المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هيئة قضايا الدولة دفعة 2006

الصفحات : [1] 2 3 4 5 6 7 8

رجل قانون
19-04-2007, 05:00 AM
هذا الموضوع نتناول فيه كل ما يخص هيئة قضايا الدولة من خريجى 2006 بداية من اعلان الهيئة عن تلقى طلبات الالتحاق بيها ومرورا بالمقابلا ت الشخصية وانتهاءا بصدور القرار الجمهورى الخاص باعلان من وفقوا فى دخول الهيئة باذن الله فهيا بنا (بنين وبنات ) نتكاتف فى سبيل اعادة المنتدى الى سابق عهده ولا تحرمونا من مشاركاتكم الجاده والفعاله .

رجل قانون
19-04-2007, 07:29 AM
الاعلان عن قبول طلبات التعيين لشغل وظيفة مندوب مساعد بهيئة قضايا الدولة جاء فى الأهرام فى يوم 5/4/2007 وكان منطوق الأعلان كالتالى :-
هيئة قضايا الدولة
تعلن هيئة قضايا الدولة عن قبول طلبات التعيين
فى وظيفة مندوب مساعد .
من خريجى كليات الحقوق والشريعة والقانون والشرطة عام 2006 بتقدير (جيد تراكمى ) على الأقل ويشترط ألا يزيد سن المتقدم فى أخر موعد لتقديم الطلبات عن ثلاثين سنة ميلادية ووفقا للشروط المعلن عنها بالأمانة العامة للهيئة وتسحب استمارة بيانات الحالة وتقدم طلبات التعيين بمقر الهيئة بالقاهرة بمجمع التحرير - الدور العاشر وذلك خلال الفترة من 10/إبريل حتى 24/إبريل /2007.
ولن يلتفت إلى الطلبات التى تقدم قبل أو بعد الميعاد المحدد أو التى ترد بالبريد.

الدبلوماسى
20-04-2007, 05:08 AM
ماسوف تقوم بتقديمه فى ملف هئية قضايا الدوله هو
1- صورة شهادة التخرج وبيان درجات المواد الدراسيه للاربع سنوات
2- صورة شهادة الميلاد
3- صورة بطاقة الرقم القومى
4- صورة شهادة الاعفاء او التاجيل من التجنيد للذكور (لم يذكر الخدمه العامه للاناث)
5-صورة البطاقه العائلية لوالد المتقدم
6-صورة سند الملكية أو بطاقة الحيازة الزراعية اذا كان للمتقدم او لاسرته ارض زراعية.
7-عدد 4 صور شخصيه حديثه
8-شهادة معتمده من جهة عمال الوالد موضحا بها وظيفته الحالية والراتب الشهرى والمؤهل الدراسى المعين به والمؤهل الحالى ان وجد.
9- صحيفة الحالة الجنائية للمتقدم
10- صحيفة الحالة الجنائية لوالد المتقدم وفى حالة سفره أو وفاته يقدم ما يثبت ذلك.
11- صورتين من الملف بعد استكمال بيانته

ملاحظه:
جميع الاوراق المطلوبه صور وليست اصول ماعدا الفيش الجنائى
الاناث غير مطالبين باحضار شهادة الخدمه العامه

رجل قانون
03-05-2007, 02:31 PM
اختبارات المتقدمين لقضايا الدولة 13 مايو

تبدأ 13 مايو الجارى إختبارات المتقدمين للتعيين فى وظيفة مندوب مساعد بهيئة قضايا الدولة من خريجى كليات الحقوق والشريعة والقانون والشرطة دفعة 2006.
صرح المستشار أحمد الغزالى نائب رئيس الهيئة بأن عدد المتقدمين 3900 متقدم وهو أكبر بكثير من الا عوام الماضية .

تجرى المقابلات مع أعضاء لجنة مشكلة برئاسة المستشار ميلاد سيدهم رئيس الهيئة ونوابه ورئيس التفتيش القضائى ونوابه .

الجمهورية فى 3/5/2007
مع تحياتى رجل القانون
مشرف منتدى الخريجين .

عبد الله
03-05-2007, 07:03 PM
جزاك الله خيرا يا استاذ رجل القانون والمشاركين معك على مجهودكم الجميل

وراجو من حضرتك زيادة وتفعيل اسئلة النيابة العامة

والادارية وهيئة قضايا الدولة فى اسرع وقت ممكن

حتى يتسنى لنا تهيئة انفسنا والاستعداد لها وجزاك الله خيرا

الدبلوماسى
03-05-2007, 09:48 PM
الف شكر ليك يااستاذ رجل القانون على اخبارك الفوريه وياريت لو عندك معلومات عن ميعاد الجامعات تذكرها

الدبلوماسى
13-05-2007, 10:28 AM
ها ياجماعه النهارده 13 مايو 2007 يعنى تم بداء الاختبارات لهئية قضايا الدوله
وفى الغالب ان اول الاختبارات بتكون لجامعات القاهره والاسكندريه
واتمنى من الاعضاء من هذه المحافظات كتابة ماحدث بالتفصيل والاسئله

محمدمحمد
13-05-2007, 08:34 PM
ياريت اللى دخل الاختبار اليوم يبلغنا بما حدث وله جزيل الشكر والتوفيق ان شاء الله

gomgom001
14-05-2007, 02:37 AM
اسكندريه يوم 20 و 21

الدبلوماسى
15-05-2007, 09:58 AM
لا ياجماعه ده مكنش متوقع من اعضاء قسم الخريجين انهم يبخلو على زملائهم بالاسئله النهارده تالت يوم ومحدش حتى كتب سؤال واحد
كده الواحد ممكن يعيد تقيم الموقف

gomgom001
16-05-2007, 01:16 AM
ياجماعه انا مقابلتي يوم الاحد ماي حد يزبطنا
بجد عيب يعني

رجل قانون
22-05-2007, 09:17 PM
أرجوا من السادة الاعضاء عند السؤال عن امر فى هيئة معينه فى دفعة معينه يكون ذلك فى الموضوع الخاص بها بمعنى ان السؤال عن دفعة 2005 بالنسبة لقضايا الدوله يكون فى الموضوع الخاص بها وليس فى هيئة قضايا الدولة 2006 أنا أريد النظام منعا من خلط المواضيع واما عن استفسارك ايها العضو فارجع اليه فى موضوعه. شكرا .

محمدمحمد
27-05-2007, 07:20 PM
مينفعش كدة والله فى الاخوة والمساعدة اللى احنا متعودين عليها مفيش اسئلة مااشى بس طريقى الدخول والمقابلة وطبيعتها اية بجد حرام على كل من بخل بمعلومة لنفسة وشكرا؟!!!

القنصلى
04-06-2007, 04:41 AM
بص يا ريس اولا مقابله الهيئه بتكون امام تلت اعضاء من اعضاء المجلس الاعلى للهيئه
تانى حاجه الاسئله بتكون غالبا فى القانون المدنى والادارى
والمقابله مش بتاخد اكتر من ربع ساعه مع كل خمسه بيدخلوا لانكم بتدخلوا خمسه خمسه
والسؤال بيتوجه لاول واحد ولو معرفش بنقل على اللى بعده وممكن يسال الشخص الواحد اكتر من سؤال

اتمنى اكون وضحت كل حاجه

أحمد منصور
05-06-2007, 03:49 PM
يا جماعه من فضلكم هل التحريات بتكون بعد المقابله مباشرة ولا بعدها بفتره ........
هل لجنة المقابله بتكون مكونه من رئيس الهيئه والاعضاء .

حازم حازم
05-06-2007, 06:53 PM
لجنه المقابلات مكونه من اقدم سبعه نواب فى الهيئه رئيسها رئيس الهيئه
التحريات بعد المقابله بفتره

موءة
11-06-2007, 06:53 PM
السلام عليكم
انا لس جايه من مقابله الهيئه من شويه وحبيت اقول السؤال اللى اتسالته على طول للافاده عشان اللى لس ما امتحنش يعرف نمط الاسئله وان شاء الله ربنا يوفقه
احنا دخلنا سته بسته واللجنه كانت مكونه من اتنين فقط بس مش عارفه هى كده على طول ولا لا
اتسالنا سؤال واحد وهو:عن وقف الدعوى القضائيه (مدنى طبعا) وكل واحد جاوب على جزئيه واللى مش بيعرف الاجابه بيسالو اللى بعده
وبعد اما جاوبنا خرجنا على طول وماكملناش عشر دقائق فى اللجنه
الحمد لله كان الموضوع ابسط مما سمعنا بكتير
برضو كانو بيسالو عن الفرق بين العقود المدنيه والاداريه
وفى ناس بتقول انها اتسالت عن لجان فض المنازعات واختصاصات المحكمه الدستوريه العليا
دى كانت الاسئله اللى احنا سمعناها انهارده واتمنى من اللى اتسال انهارده يحاول ينزل سؤاله لافاده الجميع
وربنا يوفقكم.

رجل قانون
11-06-2007, 09:07 PM
شكرا يا اخت موءه على افادتك لغيرك وحرصك على ذلك وجعله الله فى ميزان حساناتك وبالتوفيق يارب....

الاستاذ
16-07-2007, 12:43 PM
الف شكر علي المعلومات دي..

أحمد أدهم
30-07-2007, 06:56 PM
يا جماعه من فضلكم هل فى حد جاتله تحريلت الهيئه أم لا وغالبا ما بتكون التحريات فى شهر كام .وايه أخر أخبار دفعة 2006

من فضلكم يا جماعه أفيدونا بكل ما هو جديد عن تطوات الدفعه بالنسبه للهيئه فى المنتدى

عبد الله بركات
31-07-2007, 01:39 AM
يا جماعة انتوا لسة بدرى عليكم قوى قوى وبالنسبة للتحريات بتكون نازلة للجميع انا دفعة 2005 ومنتظر انا وزمايلى من سنة ونص مع خالص دعواتى لكم جميعا بالتوفيق

عبد الله بركات
01-08-2007, 06:48 PM
اخى الحبيب احمد ادهم بص انت وزمايلك معايا كويس التحريات بتيجى مرة واحدة يعنى لو انت مقدم مثلا فى النيابة الادارية ومجلس الدولة وقضايا الدولة وجاتلك تحريات النيابة الادارية بيتعملك ملف فى امن الدولة باسمك ولنفرض بعدها بشهر نزلت تحريات مجلس الدولة فى الحالة دى امن الدولة مش حايجيلك تانى لانك معمول لك ملف اساسا عندهم طيب ازاى حتعرف التحريات اول مرة بص حايتصل بيك فى البيت او على الموبايل واحد من امن الدولة وحايتفق معال على مكان تتقابلم فيه او ممكن يقابلك عندك فى البيت بس فى كل الاحوال حيكون متفق معاك مش حايجى فجاة على البيت وحياخد منك بعض البيانات الشخصية زى اللى انت كتبتها فى ملف الهيئة بعدها باسبوعين تقريبا حايتصل بيك تانى ويقوللك عندك مقابلة يوم كذا مع الظابط فلان فى امن الدولة ارجوا ان اكون ساعدتكم وفقنا اله جميعا انا دفعة 2005

الدبلوماسى
08-10-2007, 08:23 PM
تم وصول اخبار عن نزول تحريات الهئية لدفعة 2006 وذلك من حوالى اسبوع

شكرا وسيتم ابلاغكم عند وجود المزيد

مع تحيات اشراف الخريجين بمنتدى المنصورة

gomgom001
11-10-2007, 05:40 PM
تحريات الهيئه نزلت اسكندريه
لأن اللي بيتصل بينا بيقولنا اننا مرشحين لوظيفه مندوب مساعد
وده بيبقي في الهيئه بس
وشكرا

أحمد أدهم
01-11-2007, 03:02 AM
يا جماعه من فضلكم لو فيه حد من جامعة المنوفيه نزلتله تحريات هيئة قضايا الدوله يبلغنا مباشرة

omar salah
18-11-2007, 03:58 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا جماعه من فضلكم لو فيه حد من كلية الشريعة والقانون جامعةالأزهر باسيوط نزلتله تحريات هيئة قضايا الدوله يبلغنا مباشرة

صدام حسين
14-12-2007, 04:30 PM
ياجماعه لو سمتحو بس احنا درسنا القانون الاداري وخاصة في سنه تالته عرفنا مجلس الدوله والنيابه الاداريه وهيئة قضايا الدوله ولكن ده من الواقع النظري اماالعملي ياريت لو فيه احد بيشتغل في هيئة قضايا الدوله يقولنا بيطلق عليه ايه هل وكيل نيابه ولا مندوب مساعد اقصد وكيل نيابه اداريه انا دارس قانون اداري كويس بس مش عارف الي بيشتغل في هيئة قضايا الدوله وضعهم ايه تحديدا او بمعني مسماياتهم ايه اما الاختصاص القضاء الاداري اعرفه من مجلس الدوله الي النيابه الاداريه ولكن لم التقي باحد بيشتغل في من هذه الهيئات

احمد s
20-12-2007, 10:40 AM
ياجماعه لو سمتحو بس احنا درسنا القانون الاداري وخاصة في سنه تالته عرفنا مجلس الدوله والنيابه الاداريه وهيئة قضايا الدوله ولكن ده من الواقع النظري اماالعملي ياريت لو فيه احد بيشتغل في هيئة قضايا الدوله يقولنا بيطلق عليه ايه هل وكيل نيابه ولا مندوب مساعد اقصد وكيل نيابه اداريه انا دارس قانون اداري كويس بس مش عارف الي بيشتغل في هيئة قضايا الدوله وضعهم ايه تحديدا او بمعني مسماياتهم ايه اما الاختصاص القضاء الاداري اعرفه من مجلس الدوله الي النيابه الاداريه ولكن لم التقي باحد بيشتغل في من هذه الهيئات

بسم الله الرحمن الرحيم يطلق على حديث التعيين فى هيئه قضايا الدوله مندوب مساعد وكذا مجلس الدوله

elavocatomedo
27-12-2007, 09:37 PM
أنا سمعت يا جماعة من واحد صاحبى إن التحريات هتبدأ للهيئة عقب الأنتهاء من تعيين أعضاء النيابة العامة الجدد

أرجو من السادة الأعضاء والمشرفين على المنتدى تحليل مدى صحة هذا الكلام والله الموفق

الدبلوماسى
27-12-2007, 09:42 PM
أنا سمعت يا جماعة من واحد صاحبى إن التحريات هتبدأ للهيئة عقب الأنتهاء من تعيين أعضاء النيابة العامة الجدد

أرجو من السادة الأعضاء والمشرفين على المنتدى تحليل مدى صحة هذا الكلام والله الموفق

تحريات هئية النيابة الادارية وهئية قضايا الدوله نزلت بالفعل وهى مستمرة حتى الان فالتحريات لا يتم انتظار خروج دفعة لنزولها ولكن يتم تاجيل صدور القرار حتى لايكون هناك تكرار فالتاجيل يكون للقرار وليس للتحريات

شكرا

الصقر
29-12-2007, 02:36 AM
بسم الله الرحمن الرحيم و الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين اولا احب اشكر الدبلوماسى وكمان رجل قانون وكنت عايز اسالهم عن اخبار نزول التحريات لهيئه قضايا الدوله لجامعه اسيوط ؟ هل التحريات نزلت وخلصت ولا لسه بالنسبه لجامعه اسيوط وهل هناك امل فى نزول هذه التحريات؟ وياريت لو احد من جامعه اسيوط نزلتله وعنده اخبار ياريت يرد علينا ويطمنا شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية . موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

m7mud
31-12-2007, 03:25 AM
تحريات الهيئات القضائية فيما عدا النيابة العامة بتكون غريبة شويه يعنى ممكن ينزل تحريات لاتنين بس فى خلال شهر و بعدها ينزل لاربعه او خمسه يعنى مفيش نظام ثابت
اعرف ناس نزلها تحريات فعليه من المنصورة الحبيبه من شهر مع العلم ان نزلت لهم تحريات نيابة مع ان اسمع ان التحريات مش بتتكرر
و الاسبوع الماضى نزلت تحريات لاتنين من الاصدقاء من المنصورة ايضا يعنى الموضوع مش ثابت
ربنا يوفقنا جميعا و لسه بدرى اوى على ما دفعتنا قضايا دولة تظهر يعنى ممكن كمان خمس شهور نتكلم ان فعليا انتهت التحريات او نتكلم حتى ان فيه اخبار جديده يعنى من الاخر محدش يقلق لسه بدرى اوى

أحمد أدهم
05-01-2008, 03:49 AM
يا جماعه لو فيه حد نزلته تحريات هيئة قضايا الدوله بالتحديد يا ريت يبلغنا فور نزولها

gomgom001
17-01-2008, 07:47 PM
النحريات نزلت اسكندريه من فتره كبيره
وعدد كبير خلص كل المراحل
امن الدوله-المديريه-القسم التابع ليه
التحريات نزلت بالزبط اخر رمضان وشكرا لكم

سؤال اخير

هل سرعه التعيين في دفعه العامه معناه ان دفعه الهيئه هتتعين قبل الموعد المعتاد ولا ده مالوش علاقه ؟
وشكرا لكم

elavocatomedo
18-01-2008, 03:24 AM
ياريت يا جماعة لو حد من إسكندرية نزلتله تحريات أكيده يبلغنا الواحد على أعصابة والحكاية مش عاوزة قلق

شـكــ وبارك الله فيكم ـــرا لكم .

ahmedcena
19-01-2008, 08:28 PM
انا مش عا رق و ا للة الو ا حد ا متى هتنزلو تحريا ت اى حا جة

يا جا معة انا سمعت معلو مة بس مش متا كد من صحتها ا ن ا للى جا يب 70 فى الما ية فيما يزيد بتنزلو تحريا ت الاداريةومن 65 الى 70 بتنزلو تحريات الهيئة الكلا م دى صحيح افدونا جزا كم اللة خير

kemico
20-01-2008, 08:06 PM
كلامك من حيث الواقع هو اللى تم عشان عندى زملائى حصل معاهم كدة فيبدو ان هناك تنسيق بين الهيئتين نظر ا لالعداد الكبيرة المتقدمة فى كلا الهيئتين خاصة مع وجود الانسات واللة اعلم

herooo_man2007
21-01-2008, 02:11 AM
رجاء الافاد عما اذا كانت هيئة قضايا الدوله بتنزل تحريات زي النيابه العامه من عدمه ولا بتكتفي فقط بالتحريات التي تمت بمعرفة الهيئلت القضائيه الاخري ولكم جزيل الشكر

ahmedcena
21-01-2008, 10:15 PM
لا طبعا لا زم تحر يا ت خا صة للهيئة زى با قى الهيئات الا اذا كا ن حد من المختا رين نزلو تحريا ت قبل كدة فى الادا رية مثلا

gomgom001
21-01-2008, 11:50 PM
خلاصه الكلام
التحريات نزلت اسكندريه والله العظيم
وعدد كبير خلص كمان
وفعلا اقل من 70 هيئه قضايا الدوله واللي
اعلي نيابه اداريه

ahmedcena
22-01-2008, 02:44 AM
ان اللة يعطى الدنيا لمن يحب ومن لا يحب لكن الا خا ر ة لا يعطيها الا لمن ا حب وا نا مستنى كرمك عليا قى الا خرة يا رب

MoHaMeD 2006
29-01-2008, 11:37 PM
يا جماعة أنا جايب 78% وجالى تحريات نيابة عامة ومجاليش تحريات نيابة ادارية او هيئة قضايا الدولة ، هو الامر ده طبيعى ، وهل ممكن تحريات النيابة الادارية وقضايا الدولة تنزل لى من غير ما اعرف واللى عايز يتأكد اذا كانت التحريات دى نزلتله يسأل فين.

