا ان اشكر الاستاز رجل قانون علي المجهودات العملاقه التي يفعلها في هزا المنتدي

رجل قانون
12-06-2007, 11:18 PM
شكرا يا باشا ده بس من ذوقك . سوف أواليك ببحث يكشف كل الدفوع والادلة التى تعطيك النهاية والحسم لهذا الموضوع انتظره قريبا غداا باذن الله على ما اكون جهزت مستنداتى من اللى عندى وربنا يوفق الجميع ..

إسراء حجاب رمضان حجا
12-06-2007, 11:42 PM
لوسمحت ياستاذ رجل قانون انا خريجة حقوق 2004 وفاتني معاد التقديم وسمعت انهم ناويين ياخدوا السنه دي من الحاصلين على الماجستير والدكتوراة فهل هذا صحيح وانا معايا ماجستير في القانون

plotter
13-06-2007, 06:18 AM
كانت وزارة الخارجية قد اعلنت منذ شهر ونص تقريبا عن مسابقة تعيين ملحقين بالسلك الدبلوماسي والقنصلي وهذه

المسابقة عبارة عن امتحانين امتحان في شهر 9 وامتحان في شهر 12 فياتري حد يعرف حاجه عن موضوع التعيينات دي وياتري ايه شروط ال

دي وياتري ايه شروط التقديم وهل في حد منكم جرب وقدم قبل كده فيها وياتري هل يكون للواسطه دورا كبيرا فيها ايضا ام بيعينوا فعلا

اللائق في هذه الوظائف وياتري حد يعرف ايه هي طبيعة عمل الملحق الدبلوماسي و القنصلي ياريت اللي يعرف

حاجه عن موضوع وزارة الخارجيه دي يعرفنا لاني بصراحه عايز اقدم لكني متردد وشكرا

hadad
13-06-2007, 08:45 AM
ادخل علي موقع وزارة الخارجية
التقديم في شهر 7 حتي تمتحن في شهر 9
وفي شهر 10 تقديم الاوراق علشان تمتحن في شهر 12
والشروط الواجب توافرها موجوده بموقع وزارة الخارجية
شكرا لك http://www.mfa.gov.eg/mfa_portal/ar-EG/
http://www.mfa.gov.eg/mfa_portal/ar-EG/
دا الموقع
شكرا

almasry
13-06-2007, 01:03 PM
انا شفت الاعلان ده والامتحان بيكون فى
1-اللغه العربيه و لغه اجنبيه

2-القانون الدولى العام والمنظمات الدوليه

3-العلاقات والمشكلات السياسيه المعاصره

4-الاقتصاد السياسي والاقتصاد الدولى

5-مصر والوطن العربى وموضوعات الشرق الاوسط وافريقيا

والمراجع اللى ممكن ترجع ليها :
فى المقام الاول مجلة السياسه الدوليه وبالذات الاعداد الاحدث
وبعد كده حاول تتابع اصدارات مركز الاهرام للدراسات السياسيه والاستراتيجيه بقدر المستطاع وبالذات مجلة الديموقراطيه ومجلة احوال مصريه وبالذات الاعداد الاحدث
وبالنسبه للاقتصاد اى مرجع او كتاب يدرس فى الكليات المصريه
ونفس الحال بالنسبه للقانون الدولى والمنظمات

بالنسبه للمواعيد معرفهاش والله واتمنى لك التوفيق وان شاء الله نبقى زملاء لانى عاوز اقدم انا كمان بس انا لسه فى تانيه وربنا معاك

سامر حمدان
13-06-2007, 10:35 PM
طب أنا دفعة 2007 ولو ربنا كرمني واخدت تاجيل من الجيش ممكن أقدم في امتحان وزارة الخارجية في شهر 12 ولا لأ؟ ياريت لو حد يعرف يجاوبني

رجل قانون
13-06-2007, 11:20 PM
يا باشا ده معتمد على اللى مطلوب فى الاعلان هل هما طالبين 2007 كمان ولا لا ...شكرا .

plotter
14-06-2007, 03:26 AM
ياجماعه من شروط التقديم ان لايقل السن عن 21 ولايزيد عن 27 عاما وان يكون المتقدم حاصلا علي مؤهل عال

من احدي الجامعات المصريه يعني مابيشترطش دفعه معينه او مؤهل معين ودي ميزة كويسه

محمد جاهين
14-06-2007, 12:27 PM
السلام عليكم
هل لى ان اعرف مواعيد التحريات
وهل من لم تأت له التحريات يعتبر غير مقبول

محب مشاري راشد
14-06-2007, 05:13 PM
رجل قانون كتب:-
باذن الله على ما اكون جهزت مستنداتى من اللى عندى وربنا يوفق الجميع
__________________________________________________ ______________

فين مستنداتك ودفوعك؟

رجل قانون
14-06-2007, 05:30 PM
شرط الجيد سيبدأ تطبيقه على كل دفعة لم يصدر بشأنها قرار جمهورى بعد 7/5/2007(يوم اقرار القانون من مجلس الشعب وادلتى كالاتى :

1_
وقد أخذت المادة الرابعة الخاصة بالتعيين فى النيابة والهيئات القضائية وقتا طويلا فى المناقشة وعلى الرغم من أن المادة تشترط أن يكون المعين حاصل على اجازة فى الحقوق بتقدير جيد على الاقل الا أن النواب الدكتور زكريا عزمى وكمال الشاذلى وأحمد عز أصروا على أن يتم تطبيق هذا الشرط على كل من يعين بعداقرار هذا القانون والا يتم استثناء من تقدموا ولم يعينوا وهذا بالفعل ما وافق عليه المجلس . (نقلا عن موقع الحزب الوطنى الديمقراطى )

2_ لو تتبعت القرار الجمهورى الاخير لوجدته ينص على ان الدفعه التكميلية للحاصلين على مقبول خريجى 2005 هى اخر دفعة لانها اعتمدت قبل اقرار القانون.

3_ هناك حوار فى تصريحات للمستشار مقبل شاكر صرح فيه انه لاوجود للدفعه التكميليه من الان لاننا امام نص لا يحتمل التاويل

4_ ليس فى هذا تطبيق بأثر رجعى لان التحصين يكون بالقرار الجمهورى واعتماد المجلس الاعلى وهذا لم يحدث فما بالك لو كان دفعة 2006 تكميلى لم يعلن عن فتحها اصلا.

شكرا واسف على التاخير للمشاغل ........

mido_pop
15-06-2007, 06:17 PM
سلامو عليكم لو سمحتم فى اى حد يعرف اى معلومه عن تظلمات دفعة 2005 التكملية وهل فى تحريات نزلت ولا اييه النظام وفى اى اخبار عنها يا ريت حد يكون عارف اى معلومه بخصوص الموضوع والف شكر ليكم

memy
15-06-2007, 09:45 PM
هل يجوز نقض حكم تطليق صدلر من مخكمه السره؟

قلب دامع
16-06-2007, 09:39 PM
ازيك يا رجل قانون انا سمعت خير الله اما اجعله خير اننا علشان نطلع الكرنيه لزم نعمل دبلومه هل الاشعاعه دى صح

رجل قانون
16-06-2007, 10:16 PM
لاوسمحت ياستاذ رجل قانون انا خريجة حقوق 2004 وفاتني معاد التقديم وسمعت انهم ناويين ياخدوا السنه دي من الحاصلين على الماجستير والدكتوراة فهل هذا صحيح وانا معايا مالجستير في القانون (اسراء)

والله معنديش فكره بس طبعا لو فتحت يحق ليكى التقديم طبعا لاستيفائك الشرط المطلوب

سلامو عليكم لو سمحتم فى اى حد يعرف اى معلومه عن تظلمات دفعة 2005 التكملية وهل فى تحريات نزلت ولا اييه النظام وفى اى اخبار عنها يا ريت حد يكون عارف اى معلومه بخصوص الموضوع والف شكر ليكم( mido_pop)

طالما حضرتك قدمته فى الميعاد المطلوب وهما بدأوا ينظروا اكيد حتوصل لنتيجه بس تابع فى محكمة النقض لان واضح ان مفيش حد من الاعضاء قدم عشان نفيدك .

ازيك يا رجل قانون انا سمعت خير الله اما اجعله خير اننا علشان نطلع الكرنيه لزم نعمل دبلومه هل الاشعاعه دى صح (قلب دامع )

اه ده فى التعديل الجديد لقانون المحامين ومنذ تفعيل التعديل يلزم الشرط شكر ا.....

feshoo_gold
23-06-2007, 07:04 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
هل يطبق قانون السلطة القضائيه بأثر رجعي؟
اقصد بهذا السؤال
هل يقتصر تعين وكلاء النيايه علي تقدير جيد علي الاقل وخصوصا الدفعه التكميلية 2006
حيث انني خريج دفعة 2006تكميلي وبعد تخرجي وجدت انه قد تم ألغاء الدفعة التكيليه
فذهبت الي دار القضاء العالي لكي اتأكد من صحة هذا الخبر فوجد انهم لن يعرفوا شئ
عن الغاء الدفعة التكميلية.............

علي حد علمي ان القانون صدر بعد تخرج دفعة 2006 سواء كانت تكميلي اواساسي
اي ان القانون لا يطبق علي هذه الدفعه بل يطبق علي الدفعات القادمه

ارجوا من اعضاء هذا المنتدي الردعلي هذ السؤال الذي لا يرد احد أن يرد عليه

feshoo_gold
25-06-2007, 03:58 AM
لو سمحت يا استاذ رجل قانون ترد علي موضوعي ولا الموضوع بتاعي مش مهم

رجل قانون
25-06-2007, 03:12 PM
--------------------------------------------------------------------------------

شرط الجيد سيبدأ تطبيقه على كل دفعة لم يصدر بشأنها قرار جمهورى بعد 7/5/2007(يوم اقرار القانون من مجلس الشعب وادلتى كالاتى :

1_
وقد أخذت المادة الرابعة الخاصة بالتعيين فى النيابة والهيئات القضائية وقتا طويلا فى المناقشة وعلى الرغم من أن المادة تشترط أن يكون المعين حاصل على اجازة فى الحقوق بتقدير جيد على الاقل الا أن النواب الدكتور زكريا عزمى وكمال الشاذلى وأحمد عز أصروا على أن يتم تطبيق هذا الشرط على كل من يعين بعداقرار هذا القانون والا يتم استثناء من تقدموا ولم يعينوا وهذا بالفعل ما وافق عليه المجلس . (نقلا عن موقع الحزب الوطنى الديمقراطى )

2_ لو تتبعت القرار الجمهورى الاخير لوجدته ينص على ان الدفعه التكميلية للحاصلين على مقبول خريجى 2005 هى اخر دفعة لانها اعتمدت قبل اقرار القانون.

3_ هناك حوار فى تصريحات للمستشار مقبل شاكر صرح فيه انه لاوجود للدفعه التكميليه من الان لاننا امام نص لا يحتمل التاويل

4_ ليس فى هذا تطبيق بأثر رجعى لان التحصين يكون بالقرار الجمهورى واعتماد المجلس الاعلى وهذا لم يحدث فما بالك لو كان دفعة 2006 تكميلى لم يعلن عن فتحها اصلا.

فالعبرة ليس بتخرج الدفعة ولكن بتحصين خريجيها بقرار جمهورى قبل اقرار القانون .
وعليه سيبدا تطبيق القانون من 2006 بل وعلى الدفعات السابقه التى لم يكن قدر صدر فيها قرار جمهورى فى بعض الهيئات كقضايا الدوله والنيابة الادارية .

شكرا واسف على التاخير للمشاغل لانى كنت مسافر.

feshoo_gold
25-06-2007, 08:43 PM
شكرا يا أستاذ رجل قانون علي الرد
يعني خلاص مفيش امل اللي هي تفتح للتكميلي 2006

شكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

رجل قانون
25-06-2007, 08:55 PM
خلى املك فى ربنا كبير وبعدين ممكن يكون ليك نصيب فى دفعة المساعدين وسوف استعلم عن شروطها واواليكم بيها للا ستعداد لها .باذن الله وبالتوفيق.

mido_pop
27-06-2007, 02:58 AM
الف شكر ليك يا استاذ رجل قانون يا ريت لو فى اى اخبار حد يعرفنا

زهير
28-06-2007, 12:51 PM
ياجماعة محدش يعرف اخبار عن الدفعة التكميلية لدفعة 2006

عبد الله
28-06-2007, 03:21 PM
السلام عليكم جميعا
لوسمحت ياجماعة انا عايز اعرف التحريات بتم ازاى ولم بيبعتو للمرشح
بيبعتولو فى المباحث الجنائية وامن الدولة ايه اللى بيحصل معاهم
اجوا الافادة

yoya
28-06-2007, 09:20 PM
يا استاذ رجل قانون يا ريت لو فى اخبار جديده عن النيابه الاداريه دفعة 2006 تبلغنا او اخر الاخبار الخاصه بيها ولك جزيل الشكر

رجل قانون
28-06-2007, 09:50 PM
ياجماعة محدش يعرف اخبار عن الدفعة التكميلية لدفعة 2006

لونظرت عاليه حتلاقى انا مجاوب نفس السؤال فلا داعى للتكرار والاجابه مضمونها ان اخر دفعه تكميلية هى دفعه 2005 ولاوجود للتكميليات بعدها راجع فى ذلك لتاكد موضوعات اشتراط شرط الجيد , تصريحات لرؤساء الهيئات وتحديدا تصريحات مقبل بيه شاكر , المشاركة الوارده عاليه والتى بينت فيها مستندات ذلك.

رجل قانون
28-06-2007, 10:04 PM
والله حتى الان يا اخت yoya مفيش جديد لان المقابلات لسه شغاله وعند ظهور اى جديد انا مش محتاج توصيه ساواليكم بالجديد وارجوا من اى عضو ان لايبخل بالجديد لانه ممكن يكون عنده اخبار قد لا تتوافر عند احدنا ولكن رجاء من الاعضاء تحرى الدقة والمصداقيه فى نقل الخبر .

فاطمة محمود
01-07-2007, 01:08 AM
السلام عليكم
مفيش حاجه تنفع 2001

feshoo_gold
01-07-2007, 02:26 AM
علي فكره انا كنت في النيابة الادارية يوم الخميس اللي فات
وقلولي ان اخر المقابلات (الامتحانات)هتكون يوم السبتالموافق
29/6/2007

رجل قانون
01-07-2007, 03:26 AM
السلام عليكم
مفيش حاجه تنفع 2001

ممكن حضرتك تتابعى عشان لو عاوزين دفعة مساعدين فى هيئات قضايا الدولة والنيابه الادارية .
شكرا لمرورك ونتمنى ان ينال المنتدى وقسم الخريجين اعجابك .

رجل قانون
01-07-2007, 07:07 AM
فى سؤالين ممكن اسالهم؟؟
الاول_اية هى نوعية التحريات اللى بتتحرى عن المرشح فى النيابة العامة

الثانى_فرصة المرشح اللى نزله تحريات كبيرة ولا صغيرة

وشكرا ليكم

اجابه السؤال الاول :

التحريات بتكون عباره عن امن دوله بعدها باسبوعين تقريبا يجيلك بحث جنائى(مباحث) بعدها تقرير يطلع من البحث الجنائى يرجع تانى لامن الدوله ومنها على مصر .

إجابة السؤال التانى:

التانى التحريات لاتنزل للكل بل لمن استقر عليه فى السباعيه وهذا اذاكانت تحرياته تمام جاله طبى واذا كان تمام فى الطبى فلينتظر باذن الله القرار الجمهورى وفقك الله وايانا وشكرا.

زهير
02-07-2007, 11:28 AM
بس يا استاذ رجل قانون انا سئلت مصدر موثوق فيه جدا وقال لى ان لا يوجد اخبار عن منع الدفعة التكميلية ل 2006 او عدم منعها فهذا يعطى مسيس من الامل ان شاء الله وربنا كبير وعلى الظامين

رجل قانون
02-07-2007, 02:36 PM
ازيكم يا جماعه اية اخباركم .عايز اعرف لو سمحت اية اخر خطوة حصلت بالنسبة للنيابة العامة طبعا بعد السباعية

التحريات نزلت لجميع المحافظات اللى قبلت السباعيه للساده الذين تم قبلوهم فى السباعيه وعلى اخر هذه الاسبوع تكون نزلت بالفعل لجميع الكليات بمافيهم كليه الشريعه والقانون فرع تفهنا والتى هى اخر من قاموا بالمقابلات السباعيه فى 6/6/2007م الذى يعتبر اخر يوم سباعية .

ياريت اللى عنده جديد يبلغ الزملاء للا فاده.

شكرا.

مى محمد
08-07-2007, 08:22 PM
لو سمحتم يا جماعة انا اختى خريجة مايو 2006 عايزة اطلع كارنية النقابة ياريت حد يقولي اية الاجراءات اللي ممكن اعملها
وياريت تردوا بسرعة
شكرا جزيلا.

mr_lawer
08-07-2007, 08:35 PM
هى اكيد مبتشتغلش . علشان كده هى لازم الاول تشوف محامى تسجل معاه . لان من شروط القيد الانضمام الى احد مكاتب المحامين المقبولين للمرافعة امام محاكم الاستئناف على الاقل . والحصول على موافقة كتابية من هذا المحامى .
وكذلك المؤهل الدراسى . وصحيفة الحالة الجنائية . شهادة الميلاد والصور طبعا . ورسوم التسجيل اعتقد انها 1200 دلوقتى بس مش متاكد .
اما عن الاجراءات فالمحامى الى هتسجل معاه هيقول لها على كل الاجراءات بالتفصيل .
وبالتوفيق

karimsamy90
08-07-2007, 09:50 PM
اولا : سحب الطلب من النقابة الفرعية التابع لها

ثانيا : إستيفاء الاوراق المطلوبة فى الطلب وهى :
1-شهادة ميلاد أو مستخرج رسمى منها .
2- صحيفة الحالة الجنائية حديثة وموجهة للنقابة.
3- شهادة من احد المحامين المعتمدين من النقابة بالنقد او بالاستئناف العالى على الاقل كالنموذج الموضح فى الطلب.
4- شهادة تحديد موقفك من الخدمة العسكرية ( لمن يهمه الامر).
5- شهادة الحصول على الليسانس (الشهادة المؤقتة).
6- إيصال تسديد نقود معتمد من النقابة.
7-( 6 صور شخصية + صورة من البطاقة).
8- شهادة عن السمعة تعتمد من 2 موظفين من احد المصالح الحكومية كالنموذج المرفق في ظهر الطلب.
9- شهادة من التأمينات.
10- شهادة تحركات من الجوازات.

ملحوظة : الاوراق المطلوبة رقم 9 و10 لمن هم اكثر من 24 عاما اى شهادة من التأمينات وشهادة التحركات من الجوازات.

ثالثا : بعد ان يتم إستيفاء الاوراق المطلوبة يعتمد الطلب اولا من النقابة الفرعية ويختم بختم النقابة بعد سداد رسوم الختم 2 جنية .

رجل قانون
08-07-2007, 10:12 PM
إجراءات الحصول على كارنيه النقابة
للمحامين الجدد (جدول عام)

3- شهادة من احد المحامين المعتمدين من النقابة بالنقد او بالاستئناف العالى على الاقل كالنموذج الموضح فى الطلب.
8- شهادة عن السمعة تعتمد من 2 موظفين من احد المصالح الحكومية كالنموذج المرفق في ظهر الطلب.
9- شهادة من التأمينات.

ملحوظة : الاوراق المطلوبة رقم 9 و10 لمن هم اكثر من 24 عاما اى شهادة من التأمينات وشهادة التحركات من الجوازات.

ثالثا : بعد ان يتم إستيفاء الاوراق المطلوبة يعتمد الطلب اولا من النقابة الفرعية ويختم بختم النقابة بعد سداد رسوم الختم 2 جنية .

الان دور النقابة الرئيسية في القاهرة

يبدأ العمل الساعة التاسعة صباحا تذهب بجميع أوراقك اول ما تدخل على إيدك اليمين حتلاقى شباك تقديم الاوراق حيراجع الاوراق ويقولك روح هات إيصال الدفع من شباك 5 تروح شباك 5 وتقوله عايز ادفع جدول عام حيديك إستمارة تكتب فيها إسمك فى خانة الجزئى وتديها تانى لشباك 5 وهو حينادى إسمك تانى عشان يقولك تدفع فين وفى الغالب بيكون فى شباك 2 تدفع سيادتك في شباك 2 (والرسوم إخوانى الاعزاء 1200 جنية مصرى)
تدفعهم وتاخد الايصال عبارة عن اصل و2 كربون تحتفظ بالكربون وتدى الاصل لاول شباك رحت فيه عشان تراجع الاوراق .
حياخد منك الايصال ويديلك دوسيه وفيه جميع اوراقك تملا البيانات الموجودة فى اول الدوسيه
كالاسم والعنوان ومحل العمل إلى هو المكان إلى حتدرب فيه بس بخط كويس عشان دة ملفك فى النقابة إلى حيفضل معاك لاخر يوم .
قربنا نخلص
حيحددلك يوم عشان تروح تانى تحلف اليمين وهو غالبا بيكون اول حد من شهر مارس وما تنساش تروح على الساعة 9.
يومها تسال إمتى حيطلع الكارنية وهو يا استاذنا حيتبعتلك على النقابة الفرعية التابع لها.