ياريت اللى يعرف حاجة يرد علينا.

احمد2007
30-01-2008, 12:34 AM
للاخ محامى طالما ان حضرتك حاصل على 78 فى الميه وجات لحضرتك تحريات النيابه العامه فلن تنزل لحضرتك تحريات النيابه الاداريه اوقضايا الدوله لان الهيئتين سيحصلان على نسخه من تحريات النيابه العامه من مكتب الامن بوزاره العدل وعلى العموم كل الحاصلين على تقدير جيد فوق السبعين فى الميه جاتلو تحريات الهيئتين وتفضلوا بقبول تحياتى

semo
30-01-2008, 01:00 AM
بس استاذنا انا جايب فوق السبعين ولم تاءتى الا تحريات النيابة الادارية هل الهيئة حصلت على نسخة من هذة التحريات دون ان اخطر فى القسم
ولا لازم يبعتلى فى القسم لكل هيئة للك من جزيل الشكر

MoHaMeD 2006
30-01-2008, 01:08 AM
للاخ محامى طالما ان حضرتك حاصل على 78 فى الميه وجات لحضرتك تحريات النيابه العامه فلن تنزل لحضرتك تحريات النيابه الاداريه اوقضايا الدوله لان الهيئتين سيحصلان على نسخه من تحريات النيابه العامه من مكتب الامن بوزاره العدل وعلى العموم كل الحاصلين على تقدير جيد فوق السبعين فى الميه جاتلو تحريات الهيئتين وتفضلوا بقبول تحياتى

والله يا احمد باشا انا مش عارف اشكر حضرتك أزاى على سرعة ردك ، لى استفسار آخر عند سعادتك ، أنا تم استبعادى من التعيين فى النيابة العامة بسبب ورود خطأ فى التحريات حيث انهم كتبوا اسم شخص عليه حكم جنائى والشخص ده مش قريبى خالص وانا بصدد تقديم شكوى لرئيس مجلس القضاء الأعلى لتصحيح هذا الخطأ ، بس المشكلة دلوقتى ان الخطأ ده اكيد اتبعت للنيابة الادارية وقضايا الدولة فايه الحل لتصحيح هذا الخطأ فى الهيئتين دول قبل فوات الأوان. مع العلم ان الشخص الوارد ذكره فى التحريات ليس قريبى ولايمت لى بأى صلة قرابة.

فأرجو اذا كان حد يعرف حل يقولى عليه قبل فوات الاوان.

gomgom001
30-01-2008, 06:20 AM
حوارك ده يا باشا لازم بتروح محل وجود القضيه وبتجيب من هناك بيان تصرفات نهائيه-
وعلي فكره غالبا بتبقي الاسامي غلط
ولو الاسم هو هو بالزبط يبقي العبره بتاريخ الميلاد
لو طلع كملن هو هو
بيتكتب ليك في التقرير اللي بيمضيه رئيس المباحث ان نتيجه الاشتباه ايجابي
وربنا معاك ومعانا وبارب الدعء لينا لو كنت قدرتك اساعدك

vell bell
05-02-2008, 04:32 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يا جماعه هل هناك اى اخبار عن تحريات الامن القومى يعنى فى حد نزل ليه تحريات امن قومى ولو فى حد يا ريت ما يبخلشى علينا ويعرفنا ايه اللى حصل وبالتوفيق يا جماعه واللى فيه الخير ان شاء الله يقدمه المولى عز وجل .........

gomgom001
06-02-2008, 03:47 AM
مفيش اساسا امن قومي في الهيئه

vell bell
07-02-2008, 01:48 PM
حضرتك متاكد ولا ده مجرد تخمين ويا ريت لو اسمع من مشرفى المنتدى تاكيد هذا اكلام وانا متشكر على ردك .

gomgom001
08-02-2008, 07:09 PM
انا متاكد جدا
وياريت لو حد عنده معلومه تانيه يقول

MoHaMeD 2006
09-02-2008, 06:00 PM
لايوجد تحريات امن قومى فى هيئة قضايا الدولة والنيابة الادارية ومجلس الدولة ، الامن القومى للنيابة العامة فقط

ahmedcena
09-02-2008, 07:36 PM
امن قومىاة هو فى حد جيتلو اى تحريات اساسا غير اسكندرية فى الهيئة

elavocatomedo
09-02-2008, 10:27 PM
الكلام صحيح مفيش حد نزله تحريات الهيئة فى الشرقية محافظتى وكلام الأستاذ أحمد سينا صحيح 100%

gomgom001
10-02-2008, 02:26 PM
علي فكره التحريات منزلتش لكلو في ناس منزلهاش
وبالنسبه ان التحريات في اسكندريه بس
معرفش والله مدي صحه المعلومه ولو صح انا مش شايف سبب منطقي ليها

vell bell
12-02-2008, 11:03 PM
تحريات الهيئه نزلت لغير اسكندريه لانى خريج دفعه 2006 واسكن فى الغربيه وعلمت بنزول التحريات عنى من مكتب الامن العام بوزاره العدل على الرغم من نزول تحريات الاداريه مسبقا وما يحدث فى هذا المكتب اذا استفسرت عن التحريات التى تم نزولها عنك سوف يخبرك مباشره من جهاز الحاسب الالى الذى امامه مباشره بل ومن الممكن ان تراها بنفسك اى ترى الهيئات التى ارسلت لك التحريات اذا كنت ممن تقدموا لاكثر من هيئه لتاكيد المعلومه هذا المكتب خاص بعميد متقاعد ........واخيرا تمنياتى لجميع المرشحيم بالتوفيق

جابر رضوان
13-02-2008, 12:08 AM
اللى ماجتلهوشالتحريات يبقى تم استبعاده ولا لاواذا قد حصلت عاى دبلومة الحمد لله ممكن ابلغهم بذلك ولا خلاص ارجو الرد وشكرا للقائمين على هذا المنتدى وجزاكم الله خير

العميد
13-02-2008, 07:24 PM
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
بالنسبه للاخوه الى نزلهم تحريات فى احد الهيئات لايشترط اجراء تحريات اخرى عنك اذا تم طلبها من احدى الهيئات الاخرى
لكن يقوم مكتب الامن بنسخ التحريات المجوده عنده وارسلها اى الهيئه الاخرى

gomgom001
13-02-2008, 08:33 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
.
السؤال هو
بالنسبه للناس اللي مكنش نزل ليها تحريات اداريه
يعني تحريات الهيئه كانت حتبقي اول تحريات
هل نزل تحريات زي كده لاي حد من خارج محافظه الاسكمدريه ولا لأ

العميد
14-02-2008, 06:13 AM
اكيد اخى نزلت انت فى شهر 2 والمقابله الشخصيه بدأت من5

gomgom001
14-02-2008, 04:40 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
يبقي كده كل شئ واضح والف شكر
يارب بقي يكرمنا كلنا ويكرم كل اللي يستحقوا وبذلوا من المجهود الوفير
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

semo
27-02-2008, 05:01 PM
استاذى ممكن التحريات الهيئة تنزل وماتعرفش لوكان نزلتلك تحريات تحريات عامة اونيابة ادارية فالمختص باجراء هذة التحريات مكتب الامن بوزارة العدل وعند طلب جهةةاخرى تحرياتك يقوم المكتب بارسال نسخة من تحرياتك السابقة دون حاجة لارسال ملفك لامن الدولة او المباحث مرة اخرى واللة اعلم شكرررررررررا

المعتصم بالله
04-03-2008, 09:23 PM
اسئلة هيئة قضايا الدولة دائما ما تكون فى قانون المرافعات المدنية والتجارية ذاكرة كويس

عمرفودا
11-03-2008, 06:49 AM
هيئه قضايا الدوله 2004 لم تظهر بعد فمتى ستظهر دفعه 2006وبالنسبه للاسئله فباذن الله كانت فى القانون الادارى والسوئال الاكثر تردد اسباب اكتساب الملكيه؟

energis
11-03-2008, 04:39 PM
هيئه قضايا الدوله 2004 لم تظهر بعد فمتى ستظهر دفعه 2006وبالنسبه للاسئله فباذن الله كانت فى القانون الادارى والسوئال الاكثر تردد اسباب اكتساب الملكيه؟

اولا يا اخ عمر دفعه 2004 اكيد ظهرت اللي متاخر دفعه 2005 واكيد بحكم المنطق صعب نتكلم عن 2006 الا بتعيين 2005 وده اللي حيحصل قريبا جدا وربما يكون قبل شهرمايو

شمس
11-03-2008, 05:44 PM

حضرتك دفعة 2004 تم تعيينهم بالفعل واستلموا يوم 14-7-2006
ودفعة 2005 في الانتظار حاليا ان شاء الله

energis
12-03-2008, 02:31 AM

حضرتك دفعة 2004 تم تعيينهم بالفعل واستلموا يوم 14-7-2006
ودفعة 2005 في الانتظار حاليا ان شاء الله

هل انتي متاكده فعلا من صحه التاريخ ده يا استاذه شمس
لأن لو التاريخ ده صحيح يبقي تقريبا كده دفعه 2005 تم تاخير تعيينها في حدود 8 شهور عن الميعاد المعتاد
وهل لو الميعاد صحيح
هل ده هياثر علي ميعاد تعيين 2006 ولا كل دفعه منفصله ولها من الظروف والملابسات ما يجعلها تختلف عن باقي الدفعات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وشكر جزيلا علي المجهود الرائع

شمس
12-03-2008, 02:37 AM
هل انتي متاكده فعلا من صحه التاريخ ده يا استاذه شمس
لأن لو التاريخ ده صحيح يبقي تقريبا كده دفعه 2005 تم تاخير تعيينها في حدود 8 شهور عن الميعاد المعتاد
وهل لو الميعاد صحيح
هل ده هياثر علي ميعاد تعيين 2006 ولا كل دفعه منفصله ولها من الظروف والملابسات ما يجعلها تختلف عن باقي الدفعات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وشكر جزيلا علي المجهود الرائع

متاكده ان شاء الله من هذا التاريخ انا شفته في دليل الهيئة وفعلا دفعه 2005 متاخره وده بسبب النيابه الاداريه
هي طبعا كل دفعه ليها ظروفها بس اعتقد ان 2006 هتتاخر بناء علي تاخير 2005 اللي لسه مطلعتش اصلا
الامين العام كان اقترح تعيين 2005 و2006 مع بعض عشان التاخير ده لكن رئيس الهيئه رفض
فاحنا ان شاء الله نبدا الحديث عن 2006 ونتابع اخبارها بعد الانتهاء من 2005 قريبا ان شاء الله

عمرفودا
12-03-2008, 03:42 AM
لم يتم ظهور دفعه 2004 بعد وهذا عن ثقه تامه وقد اعلن السيد رئيس الهيئه عن انها سوف تظهر مع دفعه 2005 وان 2006 سوف تتاخر بالفعل والله اعلى واعلم

شمس
12-03-2008, 03:47 AM
لم يتم ظهور دفعه 2004 بعد وهذا عن ثقه تامه وقد اعلن السيد رئيس الهيئه عن انها سوف تظهر مع دفعه 2005 وان 2006 سوف تتاخر بالفعل والله اعلى واعلم

حضرتك ازاي الكلام ده 2004 اتعينت في التاريخ اللي انا ذكرته الاساسيه اما اذا كنت تقصد التكميليه ف2003 و2004 تكميليه متعينتش واتكنسلت بعد صدور القرار بالغاء تعيين المقبول

ونرجو عدم النقاش في هذا الموضوع مره اخري لانه لا مجال للنقاش فيه فهو مؤكد جدا

energis
12-03-2008, 07:21 AM
حضرتك ازاي الكلام ده 2004 اتعينت في التاريخ اللي انا ذكرته الاساسيه اما اذا كنت تقصد التكميليه ف2003 و2004 تكميليه متعينتش واتكنسلت بعد صدور القرار بالغاء تعيين المقبول

ونرجو عدم النقاش في هذا الموضوع مره اخري لانه لا مجال للنقاش فيه فهو مؤكد جدا

انا اؤيد الاستاذه شمس في معلوماتها حيث ان تساؤلي كان عن توقيت التعيين وليس عن حدوث التعيين ام لا فهو واقعه مؤكده وشكرا لمشرفي المننتدي اللي بجد بدأ يرجع تاني بقوه بعد فتره انا حسيت فيها بالركود الفكري في الحوار وشكرا

شمس
12-03-2008, 11:45 PM

الموضوع مغلق لحين الانتهاء من دفعة 2005
والي من عنده اي استفسار يتفضل يكتبه في الاسئلة الخاصه بمنتدي الخريجين

Atefkopa
27-07-2008, 02:14 AM
التحريات اللى وصلتلى على هيئة قضايا الدولة جالى امن الدولة والقسم وانا من القاهرة وجامعة عين شمس دفعة 2006
عايز اعرف فى تحريات تانى ولا لا وامتى الكشف الطبى والنتيجة امتى ارجو الافادة وانا كدة مقبول ولا لا

Atefkopa
02-08-2008, 08:05 PM
انا سمعت ان لازم تيجى تحريات الامن القومى هل هما هيتصلو ا بيا ولا هيسألوا حد عليا ولا اية بالظبط ارجو توضيح ما يتعلق بذلك واكون عاجز عن الشكر.

سليمان
02-08-2008, 08:23 PM
هل فعلا تحريات هيئة قضايا الدولة نزلت وممكن سؤال للأستاذAtefkopa تحريات هيئة قضايا الدولة نزلت لسيادتك أمته وهل نزل لسيادتك تحريات للإدارية أو العامة قبل كدة وممكن تحدد الوقت الي نزلت فيه بالضبط ولك جزيل الشكر والتقدير

Atefkopa
02-08-2008, 09:01 PM
هل فعلا تحريات هيئة قضايا الدولة نزلت وممكن سؤال للأستاذAtefkopa تحريات هيئة قضايا الدولة نزلت لسيادتك أمته وهل نزل لسيادتك تحريات للإدارية أو العامة قبل كدة وممكن تحدد الوقت الي نزلت فيه بالضبط ولك جزيل الشكر والتقدير

ايوة نزلتلى امن دولة فى شهر 9 والقسم فى شهر 11 طبعا اللى فاتو ومنزلتليش ولا ادارية ولا عامة

hameda
03-08-2008, 12:06 AM
طاب انت مجموعك كام فى الميه لو سمحت ممكن

احمد الامير
03-08-2008, 01:59 PM
ايوة نزلتلى امن دولة فى شهر 9 والقسم فى شهر 11 طبعا اللى فاتو ومنزلتليش ولا ادارية ولا عامة

ياريت حضرتك تقولنا انتا جامعة اية , وتقديرك كام , ومن محافظة اية , مع تمنياتى لك بالتوفيق والنجاح , وشكرا
موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

medogame
07-08-2008, 10:44 AM
يا جماعه حد نزل له تحريات في هيئه قضايا الدوله 2006

يا جماعه بجد انا زهقت من الهيئات القضائيه ودلوقتي انا مش عارف ان كانت نزلت تحريات لدفعه 2006ولا لسه علي الرغم انى سالت في امن الدوله قالو لسه من مصدر موثوق فيه ولكن سالت اح اصحابي قالي ان التحريات نزلت
فانا مش عارف

انا جيد جدا ومعايا دبلوم في القانون العام وحاليا من امس نجحت في دلوم العلوم الاداريه اي حصلت علي الماجستير

ممكن حد يرد عليا
ممكن بجد

الفتي الطائر
08-08-2008, 06:00 AM
نزلت التحريات بكل تاكيد و انتهت من حدود 7 شهور

hameda
14-08-2008, 01:59 AM
بسم الله الرحمن الرحيم يا اخوانا ما فيش اى ترتيبات فى الهيئة قبل شهر 10 بالنسية ل2006 ودى معلومة وصلتنى امبارح من مستشار فى الهيئة انا حبيت اقلكم موفقين بإذن الله ... لكم مني أجمل تحية .