حقوق الكتابة محفوظه للزميل ( الدبلوماسى ) (منقــــــــــــــــــــــول عن أحد كتاباته)

مى محمد
09-07-2007, 01:28 AM
شكرا لاهتمامكم بالرد ولو سمحتم بالنسبة لشهادة التحركات مواليد6/9/1982 سوف يطبق عليا شرط شهادة تحركات من الجوازات.

عبد الله
09-07-2007, 07:21 AM
لو سمحت يا استاذ رجل قانون بالنسبة للتحريات لو واحد اخفى حد من اقاربه
فى ملف البيانات ممكن يكتشفوها
ولو اكتشفوها ايه المصير

محمد بوند
09-07-2007, 10:28 PM
لو سمح السادة الأعضاء ........بنقل جميع الأخبار عن كل ما يختص بدفعة 2007 إلي هيتخرجوا الشهر الجاي إن شاء الله ,,,,,,, من كيفية إنهاء أوراق التخرج و ألإجراءات المراقفة و كمان التجنيد وبعد كدة بقي طلب الهيئات القضائية مثل النيابة العامة و النيابة الإدارية و النيابة العسكرية و هيئة قضايا الدولة وطبعا إجراءات القيد في نقابة المحامين

و للسادة الأعضاء جزيل الشكر...........,,,,,,,

محمد بوند
09-07-2007, 10:33 PM
أرجو من الأعضاء الكرام إفادتي بكل ما هو متعلق بالنيابة العسكرية من مواعد التقديم و الشروط العامة في المتقدمين ولكم جزيل الشكر

rai_uno1
09-07-2007, 11:27 PM
ياريت يا جماعة تفيدونا عن النيابة العسكرية ومعني نائب احكام وبتطلب تقدير ايه وايه ظروفها لو سمحتوا يا عمالقة

المنتدي رجل القانون و الاستاذة شيماء وميرسي اوووووووووووووي علي المجهود الواضح في المنتدي

kemico
10-07-2007, 05:33 AM
الالتحاق بالنيابة العسكرية يتم عن طريق الالتحاق بالكلية الحربية دفعة ضباط متخصصين بنفس اجراءت دخولها بعد الثانوية العامة يعنى فيها اختبار السمات والكشف الطبى والرياضى وكشف الهيئة والعدد الطلوب اوالذي يعين من خريجى الحقوق لايتجاوز العشرون
االاعلان عنها يتم بعد انتهاء اختبارات الكليات العسكرية لطلبة الثانوية يعنى غالبا اخر شهر 10 اوفى 11
ويشترط تقدير جيد على الاقل تراكمى

محمد بوند
10-07-2007, 02:30 PM
شكرا علي المعلومات الخطيرة دي عن النيابة العسكرية ....... بس ملهاش دفعة تكميلية زي النيابة العامة يعني بتوع مقبول ؟ ............

اريد أن أعرف عن الإنتساب الموجة في الكلية هل لخريجي حقوق إنتساب الحق في التقديم للهيئات القضائية والعسكرية ......أم ان التقديم قاصر علي خريجي إنتظام ,,,,, والشكر للة والجميع في المنتدي

الدبلوماسى
10-07-2007, 05:46 PM
شوف يااستاذ محمد طالب الحقوق انتساب هو طالب حاصل على مجموع تراكمى مقبول وفى ظل القانون الجديد فانه يمتنع على الجهات القضائيه قبول دفعه من الحاصلين على مقبول على غرار السنوات السابقه وبالتالى تم قفل النقاش فى هذه الموضوع

اما الاكاديميه الحربيه والتى من خلالها يتم تعين خريجى الحقوق بالنيابه العسكريه فانها مازالت على مااعتقد تاخذ تقدير مقبول

وتلخيصا لكلامنا
فطالب حقوق الحاصل على تقدير مقبول دون النظر سواء كان فى انتظام ام انتساب له الحق فى التقديم فى الاكاديميه الحربيه للتعين بالنيابه العسكريه
وله الحق فى التقديم بالهئيات القضائيه فيما يسمى دفعة المساعدين

وشكرا

kemico
10-07-2007, 07:22 PM
مع احترامى الكلية الحربية تشترط في خريج الحقوق ان يكون حاصلا علي تقدير جيد تراكمى علي الاقل كل مفى الامر انها لاتشترط دفعة معينة ولكن الايزيد سن المتقدم عن 26 سنةتقريبا
وفي النهاية فان الناجحين لايتعدو العشرون من بين الاف المتقدمين

محمد بوند
10-07-2007, 09:42 PM
الله يبارك فيكو يا جماعة ..... متشكر جدا

سندريلا
10-07-2007, 10:19 PM
الله يبارك فى رجل قانون
فى كام سؤال كنت هسألهم الحمد لة لقيت الاجابة
ميرسىرجل قانون

عبد الله
11-07-2007, 04:24 AM
يا استاذ رجل قانون بالنسبة لتحريات دفعة 2006 نيابة عامة

واحد صحبى ابن خالته محكوم عليه

ومكتبهوش فى ملف البيانات

هل فى مشكلهة او ايه الوضع بالضبط؟.

رجل قانون
11-07-2007, 04:39 AM
يا استاذ احمد بالنسبة لتحريات دفعة 2006 نيابة عامة

واحد صحبى ابن خالته محكوم عليه

ومكتبهوش فى ملف البيانات

هل فى مشكلهة او ايه الوضع بالضبط؟.

الجهات المنوط بها امر التحريات ستتوصل اليه بعكس لو حد نسى حد سهو وهيتعرف المتقدم سهى ام عمد بالنظر لمن اغفل فان كان عليه حكم فهناك شبهه عمد وان كان ليس عليه حكم فيعتبر سهو مغفور فيه وياجماعه العبره بالحكم المؤثر الحكم النهائى الصادر بالادانه غير المشمول بايقاف التنفيذ ويكون فى جنايه . . ياريت يا جماعه الصراحه اهم حاجه ده مش اى وظيفه ده وظيفه اقامه العدل فلنبدا با نفسنا اولا شكرا .

عبد الله
12-07-2007, 03:50 PM
انا كنت مقدم فى النيابة العسكرية دفعة 2006

ونجحت فى كل الاختبارات ووصلت

للهيئة ونزلت فيها وتم تعيين سبعة فقط وباكد على العدد سبعة فقط

وكل واحد من دفعة 2006قدم فى الحربية من خريجين حقوق عارفين الكلام ده كويس جدا.

عبد الله
12-07-2007, 03:56 PM
محدش يزعل من كلامى ده الواقع

بس انا مش عايز افقد الامل لاحد

خذوا بالاسباب وبعد ذلك فى السماء رزقكم

وما توعدون و يا عالم يمكن دفعة2007 ياخذوا منها 20 واحد .

رجل قانون
12-07-2007, 10:09 PM
فعلا الكلام ده صحيح خدوا 7 فقط السنه ده 5 من كليات الحقوق و2 من كليات الشريعة والقانون وبالتوفيق للجميع .

kemico
13-07-2007, 06:47 PM
طالما انتم عارفين الكلام دة مابتتكاموش غير لما الموضوع ينتهى
انا ابتدت افقد الثقة

dido_moheb
15-07-2007, 01:52 PM
يا جماعه موضوع التظلمات محدش يعرف عنو حاجه لييه انا دفعه 2005 تكملية هو هيتنظر فيها ولا اييه

Mohamed81
16-07-2007, 02:30 PM
السلام عليكم اخواني الكرام
اولا يا ريت اكون زميل و صديق للاعضاء هنا في المنتدى الجميل ده
انا زميل لكم في حقوق تانيه و طالع الفرقه التانيه ان شاء الله
انا اساسا مخلص هندسه و دخلت حقوق رغبه في الالتحاق في النيابه العامه ان شاء الله
انا مواليد شهر ديسمبر 1981
و ادامي 3 سنين على التخرج باذن الله

السؤال اللي بطرحه عليكم
هل انا ليا فرصه في دخول النيابه باذن الله و لا ايه

ابقى شاكر ليكم اوي لو حد افدني

hadad
16-07-2007, 05:12 PM
لك الحق في التقدم للنيابه العامه مادام لم يتخطي سنك 30 عاما
اقل من 30 عاما لك الحق في الترشيح والتقدم للنيابه العامه
شكرا لك

محمد رفعت أبوزيد
16-07-2007, 08:46 PM
بعد اذن سيادتكم كنت أود من سيادتكم توضيح الاجراءات التي يتم اتباعها للقيد في نقابة المحامين ولدي استفسار هل الموقف من التجنيد شرط لانهاء القيد ام لا يشترط ذلك ويتم تقديمة بعد القيد في النقابة

رجل قانون
16-07-2007, 09:04 PM
اهلا بيك فى قسم الخريجين هذا الاستفسار سبق الرد عليه واعتقد حضرتك لم تأخذ بالك لأنك عضو مستجد هذا السؤال اجيب عليه فى الصفحه السابقه وعموما اجابته هى :

إجراءات الحصول على كارنيه النقابة
للمحامين الجدد (جدول عام)

9- شهادة من التأمينات.

الان دور النقابة الرئيسية في القاهرة

يبدأ العمل الساعة التاسعة صباحا تذهب بجميع أوراقك اول ما تدخل على إيدك اليمين حتلاقى شباك تقديم الاوراق حيراجع الاوراق ويقولك روح هات إيصال الدفع من شباك 5 تروح شباك 5 وتقوله عايز ادفع جدول عام حيديك إستمارة تكتب فيها إسمك فى خانة الجزئى وتديها تانى لشباك 5 وهو حينادى إسمك تانى عشان يقولك تدفع فين وفى الغالب بيكون فى شباك 2 تدفع سيادتك في شباك 2 (والرسوم إخوانى الاعزاء 1200 جنية مصرى)
تدفعهم وتاخد الايصال عبارة عن اصل و2 كربون تحتفظ بالكربون وتدى الاصل لاول شباك رحت فيه عشان تراجع الاوراق .
حياخد منك الايصال ويديلك دوسيه وفيه جميع اوراقك تملا البيانات الموجودة فى اول الدوسيه
كالاسم والعنوان ومحل العمل إلى هو المكان إلى حتدرب فيه بس بخط كويس عشان دة ملفك فى النقابة إلى حيفضل معاك لاخر يوم .
قربنا نخلص
حيحددلك يوم عشان تروح تانى تحلف اليمين وهو غالبا بيكون اول حد من شهر مارس وما تنساش تروح على الساعة 9.
يومها تسال إمتى حيطلع الكارنية وهو يا استاذنا حيتبعتلك على النقابة الفرعية التابع لها.

حقوق الكتابة محفوظه للزميل ( الدبلوماسى ) (منقــــــــــــــــــــــول عن أحد كتاباته)

Mohamed81
17-07-2007, 03:57 AM
طيب يا اخ حداد
اشكر ليك ردك طبعا
بس
هل تعرف حد في نفس وضعي ؟؟؟؟؟
يا ريت الاخوه الاعضاء المزيد من التفاعل

رجل قانون
17-07-2007, 04:09 AM
اهلا بيك يا باشا على وجودك معنا فى قسم الخريجين وشكرا لا ستاذ وليد الزغبى للا حالة .
الاجابه انه من ضمن شروط التقدم وسحب الملف ان يكون تقديرك التراكمى جيد على الاقل وان تكون فى السن اقل من 30 سنه وهناك حالات كثيره اعلمها لافرق بين شخص واخر طكالما كان الاثنين فى اطار المطلوب اى لم يتموا 30 سنه وربنا يوفقك يا باش مهندس ونقولك قريب يا محمد بيه.

النجم الماسى
18-07-2007, 02:43 AM
ممكن تزودونا بأخبار التحريات الخاصة بجامعة الازهر لو تكرمتم

leedo1984
19-07-2007, 03:16 PM
هل تحريات النيابة الإدارية تكون لكل المتقدمين أم لمن سيقع عليهم الاختيار فقط؟

هل توجد سباعية للنيابة الإدارية دفعة 2005 تكميلية؟

yoya
19-07-2007, 08:56 PM
ممكن يا جماعه حد يطمنا باى اخبار بالنسبه للنيابه الادريه دفعة 2006 او هى اختباراتها وصلت لفين

الدبلوماسى
19-07-2007, 09:53 PM
اخبار النيابه العامه دفعة 2006 تم الانتهاء من التحريات لبعض المحافظات وارسال تقرير التحريات الى دار القضاء العالى

ولاتزال بعض المحافظات وخاصة كليات الشريعه منها تقوم بعمل التحريات والتى سوف تنتهى قبل نهاية هذا الشهر باذن الله

اما بالنسبه للنيابه الاداريه دفعة 2006 فموضوع التحريات لم يصل بعد ولم يتخذ قرار حتى الان باجراء التحريات وستكون دفعة 2006 متاخره بالتعين لما تعنيه دفعة 2005 من عدم تعينها حتى الان فالوقت مازال كبير امامهم لاارسال اوراق التحريات فلا يستعجل احد بخصوص النيابه الاداريه بالذات

وشكرا

dido_moheb
21-07-2007, 06:39 PM
يا جماعه موضوع التظلمات لدفعة 2005 التكمليه اييه النظام فيها وهل يسرى عليها القانون الجديد مع العلم انهم خدو 2005 التكمليه اى من حقنا المساوه والمساوه فى الظلم عدل يا ريت اى اخبار بخصوص الموضوع

leedo1984
23-07-2007, 12:45 AM

:director:

الدبلوماسى
23-07-2007, 03:28 AM
ادخل منتدى الخريجين وانت تلاقى اجابة هذا السوال

وشكرا

رجل قانون
24-07-2007, 04:17 AM
الخبر ده صح ولا غلط ان مفيش دفعه استثنائيه للنيابه العامه ؟
وهل الكلام ده مطبق على النيابه الاداريه وهيئه قضايا الدوله؟؟
ياريت حد يقول لى الحقيقه

قانون السلطة القضائية حسب التعديل الاخير اشترط فيمن يعين معاونا للنيابة العامة وفى سائر الوظائف المقابلة لها بالهيئات القضائية أن يكون حاصلا على اجازة الحقوق بتقدير جيد على الاقل .

بمعنى ان شرط الجيد تراكمى لابد منه كشرط للتقدم للهيئات الاربع مجلس الدولة والنيابة العامة والنيابة الادارية وهيئة قضايا الدولة .

محمدمحمد
25-07-2007, 04:50 PM
مساء الخير عليكم كان عندى سؤال مهم ومحيرنى وياريت لو تجوبونى علية وبسرعه السؤال هو ان من لم تنزل له تحريات فهو خارج المنافسه ولا يتعب نفسه بالتفكير فيها صح ولا غلط والتحريات بتنزل للجميع دون استثناء

mahmoud_11
26-07-2007, 01:38 PM
انا قريت فى الجريدة الأخبار أنة بيتم أعداد قانون لأقامة أكاديمية قضائية بيدخلها المحامين و أساتذة الجامعة والحاصلين على ليسانس الحقوق بجميع التقديرات يعنى هيكون فيها واسطة ولا لأياريت ألى عندة معلومة يقولها

leedo1984
26-07-2007, 06:47 PM

أرجو الرد من فضلكم

الدبلوماسى
26-07-2007, 07:22 PM
لو سمح احمد بيه او الاستاذ مصطفي او احد من الاعضاء المحترمين

تحريات نيابة عامة ونيابة ادارية جامعة الزقازيق دفعة 2006

نزلت ولا لسه وامتي هتنزل ومشكوووووووووووور للجميع

تحريات النيابه العامه نزلت لجميع المحافظات ومن ضمنها الزقازيق

اما النيابه الاداريه 2006 فلا تتوقع نزولها الا فى بداية العام القادم فمزال امامها الكثير من الوقت وخاصة ان دفعة 2005 لم تره النور حتى الان

وشكرا

hadad
28-07-2007, 01:30 PM
ياجماعه تحريات النيابه الادارية دفعه 2005 مقبول
نزلت
وليا العديد من الاصدقاء جاتلهم التحريات وهمه مقبول
ياريت نتابع الموضوع دا

احمدسمير
28-07-2007, 05:36 PM
اولا
انا مقدم فى النيابه الاداريه دفعه 2004 مقبول
ثانيا
ياريت حد يفهمنى براحه كده ايه النظام وليه النتيجه مابنتشى لحد دلوقتى وايه العمل وياترى هتبان امتى ولا هسيتم اختيارهم امتى
ياريت حد يرسينى على الدور
سلام

رجل قانون
29-07-2007, 12:30 PM
ياجماعه تحريات النيابه الادارية دفعه 2005 مقبول
نزلت
وليا العديد من الاصدقاء جاتلهم التحريات وهمه مقبول
ياريت نتابع الموضوع دا

ليس لدى اى معلومات عن ذلك بالاطلاق كل مالدى ان القانون الجديد القاضى بشرط جيد يطبق على كل دفعة لم تظهر قبل 7/5/2007

وهذا الشرط يسرى على جميع الهيئات القضائية بلا استثناء بل انه سرى على الهيئتين التابعين لاشراف الوزير قبل صدور القانون وهما النيابة الادارية وهيئة قضايا الدولة
فنجد ان الدفعات التكميلية 2004-2005 تكميلى قد انعدمت .

ياريت عدم احداث بلبلة لان الاستاذ حداد كان قايل برده قبل كده من ضمن تصريحاته ان فيه 50 شخص حيزودوهم فى 2005 فياريت متعملش بلبله لو فيه تحريات وانت هينزلك ربنا يبارك ليك فيها اما تعمل بلبله لا اسمح بذلك .

رجل قانون
29-07-2007, 12:32 PM
اولا
انا مقدم فى النيابه الاداريه دفعه 2004 مقبول
ثانيا
ياريت حد يفهمنى براحه كده ايه النظام وليه النتيجه مابنتشى لحد دلوقتى وايه العمل وياترى هتبان امتى ولا هسيتم اختيارهم امتى
ياريت حد يرسينى على الدور
سلام

انظر فى الرد الوارد عاليه وستفهم الاجابة والرد على سؤالك .

الدبلوماسى
29-07-2007, 03:08 PM
اهلا بيك يااسلام فى منتدى الخريجين

وتحياتى ليك

CRESPO
29-07-2007, 04:43 PM
ربنا يوفقنا كلنا يا جماعة

حماده
29-07-2007, 09:16 PM
هل التحريات بتنزل لكل المتقدمين ولا بتنزل بس للمقبولين امام السباعيه ياريت حد يقولي ويكون كلامه ثقه

وياتري نتيجه النيابه العامه امتي

وكيل نيابه
29-07-2007, 10:21 PM
موضوع ممتاز الف شكر على المجهود الرائع

احمدسمير
30-07-2007, 06:27 PM
ياترى ايه اخبار دفعه النيابه الاداريه مقبول 2004 وياترى متوقع ايه فيها وامتى ياريت حد يسأل فيا ياعالم ياهووووووووو

رجل قانون
30-07-2007, 06:40 PM
ياترى ايه اخبار دفعه النيابه الاداريه مقبول 2004 وياترى متوقع ايه فيها وامتى ياريت حد يسأل فيا ياعالم ياهووووووووو

لقد جوبت على هذا الاستفسار مرارا وتكرارا واجابته ان الدفعات التكميلية الغيت برمتها بمافيها دفعات النيابة الادارية 2004- و2005 لان القانون الجديد يسرى على كل الدفعات التى لم يصدر بشانها قرار جمهورى لان الخطوات التى تسبق القرار الجمهورى كلها خطوات لاتحمل صفه الامر التنفيذى ولكن بالقرار الجمهورى تصبح الدفعه موجوده واقعا ولاوجود لقرار جمهورى للحاصلين على مقبول بعد القانون أتمنى تكون الرسالة وصلت.

شكرا..

حماده
31-07-2007, 03:51 AM
هل تكون التحريات علي كل المتقدمين للنيابه العامه ام علي المقبولين فقط امام اللجنه السباعيه
وسؤال اخر متي ظهور نتيجة النيابه العامه
واسف للتكرار ولكني لم اجد الرد الاول

احمد
31-07-2007, 03:53 AM
كنت عايز اسال عن التحريات هى لازم يبعتو فى امن الدولة للطلاب المتقدمين للنيابة العامة ولا ممكن التحريات تبتدى وتخلص من غير مايبعتو لحد؟

رجل قانون
31-07-2007, 04:10 PM
هل تكون التحريات علي كل المتقدمين للنيابه العامه ام علي المقبولين فقط امام اللجنه السباعيه
وسؤال اخر متي ظهور نتيجة النيابه العامه
واسف للتكرار ولكني لم اجد الرد الاول

شكرا اولا للزميل وليد الزغبى على نقله للموضوع .

وهذا الاستفسار المقدم من العضو سبق الاجابه عليه مرارا وتكرارا ولكن كثيرا من الاعضاء من يريد التكرار ونحن لانمل ان نعيد الاجابه على الاستفسار لحد ماالاعضاء يعرفوا انهم ممكن يطلعوا على الاجابات من اول صفحه فى موضوع الاستفسارات لاخر صفحه ولكن الكثير ما يحبش يضيع وقته يسال وخلاص ويطلع الاداره مقصره فى عدم الرد انا لا اتاخر فى الرد الاعلى الاسئله اللى ليس عندى فيها اجابه الان وعموما الاجابه على الاستفسار هى :

يا عزيزى السباعية هى نهاية المطاف فى النيابة العامة ومن بعدها يبدا الفراق فاذا ما رشحت من قبل اللجنه انك صالح كنت اجتزت اول مرحلة التى اذا ما انضمت اليها التحريات السليمه الخاليه من اى شوائب كنت من المرشحين للكشف طبى ومن ثم تكون ممن شملهم القرار الجمهورى وطبعا السباعيه مش هتختار كل الدفعه ولكن عدد فى ذهنها محدد على ضوء الدرجات الشاغرة لديها ولاشك انه سيزيد بعد الغاء التكميلية .
وبالتالى اللى منزلوش تحريات يكون من حقه فور انتهاء الدفعه وصدور قرار بها الطعن على تخطيه ومحاولة النظر فى سبب الاستبعاد.
شكرا وربنا يوفق الجميع .
اما عن وقت ظهور نتيجه النيابه العامه فيكون عادة فى شهر فبراير الى شهر مايو فى الفتره ده ولكن دفعة 2006 لها وضع خاص هتظهر ان شاء الله بدرى لانهم مستعجلين عليها وشكرا .

رجل قانون
31-07-2007, 04:23 PM
كنت عايز اسال عن التحريات هى لازم يبعتو فى امن الدولة للطلاب المتقدمين للنيابة العامة ولا ممكن التحريات تبتدى وتخلص من غير مايبعتو لحد؟

اولى خطوات التحريات هى تحريات الامن ولازم يبعتولك الاول بالنسبه لتحريات النيابه العامه تملى الوثيقه تانى بتاعة النيابة العامة عندهم وذلك لبدء التحرى عنك .

معتز
01-08-2007, 06:46 PM
لدي سؤال هل صحيح أن الذي يتم قبوله في النيابه أن تكون والدته حاصله علي تعليم عالي

ero
01-08-2007, 06:48 PM
ايوه صحيح ...........وهذا قرار قديم لم يكن يعلن عنه .. ولكنه كان يؤخذ به .. والان اصبح قرار علنى صريح

رجل قانون
01-08-2007, 08:22 PM
دليل اخر يؤكد انه لايوجد دفعات تكميلية للنيابة الادارية بداية من خريجى دفعات 2004.

أعضاء من النيابة الإدارية يطالبون بفترة انتقالية لتطبيق شرط «جيد» في التعيين بالقضاء

كتب يسري البدري ٣٠/٤/٢٠٠٧
تسود حالياً حالة من الاستياء بين أعضاء هيئة النيابة الإدارية، بسبب شرط الحصول علي «جيد» للتعيين في النيابة والقضاء، خاصة بعد موافقة مجلس القضاء الأعلي، علي تعيين ٤٩٧ معاون نيابة عامة أمس الأول، في حين أن الدفعتين ٢٠٠٤ و٢٠٠٥ التكميليتين، لم يتم النظر فيهما حتي الآن في النيابة الإدارية، بحجة انتظار رد وزارة العدل والموقف المالي لها.

وطالب عدد كبير من أعضاء النيابة الإدارية بتعيين أبنائهم الحاصلين علي «مقبول» في الدفعتين ٢٠٠٤ و٢٠٠٥، أسوة بما حدث في النيابة العامة من منطلق «أن المساواة في الظلم عدل».

وقالوا: إن القرار جاء بأن يتم التعيين بشرط «جيد» علي الدفعات التي لم يتم الإعلان عنها، في حين أن الدفعتين ٢٠٠٤ و٢٠٠٥ أدي الطلاب امتحاناتهما، والتحريات التي تم طلبها وصلت إلي الهيئة، وأن الأمانة العامة لم تتحرك أو تخاطب وزارة العدل.

وقال المستشار عبدالله فتوح، نائب رئيس هيئة النيابة الإدارية: إننا نطالب بتعيين الدفعتين التكميليتين ٢٠٠٤ و٢٠٠٥، مثل النيابة العامة، وأن المطلب الرئيسي هو عدم تطبيق الشرط علي الحاصلين علي ليسانس الحقوق هذا العام، ويجب إعطاء مهلة للطلاب تكون من ٤ إلي ٥ سنوات، كما حدث مع قانون الشيك، وهذه تكون فترة انتقالية، حتي يستطيع الطالب تحسين تقديره خلال سنوات الدراسة الأربع.

وقالت مصادر داخل النيابة الإدارية: إن الدفعتين ٢٠٠٤ و٢٠٠٥ بهما ما يقرب من ٤٠ من أبناء المستشارين الذين يسعون بكل الطرق للضغط علي رئاسة الهيئة من أجل تعيين أبنائهم في النيابة، قبل صدور القانون الجديد الذي يجري مناقشته أمام مجلس الشوري.

هذا الخبر وار بالمصرى اليوم يوم 30/4/2007 اى قبل صدور القانون باسبوع وبعد صدور دفعة 2004 اساسيه بشهر ونصف او شهرين تقريبا .

قضى الامر الذى فيه تستفيان .

شكرا .

معتز
02-08-2007, 01:22 AM
تحريات النيابه تكون حتي الدرجه الكام

هو عند التقدم للنيابه بيطلبوا الموقف من الجيش

رجل قانون
02-08-2007, 01:34 AM
تحريات النيابه تكون حتي الدرجه الكام

هو عند التقدم للنيابه بيطلبوا الموقف من الجيش

تكون حتى الدرجة الرابعة .

يطلب اقرار كتابى بموقفك سواء دخلت او اخذت تاجيل .

رجل قانون
02-08-2007, 01:39 AM
دليل أخير على ان النيابة الادارية لا وجود للدفعة التكميلية فيها بداية من 2004 مقبول :

الدليل يكمن فى تصريح داخل حوار اجرى مع رئيس الهيئة يوم 2/8/2007م جاء فيه :

أكد البدوي انه سيتم خلال شهر من الان صدور قرار تعيين 167 عضوا جديدا بالنيابة الادارية من خريجي دفعة 2005 من اجمالي 3 الاف خريج تقدموا لشغل هذه المواقع.. وأوضح ان التعيين يتم للحاصلين علي تقدير جيد علي الاقل. مؤكدا انه لايمكن استبعاد اي خريج حاصل علي تقدير جيد جدا او ممتاز من التعيين لاسباب اجتماعية أو اقتصادية وأن الرفض يكون للاسباب الامنية الجنائية او السياسية.. وأشار الي انه تقرر الغاء تعيين الدفعات التكميلية في هيئة النيابة الادارية والتي كان يخصص معظمها لابناء المستشارين وذلك للقضاء علي الوساطة في التعيين والالتزام بالمعايير الموضوعية التي أقرتها الهيئة وفي مقدمتها الحصول علي تقدير جيد علي الاقل عند التخرج.

بمعنى انها الغيت بالفعل لان القانون يطبق على الهيئات القضائية جميعها ونجد ان دفعه 2005 من الحاصلين على جيد على الاقل ستظهر خلال شهر ولاكلام عن دفعة 2004 تكميلى ولاعن 2005 تكميلى وهذا ما اكدته من زمان

شكرا ....

ابراهيم حسن ابراهيم
02-08-2007, 06:05 AM
السلام عليكم بعد ازنكم يا جماعه انا خلصت شريعه وقانون وعاوز اقدم فى النيابه العامه وعاوز اعرف تاريخ التقديم
واجيب الملف منين وايه الشروط

ياريت الافاده لاخوكم يا جماعه

الدبلوماسى
02-08-2007, 07:13 AM
عفو فى البدايه هذه المشاركه مكانها استفسارات للرد عليها من المشرفين والاعضاء

انت دفعة كاااااااااااااااااام؟

شوف يااستاذنا قسم الخريجين يختلف عن باقى اقسام المنتدى فيرجى عدم المشاركه بمشاركه غير هادفه لو عندك اجابه

للزميل قولها مش عندك فلا توجه له سوال لسواله وبعدين هو مجاوب على سوالك بيقول مخلص شريعة وقانون يعنى دفعة 2007

وسيقوم مشرفنا رجل قانون بوضع قوانين منتدى الخريجين التى يجب مراعاتها حتى يعلم بها الكافه

هذه المعلومه للاحاطة جميع اعضاء المنتدى الجدد الذين ينضمون لمنتدى الخريجين

:1:

السلام عليكم بعد ازنكم يا جماعه انا خلصت شريعه وقانون وعاوز اقدم فى النيابه العامه وعاوز اعرف تاريخ التقديم
واجيب الملف منين وايه الشروط

ياريت الافاده لاخوكم يا جماعه

اما بخصوص استفسارك يااستاذ ابراهيم فاعلم ان النيابه العامه تقوم بالاعلان عن وظيفة معاون نياب فى الصحف الرسمية

وان الاعلان يكون فى الغالب فى شهر واحد يعنى بداية السنه الجديده ولكنك تكون متابع من الان حتى يتم الاعلان وستجد الاعلان مكتوب بالمنتدى كما كان ذلك فى هذا العام مع دفعة 2006

وشروط ومكان سحب الملف تكون ضمن الاعلان

وللعلم سحب الملف يكون بدار القضاء العالى بمقر محكمة النقض

ونامل ان تسعد معنا بمنتدى الخريجين وان تستفيد وتفيد

شكرا

سندريلا
02-08-2007, 06:40 PM
رجل قانون والدبلوماسى ربنا يوفقكم بجد المنتدى كعادتة راااااااااااااائع واكتر من رائع
انا متابعة المنتدى دايما بس لان معلوماتى بخصوص التعيين وخلافة محدودة
مش بحب ارد فمن قال لا اعلم فقد افتى

وياريت الكل يتخذ نفس المنوال للحفاظ على مصداقية منتدى الخريجين

شكرا رجل قانون
شكرا الدبلوماسى
جزاكم اللة كل الخير
تسلمولى
:1:

الدبلوماسى
03-08-2007, 05:11 PM
استاذ احمد انا حاصلة على ليسانس الحقوق 2003 بتقدير مقبول وتقدمت الى وظيفة معاون بالنيابة الادارية دفعة 2003 تكميلى و حصلت على الماجستير قبل ظهور النتيجة و لكنى لم اقبل و تقدمت بتظلم الى الهيئة المذكورة فهل يشفع الماجستير فى قبول التظلم و هل يسرى القانون الجديد على المتظلميين من قرارات جمهورية سابقة

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا : عند ظهور النتيجه وقيامك بالتظلم من القرار لدى الجهة المختصه يكون لهذا القرار فتره معينه يجب على الجهة المقدم لها القرار البت فى التظلم فاذا لم تقم بذلك كان وجبا عليكى رفع قضيه امام محاكم مجلس الدوله خلال مدة 60 يوما تقريبا من عدم رد جهة الاداره المقدم اليها طلب التظلم

فاذا كنتى قد اقمتى الدعوى فسوف ياخذ فى الاعتبار تقدير الماجستير الحاصله عليه ومقارنتك بما هو فى نفس المرتبه من الدفعه المعينه

اما القانون فلا يطبق عليكى لانه يرتب اثاره على مابعد صدوره اما ماهو قبل صدور القانون الجيد فيطبق القانون السابق والمطبق حينها

وشكرا

aLeX-maF!a
03-08-2007, 05:30 PM
استاذ رجل قانون انا عندى استفسار بما انك متابع موضوع النيابه ده دلوقتى كده واضح انى مليش نصيب فيها لأنى منزليش تحريات فأنا عندى سؤال ... ممكن ااقدم تانى مع دفعة 2007 ولا كل سنه خاصه بالدفعة بتاعتها بس ؟؟ ... عايز ااقول حاجه لكل اللى منزلوش تحريات ... ياجماعه والله والله انا عملت اللى عليا ذاكرت سنين الكلية عشان النيابه وذاكرت قبل امتحان المجلس كمان ... النيابه دى كانت حلمى بسس انا واثق ان ربنا مقدرلى حاجه اجمل منها انا متأكد من ده عشان ربنا حنين على عباده اكتر من الأم على رضيعها اللى مجتلوش تحريات مش لازم يزعل صدقونى عسى ان تكرهو شئ وهو خير لكم وعسى ان تحبوا شئ وهو شراً لكم ... فى الاخر سواء قبلت سواء اترفضت او تنسى ان ربنا كريم اوى واحمد ربنا على كل حاجه ...

الدبلوماسى
03-08-2007, 05:40 PM
استاذ رجل قانون انا عندى استفسار بما انك متابع موضوع النيابه ده دلوقتى كده واضح انى مليش نصيب فيها لأنى منزليش تحريات فأنا عندى سؤال ... ممكن ااقدم تانى مع دفعة 2007 ولا كل سنه خاصه بالدفعة بتاعتها بس ؟؟ ... عايز ااقول حاجه لكل اللى منزلوش تحريات ... ياجماعه والله والله انا عملت اللى عليا ذاكرت سنين الكلية عشان النيابه وذاكرت قبل امتحان المجلس كمان ... النيابه دى كانت حلمى بسس انا واثق ان ربنا مقدرلى حاجه اجمل منها انا متأكد من ده عشان ربنا حنين على عباده اكتر من الأم على رضيعها اللى مجتلوش تحريات مش لازم يزعل صدقونى عسى ان تكرهو شئ وهو خير لكم وعسى ان تحبوا شئ وهو شراً لكم ... فى الاخر سواء قبلت سواء اترفضت او تنسى ان ربنا كريم اوى واحمد ربنا على كل حاجه ...

للا سف يااخى الكريم تقديم النيابه والهئيات القضائيه يشترط ان يكون خريج دفعة العام المعلن فيها الاعلان يعنى دفعة

2007

وربنا يبدلك خير منها باذن الله تعالى

shimaasabry
04-08-2007, 02:49 AM
استاذ احمد شكرا على ردك على تساؤلى الخاص بتخطى فى التعيين بالنسبة للدفعة 2003 تكميلى بالنيابة الادارية ولكنى لى تساؤل اخر انا لم ارفع الدعوى و اذا كان فهل يعتبر عدم رد النيابة رفض للتظلم مع ملاحظة انة جرى العرف على عدم ردها على اى تظلم وايضا لم يجرى على اى تحريات امنية لماذا رغم اعجاب المستشارين بى فى المقابلة الشخصية

القنصلى
04-08-2007, 03:02 AM
اولا التظلم من قرار التعيين بيكون فى خلال ستين يوم من تاريخ العلم بالقرار الجمهورى اللى بيكون عن طريق الجريده الرسميه
الخطوه التاينه هيا انتظار مده الستين يوم التاليه للتظلم لرد الجهه الاداريه وفى حاله عدم الرد بيعتبر رفض
فى الحاله دى بعد انتهاء الستين يوم بتوع الرد بتبدا ستين يوم تانى خلالها بنقدر نرفع الدعوى امام المحكمه الاداريه العليا بمجلس الدوله وده بيكون قدام الدائره السابعه

القنصلى
04-08-2007, 03:04 AM
اما الصديق اللى بيقول ما اتبعتلوش تحريات
اقدر اقولك حاجه واحده بس قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا ولو عرفت اللى حصل معايا هتهون عليك كل حاجه
الحمد لله رب العالمين

احمدسمير
04-08-2007, 09:52 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
الاخوه الكرام
انا دفعه 2004 مقبول
بتاريخ 22/1/2005 تم الاعلان عن قبول دفعه النيابه الاداريه 2004 مقبول وتقدمت وتقدمت لامتحان اللجنه فى 29/7/2005
وعليه اعتقد انى اجتزته بنجاح
المهم تم عمل التحريات للمباحث العامه وامن الدوله وكله تمام قبل نهايه عام 2005
لكن حتى تاريخ صدور قانون تعديل السلطه القضائيه لم يتم اختيار احد وبلم يتم اظهار النتيجه رغم النجاح فى الامتحان
والان لا يمكن اجبار اح على قبول هذه الدفعه لان القانون الجديد منعها

مااريده
هو ان احرر جنحه نصب للوزير وكل من يستحق ذلك لانهم وعدو بالتعيين وتم الامتحان لكن لم تعلن النتيجه تقصيرا منهم
لمدة عامان فهل ما اقوله ممكن التحقيق
وكيف وما هى اسانيدى والمواد التى سوف استند عليها استند اليها
ارجو المساعده حتى ولو باءت النتيجه بالفشل لكلنى لا اريد ان اقف صامت واترك هذا البلد يسحب من تحت قدمى واتحول الى لعبه فى ايديهم
ارجو المساعده وانا فى هذا الموضوع لاخر المشوار ان شاء الله ولو يوجد وسائل اخرى فأنى سوف اطرق جميع الابواب بعون الله بحثا عن
حقى
ولكم جزيل الشكر

feshoo_gold
05-08-2007, 03:35 AM
ازيك يا استاذ رجل قانون انا عوزك تقرا الموضوع ده اللي اللينك بتاعه هو

http://www.elakhbar.org.eg/issues/17242/0701.html

وبعد كده ياريت تجاوبلنا علي الاسئلة ديه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1_ايه هي الاكاديمية القضائية؟
2-هل الكلام ده صحيح؟
3-وهتنزل امته عشان الواحد يقدم؟
4-ويعني هيكون في فرصه للي جيبين مقبول عشان يقدموافيها؟
5-وياريت تتابع لنا الموضوع ده وتبلغنا عن الجديد في الموضوع؟
وشكرااااااااااااااااااااااااااااااا
ارجواااااااااا انك متنسناش في الرد علينا

حماده
05-08-2007, 04:29 AM
لو سمحتو ياجماعه انا ازاي اعرف ان التحريات خلصت وماالخطوه التي بعدها هل يكون امن قومي ام كشف طبي وهل الامن القومي ممكن يخرج حد نجح في المقابلات وتحرياته سليمه

رجل قانون
08-08-2007, 05:29 AM
ازيك يا استاذ رجل قانون انا عوزك تقرا الموضوع ده اللي اللينك بتاعه هو

http://www.elakhbar.org.eg/issues/17242/0701.html

وبعد كده ياريت تجاوبلنا علي الاسئلة ديه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1_ايه هي الاكاديمية القضائية؟
2-هل الكلام ده صحيح؟
3-وهتنزل امته عشان الواحد يقدم؟
4-ويعني هيكون في فرصه للي جيبين مقبول عشان يقدموافيها؟
5-وياريت تتابع لنا الموضوع ده وتبلغنا عن الجديد في الموضوع؟
وشكرااااااااااااااااااااااااااااااا
ارجواااااااااا انك متنسناش في الرد علينا

الكلام ده صحيح ويقال من مده اما عن شكل الاكاديمية والتقديم فيها وكده الله اعلم بس يمكن انا اعرف ارد على النقطه ده انه بعد كده مش هيدخل النيابة الا من درس سنتين ونجح فى الامتحان اللى يتم بعد السنتين ده بعد اقرار قانون الاكاديميه المقرر له الدوره البرلمانيه القادمه اما ليس لدى علم عن ذلك فيما عدا الخريجين الجدد يعنى لست اعلم كيفيه التحاق الخريجين القدامى بس اكيد هيبان فى الشهور القادمه اثناء مناقشة القانون:
وهذا كان احد تصريحات المستشار مقبل شاكر فى احد حواراته:

المستشار مقبل شاكر يكشف النقاب عن أكاديمية القضاء
الدراسة لمدة عامين والاختيار لأعلي التقديرات

كشف المستشار مقبل شاكر رئيس محكمة النقض ومجلس القضاء الاعلي ، النقاب عن أكاديمية القضاء التي اعلن عنها المستشار ممدوح مرعي وزير العدل مؤخراً. أكد »شاكر« أن الدراسة بالأكاديمة تستغرق عامين. وأوضح ان الاكاديمية ستضم خريجي كليات الحقوق والشريعة والقانون والشرطة وسيكون التقدير معيار الاختيار لوظائف معاوني النيابة . واشار الي استبعاد خريجي الاكاديمية الحاصلين علي تقديرات ضعيفة.

من ناحية اخري ، أكد رئيس مجلس القضاء الاعلي استبعاد أي متقدم لشغل وظيفة معاون نيابة من الحاصلين علي تقديرات مرتفعة ، إذا كشفت التحريات صدور حكم علي احد اقاربة حتي الدرجة الثامنة في قضايا المخدرات.

شكرا .

رجل قانون
08-08-2007, 05:46 AM
لو سمحتو ياجماعه انا ازاي اعرف ان التحريات خلصت وماالخطوه التي بعدها هل يكون امن قومي ام كشف طبي وهل الامن القومي ممكن يخرج حد نجح في المقابلات وتحرياته سليمه

الخطوه التى تلى التحريات الامن القومى ثم الكشف الطبى هو الذى يليها وبالتوفيق دايما وطبعا ممكن يخرج حد نجح في المقابلات وتحرياته سليمه فى الامن القومى .