Atefkopa
14-08-2008, 02:35 AM
بسم الله الرحمن الرحيم يا اخوانا ما فيش اى ترتيبات فى الهيئة قبل شهر 10 بالنسية ل2006 ودى معلومة وصلتنى امبارح من مستشار فى الهيئة انا حبيت اقلكم موفقين بإذن الله ... لكم مني أجمل تحية .
بعد اذنك ترتيبات بخصوص اية يعنى قصدك هيبتدوا فى بتوع 2006 من شهر 10 كدة ياريت الرد تفصيليا وشكرا

hameda
14-08-2008, 05:34 PM
بسم الله الرحمن الرحيم بالظبط كده يعنى ما فيش دلوقتى اى حد بص فى الملفات بتاعت 2006 هيئة وترتيب الملفات هيبدا فى شهر 10 وبالتوفيق باذن الله للجميع

على عليوة
15-08-2008, 12:33 PM
يعنى مفيش اى شيى نزل لدفعة 2006 ارجو الافادة

Atefkopa
15-08-2008, 01:34 PM
يعنى مفيش اى شيى نزل لدفعة 2006 ارجو الافادة
نزلت التحريات بس لحد دلوقتى

hameda
15-08-2008, 05:05 PM
بسم الله الرحمن الرحيم كل سنة والاعضاء الكرام بخير بمناسبة ليلة النصف من شعبان وانا شاء الله ربنا يكرم الجميعوكل اعضاء المنتدى يتعينوا اما بالنسبة للتحريات فهى نزلت من سنة تقريبا بالنسبة للادارية والهيئة يتاخد من الادارية موفقين بإذن الله ... لكم مني أجمل تحية .

على عليوة
15-08-2008, 07:27 PM
بالنسبة للماجتلوش تحريات فى النيابة العامةو الادارية تنزلة تحريات الهيئة ام لا

عبدالعزيز موسى
17-08-2008, 03:11 AM
يعنى متوقع امتي التعيين ؟

الفتي الطائر
17-08-2008, 05:15 AM
ممكن في اول العام القادم
والله اعلي واعلم

الفتي الطائر
17-08-2008, 05:17 AM
بالنسبة للماجتلوش تحريات فى النيابة العامةو الادارية تنزلة تحريات الهيئة ام لا

بالتاكيد اخي الكريم من الجائز حدوث ذلك فقد تختاره الهيئه ويرفضه الباقي
بل ان ذلك قد حدث بالفعل في دفعه 2006

Cinderella
19-08-2008, 12:37 PM
أنا كتبت مشاركه عن تأدية دفعة 2005 اليمين هي كان فيها شئ خارج ؟ طيب هو مش من المهم اننا نعرف هنا اخبار الدفعة اللي فاتت باعتبارها اخبار عن دفعتنا ؟

القاضى المصرى
19-08-2008, 03:23 PM
أنا كتبت مشاركه عن تأدية دفعة 2005 اليمين هي كان فيها شئ خارج ؟ طيب هو مش من المهم اننا نعرف هنا اخبار الدفعة اللي فاتت باعتبارها اخبار عن دفعتنا ؟

بسم الله الرحمن الرحيم

اهلا بيكى يا اخت سندريلا مشاركتك طبعا ليس بها شىء خارج بس كل الموضوع ان مشاركتك ليس مكانها هنا فى موضوع هيئة قضايا الدولة دفعة 2006 هذا بالاضافة الى ان الاستاذة شمس قد قامت بكتابة الخبر فى موضوع هيئة قضايا دفعة 2005 وانا ايضا عندما نزل الخبر بالجرايد وضعتة فى موضوع تصريحات وممثلى الهيئات القضائية وبعدين انا لقيت حضرتك كاتباة تانى فى غير مكانة ودة طبعا ماينفعشى فما حدث هو عملية تنظيمية منعا للتكرار

الاطوابى
22-08-2008, 04:26 PM
:hi:ايه ياجماعه يعنى محدش عنده معلومه خالص اليومين دول عن هيئه قضايا الدوله دفعة 2006 اخر الاخبار ان الاسماء لحد دلوقتى 125 وممكن يزيد العدد ربنا يسهل

Atefkopa
22-08-2008, 05:43 PM
:hi:ايه ياجماعه يعنى محدش عنده معلومه خالص اليومين دول عن هيئه قضايا الدوله دفعة 2006 اخر الاخبار ان الاسماء لحد دلوقتى 125 وممكن يزيد العدد ربنا يسهل
بعد أذن الباشا الاطوابى هل هو متأكد ان فعلا العدد لحد دلوقتى 125 وقابل للزيادة وياترى هل الكلام دة من مصدر مؤكد؟

القاضى المصرى
22-08-2008, 11:19 PM

مفيش داعى ياجماعة لوضع اخبار بدون مصدر وعارية تماما من الصحة لان هيئة قضايا الدولة دفعة 2005 لسة صادر قرار التعيين بتاعها من شهر وكمان النيابة الادارية دفهة 2006 لسة مظهرتشى ولم يرسل كشف طبى حتى الان فكيف لهيئة قضايا الدولة ان تختار الان هذا غير حقيقى نهائيا ونرجو تحرى الدقة فى كتابة اى خبر مع ذكر مصدر الخبر والا سيكون هناك ردود فعل قاسية من ادارة المنتدى لكل من يروج اشاعات واخبار كاذبة

hameda
22-08-2008, 11:34 PM
بسم الله الرحمن الرحيم يا اخوانا احنا قلنا قبل كده انه ما حدش هيبص فى ملفات الهيئة2006 الابحلول شهر 10 وده كلام من مصدر داخل الهيئة فمش عايزين نشتت ازهان الاعضاء وخلينا دلوقتى نركز فى الادارية موفقين بإذن الله ... لكم مني أجمل تحية .

Atefkopa
24-08-2008, 05:39 PM
1-انا عايز اعرف انا عملت تحريات هيئة قضايا الدولة( امن دولة والقسم )ومحدش قالى فى الجهتين ان فى مشاكل فى التحريات مش كدة يبقى تحرياتى كويسة ومفيهاش مشاكل ولو كان فى مشكلة مش كانوا هيقولولى ان فى مشكلة ولا مبيقولوش لانى سمعت ان لو كان فى حاجة او احكام ا و اى حاجة مبيقولوش ؟
2- انا دفعة 2006 عين شمس نسبة 70% وعايز اعرف انا فرصتى كويسة ولا لأ؟
3-هما هيبعتوا الكشف الطبى لكل اللى اتعمل عيهم تحريات؟وكدة انا فرصتى اية؟
4- على حدود امتى النتيجة كدة انشاء الله؟
معلش انا متقل عليكوا ارجو الرد واكون عاجز عن الشكر...............

الفتي الطائر
24-08-2008, 06:07 PM
1-انا عايز اعرف انا عملت تحريات هيئة قضايا الدولة( امن دولة والقسم )ومحدش قالى فى الجهتين ان فى مشاكل فى التحريات مش كدة يبقى تحرياتى كويسة ومفيهاش مشاكل ولو كان فى مشكلة مش كانوا هيقولولى ان فى مشكلة ولا مبيقولوش لانى سمعت ان لو كان فى حاجة او احكام ا و اى حاجة مبيقولوش ؟
2- انا دفعة 2006 عين شمس نسبة 70% وعايز اعرف انا فرصتى كويسة ولا لأ؟
3-هما هيبعتوا الكشف الطبى لكل اللى اتعمل عيهم تحريات؟وكدة انا فرصتى اية؟
4- على حدود امتى النتيجة كدة انشاء الله؟
معلش انا متقل عليكوا ارجو الرد واكون عاجز عن الشكر...............

بسم الله الرحمن الرحيم
1-موضوع التحريات ده فيه اراء كتيره وان كان اغلبها انه عند وجود احد اقاربك مما لديه مايسئ لتحرياتك فانهم ياخذون منك محرر كتابي تؤكد فيه قرابه ذلك الشخص لك.
2-نظريا تقديرك وجامعتك تديك فرصه(نظريا).
3-بالتاكيد اخي الكريم لن يتم ارسال الكشف الطبي لكل المتحري عنهم لان بعضهم لن يكون له مكان بسبب التحريات وحتي بفرض التحريات السليمه فان سلامه التحريات لا يجعل المجلس ملزما بقبولك وان كان ذلك مما يزيد فرصك في الالتحاق بالمقبولين.
4-المؤشرات الاوليه تؤكد ان الكشف الطب سيكون في اول العام الجديد
ممل يعني بالتبعيه ان النتيجه ستكون في الربع الاول من العام الجديد.
اتمني ان اكون فد وفقت في الاجابه علي تساؤلاتك
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

tartor
25-08-2008, 03:29 AM
الاخ اتفيكوبه انت مقدم فى الادارية ولو قدمت فيها جاتلك تحريات ليها نرجو الرد

Atefkopa
25-08-2008, 04:12 AM
الاخ اتفيكوبه انت مقدم فى الادارية ولو قدمت فيها جاتلك تحريات ليها نرجو الرد
انا قدمت فى الادارية ومجتش تحريات ادارية

الفتي الطائر
26-08-2008, 05:08 PM
العفو يا استاذ عاطف
لا شكر علي واجب

Atefkopa
26-08-2008, 11:27 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..........
ليا استفسار بسيط ياريت يرد على الفتى الطائر او اى حد على علم لو حصل وجت التحريات لواحد وبعدين طلع فيها مشاكل تخص الاعمام او الاخوال او اجوازهم طب هيكون اية الوضع بعد صدور حكم المحكمة الادارية اللى بيقول ان التحريات تقتصر على الاسرة الصغيرة( الاب- الام- الاخوة) وهل هيتاخد بة ارجو الرد للاستفادة عشان الكل يعرف وعشان توضح حاجات كتيييير....
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته.................

الفتي الطائر
27-08-2008, 01:25 AM
ليا استفسار بسيط ياريت يرد على الفتى الطائر او اى حد على علم لو حصل وجت التحريات لواحد وبعدين طلع فيها مشاكل تخص الاعمام او الاخوال او اجوازهم طب هيكون اية الوضع بعد صدور حكم المحكمة الادارية اللى بيقول ان التحريات تقتصر على الاسرة الصغيرة( الاب- الام- الاخوة) وهل هيتاخد بة ارجو الرد للاستفادة عشان الكل يعرف وعشان توضح حاجات كتيييير....
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته.................

اولا يا استاذعاطف اكيد حضرتك عارف ان تعيينات الهيئه تابعه للسيد الوزير اللي اكد اكتر من مره علي عدم عداله رفض احد المرشحن لوجود مايشوب تحرياته اذا كان القريب في الدرجه الرابعه واكد علي ذلك في اكثر من مقابله صحفيه وقام بزياده الدرجات الماليه لدفعه 2005 اداريه بحدود 50 درجه ماليه لينصف بعض من تم ظلمهم بسبب ذلك المعيار.
ثانيا التحريات بتبقي اشد في النيابه العامه عنها في الاداريه والهيئه
اما بالنسبه لحكم المحكمه السالف الذكر فهو ملزم وساري منذ لحظه صدوره وان كان يجب علينا الانتظار لنري مدي تاثيره علي اول دفعه ستري النور في ظل وجوده والتي ستكون اداريه 2006 ولنامل ان يكون ذلك الحكم حدا لنهايه ظلم أوقعه الدهر علي عاتق من سبقونا .

Atefkopa
27-08-2008, 01:50 AM

الف شكر يا باشا (الفتى الطائر) ويارب الخبر السعيد اللى انت مستنية يجى بقى يارب ويارب الخبر السعيد يجى لينا كلنا ... امين...وكنت عايز اسال سعادتك هو حضرتك جالك تحريات هيئة قضايا الدولة او جة لاى حد من الاعضاء............الف شكر ليك كمان مرة موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته..........

الاطوابى
27-08-2008, 09:49 AM
:hi:ياجماعه هيئة القضايا مرتبطه بالنيابه الاداريه بمعنى اللى بتنزلو تحريات اداريه مش بتنزلو تحريات الهيئه علشان تحريات الاداريه هى اللى بتكون بردو فى هيئة القضايا-------- وربنا يوفق الجميع

الكويتى
06-09-2008, 02:17 AM
بالفعل اللى بينزله تحريات فى الاداريه مش بينزلو تحريات فى الهيئه لان الهيئتين تابعين لبعض
ولو فرضا ان الهيئه حبت تنزل تحرياتها مستقله عن الاداريه (وده مش بيحصل) فمش هتحس بيها لو كان نزلك اداريه لانهم بياخدوا التحريات اللى بتكون موجوده فى مكتب الامن بوزارة العدل

الاطوابى
07-09-2008, 02:05 PM
:hi:معلومه صحيحه والخبر الجديد ان مجلس الدوله مش هينزل تحريات لدفعتنا داهياخد بالتحريات السابقه سواء اللى فى النيابه العامه او النيابه الاداريه او هيئة قضايا الدوله

طهران
07-09-2008, 10:50 PM
بسم الله والصلاة والسلام على حبيبه ..انت متاكد ياأستاذ أطوابى ان المجلس هيعتمد فى تحرياته على تحريات الإدارية ؟ أنا أعتقد إن دا وضع طبيعى لان حتى لو طلبوا تحريات المباحث هتعتمد على الملف السابق .. ربنا يوفقنا جميعا ..

hameda
08-09-2008, 11:32 PM
بسم الله الرحمن الرحيم يا اطوابى باشا انت متاكد من الخبر ده وايه مصدرك ونتمنى انه يكون الخبر ده صحيحموفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

الاطوابى
09-09-2008, 01:11 PM
:hi:ياجماعه خبر اكيد من يجتاز المقابله بتاع المجلس تحرياته ستطلب من مكتب امن وزارة العدل والكلام ده والله حصل لواحد صحبى دفعة الاوائل وربنا كرمه ودخل المجلس اجتاز المقابله وبعدين مفيش تحريات نزلت ليه وبعد فتره اتبعتله كشف طبى وبعدين دخل المجلس فى القار الجمهورى -- وبعدين الكلام ده من نائب رئيس مجلس الدوله

رجل مجلس الدولة
09-09-2008, 02:21 PM
:hi:ياجماعه خبر اكيد من يجتاز المقابله بتاع المجلس تحرياته ستطلب من مكتب امن وزارة العدل والكلام ده والله حصل لواحد صحبى دفعة الاوائل وربنا كرمه ودخل المجلس اجتاز المقابله وبعدين مفيش تحريات نزلت ليه وبعد فتره اتبعتله كشف طبى وبعدين دخل المجلس فى القار الجمهورى -- وبعدين الكلام ده من نائب رئيس مجلس الدوله

استاذ الاطوابى بالنسبة لكلامك وما حدث مع زميلك فى دفعة الاوائل فهذا شىء طبيعى لأن التحريات وقتها لم يكن مر عليها اكثر من سنة اما الآن فالتحريات قد مر عليها اكثر من سنة وحسب كلام الناس فى المنتدى اذا مر على التحريات اكثر من سنة فانها ستعاد.

Atefkopa
09-09-2008, 05:09 PM
كلام الاخ الاطوابى دة انا سمعتة من واحد صاحبى برضة فى دفعة الاوائل هو كان جايلة تحريات ادارية وبعدين فوجئ بالامن القومى مجلس الدولة وبعدين الكشف الطبى وجالة الامن القومى لان الادارية مبتنزلش امن قومى لكن منعرفش بقى احنا هيبقى معانا النظام اية.

الاطوابى
10-09-2008, 01:08 AM
استاذ الاطوابى بالنسبة لكلامك وما حدث مع زميلك فى دفعة الاوائل فهذا شىء طبيعى لأن التحريات وقتها لم يكن مر عليها اكثر من سنة اما الآن فالتحريات قد مر عليها اكثر من سنة وحسب كلام الناس فى المنتدى اذا مر على التحريات اكثر من سنة فانها ستعاد.