انجى
08-08-2007, 06:34 AM
يعني ممكن يا استاذ رجل قانون الدراسه في الاكاديميه\\متاخذش طلاب الجيد \يعنى طلاب الجيد جدا والامتياز فقط
وهل الاكاديميه ديه اصبحت موضع تنفيذ يعنى اللي يتخرج من دفعه2007 ممكن يدخله\\ولا لسه اقتراح علي ورق
واذا كانت اقتراح فبعد اد ايه هتكون موضع تنفيذ

الدبلوماسى
08-08-2007, 07:28 AM
يعني ممكن يا استاذ احمد الدراسه في الاكاديميه\\متاخذش طلاب الجيد \يعنى طلاب الجيد جدا والامتياز فقط
وهل الاكاديميه ديه اصبحت موضع تنفيذ يعنى اللي يتخرج من دفعه2007 ممكن يدخله\\ولا لسه اقتراح علي ورق
واذا كانت اقتراح فبعد اد ايه هتكون موضع تنفيذ

:tr7ib-tr-1-1:

شوفى يااستاذه انجى موضوع الاكاديميه ده تم الحديث عنه عند دخولى كلية الحقوق وطبعا كنت قلقان انه يتم تطبيقه اثناء خروجى من الكليه ولكن عندما تابعت الموضوع عرفت انه تم الاتفاق على ان يكون الدراسه بالاكاديميه شرط لتقديم الشخص فى الهئيات القضائيه وذلك ابتداء من دفعة 2010

بمعنى ان الحاصل على تقدير جيد فما فوق يقوم بالتقدم لهذه الاكاديميه بعد تخرجه من كلية الحقوق وان الدراسه بها تكون لمدة 6 شهور لتاهيل الاشخاص للالتحاق بالهئيات القضائيه ثم يتم الاختيار من بين الناجين بالاكاديميه

ويلاحظ ان هدف الاكاديميه عند طرح الفكره كان الغرض منه تدريب الاشخاص على عمل النيابه والقضاء قبل الالتحاق به حتى يستلم الشخص عمله فورا دون انتظار فترة تدريبه واعداده

وشكرا

رجل قانون
08-08-2007, 12:08 PM
اضافه الى كلام الزميل الدبلوماسى بيه أقول انه ربما كان الهدف منه القضاء على المجاملات فى تعينات النيابة العامة التى ارتأها وزير العدل المشتشار ممدوح مرعى ولقد صرح بذلك بقوله:

وحول الحلول المناسبة لمسألة المجاملات في تعيينات النيابة والقضاء، أكد مرعي أن الحل هو إصدار قانون أكاديمية القضاء، وهناك مشروع للقانون تم إعداده بالفعل، ولكنه معطل بسبب عدم وجود مبني للأكاديمية، ولكننا لن ننتظر وسننفذ المشروع علي مراحل، حيث سيلتحق المتقدمون الذين تنطبق عليهم الشروط المطلوبة لتلك الأكاديمية ويدرسون فيها المواد الدراسية المؤهلة لعملهم في القضاء، ثم يتم امتحانهم في النهاية.

ولقد قال المستشار مقبل شاكر قلضى القضاة فى احد تصريحاته:

أتفق مع توجه وزارة العدل بإنشاء أكاديمية القضاء حتي تخلصنا من كل هذا (من وصف التعيين فى النيابه بانه مهزلة)وأتمني أن يصدر في أقرب وقت، حتي لا يعين في القضاء إلا من تخرج في الأكاديمية.

وقد وضح ان مدة الدراسة فيها عامين واعتقد انها ستسرى على من يتخرج فى 2008 لان القانون سيعتمد فى عام 2008 فى الدورة البرلمانية القادمة تلك هى مجرد تكهنات فى ضوء التصريحات المتعاقبة للمسئولين ولن يقصر التقديم على الحاصل على جيد جدا وممتاز بل يكون لمن حصل على جيد على الاقل لان هناك اوائل دفعات حاصلين على جيد ولان فى تنحية الجيد تلاعب بالنص وفق التعديل الاخير الذى اشترط جيد للتعيين بالهيئات القضائية جمعاء.لذا يحق للجميع ممن حصل على جيد على الاقل التقدم .

انجى
08-08-2007, 01:05 PM
شكرا يا استاذ رجل قانون علي الرد
بس معنى كده ان الاكاديميه ستكون شرط اساسي لدخول الفرد السلك القضائي ابتداءا من 2010
لاكن قبل كده ستكون اختياريه\يعنى ممكن حد يتعين في النيابه بدون الالتحاق بالاكاديميه
لاكن طبعا شرط الجيد ساري من يوم صدوره سواء كان قبل 2010 او2008
هذا ما فهمت من التعليقان الذي تقدمت بهم

رجل قانون
08-08-2007, 03:00 PM
شكرا يا استاذ رجل قانون علي الرد
بس معنى كده ان الاكاديميه ستكون شرط اساسي لدخول الفرد السلك القضائي ابتداءا من 2010
لاكن قبل كده ستكون اختياريه\يعنى ممكن حد يتعين في النيابه بدون الالتحاق بالاكاديميه
لاكن طبعا شرط الجيد ساري من يوم صدوره سواء كان قبل 2010 او2008
هذا ما فهمت من التعليقان الذي تقدمت بهم

لا ستكون شرطا اساسى لدخول السلك القضائى منذ اقرار قانون الاكاديمية الذى اتوقع ان يتم اقراره فى الدوره البرلمانية القادمة اما ابتداءها من 2010 فليس لدى معلومه عن ذلك تبدأ فى السريان منذ الاقرار من مجلس الشعب حينها تكون اجبارية والطريق الاوحد لدخول السلك القضائى اما قبل اقرار القانون فلا وجود للفكرة من اساسه بمعنى انه لاتكون اختيارية قبل اقراره اذن فالعبرة بتاريخ اقرار القانون ولا نستطيع التكهن بانه سيكون فى عام معين ولكنى اتوقع انه من ضمن القوانين الموضوعه على اجندة الدورة البرلمانية القادمة

شكرا .

mahmoud_11
08-08-2007, 09:02 PM
ياريت ينفذوا مشروع الأكاديمية عشان كل واحد ياخد حقة
كنت عايز أسأل الدورة البرلمانية القادمة أمتىوحقى سنة 2008 يعنى مجاس الشعب مش هيشتغل لحد ماتيجى سنة 2008

mahmoud hashish
08-08-2007, 09:55 PM
الدبلوماسى [/COLOR];22063]

شوفى يااستاذه انجى موضوع الاكاديميه ده تم الحديث عنه عند دخولى كلية الحقوق وطبعا كنت قلقان انه يتم تطبيقه اثناء خروجى من الكليه ولكن عندما تابعت الموضوع عرفت انه تم الاتفاق على ان يكون الدراسه بالاكاديميه شرط لتقديم الشخص فى الهئيات القضائيه وذلك ابتداء من دفعة 2010

بمعنى ان الحاصل على تقدير جيد فما فوق يقوم بالتقدم لهذه الاكاديميه بعد تخرجه من كلية الحقوق وان الدراسه بها تكون لمدة 6 شهور لتاهيل الاشخاص للالتحاق بالهئيات القضائيه ثم يتم الاختيار من بين الناجين بالاكاديميه

ويلاحظ ان هدف الاكاديميه عند طرح الفكره كان الغرض منه تدريب الاشخاص على عمل النيابه والقضاء قبل الالتحاق به حتى يستلم الشخص عمله فورا دون انتظار فترة تدريبه واعداده

وشكرا

اضافه الى كلام الزميل الدبلوماسى بيه أقول انه ربما كان الهدف منه القضاء على المجاملات فى تعينات النيابة العامة التى ارتأها وزير العدل المشتشار ممدوح مرعى ولقد صرح بذلك بقوله:

وقد وضح ان مدة الدراسة فيها عامين واعتقد انها ستسرى على من يتخرج فى 2008 لان القانون سيعتمد فى عام 2008 فى الدورة البرلمانية القادمة تلك هى مجرد تكهنات فى ضوء التصريحات المتعاقبة للمسئولين ولن يقصر التقديم على الحاصل على جيد جدا وممتاز بل يكون لمن حصل على جيد على الاقل لان هناك اوائل دفعات حاصلين على جيد ولان فى تنحية الجيد تلاعب بالنص وفق التعديل الاخير الذى اشترط جيد للتعيين بالهيئات القضائية جمعاء.لذا يحق للجميع ممن حصل على جيد على الاقل التقدم .

انا فعلا قريت فى احد الصحف ان مشروع الاكاديميه سوف يطبق على دفعة 2010 كما قال الاستاذ الدبلوماسى

ولا اعتقد انها ستطبق على دفعة 2008 كما قال الاستاذ رجل قانون

رجل قانون
08-08-2007, 11:03 PM
انا لم اقل انها فى 2008 ولكن قولت فور اقرار القانون واعتقد انه سيقر فى 2008 ياريت نركز هناك فرق فالعبره باقرار القانون ولاداعى للقلق مش ممكن يظل حبيس الادراج لو وزير العدل اتغير فى اى وقت هل كنت تسمع عن ان شرط الجيد سيطبق على خريجى 2006 فى جميع الهيئات القضائيه بل على 2004 و2005 ادارية لا احد يستطيع التكهن لان تلك قرارات ترتبط بالوزارة وكل وزير له اتجاهات معينه وفكر فى دفع عجلة الوزارة لذا لا نستطيع ربطها بسنه بل العبرة بتاريخ اقرار القانون .

رجل قانون
08-08-2007, 11:27 PM
ياريت ينفذوا مشروع الأكاديمية عشان كل واحد ياخد حقة
كنت عايز أسأل الدورة البرلمانية القادمة أمتىوحقى سنة 2008 يعنى مجاس الشعب مش هيشتغل لحد ماتيجى سنة 2008

الدوره البرلمانية تبدأ فى شهر 11 أعتقد ولكن يكون على اجنتتها العديد من المواضيع منها هذا القانون فسيتم الانتهاء منه قبل انتهاء الدوره القادمه هذا اذااتنظر اصلا وقد يبقى حبيس الادراج الله اعلم مع العلم انه جاهز من 2004 ولكن لم ينظر عشان مفيش مكان مخصص له لتتم فيه الدراسه يعنى سيبها على الله.

احمدسمير
09-08-2007, 05:24 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
الاخوه الكرام
انا دفعه 2004 مقبول
بتاريخ 22/1/2005 تم الاعلان عن قبول دفعه النيابه الاداريه 2004 مقبول وتقدمت وتقدمت لامتحان اللجنه فى 29/7/2005
وعليه اعتقد انى اجتزته بنجاح
المهم تم عمل التحريات للمباحث العامه وامن الدوله وكله تمام قبل نهايه عام 2005
لكن حتى تاريخ صدور قانون تعديل السلطه القضائيه لم يتم اختيار احد وبلم يتم اظهار النتيجه رغم النجاح فى الامتحان
والان لا يمكن اجبار اح على قبول هذه الدفعه لان القانون الجديد منعها

مااريده
هو ان احرر جنحه نصب للوزير وكل من يستحق ذلك لانهم وعدو بالتعيين وتم الامتحان لكن لم تعلن النتيجه تقصيرا منهم
لمدة عامان فهل ما اقوله ممكن التحقيق
وكيف وما هى اسانيدى والمواد التى سوف استند عليها استند اليها
ارجو المساعده حتى ولو باءت النتيجه بالفشل لكلنى لا اريد ان اقف صامت واترك هذا البلد يسحب من تحت قدمى واتحول الى لعبه فى ايديهم
ارجو المساعده وانا فى هذا الموضوع لاخر المشوار ان شاء الله ولو يوجد وسائل اخرى فأنى سوف اطرق جميع الابواب بعون الله بحثا عن
حقى
ولكم جزيل الشكر

انا فين ياجماعه من دا كله ياريت حد يسأل فيا وبلاش تنسونى كده بالمره

raneem010
10-08-2007, 01:23 PM
السلام عليكم
يا استاذ رجل قانون
سمعت ان وزير العدل المستشار ممدوح مرعى صرح بان لايشترط بالتحاق بالاكاديميه القضائيه القدير بان يسمح بكل التقديرات حتى المقبول على ان المعيار الوحيد بالتحاق بالنيابه والهيئات القضائيه اجتياز اختبارات الاكاديميه ثم التحريات
وايضا سمعت كلام ان المجلس الاعلى برئاسه المستشار مقبل شاكر بصدد فتح دفعه مساعدين لايشترط فيها التقدير
ياريت رايك ولو عندك رد يارت نعرفه
نشكرك ع قراءه الموضوع

رجل قانون
10-08-2007, 01:51 PM
السلام عليكم
يا استاذ رجل قانون
سمعت ان وزير العدل المستشار ممدوح مرعى صرح بان لايشترط بالتحاق بالاكاديميه القضائيه القدير بان يسمح بكل التقديرات حتى المقبول على ان المعيار الوحيد بالتحاق بالنيابه والهيئات القضائيه اجتياز اختبارات الاكاديميه ثم التحريات
وايضا سمعت كلام ان المجلس الاعلى برئاسه المستشار مقبل شاكر بصدد فتح دفعه مساعدين لايشترط فيها التقدير
نشكرك ع قراءه الموضوع

طبعا دفعة المساعدين بلاشك لايشترط فيها التقدير وبالتالى يحق للمقبول انه يقدم فيها حيث يتم عمل اختبار ولكن اخر دفعه فتحت عام 1997 فهل ياترى لما تفتح هتفتح ل10 سنين ولا كالتقليدى لخمس سنين يعنى الى خريجى 2002 هذا ما ستسفر عن اجابته الايام القادمة.

اما عن الالتحاق بالاكاديمية القضائية وشرط التقدير فيه من عدمه فالمسالة غامضة حتى الان ربما عند اقرار الاكاديمية القضائية يبدو لنا الاجابة على تساؤلك

واهلابيك فى قسم الخريجين.

raneem010
10-08-2007, 03:41 PM
السلام عليكم
الاستاذ رجل قانون
اناسمعت ان وزير العدل المستشارممدوح مرعى صرح بان الاكاديميه القضائيه لاتشترط تقدير جيد بل اى تقدير على ان يكون معيار التعين ف النيابه والهيئات القضائيه هو اجتياز الاختبارات التى سوف تضعها الاكاديميه ويكون الاولويه فى التعين لاعلى تقدير مع الببيئه الاجتماعيه
كما سمعت ان انا المستشار مقبل شاكر بصدد عمل دفعه مساعدين نيابه عامه كذلك هيئه قضايا الدوله هى ايضا تدرس
عملدفع مندوبين على درجه مساعدين من دفعه 2001الى 2005
ياريت لوعندك معلومات ممكن تفدينا
نشكرك على قراءه الرساله

رجل قانون
10-08-2007, 04:38 PM
السلام عليكم
الاستاذ رجل قانون
اناسمعت ان وزير العدل المستشارممدوح مرعى صرح بان الاكاديميه القضائيه لاتشترط تقدير جيد بل اى تقدير على ان يكون معيار التعين ف النيابه والهيئات القضائيه هو اجتياز الاختبارات التى سوف تضعها الاكاديميه ويكون الاولويه فى التعين لاعلى تقدير مع الببيئه الاجتماعيه
كما سمعت ان انا المستشار مقبل شاكر بصدد عمل دفعه مساعدين نيابه عامه كذلك هيئه قضايا الدوله هى ايضا تدرس
عملدفع مندوبين على درجه مساعدين من دفعه 2001الى 2005
ياريت لوعندك معلومات ممكن تفدينا
نشكرك على قراءه الرساله

بالنسبة للا كاديمية لا احد يستطيع اعطائك خلفية كليه عنها حتى ترى النور وقد اجبت عن ذلك فى المشاركه السابقه فلما التكرار .

بالنسبة لدفعه المساعدين فال المستشار مقبل شاكر فى احدحواراته ان الحديث عنها الان امر سابق لاوانه.

بالنسبه لدفعة المندوبين فى قضايا الدوله فليس لدى علم بها .

رجاء عدم تكرار المشاركات والا كنت مخالف للقوانين الواجب اتباعها القسم هنا للا فاده وليس للشات .

محمد بوند
10-08-2007, 06:24 PM
والله كان ليا كذا شؤال في الموضوع دة , مثلا متي الإعلان عن النيابة العامة لدفعة 2007 ؟
و هل يتعارض التجنيد مع النيابة العامة ؟
و الجريدة التي يعلن عن النيابة العامة بها ؟
طبعا والأسئلة العادية مثل الأوراق المطلوية للتقديم ؟ والدوسية ؟ وهكذا
أعتقد إن الموضوع دة مهم جدا بالنسبة لدفعة 2007 ولكم جزيل الشكر و فائق الإحترام

رجل قانون
10-08-2007, 08:22 PM
والله كان ليا كذا شؤال في الموضوع دة , مثلا متي الإعلان عن النيابة العامة لدفعة 2007 ؟
و هل يتعارض التجنيد مع النيابة العامة ؟
و الجريدة التي يعلن عن النيابة العامة بها ؟
طبعا والأسئلة العادية مثل الأوراق المطلوية للتقديم ؟ والدوسية ؟ وهكذا
أعتقد إن الموضوع دة مهم جدا بالنسبة لدفعة 2007 ولكم جزيل الشكر و فائق الإحترام

الاعلان غالبا ما يكون فى مطلع السنه الميلادية من كل عام .

ولا يتعارض مع التجنيد فاذا قدر لك الدخول فى الجيش لو لا سيان وفى كلا الحالتين تقرن بالاوراق حالتك مجند اومؤجل او لم ياتى دورك فى التجنيد بعد او معافى او غير ذلك .

والاعلان يكون فى الاهرام والجمهوريه فى الغالب الاعم .

بالنسبة للأوراق المطلوبة هى :

1- صورة شهادة التخرج وبيان درجات المواد الدراسيه للاربع سنوات
2- صورة شهادة الميلاد
3- صورة بطاقة الرقم القومى
4- صورة شهادة الاعفاء او التاجيل من التجنيد للذكور.
5-صورة البطاقه العائلية لوالد المتقدم
6-صورة سند الملكية أو بطاقة الحيازة الزراعية اذا كان للمتقدم او لاسرته ارض زراعية.
7-عدد 6صور شخصيه حديثه
8-شهادة معتمده من جهة عمال الوالد موضحا بها وظيفته الحالية والراتب الشهرى والمؤهل الدراسى المعين به والمؤهل الحالى ان وجد.
9- صحيفة الحالة الجنائية للمتقدم
10- صحيفة الحالة الجنائية لوالد المتقدم وفى حالة سفره أو وفاته يقدم ما يثبت ذلك.
11- صورتين من الملف بعد استكمال بيانته

.

الدبلوماسى
10-08-2007, 08:34 PM
السلام عليكم
يا استاذ رجل قانون
نشكرك ع قراءه الموضوع

اخى العزيز نحن حاليا امام نص تشريعى مطبق وهو عدم دخول الهئيات القضائيه الا من حصل على تقدير جيد على الاقل

ولا يجوز الغاء النص التشريعى الا بنص تشريعى من ذات المرتبه

فاذا صدر قانون خاص بالاكاديميه ونص صراحة على قبول الحاصلين على الليسانس دون اشتراط تقدير معين فذلك يلغى القانون الصادر قبله وهو الجيد اما اذا لم يذكر ذلك فلا تستطيع الاكاديميه قبول الحاصل على تقدير مقبول لتعرض ذلك مع النص التشريعى
والا كنا امام نص يجوز الطعن عليه بتعارضه مع نص تشريعى

والنص التشريعى يشترط حصول تقدير الجيد من كلية الحقوق اى الليسانس فالعبره بالشهادة الجامعيه التى توهل لدخول الاكاديميه والتى بدورها تقوم بعمل اختبارات لفرز الاشخاص وانتقاء الاصلح فيما بين المتقدمين

اما بخصوص دفعة المساعدين فكما قال الزميل الاستاذ رجل قانون فلا يشترط فيها تقدير بل يشترط مراعاة الشروط المذكوره فى موضوع دفعة المساعدين بالمنتدى يرجى قراءة الموضوع

ارجو ان اكون قد اوضحت جميع الاسئله

وشكرا

yoya
12-08-2007, 12:55 AM
لو سمحت يا استاذ رجل قانون انا سمعت ان التحريات الخاصه بالنيابه الاداريه دفعة 2006 جامعة المنصورة نزلت فهل ده صحيح ولا لاء وازاى اعرف ان التحريات نزلت لو الخبر ده صحيح او لاء ارجو سرعة الرد شكرا

رجل قانون
12-08-2007, 02:23 AM
لو سمحت يا استاذ رجل قانون انا سمعت ان التحريات الخاصه بالنيابه الاداريه دفعة 2006 جامعة المنصورة نزلت فهل ده صحيح ولا لاء وازاى اعرف ان التحريات نزلت لو الخبر ده صحيح او لاء ارجو سرعة الرد شكرا

لونزل فعلا يبقى حضرتك ممكن تسالى فى قسم الشرطة اللى حضرتك تابعه ليه للتاكد من ذلك .

محمد بوند
14-08-2007, 01:48 PM
شكرا جزيلا يا أستاذ رجل قانون و إن شاء الله إحنا علي إتصال علي مدار الساعة بكل ما يتعلق بكل هذة الموضوعات الهامة ........................ والله ولي التوفيق

امانى احمد
14-08-2007, 06:44 PM
من فضلك يا استاذ رجل قانون انا نجحت السنة دى فى سنة رابعة الحمد لله عايزة اعرف امتى اقدر اسحب الورق من الكلية واية هى الاجراءات والمصاريف ولك جزيل الشكر على مجهودك الرائع

رجل قانون
14-08-2007, 07:26 PM
من فضلك يا استاذ احمد انا نجحت السنة دى فى سنة رابعة الحمد لله عايزة اعرف امتى اقدر اسحب الورق من الكلية واية هى الاجراءات والمصاريف ولك جزيل الشكر على مجهودك الرائع

السؤال موجه لكل خريجى الفرقة الرابعة حقوق المنصوره الذين اجتازوا دور مايو ويكمن فى الاتى ونرجوا الرد سريعا على العضوه الجديده امانى احمد:

1- متى سحب الورق من الكلية ؟
2-ماهى اجراءات السحب؟
3-ماهى المصاريف اللا زم للسحب؟

واهلابيكى فى قسم الخريجين واعتقد فيه ناس حترد
على استفسار حضرتك .