ياخى الكريم شوف الجماعه دول مش فاضيين يعملو تحريات جديده كمان هما عاوزين يخلصومن الدفعه دى بسرعه علشان النيابه الاداريه وكمان دفعة 2007 مجلس الدوله -- ه1ا توضيح بسيط ثانيا بقى التحريات لما يعدى عليها سنه فيه حاجه اسمها الامن العام ده بقى بيسال ويعرف اذا كان هناك مايشوب التحريات السابقه ولا كما هى وبعدين يقررو بقى اذا كان يصلح ولا لا يصلح

رجل مجلس الدولة
10-09-2008, 02:11 AM
ياخى الكريم شوف الجماعه دول مش فاضيين يعملو تحريات جديده كمان هما عاوزين يخلصومن الدفعه دى بسرعه علشان النيابه الاداريه وكمان دفعة 2007 مجلس الدوله -- ه1ا توضيح بسيط ثانيا بقى التحريات لما يعدى عليها سنه فيه حاجه اسمها الامن العام ده بقى بيسال ويعرف اذا كان هناك مايشوب التحريات السابقه ولا كما هى وبعدين يقررو بقى اذا كان يصلح ولا لا يصلح

ماهو فعلا لو هما عاوزين يعينوا الدفعة دى بدرى يبقى مش هيعيدوا التحريات اما لو هتاخد وقتها الطبيعى يبقى هيعيدوها ولكن بنسبة كام انت واثق من معلوماتك وما مصدر معلوماتك بخصوص عدم اعادة التحريات مرة اخرى

samsoma
10-09-2008, 05:05 AM
السلام عليكم اولا كنت عاوزة اسال atefkopa هي التحريات النيابة الادارية مانزلتش لحضرتك لسه
وهل حضرتك سالت عن اخر ميعاد لنزول التحريات ولا بالفعل التحريات انتهت
لاني قدمت برضه وماجتش التحريات الي الان علي الرغم ان في ناس نزل لهم التحريات وهما اقل مني في التقدير وكمان دور تاني وتقديرههم 65%بالضبط ومش كلهم اولاد مستشارين ونزلت لهم التحريات من مدة
وانا سالت عن موضوع التحريات في الهيئة في القاهرة بصراحة مفيش اجابة صريحة وواضحة البعض قال انها انتهت والبعض الاخر يؤكد انها مازالت مستمرة وفيه ناس سالت في مكتب الامن في الوزارة وقالو انها مازالت مستمرة انا مش عارفة الحقيقة فين في الوضوع ده
خصوصا اني الحمد لله وضع اسرتي وعائلتي اجتماعيا وحتي امنيا يسمح لي بنزول التحريات فانا في دهشة من عدم نزول التحريات الي الان
ومعني ان هيئة قضايا الدولة بتعتمد علي تحريات النيابة الادارية يبقي اللي مانزلوش تحريات ادارية ضاعت فرصته في قضايا الدولة
اتمني لو عند حضرتك او عند اي زميل فاضل اي معلومات بخصوص التحريات ياريت تفيدني
انا دفعة 2007 جامعة المنصورة
ولكم جزيل الشكر
ورمضان كريم

MoHaMeD 2006
10-09-2008, 12:20 PM
السلام عليكم اولا كنت عاوزة اسال atefkopa هي التحريات النيابة الادارية مانزلتش لحضرتك لسه
وهل حضرتك سالت عن اخر ميعاد لنزول التحريات ولا بالفعل التحريات انتهت
لاني قدمت برضه وماجتش التحريات الي الان علي الرغم ان في ناس نزل لهم التحريات وهما اقل مني في التقدير وكمان دور تاني وتقديرههم 65%بالضبط ومش كلهم اولاد مستشارين ونزلت لهم التحريات من مدة
وانا سالت عن موضوع التحريات في الهيئة في القاهرة بصراحة مفيش اجابة صريحة وواضحة البعض قال انها انتهت والبعض الاخر يؤكد انها مازالت مستمرة وفيه ناس سالت في مكتب الامن في الوزارة وقالو انها مازالت مستمرة انا مش عارفة الحقيقة فين في الوضوع ده
خصوصا اني الحمد لله وضع اسرتي وعائلتي اجتماعيا وحتي امنيا يسمح لي بنزول التحريات فانا في دهشة من عدم نزول التحريات الي الان
ومعني ان هيئة قضايا الدولة بتعتمد علي تحريات النيابة الادارية يبقي اللي مانزلوش تحريات ادارية ضاعت فرصته في قضايا الدولة
اتمني لو عند حضرتك او عند اي زميل فاضل اي معلومات بخصوص التحريات ياريت تفيدني
انا دفعة 2007 جامعة المنصورة
ولكم جزيل الشكر
ورمضان كريم

على ما اعتقد ان تحريات دفعة 2007 ادارية ستستمر فى النزول لفترة اخرى ، ولكن احب ان اوضح شى وهو ان تحريات هيئة قضايا الدولة لا تعتمد على تحريات الادارية ولا حاجة ، كل الفكرة انه فى حالة نزول تحريات للادارية اولا فأنه عندما تنزل تحريات قضايا الدولة يقوم مكتب الامن بوزارة العدل بارسال نسخة من هذه التحريات الى قضايا الدولة واذا لم يكن قد نزلك تحريات الادارية فى الاول فأنه فى حالة طلب قضايا الدولة اجراء تحريات عنك فأنها تأتى لك عادى وتشعر بها ولا علاقة بين الجهتين ، فليس معنى عدم نزول تحريات فى الادارية انه لن ينزل لك تحريات فى قضايا الدولة.

samsoma
10-09-2008, 06:41 PM
المشكلة ان تحريات الادارية لدفعة 2007 نزلت بدري جدا السنة دي لانها نزلت في اخر اسبوع من شهر 5
وده بعكس دفعة 2006 اللي نزلت لهم التحريات في شهر 8 و9 ومش بس 2006 ده تقريبا كل الدفعات السابقة كانت تحرياتهم بتنزل في التوقيت ده
لكن مش عارفة ليه دفعتنا نزلو ليها التحريات بدري وهو ده اللي عامل القلق لكل اللي مانزلتش ليه التحريات
شكرا ليك ياmhmae2006
وكل سنة وحضرتك طيب

الاطوابى
11-09-2008, 10:14 AM
:hi:بلتوفيق للجميع بس انا اعرف ان 2007 تحرياتهم نزلت بدرى عشان هتخلص بدرى عن 2006

Atefkopa
11-09-2008, 05:41 PM
على ما اعتقد ان تحريات دفعة 2007 ادارية ستستمر فى النزول لفترة اخرى ، ولكن احب ان اوضح شى وهو ان تحريات هيئة قضايا الدولة لا تعتمد على تحريات الادارية ولا حاجة ، كل الفكرة انه فى حالة نزول تحريات للادارية اولا فأنه عندما تنزل تحريات قضايا الدولة يقوم مكتب الامن بوزارة العدل بارسال نسخة من هذه التحريات الى قضايا الدولة واذا لم يكن قد نزلك تحريات الادارية فى الاول فأنه فى حالة طلب قضايا الدولة اجراء تحريات عنك فأنها تأتى لك عادى وتشعر بها ولا علاقة بين الجهتين ، فليس معنى عدم نزول تحريات فى الادارية انه لن ينزل لك تحريات فى قضايا الدولة.
اؤيد كلام الاخ محامى 2006 وذلك لانى منزليش تحريات ادارية ولا اى حاجة غير هيئة قضايا الدولة علطول وكان فى شهر 9 اما نزول التحريات بدرى مش معنى كدة ان خلاص لا ده لو فى تحريات مش كويسة بيبعتوا لناس تانية لكن طالما مفيش حاجة جت يبقى مفيش جهة نزلت التحريات بتعتك وانتظرى انشاء الله ربنا يكرم باى جهة منهم

Atefkopa
04-11-2008, 03:09 AM
يا جماعة محدش عارف دفعة 2006 أسمائها جاهزة ولا لأ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أرجو الرد من المشرفين؟؟؟؟؟؟
استاذ kiro مفيش اى اخبار خالص عن الدفعة 2006
فى سؤال لحضرتك نزلك تحريات هيئة؟

القاضى المصرى
04-11-2008, 05:31 AM
مفيش كلام ولا اخبارعن هيئة قضايا الدوله دفعة 2006 قبل تعيين النيابه الاداريه دفعة 2006 الاول

احمدالمصرى
05-11-2008, 12:29 AM
اخى القاضى المصرى قضايا الدولة غير مرتبطة بالنيابة الادارية ودليل ذلك ان دفعة 2004 قضايا الدولة ظهرت حتى قبل 2004 الاساسية نيابة ادارية بس الواقع وطبيعة الاجراءات توحى بهذا الامر مع دفعة 2006انها تظهر قبل قضايا الدولة

kiro
05-11-2008, 03:04 PM
أستاذ أحمد المصرى كلامك صحيح بخصوص عدم الإرتباط بين الهيئة والإدارية وخصوصا فى دفعة 2004 وذلك لأن دفعة 2004 إداريه كانت بها بعض المشاكل بخصوص بعض الأسماء المرشحه " وعندى شاهد عيان على ذلك".....
لكن سؤال :ما تفسيرالتفسير للذى يحدث بخصوص دفعة 2006؟؟؟؟
وشكــــــــــــــــــــــــــرا

مفيش كلام ولا اخبارعن هيئة قضايا الدوله دفعة 2006 قبل تعيين النيابه الاداريه دفعة 2006 الاول
ممكن أعرف أيه اللى مخلى حضرتك متأكد من هذا الكلام؟؟؟؟؟؟؟

القاضى المصرى
05-11-2008, 04:27 PM
اخى القاضى المصرى قضايا الدولة غير مرتبطة بالنيابة الادارية ودليل ذلك ان دفعة 2004 قضايا الدولة ظهرت حتى قبل 2004 الاساسية نيابة ادارية بس الواقع وطبيعة الاجراءات توحى بهذا الامر مع دفعة 2006انها تظهر قبل قضايا الدولة

ممكن أعرف أيه اللى مخلى حضرتك متأكد من هذا الكلام؟؟؟؟؟؟؟

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا اخى العزيز احب اعلمك ان هيئة قضايا الدوله تعمل دائما على تنقية الاسماء التى تم قبولها فى النيابه الاداريه ودائما يتم تعيين هيئة قضايا الدوله بعد النيابه الاداريه وان ماحدث فى هيئة قضايا الدوله بخصوص دفعة 2004 ان كان حقيقى فانا اعتقد انه استثتاء من القاعده التى درج عليها العمل فى التعيين.

الحاجه المهمه انت طبعا تعرف ان دفعة النيابه الاداريه 2005 تم تعيينها فى يوم 19/3/2008 اى بعد حوالى عامين ونصف من التقديم ودى طبعا كان سببها ان فيه مشاكل بالنيابه الاداريه لهذه الدفعه لذلك تاخرت جدا فى التعيين . وهيئة قضايا الدوله دفعة 2005 تم تعيينها فى 8/7/2008

السؤال بقى دلوقتى موجه للاخ اللى بيقول ان قضايا الدوله ليس لها علاقه بالنيابه الاداريه تقدر تقولى سيادتك ليه هيئة قضايا الدوله انتظرت النيابه الاداريه دفعة 2005 الى مايقرب من ثلاث سنوات لحد لما تم تعيين النيابه الاداريه اولا مع العلم بان سبب التاخير فى الاداريه هو وجود مشاكل اما قضايا الدوله فكانت ليس بها ادنى مشكله.
طبعا سيادتك معندكشى اجابه
يا سيدى الفاضل الاختلاف فى الراى لايفسد للود قضيه وانت لو مقتنع برايك انت حر بس انا كلامى مش مجرد راى ده حقيقه وواقع ملموس

kiro
16-11-2008, 06:06 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

اولا اخى العزيز احب اعلمك ان هيئة قضايا الدوله تعمل دائما على تنقية الاسماء التى تم قبولها فى النيابه الاداريه ودائما يتم تعيين هيئة قضايا الدوله بعد النيابه الاداريه وان ماحدث فى هيئة قضايا الدوله بخصوص دفعة 2004 ان كان حقيقى فانا اعتقد انه استثتاء من القاعده التى درج عليها العمل فى التعيين.

الحاجه المهمه انت طبعا تعرف ان دفعة النيابه الاداريه 2005 تم تعيينها فى يوم 19/3/2008 اى بعد حوالى عامين ونصف من التقديم ودى طبعا كان سببها ان فيه مشاكل بالنيابه الاداريه لهذه الدفعه لذلك تاخرت جدا فى التعيين . وهيئة قضايا الدوله دفعة 2005 تم تعيينها فى 8/7/2008

السؤال بقى دلوقتى موجه للاخ اللى بيقول ان قضايا الدوله ليس لها علاقه بالنيابه الاداريه تقدر تقولى سيادتك ليه هيئة قضايا الدوله انتظرت النيابه الاداريه دفعة 2005 الى مايقرب من ثلاث سنوات لحد لما تم تعيين النيابه الاداريه اولا مع العلم بان سبب التاخير فى الاداريه هو وجود مشاكل اما قضايا الدوله فكانت ليس بها ادنى مشكله.
طبعا سيادتك معندكشى اجابه
يا سيدى الفاضل الاختلاف فى الراى لايفسد للود قضيه وانت لو مقتنع برايك انت حر بس انا كلامى مش مجرد راى ده حقيقه وواقع ملموس

سيادة " القاضى المصرى" سؤالى لحضرتك؟؟ فى أخبار مؤكدة إن دفعة 2006 إدارية خلاص فى أخر أيامها وهى فى طريقها إلى النورهذا الشهر... ماهى المدة المتوقعة لظهور بوادر الكشف الطبى بالنسبة لهيئة قضايا الدولة2006؟؟؟ :idea_1::banned:

القاضى المصرى
19-11-2008, 08:10 PM
سيادة " القاضى المصرى" سؤالى لحضرتك؟؟ فى أخبار مؤكدة إن دفعة 2006 إدارية خلاص فى أخر أيامها وهى فى طريقها إلى النورهذا الشهر... ماهى المدة المتوقعة لظهور بوادر الكشف الطبى بالنسبة لهيئة قضايا الدولة2006؟؟؟ :idea_1::banned:

انا اسف لتاخرى فى الرد ولكن ذلك لاسباب خارجه عن ارادتى
بالنسبه لسؤالك ان شاء الله النيابه الاداريه هتنتهى قريب جدا ويمكنك متابعة اخبارها بالموضوع الخاص بها .
اما بالنسبه لهيئة قضايا الدولة فكما قولت لسيادتك لامجال للحديث عنها فبل انتهاء النيابه الاداريه

ارجو من الاخوة الاعضاء عدم التحدث فى موضوع قضايا الدوله 2006 الا اذا طرأ شىء وسبب جدى يدعونا الى التحدث عنها وذلك حتى لا اضطر الى غلق الموضوع بصفه مؤقته

Atefkopa
25-11-2008, 12:02 AM
انا عايز اسأل سؤال مهم ومملل وارجو ان المشرفين يستحملونى دلوقتى انا لقيت فى موضوع النيابة الادارية ان خلاص الموضوع اوشك على الانتهاء وان وراه على طول مجلس الدولة هل ممكن ان تنتهى ورائهم هيئة قضايا الدولة على طول ولا هتتعين فى ميعادها على شهر 7 وارجو توقع الميعاد ارجو الافادة ضرورى لو سمحت.
اعذرونــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـى

النائب العام المصرى
01-12-2008, 05:56 AM
انا عايز اسأل سؤال مهم ومملل وارجو ان المشرفين يستحملونى دلوقتى انا لقيت فى موضوع النيابة الادارية ان خلاص الموضوع اوشك على الانتهاء وان وراه على طول مجلس الدولة هل ممكن ان تنتهى ورائهم هيئة قضايا الدولة على طول ولا هتتعين فى ميعادها على شهر 7 وارجو توقع الميعاد ارجو الافادة ضرورى لو سمحت.
اعذرونــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـى
السلام عليكم..

الاجابة صعب توقعها يا استاذ عاطف وبالاخص فى هيئة قضايا الدولة لانها اخر الهيئات ظهورا ولكن باذن الله الموضوع مش هياخر لان دفعة 2006 كلها كانت بدرى فى مواعيدها وباذن الله هيئة قضايا الدولة هتحصلهم علطول والتعييين ميتاخرش باذن الله.

Atefkopa
01-12-2008, 06:45 PM
السلام عليكم..

الاجابة صعب توقعها يا استاذ عاطف وبالاخص فى هيئة قضايا الدولة لانها اخر الهيئات ظهورا ولكن باذن الله الموضوع مش هياخر لان دفعة 2006 كلها كانت بدرى فى مواعيدها وباذن الله هيئة قضايا الدولة هتحصلهم علطول والتعييين ميتاخرش باذن الله.
شكرا لردك اخى النائب العام.