CRESPO
14-08-2007, 08:28 PM
ربنا يعينكم عقبالنا ان شاء الله

أنتم السابقون وانا ان شاء الله بكم للاحقون

الدبلوماسى
14-08-2007, 09:05 PM
السؤال موجه لكل خريجى الفرقة الرابعة حقوق المنصوره الذين اجتازوا دور مايو ويكمن فى الاتى ونرجوا الرد سريعا على العضوه الجديده امانى احمد:

1- متى سحب الورق من الكلية ؟
2-ماهى اجراءات السحب؟
3-ماهى المصاريف اللا زم للسحب؟

واهلابيكى فى قسم الخريجين واعتقد فيه ناس حترد
على استفسار حضرتك .

متى سحب الورق من الكلية ؟

ج : يتم سحب الاورق بعد ظهور النتيجه مباشرا وبعد اعتمادها من مجلس الجامعه ومجلس الكليه

2- ماهى اجراءات السحب؟

1. يتقدم الطالب إلى الكلية بإخلاء طرف من الأقسام المعنية التى تعامل معها الطالب أثناء دراسته بالكلية . على سبيل المثال المدينه الجامعيه و مكتبة الكليه

2. يتقدم الطالب بطلب سحب الأوراق باسم السيد الأستاذ الدكتور/ عميد الكلية مرفقاً به عدد 3 صور شخصية + صورة البطاقة الشخصية + الدمغة المقررة + طوابع الخدمات التعليمية المطلوبة مع سداد رسم الشهادة الأصلية (الكرتون).

1. يتقدم الطالب بالشهادات المراد توثيقها إلى إدارة الخريجين بالإدارة العامة لشئون التعليم والطلاب لمراجعتها واعتمادها للتوثيق من الخارجية .

2. يتم الانتهاء من استخراج الشهادة الأصلية (الكرتون) بعد تحريرها ومراجعتها من الإدارة العامة لشئون التعليم والطلاب واعتمادها من السيد الأستاذ الدكتور/عميد الكلية والسيد الأستاذ الدكتور/ رئيس الجامعة.

3. يتقدم صاحب الشهادة أو من يوكله باستلام الشهادة الأصلية من الكلية بعد الانتهاء من تحريرها واعتمادها

المصاريف يتم الاستفسار عنها فى شئون الخريجين بالكليه لانها تختلف من عام لاخر ومن حيث التقدير ايضا

شكرl

gomgom001
16-08-2007, 01:23 AM
--------------------------------------------------------------------------------

السلام عليكم
اخواني الاعزاء
عارف والله ان موضوع التحريات ده قالق ناس كتير جدا وهم تعبوا من الانتظار وانا حقولكم معلومه ياريت الللي منزلهمش تحريات يقولولي رايهم في الموضوع ده ويارب يطلعولي غلطان عشان عارف ان الموضع ده هيضايق شويه
المعلومه اللي عندي ان في عدد كبير عدي من السباعيه لكن مش كلو بينزلو تحريات وبيكمل لأن فيه شرط متعارف عليه من عده سنوات ان التحريات بتنزل للمرشح اللي والده ووالدته جامعيين فياريت اللي منزلهمش تحريات ووالده ووالته جامعيين يردو عليا
ياما فعلا تكون المعلومه دي سليمه ومؤكده
وبجد بتمني تاني ان تكون المعلومه دي غلط لأنها حتسيبب مراره في حلق ناس كتير تعبت وتعبها راح
واسف لو طولت عليكم

امانى احمد
17-08-2007, 03:31 PM
شكرا على الرد والاهتمام
التنيجة ظهرت يوم 8 فى الشهر هل ممكن اسحب الورق غدا 18

saley_eg
17-08-2007, 05:43 PM
بعد النتيجة بحوالى شهر وبعد استلام الشهادات المؤقتة
وشكرا

محمدمنصورحرب
18-08-2007, 05:29 AM
السلام عليكم .. لقد قرأت على المنتدى إن فيه دفعة خاصة للتظلمات النيابة العامة 2005 .. أساسى وتكميلى واحنا دلوقتى بصدد الإعلان عن نتيجة 2006 فما حقيقة هذه المعلومة ... الرجاء من القائمين على المنتدى توضيح هذا الامر . ولكم جزيل الشكر ***

theshadow191
18-08-2007, 06:29 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا خريج كليه حقوق 2007 يعنى السنه دى
وتقديرى جيد//
وعاوز اقدم نيابه عامه
بس انا مش عارف حاجه خالص عن تقديمها
يعنى ميعاد التقديم امتى ولا فين
طيب والورق اللى هنحتاجوه ايه
والاسئله اللى هتشألها ان شاء الله هيبقى شكلها ايه
ارجو من سيادتكم افادتى
ولكم جزيل الشكر

theshadow191
18-08-2007, 07:51 AM
شكرا على الرد والاهتمام
التنيجة ظهرت يوم 8 فى الشهر هل ممكن اسحب الورق غدا 18

بالنسبه لسحب الملف
فلا تتعبى نفسك
انا كنت فى الكليه يوم الاربعاء وجلست مع الدكتور عبد الحميد عثمان وكيل الكليه لشوؤن البيئه
وقالى لى انه لا يوجد سحب ملفات نهائى الان
لان الكليه اصلا لم تعتمد النتيجه بسبب عدم وجود عميد لها فى هذه الفترة
كما ان ظهور النتيخه متأخرة ادى الى تأخير سحب الملف بل وحتى الشهاده المؤقته
وحتى لو اعتمدت الكليه النتيجه فلابد من اعتماد مجلس الجامعه عليها ايضا
يعنى ملخص الكلام ان هناك وقت طويل حتى يتم سحب الملف او حتى الشهاده المؤقته
ولكم جزيل الشكر

حقوق الاسكندرية
19-08-2007, 02:28 AM
مع احترامى ليك و لرأيك بس انا اظن انه على العكس العدل بيقول ان المفروض التعينات فى النيابة تكوت بالتقدير لان هولاء هم الاقدر لشغل هذه الوظيفة و كمان فى حاجة انت مش واخد بالك منها هما لما بيطلبوا دفعة تكملية بتبقى علشان ابناء المستشاريين يعنى لو حضرتك من ابن مستشار مش هتدخل و القانون الى صدر ده كان يعنى خاصة هولاء الحالة لكى يتم المساواه بين ابناء المستشاريين و بقية الاشخاص

حقوق الاسكندرية
19-08-2007, 02:34 AM
طلب التعيين فى النيابة العامة بينزل فى 3 جرائد رسمية بس معادها مش دلوقتى و هى بتاخد وقت يا theshadow فمتستعجلش هى تقريبا ممكن تنزل فى شهر واحد و لما هاتنزل هاتعرف و ربنا يوفقك

محمدمنصورحرب
20-08-2007, 02:43 AM
يا جماعة محدش عندة اى معلومات عن تظلمات النيابة العامة 2005 اساسى وتكميلى ولا اية يا ريت القائمين على المنتدى يفيدونا 00وشكرا 000

hadad
20-08-2007, 07:40 PM
مايقال انه تم الغاء جميع التظلمات الاساسي والتكميلي ايضا
علشان دفعه المساعدين الخاصه بالنيابه العامه اللي حتفتح

SaYrEX
20-08-2007, 10:04 PM
يا سيدى الفاضل من شروط التقديم فى النيابه العامه !! الا يكون قد سبق وقدم لشغل الوظيفه !!! بمعنى الا يكون قد قدم قبل كده وتم رفضه !! وهذا ما سطبق ان شاء على دفعه المساعدين !! اما بلنسبه للتظلمات فعشان مش تروح عليك الوقت الذى يجب رفع التظلم فيه !! اسأل فى القاهره فى التفتيش القضائى !! فى مكتب المحامى العام لتعين وكلاء النيابه :معالى المستشار عادل بك زايد !! لانه الوحيد اللى ممكن يفيدك فى موضوع التظلمات ..

SaYrEX
20-08-2007, 10:14 PM
بلنسبة للاخ gomgom001 الموضوع ان الشرط المتطلب هو ان يكون والد ووالده المرشح متعلمين !! وليس جامعين !! وعلى فكرة الشرط ده مكنش بيعمل به قديما ! لانك لو لاحظت هتلاقى اعضاء نيابه بل وقضاه امهاتهم ليسوا حاصلين على ابتدائية حتى !!!

الصوت الساخر
21-08-2007, 12:36 AM
السلام عليكم من فضلكم يا جماعة عاوز بس اسال سؤال أنا كنت قدمت في دفعة 2004 التكميلية عامة وإدارية فدلوق طبعا أنا منجحتش في العامة والادارية إتلغت فعاوز بس أعرف حاجة ممكن أروح أجيب الملف بتاعي من دار القضاء العالي أو من هيئة النيابة الادارية يعني آخد شهادة الميلاد والتخرج وبقية الاوراق يعني أستغلها في أى حاجة نافعة وبعدين فية حاجة عاوز أعرفها هل لو كان ممكن آخد الدوسية هل هيكون مكتوب علية الدرجات بتاعتي في الهيئة أو نتيجة التحريا مثلا ياريت تفيدونا وشكر جزيلا

rai_uno1
21-08-2007, 12:53 AM
مشكووووووووووور

تسلموا علي المعلومات القيمة دي

وياريت معلومات اكتر عن دفعة المساعدين واخبار جديدة

ومشكورين

theshadow191
29-08-2007, 04:53 PM
بسم الله ما شاء الله
اود ان ارسل شكرى الى جميع اعضاء المنتدى على مجهوداتهم الرائعه
وارجو ان نظل على هذا المسلك دائما

محمد العوضى
29-08-2007, 06:40 PM
ارجو من سيادتكم ان تفيدونا عن معاد التقديم للدفعه التكميليه فى النيابه الاداريه

وايضا عن معاد التقديم فى مجلس الدوله

mahmoud_11
29-08-2007, 07:43 PM
انا عايز كل مشترك يكتب كل ألى يعرفة عن أختبارات النيابة العامة و انا كنت عايز أعرف هوة ينفع كل متقدم مثلا يقدم فى النيابة العامة ونيابة أخرى زى نيابة أمن الدولة مثلا وهل الوضع الأجتماعى يؤثر فى القبول بالنيابة وألى مايتقبلش ممكن يرفع قضية عشان يتعين ولالا ولو رفع يبقى أية وضعة ياريت تجاوبونى

ياريت الأستاذ رجل قانون يرد نظرا لخبرتة الكبيرة

هل يؤثر عدم حصول الأب والأم على شهادة جامعية على الألتحاق بالنيابة العامة

yoya
01-09-2007, 04:28 PM
لو سمحت يا استاذ رجل قانون التحريات امن الدوله لدفعة 2006 بتكون لكل من تقدم لكشف الهيئه ام للذى نجح فى تلك الاختبارات فقط
ارجو الرد ولكم جزيل الشكر

الدبلوماسى
02-09-2007, 02:28 AM
لو سمحت يا استاذ رجل قانون التحريات امن الدوله لدفعة 2006 بتكون لكل من تقدم لكشف الهيئه ام للذى نجح فى تلك الاختبارات فقط
ارجو الرد ولكم جزيل الشكر

استاذى الفاضل تحريات امن الدوله لدفعة 3006 تمت منذ وقت لكل من وقع عليهم الاختيار فى اللجنه السباعيه وتم تحديدهم وبالتالى فقد تم تصفية المرشحين فى اللجنه السباعيه ولا ينتظر نزول اسماء جديده

وشكرا

البتانونى
02-09-2007, 03:56 AM
السلام عيكم جميعا
انا بستفسر عن دفعة مساعديين النيابة العامة ، انا سمعت ان مجلس القاء العالى هيطلب دفعة جديدة
ما مدى معرفة سيادتكم بالخبر و مدى حته

maxman
02-09-2007, 12:57 PM
سؤال ؟ هل يجب في المتقدم لشغل احدى الوظائف في الهيئات القضائيه ان يكون الوالدين حاصلين على شهاده عليا ؟ اي بكالريوس او ليسانس او مايساويهم في الدرجه العلميه ؟ ارجوا منكم الافاده

maxman
02-09-2007, 01:07 PM
انا عايذ اعرف حاجه
اولا هل يجب على المتقدم الى شغل احدى الوظائف القضائيه ان يكون والديه حاصلين على شهاده عليا اي بكالريوس او مايعادلهما ؟
ارجوا منكم الافاده

شادي حامد
02-09-2007, 01:42 PM
لا الكلام ده مش صح وهي عبارة عن شائعات تروج فقط كل عام

الدبلوماسى
02-09-2007, 02:02 PM
سؤال ؟ هل يجب في المتقدم لشغل احدى الوظائف في الهيئات القضائيه ان يكون الوالدين حاصلين على شهاده عليا ؟ اي بكالريوس او ليسانس او مايساويهم في الدرجه العلميه ؟ ارجوا منكم الافاده

عزيزى هو ضمن المستندات المطلوبه فى التقديم لاى جهة قضائيه ان تاتى بشهادة معتمده من جهة العمل التى يعمل بها الولدين وموضح بها الموهل الدراسى الذى عين به او اخر موهل حصل عليه

وللعلم كثير من خريجى كلية الحقوق يعتقدون ان التقدير العلمى الذى يحصل عليه المرشح يكون هو الاساس فى الاختيار ولكن هذا ليس صحيحا

التقدير وحده لايكفى لدخول الشخص هئية قضائيه معينه بل وحتى الدخول فى هئية التدريس بالجامعه فالمرشح سواء هنا او هناك يخضع للتقيم اجتماعيا

بمعنى ان المرشح عند دخوله على مجلس القضاء يتم تقيمه من حيث التقدير والاهل والحاله الماديه

فمثلا لدينا شخصين احدهما حاصل على تقدير جيد جدا على سبيل المثال والاخر حاصل على جيد مرتفع يقارب الجيد جدا ولكن الاول احد والديه ليس لديه موهل عالى فبذلك ينقص من مرتبته قليلا والاخر ابويه لديهم موهل دراسى عالى فذلك يعلى من مرتبته

ولو لاحظت سيادتك فى نموذج البيانات الذى يتم سحبه ستجد به انه يطلب معرفة موهل كل فرد من افراد عائلتك وذلك لتقيم المرشح

وذلك لايعيب المرشح لاسمح الله ولكن بحسابات العقل والمنطق والعرف ان الشخص الذى تكون اسرته وعائلته من الحاصلين على مؤهلات عليا ذو مكانه عن غيره فالعلم يرفع بيوتا لاعمد لها

وتلخيصا لذلك كله

فشرط المؤهل العالى هو شرط موجود عرفا لا نص صريح والا لكن مانعا من التقدم لهذه الوظيفه والموضوع كله نسبه وتناسب يخضع لتقدير الجهات التى تجرى الاختبارات وتقوم باانتقاء الافراد

ارجو ان اكون اوضحت تلك المساله

وشكرا

maxman
02-09-2007, 10:54 PM
هل انت متاكد من كلامك ده ؟ على الرغم من اني اعرف ناس ابائهم غير حاصلين على شهاده عليا وتم تعينهم في النيابه العامه

محمدمنصورحرب
03-09-2007, 09:06 AM
يا جماعة لو سمحتو انا سمعت ان التظلمات بالنيابة العامة 2005 سيصدر بها دفعة خاصة لاول مرة 0 أرجو الافادة سواء من المشاركين او من المشرفين على المنتدى 000 وشكرا

maxman
03-09-2007, 10:09 AM
اطلب منكم الشروط المطلوبه التي يجب توافرها في المتقدم لوظيفة معاون نيابه ؟

الدبلوماسى
03-09-2007, 03:18 PM
تمت الاجابة على هذا الاستفسار بمنتدى الخريجين ولا داعى لتكرار الموضوع فى باقى الاقسام

ولمشاهدة الموضوع

اضغط هنا (http://www.f-law.net/law/showthread.php?t=173&page=21)

البتانونى
03-09-2007, 07:47 PM
السلام عيكم جميعا
انا بستفسر عن دفعة مساعديين النيابة العامة ، انا سمعت ان مجلس القاء العالى هيطلب دفعة جديدة
ما مدى معرفة سيادتكم بالخبر و مدى حته
أرجو الافادة
أرجو الافادة
أرجو الافادة
أرجو الافادة

maxman
03-09-2007, 10:47 PM
هل اذا كان المتقدم للوظيفه في الهيئه القضائيه قصير القامه يمكن رفضه لهذ السبب؟
اعذورني ايها الساده انها اسئله من ناس بتطلبها مني وانا مش عارف ارد عليهم ويارب الاقي عندكم الافاده

tvip2006
03-09-2007, 11:01 PM
انا عارف ان الموضوع ده قديم بس كنت عاوز اعرف بخصوص دفعه 2004 التكميليه بالنيابه الاداريه والتى تم الغاءها سمعت ان الغاءها غير قانونى لان المركز القانونى للمتقدمين بها قد استقر قبل اعتماد البرلمان للقانون الجديد بتاع الجيدوالكلام ده سمعته من مستاشرين وقراته فى جفى عدد االاهرام ان الجيد سيتم تطبيقه على دفعه 2006 بدليل قيام جميع الهيئات القضائيه بتعيين دفعه 2004 تكميلى ما عدا النيابه الاداريه وبعض زمايلى ينون رفع قضايا بهذا الشأنوكلامى هذا ليس بغرض البلبله وانما مجرد نقاش قانونى وياريت لو حد عنده خبر عن دفعه المساعدين بالنيابه العامه يقول عشان سمعت انهم اختمال يطلبوها فى شهر 10 القادم وايه الشروط بتاعتها وهل الجيد سينطبق عليهاواخيرا سمعت من احد الاصدقاء انه واثناء قيده فى نقابه المحامين سمع ان فى شرط جديد للقيد فى النقابه وهو الحصول على دبلومه الكلان ده صح ول غلط وشكرا لجميع اعضاء المنتدى وخاصه المشرفين واشكرهم على هذا المجهود الكبير

كنت عاوز اضيف بالنسبه للحاصلين على تقدير مقبول من دفعات 2004 و2005 تكميلى من النيابه الاداريه وربنا وفقهم وحصلوا على دبلوم فى القانون الخاص وفى ناس منهم قدروا يحصلوا على الماجستير هل ضاعت الفرصه عليهم للتعيين فى النيابه الاداريه ولو افترضنا ان واحد جاب مقبول قدم فى النيابه العامه والاخر لميقدم فةى النيابه العامه واقدم فى الاداريه والاتنين حاصلين على نفس التقدير وبتاع النيابه العامه اتقبل والاداريه اتلغت دفعته هل هذا ليس اهدار امبدأ تكافؤ الفرص انا عارف ان انا بخاطب قانونين عشان كده انا عتاوزه نقاش قانونى بحت خالى من المصالح والبلبله وشكرا لكم جميعا

AREEJ
03-09-2007, 11:20 PM
لا اعتقد ذلك ابدا ..

اعرف ابناء مستشارين ( اعرفهم شكلا .. فقط ) قصيرو القامه .. جدا جدا ..

و رأيتهم و قد تم تعيينهم بالنيابة العامة ايضا بل و حاصلون على مقبول ..

لم اسمع من قبل عن علاقة طول القامة بالقبول بالهيئات

شكرا

maxman
03-09-2007, 11:26 PM
شكرا لك صديقي العذيذ ودمتم سالمين وجذاكم الله خيرا

رجل قانون
04-09-2007, 03:45 AM
انا عارف ان الموضوع ده قديم بس كنت عاوز اعرف بخصوص دفعه 2004 التكميليه بالنيابه الاداريه والتى تم الغاءها سمعت ان الغاءها غير قانونى لان المركز القانونى للمتقدمين بها قد استقر قبل اعتماد البرلمان للقانون الجديد بتاع الجيدوالكلام ده سمعته من مستاشرين وقراته فى جفى عدد االاهرام ان الجيد سيتم تطبيقه على دفعه 2006 بدليل قيام جميع الهيئات القضائيه بتعيين دفعه 2004 تكميلى ما عدا النيابه الاداريه وبعض زمايلى ينون رفع قضايا بهذا الشأنوكلامى هذا ليس بغرض البلبله وانما مجرد نقاش قانونى وياريت لو حد عنده خبر عن دفعه المساعدين بالنيابه العامه يقول عشان سمعت انهم اختمال يطلبوها فى شهر 10 القادم وايه الشروط بتاعتها وهل الجيد سينطبق عليهاواخيرا سمعت من احد الاصدقاء انه واثناء قيده فى نقابه المحامين سمع ان فى شرط جديد للقيد فى النقابه وهو الحصول على دبلومه الكلان ده صح ول غلط وشكرا لجميع اعضاء المنتدى وخاصه المشرفين واشكرهم على هذا المجهود الكبير

كنت عاوز اضيف بالنسبه للحاصلين على تقدير مقبول من دفعات 2004 و2005 تكميلى من النيابه الاداريه وربنا وفقهم وحصلوا على دبلوم فى القانون الخاص وفى ناس منهم قدروا يحصلوا على الماجستير هل ضاعت الفرصه عليهم للتعيين فى النيابه الاداريه ولو افترضنا ان واحد جاب مقبول قدم فى النيابه العامه والاخر لميقدم فةى النيابه العامه واقدم فى الاداريه والاتنين حاصلين على نفس التقدير وبتاع النيابه العامه اتقبل والاداريه اتلغت دفعته هل هذا ليس اهدار امبدأ تكافؤ الفرص انا عارف ان انا بخاطب قانونين عشان كده انا عتاوزه نقاش قانونى بحت خالى من المصالح والبلبله وشكرا لكم جميعا

السلام عليكم
يا عزيزى الالغاء غير قانونى لا ن القانون تضمن ان يطبق على كل دفعة تعتمد بعد اصداره والتى منها 2004 تكميلى . اما 2004 و2005 عامة فقد اعتمدوا قبل 7/5/2007 موعد اقرار القانون بالمجلس الموقر .