Atefkopa
06-12-2008, 12:31 AM
على كدة واللى انا شوفتة فى دفعة 2006 ادارية يتضح انى انا كمان فى الباىباى لانى معنديش واسطة وكل اللى حصل انى اجتازت المقابلة ونزلى تحريات وكدة هبقى زى غيرى فى الادارية2006 اللى منزلهمش طبى بجد والله فعلا اوحش حاجه العشم ده بس كل حاجة نصيب وربنا يكرمنا بالاحسن واللى فيه الخير.....امين يارب

Atefkopa
06-12-2008, 04:02 PM
أستاذ عمر 2007 لى سؤال لحضرتك : أنا نزلى تحريات هيئة قضايا الدولة 2006 ,لكن الكلام ده عدى عليه أكثر من سنة !! فإذا نزلت لى تحريات مجلس الدولة ,أحس بيها ولا تتاخد من التحريات اللى فى أمن الوزارة من غير ماأحس بيها رغم مرور السنة؟؟؟؟؟ وشكرا على ردكم الكريم

السلام عليكم استاذ kiro
كنت عايز اسال سعادتك انت جامعة اية وهل انت ساكن فى القاهرة ونسبتك كام والتحريات كانت امتى بالظبط؟؟؟
لانى انا كمان جاتلى تحريات هيئة قضايا الدولة..

medogame
10-12-2008, 10:07 PM
ممكن احد يجاوب علي سؤالي ؟
انا تقدير جيد جدا بنسبه 80% زمعايا ماجستير في القانون العام والعلوم الاداريه
وحتي الان لم اقبل في هيئه قضائيه وانا دفعه 2006ومش عارف اعمل ايه هل التظلمات هتجيب نتيجه؟
ولا خلاص الواحد يفقد الامل وخلاص وينسي حاجه اسمها الهيئات القضائيه
لانني لم اقبل لا في النيابه العامه ولم ينزلي الكشف الطبي في الاداريه وبصراحه انا مضايق جدا
ممكن حد يقولي هعمل ايه

الكويتى
12-12-2008, 03:45 PM
وحتي الان لم اقبل في هيئه قضائيه وانا دفعه 2006ومش عارف اعمل ايه هل التظلمات هتجيب نتيجه؟
لانني لم اقبل لا في النيابه العامه ولم ينزلي الكشف الطبي في الاداريه وبصراحه انا مضايق جدا
ممكن حد يقولي هعمل ايه
ياباشا والله الموضوع نصيب من اوله لاخرة ادعى ربنا ان يكتبلك نصيب فى هيئة قضايا الدوله ومتطلبهاش غير من ربنا واعرف ان لو محصلكش نصيب فده مش نهاية المطاف اكيد ربنا شايلك الخير فى مكان تانى ولازم ترضى بقضاء ربنا لانك اكيد عارف ان عدم دخولك العامه والاداريه فده مش دونا عن اراضة ربنا بل دى ارادة ربنا وبعدين انت ما شاء الله عامل اللى عليك واجتهدت جدااا وتقديرك عالى وربنا مش هيضيع اجر من احسن عملا مفيش عليك ياباشا غير انك تبقى متأكد ان نهايتهك هتكون بخير كبير اوى اوى اوى ......خلى توكالك على الله:hi:

modygame
14-12-2008, 07:31 PM
انا متشكر جدا جدا لاهتمام حضرتك والرد علي الموضوع
واللحمد لله علي كل شى وربنا يوفق الجميع
توكلت علي الله وحسبي الله ونعم الوكيل علي كل ظالم .

Atefkopa
14-12-2008, 08:56 PM
ممكن حد يقولي هعمل ايه

بعد اذنك كنت عايز اسأل حضرتك انت جاتلك تحريات اى حاجة ؟؟؟؟؟

samsoma
15-12-2008, 12:27 AM
ممكن حد يقولي هعمل ايه
بصراحة الله يكون في عون حضرتك لان واضح جدا اجتهادك
ماشاء الله عليك انت ماقصرتش في حاجة
هاقولك زي ما زملائي الافاضل قالو لك جايز ربنا سبحانه وتعالي كاتب ليك الخير في مكان تاني وياعالم جايز تيجي لك قضايا الدولة
وحتي لو لاقدر الله ماجتش فانت عملت اللي عليك وربنا يكتب لك الخير ويعوضك ان شاء الله

weka2010
15-12-2008, 10:15 PM
هو حضرتك منزلكش تحريات عامله ونزلك اداريه بس صح كدة
طيب نزلك هيئه قضايا ولا منزلكش ياااريت توضح
سوال اخر مقابله السباعيه للهيئه دفعه 2006 كانت فى اى توقيت
وبدايه التحريات بدات تنزل امتا بالضبط ليكم
يااااااااااااااريت اى عضو فاضل يرد عليا لانى دفعه 2007
وحابب اعرف اى الظروف فى نزول التحريااااااااااات
ضرورى جداااااااااااا
تردو عليا
وربنا يوفقكم جميعاااااااااااااااااااااااااااا

Atefkopa
15-12-2008, 10:39 PM
هو حضرتك منزلكش تحريات عامله ونزلك اداريه بس صح كدة
طيب نزلك هيئه قضايا ولا منزلكش ياااريت توضح
سوال اخر مقابله السباعيه للهيئه دفعه 2006 كانت فى اى توقيت
وبدايه التحريات بدات تنزل امتا بالضبط ليكم
يااااااااااااااريت اى عضو فاضل يرد عليا لانى دفعه 2007
وحابب اعرف اى الظروف فى نزول التحريااااااااااات
ضرورى جداااااااااااا
تردو عليا
وربنا يوفقكم جميعاااااااااااااااااااااااااااا
بص انا نزلى تحريات هيئة قضايا الدولة بس ومقابلة هيئة قضايا الدولة كانت فى 4/2007 والتحريات نزلت فى 9/2007

modygame
17-12-2008, 06:47 PM
انا نزلت ليا تحريات في النيابه الاداريه واللحمد لله مكنش فيه اي نشاط سياسي
او اي شي يسي لشخصي والله لدرجه رئيس المباحث قالي انا اول مرة يقابلني في
الدفعه دي ملف زى الملف الخاص بي بس بصراحه مش عارف هو حصل ايه في الزمن
وانا اشكر كل الموجودين في المنتدي علي الاهتمام بما قلته ويارب يوفق الجميع ان شاء الله

Atefkopa
26-12-2008, 05:55 PM
كنت عايز استفسر من السادة المشرفين :
هو كدة الهيئة هتبتدى تشوف الملفات امتى وتنزل الطبى هل بعد قرار الادارية ام هتستنى المجلس؟؟؟؟

القاضى المصرى
27-12-2008, 01:32 AM
كنت عايز استفسر من السادة المشرفين :
هو كدة الهيئة هتبتدى تشوف الملفات امتى وتنزل الطبى هل بعد قرار الادارية ام هتستنى المجلس؟؟؟؟

لسه شويه اعتقد مش قبل شهرين كمان على الاقل

ايثار
08-01-2009, 06:23 PM
السلام عليكم اناعرفت اخر اخبار قضايا الدوله
ان فى 169 مرشح لهيئة قضايا الدوله كشفوا طبى قبل نهايةالعام باسبوع او اكثر
وذلك فىتكتم شديد وانا ماحبتش اطلعكم على الخبر الا بعد التاكد بنسبة مليون فى الميه
واحلفلكم ان كلامى اتاكدت منه من كذا مصدر

kiro
08-01-2009, 09:36 PM
وذلك فىتكتم شديد وانا ماحبتش اطلعكم على الخبر الا بعد التاكد بنسبة مليون فى الميه

حضرتك الكلام ده فين و إزاى وإمتى؟؟؟
ثانيا: 169 مرشح. أعتقد إن ده عدد كبير شويه؟؟؟!!!!!
ثالثا: قرار الإدارية لسه مطلعش؟ فى الغالب بيستنوا الإدارية خوفا من تكرار الأسماء بين الهيئة والإدارية....

أرجو توضيح من مشرفين المنتدى القاضى المصرى والنائب العام

Atefkopa
09-01-2009, 02:24 AM
كلام غير منطقى ازاااااااى دة لسة مصدرش قرار الادارية والمفروض بينقوا الاسماء ومصادر حضرتك مين؟؟؟؟

القاضى المصرى
09-01-2009, 03:31 AM

هذا الكلام غير منطقى تماما وانا سالت اليوم عن هذا الموضوع وطلع غير مظبوط وهيجيلى تاكيد على ذلك بعد يوم او اتنين ان شاء الله

Atefkopa
09-01-2009, 10:45 PM
هذا الكلام غير منطقى تماما وانا سالت اليوم عن هذا الموضوع وطلع غير مظبوط وهيجيلى تاكيد على ذلك بعد يوم او اتنين ان شاء الله

حضرتك قولت ان هيجيلك تأكيد على نفى الكلام ده عايز اعرف الكلام دة صح ولا اية وهل فعلا حد كشف الاعصاب خلاص ....نرجو التوضيح وما هى مصادر العضو ايثار...؟؟؟؟

احمد الامير
10-01-2009, 02:48 AM

مع احترامى الشديد لشخصك الكريم ولمصدرك النبيل الا ان تلك المعلومه قد جانبها الصواب والقصور فى التسبيب والفساد فى الاستدلال اللهم الا اذا ال 169 مرشح المزعم بتوقيع الكشف الطبى عليهم قد حضروا الينا لا ينقصهم واحد لاعادة توقيع الكشف عليهم لانهم قد يكونو من الذين اصابهم الهول مما يحدث من تاخير فى تلك الهيئة فصبرا جميلا انهم يرونه بعيدا ونراه بعيدا لان الهيئة نظامها كده , والله ولى التوفيق والسداد وعليه التكلان والاعتماد وهو حسبنا ونعم الوكيل .

Atefkopa
10-01-2009, 04:12 AM
مع احترامى الشديد لشخصك الكريم ولمصدرك النبيل الا ان تلك المعلومه قد جانبها الصواب والقصور فى التسبيب والفساد فى الاستدلال اللهم الا اذا ال 169 مرشح المزعم بتوقيع الكشف الطبى عليهم قد حضروا الينا لا ينقصهم واحد لاعادة توقيع الكشف عليهم لانهم قد يكونو من الذين اصابهم الهول مما يحدث من تاخير فى تلك الهيئة فصبرا جميلا انهم يرونه بعيدا ونراه بعيدا لان الهيئة نظامها كده , والله ولى التوفيق والسداد وعليه التكلان والاعتماد وهو حسبنا ونعم الوكيل .
اية معنى كلام حضرتك؟؟؟؟

esar
10-01-2009, 11:21 PM
انا ايثار وانا قولت اللى عندى ودى معلومات موثوق منها جدا
وقد تاكدت من مستشارين داخل الهيئه اكثر من مره
وانا ليس لى مصلحه فى هذه الدفعه
انا عرفت الخبر وقولتو لان المنتدى بيفيد كل الاعضاء وكان عليا واجب انى اوصل المعلومة لكل اللى محتاج يعرف اخر اخبار دفعة قضايا الدوله 2006 اما بالنسبه للعدد انه كبير انا تاكدت من عدت مستشارين داخل هيئة قضايا الدوله واعضاء هيئات قضائيه اخرى واكدوا الخبر والعدد
اما بالنسبه لان النيابه الاداريه لم تصدر بعد فهناك مجلس للتنسيق بين الهيئات القضائيه يمكن عن طريقه ان تطلب قضايا الدوله من النيابه الاداريه اسامى المرشحين المقبولين وحذفها من الكشوف

Atefkopa
11-01-2009, 12:17 AM
انا ايثار وانا قولت اللى عندى ودى معلومات موثوق منها جدا
وقد تاكدت من مستشارين داخل الهيئه اكثر من مره
وانا ليس لى مصلحه فى هذه الدفعه
انا عرفت الخبر وقولتو لان المنتدى بيفيد كل الاعضاء وكان عليا واجب انى اوصل المعلومة لكل اللى محتاج يعرف اخر اخبار دفعة قضايا الدوله 2006 اما بالنسبه للعدد انه كبير انا تاكدت من عدت مستشارين داخل هيئة قضايا الدوله واعضاء هيئات قضائيه اخرى واكدوا الخبر والعدد
اما بالنسبه لان النيابه الاداريه لم تصدر بعد فهناك مجلس للتنسيق بين الهيئات القضائيه يمكن عن طريقه ان تطلب قضايا الدوله من النيابه الاداريه اسامى المرشحين المقبولين وحذفها من الكشوف
لو سمحت السادة المشرفين ايه الكلام دة حد يقول حاجة!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟

مها مصطفى
11-01-2009, 01:53 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
[
الكلام ده صحيح فعلا ولا ايه انا اصلا جتلى تحريات هيئة قضايا الدوله امن دوله وامن عام وروحت كل الاماكن وكان عندى امل فى ان يجيلى الكشف الطبى هو الكلام ده صحيح ولا ايه ارجو الافاده من مصدر موثوق منه

Atefkopa
11-01-2009, 02:04 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
[
الكلام ده صحيح فعلا ولا ايه انا اصلا جتلى تحريات هيئة قضايا الدوله امن دوله وامن عام وروحت كل الاماكن وكان عندى امل فى ان يجيلى الكشف الطبى هو الكلام ده صحيح ولا ايه ارجو الافاده من مصدر موثوق منه

استاذة مها انا برضو زى حضرتك جالى امن دولة ومباحث القسم وكنت بطمع ان يجيلى كشف طبى ومش عارف الكلام دة صح ولا غلط

احمد الامير
11-01-2009, 02:13 AM
السلام وعليكم ورحمة الله وبركاته
يااساتذه على ما اعتقد ان كلامى وكلام المشرف الفاضل القاضى المصرى واضح جدا كلام العضو ايثار للاسف عار تماما من الصحه فياريت الهدوء لان الهيئة قدامها لا يقل على 3 او 4 شهور على بان ما يبدوأ عملية اختيار الاسماء اما الكلام عن الهيئة الان فهو اشبه بالحرث فى الماء او الهواء . وشكرا للعضو الفاضل ايثار على التوضيح والبيان !!!

Atefkopa
17-01-2009, 10:18 PM
ايه يا جماعة مفيش اخبار جديدة عن الهيئة الموضوع نايم خالص!!!!!!!!:cry:

مها مصطفى
17-01-2009, 11:40 PM
الكل مشغول بالنيابه الاداريه وناسيين خالص الهيئه ولا ده علشان زى مبنسمع ان الهيئه بتظهر دائما بعد نتيجة النيابه الاداريه نرجو الافاده من شخص لديه معلومه اكيده عن هيئة قضايا الدوله وشكررررررررررررررررررا

الحاكم العسكرى العام
18-01-2009, 09:19 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا سألت عن اخر اخبار الهيئه وعلمت انهم سيبدأوا فى هذه الدفعه ان شاء الله فى اول شهر تلاته

Atefkopa
20-01-2009, 04:41 AM
لو سمحت كنت عايز اسأل سؤال هو مش فى وقته هى التحريات اللى بتنزل للادارية والهيئة مش امن دولة والقسم بس ولا فى حاجة تانى لانى سمعت كلام غير كدة ان فى بعدهم امن عام ارجو الافادة ومحدش يبخل بالرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

so 2006
20-01-2009, 05:07 AM
سيدى الفاضل الامن العام هو المباحث الى بتروح حضرتك مقبلت الاسم وتعمل المقابله فيها
فى ناس فكره ان الامن العام غير مقبله القسم لكن لايوجد غير المقابلتين الى عملتهم وان شاء الله ربنا يجعلك نصيب فيها موفق باذن الله

القاضى المصرى
20-01-2009, 05:10 AM
لو سمحت كنت عايز اسأل سؤال هو مش فى وقته هى التحريات اللى بتنزل للادارية والهيئة مش امن دولة والقسم بس ولا فى حاجة تانى لانى سمعت كلام غير كدة ان فى بعدهم امن عام ارجو الافادة ومحدش يبخل بالرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ياباشا هما اتنين بس تحريات امن دوله وتحريات جنائيه

والامن العام او القسم او البحث الجنائى كلها مسميات لنوع واحد من التحريات وهو التحريات الجنائيه التى تبحث عن وجود قضايا او احكام جنائيه ضدك او ضد اسرتك

اما النوع الثالث للتحريات اسمه الامن القومى يعنى جهاز المخابرات العامه وهذا النوع من التحريات موجود فقط فى النيابه العامه ومجلس الدوله

Atefkopa
20-01-2009, 05:42 AM
سيدى الفاضل الامن العام هو المباحث الى بتروح حضرتك مقبلت الاسم وتعمل المقابله فيها
فى ناس فكره ان الامن العام غير مقبله القسم لكن لايوجد غير المقابلتين الى عملتهم وان شاء الله ربنا يجعلك نصيب فيها موفق باذن الله

ياباشا هما اتنين بس تحريات امن دوله وتحريات جنائيه

والامن العام او القسم او البحث الجنائى كلها مسميات لنوع واحد من التحريات وهو التحريات الجنائيه التى تبحث عن وجود قضايا او احكام جنائيه ضدك او ضد اسرتك

اما النوع الثالث للتحريات اسمه الامن القومى يعنى جهاز المخابرات العامه وهذا النوع من التحريات موجود فقط فى النيابه العامه ومجلس الدوله
جزاكم الله كل خير اصل الاخت مها بتقولى ان نزلها تحريات الهيئة ونزلها 3 حجات يعنى 3 جهات اتحرو عنها فقولت اتأكد من الكلام دة مشكورين جداااااااااااااااااااااااا...:clapping:

مها مصطفى
20-01-2009, 08:10 PM
انا والله رحت 3 اماكن اولا القسم الى انا تابعه ليه وبعدين امن الدوله الى موجود فى الشيج زايد واخيرا بعتولى فى شعبة المباحث الجنائيه فى الامن العام فى العباسيه يعنى 3 اماكن مختلفين وانا واثقه من كلامى جدااااااااااااااااا
لانى انا بتكلم عن نفسى شخصيا مش عن شخص اعرفه او خبر سمعته وشكرااااااااااااااااا

Atefkopa
20-01-2009, 08:34 PM
انا والله رحت 3 اماكن اولا القسم الى انا تابعه ليه وبعدين امن الدوله الى موجود فى الشيج زايد واخيرا بعتولى فى شعبة المباحث الجنائيه فى الامن العام فى العباسيه يعنى 3 اماكن مختلفين وانا واثقه من كلامى جدااااااااااااااااا
لانى انا بتكلم عن نفسى شخصيا مش عن شخص اعرفه او خبر سمعته وشكرااااااااااااااااا

ارجو من المشرفين توضيح كلام الاستاذة مها هل ممكن ان التحريات تكون 3 جهات انا مصدقك بس اصل دة حوار غريب ولم يحدث معنا..........