اما عن دفعة المساعدين فمن المقرر فتحها ولكتن لا احد يعلم موعد فتحها ومخصص موضوع لذلك فارجع اليه فى قسم الخريجين .
اما عن شرط الدبلوم فهذا صحيح فهو من ضمن التعديلات المدخله على قانون المحاماه.

yoya
04-09-2007, 03:50 AM
يا استاذ رجل قانون ايه اخر اخبار التحريات الخاصه بالنيابه الاداريه لدفعة 2006 وهى بتكون امن دوله بس ولا فى حاجه تانيه والتحريات التانيه دى بتنزل مع امن الدوله ولا بعد تصفيتها انا ملاحظه تقريبا كل اللى قدموا نزلهم تحريات هو ايه اللى حصل هل هناك شىء ما ارجو الافاده وشكرا

الدبلوماسى
04-09-2007, 05:45 AM
يا استاذ رجل قانون ايه اخر اخبار التحريات الخاصه بالنيابه الاداريه لدفعة 2006 وهى بتكون امن دوله بس ولا فى حاجه تانيه والتحريات التانيه دى بتنزل مع امن الدوله ولا بعد تصفيتها انا ملاحظه تقريبا كل اللى قدموا نزلهم تحريات هو ايه اللى حصل هل هناك شىء ما ارجو الافاده وشكرا

الاستاذه الفاضله تحريات الهئيات القضائية بكافة اشكالها تكون كالتالى :

عند نزول التحريات للشخص المرشح سواء فى العامة او الاداريه فتذهب الاورق اول شى الى امن الدوله والتى بدورها تقوم بااستدعاء المرشح لاخذ منه بعض البيانات ووثيقة تعرف له ولعائلته

ثم تقوم امن الدوله بارسال اورق المرشح الى المباحث الجنائية التى بدورها ايضاء تقوم بااستدعاء المرشح لاخذ منه بيانات واورق اخرى مطلوبة ثم تقوم كلتا الجهتيين السابقتين بكتابة تقرير فيكون هناك تقرير لامن الدولة وتقريرا لامن الدوله

واما ان ياخذ المرشح موافقه امنيه من هذه الجهات واو ان تعترض الجهات الامنيه على تعين المرشح لوجود مايشوبه

ثم يتم ارسال تقرير المرشحين الى الامانه العامه للجهة القضائيه مرسلة الاوراق والتى بدورها تقوم بفحص التقرير وعلى ضوء هذه التقرير تقوم بالاختيار واستبعاد الاشخاص الاخرين

فتصفية المرشحين ليس من اختصاص الجهات الامنيه فالاخيرة مهمتها اعطاء تقيمها وموقف المرشح جنائيا وكتابة تقرير بذلك وتسليمه للجهة التى ارسالت الاورق .

شى اخير بالنسبة للادارية فانها تاتى لمعظم الدفعة المتقدمة ويكون الاستبعاد الذى تم فى المقابلة السباعية ( او المجلس الاعلى بالادارية ) ضئيل جدا

شكرا

الدبلوماسى
06-09-2007, 12:52 PM
انا كنت عايز أعرف هوة ينفع كل متقدم مثلا يقدم فى النيابة العامة ونيابة أخرى زى نيابة أمن الدولة مثلا وهل الوضع الأجتماعى يؤثر فى القبول بالنيابة وألى مايتقبلش ممكن يرفع قضية عشان يتعين ولالا ولو رفع يبقى أية وضعة ياريت تجاوبونى

هل يؤثر عدم حصول الأب والأم على شهادة جامعية على الألتحاق بالنيابة العامة

سبق الاجابه على هذا الاستفسار وكتابة اجابته فى ذات الموضوع فلا داعى للتكرر

ولمشاهدة الاجابة على سوالك اضغط على اللينك لتحويلك الى الصفحه التى بها الاجابه

http://www.f-law.net/law/showthread.php?t=173&page=21

وشكرا

mahmoud_11
06-09-2007, 09:45 PM
اللينك ألى كتبتهولى يا دبلوماسى فية أجابة مشكلة مؤهل الوالدين بس مافوهوش أجابة السؤال دة انا كنت عايز أعرف هوة ينفع كل متقدم مثلا يقدم فى النيابة العامة ونيابة أخرى زى نيابة أمن الدولة مثلا وألى مايتقبلش ممكن يرفع قضية عشان يتعين ولالا ولو رفع يبقى أية وضعة ياريت تجاوبونى

الدبلوماسى
06-09-2007, 10:01 PM
اللينك ألى كتبتهولى يا دبلوماسى فية أجابة مشكلة مؤهل الوالدين بس مافوهوش أجابة السؤال دة انا كنت عايز أعرف هوة ينفع كل متقدم مثلا يقدم فى النيابة العامة ونيابة أخرى زى نيابة أمن الدولة مثلا وألى مايتقبلش ممكن يرفع قضية عشان يتعين ولالا ولو رفع يبقى أية وضعة ياريت تجاوبونى

عزيزى العضو محمود لايوجد مشكلة فى التقديم فى اكثر من جهة قضائية وان اغلب الدفعة تقوم بالتقديم فى جميع الجهات القضائية مادام ينطبق عليهم شروط التقديم كما يمكن ان تجد نفسك ناجحا فى جهتين فى نفس الوقت وتجد نفسك فى وضع الاختيار بينهما
فالتقديم باكثر من جهة لايوجد به اى مشكله مادام تتوافر بك شروط التقديم ولكن لايجوز التعيين بااكثر من جهة قضائيه فاذا نجحت فى اكثر من جهة قضائية فيتوجب عليك اختيار جهة واحده فقط .

اما بخصوص رفع قضية فيجوز رفع قضيه امام مجلس الدوله وذلك فى حاله واحده ان يكون هناك تعسف فى استعمال الحق من جانب جهة التعيين وان يكون هناك اشخاص اقل منك تقديرا وغيرها من الظروف التى تخضع للتقيم من جانب محكمة الموضوع ومثل هذه القضايا فى الغالب لاتكون مرفوعة الا من اوائل الدفعات بكليات الحقوق والذين لم يوفقو فى التعيين

ولديك موضوع بقسم الخريجين يتحدث عن بعض الافراد الذين قامو برفع قضايا

للاطلاع عليه اضغط هنا (http://www.f-law.net/law/showthread.php?t=1198)

البتانونى
06-09-2007, 10:59 PM
لوسمحتوايااساتدة
انا كنت بستفسر عن الطعون الى بتتقدم فى دائرة رجال القضاء بالنسبة للخرجيين الى لم يوفقوا فى التعيين فى النيابة العامة
هل هده الطعون سيتم الحكم فيها من جانب محكمة النقض ، اما سوف تقوم باحالتها الى مجلس الدولة
ارجو الافادة من المرفيين

الدبلوماسى
07-09-2007, 12:19 AM
لوسمحتوايااساتدة
انا كنت بستفسر عن الطعون الى بتتقدم فى دائرة رجال القضاء بالنسبة للخرجيين الى لم يوفقوا فى التعيين فى النيابة العامة
هل هده الطعون سيتم الحكم فيها من جانب محكمة النقض ، اما سوف تقوم باحالتها الى مجلس الدولة
ارجو الافادة من المرفيين

استاذنا الفاضل عندما يتم الطعن فانه يكون على القرار الجمهورى بصفته قرارا اداريا يخضع لمراقبة القضاء وبتالى فقضاء مجلس الدوله يكون هو المختص بفحص الطعون فى القرارات الاداريه

وتقوم هئية قضايا الدوله بتشكيل فريق للدفاع عن ذلك القضاء بااعتبار انها ممثلة الدفاع عن القرارات الاداريه الحكوميه المطعون عليها

اما محكمة النقض فلا تنظر الا التظلمات المقدمه من المرشحين فقط والتظلم يختلف عن الطعن فالتظلم يقدم الى الجهة التى قامت بالتعين الا وهى محكمة النقض

وشكرا.

محمدمنصورحرب
07-09-2007, 04:23 AM
كل الشكر للدبلوماسى 00 واريد الاستفسار عن التظلمات التى قدمت عن دفعة 2005 نيابة عامة هل تم رفضها ام لا وان تم قبولها فمتى ستظهر نتيجتها ارجو توضيح ذلك الامر 000

القنصلى
07-09-2007, 06:40 AM
هحاول ارد على معظم الاسئله
اولا:مفيش حاجه اسمها انك تقدم فى نيابه امن الدوله انتا بتدخل النيابه العامه لو ربنا كرمك وقبلت وبعد ما توصل وكيل لو ليك تظبيط او كوسه ممكن تروح نيابه امن الدوله

ثانيا:التحريات زى ما قال الاستاذ الدبلوماسى بتتجمع عند مصلحه الامن العام فى بلدك وبتسافر بعد كده على امن الوزاره فى مصر امن وزاره العدل وكل ما هيئه بتطلب تحريات بتاخد نسخه من التحريات دى

ثالثا:موضوع حصول او عدم حصول الاب والام على شهاده جماعيه ياثر معاك لو مفيش كوسه لكن لو فى خلاص اعتبر نفسك داخل ومتعين

رابعا:مجلس الدوله هو الجهه المختصه بالفصل فى الطعون الخاصه بقرارت التعيين وده بيكون قدام الدئره السابعه بمجلس الدوله بعد طبعا تقديم التظلم فى الميعاد وانتظار المواعيد المقرره
لكن فى ملحوظه سالت فيها انه بالنسبه للنيابه العامه لما بتعمل تظلم بيبت فيه لجنه اسمها لجنه شئون القضاه ولما بتحب ترفع قضيه بتكون قدام محكمه الجنايات
وشكرا ارجو انى اكون افدتكم
والله اعلى واعلم

النائب العام المصرى
07-09-2007, 12:20 PM
ارجو الافادة بعد اذنكم يا جماعة انا سمعت انهم بياخدو الاعداد الاكبر للنيابة العامة والادارية ومجلس الدولة بيخدوهم من جامعة عين شمس هل هذا الكلام صحيح ام لا ارجووووووو الافادةمن مشرفى المنتدى والاعضاء.

يا جماعة انا كنت زائر جديد للموقع ولما قريت تقدير 78 فى المية اتخضيت انا جيد بس 66 فى المية معلش انا مش فاهم بردو ارجووووو التوضيح من مشرفى المنتدى؟؟؟؟

الدبلوماسى
07-09-2007, 03:09 PM
ارجو الافادة بعد اذنكم يا جماعة انا سمعت انهم بياخدو الاعداد الاكبر للنيابة العامة والادارية ومجلس الدولة بيخدوهم من جامعة عين شمس هل هذا الكلام صحيح ام لا ارجووووووو الافادةمن مشرفى المنتدى والاعضاء.

يا جماعة انا كنت زائر جديد للموقع ولما قريت تقدير 78 فى المية اتخضيت انا جيد بس 66 فى المية معلش انا مش فاهم بردو ارجووووو التوضيح من مشرفى المنتدى؟؟؟؟

موضوع توزيع الاعداد لايكون الا حسب توزيع جغرافى معين يجب ان يشمل جميع المحافظات اما على استفسار سيادتك بان اكبر عدد يكون من جامعة عين شمس فهذا كلام غير صحيح

وللعلم ان اكبر عدد قام بالتقديم فى النيابه العامه والاداريه كان من جامعة اسيوط حسب الترتيب على كليات الحقوق من حيث العدد يليها جامعة القاهره يليها جامعة عين شمس

كذلك من حيث ترتيب الاعداد بالنسبة لجامعة الازهر فان اكبر عدد كان ازهر اسيوط

اما بخصوص التعين بتقدير معين فذلك غير صحيح ايضا والقرار يشمل جميع النسب المئويه مادامت فى نطاق الجيد ولااحد يعلم تقدير جميع المقبولين على مستوى الجمهوريه حتى يعطى لك فتوى بان اقل تقدير للتعين باى جهة هو نسبة كذا او كذا انتظر القرار وحينها سنعلم جميعا .

البتانونى
07-09-2007, 07:53 PM
[quote=بيبو الكينج

رابعا:مجلس الدوله هو الجهه المختصه قضيه بتكون قدام محكمه الجنايات بالفصل فى الطعون الخاصه بقرارت التعيين وده بيكون قدام الدئره السابعه بمجلس الدوله بعد طبعا تقديم التظلم فى الميعاد وانتظار المواعيد المقرره
لكن فى ملحوظه سالت فيها انه بالنسبه للنيابه العامه لما بتعمل تظلم بيبت فيه لجنه اسمها لجنه شئون القضاه ولما بتحب ترفع قضيه بتكون قدام محكمه الجنايات
وشكرا ارجو انى اكون افدتكم
والله اعلى واعلم[/quote]

والله يا استا بيبو الكينج انا لى واحد صاحبى قدم فى النيابة العامة دفعة 2005 تكميلية ولم يقبل، راح مقدم تظلم ، بعد كده قدم طعن فى محكمة النقض فى ( دائرة رجال القضاء) و تم تحديد جلسة له لنظر الطعن
انت تقصد بالقضيه الى بتكون قدام محكمه الجنايات ( دائرة رجال القضاء ) ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ارجو المشاركة فى الموضوع لمن لديه معلومات

القنصلى
07-09-2007, 10:16 PM
بص يا باشا انا سالت اكتر من مره فى الموضوع ده ونواب فى النقض ومستشارين فى التفتيش قالوا
انه لما بترفع قضيه بتنظرها محكمه النقض وبتكون قدام دائره شئون القضاه

محمدمنصورحرب
08-09-2007, 03:36 AM
كل الشكر للدبلوماسى 00 واريد الاستفسار عن التظلمات التى قدمت عن دفعة 2005 نيابة عامة هل تم رفضها ام لا وان تم قبولها فمتى ستظهر نتيجتها ارجو توضيح ذلك الامر 000

يا جماعة لو سمحتو حد يفيدنى عن استفسارى دة انا بعتة اكتلر من مرة ومحدش رد عليا 00 ارجو الافادة 000:thinking::director::director::director::direct or::director:

hadad
08-09-2007, 06:53 AM
وانا كمان عايز اعرف التظلمات بتاعت 2005 نيابه عامه هل حيتعينوا ولا مفيش امل
شكرا لكم

النائب العام المصرى
08-09-2007, 02:15 PM
كنت عايز استفسر على حكاية الوساطة فى النيابة العامة فى ولا لا طيب ولو فى هل هى لابناء المستشارين فقط ولا اى حد يجيب وسطة تدخلوا ؟؟؟ ارجو الافادة معلش السؤال بارد شوية بس علشان نكون كلنا على نور....وشكرا

ممكن من احد المشرفين الرد على سؤالى ولو فى اى حرج من الاجابة يمكن لاحدهم ان يكلمنى على الخاص وانا فى الانتظار لان هذا السؤال احتاج الرد عليه ولو من احد الاعضاء وبالاخص الاعضاء الذين كانت لهم التجربة.........وشكرا

البتانونى
08-09-2007, 05:39 PM
بص يا باشا انا سالت اكتر من مره فى الموضوع ده ونواب فى النقض ومستشارين فى التفتيش قالوا
انه لما بترفع قضيه بتنظرها محكمه النقض وبتكون قدام دائره شئون القضاه

يا بيبو باشا يعنى قصد سيادتك ان بالنسبة للنيابة العامة القضية الى بتترفع فى دائرة رجال القضاء او شؤن القضاء هى الى صح ولا ان الواحد يرفع قضية فى محكمة الجنايات زى ما سيادتك ما قولت قبل كدة عن ان الى عايز يرفع قضية يكون فى محكمة الجنايات؟؟؟

ولا قصد معاليك ان الطعن الى بيتقدم فى شئون القضاء او دائرة رجال القضاء زيه زى التظلم العادى وانه ليس بالقضية بالمعنى الفعلى و انما يعد تظلم ايضا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
]ارجو مزيد من التوضيح والتفصيل فى هذا الموضوع من واقع انك سألت مستشاريين فى الموضوع ده بالاخص ----------------------[/size]

القنصلى
08-09-2007, 06:05 PM
بص يا باشا اولا انتا بتكون عامل تظلم طبعا وبتاخد رقمه والمفروض انه بيفصل فيه مجلس القضاء الاعلى
بعد كده المفروض انك لما بترفع قضيه بتكون قدام مجلس الدوله لكن هنا خروج على هذا الاصل
لما بترفع قضيه بتكون قدام محكمه النقض قدام دائره من دوائره المحكمه اسمها دائره شئون القضاه
يعنى الدائره دى جوا المحكمه ومن ضمن دوائر المحكمه

اما عن انك تاخد حكم انا ما سمعتش خالص بكده يعنى صعب
مجلس الدوله ممكن وممكن جدا يكفى انه فى 2/9 اللى فات ده مطلع 12 حكم باحقيه تعيين على المجلس نفسه والنيابه الاداريه والهيئه

ayman_ allam
09-09-2007, 02:12 AM
طيب يا باشا انا دفعه 2007 لو سمحت سيادتك تقولى اقدم امتى وامتى اعرف قبلت ام لا وما هى المراحل التىتمر بها عمليه القبول؟شكرا جزيلا لسيادتكم

الدبلوماسى
09-09-2007, 02:31 AM
طيب يا باشا انا دفعه 2007 لو سمحت سيادتك تقولى اقدم امتى وامتى اعرف قبلت ام لا وما هى المراحل التىتمر بها عمليه القبول؟شكرا جزيلا لسيادتكم

اخى الكريم تمت الاجابه على هذا السوال فى هذا الموضوع كثيرا ولكننا سنجاوب عليه مرة اخرى

النيابه العامه دفعة 2007 من المنتظر فتح القبول بها فى منتصف شهر يناير 2008 وعند نزول الاعلان ستجده على صفحات المنتدى وسيكون هناك موضوع خاص به وسنكون معكم خطوه بخطوه

والاعلان يتم نشره بااحد الصحف القوميه الا وهى صحيفة الاهرام والاخبار والجمهوريه

اما تفاصيل المقابلات والمراحل التى يمر بها المرشح فيمكنك الاطلاع على موضوع النيابه العامه دفعة 2006 لمعرفة ذلك

وشكرا

عاشق عمرو ذكى
09-09-2007, 12:16 PM
لى استفسارين ياشباب هامين جدا واتمنى الاجابة المفصلة عنهما

اولا بالنسبة للنيابة الادارية 2005 هل تم تعينهم وصدر قرار بالتعين ولا ايه وهما فين دلوقتى ؟

والنيابة الادارية 2006 هل حقيقى وصلوا لكشف الطبى او ماذا ؟

السؤال الثانى

التظلمات بتاعة النيابة العامة دفعة 2005 وصلت لحد امتى وهما حقيقى حيتم تعين المختارين منهم

مع تعين دفعة 2006 نيابة عامة ؟

اتمنى الاجابة على السؤالين

رجل قانون
09-09-2007, 02:32 PM
لى استفسارين ياشباب هامين جدا واتمنى الاجابة المفصلة عنهما

اولا بالنسبة للنيابة الادارية 2005 هل تم تعينهم وصدر قرار بالتعين ولا ايه وهما فين دلوقتى ؟

والنيابة الادارية 2006 هل حقيقى وصلوا لكشف الطبى او ماذا ؟

السؤال الثانى

التظلمات بتاعة النيابة العامة دفعة 2005 وصلت لحد امتى وهما حقيقى حيتم تعين المختارين منهم

مع تعين دفعة 2006 نيابة عامة ؟

اتمنى الاجابة على السؤالين

بالنسبة للنيابة الادارية 2005 كشفوا طبى وعلى وشك صدور قرارهم .

بالنسبة للنيابة الادارية 2006 لسه نزلهم التحريات مين قال انهم حيكشفوا طبى الان لسه بدرى خالص سنه كده .

بالنسبة للتظلمات 2005 لاينظر اليها ولن تعين مع دفعة 2006 لان التعيين يكون وفقا لشروط موضوعه سلفا والتظلم لن يثمر عن نتيجه ولن ينظر اليه اساسا اما رفع الدعوى للتخطى فمن الممكن ان يصل لنتيجة ولكن السوابق لم تصل لنتيجه على حد علمى والله اعلم .

عاشق عمرو ذكى
09-09-2007, 03:02 PM
يعنى ياباشا التظلمات دى ملهاش فايدة

اصل زى ما احنا عارفين ان ابن اخو السيد مفيد شهاب عامل تظلم

وهو جايب تقدير كويس يعنى هو مش حيتاخد ولا ايه

اعتقد انه سوف يتاخد

ياباشا ونبى اتأكدلى من التظلمات ضرورى

ومعلش ياباشا انا تعبك معاى

محمدمنصورحرب
10-09-2007, 03:33 AM
يا زميلى العزيز انا المعلومات اللى عندى بتأكد كلامك بان تظلمات 2005 سوف تظهر مع نتيجة 2006 ولكن هذا الكلام ليس موضع ثقة ولكن يحتاج للتأكيد من مصدر ثقة كمشرفى المنتدى او أى شخص لة صلة بمجلس القضاء الاعلى وهؤلاء هم ما نأمل فى افادتهم لنا 00 والله ولى التوفيق 000 وشكرا

وانا سمعت ايضا ان تظلمات 2005 سوف تحظى بكثير من الاهتمام علشان خاطر عيون سيادة الوزير / مفيد شهاب 00 طبعا معاليك عارف السبب 00!!!

رجل قانون
10-09-2007, 04:49 AM
لقد جاوبت السؤال هذا سابقا وقلت انه لاينظر للتظلمات لان التعيين يكون وفق شروط تضعها الجهة المنوط بها التعيين وفق سلطتها التقديرية فلا داعى لاثارة البلبلة ومن يقول بان تظلمات 2005 ستعين مع دفعه 2006 كلامه عار من الصحه تماما لا ن هذه دفعة وتلك دفعة اخرى فلاداعى لاثارة الاشاعات يا جماعه نحن فى غنى عن ذلك.

ayman_ allam
11-09-2007, 04:46 AM
الف شكر يا اخى الفاضل وربنا يبارك فيك وكثر من امثالك الذى هم لاخوانهم نافعين

امير الانتقام
11-09-2007, 05:00 AM
اول احب اقول سلام عليكم
ثانيا عاوزاعرف اعمل ايه عشان اخد نجوم زى الي بشوفها عند بعض الاعضاء هل دى بعدد المشاركات ام بالمواضيع التى يكون فيها ردود كثيره؟
عاوز احط صوره جنب إسمى احطها ازاى ولا مينفعش للاعضاء الجدد ؟انا ملاحظ كده ان الاعضاء الجديده والسوبر ملهمش صور والمميز لهم صور

رجل قانون
11-09-2007, 03:18 PM
اول احب اقول سلام عليكم
ثانيا عاوزاعرف اعمل ايه عشان اخد نجوم زى الي بشوفها عند بعض الاعضاء هل دى بعدد المشاركات ام بالمواضيع التى يكون فيها ردود كثيره؟
عاوز احط صوره جنب إسمى احطها ازاى ولا مينفعش للاعضاء الجدد ؟انا ملاحظ كده ان الاعضاء الجديده والسوبر ملهمش صور والمميز لهم صور

النجوم بعدد المشاركات التى تدل على نشاطك ومحاولتك للا فاده مش جاى ضيف وخلاص .

بالنسبه للصوره حضرتك فى اعلى الصفحه فوق خالص حتلاقى فى اقصى اليمين حاجة اسمها لوحة التحكم حتفتحها حتلاقى حاجات فى اقصى اليمين منها تغيير الصوره الرمزيه حتلاقى صور تختار منها وشكرا .

dady123
11-09-2007, 06:38 PM
موعد سحب ملف النيلبة العامة ومجلس الدولة وايضا موعد اعلان النتيجة

رجل قانون
11-09-2007, 07:36 PM
موعد سحب ملف النيلبة العامة ومجلس الدولة وايضا موعد اعلان النتيجة

موعد سحب النيابة العامة عادة فى شهر يناير من كل عام وموعد ظهورها فى الوضع الطبيعى فبراير او اول مارس فى حالة تاخيرها تطلع فى شهر مايو ولكن من الممكن ان تطلع قبل شهر فبراير فى حالة الاستعجال.

بالنسبة للمجلس فانه ليس له موعد محدد على الاقل فى السنوات الاخيره اما قبل ذلك فكان يفتح قبل النيابة العامة ويعين قبل النيابة العامة .

ahmedazawy83
15-09-2007, 11:55 PM
اريد الاستفسار حول مواعيد تقدم دفعة 2007 لاختبارات الهيئات القضائية مع العلم بانى معافى نهائيا من التجنيد وهل يمكن التقدم مع دفعة سابقة لدفعتى

رجل قانون
16-09-2007, 12:19 AM
اريد الاستفسار حول مواعيد تقدم دفعة 2007 لاختبارات الهيئات القضائية مع العلم بانى معافى نهائيا من التجنيد وهل يمكن التقدم مع دفعة سابقة لدفعتى

هذا التساؤل جاوبنا عنه مرارا وتكرارا ولكن لامانع من التكرار موعد التقديم يكون بداية من شهر يناير من كل عام عبر اعلان ينشر فى الصحف اليومية وخاصة الاهرام والجمهورية وستجده باذن الله على صفحات قسم الخريجين فور صدوره واما عن حقك فى التقدم مع دفعة سابقه فهذا غير جائز لان الاعلان ينزل مخصص لدفعة محددة

شكرا .

عبدو
17-09-2007, 01:09 AM
السلام عليكم اولا عندى سوال ممكن اعرف اجابتة لية النيابة الادارية السنة دى نزلت التحريات عن كل المتقدمين هل دة دليل على قبول من توافر الصفات فية ولا فية كوسة تانى واية معيار القبول انا ابى مزارع مش عارف اية الظروف انا اقبل ولا لا ياريت تجاوبونى انا متنتظر الرد وكمان اية اخبار مسابقة الشهر العقارى

رجل قانون
17-09-2007, 01:28 AM
السلام عليكم اولا عندى سوال ممكن اعرف اجابتة لية النيابة الادارية السنة دى نزلت التحريات عن كل المتقدمين هل دة دليل على قبول من توافر الصفات فية ولا فية كوسة تانى واية معيار القبول انا ابى مزارع مش عارف اية الظروف انا اقبل ولا لا ياريت تجاوبونى انا متنتظر الرد وكمان اية اخبار مسابقة الشهر العقارى

الوضع فى النيابة الادارية يختلف عن الوضع فى النيابة العامة فبينما تنزل التحريات فى النيابة العامى لعدد قليل وهو الذى استقر عليه مجلس القضاء الاعلى فى ضوء المقابلة ومؤهلات الشخص وغيرها فى ضوء تقديرها الخاص ويتم نزول التحريات لهم بجميع انواعها حتى يصلوا للكشف الطبى لكن الوضع فى النيابة الادارية ليس كذلك حيث ينزل تحريات للمعظم من الدفعة فاذا ما رجعت تحرياتهم الى الهيئة اجتمع المجلس ثانية واختار المرشحين لشغل الوظيقة فى ضوء الدرجات المالية وضوء التقديرات وظروف كل مرشح والعدد الموضوع لكل جامعة وهكذا .

crazy_eyes12000000
18-09-2007, 03:02 AM
انا من السويس وخريج جامعة القاهره دفعة الجيد ومقدم نيابه عامه واداريه ورغم كل ده مافيش حد من محافظة السويس جاتله تحريات او اي حاجه حتي خريجي الجامعات الاخري فلو في حد هنا من السويس او خارجها وممكن يفيدني ياريت وهل التحريات الجنائيه ممكن تتاخر لحد دلوقت او ما تجيش لحد من المحافظه خالص

رجل قانون
18-09-2007, 04:21 AM
انا من السويس وخريج جامعة القاهره دفعة الجيد ومقدم نيابه عامه واداريه ورغم كل ده مافيش حد من محافظة السويس جاتله تحريات او اي حاجه حتي خريجي الجامعات الاخري فلو في حد هنا من السويس او خارجها وممكن يفيدني ياريت وهل التحريات الجنائيه ممكن تتاخر لحد دلوقت او ما تجيش لحد من المحافظه خالص

نزول التحريات مرتبط بالجامعة وموعد مقابلتها فى النيابة العامة ومن الممكن ان لاتنزل التحريات لابناء محافظه واحده جميعا لعدم توافر الشروط فيهم بعكس ابناء دفعة واحدة وعموما تحريات النيابة العامة ونزولها قد انتهى منذ زم اما عن تحريات النيابة الاداريعه فهى تنزل على شرائح وفى فترات متعاقبة وربما لم تصل اليكم بعد .

إبراهيم هجرس
18-09-2007, 11:44 PM
انا عايز استفسر من حضرتك على حاجة انا ولدى محامى عام فى محكمة النقض ومتوفىوكان على علاقة طيبة بمقبل بية شاكر وانا لسة مخلص حقوق دفعة 2006 وجايب مقبول ومش عارف اية مصيرى هل فية دفعة تكميلية ولا لا يا ريت تفدنى فى اسرع وقت
انا معلش يا استاذ لقيت نفسي مضطر ارد عليك

لما اللي جايب مقبول يتعين في النيابة امال اللي جايب جيد جدا أو امتياز يعمل اية يغسل حمامات ولا اية:93:

عبدو
19-09-2007, 01:35 AM
ممكن اسال سوال ؟ اية اخبار مسابقة الشهر العقارى ؟ كمان تحريات النيابة الادارية نزلت لكلة هل دة دليل على قبول من تتوافر فية التحريات السليمة ام فية كوسة تانى؟شكرا

crazy_eyes12000000
19-09-2007, 02:03 AM
هو اللي خريج جامعة القاهره ومقدم نيابه اداريه ينتظر نزول التحريات خلال هذه الايام ام من الممكن ان تنزل متاخر وهل هي مرتبطه بالجامعات ام من الممكن نزولها متاخربعد الجامعات الاخري وهل ممكن تكون التحريات سريه من غير مايبعتوا لحد وشكرا

الدبلوماسى
19-09-2007, 03:11 AM
ممكن اسال سوال ؟ اية اخبار مسابقة الشهر العقارى ؟ كمان تحريات النيابة الادارية نزلت لكلة هل دة دليل على قبول من تتوافر فية التحريات السليمة ام فية كوسة تانى؟شكرا

الشهر العقارى مازال فى مرحلة الفرز

الاداريه لم تنزل للجميع ولكنها تنزل على دفعات متتاليه كلما انتهى الامن من تحريات مجموعة يتم نزول مجموعة جديده

والاداريه مازال امامها وقت كبير جدا لظهورها ذلك بالنسبه للاداريه دفعة 2006

والتحريات السليمه للمرشح ليس شرطا للتعيين لان التقدير ايضا يلعب دورا اساسا فى ذلك وذلك مااتضح بالنسبه لدفعة 2005 عندما طلب وزير العدل استبعاد بعض المرشحين لقلة تقديرهم ووضع من هم اكثر تقديرا

وشكرا

الدبلوماسى
19-09-2007, 03:19 AM
هو اللي خريج جامعة القاهره ومقدم نيابه اداريه ينتظر نزول التحريات خلال هذه الايام ام من الممكن ان تنزل متاخر وهل هي مرتبطه بالجامعات ام من الممكن نزولها متاخربعد الجامعات الاخري وهل ممكن تكون التحريات سريه من غير مايبعتوا لحد وشكرا

التحريات تنزل حسب المحافظات اى ان كل مديرية ام بكل محافظه تستلم اسماء الاشخاص المطلوب التحرى عنهم والذين يدخلون فى نطاقهم الاقليمى

الموضوع لا يتعلق بالجامعه كما كانت فى المقابلات التحريات لاتكون سريه لابد ان ياتى لك مندوب من الامن يطلب منك التوجه الى مقر المديرية حتى تملاء بعض البيانات المطلوبه منك

وشكرا

إبراهيم هجرس
19-09-2007, 11:16 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا يا جماعة عندي سؤال مهم جدا أنا بخصوص إعلان مسابقة الشهر العقاري في واحد قال لي "يا ابني خلاص متفكرش كتير التعيين تم فعلا في الوظائف دي بس مأعلنوش عنه لكن الناس استلمت الشغل خلاص" ............ أنا بس عاوز أتأكد من الخبر مش أكتر يا ريت لو أي حد من الأخوه عنده معلومات أكيدة يا ريت يعرفهلنا على طول وجزاه الله خيراً

لا يفوتني أن أشكر القائمين على هذا المنتدى عامة والقائمين على هذا القسم خاصة أبا بجد أعجز عن وفاء حقهم لأن الكلام وحده غير كافي ............... جزأهم الله خيراً

رجل قانون
19-09-2007, 11:33 AM
أنا يا جماعة عندي سؤال مهم جدا أنا بخصوص إعلان مسابقة الشهر العقاري في واحد قال لي "يا ابني خلاص متفكرش كتير التعيين تم فعلا في الوظائف دي بس مأعلنوش عنه لكن الناس استلمت الشغل خلاص" ............ أنا بس عاوز أتأكد من الخبر مش أكتر يا ريت لو أي حد من الأخوه عنده معلومات أكيدة يا ريت يعرفهلنا على طول وجزاه الله خيراً

لا يفوتني أن أشكر القائمين على هذا المنتدى عامة والقائمين على هذا القسم خاصة أبا بجد أعجز عن وفاء حقهم لأن الكلام وحده غير كافي ............... جزأهم الله خيراً

حقا من قال لا اعلم فقد افتى ومن ادعى بغير علم فقد أخطأ ياعزيزى من ادعى وقال لك انه قد تم الانتهاء من ذلك ووزعت سرا واستلموا قد افترى على وزارة العدل بالقائمين عليها حاليا الثمه العامة الان هى الشفافية وان يتم اسناد الوظائف الى الاعلى تقديرا وعند التساوى يلجأ الى الاعلى فى مجموع الدرجات واؤكد لك لان لايوجد واحد استلم فى الشهر العقارى وانه لايستلم اى شخص لاتنطبق عليه الشروط الوارده فى الاعلان سيستلم وبارك لنا فى وزارة العدل والقائمين عليها يا عزيزى مصر بخير والله حرام نفضل نضحك على بعض ونظن ان مفهاش خير لا والله فيها كل خير .

إبراهيم هجرس
19-09-2007, 04:32 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الأخ رجل القانون أنا كنت تقريباً متأكد من كذب هذا الرجل هو أساساً يدعي العلم بخبايا الأمور وأن له علاقات وكدة بس واضح من كلامه انه مجرد قرع وبس ........... بس بجد كلامه قلقني جدا خصوصا أن هذه الوظيفة فيها الأمل بإذن الله ....... فسؤالي كان من باب الاستفهام وفقط لا غير..... وشكراً لك على الإفادة.

محمد عبد الغفار
20-09-2007, 02:58 AM
إخوانى وأخواتى الأعضاء والزملاء لى رجاء خاص يتعلق بالإستفسار عن القرار الجمهورى الصادر بتعيين دفعة معاونى النيابة العامة خريجى دفعة عام 2005 أصلية وتكميلية.
أرجو ممن يعلم رقم ذلك القرار وتاريخ نشره بالجريدة الرسمية موافاتى بهذا الرقم وكتابته لى هنا فى هذا الموضوع وله وللجميع جزيل الشكر وخالص التحية.
أخوكم محمد.

رجل قانون
20-09-2007, 03:10 AM
إخوانى وأخواتى الأعضاء والزملاء لى رجاء خاص يتعلق بالإستفسار عن القرار الجمهورى الصادر بتعيين دفعة معاونى النيابة العامة خريجى دفعة عام 2005 أصلية وتكميلية.
أرجو ممن يعلم رقم ذلك القرار وتاريخ نشره بالجريدة الرسمية موافاتى بهذا الرقم وكتابته لى هنا فى هذا الموضوع وله وللجميع جزيل الشكر وخالص التحية.
أخوكم محمد.

القرار الجمهورى منشور فى موضوع النيابة العامة 2005 الاساسية والتكميلية فارجع اليه داخل القسم وستجد كل ما تريد معرفته .

محمد عبد الغفار
20-09-2007, 03:23 AM
القرار الجمهورى منشور فى موضوع النيابة العامة 2005 الاساسية والتكميلية فارجع اليه داخل القسم وستجد كل ما تريد معرفته .

موضوع النيابة العامة الأصلية فيه صيغة القرار فقط وعدد المعينين , وحتى أسماء المعينين وتوزيعاتهم موجودة بالكامل , ولكن ما اسأل عنه وهو الذى ليس موجودآ أخى الفاضل: هو رقم القرار الجمهورى .
يعنى مثلآ لما بيطلع قرار جمهورى بالتعيين بيقول لك:
أصدر السيد الرئيس حسنى مبارك القرار الجمهورى رقم ( كذا ) لسنة ( كذا ) بشأن تعيين ( كذا )
فالمطلوب اخى الفاضل وما أريد معرفته هو :
رقم القرار الجمهورى الصادر , وتاريخ نشره بالجريدة الرسمية , فإن تعذر معرفة تاريخ نشره فما أريده فقط هو رقمه.

ثم يا أخى الفاضل أنا أحييك وأشكرك على سرعة ردك على فى هذا الإستفسار , ولكن ما أريد أن ألفت نظرك بشأنه هو إننى عندما كتبت ذلك الإستفسار فى موضوع منفصل قائم بذاته ولم أشارك به فى هذا الموضوع كان لسبب وعلة , هو أننى كنت أريد من أن يطلع عليه الجميع من زورا القسم وأعضائه , لأنى كما كتبت أولآ أريد تلك المعلومة بأقصى سرعة , وانت بنقلك له ووضعه كمشاركة داخل الموضوع أزلت العلة من وضعى له , لنه من الممكن الآن ألا يراه او يعلم عنه أحد لأن ليس كل من يدخل من الأعضاء للقسم يقوم بقرائة موضوع الإستفسارات, فشكرآ لك ألف شكر , وأتمنى أن يرى اى أحد من الأخوة الأعضاء إستفسارى ذلك بعد أن قمت بنقله حتى يستطيع احد ان يجيب على ويعطينى رقم ذلك القرار إن كان يعلم به.

رجل قانون
20-09-2007, 03:53 AM
نقل الاستفسار الى موضوع الاستفسارات من قبيل التنظيم المستمر للقسم ولا تقلق سوف اوفيك بالرد باذن الله وسابحث هذا الموضوع.

محمد عبد الغفار
20-09-2007, 04:04 AM
نقل الاستفسار الى موضوع الاستفسارات من قبيل التنظيم المستمر للقسم ولا تقلق سوف اوفيك بالرد باذن الله وسابحث هذا الموضوع.

إن شاء الله رب العالمين
ولك خالص وجزيل الشكر مقدمآ ولك جزيل تقديرى وإحترامى أخى الكريم

الدبلوماسى
20-09-2007, 07:51 PM
موضوع النيابة العامة الأصلية فيه صيغة القرار فقط وعدد المعينين , وحتى أسماء المعينين وتوزيعاتهم موجودة بالكامل , ولكن ما اسأل عنه وهو الذى ليس موجودآ أخى الفاضل: هو رقم القرار الجمهورى .
يعنى مثلآ لما بيطلع قرار جمهورى بالتعيين بيقول لك:
أصدر السيد الرئيس حسنى مبارك القرار الجمهورى رقم ( كذا ) لسنة ( كذا ) بشأن تعيين ( كذا )
فالمطلوب اخى الفاضل وما أريد معرفته هو :
رقم القرار الجمهورى الصادر , وتاريخ نشره بالجريدة الرسمية , فإن تعذر معرفة تاريخ نشره فما أريده فقط هو رقمه.

ثم يا أخى الفاضل أنا أحييك وأشكرك على سرعة ردك على فى هذا الإستفسار , ولكن ما أريد أن ألفت نظرك بشأنه هو إننى عندما كتبت ذلك الإستفسار فى موضوع منفصل قائم بذاته ولم أشارك به فى هذا الموضوع كان لسبب وعلة , هو أننى كنت أريد من أن يطلع عليه الجميع من زورا القسم وأعضائه , لأنى كما كتبت أولآ أريد تلك المعلومة بأقصى سرعة , وانت بنقلك له ووضعه كمشاركة داخل الموضوع أزلت العلة من وضعى له , لنه من الممكن الآن ألا يراه او يعلم عنه أحد لأن ليس كل من يدخل من الأعضاء للقسم يقوم بقرائة موضوع الإستفسارات, فشكرآ لك ألف شكر , وأتمنى أن يرى اى أحد من الأخوة الأعضاء إستفسارى ذلك بعد أن قمت بنقله حتى يستطيع احد ان يجيب على ويعطينى رقم ذلك القرار إن كان يعلم به.

اخى الكريم فى البدايه احب ان اوضح لك ان من قام بنقل المشاركه هو اشراف الخريجين كما قال لك الزميل الفاضل رجل القانون لانه من قبيل تطبيق قانون المنتدى الموضوع على راس صفحة المنتدى ويتم عمل ذلك مع الاعضاء كافه
فمشاركة سيادتك هى من قبيل الاستفسار ولذلك تم وضعها فى الموضوع المخصص لهذا النوع من المشاركات

واعلم اخى الكريم ان منتدى الخريجين لايهمل اى مشاركه تكتب به ولديك موضوع الاستفسارات ستجد ان اى مشاركه لاى عضو لها رد عليها

ارجو ان يكون قد تم الايضاح

بخصوص الاستفسار المقدم من سيادتك

رقم القرار الجمهورى لم يعلن فى اى صحيفة نشرت الخبر ويمكن لك التوجه الى دار القضاء العالى لمعرفة رقم القرار الجمهورى الصادر بتعين معاونى النيابه العامه دفعة 2005 اساسى وتكميلى

ومايمكننا به مساعدتك هو ذكر تاريخ نشر القرار بجريدة الجمهوريه

وهو التاسع من مايو لسنة 2007

شكرا وتقبل تحياتى

محمد عبد الغفار
21-09-2007, 05:08 AM
اخى الكريم فى البدايه احب ان اوضح لك ان من قام بنقل المشاركه هو اشراف الخريجين كما قال لك الزميل الفاضل رجل القانون لانه من قبيل تطبيق قانون المنتدى الموضوع على راس صفحة المنتدى ويتم عمل ذلك مع الاعضاء كافه
فمشاركة سيادتك هى من قبيل الاستفسار ولذلك تم وضعها فى الموضوع المخصص لهذا النوع من المشاركات

واعلم اخى الكريم ان منتدى الخريجين لايهمل اى مشاركه تكتب به ولديك موضوع الاستفسارات ستجد ان اى مشاركه لاى عضو لها رد عليها

ارجو ان يكون قد تم الايضاح

بخصوص الاستفسار المقدم من سيادتك

رقم القرار الجمهورى لم يعلن فى اى صحيفة نشرت الخبر ويمكن لك التوجه الى دار القضاء العالى لمعرفة رقم القرار الجمهورى الصادر بتعين معاونى النيابه العامه دفعة 2005 اساسى وتكميلى

ومايمكننا به مساعدتك هو ذكر تاريخ نشر القرار بجريدة الجمهوريه

وهو التاسع من مايو لسنة 2007

شكرا وتقبل تحياتى

تم الإيضاح وشكرآ اخى الفاضل. ولكن أخى رجل قانون
قد أوضح موضوع نقل الموضوع لموضوع الإستفسارات وأنا تفهمته والحمد لله وفهمت قصده , يعنى لم يكن هناك حاجة للتوضيح أكثر , لأنى لم اختلف مع أخى رجل قانون .
وقد تم إعتماد القرار الجمهورى من السيد الرئيس بتاريخ 7 مايو ونشر بالجريدة الرسمية زى ما سيادتك قلت يوم 9 مايو, وانا خلاص الحمد لله جبت القرار نفسه , فشكرآ ألف شكر.