القاضى المصرى
20-01-2009, 10:15 PM
كلامى فى المشاركه السابقه واضح جدا

القسم اللى انتى تابعه ليه واللى روحتيه اول مره من اجل التحريات الجنائيه وكذلك الامن العام ده استكمال لعمل القسم يعنى ايضا خاص بالتحريات الجنائيه وليست جهه ثالثه

وليس من الضرورى ان كل شخص القسم يبعتله وايضا الامن العام المفروض الاكتفاء بالقسم لكن الامن العام ممكن يطلبك تانى بعد القسم لاستكمال بيانات او الاستفسار عن بعض الامور

Atefkopa
21-01-2009, 02:02 AM
كلامى فى المشاركه السابقه واضح جدا

القسم اللى انتى تابعه ليه واللى روحتيه اول مره من اجل التحريات الجنائيه وكذلك الامن العام ده استكمال لعمل القسم يعنى ايضا خاص بالتحريات الجنائيه وليست جهه ثالثه

وليس من الضرورى ان كل شخص القسم يبعتله وايضا الامن العام المفروض الاكتفاء بالقسم لكن الامن العام ممكن يطلبك تانى بعد القسم لاستكمال بيانات او الاستفسار عن بعض الامور

مشكوررررررررررررررررررررررر سعادة القاضى المصرى على التوضيح...

so 2006
21-01-2009, 03:31 AM
كلام القاضى المصرى سليم مليون المئه ولا يحتمل اى تشكيك وهذه هى الحقيقه الاصل مقابلتين والامن القومى لو فى لكن فى بعض الحالات بيروحو 3 مرات لئستكمال بينات
امن الدوله والمباحث هى الى بتبئه 2 لكن الطبيعى كما قال المشرف المحترم مرتين .

أحمد البدوي
21-01-2009, 07:19 PM
الموضوع فعلا رائع و التميز انك تفكر في الاخرين
شكرا ليك

modygame
21-01-2009, 09:47 PM
]السلام عليكم ورحمه الله
انا رحت قضايا الدوله علشان اسال عن اسمي هل نزل في التحريات ولا لا
فقال لي في الامانه العامه "كل الدفعه نزلها تحريات "
ولما ذهبت ايضا الي المكتب الذي تم التقديم فيه الاوراق قال لي نفس الكلام
فهل فعلاهذا الكلام صحيح ولا فقط تثبيت ؟
انا بصراحه معرفتش اخذ معاهم حق ولا باطل................

Atefkopa
22-01-2009, 02:44 AM
]السلام عليكم ورحمه الله
انا رحت قضايا الدوله علشان اسال عن اسمي هل نزل في التحريات ولا لا
فقال لي في الامانه العامه "كل الدفعه نزلها تحريات " :cry:
ولما ذهبت ايضا الي المكتب الذي تم التقديم فيه الاوراق قال لي نفس الكلام
فهل فعلاهذا الكلام صحيح ولا فقط تثبيت ؟
انا بصراحه معرفتش اخذ معاهم حق ولا باطل................
طبعا كلام غلط لانى اعرف نا س مجتلهاش تحريات خالص دة طبعا تثبيت وعايز حضرتك تعرف ان اللى بينزلوا تحريات بيبقى مرشح وليس مقبول وبيتم فى النهاية التصفية يعنى ممكن واحد تجيلة تحريات وميتقبلش لان بتبقى فى توصيات وتزكيات فى الموضوع

hameda
31-01-2009, 01:11 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
لقد قامت هيئة قضايا الدولة اول امس بطلب تحريات لبعض الاشخاص من مكتب امن وزارة العدل وتم اخذ هذه التحريات وهذه معلومة وصاتنى امس من مستشار فى وزارة العدلوالحمد لله قالى اسمك موجود فى الاشخاص اللى اطلبت تحرياتها وهولاء الاشخاص عددهم لايقل عن 50 فرد ولكن لا اعرف عددهم كحد اقصى ولكن كحد ادنى 50 فرد بس المستشار قلى هما اكتر من 50 ودى اول مجموعة تطلب تحرياتها من مكت امن وزارة العدل وقلى هيطلبوا ناس تانى ده بالنسبة للناس اللى كانت مقدمة فى هيئات اخرى وجاتلها تحريات وما جتلهاش تحريات هيئة قضايا الدولة والمعلومة دى وصلتنى امبارح الساعة 11 باللي فحبيت انا اقولها لكم من باب الامانة التى يفرضها علينا هذا المنتدى الرائع
والله على ما اقول شهي
وسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Atefkopa
31-01-2009, 02:02 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
لقد قامت هيئة قضايا الدولة اول امس بطلب تحريات لبعض الاشخاص من مكتب امن وزارة العدل وتم اخذ هذه التحريات وهذه معلومة وصاتنى امس من مستشار فى وزارة العدلوالحمد لله قالى اسمك موجود فى الاشخاص اللى اطلبت تحرياتها وهولاء الاشخاص عددهم لايقل عن 50 فرد ولكن لا اعرف عددهم كحد اقصى ولكن كحد ادنى 50 فرد بس المستشار قلى هما اكتر من 50 ودى اول مجموعة تطلب تحرياتها من مكت امن وزارة العدل وقلى هيطلبوا ناس تانى ده بالنسبة للناس اللى كانت مقدمة فى هيئات اخرى وجاتلها تحريات وما جتلهاش تحريات هيئة قضايا الدولة والمعلومة دى وصلتنى امبارح الساعة 11 باللي فحبيت انا اقولها لكم من باب الامانة التى يفرضها علينا هذا المنتدى الرائع
والله على ما اقول شهي
وسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حضرتك ممكن توضح كلامك اكتر يعنى انا نزلى تحريات هيئة
طب هل التحريات مش بتروح مكتب الامن بوزارة العدل وبعدين تروح الهيئة ولا بتستقر فى مكتب الامن والهيئة تطلب انا مش فاهم كلامك ياريت التوضيح الدقيق

Atefkopa
31-01-2009, 03:32 AM
وهل حضرتك جيد ولا جيد جدا

الأفــوكــــاتــــو
31-01-2009, 04:01 PM
طيب الناس اللى ملهاش تحريات هل سوف تنزل لها تحريات؟؟؟.................

Atefkopa
31-01-2009, 07:14 PM
الاخ الفاضل القاضى المصرى ممكن حضرتك تحضرنا وتفسر لنا الوضع دة وتوضحلنا كلام hameda

hameda
31-01-2009, 11:47 PM
السلام عليكم
بالنسبة للتحريات اللى اتاخدت من مكتب امن وارة العدل دى للناس اللى كانت مقدمة ادارية وما جاتلهاشى تحريات هيئة قضايا دولة واول دفعةفى التحريات اتاخدت للناس اللى كانت نزلت ليها تحريات ادارية وكانوا كحد ادنى 50 واحد والكلام ده من مستشار فى الوزارة وقالى تحرياتك اتطلبت للهيئة
وانا تقديرى جيد

Atefkopa
31-01-2009, 11:58 PM
شكرا على التوضيح هما ابتدوا دلوقتى تظبيط الملفات

hameda
31-01-2009, 11:58 PM
وقال كمان انه فى دفعات تانية هتتطلب
لكن هلى هياخدوا كل اللى نزلتله تحريات ادارية انا دى ما اعرفهاشى هل هياخدوا الكل ولا مجموعة معينة بس منهم

Atefkopa
01-02-2009, 12:03 AM
طب واللى كان نزلة تحريات هيئة من الاول اية نظامة وتحرياتة سليمة

Atefkopa
01-02-2009, 12:03 AM
انشاء الله ربنا يكرمك

الحاكم العسكرى العام
01-02-2009, 12:11 AM
يا اساتذه وحده وحده لو سمحتم لانى والله مش فاهم حاجه
ازاى ناس مجتلهاش تحريات قضايا الدوله ويجوا دلوقتى يطلبوا تحرياتهم اللى اتعملت من النيابه الاداريه طيب ليه ما فى ناس كتير جتلهم تحريات الجهتين وناس اكتر جتلهم تحريات قضايا الدوله بس
ياريت لو سمحتم حد يشرحلى وحده وحده لان واضح انكم بتتكلموا مع بعض وانتوا فهمين
وشكرا ليكم

hameda
01-02-2009, 01:08 AM
يا اخوانا انا بتكلم على الناس اللى نزلت ليها تحريات نيابة ادارية
لا نه من المعروف اللى بتنزله ادارية ما كنتش بتنزله هيئة قضايا الدولة تحريات يعنى فالناس اللى نولتلها تحريات ادارية قامت الهيئة من يومين بطلب التحريات لمجموعة منهم
اما بخصوص الناس اللى جاتله تحريات هيئة فهولاء بالتاكيد لم تنزل لهم تحريا اداريةوانا ما سمعتش قبل كده انه فى احد نزلتله تحريات هيئة وادارية
فالناس اللى اتطلبت تحرياتها دى نزلت ليها تحريات ادارية قبل كده ده
ودول غير اللى نزلتهم تحريات هيئة
اتمنى اكون وضحت الصورة
وربنا يوفقنا لما نحبه ونرضاه
وبالتوفيق للجميع ان شاء الله فى هذا المنتدى الرائع الذى نفخر بان نكون من ضمن اعضائة

احمد الامير
01-02-2009, 03:19 AM
لا نه من المعروف اللى بتنزله ادارية ما كنتش بتنزله هيئة قضايا الدولة تحريات يعنى

وانا ما سمعتش قبل كده انه فى احد نزلتله تحريات هيئة وادارية

اسمحلى ارد على حضرتك فى النقطتين دول اولا وارد جدا بل بيحصل بالفعل ان الواحد بتنزلوا تحريات اكتر من جهة بس كل ما فى الامر ان الواحد مش بيحس غير بتحريات اول هيئة بتطلب تحرياتوا لانى بكل بساطه لما امن وزاره العدل بيعملك اول تحريات بيدى نسخه للجهة اللى طلبت تحرياتك وبيخلى نسخه فى المكتب علشان لما اى جهة قضائيه تطلب تحرياتك بيديهم نسخه من النسخه اللى موجوده عندوا
ثانيا بقى ازاى حضرتك ما سمعتش ان فى حد نزلتلو تحريات هيئة واداريه مع بعض عفوا انا هتكلم عن نفسى انا نزلتلى تحريات اداريه وبعد كده هيئة قضايا الدوله هتقولى عرفت منين اذا كنت لسه بتقول ان الواحد مش بيحس بالتحريات التانيه هقولك باختصار من مكتب الامن العام بوزاره العدل والله على ما اقول شهيد . وانا مش حاله فريدة ولا حاجه ناس كتير جدا بتنزلها تحريات اكثر من جهه فياريت توضحلنا حضرتك انت تقصد ايه بالظبط علشان الامور تكون واضحه لينا كلنا . وبعدين بصراحه الهيئة تحرياتها خلصت من زمااااااااااااااااان فياريت تعذرنا فى كل الاستفسارات اللى بنطلبها منك وربنا يكرمك ويكرمنا جميعا يارب

hameda
01-02-2009, 03:34 AM
اسمحلى ارد على حضرتك فى النقطتين دول اولا وارد جدا بل بيحصل بالفعل ان الواحد بتنزلوا تحريات اكتر من جهة بس كل ما فى الامر ان الواحد مش بيحس غير بتحريات اول هيئة بتطلب تحرياتوا لانى بكل بساطه لما امن وزاره العدل بيعملك اول تحريات بيدى نسخه للجهة اللى طلبت تحرياتك وبيخلى نسخه فى المكتب علشان لما اى جهة قضائيه تطلب تحرياتك بيديهم نسخه من النسخه اللى موجوده عندوا
ثانيا بقى ازاى حضرتك ما سمعتش ان فى حد نزلتلو تحريات هيئة واداريه مع بعض عفوا انا هتكلم عن نفسى انا نزلتلى تحريات اداريه وبعد كده هيئة قضايا الدوله هتقولى عرفت منين اذا كنت لسه بتقول ان الواحد مش بيحس بالتحريات التانيه هقولك باختصار من مكتب الامن العام بوزاره العدل والله على ما اقول شهيد . وانا مش حاله فريدة ولا حاجه ناس كتير جدا بتنزلها تحريات اكثر من جهه فياريت توضحلنا حضرتك انت تقصد ايه بالظبط علشان الامور تكون واضحه لينا كلنا . وبعدين بصراحه الهيئة تحرياتها خلصت من زمااااااااااااااااان فياريت تعذرنا فى كل الاستفسارات اللى بنطلبها منك وربنا يكرمك ويكرمنا جميعا ي

بالنسبة للنقطة الاولى_ بانسبة للنقطة الاولى انا معاك فيها انه الواحد بتنزله تحريات مثلا زى نيابة ادارية وبعد كده بتفضل نسخة فى مكتب امن وزارة العل ولما تطلب جهة التحريات بتاخدها من مكتب وزارة العدل وده اللى انا قلته قلت ان الهيئة طلبت نسخة من التحريات اللى فى وزارة العدل للناس اللى جاتلهم تحريات قبل كده فى الادارية ودى اول مجموعة تطلب للهيئة ده غير الناس اللى نزلتلها تحريات اصلا للهيئة يعنى راحوا امن الدولة والمباحث زى التحريات بتاعت الادارية كده فى الاولده بانسبة للنقطة الاولى وده يبين ان كلامى صح لانه كلام حضرتك بيتفق مع كلامى
اما النقطى الثانية فهى مكملة للنقطة الاولى ان حضرتك بتقول جاتلك تحريات الهيئة من مكتب امن وزارة العدل مش نزلتلك رسمى زى الادارية يعنى وده كمان انا وضحته فى مشاركاتى السابقة

انا قلت انه الناس اللى جاتلها تحريات قبل كده فى الادارية بتفضل نسخ من التحريات دى فى مكتب امن وزارة العدل الى انا تطلب جهة قضائية تحريات هذا الشخص فيقوم مكتب امن وزارة العدل باعطاء نسخة من هذة التحريات لهذه الجهة

وهذا ما قامت به هيئة قضايا الدولة انها طلبت تحريات بعض الاشخاص من مكتب امن وزارة العدل وهولاء الاشخاص بالكبع كانت نازلة ليهم تحريات قبل كده

اتمنى اكون وضحت للاخوة ما يجول فى خاطرهم
واسال ربى التوفيق لى ولهم

hameda
01-02-2009, 03:42 AM
ثالثا_بالنسبة ان تحريات الهيئة خلصت من زمان اسمحلى اختلف معاك فى النقطى دى لان الهيئة لم تطلب تحرياتى الا من حوالى يومين وكنت متابع مكتب امن وزارة العدل ولكن من يومين اتصل بيا مستشار من وزارة العدل وقالى الهيئة طلبت تحرياتك من مكتب امن وزارة العدل ومجموعة تانية قال كحد ادنى 50 لكن كحد اقصى ما يعرفشة
وقال كمان انه فى مجموعات تانية هتطلب تحرياتها من مكتب امن وزارة العدل لهيئة قضايا الدولة
والله على ما اقول شهيد

الأفــوكــــاتــــو
01-02-2009, 04:20 AM
يعنى ممكن تنزل لشحص تحريات مخصوصة فى هيئة القضايا اليومين دولة................. و ما كنش لة تحريات خالص

احمد الامير
02-02-2009, 12:23 AM
ثالثا_بالنسبة ان تحريات الهيئة خلصت من زمان اسمحلى اختلف معاك فى النقطى دى لان الهيئة لم تطلب تحرياتى الا من حوالى يومين وكنت متابع مكتب امن وزارة العدل ولكن من يومين اتصل بيا مستشار من وزارة العدل وقالى الهيئة طلبت تحرياتك من مكتب امن وزارة العدل ومجموعة تانية قال كحد ادنى 50 لكن كحد اقصى ما يعرفشة
وقال كمان انه فى مجموعات تانية هتطلب تحرياتها من مكتب امن وزارة العدل لهيئة قضايا الدولة
والله على ما اقول شهيد

انا متشكر جدا لمتابعة حضرتك لاستفساراتنا والحمد لله الرؤية اتضحت امامى وعلى ما اعتقد امام الجميع ان شاء الله بس كنت عايز اقول حضرتك واقسم بالله تحريات الهيئة نزلت من فترة ليست بالقصيره وانا عرفت من شهر ونص تقريبا ومن مكتب الامن بوزاره العدل ان تحريات قضايا الدوله نزلتلى ولو لاحظت فى احد الاعضاء معانا هنا فى منتدى قضايا الدوله كان قال من قبل كده ان تحريات الهيئة نزلتلو تقريبا فى شهر 10 او 9 تقريبا فى 2007 وعلى ما اعتقد ان ده الميعاد الطبيعى لطلب التحريات لانه اللى بيحصل بعد ما بنخلص مقابلات بعدها بشهر او اتنين او تلاته لو كترت العمليه والجهة بتطلب التحريات بتعتها علشان تكون جاهزه لما يقرروا انهم يبدوا فيها . اتمنى انى اكون وضحت لحضرتك حاجه حصلت بالفعل وانا متاكد منها شخصيا من مكتب الامن العام والله على ما اقول شهيد وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا فيها ان لم يكن فى الافضل منها .

hameda
02-02-2009, 01:38 PM
ده شكر على واجب يا استاذ احمد وانت انسان محترم بجد وربنا يوفقنا ويوفقك ان شاء الله
فنرجو من الساده الزملاء عن سماعهم اى خبر بخصوص الهيئة انا يبادر على الفور بكتابته على المنتدى حتى يستفيد منه باقى الزملاء
وماهو الميعاد التى من الممكن ان تظهر فيه نتيجة الهيئة
مع العلم ان نتيجة2005 ظهرت فى شهر 7 بع 3 اشهر من ظهور نتيجة ادارية2005 فهل من المتوقع ان تظهر هيئة 2006 فى نفس الميعاد ام سوف تتاخر فى الظهور عن هذا الميعاد
ونسال الله السداد والتوفيق ان شاء الله جميعا

single
05-02-2009, 07:02 PM
الحمد لله انا جامعه المنصوره وروحت امن الدوله النهارده وجالى تحريات بس انا مش سمعت الرجل قال لى مجلس الدوله ولا قضايا الدوله ونسيت اعارف من الضابط ومش عارف اعمل ايه ؟؟؟
وكان معى بنت كمان دفعتى نزل ليه تحريات معى فعلشان كده انا بقول يمكن قضايا الدوله لو حد يقدر يقولى اعمل ايه يقولى يارت الحمدلله على كل شىء سواء دى او دى مع العلم ان روحت اشوف تانى بس مش لقت حد هناك فهل فى حد نزل لى تحريات لى قضايا الدوله جديد او يعرف حد نزل لى او يعرف حد نزل لى يارت حد يقولى

hameda
05-02-2009, 11:26 PM
السلام عليكم
ياريت الاستاذ سينجل يوضحلنا هل جاته تحريات قبل كده فى اى هيئة قضائية ولا دى اول تحريات تنزله

hameda
05-02-2009, 11:28 PM
وياريت كمان توضحلنا تقديرك كام

single
06-02-2009, 04:29 AM
اول حاجه الحمد لله انا اول تنزل لى تحريات والتقدير جيد ومعى ماجستير وطبعا ده قبل مااقدم فى قضايا الدوله يعنى مش لى قيمه

Atefkopa
06-02-2009, 04:47 AM
استاذ single اللى جاتلك تحريات امن دولة صح ولا القسم
بص لونزلك الامن القومى تبقى تحريات مجلس الدولة لو منزلش تبقى هيئة
بس لو هيئة معقول تنزل تحريات تانى

single
06-02-2009, 08:32 AM
انا الا نزل لى امن الدوله مش القسم والعيب منى ان انا مش سمعت ومش ساءلت وعلى يوم السبت ان شاء الله هعرف اذا كانت هيئه ولا مجلس بس انا اعتقد ان هى هيئه عشان البنت الا كانت معى دى ولا ايه

القاضى المصرى
06-02-2009, 04:20 PM
فعلا يا جماعه الكلام مظبوط عن نزول تحريات الاسبوع الماضى لدفعة 2006علمت ان فيه فى حدود 41 شخص نزلهم تحريات قضايا الدوله من دفعة 2006 تم ارسالها للوزاره الاسبوع الماضى والوزاره ارسلتها للجهات الامنيه لعمل التحريات عليهم على الرغم من انتهاء تحريات دفعة 2006 من فتره والله اعلم بالسبب

hameda
07-02-2009, 12:31 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله كلامى طلع صح والكلام ده قلته من 5 ايام انه فى تحريات هيئة نزلت وبعض الزملاء نفوا هذا الكلام
ولكن الان اتضح بما لايدع مجالا للشك انه تحريات قضايا الدولة نزلت فى بعض المحافظات
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

Atefkopa
07-02-2009, 01:51 AM
فعلا يا جماعه الكلام مظبوط عن نزول تحريات الاسبوع الماضى لدفعة 2006علمت ان فيه فى حدود 41 شخص نزلهم تحريات قضايا الدوله من دفعة 2006 تم ارسالها للوزاره الاسبوع الماضى والوزاره ارسلتها للجهات الامنيه لعمل التحريات عليهم على الرغم من انتهاء تحريات دفعة 2006 من فتره والله اعلم بالسبب
سعادة القاضى المصرى تفسر بأية التحريات اللى نزلتها قضايا الدولة:
1- ان ناس كتيير تحرياتهم مش كويسة.
2-ان كان فى ناس منزللهم الهيئة تحريات واتقبلوا فى الادارية وراحت منزلة لناس جديدة.

aLeX-maF!a
07-02-2009, 02:30 AM
ياجماعة انا دفعة 2006 ... الحمد لله نزلى تحريات امن دولة ورحت انهارده ... والواضح انها هيئة قضايا الدولة ... لو سمحتم انا عندى سؤال ... لو مجلس الدولة نزلى تحريات اعرف ازاى ؟؟؟ .. ارجو الرد من القاضى المصرى .. وهل فى مكان ف اسكندرية ممكن اسأل فيه اذا كان مجلس الدولة نزلى تحريات ؟ ... و اعرف ازاى انى نجحت ف التحريات ؟؟

** اللهم صلى وسلم وبارك على امام وسيد المرسلين سيدنا محمد وعلى اهل بيته وعلى اصحابه عدد ما كان وعدد ما سيكون وعدد الحركات والسكون .....

aLeX-maF!a
07-02-2009, 02:38 AM
فى سؤال كمان ... لو فى دعوى جنائية ضد احد الاقارب ... لكنها انقضت بالتقادم هل سيكون لها تأثير على قبولك بالهيئه القضائيه من عدمه ؟؟ ارجو اجابة اكيده من القاضى المصرى نظرا لموضوعية ومصداقية اجاباته .. مع كل احترامى لجميع المشاركين والاعضاء..

** اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اهل بيته وعلى اصحابه عدد ماكان وعدد ما سيكون وعدد الحركات والسكون ....

القاضى المصرى
07-02-2009, 02:41 AM
ياجماعة انا دفعة 2006 ... الحمد لله نزلى تحريات امن دولة ورحت انهارده ... والواضح انها هيئة قضايا الدولة ... لو سمحتم انا عندى سؤال ... لو مجلس الدولة نزلى تحريات اعرف ازاى ؟؟؟ .. ارجو الرد من القاضى المصرى .. وهل فى مكان ف اسكندرية ممكن اسأل فيه اذا كان مجلس الدولة نزلى تحريات ؟ ... و اعرف ازاى انى نجحت ف التحريات ؟؟

** اللهم صلى وسلم وبارك على امام وسيد المرسلين سيدنا محمد وعلى اهل بيته وعلى اصحابه عدد ما كان وعدد ما سيكون وعدد الحركات والسكون .....

اولا الف مبرووك نزول التحريات لك وربنا يكملها لك على خير ان شاء الله
اما بالنسبه لسؤالك عن تحريات مجلس الدوله المفروض انه هيبعت التحريات بتعتك تانى الى امن الدوله والقسم اللى انت تابع ليه وبالتاكيد هما هيبلغوك بس لو افترضنا ان ده محصلش ممكن انت تبقى كل فتره تروح الامن العام عندكم فى اسكندريه او القسم اللى انت تابع ليه وتسال هل نزلك تحريا مجلس الدوله ام لا لكن ان كنت عايز طريقه اسرع ممكن تسال فى مكتب الامن بوزارة العدل بالقاهره كمان فيه حاجه مهمه مجلس الدوله ليه تحريات امن قومى( مخابرات) غير قضايا الدوله ليس فيها امن قومى

اما انك تعرف ازاى انك نجحت فى التحريات ام لا انت لما تروح تعمل معاهم مقابله فى امن الدوله وفى القسم لو طلع عندك اى قضيه مسجله هما لازم بيسالوك عنها وبيستفسروا عنها لكن ان تمت بسلام ولم يسالك احد عن شىء تقدر تطمن بنسبة 99% ان تحرياتك سليمه وبالتوفيق ان شاء الله

aLeX-maF!a
07-02-2009, 02:53 AM
يبارك فيك يارب ... ومتشكر لزوقك واهتمامك .. وياريت ياجماعة لو سمحتم اللى نزلوا تحريات من مجلس الدولة يبقى يبلغنا ... وهل جميع الدفعة حينزلها تحريات بالنسبة لهيئة قضايا الدوله كما تفضل واوضح ذلك احد الاعضاء الافاضل ام انها ستكون لمن وقع عليه الاختيار ؟؟؟

** اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اهل بيته وعلى اصحابه اجمعين عدد ماكان وعدد ماسيكون وعدد الحركات والسكون .....

المستشار سيف
08-02-2009, 02:48 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

يا أستاذ aLeX-maF!a طبعا من المستحيل أن يتم نزول التحريات لكل المتقدمين بل يتم نزولها لمن وقع عليهم الاختيار للتحري عنهم وطبعا العدد بينزل زيادة عن المطلوب حتي أن وجد أحدا تحرياته غير سليمة يكون هناك بديل وربنا يوفقك

medo2010
08-02-2009, 03:35 AM
انا عندى استفسار وحابب انك ترد عليا ضرورى جدااااااااااااا
هل بيتم قبول فى قضايا الدوله بتقدير جيد بالضبط65% ولا بتكون زى الاداريه على الاقل بيكون التقدير 75% طبعا مع استثناء ابناء المستشارين
لانى سمعت من ناس انه بيقبل ناس لحد 65 بالضبط ومش ابناء مستشارين فى الهيئه
وناس تانى بتقول لا مفيش كدة وهيا زى الاداريه
بس الى بيقلى انها بتاخد من 65 ومش اولاد مستشارين بياكدلى ان فى ناس فى دفعه 2005 دخلت كدة
يااااااااااااااريت بعد اذنك ترد عليا رد صريح وواضح من غير رد دبلوماسى ياااااااااااريت
وانا فى انتظار ردك

muhammad2009
09-02-2009, 09:24 AM
هل في حد نزله تحريات ازهر اسيوط يا ريت حد يرد عليا وسؤال عن اللي كان نازل ليه تحريات ادارية قبل كده ممكن ينزل له تحريات جديدة ولا هياخدوا بالتحريات القديمة ؟

maneam
09-02-2009, 11:24 AM
بسم الله الرحمن الرحيم يا جماعة انتم تقولون ان فى تحريات نزلت للهيئة هذة الايام فما مصير من تم نزول تحريات الهيئة لة من سنة الرجاء الاهتمام و الرد

Atefkopa
09-02-2009, 11:18 PM
بسم الله الرحمن الرحيم يا جماعة انتم تقولون ان فى تحريات نزلت للهيئة هذة الايام فما مصير من تم نزول تحريات الهيئة لة من سنة الرجاء الاهتمام و الرد
والله الواحد مبقاش عارف اى حاجة يعنى انا واحد من ضمن اللى نزلو تحريات من سنة ونصف ومش عارفين اى حاجة فى اى حاجة...

المستشار سيف
10-02-2009, 12:32 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

يا جماعة التحريات التي تم نزولها الايام الحالية ما هي إلا استكمالا للتحريات السابقة لوجود نقص في العدد المطلوب أو عدد من التحريات السابقة تحرياته غير سليمة هو ده الوضع الحالي والله أعلي وأعلم

الصقر الذهبى
11-02-2009, 01:10 AM
يا جماعة انا عندى سؤال انا جالى تحريات امن دولة من يومين عايز اعرف الهيئة بتبعت لكل اللى مقدمين ولا للناس اللى وقع علبهم الاختيار
وعندى شؤال تانى انا حصلت على دبلومة ممكن اقدمها للهيئة ولا بعد ما تخلص التحريات ياريت حد يجاوبنى بس يكون متاكد من الاجابة بدل ما اسافر على الفاضى وجزاكم الله خير واسالكم الدعاء

الأفــوكــــاتــــو
11-02-2009, 04:54 AM
ياجماعة التحريات نزلت الى الناس اللى وقع عليهم الاختيار من الهيئة وليس كل المقدمين ..............

والناس اللى جالهم تحريات من فترة قريبة هم من الذين وقع عليهم الاختيار وفى الاحتياطى .........................

Atefkopa
11-02-2009, 06:58 PM
ياجماعة التحريات نزلت الى الناس اللى وقع عليهم الاختيار من الهيئة وليس كل المقدمين ..............

والناس اللى جالهم تحريات من فترة قريبة هم من الذين وقع عليهم الاختيار وفى الاحتياطى .........................
يعنى اية معنى كلام حضرتك بلاحتياطى دية ممكن تفسر اكتر

احمد بيه
11-02-2009, 10:51 PM
طيب هل من المتوقع ارال الكشف الطبى امته؟

Atefkopa
12-02-2009, 04:20 AM
يا جماعة انا سمعت ان الوزير وقف تعينات النيابة الادارية وهيئة قضايا الدولة سمعت كدة فى برنامج الطبعة الاولى ايه الموضوع!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

الأفــوكــــاتــــو
12-02-2009, 05:08 AM
يعنى اية معنى كلام حضرتك بلاحتياطى دية ممكن تفسر اكتر

بمعنى انة فى كشف فى الاحتياطى من ضمن الذين اختاروهم من الهيئة وهم مش بينزلوا لهم فى الاول .....
و دة لما بيطلع ناس تحرياتهم مش كويسة بينزلوا ناس غيرهم من كشف الاحتياطى ........... واللة الموفق

بس ليا رجاء الناس اللى نزلهم تحريات الان نقديراتهم كام ومحافظتهم ............. الرجاء التعاون فى الموضوع لان مفيش اخبار واعتقد ان فى ناس ليس بقليل نزلهم التحريات ........ واللة الموفق

so 2006
12-02-2009, 06:14 PM
ممكن اسال سوئال بس ياريت الى يرد يكون متئكد هما الناس الى بينزلهم تحريات دلوقتى معنا كده ان كل الى نزله تحريات هينزله طبى ولا لسه فى تصفيه مع ان كلمكم ان العدد الى بينزل دلوقتى عشان تكمله ارجو الافاده واشكركم جميعا

mr/ shara allah
12-02-2009, 09:56 PM
يا جماعة انا سمعت ان الوزير وقف تعينات النيابة الادارية وهيئة قضايا الدولة سمعت كدة فى برنامج الطبعة الاولى ايه الموضوع!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

الخبر ده كان منشور في المصري اليوم هو الخبر مكتوب بطريقه مبهمه
ولكن الخبر ده خاص بتعينات أعضاء النيابه الاداريه وقضايا الدوله في القضاء العادي (يبقوا قضاه)

هذا والله أعلم

aLeX-maF!a
13-02-2009, 03:27 AM
ياجماعة لو سمحتم اللى عندو خبر اكيد مش مجرد اجتهاد يقوله ... مش مهم اننا نشارك وخلاص .. المهم بس نساعد بعض مش نحبط بعض وده مش حيحصل الا بالاخبار الموثوق منها ... انا بس عدنى طلب من الاعضاء الافاضل اللى نزلها تحريات امن دولة من كام يوم ... لو نزل تحريات من القسم لاى عضو منهم ياريت يبقى يبلغنا ... وياريت القاضى المصرى او المستشار سيف يوضحولنا اكتر موضوع تأخير التعينات ف هيئة قضايا الدولة ولو الخبر ده صحيح ... ايه سبب التأخير والتأخير ده حيكون ايه مدته ...

*** اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا ونبينا محمد أخر وامام المرسلين وعلى اهل بيته وعلى اصحابه اجمعين عدد ما كان وعدد ما سيكون وعدد الحركات والسكون ...