عبدو
22-09-2007, 02:05 AM
ممكن اعرف بس تحريات النيابة الادارية السنة دى نزلت لكل المتقدمين الحاصلين على جيد بعكس السنة التى من قبل فهل دة دليل على قبول من تكون تحرياتة سليمة ام فية شروط تانى علما بان تقديرى التراكمى جيد مرتفع واية معيار القبول وهل الحيازة شرط للقبول كزلك ان يكون والدى المتقدم حاصلين على موهل عالى ارجو الرد المفيد شكرا

القاضى
22-09-2007, 02:15 AM
فى سؤال ارجو من مشرف المنتدى الاجابة عليه فى الحوار الصحفى بين جريدة الوفد
والمستشار مقبل شاكر
ولما تحدث عن اختيار افضل العناصر فى تعين وكلاء النيابة
قال لابد من موافقة الجهات الاتية على المرشح
وهىوتحريات من أربع جهات مخابرات عامة، ومباحث أمن الدولة، ومباحث جنائية، والنيابة العامة والجهات الأربع تجمع عليه، ثم الامتحان هل يصلح أم لا،
فما هو المقصود بالامتحان؟

الدبلوماسى
22-09-2007, 03:45 AM
فى سؤال ارجو من مشرف المنتدى الاجابة عليه فى الحوار الصحفى بين جريدة الوفد
والمستشار مقبل شاكر
ولما تحدث عن اختيار افضل العناصر فى تعين وكلاء النيابة
قال لابد من موافقة الجهات الاتية على المرشح
وهىوتحريات من أربع جهات مخابرات عامة، ومباحث أمن الدولة، ومباحث جنائية، والنيابة العامة والجهات الأربع تجمع عليه، ثم الامتحان هل يصلح أم لا،
فما هو المقصود بالامتحان؟

المقصود بالامتحان هو مقابلة مجلس القضاء الاعلى واجابتك للاسئله التى سوف توجه لك

محمد عبد الغفار
24-09-2007, 08:41 PM
السلام عليكم انا محمد من المنصوره خريج شريعه وقانون بتقدير ممتاز مع مرتبة الشرف وعايز اعرف اى حاجه عن مواعيد التقديم للهيئات

إن كنت دفعة 2007 فإن شاء الله يا محمد لسة الهيئات كلها لم تعلن عن فتح باب التقديم حتى الآن , وإن شاء الله إنتظر الإعلانات بدأ من بعد العيد الصغير وحتى شهر يناير , وبالتوفيق إن شاء الله .
لكن دفعة 2006 فقد إنتهت من جميع مقابلاتها فى النيابة العامة والإدارية وحتى النيابة العامة إنتهت من تحرياتها .

محمد عبد الغفار
24-09-2007, 08:57 PM
ممكن اعرف بس تحريات النيابة الادارية السنة دى نزلت لكل المتقدمين الحاصلين على جيد بعكس السنة التى من قبل فهل دة دليل على قبول من تكون تحرياتة سليمة ام فية شروط تانى علما بان تقديرى التراكمى جيد مرتفع واية معيار القبول وهل الحيازة شرط للقبول كزلك ان يكون والدى المتقدم حاصلين على موهل عالى ارجو الرد المفيد شكرا

بالنسبة للتحريات أخى الفاضل:
فالتحريات بتنزل للجميع كامر طبيعى , والسنة اللى فاتت التحريات نزلت برضه للجميع وليس العكس.
وبالنسبة لقبول من تكون تحرياته سليمة أو غير سليمة , فده شيئ خاص فقط بمن يقومون بالقبول أى القائمين على الإختيارات , لأن طبعآ زى ما حضرتك عارف والجميع عارفين إن فى دفعة 20058 نيابة عامة تكميلية قد قاموا بتعيين الأعضاء المتقدمين بدون حتى معرفة نتيجة تحرياتهم لأنها لم تكن وصلت للمجلس عند صدور القرار وتعيينهم.
وبالنسبة لموضوع الحيازة وهل هى شرط للقبول , فده شيئ سمعنا ناس كتير بتتكلم عنه لكنهم لم يتكلموا عنه بصورة رسمية , يعنى ليس هناك تأكيد رسمى على موضوع الحيازة كشرط للقبول.
وبالنسبة لأن يكون والدى المتقدم حاصلين على مؤهل عالى :
فده كلام كتير سمعناه خاصة فى النيابة العامة , ولكن واقع الحال يؤكد العكس تماما , فالدفعة التى تم تعيينها فى 2005 سمعنا الكثير من أبناء المستشارين يتحدثون عن ذلك , بل سمعنا مستشارين بأنفسهم يذكرون ذلك , ثم فوجئنا بتعيين أشخاص عاديين جدآ آبائهم أناس عاديين جدآ ليس لهم علاقة بالتعليم العالى أو حتى التعليم نهائيآ.
وطبعآ دفعة 2005 دى الدفعة الوحيدة اللى الواحد يجب ألا يقيس عليها بأى مقياس لأنها كانت دفعة المعجزات بحق , يعنى المعجزات اللى محصلتش من أيام الرسول واللى إنتهت بعصره عليه أفضل الصلاة والسلام , قام المجلس الأعلى للقضاء بتحقيقها كلها فى دفعة 2005 الأصلية والتكميلية فعين أعضاء بدون وصول نتائج تحرياتهم ( كما قرأنا فى الجرائد والمجلات على لسان الجميع ) وعين أعضاء ب ( 65% فقط لاغير ) وترك متقدمين بدأ من ( 75 % وحتى 85% ) وفضل عليهم ال ( 56% ) يعنى فضل المتفوقين دراسيآ وعلميآ ودماغيا.

وربنا يوفقك يارب ويوفق الجميع وميحصلش معاكم اللى حصل لمتقدمى 2005.

القنصلى
25-09-2007, 06:06 AM
دى دفعه المعجزات فعلا والموضوع خرج عن كل القواعد فى الدفعه بدايه من تعيين بدون تحريات فى دفعه 2005 تكميلى عامة او تعيين الحاصلين على اقل من 70 % وترك الحاصلين على ما فوق 80 % اللى يعنى بجيد جدا فى الاصليه
ان شاء الله ما يحصلش ده مع دفعه 2006 ودفعه 2007 لان الاحساس بالظلم فظيع بس لما الانسان يفتكر ان فى خالق للكون فى اسم من اسمائه (العدل) هيسيب كل حاجه على ربنا وهو بيختار الاصلح للبنى ادم
وربنا يوفق الجميع

محمود البرغوثي
25-09-2007, 08:45 AM
اريد ان اسال سيادتك عن تقديمات النيابه العامه لهذا العام حيث اني خريج 2007 بتقدير امتياز وشكرا

رجل قانون
25-09-2007, 01:19 PM
اريد ان اسال سيادتك عن تقديمات النيابه العامه لهذا العام حيث اني خريج 2007 بتقدير امتياز وشكرا

التقديم يبدا فى جميع الهيئات ابتداء من شهر يناير من كل عام ووقت الاعلان عنه ستجده على صفحات المنتدى فى نفس اليوم باذن الله وبالتوفيق.

dew.dew
25-09-2007, 11:27 PM
انا دفعه 2007 وجبت جيد وهاقدم فى النيابة الادارية انشاء الله بس مش عارفة هالخص كل الكتب بتاعت الاربع سينين ولا فى مصدر تانى واية اللى هيتزاكر غير الادارى ومتقولوش كل المواد لان فيه تاريخ نظم واقتصاد مش معقول هتسائل فيهم

الدبلوماسى
25-09-2007, 11:39 PM
انا دفعه 2007 وجبت جيد وهاقدم فى النيابة الادارية انشاء الله بس مش عارفة هالخص كل الكتب بتاعت الاربع سينين ولا فى مصدر تانى واية اللى هيتزاكر غير الادارى ومتقولوش كل المواد لان فيه تاريخ نظم واقتصاد مش معقول هتسائل فيهم

الاستاذ الفاضل فى البداية نرحب بك بين اعضاء منتدى الخريجين

ثانيا : سيكون هناك موضوعات خاصة بكل هئية قضائيه ينزل لها اعلان من دفعة 2007 وستجدون الموضوع عند نزول الاعلان وسنكون معكم خطوة بخطوة حتى صدور القرار بالتعيين باذن الله

ثالثا : بخصوص النيابه الاداريه قم بمراجعة مادة القانون الادارى للفرقة الثانيه والقضاء الادارى للفرقه الثالثه
ذلك هو ماياتى فيهم اسئلة النيابه الاداريه

ولمشاهدة نماذج الاسئله قم بالاطلاع على موضوع اسئلة النيابه الاداريه وستجد ماتسال عنه وستستفاد باذن الله تعالى

واخيرا رجاء من الاعضاء كافة الالتزام بوضع المشاركات فى موضوعاتها الخاصة بها فى المنتدى وقراءة قانون منتدى الخريجين قبل المشاركه

وشكرا

الــعـــمــدة
28-09-2007, 01:10 AM
ممكن حد يوضح لي هل شعبة التعليم المفتوح اللى ب 630 جنيه في الترم الاول في كلية الحقوق جامعة المنصورة لهم الحق بعد التخرج بعد 4سنين في دخول امتحان النيابة
وشكرااااااااااااا مقدماااااا

عاشق الطموح
28-09-2007, 01:48 AM
مازال السؤال قائما ، هل يجوز للملتحقين بالتعليم المفتوح بكليه الحقوق الالتحاق بوظائف الهيئات القضائيه ؟؟

m.mostafa
28-09-2007, 07:00 AM
السلام عليكم لو سمحتم ياجماعه انا اخوكم محمد مصطفى من المنصوره خريج شريعه وقانون بتقدير ممتاز مع مرتبه الشرف دفعة 2007 وعايز بس اعرف الميعاد اللى الهيئات بتفتح فيه باب التقديم لانى مش عارف اى مواعيد وياريت حد منكم يتكرم ويعرفنى اى حاجه فى الموضوع ويقولى تقريبا كل هيئه من دول بتفتح فى شهر كام لانى قلقان جدا وخايف المواعيد تفوت ومش عارف بقى الوضع هيكون ايه فياريت حد يتكرم ويعرفنى اى حاجه .
و الف مبروك ياجماعه للناس اللى نزلت اسمائهم فى التعيين فى النيابه الاداريه وعقبالنا يارب .
انا معايا تقدير ممتاز مع مرتبه الشرف انا اصلا خريج شريعه وقانون طنطا ومعايا امتياز مع مرتبة الشرف وكنت الاول على الدفعه فى اخر سنه بس انا تقديرى التراكمى التانى على الدفعه وتقريبا التالت على مستوى الجمهوريه بس انا عايز اعرف هل انا لى فرصة كويسه كدا فى النيابه العامه او مجلس الدوله من غير واسطه ولا لازم الواسطه ولا ايه يعنى معقوله مع التقدير دا واحتاج واسطه معلش ياجماعه ياريت حد يريحنى .

النائب العام المصرى
28-09-2007, 08:16 AM
يا استاذ محمد مصطفى ان شاء الله هتقبل انت تالت جمهورية يا راجل ولا داعى للقلق وبعدين النيابة العامة اعلانها انتظره ان شاء الله فى اول العام الجديد والادارية فى شهر 3 وهذا ما لدى من معلومات وعليك ان تكون واثق فى الله انه ان شاء الله قادر انه يعينك بدون وساطة لانك فعلا تعبت عشان توصل للدرجة اللى انت فيها دلوقت.........

رجل قانون
28-09-2007, 06:15 PM
السلام عليكم لو سمحتم ياجماعه انا اخوكم محمد مصطفى من المنصوره خريج شريعه وقانون بتقدير ممتاز مع مرتبه الشرف دفعة 2007 وعايز بس اعرف الميعاد اللى الهيئات بتفتح فيه باب التقديم لانى مش عارف اى مواعيد وياريت حد منكم يتكرم ويعرفنى اى حاجه فى الموضوع ويقولى تقريبا كل هيئه من دول بتفتح فى شهر كام لانى قلقان جدا وخايف المواعيد تفوت ومش عارف بقى الوضع هيكون ايه فياريت حد يتكرم ويعرفنى اى حاجه .
و الف مبروك ياجماعه للناس اللى نزلت اسمائهم فى التعيين فى النيابه الاداريه وعقبالنا يارب .
انا معايا تقدير ممتاز مع مرتبه الشرف انا اصلا خريج شريعه وقانون طنطا ومعايا امتياز مع مرتبة الشرف وكنت الاول على الدفعه فى اخر سنه بس انا تقديرى التراكمى التانى على الدفعه وتقريبا التالت على مستوى الجمهوريه بس انا عايز اعرف هل انا لى فرصة كويسه كدا فى النيابه العامه او مجلس الدوله من غير واسطه ولا لازم الواسطه ولا ايه يعنى معقوله مع التقدير دا واحتاج واسطه معلش ياجماعه ياريت حد يريحنى .

الاخ الفاضل محمد مصطفى مبدئيا حينما تفتح جميع الهيئات سوء تجد اعلانها فى اليوم ذاته على صفحات المنتدى وعموما دائما ماتفتح النيابة العامة فى مطلع كل سنه ميلادية فى خلال شهر يناير .
اما مجلس الدولة فليس له موعد ليفتح فيه ومن الممكن ان يفتح فى نفس الوقت ولكن لدفعتى 2006و2007 فى ان واحد ويظهران فى قرار واحد مثلما حدث مع دفعات 1990و1991و1992 ومن الممكن ان يعين كل منهم بمفرده وحينئذ سيتاخر موعد فتح مجلس الدولة ل2007
بالنسبة للنيابة الادارية وقضايا الدولة فموعد فتحهم يكون فى شهر مارس او ابريل ولاتقلق ستجد الاعلان فى ذات اليوم على صفحات المنتدى داخل قسم الخريجين فلدينا نخبه من الحريصين على افادة الغير .

فيما يتعلق بالتعيين فلاتقلق يمكنك لهذا التقدير التعيين فى مجلس الدولة والنيابة الادارية وهيئة قضايا الدولة ويمكنك التعيين فى النيابة العامة متى توافر فيك بالاضافه للتقدير الشروط التى يرتايها مجلس القضاء الاعلى بالاضافه للتقدير ويتاكدوا من توافرها فيك يوم المقابله ولو تابعت قسم الخريجين لوجدت فيه كل ماتريده من تصريحات لرؤساء الهيئات ومن اسئله للمقابلات وغيرها .

ومن المنتظر ايضا ان يتم تكليف معيدين فى كليات الازهر خلال الشهرين القادمين من خريجى 2006,2007 الحاصلين على اعلى الدرجات فى السنه النهائية فقط .
والهيئات القضائية التقدير المعترف بها امامها هو التقدير التراكمى سواء بالنسبة للحقوق او الشريعة والقانون وعليه ستكون الثانى على دفعتك بتقدير تراكمى جيدجدا وهذا يطمئنك كثيرا فلاتتعجل شىء وانتظر خيرا باذن الله

وما يمنعش انك تقدم فى مسابقة التدريس اللى نزلت امس فى صوت الازهر طالبين فيها 26 الف مدرس فى كافة التخصصات وعلى مستوى جميع المحافظات لحد ما ربنا يرزقك بالافضل لان ان كان المعيدين او الهيئات القضائيه فلاتنتظر التحاقك بها الا بعد سنه بالنسبة للمعيدين وسنه ونصف بالنسبة للهيئات القضائيه فتقديرك ممكن يفيدك فى المسابقه اللى لسه نازله امس ده خصوصا ان العبره بالاعلى تقديرا وعند التساوى يلجأ الى الاعلى فى مجموع الدرجات وده بتاخد بأخر سنه وانت معاك ليسانسين احدهما فى الشريعه به تستطيع التقدم لوظائف خريجى قسم الشريعة الاسلامية وليسانس قانون به تستطيع التقدم لوظائف خريجى الحقوق من هيئات قضائية وغيرها .

وهذا هو الاعلان الوارد فى الاخبار بتاريخ 28/9/2007م :

غدا.. التقدم لمسابقة الأزهر للتعاقد مع 26 ألف مدرس

يبدأ غدا التقدم لمسابقة الأزهر الشريف للتعاقد مع 26 ألفا و92 مدرسا مساعدا بالمعاهد الأزهرية.. ويكون التعاقد بمكافأة شاملة لمدة سنتين قابلة للتجديد وذلك لسد العجز في التخصصات المختلفة.. ويحق لخريجي الأزهر والجامعات الاخري التقدم للعمل بالمناطق الأزهرية بكل المحافظات.. ويتم ترتيب المتقدمين وفقا للأعلي تقديرا والاقدم تخرجا والأكبر سنا.. ويستمر التقديم لمدة 15 يوما، ويكون التقديم من أبناء المركز الذي يقع به كل معهد ولا تعيين في كل محافظة من خارج أبنائها إلا في حالة وجود عجز فيستكمل العدد من الخارج.

اما عن التخصصات فيمكنك الاطلاع عليها بالاطلاع على صوت الازهر تلك الجريدة التى تصدر عن جامعة الازهر .

مع تحيات ادارة قسم الخريجين .

إبراهيم هجرس
29-09-2007, 04:52 PM
الموضوع نصيب وقدر ولازم نرضي بقضاء الله وقدره ونعلم أن ما أصابنا لم يكن ليخطئنا وما أخطئنا لم يكن ليصيبنا ومحدش عارف الخير فين

dew.dew
01-10-2007, 01:52 AM
ممكن استفسر عن حاحة انا امى مش مصرية لكن معاها الجنسيه المصريه هل ده اعاقة فى دخولى النيابة ؟
ثانيا ولدى ع المعاش وكان موظف بسيط فى شركة خاصة و صحابى قالولى لازم يكون ولدى مستشار عشان يقبلونى ولازم يكون الاب والم مصريين واخدها من ئصرها و مقدمش فى الهيئات القضائية .هل الكلام ده صحيح؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الدبلوماسى
01-10-2007, 02:58 AM
ممكن استفسر عن حاحة انا امى مش مصرية لكن معاها الجنسيه المصريه هل ده اعاقة فى دخولى النيابة ؟
ثانيا ولدى ع المعاش وكان موظف بسيط فى شركة خاصة و صحابى قالولى لازم يكون ولدى مستشار عشان يقبلونى ولازم يكون الاب والم مصريين واخدها من ئصرها و مقدمش فى الهيئات القضائية .هل الكلام ده صحيح؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

العضو الفاضل مادامت الجنسية المصرية دائما وغير موقته او معلقة على شرط فيجوز لك التقديم للمسابقة التى من شروطها ان يكون المرشح من ابوين مصريين

اما بخصوص وظيفة الوالد فكما وضح العضو السابق بان هناك من وكلاء النيابة هم من عامة الشعب ومن الطوائف المختلفة الاغنياء والفقراء الموظفون ذو الدرجات العليا بالدولة وكذلك من صغار الموظفون

قم بالتقديم مادم تتوافر بك الشروط المطلوبه للتقديم والنصيب هو ماسوف يحدد

مع تحيات اشراف الخريجين

احمد على احمد على
03-10-2007, 11:44 PM
سلامو عليكو انا خريج 2007 حقوق المنصوره شعبة انجليزى كت عايز اسال هل خريجى الشعبه مطلوبين للعمل فى القطاع العام او الخاص بصوره كبيره ولكم جزيل الشكر

إبراهيم هجرس
04-10-2007, 11:30 AM
سلامو عليكو انا خريج 2007 حقوق المنصوره شعبة انجليزى كت عايز اسال هل خريجى الشعبه مطلوبين للعمل فى القطاع العام او الخاص بصوره كبيره ولكم جزيل الشكر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاستاذ العزيز أحمد أنا قرأت استفسارك بصراحة يسعدني الرد بناءاً على تجربة شخصية وهو إذا وجدت عمل حر أو في القطاع الخاص وتوافرت عندك القدرة على الاستمرارية وتحمل ضغوط العمل والإبداع .......... في هذه الحالة اعتقد أن العمل الحر أفضل لك من ألف وظيفة حكومية خصوصاً أنك حقوق انجليزي وبصراحة العمل الخاص به ميزة لا توجد في العمل الحكومي إذ أنك في العمل الخاص تحصل على الأجر مقابل للمجهود وبزيادة مجهوداتك يزداد أجرك ناهيك عن توفر سبل البحث والإطلاع غالباً وعليه أنصحك بالبحث عن العمل الخاص أولاً قبل البحث عن العمل الحكومي النادر جداً ....... وبالتوفيق