المستشار سيف
13-02-2009, 05:32 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

يا أستاذ aLeX-maF!a بالنسبة لموضوع تأخر الهيئة في أختيار الأعضاء الجدد فمن المتعارف عليه منذ زمن ليس بالقليل أن هيئة قضايا الدولة هي أخر هيئة في تعيينات الهيئات القضلية بالنسبة لأي دفعة بمعني أن قرار تعين الاعضاء الجدد يصدر في نهاية المطاف بعد أختار النيابة العامة ومجلس الدولة والنيابة الإدارية والفترة في أغلب الأحيان تصل إلي ثلاث سنوات ميلادية فعلي سبيل المثال تم تعيين دفعة 2005 في عام 2008 في شهر 8 أو 9 أسف لا أتذكر الشهر علي وجه الدقة أما عن سبب هذا التأخير فهو لعلة لا يعلمها سوي أصحاب القرار في الهيئة ولكني أظن أن ذلك لقلة أحتياج الهيئة لأعضاء جدد والله أعلي وأعلم وربنا يوفق الجميع

الصقر الذهبى
13-02-2009, 10:57 PM
ياريت ياجماعة حد من الاعضاء الافاضل يفدنا بمعياد الكشف الطبى وجزاكم الله خير

aLeX-maF!a
14-02-2009, 01:28 AM
كثير الشكر والتقدير للمستشار سيف على اهتمامه ورده .. هل فعلا بالنسبة للتحريات تتم قبل اجراء المقابله مع المرشح من الجهة المنوط بها اجراء التحريات (( ولتكن امن الدولة مثلا )) هل امن الدولة بيقوم بأجراء التحريات قبل ما يكلمك ويبعتلك .... وان كان ده صحيح ... انا اتصل بيا رائد من امن الدولة يوم الخميس اللى فات وحدد معايا مقابله كانت يوم الجمعه اللى فاتت ... ولما روحت دردشنا ف حاجات بسيطه .. بس ماكنش فيه مشاكل الحمد لله او عواقب ... هل معنى ده انى تحرياتى ف امن الدولة كانت كويسه الحمد لله ؟؟ وهل طبيعى تراخى تحريات القسم بعد تحريات امن الدوله لمدة اسبوع (( على فرض نجاح تحريات امن الدولة ))

*** الهم صلى وسلم وبارك على سيدنا ونبينا محمد (( صلى الله عليه وسلم )) اخر وامام المرسلين وعلى اهل بيته وعلى اصحابه اجمعين عدد ماكان وعدد ما سيكون وعدد الحركات والسكون ...

so 2006
14-02-2009, 04:08 AM
سيدى الفاضل تئكد مليون فى المائه ان التحريات اتعملت قبل ان تذهب وطلامه مقلكش حاجه يبئه تحرياتك سليمه باذن الله كلام اكيد لا يقبل الشك باذن الله وربنا يوفقك
بس انا عايز اسئل هل كل الى هينزلهم تحريات هيتعينو ولا لسه فى تصفيه لانهم نزلو عدد تانى عشان العجز هل رغم ذالك هيصفو تانى ارجو الرد شكرا .

medo2010
16-02-2009, 06:16 AM
الى كل اعضاء 2006 قد بدات بالفعل التصفيه النهائيه للاعضاء الزى سوف يقع عليهم الكشف الطبى علشان كدة حبيت ابلغكم علشان تتحركو وكل واحد يكلم الى كان مكلمه فى الاول
وبالنسبه للاعضاء الى تحرياتهم نزلت من اسبوع بردو بدات تحرياتهم توصل للهيئه وابتدو يصفصفو فيها دة كلام موكد99%
هذة التصفيهعلشان يختارو الى هينزلهم كشف طبى
والله الموفق

kiro
16-02-2009, 03:35 PM
الأخ الفاضل ميدو حضرتك متأكد من الكلام ده؟ ، يعنى من مصدر موثوق منه ؟، وكده يبقى الكشف ممكن يكون أمتى إن شاء الله ....؟

Atefkopa
16-02-2009, 05:58 PM
الى كل اعضاء 2006 قد بدات بالفعل التصفيه النهائيه للاعضاء الزى سوف يقع عليهم الكشف الطبى علشان كدة حبيت ابلغكم علشان تتحركو وكل واحد يكلم الى كان مكلمه فى الاول
وبالنسبه للاعضاء الى تحرياتهم نزلت من اسبوع بردو بدات تحرياتهم توصل للهيئه وابتدو يصفصفو فيها دة كلام موكد99%
هذة التصفيهعلشان يختارو الى هينزلهم كشف طبى
والله الموفق
استاذ ميدو حضرتك متأكد وياريت توضح اكتر مصدر المعلومات؟؟؟؟

medo2010
17-02-2009, 05:26 AM
الموضوع بالتفصيل..ان المجلس كا ناستقر على عدد معين وكان خلاص هيجهزوهم للطبى ومش بقول هينزلو طبى هيجهزو للطبى بس طلع موضوع الاداريه والاختراعات الى اخرتعها الوزير ونزل دفعه جيد جداا دة طبعا معظمهم كان من المرشحين فى الهيئه للطبى علشان كدة المجلس حزفهم خالص بمجرد دخولهم وبعد الاطلاع والتصفيه لقو ان فى عدد كبير منهم اتاخد فى ادريه الجيد جداا والعدد الباقى فى تحريااااااات ناااس كتير مش حلوة وكدة هيكون فى عجر فى العدد المطلوب علشان كدة هما نزلو لعدد محدود تحريات من تانى علشان يصفو منهم الاحسن الاحسن لان لسا فى كمان دفعه اداريه على ظهور2006 الجيد
علشان كدة نزلو تحريات تانى
لكن من ناحيه التصفيه دة بدات من اول السنه الجديدة
والى يقلك غير كدة يبقا بينيمكسواء كان مستشار او شخص عادى دة الواقع ودى الحقيق..............
وكان فى عضو بيقول كل الى نزله تحريات هيدخل لالالا طبعا فى العامه والمجلس 80% من الى نزله بيدخل
لكن فى الاداريه والهيئه40% من الى نزله بيدخل
يااااااااااااااريت اكون وضحت كلامى
وربنا يوفقكم جميعاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

كان ليا عندكم سوال فى حد منكم يعرف اى شخصتقديرة 65%ونزله تحريات مش لازم اسم الشخص عايز رد اة او لا
ويكون يعرفه شخصيا مش توقع واجتهادات

معلومه مهمه جداااااااااااااااااااااااااااااا....
بمجرد نزول اسامى دفعه 2006 جيد نيابه اداريه
هينزل الطبى للهيئه
والتعيين هيكون قبل شهر 7او 8
دة كلام مؤكد جدااااااااااااااااا
والله الكلام دة من لسان نائب رئيس الهيئه مش كلام من الشارع بس مش عضو فى المجلس الخاص علشان مكنش كداب نائب بس
والله ورسوله اعلم علشان ميقولوش دة بتاع اشاعات
والله انا كل قصدى افيدكم وتلحقو تتحركو بسرعه

الصقر الذهبى
17-02-2009, 11:10 PM
احب اجاوب على سؤال الاستاذ ميدو انا تقديرى 65% ونزلى تحريات امن دولة من حوالى اسبوع او 10 ايام وانا رحت الهيئة وقدمت دبلومة علوم جنائية وعندى سؤال هل الدبلومة ممكن يكون ليها اثر فى الاختيار ولا لا وعايز اعرف ميعاد الكشف الطبى امتى وهل هيكون فى تحريات تانية فى القسم ولا تحريات امن الدولة بس اسف على الاطالة وارجو الرد وجزاكم الله خير

medo2010
17-02-2009, 11:50 PM
والله الطبيعى يا باشا ان فى نوعين من التحريات فى الهيئه 1.امن دوله 2.امن عام الى هو المركز تابع ليه ولازم يتعملو التحريات دى لان مينفعش تتحرى امن الدوله بس لان امن الدوله بتتحرى عن شى معين فقط لا غير وهو اى عمل سياسى اما الامن العام عن اى مخالفه عاديه او اى حكم

ثانيا بالنسبه للتقدير مش هيفرق كتير ولا الدبلومه هتفرق المهم تكون موصى اى شخص
ولو ربنا كاتبهالك هيوقفلك ولاد الحلال والله

Atefkopa
18-02-2009, 01:12 AM
يارحيم ارحمنا واكتبلنا اللى فية الخير ووقفلنا ولاد الحلال انا والله يا جماعة معنديش واسطة واملى فى ربنا كببببببببير....

amh
18-02-2009, 01:28 AM
وان شاء الله ربنا هيكرمك
مادمت أحسنت الظن بالله

aLeX-maF!a
18-02-2009, 02:12 AM
ملفات اللى نزلهم تحريات امن دولة قريب سافرت القاهرة نص الاسبوع اللى فات ... النقطه المهمه بئه انا عرفت ان العدد اللى نزله تحريات من الهيئة مش كتير زى ماكنت فاكر على الاقل ف اسكندرية سمعت ان 10 ملفات بس اللى نزلها تحريات والله اعلم ... كمان عرفت ان الدفعة مطلوبة على وجه السرعة يعنى تحريات القسم المفروض على الابواب ... نرجو من الاخوة الاعضاء اللذين سيجرى عنهم تحريات من القسم بمشيئه الله يبلغنا وربنا يوفق الجميع لما فيه خير له ف دينه ومعاشه وعاقبة امره .

*** اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا ونبينا محمدا اخر وامام المرسلين وعلى اهل بيته وعلى اصحابه اجمعين عدد ما كان وعدد ما سيكون وعدد الحركات والسكون ...

single
18-02-2009, 04:22 AM
الحمد لله تحريات القسم نزلت وروحت النهارده

Atefkopa
18-02-2009, 11:48 PM
الحمد لله تحريات القسم نزلت وروحت النهارده
الف مبروك وربنا يتممهالك على خير.... امين

muhammad2009
19-02-2009, 12:59 AM
السلام عليكم في ناس بتقول ان التحريات لسه نازلة ليها من يومين هل ممكن فعلا تكون في تحريات اتاخرت للاسبوع ده وهل في تحريات لسه هتنزل تاني ولا مستحيل خلاص؟ ولو سمحتوا ممكن في حد جيد من الازهر نزل له تحريات الاسبوع اللي فات؟
وهل الهيئة طالبة حد ادني للتقدير ولا التحريات بتنزل للكل؟ ارجوا الرد منكم وجزاكم الله كل خير

aLeX-maF!a
19-02-2009, 03:09 AM
شكرا استاذ single على هذه الاستجابة الجميلة وافادتنا بنزول تحريات القسم .. لك منى اجمل الامنيات والدعوات بالتوفيق ان كان لك فى هذا خيرا فى دينك ومعاشك وعاقبة امرك..
طلب اخير .. احب اعرف جامعة حضرتك .. وعن شكل ومضمون مقابلة القسم ؟
*** اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا ونبينا محمد اخر وامام المرسلين وعلى اهل بيته وعلى اصحابه اجمعين عدد ماكان وعدد ما سيكون وعدد الحركات والسكون ...

single
19-02-2009, 10:52 AM
انا جامعه المنصوره وربنا يستر لان تحريات مش اوى وهى تحريات قضايا وتحريات بيساءل عليك القضايا اكيد هتلقى وهيطلع فى اسماء متشابه ام السؤال دى فى ايد العمده او شيخ الحاره او امين الشرطه الا هيساءل عليك

ابن حجر العسقلانى
19-02-2009, 07:32 PM
بعد التحيه,,,,,
أنا اليوم فى واحد كلمنى على الموبيل و انا كنت نايم و بعد كده كلمنى على البيت و والدى رد عليه من أمن الدوله و قال لوالدى ان أنا ليا تحريات فى أمن الدوله و مرشح لوظيفة مندوب مساعد , الكلام دا كان الساعه 2.5 تقريبا .
بس أنا مش عارف دى تحريات مجلس دوله ولا قضايا دوله .

Atefkopa
19-02-2009, 10:32 PM
بعد التحيه,,,,,
أنا اليوم فى واحد كلمنى على الموبيل و انا كنت نايم و بعد كده كلمنى على البيت و والدى رد عليه من أمن الدوله و قال لوالدى ان أنا ليا تحريات فى أمن الدوله و مرشح لوظيفة مندوب مساعد , الكلام دا كان الساعه 2.5 تقريبا .
بس أنا مش عارف دى تحريات مجلس دوله ولا قضايا دوله .
اولا الف مبروك
حضرتك جامعة اية؟؟ تقديرك كام؟؟المقابلة امتى؟؟نزلك نحريات قبل كدة ولا لآ؟؟وياريت حضرتك تبقى تقول لنا عملت اية لما تروح المقابلة؟؟

ابن حجر العسقلانى
19-02-2009, 11:19 PM
اولا الف مبروك
حضرتك جامعة اية؟؟ تقديرك كام؟؟المقابلة امتى؟؟نزلك نحريات قبل كدة ولا لآ؟؟وياريت حضرتك تبقى تقول لنا عملت اية لما تروح المقابلة؟؟
بعد التحيه,,,
جامعة المنصوره , جيد فى الضعيف , يوم السبت ان شاء الله , نزلى تحريات نيابه عامه من زمااااااان , أنا تحت أمرك يا باشا ان شاء الله لما أروح هقولك كل حاجه :hi::hi:

Atefkopa
20-02-2009, 12:42 AM
ربنا معاك والف شكر...

aLeX-maF!a
20-02-2009, 02:22 AM
الحمد لله نزلى تحريات من مدرية الامن .. دعوتكم معايا ربنا يتممها على خير ان كان لى فى ذلك خير فى دينى ومعاشى وعاقبة امرى ..
حابب اعرف الوضع بعد تحريات البحث الجنائى ؟؟ و ازاى اتاكد ان تحريات البحث الجنائى تمت على خير بدون اى عواقب او مشاكل ؟؟
ارجو الافاده

*** اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد اخر وامام المرسلين وعلى اهل بيته وعلى اصحابه اجمعين عدد ما كان وعدد ما سيكون وعدد الحركات والسكون ...

المستشار سيف
20-02-2009, 02:40 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

يا أستاذ aLeX-maF!a مبروك علي نزول التحريات لك وربنا يتمم لك علي خير بأذنه أما عن كيف تعرف أن تحرياتك لم يصيبها شائبه أولا أمن الدولة أو الأمن العام يجري الأتصال بك بعد أن ينهي التحريات عنك ويواجهك بها ليتأكد أن التحريات تخصك وليس تشابه أسماء بين أحد أقاربك فأذا لم يواجهك بشيء تطمن وتتأكد أن بأذن الله تحرياتك تمت علي خير وربنا يوفقك

aLeX-maF!a
20-02-2009, 05:31 PM
حقيقى انا عاجز عن الشكر للمستشار سيف على اهتمامه باعضاء المنتدى وتساؤلاتهم ..
حابب كمان اشكر ادارة المنتدى على حسن اخيارها لمشرفيها ..
ارجو من الاعضاء اللى نزلهم تحريات البحث الجنائى افادتنا اذا ما تحدد مع احدهم ميعاد للكشف الطبى ..

*** اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا ونبينا محمد اخر وامام المرسلين وعلى اهل بيته وعلى اصحابه اجمعين عدد ما كان وعدد ما سيكون وعدد الحركات والسكون ...

ابن حجر العسقلانى
20-02-2009, 07:25 PM
بعد التحيه ,,,,
أنا عندى سؤال و ياريت حد يكون عنده الاجابه ,
دفعة قضايا الدوله بتكون كام واحد تقريبا ؟؟

الفتي الطائر
20-02-2009, 08:08 PM
بعد التحيه ,,,,
أنا عندى سؤال و ياريت حد يكون عنده الاجابه ,
دفعة قضايا الدوله بتكون كام واحد تقريبا ؟؟

الدفعات السابقه كانت قليله العدد نسبيا حيث كانت في حدود 88
والسبب في ذلك قله احتياج الهيئه لاعضاء جدد

مها مصطفى
20-02-2009, 09:12 PM
طيب انا عندى سؤال يجماعه الى نزلهم تحريات الهيئه قبل كده لحد الامن العام وضعهم ايه انا محدش اتصل بيا اليومين دول خالص لكن بعد ماامتحنت فى الهيئه جتلى التحريات كلها لحد البحث الجنائى والامن العام كده يبقا ايه ارجو الرد وشكرررررررررررا

الصقر الذهبى
20-02-2009, 10:19 PM
يا جماعة انا نزلى تحريات امن دولة ومحدش اتصل بيا من القسم كدة الموضوع خلاص ولا لسة فى امل ارجو الرد وجزاكم الله خير

مها مصطفى
21-02-2009, 01:23 AM
انا جتلى التحريات خاصه بهيئة قضايا الدوله والامن العام جالى شهر 4 وبعدها مجليش حاجه تانيه وهناك فى الامن العام قلولى ان دى اخر حاجه

ابن حجر العسقلانى
21-02-2009, 01:29 AM
انا جتلى التحريات خاصه بهيئة قضايا الدوله والامن العام جالى شهر 4 وبعدها مجليش حاجه تانيه وهناك فى الامن العام قلولى ان دى اخر حاجه
بعد التحيه,,,,
كده تمام مفيش أى مشاكل بس اللى نزلهم تحريات اليومين دول عشان كان فى ناس نزلهم تحريات و تو قبولهم فى النيابه العامه و الأداريه و مجلس الدوله الأساسيه

Atefkopa
21-02-2009, 02:08 AM
تحريات حضرتك كانت شهر 4/2008 ولا4/2007

samsoma
21-02-2009, 10:38 PM
لو سمحتي يا مها
هو انتي كان نزلك تحريات نيابة ادارية ولا لا
وبالتوفيق ان شاء الله

ابن حجر العسقلانى
22-02-2009, 12:44 AM
اولا الف مبروك
بعد التحيه,,,
جامعة المنصوره , جيد فى الضعيف , يوم السبت ان شاء الله , نزلى تحريات نيابه عامه من زمااااااان , أنا تحت أمرك يا باشا ان شاء الله لما أروح هقولك كل حاجه :hi::hi:
بعد التحيه,,,,,
أنا رحت اليوم أمن الدوله و طلعت تحريات هيئة قضايا الدوله:hi:

مها مصطفى
22-02-2009, 01:25 AM
انا رحت الامن العام فى شهر 4/2008 لكن بدية التحريات كانت طبعا فى 2007 بس انا مجتليش اصلا تحريات النيابه الاداريه انا اول مااتصلو بيا عرفت علطول انها هيئة قضايا الدوله واتاكدت لمارحت القسم وامن الدوله لانى شفت الملف بتاعى وعرفت انها هيئة قضايا الدوله

العزه لله
22-02-2009, 01:30 AM
بسم الله الرحمن الرحيم أنا خريج جامعة المنصوره و جاتلى تحريات قضايا الدوله ورحت و كان عددنا خمسه

Atefkopa
22-02-2009, 03:45 AM
بعد التحيه,,,
بعد التحيه,,,,,
أنا رحت اليوم أمن الدوله و طلعت تحريات هيئة قضايا الدوله:hi:

الف مبروك يا باشا وربنا يتمها بخير ..